Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 21 maja 2025 17:18
  • Data zakończenia: 21 maja 2025 17:45

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakim typem ciągnika rolniczego jest ten oznaczony symbolem 4K2?

A. Czterokołowy z napędem na oś tylną
B. Czterokołowy z podwójnym napędem
C. Gąsiennicowy z podwójnym napędem
D. Gąsiennicowy z napędem na oś tylną
Odpowiedź 'Czterokołowy z napędem osi tylnej' jest poprawna, ponieważ ciągniki rolnicze oznaczone symbolem 4K2 charakteryzują się konstrukcją czterokołową, co jest standardem w wielu nowoczesnych maszynach rolniczych. Napęd osi tylnej zapewnia optymalną trakcję, szczególnie podczas pracy w trudnych warunkach terenowych, takich jak błotniste pola czy strome zbocza. Takie rozwiązanie pozwala na efektywne przenoszenie siły napędowej na podłoże, co znacząco poprawia wydajność pracy. Przykłady zastosowania obejmują prace polowe, transport materiałów oraz obsługę różnorodnych narzędzi rolniczych. Warto zauważyć, że ciągniki czterokołowe z napędem osi tylnej są często preferowane ze względu na ich stabilność i zdolność do manewrowania, co jest kluczowe w wąskich przestrzeniach między rzędami upraw. Takie maszyny są zgodne z aktualnymi standardami branżowymi, co podkreśla ich znaczenie w nowoczesnym rolnictwie.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Całkowita pojemność skrzyni przyczepy T653/1 z nadstawami wynosi

Podstawowe dane techniczne – Wymiary wewnętrzne skrzyni przyczepy
J. M.T653T653/1
Długośćmm40004000
Szerokość (przód)mm20102010
Szerokość (tył)mm20702070
Wysokośćmm500500 (1000)

A. 9,16 m3
B. 8,72 m3
C. 8,16 m3
D. 8,04 m3
Całkowita pojemność skrzyni przyczepy T653/1 z nadstawami wynosi 8,16 m3, co czyni ją odpowiednią do transportu różnorodnych ładunków w codziennej pracy w branży transportowej i budowlanej. Obliczenia tej pojemności opierają się na dokładnych wymiarach wewnętrznych skrzyni przyczepy, które zazwyczaj są podawane w milimetrach. Umożliwia to precyzyjną konwersję jednostek do metrów sześciennych, co jest standardem w branży. Wiedza na temat pojemności przyczepy jest niezwykle istotna, zwłaszcza podczas planowania transportu materiałów budowlanych czy innych towarów. Niewłaściwe obliczenie pojemności może prowadzić do przeładunku, co wiąże się z ryzykiem naruszenia przepisów drogowych oraz uszkodzenia sprzętu. Zrozumienie pojemności ładunkowej przyczepy pozwala również na efektywniejsze zarządzanie logistyką oraz optymalizację kosztów transportu, co jest kluczowe w konkurencyjnej branży. Warto także pamiętać, że znając pojemność skrzyni, można lepiej planować trasy i dobierać optymalne ładunki, co przyczynia się do zwiększenia efektywności całego procesu transportowego.

Pytanie 7

Ile wyniesie koszt osuszenia 30 ton kukurydzy o wilgotności 30% do 15%, jeśli cena usługi to 10 zł za osuszenie 1 tony o 1% wilgotności?

A. 4 500 zł
B. 9 000 zł
C. 3 000 zł
D. 6 500 zł
Wybór kosztu wynoszącego 6 500 zł, 3 000 zł lub 9 000 zł może wynikać z mylnych obliczeń bądź niepełnego zrozumienia, jak obliczać koszty wysuszenia kukurydzy. W przypadku podania 6 500 zł, być może zakładano, że całkowity koszt wysuszenia wynosi 10 zł za każdą tonę kukurydzy, co prowadziłoby do błędnego wniosku. Należy zwrócić uwagę, że koszt wysuszenia dotyczy procentowej redukcji wilgotności, a nie całkowitej masy ziarna. Wybór 3 000 zł mógł wynikać z nieprawidłowego przeliczenia ilości wody do usunięcia lub zakupu wilgotności. Takie pomyłki często mają miejsce, gdy nie uwzględnia się, że całkowita ilość wilgotności do usunięcia jest wyrażona w tonach, a nie prostym pomnożeniu jednostkowych kosztów przez całkowitą masę ziarna. Z kolei 9 000 zł może sugerować niepoprawne oszacowanie kosztów lub błędne założenie, że cena jednostkowa wzrasta w sposób liniowy w zależności od wilgotności. Kluczowe jest to, aby wiedzieć, że każdy procent wilgotności wymaga tego samego jednostkowego kosztu, a błędne wydatki mogą wynikać z nadmiernych szacunków lub nieporozumienia dotyczącego procesu usuwania wilgoci. W praktyce, precyzyjne podejście do obliczeń jest niezbędne, aby uniknąć takich nieporozumień i efektywnie zarządzać kosztami w produkcji rolniczej.

Pytanie 8

Do kategorii urządzeń dźwigowo-transportowych wliczamy

A. suwnice oraz żurawie
B. przenośniki cięgnowe
C. wentylatory oraz dmuchawy
D. przenośniki bezcięgnowe
Suwnice i żurawie są kluczowymi urządzeniami dźwigowo-transportowymi, które służą do podnoszenia, przenoszenia i opuszczania ciężarów w różnych środowiskach przemysłowych. Suwnice są zazwyczaj stosowane w halach produkcyjnych, magazynach oraz portach, gdzie ich zdolność do poruszania się w poziomie oraz w pionie umożliwia efektywne zarządzanie dużymi ładunkami. Przykładem mogą być suwnice bramowe, które są w stanie przenosić kontenery w portach. Żurawie, z kolei, znajdują zastosowanie w budownictwie, gdzie ich długie ramiona pozwalają na podnoszenie materiałów budowlanych na wysokość. Zarówno suwnice, jak i żurawie muszą spełniać rygorystyczne normy bezpieczeństwa, takie jak PN-EN 15011 dla suwnic czy PN-EN 13000 dla żurawi, co zapewnia ich niezawodność i bezpieczeństwo użytkowania. Zrozumienie ich zastosowania i norm prawnych jest kluczowe dla każdej osoby pracującej w branży budowlanej lub logistycznej.

Pytanie 9

Do jakich prac najlepiej nadaje się nośnik narzędzi?

A. prac w międzyrzędziach
B. ciężkich prac uprawowych
C. prac transportowych
D. współpracy z maszynami przyczepianymi
Wybór odpowiedzi dotyczący prac transportowych, współpracy z maszynami przyczepianymi czy ciężkich prac uprawowych jest błędny i wynika z nieporozumienia w zakresie funkcji nośnika narzędzi. Prace transportowe wymagają odmiennych pojazdów, które są zaprojektowane do przewożenia ciężkich ładunków na dłuższe dystanse. Takie maszyny, jak ciągniki lub specjalistyczne przyczepy, są zbudowane z myślą o dużych obciążeniach, co nie ma zastosowania w kontekście precyzyjnych prac w międzyrzędziach. Podobnie, współpraca z maszynami przyczepianymi odnosi się do narzędzi, które są przystosowane do pełnienia innych ról, na przykład do orki lub siewu, które nie uwzględniają delikatności pracy w bliskim sąsiedztwie roślin. Ponadto, ciężkie prace uprawowe wymagają sprzętu, który jest skonstruowany do intensywnego użytkowania w trudnych warunkach glebowych, co nie jest spójne z koncepcją nośnika narzędzi. Takie pomyłki mogą wynikać z braku zrozumienia różnorodności dostępnych maszyn rolniczych oraz ich specyfiki w kontekście różnych zastosowań. Kluczowe jest, by zrozumieć, że różne maszyny pełnią różne funkcje, a dobór odpowiedniego sprzętu do konkretnego zadania jest niezbędny dla efektywności działań w rolnictwie.

Pytanie 10

Aby współpracować z prasoowij arką, która wymaga zmiennego zapotrzebowania na ciśnienie oraz wydajność oleju, należy użyć ciągnika z układem hydraulicznym typu

A. EHR
B. LS
C. CP
D. MHR
Wybór niewłaściwego typu hydrauliki do współpracy z prasoowijarkami może prowadzić do wielu problemów, w tym do obniżonej wydajności pracy oraz zwiększonego zużycia paliwa. Hydraulika typu CP (ciśnienie stałe) nie jest odpowiednia w sytuacjach wymagających zmiennego zapotrzebowania na moc, ponieważ nie dostosowuje ciśnienia do aktualnych potrzeb roboczych maszyny. Przykładowo, w przypadku zmiennych warunków gęstości materiału, ciśnienie hydrauliczne pozostaje na stałym poziomie, co może prowadzić do przeciążenia lub niedostatecznej efektywności pracy prasy. Z kolei hydraulika EHR (Elektronika Hydraulika Regulator) jest bardziej skomplikowana i wymaga zaawansowanych systemów elektronicznych do prawidłowego funkcjonowania, co może być niepraktyczne w tradycyjnych zastosowaniach rolniczych. Ponadto, systemy MHR (Multi-Hydraulic Regulator) również nie oferują elastyczności, jaką zapewnia hydraulika LS, co czyni je niewłaściwym wyborem do maszyn o zmiennym zapotrzebowaniu. W praktyce to błędne przekonanie o uniwersalności innych typów hydrauliki może prowadzić do frustracji u użytkowników, którzy nie dostrzegają korzyści płynących z zastosowania hydrauliki typu LS, co w dłuższej perspektywie skutkuje wyższymi kosztami eksploatacyjnymi oraz mniejszą efektywnością pracy.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Wysokie zużycie paliwa oraz zauważalny wzrost objętości oleju w misce olejowej wskazują na uszkodzenie

A. pompy wtryskowej
B. rozpylaczy wtrysków
C. pompy dostawczej
D. regulatora obrotów silnika
Odpowiedź "rozpylaczy wtrysków" jest prawidłowa, ponieważ nadmierne zużycie paliwa i wzrost poziomu oleju w misie olejowej mogą wskazywać na niewłaściwe działanie systemu wtryskowego. Rozpylacze wtrysków odpowiadają za precyzyjne wtryskiwanie paliwa do komory spalania, a ich uszkodzenie może prowadzić do zbyt dużej ilości paliwa dostarczanej do silnika. W efekcie następuje nieefektywne spalanie, co powoduje wzrost zużycia paliwa. Dodatkowo, jeśli paliwo dostaje się do układu smarowania, może podnieść poziom oleju w misie olejowej, co jest niebezpieczne dla silnika. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, regularne sprawdzanie stanu rozpylaczy wtrysków oraz ich wymiana co określony przebieg jest kluczowe dla utrzymania silnika w odpowiedniej kondycji. Przykład zastosowania tej wiedzy można zobaczyć w normach emisji spalin, które wymagają efektywności systemu wtryskowego dla minimalizacji zanieczyszczeń.

Pytanie 13

Przed rozpoczęciem wymiany prowadnic zaworowych w głowicy silnika traktora, należy zdemontować

A. silnik oraz kolektor ssący i wydechowy
B. głowicę bez demontowania silnika
C. silnik, a następnie zdjąć głowicę
D. kolektor ssący i wydechowy bez demontowania głowicy
Demontaż silnika przed zdjęciem głowicy to podejście, które w praktyce jest rzadko stosowane, ponieważ jest nieefektywne i niepotrzebnie komplikujące cały proces naprawy. W sytuacjach, gdy silnik zostaje zdemontowany, wiąże się to z wieloma dodatkowymi czynnościami, które mogą zwiększyć ryzyko błędów oraz uszkodzeń. W przypadku silników spalinowych, które są zwykle projektowane z myślą o efektywności, demontaż głowicy powinien przebiegać w sposób pozwalający na zachowanie integralności jednostki napędowej. Współczesne normy i standardy serwisowe podkreślają znaczenie minimalizacji działań, które mogą prowadzić do zbędnych interwencji w silniku. Zdejmowanie kolektorów ssących i wydechowych przed demontażem głowicy jest krokiem, który jest konieczny, ale nie wymaga demontażu całego silnika. Wiele z tych błędnych koncepcji wynika z niepełnej wiedzy na temat budowy i działania silników, co może prowadzić do niepotrzebnych wymian i wyższych kosztów napraw. Właściwe techniki naprawcze nie tylko oszczędzają czas, ale również zapewniają lepszą jakość serwisu, co jest istotne dla długoterminowej wydajności silnika.

Pytanie 14

Nienaturalnie przyspieszone zużycie zaworów wydechowych silnika może być spowodowane

A. zbyt małym luzem zaworowym.
B. uszkodzeniem popychaczy.
C. luzami w łożyskowaniu dźwigienek zaworowych
D. zwiększonym luzem na wałku rozrządu.
No, wiesz, uszkodzenie lasek popychacza, zwiększony luz na wałku rozrządu i luz w łożyskach dźwigienek to problemy, które mogą wpływać na silnik, ale nie do końca są przyczyną szybkiego zużycia zaworów wydechowych. Jeśli chodzi o popychacze, to mogą one powodować problemy z układem rozrządu, a to może z kolei zaburzyć synchronizację otwierania i zamykania zaworów, ale to nie jest bezpośrednia przyczyna szybszego ich zużycia. Zwiększony luz na wałku rozrządu może prowadzić do nieprzyjemnych wibracji i hałasu, ale też nie powoduje za szybkiego zużycia zaworów. Luz w dźwigienkach może wpływać na ich działanie, ale znowu – nie na trwałość zaworów wydechowych bezpośrednio. Te problemy mogą wprowadzić ogólne nieprawidłowości w pracy silnika, ale nie są tak krytyczne jak zbyt mały luz zaworowy, który naprawdę ma duży wpływ na pracę zaworów i ich trwałość. Dlatego skupienie się na regulacji luzu zaworowego to kluczowa sprawa, jeśli chcemy, żeby silnik działał długo i efektywnie.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

W trakcie siewu żyta ciągnik z siewnikiem zużywa na godzinę 10 litrów oleju napędowego. Jaką kwotę trzeba przeznaczyć na zakup paliwa niezbędnego do obsiania 60 ha, biorąc pod uwagę, że agregat pracuje z wydajnością 3 ha/godz., a cena jednego litra paliwa to 4,00 zł?

A. 650,00 zł
B. 700,00 zł
C. 800,00 zł
D. 750,00 zł
Aby obliczyć koszt zakupu paliwa potrzebnego do obsiania 60 ha żyta, należy najpierw określić czas potrzebny na obsianie tej powierzchni. Przy wydajności agregatu wynoszącej 3 ha/godz., czas potrzebny na obsianie 60 ha wynosi 60 ha / 3 ha/godz. = 20 godz. Następnie, wiedząc, że ciągnik zużywa 10 litrów oleju napędowego na godzinę, można obliczyć całkowite zużycie paliwa: 20 godz. * 10 l/godz. = 200 litrów. Przy cenie 1 litra paliwa wynoszącej 4,00 zł, całkowity koszt zakupu paliwa to 200 l * 4,00 zł/l = 800,00 zł. Taka kalkulacja jest istotna w praktyce rolniczej, ponieważ pozwala na precyzyjne planowanie kosztów produkcji oraz budżetowanie wydatków na paliwo podczas siewów. Znajomość kosztów eksploatacji maszyn rolniczych jest kluczowa dla efektywności finansowej gospodarstw i zarządzania ich zasobami.

Pytanie 17

Rozdrabniacz bijakowy, wykorzystywany do produkcji pasz, zasilany silnikiem elektrycznym o mocy 10 kW, przetwarza ziarno z wydajnością 800 kg/h. Oblicz koszt energii elektrycznej potrzebnej do rozdrobnienia 4000 kg ziarna, mając na uwadze, że cena 1 kWh wynosi 0,50 zł?

A. 40,00 zł
B. 50,00 zł
C. 15,00 zł
D. 25,00 zł
Aby obliczyć koszt energii elektrycznej zużytej do rozdrobnienia 4000 kg ziarna, należy najpierw ustalić, ile czasu zajmie ten proces. Rozdrabniacz bijakowy ma wydajność 800 kg/h, co oznacza, że do przetworzenia 4000 kg ziarna potrzebne będzie 5 godzin (4000 kg / 800 kg/h = 5 h). Przy silniku elektrycznym o mocy 10 kW, energia zużyta w czasie 5 godzin wynosi 50 kWh (10 kW * 5 h = 50 kWh). Koszt energii elektrycznej można obliczyć mnożąc zużytą energię przez cenę 1 kWh: 50 kWh * 0,50 zł/kWh = 25,00 zł. Ta odpowiedź jest zgodna z dobrą praktyką obliczania kosztów operacyjnych w przemyśle, gdzie istotne jest precyzyjne planowanie kosztów energii dla efektywności finansowej. Przykłady zastosowania obejmują optymalizację procesów produkcyjnych i zarządzanie budżetem, co jest kluczowe w działalności rolniczej.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Do którego systemu silnika spalinowego odnosi się wałek krzywkowy?

A. Korbowe
B. Wydechowe
C. Zapalania
D. Rozrządu
Wałek krzywkowy to kluczowy element układu rozrządu silnika spalinowego. Jego główną funkcją jest sterowanie otwieraniem i zamykaniem zaworów silnika, co jest kluczowe dla prawidłowego cyklu pracy silnika. W praktyce, wałek krzywkowy przekształca ruch obrotowy na ruch liniowy, co umożliwia synchronizację działania zaworów z ruchem tłoków. Przy odpowiednich regulacjach i dostosowaniach, wałki krzywkowe mogą być projektowane tak, aby zoptymalizować osiągi silnika, co jest szczególnie istotne w kontekście regulacji emisji spalin, efektywności paliwowej oraz dynamiki pojazdu. W nowoczesnych silnikach często stosuje się zaawansowane systemy zmiennych faz rozrządu, które wykorzystują wałki krzywkowe o różnych profilach, co further enhances performance and efficiency. Zgodność z normami przemysłowymi i praktykami inżynieryjnymi w zakresie projektowania wałków krzywkowych jest kluczowa dla zapewnienia niezawodności oraz trwałości silnika.

Pytanie 20

W sezonie zimowym zużycie paliwa przez ciągnik wzrasta o 10% w porównaniu do letniego. O ile zwiększy się koszt paliwa przypadający na 1 mtg pracy, jeśli w lecie zużycie wynosi 6 litrów na mth, a cena paliwa pozostaje na poziomie 4,50 zł za 1 litr?

A. 2,50 zł
B. 3,40 zł
C. 3,80 zł
D. 2,70 zł
Poprawna odpowiedź wynika z obliczenia wzrostu kosztu paliwa w wyniku zwiększonego zużycia w okresie zimowym. W lecie zużycie paliwa wynosi 6 litrów na mth, co przy cenie paliwa 4,50 zł za litr daje koszt 27 zł za mth (6 litrów * 4,50 zł/litr). W zimie, ze względu na wzrost zużycia o 10%, zużycie wynosi 6,6 litrów (6 litrów * 1,10). Koszt w zimie zatem wynosi 29,70 zł za mth (6,6 litrów * 4,50 zł/litr). Różnica kosztów między zimą a latem wynosi 2,70 zł (29,70 zł - 27 zł). Ważne jest dla użytkowników, aby zrozumieli, jak zmiany warunków atmosferycznych mogą wpływać na efektywność operacyjną oraz koszty eksploatacji maszyn. W praktyce, operatorzy powinni monitorować zużycie paliwa i dostosowywać harmonogramy pracy oraz strategię zarządzania flotą, aby zminimalizować wzrost kosztów związanych z sezonowymi zmianami.

Pytanie 21

Który harmonogram przeglądów ciągnika jest prawidłowy, jeżeli częstotliwości jego przeglądów wynoszą odpowiednio: P1 codziennie, P2 co 100 mth, P3 co 200 mth, P4 co 400 mth i P5 co 800 mth?

HarmonogramPrzebieg w mth
100200300400500600700800
I.P2P2P3P4P2P2P3P5
II.P2P3P4P5P2P3P4P5
III.P2P3P2P4P2P3P2P5
IV.P2P3P4P3P2P3P4P5

A. III.
B. IV.
C. I.
D. II.
Harmonogram III. jest jak najbardziej w porządku, bo przeglądy w nim zawarte odpowiadają częstotliwościom, które naprawdę są kluczowe, żeby ciągnik dobrze funkcjonował. Z tego, co wiem, regularne przeglądy to podstawa, żeby maszyna była bezpieczna i działała efektywnie. W przypadku ciągników, myślę, że ważne jest, aby robić codzienne kontrole, zwłaszcza przy intensywnej eksploatacji, plus te okresowe co 100, 200, 400 i 800 motogodzin. Przegląd P2 co 100 mth to kluczowy moment, bo można wtedy wyłapać ewentualne problemy na wczesnym etapie. A przeglądy P3, P4 i P5 są zaplanowane tak, żeby trzymać odpowiednie interwały, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w utrzymaniu maszyn. Takie podejście sprawia, że sprzęt dłużej służy, a ryzyko awarii jest mniejsze, co w sumie przekłada się na oszczędności.

Pytanie 22

Do uprawy gleb pokrytych roślinnością należy użyć pługa z odkładnicą

A. półśrubową
B. kulturalną
C. śrubową
D. cylindryczną
Pług śrubowy jest odpowiednim narzędziem do orki gleb zadarnionych, ponieważ jego konstrukcja umożliwia skuteczne przełamywanie twardej, zwięzłej warstwy gleby oraz usuwanie roślinności. W przypadku gleb zadarnionych, gdzie obecność korzeni roślinnych może utrudniać orkę, pług śrubowy skutecznie wciąga i łamie te przeszkody, co sprzyja uzyskaniu jednorodnego użytku ornego. Zastosowanie tego typu pługa pomaga w uzyskaniu lepszej struktury gleby poprzez napowietrzenie oraz zwiększenie jej zdolności do zatrzymywania wody. Na przykład, w praktyce rolniczej pług śrubowy może być wykorzystywany do przekształcania nieużytków w użytki rolne, co przyczynia się do zwiększenia powierzchni użytków rolnych oraz efektywności produkcji rolnej. Ponadto, zgodnie z zaleceniami agrotechnicznymi, orka gleb zadarnionych powinna być przeprowadzana w odpowiednich porach roku, aby zminimalizować negatywne skutki dla gleby oraz zachować jej żyzność.

Pytanie 23

Rozpoczęcie badania zespołu żniwnego kombajnu zbożowego po dokonaniu naprawy powinno odbywać się od

A. sprawdzenia wymiarów oraz funkcjonalności
B. oględzin zewnętrznych
C. mycia zewnętrznego
D. przeprowadzenia próby ruchu
Mycie zewnętrzne nie powinno być pierwszym krokiem w badaniu kombajnu zbożowego, ponieważ jego głównym celem jest usunięcie brudu i zanieczyszczeń, co może chwilowo poprawić widoczność, ale nie dostarcza istotnych informacji o stanie technicznym maszyny. Po myciu, delektując się czystym wyglądem maszyny, można przeoczyć istotne oznaki uszkodzenia, które były wcześniej ukryte pod warstwą brudu. Z perspektywy praktycznej, mycie powinno być wykonane po dokładnym sprawdzeniu stanu technicznego, aby zapewnić, że wszelkie potencjalne problemy są zauważalne i mogą być odpowiednio ocenione. Sprawdzanie wymiarów i funkcjonalności również nie powinno być pierwszym krokiem, ponieważ te działania powinny być poprzedzone wnikliwą oceną stanu zewnętrznego. Przeprowadzenie próby ruchu jako pierwszego etapu badania może prowadzić do dalszych uszkodzeń, jeśli maszyna nie została odpowiednio zweryfikowana, co może skutkować poważnymi awariami w trakcie pracy. Właściwą sekwencję działań należy zdefiniować w oparciu o najlepsze praktyki w zakresie konserwacji i bezpieczeństwa, co czyni oględziny zewnętrzne kluczowym elementem procesu diagnostycznego.

Pytanie 24

Łączenie dwóch lub więcej narzędzi w jeden system ma na celu

A. większe obciążenie ciągnika, co ułatwia jego poruszanie się po polu
B. precyzyjniejsze przeprowadzenie zabiegu oraz zmniejszenie zużycia narzędzi rolniczych
C. mniejsze ugniatanie gleby przez ciągnik i bardziej efektywne wykorzystanie jego mocy
D. niższe ryzyko zaburzenia równowagi bocznej i podłużnej ciągnika
Zestawianie narzędzi w jeden agregat jest tematem, który wymaga dogłębnego zrozumienia procesów agrarnych. Mniejsze ugniatanie gleby przez ciągnik oraz lepsze wykorzystanie jego mocy to kluczowe aspekty, które są często mylnie interpretowane. Na przykład, wydaje się, że dokładniejsze wykonanie zabiegu i mniejsze zużycie narzędzi rolniczych mogą być priorytetem, jednak nie uwzględniają one wpływu na strukturę gleby. Zbyt duża dbałość o oszczędności narzędzi może prowadzić do podejmowania decyzji, które w dłuższej perspektywie negatywnie wpływają na urodzajność gleby. Dociążenie ciągnika, który nie jest odpowiednio dostosowany do warunków gruntowych, może prowadzić do nadmiernego ugniatania, co w rezultacie zubaża glebę i zmniejsza jej zdolność do zatrzymywania wody. Również kwestie związane z równowagą poprzeczną i podłużną ciągnika są istotne, ale nie są kluczowymi celami zestawiania narzędzi. Istotne jest, by każdy element pracy w polu był przemyślany i zintegrowany z całością procesów agrarnych, co zwiększa szanse na uzyskanie zdrowych plonów i optymalizację pracy w gospodarstwie.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Jakiego typu przegląd powinno się przeprowadzić w ciągniku rolniczym przy przebiegu licznika wynoszącym 750 mth, jeśli po 500 mth dokonano przeglądu P4, a harmonogram przeglądów przedstawia się następująco: P2 co 125 mth, P3 co 250 mth, P4 co 500 mth oraz P5 co 1000 mth?

A. P4
B. P3
C. P5
D. P2
Odpowiedź P3 jest poprawna, ponieważ według systemu przeglądów, ciągnik rolniczy wymaga przeglądu P3 co 250 mth. Po wykonaniu przeglądu P4 przy 500 mth, przegląd P3 powinien być zrealizowany przy 750 mth, co potwierdza, że czas na ten przegląd nastał. Przeglądy w ciągnikach rolniczych są kluczowe dla utrzymania ich w dobrym stanie technicznym oraz wydajności operacyjnej. Przykładowo, przegląd P3 może obejmować kontrolę układu hydraulicznego, smarowanie, a także sprawdzenie stanu opon oraz podzespołów roboczych. Regularne przeglądy według ustalonego harmonogramu pomagają w wykrywaniu potencjalnych problemów na wczesnym etapie, co może zapobiec poważnym awariom i kosztownym naprawom. Ponadto, zgodność z harmonogramem przeglądów jest również istotna z punktu widzenia gwarancji producenta oraz przepisów bhp, co stanowi dodatkowy argument za ich regularnym przeprowadzaniem.

Pytanie 27

Aby ułatwić demontaż opony z felgi koła, krawędzie opony można

A. nasmarować używanym olejem
B. zwilżyć wodą
C. podgrzać za pomocą dmuchawy
D. pokryć naftą
Zwilżenie obrzeża opony wodą jest uznawane za najlepszą praktykę w przypadku demontażu opon. Woda działa jako środek smarny, co ułatwia rozluźnienie połączenia pomiędzy oponą a obręczą. Wiem, że przez to zmniejsza się ryzyko uszkodzenia zarówno opony, jak i obręczy, a także sprawia, że demontaż staje się znacznie prostszy. Zastosowanie wody nie tylko minimalizuje tarcie, ale jest również bezpiecznym i ekologicznym rozwiązaniem, w przeciwieństwie do stosowania substancji chemicznych. W kontekście standardów branżowych, wiele organizacji zajmujących się bezpieczeństwem pracy zaleca używanie wody jako środka smarującego w pracach związanych z oponami. Przykładowo, w warsztatach samochodowych, gdzie często dokonuje się wymiany opon, zwilżenie wodą staje się rutynową praktyką, co zapewnia większą efektywność operacyjną oraz bezpieczeństwo pracowników.

Pytanie 28

Jaką sumę należy przewidzieć na naprawę siłownika hydraulicznego w ładowaczu chwytakowym oraz na wymianę dwóch przewodów hydraulicznych, gdy ceny przewodów netto wynoszą odpowiednio 30 i 35 zł, zestaw naprawczy siłownika kosztuje 35 zł, a stawka robocizny netto to 60 zł za godzinę, przy czasie remontu wynoszącym 1 godz.? VAT na części wynosi 23%, a na robociznę 8%?

A. 187,80 zł
B. 168,70 zł
C. 178,80 zł
D. 180,70 zł
Koszt naprawy siłownika hydraulicznego oraz wymiany przewodów hydraulicznych wynosi 187,80 zł, co można obliczyć w kilku krokach. Najpierw obliczamy koszty netto części. Cena przewodu nr 1 to 30 zł, a przewodu nr 2 to 35 zł, co daje łącznie 65 zł. Następnie koszt kompletu naprawczego siłownika wynosi 35 zł. Łączny koszt części netto wynosi więc 100 zł (65 zł + 35 zł). Kolejnym krokiem jest dodanie kosztów robocizny, która wynosi 60 zł za godzinę, a czas naprawy to 1 godzina. Całkowity koszt netto (części + robocizna) wynosi 160 zł (100 zł + 60 zł). Następnie należy obliczyć VAT: 23% na części oraz 8% na robociznę. VAT od części wynosi 23 zł (100 zł * 0,23), a VAT od robocizny to 4,80 zł (60 zł * 0,08). Łączny VAT wynosi 27,80 zł (23 zł + 4,80 zł). Zatem całkowity koszt brutto naprawy wynosi 187,80 zł (160 zł + 27,80 zł). Przykład ten pokazuje, jak ważne jest dokładne obliczenie kosztów w pracach serwisowych i jak znajomość obowiązujących stawek VAT wpływa na całkowity koszt usługi.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Prawidłowa sekwencja działań przy łączeniu maszyny zawieszanej z ciągnikiem obejmuje precyzyjne zbliżenie się tyłem do maszyny, a następnie w jakiej kolejności?

A. unieruchomieniu ciągnika, połączeniu dolnych cięgien, górnego łącznika, wału przegubowego, złączy instalacji hydraulicznej
B. wyłączeniu biegu, połączeniu dolnych cięgien, wału przegubowego, górnego łącznika, złączy instalacji hydraulicznej
C. wyłączeniu biegu, połączeniu górnego łącznika, dolnych cięgien, złączy instalacji hydraulicznej, wału przegubowego
D. wyłączeniu biegu, połączeniu wału przegubowego, dolnych cięgien, górnego łącznika, złączy instalacji hydraulicznej
Podczas łączenia maszyny zawieszanej z ciągnikiem, należy przestrzegać określonej kolejności czynności, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa oraz efektywności operacyjnej. W przypadku, gdy najpierw wyłączony zostaje bieg, ale nie unieruchomiony ciągnik, możemy napotkać poważne zagrożenia, takie jak niekontrolowany ruch maszyny. Zastosowanie wyłączenia biegu jako pierwszej akcji może wydawać się logiczne, jednakże nie jest to wystarczające zabezpieczenie. Unieruchomienie ciągnika powinno być zawsze priorytetem, aby zapobiec przypadkowemu uruchomieniu maszyny, co może prowadzić do obrażeń użytkownika oraz uszkodzenia sprzętu. Kolejność, w której cięgna dolne i łącznik górny są łączone przed wałem przegubowym, jest również niewłaściwa. Wał przegubowy powinien być podłączony po upewnieniu się, że cięgna dolne i łącznik górny są już zainstalowane, aby zapewnić właściwą stabilność strukturalną oraz bezpieczeństwo podczas pracy. Właściwe połączenie złączy hydraulicznych na końcu procesu jest kluczowe dla zapewnienia, że wszystkie systemy hydrauliczne są prawidłowo funkcjonalne, co z kolei wpływa na wydajność całej maszyny. Należy również zwrócić uwagę, że ignorowanie tych kroków w praktyce może prowadzić do poważnych awarii, co jest zgodne z fatalnymi incydentami w branży, gdy nie przestrzegano standardów operacyjnych.

Pytanie 31

Podczas orki ciągnik jest 'ściągany' w taki sposób, że przednie koło opuszcza bruzdę. Tę niedogodność można wyeliminować poprzez

A. zamontowanie łącznika górnego w podłużnych otworach ramy pługa
B. wypoziomowanie poprzeczne pługa przy pomocy prawego wieszaka ciągnika
C. wypoziomowanie wzdłużne pługa z wykorzystaniem łącznika górnego ciągnika
D. odpowiednie ustawienie linii ciągu
Wypoziomowanie poprzeczne pługa za pomocą prawego wieszaka ciągnika, jak również wypoziomowanie wzdłużne za pomocą łącznika górnego, nie są najważniejszymi czynnikami w kontekście problemu wyjeżdżania przedniego koła ciągnika z bruzdy. W rzeczywistości, te działania mogą jedynie częściowo wpłynąć na stabilność pługa, jednak nie rozwiązują głównej przyczyny problemu, jaką jest niewłaściwe ustawienie linii ciągu. W przypadku wypoziomowania poprzecznego, celem jest jedynie uzyskanie odpowiedniego kąta nachylenia pługa, podczas gdy wypoziomowanie wzdłużne ma na celu dostosowanie długości ramienia pługa, co nie wpływa na geometrię całego zestawu. W praktyce, jeżeli w linii ciągu występują nieprawidłowości, nawet idealnie wypoziomowany pług może nie działać efektywnie, a przednie koło nadal może wyjeżdżać z bruzdy. Zamontowanie łącznika górnego w podłużnych otworach ramy pługa również nie rozwiązuje problemu, gdyż zmiana położenia ramienia może jedynie wpłynąć na wysokość pługa, a nie na jego geometrię względem osi ciągnika. Warto zwrócić uwagę, że takie podejścia mogą prowadzić do błędnych wniosków, jakoby regulacja konkretnego elementu była wystarczająca, co w rzeczywistości wymaga całościowego spojrzenia na ustawienia całego układu.

Pytanie 32

Do wykonywania prac pielęgnacyjnych w uprawie międzyrzędowej, gdzie szerokość międzyrzędzi wynosi 30 cm, konieczne jest użycie ciągnika z tylnymi kołami o wielkości ogumienia

A. 12,4/28
B. 14,9/28
C. 9,5/32
D. 11,2/32
Odpowiedzi 14,9/28, 12,4/28 i 11,2/32 po prostu nie pasują do uprawy międzyrzędowej o szerokości 30 cm. Przede wszystkim przez szerszy rozstaw kół, który może zaszkodzić roślinom i glebie. Rozmiar 14,9/28 jest za szeroki, przez co ciągnik będzie miał trudności z manewrowaniem w wąskich przejazdach, a to prowadzi do uszkodzenia młodych roślin i zwiększonej kompresji gleby. Przy wąskich międzyrzędziach szersze ogumienie naprawdę nie działa, bo może uszkodzić korzenie i ograniczyć dostęp powietrza do gleby. Z kolei 12,4/28, choć trochę węższe, nadal nie spełnia oczekiwań w tak specyficznej uprawie. Optymalne dopasowanie rozmiaru kół do szerokości międzyrzędzi jest kluczowe, żeby nie tracić plonów. Ogumienie 11,2/32 również ma szeroki rozstaw, co rodzi te same problemy. Warto starannie dobierać ogumienie w zależności od uprawy, żeby maksymalnie wykorzystać efektywność operacyjną i dbać o zdrowie roślin oraz gleby.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Przygotowując jednostkę napędową do przeprowadzenia testu szczelności cylindrów metodą względnego spadku ciśnienia powietrza wprowadzonego do cylindra przez wtryskiwacz, należy umieścić tłok w odpowiedniej pozycji, a następnie

A. zdemontować kolektor ssący
B. odkręcić pasek napędu pompy wodnej
C. zablokować wał poprzez włączenie 1 biegu
D. usunąć kolektor wydechowy
Odpowiedzi, które sugerują demontaż kolektora wydechowego lub ssącego, nie są odpowiednie w kontekście przygotowania silnika do oceny szczelności cylindrów. Zdejmowanie kolektora wydechowego może wydawać się logiczne, jednak takie działanie nie ma bezpośredniego wpływu na proces testowania szczelności cylindrów. Kolektor ssący również nie powinien być demontowany bezpośrednio przed testem, gdyż głównym celem tego zabiegu jest ocena szczelności w obrębie samego cylindra, a nie w układzie dolotowym. Dodatkowo, poluzowanie paska napędu pompy wodnej jest nie tylko zbędne, ale również niebezpieczne, ponieważ może prowadzić do uszkodzenia napędu lub innych elementów silnika. Praktyczne zrozumienie, w jaki sposób różne komponenty silnika współpracują ze sobą, jest kluczowe dla prawidłowej diagnostyki. Włączenie 1 biegu, jako metoda unieruchomienia wału, jest prostym, ale skutecznym sposobem na zapewnienie, że tłok pozostaje w określonej pozycji, co jest krytyczne dla dokładności pomiarów ciśnienia. Te błędne podejścia często wynikają z braku zrozumienia roli poszczególnych komponentów silnika oraz ich wpływu na proces diagnostyczny, co może prowadzić do niepotrzebnych komplikacji i wydłużenia czasu naprawy.

Pytanie 35

Aby wymienić sprężyny dociskowe sprzęgła w ciągniku, należy

A. odłączyć skrzynię biegów razem z tylnym mostem od silnika
B. wyjąć sprężyny przez wziernik w obudowie sprzęgła
C. odłączyć tylny most od skrzyni biegów
D. wymontować sprzęgło bez rozdzielania ciągnika
W przypadku wymiany sprężyn dociskowych sprzęgła jazdy w ciągniku, każda z przedstawionych koncepcji w błędnych odpowiedziach ma swoje poważne ograniczenia i może prowadzić do nieprawidłowego wykonania zadania. Odłączenie tylnego mostu od skrzyni biegów, mimo że może wydawać się logiczne, nie zapewnia wystarczającego dostępu do sprężyn, co może skutkować nieefektywną naprawą. Z kolei wymontowanie sprzęgła bez rozpoławiania ciągnika jest technicznie niemożliwe, ponieważ sprzęgło jest integralną częścią zespołu napędowego i wymaga odłączenia wszystkich kluczowych komponentów, by można było uzyskać dostęp do sprężyn. Próba wyjęcia sprężyn przez okienko wzierne w obudowie sprzęgła jest również niepraktyczna, ponieważ okienko to nie jest zaprojektowane do wymiany sprężyn, co może prowadzić do ich uszkodzenia oraz niewłaściwego zamontowania. Istotne jest, aby zrozumieć, że nieodpowiednie podejście do takich operacji nie tylko zwiększa ryzyko uszkodzenia pojazdu, ale także stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa podczas pracy. Właściwe procedury wymiany powinny zawsze opierać się na sprawdzonych metodach i standardach, co wpływa na długoterminową niezawodność sprzętu oraz zadowolenie użytkowników.

Pytanie 36

Przed procesem galwanicznego nakładania chromu powierzchnie robocze suwaka rozdzielacza hydraulicznego powinny być

A. poddane obróbce cieplnej
B. ochronione folią izolacyjną
C. poddane odtłuszczeniu i wytrawieniu
D. pokryte specjalnym izolującym preparatem
Odpowiedź 'poddane odtłuszczeniu i wytrawieniu' jest prawidłowa, ponieważ przed galwanicznym nakładaniem chromu niezwykle istotne jest, aby powierzchnie robocze były odpowiednio przygotowane. Proces odtłuszczenia pozwala na usunięcie wszelkich zanieczyszczeń olejowych, smarów oraz innych substancji, które mogą negatywnie wpłynąć na adhezję powłoki chromowej. Następnie wytrawienie, zazwyczaj przeprowadzane w roztworach kwasowych, ma na celu usunięcie tlenków oraz utworzenie odpowiedniej tekstury na powierzchni metalu, co poprawia przyczepność nałożonej warstwy. Zgodnie z normami branżowymi, takimi jak ISO 9227, kluczowe jest, aby procesy te były przeprowadzane zgodnie z zaleceniami producentów materiałów i urządzeń, aby zapewnić optymalną jakość i trwałość powłok. W praktyce, prawidłowe przygotowanie powierzchni przed galwanizowaniem ma kluczowe znaczenie dla długowieczności części hydraulicznych, które są narażone na ekstremalne warunki pracy i korozję.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Jakie będą koszty wymiany końcówek wtryskiwaczy w silniku czterocylindrowym ciągnika rolniczego, jeżeli cena jednej nowej końcówki to 20 zł, demontaż pojedynczego wtryskiwacza kosztuje 10 zł, a montaż nowych końcówek, ich regulacja oraz zamontowanie do ciągnika wynosi 15 zł za sztukę?

A. 150 zł
B. 180 zł
C. 135 zł
D. 160 zł
Koszt wymiany końcówek wtryskiwaczy w czterocylindrowym silniku ciągnika rolniczego wynosi 180 zł. Obliczenia są następujące: wymiana końcówek wtryskiwaczy dla każdego z czterech cylindrów oznacza zakup czterech nowych końcówek, co daje 4 * 20 zł = 80 zł. Demontaż wtryskiwaczy wiąże się z koniecznością zdemontowania czterech sztuk, co kosztuje 4 * 10 zł = 40 zł. Następnie montaż nowych końcówek oraz ich regulacja to koszt 4 * 15 zł = 60 zł. Suma całkowitych kosztów to 80 zł + 40 zł + 60 zł = 180 zł. W kontekście praktycznym, dbanie o sprawność wtryskiwaczy jest kluczowe, gdyż ich optymalna praca wpływa na efektywność paliwową silnika oraz emisję spalin. Regularne serwisowanie i wymiana elementów eksploatacyjnych przyczyniają się do dłuższej żywotności sprzętu rolniczego, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży rolniczej.

Pytanie 39

Aby przygotować ciągnik do regulacji świateł reflektorów przednich, należy

A. ustalić właściwe ciśnienie w ogumieniu
B. zdjąć lampy reflektorowe z ciągnika
C. zmienić żarówki reflektorowe na nowe
D. podnieść ciśnienie w ogumieniu
Wiele osób może pomyśleć, że demontowanie lamp reflektorowych z ciągnika lub wymiana żarówek reflektorowych na nowe to kluczowe działania w zakresie przygotowania do ustawienia świateł. Jednakże, te działania nie odnoszą się bezpośrednio do ustawienia świateł, a wręcz mogą prowadzić do niepotrzebnych komplikacji. Demontaż lamp może wydawać się logiczny, ale w praktyce jest to zbędny krok, który nie ma wpływu na prawidłowe ustawienie świateł, a może nawet zwiększyć ryzyko ich uszkodzenia. Wymiana żarówek również nie jest konieczna, jeśli aktualne źródła światła są w dobrym stanie. Oba te działania mogą wprowadzać błędne przekonania, że jedynie sprzęt pomiarowy jest istotny, podczas gdy kluczową rolę odgrywa stan ogumienia. Zwiększenie ciśnienia w ogumieniu, bez jego wcześniejszego ustalenia i dopasowania do zaleceń producenta, może prowadzić do nieprawidłowych odczytów oraz niebezpiecznych sytuacji na drodze. Właściwe ciśnienie w oponach jest tym, co zapewnia stabilność i kontrolę pojazdu, co jest fundamentalne dla bezpieczeństwa jazdy i skutecznego działania systemu oświetlenia. Osoby przygotowujące ciągnik do jazdy powinny orientować się w standardach dotyczących ciśnienia w oponach, aby uniknąć typowych błędów, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji zarówno dla samego pojazdu, jak i dla innych użytkowników drogi.

Pytanie 40

Jaką czynność należy wykonać najpierw przed wyjęciem zaworu sterującego hamulcem pneumatycznym w przyczepie?

A. Uruchomić sprężarkę i napełnić zbiornik powietrzem
B. Zdemontować przewody pneumatyczne
C. Spuścić powietrze ze zbiornika
D. Rozłączyć cięgno hamulca podstawowego
Zanim wyjmiesz zawór sterujący hamulcem pneumatycznym w przyczepie, ważne jest, żeby najpierw spuścić powietrze ze zbiornika. To tak jakbyś chciał mieć pecha z ciśnieniem – lepiej tego unikać! Jeśli zostawisz powietrze, to przy demontażu zaworu może nagle wystrzelić sprężone powietrze, co jest niebezpieczne. I to nie tylko dla Ciebie, ale też dla sprzętu. W branży transportowej mamy przepisy BHP, które mówią, że przed jakimikolwiek pracami przy systemach pneumatycznych, musisz upewnić się, że wszystko jest bezpieczne, czyli, że ciśnienie jest na zerze. Dobrze jest też po spuszczeniu powietrza sprawdzić inne elementy układu hamulcowego, bo może wyłapiesz jakieś usterki wcześniej, co poprawi bezpieczeństwo. Pamiętaj, serwisanci powinni być dobrze przeszkoleni w tej kwestii, żeby nie było problemów na drodze.