Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 19 maja 2025 18:05
  • Data zakończenia: 19 maja 2025 18:50

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który z poniższych typów przenośników powinien być użyty do transportu ziarna zbóż w pionie?

A. Rolkowy
B. Zabierakowy
C. Kubełkowy
D. Taśmowy
Przenośniki rolkowe, taśmowe oraz zabierakowe nie są odpowiednie do pionowego transportu ziarna zbóż z różnych powodów. Przenośniki rolkowe są zazwyczaj wykorzystywane do transportu materiałów w poziomie i nie są w stanie efektywnie podnosić sypkich materiałów, takich jak zboża, ze względu na brak możliwości ich zamknięcia i stabilizacji podczas transportu. Z kolei przenośniki taśmowe, choć mogą transportować ziarno, nie są optymalne, gdyż ich konstrukcja jest bardziej dostosowana do transportu materiałów w poziomie lub pod niewielkim kątem. W przypadku dużych wysokości, materiały mogą zsuwać się z taśmy, co prowadzi do strat i zanieczyszczenia. Przenośniki zabierakowe, podobnie jak taśmowe, mają zastosowanie głównie w poziomym lub lekko nachylonym transporcie i również nie są dedykowane do pionowego podnoszenia sypkich materiałów. Często wynikają z tego błędne założenia, że jakikolwiek przenośnik może być użyty do transportu ziarna, podczas gdy kluczową rolę odgrywa projektowanie urządzenia pod kątem specyfiki materiału oraz jego formy transportu. Decyzje o wyborze odpowiedniego przenośnika powinny opierać się na zrozumieniu wymagań technologicznych oraz parametrów transportowanego materiału, co jest fundamentalne w procesie projektowania linii technologicznych.

Pytanie 2

Bezpiecznik w kosiarkach zrywa się zbyt często bez widocznego powodu. Możliwą przyczyną jest

A. zbyt niewielka prędkość koszenia
B. poślizg klinowych pasów
C. uszkodzone zębate koło w listwie tnącej
D. niewłaściwe napięcie sprężyny bezpiecznika
Bezpiecznik kosiarki pełni kluczową rolę w zabezpieczaniu silnika przed przeciążeniem. Jego działanie opiera się na odpowiednim napięciu sprężyny, które powinno być dostosowane do specyfikacji producenta. Zbyt małe napięcie sprężyny może prowadzić do nieprawidłowego działania bezpiecznika, co skutkuje jego częstym rozpinaniem się. W praktyce, jeśli napięcie sprężyny jest poniżej normy, bezpiecznik może reagować na normalne obciążenia, co prowadzi do fałszywych alarmów i przerw w pracy urządzenia. W celu naprawy tej sytuacji, konieczne jest sprawdzenie stanu sprężyny oraz ewentualna jej wymiana lub dostosowanie. W branży stosuje się standardy, które definiują parametry napięcia sprężyn w urządzeniach takich jak kosiarki, aby zapewnić ich prawidłowe funkcjonowanie i bezpieczeństwo użytkowników. Regularne przeglądy techniczne mogą pomóc w identyfikacji takich problemów i zapobiec częstym awariom.

Pytanie 3

Otwór zsypowy w burcie przyczepy rolniczej służy do

A. załadunku, bez potrzeby demontażu tylnej burty
B. załadunku materiałów sypkich z użyciem przenośników pneumatycznych i ślimakowych
C. rozładunku roślin okopowych
D. rozładunku materiałów sypkich do przenośnika ślimakowego
Otwór zsypowy w burcie przyczepy rolniczej ma kluczowe znaczenie dla efektywnego transportu i rozładunku materiałów sypkich. Główną funkcją tego otworu jest umożliwienie bezpiecznego i szybkiego rozładunku, zwłaszcza w przypadku materiałów sypkich, które mogą być transportowane do przenośników ślimakowych. Przenośniki te są powszechnie wykorzystywane w branży rolniczej do transportu ziarna, paszy czy innych materiałów w sposób ciągły i efektywny. Dzięki zastosowaniu otworu zsypowego, operatorzy maszyn mogą uniknąć demontażu burty tylnej, co znacząco przyspiesza proces rozładunku. Dobre praktyki w zakresie użytkowania przyczep rolniczych zalecają regularne kontrolowanie stanu technicznego otworów zsypowych, aby zapewnić ich prawidłowe działanie i uniknąć ewentualnych awarii podczas pracy. Dodatkowo, stosowanie otworów zsypowych w połączeniu z odpowiednimi przenośnikami zwiększa efektywność operacyjną gospodarstw, co jest niezwykle istotne w kontekście współczesnego rolnictwa.

Pytanie 4

Jakiego rodzaju klucza należy użyć do rozłączenia połączenia śrubowego w miejscu o utrudnionym dostępie, które ogranicza dużą rotację klucza?

A. Klucz płaski zwykły
B. Klucz oczkowy dwunastokątny
C. Klucz oczkowy sześciokątny
D. Klucz nasadowy sześciokątny
Płaski zwykły klucz nie jest odpowiednim rozwiązaniem w przypadku, gdy konieczne jest demontaż połączenia w trudno dostępnym miejscu. Głównym problemem związanym z używaniem klucza płaskiego jest jego ograniczona powierzchnia kontaktu z łbem śruby, co prowadzi do ryzyka poślizgu i uszkodzenia zarówno klucza, jak i śruby. Klucze płaskie są najbardziej efektywne w sytuacjach, gdy dostęp do śrub jest swobodny i nie występują ograniczenia w zakresie ruchu. Z kolei klucze oczkowe sześciokątne, choć oferujące lepsze dopasowanie niż płaskie, nadal charakteryzują się mniejszą liczbą punktów kontaktowych w porównaniu do kluczy dwunastokątnych, co ogranicza ich skuteczność w ciasnych przestrzeniach. Dodatkowo, ich użytkowanie w takich warunkach może prowadzić do nieefektywnego dokręcania lub odkręcania, co zwiększa ryzyko uszkodzenia elementów montażowych. W przypadku kluczy nasadowych sześciokątnych, również istnieje ryzyko ograniczonego ruchu kątowego, co czyni je mniej odpowiednimi do pracy w trudnych lokalizacjach. Klucze te, mimo że oferują możliwość użycia z przedłużeniem, mogą nie zapewniać wystarczającej siły na trudno dostępnych śrubach. Biorąc pod uwagę te czynniki, klucze oczkowe dwunastokątne są zalecane w przypadku, gdy dostęp do śruby jest ograniczony i wymagana jest precyzyjna praca z minimalnym ruchem kątowym.

Pytanie 5

Do wykonywania prac pielęgnacyjnych w uprawie międzyrzędowej, gdzie szerokość międzyrzędzi wynosi 30 cm, konieczne jest użycie ciągnika z tylnymi kołami o wielkości ogumienia

A. 11,2/32
B. 14,9/28
C. 9,5/32
D. 12,4/28
Odpowiedź 9,5/32 jest naprawdę trafiona. Rozmiar ogumienia kół tylnych 9,5/32 idealnie pasuje do uprawy międzyrzędowej, gdy międzyrzędzia mają 30 cm. Wiesz, w takich sytuacjach ważne, żeby ciągnik miał odpowiedni rozstaw kół, bo inaczej można łatwo uszkodzić rośliny i glebę. Ten rozmiar ogumienia daje dobrą zwrotność i stabilność ciągnika, co jest Mega istotne przy pracy w wąskich miejscach. Co więcej, takie ogumienie to też zgodność z najlepszymi praktykami w agrotechnice. Dobrze dobrany rozmiar kół to klucz do mniejszej kompresji gleby i zanieczyszczeń. No i warto dodać, że ogumienie 9,5/32 jest popularne w nowoczesnych ciągnikach, co ułatwia znalezienie części zamiennych i serwisów. W praktyce, odpowiedni wybór ogumienia sprawia, że praca staje się bardziej efektywna i dba o nasze środowisko.

Pytanie 6

Zestaw nowych lemieszy do pługa kosztuje 360 zł. Okres użytkowania lemieszy regenerowanych jest o 1/3 krótszy w porównaniu do nowych. Jaka powinna być maksymalna cena lemieszy regenerowanych, aby ich zakup pozostał korzystny?

A. 280 zł
B. 300 zł
C. 260 zł
D. 240 zł
Wybór cen wyższych niż 240 zł za lemiesze regenerowane może prowadzić do błędnych wniosków o opłacalności ich zakupu. W przypadku ceny 260 zł, 280 zł, czy 300 zł, szereg błędów w rozumowaniu wymusza przeanalizowanie relacji między ceną a czasem eksploatacji. Przyjmując, że koszt nowych lemieszy wynosi 360 zł, ich ekonomiczne wykorzystanie na przestrzeni lat bazuje na efektywności ich użytkowania. W ciągu pełnego cyklu życia nowe lemiesze oferują pełną wydajność, podczas gdy lemiesze regenerowane, które są tańsze, powinny mieć przynajmniej proporcjonalny stosunek czasu ich zużycia do ceny. Lemiesze regenerowane mają czas użytkowania krótszy o 1/3, co oznacza, że stosunek ich kosztu do czasu użytkowania nie może być większy niż dla nowych. Gdy cena przekracza 240 zł, staje się nieopłacalna, ponieważ koszt użytkowania na dzień rośnie, a efektywność inwestycji zmniejsza się. Dodatkowo, w praktyce rolniczej, decyzje zakupowe powinny opierać się na analizie kosztów eksploatacyjnych. Wydawanie większych sum na regenerowane lemiesze może prowadzić do sytuacji, w której rolnik w dłuższej perspektywie wydaje więcej na ich eksploatację, niż na zakup nowych, a tym samym naraża się na straty finansowe. Dobre praktyki w zakupach sprzętu wymagają analizy całkowitych kosztów posiadania, co obejmuje nie tylko cenę zakupu, ale także długoterminowe koszty użytkowania.

Pytanie 7

Aby współpracować z prasoowijarką, która ma zmienne wymagania dotyczące ciśnienia oraz przepływu oleju, należy wybrać ciągnik z hydrauliką typu

A. EHR
B. CP
C. MHR
D. LS
Wybór odpowiedzi, która nie jest LS, pokazuje pewne nieporozumienie dotyczące zasad działania systemów hydraulicznych w ciągnikach. Na przykład, EHR (Elektroniczny Układ Hydrauliczny) jest systemem, który, mimo że oferuje pewne funkcje automatyzacji, nie dostosowuje w sposób dynamiczny ciśnienia i przepływu oleju do zmieniających się warunków obciążenia, co czyni go mniej efektywnym w kontekście zmiennych wymagań maszyny, takiej jak prasoowijarka. Podobnie, układ MHR (Mocny Hydrauliczny Rozdzielacz) ma na celu umożliwienie większej wydajności hydrauliki, ale nie ma zdolności do automatycznego dostosowywania parametrów pracy do specyficznych wymagań maszyn. Z kolei CP (Centralny Przesył) może sugerować układ, który nie obsługuje elastycznego zarządzania ciśnieniem i przepływem w sposób wymagany przez maszyny wymagające zmiennego zapotrzebowania. Błędne wnioski mogą wynikać z mylnych założeń o funkcjonowaniu hydrauliki, gdzie nie wszyscy operatorzy zdają sobie sprawę z korzyści płynących z systemu Load Sensing. W rzeczywistości, zastosowanie niewłaściwego systemu hydrauliki prowadzi do nieefektywności, zwiększonego zużycia paliwa, a także może przyspieszać zużycie komponentów hydraulicznych, co jest niepożądane w długim okresie eksploatacji sprzętu rolniczego.

Pytanie 8

Aby zabezpieczyć siłowniki hydrauliczne w maszynach rolniczych przed długotrwałym składowaniem, najlepiej jest pokryć ich tłoczyska smarem

A. grafitowym i maksymalnie wysunąć z cylindra
B. stałym ŁT 43 i wcisnąć w cylinder
C. grafitowym i wcisnąć w cylinder
D. stałym ŁT 43 i wysunąć do połowy z cylindra
Dobra robota z wyborem odpowiedzi o smarze ŁT 43 i wciśnięciu tłoczyska do cylindra. To rzeczywiście ma sens, bo ten smar jest znany z tego, że świetnie spełnia swoje zadanie. Ma super właściwości smarne i potrafi wytrzymać wysokie ciśnienia. Dzięki temu, chroni przed korozją i zużyciem, co jest mega ważne jak mówimy o siłownikach hydraulicznych w maszynach rolniczych. Te maszyny muszą radzić sobie z różnymi warunkami pogodowymi i chemicznymi. Wciśnięcie tłoczyska z smarem do cylindra też pozwala lepiej uszczelnić i ogranicza ryzyko dostawania się wilgoci i brudu do środka, na przykład podczas przechowywania. No i pamiętaj, regularna konserwacja sprzętu jest kluczowa. Dobre smarowanie przed dłuższym przestojem to podstawa, bo można dzięki temu przedłużyć żywotność siłowników, co w efekcie obniża koszty i poprawia działanie maszyn.

Pytanie 9

Ile wyniesie koszt użytkowania dwóch żarówek promiennikowych o mocy 100 W, jeśli będą one działać przez 20 dni po 10 godzin dziennie, a cena za energię wynosi 0,30 zł za kilowatogodzinę?

A. 120 zł
B. 60 zł
C. 12 zł
D. 6 zł
W przypadku błędnego oszacowania kosztów eksploatacji żarówek promiennikowych, często występuje niedoszacowanie całkowitego zużycia energii. Użytkownicy mogą mylnie przyjąć, że moc żarówek nie jest istotnym czynnikiem w obliczeniach, co prowadzi do zaniżenia wartości zużycia energii. Na przykład, jeżeli ktoś pomyli moc żarówki z innym parametrem, może obliczyć koszt na podstawie zbyt niskiej wartości, co skutkuje odpowiedzią 6 zł lub 60 zł. Kolejnym powszechnym błędem jest zignorowanie liczby godzin pracy żarówek oraz liczby dni ich eksploatacji. Należy pamiętać, że długotrwałe korzystanie ze źródeł światła generuje znaczne zużycie energii, które powinno być dokładnie obliczone, aby uniknąć nieporozumień w kosztach. Zdarza się również, że użytkownicy zapominają przeliczyć moc żarówek na kilowaty, co jest niezbędne do oszacowania kosztów eksploatacji. W praktyce, takie nieprawidłowości mogą prowadzić do błędnych decyzji finansowych oraz niewłaściwego planowania budżetu na energię elektryczną w gospodarstwie domowym czy w firmie. Dlatego tak ważne jest, aby zrozumieć zasady działania urządzeń elektrycznych oraz stosować poprawne metody obliczeń związanych z ich eksploatacją.

Pytanie 10

W ramach wykonanego przeglądu technicznego ciągnika rolniczego wymieniono płyn chłodniczy i płyn hamulcowy. Oblicz koszt wymiany płynów, jeżeli pojemność układu chłodzenia wynosi 15 l, a układu hamulcowego 0,5 l. Ceny jednostkowe podano w tabeli.

Płyn eksploatacyjnyJedn. miaryCena jednostkowa zł/l
Chłodniczy115,00
Hamulcowy120,00

A. 70,00 zł
B. 235,00 zł
C. 35,00 zł
D. 170,00 zł
Aby obliczyć koszt wymiany płynów chłodniczego i hamulcowego, należy najpierw określić ilość płynów wykorzystywanych w ciągniku oraz ich ceny jednostkowe. W przypadku płynu chłodniczego, przy pojemności układu wynoszącej 15 l oraz przyjmując średnią cenę jednostkową na poziomie 10,00 zł/l, otrzymujemy 15 l x 10,00 zł/l = 150,00 zł. Dla płynu hamulcowego, przy pojemności 0,5 l i cenie 50,00 zł/l, koszt wynosi 0,5 l x 50,00 zł/l = 25,00 zł. Całkowity koszt wymiany płynów wynosi więc 150,00 zł + 25,00 zł = 175,00 zł. Warto jednak zwrócić uwagę, że niektóre jednostki cenowe mogą różnić się w zależności od dostawcy, a także lokalizacji, co powinno być brane pod uwagę podczas planowania kosztów przeglądów technicznych. Dbanie o regularną wymianę płynów zapewnia bezpieczeństwo oraz efektywność pracy urządzenia, a także przedłuża jego żywotność, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży rolniczej.

Pytanie 11

W jakim silniku proces tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej odbywa się w gaźniku?

A. Niskoprężnym dwusuwowym
B. Wysokoprężnym czterosuwowym
C. Niskoprężnym z systemem wtrysku
D. Wysokoprężnym z rotacyjną pompą
W przypadku silników, w których mieszanka paliwowo-powietrzna nie jest tworzona w gaźniku, jak w silnikach niskoprężnych z wtryskiem, wysokoprężnych czterosuwowych czy wysokoprężnych z pompą rotacyjną, istnieje kilka kluczowych różnic, które należy zrozumieć. W silnikach niskoprężnych z wtryskiem paliwo jest dostarczane bezpośrednio do komory spalania przez wtryskiwacz, co eliminuje potrzebę używania gaźnika. To rozwiązanie pozwala na precyzyjniejsze dozowanie paliwa, co z kolei prowadzi do lepszej efektywności spalania oraz zmniejszenia emisji szkodliwych substancji. Silniki wysokoprężne, z kolei, działają na zasadzie samoczynnego zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej pod wpływem wysokiego ciśnienia, co w zasadzie wyklucza użycie gaźnika. W silnikach czterosuwowych procesy zasysania, kompresji, spalania oraz wydechu są podzielone na cztery odrębne cykle, co kontrastuje z ciągłym cyklem w silnikach dwusuwowych. To sprawia, że silniki czterosuwowe są często bardziej efektywne pod względem zużycia paliwa oraz generowania mocy. Typowe błędy myślenia, które prowadzą do mylnego wyboru odpowiedzi, często wynikają z nieprawidłowej interpretacji zasad działania silników oraz z braku zrozumienia różnic między gaźnikiem a wtryskiem, a także między dwusuwami a czterosuwami. Ugruntowana wiedza na temat tych mechanizmów jest kluczowa w kontekście nowoczesnych standardów efektywności paliwowej oraz ograniczania emisji spalin.

Pytanie 12

Lista czynności związanych z ogólną kontrolą opryskiwacza polowego zawieszanego nie obejmuje weryfikacji

A. pewności jego mocowania na układzie zawieszenia
B. szczelności zbiornika
C. wydajności rozpylacza
D. kompletności osłon wirujących elementów opryskiwacza
Analizując inne wskazane odpowiedzi, można zauważyć, że każda z nich odnosi się do kluczowych aspektów bezpieczeństwa i funkcjonalności opryskiwacza polowego. Sprawdzanie pewności zamocowania na układzie zawieszenia jest fundamentalnym krokiem, który zapewnia stabilność i kontrolę nad pojazdem podczas pracy w polu. Jakiekolwiek luzy lub niewłaściwe mocowanie mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, a nawet wypadków. Sprawdzanie szczelności zbiornika jest kolejnym niezbędnym elementem, ponieważ wycieki mogą zagrażać zarówno zdrowiu ludzi, jak i środowisku. W przypadku stosowania chemikaliów, odpowiedzialność za ich bezpieczeństwo jest kluczowa, dlatego skrupulatne testowanie zbiornika jest praktyką zgodną z normami bezpieczeństwa. Ostatnim istotnym punktem jest kontrola kompletności osłon wirujących elementów, które mają na celu ochronę operatora przed urazami mechanicznymi. Zastosowanie odpowiednich osłon jest standardem w branży, pozwalającym na minimalizację ryzyka podczas pracy z maszynami. Wszystkie te kontrole są integralną częścią przygotowania opryskiwacza do pracy i powinny być przeprowadzane regularnie, co wynika z najlepszych praktyk w zakresie bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej. Zrozumienie tych aspektów jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania sprzętu oraz ochrony osób i środowiska.

Pytanie 13

Przyczyną spontanicznego wyłączania się biegów w skrzyni biegów, mimo właściwego działania kół zębatych, sprzęgieł, łożysk oraz synchronizatorów, jest

A. używanie oleju o niewystarczającej lepkości
B. osłabienie bądź pęknięcie sprężyn sprzęgła
C. zużycie części blokujących wodziki
D. niski stan oleju
Zużycie elementów blokujących wodziki w skrzyni przekładniowej jest kluczowym czynnikiem mogącym prowadzić do samoczynnego wyłączania się biegów. Elementy te pełnią funkcję zabezpieczającą podczas zmiany biegów, zatrzymując odpowiednie koła zębate w położeniu, które pozwala na płynne przejście między biegami. W miarę eksploatacji, na skutek zużycia lub uszkodzeń, mogą one tracić swoje właściwości, co skutkuje brakiem pełnej blokady biegów. Przykładowo, w przypadku intensywnego użytkowania pojazdu w trudnych warunkach, takich jak jazda w terenie, elementy te mogą się szybciej zużywać. Dobrą praktyką jest regularne przeglądanie stanu tych komponentów oraz ich okresowa wymiana zgodnie z zaleceniami producenta. Ponadto, stosowanie wysokiej jakości olejów przekładniowych może przedłużyć żywotność zarówno wodzików, jak i pozostałych elementów skrzyni biegów, co pozwoli na uniknięcie kosztownych napraw i zapewni bezpieczeństwo podczas jazdy.

Pytanie 14

Od czego będzie zależała struktura paszy uzyskana w wyniku śrutowania w bijakowym śrutowniku?

A. prędkości obrotów wirnika z bijakami
B. rozmiaru szczeliny otwarcia zasuwy podajnika
C. ilości i rozmieszczenia bijaków na wirniku
D. wielkości otworów w użytych sitach
Prędkość obrotowa wirnika to też ważny element w procesie śrutowania, ale nie jest najważniejsza, jeśli chodzi o strukturę paszy. Jak za szybko kręci, to pasza może być zbyt rozdrobniona, co nie zawsze jest ok, zwłaszcza jak chcemy większe cząstki. Liczba i rozmieszczenie bijaków na wirniku również mają znaczenie, ale nie decydują o granulacji paszy. Można się pomylić, gdy bijaki są za bardzo skupione w jednym miejscu – wtedy może być nierównomierne rozdrobnienie surowca. A zasuwy podajnika też wpływają na to, jak surowiec płynie, ale nie są odpowiedzialne za samą strukturę paszy, bo głównie regulują ilość materiału w śrutowniku. Jeśli myślisz, że te rzeczy są najważniejsze, to możesz nie do końca zrozumieć, jak to wszystko działa. Dobrze przemyślany proces, który uwzględnia odpowiednie sitka, jest kluczowy, żeby pasza była zgodna z wymaganiami żywieniowymi zwierząt oraz normami jakościowymi, które mają znaczenie na rynku.

Pytanie 15

Do którego systemu silnika spalinowego odnosi się wałek krzywkowy?

A. Zapalania
B. Rozrządu
C. Wydechowe
D. Korbowe
Analizując błędne odpowiedzi, zauważamy, że wiele z nich opiera się na nieporozumieniu dotyczącym funkcji różnych komponentów silnika. Odpowiedź sugerująca, że wałek krzywkowy należy do układu zapłonowego, jest całkowicie mylna, gdyż układ ten odpowiada jedynie za inicjację spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze. Wałek krzywkowy nie uczestniczy w procesie zapłonu, lecz w cyklu rozrządu, gdzie jego rola sprowadza się do kontroli zaworów. W kontekście układu korbowego, który obejmuje elementy takie jak korbowody i tłoki, wałek krzywkowy także nie ma zastosowania, ponieważ ten układ skupia się na przenoszeniu energii z ruchu tłoków na wał korbowy, a nie na sterowaniu ruchami zaworów. Odpowiedzi wskazujące na układ wydechowy również są błędne, gdyż choć zawory wydechowe są kontrolowane przez wałek krzywkowy, sam wałek nie jest częścią układu wydechowego. Najczęściej popełnianym błędem jest mylenie funkcji rozrządu z innymi układami, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Aby poprawić zrozumienie, kluczowe jest skupienie się na funkcji każdej części silnika oraz na ich interakcjach w ramach całego cyklu pracy silnika spalinowego. Wiedza o tym, jak różne elementy współdziałają, jest fundamentalna w inżynierii i eksploatacji silników.

Pytanie 16

Korzystając z tabeli smarowania opryskiwacza polowego, określ rodzaj materiału smarnego i częstotliwość wymiany smaru na powierzchniach wielowypustów wału napędowego.

Rozmieszczenie punktów smarowania opryskiwacza P181/2
Lp.Punkty smarowaniaGatunek oleju lub smaruCzęstotliwość wymiany oleju lub smaru
1.Łożyska krzyżaków wałów przegubowychSmar Łt 43co 100 godz. pracy
2.Powierzchnie wielowypustów (pompy, wałów i przystawki sadowniczej)Smar Łt 42co 20 godz. pracy
3.Część teleskopowa wału przegubowegoSmar Łt 42co 8 godz. pracy
4.Łożyska osłony wałuSmar Łt 43co 200 godz. pracy
5.Łożyska kół jezdnychSmar Łt 42raz w roku
6.Powierzchnie cierne sprzęgieł kłowychSmar Łt 43co 40 godz. pracy
7.Śruba przesuwu belki polowej na ramieSmar Łt 43co 40 godz. pracy
8.Łożysko kółka linowegoSmar Łt43co 40 godz. pracy
9.Zatrzaski blokady ramion belki polowejSmar Łt43co 100 godz. pracy

A. Co 100 godzin pracy smarem Łt 43.
B. Co 40 godzin pracy smarem Łt 43.
C. Co 20 godzin pracy smarem Łt 42.
D. Co 8 godzin pracy smarem Łt 42.
Odpowiedź "Co 20 godzin pracy smarem Łt 42." jest poprawna, ponieważ zgodnie z tabelą smarowania opryskiwacza polowego, powierzchnie wielowypustów wału napędowego powinny być smarowane smarem Łt 42 co 20 godzin pracy. Właściwe smarowanie jest kluczowe, aby zapewnić długotrwałe i efektywne działanie mechanizmów, a także zredukować zużycie komponentów. Smar Łt 42 jest specjalnie zaprojektowany do pracy w warunkach, które występują w tego typu urządzeniach, co przyczynia się do ich niezawodności i wydajności. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy jest regularne sprawdzanie harmonogramu smarowania przy rutynowych przeglądach sprzętu, co pozwala na minimalizację ryzyka awarii. Ponadto, przestrzeganie zaleceń producenta dotyczących smarowania jest zgodne z zasadami dobrej praktyki w branży, co podkreśla istotność systematycznego podejścia do konserwacji maszyn rolniczych.

Pytanie 17

Paliwo do silników o zapłonie samoczynnym, oznaczone symbolem B20, składa się z

A. 20% benzyny oraz 80% standardowego oleju napędowego
B. 20% bioestru i 80% normalnego oleju napędowego
C. 20% bioetanolu i 80% pozostałych paliw płynnych
D. 80% bioestru oraz 20% standardowego oleju napędowego
Wybór innych odpowiedzi wykazuje pewne nieporozumienia dotyczące składu paliw i ich zastosowania w silnikach z zapłonem samoczynnym. Odpowiedź sugerująca 20% benzyny i 80% normalnego oleju napędowego jest błędna, ponieważ benzyna nie jest stosowana w silnikach diesla, które wymagają oleju napędowego do prawidłowego działania. Użycie benzyny w takich silnikach może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika oraz obniżenia jego wydajności. Z kolei odpowiedź wskazująca na bioetanol również jest myląca, ponieważ bioetanol to alkohol, który nie znajduje zastosowania w silnikach diesla, a jego dodatek do oleju napędowego mógłby prowadzić do problemów z zapłonem i stabilnością chemiczną paliwa. Odpowiedzi te nie uwzględniają również istotnych różnic między paliwami konwencjonalnymi a biopaliwami, które mają różne właściwości fizykochemiczne. Bioestr, jako składnik B20, wykazuje korzystne efekty, takie jak lepsze smarowanie i mniejsze zanieczyszczenie środowiska, co jest kluczowe w kontekście zrównoważonego rozwoju i zgodności z międzynarodowymi standardami ochrony środowiska. W związku z tym, zrozumienie właściwego składu paliw oraz ich zastosowania w konkretnych silnikach jest niezbędne dla ich prawidłowej eksploatacji i minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko.

Pytanie 18

Jakiego preparatu należy użyć do smarowania bocznej przekładni łańcuchowej siewnika zbożowego?

A. smaru grafitowego
B. oleju przekładniowego
C. oleju maszynowego
D. smaru maszynowego
Stosowanie oleju maszynowego w siewnikach zbożowych może wydawać się kuszące ze względu na jego powszechność i dostępność, jednak nie jest to optymalne rozwiązanie dla bocznych przekładni łańcuchowych. Oleje maszynowe, mimo że skutecznie zmniejszają tarcie w aplikacjach, nie posiadają tak wysokiej lepkości, jak smar grafitowy, co może prowadzić do szybszego zużycia elementów roboczych. Ich naturalna tendencja do spływania w przypadku niskiej lepkości może skutkować tym, że olej nie będzie w stanie utrzymać się na elementach przekładni, co zwiększa ryzyko ich uszkodzenia. Podobnie, olej przekładniowy, mimo że dedykowany do systemów przekładniowych, nie jest przystosowany do ekstremalnych warunków pracy, jakie panują w siewnikach, takich jak obecność kurzu i wilgoci. Użycie smaru maszynowego także nie jest zalecane, ponieważ smary te nie zawierają grafitu, co ogranicza ich zdolności smarne w kontekście wysokich obciążeń i temperatur. Wybór niewłaściwego smaru może prowadzić do poważnych uszkodzeń mechanicznych, co w konsekwencji wpływa na czas przestoju maszyny i zwiększa koszty operacyjne. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, jak różne materiały smarne wpływają na długoterminowe funkcjonowanie i efektywność urządzeń rolniczych.

Pytanie 19

Korzystając z danych zawartych w tabeli smarowania opryskiwacza polowego, określ rodzaj materiału smarnego i częstotliwość smarowania powierzchni ciernych sprzęgieł kłowych.

Rozmieszczenie punktów smarowania opryskiwacza P181/2
LpPunkty smarowaniaGatunek oleju lub smaruCzęstotliwość wymiany oleju lub smaru
1.Łożyska krzyżaków wałów przegubowychSmar Łt 43co 100 godz. pracy
2.Powierzchnie wielowypustów (pompy, wałów i przystawki sadowniczej)Smar Łt 42co 20 godz. pracy
3.Część teleskopowa wału przegubowegoSmar Łt 42co 8 godz. pracy
4.Łożyska osłony wałuSmar Łt 43co 200 godz. pracy
5.Łożyska kół jezdnychSmar Łt 42raz w roku
6.Powierzchnie cierne sprzęgieł kłowychSmar Łt 43co 40 godz. pracy
7.Szyjna przesuwu belki polowej na ramieSmar Łt 43co 40 godz. pracy
8.Łożysko kółka linowegoSmar Łt43co 40 godz. pracy
9.Zatrzaski blokady ramion belki polowejSmar Łt43co 100 godz. pracy

A. Co 8 godzin pracy smarem Łt 42.
B. Co 100 godzin pracy smarem Łt 43.
C. Co 20 godzin pracy smarem Łt 42.
D. Co 40 godzin pracy smarem Łt 43.
Poprawna odpowiedź to co 40 godzin pracy smarem Łt 43, co wynika z tabeli smarowania opryskiwacza polowego. Odpowiednie smarowanie powierzchni ciernych sprzęgieł kłowych jest kluczowe dla zapewnienia ich prawidłowego działania oraz wydłużenia żywotności. Smar Łt 43 charakteryzuje się dobrymi właściwościami smarnymi oraz odpornością na wysokie ciśnienie, co sprawia, że jest idealnym rozwiązaniem dla tego typu aplikacji. Regularne smarowanie co 40 godzin pracy pozwala na utrzymanie optymalnej wydajności sprzętu, minimalizując ryzyko uszkodzeń mechanicznych i zużycia komponentów. Zgodnie z dobrymi praktykami, warto również monitorować stan smaru oraz czystość powierzchni ciernych, co może przyczynić się do jeszcze lepszej ochrony i efektywności pracy opryskiwacza. Zastosowanie odpowiedniego smaru oraz regularne przeglądy techniczne to klucz do długotrwałej i efektywnej pracy maszyn rolniczych.

Pytanie 20

W jaki sposób zmienią się wydatki na paliwo do ciągnika podczas intensywnych prac polowych, jeśli z powodu zmniejszenia ciśnienia w oponach, poślizg kół napędowych przeszedł z 35% na 15%?

A. Wzrosną o około 15%
B. Wzrosną o około 20%
C. Spadną o około 20%
D. Spadną o około 35%
Wybór odpowiedzi, które mówią o zwiększeniu lub zmniejszeniu kosztów paliwa o inne wartości, może wynikać z kilku błędnych założeń dotyczących dynamiki użycia energii w ciągnikach. Niemniej jednak, każda z tych odpowiedzi nie bierze pod uwagę kluczowego związku między poślizgiem kół a zużyciem paliwa. Wzrost poślizgu do 35% oznaczał znaczną stratę energii, ponieważ silnik musiał pracować ciężej, aby pokonać opory wynikające z nieefektywnego kontaktu kół z podłożem. Przypadki, w których sugeruje się zwiększenie kosztów, ignorują fakt, że zmniejszenie poślizgu do 15% bezpośrednio prowadzi do poprawy efektywności operacyjnej, a tym samym do zmniejszenia kosztów eksploatacyjnych. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy w rolnictwie jest kluczowe, szczególnie w kontekście zrównoważonego rozwoju, efektywności energetycznej oraz oszczędności finansowych. Ignorowanie tych podstawowych zasad może prowadzić do nieefektywnego zarządzania flotą maszyn i nieoptymalnego zużycia paliwa, co w dłuższej perspektywie wpływa na rentowność gospodarstw rolnych.

Pytanie 21

Przygotowując ciągnik Ursus C-360 do wymiany tarczy sprzęgła, co należy wykonać?

A. przeprowadzić regulację skoku jałowego pedału sprzęgła
B. odkręcić obudowę sprzęgła od kadłuba silnika
C. usunąć łożysko wyciskowe z tulei wałka sprzęgłowego
D. zdjąć koło zamachowe
Odpowiedź 'odkręcić obudowę sprzęgła od kadłuba silnika' jest prawidłowa, ponieważ jest to kluczowy krok w procesie wymiany tarczy sprzęgłowej. Demontaż obudowy sprzęgła umożliwia dostęp do wewnętrznych komponentów, w tym do samej tarczy sprzęgłowej oraz łożyska wyciskowego. Przed przystąpieniem do wymiany należy pamiętać o odpowiednim zabezpieczeniu ciągnika, aby uniknąć uszkodzeń podczas demontażu. W praktyce, przed odkręceniem obudowy warto również sprawdzić stan innych elementów układu, takich jak koło zamachowe, by ocenić ich ewentualną wymianę. Standardy branżowe zalecają, aby przy każdej wymianie tarczy sprzęgłowej sprawdzać również stan łożyska oraz dokonać regulacji skoku jałowego pedału sprzęgła, co zapewnia prawidłowe działanie układu. Dobrą praktyką jest także stosowanie nowych uszczelek oraz śrub podczas ponownego montażu, co zapobiega przyszłym wyciekom i uszkodzeniom. Efektywna wymiana tarczy sprzęgłowej wydłuża żywotność całego układu, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania ciągnika.

Pytanie 22

Podczas weryfikacji kąta wyprzedzenia wtrysku paliwa z wykorzystaniem momentoskopu, w silniku wyposażonym w sekcyjną pompę wtryskową, rurkę z kapilarą należy zamontować na

A. przewodzie wysokiego ciśnienia zamiast wtryskiwacza
B. króćcu pompy wtryskowej dowolnego z cylindrów
C. przewodzie doprowadzającym paliwo do pompy wtryskowej
D. króćcu pompy wtryskowej pierwszego cylindra
Odpowiedź "króćcu pompy wtryskowej pierwszego cylindra" jest poprawna, ponieważ wtryskiwanie paliwa w silnikach z sekcyjną pompą wtryskową jest ściśle związane z czasem i precyzją wtrysku. Montując rurkę z kapilarą na króćcu pompy wtryskowej pierwszego cylindra, uzyskujemy najbardziej dokładny pomiar kąta wyprzedzenia wtrysku. To wynika z faktu, że proces wtrysku paliwa w silnikach wielocylindrowych odbywa się w ściśle określonej sekwencji, a pierwszy cylinder zazwyczaj inicjuje cykl spalania. Praktyczne zastosowanie tego pomiaru polega na optymalizacji pracy silnika, co przekłada się na jego sprawność oraz zmniejszenie emisji spalin. Standardy branżowe, takie jak normy emisji spalin, wymagają precyzyjnego ustawienia kątów wtrysku, aby silnik pracował zgodnie z zaleceniami producenta oraz spełniał wymogi ochrony środowiska. Dodatkowo, w przypadku diagnostyki silnika, odpowiednia regulacja kąta wtrysku jest kluczowa dla jego osiągów oraz niezawodności, co jest istotne w kontekście utrzymania floty pojazdów czy analizy problemów technicznych.

Pytanie 23

Zjawisko podwójnego wysiewu (dwa nasiona w jednym punkcie) podczas siewu kukurydzy siewnikiem punktowym nadciśnieniowym jest spowodowane

A. zbyt małą wartością ciśnienia
B. nadmiernym poślizgiem kół traktora
C. zbyt dużą wartością ciśnienia
D. nieprawidłową regulacją nacisku redlić siewnika
Wysiew podwójny nasion kukurydzy może być mylony z innymi problemami związanymi z regulacją siewnika. Zbyt wysokie ciśnienie w systemie pneumatycznym, mimo że może wpływać na sposób podawania nasion, rzadko jest przyczyną wysiewu podwójnego. Wysokie ciśnienie może prowadzić do sytuacji, w której nasiona są zbyt mocno wtłaczane do gleby, co może skutkować ich uszkodzeniem lub złą jakością siewu, ale nie powoduje podwójnego wysiewu. Zła regulacja nacisku redlić siewnika może wpłynąć na głębokość wysiewu, ale nie jest bezpośrednio związana z podwójnym wysiewem nasion. Jeżeli redlice są źle ustawione, mogą prowadzić do nierównego wprowadzenia nasion do gleby, co w efekcie może skutkować nierównomiernym wschodem roślin, jednak nie zjawiskiem ich podwójnego umiejscowienia. Nadmierny poślizg kół ciągnika może prowadzić do nieprecyzyjnego siewu, ale nie jest to przyczyna powstawania wysiewu podwójnego. Często przyczyną takich błędów jest brak odpowiedniego przeszkolenia operatorów siewników oraz niewłaściwe postrzeganie działania mechanizmów siewnych. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, jak ciśnienie w systemie pneumatycznym wpływa na dokładność siewu, aby uniknąć takich sytuacji w przyszłości.

Pytanie 24

Zgodna kolejność działań przy łączeniu maszyny zawieszanej z ciągnikiem wymaga precyzyjnego podjechania tyłem do urządzenia, a potem w następującej kolejności:

A. wyłączeniu biegu, połączeniu wału przegubowego, cięgien dolnych, łącznika górnego, złączy instalacji hydraulicznej
B. unieruchomieniu ciągnika, połączeniu cięgien dolnych, łącznika górnego, wału przegubowego, złączy instalacji hydraulicznej
C. wyłączeniu biegu, połączeniu łącznika górnego, cięgien dolnych, złączy instalacji hydraulicznej, wału przegubowego
D. wyłączeniu biegu, połączeniu cięgien dolnych, wału przegubowego, łącznika górnego, złączy instalacji hydraulicznej
Prawidłowa odpowiedź wskazuje na kluczowe czynności, które powinny być wykonane podczas łączenia maszyny zawieszanej z ciągnikiem. Unieruchomienie ciągnika to pierwszy krok, który zabezpiecza operatora przed przypadkowym ruchem maszyny, co jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa pracy w rolnictwie. Następnie, połączenie cięgien dolnych zapewnia stabilność i prawidłowe ustawienie maszyny względem ciągnika. Połączenie łącznika górnego jest również istotne, ponieważ zapewnia centralizację siły działającej na maszynę. Wał przegubowy, który musi być podłączony później, przekazuje napęd z ciągnika do maszyny i jego prawidłowe połączenie jest kluczowe dla efektywności pracy. Złącza instalacji hydraulicznej na końcu gwarantują prawidłowe funkcjonowanie systemów hydraulicznych, co jest niezbędne w wielu nowoczesnych maszynach rolniczych. Takie podejście jest zgodne z obowiązującymi normami bezpieczeństwa i najlepszymi praktykami w branży, które podkreślają znaczenie kolejności czynności podczas pracy z maszynami rolniczymi, aby uniknąć awarii i zagrożeń dla operatora.

Pytanie 25

Który z poniższych rodzajów transportu pełni rolę przenośnika cięgnowego?

A. Wstrząsowy
B. Rolkowy
C. Kubełkowy
D. Ślimakowy
Rolkowy, ślimakowy i wstrząsowy przenośnik nie są klasyfikowane jako przenośniki cięgnowe, co może prowadzić do nieporozumień w zakresie ich działania i zastosowań. Rolkowe przenośniki działają na zasadzie przesuwania materiałów po serii ruchomych rolek, co jest skuteczne w transporcie jednostkowym, ale nie zapewnia przenoszenia materiałów w pionie. W przypadku przenośników ślimakowych, ich konstrukcja opiera się na ruchu spiralnym, co ogranicza ich zastosowanie do materiałów o większej gęstości i małych objętościach. Z kolei przenośniki wstrząsowe bazują na wibracjach, aby przesuwać materiały, co również różni się od działania przenośników cięgnowych. Te różnice w konstrukcji i działaniu mogą prowadzić do błędnych założeń, jakoby wszystkie te typy przenośników miały podobne funkcje. Zrozumienie, jak te systemy funkcjonują, jest kluczowe w doborze odpowiednich rozwiązań transportowych w zależności od charakterystyki materiałów oraz wymagań operacyjnych. Wybór niewłaściwego systemu transportowego może generować straty w czasie i efektywności, dlatego kluczowe jest przeszkolenie personelu oraz przestrzeganie standardów branżowych.

Pytanie 26

Ile talerzy umieszczonych jest na każdej sekcji roboczej brony talerzowej SXPL o szerokości roboczej 4,95 m?

CHARAKTERYSTYKA TECHNICZNA
Lp.ParametrSymbol agregatu
1Szerokość robocza agregatu [m]
2,70 ; 3,10 ; 3,60 ; 4,05
4,50 ; 4,95
2Typ brony talerzowej
(oznakowanie fabryczne)
SXP
SXPL
3Liczba zespołów talerzy4
4Liczba talerzy [szt.]
24, 28, 32, 36
40, 44
5Ogumienie (oznaczenie opony) • ciśnienie [bar]
11,5/80x15,3
14,0-65
6Ciągnik współpracujący
90 – 155 KM
170 – 190 KM
7Prędkość robocza agregatu [km/h]do 10
8Prędkość transportowa [km/h]do 25
9Prześwit transportowy [mm]Powyżej 300
10Obsługa1 osoba

A. 10
B. 8
C. 11
D. 9
Wybór niewłaściwej liczby talerzy na sekcję może prowadzić do błędnych wniosków dotyczących wydajności i efektywności brony talerzowej SXPL. Na przykład, odpowiedź sugerująca 10 talerzy może wydawać się logiczna, jednak przy szerokości roboczej 4,95 m i dostępnych wariantach liczby talerzy, nie uwzględnia ona faktu, że optymalizacja pracy maszyny wymaga właściwego podziału talerzy na sekcje. Zmniejszenie liczby talerzy może skutkować niepełnym zrywem gleby, co z kolei wpływa na jakość upraw oraz ich późniejsze plony. Ponadto, wybór 9 lub 8 talerzy na sekcję nie tylko nie zgadza się z rzeczywistymi danymi technicznymi, ale może również prowadzić do nadmiernego obciążenia sekcji roboczej. W praktyce, każda sekcja ma zdefiniowaną liczbę talerzy, która odpowiada specyfice danego modelu, co zapewnia równomierne działanie i minimalizuje ryzyko uszkodzenia sprzętu. Dlatego tak ważne jest, aby dokładnie znać parametry techniczne maszyn oraz ich zastosowanie w różnych warunkach agrotechnicznych.

Pytanie 27

Aby zabezpieczyć uprawy przed przymrozkami, należy zastosować

A. obfite nawożenie azotem
B. nawadnianie doglebowe
C. deszczowanie plantacji
D. dosuszanie powietrza
Nawadnianie doglebowe, dosuszanie powietrza i obfite nawożenie azotem to techniki, które nie są skuteczne w ochronie upraw przed przymrozkami, a ich zastosowanie może prowadzić do nieefektywnego zarządzania ryzykiem. Nawadnianie doglebowe, mimo że ma swoje miejsce w nawadnianiu roślin w czasie suszy, nie chroni ich przed niskimi temperaturami. W rzeczywistości, wilgotność gleby może nawet przyciągać zimne powietrze, co może pogorszyć sytuację. Dosuszanie powietrza mogłoby teoretycznie pomóc, ale w praktyce jest to skomplikowane i kosztowne w rolnictwie, a efekty nie są pewne. Często prowadzi to do nadmiernego stresu wodnego w roślinach, co negatywnie wpływa na ich rozwój. Nawożenie azotem, mimo że może wspierać wzrost roślin, w okresie przymrozków może przyspieszyć ich rozwój, czyniąc je bardziej wrażliwymi na zimno. Takie podejścia pokazują typowe błędy myślowe w zarządzaniu ryzykiem, gdzie rolnicy mogą nie dostrzegać skutków synergicznych różnych praktyk agrotechnicznych. Kluczowe jest zatem korzystanie z metod, które rzeczywiście potrafią zminimalizować ryzyko i zabezpieczyć plony przed szkodliwym działaniem niskich temperatur.

Pytanie 28

Jeśli w pasach słomy za kombajnem widoczne są kłosy z niewymłóconym ziarnem, mimo że zespół młócący jest prawidłowo ustawiony, to co może być tego przyczyną?

A. przepełnionym zbiornikiem ziarna
B. zapchaniem zespołu czyszczącego
C. zużyciem zespołu omłotowego
D. zbyt dużą prędkością nagarniacza
Przyczyny występowania kłosów z niewymłóconym ziarnem są złożone i mogą być mylnie interpretowane w kontekście nieprawidłowych ustawień maszyny. Zapchanie zespołu czyszczącego, mimo że również może prowadzić do problemów w młóceniu, nie jest bezpośrednią przyczyną pozostawiania kłosów w słomie. Zespół czyszczący ma na celu usuwanie zanieczyszczeń oraz plew po młóceniu, a nie oddzielanie ziarna od kłosów. Zbyt duża prędkość nagarniacza również nie jest adekwatnym wyjaśnieniem, ponieważ jego zadaniem jest tylko transportowanie zboża do zespołu omłotowego, a nie decydowanie o efektywności oddzielania ziarna. Co więcej, przepełniony zbiornik ziarna może prowadzić do problemów z załadunkiem, ale nie ma żadnego wpływu na proces omłotu. W rzeczywistości, takie błędne wnioski mogą wynikać z niepełnego zrozumienia działania maszyny oraz jej poszczególnych komponentów. Kluczowe jest, aby użytkownicy kombajnów mieli świadomość roli, jaką odgrywa każdy element, oraz pamiętali o regularnych przeglądach i konserwacji urządzeń, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży rolniczej.

Pytanie 29

Na podstawie fragmentu cennika części zamiennych, koszt zakupu części do naprawy dwuprzeponowej pompy opryskiwacza polegającej na wymianie przepon roboczych oraz zaworów tłocznych i ssawnych wyniesie

Tabela: wyciąg z cennika
WyszczególnienieCena brutto z sztukę [zł]
Przepona tłoczna20,00
Przepona powietrznika15,00
Zawór tłoczny przepony3,00
Zawór ssawny przepony2,00

A. 40 zł
B. 75 zł
C. 50 zł
D. 65 zł
Koszt zakupu części do naprawy dwuprzeponowej pompy opryskiwacza wynosi rzeczywiście 50 zł, co wynika z dokładnych obliczeń opartych na cenniku. W przypadku tego typu pompy, istotne jest, aby znać ceny poszczególnych elementów składowych, aby móc prawidłowo oszacować całkowity koszt naprawy. Przepona tłoczna kosztuje 20 zł, a dla dwuprzeponowej pompy potrzebujemy dwóch takich elementów, co daje 40 zł. Dodatkowo, dwa zawory tłoczne (3 zł każdy) oraz dwa zawory ssawne (2 zł każdy) generują łączny koszt 10 zł. Dlatego całkowity koszt wynosi 50 zł (40 zł + 10 zł). Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w praktyce, ponieważ pozwalają na efektywne zarządzanie kosztami utrzymania sprzętu oraz podejmowanie świadomych decyzji zakupowych. Warto również zadbać o regularne przeglądy i serwisowanie sprzętu, co może zapobiec kosztownym naprawom w przyszłości.

Pytanie 30

W silnikach spalinowych z zapłonem iskrowym, wyposażonych w katalizator i charakteryzujących się wysokim stopniem sprężania, jakie paliwo należy stosować?

A. benzyna bezołowiowa 98
B. benzyna bezołowiowa 95
C. etylina E 98
D. etylina E 94
Benzyna bezołowiowa 98 to paliwo o wysokiej liczbie oktanowej, co czyni je odpowiednim do silników spalinowych z zapłonem iskrowym, zwłaszcza tych zaprojektowanych z wyższym stopniem sprężania. Wysoka liczba oktanowa zmniejsza ryzyko detonacji i przedwczesnego zapłonu, co jest kluczowe dla efektywności i żywotności silnika. Silniki zaprojektowane z wysokim stopniem sprężania są w stanie uzyskać lepsze osiągi i efektywność paliwową przy użyciu paliwa o lepszej jakości. W praktyce, korzystanie z benzyny 98 oktanowej w takich silnikach może prowadzić do poprawy mocy oraz redukcji emisji spalin. Warto również zauważyć, że wiele nowoczesnych samochodów sportowych i luksusowych zaleca stosowanie benzyny o wysokiej liczbie oktanowej, co znajduje odzwierciedlenie w ich specyfikacjach oraz zaleceniach producentów, uwzględniając normy Euro dotyczące emisji.

Pytanie 31

Brak dopływu cieczy roboczej do rozpylaczy przy uruchomionej pompie i otwartym zaworze sterującym opryskiwacza może wynikać

A. z defektu membrany w powietrzniku pompy
B. z nieszczelności na odcinku między zbiornikiem a pompą
C. z niewystarczającego poziomu oleju w pompie
D. z zbyt niskiego ciśnienia w powietrzniku pompy
Nieszczelność na odcinku między zbiornikiem a pompą jest kluczowym czynnikiem, który może prowadzić do braku przepływu cieczy roboczej do rozpylaczy, nawet gdy pompa jest włączona, a zawór sterujący otwarty. Tego typu nieszczelności mogą wynikać z uszkodzeń węży, luźnych połączeń czy korozji, co powoduje, że ciśnienie w systemie nie jest wystarczające do przemieszczania cieczy. Praktycznym przykładem może być sytuacja, w której pracownik serwisowy zauważył, że pompa działa, ale ciśnienie nie wzrasta, co wskazuje na nieszczelność. W takich przypadkach kluczowe jest regularne sprawdzanie stanu technicznego połączeń oraz stosowanie wysokiej jakości uszczelnień, aby zminimalizować ryzyko wystąpienia awarii. Ponadto, zgodnie z dobrymi praktykami w branży, zaleca się przeprowadzanie regularnych przeglądów i konserwacji systemów opryskiwaczy, co pozwala na wczesne wykrycie problemów i zapobieganie poważniejszym awariom.

Pytanie 32

Co powoduje nagrzewanie się piasty przedniego koła ciągnika?

A. nieprawidłowe ustawienie zbieżności kół
B. zbyt duży luz promieniowy łożyska stożkowego
C. zbyt mały luz poosiowy łożyska stożkowego
D. zatarcie sworznia zwrotnicy
Za mały luz poosiowy łożyska stożkowego jest kluczowym czynnikiem, który może prowadzić do przegrzewania się piasty koła. Luz poosiowy łożyska zapewnia odpowiednią swobodę ruchu wewnętrznych elementów łożyska, co jest niezbędne dla ich prawidłowego działania. Gdy luz jest zbyt mały, mogą wystąpić nieprawidłowe obciążenia na elementy łożyska, prowadzące do nadmiernego tarcia i wzrostu temperatury. W praktyce, aby zapobiec takim problemom, należy regularnie kontrolować i dostosowywać luz poosiowy w łożyskach, stosując się do wytycznych producenta. Przykładem może być wykorzystanie narzędzi pomiarowych do oceny luzu, co powinno być częścią rutynowego przeglądu technicznego ciągnika. Zachowanie odpowiednich norm luzu poosiowego nie tylko zwiększa żywotność łożysk, ale także poprawia bezpieczeństwo i efektywność pracy maszyny. W kontekście branżowym, zgodne z normami ISO lub innymi standardami jakościowymi, zapewnienie odpowiedniego luzu poosiowego jest kluczowym krokiem w utrzymaniu pojazdów rolniczych w najlepszym stanie.

Pytanie 33

Jakie będą wydatki na sprasowanie sianokiszonki z łąki o powierzchni 4 ha, jeśli z 1 ha uzyskuje się 20 bel, a koszt usługi wynosi 35 zł za belę?

A. 2 650 zł
B. 3 500 zł
C. 2 800 zł
D. 3 000 zł
Aby obliczyć koszt sprasowania sianokiszonki z łąki o powierzchni 4 ha, należy najpierw ustalić, ile bel zostanie zebranych. Z danych wynika, że z 1 ha zbieranych jest 20 bel, co oznacza, że z 4 ha otrzymamy 4 ha × 20 bel/ha = 80 bel. Następnie, znając cenę usługi sprasowania, która wynosi 35 zł za sztukę, obliczamy całkowity koszt: 80 bel × 35 zł/bel = 2800 zł. Ta metoda obliczeń jest zgodna z dobrymi praktykami w rolnictwie, gdzie precyzyjne kalkulacje kosztów są kluczowe dla efektywności finansowej gospodarstwa. W praktyce, wiedza na temat kosztów operacyjnych, takich jak sprasowanie, pozwala rolnikom podejmować lepsze decyzje ekonomiczne oraz planować przyszłe inwestycje w rozwój produkcji. Warto również brać pod uwagę zmienne koszty w zależności od lokalnych cen usług, które mogą się różnić w zależności od regionu i dostępności maszyn.

Pytanie 34

Ile wyniesie łączny koszt wymiany przenośnika podłogowego roztrząsacza obornika, jeśli zakup części zleci się zakładowi naprawczemu? Naprawa będzie trwać 4 godziny, a koszt jednej roboczogodziny to 100 zł.

Nazwa częściCena części
brutto [zł]
Rabat na zakup
części [%]
Łańcuch przenośnika [kpl]2005
Listwa przenośnika [kpl]3005

A. 885 zł
B. 790 zł
C. 855 zł
D. 875 zł
Całkowity koszt wymiany przenośnika podłogowego roztrząsacza obornika wynosi 875 zł, co wynika z prawidłowego połączenia kosztów zakupu części i robocizny. Koszt zakupu części, po uwzględnieniu rabatu, został oszacowany na 475 zł, a koszt robocizny za 4 godziny pracy wynosi 400 zł (4 godziny x 100 zł za godzinę). Suma tych dwóch wartości daje zatem 875 zł. W praktyce, zrozumienie budżetowania kosztów związanych z naprawami maszyn rolniczych jest kluczowe dla efektywnego zarządzania finansami w gospodarstwie. Należy pamiętać, że oprócz kosztów bezpośrednich, takich jak części i robocizna, warto uwzględnić również potencjalne straty związane z przestojem maszyny. Przykładowo, każda godzina przestoju może generować dodatkowe koszty związane z opóźnieniem w pracy lub utratą dochodów. Takie kompleksowe podejście do kosztów napraw i konserwacji maszyn jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży rolniczej.

Pytanie 35

Jakie rodzaje ciągników są przystosowane do używania z naczepami?

A. Uniwersalne rolnicze
B. Gąsienicowe
C. Specjalne leśne
D. Siodłowe
Ciągniki gąsienicowe, choć są niezwykle mocne i wytrzymałe, nie są przystosowane do współpracy z naczepami. Gąsienice zapewniają im wysoką przyczepność i stabilność na trudnym terenie, ale ich konstrukcja nie umożliwia podczepienia naczepy w standardowy sposób. Zastosowanie gąsienicowych ciągników ogranicza się głównie do prac w rolnictwie, budownictwie i leśnictwie, gdzie ich zdolność do poruszania się w trudnym terenie jest kluczowa. Ciągniki specjalne leśne, zaprojektowane do pracy w lesie, również nie są przeznaczone do transportu naczep. Ich konstrukcja jest dostosowana do specyfiki pracy w terenie leśnym, gdzie ich główną rolą jest transport drewna lub wykonywanie prac związanych z wycinką. Uniwersalne ciągniki rolnicze, z kolei, chociaż mają różnorodne zastosowanie w rolnictwie, nie są zoptymalizowane do transportu ciężkich naczep. Zwykle posiadają złącza do narzędzi rolniczych, ale z uwagi na ich konstrukcję, nie są tak wydajne w transporcie jak ciągniki siodłowe. W praktyce, nieprawidłowe przypisanie funkcji tych ciągników do transportu naczep może prowadzić do błędów w logistyce i nieefektywności w pracy, co jest kluczowe w branży transportowej. Zrozumienie specyfikacji i przeznaczenia różnych typów ciągników jest niezbędne dla zapewnienia odpowiedniej jakości usług transportowych.

Pytanie 36

Czy wygięty dyszel przyczepy rolniczej należy

A. napawać w miejscu, w którym jest wygięty
B. wymienić na nowy
C. prostować jedynie na zimno
D. prostować na gorąco
Wymiana wygiętego dyszla przyczepy rolniczej na nowy jest najlepszym rozwiązaniem z kilku powodów. Przede wszystkim, dyszel jest kluczowym elementem konstrukcyjnym, który wpływa na stabilność i bezpieczeństwo całego zestawu. Jego wygięcie może być wynikiem nadmiernego obciążenia, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do dalszych uszkodzeń lub awarii. W standardach dotyczących bezpieczeństwa maszyn rolniczych, takich jak ISO 5006, zaleca się regularne przeglądy i wymianę komponentów, które mogą zagrażać bezpieczeństwu operacyjnemu. Wymieniając dyszel na nowy, użytkownik ma pewność, że nowy element spełnia aktualne normy techniczne oraz zapewnia odpowiednią nośność i trwałość. Dodatkowo, nowy dyszel może być lepiej dopasowany do reszty konstrukcji, co przyczynia się do lepszego rozkładu obciążeń podczas pracy w polu. Warto również zwrócić uwagę, że nowe części często są objęte gwarancją, co dodatkowo zwiększa ich wartość użytkową oraz bezpieczeństwo eksploatacji.

Pytanie 37

Aby spulchnić warstwę podornej gleby średniej oraz zwięzłej, należy zastosować

A. pług dłutowy
B. glebogryzarkę
C. głębosz
D. kultywator
Stosowanie glebogryzarki, kultywatora czy pługa dłutowego do spulchniania warstwy podornej na glebach średnich i zwięzłych jest rozwiązaniem nieodpowiednim z kilku kluczowych powodów. Glebogryzarka jest narzędziem przeznaczonym głównie do pracy w płytkich warstwach gleby, co ogranicza jej zdolność do efektywnego działania w głębszych warstwach, z których korzystają korzenie roślin. Kultywator, z kolei, jest narzędziem do uproszczonego spulchniania i mieszania gleby w celu zwalczania chwastów, ale również nie penetruje gleby na wystarczającą głębokość, co jest istotne w przypadku gleb zwięzłych. Pług dłutowy, choć może umożliwić głębsze oranie, nie jest przeznaczony do spulchniania, a jego podstawowa funkcja to odwracanie gleby. W praktyce, korzystanie z tych narzędzi w kontekście spulchniania warstwy podornej może prowadzić do niewłaściwych efektów, takich jak pogorszenie struktury gleby, co w dłuższej perspektywie może negatywnie wpłynąć na plony. Kluczowym błędem w myśleniu jest założenie, że każde narzędzie służy do rozluźniania gleby, podczas gdy każde z nich ma swoje specyficzne zastosowanie, które nie zawsze pokrywa się z wymaganiami danego procesu agronomicznego.

Pytanie 38

Na podstawie parametrów podanych w tabeli wskaż silnik wysokoprężny czterosuwowy.

Parametr silnikaSilnik 1Silnik 2Silnik 3Silnik 4
Stopień sprężania10141611
Ciśnienie sprężania [bar]12282613
Ilość obrotów wału korbowego na jeden cykl pracy [liczba]2121

A. Silnik 1.
B. Silnik 3.
C. Silnik 2.
D. Silnik 4.
Silnik 3 to rzeczywiście silnik wysokoprężny czterosuwowy. Widać, że zwróciłeś uwagę na jego cechy, jak ten wysoki stopień sprężania wynoszący 16. To naprawdę ważne, bo dzięki temu silnik efektywnie spala paliwo, co przekłada się na lepszą moc i oszczędność paliwa. Takie silniki znajdziesz często w ciężarówkach, maszynach rolniczych czy generatorach prądotwórczych, gdzie trwałość i efektywność są na wagę złota. W silnikach wysokoprężnych czterosuwowy cykl jest standardem, bo lepiej wykorzystuje energię z paliwa. Zresztą, w przemyśle te silniki są projektowane tak, żeby spełniały normy emisji spalin, co oznacza, że muszą mieć różne systemy, jak recyrkulacja spalin czy filtry cząstek stałych, żeby dbać o środowisko.

Pytanie 39

Agregat uprawowo-siewny nowej generacji kosztuje 15 000 zł. Roczne wydatki na jego eksploatację osiągają 1 000 zł. Jaką kwotę powinien mieć agregat używany, aby obciążenie finansowe w okresie pięciu lat użytkowania było identyczne, jeżeli roczne koszty eksploatacji takiego sprzętu są dwa razy wyższe?

A. 10 000 zł
B. 13 000 zł
C. 11 000 zł
D. 12 000 zł
Jednym z typowych błędów w podejściu do tego typu problemów jest nieuwzględnianie wszystkich kosztów związanych z eksploatacją maszyny. W przypadku agregatu używanego, który jest droższy niż podana kwota 10 000 zł, na przykład 11 000 zł, całkowity koszt użytkowania w pięcioletnim okresie wyniesie 11 000 zł (koszt zakupu) + 5 * 2 000 zł (koszty eksploatacji) = 21 000 zł. W tej sytuacji porównanie z nowym agregatem staje się niekorzystne, ponieważ całkowity koszt będzie wyższy, co prowadzi do błędnych wniosków. Kiedy użytkownicy rozważają opcje zakupu sprzętu, często skupiają się jedynie na cenie zakupu, ignorując długofalowe koszty, co może prowadzić do złych decyzji finansowych. Ponadto, nie biorąc pod uwagę różnic w kosztach eksploatacji, można sięgnąć po sprzęt, który w dłuższej perspektywie okaże się znacznie droższy. Zrozumienie całkowitych kosztów cyklu życia maszyny jest kluczowe, aby unikać niekorzystnych kontraktów. Takie podejście nie tylko narusza zasady dobrego zarządzania finansami, ale może również negatywnie wpłynąć na rentowność działalności rolniczej.

Pytanie 40

Zbyt długi czas nagrzewania się silnika z szczelnym i niezakamienionym, pośrednim układem chłodzenia, otwartego typu, wynika z

A. niskiego poziomu płynu chłodzącego
B. nieprawidłowego napięcia paska napędu pompy wodnej
C. uszkodzenia termostatu
D. uszkodzenia korka wlewowego chłodnicy
Uszkodzenie termostatu jest kluczowym czynnikiem wpływającym na długie nagrzewanie się silnika. Termostat reguluje przepływ płynu chłodzącego w silniku, otwierając się i zamykając w odpowiedzi na temperaturę silnika. Gdy termostat nie działa prawidłowo, może pozostać w pozycji zamkniętej, co prowadzi do braku obiegu płynu chłodzącego przez chłodnicę. W efekcie silnik może się przegrzewać, a jego nagrzewanie się wydłuża, co ma negatywny wpływ na efektywność pracy silnika i może prowadzić do poważnych uszkodzeń. Przykładem może być sytuacja, gdy kierowca zauważa, że temperatura silnika nie osiąga optymalnego poziomu, przez co silnik pracuje w mniej efektywny sposób. Regularne kontrole stanu termostatu i systemu chłodzenia są zgodne z dobrymi praktykami w zakresie utrzymania pojazdów, co pozwala uniknąć problemów z przegrzewaniem czy awariami silnika.