Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 02:37
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 02:49

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie oprogramowanie służy do monitorowania błędów oraz zarządzania projektami?

A. Git
B. Bugzilla
C. Jasmine
D. Jira
Jira to zaawansowane oprogramowanie do zarządzania projektami oraz śledzenia błędów, stworzone przez firmę Atlassian. Jest powszechnie stosowane w zespołach zajmujących się rozwijaniem oprogramowania, ale również znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach, takich jak zarządzanie projektami, wsparcie techniczne oraz śledzenie zadań. Jira oferuje bogaty zestaw funkcji, które umożliwiają planowanie sprintów, monitorowanie postępów prac, zarządzanie backlogiem oraz raportowanie wydajności zespołu. Użytkownicy mogą tworzyć niestandardowe workflow, co pozwala dostosować procesy pracy do specyficznych potrzeb organizacji. Dzięki integracji z innymi narzędziami Atlassian, takimi jak Confluence czy Bitbucket, Jira jest elementem ekosystemu, który wspiera współpracę w zespołach. Przykładem zastosowania Jira może być zarządzanie cyklem życia produktu, gdzie zespół deweloperski wykorzystuje to narzędzie do śledzenia błędów, zarządzania wymaganiami oraz planowania wydań. Korzystanie z Jira wspiera podejście Agile, co jest zgodne z nowoczesnymi standardami zarządzania projektami.

Pytanie 2

Jakie elementy powinny być ujęte w dokumentacji programu?

A. Zestawienie błędów zidentyfikowanych w trakcie testów
B. Szczegóły dotyczące konfiguracji serwera
C. Strategia marketingowa aplikacji
D. Opis funkcji, klas i zmiennych w kodzie
Opis funkcji, klas i zmiennych w kodzie to kluczowy element dokumentacji programu. Tego rodzaju dokumentacja pozwala na lepsze zrozumienie struktury aplikacji, jej logiki biznesowej oraz wzajemnych zależności pomiędzy poszczególnymi komponentami. Dokumentacja techniczna obejmuje szczegółowe informacje na temat implementacji, interfejsów API, schematów baz danych oraz sposobów integracji z innymi systemami. Dzięki niej programiści mogą szybciej wdrażać się w projekt, a błędy i niejasności są minimalizowane. Kompleksowa dokumentacja zawiera także przykłady użycia poszczególnych funkcji, co dodatkowo ułatwia rozwój i rozbudowę aplikacji. W dobrze prowadzonym projekcie dokumentacja kodu jest na bieżąco aktualizowana, co zwiększa jego przejrzystość i wspiera proces refaktoryzacji.

Pytanie 3

Jakie są cechy biblioteki statycznej w zestawieniu z dynamiczną?

A. Nie potrzebuje obecności pliku wykonywalnego
B. Może być zmieniana w czasie działania programu
C. Jest wczytywana do pamięci podczas działania aplikacji
D. Zostaje dodana do pliku wykonywalnego w trakcie kompilacji
Biblioteki dynamiczne są ładowane do pamięci podczas działania programu, co pozwala na oszczędność miejsca i elastyczność w aktualizacjach. Twierdzenie, że biblioteka nie wymaga obecności pliku wykonywalnego, jest błędne – biblioteka musi być dostępna w systemie, aby program mógł z niej korzystać. Możliwość modyfikacji biblioteki w trakcie działania programu dotyczy tylko bibliotek dynamicznych, a nie statycznych, ponieważ kod bibliotek statycznych jest na stałe wkompilowany w aplikację.

Pytanie 4

Jakie funkcje realizuje polecenie "git clone"?

A. Usuwa zdalne repozytorium
B. Łączy dwa branche w repozytorium
C. Tworzy lokalną kopię już istniejącego repozytorium
D. Rejestruje zmiany w historii repozytorium
Polecenie 'git clone' tworzy kopię lokalną istniejącego repozytorium, co pozwala programistom na szybkie rozpoczęcie pracy z projektem. Proces ten pobiera całą historię commitów oraz wszystkie gałęzie repozytorium, dzięki czemu użytkownik posiada pełną wersję projektu na swoim komputerze. Jest to podstawowe polecenie podczas rozpoczynania pracy nad nowym projektem, który znajduje się na platformach takich jak GitHub, GitLab czy Bitbucket. 'git clone' umożliwia również sklonowanie repozytoriów prywatnych, pod warunkiem posiadania odpowiednich uprawnień dostępu.

Pytanie 5

Jaką rolę odgrywa destruktor w definicji klasy?

A. Generuje nowe instancje klasy
B. Usuwa instancje i zwalnia pamięć
C. Ustawia wartości pól klasy
D. Realizuje testy jednostkowe klasy
Destruktor to specjalna metoda klasy, która jest automatycznie wywoływana w momencie, gdy obiekt przestaje być używany. Jego zadaniem jest zwalnianie zasobów, takich jak pamięć dynamiczna, uchwyty do plików lub połączenia sieciowe. Destruktor ma tę samą nazwę co klasa, poprzedzoną symbolem `~` w C++ (`~Samochod()`). Destruktor zapobiega wyciekom pamięci i zapewnia, że wszystkie zasoby są poprawnie zwalniane po zakończeniu pracy obiektu. Jest to kluczowy element zarządzania cyklem życia obiektu w językach takich jak C++.

Pytanie 6

Jaką funkcję pełni operator "|" w języku C++?

A. Bitowe "lub"
B. Logiczne "lub"
C. Operację przesunięcia bitów w prawo
D. Bitowe "xor"
Operator `|` w języku C++ jest operatorem bitowym `OR`, który porównuje bity dwóch liczb i zwraca `1` w pozycji bitu, jeśli przynajmniej jeden z odpowiadających sobie bitów jest `1`. Przykład: `5 | 3` (w notacji binarnej `0101 | 0011`) zwróci `0111`, co odpowiada liczbie `7`. Operatory bitowe są często używane w programowaniu systemowym, kryptografii oraz manipulacji danymi na poziomie bitowym.

Pytanie 7

W celu wdrożenia w aplikacji internetowej mechanizmu zbierania danych statystycznych na komputerach użytkowników, można użyć

A. sesje
B. buforowanie
C. ciasteczka
D. formulacje
Ciasteczka (cookies) to mechanizm przechowywania danych na komputerze użytkownika, który pozwala na gromadzenie statystyk, personalizację treści i śledzenie aktywności użytkownika. Jest to powszechne rozwiązanie w aplikacjach webowych.

Pytanie 8

Który z etapów umożliwia zwiększenie efektywności aplikacji przed jej wydaniem?

A. Optymalizacja kodu
B. Tworzenie interfejsu graficznego
C. Testowanie jednostkowe
D. Dodawanie komentarzy do kodu
Testowanie jednostkowe pozwala na wykrycie błędów w poszczególnych komponentach aplikacji, ale samo w sobie nie prowadzi do optymalizacji kodu. Tworzenie interfejsu graficznego (GUI) jest istotne dla atrakcyjności aplikacji, ale nie wpływa bezpośrednio na jej wydajność. Dodawanie komentarzy do kodu poprawia jego dokumentację i czytelność, ale nie ma wpływu na szybkość działania aplikacji.

Pytanie 9

Jaką cechą charakteryzuje się sieć asynchroniczna?

A. Jest bardziej niezawodna od sieci synchronicznej
B. Dane są przesyłane w sposób nieciągły, bez synchronizacji zegarów
C. Wymaga synchronizacji zegarów
D. Dane są przesyłane jedynie w określonych przedziałach czasowych
Sieci asynchroniczne to rodzaj systemów komunikacyjnych, w których dane są przesyłane w sposób nieciągły, co oznacza, że nie wymagają one synchronizacji zegarów pomiędzy urządzeniami. W takich sieciach, każda jednostka przesyła dane w dowolnym momencie, co zwiększa elastyczność i efektywność komunikacji. Przykładem zastosowania sieci asynchronicznych są systemy oparte na protokołach, takich jak UART (Universal Asynchronous Receiver-Transmitter), które są powszechnie używane w mikrokomputerach oraz różnych urządzeniach elektronicznych. W kontekście standardów, sieci asynchroniczne są często stosowane w komunikacji szeregowej, gdzie dane są przesyłane bez ustalonych ram czasowych, co pozwala na redukcję opóźnień i zwiększenie przepustowości. W praktyce, taki model komunikacji jest idealny w sytuacjach, gdzie ciągłość przesyłu danych nie jest kluczowa, jak w przypadku transmisji danych z czujników czy urządzeń IoT, gdzie urządzenia mogą nadawać dane, gdy są gotowe, a nie w ustalonych interwałach czasowych.

Pytanie 10

Kompilator może wygenerować błąd "incompatible types", gdy

A. funkcja oczekuje całkowitej jako argumentu, a została wywołana z napisem jako parametrem
B. funkcja zwraca typ void, a w momencie wywołania nie jest przypisana do żadnej zmiennej
C. w trakcie deklaracji zmiennej wystąpił błąd, zastosowano nieistniejący typ
D. do zmiennej typu int przypisano wartość 243
Zła deklaracja zmiennej raczej spowoduje inne komunikaty o błędach, jak 'cannot find symbol', a nie 'incompatible types'. Jak przypisujesz liczbę do zmiennej typu int, to jest wszystko w porządku, więc błędu nie będzie. Pamiętaj, że funkcje typu void nie zwracają wartości, ale jeśli próbujesz coś przypisać, to dostaniesz raczej komunikat 'void type not allowed here'. To różne sprawy.

Pytanie 11

Jaką funkcję spełniają atrybuty klasy w programowaniu obiektowym?

A. Zawierają informacje opisujące stan obiektu
B. Określają globalne stałe programu
C. Umożliwiają przeprowadzanie operacji na obiektach
D. Zapisują wartości lokalne w funkcjach
Pola klasy w programowaniu obiektowym to zmienne, które przechowują dane opisujące stan obiektu. Każdy obiekt posiada swoje własne kopie pól, co oznacza, że różne instancje tej samej klasy mogą przechowywać różne wartości. Przykład w C++: `class Samochod { public: string marka; int przebieg; }`. Pola `marka` i `przebieg` przechowują informacje o konkretnym samochodzie. Pola są kluczowym elementem modelowania rzeczywistych obiektów i umożliwiają przechowywanie oraz modyfikowanie danych w trakcie działania programu. Mogą mieć różne poziomy dostępu (`public`, `private`), co pozwala na lepszą kontrolę nad danymi.

Pytanie 12

Który z wymienionych parametrów określa prędkość procesora?

A. Częstotliwość taktowania
B. Rodzaj złącza
C. Wielkość pamięci podręcznej
D. Liczba rdzeni
Częstotliwość taktowania procesora, wyrażana najczęściej w gigahercach (GHz), jest kluczowym parametrem opisującym szybkość działania jednostki centralnej. Określa, ile cykli zegara procesor jest w stanie wykonać w ciągu jednej sekundy. Wyższa częstotliwość oznacza większą ilość operacji, które procesor może przetworzyć w danym czasie, co bezpośrednio wpływa na jego wydajność. Przykładowo, procesor o częstotliwości 3,0 GHz może wykonać 3 miliardy cykli na sekundę, co sprawia, że jest w stanie przeprowadzać bardziej skomplikowane obliczenia i efektywniej zarządzać zadaniami. W praktyce jednak sama częstotliwość nie jest jedynym wskaźnikiem wydajności; istotne są też inne czynniki, takie jak architektura procesora, liczba rdzeni czy szybkość pamięci RAM. Standardy, takie jak Intel Core i9 czy AMD Ryzen 5000, dostarczają informacji na temat maksymalnej częstotliwości taktowania, co pozwala konsumentom lepiej dobierać sprzęt do swoich potrzeb. Warto również zauważyć, że wielu nowoczesnych procesorów stosuje technologię Turbo Boost, która pozwala na chwilowe zwiększenie częstotliwości w celu uzyskania lepszej wydajności przy intensywnych obciążeniach.

Pytanie 13

Wskaż fragment kodu, który wykreuje przedstawioną kontrolkę?

Ilustracja do pytania
A. Kod1
B. Kod4
C. Kod2
D. Kod3
Rozpatrując pozostałe opcje można zauważyć kilka błędnych koncepcji które należy wyjaśnić. Kod1 wykorzystuje klasę SearchView która służy do wyszukiwania nie jest jednak przeznaczona do wyświetlania ocen w formie gwiazdek. SearchView nie posiada mechanizmów ani atrybutów pozwalających na wizualizację ocen co oznacza że wybór tego kodu jest pomyłką wynikającą z mylnego zrozumienia funkcji tej kontrolki. Kod2 to ProgressBar który służy do wyświetlania postępu zadań takich jak ładowanie danych. Mimo że ProgressBar potrafi pokazywać poziom zaawansowania to jego forma jest zupełnie inna i nie jest używana do prezentacji ocen w skali gwiazdkowej. Jest to kontrolka dynamiczna której głównym celem jest przedstawianie zmiany stanu a nie stałe wizualizacje. Kod4 z kolei dotyczy klasy Switch co jest elementem UI używanym do przełączania stanów takich jak włączanie i wyłączanie funkcji. Switch nie ma nic wspólnego z ocenami ani wizualizacją skali. Wybór tego kodu mógłby wynikać z mylnego założenia że kontrolka ta może być stosowana do interaktywnego wyboru lecz jej funkcjonalność nie obejmuje ocen. Podsumowując błędne odpowiedzi wynikają z fundamentalnego niezrozumienia specyfiki i zastosowania właściwych kontrolek w Androidzie. Każda z nich ma swoje unikalne przeznaczenie i nie zastąpi funkcji RatingBar w kontekście wizualizacji ocen w postaci gwiazdek standardowego elementu aplikacji mobilnych do zbierania informacji zwrotnej od użytkowników.

Pytanie 14

Jaki typ testów ocenia funkcjonalność aplikacji z punktu widzenia użytkownika końcowego?

A. Testy obciążeniowe
B. Testy użyteczności
C. Testy funkcjonalne
D. Testy zgodności
Testy użyteczności to kluczowy element w procesie tworzenia aplikacji, który koncentruje się na analizie i ocenie interakcji użytkownika z produktem. Celem testów użyteczności jest sprawdzenie, jak łatwa i intuicyjna w obsłudze jest aplikacja, czy użytkownik jest w stanie efektywnie osiągnąć swoje cele oraz jakie są potencjalne bariery w korzystaniu z aplikacji. Testy te dostarczają cennych informacji na temat UX (User Experience) i pozwalają na wczesne wykrycie problemów związanych z designem oraz funkcjonalnością.

Pytanie 15

Jaką kategorię reprezentuje typ danych "array"?

A. Typ logiczny
B. Typ danych złożony
C. Typ wskaźników
D. Typ danych prosty
Tablica ('array') jest przykładem złożonego typu danych, który pozwala na przechowywanie wielu wartości tego samego typu pod wspólną nazwą. Każdy element tablicy jest dostępny za pomocą indeksu, co umożliwia szybkie i efektywne operacje na dużych zbiorach danych. Tablice są szeroko wykorzystywane w programowaniu do przechowywania list, macierzy i innych struktur, gdzie konieczne jest przechowywanie dużych ilości danych tego samego rodzaju. Dzięki tablicom można zorganizować dane w sposób uporządkowany, co ułatwia ich przetwarzanie, sortowanie i wyszukiwanie.

Pytanie 16

Na schemacie widoczny jest fragment diagramu blokowego pewnego algorytmu. Ile razy zostanie zweryfikowany warunek n<7?

Ilustracja do pytania
A. 8
B. 7
C. 5
D. 6
Warunek 'n < 7' będzie sprawdzany dokładnie 6 razy. To dlatego, że w klasycznej pętli for czy while liczba powtórzeń jest zawsze o jeden mniejsza niż wartość graniczna. Jak widzisz, w takich schematach liczba porównań idzie w parze z liczbą iteracji, a pętla zatrzymuje się, jak tylko warunek zostanie spełniony.

Pytanie 17

Kod w bibliotece React.js oraz w frameworku Angular, który został zaprezentowany, ma na celu wyświetlenie

Ilustracja do pytania
A. wyłącznie przycisku oraz obsłużenie zdarzenia click, które ono generuje
B. wartości 0 po naciśnięciu przycisku
C. liczby kliknięć przycisku
D. tylko napisu BTN_1
Kod w bibliotece React.js i Angular wyświetla liczbę kliknięć przycisku. Każde kliknięcie zwiększa wartość licznika, co jest standardowym przypadkiem użycia w interaktywnych aplikacjach webowych.

Pytanie 18

Celem mechanizmu obietnic (ang. promises) w języku JavaScript jest

A. zastąpienie mechanizmu dziedziczenia w programowaniu obiektowym
B. zarządzanie przechwytywaniem błędów aplikacji
C. zarządzanie funkcjonalnością związaną z kodem asynchronicznym
D. ulepszenie czytelności kodu synchronicznego
Mechanizm obietnic (Promises) w JavaScript umożliwia obsługę kodu asynchronicznego. Pozwala na efektywne zarządzanie operacjami, które mogą się zakończyć sukcesem lub błędem w przyszłości, np. pobieranie danych z API. Promisy umożliwiają unikanie tzw. 'callback hell' i poprawiają czytelność kodu.

Pytanie 19

W jaki sposób można zmniejszyć liczbę danych zbieranych przez aplikacje mobilne?

A. Nie blokować aplikacjom dostępu do lokalizacji oraz kontaktów
B. Używać aplikacji bez sprawdzania ich źródła
C. Udostępniać aplikacjom wszystkie niezbędne informacje
D. Weryfikować i regulować uprawnienia aplikacji w ustawieniach
Dostosowanie uprawnień aplikacji w ustawieniach swojego telefonu to naprawdę dobry sposób na ograniczenie tego, co aplikacje mogą o nas wiedzieć. Wiele z nich, jak np. te do robienia zdjęć, prosi o dostęp do lokalizacji czy kontaktów, ale nie zawsze jest to potrzebne. Warto co jakiś czas sprawdzić, czy jakieś aplikacje nie mają za dużo uprawnień. Dzięki temu lepiej zabezpieczymy swoją prywatność i zmniejszymy ryzyko, że nasze dane wyciekną. Lepiej też unikać aplikacji z nieznanych źródeł, bo mogą one zbierać więcej informacji, niż byśmy chcieli.

Pytanie 20

W standardzie dokumentacji testów oprogramowania IEEE 829-1998 opisany jest dokument, który zawiera dane o tym, jakie przypadki testowe były wykorzystane, przez kogo i czy zakończyły się sukcesem. Co to jest?

A. Plan Testów
B. Raport Podsumowujący Testy
C. Dziennik Testów
D. Specyfikacja Procedury Testowej
Test Log to dokument, który rejestruje wszystkie przeprowadzone przypadki testowe, informacje o ich wykonaniu oraz wyniki. Umożliwia śledzenie przebiegu testów i analizę ich efektywności. Jest to kluczowy element dokumentacji testowej, który pozwala zidentyfikować powtarzające się błędy oraz ocenę jakości kodu na podstawie przeszłych wyników.

Pytanie 21

Która z metod zarządzania projektami stawia na przejrzystość oraz wizualizację bieżących zadań?

A. Waterfall
B. Agile
C. Scrum
D. Kanban
Kanban to metodologia zarządzania projektami, która kładzie nacisk na transparentność i wizualizację pracy w toku (work in progress). Tablica Kanban, podzielona na kolumny oznaczające różne etapy realizacji zadań, pozwala na bieżąco śledzić postęp prac i identyfikować ewentualne blokady. Transparentność procesów umożliwia zespołowi optymalizację przepływu zadań i minimalizację zaległości. W Kanbanie ważna jest elastyczność i możliwość dostosowywania liczby zadań w toku (WIP), co pozwala na uniknięcie przeciążenia zespołu i zwiększenie produktywności.

Pytanie 22

Jaki język programowania został stworzony z myślą o tworzeniu aplikacji na system Android?

A. Java
B. Objective-C
C. Swift
D. Python
Java to taki język, który jest głównie używany do robienia aplikacji na Androida. Od początku Androida, Java była jego podstawowym językiem, dlatego jest tak popularna i dobrze opisana w dokumentacji. Kiedy tworzysz aplikacje na Androida w Javie, to korzystasz z Android SDK oraz API, które świetnie integrują się z funkcjami urządzeń, jak GPS czy kamera. Teraz trochę więcej mówi się o Kotlinie jako nowoczesnej alternatywie dla Javy, ale Java wciąż ma swoje mocne miejsce w tworzeniu aplikacji i Google dalej ją wspiera.

Pytanie 23

Algorytm zaprezentowany w zadaniu można zrealizować w języku Java wykorzystując instrukcję

Ilustracja do pytania
A. switch
B. while
C. try
D. if
Pętla while w języku Java jest idealna do implementacji algorytmów, które wymagają wielokrotnego wykonywania bloku kodu dopóki określony warunek logiczny pozostaje prawdziwy. W przedstawionym schemacie blokowym widzimy iteracyjny proces, który zaczyna się od przypisania wartości 2 do zmiennej number, a następnie kontynuuje dodawanie 2 do tej zmiennej tak długo, jak długo jej wartość nie osiągnie 10. Struktura ta jest typowym przykładem problemu, który najlepiej rozwiązać za pomocą pętli while. Wyrażenie warunkowe number != 10 jest sprawdzane przed każdą iteracją pętli, co umożliwia zakończenie pętli w momencie, gdy warunek przestaje być prawdziwy. To podejście jest zgodne z dobrymi praktykami programistycznymi, które zalecają minimalizowanie niepotrzebnych obliczeń i zwiększanie czytelności kodu. Pętle while są często stosowane w sytuacjach, gdy liczba iteracji nie jest z góry znana i zależy od dynamicznie zmieniających się warunków, co czyni je wszechstronnym narzędziem w wielu aplikacjach, od przetwarzania danych po kontrolę przepływu w symulacjach komputerowych. Praktyczna znajomość pętli pozwala na efektywne rozwiązywanie problemów w złożonych projektach informatycznych.

Pytanie 24

Która z wymienionych bibliotek stanowi element standardowego zestawu narzędzi programistycznych w Pythonie?

A.
B. vector
C.
D. sys
Biblioteka `sys` w Pythonie jest częścią standardowego środowiska programistycznego i dostarcza narzędzi do interakcji z systemem operacyjnym. Umożliwia między innymi dostęp do argumentów wiersza poleceń, zarządzanie ścieżkami modułów, jak również zakończenie działania programu za pomocą `sys.exit()`. Dzięki `sys` programista ma kontrolę nad podstawowymi funkcjami systemowymi, co czyni tę bibliotekę kluczową w wielu aplikacjach i skryptach automatyzujących.

Pytanie 25

W przypadku przedstawionego fragmentu kodu Java, wyjątek zostanie zgłoszony, gdy wartość zmiennej index wyniesie:

Ilustracja do pytania
A. 1
B. 0
C. 7
D. 5
W podanym kodzie Java mamy do czynienia z tablicą o nazwie liczby zawierającą sześć elementów: {1 2 3 4 5 6}. Indeksy tablicy w Javie zaczynają się od 0 a kończą na n-1 gdzie n to długość tablicy. W tym przypadku tablica ma długość 6 a więc jej indeksy to 0 1 2 3 4 i 5. Kiedy próbujemy uzyskać dostęp do elementu tablicy za pomocą indeksu równego długości tablicy lub większego np. 6 w tym przypadku otrzymujemy wyjątek ArrayIndexOutOfBoundsException. Jest to standardowe zachowanie w języku Java mające na celu ochronę przed błędami związanymi z nieprawidłowym dostępem do pamięci. Tego rodzaju błędy mogą prowadzić do nieprzewidywalnych zachowań programów dlatego obsługa takich wyjątków jest dobrą praktyką programistyczną. Kod zawiera blok try-catch który przechwytuje wszelkie wyjątki w tym przypadku i drukuje komunikat aby poinformować użytkownika o błędzie. Takie podejście jest zgodne z zasadami bezpiecznego programowania oraz ułatwia debugging i zarządzanie błędami w aplikacjach produkcyjnych.

Pytanie 26

Jakie jest przeznaczenie polecenia "git merge"?

A. Do usuwania zmian w repozytorium
B. Do łączenia zmian z różnych gałęzi
C. Do zakładania nowego repozytorium
D. Do pobierania aktualizacji zdalnego repozytorium
Polecenie 'git merge' służy do łączenia zmian z jednej gałęzi (branch) z inną. Najczęściej używane jest do scalenia gałęzi deweloperskich (feature branches) z gałęzią główną (main lub master). Git merge pozwala na integrację nowych funkcji z głównym kodem projektu, co jest kluczowe w pracy zespołowej. W przypadku konfliktów, Git wymaga ręcznego rozwiązania ich przed zakończeniem procesu scalania. Umożliwia to zachowanie porządku w kodzie i unikanie błędów, które mogłyby wyniknąć z niezgodnych zmian.

Pytanie 27

Jakie jest podstawowe zadanie konstruktora w klasie?

A. Usuwanie instancji obiektów
B. Inicjalizacja obiektu w momencie jego tworzenia
C. Nadanie wartości polom obiektu po jego zniszczeniu
D. Wprowadzenie nowej metody do już istniejącej klasy
Konstruktor to specjalna metoda klasy, która jest automatycznie wywoływana podczas tworzenia nowego obiektu. Jego głównym zadaniem jest inicjalizacja pól obiektu oraz przygotowanie go do użytku. Konstruktor ma tę samą nazwę co klasa i nie zwraca żadnej wartości. Przykład w C++: `class Samochod { public: Samochod() { marka = "Nieznana"; } }`. W tym przypadku konstruktor ustawia domyślną wartość dla pola `marka`. Dzięki konstruktorom programista może automatycznie ustawić początkowe wartości, co zwiększa czytelność kodu i eliminuje potrzebę ręcznego przypisywania wartości każdemu nowemu obiektowi.

Pytanie 28

W zamieszczonym fragmencie kodu Java wskaż nazwę zmiennej, która może przechować wartość 'T'

int zm1;
float zm2;
char zm3;
boolean zm4;

A. zm2
B. zm1
C. zm3
D. zm4
W przedstawionym kodzie zmienna 'zm3' jest zdolna przechowywać wartość 'T', co sugeruje, że jest to typ znakowy (char) lub string o odpowiedniej długości. To standardowa praktyka przy przechowywaniu pojedynczych znaków w języku Java.

Pytanie 29

Która z wymienionych kart graficznych oferuje lepszą wydajność w grach komputerowych?

A. NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti - 4GB GDDR5, 128-bit
B. AMD Radeon RX 580 - 8GB GDDR5, 256-bit
C. Intel UHD Graphics 630 - zintegrowana
D. AMD Radeon R7 240 - 2GB GDDR5, 64-bit
AMD Radeon RX 580 to karta graficzna, która zapewnia wyższą wydajność w grach komputerowych w porównaniu do innych wymienionych opcji. Wyposażona w 8GB pamięci GDDR5 oraz 256-bitową szynę danych, karta ta jest w stanie obsługiwać bardziej złożone tekstury oraz większe rozdzielczości. Jej architektura Polaris pozwala na lepsze zarządzanie energią oraz wydajność w grach, co czyni ją idealnym wyborem dla graczy. Dzięki obsłudze technologii DirectX 12 i Vulkan, RX 580 jest w stanie wykorzystać najnowsze osiągnięcia w dziedzinie grafiki, co przekłada się na wyższą jakość obrazu oraz płynność animacji. Przykłady gier, w których RX 580 sprawdza się najlepiej to 'Far Cry 5' czy 'Shadow of the Tomb Raider', gdzie karta umożliwia granie w wysokich ustawieniach graficznych z zachowaniem wysokiej liczby klatek na sekundę. Standardy, takie jak PCIe 3.0, zapewniają pełną kompatybilność z nowoczesnymi płytami głównymi, co czyni tę kartę doskonałym wyborem dla entuzjastów gier komputerowych.

Pytanie 30

W jakiej topologii sieciowe wszystkie urządzenia są bezpośrednio powiązane z każdym innym?

A. Topologia gwiazdy
B. Topologia pierścienia
C. Topologia magistrali
D. Topologia siatki
Topologia siatki to jedna z najbardziej wydajnych i wszechstronnych struktur sieciowych, w której każde urządzenie (węzeł) jest połączone bezpośrednio z każdym innym węzłem. Tego typu topologia zapewnia wysoką dostępność i odporność na awarie, ponieważ awaria jednego połączenia nie wpływa na komunikację pozostałych węzłów. W praktyce ma to zastosowanie w dużych, zaawansowanych sieciach komputerowych, takich jak sieci miejskie (MAN) czy sieci szerokopasmowe. Istnieją dwie główne formy topologii siatki: siatka pełna, gdzie każde urządzenie ma bezpośrednie połączenia z wszystkimi innymi, oraz siatka częściowa, gdzie nie wszystkie węzły są ze sobą bezpośrednio połączone, ale komunikacja jest możliwa przez inne węzły. Topologia siatki, z uwagi na swoje zalety, jest często wykorzystywana w standardach sieciowych, takich jak Ethernet, oraz w systemach rozproszonych, gdzie kluczowe są niezawodność i efektywność przesyłania danych. Dodatkowo, w kontekście Internetu rzeczy (IoT), topologia siatki umożliwia efektywne zarządzanie dużą liczbą urządzeń, co jest kluczowe w inteligentnych miastach i automatyzacji domowej.

Pytanie 31

W zaprezentowanym kodzie stworzono abstrakcyjną klasę figura oraz klasę prostokąta, która dziedziczy po niej, zawierającą zdefiniowane pola i konstruktory. Wskaż minimalną wersję implementacji sekcji /* metody klasy */ dla klasy Prostokat:

Ilustracja do pytania
A. B
B. C
C. A
D. D
Minimalna implementacja klasy Prostokat wymaga zaimplementowania podstawowych metod określonych w klasie abstrakcyjnej figura. Implementacja zawiera niezbędne pola i metody, które muszą być obecne, aby klasa mogła być skompilowana i działała poprawnie.

Pytanie 32

Zajmując się pracą w zespole oraz dbając o jego efektywne funkcjonowanie, nie powinniśmy

A. skupiać się jedynie na własnych korzyściach
B. wspierać się nawzajem
C. sumiennie i w ustalonym terminie realizować swoje zadania
D. przyjmować odpowiedzialności za swoje decyzje
Dbanie wyłącznie o własny interes jest niekorzystne w pracy zespołowej, ponieważ prowadzi do konfliktów i obniżenia efektywności grupy. Praca zespołowa wymaga współpracy, wzajemnego wsparcia i odpowiedzialności za wspólne działania, co sprzyja osiąganiu lepszych wyników.

Pytanie 33

Programista pragnie wybrać algorytm, który najszybciej przetwarza dane w jego aplikacji. Na podstawie złożoności obliczeniowej przedstawionej w tabeli, należy wskazać algorytm numer

Ilustracja do pytania
A. 4
B. 3
C. 2 lub 3
D. 1 lub 5
Algorytmy numer 2 i 3 mogą mieć wyższą złożoność, co oznacza, że działają wolniej dla dużych zbiorów danych. Algorytm 1 lub 5 może być prostszy w implementacji, ale jego wydajność jest niższa w porównaniu do algorytmu numer 4.

Pytanie 34

Która z funkcji powinna zostać zrealizowana w warstwie back-end aplikacji webowej?

A. zarządzanie bazą danych
B. wyświetlanie danych z formularza w przeglądarce
C. zarządzanie zdarzeniami elementów
D. sprawdzanie formularzy w czasie rzeczywistym
Obsługa bazy danych jest fundamentalną częścią warstwy back-end w aplikacjach internetowych. Backend odpowiada za przetwarzanie logiki biznesowej, przechowywanie i zarządzanie danymi, a także komunikację z bazą danych. Dane przesyłane z front-endu (interfejsu użytkownika) są walidowane i przetwarzane po stronie serwera, zanim trafią do bazy danych lub zostaną zwrócone użytkownikowi. W przypadku aplikacji dynamicznych, serwer pobiera informacje z bazy danych, przekształca je zgodnie z wymogami aplikacji i przesyła z powrotem na front-end. Właściwe zarządzanie danymi i bezpieczeństwo operacji na bazie danych to kluczowe zadania back-endu. Równie ważne jest zapobieganie wstrzykiwaniu SQL (SQL Injection) i zapewnienie integralności danych, co stanowi podstawę skalowalnych i bezpiecznych aplikacji.

Pytanie 35

Jaką funkcję pełnią mechanizmy ciasteczek w aplikacjach internetowych?

A. Do zapisywania danych użytkownika na serwerze
B. Do generowania dynamicznych interfejsów dla użytkowników
C. Do przechowywania informacji w bazie danych
D. Do zapisywania danych użytkownika w przeglądarce
Mechanizm ciasteczek (cookies) w aplikacjach webowych służy do przechowywania danych użytkownika bezpośrednio w przeglądarce. Ciasteczka mogą przechowywać różnego rodzaju informacje, takie jak preferencje językowe, identyfikatory sesji czy dane logowania, co pozwala na personalizację doświadczenia użytkownika oraz śledzenie jego aktywności na stronie. Dzięki ciasteczkom aplikacje webowe mogą zapamiętać użytkownika i dostosować treści do jego potrzeb przy kolejnych wizytach. Cookies są nieodłącznym elementem zarządzania stanem w aplikacjach stateless, takich jak te oparte na protokole HTTP. Mogą być one również wykorzystywane w systemach reklamowych i analitycznych do monitorowania zachowań użytkowników. Prawidłowe zarządzanie ciasteczkami i stosowanie odpowiednich polityk prywatności są kluczowe dla zgodności z przepisami RODO oraz regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych.

Pytanie 36

Zaprezentowane oznaczenie praw Creative Commons umożliwia bezpłatne wykorzystywanie utworu

Ilustracja do pytania
A. w celu dokonywania zmian lub remiksowania
B. pod warunkiem zachowania go w pierwotnej formie
C. w celach komercyjnych
D. pod warunkiem udostępnienia go na takiej samej licencji
Pozostałe odpowiedzi zawierają błędne interpretacje dotyczące warunków licencji Creative Commons. Licencje takie jak CC BY-NC jasno określają, że utwory nie mogą być wykorzystywane w celach komercyjnych, co wyklucza możliwość zarabiania na nich bez zgody autora. To ograniczenie jest istotnym elementem licencji i zapewnia, że twórcy zachowują kontrolę nad komercyjnymi aspektami swojego dzieła. Przekonanie, że można swobodnie używać utworu w celach komercyjnych, jest częstym błędem wynikającym z niepełnego zrozumienia oznaczeń licencyjnych. Dodatkowo, sugerowanie że utwór musi być zostawiony w oryginalnej postaci jest charakterystyczne dla licencji NoDerivs (ND), która nie jest tu zastosowana. Taki wymóg ogranicza możliwość modyfikacji, co nie dotyczy licencji umożliwiających remiksowanie. Co więcej, niektóre licencje wymagają udostępniania dzieł pochodnych na tej samej licencji (ShareAlike), jednak nie jest to regułą dla wszystkich typów licencji i nie dotyczy bezpośrednio analizowanego przypadku. Pomyłki te często wynikają z niewłaściwego zapoznania się z symboliką i opisami licencji Creative Commons, co podkreśla potrzebę dokładnej analizy warunków przed ich zastosowaniem. Właściwe zrozumienie zasad i ograniczeń każdej licencji jest kluczowe, aby uniknąć nieintentionalnych naruszeń praw autorskich i promować odpowiedzialne podejście do wykorzystania zawartości twórczej w zróżnicowanych projektach i inicjatywach twórczych. Zrozumienie tych zasad nie tylko wspiera prawidłowe stosowanie licencji, ale także promuje etyczne zachowania wśród twórców i użytkowników zasobów cyfrowych.

Pytanie 37

Które urządzenie komputerowe jest najbardziej odpowiednie do graficznego projektowania w aplikacjach CAD?

A. Komputer stacjonarny z kartą graficzną NVIDIA Quadro
B. Serwer dysponujący dużą ilością pamięci RAM
C. Laptop z interfejsem dotykowym
D. Laptop z zintegrowanym układem graficznym
W kontekście projektowania graficznego w programach typu CAD, kluczowym elementem jest wybór odpowiedniego sprzętu, który zapewni nie tylko stabilność, ale także wydajność. Komputer stacjonarny wyposażony w kartę graficzną NVIDIA Quadro jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ te karty są specjalnie zaprojektowane do obsługi złożonych obliczeń i renderowania grafiki 3D. Dzięki zaawansowanej architekturze oraz optymalizacji pod kątem aplikacji inżynieryjnych i projektowych, karty NVIDIA Quadro oferują znacznie wyższą wydajność w porównaniu do standardowych kart graficznych. Dodatkowo, stacjonarne komputery pozwalają na łatwiejszą rozbudowę, co może być kluczowe w przypadku rosnących wymagań projektowych. W praktyce, użytkownicy CAD często muszą radzić sobie z dużymi i złożonymi modelami, które wymagają nie tylko odpowiedniej mocy obliczeniowej, ale także dużej ilości pamięci wideo, co zapewnia NVIDIA Quadro. Warto dodać, że standardy branżowe, takie jak OpenGL i DirectX, są w pełni wspierane przez te karty, co przekłada się na ich niezawodność i efektywność w profesjonalnym środowisku projektowym.

Pytanie 38

Jakie jest kluczowe działanie przy opracowywaniu zbiorów danych do rozwiązania problemu programistycznego?

A. Zmiana języka programowania na bardziej wydajny
B. Weryfikacja zbiorów danych przed ich zastosowaniem
C. Wybór odpowiednich struktur danych
D. Realizacja algorytmu sortującego
Implementacja algorytmu sortującego jest ważna, ale to właśnie nie jest ten najważniejszy moment w pracy z danymi – raczej końcowy etap. Zmiana języka programowania oczywiście może wpłynąć na wydajność, ale pamiętaj, że to struktury danych są kluczowe dla efektywności programu, niezależnie od wybranego języka. Testowanie zestawów danych to istotna część sprawdzania projektu, ale samo testowanie nie zastąpi dobrze przemyślanego doboru struktur danych na początku całego procesu. Bez tego trudno o dobry efekt.

Pytanie 39

W zaprezentowanym fragmencie kodu występuje błąd logiczny. Na czym on polega?

Ilustracja do pytania
A. braku zainicjowania zmiennej x, co powoduje, że zmienna nie ma wartości początkowej
B. niewłaściwym warunku pętli, co powoduje, że pętla nigdy się nie wykona
C. niepoprawnym użyciu funkcji cout, co skutkuje tym, że zmienna jest wczytywana w pętli
D. nieprawidłowym warunku pętli, który sprawia, że pętla jest nieskończona
W programowaniu istotne jest zrozumienie inicjalizacji zmiennych, poprawnego użycia funkcji oraz logicznych warunków sterujących. Brak inicjalizacji zmiennej może prowadzić do nieprzewidywalnego zachowania programu, jednak w tym przypadku zmienna x jest prawidłowo zainicjalizowana wartością 0, co eliminuje ten problem. Błędne zastosowanie funkcji cout mogłoby wskazywać na niepoprawne wywołanie tej funkcji, ale w przedstawionym kodzie funkcja cout jest użyta w sposób poprawny, służąc do wyświetlania wartości zmiennej x w pętli. Ważne jest, aby zrozumieć, że cout jest funkcją wyjściową, a nie wejściową, więc nie ma wpływu na logikę pętli w kontekście wczytywania danych. Co więcej, jednym z częstych błędów jest nieprawidłowy warunek pętli, który może prowadzić do jej nieoczekiwanego zakończenia lub nieskończoności. Warunki pętli powinny być precyzyjnie określone, aby mogły ulec zmianie do wartości fałszywej w pewnym momencie, co pozwala na zakończenie iteracji. Warto również zwrócić uwagę na typowe błędy myślowe, takie jak niewłaściwe operatory logiczne, które mogą prowadzić do błędnych założeń co do działania kodu. Dbałość o te aspekty jest kluczowa w praktyce programistycznej, a znajomość typowych problemów i ich rozwiązań zwiększa jakość i niezawodność oprogramowania.

Pytanie 40

Po wykonaniu podanego kodu na konsoli wyświetli się liczba

Ilustracja do pytania
A. 73
B. 108
C. 0
D. 115
Liczba 108 może wynikać z błędnej operacji lub niepełnego obliczenia. Wynik 73 sugeruje pominięcie części danych lub niepełne przetworzenie wejściowych wartości. Wynik 0 oznacza, że operacja mogła zakończyć się błędem lub algorytm nie przeprowadził żadnych operacji na danych wejściowych.