Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 24 maja 2025 22:55
  • Data zakończenia: 24 maja 2025 23:20

Egzamin zdany!

Wynik: 26/40 punktów (65,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie narzędzie wykorzystuje się do głębokiego spulchniania gleby bez jej odwracania?

A. Głębosz
B. Kultywator
C. Brona talerzowa
D. Pług z pogłębiaczem
Głębosz jest narzędziem przeznaczonym do głębokiego spulchniania gleby, które działa w sposób minimalizujący jej odwracanie. Celem głęboszenia jest poprawa struktury gleby oraz zwiększenie jej zdolności do zatrzymywania wody i powietrza, co ma kluczowe znaczenie dla wzrostu roślin. Dzięki głęboszowi można dotrzeć do głębszych warstw gleby, co sprzyja rozwojowi systemu korzeniowego roślin. Przykładem zastosowania głębosza może być uprawa roślin wymagających dobrze napowietrzonej gleby, takich jak ziemniaki czy warzywa korzeniowe. Głębosz pozwala również na poprawę właściwości fizycznych gleby, co jest zgodne z dobrymi praktykami w ochronie środowiska, gdyż ogranicza erozję i poprawia bioróżnorodność w glebie. Warto również zauważyć, że stosowanie głębosza powinno być uzupełnione o inne działania agrotechniczne, takie jak odpowiednia płodozmiana i nawożenie, aby uzyskać optymalne efekty uprawowe.

Pytanie 2

W trakcie zbioru zbóż wyległych przy użyciu metody "pod włos", jak powinna się odnosić prędkość obwodowa listew nagarniacza do prędkości roboczej kombajnu?

A. równa
B. mniejsza
C. większa o 40%
D. większa o 20%
Wybór odpowiedzi, w której prędkość obwodowa listew nagarniacza jest równa lub większa od prędkości roboczej kombajnu, oparty jest na błędnym założeniu, że wyższa prędkość nagarniacza poprawia skuteczność zbioru. W rzeczywistości, zbyt szybka prędkość nagarniacza może prowadzić do wielu problemów. Przede wszystkim, zboża mogą być zbyt szybko 'przesuwane', co zwiększa ryzyko ich uszkodzenia, a także może powodować, że nie wszystkie rośliny są efektywnie wciągane do kombajnu. W sytuacji, gdy zbiorniki są wyległe, ich położenie jest znacznie bardziej nieregularne, co wymaga większej ostrożności w ustawieniach maszyny. Zwiększenie prędkości nagarniacza o 20% lub 40% w stosunku do prędkości roboczej kombajnu może prowadzić do sytuacji, w której zboża nie zostaną odpowiednio zebrane, co spowoduje straty i obniżenie jakości zbioru. Typowym błędem myślowym jest przekonanie, że zwiększenie prędkości zbioru automatycznie skutkuje lepszym wynikiem. W praktyce, należy dążyć do znalezienia optymalnego balansu pomiędzy prędkością jazdy a prędkością nagarniacza, co pozwala na maksymalne wykorzystanie potencjału zbiorów. Dlatego kluczowe jest zapoznanie się z zaleceniami producentów sprzętu oraz standardami branżowymi, które wskazują na konieczność precyzyjnego dostosowania prędkości do specyficznych warunków pracy.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Weryfikacja poprawności funkcjonowania manometru w opryskiwaczu polowym bez jego demontażu odbywa się za pomocą manometru kontrolnego zainstalowanego w konstrukcji rozpylacza?

A. najbliżej zaworu regulacyjnego przy maksymalnym ciśnieniu roboczym
B. najbliżej zaworu regulacyjnego przy ciśnieniu 1, 3 i 5 barów
C. najdalej od zaworu regulacyjnego przy maksymalnym ciśnieniu roboczym
D. najdalej od zaworu regulacyjnego przy ciśnieniu 1, 3 i 5 barów
Podejścia zaproponowane w pozostałych odpowiedziach nie uwzględniają kluczowych aspektów związanych z precyzyjnym pomiarem ciśnienia w systemach opryskiwaczy. Mierzenie ciśnienia najdalej od zaworu sterującego przy maksymalnym ciśnieniu roboczym może prowadzić do nieprawidłowych wyników, wynikających z dodatkowych strat ciśnienia w wężach oraz elementach łączących. Taka lokalizacja pomiaru jest obarczona ryzykiem błędów pomiarowych, ponieważ ciśnienie w tym miejscu może być znacząco niższe niż w pobliżu zaworu, co prowadzi do nieefektywnego dozowania środków chemicznych. Pomiary w różnych wartościach ciśnienia roboczego, jak 1, 3 i 5 barów, są ważne, ale ich wykonanie w niewłaściwej lokalizacji ogranicza ich użyteczność. Ponadto, wykorzystanie maksymalnego ciśnienia roboczego bez wcześniejszego sprawdzenia manometru w standardowych warunkach roboczych zwiększa ryzyko awarii systemu i nieefektywności w aplikacji środków ochrony roślin. Przemieszczanie pomiarów poza obszar, gdzie ciśnienie jest najbardziej stabilne, może prowadzić do poważnych konsekwencji dla skuteczności oprysku oraz bezpieczeństwa operacji.

Pytanie 6

Ciśnienia pracy rozpylaczy wirujących w opryskiwaczach polowych powinny wynosić

A. 2,0 ÷ 2,5 MPa
B. 2,5 ÷ 3,0 MPa
C. 0,5 ÷ 1,5 MPa
D. 0,1 ÷ 0,5 MPa
Odpowiedź 0,5 ÷ 1,5 MPa jest poprawna, ponieważ to ciśnienie jest optymalne dla pracy rozpylaczy wirowych w opryskiwaczach polowych. Przy takich wartościach ciśnienia rozpylacze osiągają maksymalną efektywność w nawadnianiu i opryskiwaniu, co pozwala na równomierne rozprowadzenie cieczy roboczej. W praktyce, ciśnienia w tym zakresie pozwalają na uzyskanie pożądanej wielkości kropli, co jest kluczowe dla skuteczności zabiegów ochrony roślin i nawożenia. Zbyt niskie ciśnienie może prowadzić do zbyt dużych kropli, które nie będą w stanie dotrzeć do roślin, natomiast zbyt wysokie ciśnienie może powodować zjawisko mgły, co zwiększa ryzyko strat cieczy i zanieczyszczenia środowiska. Standardy branżowe, takie jak normy ISO dotyczące opryskiwaczy, wskazują na utrzymywanie ciśnienia roboczego w tym zakresie dla uzyskania optymalnych rezultatów. Warto również pamiętać o regularnym serwisowaniu sprzętu oraz kalibracji systemów oprysku, co pozwoli na utrzymanie ciśnienia w wymaganym zakresie oraz zminimalizuje ryzyko uszkodzeń sprzętu.

Pytanie 7

Aby ułatwić instalację prowadnic zaworowych w głowicy, należy

A. podgrzać zawór
B. schłodzić prowadnicę
C. schłodzić głowicę
D. podgrzać prowadnicę
Ogrzewanie prowadnicy czy głowicy to nie najlepszy sposób na montaż prowadnic zaworowych. Kiedy podgrzewasz prowadnicę, to ona się rozszerza, a potem ciężej ją włożyć w otwór głowicy. A jak schłodzisz głowicę, to i tak może być problem, bo bez odpowiedniego dostosowania prowadnica nie wejdzie. Ogrzewanie zaworu też nie sprawia, że montaż staje się prostszy. Można naprawdę narazić elementy silnika na uszkodzenia. Zrozumienie, jak materiały zachowują się w różnych temperaturach, jest super istotne. Wysokie temperatury sprawiają, że metale się rozszerzają, co może prowadzić do problemów z montażem i później do złej pracy silnika. Niestety, te kwestie często są źle rozumiane w naszym zawodzie, co potem prowadzi do nieefektywnego montażu i poważnych problemów z działaniem silników. Dlatego warto trzymać się sprawdzonych metod, jak schładzanie prowadnic.

Pytanie 8

Podczas regulacji luzu zaworowego w konkretnym cylindrze silnika ciągnika rolniczego, tłok powinien być

A. na górze w martwym punkcie z zamkniętymi zaworami
B. w połowie drogi między punktami zwrotnymi
C. na dole w martwym punkcie z zamkniętymi zaworami
D. na dole w martwym punkcie z otwartymi zaworami
Ustawienie tłoka w dolnym martwym punkcie (DMP) przy otwartych zaworach jest niewłaściwe z kilku kluczowych powodów. W tej konfiguracji, gdy tłok znajduje się w DMP, zawory są w pozycji otwartej, co prowadzi do tego, że ciśnienie w cylindrze nie jest ustalone. To znacznie utrudnia dokonanie precyzyjnych pomiarów luzu zaworowego, ponieważ nie można w pełni ocenić stanu zaworów w kontekście ich współpracy z tłokiem. Ponadto, takie podejście może prowadzić do błędów w regulacji, co w konsekwencji prowadzi do nieprawidłowego działania silnika. Innym błędnym założeniem jest pozycjonowanie tłoka w DMP przy zamkniętych zaworach; w tej sytuacji, podobnie jak wcześniej, nie można uzyskać klarownego obrazu luzu zaworowego, co może prowadzić do znacznych problemów eksploatacyjnych. Często błędne myślenie opiera się na wierzeniu, że każda pozycja tłoka jest wystarczająca do regulacji, co jest mylne. Prawidłowe ustawienie luzu zaworowego wymaga specyficznych warunków, które zapewniają stabilność i dokładność pomiarów. Dlatego kluczowe jest przestrzeganie procedur, które dostarczają producent i doświadczeni mechanicy w branży, aby uniknąć poważnych uszkodzeń i zapewnić długoterminową efektywność silnika.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Rozpoczynając demontaż zaworu hamulcowego w ciągniku rolniczym, który odpowiada za aktywację hamulców pneumatycznych przyczepy, powinno się

A. spuścić powietrze ze zbiornika
B. oczyścić separator oleju
C. zdjąć regulator ciśnienia
D. usunąć zbiornik powietrza
Spuszczenie powietrza ze zbiornika przed demontażem zaworu hamulcowego jest kluczowym krokiem, który zapewnia bezpieczeństwo oraz zapobiega potencjalnym uszkodzeniom układu pneumatycznego. W przypadku hamulców pneumatycznych, ciśnienie w układzie może być bardzo wysokie, a jego nagłe uwolnienie podczas demontażu mogłoby prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, takich jak wystrzałnięcie elementów układu lub niekontrolowane wydostanie się powietrza. W praktyce, spuszczenie powietrza z układu powinno być realizowane zgodnie z procedurami producenta, co często obejmuje zlokalizowanie odpowiedniego zaworu spustowego oraz zapewnienie, że wszystkie urządzenia ochronne są w użyciu, aby uniknąć kontaktu z gorącymi elementami lub ostrymi krawędziami. Warto również omawiać regularne przeglądy układu pneumatycznego, aby upewnić się, że wszystkie komponenty, w tym zawór hamulcowy, są w dobrym stanie technicznym, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży transportu i rolnictwa.

Pytanie 12

Co może być przyczyną zbyt głośnej pracy sprawnej pompy hydraulicznej w ciągniku?

A. zbyt niski poziom oleju w tylnym moście
B. nieszczelność w rozdzielaczu
C. zbyt wysoki poziom oleju w tylnym moście
D. nieszczelność w układzie cylinder-tłok
Zbyt niski poziom oleju w tylnym moście może prowadzić do nadmiernego tarcia komponentów pompy hydraulicznej, co w efekcie powoduje jej głośniejszą pracę. Olej pełni kluczową rolę jako smar oraz czynnik roboczy w układzie hydraulicznym. Niedobór oleju sprawia, że pompa nie jest w stanie efektywnie działać, co skutkuje wzrostem temperatury i hałasu. Przykładowo, w ciągnikach rolniczych, regularne sprawdzanie poziomu oleju jest standardem konserwacyjnym, które pozwala na uniknięcie uszkodzeń mechanicznych i przedwczesnego zużycia pompy. Zgodnie z normami branżowymi, należy przeprowadzać regularne inspekcje układu hydraulicznego oraz wymieniać olej zgodnie z zaleceniami producenta, aby zapewnić długotrwałą wydajność i niezawodność. Dbanie o jakość i poziom oleju w układzie hydraulicznym jest jednym z kluczowych aspektów utrzymania sprzętu rolniczego w dobrym stanie.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

W wykorzystaniu prasy zwijającej Z 570 do produkcji siana zastosowano sznurek polipropylenowy Tex 2000, oznaczony jako 500 m.kg. Jaką liczbę kłębków sznurka należy zorganizować do owinięcia 200 bel siana, jeżeli na jedną belę potrzeba 75 m sznurka, a jeden kłębek waży 5 kg?

A. 10
B. 15
C. 2
D. 6
Zrozumienie wymagań dotyczących ilości sznurka niezbędnego do owinięcia bel siana jest kluczowe dla efektywnego zarządzania procesem, jednak niektóre odpowiedzi mogą odzwierciedlać błędne podejścia do obliczeń. Na przykład, jeżeli ktoś wybiera zbyt małą liczbę kłębków, może nie uwzględniać całkowitej długości sznurka, którą należy użyć. Poprawna metoda obliczeń polega na najpierw oszacowaniu całkowitego zużycia sznurka na podstawie liczby bel oraz długości sznurka potrzebnego na jedną belę. Jeśli nie zostanie to uwzględnione, można dojść do wniosku, że wystarczy znacznie mniej kłębków, co jest błędne. Innym częstym błędem jest nieprawidłowe przeliczenie długości sznurka, które można uzyskać z jednego kłębka. W przypadku polipropylenowego sznurka Tex 2000, który ma wydajność 500 m/kg, istotne jest, aby przy obliczeniach używać właściwych jednostek. Zgubienie się w tych obliczeniach prowadzi do nieprawidłowych wartości i może skutkować niedoborem materiału, co w konsekwencji wpływa na jakość omotania i trwałość zwojów. W kontekście praktycznym, odpowiednie obliczenia pomagają w optymalizacji kosztów i efektywności produkcji, co jest istotnym aspektem w pracy każdego rolnika zajmującego się zbiorami siana.

Pytanie 17

Jaką czynność związaną z utrzymaniem układu kierowniczego ciągnika rolniczego należy wykonać przed okresem zimowego przechowywania?

A. Wyregulować zbieżność kół.
B. Przesmarować sworznie zwrotnic.
C. Przesmarować ramię przekładni kierowniczej.
D. Wyregulować luz w układzie kierowniczym.
Przesmarowanie sworzni zwrotnic jest kluczowym krokiem w konserwacji układu kierowniczego ciągnika rolniczego przed zimowym okresem przechowywania. Sworznie zwrotnic są elementami, które umożliwiają swobodne poruszanie się kół podczas manewrowania. W trudnych warunkach pogodowych, takich jak mróz czy opady śniegu, smar w tych miejscach może zastygać, co prowadzi do zwiększonego tarcia i zużycia elementów. Regularne smarowanie nie tylko zapewnia płynność ruchu, ale także chroni przed korozją, co jest szczególnie istotne w przypadku długotrwałego przechowywania maszyn na zewnątrz. Dobrym standardem jest stosowanie smarów odpornych na niskie temperatury, które zachowują swoje właściwości nawet w ekstremalnych warunkach. Dodatkowo warto pamiętać o sprawdzeniu wizualnym stanu sworzni, co pozwala na wczesne wykrycie potencjalnych uszkodzeń, takich jak pęknięcia czy zniekształcenia, które mogłyby wpłynąć na bezpieczeństwo i funkcjonalność układu kierowniczego. Zachowanie tych procedur mających na celu konserwację układu kierowniczego przyczynia się do długowieczności ciągnika oraz jego wydajności.

Pytanie 18

Ogławiacz oraz zespoły wyorujące, transportujące i czyszczące korzenie to kluczowe komponenty kombajnu do zbioru

A. kukurydzy
B. buraków
C. ziemniaków
D. zielonek
Kombajn do zbioru buraków cukrowych to naprawdę skomplikowane urządzenie. Składa się z kilku ważnych części, jak ogławiacz, zespoły wyorujące, czyszczące i transportujące. Ogławiacz ma za zadanie to, żeby ściągnąć liście z buraków, co potem znacznie ułatwia resztę zbioru. Zespoły wyorujące wydobywają buraki z ziemi, a to wymaga sporo precyzji, żeby ich nie uszkodzić. Potem przychodzą do akcji zespoły czyszczące, które pozbywają się wszelkich zanieczyszczeń, jak ziemia czy resztki roślinne – to ważne, bo chcemy mieć jak najlepszą jakość zbioru. Na końcu buraki są transportowane do zbiorników, co pozwala szybko je dostarczyć do przetwórni. Używanie nowoczesnych kombajnów zdecydowanie zwiększa wydajność zbiorów, co w dzisiejszych czasach jest mega ważne, biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na buraki. Fajnie jest też zwrócić uwagę na standardy techniczne tych maszyn, bo to zapewnia bezpieczeństwo i sprawną pracę.

Pytanie 19

Który z poniższych materiałów jest najczęściej używany do produkcji tłoków w silnikach spalinowych?

A. Miedź
B. Plastik
C. Guma
D. Aluminium
Aluminium jest najczęściej stosowanym materiałem do produkcji tłoków w silnikach spalinowych. Wynika to z jego doskonałych właściwości fizycznych i mechanicznych, które są idealne dla tego rodzaju zastosowań. Przede wszystkim, aluminium jest lekkie, co jest kluczowe w kontekście elementów ruchomych takich jak tłoki. Lżejsze tłoki przyczyniają się do redukcji masy całkowitej silnika oraz zmniejszenia jego momentu bezwładności, co przekłada się na szybszą reakcję silnika na zmiany obciążenia. Dodatkowo, aluminium charakteryzuje się bardzo dobrą przewodnością cieplną, co jest istotne w kontekście odprowadzania ciepła generowanego podczas spalania mieszanki paliwowej w cylindrze. Dzięki temu, tłoki wykonane z aluminium mogą pracować w wyższych temperaturach bez ryzyka uszkodzenia. Co więcej, aluminium jest materiałem stosunkowo łatwym do obróbki, co pozwala na precyzyjne kształtowanie tłoków w procesach produkcyjnych. Współczesne technologie pozwalają na dalsze modyfikacje stopów aluminium, wzmacniając jego właściwości mechaniczne i odporność na zużycie, co dodatkowo zwiększa jego atrakcyjność jako materiału na tłoki w silnikach spalinowych.

Pytanie 20

Obecność plam olejowych w zbiorniku z płynem chłodzącym ciągnika rolniczego sugeruje

A. niewłaściwe ustawienie luzów zaworowych
B. nieprawidłowe działanie układu wtryskowego
C. uszkodzenie uszczelki pod głowicą
D. usterkę pompy wodnej
Opierając się na innych odpowiedziach, można zauważyć, że każda z nich ma swoje podstawy, lecz nie są one zgodne z rzeczywistym problemem wskazanym w pytaniu. Uszkodzenie pompy wodnej może powodować problemy z chłodzeniem silnika, ale nie prowadzi do pojawienia się oleju w cieczy chłodzącej. Nieprawidłowe funkcjonowanie pompy może skutkować przegrzaniem silnika, co w konsekwencji może prowadzić do uszkodzenia uszczelki pod głowicą, ale nie jest bezpośrednią przyczyną powstawania plam oleju. Niewłaściwa regulacja luzów zaworowych również jest istotnym czynnikiem, ale jej skutki obejmują głównie wydajność silnika oraz zużycie paliwa, nie wpływają bezpośrednio na mieszanie się oleju i płynu chłodzącego. Wadliwa praca układu wtryskowego z kolei może prowadzić do problemów z wydobywaniem mocy silnika oraz zwiększonego zużycia paliwa, ale nie ma związku z obecnością oleju w obiegu chłodzenia. W kontekście pojawienia się oleju w cieczy chłodzącej, kluczowe jest zrozumienie, że to właśnie uszczelka pod głowicą pełni kluczową rolę w separacji tych dwóch mediów. Właściwe podejście do diagnostyki i konserwacji silnika pozwala na szybką identyfikację problemów, co jest kluczowe dla uniknięcia poważnych awarii mechanicznych.

Pytanie 21

Jakiego układu w wysokoprężnym silniku spalinowym dotyczy wałek krzywkowy?

A. Wydechowego
B. Rozrządu
C. Zapłonowego
D. Korbowego
Wybór odpowiedzi dotyczący układu zapłonowego jest błędny, ponieważ wałek krzywkowy nie jest związany z procesem zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Układ zapłonowy, który obejmuje takie elementy jak świece zapłonowe czy cewki zapłonowe, jest odpowiedzialny za inicjowanie procesu spalania w cylindrze silnika, co jest oddzielnym procesem od otwierania i zamykania zaworów. Z kolei odpowiedzi związane z układami korbowym i wydechowym są również mylne. Układ korbowy jest odpowiedzialny za przekształcanie ruchu prostego tłoków na ruch obrotowy wału korbowego. Wydechowy układ zajmuje się odprowadzeniem spalin z silnika, a nie ich otwieraniem. Często osoby, które mylnie wybierają te odpowiedzi, nie dostrzegają, że wałek krzywkowy jest specyficznie związany z mechanizmem rozrządu, który działa wewnątrz silnika, a nie z procesami zewnętrznymi, takimi jak zapłon czy wydech. Kluczowe jest zrozumienie, jak poszczególne systemy silnika współdziałają ze sobą oraz jaka jest ich rola w ogólnym działaniu jednostki napędowej.

Pytanie 22

Analizując jakość montażu łożyska poprzeczno-wzdłużnego, należy w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na jego

A. luz promieniowy
B. luz osiowy
C. bicie promieniowe
D. bicie osiowe
Luz osiowy jest kluczowym parametrem przy ocenie jakości montażu łożyska poprzeczno-wzdłużnego, ponieważ jego odpowiednia wartość zapewnia prawidłowe funkcjonowanie mechanizmu oraz minimalizuje ryzyko uszkodzeń. Luz osiowy to odległość, w jakiej wał może się przesuwać wzdłuż swojej osi. W przypadku łożysk poprzeczno-wzdłużnych, zbyt duży luz osiowy może prowadzić do luzów w przekładniach, co z kolei powoduje drgania, hałas oraz nadmierne zużycie elementów. Z drugiej strony, zbyt mały luz osiowy może prowadzić do zatarcia łożyska. W praktyce, podczas montażu, warto zastosować znormalizowane metody pomiaru luzu osiowego, takie jak wykorzystanie mikrometrów czy czujników przemieszczenia, by zapewnić, że parametry te mieszczą się w dopuszczalnych granicach określonych przez producentów łożysk. Przestrzeganie tych standardów nie tylko zwiększa trwałość łożysk, ale także optymalizuje wydajność całego zespołu maszynowego.

Pytanie 23

Podczas weryfikacji suwaków rozdzielacza hydraulicznego zmierzono ich średnice podane w Tabeli 1. Wskaż suwak nadający się do dalszej eksploatacji, jeżeli wiadomo, że średnica otworu korpusu wynosi 18+0,010 mm, a luz między suwakiem i otworem korpusu nie może przekraczać 0,015 mm.

Tabela 1. Wyniki pomiarów średnic suwaków rozdzielczy [mm].
Suwak ISuwak IISuwak IIISuwak IV
17,99017,99817,98517,980

A. Suwak III
B. Suwak I
C. Suwak II
D. Suwak IV
Suwak II to dobry wybór, bo jego średnica idealnie miesci się w ramach luzu, który tak naprawdę jest dozwolony w przypadku otworu korpusu. Ten otwór niby ma średnicę 18+0,010 mm, czyli maksymalnie 18,010 mm. Dzięki temu luz między suwakiem a otworem nie powinien być większy niż 0,015 mm. Suwak II, biorąc pod uwagę jego średnicę, zapewnia naprawdę niezłe warunki pracy, co jest kluczowe dla tego, żeby rozdzielacz hydrauliczny działał poprawnie. Z moich doświadczeń wynika, że dobra jakość dopasowania części hydraulicznych jest mega istotna, żeby system działał sprawnie i żeby ograniczyć ryzyko awarii. Jak się nie trafi z luzowaniem, to można narazić się na szybsze zużycie elementów albo, co gorsza, ich zablokowanie, co może skutkować dużymi problemami. Dlatego warto każdy suwak dobrze sprawdzić przed jego użyciem. W tym przypadku Suwak II spełnia wszystkie wymogi, więc można go spokojnie stosować.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Podczas orki ciągnik jest 'ściągany' w taki sposób, że przednie koło opuszcza bruzdę. Tę niedogodność można wyeliminować poprzez

A. wypoziomowanie wzdłużne pługa z wykorzystaniem łącznika górnego ciągnika
B. zamontowanie łącznika górnego w podłużnych otworach ramy pługa
C. odpowiednie ustawienie linii ciągu
D. wypoziomowanie poprzeczne pługa przy pomocy prawego wieszaka ciągnika
Właściwe ustawienie linii ciągu jest kluczowym czynnikiem wpływającym na stabilność i efektywność pracy pługa podczas orki. Ustawienie linii ciągu polega na odpowiedniej konfiguracji geometrii ciągnika oraz pługa, co zapewnia, że przednie koło ciągnika pozostaje w bruzdzie. W praktyce oznacza to odpowiednie dostosowanie kąta nachylenia pługa oraz jego położenia względem osi ciągnika. Dzięki temu, siły działające na pług są równomiernie rozłożone, co minimalizuje ryzyko wyjeżdżania przednich kół z bruzdy. W przypadku nieprawidłowego ustawienia, siły mogą powodować niekontrolowane ruchy, co w efekcie prowadzi do obniżenia jakości orki oraz zwiększonego zużycia paliwa i skomplikowania obsługi maszyny. Dobrym przykładem zastosowania tej zasady jest przeprowadzanie regulacji przed przystąpieniem do pracy, która może być weryfikowana za pomocą poziomicy lub specjalistycznych narzędzi pomiarowych, co jest zgodne z praktykami branżowymi i zaleceniami producentów sprzętu rolniczego.

Pytanie 26

Przygotowanie maszyny do kompleksowej naprawy powinno zacząć się od demontażu

A. osłon i opróżnienia zbiorników
B. układów hydraulicznych
C. zespołów i podzespołów na części
D. maszyny na zespoły
Przygotowanie maszyny do naprawy głównej rozpoczyna się od demontażu osłon i opróżnienia zbiorników, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie konserwacji i naprawy maszyn. Osłony chronią wewnętrzne komponenty maszyny przed uszkodzeniem oraz zapewniają bezpieczeństwo operatorem, dlatego ich demontaż jest kluczowy, aby uzyskać dostęp do wnętrza maszyny. Opróżnienie zbiorników, zwłaszcza w przypadku maszyn hydraulicznych, jest niezbędne, aby uniknąć niekontrolowanego wycieku oleju, co mogłoby prowadzić do zanieczyszczenia środowiska oraz uszkodzenia elementów maszyny. W praktyce, po usunięciu osłon i opróżnieniu zbiorników, technicy mają lepszy dostęp do zespołów wewnętrznych, co umożliwia dokładną inspekcję oraz dalsze działania naprawcze. Ponadto, takie podejście redukuje ryzyko wypadków związanych z działaniem maszyny podczas przeprowadzania naprawy, co potwierdzają standardy BHP w przemyśle.

Pytanie 27

Do standardowego wyposażenia przyczepy T653 należy

WYPOSAŻENIESTANDARDOWEDODATKOWE
Instrukcja obsługi
Karta gwarancyjna
Instalacja pneumatyczna 1 przewodowa (1)
Hamulec najazdowy (2)
Zaczep tylny
Tablica wyróżniająca pojazdy wolno poruszające się
Ostrzegawczy trójkąt odblaskowy
Stelaż z plandeką
Komplet nadstaw, drabinka dolna, drabinka dyszla (3)
Hamulec ręczny (1)
Kliny do kół
Dyszel z cięgiem Ø40 mm
Linka spinająca z mechanizmem wypinania linki
Zsyp
Wieszak koła zapasowego z kołem zapasowym
(1) – nie dotyczy wersji przyczepy T653/2 z hamulcem najazdowym
(2) – dotyczy wersji przyczepy T653/2 z hamulcem najazdowym
(3) – nie dotyczy wersji przyczepy T653

A. drabinka dolna.
B. hamulec najazdowy.
C. hamulec ręczny.
D. komplet nadstaw.
Hamulec ręczny jest kluczowym elementem standardowego wyposażenia przyczepy T653, co zostało potwierdzone w tabeli wyposażenia. Jego główną funkcją jest zapewnienie stabilności przyczepy podczas postoju, co jest niezbędne w celu zapobiegania stoczeniu się pojazdu. Użycie hamulca ręcznego jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży transportowej, gdzie bezpieczeństwo i kontrola pojazdu mają kluczowe znaczenie. W sytuacjach awaryjnych, gdy konieczne jest natychmiastowe zatrzymanie pojazdu, hamulec ręczny może również pełnić funkcję dodatkowego wsparcia. Warto zwrócić uwagę, że nieprawidłowe użytkowanie hamulca ręcznego, takie jak jego niewłaściwe załączanie czy zwalnianie, może prowadzić do uszkodzenia układu hamulcowego przyczepy. Dlatego regularne sprawdzanie i konserwacja tego elementu są niezbędne dla zapewnienia długotrwałego i bezpiecznego użytkowania przyczepy. Znajomość standardowego wyposażenia, a w szczególności hamulca ręcznego, jest istotna dla każdego użytkownika przyczepy, aby mógł on w pełni wykorzystać jej możliwości oraz zagwarantować najwyższe standardy bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Aby wymienić sprężyny dociskowe sprzęgła w ciągniku, należy

A. wyjąć sprężyny przez wziernik w obudowie sprzęgła
B. odłączyć skrzynię biegów razem z tylnym mostem od silnika
C. odłączyć tylny most od skrzyni biegów
D. wymontować sprzęgło bez rozdzielania ciągnika
Poprawna odpowiedź to odłączenie skrzyni biegów wraz z tylnym mostem od silnika, co jest kluczowym krokiem w procesie wymiany sprężyn dociskowych sprzęgła jazdy. Zrozumienie tego procesu jest istotne, ponieważ sprzęgło jazdy w ciągnikach pełni fundamentalną rolę w przenoszeniu mocy z silnika na układ napędowy. Aby uzyskać dostęp do sprężyn, konieczne jest usunięcie skrzyni biegów, co zapewnia odpowiednią przestrzeń roboczą i minimalizuje ryzyko uszkodzenia innych komponentów. W praktyce, odłączenie skrzyni biegów wymaga zastosowania specjalistycznych narzędzi oraz znajomości procedur zabezpieczających, takich jak unieruchomienie wału napędowego i zabezpieczenie ciągnika przed niekontrolowanym ruchem. Standardy branżowe, takie jak normy bezpieczeństwa ISO, podkreślają znaczenie przeprowadzenia takich operacji zgodnie z zaleceniami producenta, co gwarantuje nie tylko efektywność pracy, ale także bezpieczeństwo operatora. Tego rodzaju praktyki są stosowane w warsztatach mechanicznych w celu zapewnienia dbałości o sprzęt oraz bezpieczeństwa podczas pracy.

Pytanie 31

Jakie mogą być przyczyny hałaśliwej pracy pompy hydraulicznej w podnośniku ciągnika?

A. Uszkodzony zawór redukcyjny pompy
B. Nieszczelność w układzie tłok-cylinder
C. Nieszczelność w rozdzielaczu
D. Zbyt niski poziom oleju w tylnym moście
Niski poziom oleju w tylnym moście może prowadzić do głośnej pracy pompy hydraulicznej podnośnika ciągnika, ponieważ olej hydrauliczny jest kluczowym medium do zapewnienia odpowiedniego ciśnienia i dostatecznego smarowania w układzie hydraulicznym. Gdy poziom oleju jest zbyt niski, pompa może zasysać powietrze, co skutkuje nieprawidłowym działaniem i hałasem. W praktyce, regularne kontrole poziomu oleju w układzie hydraulicznym, zgodne z normami branżowymi, są niezbędne do zapewnienia sprawności maszyn. W sytuacjach, gdy użytkownicy ciągników zaobserwują niepokojące dźwięki podczas pracy pompy, powinni natychmiast sprawdzić poziom oleju i uzupełnić go, aby uniknąć kosztownych napraw. Zgodnie z zaleceniami producentów, poziom oleju powinien być monitorowany regularnie oraz dostosowywany w zależności od intensywności eksploatacji. Prawidłowy poziom oleju nie tylko chroni komponenty przed uszkodzeniem, ale również poprawia wydajność całego układu hydraulicznego.

Pytanie 32

Sezonowa obsługa pojazdów rolniczych jest konieczna, kiedy

A. zmieniają się warunki klimatyczne.
B. liczba przepracowanych motogodzin przekroczy ustaloną normę.
C. techniczny stan pojazdów rolniczych jest niezadowalający.
D. kończy się okres gwarancyjny.
Podejście do sezonowej obsługi pojazdów rolniczych oparte na zakończeniu okresu gwarancyjnego, niewłaściwym stanie technicznym lub przekroczeniu liczby motogodzin, jest nieoptymalne i nie uwzględnia rzeczywistych potrzeb eksploatacyjnych tych urządzeń. Zakończenie okresu gwarancyjnego nie powinno być głównym czynnikiem decydującym o obsłudze technicznej. Gwarancja często dotyczy jedynie odpowiedzialności producenta za wady fabryczne, a nie kondycji technicznej sprzętu po jej zakończeniu. Niezbędna jest regularna konserwacja i nadzór nad pojazdami, aby uniknąć nieprzewidzianych awarii, które mogą wynikać z niewłaściwego stanu technicznego. Ponadto, liczba przepracowanych motogodzin, choć istotna, nie jest jedynym wyznacznikiem potrzeby obsługi. Niektóre maszyny mogą mieć znacznie różne obciążenia w zależności od warunków pracy, co sprawia, że nie można ścisłe opierać się jedynie na tym wskaźniku. W praktyce, podejście do obsługi sezonowej powinno być oparte na analizie stanu technicznego, warunków pracy oraz nadchodzących zmian klimatycznych, które wpływają na sposób użytkowania maszyn rolniczych. Ignorowanie tych aspektów prowadzi do zwiększenia ryzyka awarii oraz obniżenia efektywności operacyjnej, co jest sprzeczne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu flotą pojazdów rolniczych.

Pytanie 33

W jakim rodzaju silnika spalinowego wał korbowy wykonuje pełny obrót w trakcie jednego cyklu pracy?

A. Rotacyjnym
B. Czterosuwowym widlastym
C. Dwusuwowym
D. Czterosuwowym rzędowym
Silnik dwusuwowy wykonuje jeden obrót wału korbowego w trakcie jednego cyklu roboczego, co oznacza, że cykl pracy składa się z tylko dwóch suwów: jednego suwu sprężania i drugiego suwu pracy. W praktyce oznacza to, że proces zassania mieszanki paliwowo-powietrznej oraz wydalania spalin odbywa się jednocześnie w tym samym czasie. Dzięki tej konstrukcji silniki dwusuwowe są w stanie generować większą moc w porównaniu do silników czterosuwowych o tej samej pojemności skokowej. To sprawia, że są one powszechnie wykorzystywane w urządzeniach przenośnych, takich jak piły łańcuchowe, kosiarki oraz w motocyklach. Z punktu widzenia standardów branżowych, silniki dwusuwowe są często preferowane w zastosowaniach, gdzie wymagana jest duża moc w stosunku do masy silnika oraz prostota konstrukcji. Zauważalne jest również, że silniki te charakteryzują się mniejszą liczbą ruchomych części, co może wpływać na ich niezawodność oraz łatwość w serwisowaniu.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Elektrody świec zapłonowych w prawidłowo działającym silniku z zapłonem iskrowym powinny

A. mieć bardzo jasne srebrzystoszare elektrody.
B. posiadać jasnobrązowe lub jasnoszare elektrody.
C. być pokryte warstwą węgla.
D. być pokryte warstwą oleju.
Elektrody świec zapłonowych, które mają jasnobrązowy lub jasnoszary kolor, wskazują na prawidłowe działanie silnika z zapłonem iskrowym. Kolor ten jest efektem optymalnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej oraz odpowiedniego działania układu zapłonowego. Odpowiednie warunki pracy silnika sprawiają, że elektrody są chronione przed nadmiernym osadzaniem się nagaru, co prowadzi do ich efektywnego działania. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest regularna kontrola świec zapłonowych podczas przeglądów technicznych, co pozwala na wczesne wykrycie problemów, takich jak niewłaściwe ustawienie kąta zapłonu czy zanieczyszczenie układu paliwowego. W branży motoryzacyjnej standardy, takie jak te określone przez organizacje takie jak SAE (Society of Automotive Engineers), podkreślają znaczenie monitorowania stanu świec zapłonowych dla utrzymania optymalnej wydajności silnika. Utrzymywanie świec zapłonowych w dobrym stanie ma kluczowe znaczenie dla efektywności paliwowej i redukcji emisji spalin, co jest istotnym aspektem zrównoważonego rozwoju w motoryzacji.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Które z poniższych urządzeń jest używane do pomiaru ciśnienia sprężania w cylindrach silnika?

A. Piknometr
B. Manometr
C. Kompresometr
D. Termometr
Manometr, choć jest narzędziem do pomiaru ciśnienia, nie jest przeznaczony do bezpośredniego pomiaru ciśnienia sprężania w cylindrach silnika. Manometry są powszechnie używane w różnych aplikacjach, takich jak pomiar ciśnienia w instalacjach hydraulicznych, pneumatycznych czy w oponach, ale w przypadku silnika ich zastosowanie jest ograniczone do pomiaru ciśnienia oleju lub paliwa. Termometr z kolei służy do pomiaru temperatury, a nie ciśnienia. Stosuje się go np. do sprawdzania temperatury cieczy chłodzącej w silniku, ale nie ma zastosowania w pomiarze ciśnienia sprężania. Piknometr to narzędzie używane do pomiaru gęstości cieczy, co jest całkowicie niezwiązane z diagnostyką silników. Często wykorzystywany w laboratoriach chemicznych, piknometr nie ma żadnego praktycznego zastosowania w kontekście pomiaru ciśnienia w cylindrach. Wybór tych narzędzi jako odpowiedzi może wynikać z mylnego skojarzenia funkcji, jakie pełnią te urządzenia w innych kontekstach technicznych. W praktyce rolą każdego z tych narzędzi jest inna dziedzina pomiaru, co powoduje, że ich zastosowanie w kontekście silników jest błędne.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.