Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 21 maja 2025 17:28
  • Data zakończenia: 21 maja 2025 17:45

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W programie Adobe Photoshop funkcji krycia nie można użyć do

A. wszystkich warstw.
B. jednej warstwy.
C. narzędzi Pędzel i Stempel.
D. wszystkich narzędzi.
Wybór odpowiedzi dotyczącej "wszystkich warstw" nie jest właściwy, ponieważ krycie nie jest funkcją przypisaną do warstw jako całości, lecz specyficznemu ustawieniu dla każdej warstwy z osobna. Krycie można dostosować od 0% do 100% dla każdej warstwy, co pozwala na precyzyjne kontrolowanie ich widoczności. Odpowiedzi sugerujące zastosowanie krycia do "jednej warstwy" również są mylące, gdyż krycie nie odnosi się do możliwości zastosowania jedynie w kontekście jednej warstwy, ale do każdej warstwy indywidualnie. Natomiast wskazanie, że krycie można zastosować do "narzędzi Pędzel i Stempel" jest całkowicie błędne, ponieważ te narzędzia działają na zasadzie rysowania na warstwach, a nie krycia ich. Narzędzia te mają swoje własne parametry, takie jak rozmiar, twardość czy przezroczystość, które różnią się od opcji krycia. Typowym błędem jest również mylenie pojęć krycia i przezroczystości narzędzi, co prowadzi do nieporozumień w pracy z grafiką. Warto zwrócić uwagę, że w kontekście standardów branżowych, zrozumienie różnicy między warstwami a narzędziami jest kluczowe dla efektywnej pracy w Photoshopie oraz dla osiągania profesjonalnych rezultatów w projektach graficznych.

Pytanie 2

Podaj właściwą sekwencję działań realizowanych podczas aktualizacji aplikacji Wordpress?

A. Instalacja wtyczek, sprawdzanie znaczników HTML, pozycjonowanie witryny
B. Formatowanie treści, drukowanie projektu witryny, określenie licencji grafik
C. Testowanie klonowanej witryny, sprawdzanie reguł CSS, projektowanie elementów graficznych
D. Wykonanie kopii zapasowej, testowanie klonowanej witryny, aktualizacja elementów witryny
Prawidłowa kolejność czynności podczas aktualizacji aplikacji WordPress obejmuje wykonanie kopii zapasowej, testowanie sklonowanej strony oraz aktualizowanie elementów strony. Wykonanie kopii zapasowej jest kluczowe, ponieważ pozwala na przywrócenie strony w przypadku wystąpienia problemów. Testowanie sklonowanej strony umożliwia sprawdzenie, czy wszystkie aktualizacje działają poprawnie, bez ryzyka zakłócenia działania strony głównej. Dopiero po tych krokach można bezpiecznie zaktualizować wtyczki, motywy lub inne elementy na stronie głównej.

Pytanie 3

Kluczowym elementem kodu, który zarządza aplikacją internetową, jest

A. wzorzec
B. kontroler
C. model
D. widok
Kontroler jest kluczowym elementem architektury MVC (Model-View-Controller), która jest powszechnie stosowana w budowaniu aplikacji internetowych. Jego główną rolą jest zarządzanie logiką aplikacji oraz komunikacją pomiędzy modelem (danymi) a widokiem (interfejsem użytkownika). Kontroler reaguje na działania użytkownika, przetwarza dane, a następnie aktualizuje widok, co czyni go centralnym punktem w architekturze aplikacji. Przykładowo, w aplikacji internetowej do zarządzania zadaniami, kontroler odbiera żądanie dodania nowego zadania, przetwarza dane wprowadzone przez użytkownika, aktualizuje bazę danych (model) i następnie zwraca zaktualizowany widok, aby użytkownik mógł zobaczyć zmiany. Dobre praktyki w programowaniu sugerują, aby kontroler był odpowiedzialny tylko za logikę aplikacji, unikając mieszania logiki prezentacji z logiką biznesową, co prowadzi do lepszej organizacji kodu i ułatwia jego późniejsze utrzymanie oraz rozwój.

Pytanie 4

Pozycjonowanie witryny internetowej to proces, który ma na celu

A. dobór rozdzielczości elementów graficznych.
B. zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania.
C. określenie parametrów animacji obiektów na stronie.
D. obróbkę graficzną zastosowanych widgetów.
Wybór odpowiedzi dotyczącej dobrania rozdzielczości elementów graficznych, ustalenia parametrów animacji obiektów na stronie czy obróbki graficznej widgetów wydaje się być mylny, ponieważ te działania koncentrują się na aspektach wizualnych i interaktywnych witryny, a nie na jej widoczności w wyszukiwarkach. Dobranie odpowiedniej rozdzielczości elementów graficznych ma znaczenie w kontekście responsywności strony, jednak samo w sobie nie wpływa na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Ustalenie parametrów animacji obiektów to z kolei kwestia estetyki i użyteczności witryny, która również nie ma bezpośredniego związku z SEO. Obórka graficzna widgetów może poprawić ich wygląd, ale nie ma to na celu zwiększenia ich widoczności w wyszukiwarkach. Te błędne koncepcje często wynikają z mylnego założenia, że estetyka strony jest kluczowym czynnikiem w pozycjonowaniu, podczas gdy w rzeczywistości Google i inne wyszukiwarki stawiają na jakość treści, jej relevancję oraz techniczne aspekty witryny. Niezrozumienie tych różnic prowadzi do zaprzestania działań w kierunku SEO, co w dłuższej perspektywie skutkuje niską widocznością strony i ograniczonymi możliwościami pozyskiwania ruchu organicznego.

Pytanie 5

Jaką głębokość kolorów stosuje się w nowoczesnych skanerach płaskich, aby osiągnąć bardzo wysoką jakość obrazu kolorowego?

A. 16-bitowa
B. 64-bitowa
C. 24-bitowa
D. 48-bitowa
48-bitowa głębia bitowa kolorów w skanerach płaskich pozwala na uchwycenie znacznie szerszego zakresu kolorów i tonów w porównaniu do niższych głębokości, takich jak 24-bitowa. W praktyce oznacza to, że każdy z trzech podstawowych kolorów (czerwony, zielony, niebieski) może mieć po 16 bitów, co daje 65536 odcieni dla każdego koloru. Tego typu jakość jest kluczowa w profesjonalnym skanowaniu zdjęć i obrazów, gdzie detale muszą być zachowane na najwyższym poziomie, na przykład w grafice komputerowej, archiwizacji dzieł sztuki czy w przypadku skanowania dokumentów wymagających bardzo wysokiej jakości reprodukcji. Dla porównania, 24-bitowa głębia kolorów, chociaż wystarczająca dla większości zastosowań, ogranicza się do 16,7 miliona kolorów, co może prowadzić do utraty subtelnych detali w skanowanych obrazach. Standardy, takie jak Adobe RGB, preferują wyższe głębokości bitowe, aby umożliwić lepszą edycję i reprodukcję kolorów w profesjonalnych aplikacjach graficznych, co czyni 48-bitowe skanery preferowanym wyborem w branży.

Pytanie 6

Jakie rodzaje stron internetowych są zoptymalizowane do prawidłowego wyświetlania na ekranach różnych urządzeń, takich jak: monitor komputera, laptop, tablet czy smartfon?

A. Statyczne
B. Responsywne
C. Informacyjne
D. Interaktywne
Odpowiedzi takie jak 'informacyjne', 'interaktywne' i 'statyczne' często wprowadzają w błąd, gdyż nie odnoszą się do kluczowego aspektu dostosowania stron do różnych urządzeń. Strony informacyjne mogą zawierać treści, które są dostosowane do czytania na różnych sprzętach, jednak ich układ nie jest automatycznie zmieniany, co może prowadzić do złego doświadczenia użytkownika na mniejszych ekranach. Interaktywne strony, pomimo że oferują różne funkcje, niekoniecznie muszą być responsywne. W praktyce, jeśli nie są one zaprojektowane w sposób responsywny, użytkownicy korzystający z telefonów mogą napotkać trudności w nawigacji i korzystaniu z funkcji. Z kolei strony statyczne to te, których zawartość jest ustalona na sztywno, bez możliwości automatycznego dostosowania się do rozmiaru ekranu. Ten typ witryny zazwyczaj nie reaguje na zmiany rozmiaru okna przeglądarki, co sprawia, że są one nieodpowiednie w kontekście rosnącego zróżnicowania urządzeń. Kluczowym błędem myślowym jest przekonanie, że każda strona, która działa, jest również dobrze przystosowana do różnych urządzeń. Bez zaprojektowania z myślą o responsywności, strona może być trudna do używania, co może zniechęcać użytkowników i wpływać negatywnie na wizerunek marki.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Norma cyfrowego zapisu dźwięku na płycie CD bazuje na kodowaniu o częstotliwości próbkowania oraz rozdzielczości wynoszącej odpowiednio

A. 44,1 kHz / 16 bitów na próbkę
B. 88,1 kHz / 32 bitów na próbkę
C. 64,1 kHz / 18 bitów na próbkę
D. 22,1 kHz / 8 bitów na próbkę
Standard cyfrowego zapisu dźwięku na płycie kompaktowej, znany jako CD Audio, opiera się na częstotliwości próbkowania 44,1 kHz oraz rozdzielczości 16 bitów na próbkę. Oznacza to, że dźwięk jest próbkowany 44 100 razy na sekundę, co zapewnia odpowiednią jakość dźwięku, mieszczącą się w zakresie słyszalnym dla ludzkiego ucha, wynoszącym od 20 Hz do 20 kHz. Rozdzielczość 16 bitów oznacza, że każda próbka dźwięku jest reprezentowana przez 65 536 możliwych wartości, co pozwala na uzyskanie szerokiego zakresu dynamiki i minimalizację zniekształceń. Ta konfiguracja stała się standardem w branży muzycznej i jest wykorzystywana w produkcji płyt CD, co czyni ją niezwykle istotną dla zachowania jakości dźwięku. W praktyce, zastosowanie tego standardu umożliwia odtwarzanie muzyki w wysokiej jakości na różnych urządzeniach audio, od prostych odtwarzaczy CD po zaawansowane systemy audiofilskie, co przyczynia się do powszechnej akceptacji tego formatu.

Pytanie 9

W przedstawionym oknie dialogowym aplikacji graficznej można zweryfikować, czy stworzony projekt posiada

Ilustracja do pytania
A. odpowiednie wymiary oraz tryb koloru
B. konieczny tryb koloru oraz głębię bitową
C. wymaganą głębię bitową i rozdzielczość
D. stosowne wymiary i rozdzielczość
W tym oknie, co je zaprezentowane, możesz zobaczyć wymiary projektu oraz rozdzielczość. Fajnie, że wymiary są podane w różnych jednostkach, jak milimetry, piksele albo cale. Dzięki temu łatwiej dostosujesz projekt do tego, co potrzebujesz, czy to do druku, czy do publikacji w sieci. Rozdzielczość, czyli dpi, to ważna sprawa – mówi nam, jak dobra będzie jakość obrazu, co jest istotne, szczególnie gdy chcesz coś wydrukować, bo wysoka rozdzielczość da lepszy efekt.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

W jakim typie pliku nie można zrealizować zapisu warstw w Adobe Photoshop?

A. PDF
B. TIFF
C. PSD
D. JPEG
Odpowiedź JPEG jest poprawna, ponieważ ten format pliku nie obsługuje warstw. JPEG (Joint Photographic Experts Group) jest formatem kompresji stratnej, co oznacza, że po zapisaniu pliku wszystkie warstwy zostają scalone w jedną, co skutkuje utratą informacji o oryginalnych warstwach i ich edytowalności. W praktyce, jeśli pracujesz nad złożonym projektem graficznym, który wymaga edytowania poszczególnych elementów niezależnie, zapisanie go w formacie JPEG uniemożliwi przyszłe zmiany w położeniu, efektach czy właściwościach tych elementów. W Adobe Photoshop, dla zachowania pełnej edytowalności i możliwości pracy z warstwami, powinieneś używać formatu PSD lub TIFF. Format PSD to natywny format Photoshopa, który zachowuje wszystkie warstwy, efekty, maski oraz inne właściwości. TIFF również obsługuje warstwy, ale jest bardziej uniwersalny i wykorzystywany w różnych aplikacjach graficznych. Zrozumienie różnic między tymi formatami jest kluczowe dla efektywnej pracy nad projektami graficznymi.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Jaki obiektyw generuje obrazy z zastosowaniem perspektywy sferycznej?

A. Makro.
B. Rybie oko.
C. Teleobiektyw.
D. Reprodukcyjny.
Chociaż makro, teleobiektyw oraz reprodukcyjny obiektyw mają swoje unikalne zastosowania w fotografii, żadna z tych opcji nie tworzy obrazów z wykorzystaniem perspektywy sferycznej. Obiektyw makro służy do fotografowania z bliska, umożliwiając uchwycenie detali, które są niewidoczne z normalnej odległości. Oferuje on dużą głębię ostrości, ale nie zmienia naturalnej perspektywy obrazu. Teleobiektyw, z kolei, charakteryzuje się długą ogniskową, co pozwala na przybliżenie odległych obiektów, lecz także nie wprowadza efektu sferycznego, a wręcz odwrotnie, kompresuje perspektywę, co może prowadzić do mniej dramatycznych ujęć. Reprodukcyjny obiektyw natomiast jest używany do uchwytywania dokładnych odwzorowań obiektów, na przykład w fotografiach produktowych, gdzie kluczowa jest wierność kolorów i detali, a nie zmiana percepcji przestrzennej. Typowe błędy myślowe związane z tymi odpowiedziami często wynikają z niepełnego zrozumienia, jak różne rodzaje obiektywów działają na percepcję obrazu i jakie efekty mogą generować. Warto pamiętać, że wybór obiektywu powinien być uzależniony od zamierzonego efektu artystycznego lub dokumentacyjnego, a nie jedynie od ich ogólnych właściwości optycznych.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

W jakim formacie przechowywane są zdjęcia cyfrowe, które mają być poddane dalszej edycji?

A. RAW
B. TIFF
C. PSD
D. JPEG
Format RAW jest najbardziej odpowiedni do przechowywania zdjęć cyfrowych, które mają być poddane dalszej obróbce. Oferuje on znacznie więcej informacji o obrazie w porównaniu do innych formatów, co umożliwia lepszą edycję i korekcję. RAW jest formatem surowym, co oznacza, że zachowuje oryginalne dane z matrycy aparatu bez jakiejkolwiek kompresji czy przetwarzania. W praktyce oznacza to, że podczas edycji zdjęcia w oprogramowaniu graficznym, takim jak Adobe Lightroom czy Photoshop, mamy pełen dostęp do informacji o kolorach, jasności oraz szczegółach obrazu. Możliwość dostosowania takich parametrów jak ekspozycja, kontrast czy balans bieli jest kluczowa w profesjonalnej fotografii. Dzięki temu formatowi, fotografowie mogą uzyskać znacznie lepsze rezultaty, szczególnie w trudnych warunkach oświetleniowych. Warto również zauważyć, że wiele aparatów fotograficznych ma różne standardy RAW, co pozwala na zachowanie specyficznych danych charakterystycznych dla danego producenta. Dlatego stosowanie formatu RAW jest zalecane w profesjonalnej fotografii oraz podczas pracy z obrazami, które wymagają intensywnej obróbki.

Pytanie 16

Które z poniższych urządzeń nie wprowadza cyfrowego obrazu bezpośrednio do komputera?

A. Cyfrowej kamery video
B. Interaktywnego ekranu tabletu
C. Skanera bębnowego
D. Analogowego aparatu fotograficznego
Analogowy aparat fotograficzny, w przeciwieństwie do pozostałych wymienionych urządzeń, nie generuje obrazu cyfrowego, który mógłby być bezpośrednio przesyłany do komputera. Aparaty analogowe rejestrują obraz na kliszy fotograficznej, co oznacza, że do uzyskania obrazu cyfrowego konieczne jest jego zeskanowanie lub cyfryzacja w innym procesie. Proces ten może odbywać się za pomocą skanera, jednak wymaga dodatkowych działań, aby przenieść obraz do formatu cyfrowego. W praktyce, aby wykorzystać zdjęcia z analogowego aparatu w środowisku cyfrowym, konieczne jest ich przetwarzanie przez odpowiednie urządzenia, co wpływa na efektywność pracy w branży fotograficznej i kreatywnej. Standardy jakościowe skanowania i cyfryzacji obrazów analogowych są kluczowe, aby zachować detale i jakość zdjęć, co jest szczególnie istotne w profesjonalnej obróbce zdjęć.

Pytanie 17

Który z poniższych formatów nie jest formatem plików wideo?

A. RAW
B. MOV
C. AVI
D. FLV
Format RAW nie jest standardowym formatem plików wideo, lecz odnosi się do surowych danych, które są często generowane przez aparaty fotograficzne lub skanery. Pliki RAW zawierają nieprzetworzone informacje o obrazie, a ich głównym celem jest zapewnienie maksymalnej jakości i elastyczności podczas edycji. W kontekście wideo, pliki RAW mogą być używane przez profesjonalne kamery filmowe, jednak w tym przypadku są one zazwyczaj poddawane dalszej obróbce i kodowaniu w bardziej powszechnych formatach, takich jak ProRes czy DNxHD. Użycie plików RAW w produkcji filmowej pozwala na uzyskanie lepszej kontroli nad kolorami, ekspozycją i innymi parametrami obrazu, co jest szczególnie cenione w pracy postprodukcyjnej. W przeciwieństwie do RAW, formaty takie jak MOV, FLV i AVI są standardowymi formatami plików wideo, które zawierają skompresowane dane wideo oraz audio, co czyni je bardziej odpowiednimi do szerokiego zastosowania w odtwarzaniu i dystrybucji multimediów.

Pytanie 18

Interaktywna prezentacja multimedialna, będąca rodzajem przewodnika, powinna koncentrować uwagę odbiorcy na

A. treści
B. kolorystyce
C. animacji
D. nawigacji
Wybierając inne aspekty, takie jak animacja, nawigacja czy kolorystyka, można łatwo wpaść w pułapkę myślenia, które umieszcza formę wyrazu na równi z jego treścią. Animacja, choć może przyciągać uwagę, nie jest celem samym w sobie; jej nadmiar może odwracać uwagę od kluczowych informacji, co jest sprzeczne z zasadami efektywnej komunikacji. Zbyt intensywne animacje mogą prowadzić do rozproszenia uwagi i zmniejszenia przyswajalności treści, co jest zjawiskiem dobrze udokumentowanym w literaturze z zakresu edukacji i projektowania multimediów. Z kolei nawigacja, choć istotna, służy głównie jako wsparcie dla użytkowników, umożliwiając im łatwe przemieszczanie się po materiale, a nie jako główny punkt skupienia. Kolorystyka, mimo że może wpłynąć na estetykę prezentacji i uczynić ją przyjemniejszą wizualnie, nie powinna dominować nad treścią, ponieważ kluczowym celem jest przekazanie informacji. Warto zwrócić uwagę, że dobry projekt multimedialny zawsze powinien zaczynać się od przemyślanej treści, która jest bazą wszelkich dodatkowych elementów wizualnych czy funkcjonalnych. Niezrozumienie tej hierarchii może prowadzić do tworzenia materiałów, które są atrakcyjne, ale nieefektywne w swojej istocie.

Pytanie 19

Wykres krzywej tonalnej przedstawiony na rysunku sugeruje, że na obrazie osiągnięto efekt

Ilustracja do pytania
A. wyostrzenia
B. rozjaśnienia
C. rozmycia
D. przyciemnienia
Krzywa tonalna na rysunku pokazuje, że obraz staje się jaśniejszy. Ale gdybyśmy chcieli przyciemnić obraz, musielibyśmy opuścić punkty w dół, w kierunku ciemnych tonów. A co z wyostrzeniem? To raczej dotyczy innych narzędzi, a nie tej konkretnej krzywej. Tak, krzywa tonalna jest mocnym narzędziem, ale trzeba wiedzieć, jak jej używać, żeby uzyskać dobry efekt.

Pytanie 20

W pracy mobilnej, aby szybko zeskanować małą ilość tekstu, powinno się użyć skanera

A. płaskiego
B. przestrzennego
C. ręcznego
D. bębnowego
Skaner ręczny to naprawdę fajne narzędzie do szybkiego skanowania tekstu w takich mobilnych sytuacjach. Dzięki swojej budowie, można go łatwo używać do skanowania różnych dokumentów, książek czy notatek, co jest super praktyczne, gdy potrzebujesz szybko coś znaleźć. Zazwyczaj są lekkie i małe, więc bez problemu można je zabrać ze sobą gdziekolwiek, czy to w teren, w trakcie podróży służbowej, albo na jakąś konferencję. Jak porównasz je z innymi skanerami, jak płaskie czy bębnowe, to od razu widać, że te ręczne dają większą elastyczność i szybko działają. Wiele modeli ma też funkcje OCR, czyli automatycznego rozpoznawania tekstu, co jest mega przydatne w pracy biurowej, bo możesz przerobić zeskanowany tekst na edytowalny. Z praktycznego punktu widzenia, najlepiej używać ich do skanowania krótkich fragmentów, bo wtedy jakość skanowania jest najwyższa i nie ma później z tym problemów.

Pytanie 21

Aby przeprowadzić seryjną edycję zdjęć przeznaczonych do projektu strony internetowej, należy skorzystać z panelu programu Adobe Photoshop o nazwie

A. Kompozycje warstw
B. Duplikowanie źródła
C. Operacje
D. Style
Odpowiedzi "Powielanie źródła", "Style" oraz "Kompozycje warstw" nie są odpowiednie w kontekście seryjnej obróbki fotografii. Powielanie źródła odnosi się do procesu kopiowania pewnych elementów lub warstw w dokumencie, co nie ma zastosowania w automatyzacji przetwarzania wielu zdjęć. Osoby, które wybierają tę odpowiedź, często mylą proces kopiowania z bardziej skomplikowanymi operacjami edycyjnymi. Style w Photoshopie służą do nakładania gotowych efektów na warstwy, co może być użyteczne w poprawie estetyki pojedynczego obrazu, ale nie wspiera automatyzacji seryjnej obróbki. Użytkownicy mogą sądzić, że style pozwolą na szybką edycję wielu zdjęć, jednak w rzeczywistości wymagają one manualnego zastosowania na każdym z nich. Kompozycje warstw zaś pozwalają na organizację i zarządzanie warstwami w projekcie, co również nie ma związku z automatyzacją obróbki. Osoby wybierające tę odpowiedź mogą nie dostrzegać, że kompozycje warstw koncentrują się na wyglądzie docelowego obrazu, a nie na jego seryjnym przetwarzaniu. W efekcie, wybór tych odpowiedzi wynika z nieporozumienia dotyczącego funkcji każdego z paneli i narzędzi dostępnych w Photoshopie oraz ich zastosowania w kontekście zarządzania dużymi zbiorami zdjęć.

Pytanie 22

W jakiej rozdzielczości oraz w jakim trybie kolorystycznym powinien być stworzony obraz cyfrowy do umieszczenia w prezentacji multimedialnej dostępnej w internecie?

A. 72 ppi, CMYK
B. 300 ppi, RGB
C. 300 ppi, CMYK
D. 72 ppi, RGB
Obraz cyfrowy przeznaczony do prezentacji multimedialnych publikowanych w internecie powinien być przygotowany w rozdzielczości 72 ppi oraz w trybie kolorów RGB. Rozdzielczość 72 ppi jest standardem dla treści wyświetlanych na ekranach, ponieważ zapewnia odpowiedni kompromis pomiędzy jakością a rozmiarem pliku. Większe rozdzielczości, jak 300 ppi, są stosowane głównie w druku, gdzie wymagana jest wysoka jakość odwzorowania detali. Używanie trybu RGB jest kluczowe, ponieważ ekrany komputerowe oraz urządzenia mobilne emitują światło w kolorach czerwonym, zielonym i niebieskim. W rezultacie, przygotowywanie obrazów w RGB zapewnia lepsze odwzorowanie kolorów i ich intensywności na ekranach. Dobrą praktyką jest także stosowanie formatów plików takich jak JPEG czy PNG, które są optymalizowane do użytku internetowego, zapewniając jednocześnie wysoką jakość przy mniejszym rozmiarze pliku.

Pytanie 23

Aby przyciemnić kolor czerwony na fotografii, należy zastosować filtr

A. niebieski
B. żółty
C. połówkowy
D. czerwony
Wybór niebieskiego filtru do przyciemnienia barwy czerwonej na zdjęciu jest właściwy, ponieważ niebieski kolor znajduje się naprzeciwko czerwonego w kole barw. Z tego powodu, gdy zastosujemy filtr niebieski, zredukujemy intensywność czerwonego światła, co skutkuje jego przyciemnieniem. W praktyce, w fotografii i grafice, filtry kolorowe są używane do modyfikacji barw w obrazie, co pozwala na uzyskanie pożądanych efektów estetycznych. Na przykład, w fotografii krajobrazowej, użycie niebieskiego filtru może pomóc w zwiększeniu kontrastu nieba, a jednocześnie osłabić czerwone odcienie w innych elementach kompozycji. Standardowe praktyki w branży fotograficznej zalecają, by podczas pracy z kolorami rozważać ich relacje w kole barw, co jest kluczowe dla osiągnięcia odpowiednich efektów wizualnych. Oprócz tego, umiejętność stosowania filtrów kolorowych przydaje się w postprodukcji, gdzie można manipulować kolorami digitalnie, lecz zrozumienie ich działania na etapie fotografowania ma fundamentalne znaczenie dla uzyskania wysokiej jakości zdjęć.

Pytanie 24

W kontekście animacji komputerowej, zgrupowanie kilku elementów na jednej warstwie spowoduje

A. że będą poruszały się jakby były ze sobą połączone
B. zmianę obiektów w symbole
C. przekształcenie kształtów w symbol graficzny
D. minimalizowanie widocznych krawędzi wypełnienia
Odpowiedź, że elementy umieszczone na jednej warstwie będą poruszały się tak, jakby były sklejone, jest poprawna, ponieważ w animacji komputerowej warstwy działają jak grupy obiektów. Gdy kilka elementów znajduje się na tej samej warstwie, ich ruch jest synchronizowany, co pozwala na uzyskanie efektu spójnej animacji. Przykładem może być animacja postaci, gdzie wszystkie elementy, takie jak ręce, nogi i głowa, są umieszczone na tej samej warstwie, co pozwala na ich jednoczesne poruszanie. Dobrą praktyką jest grupowanie ze sobą obiektów powiązanych, aby ułatwić ich animację i uniknąć niepotrzebnych komplikacji. Warto również pamiętać, że w programach do animacji, takich jak Adobe After Effects czy Blender, wykorzystanie warstw może znacząco przyspieszyć proces tworzenia skomplikowanych animacji, co jest istotne w profesjonalnej produkcji. Ponadto, zrozumienie zasady działania warstw jest kluczowe dla efektywnego zarządzania złożonymi projektami animacyjnymi.

Pytanie 25

Aby uzyskać bliskie ujęcie kamienicy, który obiektyw będzie najlepszy?

A. 130 mm
B. 50 mm
C. 300 mm
D. 35 mm
Obiektywy o ogniskowej 50 mm i 35 mm są popularne w fotografii ogólnej, jednak nie są one optymalnym wyborem do fotografowania kamienic w dużym zbliżeniu. Ogniskowa 50 mm, często określana jako 'standardowa', zbliża się do kąta widzenia ludzkiego oka, co sprawia, że zdjęcia robione tym obiektywem mogą nie oddać pełnej skali i detali architektonicznych. Dodatkowo, przy takiej ogniskowej, zbliżenie do budynku może prowadzić do zniekształcenia perspektywy, co jest niepożądane w fotografii architektury. Ogniskowa 35 mm daje nieco szersze pole widzenia, co również nie sprzyja kompresji przestrzeni i może skutkować nadmiernym rozciągnięciem obiektów na zdjęciu. Fotografia architektoniczna wymaga użycia dłuższych ogniskowych, aby uchwycić detale z odpowiedniej odległości, unikając przy tym efektów zniekształcenia. Ogniskowa 130 mm, choć bliższa optymalnej, wciąż nie zapewnia wystarczającej odległości do uzyskania pełnych detali kamienic w dużym zbliżeniu, co może skutkować brakiem klarowności zdjęć. Wybierając obiektyw, istotne jest zrozumienie, jak ogniskowa wpływa na perspektywę i głębię ostrości, co jest kluczowe w celu uzyskania profesjonalnych efektów w fotografii architektonicznej.

Pytanie 26

Jakie materiały barwne są generowane w wyniku chemicznego procesu C-41?

A. diapozytywy
B. slajdy
C. materiały barwne negatywowe
D. materiały barwne pozytywowe
Materiały barwne wywoływane w procesie chemicznym C-41 to materiały negatywowe, co oznacza, że w wyniku ich obróbki uzyskuje się negatywowe obrazy. Proces C-41 jest standardowym sposobem wywoływania kolorowego filmu negatywowego, który jest szeroko stosowany w fotografii amatorskiej i profesjonalnej. W odróżnieniu od pozytywów, negatywy mają odwrotne kolory, co oznacza, że jasne obszary w rzeczywistości stają się ciemne, a ciemne obszary stają się jasne. W praktyce oznacza to, że negatywy są używane jako surowe materiały do produkcji odbitek i innych form reprodukcji. Warto zwrócić uwagę, że proces C-41 jest dostosowany do materiałów, które są dostępne na rynku, co czyni go jedną z najpopularniejszych metod wywoływania filmów, a jego standardy są powszechnie akceptowane w branży fotograficznej. Używanie materiałów barwnych negatywowych w praktyce może prowadzić do różnorodnych efektów artystycznych, ponieważ umożliwia manipulację kolorami podczas odbitki, co jest istotne w pracy każdego fotografa.

Pytanie 27

Na podstawie przedstawionej grafiki wskaż efekt, który został dodany do dźwięku.

Ilustracja do pytania
A. Wahwah.
B. Ściszenie.
C. Zgłośnienie.
D. Echo.
Ilustracja przedstawia efekt ściszenia zastosowany do ścieżki dźwiękowej. Widoczne jest stopniowe zmniejszanie amplitudy sygnału dźwiękowego w czasie, co prowadzi do wygaszenia dźwięku w końcowych partiach utworu. Tego typu modyfikacja jest często stosowana w postprodukcji audio w celu zakończenia utworu lub fragmentu nagrania w sposób płynny i estetyczny.

Pytanie 28

Które typy formatów są przeznaczone wyłącznie do zapisu dźwięku?

A. CDR, AI, WMV
B. AVI, IPEG, OGG
C. MP3, WMA, OGG
D. MPEG, SVF, WMV
Niestety, inne odpowiedzi są niepoprawne, bo wymieniają formaty, które nie są tylko do zapisu dźwięku. W pierwszej odpowiedzi mamy CDR, a to tak naprawdę standard do zapisu na płyty, a nie do muzyki. AI, które tam się pojawia, to jakiś format stworzony przez Adobe, a WMV to format wideo. Żaden z tych formatów nie nadaje się do audio, więc odpowiedź jest błędna. W drugiej odpowiedzi pojawiają się AVI i IPEG (pewnie chodziło o JPEG) – to też nie są formaty audio, bo AVI to coś, co łączy dźwięk i obraz, co nie pasuje do tematu. Nawet MPEG, który jest w czwartej odpowiedzi, również obsługuje oba rodzaje danych, więc też nie jest odpowiedni. Często ludzie mylą te formaty, nie zdając sobie sprawy, że zły wybór może prowadzić do problemów z kompatybilnością. Dla kogoś, kto zajmuje się dźwiękiem profesjonalnie, rozróżnienie między formatami audio a multimediami to bardzo ważna sprawa, żeby dobrze wybrać narzędzia do pracy.

Pytanie 29

Jakie formaty zapisu broszury informacyjnej w formie publikacji elektronicznej są przeznaczone do wyświetlania w sieci?

A. CSV, PSD
B. AI, PDF
C. DWG, EPUB
D. PDF, EPUB
Formaty PDF i EPUB są powszechnie stosowane w publikacjach elektronicznych, szczególnie w kontekście broszur informacyjnych. PDF (Portable Document Format) to format stworzony przez firmę Adobe, który zapewnia zachowanie układu dokumentu niezależnie od platformy, na której jest wyświetlany. Jest to idealny wybór dla dokumentów, które muszą wyglądać identycznie na różnych urządzeniach, co czyni go standardem w branży. PDF obsługuje zarówno tekst, jak i grafikę, co czyni go uniwersalnym narzędziem do dystrybucji dokumentów, broszur i raportów. EPUB (Electronic Publication) z kolei to format oparty na standardzie OEB (Open eBook), który jest zoptymalizowany do wyświetlania na urządzeniach mobilnych i czytnikach e-booków. EPUB pozwala na płynne dopasowanie treści do rozmiaru ekranu, co zwiększa komfort czytania. Umożliwia również interaktywność oraz wsparcie dla multimediów. W praktyce, organizacje używają PDF do formalnych raportów i dokumentów, a EPUB do bardziej interaktywnych i angażujących treści, takich jak broszury marketingowe, co jest zgodne z aktualnymi trendami w digital marketingu.

Pytanie 30

Na prędkość ładowania strony internetowej najmniejszy wpływ ma

A. kolorystyka strony
B. szybkość serwera, na którym umieszczono stronę
C. ilość elementów multimedialnych zawartych na stronie
D. wybór przeglądarki internetowej
Wybór przeglądarki internetowej, szybkość serwera oraz ilość elementów multimedialnych mają znaczący wpływ na szybkość wczytywania strony. Przeglądarki różnią się między sobą w zakresie wydajności i obsługi różnych standardów webowych. Na przykład, nowsze wersje przeglądarek są zoptymalizowane pod kątem wydajności i oferują lepszą obsługę skryptów JavaScript oraz renderowanie stron. Wybór przestarzałej przeglądarki może prowadzić do dłuższego czasu ładowania strony ze względu na braki w obsłudze nowoczesnych technologii. Szybkość serwera to kolejny kluczowy czynnik. Serwery o wyższej wydajności, które korzystają z nowoczesnych technologii i odpowiedniej konfiguracji, znacznie przyspieszają czas odpowiedzi na żądania HTTP. Wreszcie, ilość elementów multimedialnych na stronie, takich jak obrazy, filmy czy dźwięki, ma bezpośredni wpływ na czas ładowania. Większa liczba i większe rozmiary plików multimedialnych wymagają większych zasobów, co prowadzi do wydłużenia czasu wczytywania. Często spotykanym błędem jest niedocenianie znaczenia tych aspektów, co może prowadzić do frustracji użytkowników i obniżenia współczynnika konwersji. Dlatego tak ważne jest, aby projektanci stron internetowych koncentrowali się na optymalizacji tych elementów zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak kompresja obrazów, minimalizacja skryptów oraz korzystanie z systemów cache'owania.

Pytanie 31

Montaż cyfrowych obrazów w aplikacji Windows Movie Maker nie oferuje możliwości

A. umieszczenia napisów w edytowanym pliku
B. zaimportowania obiektu inteligentnego oraz maski warstwy
C. dodania ścieżki dźwiękowej do materiału filmowego
D. włączenia zdjęć do materiału wideo
Odpowiedź "zaimportowania obiektu inteligentnego i maski warstwy" jest trafna, bo Windows Movie Maker, to program do edycji wideo, który nie ma tych bardziej zaawansowanych opcji, co inne aplikacje, jak Adobe Photoshop czy After Effects. Importowanie tych obiektów czy maski to coś, co naprawdę pozwala na lepszą edycję grafiki i efektów. A w Movie Makerze można tylko dodawać zdjęcia do filmów, robić napisy i wrzucać muzykę. To wszystko jest dosyć ograniczone w porównaniu do prawdziwych narzędzi do edycji. Z mojego doświadczenia, używanie Movie Makera jest super dla prostych projektów, na przykład do robienia prezentacji z obrazkami, bo nie trzeba być ekspertem w edycji wideo, żeby to ogarnąć. Warto też wiedzieć, że w profesjonalnych wytwórniach wideo zazwyczaj korzysta się z bardziej rozbudowanych programów, co naprawdę zwiększa możliwości artystyczne i techniczne.

Pytanie 32

Jakie sformułowanie najlepiej opisuje grafikę wektorową?

A. Podczas powiększania obrazów występuje degradacja jakości
B. Podczas powiększania obrazów nie ma degradacji jakości
C. Podczas skalowania grafiki następuje zwiększenie intensywności kolorów
D. Podczas skalowania grafiki następuje zmniejszenie intensywności kolorów
Wszystkie niepoprawne odpowiedzi opierają się na błędnych założeniach dotyczących natury grafiki wektorowej. Po pierwsze, stwierdzenie, że przy powiększaniu obrazów występuje utrata jakości, odnosi się do grafiki rastrowej, w której obrazy są zbudowane z pikseli. Powiększanie takiego obrazu prowadzi do rozmycia i utraty szczegółów, ponieważ piksele stają się widoczne. Taka sytuacja nie ma miejsca w przypadku grafiki wektorowej, która, jak już wspomniano, opiera się na wektorialnych danych matematycznych, co pozwala na zachowanie ostrości i wyrazistości obrazu niezależnie od jego rozmiaru. Drugą niepoprawną koncepcją jest przekonanie, że przy skalowaniu grafiki zmniejsza się nasycenie barw. Nasycenie kolorów jest związane z ich reprezentacją w systemach barw i nie ma bezpośredniego związku z wielkością obrazu. W rzeczywistości, grafika wektorowa pozwala na zachowanie pełnego nasycenia barw, co jest kluczowe w projektach graficznych, które wymagają precyzyjnego odwzorowania kolorów. Warto również zauważyć, że wiele osób może mylić grafikę wektorową z rastrową, co prowadzi do nieporozumień i błędnych wniosków. Kluczowe jest zrozumienie różnic między tymi dwoma typami grafiki, aby skuteczniej dobierać metody projektowania do konkretnych potrzeb i zastosowań.

Pytanie 33

Aby stworzyć prostą, liniową prezentację multimedialną, należy użyć programu

A. Prezi
B. Power Point
C. Adobe Photoshop
D. Adobe Dreamweaver
PowerPoint jest jednym z najpopularniejszych programów do tworzenia prezentacji multimedialnych, używanym w różnych kontekstach, od edukacji po biznes. Jego interfejs użytkownika jest intuicyjny, co umożliwia szybkie tworzenie slajdów, dodawanie tekstów, obrazów, wykresów oraz multimediów, takich jak wideo i dźwięki. Program umożliwia również korzystanie z szablonów, co przyspiesza proces tworzenia i zapewnia estetyczny wygląd prezentacji. Dodatkowo, PowerPoint obsługuje animacje i przejścia, które wzbogacają doświadczenie odbiorcy i pozwalają na bardziej dynamiczne przedstawienie treści. W kontekście dobrych praktyk, warto pamiętać o zasadzie KISS (Keep It Simple, Stupid), co oznacza, że prezentacje powinny być jasne i zrozumiałe, unikając nadmiaru informacji na jednym slajdzie. PowerPoint jest również zintegrowany z innymi aplikacjami pakietu Microsoft Office, co ułatwia import danych z Excel czy Word. Dlatego, wybierając program do tworzenia prezentacji, PowerPoint jest najlepszym rozwiązaniem ze względu na swoje wszechstronności oraz łatwość obsługi.

Pytanie 34

Jaki atrybut powinien być przypisany do elementu na stronie internetowej, aby wywołać działanie programu po najechaniu kursorem myszy na ten element?

A. onmousedown
B. onmouseover
C. onmouseup
D. onmouseout
Zdarzenia 'onmousedown', 'onmouseout' oraz 'onmouseup' są nieprawidłowymi odpowiedziami w kontekście pytania o reakcję na najechanie kursorem myszy. Zdarzenie 'onmousedown' jest wywoływane w momencie naciśnięcia przycisku myszy, co oznacza, że nie jest odpowiednie do wykrywania najazdu kursora. Działa to w przypadku drag-and-drop, ale nie nadaje się do prostych interakcji z elementami. Kolejne, 'onmouseout', jest używane, gdy kursor opuści dany element, co również nie spełnia wymagań dotyczących najeżdżania. To zdarzenie jest przydatne do kończenia efektów, które zostały uruchomione wcześniej, lecz samo w sobie nie może wywołać reakcji podczas najazdu. Wreszcie, 'onmouseup' jest wyzwalane w momencie zwolnienia przycisku myszy, co znowu nie jest zgodne z intencją najazdu kursora, co prowadzi do mylnego postrzegania tych zdarzeń jako równoważnych. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do wyboru tych odpowiedzi, mogą wynikać z mylenia koncepcji interakcji z elementami HTML oraz ich zdarzeniami. Zrozumienie różnicy pomiędzy tymi reakcjami jest kluczowe w programowaniu stron internetowych i tworzeniu efektywnych interfejsów użytkownika.

Pytanie 35

Czym jest mapa witryny internetowej?

A. umożliwia wyszukiwanie błędów w kodzie strony
B. umożliwia sprawdzenie kaskadowych arkuszy stylów pod kątem zgodności z normą CSS
C. prezentuje w skrótowy i przejrzysty sposób organizację podstron
D. ilustruje schemat zawierający grafiki umieszczone na stronie
Niepoprawne odpowiedzi często opierają się na błędnych założeniach dotyczących funkcji mapy witryny. Po pierwsze, odpowiedź sugerująca, że mapa witryny weryfikuje zgodność kaskadowych arkuszy stylów z standardem CSS, myli pojęcia. Mapa witryny nie jest narzędziem do analizy technicznej kodu, lecz graficzną reprezentacją struktury treści. Weryfikacja CSS odbywa się za pomocą narzędzi do analizy stylów, takich jak validator W3C. Drugą mylną interpretacją jest stwierdzenie, że mapa witryny pokazuje diagram z grafikami. Mapa witryny nie zawiera wizualnych elementów, lecz przedstawia ścieżki do podstron w formie tekstowej. Kolejna odpowiedź, która sugeruje, że mapa witryny służy do wyszukiwania błędów w kodzie, jest również błędna, ponieważ błędy w kodzie są identyfikowane za pomocą narzędzi analitycznych i debuggerów, a nie przez mapę witryny. Ostatecznie, takie pomyłki są często wynikiem nieznajomości podstawowych funkcji i celów, jakie pełni mapa witryny. Kluczowe jest zrozumienie, że mapa witryny to narzędzie przede wszystkim ułatwiające nawigację i organizację treści oraz wspierające optymalizację SEO, a nie narzędzie do analizy technicznej lub weryfikacji stylów.

Pytanie 36

Jakie są częstotliwości, które człowiek jest w stanie usłyszeć?

A. 56 Hz ÷ 60 kHz
B. 66 Hz ÷ 80 kHz
C. 16 Hz ÷ 20 kHz
D. 36 Hz ÷ 40 kHz
Zakres częstotliwości słyszalnych przez człowieka jest często mylony, co może prowadzić do nieporozumień w kontekście projektowania systemów audio i sprzętu muzycznego. Wiele osób może myśleć, że ludzie są w stanie słyszeć dźwięki poniżej 16 Hz lub powyżej 20 kHz, co jest nieprawdziwe. Frequencje poniżej 16 Hz są klasyfikowane jako infradźwięki, które nie są percepowane jako dźwięki przez ludzki układ słuchowy, a raczej wywołują odczucia wibracyjne. Z kolei dźwięki powyżej 20 kHz są nazywane ultradźwiękami i również nie są słyszalne dla ludzi. W przypadku odpowiedzi sugerujących zakresy 56 Hz ÷ 60 kHz, 36 Hz ÷ 40 kHz czy 66 Hz ÷ 80 kHz, zapomina się o kluczowej informacji dotyczącej biologii ludzkiego słuchu, która jasno określa te granice. Niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z nieaktualnych informacji lub nieścisłości w interpretacji danych dotyczących audycji dźwiękowych. Ponadto, zbyt szeroki zakres częstotliwości może prowadzić do wprowadzenia w błąd w kontekście inżynierii dźwięku, co z kolei może wpływać na jakość dźwięku w produkcji muzycznej oraz w technologii nagłośnienia. Właściwe zrozumienie zakresu częstotliwości jest kluczowe dla zapewnienia optymalnej jakości dźwięku oraz dla zrozumienia, jak różne dźwięki wpływają na percepcję i doświadczenia słuchowe.

Pytanie 37

Jakie są poszczególne kroki w procesie tworzenia stron internetowych?

A. Rejestracja domeny i usług hostingowych, optymalizacja i aktualizacja strony, projektowanie graficzne strony
B. Rejestracja domeny i usług hostingu, testowanie poprawności działania serwisu www, hosting, rozwój witryny, tworzenie layoutu oraz kodu wyświetlanego w przeglądarkach internetowych
C. Przygotowanie layoutu, kodowanie i programowanie strony, publikacja oraz optymalizacja strony
D. Przygotowanie layoutu, zgłoszenie strony do wyszukiwarek, pozycjonowanie, tworzenie kodu witryny
Analizując inne odpowiedzi, można zauważyć, że wiele z nich pomija istotne etapy w procesie tworzenia strony internetowej. Na przykład, rejestracja domeny i usług hostingowych jest tylko wstępnym krokiem, który nie jest kluczowy dla samego tworzenia strony, lecz jedynie jej uruchomienia. Zgłoszenie strony do wyszukiwarek i pozycjonowanie to działania, które powinny być podejmowane po stworzeniu serwisu, a nie na etapie jego tworzenia. Przygotowanie layoutu oraz tworzenie kodu to kroki, które powinny następować w konkretnej kolejności, aby zapewnić spójność i funkcjonalność witryny. Optymalizacja i aktualizacja strony, chociaż ważne, również nie są częścią fazy tworzenia, lecz powinny być traktowane jako działania konserwacyjne. Często pojawiają się błędne założenia, że wszystkie te procesy są wymienne lub mogą być realizowane równocześnie, co prowadzi do niewłaściwego zrozumienia cyklu życia projektu webowego. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy etap ma swoje specyficzne cele i wymagania, a ich odpowiednia sekwencja wpływa na końcowy wynik projektu.

Pytanie 38

Matryce fotosensoryczne używane w aparatach fotograficznych zawierają detektory elektronowe, które przekształcają sygnał

A. cyfrowy na ładunek elektryczny
B. świetlny na srebro metaliczne
C. elektryczny na sygnał świetlny
D. optyczny na ładunek elektryczny
Wybór odpowiedzi dotyczącej konwersji sygnału świetlnego na srebro metaliczne sugeruje zrozumienie postaci chemicznej, która nie jest związana z współczesnymi technologiami cyfrowymi. Wersja analogowa, w której światło wywołuje reakcję chemiczną na kliszach fotograficznych, rzeczywiście opierała się na metalicznym srebrze, jednak nie odnosi się to do działania matryc światłoczułych. Kolejna odpowiedź, mówiąca o konwersji sygnału elektrycznego na sygnał świetlny, jest niepoprawna, ponieważ detektory w aparatach nie przekształcają sygnałów elektrycznych z powrotem na światło, lecz odwrotnie, zamieniają światło na sygnał elektryczny. W przypadku konwersji cyfrowego na ładunek elektryczny, błędnie przyjęto, że sygnał cyfrowy jest bezpośrednio przetwarzany na ładunek elektryczny, co nie jest zgodne z procesem działania matryc. Sygnał cyfrowy to już przetworzony wynik, który wynikł z wcześniejszej konwersji sygnału elektrycznego, a nie jego bezpośrednia forma. Takie błędne przekonania mogą wynikać z mylenia etapów przetwarzania obrazu oraz z nieznajomości podstawowych zasad działania technologii cyfrowych w fotografii. Zrozumienie tych procesów jest kluczowe dla właściwego odbioru nowoczesnych technik fotograficznych oraz ich zastosowań w różnych dziedzinach, w tym w sztuce, reklamie czy nauce.

Pytanie 39

Kompresja MP3 polega na usunięciu z sygnału tych informacji, które są najlepiej słyszalne?

A. wzmocnieniu w sygnale tych danych, które są niesłyszalne
B. wyciszeniu w sygnale tych danych, które są słyszalne
C. wyeliminowaniu z sygnału tych danych, które są najlepiej słyszalne
D. wyeliminowaniu z sygnału tych danych, które są słabo słyszalne lub niesłyszalne
Kompresja MP3 jest techniką przetwarzania dźwięku, która polega na eliminacji danych, które są słabo słyszalne lub całkowicie niesłyszalne dla ludzkiego ucha. Zastosowanie tej metody opiera się na zjawisku maskowania psychoakustycznego, które pokazuje, że niektóre dźwięki są mniej zauważalne, gdy w ich pobliżu występują inne, głośniejsze dźwięki. Dlatego podczas kompresji MP3, kodery audio identyfikują i usuwają te mniej istotne fragmenty sygnału, co prowadzi do znacznego zmniejszenia rozmiaru plików audio bez zauważalnej utraty jakości. Przykładowo, w muzyce, instrumenty o podobnych częstotliwościach mogą maskować dźwięki tła, które nie są słyszalne dla słuchacza. Dzięki temu, pliki MP3 są znacznie mniejsze niż ich oryginalne odpowiedniki, co ułatwia ich przechowywanie i przesyłanie. Standardy, takie jak MPEG Audio Layer III, które zdefiniowały MP3, są szeroko stosowane w branży muzycznej i multimediach, co czyni tę technologię istotnym elementem nowoczesnej cyfrowej dystrybucji dźwięku.

Pytanie 40

Firma nabyła zestaw zdjęć na licencji Royalty Free do publikacji drukowanych – ulotek oraz plakatów. Czy można, bez konieczności spełniania dodatkowych warunków, użyć tych materiałów do stworzenia strony internetowej firmy?

A. Tak, ponieważ licencja umożliwia wykorzystanie zdjęć w każdym celu firmy
B. Nie, firma jest zobowiązana poinformować odpowiedni bank grafiki o każdym użyciu zdjęć w jakimkolwiek celu
C. Nie, ponieważ licencja odnosi się wyłącznie do materiałów drukowanych - ulotek, plakatów
D. Nie, firma powinna dodatkowo nabyć prawo do używania zdjęć na stronie internetowej
Licencje Royalty Free umożliwiają korzystanie z zakupionych zdjęć w szerokim zakresie, co oznacza, że można je wykorzystywać zarówno w materiałach drukowanych, jak i cyfrowych, w tym na stronach internetowych. W przypadku licencji Royalty Free, właściciel praw autorskich zezwala na korzystanie z dzieła bez dodatkowych opłat w określonych ramach. Przykładowo, gdy firma wykorzystuje te zdjęcia na swojej stronie internetowej, może to przyczynić się do wzbogacenia treści wizualnej i poprawy estetyki, co jest kluczowe dla przyciągnięcia uwagi klientów. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie marketingu online, gdzie atrakcyjna grafika wpływa na pozytywne doświadczenie użytkownika i buduje wizerunek marki. Dlatego, w świetle obowiązujących zasad dotyczących wykorzystania materiałów Royalty Free, odpowiedź wskazująca na możliwość użycia zdjęć w dowolnym celu firmy jest jak najbardziej poprawna.