Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 13 stycznia 2025 11:08
  • Data zakończenia: 13 stycznia 2025 11:17

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jakie narzędzie jest wykorzystywane do zgłaszania błędów w projektach IT?

A. JIRA
B. Blender
C. Git
D. Photoshop
JIRA to jedno z najczęściej wykorzystywanych narzędzi do zarządzania projektami i raportowania błędów w projektach informatycznych. JIRA umożliwia śledzenie błędów, zarządzanie zadaniami oraz efektywne monitorowanie postępów prac nad projektem. Dzięki integracji z innymi narzędziami, takimi jak Confluence czy Bitbucket, JIRA stanowi kompleksowe rozwiązanie wspierające zespoły deweloperskie. Raportowanie błędów w JIRA pozwala na łatwe przypisywanie ich do odpowiednich członków zespołu, dodawanie załączników i komentarzy oraz monitorowanie statusu danego problemu, co usprawnia proces zarządzania jakością oprogramowania.

Pytanie 2

Która metoda wyszukiwania potrzebuje posortowanej listy do prawidłowego działania?

A. Wyszukiwanie liniowe
B. Wyszukiwanie z hashem
C. Wyszukiwanie binarne
D. Wyszukiwanie sekwencyjne
Wyszukiwanie liniowe (sekwencyjne) działa niezależnie od tego, czy tablica jest posortowana, ale ma złożoność O(n), co czyni je mniej efektywnym dla dużych zbiorów danych. Wyszukiwanie z hashem (hashing) nie wymaga posortowania tablicy, ponieważ działa na zasadzie mapowania kluczy do wartości i ma złożoność O(1) w najlepszym przypadku. Przeszukiwanie sekwencyjne (Linear Search) działa liniowo i nie wykorzystuje sortowania, co sprawia, że jest mniej wydajne dla dużych tablic.

Pytanie 3

Jakie jest oznaczenie komentarza wieloliniowego w języku Java?

A. """ ... """
B.
C. // ... //
D. /* ... */
Komentarze wieloliniowe w języku Java są oznaczane za pomocą /* ... */. Pozwalają na komentowanie większych fragmentów kodu, co jest przydatne podczas tymczasowego wyłączania kodu lub dodawania obszernych opisów do funkcji i klas.

Pytanie 4

Aby wykorzystać framework Django, należy pisać w języku

A. Java
B. Python
C. JavaScript
D. C#
C# – To język Microsoftu, wykorzystywany głównie w ASP.NET. JavaScript – Stosowany głównie po stronie klienta lub w Node.js, ale nie w Django. Java – Służy do tworzenia aplikacji enterprise, ale Django jest związane z Pythonem.

Pytanie 5

Które urządzenie komputerowe jest najbardziej odpowiednie do graficznego projektowania w aplikacjach CAD?

A. Serwer dysponujący dużą ilością pamięci RAM
B. Komputer stacjonarny z kartą graficzną NVIDIA Quadro
C. Laptop z zintegrowanym układem graficznym
D. Laptop z interfejsem dotykowym
W kontekście projektowania graficznego w programach typu CAD, kluczowym elementem jest wybór odpowiedniego sprzętu, który zapewni nie tylko stabilność, ale także wydajność. Komputer stacjonarny wyposażony w kartę graficzną NVIDIA Quadro jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ te karty są specjalnie zaprojektowane do obsługi złożonych obliczeń i renderowania grafiki 3D. Dzięki zaawansowanej architekturze oraz optymalizacji pod kątem aplikacji inżynieryjnych i projektowych, karty NVIDIA Quadro oferują znacznie wyższą wydajność w porównaniu do standardowych kart graficznych. Dodatkowo, stacjonarne komputery pozwalają na łatwiejszą rozbudowę, co może być kluczowe w przypadku rosnących wymagań projektowych. W praktyce, użytkownicy CAD często muszą radzić sobie z dużymi i złożonymi modelami, które wymagają nie tylko odpowiedniej mocy obliczeniowej, ale także dużej ilości pamięci wideo, co zapewnia NVIDIA Quadro. Warto dodać, że standardy branżowe, takie jak OpenGL i DirectX, są w pełni wspierane przez te karty, co przekłada się na ich niezawodność i efektywność w profesjonalnym środowisku projektowym.

Pytanie 6

Który z wymienionych frameworków jest charakterystyczny dla aplikacji komputerowych pisanych w C#?

A. WPF (Windows Presentation Foundation)
B. React
C. Spring
D. Qt
Qt to popularny framework do tworzenia aplikacji, ale jest przeznaczony głównie dla języków takich jak C++ i Python, a nie C#. Spring to framework do tworzenia aplikacji webowych i serwerowych w języku Java – nie jest przeznaczony do budowy aplikacji desktopowych na platformie Windows. React to biblioteka JavaScript używana do budowy interfejsów użytkownika aplikacji webowych, głównie w środowisku przeglądarki, co sprawia, że nie nadaje się do tworzenia tradycyjnych aplikacji desktopowych w języku C#.

Pytanie 7

Jedną z dolegliwości, która pojawia się u programistów w wyniku długotrwałego korzystania z myszki komputerowej lub klawiatury, objawiającą się bólem, drętwieniem oraz zaburzeniami czucia w rejonie 1-3 palca ręki jest

A. zespół suchego oka
B. dyskopatia
C. kifoza
D. zespół cieśni kanału nadgarstka
Zespół cieśni kanału nadgarstka to schorzenie występujące często u programistów i innych osób pracujących przy komputerze. Objawia się bólem, mrowieniem i drętwieniem palców, co wynika z ucisku nerwu pośrodkowego w nadgarstku. Długotrwałe korzystanie z klawiatury i myszy bez ergonomicznych przerw może prowadzić do tego schorzenia. Profilaktyka obejmuje ćwiczenia rozciągające, stosowanie ergonomicznych urządzeń oraz regularne przerwy w pracy.

Pytanie 8

Zaprezentowany diagram ilustruje wyniki przeprowadzonych testów:

Ilustracja do pytania
A. funkcjonalności
B. użyteczności
C. wydajnościowych
D. ochrony
Wykres obrazuje wyniki testów wydajnościowych, które pokazują, jak system lub aplikacja radzi sobie pod dużym obciążeniem. Testy te pomagają zidentyfikować wąskie gardła i umożliwiają optymalizację wydajności.

Pytanie 9

Jaką wartość przyjmie etykieta label po wykonaniu podanego kodu, gdy zostanie on uruchomiony po naciśnięciu przycisku w aplikacji?

Ilustracja do pytania
A. liczby parzyste z przedziału od 0 do 100
B. suma liczb parzystych z przedziału od 0 do 100
C. suma liczb z przedziału od 0 do 100
D. liczby z przedziału od 0 do 100
Kod oblicza i zapisuje sumę liczb parzystych z przedziału od 0 do 100. Pętla iteruje przez kolejne liczby i dodaje te, które spełniają warunek parzystości, zapewniając poprawne wyniki.

Pytanie 10

Wskaź kod, który spowoduje wyświetlenie okna dialogowego przedstawionego na ilustracji. Dla uproszczenia kodu, zrezygnowano z atrybutów znaczników

Ilustracja do pytania
A. kod 1
B. kod 3
C. kod 2
D. kod 4
Odpowiedź, którą wybrałeś, to kod 2, i nie ma co do tego wątpliwości. Dobrze, że zauważyłeś wszystkie elementy, które były w oknie dialogowym. W tym kodzie masz TextBox na górze, który pozwala na wpisanie tekstu. Dwa CheckBoxy po lewej stronie to te typowe pola wyboru, które też były widoczne. Po prawej stronie masz trzy RadioButtony, które tworzą grupę przycisków - to jest właśnie to, co powinno być. Na dole widoczny jest przycisk Button z napisem Test, co też jest zgodne z obrazkiem. Takie rozmieszczenie to klucz do stworzenia dobrego interfejsu. Wiesz, w praktyce w wielu aplikacjach używa się właśnie tych elementów do prostych formularzy. Jeżeli rozumiesz, jak te komponenty działają i jak je ze sobą łączyć, to naprawdę dobrze ci to pójdzie w przyszłości w tworzeniu ładnych i funkcjonalnych interfejsów.

Pytanie 11

W środowisku IDE przeznaczonym do tworzenia aplikacji okienkowych zdefiniowano okno Form1. Aby wprowadzić zmiany w ustawieniach, w kolejności: tytuł okna na górnym pasku, standardowy kursor na strzałkę oraz kolor tła okna, należy dostosować następujące pola w oknie Properties:

Ilustracja do pytania
A. (Name), UseWaitCursor, BackgroundImage
B. Text, Cursor, BackColor
C. Text, UseWaitCursor, BackColor
D. (Name), Cursor, BackgroundImage
Jak chcesz zmienić nazwę okna, kursor czy kolor tła w IDE, to trzeba popracować nad polami, czyli 'Text' (to jest nazwa), 'Cursor' (czyli kursor) i 'BackColor' (to kolor tła). Te ustawienia są kluczowe, bo dzięki nim możesz nadać swojemu oknu wygląd, który ci odpowiada, albo taki, który pasuje do wymagań projektu.

Pytanie 12

Które z wymienionych stwierdzeń najtrafniej charakteryzuje klasę bazową?

A. Klasa, która dziedziczy z klasy pochodnej
B. Klasa, która zapewnia wspólne atrybuty i metody dla klas pochodnych
C. Klasa, która zawsze zawiera metody wirtualne
D. Klasa, która nie może być dziedziczona
Klasa bazowa to klasa, która dostarcza wspólne pola i metody dla klas pochodnych. Definiuje ogólną funkcjonalność, która może być rozszerzana lub modyfikowana przez klasy dziedziczące. Dzięki temu programowanie obiektowe umożliwia wielokrotne wykorzystanie kodu, co prowadzi do jego większej modularności i czytelności. Klasa bazowa często zawiera metody wirtualne, które mogą być nadpisywane przez klasy pochodne, co pozwala na dostosowanie funkcjonalności do konkretnych potrzeb. Przykładem jest klasa 'Pojazd', która posiada metody takie jak 'Jedz()' czy 'Zatrzymaj()', a klasy pochodne, np. 'Samochód' lub 'Rower', rozszerzają tę funkcjonalność.

Pytanie 13

Którego nagłówka używamy w C++ do obsługi plików?

A.
B.
C.
D.
'' to nagłówek biblioteki C, a nie C++, i jest używany do standardowych operacji wejścia i wyjścia, ale nie jest przeznaczony do pracy z plikami w stylu obiektowym. '' to nieistniejący standardowy nagłówek C++ – nazwa ta może wprowadzać w błąd. '' to biblioteka standardowa służąca do obsługi strumieni wejścia/wyjścia w konsoli (np. 'cin' i 'cout'), ale nie jest używana do pracy z plikami. Tylko 'fstream' oferuje narzędzia dedykowane do obsługi plików na dysku w języku C++.

Pytanie 14

Jaką kategorię reprezentuje typ danych "array"?

A. Typ logiczny
B. Typ danych prosty
C. Typ wskaźników
D. Typ danych złożony
Tablica ('array') jest przykładem złożonego typu danych, który pozwala na przechowywanie wielu wartości tego samego typu pod wspólną nazwą. Każdy element tablicy jest dostępny za pomocą indeksu, co umożliwia szybkie i efektywne operacje na dużych zbiorach danych. Tablice są szeroko wykorzystywane w programowaniu do przechowywania list, macierzy i innych struktur, gdzie konieczne jest przechowywanie dużych ilości danych tego samego rodzaju. Dzięki tablicom można zorganizować dane w sposób uporządkowany, co ułatwia ich przetwarzanie, sortowanie i wyszukiwanie.

Pytanie 15

Kompilator może wygenerować błąd "incompatible types", gdy

A. w trakcie deklaracji zmiennej wystąpił błąd, zastosowano nieistniejący typ
B. funkcja oczekuje całkowitej jako argumentu, a została wywołana z napisem jako parametrem
C. do zmiennej typu int przypisano wartość 243
D. funkcja zwraca typ void, a w momencie wywołania nie jest przypisana do żadnej zmiennej
Błąd 'incompatible types' to dość powszechny problem, kiedy przypisujesz coś do zmiennej, ale typ się nie zgadza. Na przykład, jeśli próbujesz wstawić tekst do miejsca, gdzie oczekiwana jest liczba całkowita, to właśnie wtedy pojawia się ten błąd. W językach jak Java, gdzie typy są mocno zdefiniowane, musisz uważać na takie rzeczy.

Pytanie 16

Jakiego typu testy są stosowane do sprawdzania funkcjonalności prototypu interfejsu?

A. Testy interfejsu
B. Testy efektywnościowe
C. Testy obciążeniowe
D. Testy zgodności
Testy interfejsu są kluczowe w procesie weryfikacji funkcji prototypu interfejsu użytkownika. Testy te koncentrują się na sprawdzeniu poprawności działania wszystkich elementów graficznych, takich jak przyciski, pola tekstowe, menu rozwijane oraz formularze. Testy interfejsu pozwalają upewnić się, że interakcje użytkownika z aplikacją przebiegają zgodnie z oczekiwaniami i nie powodują błędów w nawigacji. Dzięki nim można wykryć problemy związane z nieprawidłowym rozmieszczeniem elementów, brakiem reakcji na kliknięcia lub nieintuicyjnym działaniem, co pozwala na wczesne wdrożenie poprawek i zwiększenie użyteczności aplikacji.

Pytanie 17

Który z wymienionych poniżej typów danych stanowi przykład typu stałoprzecinkowego?

A. double
B. int
C. decimal
D. float
Typ 'float' przechowuje liczby zmiennoprzecinkowe, co oznacza, że może reprezentować wartości z częściami dziesiętnymi, ale nie jest to typ stałoprzecinkowy. Typ 'double' to również typ zmiennoprzecinkowy, charakteryzujący się większą precyzją niż 'float'. Typ 'decimal' służy do przechowywania liczb zmiennoprzecinkowych z dużą dokładnością, głównie w aplikacjach finansowych, gdzie precyzja jest kluczowa, ale nie zalicza się do typów stałoprzecinkowych.

Pytanie 18

Jaką komendę w języku C++ używa się do wielokrotnego uruchamiania tego samego bloku kodu?

A. break
B. while
C. if
D. switch
Instrukcja `while` w języku C++ i innych językach programowania pozwala na wielokrotne wykonanie tego samego fragmentu kodu, dopóki warunek logiczny jest spełniony. Przykład: `while (x < 10) { x++; }` będzie zwiększać zmienną `x` o 1, dopóki jej wartość nie osiągnie 10. Pętle `while` są przydatne, gdy liczba iteracji nie jest z góry znana i zależy od spełnienia określonego warunku w trakcie wykonywania programu.

Pytanie 19

Która z poniższych właściwości odnosi się do sieci bezprzewodowej?

A. Wymaga zastosowania przewodów do łączenia urządzeń
B. Nie funkcjonuje w obszarach z dużą liczbą urządzeń
C. Nie potrzebuje zabezpieczeń, ponieważ jest domyślnie chroniona
D. Jest bardziej narażona na zakłócenia w przesyłaniu danych
Sieci bezprzewodowe charakteryzują się tym, że wykorzystują fale radiowe do transmisji danych, co sprawia, że są bardziej podatne na zakłócenia. Zakłócenia te mogą pochodzić z różnych źródeł, takich jak inne urządzenia bezprzewodowe, mikrofalówki, czy nawet fizyczne przeszkody, takie jak ściany. W przypadku sieci Wi-Fi, które są powszechnie stosowane w domach i biurach, sygnał radiowy może być osłabiony przez metalowe obiekty oraz inne materiały budowlane. To zjawisko można zminimalizować, stosując nowoczesne standardy, takie jak IEEE 802.11ac, które oferują lepszą wydajność i stabilność sygnału. Praktycznym przykładem jest sytuacja, w której użytkownicy znajdują się w gęsto zabudowanym obszarze miejskim, gdzie wiele sieci Wi-Fi działa jednocześnie, co zwiększa ryzyko zakłóceń i wpływa na jakość połączenia. Zrozumienie tej cechy sieci bezprzewodowych jest kluczowe dla ich efektywnego użytkowania oraz projektowania.

Pytanie 20

Która z metod zarządzania projektem jest oparta na przyrostach realizowanych w sposób iteracyjny?

A. Model wodospadowy (waterfall)
B. Model spiralny
C. Model prototypowy
D. Metodyki zwinne (Agile)
Model kaskadowy, znany też jako waterfall, jest trochę inny. Działa sekwencyjnie, więc każda faza projektu musi się skończyć, zanim zaczniemy następną – nie ma tu miejsca na iteracje. Z kolei model prototypowy polega na tworzeniu próbnych wersji aplikacji, ale też nie skupia się na iteracyjnym dostarczaniu funkcjonalności. A model spiralny łączy w sobie aspekty prototypowania i podejścia kaskadowego, przy czym iteracje są długie i bardziej cykliczne, a nie krótkie i dynamiczne, jak w Agile.

Pytanie 21

W zamieszczonej ramce znajdują się notatki testera dotyczące przeprowadzanych testów aplikacji. Jakiego typu testy planuje przeprowadzić tester?

Ilustracja do pytania
A. Bezpieczeństwa
B. Interfejsu
C. Jednostkowe
D. Wydajnościowe
Testy wydajnościowe są kluczowe dla zapewnienia, że system działa sprawnie pod różnym obciążeniem. Są one wykonywane, aby zrozumieć, jak aplikacja zachowuje się w warunkach rzeczywistych, kiedy wiele użytkowników korzysta z niej jednocześnie. W pytaniu wymienione zostały zadania takie jak mierzenie czasu logowania się użytkowników oraz sprawdzanie, czy czas ten wzrasta wraz ze wzrostem liczby użytkowników. To typowe aspekty testów wydajnościowych. Takie testy pomagają określić limity skalowalności i zapewniają, że aplikacja może obsługiwać oczekiwaną liczbę użytkowników bez spadku wydajności. Standardy branżowe, takie jak ISO/IEC 25010, zwracają uwagę na konieczność testowania wydajności, by zidentyfikować potencjalne wąskie gardła i zapewnić satysfakcjonujące doświadczenia użytkownikom. Dobrymi praktykami są używanie narzędzi takich jak JMeter czy LoadRunner, które umożliwiają symulację obciążenia i analizę wyników w celu optymalizacji kodu i infrastruktury. Tego typu testy są nieodzowne przed wdrożeniem aplikacji produkcyjnej, aby zapewnić jej niezawodne działanie.

Pytanie 22

Jaką właściwość ma sieć synchroniczna?

A. Nie jest konieczna synchronizacja zegarów
B. Gwarantuje większą elastyczność w przesyłaniu danych
C. Przekazywanie danych zachodzi w sposób niesystematyczny
D. Transmisja danych odbywa się w wyznaczonych interwałach czasowych
Sieć synchroniczna charakteryzuje się tym, że transmisja danych odbywa się w ustalonych odstępach czasu, co oznacza, że wszystkie urządzenia w sieci są zsynchronizowane do jednego zegara. Taki sposób przesyłania danych pozwala na precyzyjne określenie momentu, w którym dane są wysyłane i odbierane, co redukuje opóźnienia i błędy w komunikacji. Przykładem sieci synchronicznej jest system TDM (Time Division Multiplexing), który dzieli czas na różne sloty, przydzielając każdy slot konkretnemu użytkownikowi lub urządzeniu. Dzięki temu każdy uczestnik sieci ma gwarancję, że w swoim czasie dostanie dostęp do medium transmisyjnego. Standardy takie jak SONET (Synchronous Optical Network) i SDH (Synchronous Digital Hierarchy) są przykładami technologii, które wykorzystują synchronizację do efektywnego przesyłania danych na dużych odległościach. Takie podejście jest powszechnie stosowane w telekomunikacji, gdzie wysoka wydajność i niezawodność transmisji są kluczowe dla jakości usług.

Pytanie 23

Które z poniższych zdań najlepiej określa funkcję zaprzyjaźnioną w ramach klasy?

A. Funkcja, która jest statyczna i nie ma możliwości modyfikacji pól klasy
B. Funkcja, która ma dostęp do prywatnych pól i metod klasy, z którą jest zaprzyjaźniona
C. Funkcja, która uruchamia się automatycznie po stworzeniu obiektu
D. Funkcja, która pozwala na dziedziczenie wielokrotne
Funkcja zaprzyjaźniona (ang. friend function) to funkcja, która ma dostęp do prywatnych i chronionych pól oraz metod klasy, mimo że nie jest jej częścią. Służy do realizacji operacji wymagających bezpośredniego dostępu do wewnętrznych elementów klasy, ale bez naruszania zasad hermetyzacji. Przykład w C++: `class Konto { private: double saldo; friend void wyswietlSaldo(Konto k); }`. Funkcja `wyswietlSaldo` może odczytać pole `saldo`, mimo że jest ono prywatne. Funkcje zaprzyjaźnione są używane, gdy konieczna jest bliska współpraca między klasami lub funkcjami, ale nie chcemy nadmiernie otwierać interfejsu klasy.

Pytanie 24

Wzorzec projektowy "Metoda szablonowa" (Template method) stosuje się do:

A. określenia szkieletu algorytmu i pozostawienia szczegółów implementacji dla podklas
B. gromadzenia obiektów w jednorodnej kolekcji
C. centralizacji zarządzania wieloma instancjami obiektów
D. organizowania obiektów w hierarchiczne struktury drzewiaste
Wzorzec Metoda Szablonowa (Template Method) umożliwia zdefiniowanie szkieletu algorytmu w klasie bazowej, natomiast szczegółowa implementacja poszczególnych kroków jest pozostawiona podklasom. Dzięki temu wzorzec promuje zasadę ponownego użycia kodu i zapewnia spójność w strukturze algorytmów. Template Method jest często stosowany w przypadku procesów, które mają stałą strukturę, ale mogą wymagać różnej implementacji w zależności od specyficznych potrzeb. Przykładem może być klasa obsługująca różne formaty dokumentów, gdzie metody parsowania lub walidacji są różne, ale ogólny proces ich przetwarzania pozostaje taki sam.

Pytanie 25

Jakie z wymienionych czynności można zrealizować przy pomocy składnika statycznego danej klasy?

A. Zachowanie wartości wspólnych dla wszystkich instancji klasy
B. Tworzenie prywatnych kopii pól dla każdej instancji
C. Umożliwienie dzielenia pól klasy pomiędzy zaprzyjaźnione klasy
D. Wywołanie destruktora klasy bez jej usuwania
Tworzenie prywatnych kopii pól dla każdego obiektu to cecha pól niestatycznych – każda instancja klasy ma swoją własną kopię takich pól. Dzielenie pól klasy pomiędzy zaprzyjaźnione klasy nie odnosi się do mechanizmu statycznego – przyjaźń między klasami pozwala na dostęp do prywatnych składowych, ale nie oznacza współdzielenia pól między instancjami. Destruktory nie mogą być wywoływane w sposób statyczny – są one automatycznie uruchamiane w momencie usunięcia obiektu, a nie przez klasę jako całość.

Pytanie 26

Wskaż język programowania, który pozwala na stworzenie aplikacji mobilnej w środowisku Android Studio?

A. Swift
B. Objective-C
C. Java
D. C++
Java to jeden z podstawowych języków programowania używanych do tworzenia aplikacji mobilnych na platformę Android. Jest to język, który został stworzony przez firmę Sun Microsystems, a jego pierwsza wersja została wydana w 1995 roku. Java charakteryzuje się silnym typowaniem, obiektowością oraz wsparciem dla programowania wielowątkowego, co czyni go idealnym do tworzenia wydajnych aplikacji mobilnych. Android Studio, oficjalne zintegrowane środowisko programistyczne (IDE) dla Androida, oferuje pełne wsparcie dla Javy, w tym możliwość korzystania z bibliotek Android SDK. Dzięki temu programiści mogą łatwo tworzyć interfejsy użytkownika, zarządzać zasobami oraz implementować logikę aplikacji. Przykładowo, pisząc aplikację do zarządzania zadaniami, programista może użyć Javy do stworzenia klas modelujących zadania oraz do obsługi interfejsu graficznego z wykorzystaniem XML i Java. Ponadto, Java jest zgodna z zasadami programowania obiektowego, co pozwala na łatwe zarządzanie kodem i jego ponowne wykorzystanie. Warto również zaznaczyć, że Java jest wspierana przez dużą społeczność, co zapewnia bogaty ekosystem bibliotek oraz narzędzi, ułatwiających rozwój aplikacji na Androida.

Pytanie 27

Zestaw operatorów, który został przedstawiony, należy do kategorii operatorów

Ilustracja do pytania
A. porównawczymi
B. przypisania
C. logicznymi
D. arytmetycznych
Przedstawiony zbiór operatorów należy do grupy operatorów arytmetycznych, które wykonują podstawowe operacje matematyczne, takie jak dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Są one podstawą obliczeń w większości języków programowania.

Pytanie 28

Jakie działania można podjąć, aby uniknąć pogorszenia wzroku podczas korzystania z komputera?

A. Zachować stałą temperaturę w biurze
B. Używać filtrów przeciwodblaskowych na ekranie
C. Korzytać ze słuchawek tłumiących dźwięki
D. Stosować ergonomiczne podkładki pod ręce
Stosowanie filtrów przeciwodblaskowych na monitorze to skuteczny sposób na zapobieganie pogorszeniu wzroku podczas pracy przy komputerze. Filtry te redukują odbicia światła, zmniejszając zmęczenie oczu i poprawiając komfort pracy. Długotrwała praca przy komputerze bez odpowiedniej ochrony może prowadzić do zespołu suchego oka, bólu głowy i problemów z widzeniem. Filtry przeciwodblaskowe to prosty, ale bardzo efektywny sposób na poprawę ergonomii stanowiska pracy. W połączeniu z odpowiednim ustawieniem monitora, regularnymi przerwami oraz ćwiczeniami wzrokowymi, pomagają one w utrzymaniu zdrowia oczu.

Pytanie 29

Jednym z rodzajów testów funkcjonalnych, które można przeprowadzić na aplikacji webowej, jest ocena

A. poziomu optymalizacji kodu aplikacji
B. wydajności aplikacji
C. bezpieczeństwa aplikacji
D. poprawności wyświetlanych elementów aplikacji
Testy funkcjonalne w aplikacji webowej są super ważne, bo sprawdzają, czy wszystko działa jak należy. Mówiąc prościej, chodzi o to, żeby zobaczyć, czy wszystkie elementy na stronie są wyświetlane prawidłowo, jak przyciski i formularze. To też dotyczy tego, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z różnymi częściami strony. Moim zdaniem, dobrze przeprowadzone testy mogą naprawdę poprawić doświadczenie użytkownika.

Pytanie 30

Jakie jest fundamentalne zagadnienie w projektowaniu aplikacji w architekturze klient-serwer?

A. Przeniesienie wszystkich obliczeń na stronę klienta
B. Funkcjonowanie aplikacji wyłącznie w trybie offline
C. Użycie serwera jako głównego miejsca przetwarzania danych
D. Brak podziału na role klienta i serwera
Użycie serwera jako centralnego miejsca przetwarzania danych jest kluczowym elementem architektury klient-serwer. Serwer pełni rolę centralnego punktu, który zarządza żądaniami klientów, przechowuje dane i zapewnia odpowiedzi na zapytania. Taki model zapewnia większe bezpieczeństwo danych, ułatwia zarządzanie zasobami i umożliwia skalowanie aplikacji w miarę wzrostu liczby użytkowników. Architektura klient-serwer jest szeroko stosowana w aplikacjach webowych, systemach bankowych oraz usługach chmurowych, gdzie konieczna jest centralizacja danych i ich ochrona.

Pytanie 31

Które z wymienionych działań stanowi zagrożenie dla emocjonalnego dobrostanu człowieka w sieci?

A. Nadmierne korzystanie z mediów społecznościowych
B. Zła postawa podczas pracy przy komputerze
C. Przesyłanie niezaszyfrowanych plików
D. Cyberstalking
Cyberstalking to groźne zjawisko polegające na uporczywym prześladowaniu, nękaniu lub groźbach w przestrzeni internetowej. Może prowadzić do poważnych problemów emocjonalnych, takich jak lęki, depresja, a nawet zespół stresu pourazowego (PTSD). Cyberstalking narusza prywatność ofiary, wywołując poczucie zagrożenia i bezradności. Walka z tym zjawiskiem obejmuje zgłaszanie przypadków organom ścigania, blokowanie prześladowców i korzystanie z narzędzi ochrony prywatności.

Pytanie 32

Jakie z poniższych narzędzi wspomaga projektowanie interfejsu użytkownika w aplikacjach mobilnych?

A. Kompilator Javy
B. Narzędzie do zarządzania bazami danych
C. PyCharm Debugger
D. Android Studio Layout Editor
Android Studio Layout Editor to narzędzie umożliwiające projektowanie interfejsu użytkownika aplikacji mobilnych w sposób wizualny, za pomocą metody 'przeciągnij i upuść'. Layout Editor pozwala na szybkie tworzenie responsywnych interfejsów, które automatycznie dostosowują się do różnych rozmiarów ekranów i rozdzielczości. Dzięki niemu programiści mogą łatwo dodawać elementy UI, takie jak przyciski, pola tekstowe, listy czy obrazy, oraz dostosowywać ich właściwości bez konieczności pisania dużych fragmentów kodu XML. Narzędzie to jest kluczowe dla szybkiego prototypowania aplikacji oraz iteracyjnego podejścia do budowy interfejsu użytkownika w środowisku Android Studio.

Pytanie 33

W zaprezentowanym kodzie stworzono abstrakcyjną klasę Figura oraz klasę Prostokąt, która po niej dziedziczy, zawierającą określone pola i konstruktory. Wskaż najprostszą implementację sekcji /* metody klasy */ dla klasy Prostokąt

Ilustracja do pytania
A. Kod 4
B. Kod 2
C. Kod 1
D. Kod 3
Niepoprawne odpowiedzi wynikają z niepełnego zrozumienia koncepcji abstrakcji i dziedziczenia w programowaniu obiektowym Klasa abstrakcyjna w języku Java definiuje metody abstrakcyjne które muszą być zaimplementowane w każdej klasie dziedziczącej Jest to kluczowa zasada która pozwala na tworzenie elastycznych i rozszerzalnych struktur kodu Odpowiedzi które nie implementują wymaganych metod Pole i Obwod w klasie Prostokąt łamią tę zasadę Kod 2 pomija implementację metody Obwod co oznacza że klasa Prostokąt pozostaje niekompletna i nie może być instancjonowana Inne podejścia jak te w Kodzie 3 zmieniają nazwę metod na LiczPole i LiczObwod co nie spełnia kontraktu zdefiniowanego przez klasę Figura ponieważ nie zachowuje integralności interfejsu klasy bazowej Próbując używać abstrakcyjnych metod z implementacją jak w Kodzie 4 łamiemy fundamentalne zasady projektowania obiektowego Zrozumienie tych koncepcji jest kluczowe przy projektowaniu aplikacji które wymagają skalowalności i łatwości utrzymania Praktykując poprawne stosowanie abstrakcji możemy tworzyć kod który jest bardziej modularny elastyczny i odporny na zmiany co prowadzi do bardziej efektywnego procesu rozwoju oprogramowania

Pytanie 34

W jakiej sytuacji należy umieścić poszkodowanego w bezpiecznej pozycji bocznej?

A. w przypadku urazu pleców, gdy osoba jest przytomna
B. gdy wystąpi uszkodzenie kręgosłupa
C. w sytuacji omdlenia i braku tętna
D. gdy osoba omdleje, ale oddycha
Osobę po omdleniu, która oddycha, należy ułożyć w pozycji bocznej bezpiecznej. Taka pozycja zapobiega zadławieniu i zapewnia drożność dróg oddechowych, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa poszkodowanego.

Pytanie 35

Działania przedstawione w filmie korzystają z narzędzia

A. generatora GUI przekształcającego kod do języka XAML
B. debuggera analizującego wykonujący kod
C. kompilatora dla interfejsu graficznego
D. generatora kodu java
Debugger analizuje wykonywany kod, ale nie zajmuje się tworzeniem interfejsów graficznych. Kreator kodu Java jest narzędziem wspomagającym generowanie kodu aplikacji, a nie GUI. Kompilator interfejsu graficznego odpowiada za przekształcanie gotowego kodu, ale nie za tworzenie interaktywnych elementów wizualnych w czasie rzeczywistym.

Pytanie 36

Jakie ma znaczenie "operacja wejścia" w kontekście programowania?

A. Przekazywanie danych do programu z zewnętrznych źródeł
B. Wprowadzanie nowych funkcji do aplikacji
C. Naprawianie błędów w kodzie aplikacji
D. Zmiana wartości zmiennych globalnych
Operacja wejścia w programowaniu polega na przekazywaniu danych do programu z zewnętrznego źródła, takiego jak klawiatura, plik lub strumień danych. W języku C++ typowym przykładem operacji wejścia jest `cin >> zmienna;`, która pobiera dane od użytkownika i przypisuje je do zmiennej. Operacje wejścia są niezbędne w interaktywnych aplikacjach, które wymagają danych od użytkownika w czasie rzeczywistym, umożliwiając dynamiczne przetwarzanie informacji.

Pytanie 37

Zapisany fragment w C# wskazuje na definicję klasy Car, która

Ilustracja do pytania
A. dziedziczy po Vehicle
B. jest przywiązana do klasy Vehicle
C. używa prywatnych pól klasy Vehicle
D. stanowi klasę bazową (nie dziedziczy z żadnej klasy)
W przedstawionym kodzie w języku C# mamy definicję klasy Car, która dziedziczy po klasie Vehicle. Dziedziczenie to fundamentalny mechanizm programowania obiektowego, pozwalający jednej klasie przejąć właściwości i metody innej klasy. W praktyce oznacza to, że klasa Car automatycznie zyskuje dostęp do metod i właściwości publicznych oraz chronionych klasy Vehicle, co umożliwia ponowne użycie kodu i zwiększa jego przejrzystość. Dziedziczenie jest kluczowe w projektowaniu skalowalnych systemów, gdzie umożliwia tworzenie bardziej specyficznych klas na podstawie klas ogólnych, co jest zgodne z zasadą DRY (Don't Repeat Yourself). Przykładowo, jeżeli klasa Vehicle zawiera metody takie jak Start() i Stop(), klasa Car może je wykorzystać bez konieczności ponownego definiowania. Dobre praktyki w programowaniu obiektowym zalecają wykorzystywanie dziedziczenia do tworzenia hierarchii klas, które logicznie odwzorowują relacje „jest-a” pomiędzy obiektami w systemie. Ważne jest też unikanie zbyt głębokiego dziedziczenia, co może prowadzić do skomplikowanego i trudnego w utrzymaniu kodu. Zrozumienie dziedziczenia jest kluczowe dla efektywnego wykorzystania wzorców projektowych, takich jak wzorzec projektowy Adapter czy Dekorator.

Pytanie 38

Który z wymienionych frameworków służy do budowy aplikacji webowych w C#?

A. Django
B. ASP.NET Core
C. Angular
D. React.js
ASP.NET Core to nowoczesny, wydajny i skalowalny framework opracowany przez Microsoft, który jest przeznaczony do budowy aplikacji webowych w języku C#. ASP.NET Core umożliwia tworzenie dynamicznych stron internetowych, API oraz aplikacji mikroserwisowych. Jego modularność i wsparcie dla kontenerów (Docker) oraz chmury sprawiają, że jest to jeden z najczęściej wybieranych frameworków w środowiskach enterprise. ASP.NET Core obsługuje zarówno aplikacje serwerowe, jak i aplikacje klient-serwer, a dzięki technologii Razor Pages i Blazor pozwala na budowanie aplikacji, w których logika biznesowa jest ściśle zintegrowana z warstwą prezentacji. Dodatkowo ASP.NET Core oferuje wbudowane mechanizmy do zarządzania tożsamością użytkowników, autoryzacji i autentykacji, co czyni go doskonałym wyborem do tworzenia aplikacji biznesowych oraz korporacyjnych.

Pytanie 39

Jakie znaczenie ma deklaracja zmiennej w programowaniu?

A. Stworzenie nowej wartości w bazie danych
B. Zarezerwowanie miejsca w pamięci dla wyników operacji arytmetycznych
C. Określenie typu oraz nazwy zmiennej w kodzie programu
D. Przypisanie zmiennej wartości domyślnej
Deklaracja zmiennej to podstawowy krok w programowaniu, który polega na określeniu typu oraz nazwy zmiennej, zanim zostanie do niej przypisana wartość. W językach takich jak C++, Java, czy C# deklaracja wygląda na przykład tak: `int liczba;`. Określenie typu zmiennej pozwala kompilatorowi lub interpreterowi zarezerwować odpowiednią ilość pamięci oraz kontrolować, jakie operacje mogą być na niej wykonywane. Deklaracja zmiennej zwiększa czytelność kodu, umożliwia wykrywanie błędów na wczesnym etapie kompilacji i jest kluczowa w zarządzaniu zasobami aplikacji.

Pytanie 40

Jakie jest przeznaczenie polecenia "git merge"?

A. Do łączenia zmian z różnych gałęzi
B. Do usuwania zmian w repozytorium
C. Do zakładania nowego repozytorium
D. Do pobierania aktualizacji zdalnego repozytorium
Polecenie 'git merge' służy do łączenia zmian z jednej gałęzi (branch) z inną. Najczęściej używane jest do scalenia gałęzi deweloperskich (feature branches) z gałęzią główną (main lub master). Git merge pozwala na integrację nowych funkcji z głównym kodem projektu, co jest kluczowe w pracy zespołowej. W przypadku konfliktów, Git wymaga ręcznego rozwiązania ich przed zakończeniem procesu scalania. Umożliwia to zachowanie porządku w kodzie i unikanie błędów, które mogłyby wyniknąć z niezgodnych zmian.