Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 20 maja 2025 09:08
  • Data zakończenia: 20 maja 2025 09:52

Egzamin niezdany

Wynik: 14/40 punktów (35,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Aby spulchnić warstwę podornej gleby średniej oraz zwięzłej, należy zastosować

A. glebogryzarkę
B. głębosz
C. kultywator
D. pług dłutowy
Stosowanie glebogryzarki, kultywatora czy pługa dłutowego do spulchniania warstwy podornej na glebach średnich i zwięzłych jest rozwiązaniem nieodpowiednim z kilku kluczowych powodów. Glebogryzarka jest narzędziem przeznaczonym głównie do pracy w płytkich warstwach gleby, co ogranicza jej zdolność do efektywnego działania w głębszych warstwach, z których korzystają korzenie roślin. Kultywator, z kolei, jest narzędziem do uproszczonego spulchniania i mieszania gleby w celu zwalczania chwastów, ale również nie penetruje gleby na wystarczającą głębokość, co jest istotne w przypadku gleb zwięzłych. Pług dłutowy, choć może umożliwić głębsze oranie, nie jest przeznaczony do spulchniania, a jego podstawowa funkcja to odwracanie gleby. W praktyce, korzystanie z tych narzędzi w kontekście spulchniania warstwy podornej może prowadzić do niewłaściwych efektów, takich jak pogorszenie struktury gleby, co w dłuższej perspektywie może negatywnie wpłynąć na plony. Kluczowym błędem w myśleniu jest założenie, że każde narzędzie służy do rozluźniania gleby, podczas gdy każde z nich ma swoje specyficzne zastosowanie, które nie zawsze pokrywa się z wymaganiami danego procesu agronomicznego.

Pytanie 2

Aby przeprowadzić wymianę tarczy sprzęgła w ciągniku, należy rozdzielić ciągnik pomiędzy

A. skrzynią biegów a tylnym mostem
B. silnikiem a skrzynią biegów
C. skrzynią biegów a zwolnicą planetarną
D. przednią osią a silnikiem
Wymiana tarczy sprzęgła napędu ciągnika wymaga rozłączenia jednostki napędowej w miejscu, gdzie silnik łączy się ze skrzynią przekładniową. To właśnie w tym miejscu znajduje się sprzęgło, które jest kluczowe dla przenoszenia momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów. Aby przeprowadzić wymianę, należy najpierw zdjąć osłony silnika i odłączyć wszystkie przewody oraz elementy, które mogą ograniczać dostęp do zespołu sprzegła. W praktyce, najpierw odkręca się śruby mocujące skrzynię biegów do silnika, a następnie delikatnie wyciąga skrzynię, co umożliwia wymianę zużytej tarczy sprzęgłowej. Zgodnie z dobrą praktyką, przed ponownym montażem należy oczyścić wszystkie powierzchnie stykowe, aby zapewnić prawidłowe warunki do zamocowania. Regularne sprawdzanie i ewentualna wymiana tarczy sprzęgła jest kluczowe dla utrzymania efektywności pracy ciągnika oraz zapobiegania poważniejszym uszkodzeniom jednostki napędowej.

Pytanie 3

Klinowe paski po ich demontażu z urządzenia powinny zostać umyte

A. w oleju napędowym oraz zabezpieczyć w płynnej parafinie
B. w ciepłej wodzie z mydłem lub w roztworze alkoholu glicerynowego o stężeniu 10%
C. w benzynie, terpentynie bądź innym podobnym rozpuszczalniku
D. w wodzie z amoniakiem i pokryć warstwą smaru grafitowego
Mycie pasków klinowych w oleju napędowym oraz konserwowanie ich w płynnej parafinie jest niewłaściwym podejściem z kilku powodów. Olej napędowy jest substancją, która może pozostawiać na paskach resztki olejowe, które w efekcie obniżają ich przyczepność i wydajność. Paski klinowe muszą mieć odpowiednią przyczepność do kół pasowych, a obecność oleju może prowadzić do poślizgu. Ponadto, konserwacja w płynnej parafinie zwiększa ryzyko zatykania szczelin i innych elementów konstrukcyjnych maszyny. Z kolei czyszczenie pasków w benzynie lub terpentynie może być niebezpieczne ze względu na ich właściwości palne i toksyczność. Użycie rozpuszczalników organicznych, takich jak benzyna, może prowadzić do usunięcia olejów z materiału paska, co z kolei zwiększa ryzyko jego uszkodzenia oraz skrócenia żywotności. W przemyśle preferowane są metody czyszczenia, które nie tylko skutecznie usuwają zanieczyszczenia, ale także nie wpływają negatywnie na komponenty, z których wykonane są paski klinowe. Właściwe utrzymanie pasków klinowych, w tym ich czyszczenie zgodnie z zaleceniami, jest kluczowe dla zachowania efektywności i bezpieczeństwa pracy maszyn.

Pytanie 4

Aby usprawnić procesy załadunkowe przy użyciu ładowacza czołowego, należy zastosować ciągnik z przekładnią

A. stopniową
B. nawrotną
C. mechaniczną
D. dwusprzęgłową
Odpowiedzi 'stopniowa', 'dwusprzęgłowa' oraz 'mechaniczna' nie są właściwymi rozwiązaniami dla zadań związanych z obsługą ładowaczy czołowych. Przekładnia stopniowa, chociaż może używać różnych przełożeń, nie zapewnia tak płynnych zmian kierunku ruchu jak przekładnia nawrotna. W sytuacjach, które wymagają szybkich manewrów i zmiany kierunku, stosowanie przekładni stopniowej może prowadzić do opóźnień oraz zwiększonego zużycia paliwa, co nie jest korzystne w kontekście efektywności pracy. Przekładnia dwusprzęgłowa, mimo że zapewnia dobrą dynamikę jazdy, nie jest w stanie dorównać elastyczności i szybkości reakcji przekładni nawrotnej w kontekście pracy z ładowaczem czołowym. Może się okazać, że w wielu przypadkach operatorzy stracą cenny czas na dostosowanie się do skomplikowanych mechanizmów zmiany biegów. Z kolei przekładnia mechaniczna, choć może być solidna, nie dostarcza elastyczności, jaką oferuje przekładnia nawrotna, a działanie w trudnych warunkach terenowych może prowadzić do zwiększonego ryzyka uszkodzeń. W konkluzji, stosowanie niewłaściwych rodzajów przekładni może prowadzić do obniżenia efektywności operacyjnej oraz podniesienia kosztów eksploatacji sprzętu.

Pytanie 5

Brak efektywnego cięcia roślin nożycowo-palcowym zespołem tnącym, będący powodem zatkania zespołu, jest wynikiem

A. zwiększenia odległości między krawędzią nożyka a krawędzią przeciwtnącą palca
B. zbyt niską prędkością roboczą kosiarki w porównaniu do prędkości listwy z nożykami
C. chwilowym zatrzymywaniem listwy nożowej w końcowych pozycjach listwy
D. zmianą prędkości listwy nożowej (przyspieszaniem i zwalnianiem)
Chociaż wszystkie podane odpowiedzi mogą wydawać się logiczne w kontekście problemów z zespołem tnącym, żadna z nich nie odnosi się bezpośrednio do kluczowego problemu, jakim jest zwiększenie szczeliny między nożykiem a krawędzią palca. Chwilowe zatrzymywanie się listwy nożowej w skrajnych położeniach listwy może prowadzić do przerw w cięciu, ale nie jest to główny czynnik zapychania się zespołu. Tego typu problemy są zazwyczaj skutkiem niewłaściwego ustawienia maszyny lub zużycia elementów tnących. Zmiana prędkości listwy nożowej może wpłynąć na jakość cięcia, ale nie jest bezpośrednią przyczyną zapychania się. Prawidłowa prędkość robocza kosiarki jest istotna, ale jeśli szczelina jest zbyt szeroka, nawet najszybsza prędkość nie pomoże w prawidłowym ścinaniu roślin. Zrozumienie, że to właśnie regulacja szczeliny wpływa bezpośrednio na efektywność cięcia, jest kluczowe dla poprawnego działania zespołów tnących. Błędy analizy problemów wynikają często z mylenia objawów z przyczynami; w tym przypadku skoncentrowanie się na regulacji elementów tnących i ich wzajemnych odległości jest fundamentalne dla zapewnienia sprawności operacyjnej maszyny.

Pytanie 6

W okresowych inspekcjach weryfikujących stan techniczny powinny uczestniczyć

A. maszyny do nawożenia mineralami
B. urządzenia do uprawy międzyrzędowej
C. sprzęt do chemicznej ochrony roślin
D. urządzenia do obróbki termicznej płodów ziemi
Maszyny do upraw międzyrzędowych oraz urządzenia do termicznej obróbki ziemiopłodów, mimo że również mogą mieć swoje wymagania techniczne, nie są objęte tymi samymi regulacjami, co sprzęt do chemicznej ochrony roślin. W przypadku maszyn do upraw międzyrzędowych, ich głównym celem jest poprawa jakości gleby oraz zbioru roślin, a wymagania dotyczące ich stanu technicznego nie są tak rygorystyczne. Właściwie działające maszyny do uprawy powinny być sprawdzane pod kątem efektywności pracy, ale nie wymagają tak szczegółowych badań jak sprzęt aplikujący chemiczne środki ochrony roślin. Podobnie, choć urządzenia do termicznej obróbki ziemiopłodów wpływają na jakość produktów rolnych, to jednak ich przegląd techniczny nie jest regulowany w tej samej mierze co w przypadku sprzętu do aplikacji pestycydów. Typowym błędem myślowym jest założenie, że wszystkie maszyny rolnicze podlegają tym samym normom. Takie podejście może prowadzić do lekceważenia kluczowych aspektów związanych z bezpieczeństwem i efektywnością stosowania środków ochrony roślin, co w konsekwencji może wpłynąć negatywnie na plony oraz zdrowie ludzi i środowiska. Kluczowe jest, aby każdy sprzęt był oceniany zgodnie z jego przeznaczeniem i specyfiką użytkowania.

Pytanie 7

Jakie maszyny, poza włóką i siewnikiem, są częścią aktywnego zestawu uprawowo-siewnego?

A. Brona wirnikowa i wał zębaty
B. Brona talerzowa i wał strunowy
C. Kultywator oraz wał zębaty
D. Wał Campbella oraz brona zębata
Wybór odpowiedzi, które wskazują na inne połączenia maszyn w kontekście aktywnego zestawu uprawowo-siewnego, często wynika z niepełnego zrozumienia roli poszczególnych urządzeń w procesie agrotechnicznym. Wiele z wymienionych kombinacji, jak brona talerzowa z wałem strunowym czy wał Campbella z broną zębata, chociaż mogą być użyteczne w pewnych kontekstach, nie oddają pełnej funkcjonalności, jaką zapewniają brona wirnikowa i wał zębaty. Na przykład, brona talerzowa sama w sobie świetnie spisuje się w podorywce, lecz w zestawieniu z wałem strunowym nie jest w stanie zapewnić takiego samego poziomu zagęszczenia gleby, co jest kluczowe dla prawidłowego siewu. Odpowiedzi wskazujące na wał Campbella w zestawieniu z broną zębatą mogą prowadzić do mylnego przekonania o ich równoważności z brona wirnikową i wałem zębatym. Wał Campbella, choć również stosowany w uprawie, nie jest idealnym towarzyszem dla bron wirnikowej, co może negatywnie wpływać na efektywność upraw. Kluczowym błędem jest zatem mylenie różnych rodzajów maszyn i ich właściwości, co prowadzi do wyboru nieoptymalnych zestawów maszynowych, zamiast skoncentrowania się na zespołach, które rzeczywiście wspierają efektywność i jakość plonów."

Pytanie 8

Jakie będą koszty osuszenia 30 ton kukurydzy z 30% wilgotności do 15%, jeśli cena usługi wynosi 10 zł za osuszenie 1 tony o 1% wilgotności?

A. 9000 zł
B. 4500 zł
C. 6500 zł
D. 3000 zł
W przypadku niepoprawnych odpowiedzi, często popełniane są błędy w obliczeniach związanych z ilością wilgotności, którą należy usunąć. Na przykład, jeśli ktoś oblicza koszt wysuszenia 30 ton kukurydzy do 15% wilgotności jako 3000 zł, może to wynikać z nieprawidłowego założenia, że całkowita ilość wilgotności do usunięcia to tylko 10% zamiast 15%. Takie zaniżenie kosztów prowadzi do błędnych wniosków i nieefektywnego planowania. Inny typowy błąd to mylenie jednostek miary; zamiast uwzględniać tonę kukurydzy, można przypadkowo zinterpretować to jako kilogram, co drastycznie zmienia wynik. Ponadto, niektórzy mogą przyjąć, że koszty związane z wysuszeniem są stałe, ignorując zmienność cen usług w zależności od wilgotności początkowej. Tego typu uproszczenia prowadzą do błędnych ocen finansowych, które mogą negatywnie wpływać na decyzje biznesowe. W realiach przemysłowych, dokładne obliczenia i znajomość cen rynkowych dla różnych poziomów wilgotności są kluczowe dla efektywnego zarządzania kosztami produkcji, co jest istotne w kontekście optymalizacji zysku i minimalizacji strat.

Pytanie 9

Na podstawie informacji zawartych w tabeli wskaż jaki powinien być rozstaw kół ciągnika "b" i kół sterujących narzędzia "c", przy szerokości międzyrzędzi 67,5 cm?

Szerokość międzyrzędzi [cm]Rozstaw kół ciągnika [cm]Rozstaw kół sterujących [cm]
30150210
42125210
45135225
50150250
62,5125250
67,5135270
75150300

A. b=125 cm i c=250 cm
B. b=135 cm i c=270 cm
C. b=135 cm i c=250 cm
D. b=125 cm i c=270 cm
Poprawna odpowiedź to b=135 cm i c=270 cm, co wynika z zastosowania standardów dotyczących rozstawu kół w maszynach rolniczych. Przy szerokości międzyrzędzi wynoszącej 67,5 cm, odpowiedni rozstaw kół ciągnika oraz kół narzędziowych powinien zapewniać maksymalną stabilność podczas pracy w polu. Ustalony rozstaw 135 cm dla kół ciągnika zapewnia odpowiednią równowagę i minimalizuje ryzyko przewrócenia się maszyny, a 270 cm dla kół narzędziowych pozwala na skuteczne manewrowanie oraz precyzyjne prowadzenie narzędzi. Tego typu rozstaw kół jest zgodny z zaleceniami dostawców sprzętu rolniczego, które mają na celu minimalizację uszkodzeń gleby oraz poprawę efektywności pracy. Przykładowo, tak skonfigurowany ciągnik może być wykorzystywany do uprawy roli w trudnych warunkach, gdzie stabilność i precyzja są kluczowe. Zastosowanie tych wartości rozstawu kół przekłada się również na niższe zużycie paliwa dzięki mniejszemu oporowi przy manewrowaniu.

Pytanie 10

Jaką maszynę czyszczącą należy wykorzystać do oddzielenia uszkodzonych nasion od nienaruszonych?

A. Płótniarkę
B. Wialnię
C. Tryjer
D. Młynek
Młynek, jako maszyna stosowana głównie do rozdrabniania surowców, nie jest odpowiednim rozwiązaniem do oddzielania nasion połamanych od całych. Jego główną funkcją jest mielenie, które zmienia strukturę nasion i może prowadzić do ich całkowitego zniszczenia, co uniemożliwia jakiekolwiek dalsze wykorzystanie. Zastosowanie młynka w tym kontekście prowadzi do błędnych założeń dotyczących procesu czyszczenia, co skutkuje utratą wartości surowca. Z kolei wialnia, choć również służy do separacji, wykorzystuje inne zasady działania, skupiając się na oddzieleniu nasion od zanieczyszczeń przy pomocy wiatru. W praktyce oznacza to, że wialnia nie jest w stanie skutecznie oddzielić nasion połamanych, które mają podobne właściwości do nasion całych. Płótniarka, natomiast, jest maszyną przeznaczoną do obróbki tkanin, a nie do czyszczenia nasion, co pokazuje, że decyzja o jej użyciu w tym procesie opiera się na niewłaściwych przesłankach. Podsumowując, wszystkie wymienione maszyny mają swoje specyficzne zastosowania, ale nie są one przeznaczone do efektywnego separowania nasion połamanych od całych, co czyni tryjer jedynym właściwym wyborem w tym kontekście.

Pytanie 11

Jaki instrument powinien być użyty do określenia gęstości elektrolitu w akumulatorze?

A. Wakuometr
B. Manometr
C. Woltomierz
D. Areometr
Areometr to przyrząd służący do pomiaru gęstości cieczy, który znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach, w tym w motoryzacji i energetyce, gdzie istotne jest monitorowanie jakości elektrolitu w akumulatorach. W akumulatorach kwasowo-ołowiowych, gęstość elektrolitu jest wskaźnikiem stanu naładowania. Areometry mają skalę, która pozwala na bezpośredni odczyt gęstości, co jest kluczowe dla oceny stanu akumulatora. W praktyce, pomiar gęstości elektrolitu za pomocą areometru powinien być wykonywany w temperaturze 25°C, aby zapewnić dokładność wyników. Zmiany w gęstości elektrolitu mogą wskazywać na potrzebę doładowania akumulatora lub jego uszkodzenie, dlatego regularne pomiary są zalecane jako część konserwacji akumulatorów, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu akumulatorami. Przykładowo, jeśli gęstość elektrolitu spadnie poniżej określonego poziomu, może to sugerować, że akumulator jest rozładowany lub uszkodzony, co wymaga natychmiastowego działania.

Pytanie 12

W przypadku prosto ustawionych źdźbeł, nagarniacz kombajnu zbożowego powinien być wyregulowany tak, aby jego listwy dotykały źdźbeł na

A. 1/3 ich wysokości, mierząc od podłoża
B. 1/2 ich wysokości, mierząc od kłosów
C. 1/4 ich wysokości, mierząc od podłoża
D. 1/3 ich wysokości, mierząc od kłosów
Ustawienie nagarniacza na 1/2 lub 1/4 wysokości źdźbeł, licząc od kłosów albo podłoża, to prosta droga do strat, a to się nie opłaca. Jak nagarniacz jest zbyt wysoko, to kombajn może nie zebrać wszystkich kłosów, a to prowadzi do dublowania roboty i marnowania ziarna. Naprawdę, ustawienie na 1/3 to najlepsza opcja, bo wtedy kłosy są w zasięgu. Jak ustawimy na 1/2, to nagarniacz przegapi dolne partie kłosów, gdzie często jest większa część plonu. Ustawienie na 1/4 również nie jest mądre, bo wtedy zmniejszamy szansę na zebranie kłosów, co oznacza ich utratę. Takie błędy najczęściej biorą się z niezrozumienia, jak działa kombajn i jakie są standardy agronimiczne. Każde zboże ma swoje wymagania, więc operatorzy powinni dostosować ustawienia do warunków. Ignorowanie tego może przynieść spore straty finansowe i kiepskie wykorzystanie sprzętu.

Pytanie 13

Jaką należy ustalić cenę, w zł/ha, za usługę orki pługiem, jeśli wydajność sprzętu to 0,5 ha/h, koszty godzinowe jego użytkowania wynoszą 100 zł, a usługodawca planuje zysk 80 zł za godzinę?

A. 130 zł/ha
B. 310 zł/ha
C. 280 zł/ha
D. 210 zł/ha
Podczas analizy niepoprawnych odpowiedzi, możemy zauważyć kilka kluczowych błędów myślowych. Niektórzy mogą błędnie zakładać, że cena usługi powinna być obliczana wyłącznie na podstawie kosztów użytkowania agregatu, co jest niewłaściwym podejściem. Na przykład, odpowiedzi sugerujące stawki powyżej 180 zł/ha mogą wynikać z nieuwzględnienia wydajności agregatu. Warto pamiętać, że stawki usługowe muszą odzwierciedlać zarówno koszty bezpośrednie, jak i zysk, ale również lokalne warunki rynkowe. Często popełnianym błędem jest również przyjmowanie zbyt wysokiego zysku, co może prowadzić do ustalania cen, które są niekonkurencyjne. Ostatecznie, wyliczenia powinny bazować na realistycznych danych dotyczących wydajności i kosztów, a także na zrozumieniu, że błędne obliczenia mogą wpłynąć na decyzje biznesowe. W kontekście orki pługiem, należy uwzględnić różnorodne czynniki, takie jak lokalna konkurencja, typ gleby, czy dodatkowe koszty eksploatacyjne sprzętu, co jeszcze bardziej komplikuje ustalanie cen. Kluczowe jest zrozumienie, że proste mnożenie kosztów przez wydajność nie wystarczy do uzyskania rzetelnej ceny usługi.

Pytanie 14

Zestaw nowych lemieszy do pługa ma cenę 360 zł. Czas eksploatacji lemieszy regenerowanych jest krótszy o 1/3 w porównaniu z nowymi. Jaka powinna być maksymalna cena lemieszy regenerowanych, aby ich zakup pozostał opłacalny?

A. 280 zł
B. 300 zł
C. 260 zł
D. 240 zł
Odpowiedź 240 zł jest poprawna, ponieważ podstawą obliczeń jest analiza kosztów oraz czasu użytkowania lemieszy regenerowanych w porównaniu do nowych. Komplet nowych lemieszy kosztuje 360 zł, a ich czas używania jest podstawą do określenia opłacalności zakupu regenerowanych. Ponieważ czas używania lemieszy regenerowanych jest o 1/3 krótszy, oznacza to, że ich użyteczność czasowa wynosi 2/3 czasu użytkowania lemieszy nowych. W związku z tym, aby regenerowane lemiesze były opłacalne, ich maksymalny koszt powinien wynosić 2/3 ceny nowych lemieszy. Obliczając to: (2/3) * 360 zł = 240 zł. W praktyce, wybór lemieszy regenerowanych o maksymalnej cenie 240 zł pozwala na zrównoważenie kosztów, co jest zgodne z zasadami efektywności ekonomicznej w branży rolniczej. W kontekście standardów branżowych, podejście do regeneracji sprzętu i komponentów jest zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju, co może przyczynić się do zmniejszenia kosztów operacyjnych na dłuższą metę.

Pytanie 15

Podczas wymiany filtra oleju w puszce należy nasmarować uszczelkę gumową filtra

A. silikonem.
B. osuszyć.
C. olejem silnikowym.
D. wazeliną.
Pokrycie gumowej uszczelki filtra oleju olejem silnikowym przed jego montażem jest kluczowym krokiem w procesie wymiany filtra. Olej silnikowy działa jako smar, co umożliwia łatwiejsze dokręcenie filtra bez ryzyka uszkodzenia uszczelki. Właściwie nałożony olej tworzy warstwę smarującą, która zapobiega zacięciu się uszczelki oraz zapewnia równomierne dopasowanie do powierzchni kontaktu. To działanie zmniejsza ryzyko wycieków oleju, które mogą wystąpić na skutek niedostatecznego docisku lub uszkodzenia uszczelki w momencie zakręcania filtra. Ponadto, pokrycie uszczelki olejem sprzyja lepszemu uszczelnieniu, co jest niezwykle ważne, zwłaszcza w silnikach pracujących w trudnych warunkach. W branży motoryzacyjnej zaleca się tę praktykę jako standardowy krok w procedurach wymiany filtrów olejowych, aby zapewnić długotrwałą szczelność i poprawę wydajności silnika.

Pytanie 16

Od czego będzie zależała struktura paszy uzyskana w wyniku śrutowania w bijakowym śrutowniku?

A. ilości i rozmieszczenia bijaków na wirniku
B. prędkości obrotów wirnika z bijakami
C. rozmiaru szczeliny otwarcia zasuwy podajnika
D. wielkości otworów w użytych sitach
Prędkość obrotowa wirnika to też ważny element w procesie śrutowania, ale nie jest najważniejsza, jeśli chodzi o strukturę paszy. Jak za szybko kręci, to pasza może być zbyt rozdrobniona, co nie zawsze jest ok, zwłaszcza jak chcemy większe cząstki. Liczba i rozmieszczenie bijaków na wirniku również mają znaczenie, ale nie decydują o granulacji paszy. Można się pomylić, gdy bijaki są za bardzo skupione w jednym miejscu – wtedy może być nierównomierne rozdrobnienie surowca. A zasuwy podajnika też wpływają na to, jak surowiec płynie, ale nie są odpowiedzialne za samą strukturę paszy, bo głównie regulują ilość materiału w śrutowniku. Jeśli myślisz, że te rzeczy są najważniejsze, to możesz nie do końca zrozumieć, jak to wszystko działa. Dobrze przemyślany proces, który uwzględnia odpowiednie sitka, jest kluczowy, żeby pasza była zgodna z wymaganiami żywieniowymi zwierząt oraz normami jakościowymi, które mają znaczenie na rynku.

Pytanie 17

Podczas wymiany końcówek wtryskiwaczy w silniku traktora, należy

A. zdjąć głowicę silnika
B. zdjąć pokrywę zaworów, a następnie końcówki wtryskiwaczy
C. usunąć wtryskiwacze z silnika
D. odkręcić końcówki bez wyjmowania wtryskiwaczy
Zdemontowanie głowicy silnika, pokrywy zaworów lub próba odkręcenia końcówek wtryskiwaczy bez ich wcześniejszego wymontowania to podejścia, które mogą prowadzić do poważnych problemów zarówno związanych z bezpieczeństwem, jak i z wydajnością silnika. Demontaż głowicy silnika jest skomplikowanym procesem, wymagającym dużej precyzji i znajomości budowy silnika. Zbyt wiele luzów lub niewłaściwe mocowanie po ponownym złożeniu może prowadzić do nieszczelności, a tym samym do utraty kompresji i zwiększonego zużycia paliwa. W przypadku demontażu pokrywy zaworów, chociaż może to dawać dostęp do wtryskiwaczy, nie jest to wystarczające dla skutecznej wymiany końcówek. Pokrywa zaworów ma na celu uszczelnienie komory, a jej nieodpowiednie zamontowanie po demontażu może prowadzić do wycieków oleju silnikowego. Próba odkręcenia końcówek wtryskiwaczy bez ich demontażu z silnika jest również błędnym podejściem, które może skutkować uszkodzeniami gwintów wtryskiwaczy lub ich gniazd, co w konsekwencji prowadzi do kosztownych napraw. Dlatego kluczowe jest przestrzeganie standardowych procedur i najlepszych praktyk w zakresie serwisowania silników, aby zapewnić ich niezawodność i sprawność.

Pytanie 18

Oblicz całkowity koszt wymiany oleju w silniku ciągnika rolniczego, jeżeli koszt użytych części i materiałów eksploatacyjnych wynosił 800 złotych brutto, a koszt netto robocizny to 330 złotych. Stawka VAT dla robocizny wynosi 8%.

A. 1 156,40 zł
B. 1 205,40 zł
C. 1 186,40 zł
D. 1 303,40 zł
Żeby policzyć całkowity koszt wymiany oleju w silniku ciągnika rolniczego, dobrze jest zsumować wydatki na materiały oraz koszt robocizny, nie zapominając o VAT na robociznę. Koszt części i materiałów wynosi 800 zł brutto. Robocizna netto to 330 zł. Do tej kwoty doliczamy VAT w wysokości 8%, co daje nam 26,40 zł (330 zł * 0,08). Zatem całkowity koszt robocizny z VAT to 356,40 zł (330 zł + 26,40 zł). Jak zsumujesz wszystko, czyli 800 zł + 356,40 zł, to wychodzi nam 1 156,40 zł. Z praktycznego punktu widzenia, dokładne obliczenia kosztów są mega istotne w gospodarstwie rolnym, bo pozwalają na lepsze planowanie finansów oraz optymalizację wydatków na serwis i eksploatację maszyn.

Pytanie 19

Wtryskiwacze piezoelektryczne wykorzystywane są w jednostkach napędowych

A. czterosuwowych wtryskowych z zapłonem iskrowym
B. z zapłonem samoczynnym i układem zasilania Common Rail
C. z zapłonem samoczynnym i wtryskiem pośrednim
D. dwusuwowych gaźnikowych z zapłonem iskrowym
Wybór odpowiedzi związany z silnikami czterosuwowymi wtryskowymi z zapłonem iskrowym wskazuje na nieporozumienie dotyczące zasad działania różnych typów silników. Silniki z zapłonem iskrowym, typowe dla większości silników benzynowych, charakteryzują się innym mechanizmem wtrysku paliwa, który nie wymaga takich zaawansowanych rozwiązań jak wtryskiwacze piezoelektryczne. Z kolei silniki dwusuwowe gaźnikowe z zapłonem iskrowym również nie są kompatybilne z technologią wtrysku piezoelektrycznego, ponieważ opierają się na prostszym systemie zasilania, który nie jest w stanie wykorzystać możliwości precyzyjnego sterowania wtryskiem. Ponadto, silniki z zapłonem samoczynnym i wtryskiem pośrednim, mimo że mogą używać wtryskiwaczy, zazwyczaj nie korzystają z technologii piezoelektrycznej, która jest bardziej zaawansowana i wymagająca większej precyzji w aplikacjach wysokociśnieniowych, jak to ma miejsce w systemach Common Rail. Wybór niewłaściwego typu układu wtryskowego może prowadzić do nieefektywnego spalania paliwa, wyższych emisji spalin oraz obniżonej wydajności silnika. Dlatego ważne jest zrozumienie różnic między tymi technologiami i ich zastosowaniem w odpowiednich typach silników, aby uniknąć poważnych błędów w diagnostyce i naprawach.

Pytanie 20

Podczas przeglądu instalacji pneumatycznej ciągnika rolniczego przed sezonem zimowym należy

A. wymienić olej w kompresorze
B. usunąć wodę z zbiornika
C. podnieść ciśnienie w systemie
D. wymienić zawory ssące i tłoczące w kompresorze
Usunięcie wody ze zbiornika to mega ważny krok, jeśli chodzi o przygotowanie instalacji pneumatycznej ciągnika na zimę. Ta woda, która się zbiera, może powodować korozję i zamarzanie, a to z kolei przysparza kłopotów z działaniem całego układu. Jak temperatura spada, to ta woda może zamarznąć, a wtedy sprężarka i inne części mogą się po prostu zepsuć. Dlatego regularne sprawdzanie i opróżnianie zbiornika z kondensatu jest szalenie istotne – to tak naprawdę jedna z najlepszych praktyk, jakich warto się trzymać przy użytkowaniu sprzętu rolniczego. Po tym, jak pozbędziesz się wody, dobrze byłoby jeszcze zrobić kontrolę szczelności układu i sprawdzić ciśnienie robocze. Przecież wszyscy chcemy, żeby instalacja działała jak należy. A jak się mówi w branży, standardy takie jak ISO 8573 też pokazują, jak ważna jest jakość powietrza w systemach pneumatycznych. Bez tego, wszystko może się posypać.

Pytanie 21

Systemy zasilania silników typu Common Rail są wyposażone w wtryskiwacze

A. stanowiące połączenie wtryskiwacza i pompy
B. działające mechanicznie
C. działające na zasadzie ciśnienia paliwa
D. działające elektrycznie
Układy zasilania silników Common Rail nie mogą być uznawane za systemy sterowane ciśnieniem paliwa, ponieważ tego rodzaju rozwiązania opierają się na mechanizmach hydraulicznych, które nie zapewniają takiej precyzji jak elektryczne sterowanie. Sterowanie ciśnieniem, mimo że ma swoje zastosowania w innych układach zasilania, nie jest wystarczające w kontekście nowoczesnych silników diesla, gdzie kluczowe jest osiągnięcie precyzyjnego wtrysku paliwa do cylindra w odpowiednim momencie. Wtryskiwacze sterowane mechanicznie również są niewłaściwym podejściem, ponieważ mechaniczne układy nie wykorzystują zaawansowanej elektroniki, co ogranicza ich zdolność do adaptacji w zmieniających się warunkach pracy silnika. Propozycja dotycząca połączenia wtryskiwacza i pompy jest mylna, ponieważ w układzie Common Rail wtryskiwacze są oddzielnymi komponentami, które współpracują z wysokociśnieniową pompą paliwową, ale nie stanowią jednego, hybrydowego elementu. Tego rodzaju błędne myślenie często prowadzi do nieporozumień w zakresie działania nowoczesnych układów zasilania. W rzeczywistości, zastosowanie elektronicznych wtryskiwaczy to nie tylko innowacja technologiczna, ale także odpowiedź na rosnące wymagania dotyczące ochrony środowiska oraz efektywności energetycznej, które są kluczowe w dzisiejszym przemyśle motoryzacyjnym.

Pytanie 22

Aby automatycznie odmierzać i dostarczać równe ilości materiału z zasobnika do miejsca karmienia lub do urządzenia, w którym odbywa się dalsza obróbka, należy wykorzystać

A. przenośnik
B. dozownik
C. wóz paszowy
D. podajnik
Podajnik, choć również wykorzystywany w procesach transportu i dozowania materiałów, różni się funkcjonalnością od dozownika. Jego głównym zadaniem jest przemieszczanie materiału z jednego miejsca do drugiego, a nie precyzyjne odmierzanie porcji. Zastosowanie podajników w kontekście automatyzacji może prowadzić do nieefektywności, jeśli wymagana jest dokładność dawkowania. Wóz paszowy to kolejny element, który ma swoje zastosowanie w transporcie pasz do zwierząt, jednak nie jest on przystosowany do precyzyjnego dozowania. Jego rola polega raczej na dystrybucji większych ilości paszy, co może prowadzić do nadmiaru lub niedoboru pokarmu, co jest niekorzystne dla zdrowia zwierząt. Z kolei przenośnik jest narzędziem do transportu materiałów na dłuższe odległości, ale nie jest wyposażony w mechanizmy pomiarowe, co uniemożliwia mu wykonywanie dokładnych dawek. W przemyśle kluczowe jest zastosowanie odpowiednich urządzeń do specyficznych zadań, aby zapewnić efektywność i jakość produkcji. Dlatego wybór dozownika jako urządzenia do automatycznego odmierzania porcji jest kluczowy dla zachowania standardów jakości i efektywności procesów technologicznych.

Pytanie 23

Wysokie zużycie paliwa oraz zauważalny wzrost objętości oleju w misce olejowej wskazują na uszkodzenie

A. regulatora obrotów silnika
B. rozpylaczy wtrysków
C. pompy wtryskowej
D. pompy dostawczej
Odpowiedzi, które wskazują na regulator prędkości obrotowej, pompę wtryskową oraz pompę zasilającą, nie uwzględniają specyfiki objawów, jakie są związane z uszkodzeniem rozpylaczy wtrysków. Regulator prędkości obrotowej ma na celu utrzymanie optymalnej prędkości obrotowej silnika, a jego uszkodzenie nie wpływa bezpośrednio na nadmierne zużycie paliwa w połączeniu ze wzrostem poziomu oleju. Pompa wtryskowa odpowiada za dostarczanie paliwa pod odpowiednim ciśnieniem do wtrysków, a jej awaria zazwyczaj prowadzi do problemów z uruchamianiem silnika lub jego pracy w skrajnych warunkach, a nie bezpośrednio do zwiększonego zużycia paliwa i chybionego poziomu oleju. Z kolei pompa zasilająca ma za zadanie dostarczenie paliwa do pompy wtryskowej, a jej usterki mogą powodować niedostateczne ciśnienie paliwa, co objawia się brakiem mocy silnika, a nie wzrostem poziomu oleju. Właściwe podejście do diagnozowania problemów silnikowych wymaga zrozumienia, że każdy z tych elementów działa w określony sposób i ich uszkodzenie manifestuje się różnymi objawami. Typowym błędem jest mylenie tych objawów z ogólnymi problemami silnikowymi, co prowadzi do nieefektywnych napraw i nieprawidłowego użytkowania pojazdu.

Pytanie 24

Aby sprawdzić poprawność ustawienia kół zębatych w przekładni głównej, przed rozpoczęciem obracania kołami w celu obserwacji śladów ich współdziałania, należy pokryć powierzchnię koła talerzowego

A. tuszem traserskim
B. smarem grafitowym
C. kredą szkolną
D. olejem przekładniowym
Odpowiedź 'tuszem traserskim' jest poprawna, ponieważ zastosowanie tuszu traserskiego na powierzchni koła talerzowego umożliwia wizualizację śladów współpracy zębatek. Tusz ten jest materiałem, który po nałożeniu na powierzchnię zębatki pozostawia wyraźny ślad, co pozwala na łatwe ocenienie jakości kontaktu między zębami kół. W praktyce, inżynierowie i technicy używają tuszu traserskiego w procesie ustawiania i regulacji przekładni, aby upewnić się, że zęby współpracują ze sobą prawidłowo, co jest kluczowe dla prawidłowego działania przekładni. Właściwe ustawienie kół zębatych jest nie tylko istotne dla wydajności mechanizmu, ale również minimalizuje ryzyko zużycia i uszkodzeń, co przekłada się na dłuższą żywotność komponentów. Tusz traserski jest zgodny z najlepszymi praktykami w inżynierii mechanicznej, gdzie precyzyjne ustawienie zębów jest niezbędne do zapewnienia optymalnej pracy maszyn i urządzeń.

Pytanie 25

Jakie działania należy podjąć, aby zapewnić szczelność zaworu w gnieździe głowicy przed montażem zespołu?

A. docieranie współpracujących powierzchni gniazda i zaworu
B. polerowanie trzonka zaworu
C. wymianę uszczelniacza prowadnicy zaworowej
D. rozwiercanie prowadnicy zaworowej
Docieranie współpracujących powierzchni gniazda i zaworu to kluczowy proces, który zapewnia właściwą szczelność zaworu. Proces ten polega na precyzyjnym dopasowaniu kształtu i powierzchni kontaktujących się elementów, co jest niezbędne dla uzyskania hermetyczności. Poprawne docieranie pozwala na eliminację wszelkich mikroskopijnych nierówności oraz niedoskonałości, które mogą prowadzić do nieszczelności. Przykładowo, w silnikach spalinowych, szczelność zaworu ma istotny wpływ na efektywność pracy silnika oraz jego wydajność. Zgodnie z praktykami branżowymi, docieranie powinno być przeprowadzane z użyciem odpowiednich past docierających, co zwiększa precyzję i jakość uzyskanego połączenia. Dobre praktyki podpowiadają także, że proces ten powinien być wykonywany w kontrolowanych warunkach, co niweluje ryzyko wprowadzenia zanieczyszczeń. Dzięki prawidłowemu docieraniu można także znacznie wydłużyć żywotność zaworów oraz ich gniazd, co jest niezwykle istotne w kontekście kosztów utrzymania i eksploatacji urządzeń.

Pytanie 26

Sprawnie działająca pompa w opryskiwaczu rolniczym powinna zapewnić przy standardowych obrotach WOM, przy włączonych wszystkich rozpylaczach i mieszadle osiągnięcie ciśnienia rzędu

A. 0,5 MPa
B. 2,5 MPa
C. 0,1 MPa
D. 2,0 MPa
Wybór odpowiedzi 2,0 MPa jest niepoprawny i odzwierciedla typowe nieporozumienia dotyczące ciśnienia roboczego pomp opryskiwaczy. Takie wysokie ciśnienie może prowadzić do niepożądanych skutków, jak zbyt drobne krople, które ulegają łatwiejszemu parowaniu, co może skutkować mniejszą skutecznością zabiegów ochrony roślin. Ponadto, ciśnienie 2,5 MPa, które również zostało wskazane, jest jeszcze bardziej ekstremalne, co może prowadzić do uszkodzenia sprzętu oraz zwiększenia zużycia cieczy roboczych, co jest nieekonomiczne. Odpowiedzi 0,1 MPa i 0,5 MPa z kolei nie odzwierciedlają standardowych wymagań dla nowoczesnych pompy, które powinny zapewniać odpowiednie ciśnienie dla efektywnego oprysku. Zbyt niskie ciśnienie, jak w przypadku 0,1 MPa, skutkuje niewystarczającym rozpyleniem cieczy, co prowadzi do niedostatecznego pokrycia roślin i może przyczynić się do nieefektywnych zabiegów ochrony roślin. W praktyce rolniczej kluczowe jest zrozumienie zależności między ciśnieniem a efektywnością oprysku, co pozwala na optymalizację użycia środków ochrony roślin oraz oszczędności ekonomiczne.

Pytanie 27

Podczas pracy ciągnika zauważono nadmierną emisję czarnego dymu z wydechu. Jaka może być tego przyczyna?

A. Niewłaściwa proporcja mieszanki paliwowo-powietrznej
B. Luźny pasek klinowy
C. Zbyt mała ilość płynu chłodzącego
D. Zablokowany filtr oleju
Czarny dym z wydechu ciągnika jest zazwyczaj wynikiem niewłaściwej proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej. Oznacza to, że do komory spalania dostaje się zbyt dużo paliwa w stosunku do ilości powietrza, co prowadzi do niepełnego spalania. W praktyce może to być spowodowane zanieczyszczeniem filtra powietrza, złym ustawieniem pompy wtryskowej lub uszkodzonym wtryskiwaczem, który dostarcza nadmierną ilość paliwa. W branży rolniczej, gdzie ciągniki są często używane w trudnych warunkach, regularna kontrola i konserwacja układu dolotowego oraz układu paliwowego jest kluczowa dla zapewnienia ich prawidłowego działania. Właściwe ustawienie mieszanki paliwowo-powietrznej jest istotne nie tylko dla efektywności spalania, ale także dla trwałości silnika i ochrony środowiska. Warto pamiętać, że nadmierna emisja czarnego dymu, oprócz zwiększonego zużycia paliwa, może prowadzić do poważniejszych problemów mechanicznych i powinno być jak najszybciej zdiagnozowane i naprawione przez specjalistę.

Pytanie 28

Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli oblicz koszt wymiany lemieszy w trzyskibowym pługu zawieszanym

Składnik cenyCena netto [zł]Podatek VAT [%]
Lemiesz pługa10023
Robocizna (wymiana jednego lemiesza)258

A. 498 zł
B. 450 zł
C. 375 zł
D. 420 zł
Prawidłowa odpowiedź to 450 zł, co wynika z prawidłowego obliczenia całkowitego kosztu wymiany lemieszy w trzyskibowym pługu zawieszanym. Aby uzyskać ten wynik, należy najpierw ustalić koszt wymiany jednego lemiesza, a następnie pomnożyć go przez liczbę lemieszy, czyli 3. W praktyce, w przypadku kosztów eksploatacyjnych maszyn rolniczych, kluczowe jest nie tylko zrozumienie jednostkowych kosztów, ale także umiejętność ich sumowania i wykorzystywania w kontekście całkowitych wydatków. W branży rolniczej, gdzie koszty utrzymania sprzętu wpływają na rentowność działalności, precyzyjne obliczenia finansowe są niezbędne. Standardy branżowe sugerują, aby wszelkie wydatki związane z konserwacją i wymianą części maszyn były dokładnie dokumentowane, co pozwala na efektywną analizę kosztów i podejmowanie świadomych decyzji biznesowych.

Pytanie 29

Jakie będą wydatki na przechowywanie 100 ton zboża od 1 sierpnia do 1 marca w roku następnym w magazynie, który pobiera 8 zł brutto za tonę miesięcznie?

A. 8 400 zł
B. 6 800 zł
C. 5 600 zł
D. 4 900 zł
Koszt przechowywania 100 ton zboża w magazynie, który pobiera opłatę w wysokości 8 zł brutto za tonę miesięcznie, obliczamy na podstawie liczby miesięcy przechowywania oraz jednostkowej stawki. Zboże jest przechowywane od 1 sierpnia do 1 marca, co oznacza 7 miesięcy (sierpień, wrzesień, październik, listopad, grudzień, styczeń, luty). Obliczenia przedstawiają się następująco: 100 ton * 8 zł/tona/miesiąc * 7 miesięcy = 5 600 zł. Tego rodzaju obliczenia są powszechnie stosowane w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, aby oszacować całkowite koszty związane z przechowywaniem towarów. Dobrą praktyką jest również uwzględnienie dodatkowych kosztów, takich jak ubezpieczenie towaru czy opłaty administracyjne, co pozwala na lepsze zaplanowanie budżetu. Dodać należy, że właściwe zarządzanie kosztami magazynowania jest kluczowe dla efektywności operacyjnej, co ma istotne znaczenie dla przedsiębiorstw działających na rynkach komercyjnych, gdzie konkurencja jest zacięta.

Pytanie 30

Do intensywnego spulchniania oraz częściowego kruszenia obrobionej i zleżałej gleby wykorzystuje się agregaty, które składają się

A. z brony talerzowej oraz wału kolczatki
B. z brony ciężkiej oraz wału strunowego
C. z kultywatora oraz wału gładkiego
D. z kultywatora oraz wału kruszącego
Odpowiedź z kultywatora i wału kruszącego jest prawidłowa, ponieważ te dwa elementy tworzą efektywną kombinację do głębokiego spulchniania i częściowego pokruszenia gleby. Kultywator jest narzędziem, które pozwala na efektywne mieszanie warstw gleby, co poprawia jej strukturę i przewiewność, a także sprzyja rozwojowi mikroorganizmów. Wał kruszący natomiast ma za zadanie rozdrabniać większe bryły gleby oraz wyrównywać powierzchnię, co jest kluczowe dla późniejszych prac siewnych i wzrostu roślin. W praktyce, ta kombinacja narzędzi jest powszechnie stosowana w gospodarstwach rolnych, które dążą do optymalizacji warunków glebowych, zwiększenia plonów oraz poprawy zdrowotności roślin. Zgodnie z obowiązującymi standardami agrotechnicznymi, prawidłowo przeprowadzone zabiegi spulchniające przy użyciu tych narzędzi przyczyniają się do lepszego wykorzystania wody oraz składników odżywczych przez rośliny. Tego typu podejście powinno być integralną częścią strategii zarządzania glebą, które uwzględniają zmienne warunki klimatyczne oraz specyfikę różnych rodzajów gleb.

Pytanie 31

Aby zrealizować ciągły transport materiałów sypkich na dystans około 10 m, należy wykorzystać

A. dmuchawę uniwersalną
B. przenośnik ślimakowy
C. ładowacz zawieszany
D. ładowacz przyczepiany
Przenośnik ślimakowy, ładowacz przyczepiany i ładowacz zawieszany to urządzenia, które niby mogą transportować materiały, ale raczej nie są najlepszym rozwiązaniem do transportu sypkich materiałów na krótkie odległości. Przenośnik ślimakowy działa poprzez przesuwanie materiału w spirali, co sprawia, że jest fajny do dłuższych tras, ale na krótkie dystanse to nieopłacalne. Ładowacz przyczepiany to sprzęt bardziej do załadunku, a transportuje głównie na większe odległości. Z kolei ładowacz zawieszany lepiej radzi sobie w miejscu składowania niż przy transporcie. Jak wybierzesz złe urządzenie, to mogą się pojawić różne problemy, jak zatory czy straty materiałowe. Tak więc, ważne jest, by dobrze dobierać sprzęt do tego, co właściwie chcesz transportować.

Pytanie 32

Zapewnienie, że pojazd rolniczy porusza się po krzywej bez bocznych poślizgów, stanowi podstawowe zadanie

A. wzmacniacza momentu
B. przekładni głównej
C. zwolnic planetarnych
D. mechanizmu różnicowego
Odpowiedzi wskazujące na wzmacniacz momentu, zwolnice planetarne oraz przekładnię główną nie uwzględniają fundamentalnej zasady działania mechanizmów stosowanych w pojazdach rolniczych na zakrętach. Wzmacniacz momentu jest elementem, który zwiększa moment obrotowy przekazywany na koła, ale nie odpowiada za różnicowanie prędkości obrotowych kół. Jego główną rolą jest zapewnienie większej mocy w trudnych warunkach, co nie ma bezpośredniego związku z umożliwieniem płynnego skręcania. Zwolnice planetarne, które są stosowane w niektórych pojazdach, służą raczej do zwiększenia momentu obrotowego i umożliwienia pracy w trudnym terenie, jednak również nie załatwiają problemu różnicowania prędkości kół przy skręcie. Z kolei przekładnia główna odpowiada za przekazywanie napędu z silnika na koła, a nie za sprawną regulację prędkości obrotowej poszczególnych kół. Niezrozumienie funkcji tych komponentów prowadzi do mylnych wniosków dotyczących ich zastosowania i znaczenia w kontekście manewrowania pojazdem. Podstawowym błędem jest pomijanie roli mechanizmu różnicowego, który jest niezbędny w zapewnieniu prawidłowego działania układu napędowego pojazdu w warunkach zakrętów, a także w docelowej stabilizacji pojazdu podczas manewrów na łuku.

Pytanie 33

W prasach tłokowych o wysokim współczynniku zgniotu regulacja tego współczynnika odbywa się przez modyfikację

A. długości beli
B. liczby obrotów wału napędzającego tłok
C. skoku tłoka
D. przekroju wylotu komory prasowania
Wybór innych odpowiedzi może prowadzić do nieporozumień dotyczących mechaniki pras tłokowych. Zmiana długości beli nie wpływa w sposób bezpośredni na stopień zgniotu, ponieważ długość beli jest związana z objętością materiału, ale nie determinującym czynnikiem procesu prasowania. W praktyce, ilość materiału w komorze prasowania jest kontrolowana przez inne mechanizmy, takie jak systemy dozujące. Skok tłoka, mimo że ma znaczenie w kontekście ogólnej wydajności maszyny, również nie jest bezpośrednio związany z regulacją stopnia zgniotu, lecz z samym procesem przemieszczania materiału. Z kolei liczba obrotów wału napędzającego tłok odnosi się głównie do prędkości pracy urządzenia. Zwiększanie prędkości może prowadzić do szybszego procesu, ale niekoniecznie do odpowiedniego stopnia zgniotu, który zależy od ciśnienia w komorze prasowania. Typowym błędem myślowym jest zatem mylenie zależności między szybkością a jakością procesu prasowania. Aby skutecznie regulować stopień zgniotu, konieczne jest skoncentrowanie się na parametrach związanych z ciśnieniem i przepływem materiału, co jest zgodne z zasadami inżynierii procesowej.

Pytanie 34

Jakie uszkodzenie wału maszyny można zauważyć podczas jego inspekcji?

A. Owalizacja czopów
B. Dynamiczne niewyważenie
C. Małe bicie w środkowej części długości
D. Odpryski materiału na czopach
Wybór odpowiedzi dotyczącej "niewielkiego bicia w połowie długości" jest niepoprawny, ponieważ bicia są często trudne do zaobserwowania gołym okiem i najczęściej wymagają specjalistycznych narzędzi pomiarowych, takich jak czujniki dynamiczne. Niewyważenie dynamiczne również nie jest łatwe do wykrycia podczas standardowych oględzin, ponieważ jest to problem, który ujawnia się głównie podczas pracy maszyny, a nie w trakcie statycznych inspekcji. Owalizację czopów, chociaż może być widoczna na niektórych urządzeniach pomiarowych, również nie jest czymś, co można łatwo wykryć jedynie poprzez oględziny zewnętrzne. Użytkownicy często mylą te zjawiska z bardziej oczywistymi uszkodzeniami, co prowadzi do błędnych wniosków o stanie technicznym wału. Kluczowym błędem myślowym jest zrozumienie, że wiele uszkodzeń mechanicznych wymaga analizy dynamicznej lub statycznej, a nie tylko wizualnej. W praktyce, aby skutecznie monitorować stan wałów, przedsiębiorstwa powinny wdrożyć kompleksowe programy utrzymania ruchu, które obejmują regularne pomiary drgań oraz analizy dynamiczne, aby identyfikować problemy, zanim staną się one krytyczne.

Pytanie 35

Aby ułatwić instalację prowadnic zaworowych w głowicy, należy

A. schłodzić prowadnicę
B. schłodzić głowicę
C. podgrzać zawór
D. podgrzać prowadnicę
Ogrzewanie prowadnicy czy głowicy to nie najlepszy sposób na montaż prowadnic zaworowych. Kiedy podgrzewasz prowadnicę, to ona się rozszerza, a potem ciężej ją włożyć w otwór głowicy. A jak schłodzisz głowicę, to i tak może być problem, bo bez odpowiedniego dostosowania prowadnica nie wejdzie. Ogrzewanie zaworu też nie sprawia, że montaż staje się prostszy. Można naprawdę narazić elementy silnika na uszkodzenia. Zrozumienie, jak materiały zachowują się w różnych temperaturach, jest super istotne. Wysokie temperatury sprawiają, że metale się rozszerzają, co może prowadzić do problemów z montażem i później do złej pracy silnika. Niestety, te kwestie często są źle rozumiane w naszym zawodzie, co potem prowadzi do nieefektywnego montażu i poważnych problemów z działaniem silników. Dlatego warto trzymać się sprawdzonych metod, jak schładzanie prowadnic.

Pytanie 36

Który ciągnik należy zastosować do prac pielęgnacyjnych w międzyrzędziach o rozstawie 45 cm z pielnikiem o zapotrzebowaniu na moc 30 kW?

ParametrCiągnik
C1C2C3C4
Moc znamionowa [kW]28323630
Rozstaw kół [mm]1250135013501500
Ogumienie kół tylnych [mm]12.4-3212.4-3218.4-3418.4-36
Ogumienie kół przednich [mm]6.00-168.3-247.50-207.50-16

A. C4
B. C3
C. C2
D. C1
Wybór nieodpowiedniego ciągnika do prac pielęgnacyjnych w międzyrzędziach o rozstawie 45 cm może prowadzić do wielu problemów. Na przykład, ciągnik C1, który ma zbyt małą moc, może nie być w stanie sprostać wymaganiom pielnika o zapotrzebowaniu 30 kW. Użycie takiego ciągnika skutkowałoby jego przeciążeniem, co nie tylko obniżyłoby efektywność pracy, ale również mogłoby prowadzić do uszkodzenia napędu lub silnika. Z drugiej strony, wybór ciągnika C3, który ma zbyt dużą moc, mógłby powodować niepotrzebne straty paliwa oraz nadmierne zniszczenia w uprawach, co jest sprzeczne z zasadami zrównoważonego rolnictwa. Co więcej, ciągnik C4, mimo że ma odpowiednią moc, posiada zbyt szeroki rozstaw kół, co uniemożliwia efektywne działanie w tak wąskich międzyrzędziach. Niekiedy myślenie, że większa moc to zawsze lepszy wybór, prowadzi do błędnych decyzji, które mogą negatywnie wpłynąć na efektywność prac oraz na zdrowie roślin. Właściwy dobór ciągnika powinien opierać się na analizie specyfikacji technicznych oraz praktycznych aspektów pracy w danym środowisku, co jest kluczowe dla optymalizacji procesów rolniczych.

Pytanie 37

Dopuszczalna ładowność przyczepy T653/1 z nadstawami wynosi

Podstawowe dane techniczne – masa i ładowność
J. M.T653T653/1T653/2
Masa własna pojazdukg19501925(2105)1940(2120)
Dopuszczalna masa całkowitakg595071058120
Dane techniczne umieszczone w nawiasach dotyczą wersji przyczep ze ścianami oraz nadstawami.

A. 1925 kg
B. 5950 kg
C. 2105 kg
D. 5000 kg
Wybór złej odpowiedzi w kontekście dopuszczalnej ładowności przyczepy T653/1 z nadstawami może wynikać z kilku mylnych założeń. Często przyczyną błędów jest niepełne zrozumienie różnicy między masą całkowitą a masą własną pojazdu. Na przykład, odpowiedzi sugerujące 1925 kg czy 2105 kg mylą się, ponieważ są to wartości związane z masą własną przyczepy, a nie z jej ładownością. Takie podejścia mogą prowadzić do stwierdzenia, że ładowność to po prostu masa samej przyczepy, co jest nieprawidłowe. Przyczepa T653/1 ma masę własną 2105 kg, więc jeśli przyjmujemy błędne wartości, możemy pomylić się w obliczeniach, zakładając, że ładowność to suma mas własnych. Odpowiedź 5950 kg również wskazuje na mylną interpretację, ponieważ sugeruje, że można przewozić jeszcze więcej niż dopuszczalna masa całkowita, co jest sprzeczne z zasadami bezpieczeństwa i normami prawa. Ważne jest, aby pamiętać, że każde przeładowanie przyczepy może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak uszkodzenie pojazdu lub wypadki drogowe. Ostatecznie zrozumienie tych zasad oraz znajomość przepisów prawnych dotyczących transportu drogowego jest kluczowe dla prawidłowego użytkowania przyczep i zapewnienia bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 38

O ile zmniejszą się koszty godzinowe, które rolnik ponosi na paliwo, jeśli ciągnik o mocy 50 kW z jednostkowym zużyciem paliwa ge= 300 g/kWh zostanie zastąpiony innym ciągnikiem o tej samej mocy i jednostkowym zużyciu paliwa równym ge = 200 g/kWh? Cena za kilogram paliwa wynosi 4 zł.

A. 10 zł
B. 60 zł
C. 40 zł
D. 20 zł
Niepoprawne odpowiedzi często wynikają z błędnych obliczeń lub niedokładnego zrozumienia pojęć związanych z zużyciem paliwa. Wiele osób może mylić jednostkowe zużycie z całkowitym zużyciem paliwa, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Na przykład, jeśli ktoś uważa, że różnica w kosztach wynosi 40 zł, może to wynikać z błędnego obliczenia zużycia. Oba ciągniki mają tę samą moc, ale różnią się tylko jednostkowym zużyciem paliwa. Kluczowe jest zrozumienie, że zużycie paliwa powinno być obliczane na podstawie mocy oraz jednostkowego zużycia, a nie prostego porównania wartości zużycia. W praktyce, wykorzystywanie efektywnych ciągników, które mniej zużywają paliwa, przyczynia się do znaczących oszczędności finansowych i redukcji emisji, co jest szczególnie istotne w kontekście zrównoważonego rozwoju i dobrych praktyk w rolnictwie. Jeśli podejście do obliczeń jest błędne, może to prowadzić do nieadekwatnych decyzji dotyczących inwestycji w nowe urządzenia, co z kolei wpływa na efektywność operacyjną gospodarstw rolnych.

Pytanie 39

Przed zamontowaniem bębna do kombajnu zbożowego, w którym zamontowano nowe cepy, należy

A. wyregulować wytrząsacze
B. wymienić odrzutnik słomy
C. wypoziomować klepisko
D. wyważyć bęben statycznie
Wymiana odrzutnika słomy, wyregulowanie wytrząsaczy czy wypoziomowanie klepiska są ważnymi czynnościami, jednak przed montażem nowego bębna młócącego nie są one kluczowe. Wymiana odrzutnika słomy może być związana z poprawą wydajności separacji ziarna od słomy, jednak sama w sobie nie rozwiązuje problemu wibracji, które mogą pojawić się wskutek nieprawidłowego wyważenia bębna. Regulacja wytrząsaczy jest istotna dla efektywnej pracy maszyny, ale jej skuteczność będzie ograniczona, jeśli bęben nie będzie odpowiednio wyważony. Nierównomierne obciążenie bębna może powodować nierównomierne rozkładanie materiału w kombajnie, co negatywnie wpłynie na proces młócenia. Wypoziomowanie klepiska, mimo że poprawia efektywność separacji, również nie eliminuje problemów związanych z wibracjami generowanymi przez niewyważony bęben. Należy pamiętać, że odpowiednie wyważenie bębna statycznie powinno być pierwszym krokiem przed przeprowadzeniem jakichkolwiek regulacji lub wymian. W praktyce, zaniedbanie tego aspektu może prowadzić do awarii maszyny, zwiększonego zużycia komponentów oraz obniżenia jakości zbiorów. Dlatego tak ważne jest, aby w pierwszej kolejności zająć się wyważeniem bębna, zanim przejdzie się do innych czynności konserwacyjnych.

Pytanie 40

W trakcie zbioru zbóż wyległych przy użyciu metody "pod włos", jak powinna się odnosić prędkość obwodowa listew nagarniacza do prędkości roboczej kombajnu?

A. większa o 20%
B. mniejsza
C. równa
D. większa o 40%
Podczas zbioru zbóż wyległych metodą 'pod włos', prędkość obwodowa listew nagarniacza powinna być mniejsza od prędkości roboczej kombajnu. Prawidłowe dostosowanie tych prędkości ma kluczowe znaczenie dla efektywności zbioru. Zbyt wysoka prędkość nagarniacza może powodować uszkodzenia roślin oraz ich nieefektywne zbieranie, co prowadzi do strat plonów i obniża jakość ziarna. Praktyczne zastosowanie tej zasady można dostrzec w standardach pracy z kombajnami, gdzie zaleca się, aby prędkość nagarniacza była dopasowana do prędkości jazdy, aby zapewnić, że zboże jest odpowiednio podawane do dalszych procesów. W przypadku zbioru wyległych zbóż, ich ułożenie na powierzchni pola może skutkować zmniejszoną efektywnością zbioru, dlatego niższa prędkość nagarniacza umożliwia lepsze wciąganie roślin i minimalizuje ryzyko ich rozrywania. Właściwe zrozumienie tych relacji jest kluczowe dla optymalizacji pracy kombajnu i maksymalizacji uzysku z plonów.