Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 15 maja 2025 14:16
  • Data zakończenia: 15 maja 2025 14:41

Egzamin zdany!

Wynik: 33/40 punktów (82,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

W celu oznaczenia drobnych artykułów handlowych należy wykorzystać numer kodu kreskowego

A. EAN-14
B. EAN-8
C. ITF-14
D. GS1-128
Numer kodu kreskowego EAN-8 jest szczególnie zaprojektowany do oznaczania bardzo małych wyrobów handlowych, które nie mają wystarczająco dużo miejsca na standardowy kod EAN-13. EAN-8 składa się z 8 cyfr, co czyni go idealnym rozwiązaniem dla małych opakowań, jak np. miniaturowe kosmetyki, próbki produktów czy małe przedmioty spożywcze. Standard ten jest zgodny z międzynarodowymi normami GS1, co zapewnia globalną rozpoznawalność i integralność danych. Użycie EAN-8 w praktyce pozwala na efektywne zarządzanie produktami w sklepach i magazynach, gdzie skanowanie kodów kreskowych jest kluczowe dla optymalizacji procesów logistyki i sprzedaży. Dzięki temu standardowi, użytkownicy mogą szybko identyfikować towary, co redukuje czas obsługi klienta oraz minimalizuje ryzyko błędów. Warto także dodać, że EAN-8 jest systematycznie wykorzystywany w branży detalicznej, co czyni go standardem w oznakowaniu produktów o niewielkich rozmiarach.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Firma nabyła 40 t kruszywa w cenie 850,00 zł/t brutto przed przyznaniem rabatu. Jaka byłaby kwota, którą firma musiałaby uiścić za zakupione kruszywo, gdyby sprzedawca zaoferował jej rabat w wysokości 5%?

A. 1 700,00 zł
B. 807,50 zł
C. 35 700,00 zł
D. 32 300,00 zł
Zakup 40 ton kruszywa w cenie 850,00 zł za tonę oznacza, że całkowity koszt przed rabatem wynosi 34 000,00 zł (40 t * 850 zł/t). Rabat w wysokości 5% należy obliczyć na tym etapie, co daje 1 700,00 zł (5% z 34 000 zł). Po odjęciu rabatu, całkowity koszt zakupu wynosi 32 300,00 zł (34 000 zł - 1 700 zł). Odpowiednia znajomość rabatów i ich wpływu na koszty zakupu jest istotną umiejętnością w zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa, co jest zgodne z dobrymi praktykami w analizie kosztów. Przykładowo, umiejętność obliczania rabatów może mieć zastosowanie w negocjacjach z dostawcami lub przy planowaniu budżetu przedsiębiorstwa. Warto również pamiętać, że rabaty mogą znacząco wpłynąć na rentowność i cash flow przedsiębiorstwa, co czyni je kluczowym elementem strategii zakupowej.

Pytanie 6

Przedstawione na rysunku wypełnienie kartonu ma na celu

Ilustracja do pytania
A. zabezpieczenie towaru przed wilgocią.
B. oddzielenie od siebie warstw towarów.
C. zablokowanie towaru.
D. zabezpieczenie przed promieniowaniem UV.
Odpowiedź "zablokowanie towaru" jest prawidłowa, ponieważ wypełnienie kartonu, w postaci elementów ochronnych ze styropianu, ma kluczowe znaczenie dla zabezpieczenia towaru podczas transportu. Styropian jest powszechnie stosowany w logistyce jako materiał amortyzujący, który nie tylko unieruchamia przedmioty, ale również minimalizuje ryzyko ich uszkodzenia. Przykładem zastosowania takich elementów mogą być przesyłki delikatnych przedmiotów, jak elektronika czy szkło, gdzie stabilizacja towaru jest niezbędna. W branży transportowej stosuje się różne standardy, takie jak normy ISO dotyczące pakowania, które podkreślają znaczenie właściwego zabezpieczenia ładunków w celu zapewnienia ich integralności i bezpieczeństwa. Wypełnienie kartonu ma więc istotne znaczenie nie tylko dla ochrony przedmiotu, ale również dla efektywności całego procesu logistycznego, co czyni tę odpowiedź słuszną.

Pytanie 7

Jakie produkty są objęte strategią wyłącznej dystrybucji?

A. luksusowych samochodów
B. powszechnie dostępnych mebli biurowych
C. urzędzenia do gospodarstwa domowego
D. środków czystości do użytku domowego
Strategia dystrybucji wyłącznej jest szczególnie skuteczna w przypadku produktów luksusowych, takich jak ekskluzywne samochody. W ramach tej strategii producent wybiera ograniczoną liczbę detalistów, którzy mają wyłączne prawo do sprzedaży danego produktu w określonym obszarze geograficznym. Takie podejście pozwala na zwiększenie prestiżu marki, a także na lepsze zarządzanie wizerunkiem produktu. Ekskluzywne samochody wymagają nie tylko sprzedaży, ale również odpowiedniej obsługi posprzedażowej oraz ekskluzywnych doświadczeń dla klientów. Dlatego współpraca z wybranymi dealerami, którzy są w stanie zapewnić wysoki standard usług oraz dbać o relacje z klientami, jest kluczowa. W praktyce, marki takie jak Ferrari czy Lamborghini stosują tę strategię, aby utrzymać swoje unikalne pozycje na rynku i zapewnić, że klienci otrzymują nie tylko produkt, ale również całą gamę usług związanych z jego zakupem. Dodatkowo, wyłączna dystrybucja pozwala na lepsze monitorowanie jakości oraz standardów sprzedaży, co jest kluczowe w przypadku złożonych produktów, jakimi są samochody luksusowe.

Pytanie 8

Metoda umożliwiająca umieszczenie towaru w dowolnej lokalizacji w strefie składowania to metoda

A. wolnych miejsc składowania
B. ściśle określonych miejsc składowania
C. elastycznych miejsc składowania
D. stałych lokalizacji składowania
Odpowiedź "wolne miejsca składowania" jest prawidłowa, ponieważ ta metoda pozwala na elastyczne umieszczanie towarów w strefie składowania, co zwiększa efektywność operacji magazynowych. W przeciwieństwie do systemów ściśle przypisanych lub stałych miejsc składowania, które wymagają, aby każdy produkt był przypisany do konkretnego miejsca, metoda wolnych miejsc składowania pozwala na optymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni. Przykładem zastosowania tej metody jest magazyn wysokiego składowania, gdzie różne produkty mogą być umieszczane w dowolnych dostępnych miejscach, co przyspiesza proces załadunku i rozładunku. Ponadto, zgodnie z zasadami Lean Management, wykorzystanie wolnych miejsc sprzyja redukcji marnotrawstwa i zwiększa elastyczność całego systemu. Tego rodzaju podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu magazynem, gdzie kluczowe jest dostosowanie przestrzeni do zmieniających się potrzeb oraz zwiększanie wydajności operacyjnej.

Pytanie 9

Transport liniowy obejmuje

A. stacje serwisowe oraz stacje paliwowe
B. dworce oraz inne miejsca przeładunkowe
C. drogi i autostrady
D. wszystkie typy pojazdów mechanicznych
Drogi i autostrady to najważniejsze części infrastruktury transportowej. Dzięki nim możemy wygodnie przemieszczać się i transportować różne towary na dużą skalę. No bo wiadomo, jak ktoś chce pojechać na wakacje, to nie może się męczyć na krętych dróżkach, tylko potrzebuje sprawnej drogi. Przy budowie tych tras stosuje się różne normy, jak Eurokod, żeby wszystko było bezpieczne i solidne. Na przykład, autostrada A1 w Polsce świetnie łączy różne regiony i dzięki temu łatwiej jest dotrzeć do różnych miejsc. Ważne jest też, żeby dbać o te drogi, robić przeglądy i modernizacje, bo to zmniejsza ryzyko wypadków i sprawia, że wszystko działa sprawnie przez długi czas.

Pytanie 10

Dokument wysyłkowy "Routing order" jest przesyłany zagranicznemu eksporterowi w celu zrealizowania wysyłki towaru importowanego, przy czym odpowiedzialność za transport spoczywa na kupującym. Ta zasada odnosi się do formuły handlowej oznaczonej skrótem

A. DES
B. ABC
C. EXW
D. XYZ
Inne opcje, takie jak ABC, XYZ i DES, nie pasują tutaj, bo to nie są standardowe terminy w handlu międzynarodowym. ABC i XYZ są zupełnie nieznane w kontekście Incoterms, przez co nie nadają się do omawianego tematu. Korzystanie z takich terminów może wprowadzać zamieszanie i problemy w kontaktach handlowych, co potem potrafi generować opóźnienia i dodatkowe koszty. Z kolei DES (Delivered Ex Ship) też nie jest tym, o co chodzi w tym pytaniu. DES sugeruje, że sprzedawca odpowiada za dostarczenie towaru na statek, co nie zgadza się z ideą, że to kupujący ma ogarnąć transport. Często popełnia się błąd myślowy, myśląc, że skoro inne skróty też dotyczą transportu, to mogą pasować do EXW. To prowadzi do złych wniosków, które mogą zniekształcać efektywność operacji logistycznych i narazić firmy na niepotrzebne ryzyko w transakcjach międzynarodowych.

Pytanie 11

Jakie minimalne wymiary powinno mieć opakowanie kartonowe, w którym będą przechowywane czekoladki zapakowane w metalowe pudełka o wymiarach 20 x 10 x 15 cm (długość x szerokość x wysokość), jeżeli czekoladki mają być układane w 2 warstwach, przechowywane w pionie, a w kartonowym opakowaniu ma się zmieścić 10 opakowań czekoladek? Wymiary opakowania kartonowego należy podać w formacie: długość x szerokość x wysokość.

A. 30 x 20 x 100 cm
B. 100 x 10 x 30 cm
C. 20 x 10 x 30 cm
D. 100 x 30 x 10 cm
Odpowiedź 100 x 10 x 30 cm jest poprawna, ponieważ spełnia wszystkie wymagania dotyczące przechowywania czekoladek. Czekoladki w metalowych pudełkach mają wymiary 20 x 10 x 15 cm. Aby pomieścić 10 takich pudełek w dwóch warstwach, musimy najpierw obliczyć, ile miejsca zajmą one w opakowaniu kartonowym. W jednym poziomie zmieści się 5 pudełek, ponieważ ich długość wynosi 20 cm, co sumuje się do 100 cm dla pięciu pudełek (5 x 20 cm). Wysokość pojedynczego pudełka to 15 cm, a ponieważ mamy dwie warstwy, łączna wysokość będzie wynosić 30 cm (2 x 15 cm). Szerokość pudełka wynosi 10 cm, co oznacza, że opakowanie kartonowe musi mieć co najmniej tę szerokość. Zatem minimalne wymiary opakowania kartonowego wynoszą 100 cm długości, 10 cm szerokości i 30 cm wysokości. Taka konstrukcja opakowania zapewnia nie tylko odpowiednie przechowywanie, ale także przestrzeń na ewentualne dodatkowe materiały ochronne, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi w zakresie pakowania i transportu produktów spożywczych.

Pytanie 12

Po zakończeniu powodzi w magazynie należy przeprowadzić inwentaryzację

A. okresową
B. doraźną
C. cykliczną
D. ciągłą
Twoja odpowiedź o inwentaryzacji doraźnej jest jak najbardziej na miejscu! Mówi ona o tym, jak ważne jest szybkie zbadanie sytuacji po powodzi, bo tam mogą być spore szkody w magazynie. Gdy woda opadnie, na pewno trzeba szybko ocenić, co zostało zniszczone i jakie działania podjąć, żeby wszystko wróciło do normy. Wiesz, ta inwentaryzacja doraźna to nic innego jak sprawdzenie, co się stało, żeby nie tracić czasu na naprawy. W praktyce to znaczy, że trzeba wejść do magazynu i zobaczyć, które towary ucierpiały. Dzięki temu można też przygotować się do składania roszczeń do ubezpieczyciela. W logistyce to naprawdę ważne, żeby takie procedury były, bo nigdy nie wiadomo, co się wydarzy i lepiej być gotowym na niespodziewane sytuacje.

Pytanie 13

Regulacje IATA/DGR dotyczące przewozu ładunków niebezpiecznych odnoszą się do

A. przewozu drogowego
B. przewozu morskiego
C. transportu śródlądowego
D. przewozu lotniczego
Odpowiedzi dotyczące transportu drogowego, żeglugi śródlądowej oraz transportu morskiego nie odnoszą się do regulacji IATA/DGR, gdyż te regulacje dotyczą wyłącznie transportu lotniczego. W kontekście transportu drogowego istnieją inne regulacje, takie jak ADR (Umowa o międzynarodowym przewozie towarów niebezpiecznych drogą lądową), które nakładają obowiązki dotyczące przewozu ładunków niebezpiecznych, ale nie są związane z regulacjami IATA. Podobnie, żegluga śródlądowa i transport morski są regulowane przez inne przepisy, takie jak IMDG (Międzynarodowy Kodeks Morskiego dla Towarów Niebezpiecznych), które koncentrują się na specyficznych wymaganiach dotyczących transportu morskiego. Istotnym błędem w myśleniu jest zakładanie, że regulacje dotyczące transportu niebezpiecznych ładunków są jednorodne dla wszystkich środków transportu; w rzeczywistości każdy rodzaj transportu ma swoje unikalne przepisy i standardy, co może prowadzić do nieporozumień. Niezrozumienie tego podziału może skutkować niewłaściwym pakowaniem lub transportowaniem materiałów niebezpiecznych, co w konsekwencji naraża na ryzyko zarówno osoby zaangażowane w transport, jak i społeczeństwo oraz środowisko.

Pytanie 14

Dostawca wykonuje dostawę materiału w ciągu 6 dni od momentu złożenia zamówienia. Materiał jest przekazywany do produkcji następnego dnia po dostawie. Kiedy należy złożyć zamówienie na materiał, aby był on wydany do produkcji 11 i 16 maja?

A. 4 maja i 8 maja
B. 4 maja i 9 maja
C. 5 maja i 10 maja
D. 6 maja i 10 maja
Odpowiedź '4 maja i 9 maja' jest prawidłowa, ponieważ dostawca realizuje dostawę materiału w ciągu 6 dni od złożenia zamówienia, a materiał jest wydawany do produkcji następnego dnia po dostawie. Aby materiał był wydany do produkcji 11 maja, zamówienie powinno być złożone 4 maja, co oznacza, że dostawa nastąpi 10 maja. Następnego dnia, czyli 11 maja, materiał będzie dostępny do produkcji. Z kolei dla wydania materiału do produkcji 16 maja, zamówienie powinno być złożone 9 maja. W tym przypadku dostawa nastąpi 15 maja, a materiał będzie gotowy do produkcji 16 maja. Tego typu obliczenia są kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie terminowość i planowanie są niezbędne. W praktyce, aby uniknąć opóźnień produkcyjnych, firmy stosują techniki takie jak Just-in-Time (JIT), które wymagają precyzyjnego planowania zamówień oraz ścisłej współpracy z dostawcami.

Pytanie 15

Firma produkcyjna zamierza zredukować wydatki na przechowywanie komponentów. W tym celu powinna wdrożyć metodę określania rozmiaru dostaw

A. stałej wielkości dostaw
B. stałej częstotliwości dostaw
C. maksymalnej dostawy
D. partia na partię
Odpowiedź 'partia na partię' jest w porządku, bo chodzi o to, żeby ograniczyć koszty magazynowania. Dzięki tej metodzie firma zamawia podzespoły tylko wtedy, gdy rzeczywiście ich potrzebuje do produkcji. To naprawdę pomaga zmniejszyć wydatki na przechowywanie zapasów. W zarządzaniu łańcuchem dostaw, dobrze jest korzystać z metod jak Just-in-Time (JIT), które współgrają z podejściem partia na partię. Wiele nowoczesnych firm produkcyjnych właśnie tak działa, żeby być bardziej efektywnym i mniej wydawać. Na przykład, jedna fabryka zmniejszyła zapasy o 30%, co oznacza, że mniej płacili za magazynowanie i lepiej reagowali na zmiany w popycie.

Pytanie 16

Zewnętrzna logistyka firmy wiąże się z organizowaniem

A. procesów produkcyjnych
B. kanałów dystrybucji
C. procesów i środków magazynowania
D. wewnętrznych dróg transportowych
Logistyka zewnętrzna przedsiębiorstwa obejmuje zarządzanie wszelkimi procesami związanymi z dostarczaniem produktów do klienta, w tym kluczowym aspektem, jakim są kanały dystrybucji. Wybór odpowiednich kanałów dystrybucji ma bezpośredni wpływ na efektywność operacyjną firmy oraz satysfakcję klientów. Przykłady skutecznych kanałów dystrybucji to sprzedaż detaliczna, dystrybucja hurtowa, e-commerce oraz sprzedaż bezpośrednia. W kontekście dobrych praktyk branżowych, warto przytoczyć model 7P marketingu, który podkreśla znaczenie elementów takich jak produkt, cena, promocja, miejsce (kanał dystrybucji), ludzie, proces oraz świadectwo materialne. Przez odpowiednie zaplanowanie kanałów dystrybucji, przedsiębiorstwo może osiągnąć lepszą dostępność produktów, co w efekcie prowadzi do zwiększenia konkurencyjności na rynku. Logistyka zewnętrzna wymaga również analizy trendów rynkowych i oczekiwań konsumentów, co pozwala na elastyczne dostosowanie strategii dystrybucyjnej do zmieniających się warunków rynkowych.

Pytanie 17

Firma otrzymała do magazynu jabłka, pomarańcze oraz cukier, z których przygotuje 6 litrów zamówionego soku owocowego. W ostatnim etapie produkcji do magazynu zwrócono 0,5 kg jabłek, 0,3 kg pomarańczy oraz 1 kg cukru. Jaką informację o wydaniu z magazynu trzeba wpisać w dokumencie WZ?

A. Pomarańcze - 0,3 kg
B. Sok owocowy - 6 litrów
C. Cukier - 1 kg
D. Jabłka - 0,5 kg
No więc, odpowiedź, która jest poprawna, to "Sok owocowy - 6 litrów". To dlatego, że w dokumencie WZ (Wydanie Zewnętrzne) chodzi o to, co wydajemy z magazynu. Mimo że jabłka, pomarańcze i cukier wróciły, ważne jest to, co faktycznie poszło na zewnątrz w procesie produkcji. Przetworzono te surowce, a wydanie tych 6 litrów soku pokazuje, co tak naprawdę się wydarzyło. W dokumentach WZ muszą być dokładne informacje, bo to istotne dla zarządzania magazynem i śledzenia stanów. Dobrze wypełnione dokumenty są też ważne, żeby wszystko zgadzało się z przepisami i standardami rachunkowości. W branży spożywczej, na przykład, trackowanie wydania towarów jest kluczowe dla bezpieczeństwa żywności oraz jakości produktów, nie mówiąc już o efektywnym zarządzaniu zapasami.

Pytanie 18

Dokument, który określa zalecenia dotyczące temperatury transportu konkretnego towaru spożywczego oraz wymagania termiczne, jakie powinien spełniać środek przewozu, to konwencja

A. AETR
B. ADR
C. ATP
D. TIR
Odpowiedzi TIR, ADR i AETR dotyczą różnych aspektów transportu, które nie są bezpośrednio związane z przewozem artykułów spożywczych w odpowiednich warunkach termicznych. TIR (Transport Internationaux Routiers) to system ułatwiający międzynarodowy transport drogowy, który koncentruje się na uproszczeniu formalności celnych. Nie uwzględnia on jednak specyficznych wymagań dotyczących temperatury transportu żywności. ADR (Umowa dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych) odnosi się do transportu substancji niebezpiecznych, co również nie ma zastosowania w kontekście przewozu produktów spożywczych. AETR (Umowa europejska dotycząca pracy załóg pojazdów samochodowych wykonujących międzynarodowy transport drogowy) reguluje czas pracy kierowców, ale nie odnosi się do warunków termicznych transportu żywności. Wybór tych odpowiedzi może wynikać z mylnego przekonania, że regulacje dotyczące transportu obejmują również wymagania chłodnicze, co jest nieprawidłowe. Kluczowym błędem jest zrozumienie, że wytyczne dotyczące temperatury są specyficzne dla umowy ATP, a inne regulacje transportowe skupiają się na odmiennych aspektach, takich jak bezpieczeństwo, czas pracy czy uproszczenia celne.

Pytanie 19

Firma zajmująca się spedycją i transportem ma zrealizować zlecenie polegające na przewozie 396 palet z cegłą kratówką. Masa jednej paletowej jednostki ładunkowej wynosi 818 kg. Firma dysponuje pojazdami członowymi. Jedna naczepa może pomieścić 33 palety. Maksymalna ładowność naczepy to 27 040 kg. Ile pojazdów członowych będzie potrzebnych do wykonania usługi?

A. 12 pojazdów członowych
B. 14 pojazdów członowych
C. 24 pojazdów członowych
D. 6 pojazdów członowych
Wiemy już, że potrzeba 12 naczep do przewiezienia 396 palet cegieł. Najpierw liczymy, ile ważą te palety. Każda waży 818 kg, więc łącznie wychodzi 396 razy 818 kg, co daje nam 324,888 kg. Naczepa ma maksymalną ładowność 27,040 kg. Więc dzielimy 324,888 kg przez 27,040 kg i wychodzi nam około 12 naczep. Każda naczepa bierze 33 palety, a 12 naczep to 396 palet, czyli się zgadza. W logistyce dobrze jest nie tylko liczyć pojazdy, ale też myśleć o ich ładowności, co pomaga w planowaniu przewozu i oszczędzaniu pieniędzy. W praktyce warto też pamiętać o różnych niespodziankach, które mogą się zdarzyć, jak opóźnienia czy zmiany w trasie – to wszystko musi być brane pod uwagę.

Pytanie 20

Jakie jest zastosowanie listu przewozowego CIM w transporcie?

A. lotniczym
B. żeglugowym
C. kolejowym
D. morskim
List przewozowy CIM (Convention Internationale concernant le transport des marchandises par chemin de fer) jest dokumentem stosowanym w transporcie kolejowym, regulującym zasady przewozu towarów. Jego głównym celem jest zapewnienie odpowiedniego poziomu ochrony zarówno nadawcy, jak i odbiorcy przesyłki. Dokument ten zawiera szczegółowe informacje dotyczące przewożonych towarów, takie jak ich rodzaj, ilość oraz wartość, co jest kluczowe dla prawidłowego rozliczenia i ewentualnych roszczeń. Dzięki standaryzacji CIM, proces transportowy staje się bardziej przejrzysty i efektywny, a uczestnicy obrotu towarowego mogą korzystać z jednolitych zasad, co z kolei ułatwia współpracę międzynarodową. Dodatkowo, list CIM ułatwia także procesy celne, ponieważ zawiera niezbędne informacje wymagane przez organy celne. W praktyce, dokument ten jest niezbędny w przypadku przewozu towarów na długich trasach, gdzie różne państwa mogą mieć odmienne przepisy dotyczące transportu, a także odpowiedzialności przewoźników. Zrozumienie i prawidłowe stosowanie listu CIM jest zatem istotnym elementem wiedzy dla osób pracujących w branży logistycznej i transportowej.

Pytanie 21

Na podstawie przedstawionego cennika oblicz łączny koszt składowania przez 12 dni 20 paletowych jednostek ładunkowych i 5 kontenerów.

Cennik
Rodzaj jednostki ładunkowejSkładowanie jednej jednostki ładunkowej do 30 dni włącznieSkładowanie jednej jednostki ładunkowej powyżej 30 dni
mikrojednostka2,50 zł/dzień2,00 zł/dzień
pakietowa jednostka ładunkowa3,20 zł/dzień2,80 zł/dzień
paletowa jednostka ładunkowa2,80 zł/dzień2,50 zł/dzień
kontener32,00 zł/dzień29,00 zł/dzień

A. 216,00 zł
B. 2 688,00 zł
C. 2 592,00 zł
D. 224,00 zł
Aby poprawnie obliczyć łączny koszt składowania, istotne jest zrozumienie, jak poszczególne elementy wpływają na wynik końcowy. W tym przypadku składowanie 20 paletowych jednostek ładunkowych oraz 5 kontenerów przez 12 dni wymaga zastosowania odpowiednich stawek za składowanie. Koszt dzienny dla palet i kontenerów powinien być pomnożony przez liczbę dni, a następnie zsumowany. Warto pamiętać, że w logistyce precyzyjne obliczenia kosztów są kluczowe dla efektywności operacyjnej. Zastosowanie tej metody pozwala na lepsze zarządzanie budżetem oraz planowanie przyszłych operacji. W praktyce, znajomość kosztów składowania jest niezwykle ważna przy podejmowaniu decyzji o wyborze sposobu transportu oraz lokalizacji magazynów. Przykłady zastosowania takiego podejścia obejmują optymalizację kosztów w procesach łańcucha dostaw oraz negocjacje z dostawcami usług magazynowych.

Pytanie 22

Wózek widłowy z przeciwwagą potrzebuje przejazdu o szerokości

A. 2,0 m
B. 2,5 m
C. 1,0 m
D. 3,0 m
Wózek widłowy czołowy z przeciwwagą wymaga przejścia o szerokości 3,0 m, co wynika z jego konstrukcji i możliwości manewrów w ograniczonej przestrzeni. Wózki te mają szersze osie oraz większe promienie skrętu, co wymaga zapewnienia odpowiedniej przestrzeni do bezpiecznego operowania. Umożliwia to nie tylko swobodne manewrowanie, ale także minimalizuje ryzyko kolizji z przeszkodami. Przykładowo, w magazynach, gdzie często odbywa się intensywny ruch wózków, zachowanie takiej szerokości przejścia zapobiega wypadkom oraz zwiększa efektywność operacji załadunkowych i rozładunkowych. Zgodnie z normami branżowymi, takim jak PN-EN 1726-1, projektowanie przestrzeni roboczej dla wózków widłowych powinno uwzględniać te wymogi, aby zapewnić bezpieczeństwo pracowników i efektywność pracy. W praktyce, przestrzeń o szerokości 3,0 m jest często zalecana w projektach logistyki i magazynów, by umożliwić jednoczesne manewrowanie, a także przejazd do innych punktów, co jest kluczowe w optymalizacji procesów transportowych.

Pytanie 23

Na rysunku przedstawiono przyrząd do pomiaru

Ilustracja do pytania
A. stopnia zapylenia pomieszczenia.
B. temperatury powietrza.
C. wilgotności względnej powietrza.
D. ciśnienia atmosferycznego.
Odpowiedź dotycząca pomiaru wilgotności względnej powietrza jest prawidłowa, ponieważ na zdjęciu widoczny jest higrometr, specjalistyczne urządzenie zaprojektowane do dokładnego pomiaru poziomu wilgotności w powietrzu. Higrometry są niezbędne w wielu dziedzinach, takich jak meteorologia, budownictwo, czy klimatyzacja, gdzie kontrola wilgotności ma kluczowe znaczenie dla komfortu ludzi oraz ochrony materiałów budowlanych i produktów. Użycie higrometru w pomieszczeniach mieszkalnych lub biurowych pozwala na monitorowanie warunków atmosferycznych, co jest istotne dla zapobiegania rozwojowi pleśni czy innych problemów związanych z nadmierną wilgotnością. Warto również zauważyć, że dokładność pomiarów wilgotności jest zgodna z normami międzynarodowymi, które określają metody kalibracji higrometrów i ich zastosowanie w praktyce. Zrozumienie działania higrometru oraz umiejętność interpretacji jego wskazań to kluczowe aspekty dla każdego specjalisty zajmującego się zarządzaniem klimatem w pomieszczeniach.

Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Magazyn jest zoptymalizowany do przechowywania maksymalnie 16 000 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Oblicz wskaźnik wykorzystania przestrzeni składowej tego magazynu, jeśli średnio przechowywanych jest 12 000 pjł.

A. 1,33
B. 0,75
C. 1,44
D. 0,96
Wskaźnik wykorzystania przestrzeni w magazynie to prosta rzecz. Liczymy go jako stosunek tego, co mamy składowane, do tego, ile teoretycznie moglibyśmy zmieścić. W tym przypadku mamy 12 000 palet, a maksymalna pojemność wynosi 16 000. Więc obliczamy: 12000 podzielone przez 16000, co daje 0,75. To oznacza, że używamy 75% miejsca w magazynie. W praktyce to bardzo przydatne, bo można dzięki temu ocenić, jak dobrze zarządzamy przestrzenią. Warto ten wskaźnik śledzić, żeby wiedzieć, czy jest sens myśleć o rozbudowie lub modernizacji magazynu, bo to może pomóc w obniżeniu kosztów i poprawieniu wydajności. Regularne monitorowanie tych danych to dobra praktyka, bo pozwala na optymalizację działań w magazynie.

Pytanie 26

Którym numerem na rysunku oznaczono regały obsługiwane przez układnice i przenośniki?

Ilustracja do pytania
A. 5
B. 9
C. 7
D. 1
Poprawna odpowiedź to numer 9, ponieważ na dołączonym rysunku regały oznaczone tym numerem są zaprojektowane z myślą o automatyzacji procesów magazynowych. Układnice oraz przenośniki to zaawansowane systemy, które umożliwiają automatyczne transportowanie towarów w obrębie magazynu, co znacząco zwiększa efektywność operacyjną. W praktyce, automatyzacja za pomocą takich rozwiązań pozwala na redukcję błędów związanych z ręcznym przenoszeniem towarów oraz zwiększa bezpieczeństwo operacji. Systemy te są zgodne z branżowymi standardami, takimi jak ISO 22743, które określają wymogi dotyczące efektywności i bezpieczeństwa systemów automatyzacji w logistyce. Dobrą praktyką w magazynach jest również regularne serwisowanie układnic i przenośników, co zapewnia ich niezawodność i długotrwałe działanie, eliminując ryzyko nieprzewidzianych przestojów w procesach magazynowych. Zrozumienie roli automatyki w magazynach jest kluczowe dla optymalizacji łańcucha dostaw.

Pytanie 27

Na ilustracji jest przedstawione stanowisko pracy

Ilustracja do pytania
A. maszynowe.
B. zautomatyzowane. Który piktogram umieszczony na opakowaniu informuje, że jego zawartość stanowi zagrożenie dla zdrowia człowieka?
C. aparaturowe.
D. ręczne.
Odpowiedź "zautomatyzowane" jest poprawna, ponieważ ilustracja przedstawia stanowisko pracy, w którym zastosowano roboty przemysłowe. Stanowiska zautomatyzowane charakteryzują się wykorzystaniem technologii do zwiększenia efektywności operacyjnej oraz zmniejszenia ryzyka błędów ludzkich. Przykłady zastosowania zautomatyzowanych stanowisk pracy obejmują linie montażowe w fabrykach, gdzie roboty wykonują powtarzalne zadania, co pozwala na szybsze i bardziej precyzyjne wytwarzanie produktów. W kontekście standardów branżowych, automatyzacja wspiera zasady Lean Manufacturing, które dążą do minimalizacji marnotrawstwa i zwiększenia wartości dodanej dla klienta. Ponadto, takie stanowiska często podlegają normom bezpieczeństwa pracy, aby zapewnić ochronę pracowników w pobliżu zautomatyzowanych systemów. Zrozumienie, jak funkcjonują zautomatyzowane stanowiska, jest kluczowe dla przyszłości przemysłu, w którym technologia odgrywa coraz większą rolę.

Pytanie 28

Rodzajem środka transportu i manipulacji o ograniczonym zasięgu, który umożliwia przemieszczenie towarów zarówno w pionie, jak i poziomie, a także pod odpowiednim kątem, jest

A. manipulator
B. wózek widłowy
C. jarzmo
D. dźwignica
Dźwignica to urządzenie transportowe, które służy do podnoszenia i przenoszenia ładunków na różne wysokości oraz w poziomie. Działa na zasadzie równowagi sił i momentów, co pozwala na manipulację ciężkimi obiektami z minimalnym wysiłkiem. Dźwignice znajdują zastosowanie w wielu branżach, w tym budownictwie, magazynowaniu i przemyśle, gdzie wymagane jest przemieszczanie ciężkich ładunków. Przykładem dźwignicy mogą być suwnice, które są wykorzystywane do transportu materiałów w halach i na placach budowy. Standardy takie jak ISO 4301 dotyczące klasyfikacji dźwignic wskazują na ich różnorodność i zastosowanie w różnych środowiskach pracy. W praktyce, dźwignice umożliwiają efektywne wykorzystanie przestrzeni roboczej oraz poprawę bezpieczeństwa poprzez minimalizację bezpośredniego kontaktu pracowników z ciężkimi ładunkami. Właściwe ich użytkowanie wymaga znajomości zasad BHP oraz regularnych inspekcji technicznych, co podkreśla znaczenie stosowania dobrych praktyk w tej dziedzinie.

Pytanie 29

Zakładając, że realizacja zamówień klientów będzie odbywać się bezpośrednio z magazynu gotowych produktów producenta, konieczne jest zastosowanie modelu zaopatrzenia materiałowego dla produkcji na

A. magazyn
B. zamówienie
C. montaż
D. popyt
Wybór odpowiedzi związanych z popytem, montażem lub zamówieniem może wynikać z niedostatecznego zrozumienia koncepcji zarządzania łańcuchem dostaw oraz procesów produkcyjnych. Model zaopatrzenia według popytu, zakładający dostosowywanie produkcji do bieżących zamówień klientów, nie jest odpowiedni w przypadku realizacji zamówień bezpośrednio z magazynu. W praktyce podejście to może prowadzić do opóźnień w realizacji zamówień, gdyż produkcja musi być uruchamiana w odpowiedzi na zapotrzebowanie, co może nie być efektywne w kontekście niskich zapasów. Podobnie, podejście związane z montażem koncentruje się na łączeniu różnych komponentów w gotowy produkt, zaś w kontekście magazynowania wyrobów gotowych model ten jest mniej efektywny. Sugerowanie modelu zamówienia, gdzie produkcja jest uruchamiana na podstawie złożonych zamówień, nie uwzględnia strategii optymalizacji zapasów, co może prowadzić do nieefektywności operacyjnych. Wybierając niewłaściwy model, przedsiębiorstwo może napotkać trudności w obsłudze klientów, co w dłuższej perspektywie może wpłynąć na jego reputację oraz wyniki finansowe. Kluczowe jest zrozumienie, że efektywne zarządzanie zapasami i procesami produkcyjnymi wymaga właściwego doboru modelu w zależności od specyficznych potrzeb rynku oraz strategii przedsiębiorstwa.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Aby zarejestrować przekazanie materiałów z magazynu do produkcji, magazynier powinien sporządzić dokument

A. RW
B. PW
C. PZ
D. ZW
Dokument RW, czyli 'Rozchód Wewnętrzny', jest kluczowym narzędziem w procesie zarządzania magazynem, szczególnie w kontekście przekazywania materiałów z magazynu do produkcji. Użycie dokumentu RW pozwala na rzetelne udokumentowanie, jakie materiały zostały wydane, w jakiej ilości oraz na jaką konkretną produkcję. Taki dokument jest niezbędny do prawidłowego prowadzenia ewidencji magazynowej, co jest zgodne z dobrą praktyką w zakresie zarządzania zapasami. Przykładem może być sytuacja, w której magazynier, wydając surowce do produkcji, wypełnia formularz RW, w którym wpisuje szczegóły dotyczące ilości oraz rodzaju materiałów. Dzięki temu, każda zmiana w stanie magazynowym jest odpowiednio rejestrowana, co ułatwia późniejsze audyty i analizę efektywności procesów produkcyjnych. Dodatkowo, stosowanie dokumentu RW pozwala na minimalizację ryzyka pomyłek i niezgodności, co jest kluczowe w branżach, gdzie precyzyjne zarządzanie zapasami ma bezpośredni wpływ na efektywność operacyjną.

Pytanie 32

Ocena realizacji zadań logistycznych w ramach zintegrowanego systemu jakości powinna być zgodna z

A. przepisami prawa pracy
B. przepisami BHP
C. normą ISO
D. księgami rachunkowymi
Ocena wykonywanych prac logistycznych w ramach zintegrowanego systemu jakości musi być zgodna z normą ISO, ponieważ to właśnie te normy stanowią fundament dla zapewnienia wysokiej jakości usług oraz efektywności procesów. Normy ISO, takie jak ISO 9001, definiują wymagania dotyczące systemów zarządzania jakością, a ich przestrzeganie pozwala organizacjom na systematyczne doskonalenie procesów, w tym logistyki. Przykładowo, w branży logistycznej, normy te mogą obejmować aspekty takie jak zarządzanie ryzykiem, kontrola dokumentacji, czy poprawa komunikacji wewnętrznej. Dzięki zastosowaniu norm ISO, firmy mogą nie tylko spełniać wymagania klientów, ale również zwiększać swoją konkurencyjność na rynku. Dodatkowo, przestrzeganie tych norm ułatwia integrację z innymi systemami zarządzania, co jest kluczowe w kontekście zintegrowanego podejścia do jakości. Praktyczne zastosowanie norm ISO w logistyce pozwala na efektywne zarządzanie łańcuchami dostaw oraz optymalizację procesów, co prowadzi do redukcji kosztów i poprawy satysfakcji klienta.

Pytanie 33

Przykładem opakowania grupowego jest

A. butelka
B. puszka
C. słoik
D. skrzynia
Skrzynia jest przykładem opakowania zbiorczego, które służy do transportu i przechowywania większych ilości produktów. W odróżnieniu od innych typów opakowań, takich jak puszki, butelki czy słoiki, które zazwyczaj są projektowane z myślą o jednostkowym pakowaniu, skrzynie są zaprojektowane do zbiorowego transportu i mogą pomieścić wiele mniejszych opakowań. W praktyce skrzynie są często wykorzystywane w logistyce i magazynowaniu, ponieważ umożliwiają efektywne zarządzanie przestrzenią oraz optymalizację procesów transportowych. Standardy branżowe, takie jak ISO 6780, definiują konkretne wymagania dotyczące opakowań zbiorczych, co zapewnia ich odpowiednią wytrzymałość oraz dostosowanie do różnych metod transportu. Dobrze zaprojektowana skrzynia nie tylko chroni zawartość przed uszkodzeniami, ale także usprawnia proces załadunku i rozładunku, co jest kluczowe w łańcuchu dostaw. Przykładem zastosowania skrzyń mogą być branże takie jak przemysł spożywczy, gdzie skrzynie transportowe służą do przewozu warzyw, owoców czy innych produktów w większych ilościach.

Pytanie 34

Porty lotnicze, biorąc pod uwagę ich zasięg, dzielą się na:

A. centralny, regionalne, wojskowe
B. cywilne, wojskowe, towarowe
C. cywilne, lokalne, towarowe
D. centralny, regionalne, lokalne
Wszystkie pozostałe odpowiedzi zawierają błędne klasyfikacje infrastruktury portów lotniczych. Odpowiedzi dotyczące portów cywilnych, wojskowych i towarowych mylą aspekty funkcjonalne z geograficznymi. Porty cywilne i wojskowe odnoszą się do typologii użytkowania, a nie do zasięgu. W rzeczywistości, port lotniczy może być zarówno cywilny, jak i wojskowy, ale nie definiuje to jego zasięgu geograficznego. Podobnie, porty towarowe mogą być częścią większego portu cywilnego, ale także nie są sklasyfikowane według geograficznego zasięgu. Klasyfikacja na porty centralne, regionalne i lokalne opiera się na ich znaczeniu w systemie transportowym i przepustowości, co jest kluczowe dla zrozumienia, jak różne porty wspierają rozwój regionalny oraz międzynarodowy. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do tych niepoprawnych odpowiedzi, to zbytnie uproszczenie zagadnienia oraz niedostateczne uwzględnienie kontekstu funkcjonalnego portów lotniczych. Zrozumienie tej klasyfikacji jest kluczowe w planowaniu infrastruktury transportowej oraz w podejmowaniu decyzji dotyczących inwestycji i rozwoju lotnisk, co jest zgodne ze standardami branżowymi.

Pytanie 35

Jeśli całkowite koszty składowania w analizowanym okresie wynoszą 8000 zł, a wartość obrotu magazynowego według wydania w tym czasie to 2000 szt., jaki jest wskaźnik kosztów składowania?

A. 2 zł/szt.
B. 4 zł/szt.
C. 8 zł/szt.
D. 16 zł/szt.
Odpowiedź 4 zł/szt. jest prawidłowa, ponieważ wskaźnik kosztów magazynowania oblicza się, dzieląc łączne koszty magazynowania przez wielkość obrotu magazynowego. W tym przypadku mamy 8000 zł jako łączne koszty magazynowania oraz 2000 sztuk jako wielkość obrotu. Zatem obliczenie wygląda następująco: 8000 zł / 2000 szt. = 4 zł/szt. Taki wskaźnik jest kluczowy dla zarządzania kosztami w logistyce, pozwala firmom monitorować efektywność zarządzania magazynem oraz planować przyszłe inwestycje w infrastrukturę magazynową. W praktyce, znajomość tego wskaźnika pozwala na optymalizację procesów magazynowych, takich jak zarządzanie zapasami czy analiza kosztów. Analizując wskaźnik kosztów magazynowania, można zauważyć, że jego zmniejszenie może prowadzić do poprawy rentowności firmy, co jest zgodne z dobrą praktyką branżową dotyczącą efektywności operacyjnej.

Pytanie 36

Dokumentem, który podstawowo rejestruje realizację produktów powstałych w procesie wytwarzania, jest

A. rozchód wewnętrzny
B. raport produkcyjny
C. przychód wewnętrzny
D. przyjęcie braków i odpadów
Raport produkcyjny jest kluczowym dokumentem w procesie zarządzania produkcją, który szczegółowo rejestruje wykonanie wyrobów. Zawiera informacje o ilości wyprodukowanych sztuk, czasie pracy, zużytych materiałach, a także o ewentualnych odchyleniach od planu produkcyjnego. Dzięki temu dokumentowi, menedżerowie mogą monitorować wydajność produkcji, analizować koszty oraz identyfikować potencjalne problemy w procesie produkcyjnym. Przykładem efektywnego wykorzystania raportu produkcyjnego jest jego zastosowanie w praktykach Lean Manufacturing, gdzie dokładne śledzenie wydajności pozwala na eliminację marnotrawstwa i optymalizację procesów. Ponadto, raporty te są często wykorzystywane w audytach wewnętrznych oraz w raportowaniu do zarządu, co czyni je niezbędnym narzędziem w każdej organizacji zajmującej się produkcją. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, regularne analizowanie danych zawartych w raportach produkcyjnych wspiera podejmowanie świadomych decyzji strategicznych.

Pytanie 37

Magazyn, w którym obszar przyjęć może w zależności od struktury TPM także pełnić rolę obszaru wydania, nosi nazwę szyku magazynowego

A. kątowy
B. przelotowy
C. workowy
D. mieszany
Odpowiedzi związane z układami mieszanymi, workowymi oraz przelotowymi nie są trafne w kontekście pytania. W przypadku układu mieszane, magazyn może być podzielony na różne strefy, jednak niekoniecznie sprzyja to efektywności przyjmowania i wydawania towarów w tym samym obszarze. Taki układ potrafi skomplikować operacje logistyczne, szczególnie jeśli przyjęcie i wydanie towarów odbywa się w różnych strefach, co prowadzi do wydłużenia czasu operacyjnego i wzrostu kosztów. Z kolei układ workowy, który zazwyczaj odnosi się do magazynowania towarów w formie worków, nie jest odpowiedni w kontekście elastyczności strefy przyjęć i wydań, ponieważ ogranicza możliwości operacyjne i nie odpowiada na potrzeby zróżnicowanych procesów logistycznych. Układ przelotowy, w którym towary przechodzą przez magazyn w jednej linii, również nie uwzględnia potrzeby na jednoczesne przyjmowanie i wydawanie towarów w obrębie tej samej strefy. W efekcie, odpowiedzi te nie tylko nie odpowiadają na pytanie, ale także wskazują na typowe błędy myślowe związane z niepełnym zrozumieniem koncepcji zarządzania magazynem. Właściwe zrozumienie układów magazynowych jest kluczowe dla efektywności operacyjnej, a błędna interpretacja tych koncepcji może prowadzić do nieoptymalnych decyzji w zakresie organizacji przestrzeni magazynowej.

Pytanie 38

Roczne wydatki na zatrudnienie pracowników w magazynie wynoszą 84 000 zł. Zazwyczaj w tym miejscu pracuje 6 osób. Jaki jest wskaźnik kosztów jednostkowych zatrudnienia, który umożliwia zaplanowanie budżetu na następny rok?

A. 12 000 zł/os.
B. 14 000 zł/os.
C. 42 000 zł/os.
D. 21 000 zł/os.
Liczenie kosztów jednostkowych zatrudnienia w magazynie to po prostu podzielenie rocznych kosztów zatrudnienia przez liczbę pracowników. Tutaj mamy 84 000 zł rocznie i 6 pracowników, więc wychodzi 14 000 zł na osobę. To naprawdę ważne w zarządzaniu finansami, bo tak można lepiej planować budżet na następne lata. Wyobraź sobie, że w przyszłym roku chcemy zatrudnić więcej ludzi – znajomość tych kosztów pomoże przewidzieć, ile na to wydamy. Ogólnie mówiąc, ustalanie budżetu na bazie kosztów jednostkowych to praktyka, która może się przydać do sensownej alokacji zasobów. Poza tym, wiedza o tych kosztach umożliwia zidentyfikowanie miejsc, gdzie można zaoszczędzić i lepiej zarządzać pracownikami w firmie.

Pytanie 39

Do funkcji dystrybucji występujących przed transakcją zalicza się

A. dostarczanie produktów do pośredników oraz ostatecznych nabywców
B. uzgadnianie warunków umów handlowych
C. przeprowadzanie badań marketingowych dotyczących satysfakcji nabywców
D. ustalanie należności
Negocjowanie warunków umów handlowych to kluczowa funkcja przedtransakcyjna, która ma na celu stworzenie korzystnych dla obu stron warunków współpracy. Proces ten nie tylko dotyczy ustalania cen, ale także warunków dostaw, terminów płatności, gwarancji i innych istotnych aspektów umowy. Efektywne negocjacje prowadzą do zbudowania długotrwałych relacji z partnerami biznesowymi oraz minimalizują ryzyko konfliktów w przyszłości. Przykładem może być sytuacja, w której firma negocjuje z dostawcą warunki dostaw, co pozwala na optymalizację kosztów oraz lepsze dostosowanie do potrzeb rynku. W branży B2B negocjacje są szczególnie istotne, ponieważ mogą decydować o rentowności przedsięwzięcia. Ponadto, zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, skuteczne negocjacje polegają na zastosowaniu technik aktywnego słuchania oraz analizy potrzeb obu stron, co prowadzi do osiągnięcia porozumienia, które satysfakcjonuje obie strony.

Pytanie 40

W pojemnikach przechowywane są substancje

A. sypkie w opakowaniach
B. ciekłe w opakowaniach
C. ciekłe luzem
D. stałe luzem
Przechowywanie cieczy luzem w zbiornikach magazynowych jest powszechną praktyką w wielu branżach, w tym w przemyśle chemicznym, petrochemicznym i spożywczym. Ta metoda magazynowania jest stosowana, gdy objętość cieczy jest zbyt duża, by można ją było efektywnie przechowywać w opakowaniach. Zbiorniki do przechowywania cieczy luzem są projektowane zgodnie z normami bezpieczeństwa oraz regulacjami dotyczącymi składowania substancji niebezpiecznych. Wymagają one odpowiedniej konstrukcji, aby zminimalizować ryzyko wycieków oraz zapewnić łatwy dostęp do przechowywanych materiałów. Przykładem mogą być zbiorniki stalowe wykorzystywane do przechowywania wody, olejów czy chemikaliów. Kluczowe znaczenie ma również odpowiednie oznakowanie zbiorników oraz przestrzeganie procedur BHP, aby zapewnić bezpieczeństwo pracowników i środowiska.