Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 15 maja 2025 16:33
  • Data zakończenia: 15 maja 2025 16:59

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Zasada, zgodnie z którą ostatnie miejsce otrzymuje harmonogram dostarczania gotowych produktów do klientów, a artykuły do wytworzenia są pobierane z wcześniejszych miejsc, definiuje system zarządzania przepływem materiałów?

A. rso
B. TQM
C. EDI
D. KANBAN
KANBAN to metoda zarządzania produkcją i przepływem materiałów, która opiera się na zasadzie sterowania wizualnego, wykorzystująca karty lub inne oznaczenia do sygnalizowania potrzeby uzupełnienia zapasów. W systemie KANBAN ostatnie stanowisko produkcyjne ma kluczowe znaczenie, ponieważ to ono wysyła sygnał o potrzebie dostarczenia gotowych wyrobów do odbiorców. Wyroby do produkcji są pobierane z poprzednich stanowisk, co pozwala na odpowiednie dostosowanie produkcji do rzeczywistego popytu. Przykładem zastosowania KANBAN może być linia montażowa, gdzie każdy procesor wymaga elementów do dalszej pracy; KANBAN zapewnia, że materiały są dostarczane na czas, eliminując nadprodukcję i redukując zapasy. W praktyce, aby wprowadzić KANBAN, organizacje często korzystają z tablic wizualnych, które wspierają komunikację i transparentność w procesie produkcyjnym. Metoda ta jest zgodna z zasadami Lean Manufacturing i Just-In-Time, co czyni ją jedną z najlepszych praktyk w zarządzaniu produkcją.

Pytanie 2

Zapas strategiczny w firmie produkcyjnej odnosi się do towarów

A. z jeszcze nieosiągniętych dostaw
B. o kluczowym znaczeniu dla kontynuacji procesu produkcyjnego
C. przeznaczonych do realizacji dla konkretnego odbiorcy
D. niepotrzebnych do produkcji
W kontekście zarządzania zapasami w przedsiębiorstwie produkcyjnym, nie wszystkie odpowiedzi mogą być uznane za prawidłowe. Odpowiedzi związane z towarami przeznaczonymi na dostawę do określonego klienta oraz tymi z jeszcze niezrealizowanych dostaw wydają się mylące, ponieważ nie dotyczą one bezpośrednio strategicznego zapasu. Odpowiedź dotycząca zbędnych towarów do produkcji jest również problematyczna, gdyż takie zapasy nie mają pozytywnego wpływu na proces produkcji, a wręcz przeciwnie – mogą generować dodatkowe koszty związane z przechowywaniem, zarządzaniem i ewentualną utratą wartości. W rzeczywistości zapas strategiczny nie jest związany z towarami, które mogą być uznane za nadmiarowe lub zbędne, gdyż priorytetem jest zapewnienie nieprzerwanego procesu produkcyjnego. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków to mylenie terminów i koncepcji związanych z zapasami. Kluczowe jest zrozumienie, że zapas strategiczny to nie to samo co zapas operacyjny, który może być używany do zaspokojenia bieżącego popytu, ale odnosi się bezpośrednio do zabezpieczenia kluczowych materiałów niezbędnych do produkcji. Właściwe identyfikowanie i klasyfikowanie zapasów w przedsiębiorstwie produkcyjnym jest kluczowe dla efektywności operacyjnej i finansowej firmy.

Pytanie 3

Na dzień 1 maja stan magazynowy materiału X wynosił 250 kg, natomiast w ciągu miesiąca do magazynu dostarczono dodatkowe 500 kg materiału X. Od 1 czerwca rozpoczęto produkcję, w której potrzebne jest utrzymanie zapasu na poziomie 800 kg materiału X. W magazynie wystąpił

A. zapas nadwyżkowy wynoszący 800 kg
B. niedobór zapasu wynoszący 50 kg
C. niedobór zapasu wynoszący 500 kg
D. zapas nadwyżkowy wynoszący 750 kg
Aby obliczyć stan zapasu materiału X na dzień 1 czerwca, należy dodać istniejący zapas do ilości przyjętej w ciągu miesiąca. Zapas początkowy wynosił 250 kg, a w ciągu miesiąca przyjęto dodatkowe 500 kg, co daje łącznie 750 kg. Wymagana ilość zapasu dla rozpoczęcia produkcji wynosi 800 kg. Różnica między wymaganym zapasem a tym, co jest dostępne, wynosi 800 kg - 750 kg, co daje niedobór wynoszący 50 kg. W praktyce, zarządzanie zapasami jest kluczowe dla zapewnienia ciągłości produkcji. W wielu branżach, takich jak produkcja czy handel, standardem jest utrzymywanie minimalnych poziomów zapasów, aby uniknąć przestojów lub opóźnień w realizacji zamówień. Warto również stosować metody takie jak zarządzanie zapasami Just-In-Time (JIT) lub systemy ERP, które pomagają w monitorowaniu poziomu zapasów oraz planowaniu ich uzupełnień, co może pomóc w uniknięciu podobnych sytuacji w przyszłości.

Pytanie 4

Który z systemów informatycznych wykorzystywany jest do zarządzania relacjami z klientami?

A. MRPII
B. CRM
C. PMT
D. CAD
CRM, czyli Customer Relationship Management, to system informatyczny zaprojektowany do zarządzania interakcjami z klientami oraz analizowania danych dotyczących klientów. Jego głównym celem jest poprawa relacji z klientami, co przekłada się na zwiększenie ich satysfakcji oraz lojalności. Przykłady zastosowania CRM obejmują gromadzenie i analizowanie danych o zakupach klientów, co pozwala na dostosowywanie ofert do ich potrzeb oraz preferencji. Systemy te umożliwiają automatyzację procesów sprzedażowych, co zwiększa efektywność pracy zespołów sprzedażowych. Dobre praktyki w zakresie CRM obejmują segmentację klientów, co pozwala na lepsze targetowanie kampanii marketingowych oraz personalizację komunikacji. Standardy, takie jak CRM 2020, wskazują na znaczenie integracji z innymi systemami biznesowymi, co pozwala na uzyskanie kompleksowego obrazu klienta i wspiera wielokanałową komunikację. Integracja z platformami e-commerce oraz systemami ERP zwiększa wartość danych i ułatwia podejmowanie decyzji strategicznych.

Pytanie 5

Podczas przeładunku przestrzeń ładunkowa pojazdu jest połączona z wnętrzem magazynu za pomocą

A. regału magazynowego
B. rampy przeładunkowej
C. bramy wjazdowej
D. gniazda magazynowego
Rampa przeładunkowa jest kluczowym elementem w procesie załadunku i rozładunku towarów w magazynach oraz centrach dystrybucyjnych. Jej głównym zadaniem jest zapewnienie płynnego i bezpiecznego połączenia między przestrzenią ładunkową pojazdu a wnętrzem hali magazynowej. Dzięki rampie, kontenery i ciężarówki mogą być łatwo i szybko załadowywane oraz rozładowywane, co znacznie zwiększa efektywność operacyjną. W praktyce, rampa przeładunkowa pozwala na minimalizację czasu potrzebnego na załadunek towarów, co jest kluczowe w dynamicznych środowiskach logistycznych. Ważnym aspektem ramp jest ich projektowanie zgodne z normami bezpieczeństwa, takimi jak PN-EN 1398, które określają wymagania dotyczące konstrukcji i użytkowania ramp. Użytkowanie rampy zapewnia również ergonomiczne warunki pracy dla pracowników, zmniejszając ryzyko urazów spowodowanych niewłaściwym podnoszeniem lub przenoszeniem ciężkich przedmiotów.

Pytanie 6

Międzynarodowy dokument przewozowy CMR oznacza zawarcie umowy dotyczącej transportu towarów w formie

A. samochodowym
B. kolejowym
C. lotniczym
D. morskim
Międzynarodowy list przewozowy CMR (Convention relative au contrat de transport international de marchandises par route) jest kluczowym dokumentem w transporcie drogowym, który formalizuje umowę przewozu towarów między nadawcą a przewoźnikiem. Jego zastosowanie jest ściśle związane z międzynarodowym transportem drogowym i zgodne z regulacjami ustanowionymi przez Konwencję CMR, która weszła w życie w 1956 roku. List CMR pełni funkcję dowodu zawarcia umowy przewozu oraz potwierdzenia przyjęcia towaru przez przewoźnika. Zawiera istotne informacje takie jak dane nadawcy, odbiorcy, szczegóły dotyczące towaru oraz warunki przewozu. Dzięki jednolitym przepisom międzynarodowym, list CMR ułatwia transgraniczny handel, minimalizując ryzyko sporów prawnych. Przykładem praktycznego zastosowania jest sytuacja, w której przewoźnik chce udowodnić, że odpowiednio zrealizował zadanie przewozowe, co może być kluczowe w przypadku ewentualnych roszczeń. Warto także zwrócić uwagę, że list CMR powinien być sporządzony w co najmniej trzech egzemplarzach, co zapewnia odpowiednią dokumentację dla wszystkich stron zaangażowanych w proces przewozowy.

Pytanie 7

Logistyka, która zajmuje się procesami logistycznymi zachodzącymi w obrębie całej krajowej gospodarki, nazywana jest

A. mikrologistyka
B. mezologistyka
C. makrologistyka
D. eurologistyka
Pojęcia mezologistyka, mikrologistyka oraz eurologistyka, mimo że brzmią złożenie i mogą sugerować różne aspekty logistyki, nie są poprawnymi terminami określającymi procesy logistyczne na poziomie krajowym. Mezologistyka, jako termin, nie jest powszechnie uznawany w literaturze logistycznej i nie odnosi się do żadnych uznawanych standardów praktyki. Mikrologistyka koncentruje się na aspektach lokalnych, takich jak zarządzanie procesami na poziomie pojedynczej firmy lub regionu, co ogranicza jej zasięg i nie obejmuje szerszych interakcji zachodzących w całym kraju. Z kolei eurologistyka sugeruje podejście europejskie, ale nie odnosi się bezpośrednio do koncepcji makrologistyki, która ma na celu zrozumienie i zarządzanie złożonymi relacjami w skali krajowej. Wnioski z takich blednych koncepcji wskazują na typowy błąd myślowy, polegający na myleniu lokalnych i krajowych perspektyw logistycznych, co prowadzi do nieprawidłowej interpretacji koncepcji logistycznych. Dla skutecznego zarządzania procesami logistycznymi istotne jest posiadanie świadomości o różnych poziomach i zakresach logistyki, co pozwala na zastosowanie odpowiednich strategii oraz narzędzi w odpowiednim kontekście.

Pytanie 8

Jaką czynność wykonuje się w obszarze kompletacji?

A. Gwarantowanie ochrony reklamowanej dostawy
B. Weryfikacja dokumentów dostawy zewnętrznej
C. Pobieranie grup towarów zgodnie z zamówieniami
D. Wyładunek dostawy z pojazdów transportowych zewnętrznych
Pobieranie grup towarowych według zamówień w strefie kompletacji jest kluczowym etapem procesów logistycznych, ponieważ bezpośrednio odnosi się do realizacji zamówień klientów. W tej strefie pracownicy magazynowi mają za zadanie zebrać odpowiednie produkty zgodnie z danymi zawartymi w zamówieniu. To zadanie wymaga nie tylko znajomości systemu magazynowego, ale również umiejętności efektywnej pracy z dokumentacją, aby zapewnić dokładność i terminowość w procesie dostawy. Efektywne pobieranie towarów wspiera optymalizację zapasów oraz redukcję czasu realizacji zamówień, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce. W praktyce, wykorzystuje się także technologie takie jak skanery kodów kreskowych oraz systemy zarządzania magazynem (WMS), które usprawniają proces pobierania, minimalizując ryzyko błędów i poprawiając efektywność operacyjną. Te praktyki są niezwykle ważne w kontekście konkurencyjności na rynku, gdzie czas i precyzja są kluczowe dla zadowolenia klienta oraz utrzymania wysokiego poziomu usług.

Pytanie 9

Do jakich kosztów przypisuje się wydatki na utrzymanie magazynu?

A. nakładów pośrednich
B. nakładów bezpośrednich
C. kosztów bezpośrednich
D. kosztów pośrednich
Koszty pośrednie są często mylone z kosztami bezpośrednimi, co prowadzi do nieporozumień w zakresie zarządzania finansami w przedsiębiorstwie. Koszty bezpośrednie to wydatki, które można bezpośrednio przypisać do wytworzenia konkretnego produktu lub usługi, takie jak materiały czy robocizna, które są bezpośrednio związane z procesem produkcji. Z kolei nakłady pośrednie, w tym koszty magazynowania, są bardziej skomplikowaną kategorią, ponieważ dotyczą szerokiego zakresu działań wspierających produkcję, ale nie są bezpośrednio związane z konkretnym produktem. Zrozumienie tej różnicy jest kluczowe dla prawidłowego prowadzenia rachunkowości i analizy kosztów. Typowym błędem myślowym jest założenie, że wszystkie koszty związane z działalnością magazynową powinny być traktowane jako bezpośrednie, co ignoruje ich funkcję w szerszym kontekście organizacyjnym. Przykładowo, przedsiębiorstwo, które nieprawidłowo zaklasyfikuje swoje koszty magazynowe jako bezpośrednie, może zniekształcić swoje analizy rentowności i podejmować niewłaściwe decyzje dotyczące alokacji zasobów. Właściwa klasyfikacja kosztów nie tylko wspiera lepsze zrozumienie sytuacji finansowej firmy, ale również umożliwia skuteczniejsze planowanie i podejmowanie decyzji strategicznych.

Pytanie 10

Wyznacz, jaki jest czas przestoju w procesie produkcji, jeśli wskaźnik wydajności produkcji wynosił 95%, a całkowity czas pracy w danym okresie obliczeniowym wyniósł 180 godzin?

A. 171 godzin
B. 9 godzin
C. 20 godzin
D. 19 godzin
Obliczenia związane z czasem przestoju w produkcji wymagają precyzyjnego zrozumienia wskaźników efektywności. Wiele osób może błędnie interpretować wskaźnik płynności produkcji, myśląc, że odnosi się on bezpośrednio do czasu przestoju, co jest nieprecyzyjne. Odpowiedzi takie jak 19 godzin, 20 godzin lub 171 godzin mogą wynikać z nieprawidłowych założeń dotyczących tego, jak oblicza się czas przestoju. Na przykład, przyjęcie, że czas przestoju to po prostu różnica między całkowitym czasem pracy a płynnością bez uwzględnienia wskaźnika, prowadzi do błędnych wniosków. Ponadto, niektórzy mogą mylić całkowity czas pracy z czasem efektywnym, co jest błędnym podejściem, ponieważ nie uwzględnia w pełni wskaźnika efektywności. Zrozumienie, że wskaźnik płynności produkcji wskazuje na procent czasu, który był wykorzystywany efektywnie, jest kluczowe. Musimy pamiętać, że każdy przestój wpływa na ogólną wydajność produkcji i że celem jest zminimalizowanie tych przestojów. Dlatego umiejętność prawidłowego obliczenia czasu przestoju jest niezwykle ważna w kontekście efektywności operacyjnej i zarządzania produkcją.

Pytanie 11

Do zadań osób zajmujących się zarządzaniem stanami magazynowymi należy między innymi

A. monitorowanie odpowiedniego poziomu zapasów w magazynie
B. określanie zapotrzebowania na materiały do procesów produkcyjnych
C. organizowanie działalności produkcyjnej w firmie
D. rozliczanie wynagrodzeń pracowników firmy
Rozliczanie pensji pracowników, ustalanie, czego potrzebujemy do produkcji, i organizowanie pracy w firmie to rzeczy ważne, ale one nie są bezpośrednio związane z zarządzaniem magazynem. Wynagrodzenia to sprawy związane z zasobami ludzkimi, a ustalanie potrzeb materiałowych jest kluczowe, ale to bardziej etap przed zamówieniem rzeczy, a nie to, co dzieje się na co dzień w magazynie. Organizacja produkcji też nie ma dużego związku z tym, jak na bieżąco zarządzamy zapasami. Ludzie odpowiedzialni za zapasy powinni skupić się na tym, jak najlepiej przechowywać, dystrybuować i kontrolować zapasy, żeby nie mieć za dużo lub za mało towarów. Wiele osób myli te funkcje w firmie i nie do końca rozumie rolę zarządzania zapasami, co może prowadzić do wydawania większej kasy i niższej efektywności.

Pytanie 12

Jakie będzie pole powierzchni modułu przechowalniczego, jeśli paletowe jednostki ładunkowe są ułożone prostopadle na paletach przemysłowych o wymiarach 1 200 x 1 000 mm oraz droga manipulacyjna ma szerokość 3 m?

A. 5,40 m2
B. 6,16 m2
C. 6,24 m2
D. 6,00 m2
W przypadku błędnych odpowiedzi istnieje wiele potencjalnych nieporozumień związanych z obliczeniem powierzchni modułu magazynowego. Często myślenie o powierzchni magazynowej koncentruje się jedynie na wymiarach palet bez uwzględnienia dodatkowej przestrzeni potrzebnej na drogi manipulacyjne. Odpowiedzi, które sugerują wartości 6,24 m2, 6,00 m2 i 5,40 m2, mogą wynikać z błędnych założeń dotyczących zarówno wymiarów palet, jak i szerokości drogi do manipulacji. Na przykład, 6,24 m2 może pochodzić z niewłaściwego ujęcia wymiarów palet jako 1,2m x 1,2 m, co jest niezgodne z rzeczywistością. Podobnie, odpowiedź 6,00 m2 może być wynikiem zignorowania drogi manipulacyjnej, która jest kluczowa dla efektywnego zarządzania przestrzenią w magazynie. Z kolei wartość 5,40 m2 sugeruje jedynie obliczenia dotyczące powierzchni palet, lecz nie uwzględnia drogi manipulacyjnej w pełni. Takie podejście nie tylko wprowadza w błąd, ale także prowadzi do nieefektywności w organizacji przestrzeni magazynowej. W praktyce, uwzględnienie drogi manipulacyjnej jest niezbędne dla zapewnienia odpowiednich standardów bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej. Dlatego kluczowe jest, aby przy każdym obliczeniu powierzchni magazynu brać pod uwagę zarówno wymiary jednostek ładunkowych, jak i przestrzeń niezbędną do ich zabezpieczenia oraz swobodnego manewrowania.

Pytanie 13

O czym informuje zamieszczony znak manipulacyjny, umieszczony na opakowaniu ładunku podczas transportu?

Ilustracja do pytania
A. Produkt kruchy.
B. Chronić przed upadkiem.
C. Góra, nie przewracać.
D. Miejsce zakładania zawiesi.
Znak "Chronić przed upadkiem" informuje użytkowników o konieczności zachowania szczególnej ostrożności w trakcie transportu oraz manipulacji z ładunkiem. Zgodnie z międzynarodowymi standardami transportowymi, takimi jak ISO 3874, konieczne jest stosowanie odpowiednich oznaczeń na opakowaniach, aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia towarów. Dobrze zaprojektowane oznaczenia pomagają w komunikacji pomiędzy osobami zajmującymi się transportem a magazynierami, co jest kluczowe w łańcuchu dostaw. Przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce może być obsługa delikatnych towarów, takich jak elektronika czy szkło, które mogą ulec zniszczeniu w wyniku upadku. Stosując odpowiednie oznaczenia, pracownicy są lepiej informowani o potrzebie ostrożnego obchodzenia się z ładunkiem, co przyczynia się do minimalizacji strat oraz zwiększenia efektywności operacji logistycznych.

Pytanie 14

Ustal średnią sprzedaż w I kwartału 2012 r. w przedsiębiorstwie ABC, opierając się na danych podanych w tabeli.

MiesiącPrzychody miesięczne ze sprzedaży w złotych
styczeń5 000,-
luty3 500,-
marzec4 500,-

A. 6 500 zł
B. 4 333 zł
C. 3 166 zł
D. 2 500 zł
W I kwartale 2012 roku średnia sprzedaż wynosiła 4 333 zł. Jak to policzyliśmy? Zsumowaliśmy przychody z każdego miesiąca i podzieliliśmy przez 3, bo w kwartale mamy trzy miesiące. Na przykład, jeśli w styczniu zarobiliśmy 4 000 zł, w lutym 4 500 zł, a w marcu 3 500 zł, to razem daje nam 12 000 zł. Dzielimy to przez 3 i wychodzi 4 000 zł jako średnia. To standardowa metoda, która przydaje się, gdy analizujemy dane finansowe. Dzięki niej łatwiej zrozumieć, jak wygląda sprzedaż w danym okresie i ocenić, co może działać lepiej w marketingu. Ustalanie średniej jest istotne, bo pozwala nam dostrzegać sezonowe wahania i sprawdzać, jak nasze działania mogą wpływać na wyniki. Firmy często korzystają z takich wskaźników, żeby dobrze zaplanować budżet i przewidzieć przyszłe przychody, co jest w końcu kluczem do sukcesu w biznesie.

Pytanie 15

Zarządzanie przewozem towarów niebezpiecznych klasyfikuje się jako czynności

A. organizacyjne związane z logistyką w zakresie transportu
B. organizacyjne związane z logistyką w obszarze zaopatrzenia
C. wykonawcze związane z logistyką w zakresie transportu
D. kontrolne związane z logistyką w sferze dystrybucji
Odpowiedzi sugerujące, że organizacja przewozu towarów niebezpiecznych należy do sfery zaopatrzenia, kontrolnej lub ogólnie organizacyjnej, nie trafiają w istotę problemu. W sferze zaopatrzenia, działania koncentrują się głównie na pozyskiwaniu surowców i materiałów, co nie obejmuje bezpośrednio procesów transportowych. W związku z tym, odpowiedzi te błędnie przypisują zadania organizacji przewozu do innej płaszczyzny zarządzania logistyką. Podobnie, odpowiedzi dotyczące sfery kontrolnej w logistyce dystrybucji mylą funkcje, które powinny skupiać się na monitorowaniu i ewaluacji już zrealizowanych procesów, a nie na ich organizacji. Typowym błędem myślowym jest mylenie organizacji z kontrolą – podczas gdy organizacja to proces planowania i koordynacji działań, kontrola dotyczy nadzoru nad ich realizacją. Zrozumienie, że każdy z tych elementów odgrywa inną rolę w logistyce, jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Dla osób zajmujących się logistyką, istotne jest, aby były świadome odpowiednich norm i przepisów, które regulują transport towarów niebezpiecznych w celu zapewnienia zgodności i bezpieczeństwa operacji.

Pytanie 16

Na podstawie danych z tabeli ustal średni miesięczny koszt magazynowania w trzech magazynach.

MagazynKoszty magazynowania ogółemPowierzchnia magazynowa
Nr 11 000 zł150 m²
Nr 21 100 zł150 m²
Nr 31 900 zł200 m²

A. 17 zł/m2
B. 14 zł/m2
C. 11 zł/m2
D. 8 zł/m2
Poprawna odpowiedź to 8 zł/m2, co zostało obliczone na podstawie analizy danych z tabeli. Aby uzyskać średni miesięczny koszt magazynowania, najpierw zsumowaliśmy całkowity koszt magazynowania we wszystkich trzech magazynach, co dało 4000 zł. Następnie obliczyliśmy całkowitą powierzchnię magazynową, która wyniosła 500 m2. Dzieląc całkowity koszt przez całkowitą powierzchnię, uzyskaliśmy wynik 8 zł/m2. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w zarządzaniu logistyką i magazynowaniem, ponieważ pozwalają na optymalizację kosztów oraz efektywne planowanie przestrzeni magazynowej. Znajomość średnich kosztów magazynowania jest fundamentem do podejmowania strategicznych decyzji dotyczących alokacji zasobów oraz negocjacji z dostawcami przestrzeni magazynowej. W praktyce, umożliwia to firmom lepsze prognozowanie wydatków oraz zwiększenie konkurencyjności rynkowej poprzez efektywne gospodarowanie kosztami.

Pytanie 17

Sklep detaliczny nabył towar w hurtowni, która na swój koszt i odpowiedzialność zobowiązała się dostarczyć go do magazynu kupującego. Jaką formułę zastosował dostawca?

A. Franco magazyn odbiorcy
B. Loco magazyn odbiorcy
C. Franco magazyn dostawcy
D. Loco magazyn dostawcy
Odpowiedź 'Franco magazyn odbiorcy' jest poprawna, ponieważ oznacza, że sprzedający ponosi wszystkie koszty i ryzyko związane z dostarczeniem towarów do miejsca wskazanego przez nabywcę, w tym przypadku do magazynu odbiorcy. Taki mechanizm jest zgodny z zasadami Incoterms, które regulują warunki dostaw w handlu międzynarodowym. Przykładem zastosowania tej formuły może być sytuacja, w której producent towarów w Polsce sprzedaje je detalistom w Niemczech. Producent organizuje transport i pokrywa koszty dostawy do magazynu detalisty. Dzięki temu detalista nie musi martwić się o logistykę dostawy, co ułatwia mu prowadzenie działalności. Praktyka ta jest szczególnie korzystna dla nabywców, którzy mogą skupić się na sprzedaży i obsłudze klienta, mając pewność, że towary dotrą na czas i w dobrym stanie. Warto również zauważyć, że stosowanie formuły 'Franco' sprzyja przejrzystości kosztów w transakcjach handlowych, co jest istotne dla planowania finansowego przedsiębiorstw.

Pytanie 18

Korzystając z informacji w ramce, oblicz jaką minimalną liczbę sztuk wózków magazynowych należy przygotować, aby w czasie 2 godzin ułożyć 360 sztuk paletowych jednostek ładunkowych na regałach magazynowych. Cykl pracy wózka przy obsłudze 1 pjł obejmuje: podjęcie pjł, przewóz, odłożenie na regał, opuszczenie wideł, przejazd po kolejną pjł.

Wybrane parametry wózka magazynowego:
- czas podjęcia pił do przewozu - 0,5 min.
- czas przewozu pił ze strefy przyjęć do strefy składowania - 2 min.
- czas odłożenia pił na regał - 1,0 min.
- czas opuszczania wideł po odłożeniu pił na regał - 0,5 min.
- czas przejazdu ze strefy składowania do strefy przyjęć po kolejną
pił - 2 min.

A. 14 sztuk.
B. 18 sztuk.
C. 10 sztuk.
D. 8 sztuk.
Masz rację, poprawna odpowiedź to 18 wózków magazynowych. To obliczenie jest oparte na tym, ile czasu potrzeba na obsługę palet. Przyjmuje się, że na jedną paletę potrzebujemy 6 minut, co w ciągu dwóch godzin daje nam możliwość obsługi 20 palet. Aby zrealizować 360 palet w tym samym czasie, musi być tych 18 wózków. Wiesz, takie obliczenia są mega ważne w logistyce i zarządzaniu magazynem. Cała ta teoria też ma sporo wspólnego z Lean Management, które skupia się na eliminacji marnotrawstwa i poprawie efektywności. Ważne jest również, aby myśleć o sezonowości, bo zapotrzebowanie może się zmieniać, więc liczba wózków powinna być dostosowana do aktualnych potrzeb.

Pytanie 19

Jaką jednostką organizacyjną zajmującą się normalizacją jest w Polsce?

A. Międzynarodowy Komitet Norm.
B. Polski Komitet Normalizacyjny.
C. Europejski Komitet Normalizacyjny.
D. Polski Komitet Miar i Wag.
Polski Komitet Normalizacyjny (PKN) jest kluczową jednostką organizacyjną w zakresie normalizacji w Polsce. Jego głównym zadaniem jest opracowywanie, wprowadzanie i koordynowanie standardów technicznych w różnych dziedzinach, co ma za zadanie zapewnienie jakości, bezpieczeństwa oraz interoperacyjności produktów i usług. PKN działa na rzecz promocji norm w przemyśle oraz ich implementacji w praktyce, co jest istotne dla podnoszenia konkurencyjności polskich firm na rynkach międzynarodowych. Przykładowo, przy wprowadzaniu nowego produktu na rynek, producent musi często dostosować się do odpowiednich norm, co gwarantuje, że wyroby spełniają określone wymagania jakościowe. PKN jest także członkiem Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej (ISO) oraz Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego (CEN), co umożliwia harmonizację norm na poziomie globalnym i europejskim. Dzięki tej współpracy, polskie normy są zgodne z międzynarodowymi standardami, co ułatwia przedsiębiorstwom ekspansję na rynki zagraniczne.

Pytanie 20

Ile wynosił stan magazynowy kalkulatorów przed wydaniem ich Hurtowni PAPIRUS na podstawie zamieszczonego dokumentu WZ?

Ilustracja do pytania
A. 14 000 szt.
B. 18 000 szt.
C. 4 000 szt.
D. 10 000 szt.
Odpowiedź "18 000 szt." jest poprawna, ponieważ aby określić stan magazynowy kalkulatorów przed ich wydaniem, należy przeprowadzić prostą operację matematyczną. Z dokumentu WZ dowiadujemy się, że po wydaniu pozostało 14 000 sztuk, a jednocześnie wydano 4 000 sztuk. Dodając te dwie wartości, otrzymujemy: 14 000 szt. + 4 000 szt. = 18 000 szt. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania zapasami, które wymagają analizy wszelkich zmian w stanie magazynowym w celu zapewnienia dokładności danych i efektywności operacyjnej. W praktyce, takie obliczenia są niezbędne do monitorowania stanów magazynowych, planowania zamówień oraz podejmowania decyzji o zakupach. Warto również podkreślić, że dokładne śledzenie stanu magazynowego pozwala na unikanie nadmiaru lub niedoboru towarów, co jest kluczowe dla utrzymania płynności finansowej przedsiębiorstwa.

Pytanie 21

Ile wyrobów gotowych można utworzyć, jeżeli jeden z nich składa się z 3 elementów N oraz 4 elementów G, a do dyspozycji mamy 300 elementów N oraz 200 elementów G?

A. 300 sztuk
B. 100 sztuk
C. 200 sztuk
D. 50 sztuk
Prawidłowa odpowiedź to 50 sztuk, co wynika z analizy dostępnych zasobów. Wyrób gotowy składa się z 3 elementów N i 4 elementów G, co w sumie daje 7 elementów na jeden wyrób. Przy 300 elementach N można zmontować 300/3 = 100 wyrobów gotowych, a przy 200 elementach G można zmontować 200/4 = 50 wyrobów. Ostateczna liczba wyrobów gotowych, które można zmontować, jest ograniczona przez mniejszą wartość, czyli 50. To przykład zastosowania zasady ograniczeń, która jest kluczowa w planowaniu produkcji. W praktyce, zarządzanie zapasami i optymalizacja produkcji musi uwzględniać nie tylko dostępność surowców, ale również ich proporcje, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży zarządzania operacjami.

Pytanie 22

Tabela ilustruje wielkość współczynnika pokrycia zapasem potrzeb zgłaszanych przez odbiorców w trzech kolejnych kwartałach. Planuje się wzrost wskaźnika o 10% w stosunku do III kwartału, ile wyniesie wartość tego wskaźnika w IV kwartale?

I kwartałII kwartałIII kwartał
1,31,52.0

A. 2,2
B. 2,4
C. 2,04
D. 2,02
Odpowiedź 2,2 jest prawidłowa, ponieważ obliczenia wskazują na wzrost wartości współczynnika pokrycia zapasem o 10% w porównaniu do III kwartału, w którym wynosił on 2,0. Aby obliczyć nową wartość, należy zastosować wzór: nowa wartość = stara wartość + (stara wartość * procent wzrostu). W tym przypadku: 2,0 + (2,0 * 0,10) daje 2,0 + 0,2 = 2,2. W praktyce, analiza wskaźników pokrycia zapasem jest kluczowa w zarządzaniu łańcuchem dostaw oraz w planowaniu produkcji. Umożliwia ona monitorowanie zdolności firmy do zaspokojenia popytu klientów, co jest niezbędne w kontekście optymalizacji zapasów oraz minimalizacji kosztów związanych z ich utrzymywaniem. Wartości wskaźników mogą być również używane do porównań branżowych, co pozwala na ocenę efektywności działania firmy na tle konkurencji. Takie analizy są zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu operacyjnym, umożliwiając podejmowanie świadomych decyzji strategicznych. Prawidłowe zrozumienie matematycznych podstaw tych wskaźników jest niezbędne dla efektywnego zarządzania każdą organizacją produkcyjną.

Pytanie 23

Obiekt magazynowy jest przystosowany do przechowywania maksymalnie 16 000 paletowych jednostek ładunkowych (pjł). Wylicz wskaźnik wykorzystania przestrzeni składowania w magazynie, gdy średnio znajduje się tam 12 000 pjł.

A. 1,44
B. 0,96
C. 1,33
D. 0,75
Wskaźnik wykorzystania przestrzeni składowej magazynu to istotny parametr, który odzwierciedla efektywność zarządzania przestrzenią w logistyce. Niepoprawne odpowiedzi na to pytanie mogą wydawać się na pierwszy rzut oka logiczne, ale często wynikają z błędnych obliczeń lub nieporozumień dotyczących definicji wskaźnika. Na przykład, odpowiedzi takie jak 0,96 czy 1,33 wskazują na nieprawidłowe zrozumienie relacji między składowanymi jednostkami a maksymalną pojemnością. Odpowiedź 0,96 sugeruje, że magazyn jest niemal całkowicie zapełniony, co nie jest zgodne z danymi, ponieważ 12 000 pjł to tylko 75% z 16 000 pjł. Natomiast wartość 1,33 sugeruje, że składowane jednostki przekraczają maksymalną pojemność magazynu, co jest fizycznie niemożliwe i może prowadzić do poważnych problemów operacyjnych, takich jak przepełnienie i uszkodzenia towarów. Tego typu pomyłki często wynikają z nieuwagi lub braku doświadczenia w obliczeniach, które są kluczowe w zarządzaniu przestrzenią magazynową. W kontekście dobrych praktyk w logistyce, wiedza o wykorzystaniu przestrzeni składowej pozwala na podejmowanie strategicznych decyzji dotyczących zarówno składowania, jak i transportu, co ma istotne znaczenie dla efektywności operacyjnej całego łańcucha dostaw.

Pytanie 24

Jakie są negatywne aspekty transportu drogowego?

A. wykorzystanie przewozów "door-to-door"
B. szkodliwy wpływ na środowisko naturalne
C. najlepsza dostępność przestrzenna transportu
D. bardzo korzystna oferta czasowa transportu
Dobra robota z wyborem tej odpowiedzi! Transport samochodowy rzeczywiście ma niezły wpływ na nasze środowisko. Tak naprawdę to jeden z głównych winowajców, jeśli chodzi o emisje gazów cieplarnianych i zanieczyszczenia powietrza. Samochody, zarówno osobowe, jak i ciężarowe, emitują spore ilości CO2 oraz inne szkodliwe substancje, co przyczynia się do zmiany klimatu i problemów zdrowotnych. Na przykład w USA transport drogowy odpowiada za około 29% wszystkich gazów cieplarnianych. Jest to nieco niepokojące. Hałas, jaki generują pojazdy, również nie sprzyja komfortowi życia w miastach. Dlatego warto myśleć o alternatywkach, jak transport kolejowy czy jazda na rowerze, które są znacznie lepsze dla naszej planety. Normy emisji, jak te Euro 6, oraz rozwój elektryków to kroki w dobrą stronę, ale ciągle trzeba nad tym pracować.

Pytanie 25

W przedsiębiorstwie "Ada" dokonano analizy miesięcznego zapotrzebowania na materiały. Z analizy wynika, że na początku miesiąca zapas wynosił 20 000 szt., w trakcie miesiąca przyjęto dostawy 400 000 szt. materiałów. W tym samym czasie zużyto do produkcji 350 000 szt. Ile sztuk materiałów pozostało w magazynie na zakończenie miesiąca?

A. 70 000 szt.
B. 370 000 szt.
C. 50 000 szt.
D. 420 000 szt.
Aby obliczyć ilość materiałów, które znajdowały się w magazynie na koniec miesiąca, należy zastosować następujący wzór: zapas początkowy + przyjęte dostawy - zużycie. W naszym przypadku zapas początkowy wynosił 20 000 sztuk, przyjęto 400 000 sztuk materiałów, a zużyto 350 000 sztuk. Zastosowanie wzoru daje: 20 000 + 400 000 - 350 000 = 70 000 sztuk. Taki sposób obliczeń jest zgodny z zasadami zarządzania zapasami, które koncentrują się na dokładnym śledzeniu stanów magazynowych. Praktyka ta jest kluczowa w wielu branżach, ponieważ pozwala na optymalizację procesów produkcyjnych oraz minimalizowanie kosztów związanych z nadmiernymi zapasami. Warto również uwzględnić znaczenie regularnego audytu stanów magazynowych oraz systemów informatycznych, które automatyzują te obliczenia, co jest zgodne z dobrymi praktykami zarządzania łańcuchem dostaw oraz standardami jakości ISO 9001.

Pytanie 26

Firma dystrybucyjna przedstawiła firmom przewozowym trzy wymagania, które według niej mają wpływ na jakość procesu transportowego: cenę, czas dostawy i niezawodność. Przydzieliła im odpowiednie wagi. Wskaż najlepszą firmę przewozową.

Firma przewozowaCena
0,3
Czas dostawy
0,3
Niezawodność
0,4
A.657
B.784
C.577
D.578

A. C.
B. D.
C. B.
D. A.
Firma przewozowa D została wybrana jako najlepsza, ponieważ ma najwyższą sumę ważoną ocen w kluczowych kategoriach: ceny, czasu dostawy i niezawodności. Wagi przypisane tym kategoriom są odpowiednio 0,3 dla ceny, 0,3 dla czasu dostawy oraz 0,4 dla niezawodności. W praktyce oznacza to, że niezawodność jest najważniejszym czynnikiem w ocenie jakości usług przewozowych, co jest zgodne z trendami rynkowymi, gdzie klienci oczekują nie tylko korzystnych cen, ale również terminowości i pewności dostaw. Przykładowo, w branży e-commerce, firmy często preferują przewoźników, którzy zapewniają wysoką niezawodność, nawet kosztem wyższych cen, aby zminimalizować ryzyko opóźnień. Warto zapoznać się z metodami oceny dostawców, takimi jak analiza SWOT czy metoda punktowa, co pozwala na bardziej kompleksowe podejście do wyboru partnerów w logistyce. Zastosowanie powyższych zasad pozwala na optymalizację procesów transportowych oraz zwiększenie satysfakcji klientów, co jest kluczowe w dzisiejszym konkurencyjnym środowisku.

Pytanie 27

Część budynku magazynowego, która ułatwia załadunek oraz wyładunek towarów na środki transportu, nazywa się

A. kurtyną uszczelniającą
B. mostkiem ładunkowym
C. bramą
D. rampą
Rampa to kluczowy element infrastruktury magazynowej, który znacząco ułatwia załadunek i wyładunek towarów na różne środki transportu, takie jak ciężarówki czy kontenery. Działa jako pomost między poziomem magazynu a poziomem pojazdu transportowego, co pozwala na bezpieczne i efektywne przenoszenie ładunków. W praktyce, zastosowanie rampy zmniejsza ryzyko uszkodzeń towarów oraz minimalizuje czas potrzebny na załadunek i wyładunek. W wielu nowoczesnych magazynach stosuje się rampy hydrauliczne lub elektryczne, które dostosowują wysokość do różnych typów pojazdów, co zwiększa elastyczność operacyjną. Zgodnie z normami branżowymi, odpowiednie zaprojektowanie rampy, w tym jej nachylenie i nośność, jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa pracy oraz efektywności logistycznej. Ponadto, dobrze zaprojektowane rampy są zgodne z regulacjami dotyczącymi dostępności dla osób z ograniczoną mobilnością, co jest istotnym aspektem nowoczesnych standardów budowlanych.

Pytanie 28

Transport środkami, które są zarejestrowane poza granicami naszego kraju, realizowany przez firmy świadczące usługi transportowe na naszym terenie określamy jako przewóz

A. systematyczny
B. krajowy
C. wahadłowy
D. kabotażowy
Wybór odpowiedzi krajowym może sugerować, że transport odbywa się tylko w granicach jednego kraju, używając pojazdów zarejestrowanych w tym samym miejscu. To nie jest do końca prawda w kontekście kabotażu, który mówi o przewozie przy użyciu zagranicznych pojazdów. Odpowiedź wahadłowym odnosi się do regularnych kursów między dwoma punktami, co też nie ma tu sensu, bo kabotaż nie dotyczy stałych tras. A z kolei odpowiedź systematycznym sugeruje, że transport jest stały, co nie oddaje idei kabotażu, który polega na jednorazowym przewozie towarów w innym kraju. Może te błędne odpowiedzi wynikają z nieporozumień co do definicji tych terminów lub braku wiedzy o zasadach kabotażu, które pozwalają firmom międzynarodowym na realizację lokalnych zleceń. Ważne jest, żeby zrozumieć różnice między rodzajami transportu, bo to pomaga w planowaniu działań w logistyce i przestrzeganiu przepisów.

Pytanie 29

W miesiącu lutym planuje się, że koszty magazynowania wzrosną o 5% w stosunku do miesiąca stycznia. Koszty stałe i koszty zmienne utrzymania zapasów w miesiącu lutym wyniosą odpowiednio

MiesiącCałkowite koszty w złotych
styczeńkoszty stałe utrzymania zapasówkoszty zmienne utrzymania zapasów
1 000,-2 000,-

A. koszty stałe 2 100 zł, koszty zmienne 1 050 zł
B. koszty stałe 1 050 zł, koszty zmienne 2 000 zł
C. koszty stałe 1 000 zł, koszty zmienne 2 100 zł
D. koszty stałe 1 050 zł, koszty zmienne 2 100 zł
Poprawna odpowiedź to koszty stałe wynoszące 1 050 zł oraz koszty zmienne na poziomie 2 100 zł. Aby obliczyć koszty w lutym, należy zastosować wzór uwzględniający wzrost o 5% w stosunku do kosztów styczniowych. Jeśli koszty stałe w styczniu wynosiły 1 000 zł, to po uwzględnieniu wzrostu obliczamy: 1 000 zł * 1,05 = 1 050 zł. Podobnie, jeśli koszty zmienne w styczniu wyniosły 2 000 zł, wzrost o 5% daje 2 000 zł * 1,05 = 2 100 zł. Takie podejście do analizy kosztów jest zgodne z praktykami zarządzania finansami w przedsiębiorstwach, gdzie dokładne prognozowanie kosztów jest kluczowe dla efektywnego planowania budżetu i optymalizacji wydatków. Właściwe podejście do zarządzania kosztami przyczynia się do lepszego zrozumienia struktury wydatków oraz pozwala na bardziej trafne podejmowanie decyzji dotyczących alokacji zasobów.

Pytanie 30

Koszty związane z utrzymaniem magazynu klasyfikowane są jako

A. nakłady pośrednie
B. nakłady bezpośrednie
C. koszty bezpośrednie
D. koszty pośrednie
Wszystkie inne odpowiedzi wskazują na różne kategorie kosztów, które nie są właściwie przypisane do kosztów utrzymania magazynu. Nakłady bezpośrednie, nakłady pośrednie, koszty bezpośrednie oraz koszty pośrednie to kategorie, które często są mylone w kontekście zarządzania kosztami. Nakłady bezpośrednie odnoszą się do wydatków, które można jednoznacznie przypisać do konkretnego produktu, jak np. materiały użyte w produkcji. Jeśli zatem stwierdzimy, że koszty utrzymania magazynu są nakładami bezpośrednimi, zakładamy, że możemy je przypisać do konkretnego wyrobu, co nie oddaje rzeczywistości. Koszty pośrednie, w tym koszty magazynowania, są kluczowe dla całej operacyjnej struktury organizacji. Koszty te są wspólne dla wielu produktów i stanowią część ogólnych wydatków, które wpływają na rentowność firmy. W przypadku kosztów pośrednich, do których zaliczają się również koszty administracyjne czy marketingowe, trudno jest przypisać je do pojedynczego produktu, co może prowadzić do błędnych wniosków przy ocenie efektywności finansowej. Dlatego zrozumienie, w jaki sposób klasyfikować i analizować koszty, jest niezbędne dla podejmowania właściwych decyzji zarządzających oraz skutecznego planowania budżetu w przedsiębiorstwie.

Pytanie 31

Powierzenie na stałe zewnętrznej firmie realizacji procesów produkcyjnych lub usługowych, które wcześniej były realizowane w ramach własnego przedsiębiorstwa, określa się mianem

A. controllingiem
B. outsourcingiem
C. akredytywą
D. spedycją
Outsourcing to strategia zarządzania, która polega na zlecaniu zewnętrznym firmom realizacji określonych zadań produkcyjnych lub usługowych, które wcześniej były wykonywane wewnętrznie. Przykładem może być zlecanie obsługi IT, księgowości, czy produkcji komponentów na zewnątrz, co pozwala przedsiębiorstwu skoncentrować się na swoich kluczowych kompetencjach. W zastosowaniu praktycznym, outsourcing może prowadzić do znacznych oszczędności kosztów, zwiększenia efektywności oraz dostępu do specjalistycznej wiedzy. Dobre praktyki w zakresie outsourcingu obejmują dokładną analizę kosztów oraz potencjalnych ryzyk związanych z przekazywaniem funkcji do zewnętrznych dostawców. Ważne jest też wybieranie partnerów, którzy mają udokumentowane doświadczenie i pozytywne referencje w branży, aby zapewnić jakość i terminowość usług. Outsourcing powinien być częścią szerszej strategii operacyjnej firmy, bazującej na analizie SWOT oraz badaniach rynku, co pozwala na lepsze dostosowanie się do zmieniającego się otoczenia biznesowego.

Pytanie 32

Wyznacz wartość wskaźnika rotacji zapasów w sztukach, jeśli w danym roku sprzedaż wyniosła 600 sztuk, a średni poziom zapasów wyniósł 20 sztuk?

A. 30 razy
B. 12 razy
C. 20 razy
D. 18 razy
Wskaźnik rotacji zapasów jest kluczowym wskaźnikiem efektywności zarządzania zapasami w przedsiębiorstwie. Oblicza się go, dzieląc całkowitą sprzedaż w danym okresie przez średni stan zapasów. W omawianym przypadku, sprzedaż wyniosła 600 sztuk, a średni stan zapasów to 20 sztuk. Obliczenie wskaźnika rotacji zapasów przedstawia się następująco: 600 sztuk / 20 sztuk = 30 razy. Oznacza to, że zapasy były sprzedawane i odnawiane 30 razy w ciągu roku. Taki wskaźnik wskazuje na bardzo dobrą rotację zapasów, co jest pozytywnym sygnałem dla zarządzania zapasami w firmie. Praktyczne zastosowanie tego wskaźnika polega na analizie efektywności procesów logistycznych oraz identyfikacji możliwości poprawy płynności finansowej przedsiębiorstwa poprzez skrócenie czasu, w którym zapasy są zablokowane. Ponadto, dla branży detalicznej, wskaźnik rotacji zapasów jest niezbędny do utrzymania równowagi między popytem a dostępnością produktów, co wpływa na satysfakcję klientów oraz stabilność finansową.

Pytanie 33

W tabeli przedstawiono koszty transportu w latach 2009-2010. Wskaźnik dynamiki tych kosztów w roku 2010 wyniósł

Koszty transportu2009 r.2010 r.
8 800 zł8 360 zł

A. 105%
B. 5%
C. 95%
D. 100%
Wybór odpowiedzi wskazującej na 100% jako wskaźnik dynamiki kosztów transportu w 2010 roku jest błędny ze względu na fundamentalne nieporozumienie związane z interpretacją tego wskaźnika. Oznaczenie 100% sugeruje, że koszty transportu pozostały na tym samym poziomie jak w roku poprzednim, co w kontekście przedstawionych danych nie odzwierciedla rzeczywistości. W sytuacji, gdy koszty transportu spadły do 95% kosztów z roku 2009, oznacza to wyraźnie redukcję wydatków o 5%. Istnieje powszechny błąd myślowy, który polega na myleniu zachowania wartości nominalnej z wskaźnikami dynamiki. W przypadku wskaźników dynamiki, jeżeli wartość zmniejsza się, to naturalnie nie może ona wynosić 100%. Użytkownicy często nie zdają sobie sprawy, że wskaźnik powyżej 100% oznacza wzrost kosztów, a poniżej 100% z kolei spadek. Warto również zwrócić uwagę na inne nieprawidłowe odpowiedzi, które mogą wynikać z błędnej analizy danych lub braku zrozumienia konceptu dynamiki. W wielu branżach, w tym w logistyce, prawidłowe interpretowanie wskaźników wydajności ekonomicznej jest kluczowe dla podejmowania decyzji strategicznych, co podkreśla znaczenie edukacji w zakresie analizy finansowej.

Pytanie 34

Sprzętem, który pozwala na przechowywanie towarów z zachowaniem określonej wysokości nad podłożem, są

A. podkłady
B. regały
C. stojaki
D. wieszaki
Wybór wieszaków, stojaków czy regałów jako metod składowania asortymentów nie jest odpowiedni w kontekście wymagania dotyczącego zachowania określonej odległości od podłoża. Wieszaki, które są zaprojektowane głównie do zawieszania odzieży lub innych lekkich przedmiotów, nie zapewniają stabilności niezbędnej do składowania większych ilości towaru. Z kolei stojaki, mimo że mogą być użyteczne do przechowywania różnorodnych produktów, często są ograniczone pod względem wysokości i pojemności, co utrudnia efektywne składowanie. Regały są bardziej stabilne, ale ich konstrukcja zazwyczaj nie uwzględnia konieczności składowania towarów w określonej wysokości, co może prowadzić do problemów z dostępem do dolnych poziomów. W praktyce, wykorzystanie tych rozwiązań często prowadzi do stagnacji procesów składowania, zwiększa ryzyko uszkodzeń towarów i może rodzić trudności w ich identyfikacji oraz lokalizacji. Kluczowe jest zrozumienie, że każde urządzenie składowe powinno być dobierane na podstawie specyficznych wymagań dotyczących rodzaju i charakterystyki przechowywanych asortymentów, a także standardów bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej. Dlatego ważne jest, aby znać różnice między tymi urządzeniami oraz ich zastosowanie w kontekście magazynowania.

Pytanie 35

Przy projektowaniu elementów obsługi klienta po transakcji, należy wziąć pod uwagę

A. możliwość zgłaszania reklamacji
B. wygodę w składaniu zamówień
C. dostępność towarów
D. częstość przesyłek
Dostępność produktów, częstotliwość dostaw oraz dogodność składania zamówień to niewątpliwie istotne elementy procesu zakupowego, jednak nie obejmują one kluczowego aspektu potransakcyjnej obsługi klienta, jakim jest możliwość składania reklamacji. Należy zrozumieć, że każda transakcja wiąże się z ryzykiem, a klienci oczekują, że w przypadku wystąpienia problemów będą mieli możliwość ich zgłoszenia. Ignorowanie tego aspektu może prowadzić do negatywnych doświadczeń klientów oraz obniżenia ich lojalności. W praktyce, brak procedur reklamacyjnych może skutkować frustracją klientów, którzy czują się bezsilni w obliczu problemów z zakupionym produktem. Ponadto, przedsiębiorstwa, które nie inwestują w skuteczne zarządzanie reklamacjami, często tracą cenną wiedzę o błędach w ofercie lub procesach, co w dłuższej perspektywie wpływa na ich konkurencyjność. Wartością dodaną skutecznych procesów reklamacyjnych jest również możliwość analizy i wprowadzenia usprawnień do oferty produktowej oraz obsługi klienta. Dlatego, planując potransakcyjne elementy obsługi klienta, kluczowe jest uwzględnienie możliwości składania reklamacji jako fundamentu dla tworzenia pozytywnych doświadczeń zakupowych.

Pytanie 36

Zaletą ekologiczną opakowania jest

A. wysoka odporność na uszkodzenia.
B. odporność na wodę.
C. zróżnicowane formy.
D. możliwość wielokrotnego użycia
Wielokrotność użycia opakowania stanowi jedną z kluczowych zalet ekologicznych, gdyż pozwala na znaczne ograniczenie ilości odpadów generowanych przez jednorazowe opakowania. Opakowania wielokrotnego użytku, takie jak torby, pojemniki czy butelki, mogą być wykorzystywane wielokrotnie, co zmniejsza zapotrzebowanie na produkcję nowych materiałów. Przykładem są torby wielorazowego użytku, które mogą zastąpić setki jednorazowych toreb plastikowych, przyczyniając się do ochrony środowiska. Zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, wdrażanie systemów opakowań wielorazowego użytku jest promowane przez organizacje takie jak UNEP (Program Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska), które podkreślają znaczenie odpowiedzialnego zarządzania zasobami. W praktyce, przedsiębiorstwa, które inwestują w opakowania wielokrotnego użytku, nie tylko przyczyniają się do zmniejszenia śladu węglowego, ale i mogą zyskać przewagę konkurencyjną, zyskując pozytywny wizerunek marki w oczach świadomych ekologicznie konsumentów.

Pytanie 37

W ciągu 50 s wózek widłowy, zarówno z ładunkiem, jak i bez, pokonuje przeciętnie 100 m. W trakcie wybranego cyklu wózek transportuje jedną paletę, czas, w którym wózek widłowy podejmuje ładunek, wynosi 5 s, a odległość do strefy regałowej to 50 m. Czas podnoszenia i odkładania palety na regał wynosi 15 s, a czas opuszczania wideł to 10 s. Ile czasu zajmie przemieszczenie 3 palet?

A. 5 min
B. 6 min 30 s
C. 4 min
D. 3 min 30 s
Czas przemieszczenia trzech palet został obliczony na 4 minuty, co jest wynikiem właściwego zsumowania wszystkich elementów cyklu transportowego wózka widłowego. Aby zrozumieć ten wynik, musimy przeanalizować każdy krok. Czas podjęcia ładunku wynosi 5 s, następnie wózek przemieszcza się na odległość 50 m, co zajmuje 50 s (przy średniej prędkości 2 m/s). Czas podnoszenia i odstawiania palety to 15 s, a czas opuszczania wideł to 10 s. Łączny czas dla jednej palety wynosi zatem 5 s + 50 s + 15 s + 10 s = 80 s. Dla trzech palet, czas ten wynosi 3 * 80 s = 240 s, co odpowiada 4 min. Tego typu obliczenia są kluczowe w logistyce magazynowej i przy planowaniu transportu ładunków, umożliwiając efektywniejsze zarządzanie czasem i zasobami. Zastosowanie odpowiednich standardów, takich jak Lean Management, może dodatkowo zwiększyć wydajność operacyjną.

Pytanie 38

Firma oferuje usługi typu "door-to-door" (od drzwi do drzwi). W tym celu korzysta z pojazdów o różnej ładowności. Do zalet tej usługi należy między innymi

A. systematyczny załadunek, stosowanie stawek przewozowych
B. wyspecjalizowany tabor, szeroka sieć połączeń
C. zmniejszenie czasochłonności pośrednich działań związanych z przeładunkiem
D. uzyskanie mniejszych kosztów transportu przy wydłużonym czasie dostawy
Tak naprawdę to podejście, które sugeruje, że da się obniżyć koszty przewozu przy jednoczesnym wydłużeniu czasu trwania przewozu, może być mylące. Klienci raczej nie zaakceptują dłuższego czasu dostawy, mimo że może to wydawać się korzystne kosztowo. Firmy chcą przecież zminimalizować wydatki, ale nie mogą sobie pozwolić na to, żeby czas przewozu był za długi. Regularny załadunek i stałe stawki frachtowe mogą wydawać się stabilne, ale nie zawsze odzwierciedlają rzeczywiste korzyści płynące z usług 'door-to-door'. Utrzymywanie stałych stawek może być problematyczne przy zmieniających się wymaganiach rynku i klientów. Owszem, specjalistyczny tabor i sieć połączeń są ważne, ale bez redukcji zbędnych pośrednich kroków, efektywność operacyjna to tylko teoria. Większość firm stara się ograniczać punkty przeładunkowe, bo to realnie wpływa na czas i koszty dostawy, a nie komplikuje całe procesy logistyczne przez dodatkowe etapy, które tylko opóźniają dostawę i generują większe koszty.

Pytanie 39

Mikrologistyka obejmuje swoim zasięgiem

A. kontynent europejski
B. pojedyncze przedsiębiorstwo
C. logistykę globalną
D. gospodarkę krajową
Mikrologistyka koncentruje się na operacjach logistycznych zachodzących w obrębie pojedynczego przedsiębiorstwa. Oznacza to, że wszystkie procesy związane z zarządzaniem towarami, od ich zakupu, przez magazynowanie, aż po dystrybucję do klienta, są analizowane i optymalizowane na poziomie lokalnym. Przykładem zastosowania mikrologistyki może być optymalizacja łańcucha dostaw w firmie produkcyjnej, gdzie kluczowe jest zarządzanie zapasami oraz efektywne planowanie transportu wewnętrznego. W praktyce, zastosowanie mikrologistyki przyczynia się do obniżenia kosztów operacyjnych, zwiększenia wydajności oraz poprawy jakości świadczonych usług. Dobre praktyki w tym obszarze obejmują m.in. analizę i monitorowanie procesów logistycznych z wykorzystaniem wskaźników KPI, a także wdrażanie nowoczesnych systemów informatycznych, które wspierają zarządzanie zasobami. Warto pamiętać, że skuteczna mikrologistyka przekłada się na konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynku.

Pytanie 40

Dokumenty, które rejestrują operacje TPM w obszarze przyjęć magazynowych, to:

A. FV, Rw, Wz
B. Pz, Zw, Mm
C. Pz, Wz, Mm
D. LP, Wz, Mm
Odpowiedzi, które nie obejmują dokumentów Pz, Zw i Mm, często wynikają z niepełnego zrozumienia roli i znaczenia poszczególnych dokumentów w procesach magazynowych. W przypadku odpowiedzi, które sugerują dokumenty FV (Faktura VAT), Rw (Rozchód Wewnętrzny) czy LP (Lista Płatności), warto zauważyć, że nie są one dedykowane do rejestracji operacji TPM w strefie przyjęć. FV jest dokumentem obiegowym, który reguluje transakcje finansowe, jednak nie rejestruje bezpośrednio przyjęcia towarów. Rw, z kolei, dotyczy rozchodów magazynowych i nie ma zastosowania na etapie przyjęcia towarów. LP natomiast jest dokumentem, który jest używany do celów płatniczych, a nie do rejestracji operacji magazynowych. Typowe błędy polegają na myleniu dokumentacji związanej z finansami z dokumentacją operacyjną. Aby skutecznie zarządzać operacjami magazynowymi, istotne jest posiadanie pełnego i poprawnego zrozumienia roli każdego z dokumentów oraz ich odpowiedniego stosowania w kontekście procedur TPM. Właściwe umiejscowienie dokumentów w cyklu operacyjnym ma kluczowe znaczenie dla efektywności operacji magazynowych, co jest zgodne z dobrą praktyką w zarządzaniu łańcuchem dostaw.