Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 15 maja 2025 12:26
  • Data zakończenia: 15 maja 2025 12:39

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Mała firma zajmująca się cukiernictwem wykorzystała formę promocji, opartą na rekomendacjach swoich klientów. Jaką formą reklamy to jest?

A. alternatywnej
B. lateralnej
C. telewizyjnej
D. szeptanej
Rekomendacje klientów stanowią fundamentalny element marketingu szeptanego, który opiera się na spontanicznym przekazywaniu informacji o produktach lub usługach pomiędzy konsumentami. W przypadku małego przedsiębiorstwa cukierniczego, pozytywne opinie zadowolonych klientów mogą skutecznie przyciągać nowych nabywców, ponieważ ludzie często ufają rekomendacjom znajomych bardziej niż tradycyjnym formom reklamy. Marketing szeptany wykorzystuje więc zaufanie społeczne i osobiste doświadczenia, co czyni go jedną z najskuteczniejszych form promocji, zwłaszcza w branży gastronomicznej. Dobrym przykładem może być sytuacja, w której klient poleca daną cukiernię znajomym, co prowadzi do wzrostu liczby odwiedzin i zamówień. Warto zaznaczyć, że skuteczność tej formy reklamy można zwiększyć poprzez aktywne angażowanie klientów do dzielenia się swoimi opiniami na mediach społecznościowych, co z kolei wzmacnia zasięg rekomendacji. Coraz więcej małych przedsiębiorstw korzysta z tego podejścia, co potwierdzają badania wskazujące, że blisko 90% konsumentów ufa rekomendacjom innych osób.

Pytanie 2

Jak określa się przedstawienie i ocenę sytuacji negocjacyjnej, które jest zgodne z rzeczywistością, bez wpływu własnych przekonań, emocji i interesów?

A. Obiektywizm
B. Subiektywizm
C. Egocentryzm
D. Altruizm
Obiektywizm to naprawdę ważna sprawa w negocjacjach. Chodzi o to, żeby patrzeć na sytuację tak, jak jest, a nie przez pryzmat własnych emocji czy preferencji. Dzięki temu można lepiej analizować fakty i dane, co ułatwia podejmowanie rozsądnych decyzji. W negocjacjach, gdzie każdy ma swoje interesy, obiektywizm pomaga budować zaufanie i lepiej się komunikować. Na przykład, w negocjacjach handlowych, jeśli wspólnie ocenimy wartość produktów na podstawie rynkowych standardów, to obie strony mogą być bardziej zadowolone z finalnej oferty. Warto unikać emocjonalnych wpływów i skupić się na konkretach, bo to może prowadzić do obopólnych korzyści. W negocjacjach psychologicznych obiektywizm zmniejsza szansę na konflikty i sprzyja szukaniu wspólnych rozwiązań, co jest zgodne z zasadami sprawiedliwości i transparentności.

Pytanie 3

W cenniku reklam w prasie znajduje się termin junior page, który odnosi się

A. do kolorystyki reklamy
B. do rodzaju papieru
C. do formatu reklamy
D. do formatu papieru
Odpowiedź, że junior page jest związane z formatem reklamy, jest poprawna, ponieważ termin ten odnosi się do specyficznego rozmiaru przestrzeni reklamowej w publikacjach prasowych. Junior page to mniejszy format reklamy, który jest zazwyczaj bardziej przystępny cenowo i często stosowany przez mniejsze firmy lub w przypadku kampanii lokalnych. W praktyce, junior page może zajmować mniej miejsca na stronie, co sprawia, że jest idealnym rozwiązaniem dla reklam, które mają na celu dotarcie do konkretnej grupy odbiorców bez potrzeby dużych nakładów finansowych. Dobrą praktyką w branży reklamowej jest dostosowywanie formatów reklamowych do specyfiki kampanii oraz budżetu, co prowadzi do efektywniejszych działań marketingowych. Ponadto, uwzględnienie formatu reklamy w strategii komunikacyjnej pozwala na lepsze zaplanowanie rozkładu reklam w publikacji, co zwiększa ich widoczność i wpływ na czytelników.

Pytanie 4

Jaką minimalną rozdzielczość powinien mieć plik graficzny z projektem ulotki, aby nadawał się do druku offsetowego?

A. 200 dpi
B. 150 dpi
C. 300 dpi
D. 100 dpi
Odpowiednia rozdzielczość pliku graficznego do druku offsetowego wynosi co najmniej 300 dpi (punktów na cal). Taki standard jest zalecany, ponieważ druku offsetowego wymaga wysokiej jakości obrazów, aby uzyskać wyraźne i szczegółowe wydruki. Wartości poniżej 300 dpi mogą prowadzić do rozmycia i utraty detali, co jest szczególnie istotne w przypadku ulotek, które mają przyciągać uwagę klientów. Przykładowo, jeśli projektujemy ulotkę reklamową, warto zadbać o to, aby zdjęcia i grafiki były przygotowane w wyższej rozdzielczości, co zapewnia lepsze odwzorowanie elementów wizualnych. W praktyce, stosując rozdzielczość 300 dpi, uzyskujemy efekt, w którym wszystkie linie, kształty oraz kolory są wyraźne i profesjonalne, co wpływa na postrzeganą jakość naszej pracy. W branży graficznej standard 300 dpi stał się powszechnie akceptowanym minimum dla wydruków komercyjnych, w tym broszur, plakatów i innych materiałów reklamowych.

Pytanie 5

Reklama nie polega na przedstawianiu produktu lub usługi

A. za pieniądze
B. w sposób bezosobowy
C. poprzez promocję sprzedaży
D. przy użyciu mediów
Reklama to bardzo ważny element, jeśli chodzi o promocję każdej firmy. Kiedy mówisz o "promocji sprzedaży", to jest to jak najbardziej trafne, bo chodzi o działania, które mają na celu zachęcenie ludzi do kupowania produktów czy usług. Mamy tu różne przykłady, jak rabaty, promocje typu "kup jeden, drugi gratis" czy kupony. Takie akcje naprawdę potrafią zmotywować klientów do zakupów, co jest przecież celem reklamy. W praktyce często łączy się te różne formy reklamy, co sprawia, że są bardziej skuteczne. Z mojego doświadczenia, dobra reklama nie tylko informuje o produkcie, ale i pokazuje potrzebę jego zakupu, co świetnie wpisuje się w promocję sprzedaży. Ważne, żeby pamiętać, że promocje można prowadzić w różnych kanałach, co zwiększa zasięg i wpływ na decyzje klientów.

Pytanie 6

Jakiego nośnika reklamowego powinno użyć biuro podróży, które koncentruje się na organizacji luksusowych wyjazdów dla zamożnych klientów?

A. Interstitial na portalu o tematyce rozrywkowej
B. Banderola w magazynie kulinarnym
C. Reklama telewizyjna w kanale emitującym programy dla młodzieży
D. Insert w czasopiśmie poświęconym kolekcjom uznanych artystów i aukcjom dzieł sztuki
Wybór insercji w czasopiśmie, które koncentruje się na kolekcjach znanych malarzy oraz aukcjach dzieł sztuki, jest trafny, ponieważ docelowa grupa klientów biura podróży to osoby o wysokich dochodach, które często mają zainteresowania związane z kulturą i sztuką. Tego rodzaju nośnik reklamowy ma potencjał dotarcia do zamożnych czytelników, którzy są bardziej skłonni inwestować w ekskluzywne wycieczki. Dodatkowo, reklama w takim kontekście wzmacnia wizerunek biura podróży jako luksusowego i wyspecjalizowanego dostawcy, co jest kluczowe w budowaniu marki w sektorze premium. Przykładem skuteczności tego podejścia może być kampania promująca wyjazdy na wystawy sztuki, które są często organizowane w atrakcyjnych lokalizacjach. Przemawiają za tym również standardy branżowe, które sugerują, że reklama w mediach dedykowanych konkretnej tematyce jest bardziej efektywna w osiąganiu celów marketingowych, ponieważ przyciąga uwagę odpowiednio zmotywowanej grupy docelowej.

Pytanie 7

W reklamie wody toaletowej, która odwołuje się do aromatu, stosuje się apel

A. emocjonalny
B. seksualny
C. racjonalny
D. moralny
Wybór odpowiedzi związanych z apelem moralnym, racjonalnym lub emocjonalnym wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące charakterystyki reklamy wody toaletowej. Apel moralny, polegający na odwoływaniu się do wartości etycznych, jest rzadko stosowany w kontekście produktów takich jak wody toaletowe, które zazwyczaj nie są związane z moralnymi dylematami. Reklamy te nie posługują się również analizą racjonalną, która opiera się na logicznych argumentach dotyczących jakości czy ceny, ponieważ celem jest wywołanie emocji i pragnienia, a nie analitycznego myślenia. Z kolei apel emocjonalny, mimo że ma swoje miejsce w reklamie, w przypadku wody toaletowej nie jest głównym celem. Reklamy te wykorzystują emocje w sposób pośredni, ale ich kluczowym punktem odniesienia jest przyciąganie poprzez seksualność i zmysłowość. Dlatego często mylnie interpretowane są jako apel emocjonalny, gdyż tak naprawdę ich działanie polega na wywoływaniu pożądania i atrakcyjności związanej z zapachem, co nie jest równoznaczne z szerokim zakresem emocji, które mogłyby być wywoływane innymi mechanizmami reklamowymi.

Pytanie 8

Która metoda prezentacji reklamy ilustruje, w jaki sposób dany produkt może pomóc w codziennych problemach przeciętnych ludzi?

A. Dowcip.
B. Kawałek życia.
C. Dowód naukowy.
D. Sposób życia.
Wiesz, technika "Kawałek życia" jest naprawdę interesująca. W reklamach chodzi o to, żeby pokazać nam sytuacje z naszego codziennego życia, w których dany produkt odgrywa kluczową rolę w rozwiązaniu jakiegoś problemu. To działa, bo widzowie mogą się z tym łatwo utożsamiać, co sprawia, że chętniej kupują to, co widzą w reklamach. Wyobraź sobie reklamę środka do prania – przedstawia rodzinę z dziećmi, które brudzą ubrania. Kiedy widzimy, jak ten produkt rozwiązuje ich problem, łatwiej nam uwierzyć, że też nam pomoże. W marketingu mówi się, że trzeba opierać kampanie na prawdziwych potrzebach ludzi, a "Kawałek życia" doskonale wpisuje się w tę filozofię. Używając tej techniki, reklama nie tylko przyciąga uwagę, ale i wpływa na emocje, co jest ważne, gdy myślimy o zakupach.

Pytanie 9

Ceną psychologiczną, która jest przykładem stosowanym podczas sezonowych przecen, jest cena

A. 0,10 zł
B. 99,99 zł
C. 100,00 zł
D. 12,34 zł
Odpowiedź 99,99 zł jest przykładem ceny psychologicznej, która jest szeroko stosowana w marketingu, szczególnie podczas obniżek sezonowych. Ceny psychologiczne to techniki ustalania cen, które mają na celu wpłynięcie na postrzeganie wartości produktów przez konsumentów. Ustalając cenę na 99,99 zł, sprzedawcy wykorzystują efekt psychologiczny, gdzie cena poniżej okrągłej setki wydaje się znacząco niższa, mimo że różnica wynosi tylko 1 grosz. Takie podejście jest zgodne z zasadami zachowań konsumenckich, gdzie klienci częściej wybierają tańsze opcje, gdy cena kończy się na 9. Dobra praktyka w handlu detalicznym pokazuje, że stosowanie cen psychologicznych może skutkować zwiększoną sprzedażą, ponieważ klienci często reagują emocjonalnie na ceny, a nie na ich rzeczywistą wartość. Przykładem może być oferta z promocją sezonową, gdzie cena normalna wynosi 149,99 zł, a w czasie wyprzedaży obniżana jest do 99,99 zł, co przyciąga większą liczbę klientów, zwiększając tym samym obroty sklepu.

Pytanie 10

Agencja reklamowa zmniejszyła cenę jednostkową produktu z 2,00 zł na 1,50 zł, co oznacza, że obniżka wynosi

A. 25%
B. 50%
C. 75%
D. 5%
Obniżenie ceny jednostkowej towaru z 2,00 zł na 1,50 zł oznacza, że cena spadła o 0,50 zł. Aby obliczyć procentową zmianę ceny, stosujemy wzór: (zmiana / cena początkowa) * 100. W tym przypadku zmiana wynosi 0,50 zł, a cena początkowa to 2,00 zł. Stosując wzór: (0,50 / 2,00) * 100 = 25%. Tak więc cena została obniżona o 25%. Zmiana ta może mieć istotne znaczenie dla strategii marketingowej firmy, ponieważ obniżenie ceny może zwiększyć popyt na produkt oraz poprawić konkurencyjność na rynku. W praktyce, jeśli produkt był wcześniej sprzedawany w wyższej cenie, nowa obniżona cena może przyciągnąć nowych klientów oraz skłonić dotychczasowych klientów do zakupu większej ilości produktów. Dobrą praktyką w branży reklamowej jest monitorowanie reakcji rynku na takie zmiany cenowe oraz ocenianie ich wpływu na sprzedaż oraz postrzeganie marki przez konsumentów.

Pytanie 11

Zarząd agencji wprowadził od nowego sezonu jednolite ubrania dla wszystkich pracowników firmy. Jakie działania podjęto w tym zakresie?

A. publicity
B. physical evidence
C. mecanatu
D. product placement
Ujednolicone stroje dla pracowników są doskonałym przykładem zastosowania elementu physical evidence w marketingu usług. Physical evidence odnosi się do materialnych aspektów, które wspierają postrzeganą jakość usługi oraz wrażenie, jakie klient ma na temat marki. Wprowadzenie jednolitych strojów nie tylko promuje spójność wizualną, ale także wzmacnia profesjonalny wizerunek firmy. W praktyce, marki takie jak Starbucks czy McDonald's stosują podobne podejście, gdzie uniformy pracowników są integralną częścią ich identyfikacji wizualnej. Dzięki temu klienci łatwiej identyfikują pracowników, co poprawia komfort korzystania z usług. Wprowadzenie ujednoliconego stroju może również wpływać na morale pracowników, tworząc poczucie wspólnoty i przynależności, co przekłada się na lepszą obsługę klienta. Ponadto, zgodność z dobrymi praktykami branżowymi w zakresie wizerunku firmy wpływa na postrzeganą jakość usługi i może przyczynić się do zwiększenia lojalności klientów.

Pytanie 12

Stawianie drugiej stronie wyraźnych i konkretnych wymagań jest cechą negocjacji

A. twardych
B. rozdzielających
C. miękkich
D. integrujących
Negocjacje twarde to podejście, w którym strony stawiają sobie wyraźne i zdecydowane wymagania, dążąc do osiągnięcia maksymalnych korzyści. W takim podejściu kluczowe jest, aby każda ze stron jasno określiła swoje priorytety oraz cele, co umożliwia efektywną komunikację i minimalizuje nieporozumienia. Przykładem negocjacji twardych może być sytuacja, w której jedna strona negocjuje warunki kontraktu, domagając się konkretnej ceny i terminu dostawy, niezależnie od reakcji drugiej strony. Takie podejście jest szczególnie przydatne w kontekstach, gdzie rywalizacja jest intensywna, a strony mają różne interesy. Warto zauważyć, że negocjacje twarde są często stosowane w negocjacjach handlowych oraz w sytuacjach kryzysowych, gdzie kluczowe jest szybkie i zdecydowane działanie. Zgodnie z najlepszymi praktykami w negocjacjach, twarde podejście może prowadzić do wypracowania twardych, korzystnych dla obu stron umów, gdyż jasno określone wymagania skłaniają do poszukiwania kompromisów w dalszej części procesu negocjacyjnego."

Pytanie 13

Pracownik firmy reklamowej, po upadku z drabiny o wysokości 3 m, leży na ziemi i skarży się na intensywny ból nogi, która jest nienaturalnie zniekształcona. Jakie powinno być pierwsze działanie?

A. Nie ruszać poszkodowanego i zadzwonić po zespół ratownictwa medycznego
B. Przenieść poszkodowanego do samochodu i zawieźć go do najbliższego szpitala
C. Unieść i unieruchomić nogę poszkodowanego przy pomocy deski
D. Podać poszkodowanemu lek przeciwbólowy w formie tabletki
Zaznaczenie "Nie ruszać poszkodowanego i wezwać zespół ratownictwa medycznego" to naprawdę dobry wybór. Kiedy ktoś narzeka na mocny ból nogi i widać, że coś jest nie tak ze stanem tej nogi, to może oznaczać poważne obrażenia, jak złamania czy uszkodzenia naczyń krwionośnych. Dlatego nie powinno się ruszać poszkodowanego, bo można mu tylko zaszkodzić. Wezwanie ratowników jest konieczne – oni wiedzą, co robić, żeby ocenić sytuację i bezpiecznie przetransportować osobę do szpitala. W takich nagłych wypadkach najważniejsze to zadbać o bezpieczeństwo i nie pogarszać sytuacji. To w sumie podstawa pierwszej pomocy, żeby chronić życie i zdrowie przed dalszymi działaniami.

Pytanie 14

Ceny ustalone w aquaparku są porównywalne z cenami innych krytych pływalni w regionie. W aquaparku zastosowano metodę ustalania cen, która opiera się na

A. konkurencji.
B. kosztach.
C. postrzeganej wartości.
D. zapotrzebowaniu na usługę.
Aquapark, ustalając ceny na poziomie porównywalnym z innymi basenami krytymi w regionie, zastosował strategię cenową opartą na konkurencji. Tego typu strategie są powszechnie stosowane w branżach, gdzie istnieje duża liczba podobnych produktów lub usług, a klienci mają łatwy dostęp do informacji o cenach. Dzięki analizie cen konkurencji, przedsiębiorstwa mogą dostosować swoje taryfy, aby być konkurencyjnymi, co jest kluczowe dla utrzymania rentowności i przyciągania klientów. Przykładem może być lokalny aquapark, który obserwuje ceny innych obiektów rekreacyjnych i wprowadza podobne stawki, aby nie stracić klientów na rzecz sąsiednich basenów. Warto również zauważyć, że strategia ta nie wyklucza stosowania innych metod, jak na przykład dostosowywanie cen w oparciu o sezonowość czy oferty specjalne, ale głównym czynnikiem w tym przypadku pozostaje analiza konkurencji, co jest zgodne z dobrymi praktykami w marketingu i zarządzaniu cenami.

Pytanie 15

Jaką z podanych form reklamy powinna zasugerować agencja klientowi, który pragnie osiągnąć zasięg globalny, zdefiniować grupę docelową oraz zapewnić interaktywną komunikację?

A. Reklamę prasową
B. Reklamę kinową
C. Reklamę internetową
D. Reklamę outdoorową
Reklama internetowa to najskuteczniejsze narzędzie dla klientów dążących do globalnego zasięgu, profilowania odbiorców oraz interaktywności. Dzięki platformom takim jak Google Ads, Facebook Ads czy programy partnerskie, agencje mają możliwość precyzyjnego dotarcia do zdefiniowanych grup docelowych na całym świecie. Reklama internetowa umożliwia nie tylko szeroki zasięg, ale także dostosowanie komunikacji do indywidualnych preferencji użytkowników, co zwiększa efektywność kampanii. Interaktywność jest kluczowym elementem reklamy online; użytkownicy mogą angażować się w kampanie poprzez klikanie, komentowanie czy dzielenie się treściami, co buduje relację z marką. Przykładowo, kampanie w mediach społecznościowych pozwalają na tworzenie dynamicznych treści oraz bezpośrednią komunikację z odbiorcami, co sprzyja budowaniu lojalności. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, wykorzystanie analityki w celu optymalizacji kampanii pozwala na bieżąco dostosowywać działania do zachowań użytkowników, co czyni reklamę internetową niezwykle efektywnym narzędziem marketingowym.

Pytanie 16

Przedstawiony w tabeli fragment dokumentu wykorzystywanego w kampanii reklamowej to

TytułNakład
tys. szt.
FormatLiczba
reklam
Czytelnictwo
%
Cena
GRPStyczeń
Maja550cała strona, P, full color111,00158 000,00111
Kobieta i jej styl350cała strona, P, full color17,96149 000,0081
Polka230cała strona, P, full color16,6083 000,0061
Razem325,56252

A. media plan.
B. showreel.
C. cash flow.
D. flow chart.
Odpowiedź "media plan" jest prawidłowa, ponieważ tabela, którą analizujemy, zawiera szczegółowe informacje dotyczące planowania kampanii reklamowej. Media plan to kluczowy dokument w procesie marketingowym, który umożliwia efektywne zarządzanie budżetem reklamowym oraz wybór najbardziej odpowiednich mediów do dotarcia do określonej grupy docelowej. Przykładowo, media plan może obejmować dane takie jak liczba reklam w poszczególnych publikacjach, ich format, zasięg, cena i GRP (Gross Rating Point), co pozwala na optymalizację działań reklamowych. Dobrze skonstruowany media plan uwzględnia zarówno cele kampanii, jak i analizy rynku oraz preferencje konsumentów, co jest zgodne ze standardami branżowymi. Zastosowanie takiego narzędzia w praktyce pozwala na monitorowanie efektywności działań reklamowych oraz wprowadzenie ewentualnych korekt w trakcie kampanii, co zwiększa jej skuteczność.

Pytanie 17

Agencja reklamowa realizuje zlecenie dotyczące opracowania programu budowania trwałych relacji z grupami wpływowymi oraz konsumentami. Jakie narzędzie komunikacji marketingowej powinna zastosować?

A. Merchandising
B. Promocja sprzedaży
C. Public relations
D. Sponsoring
Public relations (PR) to kluczowe narzędzie w budowaniu trwałych relacji z grupami opiniotwórczymi oraz konsumentami. PR koncentruje się na komunikacji, która ma na celu kształtowanie wizerunku firmy oraz zarządzanie informacjami w sposób, który buduje zaufanie i lojalność. W praktyce, PR może obejmować organizację wydarzeń, konferencji prasowych, czy kampanii w mediach społecznościowych. Na przykład, agencja może zorganizować spotkanie z influencerami, aby omówić nowe produkty, co pozwala na bezpośrednią interakcję z kluczowymi osobami w branży. Dobre praktyki PR obejmują również monitorowanie mediów, aby zrozumieć jak marka jest postrzegana oraz reagowanie na wszelkie krytyki, co z kolei może wzmocnić reputację firmy. Stosowanie PR pomaga markom nie tylko w komunikacji, ale także w kreowaniu pozytywnego wizerunku w oczach konsumentów oraz w środowisku branżowym.

Pytanie 18

Którą kategorię czasu antenowego powinna zaproponować agencja reklamy firmie preferującej reklamę w godzinach wieczornych i dysponującej budżetem 520,00 zł na 8 spotów?

CENNIK 30-SEKUNDOWYCH SPOTÓW REKLAMOWYCH
godziny emisjikategoria czasu antenowegocena emisji jednego spotu, zł
6.00 ÷ 8.00270,00
8.00 ÷ 15.00180,00
15.00 ÷ 18.00270,00
18.00 ÷ 22.00365,00
22.00 ÷ 6.00450,00

A. Kategorię 3.
B. Kategorię 4.
C. Kategorię 2.
D. Kategorię 1.
Wybór niewłaściwej kategorii czasu antenowego może znacząco wpłynąć na efektywność kampanii reklamowej. Kiedy firma wybiera kategorię 2, 4 lub 1, nie tylko przekracza dostępny budżet, ale także pomija kluczowe elementy strategii reklamowej. Kategoria 2, mimo że może być atrakcyjna, wiąże się z kosztami przekraczającymi 65,00 zł za spot, co sprawia, że w kontekście budżetu nie jest ona dostępna. Z kolei kategoria 4, mimo że teoretycznie mogłaby przyciągnąć uwagę większej liczby widzów, wymaga znacznie wyższych nakładów finansowych, co w tym wypadku jest nieadekwatne. Kategoria 1, która zazwyczaj obejmuje szczytowe godziny oglądalności, również wiąże się z najwyższymi kosztami, co czyni ją nieodpowiednią dla budżetu, który firma ma do dyspozycji. Takie wybory często wynikają z błędnego oszacowania kosztów i niepełnej analizy preferencji odbiorców. Kluczowym błędem jest niewłaściwe zrozumienie, że podstawowym celem reklamy jest nie tylko dotarcie do szerokiej grupy odbiorców, ale także efektywne zarządzanie budżetem w sposób, który maksymalizuje zwrot z inwestycji. Dlatego fundamentalne znaczenie ma precyzyjne dopasowanie kategorii do określonych możliwości finansowych oraz oczekiwań klienta, co w tym przypadku nie zostało osiągnięte.

Pytanie 19

Aby stworzyć multimedia prezentujące ofertę handlową, jaki format powinien być użyty?

A. .tiff.
B. .ppsx.
C. .jpeg.
D. .pdf.
Formaty .tiff., .pdf. oraz .jpeg. są niewłaściwe dla celu prezentacji multimedialnych. Plik .tiff. jest typem pliku graficznego, który najczęściej wykorzystywany jest do przechowywania obrazów rastrowych o wysokiej jakości, lecz nie zawiera funkcji interakcji ani dynamicznych elementów, które są kluczowe w przypadku prezentacji. Z kolei format .pdf. jest stworzony do udostępniania dokumentów w sposób niezmienny, co oznacza, że chociaż może zawierać tekst i obrazy, nie pozwala na tworzenie animacji czy przejść między slajdami, co czyni go nieodpowiednim do prezentacji handlowych, w których interaktywność ma duże znaczenie. Plik .jpeg. jest typowym formatem graficznym, który także nie oferuje żadnych funkcji do prezentacji danych w formie multimedialnej. Użytkownicy mogą mylnie zakładać, że pliki graficzne i dokumenty PDF są wystarczające do prezentacji ofert, jednak w praktyce brakuje im dynamicznych elementów, które są kluczowe dla efektywnego przekazu informacji. Warto zrozumieć, że skuteczne prezentacje wymagają nie tylko estetyki, ale również interakcji oraz możliwości dostosowania treści do różnych odbiorców. Dlatego format .ppsx. jest zdecydowanie bardziej odpowiedni w kontekście sprzedaży i reklamy.

Pytanie 20

Wskaźnik CTR (Click Through Rate) to miara stosowana w marketingu internetowym, która umożliwia obliczenie

A. kosztu za sto wyświetleń reklamy.
B. łącznej liczby kliknięć w ciągu tygodnia.
C. wydatków reklamodawcy ponoszonych za kliknięcie w jego ogłoszenie.
D. proporcji kliknięć do liczby wyświetleń reklamy.
Wskaźnik CTR nie jest miarą kosztów ponoszonych przez reklamodawcę, co jest błędnym podejściem do oceny efektywności kampanii. Koszt za kliknięcie, określany jako CPC (Cost Per Click), jest inną miarą, która koncentruje się na wydatkach na reklamę w kontekście liczby kliknięć, a nie na relacji kliknięć do wyświetleń. Zrozumienie tej różnicy jest kluczowe, ponieważ CPC informuje o kosztach, jakie reklamodawca ponosi, ale nie mówi nic o skuteczności reklamy. Warto również zaznaczyć, że obliczanie kosztu za sto wyświetleń, znane jako CPM (Cost Per Mille), również nie ma bezpośredniego związku z CTR, gdyż dotyczy ono kosztów ogólnych kampanii w odniesieniu do liczby wyświetleń, a nie interakcji użytkowników z reklamą. Niepowodzenie w rozróżnieniu tych terminów może prowadzić do nieprawidłowych wniosków na temat działań marketingowych. Co więcej, analiza liczby kliknięć w ciągu tygodnia nie dostarcza informacji o efektywności reklamy, ponieważ nie uwzględnia liczby wyświetleń, co jest istotnym elementem do obliczenia CTR. Typowe błędy myślowe polegają na łączeniu różnych metryk bez zrozumienia ich specyficznych funkcji i roli w ocenie efektywności kampanii. W kontekście optymalizacji działań marketingowych, kluczowe jest skorzystanie z prawidłowych wskaźników, aby lepiej zrozumieć zachowanie użytkowników i efektywność reklam.

Pytanie 21

Jaki jest symbol klasyfikacji statystycznej, który powinien znajdować się na fakturze VAT?

A. stawka VAT.
B. kod PKWiU.
C. numer dokumentu.
D. numer identyfikacji podatkowej.
Numer faktury, NIP i stawka VAT to ważne rzeczy w księgowości, ale nie spełniają tej samej roli co kod PKWiU. Numer faktury po prostu identyfikuje konkretną transakcję i potrzebny jest do ewidencji. Dzięki niemu można szybko znaleźć operacje, ale on nie mówi nic o tym, co tak naprawdę sprzedawano. NIP to identyfikator podatnika, a nie produktu, więc on też nie pomaga w klasyfikacji. Stawka VAT, choć istotna, też nie wskazuje na to, do jakiej grupy towarów czy usług coś należy. W praktyce można się w tym pogubić, bo niektórzy myślą, że sama stawka wystarczy, żeby określić, co sprzedają. Ale tak naprawdę, kod PKWiU jest kluczowy, bo daje wszystkie potrzebne informacje, które są ważne dla podatników i instytucji zajmujących się analizą rynku. Jak brakuje tego kodu na fakturze, to mogą być problemy z raportowaniem i rozliczeniami podatkowymi.

Pytanie 22

Agencja reklamowa opracowuje dla danej instytucji system wizualnej identyfikacji. Używany w tym kontekście układ graficzny nazywany jest jako

A. check-out
B. lay-out
C. screen-out
D. draw-out
Odpowiedź 'lay-out' jest poprawna, ponieważ odnosi się do układu graficznego, który jest kluczowym elementem wizualnej identyfikacji. Lay-out definiuje sposób, w jaki elementy graficzne, tekstowe i inne zasoby wizualne są rozmieszczone na stronie lub w przestrzeni cyfrowej. W kontekście identyfikacji wizualnej, lay-out musi być spójny z wartościami marki oraz jej wizerunkiem. Przykładowo, dobrze zaprojektowany lay-out dla instytucji kulturalnej może zawierać harmonijne zestawienie kolorów, typografii oraz ikonografii, co sprzyja identyfikacji marki przez odbiorców. W praktyce, lay-out jest wykorzystywany w tworzeniu materiałów promocyjnych, stron internetowych, a także w reklamie, gdzie skutecznie przyciąga uwagę i prowadzi wzrok użytkownika. Standardy branżowe, takie jak zasady projektowania wg Gestalt, podkreślają znaczenie harmonii i równowagi w lay-out, co jest niezbędne dla efektywnej komunikacji wizualnej. Dlatego, umiejętność tworzenia efektywnego lay-outu jest nie tylko pożądana, ale wręcz niezbędna w pracy każdego projektanta graficznego.

Pytanie 23

Do kluczowych elementów marketingu-mix nie wchodzi

A. dystrybucja
B. produkt
C. cena
D. segmentacja
Produkt, cena i dystrybucja to te podstawowe rzeczy w marketingu-mix, które marketerzy wykorzystują do planowania strategii rynkowej. Dystrybucja to wszystko, co wiąże się z tym, jak produkt dociera do klienta – czyli różne kanały sprzedaży, logistyka i zarządzanie zapasami. Jak dobrze ustalisz te kanały, to masz większe szanse na dotarcie do klientów i zwiększenie dostępności produktów. Produkt to w zasadzie to, co firma oferuje, od różnych rzeczy materialnych po różne usługi. Jego jakość i design bardzo wpływają na to, jak klienci są zadowoleni. Cena to też ważna sprawa, bo określa, jaką wartość produkt ma w oczach klientów. Ustalanie ceny wcale nie jest proste – trzeba brać pod uwagę koszty, konkurencję i to, ile klienci chcą zapłacić za dany produkt. W marketingu istotne jest, aby wszystko było ze sobą połączone, żeby stworzyć spójną strategię, która odpowiada na potrzeby rynku. Często popełnianym błędem jest mylenie segmentacji z elementami marketingu-mix, co może prowadzić do złego pozycjonowania produktów i niedopasowanych działań marketingowych. Segmentacja to narzędzie badawcze, które wspiera decyzje, ale nie jest składnikiem marketingu-mix.

Pytanie 24

Klient, który nie określa precyzyjnie swojego zamówienia i odnosi się do różnych kwestii w trakcie rozmowy sprzedażowej, jest nazywany klientem

A. chaotycznym
B. problemowym
C. zgodnym
D. osobistym
Odpowiedź 'chaotyczny' jest jak najbardziej na miejscu, bo opisuje klienta, który nie potrafi jasno powiedzieć, czego chce. Taki klient często skacze z tematu na temat, co może wprowadzać zamieszanie, zarówno w rozmowach, jak i podczas sprzedaży. Z mojego doświadczenia, menedżerowie sprzedaży często muszą radzić sobie z takimi klientami, którzy mają mnóstwo pomysłów, ale nie umieją ich uporządkować. Kluczem w takiej sytuacji jest umiejętność aktywnego słuchania i zadawania precyzyjnych pytań, żeby lepiej zrozumieć, co tak naprawdę klient ma na myśli. Przydaje się też technika parafrazowania, żeby upewnić się, że dobrze zrozumieliśmy jego potrzeby. W sprzedaży i obsłudze klienta dobrze jest pamiętać, że zrozumienie chaosu w jego komunikacji może pomóc w lepszym dopasowaniu oferty i poprawie satysfakcji. Warto też zauważyć, że chaotyczne podejście klienta może wynikać z niepewności w temacie produktów, więc sprzedawca powinien go wesprzeć i edukować.

Pytanie 25

Firma przyjmuje metodę określania budżetu na reklamę - 2% od osiągniętego przychodu. Jaki budżet powinna określić, jeśli przychód w ubiegłym roku wyniósł 1 800 000 zł?

A. 36 000 zł
B. 3 600 zł
C. 7 200 zł
D. 72 000 zł
Odpowiedź 36 000 zł jest prawidłowa, ponieważ budżet reklamowy ustala się na podstawie procentu dochodu przedsiębiorstwa. W tym przypadku zastosowano 2% od całkowitego dochodu wynoszącego 1 800 000 zł. Aby obliczyć odpowiedni budżet reklamowy, należy wykonać następujące działanie: 1 800 000 zł * 0,02 = 36 000 zł. Takie podejście jest zgodne z powszechnie przyjętymi standardami w zarządzaniu finansami, które zalecają przeznaczanie określonego procentu dochodu na marketing i reklamę. Warto zauważyć, że różne branże mogą mieć różne normy dotyczące wydatków na reklamę, jednak ustalanie tych wydatków na poziomie procentowym dochodu jest jedną z najczęściej stosowanych praktyk. Takie podejście pozwala na elastyczne dostosowywanie wydatków w zależności od kondycji finansowej firmy, co jest kluczowe dla zarządzania zasobami w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu rynkowym.

Pytanie 26

Firma zajmująca się produkcją kosmetyków dla kobiet chce w swoim przekazie reklamowym zaakcentować bogatą i wyjątkową paletę kolorów produktów. Który z podanych nośników reklamy powinna zarekomendować agencja reklamowa?

A. Plakat w formie billboardu
B. Spot reklamowy w radiu regionalnym
C. Ogłoszenie w prasie codziennej
D. Spot reklamowy w radiu lokalnym
Wybór plakatu w formie billboardu jako nośnika reklamy dla firmy produkującej kosmetyki dla kobiet jest trafny, ponieważ billboardy charakteryzują się dużą powierzchnią, co umożliwia wyeksponowanie bogatej i unikatowej kolorystyki produktów. Billboardy są zazwyczaj umieszczane w miejscach o dużym natężeniu ruchu, co zwiększa zasięg reklamy i pozwala na dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Dobrze zaprojektowany billboard może przyciągać uwagę przechodniów i kierowców, co jest kluczowe w branży kosmetycznej, gdzie wizualna prezentacja produktów ma ogromne znaczenie. Przykładem skutecznego wykorzystania billboardów w branży kosmetycznej jest kampania promująca nowe linie produktów znanych marek, które podkreślają ich kolorystykę, co wpływa na decyzje zakupowe konsumentów. Dodatkowo, takie formy reklamy są zgodne z zasadami skutecznej komunikacji marketingowej, które sugerują, że wizualne elementy są kluczowe w budowaniu tożsamości marki i przyciąganiu uwagi odbiorców.

Pytanie 27

Pierwszym składnikiem komunikatu reklamowego jest wskazanie

A. sloganu reklamowego
B. natury towaru
C. ceny towaru
D. cech towaru
Pierwszym elementem przekazu reklamowego, którym są cechy produktu, jest kluczowy aspekt efektywnej komunikacji z konsumentem. Prezentacja cech produktu dostarcza odbiorcom konkretnej wiedzy na temat oferty, umożliwiając im zrozumienie, jak dany produkt może spełniać ich potrzeby i rozwiązywać problemy. Cechy, takie jak materiały, wymiary, funkcjonalności czy innowacyjne rozwiązania, powinny być jasno przedstawione, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Przykładowo, kampania reklamowa nowego smartfona może skupić się na jego unikalnej funkcji aparatu, oferując szczegóły dotyczące rozdzielczości, trybów fotografowania i technologii przetwarzania obrazu. Warto też zauważyć, że zgodnie z zasadami marketingu, takie podejście wspiera proces podejmowania decyzji przez konsumentów, przyczyniając się do zwiększenia konwersji i lojalności wobec marki. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują również zastosowanie wizualizacji oraz storytellingu, co dodatkowo wzmacnia przekaz reklamowy, czyniąc go bardziej atrakcyjnym i zrozumiałym dla odbiorców.

Pytanie 28

Zgodnie z zasadami Ustawy o radiofonii i telewizji zabronione jest lokowanie produktu w

A. filmach
B. audycjach sportowych
C. programach rozrywkowych
D. audycjach dla dzieci
Lokowanie produktu w programach rozrywkowych, filmach czy audycjach sportowych nie jest objęte tak surowymi restrykcjami jak w przypadku audycji dla dzieci, co może prowadzić do błędnych wniosków o ich całkowitym zakazie. W rzeczywistości, przepisy dotyczące lokowania produktów w tych formach są bardziej elastyczne, co wynika z różnic w postrzeganiu odbiorców. Programy rozrywkowe mają na celu zaspokojenie potrzeb dorosłych widzów, którzy są bardziej świadomi i zdolni do krytycznej analizy treści reklamowych. W filmach lokowanie produktu często przybiera formę subtelnych odniesień, które mogą być integralną częścią narracji, co może podnosić autentyczność przedstawianych treści. Audycje sportowe z kolei przyciągają dużą publiczność, a lokowanie produktów w tym kontekście ma na celu przede wszystkim zwiększenie ich widoczności i związku z emocjami związanymi z wydarzeniami sportowymi. Należy jednak pamiętać, że lokowanie produktu w każdej z tych form musi być zgodne z wytycznymi prawnymi oraz etycznymi, aby nie wprowadzać widzów w błąd. Kluczowym błędem jest zatem mylenie poziomu ochrony konsumentów w różnych typach programów oraz niewłaściwe postrzeganie zakazów wynikających z regulacji prawnych. Podejście do lokowania produktów powinno być zróżnicowane, w zależności od docelowej grupy odbiorców, co należy uwzględnić w strategiach marketingowych.

Pytanie 29

Najlepszą metodą wykonania nadruku na 50 torbach reklamowych z bawełny jest

A. rotograwiura
B. sitodruk
C. fleksografia
D. offset
Wybór metod druku, takich jak rotograwiura, offset czy fleksografia, może być mylny w kontekście nadruku na torbach bawełnianych. Rotograwiura, chociaż doskonała do druku na dużych formatach i w dużych ilościach, wymaga znacznych nakładów początkowych i nie jest zalecana dla małych serii. Jest bardziej skomplikowana i czasochłonna, co czyni ją nieefektywną dla produkcji 50 torb, gdzie koszty jednostkowe mogą znacznie wzrosnąć. Offset to technika stosowana głównie w druku materiałów papierowych, gdzie jakość obrazu jest kluczowa. Nie jest optymalnym wyborem dla tekstyliów, ponieważ nie zapewnia odpowiedniej przyczepności farby do tkaniny. Fleksografia, z kolei, to technika preferowana w druku opakowań i etykiet, gdzie wymagane są długie serie produkcyjne. Jest to technika elastyczna, ale nie dostarcza tak silnych kolorów na bawełnie jak sitodruk. Wybór odpowiedniej metody druku jest kluczowy dla uzyskania satysfakcjonujących efektów wizualnych i funkcjonalnych, dlatego ważne jest zrozumienie, jakie cechy mają różne techniki i ich zastosowanie w praktyce.

Pytanie 30

Transportowa firma działająca na poziomie wojewódzkim powinna skoncentrować swoje kampanie reklamowe na rynku

A. globalnym
B. regionalnym
C. ogólnokrajowym
D. lokalnym
Z wyboru odpowiedzi ogólnokrajowej może wynikać błędne zrozumienie zasięgu działalności firmy transportowej. Firmy o zasięgu wojewódzkim nie są w stanie efektywnie konkurować na poziomie ogólnokrajowym, gdzie działają znacznie większe podmioty z większymi zasobami i zasięgiem. Reklama na takim poziomie pochłania ogromne środki finansowe, a efekty mogą być marginalne, jeśli firma nie ma realnych możliwości obsługi klientów z całego kraju. Wybór rynku globalnego jest jeszcze mniej trafny, ponieważ wymaga od firmy wyjątkowo dużych nakładów na logistykę, marketing, a także dostosowanie oferty do różnorodnych rynków i kultur. Przypadkowe działania na tym poziomie mogą prowadzić do nieefektywnego wydawania środków i frustracji zarówno pracowników, jak i klientów. Nasz błąd w ocenie możliwości firmy może także wynikać ze zbytniego optymizmu, bagatelizującego lokalne uwarunkowania i specyfikę regionalnego rynku. Również decyzja o reklamie na poziomie lokalnym, mimo że zbliżona do regionalnego, może nie uwzględniać pełnego potencjału, jaki oferuje zasięg regionalny. Lokalne działania mogą ograniczać się jedynie do małego obszaru, co w przypadku transportu, który zazwyczaj obsługuje szersze tereny, nie jest wystarczające. Właściwe zrozumienie rynku oraz możliwe efekty komunikacji reklamowej jest kluczowe dla sukcesu biznesowego.

Pytanie 31

Ostatecznym zamiarem prezentacji towaru jest

A. przedstawienie właściwości towaru
B. wyznaczenie korzyści płynących z produktu
C. sprzedaż produktu klientowi
D. rozpoznanie wymagań klienta
Analizując inne odpowiedzi, można zauważyć, że niektóre z nich, mimo że istotne w kontekście sprzedaży, nie są odpowiednie jako główny cel prezentacji produktu. Poznanie potrzeb klienta jest z pewnością ważnym etapem, ale samo w sobie nie stanowi końcowej mety prezentacji. W rzeczywistości, etap ten powinien być zintegrowany z całą strategią sprzedażową. Najczęściej sprzedawcy skupiają się na tej fazie, zapominając, że kluczowym celem jest przekonanie klienta do zakupu. Z drugiej strony, określenie zalet produktu oraz ukazanie cech produktu to procesy, które wspierają sprzedaż, jednak stanowią zaledwie część większego obrazu. W prezentacji należy w sposób płynny łączyć te różne elementy, aby finalnie doprowadzić do transakcji. Często błędem jest postrzeganie prezentacji jako jedynie informacyjnego wykładu, zamiast interaktywnego dialogu z klientem, który ma na celu zamknięcie sprzedaży. Z tego powodu, dla skuteczności prezentacji, niezbędne jest połączenie wszystkich tych aspektów w jedną spójną narrację, która prowadzi do zrozumienia wartości produktu i finalizacji zakupu.

Pytanie 32

Osoba pracująca w agencji reklamowej pragnie zaprezentować klientowi poszczególne etapy realizacji usługi stworzenia logo w formie pokazu slajdów. Jaki program komputerowy powinna wybrać?

A. Edytor tekstu
B. Do prezentacji multimedialnych
C. Do obróbki grafiki wektorowej
D. Do obróbki zdjęć
Wybór odpowiedzi związanych z obróbką zdjęć, edytorami tekstu oraz grafiką wektorową jest nieadekwatny do kontekstu pytania o prezentację procesu projektowania logo. Programy do obróbki zdjęć, takie jak Adobe Photoshop, są przeznaczone głównie do edycji i retuszu zdjęć, co nie jest ich główną funkcją w kontekście prezentacji. Pełnią one rolę przy tworzeniu grafik, ale nie oferują strukturyzowanych narzędzi do organizacji slajdów, co jest kluczowe w kontekście pokazu. Edytory tekstu, jak Microsoft Word, natomiast, służą do tworzenia dokumentów tekstowych, które nie zawierają interaktywnych elementów ani mediów, co znacznie ogranicza ich zastosowanie w prezentacjach wizualnych. Jeśli chodzi o programy do obróbki grafiki wektorowej, takie jak Adobe Illustrator, są one używane do projektowania i tworzenia grafiki wektorowej, a nie do prezentacji. Choć można w nich zaprojektować logo, brakuje im funkcji umożliwiających tworzenie dynamicznych prezentacji, które angażują odbiorcę i pozwalają na płynne przejścia pomiędzy slajdami. Właściwe podejście do prezentacji wymaga zrozumienia, jakie narzędzia są najbardziej odpowiednie do danego zadania, a w tym przypadku kluczowe jest wykorzystanie narzędzi, które wspierają wizualizację i interaktywność.

Pytanie 33

Jaką paletę kolorów powinien wybrać grafik, który ma stworzyć logotyp w czerni, pracując w przestrzeni RGB?

A. R:255 G:255 B:255
B. R:0 G:0 B:100
C. R:0 G:0 B:0
D. R:0 G:0 B:255
Wybór wartości R:0 G:0 B:255 prowadzi do uzyskania intensywnego niebieskiego koloru, a nie czarnego. W przestrzeni RGB, kiedy wartość składowej niebieskiej jest maksymalna, a pozostałe składowe są zerowe, rezultat to czysty niebieski. W kontekście projektowania graficznego, kolory powinny być starannie dobierane w zależności od zamierzonego efektu. Zastosowanie intensywnego niebieskiego może wprowadzać w błąd, zwłaszcza gdy zlecenie dotyczy stworzenia logotypu w czerni. Podobnie, wybór R:0 G:0 B:100 skutkuje ciemnoniebieskim odcieniem, który również nie spełnia wymagań dotyczących koloru czarnego. Takie błędy w ocenie koloru mogą wynikać z mylnego zrozumienia, jak działa przestrzeń kolorów RGB, która różni się od tradycyjnych reprezentacji kolorów w innych modelach, takich jak CMYK, używanych w druku. Ponadto wybór R:255 G:255 B:255 dostarcza jasnego białego koloru, co jest całkowicie sprzeczne z zleceniem. Właściwe zrozumienie, jak kolory są tworzone w przestrzeni RGB, oraz ich praktyczne zastosowanie w projektach graficznych jest kluczowe dla efektywnej komunikacji wizualnej. Grafika w RGB jest powszechnie używana w projektach przeznaczonych do wyświetlania na ekranach, dlatego błędne dobieranie kolorów może prowadzić do nieporozumień i nieprofesjonalnych rezultatów. Istotne jest, aby grafik uczył się, jak poprawnie interpretować zlecenia oraz jak stosować wiedzę o kolorach w praktyce, aby unikać takich sytuacji.

Pytanie 34

Jakie środki poetyckie zastosowano w haśle Śpiesz się powoli?

A. Porównanie
B. Aliteracja
C. Repetycja
D. Oksymoron
Powtórzenie to figura stylistyczna charakteryzująca się wielokrotnym użyciem tych samych słów lub fraz, co ma na celu podkreślenie danej myśli. W przypadku sloganu 'Śpiesz się powoli' nie mamy do czynienia z powtórzeniem, ponieważ fraza nie zawiera powtórzeń słownych, a jedynie zestawienie dwóch różnych, sprzecznych ze sobą idei. Aliteracja to inny typ figury, która polega na powtarzaniu tych samych dźwięków na początku kolejnych wyrazów. Hasło 'Śpiesz się powoli' nie prezentuje tego rodzaju techniki, ponieważ nie koncentruje się na dźwiękowej strukturze słów, a na ich znaczeniu. Porównanie z kolei jest figurą, w której zestawia się dwa różne elementy, zazwyczaj przy użyciu słów takich jak 'jak' czy 'jakby'. W analizowanym sloganie nie występuje bezpośrednie porównanie, a raczej sprzeczność. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich nieprawidłowych wniosków mogą wynikać z powierzchownej analizy, w której skupiamy się na pojedynczych słowach, a nie na kontekście całej frazy. Zrozumienie oksymoronu wymaga dostrzegania głębszych znaczeń oraz umiejętności interpretacji literackiej, co jest kluczowe w skutecznej komunikacji.

Pytanie 35

Końcowa wersja materiału wideo promującego sprzedaż odzieży sportowej, przygotowywana dla klienta pragnącego zaistnieć na rynku, to

A. master
B. casting
C. animatic
D. sampling
Odpowiedź 'master' jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do finalnej wersji filmu reklamowego, która jest gotowa do dystrybucji. W produkcji filmowej termin 'master' oznacza ostateczną wersję produkcji, która została poddana pełnej obróbce technicznej. Master jest stosowany w różnych formatach, takich jak DVD, Blu-ray czy platformy streamingowe. W kontekście reklamy sportowej, kluczowe jest, aby ta wersja filmu zawierała wszystkie elementy, które klient zamierza przekazać, w tym edytowane ujęcia, efekty dźwiękowe oraz wszelkie poprawki graficzne. Przykładem zastosowania może być przygotowanie filmu reklamowego, które zostało przetestowane na grupie docelowej, a wyniki tych testów wpłynęły na ostateczny kształt mastera, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Wysoka jakość mastera jest kluczowa dla zbudowania pozytywnego wizerunku marki oraz skutecznego dotarcia do klientów.

Pytanie 36

Aby stworzyć trwałą reklamę, która nie blokuje dopływu światła na szybach samochodowych, agencja reklamowa powinna użyć

A. siatki winylowej
B. folii mrożone szkło
C. folii One Way Vision
D. siatki mesh
Siatka mesh, siatka winylowa oraz folia mrożone szkło, mimo że mogą być stosowane w reklamie, nie spełniają wymogów dotyczących trwałej, nieodcinającej dopływu światła reklamy na szybach samochodowych. Siatka mesh, będąca materiałem o dużych oczkach, pozwala na nieco ograniczone przejście światła, jednak nie zapewnia wystarczającej widoczności wewnątrz pojazdu. To może prowadzić do niekomfortowych warunków dla kierowcy oraz pasażerów, co nie jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa. Siatka winylowa, pomimo jej użyteczności w wielu innych aplikacjach reklamowych, również nie umożliwia komfortowej widoczności z wnętrza pojazdu. Folia mrożone szkło, często stosowana w architekturze, ma na celu rozpraszanie światła, ale całkowicie ogranicza widoczność, co czyni ją nieodpowiednią do reklam na szybach samochodów. Użytkownicy mogą mylić te materiały z folią One Way Vision, nie zdając sobie sprawy z ich ograniczeń w kontekście trwałej reklamy. Kluczowym błędem jest zrozumienie, że skuteczna reklama na pojazdach powinna nie tylko przyciągać uwagę, ale także nie wpływać negatywnie na komfort użytkowników oraz bezpieczeństwo na drodze.

Pytanie 37

Do tradycyjnej "mieszanki marketingowej", znanej pod nazwą 4P, wchodzą:

A. zysk, stratę, produkt, konsument
B. produkt, cenę, dystrybucję, promocję
C. produkt, produkcja, propozycja, planowanie
D. planowanie, produkcja, przetwarzanie, promocja
Analizując niepoprawne odpowiedzi, widzimy, że wiele z nich opiera się na błędnym zrozumieniu kluczowych elementów mieszanki marketingowej. Odpowiedzi takie jak 'planowanie, produkcję, przetwarzanie, promocję' koncentrują się na procesach wewnętrznych, które nie oddają esencji 4P. Mieszanka marketingowa to narzędzie zewnętrzne, które ma na celu zaspokojenie potrzeb rynku, a nie wewnętrzne operacje firmy. Podobnie, odpowiedź 'produkt, produkcję, propozycję, planowanie' sugeruje, że produkcja jest jednym z kluczowych elementów marketingu, co jest mylne. W rzeczywistości, w strategii marketingowej skupiamy się na tym, co oferujemy klientom, a nie na tym, jak to produkujemy. Z kolei odpowiedź 'zysk, stratę, produkt, konsumenta' wprowadza pojęcia finansowe, które nie mają miejsca w klasycznej teorii 4P. Zysk i strata są wynikami działań marketingowych, ale nie są elementami mieszanki marketingowej. Takie podejścia ukazują typowe błędy myślowe jak mylenie pojęć procesów z koncepcją marketingu jako całości, co ogranicza zrozumienie tego, jak różne elementy wpływają na sukces rynkowy. Zrozumienie prawidłowej struktury 4P jest kluczowe dla skutecznego planowania strategicznego i osiągania wyników w biznesie.

Pytanie 38

Copywriter dostał zlecenie od firmy medycznej na stworzenie treści reklamowej skierowanej do lekarzy. Jaki styl powinien zastosować w tej treści?

A. Dziennikarski
B. Potoczny
C. Publiczny
D. Naukowy
Wybór stylu publicznego w komunikacji z lekarzami może prowadzić do problemów związanych z nieadekwatnością przekazu. Styl publiczny koncentruje się na ogólnym przekazie, który jest łatwy do zrozumienia dla szerokiej publiczności, co w kontekście profesjonalnej komunikacji z medykami może nie spełniać ich oczekiwań dotyczących szczegółowości i rzetelności. Styl potoczny, mimo że przystępny, jest zbyt nieformalny i nieodpowiedni dla środowiska medycznego, gdzie precyzyjność terminologii jest kluczowa. Z kolei podejście dziennikarskie, które może być bardziej subiektywne i nastawione na przyciąganie uwagi, nie zaspokoi potrzeb lekarzy, którzy oczekują faktów i wyników badań. Często w takiej komunikacji pojawia się nieporozumienie co do oczekiwań odbiorcy; niektórzy mogą uważać, że wystarczy zastosować prostszy język, zaniedbując przy tym szczegółowość, co może skutkować błędnymi informacjami. Dlatego kluczowe jest dostosowanie stylu do specyfiki grupy docelowej, w tym przypadku lekarzy, którzy potrzebują informacji opartej na faktach i danych naukowych w celu podejmowania decyzji o leczeniu pacjentów.

Pytanie 39

Jakich wykonawców powinna zatrudnić agencja reklamowa w celu realizacji muralu zamówionego przez klienta?

A. Copywriterów pracujących w agencji reklamowej
B. Artystów street-art
C. Agentów zajmujących się przestrzenią w mediach ATL
D. Specjalistów od grafiki komputerowej
Zaangażowanie agentów sprzedających powierzchnię w mediach ATL w kontekście tworzenia muralu jest podejściem nietrafionym, ponieważ ich rola skupia się na sprzedaży powierzchni reklamowej w tradycyjnych mediach, takich jak telewizja, radio czy prasa, a nie na tworzeniu oryginalnych dzieł sztuki. Tego typu specjaliści nie posiadają umiejętności artystycznych czy doświadczenia w pracy z muralami, co jest kluczowe dla skutecznej realizacji projektu. Copywriterzy z agencji reklamowej również nie są odpowiednimi wykonawcami, ponieważ ich specjalizacja leży w tworzeniu treści reklamowych, a nie w projektowaniu wizualnym. Mural wymaga nie tylko kreatywności i umiejętności plastycznych, ale również zrozumienia technik malarskich i materiałów, co wykracza poza kompetencje typowego copywritera. Z kolei graficy komputerowi, mimo że są biegli w tworzeniu wizualnych projektów na ekranie, nie mają doświadczenia w przenoszeniu tych pomysłów na dużą powierzchnię w przestrzeni miejskiej, co wiąże się z zupełnie innymi wyzwaniami technicznymi. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że osoby pracujące w marketingu są w stanie zastąpić prawdziwych artystów w zadaniach, które wymagają specjalistycznej wiedzy i umiejętności. Ostatecznie, skuteczne podejście do tworzenia muralu w kampanii reklamowej wymaga współpracy z artystami street-art, którzy mają doświadczenie w tej dziedzinie oraz rozumieją jak skutecznie komunikować przekaz wizualny w przestrzeni publicznej.

Pytanie 40

Który z wymienionych programów komputerowych powinna wykorzystać agencja do prezentacji projektów w formie slajdów, stworzonych według zamówienia, którego fragment został dołączony?

Zamówienie: wykonanie grafiki oraz wizytówki według załączonego briefu. Proszę o przedstawienie propozycji w postaci pokazu slajdów w ciągu dwóch tygodni od momentu otrzymania zamówienia.

A. Adobe Photoshop
B. Power Point
C. Corel Draw
D. Audacity
Wybór programów jak Corel Draw, Adobe Photoshop czy Audacity do robienia prezentacji slajdowych to trochę chybiony pomysł, bo każdy z tych programów ma swoje konkretne przeznaczenie i nie nadaje się do prezentacji wizualnych. Corel Draw to głównie narzędzie do grafiki wektorowej, więc raczej do tworzenia rzeczy jak logotypy czy wizytówki, a nie slajdów. Adobe Photoshop, wiadomo, to program do edycji zdjęć i raczej do manipulowania obrazami, a nie do robienia interaktywnych prezentacji. Zresztą Audacity to program do edytowania dźwięku, więc kompletnie nie ma nic wspólnego z tworzeniem wizualnych prezentacji. Jak wybiera się złe narzędzie, to łatwo napotkać problemy z organizacją treści czy prezentowaniem pomysłów, co prowadzi do kiepskiej komunikacji z klientem. To chyba podstawowy błąd – myślenie, że każdy program graficzny może się sprawdzić w każdej sytuacji, a tak naprawdę każde z tych narzędzi ma swoje specyfiki i powinno się je używać zgodnie z ich przeznaczeniem.