Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.02 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 27 maja 2025 23:17
  • Data zakończenia: 27 maja 2025 23:21

Egzamin niezdany

Wynik: 4/40 punktów (10,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Po przekroczeniu 100 000 km należy zbadać właściwe działanie katalizatora spalin. Najlepszą diagnozę można uzyskać stosując

A. decybelomierza
B. hamowni
C. skanera diagnostycznego OBD
D. analizatora spalin
Analizator spalin to naprawdę fajne urządzenie, które pozwala na dokładne zbadanie, co się dzieje w spalinach wydobywających się z silnika. Dzięki niemu możemy sprawdzić skład chemiczny tych spalin, co bardzo pomaga w wykrywaniu problemów z katalizatorem. Katalizator jest super ważny, bo ogranicza emisję szkodliwych substancji. Jego dobre działanie jest niezbędne, zwłaszcza w autach, które mają już za sobą przebieg powyżej 100 tys. km. Analizator daje nam możliwość pomiaru różnych parametrów, jak tlenki azotu (NOx), węgiel (CO) czy węglowodory (HC). Na podstawie tych wyników możemy ocenić, czy nasz katalizator działa tak, jak powinien, czy może już czas na wymianę. Z mojego doświadczenia wynika, że regularne kontrole spalin są naprawdę polecane przez producentów samochodów oraz organizacje ekologiczne.

Pytanie 2

Tradycyjne tarcze hamulcowe produkowane są

A. z żeliwa
B. z stali niestopowej
C. z stali stopowej
D. z stopu aluminium
Wybór materiałów do tarcz hamulcowych jest mega ważny, bo wpływa na to, jak działają. Stal stopowa jest mocna, ale nie zawsze najlepsza do hamulców, bo gorzej odprowadza ciepło niż żeliwo. Jak tarcza się nagrzewa, może się wypaczyć, a to nie jest bezpieczne. Stal niestopowa też nie jest super, bo nie ma dobrych właściwości, przez co hamulce mogą szybciej się zużywać. Aluminium? Jest lekkie, ale niestety nie sprawdza się w hamulcach przez swoje właściwości termiczne. Często myślimy, że lżejsze materiały to zawsze lepszy wybór, ale to nie do końca prawda. Ważne jest, żeby wiedzieć, że w hamulcach liczą się przede wszystkim właściwości mechaniczne i termiczne, a nie tylko waga. Inżynierowie przy projektowaniu hamulców muszą trzymać się norm i sprawdzonych praktyk, żeby to wszystko działało jak należy.

Pytanie 3

Ciecz chłodząca po użyciu należy

A. zneutralizować i wlać do kanalizacji
B. przekazać do utylizacji
C. rozcieńczyć wodą i wlać do kanalizacji
D. wlać do kanalizacji
Przekazanie zużytej cieczy chłodzącej do odpowiedniej utylizacji to naprawdę istotna sprawa, jeśli chodzi o bezpieczeństwo i ochronę naszego środowiska. Ta ciecz może zawierać różne chemikalia, które są niezdrowe dla nas i dla ekosystemów. Dobre praktyki, takie jak normy ISO 14001, mówią, że musimy odpowiedzialnie podchodzić do odpadów niebezpiecznych. Oddawanie cieczy do utylizacji zapewnia, że zostanie ona przetworzona zgodnie z przepisami. Na przykład, zakłady przemysłowe powinny współpracować z firmami, które mają odpowiednie certyfikaty do utylizacji. Dzięki temu chronimy nie tylko zdrowie ludzi, ale też wpływ na środowisko jest mniejszy, co jest fajne w kontekście zrównoważonego rozwoju.

Pytanie 4

Podczas oceny efektywności hamulca roboczego w stacji diagnostycznej, maksymalna dozwolona różnica między siłami hamowania kół na tej samej osi wynosi

A. 10%
B. 30%
C. 40%
D. 25%
Wybór innej wartości różnicy w sile hamowania, takiej jak 40%, 25% czy 10%, opiera się na błędnych założeniach dotyczących norm i bezpieczeństwa w kontekście działania układu hamulcowego. Przy różnicy 40% pojazd może nie reagować przewidywalnie w trudnych warunkach, co może prowadzić do nadmiernego poślizgu lub zablokowania kół, co jest niebezpieczne. Różnice na poziomie 25% również nie są zgodne z zaleceniami, ponieważ układ hamulcowy powinien działać równomiernie, aby zapewnić stabilność podczas hamowania. Natomiast wartość 10% wydaje się być zbyt rygorystyczna, co może prowadzić do sytuacji, w której użytkownicy nie będą w stanie dostosować się do rzeczywistych warunków drogowych. Istotne jest, aby każdy kierowca rozumiał, że odpowiednia różnica w sile hamowania jest kluczowa dla zrównoważonego i bezpiecznego hamowania, a ignorowanie tych norm może skutkować poważnymi konsekwencjami dla bezpieczeństwa na drodze. Właściwe praktyki diagnostyczne oraz regularne przeglądy hamulców powinny opierać się na powszechnie uznawanych standardach, które zapewniają nie tylko sprawność techniczną pojazdu, ale również bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Pytanie 5

Aby zweryfikować poprawność działania sterownika na magistrali CAN, konieczne jest zastosowanie

A. omomierza
B. testera diagnostycznego
C. woltomierza
D. lampy stroboskopowej
Tester diagnostyczny jest narzędziem zaprojektowanym do analizy i diagnozowania układów elektronicznych, w tym komunikacji na szynie CAN. Umożliwia on wykrywanie błędów w przesyłanych danych, monitorowanie sygnalizacji oraz przeprowadzanie testów funkcjonalnych. Dzięki złączu OBD-II, tester może być używany do interakcji z różnymi jednostkami sterującymi w pojeździe, co znacząco ułatwia identyfikację problemów. Przykładowo, w przypadku pojazdu z systemem ABS, tester diagnostyczny może pomóc w określeniu, czy sygnały z czujników są prawidłowo przesyłane, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy. Stanowi on również standard w branży motoryzacyjnej, zgodny z normami ISO 15765-4 dla komunikacji CAN, co zapewnia jego wszechstronność i niezawodność w diagnostyce.

Pytanie 6

Stałe świecenie lampki kontrolnej ładowania w czasie jazdy samochodem oznacza

A. o usterce akumulatora.
B. o zerwanym pasku napędu alternatora.
C. o awarii przekaźnika lampki.
D. o zbyt wysokim poziomie napięcia ładowania.
Lampka kontrolna ładowania może wskazywać na różne problemy w systemie elektrycznym pojazdu, co prowadzi do mylnych interpretacji. Odpowiedź wskazująca na uszkodzenie przekaźnika lampki jest nieprawidłowa, ponieważ przekaźnik nie wpływa na ładowanie akumulatora, a jedynie na sygnalizację. Gdyby przekaźnik był uszkodzony, lampka mogłaby nie świecić wcale lub działać nieprawidłowo, ale nie byłoby to związane z rzeczywistym stanem ładowania. Kolejna błędna koncepcja dotyczy zbyt wysokiego napięcia ładowania. W przypadku nadmiernego napięcia lampka kontrolna zazwyczaj nie świeci, a zamiast tego mogą wystąpić inne objawy, takie jak uszkodzenie akumulatora lub podzespołów elektrycznych. Uszkodzenie akumulatora również nie jest bezpośrednią przyczyną świecenia lampki, a raczej efektem problemów z ładowaniem. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie objawów z ich przyczynami, co wprowadza w błąd i prowadzi do nieefektywnej diagnostyki usterek.

Pytanie 7

Moduł Younga opisuje odporność materiału na deformacje. Jakie jednostki są używane do jego określenia?

A. daN
B. kN
C. Nm
D. MPa
Odpowiedzi wskazujące na jednostki takie jak Nm, daN oraz kN nie są właściwe w kontekście modułu Younga. Newtonometr (Nm) jest jednostką momentu siły, a nie sztywności materiału. Moment siły opisuje zdolność do obracania obiektów, a nie ich odporność na odkształcenia. DaN (dekanewton) to jednostka siły, która również nie odnosi się bezpośrednio do pojęcia sprężystości, a kN (kilonewton) również jest jednostką siły, nie właściwością materiału. Kluczowym błędem jest mylenie jednostek siły z jednostkami sprężystości. Sprężystość materiału, wyrażająca zdolność do powrotu do pierwotnego kształtu po usunięciu obciążenia, jest opisana w jednostkach ciśnienia, takich jak Pascal (Pa) lub jego wielokrotności, jak MPa. Zrozumienie tego rozróżnienia jest kluczowe w inżynierii, gdzie niewłaściwe użycie jednostek może prowadzić do poważnych błędów projektowych. W praktyce, projektanci muszą stosować właściwe jednostki dla wymagań materiałowych, aby zapewnić odpowiednią analizę wytrzymałości i bezpieczeństwa konstrukcji.

Pytanie 8

Jak nazywa się proces termodynamiczny, w którym ciśnienie czynnika pozostaje na stałym poziomie?

A. izotermiczna
B. adiabatyczna
C. izobaryczna
D. izochoryczna
Przemiana izobaryczna to proces termodynamiczny, w którym ciśnienie czynnika roboczego pozostaje stałe, a zmiany objętości i temperatury zachodzą w sposób zgodny z zasadami termodynamiki. W praktyce, taki proces obserwujemy na przykład w piecach przemysłowych, gdzie gaz o stałym ciśnieniu jest podgrzewany, co prowadzi do zwiększenia objętości. Przemiana izobaryczna jest opisana równaniem stanu gazu doskonałego, gdzie zmiana energii wewnętrznej jest związana z wymianą ciepła i pracą wykonaną nad gazem. Przykładem zastosowania tej przemiany jest proces chłodzenia i ogrzewania w systemach klimatyzacyjnych, które działają przy zdefiniowanych ciśnieniach, co zapewnia optymalne warunki pracy. W przemyśle chemicznym, procesy izobaryczne są kluczowe przy prowadzeniu reakcji chemicznych w reaktorach, gdzie kontrolowanie ciśnienia ma istotny wpływ na wydajność reakcji.

Pytanie 9

Po włączeniu silnika system ABS przeprowadza samodzielną kontrolę, a lampka kontrolna układu gaśnie, co oznacza jego sprawność oraz gotowość do działania. Jednak po przejechaniu kilku metrów lampka kontrolna ABS znów się zapala, co wskazuje na usterkę. Najbardziej prawdopodobnym powodem tej sytuacji jest

A. zbyt wysoka ilość wody w płynie hamulcowym
B. zbyt duży luz łożysk kół jezdnych
C. niedostateczny poziom płynu hamulcowego
D. nadmierne zużycie klocków hamulcowych
Usterki w układzie ABS mogą być mylone z innymi problemami układu hamulcowego, jak na przykład niski poziom płynu hamulcowego czy zbyt wysoka zawartość wody w płynie hamulcowym. Niski poziom płynu hamulcowego rzeczywiście może wpływać na działanie układu, jednak układ ABS ma wbudowane mechanizmy, które monitorują poziom płynu i w przypadku jego niedoboru, lampka kontrolna zazwyczaj zapali się od razu, a nie po przejechaniu kilku metrów. Podobnie, wysoka zawartość wody nie jest najczęstszą przyczyną zapalenia się lampki kontrolnej, ponieważ układ ABS nie reaguje na zmiany jakości płynu tak szybko. Nadmierne zużycie okładzin hamulcowych również nie jest bezpośrednio związane z działaniem układu ABS; chociaż może wpływać na skuteczność hamowania, nie jest to bezpośrednia przyczyna zapalenia lampki kontrolnej. Dlatego w przypadku problemów z ABS, kluczowe jest zrozumienie, że wiele usterkowych objawów może prowadzić do mylnych wniosków o stanie układu hamulcowego. Dobre praktyki w diagnostyce obejmują dokładne sprawdzenie stanu łożysk, czujników oraz całego układu hamulcowego w celu uniknięcia nieprawidłowej interpretacji objawów.

Pytanie 10

Napięcie ładowania należy kontrolować, sprawdzając jego wartość na terminalach akumulatora?

A. w trakcie pracy silnika w całym zakresie obrotów
B. podczas rozruchu silnika
C. bez uruchamiania odbiorników i silnika
D. przy włączonych odbiornikach, bez działającego silnika
Pomiar napięcia ładowania akumulatora w różnych warunkach eksploatacyjnych jest kluczowy dla oceny stanu systemu ładowania, jednak nieprawidłowe metody pomiaru mogą prowadzić do mylnych wniosków. Sprawdzanie napięcia przy włączonych odbiornikach bez pracującego silnika, mimo że może wydawać się logiczne, nie daje pełnego obrazu wydajności alternatora, ponieważ w tym przypadku napięcie będzie wpływane przez pobór prądu z akumulatora, co może zaniżyć rzeczywistą wartość napięcia ładowania. Z kolei pomiar bez włączania odbiorników i silnika nie odzwierciedla rzeczywistych warunków pracy, co czyni go niekompletnym. Ponadto, kontrola napięcia podczas rozruchu silnika jest niewłaściwa, gdyż w tym czasie alternator nie jest w stanie generować napięcia, a jedynie akumulator dostarcza energii do rozruchu, co może wprowadzać w błąd. Właściwe pomiary powinny uwzględniać zarówno działanie alternatora, jak i obciążenie układu, aby zapewnić dokładną diagnostykę i utrzymanie systemu elektrycznego pojazdu w dobrym stanie.

Pytanie 11

Podczas usuwania usterki w panelu sterowania systemem komfortu w samochodzie, aby zweryfikować działanie naprawionego modułu, uszkodzony rezystor SMD o wartościach podanych w schemacie ideowym jako 4R7 /±10% można w tymczasowym okresie zastąpić dwoma rezystorami o wartości

A. 2,4 kΩ / ±5% połączonymi szeregowo
B. 2,4 Ω / ±5% połączonymi równolegle
C. 10 Ω / ±5% połączonymi równolegle
D. 10 kΩ / ±5% połączonymi równolegle
Zastosowanie rezystorów 2,4 kΩ połączonych szeregowo lub 10 kΩ połączonych równolegle nie jest prawidłowym podejściem do zastąpienia uszkodzonego rezystora o wartości 4,7 Ω. W przypadku połączenia szeregowego, rezystory sumują swoją wartość, co oznacza, że 2,4 kΩ w połączeniu z innym rezystorem w szeregowej konfiguracji przekracza wartość 4,7 Ω w sposób nieakceptowalny dla układu. Z kolei połączenie 10 kΩ w sposób równoległy prowadzi do uzyskania wartości znacznie poniżej tego, co jest wymagane, co uniemożliwi prawidłowe działanie układu komfortu. Można by się również zastanowić nad rezystorami 2,4 Ω połączonymi równolegle, lecz ich całkowita rezystancja nie spełnia wymagań w kontekście zastąpienia 4,7 Ω. Typowe błędy myślowe polegają na nieprawidłowym zastosowaniu podstawowych zasad dotyczących połączeń rezystorów oraz zrozumienia ich wzajemnych interakcji w obwodzie. W praktyce kluczowe jest zrozumienie, jak różne wartości rezystorów oraz ich połączenia wpływają na końcową rezystancję, co jest fundamentem projektowania skutecznych i niezawodnych układów elektronicznych. Dobre praktyki inżynierskie zalecają zawsze weryfikację obliczeń oraz testowanie obwodów przed ich wdrożeniem w zastosowaniach rzeczywistych.

Pytanie 12

Jakie dokumenty dotyczące pojazdu zakupionego na rynku wtórnym powinny być nieodłącznie przekazane nowemu właścicielowi?

A. Książka serwisowa, karta pojazdu
B. Karta pojazdu, polisa ubezpieczenia AC oraz OC
C. Dowód rejestracyjny, karta pojazdu, polisa ubezpieczenia OC
D. Dowód rejestracyjny, faktura zakupu pojazdu
Wszystkie odpowiedzi, które nie wskazują dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu oraz polisy ubezpieczenia OC, są niewłaściwe. Książka serwisowa i faktura zakupu pojazdu, chociaż mogą być pomocne w określeniu historii serwisowej auta oraz potwierdzeniu jego wartości, nie są dokumentami wymaganymi do przekazania nowemu właścicielowi. Książka serwisowa to dokument, który zawiera informacje o przeglądach i naprawach, ale nie jest formalnie wymagany w procesie rejestracji pojazdu. Polisa ubezpieczenia AC nie jest konieczna dla nowego właściciela, ponieważ ubezpieczenie to, choć zalecane, nie jest obowiązkowe. Nowy właściciel musi wykupić nowe ubezpieczenie OC, aby legalnie poruszać się pojazdem, co czyni przekazanie tej polisy zbędnym. Typowym błędem myślowym jest mylenie dokumentów, które są wymagane do rejestracji pojazdu z dokumentami, które mogą być użyteczne, ale nieobowiązkowe. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, jakie dokumenty są niezbędne do prawidłowego obrotu pojazdami, aby uniknąć problemów prawnych czy finansowych w przyszłości.

Pytanie 13

Serwis funkcjonuje od poniedziałku do piątku w trybie dwuzmianowym, zatrudniając 4 mechaników na każdej zmianie. W sobotę pracuje jedynie 2 mechaników w ramach jednej zmiany. Każdy mechanik w ciągu dnia pracy jest w stanie obsłużyć 3 samochody. Jaką maksymalną liczbę samochodów może obsłużyć serwis w ciągu tygodnia?

A. 120 samochodów
B. 126 samochodów
C. 84 samochody
D. 42 samochody
W analizie maksymalnej liczby samochodów, które serwis może obsłużyć, istotne jest zrozumienie, jak zmiany i liczba zatrudnionych mechaników wpływają na wydajność. W przypadku niewłaściwych odpowiedzi można zauważyć, że wiele osób nie uwzględnia faktu, iż serwis pracuje w systemie dwuzmianowym od poniedziałku do piątku. Dlatego obliczanie liczby obsługiwanych samochodów wyłącznie na podstawie mechaników zatrudnionych w sobotę prowadzi do znacznego niedoszacowania. Użytkownicy często mylą ilość zmienników z ogólną liczbą mechaników, co prowadzi do błędnych wniosków. Na przykład, obliczenia oparte na 4 mechanikach w sobotę prowadzą do mylnego założenia, że tylko oni są odpowiedzialni za obsługę wszystkich samochodów w ciągu tygodnia. Dodatkowo, nie uwzględnienie zmiany w dni robocze oraz ich liczby sprawia, że odpowiedzi skupiają się na błędnym założeniu o stałej liczbie mechaników, co jest niezgodne z zasadami zarządzania pracą w serwisach. Właściwe zrozumienie tej dynamiki jest kluczowe dla optymalizacji procesu obsługi klienta oraz efektywnego wykorzystania zasobów ludzkich.

Pytanie 14

Jaki dokument jest konieczny do złożenia zlecenia serwisowego w ramach gwarancji na samochód?

A. Certyfikat rejestracyjny
B. Legitymacja potwierdzająca tożsamość klienta
C. Dokumentacja pojazdu
D. Potwierdzenie zakupu nowego auta

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dowód zakupu nowego auta to taki super ważny papier, który musisz mieć, żeby otworzyć zlecenie serwisowe w ramach gwarancji. Ten dokument pokazuje, że jesteś właścicielem pojazdu, który jest objęty gwarancją, i to jest istotne dla serwisów, które są autoryzowane. Gwarancje na samochody zazwyczaj działają przez jakiś konkretny czas i mają ograniczenia co do przebiegu, a do tego są różne warunki korzystania z serwisu. Więc żeby móc liczyć na pełną pomoc w ramach gwarancji, musisz pokazać ten dowód. Na przykład, jeżeli coś się zepsuje w Twoim aucie, to serwis może chcieć zobaczyć dowód zakupu, żeby sprawdzić, czy problem jest objęty gwarancją. Dobrze też mieć ze sobą inne dokumenty jak karta pojazdu czy dowód rejestracyjny, bo mogą się przydać podczas wizyty w serwisie.

Pytanie 15

Aby zrealizować przegląd gwarancyjny w serwisie, właściciel pojazdu musi przedstawić jedynie

A. książkę gwarancyjną
B. kartę pojazdu
C. dowód rejestracji
D. dowód tożsamości

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "książka gwarancyjna" jest prawidłowa, ponieważ stanowi kluczowy dokument, który potwierdza warunki gwarancji oraz uprawnienia właściciela pojazdu. Książka gwarancyjna zawiera informacje na temat wykonanych przeglądów, napraw oraz dat, co jest istotne dla utrzymania ważności gwarancji. Przykładowo, w przypadku zgłoszenia roszczenia z tytułu gwarancji, serwis będzie wymagał przedstawienia tego dokumentu, aby zweryfikować, że wszystkie wymagane przeglądy były realizowane zgodnie z harmonogramem. Warto również pamiętać, że zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, regularne przeglądy i odpowiednia dokumentacja mogą znacząco wpłynąć na wartość odsprzedaży pojazdu oraz zaufanie do jego stanu technicznego.

Pytanie 16

Wartość błędu względnego pomiaru CH wynosi ± 5,0%, a wartość zmierzona i wskazana przez analizator spalin to 20 ppm. Rzeczywista zawartość CH w spalinach będzie mieścić się w granicach

A. 19á21 ppm
B. 20á25 ppm
C. 15á25 ppm
D. 15á20 ppm

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Błąd względny pomiaru wynoszący ± 5,0% oznacza, że wartość zmierzona 20 ppm może różnić się o 5% w każdą stronę. Aby obliczyć granice rzeczywistej zawartości CH w spalinach, wykonujemy następujące obliczenia: 5% z 20 ppm to 1 ppm. Zatem, dolna granica wynosi 20 ppm - 1 ppm = 19 ppm, a górna granica to 20 ppm + 1 ppm = 21 ppm. Rzeczywista zawartość CH w spalinach mieści się zatem w przedziale 19-21 ppm. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w analizie spalin, która jest istotna w kontekście ochrony środowiska i zgodności z normami prawnymi. Przykładowo, w branży przemysłowej regularne monitorowanie i raportowanie zawartości zanieczyszczeń w spalinach pozwala na zapewnienie, że emisje są w granicach określonych przez przepisy, co wspiera działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i minimalizacji wpływu na zdrowie publiczne.

Pytanie 17

Pompowtryskiwacze to komponenty wykorzystywane w systemie zasilania silników z zapłonem

A. iskrowym z wtryskiem jednopunktowym
B. iskrowym gaźnikowym
C. samoczynnym
D. iskrowym z wtryskiem wielopunktowym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pompowtryskiwacze są kluczowymi komponentami w silnikach z zapłonem samoczynnym, zwłaszcza w silnikach Diesla. Działają na zasadzie podawania paliwa pod wysokim ciśnieniem do komory spalania, co pozwala na efektywne mieszanie paliwa z powietrzem i zapewnia lepsze osiągi silnika. Dzięki zastosowaniu pompowtryskiwaczy, silniki Diesla oferują wyższą wydajność, niższe zużycie paliwa oraz ograniczone emisje spalin. W praktyce, pompowtryskiwacze zyskały popularność z uwagi na ich zdolność do precyzyjnego dawkowania paliwa, co jest zgodne z nowoczesnymi standardami emisji, takimi jak normy Euro. Dodatkowo, systemy te często zawierają zaawansowane technologie, takie jak podgrzewanie paliwa czy regulacja ciśnienia wtrysku, co przyczynia się do ich wszechstronności i efektywności w różnych warunkach eksploatacyjnych.

Pytanie 18

Które z ubezpieczeń ma składkę uzależnioną od wartości pojazdu?

A. AC
B. OC
C. NW
D. Assistance

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ubezpieczenie AC, czyli autocasco, to taka polisa, która chroni nas przed szkodami, jakie mogą się zdarzyć naszemu samochodowi. Składka za AC jest ściśle związana z wartością naszego pojazdu, bo przecież im droższy samochód, tym większe trzeba mieć zabezpieczenie na wypadek uszkodzeń czy kradzieży. Na przykład, jeżeli mamy nowy i drogi samochód, to jasne, że składka na AC będzie wysoka, bo naprawy mogą kosztować dużo. Natomiast jeśli jeździmy starszym pojazdem, który nie jest wart zbyt wiele, to i składka będzie niższa. Takie podejście jest zgodne z zasadą, że wysokość składki powinna odpowiadać ryzyku, jakie niesie ubezpieczenie.

Pytanie 19

W samochodach silnik zarządzający prędkością na biegu jałowym stanowi część układu

A. sterowania silnikiem
B. systemu zapłonowego
C. rozruchu
D. zapłonu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "sterowania silnikiem" jest prawidłowa, ponieważ układ sterowania silnikiem odpowiada za zarządzanie różnorodnymi parametrami pracy silnika, w tym jego prędkością na biegu jałowym. W nowoczesnych pojazdach samochodowych układ ten często jest realizowany przez elektroniczny moduł sterujący (ECU), który analizuje dane z czujników, takich jak czujniki położenia przepustnicy, czujniki temperatury czy czujniki ciśnienia. Dzięki tym informacjom moduł może precyzyjnie regulować ilość paliwa dostarczanego do silnika oraz czas zapłonu, co jest kluczowe dla utrzymania stabilnej pracy na biegu jałowym. Przykład praktyczny to regulacja prędkości obrotowej silnika na biegu jałowym przy różnym obciążeniu, co pozwala na zachowanie komfortu jazdy oraz optymalizację emisji spalin. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej przewidują również regularne diagnostyki układów sterowania, co wpływa na niezawodność i efektywność pracy silnika.

Pytanie 20

Które narzędzia, przyrządy i płyny eksploatacyjne są niezbędne do wykonania czynności przeglądowych wymienionych w tabeli w pojeździe samochodowym z silnikiem typu 1,6 HDI DOHC 16V?

L.p.Przegląd instalacji elektrycznej
1Akumulator 1)
2Oświetlenie wnętrza
3Oświetlenie zewnętrzne
4Poduszki powietrzne1)
5Reflektory2)
6Spryskiwacze3)
7Świece1)
8Włączniki, wskaźniki, wyświetlacze
9Wycieraczki
1)- pełna diagnostyka
2)- bez regulacji ustawienia
3)- uzupełnić płyn

A. Akumulator, multimetr, tester do akumulatorów, tester diagnostyczny, woda destylowana.
B. Aerometr, tester akumulatorów, tester diagnostyczny, klucz do świec, szczelinomierz, multimetr cyfrowy.
C. Klucz do świec, przyrząd do ustawiania świateł, tester diagnostyczny.
D. Tester akumulatorów, tester diagnostyczny, multimetr, klucz do świec, szczelinomierz, płyn do spryskiwaczy, woda destylowana.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybrana odpowiedź jest poprawna, ponieważ zawiera wszystkie niezbędne narzędzia i płyny eksploatacyjne do przeprowadzenia przeglądów w samochodzie z silnikiem 1,6 HDI DOHC 16V. Tester akumulatorów jest kluczowy do oceny stanu akumulatora oraz jego zdolności do utrzymania ładunku, co jest istotne dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu. Tester diagnostyczny pozwala na pełną analizę systemów elektronicznych samochodu, co umożliwia wczesne wykrywanie usterek. Multimetr jest niezbędny do wykonywania pomiarów napięcia, prądu i oporu, co jest kluczowe przy diagnozowaniu problemów elektrycznych. Klucz do świec umożliwia ich łatwą wymianę, co powinno być regularnie wykonywane w celu zapewnienia optymalnej pracy silnika. Szczelinomierz pozwala na precyzyjne ustawienie elektrod świec, co wpływa na efektywność spalania paliwa. Dodatkowo, płyn do spryskiwaczy oraz woda destylowana są niezbędne do utrzymania odpowiedniej widoczności i działania układu spryskiwaczy. Wybór tych narzędzi i płynów zaznacza zrozumienie standardów eksploatacyjnych w motoryzacji, a ich umiejętne wykorzystanie jest fundamentem dobrej praktyki w serwisowaniu pojazdów.

Pytanie 21

Jednym z powodów nadmiernego nagrzewania się bębna hamulcowego w trakcie jazdy może być

A. zapowietrzenie systemu hamulcowego
B. zużycie materiału okładzin hamulcowych
C. nieszczelność w pompie hamulcowej
D. zatarty cylinderek hamulcowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zatarty cylinderek hamulcowy jest jednym z kluczowych powodów nadmiernego grzania się bębna hamulcowego. Dysfunkcja cylindrów hamulcowych, która prowadzi do ich zatarcia, skutkuje nieefektywnym działaniem układu hamulcowego. W skrajnych przypadkach może to prowadzić do stałego kontaktu szczęk hamulcowych z bębnem, co znacząco zwiększa temperaturę podczas hamowania. Przykładowo, jeśli cylinderek nie jest w stanie się cofnąć, szczęki zostają w kontakcie z bębnem, powodując przegrzanie i degradację materiałów hamulcowych. W praktyce, regularne sprawdzanie stanu cylindrów oraz ich smarowanie zgodnie z zaleceniami producenta to dobre praktyki, które pomagają w utrzymaniu układu hamulcowego w dobrym stanie. Ważne jest także, aby nie ignorować jakichkolwiek niepokojących sygnałów, takich jak nierównomierne zużycie klocków hamulcowych czy nieprzyjemne dźwięki podczas hamowania, co może sugerować problemy z cylindrami.

Pytanie 22

Regulacja przesłony zaworu biegu jałowego odbywa się przez

A. współczynnik wypełnienia impulsu.
B. zmienną wartość napięcia.
C. pracę bimetalu.
D. podciśnienie w kolektorze dolotowym.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przesłona zaworu biegu jałowego, znana również jako zawór powietrza biegu jałowego (IAC), jest kontrolowana przez współczynnik wypełnienia impulsu. To podejście pozwala na precyzyjne dostosowanie ilości powietrza wchodzącego do silnika na biegu jałowym, co jest kluczowe dla stabilności pracy silnika oraz redukcji emisji spalin. Stosując zmienny współczynnik wypełnienia impulsu, elektroniczny moduł sterujący silnikiem (ECU) może dynamicznie regulować otwarcie zaworu w zależności od warunków pracy silnika oraz zapotrzebowania na moc. Przykładowo, podczas hamowania silnikiem lub przy obciążeniu dodatkowymi urządzeniami elektrycznymi, ECU zwiększa wypełnienie impulsu, co umożliwia wzrost przepływu powietrza i utrzymanie stabilnych obrotów. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w inżynierii motoryzacyjnej, które kładą nacisk na optymalizację pracy silnika i osiąganie niskich wartości emisji spalin przez systemy diagnostyczne OBD II.

Pytanie 23

Podczas przeglądu okresowego pojazdu samochodowego z silnikiem ZI wykonano czynności ujęte w tabeli. Ile wyniesie koszt usługi (bez kosztu materiałów) jeżeli cena roboczogodziny w zakładzie wynosi 75 zł.

L.p.CzynnośćCzas trwania w h
1Wymiana filtra powietrza0,25
2Wymiana filtra paliwa0,25
3Wymiana filtra przeciwpyłowego0,25
4Wymiana oleju silnikowego wraz z filtrem oleju1,25

A. 75,00 zł
B. 200,00 zł
C. 150,00 zł
D. 300,00 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybrana odpowiedź 150,00 zł jest poprawna, ponieważ dokładnie odpowiada rzeczywistym kosztom usług świadczonych podczas przeglądu okresowego pojazdu samochodowego z silnikiem ZI. Podczas przeglądu wykonano cztery czynności, co łącznie zajęło 2 godziny. Przy stawce roboczogodziny wynoszącej 75 zł, całkowity koszt usług można obliczyć mnożąc czas pracy (2 godziny) przez stawkę (75 zł), co daje 150 zł (2 godziny x 75 zł/godzina = 150 zł). Zrozumienie zasadności tego obliczenia jest kluczowe w praktyce mechanika i pozwala na właściwe oszacowanie kosztów usług dla klientów. Takie kalkulacje są częścią standardów branżowych, które powinny być przestrzegane, aby zapewnić przejrzystość i uczciwość w relacjach z klientami. Ponadto, umiejętność prawidłowego wyliczania kosztów robocizny jest niezbędna w zarządzaniu warsztatem samochodowym oraz przy ustalaniu cenników, co bezpośrednio wpływa na rentowność działalności warsztatów. Warto także pamiętać, że dokładne kalkulacje kosztów robocizny przekładają się na większe zaufanie ze strony klientów oraz możliwość skuteczniejszego planowania operacyjnego w firmie.

Pytanie 24

Wykorzystywanie otwartego ognia w bliskim sąsiedztwie ładowanego akumulatora wiąże się z ryzykiem

A. incydentem pożarowym
B. wybuchem
C. zanieczyszczeniem
D. trucizną

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Używanie otwartego ognia w pobliżu ładowanych akumulatorów stwarza poważne ryzyko wybuchu, ponieważ akumulatory mogą emitować gazy, takie jak wodór, które są łatwopalne. W wyniku ładowania akumulatorów, zwłaszcza w przypadku ołowiowo-kwasowych, może dochodzić do wydzielania się tych gazów, co w przypadku kontaktu z ogniem może prowadzić do eksplozji. W praktyce oznacza to, że wszelkie prace związane z ładowaniem akumulatorów powinny być wykonywane w dobrze wentylowanych pomieszczeniach, z dala od źródeł ognia i iskier. Zgodnie z zaleceniami branżowymi, należy również stosować odpowiednie zabezpieczenia i środki ostrożności, aby zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom. Użytkownicy powinni być świadomi ryzyka i przestrzegać norm bezpieczeństwa, takich jak przepisy BHP oraz lokalne regulacje dotyczące przechowywania i ładowania akumulatorów.

Pytanie 25

Jakiego płynu używa się do napełnienia systemu chłodzenia, który jest oznaczony symbolem?

A. WD-40
B. GL-4
C. G12+
D. L-DAB

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Płyn eksploatacyjny oznaczony symbolem G12+ to nowoczesny płyn chłodniczy, który jest stosowany w układach chłodzenia nowoczesnych pojazdów. Jest to płyn na bazie glikolu etylenowego, wzbogacony o dodatki, które zapewniają ochronę przed korozją, utlenianiem oraz osadami. G12+ charakteryzuje się długotrwałą stabilnością termiczną i wysoką odpornością na zamarzanie, co czyni go idealnym rozwiązaniem do pracy w zmiennych warunkach atmosferycznych. W praktyce oznacza to, że stosując G12+, użytkownicy mogą liczyć na optymalne działanie układu chłodzenia przez dłuższy czas, co przekłada się na mniejsze koszty eksploatacyjne oraz rzadziej wymagane wymiany płynu. Standardy jakościowe związane z tym płynem są ukierunkowane na spełnianie wymagań producentów samochodów oraz normy branżowe, co potwierdza jego wysoką jakość oraz efektywność w działaniach ochronnych układu.

Pytanie 26

Urządzenie do pomiaru rezystancji wykazało wartość 2,2 [MΩ], co sugeruje, że w jednostce podstawowej ta liczba wynosi

A. 220000 [Ω]
B. 22000000 [Ω]
C. 2200000 [Ω]
D. 22000 [Ω]

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wartość rezystancji 2,2 [MΩ] oznacza 2,2 miliona omów. Aby przeliczyć tę wartość na jednostkę podstawową, czyli omy, należy pomnożyć ją przez milion. 2,2 [MΩ] to nic innego jak 2,2 x 10^6 [Ω], co daje 2200000 [Ω]. Zrozumienie jednostek miar jest kluczowe w dziedzinie elektrotechniki oraz automatyki, gdzie precyzyjne pomiary rezystancji są niezbędne do oceny stanu komponentów elektronicznych, takich jak oporniki czy przewody. W praktyce, pomiar rezystancji przy użyciu miernika multimetru pozwala na diagnostykę oraz określenie, czy urządzenia działają prawidłowo, co jest zgodne z normami bezpieczeństwa i jakości w przemyśle elektronicznym.

Pytanie 27

Podczas pomiaru diody prostowniczej z użyciem multimetru uzyskano wartość "∞" zarówno w kierunku przewodzenia, jak i zaporowym. Czego to dowodzi?

A. przebiegunowania diody
B. nieodpowiedniego ustawienia zakresu multimetru
C. konieczności wymiany diody
D. pełnej sprawności diody

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wartość '∞' uzyskana podczas pomiaru diody prostowniczej w kierunku przewodzenia i kierunku zaporowym wskazuje, że dioda jest uszkodzona i wymaga wymiany. Przypadek ten występuje, gdy w diodzie nie zachodzi przewodnictwo elektryczne w żadnym kierunku, co może być wynikiem fizycznego uszkodzenia, takiego jak przepalenie wewnętrznych złącz, co jest zgodne z klasycznymi zasadami działania diod. Przykładowo, w obwodach prostowniczych stosuje się diody, które muszą działać poprawnie, aby zapewnić efektywne prostowanie prądu. Wymiana uszkodzonej diody jest kluczowym krokiem w konserwacji takich układów, aby uniknąć dalszych uszkodzeń w obwodzie. Dodatkowo, zgodnie z normami bezpieczeństwa, należy zawsze sprawdzać stan diod w obwodach przed ich eksploatacją, aby uniknąć ryzyka awarii systemu.

Pytanie 28

Przepięcie w instalacji z przekaźnikiem DC może być efektem uszkodzenia

A. diody gaszącej
B. dwójnika R-C
C. kondensatora
D. warystora

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dioda gasząca jest kluczowym elementem w układach przekaźników DC, ponieważ jej zadaniem jest ochrona obwodu przed przepięciami, które mogą powstać w wyniku wyłączenia obciążenia indukcyjnego. Kiedy przekaźnik zostaje rozłączony, energia zgromadzona w indukcyjności obciążenia może spowodować powstanie wysokiego napięcia, które może prowadzić do uszkodzenia komponentów. Dioda gasząca działa jak zawór, który kieruje nadmiar energii do obwodu, co zapobiega szkodliwym przepięciom. Przykładem zastosowania diod gaszących jest ich wykorzystanie w układach sterowania silnikami, gdzie ich obecność znacznie zwiększa niezawodność całego systemu. W praktyce standardy takie jak IEC 61000 wskazują na konieczność ochrony obwodów przed zakłóceniami i przepięciami, co podkreśla rolę diod w projektowaniu systemów elektronicznych.

Pytanie 29

Jaką minimalną grubość powinien mieć materiał cierny w klockach hamulcowych?

A. 1,5 mm
B. 0,5 mm
C. 3,5 mm
D. 4,5 mm

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Minimalna dopuszczalna grubość materiału ciernego klocków hamulcowych wynosi 1,5 mm, co jest zgodne z wieloma standardami bezpieczeństwa w branży motoryzacyjnej. Prawidłowa grubość zapewnia efektywne działanie hamulców oraz odpowiednią siłę hamowania. W przypadku zbyt małej grubości materiału ciernego, może dojść do przegrzewania się klocków, a w skrajnych przypadkach do całkowitego ich zniszczenia, co stwarza ryzyko awarii układu hamulcowego. W praktyce, regularne sprawdzanie grubości klocków hamulcowych jest kluczowe dla bezpieczeństwa pojazdu. Wiele warsztatów korzysta z narzędzi pomiarowych, aby monitorować zużycie klocków, co pozwala na ich wymianę w odpowiednim czasie i zapobiega poważniejszym uszkodzeniom układu hamulcowego.

Pytanie 30

Jaką łączną kwotę należy zapłacić za wymianę oleju w skrzyni biegów, jeżeli usługa trwała pół godziny, a do jej wykonania użyto oleju przekładniowego kosztującego 50 zł, przy czym jedna roboczogodzina pracy mechanika wynosi 32 zł?

A. 82 zł
B. 66 zł
C. 132 zł
D. 98 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź wynika z dokładnego zrozumienia kosztów związanych z wymianą oleju w skrzyni biegów. Całkowity koszt składa się z dwóch elementów: kosztu materiałów oraz kosztu robocizny. Użyty olej przekładniowy kosztuje 50 zł, a mechanik pracuje przez pół godziny. Koszt robocizny obliczamy na podstawie stawki godzinowej, która wynosi 32 zł za godzinę. Zatem koszt robocizny za pół godziny to 32 zł / 2 = 16 zł. Sumując obie kwoty, otrzymujemy całkowity koszt: 50 zł (olej) + 16 zł (robocizna) = 66 zł. Takie podejście jest zgodne z praktykami w branży motoryzacyjnej, gdzie precyzyjne kalkulacje kosztów są kluczowe dla zapewnienia przejrzystości i efektywności finansowej usług serwisowych. Przykładowo, w warsztatach samochodowych często stosuje się podobne metody obliczania kosztów, co pozwala na efektywne zarządzanie budżetem klienta oraz optymalizację procesu serwisowego.

Pytanie 31

Zanim przystąpisz do demontażu alternatora z pojazdu, pierwszym krokiem powinno być odłączenie

A. regulatora napięcia
B. przewodu prądowego od alternatora
C. przewodu prądowego akumulatora
D. przewodu masowego akumulatora

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odłączenie przewodu masowego akumulatora przed demontażem alternatora jest kluczowym krokiem w zapewnieniu bezpieczeństwa podczas pracy z układem elektrycznym pojazdu. Przewód masowy, zwykle czarny, łączy akumulator z karoserią pojazdu, tworząc obwód uziemiający. Jego odłączenie minimalizuje ryzyko zwarcia oraz przypadkowego porażenia prądem, co jest szczególnie istotne, gdyż alternator pracuje z wysokim napięciem. W przypadku niewłaściwego podłączenia lub uszkodzenia instalacji elektrycznej, odłączenie masy zabezpiecza przed skutkami przepięć czy iskier. Zastosowanie tej praktyki jest zgodne z zasadami BHP obowiązującymi w warsztatach samochodowych oraz standardami branżowymi, co dodatkowo potwierdza jej znaczenie w codziennej obsłudze pojazdów elektrycznych i hybrydowych, gdzie układy elektryczne są bardziej złożone i wymagają szczególnej ostrożności.

Pytanie 32

Za pomocą lampy stroboskopowej weryfikuje się prawidłowość funkcjonowania układu

A. wydechowego
B. zasilania
C. doładowania
D. zapłonowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Lampy stroboskopowe są niezwykle przydatnym narzędziem w diagnostyce układów zapłonowych w pojazdach, ponieważ pozwalają na wizualizację pracy zapłonu w czasie rzeczywistym. Dzięki synchronizacji blinkera lampy z sygnałem zapłonowym, mechanik może ocenić, czy iskra pojawia się w odpowiednich odstępach czasu oraz w odpowiednich warunkach. Przykładowo, jeśli lampka nie błyska w odpowiednich momentach, może to wskazywać na problemy z cewką zapłonową, przewodami czy nawet komputerem sterującym. Tego rodzaju pomiar jest zgodny z praktykami stosowanymi w branży motoryzacyjnej, gdzie właściwe funkcjonowanie układu zapłonowego ma bezpośredni wpływ na osiągi silnika oraz zużycie paliwa. Dlatego stosowanie lamp stroboskopowych w diagnostyce układu zapłonowego jest standardem, który pozwala na szybkie i skuteczne zidentyfikowanie problemów.

Pytanie 33

Mechanik, który przeprowadza wymianę części układu paliwowego silnika ZI, jest szczególnie narażony na

A. zranienie
B. poparzenie substancjami chemicznymi
C. zatrucie oparami paliwa
D. intensywny hałas

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "zatrucie oparami paliwa" jest prawidłowa, ponieważ mechanicy zajmujący się układami paliwowymi silników ZI są często narażeni na wdychanie szkodliwych oparów paliwa, co może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. Opary te zawierają substancje chemiczne, takie jak benzen, toluen czy ksylen, które są toksyczne i mogą powodować objawy jak zawroty głowy, bóle głowy, a w dłuższej perspektywie nawet uszkodzenia układu nerwowego. Dlatego niezwykle ważne jest stosowanie odpowiednich środków ochrony osobistej, takich jak maski ochronne i wentylacja w miejscu pracy. Zgodnie z normami BHP oraz najlepszymi praktykami branżowymi, mechanicy powinni być przeszkoleni w zakresie bezpiecznej obsługi i postępowania z substancjami niebezpiecznymi, a także regularnie korzystać z odpowiednich zabezpieczeń. Przykładem może być korzystanie z lokalnych wyciągów powietrza, które pomagają redukować stężenie oparów w miejscu pracy.

Pytanie 34

W nowoczesnych pojazdach zakres działań związanych z obsługą układu zapłonowego w silnikach ZI nie obejmuje

A. sprawdzania lub regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu
B. okresowej wymiany świec zapłonowych (zwykle co 30000 km – 45000 km)
C. pomiaru napięcia ładowania akumulatora na biegu jałowym
D. okresowej wymiany przewodów zapłonowych (zwykle co 30000 km - 60000 km)

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pomiar napięcia ładowania akumulatora na biegu jałowym nie jest bezpośrednio związany z obsługą układu zapłonowego w silnikach ZI. Wartość ta jest istotna dla ogólnej diagnostyki stanu akumulatora oraz układu ładowania, jednakże nie ma związku z samym procesem zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. W praktyce, prawidłowe działanie układu zapłonowego wymaga regularnej wymiany świec zapłonowych oraz przewodów zapłonowych, co zapewnia stabilny i prawidłowy przebieg procesu zapłonu. Kąt wyprzedzenia zapłonu również jest istotnym parametrem, który wpływa na efektywność pracy silnika, ponieważ jego regulacja pozwala na optymalne spalanie mieszanki paliwowej. Dbanie o te elementy zgodnie z zaleceniami producenta, na przykład w oparciu o standardy ASME, zwiększa niezawodność i żywotność silnika.

Pytanie 35

Który z elementów samochodu, w razie wykrycia jego uszkodzenia, ma możliwość naprawy lub regeneracji?

A. Świeca zapłonowa
B. Reluktancyjny czujnik prędkości obrotowej
C. Kontaktron
D. Sprężarka klimatyzacji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Sprężarka klimatyzacji to taki element, który da się naprawić lub nawet zregenerować, jak coś zaczyna szwankować. Z mojego doświadczenia wynika, że uszkodzenia sprężarki mogą być spowodowane różnymi rzeczami, na przykład wyciekiem czynnika chłodniczego albo zużyciem uszczelek. W warsztatach często stosują różne metody regeneracji, co oznacza, że wymieniają zużyte części, jak na przykład łożyska czy uszczelnienia. Dzięki temu sprzęt zyskuje na sprawności, a my robimy też coś dobrego dla środowiska, więc zyskują obie strony. Oprócz tego, naprawiona sprężarka przyczynia się do lepszej efektywności energetycznej auta i sprawia, że jazda staje się przyjemniejsza.

Pytanie 36

Element pojazdu służący do redukcji drgań poprzecznych, to

A. amortyzator
B. wahacz
C. stabilizator
D. resor

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Stabilizator, znany również jako stabilizator przechyłów, pełni kluczową rolę w układzie zawieszenia pojazdu, minimalizując drgania poprzeczne i poprawiając stabilność podczas jazdy. Jego głównym zadaniem jest redukcja przechyłów nadwozia podczas pokonywania zakrętów, co zwiększa komfort jazdy oraz bezpieczeństwo. Stabilizatory są często stosowane w nowoczesnych samochodach, aby zapewnić lepszą kontrolę nad pojazdem, szczególnie w trudnych warunkach drogowych. Przykładowo, w samochodach osobowych stabilizatory są montowane na przedniej i tylnej osi, co umożliwia optymalne rozłożenie sił działających na pojazd. W standardach motoryzacyjnych, takich jak ISO 26262, podkreśla się znaczenie stabilizatorów dla bezpieczeństwa czynnego pojazdu, co czyni je niezbędnym elementem nowoczesnych systemów zawieszenia.

Pytanie 37

Jakie narzędzie wykorzystuje się do pomiaru odległości pomiędzy stykami przerywacza?

A. mikrometr
B. płytki wzorcowe
C. suwmiarka
D. szczelinomierz

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Szczelinomierz jest narzędziem pomiarowym, które idealnie nadaje się do pomiaru odległości między stykami przerywacza, ponieważ pozwala na dokładne określenie szczelin w trudno dostępnych miejscach. Użycie tego narzędzia umożliwia precyzyjne pomiary, co jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego działania układów elektrycznych w pojazdach. W kontekście przerywaczy, odpowiednia szczelina jest istotna dla prawidłowego działania silnika, ponieważ wpływa na czas zapłonu. W praktyce, stosując szczelinomierz, można zmierzyć odległość między stykami, co pozwala na ich regulację lub wymianę, jeśli jest to konieczne. Standardowe procedury konserwacji i diagnostyki w motoryzacji zalecają regularne sprawdzanie tych parametrów, aby zapewnić optymalną pracę silnika oraz minimalizować ryzyko awarii.

Pytanie 38

Aby zmierzyć natężenie prądu pobieranego przez odbiornik w elektrycznej instalacji pojazdu, trzeba podłączyć

A. amperomierz w równoległym połączeniu z odbiornikiem
B. woltomierz w równoległym połączeniu z odbiornikiem
C. amperomierz w szeregowym połączeniu z odbiornikiem
D. woltomierz w szeregowym połączeniu z odbiornikiem

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pomiar prądu w instalacji elektrycznej w samochodzie robi się przez podłączenie amperomierza szeregowo do odbiornika. Dzięki temu możemy zmierzyć natężenie prądu, który przepływa przez ten odbiornik, co jest naprawdę ważne, gdy chcemy sprawdzić, ile energii on zużywa. Od razu widać, że jeśli amperomierz jest połączony szeregowo, to cały prąd, który idzie przez obwód, też musi przez niego przejść. Na przykład, gdy mierzymy prąd w obwodzie z silnikiem elektrycznym, fajnie jest wiedzieć, ile ten silnik potrzebuje, żeby nie przeciążać instalacji. Dobrze jest używać amperomierzy, które mają odpowiednią klasę dokładności i jakieś zabezpieczenia na wypadek przepięć, żeby był spokój i pomiary były precyzyjne.

Pytanie 39

Zakres działań związanych z diagnozowaniem rozrusznika na stanowisku kontrolno-pomiarowym nie obejmuje weryfikacji

A. cewki elektromagnetycznej
B. pracy pod obciążeniem
C. działania mechanizmu sprzęgającego
D. wieńca zębatego na kole zamachowym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca wieńca zębatego na kole zamachowym jest poprawna, ponieważ diagnostyka rozrusznika na stanowisku kontrolno-pomiarowym koncentruje się na sprawdzeniu jego funkcji oraz komponentów bezpośrednio związanych z uruchomieniem silnika. Działanie mechanizmu sprzęgającego, cewki elektromagnetycznej oraz sprawdzenie pracy pod obciążeniem to kluczowe elementy, które mają bezpośredni wpływ na prawidłowe działanie rozrusznika. Natomiast wieniec zębaty na kole zamachowym, mimo że jest istotnym elementem układu, nie jest bezpośrednio diagnozowany w trakcie tego procesu. W standardach diagnostycznych rozruszników zaleca się skupienie na testowaniu ich wydajności oraz sprawności, co obejmuje ocenę całej instalacji elektrycznej oraz mechanicznych interakcji rozrusznika z silnikiem, lecz nie obejmuje analizy komponentów, takich jak wieńce zębate, które mają bardziej pośredni wpływ na proces uruchamiania silnika.

Pytanie 40

Do oceny poprawności działania sondy lambda należy wykorzystać

A. pirometr.
B. anemometr.
C. scanner OBD.
D. decibelomierz.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Skaner OBD (On-Board Diagnostics) jest niezbędnym narzędziem do oceny poprawności pracy sondy lambda, gdyż umożliwia odczyt kodów błędów oraz monitorowanie parametrów pracy silnika w czasie rzeczywistym. Sonda lambda, odpowiedzialna za pomiar stężenia tlenu w spalinach, jest kluczowym elementem układu kontroli emisji spalin. Używanie skanera OBD pozwala na diagnozowanie problemów z sondą, takich jak jej uszkodzenie czy niewłaściwe działanie, co może prowadzić do zwiększonej emisji szkodliwych substancji. Przykładowo, podczas analizy danych z OBD, mechanik może dostrzec nieprawidłowe wartości napięcia z sondy lambda oraz inne parametry, które mogą wskazywać na problemy z układem paliwowym lub z nadmiarem paliwa. W praktyce, regularne stosowanie skanera OBD jest zalecane przez producentów pojazdów jako element rutynowej konserwacji i diagnostyki.