Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 25 maja 2025 20:39
  • Data zakończenia: 25 maja 2025 21:08

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Jaki będzie koszt brutto olejów niezbędnych do wykonania przeglądu ciągnika po przepracowaniu 600 mth?

Cena nettoPodatek VAT %IlośćWymiana po mth
50300600
Filtr oleju silnikowego35231 szt.xxx
Filtr paliwa wstępny18231 szt.xx
Filtr paliwa główny28231 szt.xxx
Olej silnikowy302310 lxxx
Olej przedniego mostu20235 lx

A. 560,16 zł
B. 486,60 zł
C. 492,00 zł
D. 536,00 zł
Wszystkie błędne odpowiedzi wynikają z nieprawidłowego obliczenia kosztów olejów do przeglądu ciągnika. Niekiedy można spotkać się z błędami w dodawaniu VAT, co prowadzi do błędnych wyników. Przykładem może być błędna kalkulacja oleju silnikowego, gdzie nie uwzględniono prawidłowego przelicznika na kwotę brutto. Niektórzy mogą pomylić również jednostki miary, co skutkuje nieprawidłowym oszacowaniem potrzebnych litrów oleju. Kolejną często spotykaną pomyłką jest zaniżenie lub zawyżenie kosztów jednostkowych, co jest efektem braku znajomości cen rynkowych lub stosowania nieaktualnych stawek. W branży rolniczej kluczowe jest regularne przeglądanie dokumentacji oraz ceny materiałów eksploatacyjnych, aby nie wprowadzać się w błąd. Zrozumienie procesu kalkulacji kosztów oraz umiejętność ich analizy ma olbrzymie znaczenie dla efektywności zarządzania maszynami. Użycie niewłaściwych danych prowadzi do niepoprawnych wniosków i może wpływać na całościową rentowność operacji rolniczej.

Pytanie 6

Należy uzupełnić braki w płynie chłodniczym

A. roztworem wodnym soli kuchennej.
B. płynem zgodnym z instrukcją obsługi.
C. czystym koncentratem.
D. roztworem wodnym sody.
Uzupełnianie ubytków płynu chłodniczego odpowiednim płynem zgodnym z instrukcją obsługi jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania systemu chłodzenia pojazdu. Płyny chłodnicze są formułowane z myślą o określonych właściwościach, takich jak temperatura wrzenia, temperatura zamarzania oraz odporność na korozję. Właściwy płyn chłodniczy nie tylko zapewnia optymalne chłodzenie silnika, ale również przyczynia się do ochrony elementów układu przed korozją i osadami, co ma kluczowe znaczenie dla długowieczności pojazdu. Przykładowo, płyny oparte na glikolu etylowym często zawierają dodatki zapobiegające rdzewieniu oraz osadzaniu się kamienia, co może znacząco poprawić wydajność układu chłodzenia. Używanie płynów niezgodnych z zaleceniami producenta może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, takich jak przegrzanie lub uszkodzenie uszczelnień, co wiąże się z kosztownymi naprawami. Zawsze należy odnosić się do instrukcji obsługi pojazdu, aby upewnić się, że stosowany płyn spełnia specyfikacje i normy producenta.

Pytanie 7

Jakie są zalety stosowania układu turbo doładowania w silnikach rolniczych?

A. Zwiększenie zużycia paliwa
B. Zwiększenie mocy i efektywności spalania
C. Zmniejszenie ilości emitowanych spalin
D. Zmniejszenie mocy silnika
Turbo doładowanie w silnikach rolniczych to technologia, która znacząco zwiększa ich wydajność. Dzięki zastosowaniu turbosprężarki możliwe jest zwiększenie ilości dostarczanego do cylindrów powietrza, co w połączeniu z odpowiednią dawką paliwa prowadzi do bardziej efektywnego procesu spalania. Efektem tego jest wyższa moc silnika bez konieczności zwiększania jego pojemności. Jest to szczególnie ważne w rolnictwie, gdzie często wymagana jest duża moc przy jednoczesnym zachowaniu kompaktowych rozmiarów maszyn. Dodatkowo, lepsze spalanie paliwa przyczynia się do zwiększenia efektywności energetycznej, co oznacza, że maszyny rolnicze mogą pracować dłużej na jednym baku paliwa. To nie tylko oszczędność, ale również mniejsze obciążenie dla środowiska. Dzięki turbo doładowaniu możliwe jest osiągnięcie wysokiej sprawności silnika, co jest zgodne z trendami w branży, które kładą nacisk na ekologię i ekonomię.

Pytanie 8

Na podstawie fragmentu cennika części zamiennych, koszt zakupu części do naprawy dwuprzeponowej pompy opryskiwacza polegającej na wymianie przepon roboczych oraz zaworów tłocznych i ssawnych wyniesie

Tabela: wyciąg z cennika
WyszczególnienieCena brutto z sztukę [zł]
Przepona tłoczna20,00
Przepona powietrznika15,00
Zawór tłoczny przepony3,00
Zawór ssawny przepony2,00

A. 75 zł
B. 40 zł
C. 65 zł
D. 50 zł
Wybór jednej z pozostałych wartości, takich jak 40 zł, 75 zł czy 65 zł, może wynikać z niedokładnego zrozumienia struktury kosztów oraz sposobu, w jaki powinny być one obliczane na podstawie poszczególnych komponentów. Przykładowo, wybierając 40 zł, można pomylić się, sądząc, że to koszt jedynie przepon, nie uwzględniając konieczności wymiany zaworów, które są równie istotne dla prawidłowego działania pompy. Z kolei wskazanie 75 zł lub 65 zł sugeruje, że osoba odpowiadająca mogła nieprawidłowo zsumować koszty lub uwzględnić dodatkowe elementy, które nie są potrzebne w tym konkretnym przypadku. W praktyce, nadmierne koszty mogą prowadzić do nieefektywności w zarządzaniu budżetem przeznaczonym na naprawy. Takie błędy są powszechnie spotykane, szczególnie gdy osoba nie ma doświadczenia w zakresie serwisowania urządzeń mechanicznych. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy element, od przepon po zawory, ma określoną rolę w funkcjonowaniu pompy, a ich prawidłowe zidentyfikowanie i oszacowanie kosztów jest niezbędne dla efektywnego zarządzania procesami naprawczymi. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla każdego, kto pracuje z urządzeniami mechanicznymi i dąży do ich optymalizacji oraz efektywnej eksploatacji.

Pytanie 9

Jakie powinno być ciśnienie powietrza w powietrzniku, jeśli ciśnienie cieczy roboczej zostało ustawione na
5,0 barów?

A. 0,5÷1,5 bara
B. 4,0÷4,5 bara
C. 1,7÷3,3 bara
D. 3,4÷3,9 bara
Wybór odpowiedzi spoza przedziału 1,7÷3,3 bara wskazuje na brak zrozumienia znaczenia ciśnienia powietrza w kontekście ciśnienia cieczy roboczej. Na przykład, podawane zakresy ciśnienia powietrza w odpowiedziach 0,5÷1,5 bara, 4,0÷4,5 bara oraz 3,4÷3,9 bara nie odpowiadają rzeczywistym wymaganiom technicznym. Zbyt niskie ciśnienie, jak w przedziale 0,5÷1,5 bara, może prowadzić do nieefektywnego funkcjonowania systemu, co z kolei skutkuje obniżoną wydajnością oraz ryzykiem uszkodzeń. Z drugiej strony, ciśnienia w zakresie 4,0÷4,5 bara oraz 3,4÷3,9 bara mogą prowadzić do nadmiernej kompresji powietrza, co również jest niekorzystne. Taka sytuacja może powodować zjawiska takie jak wzrost temperatury, co wpływa na właściwości cieczy roboczej, oraz zwiększa ryzyko wystąpienia awarii. Konsekwencje niewłaściwego doboru ciśnienia mogą być poważne, dlatego kluczowe jest przestrzeganie norm i dobrych praktyk, które wskazują, że ciśnienie powietrza w powietrzniku powinno być ściśle powiązane z ciśnieniem cieczy roboczej. Wiedza na ten temat jest niezbędna, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz niezawodność systemu hydraulicznego.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Podczas badania gęstości elektrolitu w akumulatorze uzyskano wynik 1,18 g/cm3. Analizując jego stan techniczny, można powiedzieć, że akumulator

A. wymaga pilnego doładowania
B. posiada zbyt wysoką gęstość elektrolitu
C. jest w pełni naładowany
D. doznał trwałego zasiarczenia
Odpowiedzi, które sugerują zasiarczenie akumulatora, zbyt dużą gęstość elektrolitu oraz stwierdzenie, że akumulator jest w pełni naładowany, opierają się na błędnych przesłankach i nie uwzględniają specyfiki pomiaru gęstości elektrolitu. Twierdzenie o zasiarczeniu, które występuje na skutek niewłaściwego ładowania, może być mylone z objawami niedoładowania. Gęstość 1,18 g/cm³ jasno wskazuje, że akumulator jest niedoładowany, co jest zupełnie innym zjawiskiem. Ponadto, zbyt wysoka gęstość elektrolitu, w kontekście pomiarów w akumulatorach, mogłaby sugerować nadmiar kwasu siarkowego, co jest sytuacją niebezpieczną, mogącą prowadzić do uszkodzenia akumulatora. Wartością referencyjną w ocenie stanu akumulatora jest zakres 1,27-1,29 g/cm³, co umożliwia identyfikację stanu naładowania. Błędna interpretacja gęstości elektrolitu może prowadzić do nieodpowiednich działań, takich jak dalsze eksploatowanie akumulatora w stanie niewłaściwego naładowania, co przyspiesza jego degradację. Zrozumienie mechanizmów działania akumulatorów oraz nauka poprawnych metod oceny ich stanu technicznego są kluczowe dla osiągnięcia maksymalnej wydajności i żywotności tego typu źródeł energii.

Pytanie 12

W Polsce olej napędowy typu F (zimowy) jest dostępny do sprzedaży

A. od 31 grudnia do 20 marca
B. od 16 kwietnia do 30 września
C. przez cały rok
D. od 16 listopada do końca lutego
Odpowiedź, że olej napędowy gatunku F (zimowy) w Polsce jest sprzedawany od 16 listopada do końca lutego, jest prawidłowa, ponieważ ten okres jest zgodny z regulacjami prawnymi wprowadzonymi przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz związanymi z warunkami atmosferycznymi, które wpływają na właściwości paliw. Olej napędowy zimowy charakteryzuje się niższą temperaturą krzepnięcia, co jest kluczowe dla zapewnienia jego prawidłowego działania w niskich temperaturach. Zastosowanie oleju napędowego zimowego jest szczególnie istotne w transporcie i logistyce, gdzie niezawodność pojazdów jest niezbędna. W praktyce, w okresie zimowym, stosowanie oleju napędowego gatunku F pozwala uniknąć problemów z zapychaniem filtrów paliwowych oraz zapewnia lepszą wydajność silników w trudnych warunkach eksploatacyjnych. Dobrą praktyką jest również monitorowanie prognoz pogodowych i dostosowywanie rodzaju paliwa do panujących warunków, co jest zgodne z zasadą efektywności energetycznej i bezpieczeństwa operacyjnego.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Pole kukurydzy o obszarze 20 ha ma zostać opryskane roztworem środka chwastobójczego w dawce 300 l/ha. Oblicz koszt pracy traktorzysty obsługującego ciągnik z opryskiwaczem zawieszanym o pojemności zbiornika 400 litrów, jeżeli stawka za 1 roboczogodzinę wynosi 30,00 zł, a całkowity czas napełniania zbiornika, oprysku oraz przejazdu agregatu to 1 godzina?

A. 200,00 zł
B. 375,00 zł
C. 600,00 zł
D. 450,00 zł
Aby obliczyć koszt pracy traktorzysty, musimy najpierw określić, ile litrów roztworu środka chwastobójczego będzie potrzebnych do opryskania pola o powierzchni 20 ha. Przy dawce 300 l/ha, całkowita ilość potrzebnego roztworu wynosi 20 ha * 300 l/ha = 6000 litrów. Opryskiwacz ma pojemność zbiornika 400 litrów, co oznacza, że do opryskania całego pola będziemy musieli napełnić zbiornik 15 razy (6000 l / 400 l = 15). Czas potrzebny na napełnienie zbiornika, oprysk oraz przejazd agregatu wynosi 1 godzina na każde napełnienie. Całkowity czas pracy traktorzysty wynosi więc 15 godzin. Koszt roboczogodziny wynosi 30,00 zł, co daje 15 godzin * 30,00 zł/godz. = 450,00 zł. Taki sposób obliczeń jest zgodny z dobrymi praktykami w rolnictwie, które zakładają precyzyjne planowanie kosztów związanych z ochroną roślin. Przykład ten ilustruje, jak kluczowe jest efektywne gospodarowanie czasem i zasobami w działalności rolniczej.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Po zakończeniu żniw, co należy zrobić z pasami napędowymi kombajnu zbożowego?

A. oczyścić, naprężyć i chronić przed deszczem oraz słońcem
B. poluzować i zabezpieczyć cienką warstwą wazeliny technicznej
C. oczyścić, naprężyć oraz nałożyć warstwę środka konserwującego
D. zdjąć, oczyścić i przechowywać w suchym oraz chłodnym miejscu
Fajnie, że wybrałeś poprawną opcję. To, co napisałeś, pokazuje, że wiesz, jak dbać o pasy napędowe w kombajnie. Zdejmowanie, czyszczenie i trzymanie ich w suchym, chłodnym miejscu to naprawdę ważne kroki. Dzięki temu pasy nie tylko będą dłużej działać, ale i będą mniej narażone na różne uszkodzenia. Z mojego doświadczenia, jeśli pasy przechowujemy w wysokiej temperaturze lub wilgotności, to mogą się szybciej psuć. Te resztki zboża, które zostaną po sezonie, jeśli ich nie wyczyścimy, mogą zrobić sporo złego i doprowadzić do korozji. Jak będą schowane w odpowiednich warunkach, zachowają swoją elastyczność i wytrzymałość, co na pewno przyda się w przyszłym sezonie. Naprawdę dobre praktyki konserwacyjne są kluczowe, żeby pasy służyły jak najdłużej i działały skutecznie.

Pytanie 18

Przygotowując do głównej naprawy samobieżną maszynę rolniczą, co należy zrobić w pierwszej kolejności?

A. poddać ją myciu i czyszczeniu
B. przeprowadzić demontaż zewnętrznych osłon oraz przekładni
C. wykonać weryfikację wstępną
D. spuścić oleje i inne płyny eksploatacyjne
Poddanie samobieżnej maszyny rolniczej myciu i czyszczeniu to kluczowy pierwszy krok przed przystąpieniem do naprawy głównej. Czystość maszyny zapewnia lepszy dostęp do jej komponentów oraz minimalizuje ryzyko zanieczyszczenia wnętrza podczas demontażu. Usunięcie brudu, oleju i innych zanieczyszczeń pozwala na dokładniejsze ocenienie stanu technicznego maszyny. W branży rolniczej przestrzeganie tej zasady jest zgodne z dobrymi praktykami, takimi jak te określone w normach ISO dotyczących konserwacji sprzętu. Dodatkowo, czyszczenie maszyny ułatwia identyfikację ewentualnych uszkodzeń oraz wycieków, co jest szczególnie istotne w przypadku na przykład uszczelek czy przewodów, które mogą być uszkodzone przez nagromadzenie brudu. Przykładowo, w przypadku maszyn używanych do uprawy roli, czystość podzespołów wpływa również na ich efektywność operacyjną. Dlatego regularne mycie i konserwacja sprzętu powinny stać się rutyną w każdej gospodarce rolniczej.

Pytanie 19

Jak określa się urządzenie do czyszczenia, w którym główną cechą rozdzielającą nasiona jest ich długość?

A. Tryjer
B. Płótniarka
C. Wialnia
D. Żmijka
Wialnia, żmijka i płótniarka to urządzenia czyszczące, które również mają swoje miejsce w procesie obróbki nasion, jednak ich zasady działania różnią się znacznie od tryjera. Wialnia, na przykład, jest wykorzystywana głównie do oddzielania nasion od niepożądanych zanieczyszczeń, takich jak słoma czy inne resztki roślinne, poprzez wykorzystanie różnicy w ciężarze i kształcie. Nie uwzględnia ona jednak długości nasion jako kluczowego kryterium rozdzielania, co czyni ją niewłaściwym wyborem w kontekście zadania. Żmijka z kolei, stosowana głównie w procesach mechanicznych, zajmuje się transportowaniem nasion i może mieć funkcje czyszczące, ale nie jest dedykowana do ich separacji według długości. Płótniarka, z drugiej strony, jest urządzeniem skoncentrowanym na usuwaniu zanieczyszczeń z powierzchni nasion, jednak również nie wykorzystuje długości jako istotnego czynnika w procesie separacji. Typowe błędy myślowe przy wyborze tych odpowiedzi mogą wynikać z ogólnego skojarzenia ich z procesem czyszczenia nasion, bez zrozumienia szczegółowych funkcji i cech poszczególnych urządzeń. W kontekście profesjonalnego przetwarzania nasion kluczowe jest zrozumienie, które urządzenia najlepiej odpowiadają określonym wymaganiom technologicznym oraz jakie standardy jakości są stosowane w branży. Właściwy dobór urządzenia, jakim jest tryjer, ma zasadnicze znaczenie dla efektywności całego procesu.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Aby zabezpieczyć uprawy przed przymrozkami, należy zastosować

A. nawadnianie doglebowe
B. deszczowanie plantacji
C. obfite nawożenie azotem
D. dosuszanie powietrza
Deszczowanie plantacji to sprawdzona metoda ochrony upraw przed przymrozkami, polegająca na nawadnianiu roślin w czasie, gdy temperatura spada poniżej zera. Proces ten działa na zasadzie uwalniania ciepła podczas zamarzania wody; gdy ciecz przechodzi w stan stały, wydobywa się energia cieplna, co może podnieść temperaturę otoczenia wokół upraw. Na przykład, w sadach owocowych deszczowanie może znacznie zredukować ryzyko uszkodzenia delikatnych pąków kwiatowych. W praktyce, zastosowanie deszczowania powinno być dobrze zaplanowane, z uwzględnieniem prognoz pogodowych oraz specyfiki upraw. Dobrą praktyką jest uruchamianie systemu nawadniającego na kilka godzin przed spodziewanym przymrozkiem, aby maksymalnie wykorzystać efekt uwalniania ciepła. Ponadto, warto regularnie monitorować wilgotność gleby i stanu roślin, aby zapobiec nadmiernemu nawadnianiu, które może prowadzić do chorób grzybowych. Metoda ta jest zgodna z dokumentami takich jak 'Zalecenia dla sadowników' oraz 'Dobre praktyki rolnicze'.

Pytanie 22

Ciągnik MF 235 przepracował przy pracach polowych 400 motogodzin. Korzystając z danych zawartych w tabeli, określ koszt oleju silnikowego do wymiany, jeżeli cena 1 dm3oleju wynosi 25,00 zł.

Dane dotyczące silnika i oleju silnikowego
Rodzaj olejuSuperol CC 10W/30
Pojemność misy olejowej6 dm³
Częstotliwość wymiany250 mth

A. 150,00 zł
B. 175,00 zł
C. 155,00 zł
D. 170,00 zł
Wybór złej odpowiedzi może wynikać z różnych typowych błędów myślowych. Często jest tak, że ludzie nie rozumieją dobrze zasad obliczeń związanych z wymianą oleju. Możliwe, że nie zauważają ważnych informacji, jak na przykład, że w przypadku ciągnika MF 235 wymiana oleju następuje co 250 motogodzin. Jeżeli ktoś wskazuje na kwoty większe niż 150,00 zł, to może myśli, że koszt wymiany oleju powinien być liczony na pełne wymiany, a nie proporcjonalnie do zrobionych godzin. W rzeczywistości, gdy ciągnik ma 400 motogodzin, to nie potrzeba go wymieniać dwa razy w pełni, bo nie osiągnął jeszcze 500 motogodzin. Ważne, żeby też rozumieć, że brak wiedzy o cenach albo źle oszacowana ilość oleju mogą prowadzić do błędnych wniosków finansowych. W rolnictwie, gdzie zarządzanie kosztami to kluczowa sprawa, precyzyjne obliczenia i znajomość terminów serwisowych to podstawa dla dobrego gospodarowania zasobami i ograniczania wydatków. Dlatego warto się zadbać o to, żeby dokładnie przeanalizować dostępne dane, żeby uniknąć nieporozumień i błędnych decyzji.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Aby zweryfikować kąt rozpoczęcia tłoczenia paliwa w silniku ciągnika momentoskop, należy go zainstalować

A. na pierwszej sekcji pompy, zamiast przewodu wysokiego ciśnienia
B. na dowolnej sekcji pompy, zamiast przewodu wysokiego ciśnienia
C. w miejsce dowolnego wtryskiwacza
D. w miejsce pierwszego wtryskiwacza
Odpowiedź "na pierwszej sekcji pompy, zamiast przewodu wysokiego ciśnienia" jest poprawna, ponieważ montaż momentoskopu w tym miejscu zapewnia dokładne pomiary kąta początku tłoczenia paliwa. Zasada działania silnika wysokoprężnego opiera się na precyzyjnym wtrysku paliwa w odpowiednim momencie, co ma kluczowe znaczenie dla efektywności spalania oraz osiągów silnika. W praktyce oznacza to, że kontrolując kąt wtrysku, maszyna będzie działać płynniej i bardziej ekonomicznie. W przypadku modernizacji lub diagnostyki silników, montaż wtryskiwacza w sekcji pompy pozwala na bezpośrednie połączenie z systemem paliwowym, co jest standardową dobrą praktyką w branży. Inne metody montażu, takie jak w miejsce wtryskiwaczy, mogą prowadzić do błędnych odczytów, ponieważ wtryskiwacze mogą nie odzwierciedlać rzeczywistych warunków pracy pompy. Ponadto, zastosowanie tego podejścia jest zgodne z wytycznymi producentów sprzętu i zaleceniami branżowymi, co potwierdza jego skuteczność w praktyce.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Jednym z powodów, dla których silnik spalinowy może nie osiągać maksymalnej mocy, jest

A. niedostateczny poziom paliwa w zbiorniku
B. ślizganie się paska napędu alternatora
C. zbyt wysoki lub zbyt niski poziom oleju w silniku
D. znaczne zanieczyszczenie filtra powietrza
Za wysoki lub za niski poziom oleju w silniku, zbyt niski poziom paliwa w zbiorniku oraz poślizg paska napędu alternatora to czynniki, które mogą wpływać na działanie silnika, ale ich wpływ na osiąganie pełnej mocy jest nieco inny niż w przypadku zanieczyszczonego filtra powietrza. Poziom oleju w silniku, choć kluczowy dla jego smarowania, nie wpływa bezpośrednio na moc generowaną przez silnik w normalnych warunkach pracy. Zbyt niski poziom oleju może prowadzić do uszkodzenia silnika, ale niekoniecznie do obniżenia mocy w krótkim okresie. Podobnie, zbyt niski poziom paliwa w zbiorniku może powodować chwilowe problemy z dostarczaniem paliwa, ale nie jest to główny czynnik ograniczający moc silnika, zwłaszcza jeśli paliwo jest dostępne. Poślizg paska napędu alternatora, choć może prowadzić do nieefektywnego ładowania akumulatora i dodatkowych obciążeń elektrycznych, nie ma bezpośredniego wpływu na moc silnika spalinowego. Te błędne koncepcje często wynikają z niepełnego zrozumienia działania silnika i jego podzespołów. Praktyka pokazuje, że kluczowym aspektem osiągania pełnej mocy silnika jest zapewnienie odpowiedniego dopływu powietrza, co zostało pominięte w analizie tych odpowiedzi.

Pytanie 32

W sprzęgle, które ślizga się przy starcie, zauważono spadek sztywności sprężyn dociskowych. Jakie działania należy podjąć w celu naprawy?

A. wymienić wszystkie sprężyny na nowe
B. sprężyny poddać młotkowaniu
C. wymienić sprężyny najbardziej zużyte
D. założyć podkładki pod sprężyny
Wymiana wszystkich sprężyn na nowe w przypadku stwierdzenia utraty sztywności sprężyn dociskowych jest kluczowym krokiem w przywracaniu prawidłowego działania sprzęgła. W miarę eksploatacji pojazdu sprężyny mogą ulegać osłabieniu, co prowadzi do problemów ze ślizganiem się sprzęgła. Wymieniając wszystkie sprężyny, zapewniamy równomierne i harmonijne działanie systemu, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w mechanice pojazdowej. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być sytuacja, w której kierowca zauważa, że sprzęgło nie reaguje prawidłowo, a po wymianie sprężyn na nowe, sprzęgło działa jak nowe. Warto również zaznaczyć, że wybór odpowiednich sprężyn, zgodnych z normami producenta, jest istotny dla trwałości i efektywności całego układu napędowego, co podkreślają standardy jakości w branży motoryzacyjnej, takie jak ISO 9001. Praktyka wymiany wszystkich sprężyn eliminuje ryzyko dalszych usterek i zapewnia bezpieczeństwo jazdy.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Jakie urządzenie wykorzystuje się do łączenia stalowych komponentów za pomocą łuku elektrycznego?

A. kolba lutownicza
B. wytwornica acetylenu
C. palnik acetylenowo-tlenowy
D. spawarka transformatorowa
Spawarka transformatorowa to urządzenie, które wykorzystuje zjawisko łuku elektrycznego do łączenia elementów stalowych. Działa na zasadzie przekształcania napięcia sieciowego na niskie napięcie, które jest odpowiednie do wytworzenia łuku spawalniczego. W praktyce spawarka transformatorowa jest często stosowana w budownictwie oraz w przemyśle, gdzie wymagana jest wysoka jakość i wytrzymałość spoin. Umożliwia spawanie różnych rodzajów stali, a także innych metali przy użyciu elektrod otulonych. Dobrze wykonane spoiny tworzone za pomocą tego urządzenia charakteryzują się dużą trwałością i odpornością na zjawiska mechaniczne oraz chemiczne. Warto również zauważyć, że spawanie łukowe zgodnie z normami ISO 3834 zapewnia wysoką jakość spoin, co jest kluczowe w branżach, gdzie bezpieczeństwo i niezawodność konstrukcji są priorytetem. Przykłady zastosowań obejmują spawanie stalowych konstrukcji nośnych, takich jak mosty czy hale przemysłowe.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Czy nadmierne przegrzewanie się zacisków akumulatora może być spowodowane?

A. niewłaściwym połączeniem zacisków na biegunach akumulatora
B. niską gęstością cieczy elektrolitycznej
C. nieprawidłowym napięciem paska napędu alternatora
D. zbyt wysokim stanem elektrolitu
Zły styk zacisków na biegunach akumulatora jest kluczowym czynnikiem, który może prowadzić do nadmiernego grzania się tych zacisków. W przypadku, gdy styki są luźne lub zanieczyszczone, opór elektryczny wzrasta, co skutkuje wydzielaniem ciepła zgodnie z prawem Joule'a. Przykładowo, w układach, gdzie akumulator zasila silnik rozruchowy, każdy dodatkowy opór wpływa na wydajność i stabilność zasilania. Ważnym aspektem jest regularne sprawdzanie stanu połączeń akumulatora, co powinno obejmować czyszczenie zacisków z rdzy oraz dokręcanie ich zgodnie z zaleceniami producenta. W praktyce, zaleca się również stosowanie smarów przewodzących, które redukują ryzyko korozji oraz poprawiają jakość kontaktu. Właściwe połączenia są kluczowe, ponieważ mogą one zapobiec nieprzewidzianym awariom systemów elektrycznych w pojazdach. Standardowe procedury konserwacyjne dla akumulatorów obejmują również kontrolę napięcia oraz gęstości elektrolitu, co pomaga w diagnozowaniu potencjalnych problemów zanim staną się poważne.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.