Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 18 maja 2025 20:45
  • Data zakończenia: 18 maja 2025 21:02

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jak należy wykonać montaż mokrych tulei cylindrowych w bloku silnika?

A. Podgrzać tuleje i wprowadzać je do bloku
B. Podgrzewać blok i wprowadzać do niego tuleje
C. Wprowadzać tuleje do bloku bez podgrzewania i chłodzenia
D. Schładzać tuleje i wprowadzać je do bloku
Odpowiedź 'Wsuwać tuleje do bloku bez grzania i chłodzenia' jest całkiem OK. Jak montujesz mokre tuleje cylindrowe, to musisz je dobrze dopasować do bloku silnika. Tuleje są tak projektowane, żeby łatwo wpasować się w miejsce, dlatego nie ma potrzeby ich grzać ani chłodzić. Jakbyś zaczął grzać tuleje albo chłodził blok, to mogą się zmienić ich wymiary, co w efekcie utrudni montaż i późniejsze działanie silnika. Dzięki temu, że nie zmieniasz temperatury, masz większą pewność, że tuleje dobrze siedzą i nie pękną w trakcie pracy. Warto też używać smarów do montażu, bo to ułatwia wciśnięcie tulei i poprawia uszczelnienie. Taki sposób montażu sprawdza się na przykład w silnikach motocykli, gdzie precyzyjne dopasowanie jest kluczowe dla ich działania.

Pytanie 2

W trakcie zbioru zbóż wyległych przy użyciu metody "pod włos", jak powinna się odnosić prędkość obwodowa listew nagarniacza do prędkości roboczej kombajnu?

A. mniejsza
B. większa o 20%
C. równa
D. większa o 40%
Podczas zbioru zbóż wyległych metodą 'pod włos', prędkość obwodowa listew nagarniacza powinna być mniejsza od prędkości roboczej kombajnu. Prawidłowe dostosowanie tych prędkości ma kluczowe znaczenie dla efektywności zbioru. Zbyt wysoka prędkość nagarniacza może powodować uszkodzenia roślin oraz ich nieefektywne zbieranie, co prowadzi do strat plonów i obniża jakość ziarna. Praktyczne zastosowanie tej zasady można dostrzec w standardach pracy z kombajnami, gdzie zaleca się, aby prędkość nagarniacza była dopasowana do prędkości jazdy, aby zapewnić, że zboże jest odpowiednio podawane do dalszych procesów. W przypadku zbioru wyległych zbóż, ich ułożenie na powierzchni pola może skutkować zmniejszoną efektywnością zbioru, dlatego niższa prędkość nagarniacza umożliwia lepsze wciąganie roślin i minimalizuje ryzyko ich rozrywania. Właściwe zrozumienie tych relacji jest kluczowe dla optymalizacji pracy kombajnu i maksymalizacji uzysku z plonów.

Pytanie 3

Aby ograniczyć zużycie oleju silnikowego przez zużyty silnik, należy użyć oleju o lepkości

A. 10W50
B. 10W40
C. 10W60
D. 10W30
Odpowiedź 10W60 jest rzeczywiście w porządku. Taki olej lepiej chroni silnik, zwłaszcza jak już ma swoje lata. Z czasem silnik może tracić szczelność i zaczyna się to wiązać z wyciekiem oleju oraz większym zużyciem. Właśnie dlatego olej 10W60, który ma wyższą lepkość, jest bardziej odporny na wysokie temperatury i lepiej trzyma film olejowy w trudnych warunkach. To szczególnie ważne dla starszych silników, które często mogą działać w trudnych warunkach. Na przykład, weźmy pod uwagę starsze sportowe auta lub pojazdy użytkowe, które potrafią znieść spore obciążenie. Różne standardy, jak API czy ACEA, sugerują, żeby dobierać olej odpowiedni do danego silnika, bo to ma wpływ na jego żywotność i wydajność. Wybierając olej o większej lepkości, można zmniejszyć zużycie oleju silnikowego, co jest super ważne, żeby silnik działał jak najdłużej w dobrym stanie.

Pytanie 4

Koło atakujące oraz koło talerzowe stanowią składniki

A. skrzyni przekładniowej
B. przekładni głównej
C. wzmacniacza momentu
D. przekładni końcowej
Wybór odpowiedzi związanej z przekładnią końcową, skrzynią przekładniową czy wzmacniaczem momentu nie oddaje prawidłowo funkcji i charakterystyki kół atakującego i talerzowego, które stanowią integralną część przekładni głównej. Przekładnia końcowa, choć również związana z przenoszeniem momentu, ma na celu dostarczenie napędu do kół pośrednio, poprzez dyferencjał, a nie bezpośrednio z silnika. Skrzynia przekładniowa natomiast pełni funkcję zmiany przekładni i regulacji prędkości obrotowej silnika, ale nie jest miejscem, gdzie występują koła atakujące i talerzowe. Wzmacniacz momentu to zupełnie inny układ, który wprowadza dodatkowe elementy do systemu, mając na celu zwiększenie mocy, ale nie ma bezpośredniego związku z samą przekładnią główną. Powszechnym błędem jest mylenie terminologii związanej z układami napędowymi, co prowadzi do nieporozumień dotyczących ról różnych komponentów. Kluczowe w zrozumieniu tych różnic jest zapoznanie się z zasadami działania układów mechanicznych oraz ich zastosowaniem w praktyce, co pozwala na lepsze pojmowanie złożoności systemu napędowego pojazdów.

Pytanie 5

Łączenie dwóch bądź więcej narzędzi w jeden system ma na celu

A. większe dociążenie ciągnika, co ułatwia poruszanie się po polu
B. dokładniejsze przeprowadzenie zabiegu oraz zmniejszenie zużycia narzędzi rolniczych
C. mniejsze ryzyko zakłócenia równowagi poprzecznej i podłużnej ciągnika
D. mniejsze ugniatanie gleby przez ciągnik i lepsze wykorzystanie jego mocy
Używanie pojedynczych narzędzi może rodzić różne kłopoty, które wpływają negatywnie na efektywność pracy i na samą glebę. Jeśli mówimy o precyzyjnym wykonaniu zabiegów, to trzeba pamiętać, że to nie jest do końca regułą. W rzeczywistości, agregaty narzędziowe zazwyczaj poprawiają dokładność pracy, bo pozwalają na robienie kilku rzeczy jednocześnie, co zmniejsza ryzyko pominięcia niektórych miejsc. Jest też takie myślenie, że korzystanie z pojedynczych narzędzi to mniejsze ryzyko dla równowagi ciągnika, ale tak naprawdę agregaty stabilizują maszynę przez równomierne rozłożenie ciężaru, co może zapobiec przewracaniu się, szczególnie w trudnym terenie. Na koniec, większe dociążenie ciągnika nie zawsze jest dobre; bo jak za mocno go obciążymy, to paliwa pójdzie więcej, a gleba może się bardziej uszkodzić, co jest niezgodne z zasadami ekologii. Dlatego warto postawić na nowinki technologiczne i myśleć o zintegrowanym podejściu do uprawy, żeby maksymalizować wyniki i minimalizować negatywne skutki działania maszyn rolniczych.

Pytanie 6

Aby uzyskać poprawny wynik pomiaru siły hamowania na urządzeniu rolkowym, konieczne jest

A. odłączenie hamulca drugiej osi, która jest hamowana
B. stabilizacja pojazdu na stanowisku poprzez umieszczenie klinów pod kołami drugiej osi
C. przeprowadzenie wymiany płynu hamulcowego przed wykonaniem badania
D. przeprowadzenie kontroli oraz regulacji ciśnienia w ogumieniu przed pomiarem
Odnośnie podkładania klinów pod koła, to raczej nie jest to dobry pomysł. Moim zdaniem, unieruchomienie pojazdu powinno być takie, żeby nie wpływało na pomiar siły hamowania. Kliny mogą wprowadzić dodatkowe siły, które mogą potem namieszać w wynikach. Co do wymiany płynu hamulcowego, powiem szczerze, że to ważna sprawa, ale nie jest konieczna przed każdym badaniem. Może być istotna w ogólnym utrzymaniu, ale w kontekście samego pomiaru nie jest to kluczowe. Z drugiej strony, odłączenie hamulca na drugiej osi to też nie jest dobre, bo może prowadzić do nierównomiernego rozkładu siły hamowania, a to może dać fałszywe odczyty. Trzeba pamiętać, że hamowanie w rzeczywistości jest złożonym procesem, który powinien być analizowany w kontekście całego układu. Dlatego warto przed pomiarem skoncentrować się na tym, co faktycznie ma wpływ na wyniki.

Pytanie 7

Jaką pompę powinno się wykorzystać do usuwania gnojówki z zbiorników?

A. Nurnikową
B. Wirową
C. Tłokową
D. Przeponową
Pompa wirowa jest najbardziej odpowiednia do opróżniania zbiorników gnojówki, ponieważ jej konstrukcja i zasada działania umożliwiają efektywne transportowanie cieczy o wysokiej lepkości, jaką jest gnojówka. Pompy wirowe działają na zasadzie wykorzystania siły odśrodkowej, co pozwala na skuteczne przemieszczanie płynów w dużych ilościach. Gnojówka, będąc substancją o złożonym składzie, wymaga zastosowania sprzętu, który nie tylko poradzi sobie z jej lepkością, ale również z obciążeniem związanym z obecnością ciał stałych. W praktyce, pompy wirowe są szeroko stosowane w rolnictwie do transportu nawozów płynnych, co czyni je standardowym rozwiązaniem w tej branży. Przy odpowiedniej konserwacji, pompy te charakteryzują się długowiecznością i niskimi kosztami eksploatacyjnymi, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania gospodarstwem rolnym. Zastosowanie pompy wirowej do gnojówki jest zgodne z normami ochrony środowiska, ponieważ efektywne opróżnianie zbiorników minimalizuje ryzyko wycieków i zanieczyszczenia gruntów.

Pytanie 8

Który z poniższych olejów powinien być użyty do uzupełnienia miski w mokrym filtrze powietrza w ciągniku rolniczym?

A. Silnikowy
B. Hydrauliczny
C. Napędowy
D. Przekładniowy
Olej silnikowy jest przeznaczony głównie do smarowania silników spalinowych, ale w przypadku mokrego filtra powietrza w ciągniku rolniczym pełni również istotną funkcję. Wykorzystanie oleju silnikowego do napełnienia miski filtra powietrza zapewnia odpowiednie smarowanie elementów filtra, co wpływa na jego efektywność w oczyszczaniu powietrza. Olej silnikowy, dzięki swoim właściwościom, pozwala na eliminację zanieczyszczeń i zwiększa skuteczność filtracji, co przekłada się na wydajność pracy silnika. Przykładem zastosowania oleju silnikowego w filtrach powietrza są ciągniki, które pracują w trudnych warunkach, gdzie obecność pyłów i innych cząsteczek w powietrzu może znacząco wpływać na ich działanie. Praktyka stosowania oleju silnikowego w mokrych filtrach powietrza jest zgodna z zaleceniami producentów sprzętu rolniczego oraz standardami branżowymi, co potwierdza jego skuteczność i bezpieczeństwo w eksploatacji.

Pytanie 9

Koszt wymiany jednej prowadnicy zaworowej wynosi 25 zł powiększone o 8% VAT. Jaka będzie całkowita kwota wymiany wszystkich prowadnic w silniku czterocylindrowym z dwoma zaworami?

A. 216 zł
B. 232 zł
C. 208 zł
D. 200 zł
Wybór nieprawidłowej odpowiedzi może wynikać z błędnego zrozumienia struktury silnika lub kalkulacji kosztów. Na przykład, przyjęcie kosztu jednej prowadnicy jako 25 zł bez dodawania VAT prowadzi do obliczeń na poziomie 200 zł (25 zł * 8 = 200 zł), co jest znacznie zaniżoną wartością w kontekście rzeczywistych kosztów serwisowych. Innym powszechnym błędem jest niewłaściwe oszacowanie liczby prowadnic w silniku. W silniku czterocylindrowym z dwoma zaworami na cylinder, łączna liczba prowadnic wyniesie 8, a nie 6, jak niektórzy mogą sądzić. Przyjmując, że w jednym cylinderze są tylko dwa zawory, obliczenia prowadzące do kwot 208 zł (27 zł * 7) lub 232 zł (27 zł * 9) są również błędne, ponieważ niewłaściwie określają liczbę prowadnic. Kluczowym aspektem w takich zadaniach jest dokładne rozumienie jednostkowych kosztów oraz specyfikacji silnika, co jest niezbędne w codziennym życiu mechanicznym oraz przy planowaniu kosztów serwisowych. W praktyce, umiejętność precyzyjnego obliczania kosztów jest nie tylko ważna dla klientów, ale także dla warsztatów, które powinny mieć transparentne i zgodne z rynkowymi standardami wyceny usług.

Pytanie 10

Właściciel maszyny rolniczej jest zobowiązany do złożenia pojazdu do okresowego przeglądu technicznego?

A. po upłynięciu daty wskazanej w dowodzie rejestracyjnym
B. po wykorzystaniu ustalonej przez producenta liczby motogodzin
C. przed upływem terminu wskazanego w dowodzie rejestracyjnym
D. po każdym serwisie P-4 i P-5 oraz po wykonaniu głównych napraw
Właściwe podejście do okresowego badania technicznego ciągnika rolniczego polega na jego przedstawieniu przed upływem terminu określonego w dowodzie rejestracyjnym. To kluczowy element zapewniający bezpieczeństwo użytkowania pojazdu i jego zgodność z obowiązującymi normami prawnymi. W przypadku ciągników, które są intensywnie eksploatowane, regularne przeglądy są niezbędne, aby zminimalizować ryzyko awarii i zapewnić optymalną wydajność. Zgodnie z polskim prawem, każdy właściciel pojazdu ma obowiązek dbać o jego stan techniczny, co obejmuje również terminowe przeprowadzanie badań okresowych. Należy również pamiętać, że odpowiednie przeglądy i badania są zgodne z zaleceniami producentów, którzy często określają konkretne harmonogramy przeglądów w zależności od modelu i zastosowania ciągnika, co potwierdza znaczenie regularności w tych działaniach. Dbanie o terminowe przeglądy nie tylko wydłuża żywotność pojazdu, ale również wpływa na bezpieczeństwo użytkowników i otoczenia.

Pytanie 11

Jakie może być źródło problemu, gdy rozrusznik ciągnika, mimo funkcjonującej instalacji oraz sprawnego akumulatora, z trudnościami obraca wałem korbowym silnika?

A. Zacięcie się szczotek
B. Zużycie tulejek łożyskowych
C. Uszkodzenie elektrowłącznika
D. Uszkodzenie wieńca zębatego
Rozważając inne odpowiedzi, można dostrzec rozbieżności w pojmowaniu przyczyn oporów w pracy rozrusznika. Zablokowanie się szczotek w rozruszniku może powodować problemy z uruchomieniem silnika, jednak typowe objawy to brak reakcji rozrusznika lub charakterystyczne dźwięki, a nie zauważalne opory. Dlatego, choć mogą wystąpić problemy z szczotkami, nie prowadzą one bezpośrednio do oporów w obrocie wału korbowego. Uszkodzenie wieńca zębatego również nie jest adekwatną przyczyną. Choć może to skutkować blokadą, objawy będą się objawiały w formie zgrzytów i braku pełnego zazębienia, co również nie jest tożsame z oporami. Z kolei uszkodzenie elektrowłącznika, mimo że może wpływać na działanie rozrusznika, nie powoduje bezpośrednich oporów w silniku. W praktyce, przyczyną problemów z uruchomieniem silnika jest często złożona interakcja między różnymi elementami systemu rozruchowego. Warto zatem podejść do diagnostyki holistycznie, analizując nie tylko pojedyncze komponenty, ale również ich współdziałanie, aby właściwie zidentyfikować źródło problemu. Właściwe utrzymanie wszystkich elementów układu rozruchowego w dobrym stanie oraz regularne przeglądy techniczne pozwalają na zapobieganie problemom z uruchamianiem silnika.

Pytanie 12

Silnik, który pracuje na oleju napędowym i w którym jeden cykl pracy odbywa się przy jednym obrocie wału korbowego, to silnik

A. dwusuwowy z ZS
B. czterosuwowy z ZS
C. dwusuwowy z ZI
D. czterosuwowy z ZI
Odpowiedzi "dwusuwowy z ZI", "czterosuwowy z ZS" oraz "czterosuwowy z ZI" nie są poprawne i to z kilku powodów. Silnik dwusuwowy z zapłonem iskrowym (ZI) nie może być uznawany za silnik na olej napędowy, bo używa benzyny i ma zapłon. Choć cykl jego pracy wygląda podobnie do ZS, to zapłon i paliwo to już inna bajka. Z kolei silniki czterosuwowe, zarówno te z ZS, jak i z ZI, potrzebują czterech suwaków tłoka, żeby wykonać pełny cykl roboczy, więc jedna rotacja wału korbowego to za mało, żeby wszystko zadziałało. To właśnie dlatego czterosuwowe silniki z ZS też nie pasują do opisanego przypadku. Typowe błędy w myśleniu, które mogą prowadzić do takich odpowiedzi, to mylenie typów silników w zależności od paliwa. W praktyce silniki z zapłonem samoczynnym to najczęściej diesle, które działają na zasadzie czterosuwowego cyklu. Ważne, by zrozumieć różnice między tymi technologiami i ich cyklami pracy, bo to ma spore znaczenie w różnych branżach przemysłowych.

Pytanie 13

Systemy zasilania silników typu Common Rail są wyposażone w wtryskiwacze

A. działające elektrycznie
B. stanowiące połączenie wtryskiwacza i pompy
C. działające na zasadzie ciśnienia paliwa
D. działające mechanicznie
Układy zasilania silników Common Rail nie mogą być uznawane za systemy sterowane ciśnieniem paliwa, ponieważ tego rodzaju rozwiązania opierają się na mechanizmach hydraulicznych, które nie zapewniają takiej precyzji jak elektryczne sterowanie. Sterowanie ciśnieniem, mimo że ma swoje zastosowania w innych układach zasilania, nie jest wystarczające w kontekście nowoczesnych silników diesla, gdzie kluczowe jest osiągnięcie precyzyjnego wtrysku paliwa do cylindra w odpowiednim momencie. Wtryskiwacze sterowane mechanicznie również są niewłaściwym podejściem, ponieważ mechaniczne układy nie wykorzystują zaawansowanej elektroniki, co ogranicza ich zdolność do adaptacji w zmieniających się warunkach pracy silnika. Propozycja dotycząca połączenia wtryskiwacza i pompy jest mylna, ponieważ w układzie Common Rail wtryskiwacze są oddzielnymi komponentami, które współpracują z wysokociśnieniową pompą paliwową, ale nie stanowią jednego, hybrydowego elementu. Tego rodzaju błędne myślenie często prowadzi do nieporozumień w zakresie działania nowoczesnych układów zasilania. W rzeczywistości, zastosowanie elektronicznych wtryskiwaczy to nie tylko innowacja technologiczna, ale także odpowiedź na rosnące wymagania dotyczące ochrony środowiska oraz efektywności energetycznej, które są kluczowe w dzisiejszym przemyśle motoryzacyjnym.

Pytanie 14

Aby zabezpieczyć siłowniki hydrauliczne w maszynach rolniczych przed długotrwałym składowaniem, najlepiej jest pokryć ich tłoczyska smarem

A. stałym ŁT 43 i wysunąć do połowy z cylindra
B. grafitowym i wcisnąć w cylinder
C. stałym ŁT 43 i wcisnąć w cylinder
D. grafitowym i maksymalnie wysunąć z cylindra
Odpowiedzi, które sugerują maksymalne wysunięcie tłoczyska z cylindra, są niestety nietrafione. Taka metoda nie jest najlepsza, bo naraża mechanizm na różne niekorzystne warunki, takie jak wilgoć czy zanieczyszczenia. Jak tłoczysko jest wysunięte, to może łatwo ulegać korozji i uszkodzeniom, co wywołuje większe ryzyko awarii. Natomiast pomysł, żeby wcisnąć tłoczysko z powrotem po maksymalnym wysunięciu, stosując smar grafitowy, też nie jest najlepszy. Smar grafitowy ma swoje miejsce, ale do długoterminowej ochrony siłowników to nie jest to. Nie tworzy on trwalszej warstwy ochronnej i jest bardziej podatny na wypłukiwanie, więc nie zapewnia takiej ochrony przed korozją. Smar stały ŁT 43 jest naprawdę kluczowy, bo jego właściwości i odporność na starzenie się sprawiają, że jest idealny do ochrony na dłużej. Nie rozumienie tych podstawowych zasad może prowadzić do problemów z konserwacją, a to wpłynie negatywnie na efektywność i trwałość sprzętu rolniczego.

Pytanie 15

W jakim rodzaju silnika spalinowego cylindry są rozmieszczone w dwóch rzędach, które są odchylone od siebie pod określonym kątem?

A. Gwiazdowym
B. Widlastym
C. Rzędowym
D. Z tłokiem obrotowym
Silnik widlasty to typ silnika spalinowego, w którym cylindry są rozmieszczone w dwóch rzędach, ustawionych pod kątem do siebie, najczęściej 60 lub 90 stopni. Ta konstrukcja umożliwia lepsze wykorzystanie przestrzeni i płynniejsze działanie silnika, co przekłada się na wyższą moc oraz mniejsze wibracje. Przykładem zastosowania silników widlastych są samochody sportowe oraz motocykle, gdzie pożądane są zarówno osiągi, jak i kompaktowe wymiary. Silniki widlasty są często stosowane w pojazdach o dużej mocy, takich jak samochody osobowe z silnikami V6 lub V8, co potwierdzają standardy motoryzacyjne dotyczące osiągów i efektywności. Dodatkowo, dzięki bardziej skomplikowanej konstrukcji, silniki te charakteryzują się lepszym rozkładem masy i stabilnością, co jest kluczowe w sportach motorowych. W branży motoryzacyjnej, silniki widlasty są często preferowane ze względu na ich zdolność do generowania dużej ilości momentu obrotowego przy szerokim zakresie obrotów silnika.

Pytanie 16

Aby współpracować z prasoowijarką, która ma zmienne wymagania dotyczące ciśnienia oraz przepływu oleju, należy wybrać ciągnik z hydrauliką typu

A. CP
B. MHR
C. EHR
D. LS
Wybór odpowiedzi, która nie jest LS, pokazuje pewne nieporozumienie dotyczące zasad działania systemów hydraulicznych w ciągnikach. Na przykład, EHR (Elektroniczny Układ Hydrauliczny) jest systemem, który, mimo że oferuje pewne funkcje automatyzacji, nie dostosowuje w sposób dynamiczny ciśnienia i przepływu oleju do zmieniających się warunków obciążenia, co czyni go mniej efektywnym w kontekście zmiennych wymagań maszyny, takiej jak prasoowijarka. Podobnie, układ MHR (Mocny Hydrauliczny Rozdzielacz) ma na celu umożliwienie większej wydajności hydrauliki, ale nie ma zdolności do automatycznego dostosowywania parametrów pracy do specyficznych wymagań maszyn. Z kolei CP (Centralny Przesył) może sugerować układ, który nie obsługuje elastycznego zarządzania ciśnieniem i przepływem w sposób wymagany przez maszyny wymagające zmiennego zapotrzebowania. Błędne wnioski mogą wynikać z mylnych założeń o funkcjonowaniu hydrauliki, gdzie nie wszyscy operatorzy zdają sobie sprawę z korzyści płynących z systemu Load Sensing. W rzeczywistości, zastosowanie niewłaściwego systemu hydrauliki prowadzi do nieefektywności, zwiększonego zużycia paliwa, a także może przyspieszać zużycie komponentów hydraulicznych, co jest niepożądane w długim okresie eksploatacji sprzętu rolniczego.

Pytanie 17

Zgodna kolejność działań przy łączeniu maszyny zawieszanej z ciągnikiem wymaga precyzyjnego podjechania tyłem do urządzenia, a potem w następującej kolejności:

A. wyłączeniu biegu, połączeniu wału przegubowego, cięgien dolnych, łącznika górnego, złączy instalacji hydraulicznej
B. unieruchomieniu ciągnika, połączeniu cięgien dolnych, łącznika górnego, wału przegubowego, złączy instalacji hydraulicznej
C. wyłączeniu biegu, połączeniu cięgien dolnych, wału przegubowego, łącznika górnego, złączy instalacji hydraulicznej
D. wyłączeniu biegu, połączeniu łącznika górnego, cięgien dolnych, złączy instalacji hydraulicznej, wału przegubowego
Prawidłowa odpowiedź wskazuje na kluczowe czynności, które powinny być wykonane podczas łączenia maszyny zawieszanej z ciągnikiem. Unieruchomienie ciągnika to pierwszy krok, który zabezpiecza operatora przed przypadkowym ruchem maszyny, co jest zgodne z zasadami bezpieczeństwa pracy w rolnictwie. Następnie, połączenie cięgien dolnych zapewnia stabilność i prawidłowe ustawienie maszyny względem ciągnika. Połączenie łącznika górnego jest również istotne, ponieważ zapewnia centralizację siły działającej na maszynę. Wał przegubowy, który musi być podłączony później, przekazuje napęd z ciągnika do maszyny i jego prawidłowe połączenie jest kluczowe dla efektywności pracy. Złącza instalacji hydraulicznej na końcu gwarantują prawidłowe funkcjonowanie systemów hydraulicznych, co jest niezbędne w wielu nowoczesnych maszynach rolniczych. Takie podejście jest zgodne z obowiązującymi normami bezpieczeństwa i najlepszymi praktykami w branży, które podkreślają znaczenie kolejności czynności podczas pracy z maszynami rolniczymi, aby uniknąć awarii i zagrożeń dla operatora.

Pytanie 18

Rozpoczęcie badania zespołu żniwnego kombajnu zbożowego po dokonaniu naprawy powinno odbywać się od

A. oględzin zewnętrznych
B. przeprowadzenia próby ruchu
C. mycia zewnętrznego
D. sprawdzenia wymiarów oraz funkcjonalności
Oględziny zewnętrzne to kluczowy pierwszy krok w badaniu zespołu żniwnego kombajnu zbożowego po naprawie. Ten etap pozwala na szybką ocenę stanu maszyny, identyfikację ewentualnych usterek oraz potwierdzenie prawidłowości wykonanych napraw. Należy zwrócić uwagę na elementy takie jak osłony, węże hydrauliczne, elementy elektroniczne oraz układ napędowy. W praktyce, przeprowadzenie oględzin zewnętrznych może wskazać na problemy, które mogą wpłynąć na dalszą eksploatację maszyny, takie jak wycieki oleju czy uszkodzenia mechaniczne. Przykładowo, dobrze przeprowadzone oględziny mogą ujawnić niewłaściwie zamocowane elementy, co zapobiegnie awariom podczas pracy. Zgodnie z dobrą praktyką, przed każdym użyciem maszyny zaleca się wykonanie takich oględzin, co jest zgodne z normami bezpieczeństwa i efektywności operacyjnej w branży rolniczej. Warto pamiętać, że właściwe podejście do kontroli stanu technicznego maszyn przyczynia się do ich dłuższej żywotności i zwiększa bezpieczeństwo użytkowania.

Pytanie 19

Ile wyniesie koszt paliwa niezbędnego do zaorania działki o powierzchni 5 ha przy użyciu agregatu, który przy wydajności 2 ha na godzinę zużywa 12 litrów paliwa na godzinę? Cena paliwa to 4,50 zł za 1 litr?

A. 135 zł
B. 165 zł
C. 270 zł
D. 235 zł
Pomimo, że niektóre z podanych odpowiedzi mogą wydawać się kuszące, każda z nich opiera się na nieprawidłowych założeniach dotyczących obliczeń związanych z kosztami paliwa. Kluczowym błędem w myśleniu jest pomijanie faktu, że całkowity czas pracy agregatu musi być poprawnie obliczony na podstawie wydajności maszyny. Ponadto, istotne jest zrozumienie, że całkowite zużycie paliwa powinno być oszacowane na podstawie czasu pracy oraz ilości paliwa zużywanego na jednostkę czasu. W przypadku tego zadania, obliczenia pokazują, że wydajność agregatu przy powierzchni 5 ha wynosi 2,5 godziny pracy, co implicite prowadzi do zużycia 30 litrów paliwa. Zastosowanie błędnych wartości czasu pracy skutkuje mylnym obliczeniem całkowitych kosztów. Warto również zauważyć, że nawet drobne różnice w cenie paliwa mogą znacząco wpłynąć na końcowy koszt, co jest istotnym zagadnieniem w zarządzaniu finansami w rolnictwie. Dlatego też, praktyką zalecaną jest zawsze weryfikowanie danych i obliczeń przed podjęciem decyzji. Zrozumienie tych aspektów jest kluczowe dla sukcesu finansowego w branży rolniczej.

Pytanie 20

Jaki będzie koszt brutto olejów niezbędnych do wykonania przeglądu ciągnika po przepracowaniu 600 mth?

Cena nettoPodatek VAT %IlośćWymiana po mth
50300600
Filtr oleju silnikowego35231 szt.xxx
Filtr paliwa wstępny18231 szt.xx
Filtr paliwa główny28231 szt.xxx
Olej silnikowy302310 lxxx
Olej przedniego mostu20235 lx

A. 486,60 zł
B. 536,00 zł
C. 492,00 zł
D. 560,16 zł
Poprawna odpowiedź to 492,00 zł, co wynika z prawidłowego obliczenia kosztów olejów niezbędnych do przeglądu ciągnika po przepracowaniu 600 mth. Koszt oleju silnikowego, wynoszący 30 zł za litr, przy zapotrzebowaniu na 10 litrów daje 300 zł netto. Po dodaniu 23% VAT, całkowity koszt brutto oleju silnikowego to 369 zł. Z kolei olej do przedniego mostu, którego cena wynosi 20 zł za litr, przy zapotrzebowaniu na 5 litrów, daje 100 zł netto. Po uwzględnieniu podatku, koszt brutto oleju przedniego mostu to 123 zł. Sumując te wartości, otrzymujemy 492 zł. Taka analiza kosztów jest kluczowa w zarządzaniu flotą i pozwala na optymalizację wydatków związanych z eksploatacją maszyn rolniczych. Dobre praktyki w branży zalecają regularne przeglądy i wymiany olejów, co znacząco wpływa na trwałość i wydajność ciągników.

Pytanie 21

W trakcie demontażu koła jezdnego, po podniesieniu ciągnika rolniczego, należy

A. zabezpieczyć pojazd podporami
B. zapewnić osobę do asekuracji
C. odkręcać nakrętki w ściśle określonej kolejności
D. posługiwać się kluczem dynamometrycznym
Zabezpieczenie pojazdu podporami jest kluczowym krokiem w procesie demontażu koła jezdnego ciągnika rolniczego. Przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac konserwacyjnych lub naprawczych, istotne jest, aby ciągnik był stabilny i nie stwarzał ryzyka przewrócenia się. Użycie podpór zapewnia, że pojazd nie opadnie ani nie przesunie się w trakcie pracy, co jest szczególnie istotne przy cięższych maszynach, gdzie niewłaściwe zabezpieczenie może prowadzić do poważnych wypadków. Przykładowo, podczas wymiany kół w ciągniku rolniczym, warto zastosować podpory hydrauliczne, które są odpowiednie do danego obciążenia pojazdu. Zgodnie z normami BHP, zawsze powinno się używać podpór przystosowanych do danego typu maszyny, a przed ich użyciem warto dokładnie sprawdzić ich stan techniczny. Prawidłowe zabezpieczenie pojazdu nie tylko chroni pracownika, ale również może zapobiec uszkodzeniom sprzętu.

Pytanie 22

Jakie będą roczne wydatki na utrzymanie (amortyzacja + koszty przechowywania i ubezpieczenia) ciągnika kosztującego
100 000 zł, przy założeniu, że będzie użytkowany przez 20 lat, a miesięczne wydatki na przechowywanie i ubezpieczanie wynoszą 100 zł?

A. 5100 zł
B. 6200 zł
C. 7000 zł
D. 5000 zł
W niepoprawnych odpowiedziach pojawia się sporo zamieszania związanego z obliczeniami i rozumieniem kosztów utrzymania ciągnika. Często można zauważyć, że ktoś myli pojęcia, myśląc, że wszystkie koszty to tylko amortyzacja albo samo garażowanie i ubezpieczenie. A tak naprawdę, by uzyskać poprawny wynik, musimy zsumować wszystkie ważne koszty. W tej sytuacji chodziło o to, żeby uwzględnić zarówno amortyzację, jak i roczne koszty garażowania i ubezpieczenia. Odpowiedzi takie jak 5000 zł, 5100 zł czy 7000 zł wynikają z pominięcia jakiegoś kluczowego wydatku albo złego dodawania. Na przykład, wybierając 7000 zł, można by pomyśleć, że dodano za dużo na koszty eksploatacyjne, co nie zgadza się z ogólnie przyjętymi zasadami kalkulacji kosztów w branży transportowej. Żeby takich błędów unikać, warto podejść do analizy kosztów systematycznie i dokładnie śledzić wszystkie wydatki. Dobrze jest też co jakiś czas przeglądać i aktualizować te koszty, bo to naprawdę pomaga lepiej zarządzać budżetem i poprawia efektywność.

Pytanie 23

Prasa kostkująca, która pracuje przy zbiorze siana z wydajnością 0,5 ha na godzinę, zużywa 2,5 kg sznurka w ciągu jednej godziny. Oblicz koszt zakupu sznurka do zebrania siana z areału 8 ha, przy założeniu, że cena za jeden kłębek o masie 4 kg wynosi 35,00 zł?

A. 220,00 zł
B. 140,00 zł
C. 350,00 zł
D. 320,00 zł
Jeśli chcesz obliczyć koszt zakupu sznurka do zbioru siana z 8 ha, to najpierw musisz ustalić, ile sznurka potrzebujesz, gdy prasa kostkująca pracuje. Ta prasa zbiera 0,5 ha na godzinę, więc do zebrania 8 ha potrzebujesz 16 godzin pracy (8 ha podzielone przez 0,5 ha na godzinę). Pamiętaj, że zużycie sznurka wynosi 2,5 kg na godzinę, co daje łącznie 40 kg sznurka na 16 godzin (2,5 kg razy 16 godzin). Skoro jeden kłębek waży 4 kg, to do pokrycia całego zużycia potrzebujesz 10 kłębów (40 kg podzielone przez 4 kg na kłębek). Koszt jednego kłębka to 35 zł, więc w sumie wydasz 350 zł (10 kłębów razy 35 zł). W praktyce ważne jest, żeby znać wydajność maszyn i koszty materiałów, bo to pomaga w lepszym planowaniu budżetu w rolnictwie. Dobre zarządzanie kosztami może znacznie poprawić efektywność zbiorów i rentowność gospodarstwa.

Pytanie 24

Elektrody świec zapłonowych w prawidłowo działającym silniku z zapłonem iskrowym powinny

A. być pokryte warstwą węgla.
B. posiadać jasnobrązowe lub jasnoszare elektrody.
C. mieć bardzo jasne srebrzystoszare elektrody.
D. być pokryte warstwą oleju.
Elektrody świec zapłonowych, które mają jasnobrązowy lub jasnoszary kolor, wskazują na prawidłowe działanie silnika z zapłonem iskrowym. Kolor ten jest efektem optymalnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej oraz odpowiedniego działania układu zapłonowego. Odpowiednie warunki pracy silnika sprawiają, że elektrody są chronione przed nadmiernym osadzaniem się nagaru, co prowadzi do ich efektywnego działania. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest regularna kontrola świec zapłonowych podczas przeglądów technicznych, co pozwala na wczesne wykrycie problemów, takich jak niewłaściwe ustawienie kąta zapłonu czy zanieczyszczenie układu paliwowego. W branży motoryzacyjnej standardy, takie jak te określone przez organizacje takie jak SAE (Society of Automotive Engineers), podkreślają znaczenie monitorowania stanu świec zapłonowych dla utrzymania optymalnej wydajności silnika. Utrzymywanie świec zapłonowych w dobrym stanie ma kluczowe znaczenie dla efektywności paliwowej i redukcji emisji spalin, co jest istotnym aspektem zrównoważonego rozwoju w motoryzacji.

Pytanie 25

Jaką sumę należy przewidzieć na naprawę siłownika hydraulicznego w ładowaczu chwytakowym oraz na wymianę dwóch przewodów hydraulicznych, gdy ceny przewodów netto wynoszą odpowiednio 30 i 35 zł, zestaw naprawczy siłownika kosztuje 35 zł, a stawka robocizny netto to 60 zł za godzinę, przy czasie remontu wynoszącym 1 godz.? VAT na części wynosi 23%, a na robociznę 8%?

A. 180,70 zł
B. 168,70 zł
C. 187,80 zł
D. 178,80 zł
Wybór innej odpowiedzi niż 187,80 zł często wynika z błędów w obliczeniach lub nieprawidłowego zrozumienia zasad ustalania kosztów związanych z naprawą. Kluczowym aspektem jest poprawne uwzględnienie zarówno kosztów części, jak i robocizny, a także odpowiednich stawek VAT. Wiele osób może pomylić stawki VAT, nie zdając sobie sprawy, że różnią się one w zależności od rodzaju usługi czy towaru. Na przykład, 23% VAT na części i 8% na robociznę to standardowe stawki, które powinny być zawsze brane pod uwagę. Często pojawia się też problem z dodawaniem VAT do kwot netto - niektórzy mogą zapomnieć doliczyć VAT od robocizny lub błędnie zsumować całość. Ważne jest, aby każdy krok obliczeń był szczegółowo weryfikowany, ponieważ nawet drobne błędy mogą prowadzić do znacznych różnic w końcowym wyniku. Użycie kalkulatora lub oprogramowania do obliczeń może znacznie ułatwić proces, jednak wymagana jest również wiedza na temat obowiązujących przepisów podatkowych i umiejętność ich zastosowania w praktyce. Zrozumienie tych aspektów jest kluczowe w branży serwisowej, gdzie precyzyjne obliczenia mogą wpływać na zyski oraz relacje z klientami.

Pytanie 26

Jakie działanie powinno być pierwsze po przyjęciu ciągnika do naprawy?

A. demontaż podzespołów
B. mycie pojazdu
C. weryfikacja uszkodzonych elementów
D. sprawdzenie kompletności wyposażenia
Demontaż podzespołów jako pierwsza czynność po przyjęciu ciągnika do naprawy jest nieuzasadniony, ponieważ może prowadzić do niekontrolowanego rozwoju problemów. Niezbędne jest przeprowadzenie dokładnej inspekcji wizualnej, co umożliwia identyfikację ewentualnych uszkodzeń i usterek, zanim jakiekolwiek elementy zostaną zdemontowane. Zdarza się, że mechanicy w pośpiechu przystępują do demontażu, co może prowadzić do utraty fragmentów, uszkodzeń czy pomyłek w składaniu. Takie podejście narusza zasady dobrego zarządzania procesem naprawczym, które powinny być oparte na systematyczności oraz analizie stanu technicznego przed podjęciem działań. Weryfikacja kompletności wyposażenia również nie jest odpowiednia jako pierwsza czynność, choć jest ważna, ponieważ powinna być przeprowadzona po myciu, aby upewnić się, że żadne istotne elementy nie zostaną zgubione podczas dalszych prac. Również weryfikacja uszkodzonych elementów wymaga wcześniejszej oceny stanu pojazdu, co oznacza, że działania te powinny mieć miejsce po wstępnym myciu. Właściwe postępowanie nie tylko poprawia efektywność naprawy, ale również minimalizuje ryzyko błędów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 27

Jakiego rodzaju klucza należy użyć do rozłączenia połączenia śrubowego w miejscu o utrudnionym dostępie, które ogranicza dużą rotację klucza?

A. Klucz nasadowy sześciokątny
B. Klucz oczkowy sześciokątny
C. Klucz oczkowy dwunastokątny
D. Klucz płaski zwykły
Płaski zwykły klucz nie jest odpowiednim rozwiązaniem w przypadku, gdy konieczne jest demontaż połączenia w trudno dostępnym miejscu. Głównym problemem związanym z używaniem klucza płaskiego jest jego ograniczona powierzchnia kontaktu z łbem śruby, co prowadzi do ryzyka poślizgu i uszkodzenia zarówno klucza, jak i śruby. Klucze płaskie są najbardziej efektywne w sytuacjach, gdy dostęp do śrub jest swobodny i nie występują ograniczenia w zakresie ruchu. Z kolei klucze oczkowe sześciokątne, choć oferujące lepsze dopasowanie niż płaskie, nadal charakteryzują się mniejszą liczbą punktów kontaktowych w porównaniu do kluczy dwunastokątnych, co ogranicza ich skuteczność w ciasnych przestrzeniach. Dodatkowo, ich użytkowanie w takich warunkach może prowadzić do nieefektywnego dokręcania lub odkręcania, co zwiększa ryzyko uszkodzenia elementów montażowych. W przypadku kluczy nasadowych sześciokątnych, również istnieje ryzyko ograniczonego ruchu kątowego, co czyni je mniej odpowiednimi do pracy w trudnych lokalizacjach. Klucze te, mimo że oferują możliwość użycia z przedłużeniem, mogą nie zapewniać wystarczającej siły na trudno dostępnych śrubach. Biorąc pod uwagę te czynniki, klucze oczkowe dwunastokątne są zalecane w przypadku, gdy dostęp do śruby jest ograniczony i wymagana jest precyzyjna praca z minimalnym ruchem kątowym.

Pytanie 28

Przegrzewanie silnika w ciągniku, związane z utratą płynu chłodzącego, brakiem widocznych wycieków oraz białawym osadem na korku wlewu oleju, jest spowodowane

A. uszkodzeniem zaworu ciśnieniowego w korku chłodnicy
B. awarią termostatu w układzie chłodzenia
C. awarią uszczelki pod głowicą
D. zabrudzoną i niedrożną chłodnicą
Uszkodzenie zaworu nadciśnieniowego w korku chłodnicy, niedrożna i zabrudzona chłodnica oraz uszkodzenie termostatu układu chłodzenia to problemy, które mogą powodować przegrzewanie się silnika, jednak nie są one bezpośrednio związane z mlecznym nalotem na korku wlewu oleju. Zawór nadciśnieniowy reguluje ciśnienie w układzie chłodzenia, a jego uszkodzenie może prowadzić do utraty płynu chłodzącego, aczkolwiek nie powoduje typowego mieszania się płynu z olejem. Zabrudzona chłodnica może ograniczać efektywność chłodzenia, jednak brak widocznych wycieków oraz mleczny nalot na korku wlewu oleju sugerują poważniejsze problemy z uszczelką pod głowicą. Uszkodzenie termostatu również może wpłynąć na przegrzewanie, ale to nie jest przyczyna mieszania się oleju z płynem chłodzącym, co wskazuje na uszkodzenie uszczelki. Typowym błędem jest mylenie objawów awarii oraz ignorowanie rzeczywistych przyczyn problemów. Zrozumienie mechanizmów działania układów chłodzenia i smarowania jest kluczowe dla efektywnej diagnostyki i naprawy silników.

Pytanie 29

Aby zrealizować ciągły transport materiałów sypkich na dystans około 10 m, należy wykorzystać

A. ładowacz przyczepiany
B. dmuchawę uniwersalną
C. ładowacz zawieszany
D. przenośnik ślimakowy
Dmuchawa uniwersalna to naprawdę fajne urządzenie, które świetnie się sprawdza, gdy chcemy transportować materiały sypkie na krótkie dystanse, na przykład jakieś 10 metrów. Działa to tak, że strumień powietrza zdmuchuje materiał przez rury, co jest super wygodne. W rolnictwie czy budownictwie to super rozwiązanie. Można je wykorzystać do przesyłania ziarna, paszy dla zwierząt czy różnych drobnych materiałów budowlanych. Z mojego doświadczenia wynika, że dmuchawy pomagają zmniejszyć straty materiału i podnoszą efektywność transportu, co jest na pewno na plus. Dobierając dmuchawę, warto pamiętać, o jakim materiale mówimy, jego wilgotności i prędkości transportu, bo to robi różnicę. W sumie, dmuchawa uniwersalna to solidne narzędzie podczas transportowania sypkich materiałów.

Pytanie 30

W pojazdach wyposażonych w system oczyszczania spalin typu SCR konieczne jest używanie

A. środka czyszczącego napełnianego do oddzielnego zbiornika
B. środka czyszczącego jako dodatku do paliwa
C. płynu Ad Blue napełnianego do oddzielnego zbiornika
D. płynu Ad Blue jako dodatku do paliwa
Odpowiedź płyn Ad Blue tankowany do oddzielnego zbiornika jest prawidłowa, ponieważ Ad Blue jest substancją stosowaną w układach SCR (Selective Catalytic Reduction), które mają na celu redukcję emisji tlenków azotu (NOx) w spalinach pojazdów. Ad Blue to roztwór mocznika w wodzie, który wtryskiwany jest do układu wydechowego silnika. W momencie, gdy Ad Blue dostaje się do wysokotemperaturowych spalin, ulega rozkładowi na amoniak i dwutlenek węgla, co umożliwia selektywną redukcję NOx w obecności katalizatora. Kluczowe jest, aby Ad Blue był przechowywany w oddzielnym zbiorniku, co zapobiega kontaminacji i zapewnia odpowiednie proporcje wtrysku. Stosowanie Ad Blue zgodnie z normami, takimi jak ISO 22241, jest niezbędne dla utrzymania prawidłowego działania systemu oraz dla spełnienia przepisów dotyczących emisji spalin. Przykładem zastosowania Ad Blue są ciężarówki oraz pojazdy osobowe z silnikami diesla wyposażone w system SCR, które są coraz powszechniejsze w transporcie drogowym.

Pytanie 31

Na podstawie danych zawartych w tabeli określ, którą przyczepę należy zastosować do transportu 3 500 kg pszenicy, jeżeli masa przyczepy wraz z ładunkiem nie może przekraczać 5 000 kg.

Charakterystyczne cechy przyczep dwuosiowych
TypMasa własna
[t]
Ładowność
[t]
Objętość skrzyni
ładunkowej [m3]
D46A1,784,04,4
D46B1,644,54,4
T0581,44,05,0*
N2351,74,03,6
*z nadstawkami

A. N 235
B. T 058
C. D 46B
D. D 46A
Odpowiedź T 058 jest poprawna, ponieważ ta przyczepa, w przeciwieństwie do pozostałych opcji, oferuje możliwość zwiększenia ładowności dzięki zastosowaniu nadstawek. W przypadku transportu 3 500 kg pszenicy, maksymalna dopuszczalna masa całkowita wynosi 5 000 kg. Oznacza to, że ładowność przyczepy musi wynosić co najmniej 1 500 kg. Przyczepy D 46A, N 235 oraz D 46B nie spełniają tego wymogu, gdyż ich maksymalne ładowności są niewystarczające do przewozu wspomnianego ładunku. W praktyce, przyczepa T 058, dzięki nadstawkom, może zwiększyć swoją ładowność, co czyni ją jedyną opcją, zdolną do transportu takiego ładunku. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w branży transportowej, które zalecają wykorzystywanie rozwiązań elastycznych, dostosowujących się do zmieniających się potrzeb przewozowych. Warto także zaznaczyć, że przyczepy powinny być zgodne z normami bezpieczeństwa, co podkreśla znaczenie odpowiedniego doboru sprzętu transportowego.

Pytanie 32

Aby osiągnąć maksymalną efektywność oraz minimalne uszkodzenia ziarna, w przypadku pionowego transportu zboża, należy wykorzystać przenośnik

A. kubełkowy
B. wstrząsowy
C. ślimakowy
D. taśmowy
Przenośnik kubełkowy jest optymalnym rozwiązaniem do transportu zboża w pionie, co wynika z jego konstrukcji i sposobu działania. Budowa kubełkowa umożliwia skuteczne i delikatne podnoszenie ziarna, minimalizując uszkodzenia i straty. Kubełki są zaprojektowane tak, aby ziarno było w nich zabezpieczone, co redukuje ryzyko kruszenia i łamania. Przenośniki kubełkowe są szeroko stosowane w branży rolniczej oraz przemysłowej, szczególnie w młynach, gdzie transport zboża odbywa się na dużą wysokość. Warto również zauważyć, że są one zgodne z normami jakości, które zalecają minimalizację strat podczas transportu. W praktyce, ich zastosowanie efektywnie zwiększa wydajność całego procesu logistycznego, a także wpływa na jakość finalnego produktu. Dzięki ich elastyczności, można je stosować w różnych aplikacjach, co czyni je niezwykle wszechstronnym rozwiązaniem w transporcie materiałów sypkich.

Pytanie 33

Do smarowania amortyzatorów samochodowych oraz otwartych przekładni, powinno się użyć smaru

A. do łożysk ślizgowych
B. do łożysk tocznych
C. grafitowy
D. silikonowy
Smar grafitowy jest idealnym wyborem do smarowania resorów samochodowych oraz otwartych przekładni ze względu na swoje właściwości smarne i odporność na wysokie temperatury. Grafit, jako materiał stały, dzięki swojej strukturze warstwowej, umożliwia skuteczne zmniejszenie tarcia, co przekłada się na dłuższą żywotność komponentów mechanicznych. Stosowanie smaru grafitowego w resorach samochodowych zapewnia nie tylko doskonałą ochronę przed zużyciem, ale także zapobiega korozji. W przemyśle motoryzacyjnym, zgodnie z zaleceniami producentów, smar grafitowy jest często stosowany w miejscach narażonych na działanie dużych obciążeń i wstrząsów, co czyni go niezastąpionym w aplikacjach takich jak układy zawieszenia. Przykładem zastosowania może być smarowanie przegubów resorów, gdzie wymagane są wysokie parametry smarne. Warto zaznaczyć, że grafit jako dodatek do smaru poprawia również jego stabilność termiczną, co jest kluczowe w kontekście długotrwałej pracy w ekstremalnych warunkach.

Pytanie 34

Ząb brony z całkowicie uszkodzonym gwintem powinien być

A. wymieniany na nowy
B. obcinany i dospawany z użyciem śruby
C. oszlifowywany i nacinany nowy gwint
D. napawany i nagwintowywany
Odpowiedzi sugerujące napawanie, obcinanie czy szlifowanie zęba brony z uszkodzonym gwintem mogą wydawać się na pierwszy rzut oka sensowne, jednak w praktyce prowadzą do wielu problemów. Napawanie i nagwintowanie zęba może dać chwilowe efekty, ale taka naprawa często nie zapewnia wymaganej wytrzymałości i precyzji, co jest kluczowe dla bezpiecznego i efektywnego działania maszyn rolniczych. Zęby brony są narażone na duże obciążenia, a ich uszkodzenia mogą prowadzić do nieprawidłowego działania, co może z kolei prowadzić do dalszych uszkodzeń lub awarii maszyny. Próbując obciąć i dospawać śrubę, ryzykujemy, że nowa część nie będzie dobrze współpracowała z istniejącymi elementami, co może prowadzić do dodatkowych problemów. Oszlifowanie i nacięcie nowego gwintu również nie jest zalecane w przypadku tak poważnych uszkodzeń, ponieważ wymaga dużej precyzji, a każda niewielka pomyłka może skutkować nietrzymaniem standardów bezpieczeństwa. Właściwe podejście to wymiana na nową część, co nie tylko zapewnia długoterminowe bezpieczeństwo, ale również optymalizuje działanie sprzętu w przyszłości.

Pytanie 35

Pierwszą czynnością, którą należy wykonać podczas przeglądu technicznego akumulatora w pojeździe rolniczym, powinno być

A. sprawdzenie poziomu elektrolitu oraz drożności otworów wentylacyjnych
B. nasmarowanie zacisków wazeliną bezkwasową
C. sprawdzenie stopnia naładowania akumulatora
D. oczyszczenie akumulatora z kurzu i zacisków z osadu
Sprawdzanie poziomu elektrolitu i drożności otworów wentylacyjnych, nasmarowanie zacisków wazeliną bezkwasową oraz sprawdzenie stopnia naładowania akumulatora są istotnymi czynnościami, jednak nie powinny być one wykonywane jako pierwsze. Poziom elektrolitu i drożność wentylacji akumulatora są ważne dla jego funkcjonowania, ale przed sprawdzeniem tych elementów konieczne jest zapewnienie, że akumulator jest w czystym stanie. Zanieczyszczenia mogą maskować prawdziwy stan techniczny akumulatora, co prowadzi do błędnych diagnoz i niepotrzebnych kosztów. Nasmarowanie zacisków wazeliną bezkwasową to skuteczna metoda ochrony przed korozją, lecz nie ma sensu aplikować smaru na brudne zaciski, gdyż nie zapewni to wystarczającego połączenia elektrycznego. Sprawdzenie stopnia naładowania akumulatora jest istotne, ale powinno być poprzedzone wizualną inspekcją stanu akumulatora. W praktyce, przeprowadzanie tych działań w niewłaściwej kolejności może prowadzić do poważnych problemów, takich jak utrata wydajności akumulatora, obniżona moc rozruchowa oraz ryzyko uszkodzenia systemu elektrycznego pojazdu. Dlatego kluczowe jest, aby zawsze rozpoczynać przegląd od oczyszczenia akumulatora, co jest podstawowym standardem w utrzymaniu i serwisie pojazdów rolniczych.

Pytanie 36

Który zakład naprawczy sprzętu rolniczego oferuje najkorzystniejszą ofertę naprawy głównej dwuosiowego roztrząsacza obornika?

Tabela: Cennik zakładów naprawczych sprzętu rolniczego
Zakład IZakład IIZakład IIIZakład IV
Czas naprawy [h]28302535
Stawka za roboczogodzinę brutto [zł]50406030
Rabat na robociznę [%]105100

A. Zakład III
B. Zakład II
C. Zakład IV
D. Zakład I
Zakład IV jest poprawną odpowiedzią, ponieważ oferuje najkorzystniejszą cenę za naprawę główną dwuosiowego roztrząsacza obornika. Aby to ustalić, konieczne było przeanalizowanie całkowitych kosztów naprawy dla każdego zakładu, uwzględniając czas naprawy i stawkę roboczą. Zakład IV oferuje naprawę, która trwa 35 godzin przy stawce 30 zł za godzinę, co daje 1050 zł bez dodatkowych rabatów. To pokazuje, że ważne jest, aby dokładnie obliczyć koszty, a także zrozumieć, jakie czynniki wpływają na wycenę usługi. W branży napraw sprzętu rolniczego, kluczowe jest wybieranie zakładów, które oferują konkurencyjne ceny, ale także wysoką jakość usług. Analiza kosztów oraz porównanie ofert różnych zakładów jest zatem niezbędne w celu optymalizacji wydatków na naprawy sprzętu rolniczego i zapewnienia jego długoterminowej efektywności.

Pytanie 37

Jaka jest najwyższa stawka za godzinę pracy, przy której regeneracja lemiesza pługa zawieszanego jest uzasadniona ekonomicznie, biorąc pod uwagę, że proces regeneracji jednego lemiesza trwa pół godziny i wymaga użycia czterech elektrod po 2,50 zł każda? Nowy lemiesz kosztuje 40 zł.

A. 30 zł
B. 90 zł
C. 50 zł
D. 70 zł
Maksymalna stawka godzinowa za usługę regeneracji lemiesza pługa zawieszanego wynosi 50 zł. Przy regeneracji jednego lemiesza, która trwa pół godziny, koszty obejmują czas pracy oraz zużycie materiałów. Koszt czterech elektrod wynosi 10 zł (4 elektrody x 2,50 zł). Zatem całkowity koszt regeneracji wynosi 10 zł za materiały plus 25 zł za pół godziny pracy (50 zł/h). Łącznie daje to 35 zł. Regeneracja jest ekonomicznie uzasadniona, gdy koszt regeneracji jest niższy niż koszt zakupu nowego lemiesza, który wynosi 40 zł. Dlatego maksymalny koszt pracy wynoszący 50 zł na godzinę, przy uwzględnieniu wszystkich kosztów, nadal pozostaje w granicach opłacalności. Praktycznie, takie podejście pozwala na zwiększenie efektywności eksploatacji sprzętu rolniczego oraz minimalizację kosztów operacyjnych, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu flotą maszyn rolniczych.

Pytanie 38

Wykonano pomiary średnic czterech opraw łożyska i uzyskano następujące wyniki:

Które z opraw nadają się do dalszej eksploatacji bez regeneracji?



oprawa 1oprawa 2oprawa 3oprawa 4
72,01272,12072,00572,950
Dopuszczalne wymiary i zużycia oprawy łożyska
Rodzaj uszkodzenia oprawyOprzyrządowanie kontrolno-pomiaroweWymiar nominalny w [mm]Wymiar dopuszczalny w [mm]
Zużycie otworu pod łożyskoŚrednicówka 50÷7572,030
72,000
72,05

A. 1 i 3
B. 4 i 2
C. 1 i 2
D. 2 i 3
Wybór odpowiedzi, które wskazują na inne oprawy jako nadające się do dalszej eksploatacji, opiera się na błędnym rozumieniu wymagań dotyczących wymiarów dopuszczalnych dla opraw łożyskowych. Aby oprawa mogła być używana bez regeneracji, jej wymiary muszą się mieścić w ściśle określonych granicach tolerancji. W tym przypadku, dla otworów pod łożyska, normy branżowe precyzują, że akceptowalne wymiary to 72,000 mm do 72,050 mm. Analizując odpowiedzi, zauważamy, że oprawy 2 i 4 nie spełniają tego kryterium, co wyklucza je z możliwości dalszej eksploatacji. Często pojawia się błąd w założeniu, że nawet minimalne odchylenia od normy nie mają znaczenia, co jest fundamentalnie mylne. W praktyce, takie odchylenia mogą prowadzić do niewłaściwego osadzenia łożysk, co może skutkować ich zwiększoną awaryjnością i skróconą żywotnością. Dlatego ważne jest, aby każdy mechanik czy inżynier zdawał sobie sprawę z krytycznej roli, jaką odgrywają precyzyjne pomiary podczas diagnostyki i konserwacji maszyn. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym do awarii całego systemu mechanicznego.

Pytanie 39

Pierwszym krokiem przed rozpoczęciem remontu skrzyni przekładniowej maszyny jest

A. uzupełnienie warstwy malarskiej
B. wykonanie pomiarów
C. zdemontowanie bocznych pokryw
D. spuszczenie oleju
Podejmowanie działań przed demontażem skrzyni przekładniowej wymaga szczególnego uwzględnienia procedur i kolejności prac. Przeprowadzanie pomiarów przed zainicjowaniem demontażu, choć może wydawać się istotne, nie jest kluczowym krokiem w kontekście bezpieczeństwa i właściwego przeprowadzenia remontu. W rzeczywistości, wykonanie pomiarów po rozpoczęciu prac może być bardziej sensowne, aby zweryfikować stan komponentów. Demontaż pokryw bocznych bez wcześniejszego spuszczenia oleju wiąże się z ryzykiem wycieku, co jest nie tylko niebezpieczne, ale również może prowadzić do zanieczyszczenia miejsca pracy. Dodatkowo, uzupełnianie powłok malarskich nie ma bezpośredniego związku z procesem remontu skrzyni przekładniowej i powinno być podejmowane po zakończeniu prac mechanicznych oraz w kontekście estetyki, a nie jako krok wstępny. Kluczowe jest, aby pamiętać, że przed przystąpieniem do jakichkolwiek działań związanych z remontem, należy najpierw zadbać o odpowiednią prozdrowotność i bezpieczeństwo, co właśnie podkreśla znaczenie spuszczenia oleju. Ignorowanie tej zasady może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno dla zdrowia operatora, jak i dla funkcjonowania maszyny.

Pytanie 40

W procesie produkcji pasz treściwych używa się

A. siekaczy
B. śrutowników
C. parników
D. przetrząsaczy
Przetrząsacze, siekacze i parniki to narzędzia, które pełnią zupełnie inne funkcje w procesie produkcji pasz i nie są odpowiednie do przygotowywania pasz treściwych. Przetrząsacze są urządzeniami używanymi głównie do zbioru i suszenia roślin, takich jak trawy i zioła, ale nie są przeznaczone do obróbki pasz treściwych, które wymagają rozdrabniania na mniejsze cząstki. Z kolei siekacze są używane do krojenia zielonek i pasz objętościowych, takich jak siano czy kiszonka, co również nie jest bezpośrednio związane z przygotowaniem pasz treściwych. W kontekście żywienia zwierząt, pasze treściwe, takie jak zboża i ich pochodne, wymagają procesu mielenia, aby poprawić ich strawność. Parniki służą do obróbki cieplnej paszy, co może być użyteczne w przypadku niektórych rodzajów paszy, ale nie są one odpowiednie do procesu rozdrabniania. Zrozumienie właściwych zastosowań tych narzędzi jest kluczowe, ponieważ nieprawidłowe ich użycie może prowadzić do obniżenia jakości paszy, a tym samym negatywnie wpłynąć na zdrowie i wydajność zwierząt. Dlatego ważne jest, aby stosować odpowiednie urządzenia do konkretnych czynności w procesie przygotowania pasz, aby zapewnić ich optymalną jakość i przyswajalność.