Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 8 maja 2025 09:32
  • Data zakończenia: 8 maja 2025 10:16

Egzamin zdany!

Wynik: 24/40 punktów (60,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Organ administracji publicznej wstrzymał postępowanie administracyjne, na co wystąpiła strona, która złożyła wniosek o wszczęcie postępowania. Inne zainteresowane strony nie zgłosiły sprzeciwu. Dodatkowo organ stwierdził, że wstrzymanie postępowania nie narusza interesu ogółu. W przypadku, gdy w ciągu trzech lat od daty wstrzymania postępowania żadna ze stron nie poprosi o jego wznowienie, organ

A. uzna wniosek o wszczęcie postępowania za wycofany
B. pozostawi wniosek bez rozpatrzenia
C. umorzy postępowanie
D. wznawia postępowanie z urzędu
W analizowanej sytuacji istnieje wiele nieprawidłowych założeń w pozostałych odpowiedziach. Wznowienie postępowania z urzędu nie znajduje podstaw w przepisach prawa, ponieważ organ administracyjny nie ma obowiązku działania w sytuacji, gdy strony nie wykazują zainteresowania postępowaniem przez dłuższy czas. Z kolei umorzenie postępowania sugeruje zakończenie sprawy w sposób aktywny przez organ, co w tym przypadku nie ma miejsca, gdyż postępowanie zostało jedynie zawieszone, a nie zakończone. Umorzenie mogłoby nastąpić jedynie na wniosek strony lub w przypadku zaistnienia przeszkód prawnych. Pozostawienie żądania bez rozpoznania byłoby niewłaściwe, ponieważ w przypadku braku aktywności ze strony wnioskodawcy, organ powinien uznać, że żądanie zostało wycofane. Typowym błędem w myśleniu jest przyjęcie, że organ administracji publicznej ma obowiązek samodzielnie monitorować aktywność stron i podejmować decyzje o wznowieniu postępowania, co jest sprzeczne z zasadą samodzielności i odpowiedzialności stron w postępowaniu administracyjnym. Zatem, brak działania ze strony uczestników postępowania prowadzi do automatycznego uznania ich wniosków za nieaktualne, co jest zgodne z zasadami efektywności i sprawności działania administracji.

Pytanie 2

Pożyczkobiorca w umowie podpisanej 11 grudnia o godzinie 12:00 zobowiązał się do spłaty długu w ciągu 4 dni. Kiedy kończy się termin realizacji zobowiązania, jeśli 14 i 15 grudnia nie są dniami uznawanymi za dni wolne od pracy?

A. 15 grudnia o godz. 2400
B. 14 grudnia o godz. 2400
C. 16 grudnia o godz. 1200
D. 15 grudnia o godz. 1200
Odpowiedź 15 grudnia o godz. 2400 jest prawidłowa, ponieważ termin wykonania zobowiązania liczy się od momentu zawarcia umowy. Pożyczkobiorca zawarł umowę 11 grudnia o godzinie 12:00, co oznacza, że termin zwrotu długu przypada na 15 grudnia o godzinie 12:00. Jednak w przypadku obliczania terminu do wykonania czynności prawnej, w praktyce często przyjmuje się, że termin kończy się z końcem dnia, w którym zobowiązanie powinno być zrealizowane. Dlatego termin upłynie dokładnie na koniec dnia 15 grudnia, co odpowiada godzinie 2400. Praktyka ta jest zgodna z zasadami prawa cywilnego, gdzie uznaje się, że gdy termin upływa w dniu, to kończy się on z chwilą zakończenia tego dnia. Warto pamiętać, że dni wolne od pracy nie wpływają na ten termin, ponieważ wszystkie dni są uznawane za dni robocze, co jest istotne w kontekście ustaleń zawartych w umowie oraz w praktyce obrotu prawnego.

Pytanie 3

Aby zapobiec nieszczęśliwym wypadkom w biurowych przestrzeniach, należy

A. starannie wypastować schodowe stopnie, aby zapewnić równą powierzchnię
B. sięgać po dokumenty z wyższej półki, stojąc na krześle obrotowym
C. zamykać szuflady biurek, zwłaszcza te najniżej ulokowane nad podłogą
D. wchodząc do tych pomieszczeń, energicznie otwierać drzwi
Zamkniecie szuflad biurek, szczególnie tych znajdujących się najniżej nad podłogą, jest kluczowym działaniem, które ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa w pomieszczeniach biurowych. Otwarta szuflada może stać się przeszkodą, co zwiększa ryzyko potknięcia się lub upadku, zwłaszcza w zatłoczonych biurach, gdzie poruszamy się między biurkami i innymi meblami. Przykładowo, w sytuacji, gdy ktoś przypadkowo uderzy w otwartą szufladę, może to prowadzić do poważnych urazów. Dobre praktyki w zakresie bezpieczeństwa, takie jak regularne przypominanie pracownikom o zamykaniu szuflad, mogą znacząco przyczynić się do zmniejszenia ryzyka wypadków. Warto również zwrócić uwagę na standardy BHP (Bezpieczeństwa i Higieny Pracy), które zalecają, aby przestrzeń robocza była wolna od zbędnych przeszkód, co obejmuje również otwarte szuflady. W ten sposób nie tylko chronimy siebie, ale także naszych współpracowników.

Pytanie 4

Który z wymienionych uczestników postępowania administracyjnego nie będzie ukarany grzywną?

A. Świadek, który bez podstawy prawnej odmówił złożenia zeznania.
B. Świadek, który odmówił pokazania przedmiotu oględzin.
C. Strona, która bez uzasadnienia nie wzięła udziału w przesłuchaniu świadka.
D. Biegły, który nie sporządził opinii.
Poprawna odpowiedź to strona, która bez uzasadnionej przyczyny nie uczestniczyła w przesłuchaniu świadka. Zgodnie z przepisami prawa administracyjnego, strona postępowania administracyjnego ma obowiązek uczestniczyć w jego etapach, jednak brak uczestnictwa nie skutkuje automatycznie nałożeniem kary grzywny. Warto zauważyć, że uczestnictwo w przesłuchaniu świadka jest istotne dla prawidłowego przebiegu postępowania, niemniej jednak strona ma prawo do obrony swoich interesów i w pewnych okolicznościach może nie być w stanie wziąć udziału w przesłuchaniu. Przykładowo, jeśli strona jest nieobecna z powodu choroby lub innej ważnej przyczyny, nie może zostać ukarana. W praktyce administracyjnej niezrozumienie tego aspektu może prowadzić do błędnych oskarżeń lub niedopuszczenia do obrony swoich praw, dlatego kluczowe jest, aby strony były świadome swoich obowiązków oraz przysługujących im praw w ramach postępowania administracyjnego.

Pytanie 5

Zatwierdzenie ugody administracyjnej może być odmówione przez organ administracji

A. zawartej przed organem administracji, który prowadzi postępowanie w pierwszej instancji
B. sporządzonej w formie pisemnej
C. nieuwzględniającej wymaganego stanowiska innego organu
D. zawartej przed organem administracji, który zajmuje się postępowaniem odwoławczym
Analizując pozostałe odpowiedzi, można zauważyć, że koncepcje w nich zawarte nie odzwierciedlają rzeczywistych zasad dotyczących zatwierdzenia ugody administracyjnej. Odpowiedź dotycząca ugody zawartej przed organem administracji w pierwszej instancji wskazuje na błędne rozumienie procedury administracyjnej. Choć proces ugodowy może się odbywać na tym etapie, to jednak nie warunkuje to zatwierdzenia, gdyż nie uwzględnia aspektu, czy wszystkie wymagane stanowiska zostały zebrane i uwzględnione. Odpowiedź sugerująca sporządzenie ugody w formie pisemnej jest również mylna, ponieważ choć forma pisemna jest zalecana jako standard dobrych praktyk, nie jest to jedyny wymóg prawny, który decyduje o możliwości zatwierdzenia ugody. Natomiast odniesienie do ugody zawartej przed organem odwoławczym jest sposobem myślenia, który nie uwzględnia, że organ odwoławczy działa w innym kontekście i na podstawie odwołań od wcześniejszych decyzji, co nie jest bezpośrednio związane z zatwierdzaniem ugody. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków obejmują nieuwzględnienie kontekstu proceduralnego oraz ograniczone rozumienie roli różnych organów administracyjnych w procesie ugodowym, co prowadzi do fałszywych wniosków na temat możliwości zatwierdzania ugód administracyjnych.

Pytanie 6

Który z wymienionych organów pełni funkcję wykonawczą w samorządzie województwa?

A. Marszałek województwa
B. Wojewoda
C. Sejmik województwa
D. Zarząd województwa
Sejmik województwa, wojewoda oraz marszałek województwa pełnią różne funkcje w strukturze samorządowej, co często prowadzi do nieporozumień. Sejmik województwa jest organem stanowiącym, który uchwala akty prawne dotyczące regionu, takie jak budżet województwa czy plany zagospodarowania przestrzennego. W związku z tym, nie może być uznawany za organ wykonawczy, ponieważ jego rola polega na tworzeniu i kontrolowaniu polityki, a nie na jej wdrażaniu. Wojewoda, z kolei, działa w imieniu rządu na poziomie regionalnym, pełniąc funkcje administracji rządowej, co również odróżnia go od organu wykonawczego samorządu. Marszałek województwa, będący przewodniczącym zarządu, ma kluczową rolę w kierowaniu pracami zarządu, ale nie jest samodzielnym organem wykonawczym. Te błędne koncepcje wynikają często z mylenia ról i odpowiedzialności poszczególnych organów. Kluczowe jest zrozumienie, że struktura samorządu województwa jest złożona i wymaga znajomości funkcji i zadań poszczególnych organów, aby prawidłowo ocenić, kto odpowiada za wykonawstwo polityki regionalnej. Prawidłowe zrozumienie tych ról jest niezbędne dla skutecznego uczestnictwa w procesie decyzyjnym oraz dla oparcia działań na fundamentach efektywnego zarządzania publicznego.

Pytanie 7

Osoba z ograniczoną zdolnością do czynności prawnych to

A. osoba ubezwłasnowolniona częściowo
B. osoba, która skończyła 18 lat i nie jest ubezwłasnowolniona
C. osoba, która nie osiągnęła 13 lat
D. osoba ubezwłasnowolniona w pełni
Osoby, które odpowiedziały, że ograniczoną zdolność do czynności prawnych ma osoba, która nie ukończyła 13 lat, mogą mylić pojęcie zdolności do czynności prawnych z wiekiem. W polskim prawodawstwie osoby poniżej 13. roku życia nie mają zdolności do czynności prawnych, co oznacza, że nie mogą samodzielnie podejmować decyzji prawnych ani dokonywać czynności prawnych bez zgody przedstawiciela ustawowego. Taki błąd wynika często z nieznajomości zasad dotyczących zdolności prawnej. Kolejna nieprawidłowa odpowiedź, dotycząca osób ubezwłasnowolnionych całkowicie, wskazuje na typowe nieporozumienie dotyczące zakresu ubezwłasnowolnienia. Osoby te nie mają w ogóle zdolności do czynności prawnych, co oznacza, że wszystkie ich czynności wymagają pełnej opieki prawnej. Z kolei stwierdzenie, że osoba, która ukończyła 18 lat i nie jest ubezwłasnowolniona, ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych, jest również mylne, ponieważ osiągnięcie pełnoletności automatycznie przyznaje zdolność do czynności prawnych, o ile osoba nie została ubezwłasnowolniona. W praktyce, nieznajomość tych zasad prowadzi do błędów w zrozumieniu praw osób z ograniczeniami, ich zdolności do działania oraz konieczności ochrony ich interesów prawnych, co jest kluczowe w kontekście zapewnienia prawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.

Pytanie 8

Osoba, która zdobyła własność nieruchomości poprzez darowiznę, ma obowiązek niezwłocznego złożenia wniosku o ujawnienie swojej własności

A. w sądzie rejestrowym
B. w księdze wieczystej
C. w urzędzie skarbowym
D. w ewidencji gruntów
Odpowiedzi "w ewidencji gruntów", "w sądzie rejestrowym" oraz "w urzędzie skarbowym" nie są poprawne w kontekście ujawnienia prawa do nieruchomości nabytej w drodze darowizny. Ewidencja gruntów to rejestr, który odzwierciedla stan ewidencyjny nieruchomości, ale nie jest to miejsce, gdzie ujawnia się prawa własności. Do ewidencji gruntów wpisywane są informacje dotyczące m.in. położenia i powierzchni działki, a nie jej właściciela, co może prowadzić do mylnego wniosku, że wystarczy zgłosić się do ewidencji w celu potwierdzenia własności. Z kolei sąd rejestrowy zajmuje się rejestracją przedsiębiorców oraz stowarzyszeń, a nie nieruchomości. Składanie wniosku o ujawnienie prawa w sądzie rejestrowym nie ma podstaw prawnych i wynika z nieporozumienia dotyczącego funkcji tego organu. Urząd skarbowy również nie jest odpowiednim miejscem do zgłaszania nabycia własności nieruchomości. Jego zadaniem jest pobieranie podatków, natomiast kwestie własnościowe są regulowane przez przepisy prawa cywilnego, a szczegółowo przez ustawę o księgach wieczystych. Niezrozumienie tych różnic prowadzi do typowych błędów myślowych, które mogą skutkować brakiem formalnego uznania praw właściciela, co w przyszłości może powodować problemy prawne oraz utrudnienia w dysponowaniu nieruchomością.

Pytanie 9

Kredyt o wysokiej wartości, przyznawany jednocześnie przez co najmniej kilka instytucji bankowych jednej osobie korzystającej z pożyczki, określany jest jako kredyt

A. hipoteczny
B. obligacyjny
C. brokerski
D. konsorcjalny
Kredyt konsorcjalny to forma finansowania, w której większa suma pieniędzy jest udzielana pożyczkobiorcy przez grupę banków działających wspólnie. Taka struktura jest szczególnie przydatna w przypadku projektów wymagających znacznych inwestycji, takich jak budowa infrastruktury czy duże przedsięwzięcia gospodarcze, które często przekraczają możliwości finansowe jednego banku. Umożliwia to rozłożenie ryzyka kredytowego pomiędzy kilka instytucji, co jest korzystne zarówno dla banków, jak i dla pożyczkobiorców. W praktyce, kredyty konsorcjalne są często stosowane w transakcjach o dużej wartości, gdzie pojedynczy bank mógłby nie być w stanie pokryć całej kwoty. Przykładem może być finansowanie projektów energetycznych, gdzie różne banki łączą swoje zasoby, aby zrealizować wspólny cel. Takie podejście również pozwala na uzyskanie lepszych warunków dla pożyczkobiorców oraz zapewnia większą elastyczność w negocjacjach warunków finansowania.

Pytanie 10

Osoby, które są w stanie wykonywać czynności prawne i planują rozpocząć działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, powinny posiadać kapitał zakładowy w wysokości przynajmniej

A. 100 000 zł
B. 500 000 zł
C. 50 000 zł
D. 5 000 zł
Inwestowanie w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością wymaga zrozumienia kilku kluczowych aspektów kapitału zakładowego, a podane błędne odpowiedzi wskazują na nieporozumienia w tej kwestii. Wysokie sumy, takie jak 50 000 zł czy 100 000 zł, mogą sugerować konieczność większego wkładu finansowego, co jest mylne. Te kwoty nie mają związku z wymogami prawnymi dla spółek z o.o., co może wynikać z ogólnego zamiłowania do obszerniejszych inwestycji lub z nieporozumienia dotyczącego innych form działalności gospodarczej. Natomiast odpowiedź 500 000 zł jest kompletnie nieadekwatna i wskazuje na brak znajomości podstawowych regulacji prawnych. Tak wysoka kwota mogłaby być rozważana w kontekście większych spółek akcyjnych, które borykają się z innymi kryteriami prawnymi oraz wymogami kapitałowymi. Typowym błędem w analizie wymagań dotyczących kapitału jest mieszanie przepisów odnoszących się do różnych form prawnych przedsiębiorstw. Ważne jest, aby przed podjęciem decyzji o założeniu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedsiębiorcy dokładnie zapoznali się z aktualnym stanem prawnym, co może uchronić ich przed błędami finansowymi i prawnymi w przyszłości. Wiedza na temat minimalnego kapitału zakładowego jest kluczowym elementem przygotowań do rozpoczęcia działalności gospodarczej w tej formie, a każda pomyłka w tym zakresie może prowadzić do niekorzystnych konsekwencji dla przyszłych inwestycji oraz zdolności operacyjnej spółki.

Pytanie 11

Czynnością prawną, na którą człowiek nie ma wpływu, jest

A. upływ terminu przedawnienia
B. nabycie obywatelstwa
C. zawarcie małżeństwa
D. kradzież samochodu
Zawarcie małżeństwa, kradzież samochodu oraz nadanie obywatelstwa to zdarzenia, które w sposób znaczący wpływają na sytuację prawną jednostek, jednak są one ściśle związane z wolą człowieka. Zawarcie małżeństwa to akt, który wymaga dobrowolnej zgody obu stron, co stanowi podstawowy element prawa rodzinnego. W przypadku kradzieży samochodu, działanie sprawcy jest z definicji przestępcze i również zależy od jego zamiaru oraz decyzji, co sprawia, że jest to zdarzenie w pełni kontrolowane przez jednostkę. Również nadanie obywatelstwa jest procesem administracyjnym, który opiera się na decyzji organu władzy publicznej, ale zainicjowanym przez wolę osoby ubiegającej się o obywatelstwo. Błędne zrozumienie tych zdarzeń jako niezależnych od woli człowieka może prowadzić do mylnych interpretacji w praktyce prawniczej. Warto zauważyć, że niektóre zdarzenia prawne, takie jak upływ terminu przedawnienia, są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania systemu prawnego, ponieważ zapewniają stabilność i pewność obrotu prawnego. Niezrozumienie różnicy między zdarzeniami prawnymi, które są zależne od woli, a tymi, które są niezależne, może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak utrata roszczeń czy niewłaściwe podejście do kwestii prawnych w codziennym życiu.

Pytanie 12

Pełną zdolność do czynności prawnych ma osoba, która

A. Anna, która ma 16 lat i nie wyszła jeszcze za mąż
B. Ewa, która ma ukończone 17 lat i zawarła małżeństwo za zgodą sądu opiekuńczego
C. Paweł, który ma 19 lat i jest całkowicie ubezwłasnowolniony
D. Piotr, który ma 18 lat i został częściowo ubezwłasnowolniony
Pełna zdolność do czynności prawnych, zgodnie z polskim Kodeksem cywilnym, przysługuje osobom, które ukończyły 18. rok życia, z wyjątkiem sytuacji, gdy osoba ta zawarła małżeństwo przed osiągnięciem tego wieku, co jest regulowane przez art. 10 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Ewa, mając 17 lat i będąc w związku małżeńskim za zgodą sądu opiekuńczego, nabyła pełną zdolność do czynności prawnych. W praktyce oznacza to, że Ewa może samodzielnie podejmować decyzje prawne, takie jak zawieranie umów czy składanie oświadczeń woli. Przykładem może być sytuacja, w której Ewa decyduje się na zakup mieszkania – jako osoba z pełną zdolnością do czynności prawnych, może to zrobić bez konieczności uzyskania zgody osób trzecich. Ważne jest zrozumienie, że zawarcie małżeństwa daje nie tylko prawo do podejmowania decyzji, ale również zobowiązuje do odpowiedzialności, co jest kluczowym aspektem pełnoletności.

Pytanie 13

Sejm, po uzyskaniu zgody Senatu, powołuje Rzecznika Praw Obywatelskich na okres trwający

A. 9 lat
B. 4 lata
C. 6 lat
D. 5 lat
Wybór niewłaściwej odpowiedzi, takiej jak cztery, sześć, czy dziewięć lat, wskazuje na nieporozumienie dotyczące zasad funkcjonowania instytucji Rzecznika Praw Obywatelskich w Polsce. Zgodnie z ustawą o Rzeczniku Praw Obywatelskich, kadencja Rzecznika trwa pięć lat, co jest standardem w wielu krajach, gdzie podobne instytucje mają swoje odpowiedniki. Wybór czterech lat mógłby sugerować pomylenie tej kadencji z innymi organami, takimi jak Sejm, którego kadencja wynosi cztery lata. Natomiast błędne wskazanie sześciu lat może wynikać z ogólnej nieznajomości regulacji prawnych w tej dziedzinie. Dziewięć lat, które jest najdłuższą z proponowanych odpowiedzi, wydaje się być nieuzasadnione w kontekście ustawodawczym, co może prowadzić do błędnych wniosków i dezinformacji. Takie pomyłki mogą wynikać z braku znajomości specyfiki funkcjonowania instytucji państwowych lub mylenia ich z innymi organami, co jest typowym błędem myślowym. Kluczowe jest zrozumienie, że kadencje w polskim systemie prawnym są jasno określone i różnią się w zależności od instytucji, co podkreśla znaczenie dokładnego zapoznania się z regulacjami prawnymi i ich stosowaniem w praktyce.

Pytanie 14

Dnia 02.04.2023 r. strona otrzymała wyrok wojewódzkiego sądu administracyjnego z uzasadnieniem. Termin do złożenia skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego będzie uznany za zachowany, jeśli strona wniesie skargę do dnia

A. 02.05.2023 r.
B. 15.04.2023 r.
C. 16.04.2023 r.
D. 01.05.2023 r.
Wybór odpowiedzi 16.04.2023 r. jest nietrafiony, bo sugeruje, że skarga kasacyjna mogłaby być złożona wcześniej niż to jest dozwolone. Przepisy wyraźnie mówią, że mamy 30 dni od doręczenia wyroku. Co do odpowiedzi 15.04.2023 r., tam także jest problem, bo ta data jest wcześniejsza niż wymagany termin. I jeszcze odpowiedź 01.05.2023 r., która wypada w dzień wolny, co jest sprzeczne z praktykami. Z reguły terminy procesowe kończą się w dniach roboczych. Często ludzie nie do końca rozumieją, jak liczyć dni robocze i wolne, co może prowadzić do błędnych wniosków o terminach. W praktyce przy składaniu skargi ważne jest, żeby być świadomym nie tylko daty końcowej, ale też jak dni wolne wpływają na to, kiedy można złożyć dokumenty. Dobrze jest zapoznać się z kalendarzem i przepisami, żeby uniknąć przykrych konsekwencji związanych z nieterminowym złożeniem skargi.

Pytanie 15

Relacje prawne, które mają miejsce pomiędzy podmiotami z uwagi na dokonującą się wymianę towarów oraz świadczonych usług, regulowane są przez prawo

A. zobowiązań
B. spadkowe
C. ustrojowe
D. rzeczowe
Prawo zobowiązań reguluje stosunki prawne powstające między podmiotami w wyniku wymiany dóbr oraz świadczenia usług. W szczególności dotyczy to sytuacji, w których jedna strona (wierzyciel) ma prawo do określonego świadczenia, a druga strona (dłużnik) jest zobowiązana do jego wykonania. Przykładami zastosowania prawa zobowiązań mogą być umowy sprzedaży, najmu, czy umowy o dzieło, które określają obowiązki i prawa stron. W praktyce, znajomość prawa zobowiązań jest kluczowa dla przedsiębiorców, którzy muszą ostrożnie formułować umowy, aby zabezpieczyć swoje interesy oraz uniknąć potencjalnych sporów sądowych. Ponadto, prawo zobowiązań jest zgodne z normami Kodeksu cywilnego, co zapewnia spójność w regulacjach dotyczących umów. Właściwe zastosowanie prawa zobowiązań może przyczynić się do efektywności gospodarczej oraz stabilności relacji handlowych.

Pytanie 16

Zatwierdzenie lub odmowa zatwierdzenia ugody w postępowaniu administracyjnym następuje poprzez

A. decyzję administracyjną, od której nie przysługuje odwołanie
B. postanowienie, na które przysługuje zażalenie
C. postanowienie, na które nie przysługuje zażalenie
D. decyzję administracyjną, od której przysługuje odwołanie
Odpowiedź "postanowienia, na które przysługuje zażalenie" jest prawidłowa, ponieważ zatwierdzenie lub odmowa zatwierdzenia ugody w postępowaniu administracyjnym odbywa się w formie postanowienia. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, postanowienia mogą dotyczyć określonych kwestii procesowych, a strona ma prawo wnieść zażalenie na postanowienie. W praktyce oznacza to, że jeśli jedna ze stron postępowania ma zastrzeżenia co do wydanego postanowienia, może wystąpić z zażaleniem do organu wyższego stopnia, co stanowi istotny element ochrony praw stron postępowania. Taki mechanizm zapewnia, że decyzje administracyjne są poddawane dalszej weryfikacji, co jest zgodne z zasadą dwuinstancyjności i gwarantuje większą sprawiedliwość w postępowaniach administracyjnych. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której strona nie zgadza się na warunki ugody, a decyzja o jej zatwierdzeniu zostaje zaskarżona. Dodatkowo, w kontekście administracyjnego postępowania odwoławczego, ważne jest, aby znać terminy i procedury związane z wnoszeniem zażaleń, co może mieć kluczowe znaczenie dla skuteczności ochrony prawnej.

Pytanie 17

Która z podanych decyzji nie wymaga podania uzasadnienia?

A. Decyzja podjęta na skutek odwołania
B. Decyzja, która rozstrzyga o sporach interesów stron
C. Decyzja, wobec której możliwe jest złożenie skargi do sądu administracyjnego
D. Decyzja, która w całości uwzględnia żądania strony, nie dotyczy spornych interesów stron i nie została podjęta w wyniku odwołania
Decyzja, która uwzględnia w całości żądanie strony, a nie rozstrzyga spornych interesów stron i nie została wydana na skutek odwołania, nie wymaga uzasadnienia, ponieważ jest wynikiem pełnej akceptacji wniosku strony. Przykładem takiej sytuacji może być decyzja administracyjna wydana na podstawie pozytywnej weryfikacji wniosku o wydanie pozwolenia na budowę, gdzie wszystkie wymagane dokumenty i opinie zostały dostarczone, a organ administracyjny nie miał żadnych wątpliwości co do spełnienia wymogów prawnych. W takich przypadkach, decyzja jest prostym stwierdzeniem faktu, że warunki zostały spełnione. Zgodnie z zasadami prawa administracyjnego, w sytuacji gdy decyzja w pełni uwzględnia żądanie wnioskodawcy, znika konieczność podawania szczegółowych uzasadnień, co przyspiesza proces decyzyjny i zmniejsza obciążenie administracyjne. Tego typu decyzje są szczególnie ważne w kontekście efektywności działania administracji publicznej, ponieważ umożliwiają szybsze załatwianie spraw, a także zwiększają satysfakcję obywateli z usług publicznych.

Pytanie 18

Badając struktury zatrudnienia w firmie, zauważono, że najwięcej pracowników mieści się w grupie wiekowej 30 - 40 lat. W ten sposób uzyskano

A. medianę.
B. średnią arytmetyczną
C. średnią geometryczną.
D. dominantę.
Wybór odpowiedzi średnia arytmetyczna, mediana lub średnia geometryczna wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące miar tendencji centralnej. Średnia arytmetyczna, będąca sumą wszystkich wartości podzieloną przez ich liczbę, nie uwzględnia rozkładów wartości, co może prowadzić do mylących wniosków, zwłaszcza w przypadku danych z dużymi odchyleniami. Takie podejście może nieodzwierciedlać rzeczywistego stanu rzeczy w przypadku, gdy istnieją skrajne wartości, które mogą znacząco wpłynąć na wynik. Mediana, definiowana jako wartość środkowa w uporządkowanym zbiorze danych, również nie pasuje do opisanego kontekstu, ponieważ nie wskazuje na najczęściej występującą wartość. Mediana jest bardziej użyteczna w analizie rozkładów, gdzie chcemy uniknąć wpływu ekstremalnych wartości. Średnia geometryczna zaś, stosowana głównie w kontekście danych finansowych lub wskaźników wzrostu, nie znajduje zastosowania w analizie przedziałów wiekowych. Wybór niewłaściwej miary tendencji centralnej może prowadzić do błędnych decyzji, co w kontekście analizy zatrudnienia może skutkować nieefektywnym planowaniem kadrowym. Zatem zrozumienie, kiedy zastosować konkretne miary, jest kluczowe dla skutecznej analizy danych.

Pytanie 19

Kiedy spółka akcyjna nabywa osobowość prawną?

A. W momencie wpisu do rejestru przedsiębiorców
B. W momencie wyboru organów spółki
C. W momencie sporządzenia statutu spółki
D. W momencie wniesienia przez wspólników kapitału zakładowego
Wielu uczestników może mylnie sądzić, że osobowość prawną spółka akcyjna nabywa w momencie sporządzenia statutu. To podejście opiera się na błędnym zrozumieniu roli statutu, który jest jedynie wewnętrznym dokumentem określającym zasady działalności spółki, a nie czynnikiem nadającym jej osobowość prawną. Również wybór władz spółki, choć istotny w kontekście zarządzania, nie wpływa na uzyskanie osobowości prawnej. W rzeczywistości, osoby pełniące funkcje w zarządzie działają w imieniu spółki dopiero po jej rejestracji. Wniesienie kapitału zakładowego jest kolejnym krokiem wymaganym do utworzenia spółki, ale nie jest to moment, w którym spółka zyskuje osobowość prawną. Osoby myślące w ten sposób mogą nie dostrzegać kluczowego etapu, jakim jest formalny wpis do rejestru, który jednoznacznie definiuje, kiedy przedsiębiorstwo staje się podmiotem praw i obowiązków. Zaniedbanie tego kroku może prowadzić do niezgodności z przepisami prawa handlowego oraz potencjalnych problemów prawnych w przyszłości.

Pytanie 20

Jednostronnym, władczym oświadczeniem woli organu administracji publicznej, które określa status prawny konkretnego adresata w indywidualnie oznaczonej sprawie, jest

A. kontrakt o zatrudnienie
B. umowa cywilna
C. decyzja administracyjna
D. porozumienie administracyjne
Decyzja administracyjna to akt władczy, który ma za zadanie rozstrzyganie konkretnej sprawy dotyczącej indywidualnie oznaczonego adresata. W odróżnieniu od umowy czy ugody, decyzja administracyjna jest wydawana w ramach stosunku prawnego pomiędzy organem administracji publicznej a obywatelami lub innymi podmiotami prawa. Decyzje administracyjne są regulowane przez Kodeks postępowania administracyjnego, który szczegółowo określa zasady ich wydawania, doręczania oraz zaskarżania. Przykładem zastosowania decyzji administracyjnej jest przyznanie pozwolenia na budowę, które określa prawa i obowiązki inwestora. Właściwe stosowanie decyzji administracyjnych wymaga znajomości przepisów prawa oraz umiejętności interpretacji konkretnych sytuacji prawnych, co stanowi istotny element pracy organów administracji. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują rzetelne uzasadnianie decyzji oraz zapewnienie możliwości odwołania się od nich w odpowiednich terminach, co wpływa na transparentność i zaufanie obywateli do organów publicznych.

Pytanie 21

Jakie zagadnienia mieszczą się w zakresie zadań powiatu?

A. cmentarzy gminnych
B. gminnego budownictwa mieszkaniowego
C. kształtowania i utrzymania ładu przestrzennego w województwie
D. utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej
Odpowiedź na temat utrzymania obiektów użyteczności publicznej w powiatach jest jak najbardziej trafna. Wiesz, powiaty mają sporo do zrobienia, jeśli chodzi o infrastrukturę, która jest naprawdę ważna dla ludzi w lokalnych społecznościach. Zajmują się szkołami, szpitalami, drogami powiatowymi i innymi tego typu sprawami. Zresztą, dbanie o stan budynków użyteczności publicznej to nie jest tylko kwestia chęci, ale i konieczności. Wymaga to regularnych przeglądów, napraw i nie tylko. Powiaty muszą też trzymać się norm dotyczących bezpieczeństwa i efektywności energetycznej, co jest teraz dość istotne. Dobrze, gdy współpracują z lokalnymi społecznościami, bo to pomaga lepiej zrozumieć, co tak naprawdę potrzeba mieszkańcom i jak najlepiej wydawać pieniądze z budżetu.

Pytanie 22

Kompleksowe, względnie pełne i oparte na jednolitych regułach uregulowanie jakiejś dziedziny życia społecznego poprzez wydanie aktu normatywnego nazywanego kodeksem, to

A. systematyzacja
B. inkorporacja
C. kodyfikacja
D. liberalizacja
Kodyfikacja to proces polegający na systematycznym uregulowaniu i zebraniu przepisów prawnych dotyczących określonej dziedziny życia społecznego w jedną całość, co odbywa się poprzez wydanie aktu normatywnego, którym jest kodeks. Przykładem jest Kodeks cywilny, który kompleksowo reguluje kwestie związane z prawem cywilnym w Polsce. Kodyfikacja ma na celu uproszczenie dostępu do regulacji prawnych oraz zwiększenie ich przejrzystości, a także zapewnienie jednolitości w ich stosowaniu. Proces ten jest zgodny z najlepszymi praktykami w prawodawstwie, które dążą do tego, aby przepisy prawne były jasne i zrozumiałe dla obywateli oraz specjalistów. Dobrą praktyką jest również regularna aktualizacja kodeksów, aby dostosować je do zmieniającego się kontekstu społecznego i gospodarczego, co można zobaczyć na przykład w kodeksie pracy, który uwzględnia nowoczesne formy zatrudnienia.

Pytanie 23

Małoletni uzyskuje ograniczoną zdolność do czynności prawnych w momencie, gdy osiągnie

A. 13 lat
B. 12 lat
C. 17 lat
D. 15 lat
Odpowiedź 13 lat jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z polskim Kodeksem cywilnym, małoletni nabywa ograniczoną zdolność do czynności prawnych w chwili ukończenia 13. roku życia. Oznacza to, że od tego momentu małoletni może dokonywać czynności prawnych, ale tylko w granicach określonych przez przepisy prawa. Na przykład, małoletni może samodzielnie zawierać umowy sprzedaży drobnych rzeczy, co jest ważne z perspektywy jego rozwoju osobistego i społecznego. W praktyce, daje to możliwość uczestniczenia w obrocie prawnym, jednakże w wielu przypadkach wymaga to zgody przedstawiciela ustawowego. Warto również zaznaczyć, że przed ukończeniem 13. roku życia, małoletni może dokonywać jedynie czynności, które nie mają dla niego istotnych skutków prawnych, co podkreśla znaczenie tego etapu w kształtowaniu zdolności do podejmowania decyzji. W kontekście dobrych praktyk, ważne jest, aby rodzice lub opiekunowie edukowali młodzież na temat ich praw i obowiązków, co z kolei może wpłynąć na świadome podejmowanie decyzji w przyszłości.

Pytanie 24

Zasada prawa do sprawiedliwego wynagrodzenia, według Kodeksu pracy, oznacza

A. określenie wysokości wynagrodzenia na podstawie subiektywnej oceny charakteru pracy realizowanej przez pracownika na danym stanowisku
B. wynagrodzenie odpowiadające jedynie posiadanemu przez pracownika doświadczeniu oraz kwalifikacjom zawodowym
C. wypłatę wynagrodzenia każdemu pracownikowi w minimalnej kwocie wynagrodzenia za pracę, określonej zgodnie z regulacjami prawa pracy
D. prawo do wynagrodzenia adekwatnego do rodzaju oraz charakteru wykonywanej pracy, jak również do posiadanego przez pracownika doświadczenia i kwalifikacji zawodowych, a także poprzez ustalenie minimalnej stawki wynagrodzenia za pracę
Zasada prawa do godziwego wynagrodzenia, zgodnie z Kodeksem pracy, jest kluczowym elementem zabezpieczającym interesy pracowników. Oznacza ona, że wynagrodzenie powinno być adekwatne do rodzaju i charakteru wykonywanej pracy, a także do doświadczenia oraz kwalifikacji zawodowych pracownika. Przykładowo, osoba zatrudniona na stanowisku menedżera projektu, posiadająca wieloletnie doświadczenie oraz odpowiednie certyfikaty, powinna otrzymywać wynagrodzenie wyższe niż pracownik na stanowisku juniorskiego specjalisty. Dodatkowym elementem jest ustalanie minimalnego wynagrodzenia, które stanowi zabezpieczenie przed niskimi płacami i dyskryminacją w miejscu pracy. Pracodawcy są zobowiązani do przestrzegania tych zasad, co wpływa na morale i lojalność pracowników oraz redukuje ryzyko rotacji kadr. Dobrym przykładem praktycznym jest wprowadzenie systemów wynagradzania opartych na kompetencjach, które pomagają w ustaleniu sprawiedliwej wysokości wynagrodzenia, dostosowanej do specyfikacji rynku pracy. Warto również zauważyć, że zgodność z zasadami wynagradzania jest często kontrolowana przez instytucje państwowe, co sprzyja transparentności na rynku pracy.

Pytanie 25

Zgodnie z przytoczonym przepisem z wnioskiem o wydanie nowego dowodu osobistego w terminie 30 dni przed upływem terminu jego ważności powinna wystąpić osoba,

Wyciąg z Ustawy o dowodach osobistych
(…)
Art. 46. 1. Wydanie nowego dowodu osobistego następuje w przypadku:
1)upływu terminu ważności dowodu osobistego (…);
2)zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego;
3)zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza;
4)utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza;
(…)
5)przekazania do organu gminy lub do placówki konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego.
6)(uchylony)
7)(uchylony)
2. Z wnioskiem o wydanie nowego dowodu osobistego występuje się:
1)co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego;
2)niezwłocznie – w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2–4.
3.(uchylony)
(…)

A. której dokument straci ważność w tym terminie.
B. u której uległa zmianie nazwa organu wydającego.
C. której dokument uległ zniszczeniu.
D. która zmieniła nazwisko.
Odpowiedź, która wskazuje na osobę, której dokument straci ważność w terminie 30 dni, jest poprawna, ponieważ zgodnie z przepisami prawa, każdy obywatel ma obowiązek zadbać o aktualność swojego dowodu osobistego. W momencie, gdy ważność dowodu dobiega końca, wniosek o nowy dokument powinien być złożony w odpowiednim czasie, aby uniknąć sytuacji, w której osoba nie będzie mogła potwierdzić swojej tożsamości. Przykłady praktyczne obejmują sytuacje, w których obywatel planuje podróż zagraniczną, a jego dowód osobisty traci ważność wkrótce przed wyjazdem. W takiej sytuacji czas na złożenie wniosku jest kluczowy, aby nie napotkać komplikacji. Złożenie wniosku o nowy dowód osobisty na 30 dni przed upływem ważności dokumentu jest najlepszą praktyką, która zapewnia ciągłość w posiadaniu ważnego dokumentu tożsamości. Ponadto, znać należy obowiązujące standardy dotyczące procedur administracyjnych, które dotyczą wydawania dowodów osobistych, co ułatwia zrozumienie wymagań i terminów związanych z tym procesem.

Pytanie 26

Zamieszczone przepisy odnoszą się do konstytucyjnej zasady

Wyciąg z Konstytucji RP
Art. 15
(…)
2. Zasadniczy podział terytorialny państwa uwzględniający więzi społeczne, gospodarcze lub kulturowe i zapewniający jednostkom terytorialnym zdolność wykonywania zadań publicznych określa ustawa.
Art. 16
1. Ogół mieszkańców jednostek zasadniczego podziału terytorialnego stanowi z mocy prawa wspólnotę samorządową.
2. Samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej. Przysługującą mu w ramach ustaw istotną część zadań publicznych samorząd wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
(…)

A. pluralizmu politycznego.
B. trójpodziału władzy.
C. decentralizacji władzy publicznej i samorządu terytorialnego.
D. państwa prawa.
Wybrałeś odpowiedź, która dotyczy państwa prawa, trójpodziału władzy lub pluralizmu politycznego, co pokazuje, że mogłeś się trochę pomylić w rozumieniu kluczowych zasad politycznych. Państwo prawa to głównie przestrzeganie norm prawnych, czyli wszystko powinno być zgodne z prawem. To ważne, ale nie ma bezpośredniego związku z decentralizacją. Trójpodział władzy mówi o podziale kompetencji między władzę ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą, co ma zapobiegać nadużyciom. To też ważne w demokracji, ale znów, nie ma związku z decentralizacją. Pluralizm polityczny dotyczy uznawania różnorodności poglądów. Różne partie mogą współistnieć i to jest super, ale nie odnosi się do tematu decentralizacji. Ważne, żebyś zrozumiał, że te odpowiedzi dotyczą różnych kwestii w strukturze państwowej, a nie samej decentralizacji, która jest kluczowa dla efektywnego zarządzania sprawami publicznymi w lokalnych społecznościach.

Pytanie 27

W przypadku gdy nieruchomość znajduje się na obszarze dwóch organów, rozstrzyganie spraw jej dotyczących przypada

A. organowi, na terenie którego jest zameldowany właściciel tej nieruchomości
B. organowi, na którego obszarze usytuowana jest większa część nieruchomości
C. organowi, w którym mieszka właściciel tej nieruchomości
D. każdemu organowi, na obszarze którego znajduje się część tej nieruchomości
Odpowiedź wskazująca na organ, na którego obszarze znajduje się większa część nieruchomości, jest poprawna ze względu na zasady jurysdykcji administracyjnej w Polsce. Ustawa o samorządzie gminnym oraz przepisy dotyczące podziału kompetencji organów administracji publicznej wskazują, że w przypadku nieruchomości położonej na terenach właściwości kilku organów, decydujące znaczenie ma lokalizacja największej części nieruchomości. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której działka graniczy z dwoma gminami. Jeżeli większa część tej działki znajduje się w jednej z gmin, to właśnie ten organ będzie odpowiedzialny za wszelkie decyzje dotyczące inwestycji, zagospodarowania przestrzennego czy wydawania pozwoleń. Taka zasada zapewnia klarowność oraz jednoznaczność w rozstrzyganiu spraw administracyjnych, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu nieruchomościami.

Pytanie 28

W firmie zajmującej się produkcją obuwia pracuje czworo pracowników, z których każdy ma wynagrodzenie w wysokości 2 000 zł brutto. Od marca troje z nich zaczęło otrzymywać premię wynoszącą 10% wynagrodzenia podstawowego. Jakie było średnie wynagrodzenie w tym zakładzie w maju?

A. 2 075 zł
B. 2 000 zł
C. 2 150 zł
D. 2 400 zł
Aby obliczyć średnie wynagrodzenie w przedsiębiorstwie, należy najpierw ustalić wynagrodzenia pracowników w maju. Każdy z czworga pracowników otrzymuje pensję zasadniczą w wysokości 2 000 zł brutto. Z trójki pracowników, którzy otrzymali premię, ich wynagrodzenie wzrosło o 10% pensji zasadniczej, co wynosi 200 zł (10% z 2 000 zł). Zatem ich nowa pensja wynosi 2 200 zł. Czwarty pracownik, który nie otrzymał premii, zarabia 2 000 zł. Sumując wynagrodzenia wszystkich pracowników, otrzymujemy: 2 200 zł + 2 200 zł + 2 200 zł + 2 000 zł = 8 600 zł. Aby obliczyć średnie wynagrodzenie, należy podzielić całkowite wynagrodzenie przez liczbę pracowników: 8 600 zł / 4 = 2 150 zł. Znajomość takich obliczeń jest kluczowa w zarządzaniu zasobami ludzkimi, ponieważ umożliwia monitorowanie kosztów zatrudnienia oraz podejmowanie decyzji finansowych związanych z wynagrodzeniami. Warto również zauważyć, że umiejętność obliczania średnich wynagrodzeń jest przydatna w raportowaniu finanowym oraz w tworzeniu budżetu na wynagrodzenia.

Pytanie 29

Osoba fizyczna nabywa zdolność prawną od

A. osiągnięcia pełnoletności
B. urodzenia
C. ukończenia 13 lat
D. ukończenia 21 lat
Zdolność prawna to umiejętność nabywania praw i obowiązków, która przysługuje każdej osobie fizycznej od momentu urodzenia. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, każdy człowiek, niezależnie od swojego wieku, posiada zdolność prawną, co oznacza, że może stać się podmiotem praw i obowiązków. Ta zasada jest fundamentalna dla systemu prawnego, ponieważ umożliwia każdemu, w tym niepełnoletnim, nabywanie określonych praw, takich jak prawo do dziedziczenia czy prawo do ochrony prawnej. W praktyce oznacza to, że dzieci, nawet w wieku niemowlęcym, mogą być stronami w postępowaniach prawnych reprezentowanymi przez swoich rodziców lub opiekunów. Warto zauważyć, że zdolność prawna różni się od zdolności do czynności prawnych, która pojawia się dopiero po osiągnięciu pełnoletności, co w Polsce następuje w wieku 18 lat. W związku z tym znajomość zasad dotyczących zdolności prawnej jest kluczowa dla osób pracujących w obszarze prawa, szczególnie w kontekście ochrony praw dzieci i osób niepełnosprawnych.

Pytanie 30

W sytuacji, gdy konieczne są ekspertyzy, urząd administracji publicznej może zwrócić się o opinię

A. do organizacji społecznej
B. do biegłego
C. do prokuratora
D. do świadka
W przypadku, gdy w sprawie administracyjnej wymagane są wiadomości specjalne, organ administracji publicznej ma prawo zwrócić się o opinię do biegłego. Biegły to osoba posiadająca specjalistyczną wiedzę w danej dziedzinie, która jest w stanie dostarczyć fachowej analizy i oceny dotyczącej przedmiotu sprawy. Przykładem może być sytuacja, gdy organ podejmuje decyzję w sprawie dotyczącej bezpieczeństwa budowlanego; wówczas zasięgnięcie opinii biegłego budowlanego może pomóc w ocenie stanu technicznego obiektu. Warto podkreślić, że procedura zasięgnięcia opinii biegłego jest uregulowana w Kodeksie postępowania administracyjnego, co stanowi standard w działaniach organów administracji publicznej. Dzięki takiemu działaniu organ może podejmować bardziej świadome decyzje, opierając się na rzetelnych analizach, co wzmacnia transparentność i efektywność administracji publicznej. Wiedza biegłego jest kluczowa w rozstrzyganiu skomplikowanych kwestii technicznych i naukowych, co przyczynia się do lepszej ochrony interesów publicznych.

Pytanie 31

Kierownik jednostki określa wszystkie kwestie związane z obiegiem dokumentów?

A. w instrukcji kancelaryjnej
B. w jednolitym wykazie akt
C. w systemie kancelaryjnym
D. w rzeczowym wykazie akt
Jednolity wykaz akt jest narzędziem pomocniczym odnoszącym się do organizacji i klasyfikacji dokumentów, a nie bezpośrednio do obiegu pism. Obejmuje on listę rodzajów akt, ich opis oraz okresy przechowywania, co może prowadzić do nieporozumień, jeśli ktoś myli jego rolę z procedurami obiegu dokumentów. Często sądzono, że systemy kancelaryjne są wystarczające do określenia obiegu pism, jednak te systemy koncentrują się głównie na rejestracji i archiwizacji dokumentów, a nie na szczegółowych procedurach ich obiegu. Rzeczowy wykaz akt również nie zawiera wytycznych dotyczących obiegu pism, a jedynie klasyfikuje dokumenty według ich tematyki i celu. W przypadku nieprawidłowego zrozumienia tych narzędzi, można popełnić istotne błędy w zarządzaniu dokumentami, co może prowadzić do utraty ważnych informacji, niewłaściwego archiwizowania dokumentów lub opóźnień w realizacji spraw. Kluczowe jest zatem zrozumienie, że obieg pism wymaga całościowego podejścia, które najlepiej opisuje właśnie instrukcja kancelaryjna, a nie sama klasyfikacja dokumentów czy rejestracja w systemie. W praktyce, niewłaściwe podejście do organizacji obiegu pism może skutkować dysfunkcjami w pracy jednostki oraz zagrożeniem dla bezpieczeństwa informacji.

Pytanie 32

Umowa, w której jedna strona zobowiązuje się do produkcji rzeczy określonych jedynie pod względem gatunku oraz do ich dostarczania w częściach lub w odstępach czasowych, a druga strona zobowiązuje się do ich przyjęcia oraz do uiszczenia zapłaty, to

A. leasing
B. sprzedaż handlowa
C. dostawa
D. kontraktacja
Pojęcia zawarte w odpowiedziach, które nie są poprawne, opierają się na niepełnym zrozumieniu zasad funkcjonowania umów handlowych. Kontraktacja, jako umowa, w której jedna strona zobowiązuje się do sprzedaży określonych towarów, nie obejmuje aspektu dostawy w regularnych odstępach czasu, co jest kluczowe w kontekście omawianego pytania. Sprzedaż handlowa również odnosi się do jednorazowego transferu towaru za wynagrodzeniem, bez konieczności ustalania periodycznych dostaw. W przypadku leasingu natomiast, mamy do czynienia z umową, w której jedna strona przekazuje drugiej prawo do korzystania z rzeczy, ale nie dotyczy to produkcji i dostarczania towarów w regularnych odstępach. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie różnych form współpracy handlowej z dostawą, co prowadzi do mylenia ich definicji. Warto zauważyć, że umowy dostawy są niezbędne w wielu branżach, ponieważ pozwalają na stabilność i przewidywalność w zaopatrzeniu, co jest istotne dla efektywności operacyjnej przedsiębiorstw.

Pytanie 33

Który z wymienionych sposobów egzekucji dotyczy ściągania należności pieniężnych?

A. Odebranie nieruchomości
B. Egzekucja z nieruchomości
C. Wykonanie zastępcze
D. Przymus bezpośredni
Egzekucja z nieruchomości jest jednym z podstawowych środków egzekucyjnych stosowanych w polskim prawie cywilnym w celu odzyskania należności pieniężnych. Jest to proces, w którym wierzyciel może uzyskać zaspokojenie swoich roszczeń poprzez sprzedaż nieruchomości dłużnika. Ta forma egzekucji jest regulowana przez przepisy Kodeksu postępowania cywilnego oraz ustawę o komornikach sądowych i egzekucji. Przykładem zastosowania egzekucji z nieruchomości może być sytuacja, gdy dłużnik nie spłaca kredytu hipotecznego. Wierzyciel może wówczas wystąpić do sądu o wszczęcie postępowania egzekucyjnego, co prowadzi do licytacji nieruchomości. Ważne jest, aby procedura ta była przeprowadzana zgodnie z obowiązującymi przepisami, co zapewnia ochronę praw zarówno wierzycieli, jak i dłużników. W praktyce, egzekucja z nieruchomości jest często stosowana w przypadkach długów hipotecznych, należności alimentacyjnych czy obligacji, gdzie zabezpieczeniem długu jest właśnie nieruchomość.

Pytanie 34

Janina Kowalska złożyła wniosek do organu administracji publicznej o wymeldowanie byłego męża, Marcina Kowalskiego, w trybie decyzji administracyjnej. Która z wymienionych osób nie może odmówić złożenia zeznań w prowadzonej sprawie administracyjnej?

A. Dzieci Janiny i Marcina Kowalskich
B. Były mąż Janiny Kowalskiej
C. Rodzice Marcina Kowalskiego
D. Znajoma Marcina Kowalskiego
W kontekście postępowania administracyjnego, prawo do odmowy składania zeznań przysługuje jedynie określonym osobom, zazwyczaj związanym z bezpośrednimi interesami stron postępowania. Dzieci Janiny i Marcina Kowalskich oraz ich rodzice mogą powoływać się na prawo do odmowy, ponieważ ich zeznania mogłyby narazić na szwank ich osobiste interesy lub prywatność. W przypadku dzieci, ich status jako małoletnich może dodatkowo wzmocnić argumentację o braku możliwości świadomego udziału w postępowaniu. Z kolei były mąż Janiny Kowalskiej, ze względu na bliską relację z Janiną, również może odmówić składania zeznań, powołując się na możliwość konfliktu interesów oraz osobistej relacji z wnioskodawczynią. Warto zauważyć, że zmiana kontekstu sprawy, np. w przypadku, gdyby znajoma była w rzeczywistości osobą bliską dla Marcina, mogłaby również skutkować możliwością odmowy. Typowym błędem myślowym w tej sytuacji jest niepełne rozumienie przepisów dotyczących świadków oraz różnicy między ich statusami w postępowaniu administracyjnym. Właściwe zrozumienie roli świadków i ich obowiązków jest kluczowe dla prawidłowego przebiegu procesu administracyjnego oraz dla przestrzegania zasad sprawiedliwości i rzetelności postępowania.

Pytanie 35

Przychody z podatku akcyzowego, którym objęte są towary energetyczne, stanowią źródło zysków dla budżetu

A. powiatu
B. województwa
C. gminy
D. państwa
Wpływy z podatku akcyzowego, które dotyczą wyrobów energetycznych, są kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Akcyza jest podatkiem pośrednim, który ma na celu obciążenie konsumpcji towarów, uznawanych za szkodliwe lub luksusowe, do których należy energia elektryczna, gaz, olej opałowy czy inne paliwa. Dochody z tego podatku są wykorzystywane na różne cele publiczne, w tym na finansowanie infrastruktury energetycznej, programów ochrony środowiska oraz polityki energetycznej. Przykładem zastosowania tych wpływów może być inwestowanie w odnawialne źródła energii oraz poprawa efektywności energetycznej w gospodarstwach domowych. Takie podejście jest zgodne z celami zrównoważonego rozwoju oraz polityką Unii Europejskiej, która promuje zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Zrozumienie roli wpływów z podatku akcyzowego jest niezwykle istotne dla analizy finansowania sektora publicznego oraz realizacji krajowych strategii energetycznych.

Pytanie 36

Wójt gminy poprosił swojego sekretarza o poinformowanie szkoły o jego przyjeździe. Jaki jest kierunek przepływu informacji wewnętrznej w tej sytuacji?

A. Poziomy
B. Pionowy w górę
C. Równoległy
D. Pionowy w dół
Odpowiedź "pionowy w dół" jest właściwa, ponieważ w opisanej sytuacji mamy do czynienia z przekazywaniem informacji od wójta gminy, który jest osobą na wyższym szczeblu w hierarchii organizacyjnej, do sekretarza, który pełni funkcję wsparcia administracyjnego. W kontekście struktury organizacyjnej, przepływ informacji pionowy w dół oznacza, że informacje są przekazywane od osób na wyższych szczeblach do ich podwładnych. W praktyce, taki rodzaj komunikacji jest kluczowy w zarządzaniu, ponieważ pozwala na efektywne przekazywanie decyzji, instrukcji i oczekiwań. Oprócz tego, dobrze zorganizowany przepływ informacji może przyczynić się do zwiększenia efektywności pracy i poprawy współpracy w zespole. Przykładem zastosowania może być sytuacja, w której kierownik projektu zleca wykonanie zadań swojemu zespołowi, co pozwala na lepszą realizację celów oraz sprawne funkcjonowanie projektu.

Pytanie 37

Na podstawie danych zawartych w tabeli, wskaż wartość zysku netto.

Wybrane pozycje z rachunku zysków i strat
Przedsiębiorstwa Produkcyjnego
WyszczególnienieWartość(w zł)
Wynik z działalności gospodarczej20 500 zł
Zyski nadzwyczajne500 zł
Wynik finansowy brutto21 000 zł
Podatek dochodowy3 990 zł
Wynik finansowy netto17 010 zł

A. 20 500 zł
B. 17 010 zł
C. 21 000 zł
D. 500 zł
Odpowiedź 17 010 zł jest prawidłowa, ponieważ dokładnie odzwierciedla sposób obliczania zysku netto na podstawie wyniku finansowego brutto oraz podatku dochodowego. Zysk netto obliczamy, odejmując podatek dochodowy od wyniku finansowego brutto. W tym przypadku, mając wynik finansowy brutto równy 21 000 zł oraz podatek dochodowy wynoszący 3 990 zł, możemy wykonać obliczenie: 21 000 zł - 3 990 zł = 17 010 zł. Takie podejście jest zgodne z ogólnymi zasadami rachunkowości, które wskazują, że zysk netto to rzeczywisty zysk przedsiębiorstwa po uwzględnieniu wszystkich obowiązkowych obciążeń podatkowych. W praktyce znajomość obliczania zysku netto jest kluczowa dla menedżerów oraz analityków finansowych, gdyż pozwala na ocenę rentowności firmy oraz podejmowanie decyzji inwestycyjnych. Warto zauważyć, że zysk netto jest także istotnym wskaźnikiem w analizie finansowej, a jego dokładne obliczenie pozwala na lepsze zrozumienie wyników finansowych przedsiębiorstwa. Dodatkowo, w kontekście raportowania finansowego, zysk netto jest często prezentowany w sprawozdaniach finansowych, co czyni go jednym z kluczowych elementów oceny kondycji finansowej firmy.

Pytanie 38

Obowiązkową przyczyną wstrzymania postępowania przez organ administracji publicznej, według Kodeksu postępowania administracyjnego, jest

A. krótkotrwałe zachorowanie jednej ze stron
B. wniosek o wstrzymanie postępowania złożony przez jedną ze stron
C. osadzenie w zakładzie karnym biegłego powołanego do sprawy
D. śmierć przedstawiciela ustawowego strony
Śmierć przedstawiciela ustawowego strony jest jednym z podstawowych powodów, dla których postępowanie administracyjne musi zostać zawieszone. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, w przypadku śmierci osoby, która reprezentuje stronę w postępowaniu, niemożliwe staje się kontynuowanie sprawy, ponieważ nie ma już pełnomocnika do reprezentowania interesów zmarłego. Taka sytuacja wymaga wyznaczenia nowego przedstawiciela lub uregulowania statusu prawnego spadkobierców, co jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego toku postępowania. Przykładowo, jeżeli w sprawie administracyjnej dotyczącej wydania decyzji o pozwoleniu na budowę bierze udział osoba, która umrze przed jej zakończeniem, konieczne jest zawieszenie sprawy do momentu uregulowania kwestii reprezentacji, co może obejmować powołanie nowego pełnomocnika przez spadkobierców. Tego rodzaju regulacje są istotne z perspektywy zapewnienia sprawiedliwości i ochrony praw stron.

Pytanie 39

Działania, które polegają na przekształceniu danych wejściowych na dane wyjściowe, to

A. zapis danych
B. przetwarzanie
C. duplikowanie
D. klasyfikowanie
Wybór odpowiedzi, które dotyczą przechowywania, segregowania lub kopiowania, wskazuje na pewne nieporozumienie dotyczące podstawowych procesów związanych z danymi. Przechowywanie danych odnosi się do zabezpieczania informacji w trwałych lokalizacjach, takich jak bazy danych lub systemy plików, co ma na celu ich późniejsze wykorzystanie, ale nie obejmuje samego procesu przekształcania danych. Segregowanie danych to czynność organizacyjna, która polega na podziale danych na mniejsze, bardziej zrozumiałe elementy, ale również nie prowadzi do ich transformacji w sensie przetwarzania. Proces kopiowania danych ma na celu ich duplikację, co nie ma związku z przekształcaniem ich w nową, użyteczną formę. Te działania są niezbędne w zarządzaniu danymi, jednak nie są z definicji związane z ich przetwarzaniem, które jest kluczowe w kontekście analizy i wykorzystania danych. Przyjęcie tych terminów jako równoważnych z przetwarzaniem danych może prowadzić do błędnych wniosków, szczególnie w kontekście projektowania systemów informacyjnych, gdzie zrozumienie różnicy między tymi pojęciami jest istotne dla prawidłowej architektury i implementacji rozwiązań.

Pytanie 40

Osoba, nazywana komplementariuszem, odpowiada za długi spółki bez jakichkolwiek ograniczeń, a także ma prawo i obowiązek zarządzania sprawami tej spółki, w jakiej formie?

A. jawnej
B. komandytowej
C. akcyjnej
D. z ograniczoną odpowiedzialnością
W spółce komandytowej występuje podział na wspólników komplementariuszy oraz komandytariuszy. Komplementariusz, jako wspólnik o pełnej odpowiedzialności, odpowiada za zobowiązania spółki bez ograniczeń, co oznacza, że jego majątek osobisty może być wykorzystany do zaspokojenia wierzycieli firmy. Posiada również prawo i obowiązek prowadzenia spraw spółki, co oznacza, że jest aktywnie zaangażowany w działalność i podejmowanie decyzji operacyjnych. Przykładem może być sytuacja, gdy komplementariusz decyduje o nowej strategii marketingowej lub wprowadzeniu nowych produktów na rynek. Taki model organizacyjny jest korzystny w przypadku, gdy jeden lub więcej wspólników dysponuje znaczącą wiedzą lub doświadczeniem w prowadzeniu działalności gospodarczej, co może przyczynić się do sukcesu spółki. Warto zauważyć, że odpowiedzialność komplementariusza w odróżnieniu od komandytariusza, który odpowiada jedynie do wysokości wniesionego wkładu, stawia go w roli kluczowego decydenta w spółce.