Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik stylista
  • Kwalifikacja: MOD.03 - Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych
  • Data rozpoczęcia: 26 lutego 2025 06:51
  • Data zakończenia: 26 lutego 2025 07:15

Egzamin niezdany

Wynik: 9/40 punktów (22,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Do jakich czynności można wykorzystać maszynę łańcuszkową?

A. do naszywania aplikacji na przednią część sukni
B. do zszycia szwu siedzeniowego w spodniach
C. do tymczasowego łączenia wkładu z przodem wyrobu
D. do tworzenia dziurek w odzieży męskiej
Odpowiedzi, które sugerują wykonanie dziurek w ubraniach męskich, naszywanie aplikacji na przód sukni oraz tymczasowe połączenie wkładu z przodem wyrobu, nie są właściwe, ponieważ nie uwzględniają specyfiki zastosowań maszyny łańcuszkowej. Wykonanie dziurek w odzieży zazwyczaj wymaga zastosowania specjalistycznych maszyn do dziurkowania, które gwarantują precyzyjne i estetyczne wykończenie. Maszyna łańcuszkowa, mimo swojej wszechstronności, nie jest zaprojektowana do tego celu, ponieważ nie zapewnia odpowiedniej kontroli nad rozmiarem i kształtem dziurek. Ponadto, naszywanie aplikacji na odzież zazwyczaj odbywa się przy użyciu maszyn do haftu lub aplikacji, które oferują różnorodne wzory i techniki wykończenia. Maszyny łańcuszkowe mogą zrealizować naszywanie, ale efekt końcowy może nie spełniać oczekiwań estetycznych. W przypadku tymczasowego połączenia wkładu z przodem wyrobu, odpowiednie są maszyny do szycia z funkcją poziomego zszywania, które lepiej radzą sobie z materiałami wymagającymi elastyczności i tymczasowych połączeń. Błędem jest więc mylenie funkcji maszyn oraz ich zastosowań, co może prowadzić do nieodpowiednich wyborów technologicznych w procesie produkcji odzieży.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Ile wynosi koszt wykonania usługi polegającej na dopasowaniu marynarki damskiej wzdłuż linii boków, skrócenie rękawów i wymiana guzików, zgodnie z przestawionym cennikiem usług krawieckich?

Lp.Rodzaj usługi krawieckiejCena usługi
Marynarka damska
1.Taliowanie przez plecy15,00 zł
2.Taliowanie po bokach20,00 zł
3.Skrócenie z długości25,00 zł
4.Skrócenie rękawów30,00 zł
5.Podcięcie kołnierza20,00 zł
6.Przesunięcie guzików15,00 zł
7.Wymiana guzików na inne20,00 zł

A. 55,00 zł
B. 65,00 zł
C. 60,00 zł
D. 70,00 zł
Wybór innej kwoty niż 70,00 zł może wynikać z kilku nieporozumień związanych z obliczaniem kosztów usług krawieckich. Często osoby, które nie mają doświadczenia w tej dziedzinie, mogą nie uwzględnić wszystkich elementów składających się na finalną cenę. Na przykład, przyjmując koszt 65,00 zł, można pominąć istotny element, jakim jest indywidualne dopasowanie marynarki do sylwetki klienta. Kolejnym przykładem może być mylenie kosztów skrócenia rękawów, które mogą być różnie wyceniane w różnych warsztatach, co prowadzi do błędnych kalkulacji. Również niektórzy mogą przyjąć, że wymiana guzików to zaledwie drobny wydatek, nie zdając sobie sprawy, że w przypadku pewnych materiałów i stylów guzików, cena może być znacznie wyższa. W krawiectwie istotne jest również zrozumienie, że każda usługa wymaga precyzyjnego podejścia, a ceny powinny odzwierciedlać zarówno czas pracy, jak i umiejętności krawca. Mylne założenia mogą prowadzić do zaniżania kosztów, co w dłuższej perspektywie wpływa na jakość usług oraz zadowolenie klientów. Kluczowym elementem jest zawsze dokładne zapoznanie się z cennikiem oraz ustalenie wszystkich szczegółów przed przystąpieniem do realizacji usługi.

Pytanie 6

W jakim celu nanosi się punkty montażowe na wykrój rękawa oraz na wykroje przodu i tyłu?

A. Wyznaczania nitki osnowy na rękawie oraz przodzie i tyle
B. Prawidłowego połączenia rękawa z przodem i tyłem
C. Oznaczenia krawędzi i narożników rękawa oraz przodu i tyłu
D. Oznaczenia dodatku konstrukcyjnego na rękawie oraz przodzie i tyłu
Zaznaczanie dodatku konstrukcyjnego na rękawie, przodzie i tyle oraz oznaczanie krawędzi i naroża rękawa, przodu i tyłu to koncepcje, które nie oddają rzeczywistego celu punktów montażowych. Dodatek konstrukcyjny, choć istotny w szyciu, nie jest bezpośrednio powiązany z precyzyjnym łączeniem poszczególnych elementów odzieży. Zazwyczaj dodatki konstrukcyjne są istotne dla określenia miejsca, w którym następuje szycie, ale nie mają one bezpośredniego wpływu na dopasowanie, które jest kluczowe dla funkcji montażu. Podobnie, zaznaczanie krawędzi i naroży, choć przydatne w kontekście ogólnej orientacji w wykroju, nie spełnia roli punktów montażowych, które mają za zadanie zapewnić prawidłową alignację poszczególnych części odzieży. Wyznaczanie nitki osnowy na rękawie oraz przodzie i tyle jest inną techniką, która odnosi się do kierunku tkania i stabilności materiału, ale nie ma bezpośredniego wpływu na proces montażu. Rozumienie tych pojęć jest kluczowe, aby unikać typowych błędów myślowych, które mogą prowadzić do niewłaściwego szycia, wpływając na ogólną jakość i estetykę odzieży. W praktyce, każdy etap produkcji odzieży powinien być oznaczony zgodnie z zaleceniami, aby zapewnić, że wszystkie elementy współpracują ze sobą w sposób harmonijny, co jest kluczowe dla uzyskania efektywnego i estetycznie zrealizowanego wyrobu.

Pytanie 7

Rękawówka – specjalna podszewka używana do wykańczania rękawów, np. w męskich marynarkach, to materiał

A. z jedwabiu wiskozowego o splocie atłasowym, tkaną w białe i czarne paski
B. z elany o splocie płóciennym tkaną w kratę
C. bawełniana o splocie skośnym łamanym lub skośnym wzmacnianym
D. z jedwabiu wiskozowego o splocie płóciennym
Wybierając tkaniny do rękawów w męskich marynarkach, musisz wiedzieć, jak różne materiały się sprawdzają. Bawełna o splocie skośnym łamanym może być trwała, ale czasem jest zbyt gruba i sztywna, co ogranicza ruchy. W dodatku bawełna nie ma świetnych właściwości termicznych, jak wiskoza, więc nie jest najlepszym pomysłem na podszewkę w eleganckich ciuchach, które powinny być wygodne. Jedwab wiskozowy o splocie płóciennym też nie pasuje, bo chociaż jest mocny, brakuje mu gładkości atłasowego splotu, co bardzo wpływa na komfort noszenia. Na końcu, tkanina z elany w kratę, mimo że elastyczna, wcale nie nadaje się na podszewkę w marynarkach, bo oczekiwanie jest takie, że będzie bardziej formalny wygląd. Użycie niewłaściwych materiałów może negatywnie wpłynąć na odbiór ubrania, dlatego ważne jest, by wiedzieć, jakie tkaniny są odpowiednie w męskiej modzie.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Jakie wykończenie należy zastosować do krawędzi szwów bocznych w damskim żakiecie bez podszewki?

A. wypustka
B. lamówka
C. obłożenie
D. lampas
Lamówka to szereg technik wykończeniowych, które polegają na obszywaniu krawędzi tkaniny w celu zwiększenia ich trwałości oraz estetyki. W przypadku żakietów damskich bez podszewki, zastosowanie lamówki jest szczególnie praktyczne, ponieważ pozwala na ukrycie surowego brzegu tkaniny, co nadaje elegancki wygląd oraz zabezpiecza przed strzępieniem. Lamówka może być wykonana z tej samej tkaniny, co żakiet, lub z materiału kontrastowego, co umożliwia uzyskanie interesujących efektów wizualnych. W branży mody zasady te są standardem, a ich stosowanie może znacząco wpłynąć na jakość końcowego produktu. Przykładem zastosowania lamówki w praktyce może być obszycie krawędzi kieszeni w żakiecie, co nie tylko zwiększa trwałość, ale także podkreśla detale konstrukcyjne. Dobrą praktyką jest również stosowanie lamówki w miejscach, gdzie krawędzie tkaniny są narażone na intensywne użytkowanie, co dodatkowo zabezpiecza odzież przed uszkodzeniem i wydłuża jej żywotność.

Pytanie 10

Co może być przyczyną usterek w maszynie stębnowej, gdy nić górna przerywa się w trakcie szycia?

A. niewłaściwy nacisk stopki na zszywane warstwy materiału
B. nieprawidłowe nawleczenie bębenka mechanizmu chwytacza
C. nieprawidłowe zamocowanie igły w uchwycie
D. uszkodzone krawędzie sprężynki regulacyjnej w bębenku
Niewłaściwy docisk zszywanej warstwy materiału stopką może wpływać na jakość szycia, jednak nie jest bezpośrednią przyczyną zrywania nici górnej. Zbyt mały lub zbyt duży docisk może prowadzić do problemów z równomiernym prowadzeniem materiału, co może skutkować niedostatecznym napięciem nici. W sytuacji, gdy materiał nie jest odpowiednio dociskany, może być trudno osiągnąć zamierzony efekt szycia, ale to nie ma bezpośredniego związku z łamaniem nici. Niewłaściwe nawleczenie bębenka mechanizmu chwytacza również może prowadzić do problemów z szyciem, jednak bardziej dotyczy to zacięć nici i problemów z jej podawaniem, niż zrywaniem górnej nici. Wymaga to staranności w prawidłowym nawleczeniu zarówno bębenka, jak i górnej nici, aby uniknąć problemów. Uszkodzone krawędzie sprężynki regulacyjnej w bębenku mogą wpływać na napięcie nici, co również nie jest bezpośrednim powodem zrywania nici górnej. Takie uszkodzenia mogą prowadzić do niestabilności w napięciu nici, jednak w pierwszej kolejności sprawdzenie mocowania igły powinno być priorytetem. Zrozumienie przyczyn problemów z maszyną stębnową i ich związku z różnymi ustawieniami oraz komponentami jest kluczowe dla efektywnego szycia.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Jakie jest rozmiar dodatku na szew w kołnierzyku bluzki wykonanej z tkaniny bawełnianej?

A. 0,5 cm
B. 2,5 cm
C. 1,5 cm
D. 0,1 cm
Wybór niewłaściwej wielkości dodatku na szew w kołnierzu bluzki z tkaniny bawełnianej może prowadzić do wielu problemów związanych z jakością oraz funkcjonalnością odzieży. Odpowiedzi takie jak 0,1 cm, 1,5 cm i 2,5 cm są nieodpowiednie, ponieważ każda z nich ma swoje własne konsekwencje w kontekście krawiectwa. Dodatkowy margines na szew o wielkości 0,1 cm jest zdecydowanie zbyt mały, co może skutkować nieodpowiednim wykończeniem brzegu kołnierza, a także jego łatwym rozdzieraniem się w trakcie użytkowania. Zbyt mała ilość materiału na szew nie pozwala na odpowiednie jego zabezpieczenie, co w efekcie prowadzi do szybkiego zużycia odzieży. Z drugiej strony, zbyt dużą wartość dodatku, jak 1,5 cm czy 2,5 cm, można uznać za nadmiar, który wprowadza zbędny ciężar w konstrukcji odzieży oraz zwiększa ryzyko deformacji podczas prania lub noszenia. W przypadku większych dodatków, może również wystąpić problem z estetyką wykończenia, ponieważ nadmiar materiału wymaga bardziej skomplikowanego przetwarzania, co może być czasochłonne i kosztowne. Kluczowe jest, aby przy projektowaniu odzieży kierować się sprawdzonymi standardami branżowymi, które wskazują, że dodatek na szew w kołnierzu bluzki powinien wynosić około 0,5 cm, co sprzyja zarówno estetyce, jak i funkcjonalności wyrobu.

Pytanie 13

Norma to dokument

A. obowiązujący, przyjmowany przez najwyższe organy państwowe
B. umożliwiający wytworzenie produktu w przedsiębiorstwie państwowym
C. dobrowolny, zaakceptowany przez uznaną jednostkę normalizacyjną
D. określający sposób działania przedsiębiorstwa prywatnego
Odpowiedzi sugerujące, że norma jest dokumentem obowiązującym uchwalanym przez najwyższe organy państwowe, czy też dobrowolnym, zaakceptowanym przez uznaną jednostkę normalizacyjną, wprowadzają w błąd, ponieważ nie uwzględniają istotnej roli norm w kontekście działalności prywatnych przedsiębiorstw. Normy nie są jedynie aktami prawnymi, ale także dobrowolnymi dokumentami, które przedsiębiorstwa wybierają na podstawie własnych potrzeb i strategii. Obowiązujące normy, takie jak normy ISO, choć uznawane są na poziomie międzynarodowym, nie są narzucane przez państwo, lecz dobrowolnie przyjmowane przez organizacje chcące poprawić swoje procesy oraz jakość produktów. Z kolei sugestia, że norma pozwala na stworzenie produktu w przedsiębiorstwie państwowym, również jest nieprecyzyjna, ponieważ normy mają na celu nie tylko tworzenie produktów, ale przede wszystkim zapewnienie odpowiednich standardów jakości i efektywności w procesach produkcyjnych. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie norm z regulacjami prawnymi, co prowadzi do dezinformacji na temat ich charakterystyki i zastosowania. Normy są narzędziem wsparcia dla przedsiębiorstw w dążeniu do doskonałości operacyjnej i spełnienia oczekiwań rynku, dlatego ich znaczenie w sektorze prywatnym jest niezaprzeczalne.

Pytanie 14

Rękaw podstawowy, przykładowo do bluzki, tworzy się przy wykorzystaniu modelowania

A. przestrzenne
B. konfekcyjne
C. na podstawie siatki konstrukcyjnej
D. na podstawie formy konstrukcyjnej
Wybór odpowiedzi związanej z formą konstrukcyjną, przestrzenną czy konfekcyjną może wynikać z niejasności co do procesów modelowania w krawiectwie. Forma konstrukcyjna jest bardziej ogólnym podejściem, które skupia się na zasadach i technikach tworzenia odzieży, jednak nie dostarcza konkretnych narzędzi do precyzyjnego projektowania detali, takich jak rękawy. Odpowiedzi te nie uwzględniają znaczenia siatki konstrukcyjnej, która jest kluczowa dla efektywnego modelowania. Przestrzenne modelowanie może być używane w projektowaniu 3D, ale nie zastępuje tradycyjnych technik siatki, które są szeroko stosowane w odzieżowym rzemiośle. Z kolei koncepcja konfekcyjna dotyczy masowej produkcji odzieży, co niekoniecznie odnosi się do precyzyjnego modelowania indywidualnych elementów, jak rękaw bluzki. W praktyce, projektanci często popełniają błąd, myśląc, że można stworzyć odzież bez precyzyjnego schematu, co prowadzi do słabego dopasowania i problemów z komfortem użytkowania odzieży. Dlatego kluczowe jest zastosowanie siatki konstrukcyjnej jako podstawy dla dalszego projektowania, co pozwala na zachowanie jakości i estetyki tworzonych elementów odzieży.

Pytanie 15

Na której linii przodu bluzki damskiej podstawowej umiejscowiona jest konstrukcyjna zaszewka piersiowa?

A. Talii
B. Boku
C. Środka przodu
D. Podkroju szyi
Zaszewka piersiowa, znana również jako zaszewka na biust, jest kluczowym elementem konstrukcji bluzek damskich, umiejscowionym w środkowej części przodu, co ma na celu dopasowanie odzieży do naturalnych linii ciała. Umiejscowienie zaszewki w tej lokalizacji sprzyja uzyskaniu odpowiedniego kształtu i konturu biustu, co jest istotne dla estetyki i komfortu noszenia. Przykładowo, bluzki z zaszewkami piersiowymi lepiej leżą na sylwetkach o różnych proporcjach, ponieważ umożliwiają modelowanie materiału w miejscach kluczowych dla sylwetki. W przemyśle odzieżowym standardem jest stosowanie zaszewek w bluzkach, co potwierdzają zasady konstrukcji odzieży i dobre praktyki w szyciu, które zalecają dostosowywanie kroju do anatomicznych szczegółów ciała. Zaszewki te mogą być różnie modyfikowane w zależności od stylu bluzki oraz materiału, co pozwala na większą swobodę projektowania i dostosowywania do potrzeb klientek.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Jaka jest norma zużycia tkaniny jedwabnej o szerokości 90 cm, którą należy wykorzystać do uszycia prostej sukienki o długości 80 cm dla szczupłej klientki, z krótkim rękawem o długości 30 cm?

A. 190 cm
B. 210 cm
C. 120 cm
D. 110 cm
Zrozumienie norm zużycia tkaniny jest kluczowe w krawiectwie, a błędne odpowiedzi w tym teście mogą wynikać z kilku powszechnych nieporozumień. Na przykład, odpowiedzi takie jak 120 cm czy 110 cm pomijają istotne aspekty, takie jak długość rękawów i niezbędne zapasy na szwy. Zbyt niski wynik może sugerować, że nie uwzględniono szerokości materiału oraz odpowiednich zapasów, co prowadzi do niepełnej analizy potrzebnej ilości tkaniny. Z kolei odpowiedzi 190 cm i 210 cm mogą wskazywać na niepoprawną interpretację zapasów na szwy oraz układ tkaniny na wykroju. Kluczowe jest, aby w obliczeniach uwzględnić również marginesy na wykończenia, które są standardową praktyką. Dlatego, przy obliczaniu wymaganej ilości materiału, zaleca się stosowanie sprawdzonych norm i standardów krawieckich, co zwiększa precyzję oraz jakość ostatecznego wyrobu. Nieprawidłowe podejście do tego zagadnienia może prowadzić do znacznych strat materiałowych oraz niezadowolenia klientek z gotowego produktu.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Aby obliczyć normę zużycia materiału o szerokości 0,90 m potrzebnego do uszycia płaszcza damskiego typu dyplomatka dla klientki o wymiarach 174/86/112, co powinno być uwzględnione?

A. długość rękawa, długość płaszcza, 10% dodatku na szwy oraz podwinięcia
B. długość rękawa, dwie długości płaszcza, 20% dodatku na szwy oraz podwinięcia
C. dwie długości rękawa, dwie długości płaszcza, 10% dodatku na szwy oraz podwinięcia
D. dwie długości rękawa, dwie długości płaszcza, 20% dodatku na szwy oraz podwinięcia
W przypadku błędnych odpowiedzi występuje kilka kluczowych nieścisłości, które mogą prowadzić do nieprawidłowego wyliczenia normy zużycia materiału. Niektóre odpowiedzi sugerują, że wystarczy uwzględnić jedną długość rękawa lub jedną długość płaszcza, co jest niewłaściwe, ponieważ odpowiedni krój płaszcza wymaga zazwyczaj dwóch długości rękawa oraz dwóch długości płaszcza, aby uzyskać właściwy wygląd i proporcje. Użycie tylko jednej długości rękawa może skutkować brakiem symetrii oraz niewłaściwym dopasowaniem do ciała. Dodatkowo, 10% na szwy i podwinięcia jest standardem w branży, jednak niektóre odpowiedzi sugerują 20% dodatek, co jest zbyt dużą wartością w kontekście klasycznego szycia płaszczy, gdzie 10% jest wystarczające, a większy procent może prowadzić do nadmiernego zużycia materiału oraz zwiększenia kosztów produkcji. Zbyt wysoki dodatek na szwy i podwinięcia prowadzi również do marnotrawstwa materiału, co jest nieefektywne z perspektywy zarządzania zasobami w procesie produkcji odzieży. W branży krawieckiej istotne jest ścisłe przestrzeganie standardów dotyczących obliczania normy zużycia, aby zapewnić optymalne wykorzystanie materiałów oraz zminimalizować odpady. Właściwe wyliczenia są kluczowe dla efektywności procesu produkcyjnego oraz jakości końcowego produktu.

Pytanie 21

Z jakiego rodzaju materiału odzieżowego można wykonać klasyczną, przewiewną bluzkę damską?

A. Z satyny
B. Z flaneli
C. Z kretonu
D. Z etaminy
Flanela, mimo że jest miła i ciepła, wcale nie nadaje się na letnie, przewiewne koszule. To raczej grubsza tkanina, idealna na zimę, bo trzyma ciepło, a latem może być niewygodna i powodować, że się pocisz. Jest dużo cięższa i mniej oddychająca. Natomiast satyna wygląda elegancko, ale też jest cięższa, więc w upale będzie duszno. Koszule z satyny mogą sprawić, że poczujesz się trochę jak w saunie. Kreton, to mieszanka bawełny i poliestru, też nie jest najlepszym wyborem, bo zazwyczaj jest zbyt gruby, co ogranicza ruchy. Jak wybierasz materiał do koszuli, warto zwrócić uwagę na to, jak się nosi, a nie tylko jak wygląda. W praktyce wielu designerów poleca lekkie, naturalne materiały na lato, bo to klucz do komfortu.

Pytanie 22

Aby stworzyć formy kamizelki damskiej przez modelowanie przodu i tylnej części bluzki damskiej dopasowanej, konieczne jest, oprócz wymiarów ciała, określenie długości kamizelki oraz zaznaczenie

A. miejsc montażu zapięcia
B. kształtu linii modelowej dekoltu i dolnej części
C. miejsc wszycia kieszeni
D. punktów styku na krawędziach elementów
Wybór odpowiedzi dotyczący punktów spotkań na krawędziach elementów, miejsc wykonania zapięcia oraz miejsc naszycia kieszeni wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące kluczowych aspektów projektowania odzieży. Punkty spotkań na krawędziach elementów są istotne w kontekście konstrukcji, ale nie mają bezpośredniego wpływu na ogólny kształt kamizelki, który jest determinowany przez linie modelowe. Miejsca wykonania zapięcia są bardziej technicznym detalem, który nie wpływa na zamysł estetyczny odzieży, a ich oznaczenie można wykonać na późniejszych etapach produkcji. Również naszycie kieszeni, chociaż istotne z praktycznego punktu widzenia, nie ma znaczenia na etapie modelowania formy, ponieważ przyporządkowanie lokalizacji kieszeni następuje zwykle po ustaleniu zasadniczego kształtu odzieży. Kluczowym błędem myślowym jest skupienie się na detalach konstrukcyjnych, zaniedbując istotę formy dekoltu i dołu, które są fundamentalne dla estetyki i funkcjonalności kamizelki. Warto zrozumieć, że projektowanie odzieży to proces, w którym każdy etap ma swoje znaczenie, a szczegóły mogą być dostosowywane w ramach już istniejącej formy, która powinna być najpierw określona przez linie modelowe.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Jakie materiały tekstylne i izolacyjne powinny być wykorzystane do szycia damskiego płaszcza typu dyplomatka?

A. Madera, futro syntetyczne
B. Flausz, watolina
C. < Kresz, laminat
D. Popelina, włóknina puszysta
Wybór materiałów do szycia płaszcza damskiego to niełatwy temat, bo trzeba rozumieć, jak każdy z nich działa i do czego się nadaje. Madera i sztuczne futro, mimo że czasami mogą wyglądać fajnie, to w tym wypadku niezbyt się sprawdzą. Madera jest ciężka i mało elastyczna, co ogranicza ruchy, a futro sztuczne, choć modne, nie daje dobrej izolacji, co ważne w zimie. Kresz i laminat też nie są najlepszymi wyborem. Kresz to materiał bardziej sportowy, a do eleganckich płaszczy się nie nadaje. Laminat natomiast jest raczej do odzieży wodoodpornej, co do elegancji płaszcze nie pasuje. Popelina i włóknina puszysta też nie są odpowiednie. Popelina jest za cienka i bardziej do bluzek, a włóknina puszysta, choć może służyć jako podszewka, to nie zapewnia odpowiedniej izolacji w zimie. Ważne, żeby dobrze znać materiały, które się nadają do płaszczy, bo niewłaściwy wybór może skutkować kiepskim efektem i użytkownik może być niezadowolony.

Pytanie 27

Poduszka krawiecka to narzędzie pomocnicze, które służy do prasowania

A. materiału z pokryciem włóknistym
B. ukształtowanych części odzieży
C. materiałów o dużych powierzchniach
D. elementów o prostych liniach
Jeśli zaznaczałeś odpowiedzi o prasowaniu większych materiałów czy elementów prostych, to niestety były one błędne. Poduszki krawieckie są stworzone do radzenia sobie z kształtnymi elementami, a nie z dużymi, prostokątnymi powierzchniami, jak kołdry czy spódnice. Przy prasowaniu takich rzeczy lepiej użyć deski do prasowania, bo ona daje stabilną i równą powierzchnię. Z doświadczenia mogę powiedzieć, że używanie poduszki do prasowania prostych linii, jak kanty spodni, to też nie najlepszy pomysł. W takich sytuacjach deska z wyprofilowanymi końcówkami będzie dużo lepsza. No i pamiętaj, że poduszka krawiecka nie jest potrzebna do materiałów z okrywą włókienną – jej głównym celem jest wsparcie w prasowaniu odzieży o specyficznych kształtach. Czasami ludzie mylą funkcję narzędzi krawieckich, dlatego warto zwracać uwagę na to, co i jak używać, by nie obniżać jakości swojej pracy.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Regulację odległości pomiędzy dwoma następującymi przeplotami ściegu maszynowego w maszynie stębnowej wykonuje się przy pomocy regulatora

A. skoku ściegu
B. szerokości ściegu
C. napięcia nici górnej
D. siły docisku stopki
Odpowiedzi dotyczące szerokości ściegu, napięcia nici górnej oraz siły docisku stopki są nieprawidłowe z perspektywy technicznej. Szerokość ściegu odnosi się do odległości pomiędzy skrajnymi punktami ściegu zygzakowego, co jest istotne jedynie w przypadku zastosowania ozdobnych lub zygzakowych ściegów, a nie w kontekście ustawiania odległości między przeplotami ściegu maszynowego, co dotyczy skoku. Napięcie nici górnej jest istotne dla jakości ściegu, gdyż odpowiada za napięcie nitki podczas szycia, ale nie wpływa na długość samego ściegu ani na odległość między przeplotami. Również siła docisku stopki, chociaż ważna dla stabilności materiału podczas szycia, nie ma wpływu na długość czy odległość między poszczególnymi przeplotami. Często popełnianym błędem jest mylenie tych parametrów, co może prowadzić do nieprawidłowego ustawienia maszyny i w efekcie do obniżenia jakości wyrobów. W przypadku szycia, precyzyjne ustawienie skoku ściegu jest kluczowe dla zapewnienia odpowiedniego wyglądu i trwałości szwów, dlatego istotne jest, aby zrozumieć różnice między tymi parametrami i ich wpływ na proces szycia.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Składnik odzieży na górną lub dolną część ciała, który został utworzony poprzez połączenie określonych segmentów konstrukcyjnych za pomocą linii prostych, łamanych i krzywych, to

A. szablon pomocniczy
B. forma konstrukcyjna
C. forma modelowa
D. szablon podstawowy
Koncept formy konstrukcyjnej często mylony jest z innymi terminami, co prowadzi do nieporozumień w zakresie projektowania odzieży. Szablon pomocniczy, na przykład, to narzędzie wspierające proces kreacji, jednak nie stanowi odrębnej formy odzieżowej. Jego rola ogranicza się do pomocy w wykonaniu detali lub sprawdzaniu proporcji, a nie do tworzenia podstawowego kształtu odzieży. Szablon podstawowy natomiast jest to uproszczony model odzieży, który nie uwzględnia specyficznych modyfikacji i detali, co czyni go mniej uniwersalnym narzędziem w kontekście bardziej złożonych projektów. Forma modelowa to termin, który odnosi się do kształtu lub wyrazu wizualnego odzieży; nie jest to jednak odniesienie do samego procesu konstrukcji linii. Kluczowym błędem w myśleniu jest zatem mylenie funkcji i zastosowania tych pojęć, co może prowadzić do nieodpowiednich rozwiązań w procesie projektowania. W praktyce, znajomość tych terminów i ich zastosowania jest niezbędna do tworzenia odzieży, która będzie spełniać zarówno estetyczne, jak i funkcjonalne wymagania rynku.

Pytanie 33

Aby zabezpieczyć krawędzie wykrojów odzieżowych, należy użyć maszyny

A. stębnówki
B. podszywarki
C. owerloka
D. ryglówki
Owerlok to specjalistyczna maszyna do szycia, która jest powszechnie stosowana do zabezpieczania brzegów wykrojów odzieży. Jej główną funkcją jest zapobieganie pruciu się materiału poprzez jednoczesne szycie i obrzucanie krawędzi. Dzięki zastosowaniu wielu igieł i nici, owerlok tworzy mocny i elastyczny szew, który jest idealny dla tkanin stretchowych i dzianin. Przykładem zastosowania owerloka jest szycie bluzek, sukienek czy spodni, gdzie elastyczność szwu jest kluczowa dla komfortu noszenia. W branży odzieżowej standardem jest używanie owerloków w produkcji masowej, co pozwala na znaczne zwiększenie wydajności oraz jakości wyrobów. Dobrą praktyką jest także regularne serwisowanie tych maszyn, co zapewnia ich długotrwałe użytkowanie i minimalizuje ryzyko awarii podczas produkcji.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Obwód klatki piersiowej przez piersi oznaczany jest symbolem

A. opx
B. obt
C. XcXc
D. XlXl
Odpowiedzi 'obt', 'XlXl' oraz 'XcXc' są nieprawidłowe, ponieważ nie odpowiadają standardowym oznaczeniom stosowanym w zawodach medycznych. Odpowiedź 'obt' sugeruje, że może to być skrót od 'obwód' - jednak nie jest to powszechnie uznawany termin w kontekście klatki piersiowej. W rzeczywistości, symbolika w medycynie opiera się na ustalonych konwencjach, które mają na celu zapewnienie jednoznaczności i ułatwienie komunikacji między specjalistami. Odpowiedzi takie jak 'XlXl' i 'XcXc' nie mają żadnego uznania w literaturze medycznej i mogą być mylące. Używanie nieprawidłowych terminów może prowadzić do poważnych nieporozumień w kontekście diagnozowania i leczenia. Na przykład, w kontekście dokumentacji pacjentów, niewłaściwe oznaczenie obwodu klatki piersiowej może skutkować błędnymi informacjami na temat stanu ich zdrowia, co z kolei może wpływać na podejmowane decyzje terapeutyczne. Dobrą praktyką w medycynie jest stosowanie uznawanych skrótów i terminologii, aby uniknąć błędów w komunikacji i zapewnić wysoką jakość opieki nad pacjentem. Dlatego ważne jest, aby zawsze korzystać z poprawnych oznaczeń i być świadomym konwencji obowiązujących w danym obszarze. Zachęcamy do zapoznania się z literaturą medyczną w celu lepszego zrozumienia tych koncepcji.

Pytanie 36

Aby wykonać konfekcjonowanie sukni z dzianiny, jakie ściegi szyjące powinny być użyte?

A. zygzakowy i łańcuszkowy
B. łańcuszkowy i obrzucający
C. pokrywający i stębnowy
D. stębnowy i zygzakowy
Jak wybierzesz inne opcje, to możesz natknąć się na spore kłopoty z szyciem sukienek z dzianiny. Na przykład, jeśli użyjesz ściegu pokrywającego z stębnowym, to szwy mogą stać się sztywne. A to nie jest dobre dla dzianin, które muszą być elastyczne. Ścieg pokrywający ma swoje miejsce, ale nie daje odpowiedniej rozciągliwości, co może sprawić, że odzież będzie niewygodna. A ścieg stębnowy? No, często się go używa, ale z dzianinami to nie jest dobry pomysł, bo może prowadzić do pękania materiału, zwłaszcza jak nie użyjesz go w odpowiednich miejscach. Odpowiedź dotycząca ściegu zygzakowego też nie jest najlepsza. Choć ma trochę elastyczności, to i tak nie zabezpiecza krawędzi tak dobrze jak ścieg obrzucający. Wybór niewłaściwych ściegów to częsty błąd, pewnie przez brak wiedzy o technikach szycia. W przemyśle tekstylnym ważne jest, żeby znać, które ściegi najlepiej pasują do danych zastosowań, żeby produkty były trwałe i komfortowe. Dlatego warto przed podjęciem decyzji o ściegach zasięgnąć informacji o ich właściwościach i zastosowaniach.

Pytanie 37

Jak należy prasować damski płaszcz z wełnianego flauszu na podszewce?

A. z prawej strony lekko nawilżony materiał, temperatura prasowania 200°C
B. z lewej strony przez mokrą zaparzaczkę, temperatura prasowania 120°C
C. z lewej strony na sucho, temperatura prasowania 110°C
D. z prawej strony przez mokrą zaparzaczkę, temperatura prasowania 150°C
Prasowanie płaszcza damskiego z wełnianego flauszu wymaga szczególnej uwagi i znajomości właściwych metod, co niestety nie zostało uwzględnione w innych odpowiedziach. Na przykład prasowanie po lewej stronie na sucho w temperaturze 110°C nie jest rekomendowane. Wełna jest wrażliwa na wysoką temperaturę, która może prowadzić do skurczenia się tkaniny oraz powstawania niepożądanych zagnieceń. Zastosowanie suchej metody prasowania może dodatkowo narazić materiał na działanie wysokiej temperatury, co w konsekwencji może uszkodzić jego strukturę. Podobnie, prasowanie po prawej stronie lekko zwilżonym materiałem w temperaturze 200°C to zbyt wysoka temperatura dla wełny, co również może przyczynić się do zniszczenia włókien. Nieodpowiednia temperatura oraz brak nawilżenia podczas prasowania mogą prowadzić do spalenia tkaniny, co jest niestety powszechnym błędem, wynikającym z niezrozumienia właściwości materiałów. Ostatecznie, aby prawidłowo zadbać o wełniane płaszcze, zaleca się stosowanie odpowiednich metod prasowania zgodnych z najlepszymi praktykami, co przekłada się na długotrwałe użytkowanie odzieży.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Jakie kroki powinien podjąć krawiec w trakcie przygotowań odzieży do pierwszej miary?

A. Połączyć komponenty odzieży na maszynie
B. Przyszyć guziki i wykonać dziurki
C. Sfastrygować elementy odzieży
D. Rozprasować szwy
Rozprasowanie szwów, połączenie części odzieży na maszynie czy przyszywanie guzików oraz robienie dziurek to czynności, które przychodzą na myśl w kontekście szycia odzieży, jednak nie są one odpowiednie na etapie przygotowania do pierwszej miary. Rozprasowanie szwów jest czynnością, która ma miejsce po wykonaniu ostatecznego szycia, a nie przed. Celem tej praktyki jest wygładzenie szwów, co ma na celu poprawę ogólnego wyglądu odzieży. Połączenie na maszynie części odzieży jest kolejnym krokiem, który następuje po tym, jak krawiec ma pewność, że fason odzieży jest odpowiedni. Właściwe dopasowanie i kontrola wymiarów powinny poprzedzać ten proces, aby uniknąć konieczności ponownego prucia i poprawiania. Przyszywanie guzików i robienie dziurek to finalne etapy wykończeniowe, które są realizowane dopiero po zakończeniu wszystkich prac konstrukcyjnych. W praktyce, pomijanie etapu sfastrygowania może prowadzić do wielu błędów, takich jak źle dopasowane szwy czy niewłaściwe proporcje odzieży. Dobrze jest pamiętać, że w krawiectwie istotne jest przestrzeganie kolejności działań, aby osiągnąć optymalną jakość i zadowolenie klienta. Zrozumienie tego procesu jest kluczowe, aby uniknąć typowych pułapek, które mogą wpłynąć na ostateczny efekt pracy. W branży krawieckiej priorytetem jest precyzja, a sfastrygowanie odzieży staje się niezbędnym krokiem w kierunku uzyskania idealnego dopasowania i wysokiej jakości wykończenia.

Pytanie 40

Który z przyrządów pomocniczych służy do jednostkowego obszywania krawędzi elementów odzieży taśmą dekoracyjną?

A. Podwijacz.
B. Stopka do szycia taśm.
C. Lamownik
D. Stopka z nawijaczem.
Wybór innych przyrządów pomocniczych, takich jak stopka do naszywania taśm, podwijacz czy stopka ze zwijaczem, wynika z niepełnego zrozumienia ich funkcji w procesie szycia. Stopka do naszywania taśm jest używana głównie do przyszywania taśm dekoracyjnych wzdłuż krawędzi, ale nie zapewnia efektywnego obszywania, które jest kluczowe dla zastosowań, gdzie estetyka i wytrzymałość krawędzi mają znaczenie. Podwijacz natomiast ma na celu zwijanie krawędzi tkaniny w celu ich estetycznego wykończenia, ale nie jest przystosowany do automatycznego nałożenia taśmy ozdobnej, co czyni go nieodpowiednim narzędziem dla tego konkretnego zadania. Z kolei stopka ze zwijaczem, mimo że zbliża się do koncepcji lamownika, nie obsługuje efektywnie nałożenia taśmy w jednym kroku, co jest kluczową funkcjonalnością lamownika. Użycie tych przyrządów w kontekście obszywania taśmą ozdobną prowadzi do nieefektywności oraz potencjalnych problemów z jakością wyrobu. Dlatego kluczowe jest zrozumienie, które narzędzia są przeznaczone do konkretnego zastosowania, aby uzyskać najlepsze rezultaty w produkcji odzieżowej.