Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik stylista
  • Kwalifikacja: MOD.03 - Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych
  • Data rozpoczęcia: 26 lutego 2025 06:52
  • Data zakończenia: 26 lutego 2025 07:10

Egzamin niezdany

Wynik: 17/40 punktów (42,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Aby stworzyć formę spódnicy z klinów, konieczne jest zmierzenie długości spódnicy oraz wzięcie pod uwagę wymiary oznaczone symbolami:

A. ZWo, ot, obt
B. ZUo, ot, obt
C. ZWo, opx, ot
D. ZKo, ot, obt
Odpowiedź ZWo, ot, obt. jest prawidłowa, ponieważ te wymiary są kluczowe w konstrukcji formy spódnicy z klinów. ZWo oznacza szerokość w pasie, ot to obwód talii, a obt to obwód bioder. Te trzy parametry są fundamentalne dla zapewnienia odpowiedniego dopasowania spódnicy, co jest niezwykle istotne dla komfortu użytkowania oraz estetyki odzieży. Na przykład, podczas projektowania spódnicy z klinów, należy dokładnie zmierzyć obwód talii i bioder, aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, takich jak zbyt ciasna spódnica, która może ograniczać ruch. Dobrą praktyką jest również stosowanie dodatkowych zapasów, aby umożliwić ewentualne poprawki. Standardy branżowe, takie jak te określone przez ISO dla odzieży, podkreślają znaczenie dokładnych wymiarów w procesie projektowania i produkcji odzieży. Posiadanie odpowiednich miar jest także kluczowe w kontekście personalizacji odzieży, co staje się coraz bardziej popularne wśród konsumentów.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Jakim symbolem oznaczony jest punkt pomiarowy znajdujący się na brzegu kości promieniowej po stronie bocznej?

A. Hv
B. Bv
C. Nv
D. Rv
Wybór odpowiedzi Hv, Bv lub Rv jest niepoprawny, ponieważ żaden z tych symboli nie odnosi się do brzegu kości promieniowej od strony bocznej. Odpowiedzi te mogą wynikać z nieporozumień dotyczących oznaczenia punktów pomiarowych w anatomii. W przypadku oznaczeń symbolicznych, każda litera ma przypisane konkretne znaczenie i odnosi się do ściśle określonych lokalizacji anatomicznych. Na przykład, odpowiedź Hv mogłaby sugerować inną lokalizację, być może odwołując się do kości łokciowej lub innego obszaru ciała, co byłoby całkowicie mylne w kontekście zadania. Bv i Rv również mogą być mylnie interpretowane, jednak ich zastosowanie jest ograniczone i nie odnosi się bezpośrednio do kości promieniowej. Często błędy te wynikają z niezrozumienia anatomii kończyny górnej oraz jej struktur, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Kluczowe jest, aby w takich sytuacjach odwoływać się do schematów anatomicznych oraz literatury fachowej, aby precyzyjnie zrozumieć, które symbole są odpowiednie w kontekście danej kości. Zrozumienie tych aspektów jest niezbędne dla właściwej interpretacji danych i skutecznego zastosowania wiedzy w praktyce klinicznej.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Określ metodę naprawy spodni dresowych z uszkodzoną nogawką na kolanie.

A. Wymienić przody nogawek
B. Skrócić spodnie
C. Zwęzić nogawki
D. Naszyć na kolanach łaty
Skracanie spodni to nie jest dobry sposób na naprawę przetarcia na kolanie. Tak naprawdę to tylko zmienia długość nogawki, a problem z uszkodzeniem nadal pozostaje. Dla przetarć w newralgicznych miejscach, jak kolana, ważne jest, żeby używać technik, które naprawdę zabezpieczą materiał. Zwężanie nogawek też nie działa, bo skupia się na wyglądzie, a nie na rzeczywistej naprawie. Wymiana przodów nogawek w dresach może być trudna, skomplikowana i czasochłonna, a to wymaga odpowiednich materiałów i umiejętności szycia. Może to prowadzić do tego, że nowa tkanina po prostu nie będzie pasować do reszty spodni, co sprawi, że całość nie będzie wyglądać zbyt estetycznie. Często ludzie myślą, że można wszystko naprawić przez zmiany strukturalne, ale w przypadku spodni dresowych to może być po prostu niepraktyczne. Zamiast tego, lepiej postawić na wzmocnienie i zabezpieczenie uszkodzonego miejsca, a to można zrobić tylko przez naszycie łaty.

Pytanie 6

Jakie akcesoria krawieckie można wykorzystać w męskiej marynarce?

A. Włosiankę, rękawówkę, filc podkołnierzowy
B. Bougram, rękawówkę, taśmę paskową typu gurt
C. Kamelę, kieszeniówkę, wkładki do usztywniania kołnierzy
D. Płótno krawieckie, kieszeniówkę, listewki celuloidowe
Wybór błędnych dodatków krawieckich, takich jak bougram, taśma paskowa typu gurt czy kamela, wskazuje na niepełne zrozumienie podstawowych zasad konstrukcji marynarek męskich. Bougram, choć używany w niektórych technikach krawieckich, nie jest standardowym dodatkiem do marynarek i nie zapewnia odpowiedniego usztywnienia, które jest niezbędne dla formalnego wyglądu. Taśma paskowa typu gurt znajduje zastosowanie w innych obszarach, takich jak wykończenia portfeli czy torb, gdzie wymagana jest większa elastyczność, co nie sprawdza się w przypadku marynarek. Kamelę, czyli rodzaj materiału, można ewentualnie wykorzystać, ale w kontekście innym niż wykończenie marynarki. Kieszeniówka, z kolei, jest elementem, który może być użyty w różnych kontekstach, ale nie pełni takiej samej funkcji, jak wymienione wcześniej dodatki. Typowym błędem jest mylenie tych dodatków z bardziej standardowymi materiałami, które są integralne do procesu szycia marynarek. Kluczowe jest rozróżnienie pomiędzy elementami usztywniającymi a dekoracyjnymi. Dobrze zaprojektowana marynarka wymaga zastosowania właściwych materiałów, które nie tylko podkreślają jej formę, ale również zapewniają wygodę oraz trwałość, co jest nieosiągalne przy użyciu niewłaściwych dodatków.

Pytanie 7

Aby wydłużyć zbyt krótkie nogawki w klasycznych spodniach damskich, można je przedłużyć poprzez doszycie do końców

A. mankietów
B. lamówek
C. frędzli
D. falban
Frędzle, falbany i lamówki to elementy dekoracyjne, które w kontekście wydłużania nogawek spodni nie będą pełniły odpowiedniej funkcji. Frędzle, jako ozdoby, zazwyczaj stosuje się w stylizacji boho lub w modzie etnicznej, jednak ich dodanie do nogawek spodni nie tylko nie wydłuży nogawek, ale również może zaburzyć proporcje sylwetki. W przypadku falban, są one najczęściej używane w sukienkach i spódnicach, aby dodać objętości lub ruchu, ale w kontekście spodni mogą sprawić, że cała sylwetka stanie się nieproporcjonalna i nieestetyczna. Lamówki, chociaż mogą być stosowane do podkreślenia krawędzi, nie są odpowiednie do wydłużania nogawek. Lamówki pełnią raczej funkcję dekoracyjną, a ich obecność na nogawkach nie wpłynie na ich długość. Wybierając metody modyfikacji odzieży, ważne jest zrozumienie, jak różne elementy krawieckie wpływają na wygląd i funkcjonalność odzieży. Typowym błędem jest traktowanie elementów dekoracyjnych jako rozwiązań praktycznych, co prowadzi do nieefektywnego wykorzystania materiałów i czasu podczas szycia. W krawiectwie kluczowe jest zrozumienie, jakie techniki będą odpowiednie dla danego celu, aby uzyskać zamierzony efekt estetyczny i praktyczny.

Pytanie 8

Podaj wymiary ciała, oznaczone symbolami, które są konieczne do stworzenia krótkich spodni damskich?

A. ZWo, ZTv, ZUo, obt, ot
B. ZWo, ZMv, TKo, obt, ou
C. ZTv, ZUo, ZKo, ou, ot
D. ZTv, ZMv, TvHv obt, ok
Wybór niewłaściwych wymiarów do produkcji krótkich spodni damskich może prowadzić do wielu problemów, zarówno w zakresie dopasowania, jak i komfortu użytkowania. Odpowiedzi, które nie uwzględniają ZWo, ZTv, ZUo, obt i ot, pomijają kluczowe aspekty, które wpływają na końcowy efekt odzieży. Na przykład, wybór ZMv (wymiary w biodrach) zamiast ZTv nie uwzględnia różnic w proporcjach ciała kobiety, co może skutkować niewłaściwym dopasowaniem w okolicy bioder. W podobny sposób, wymiary TKo (wymiary kolana) czy TvHv (długość nogawki) mogą mieć zastosowanie w przypadku długich spodni, lecz są zbędne przy projektowaniu krótkich spodni, gdzie kluczowe są bardziej szczegółowe pomiary ud i talii. Wiele osób popełnia błąd, koncentrując się na ogólnych wymiarach, zamiast na precyzyjnych danych, które odpowiadają indywidualnym cechom sylwetki. W branży odzieżowej, ignorowanie standardowych wymiarów ciała, które odpowiadają konkretnej odzieży, jest typowym błędem, który może prowadzić do niezadowolenia klienta oraz zwiększać ilość zwrotów. Właściwy proces pomiaru oraz zastosowanie uznawanych standardów jest niezwykle istotne dla uzyskania satysfakcjonującego efektu końcowego, który będzie zarówno estetyczny, jak i funkcjonalny.

Pytanie 9

Głównym powodem tworzenia się fałd poziomych na główce rękawa jest zbyt

A. długie rękawy bluzki
B. wysoka główka rękawa
C. szeroki rękaw
D. głęboki wykroj pachy
Podkrój pachy, długość ramienia oraz szerokość rękawa to elementy, które mogą wpływać na ogólną formę rękawa, ale nie są głównymi przyczynami powstawania fałd poziomych na główce rękawa. Zbyt głęboki podkrój pachy może powodować, że rękaw będzie opadał zbyt nisko, co z kolei może prowadzić do występowania nieestetycznych załamań, ale nie jest bezpośrednio związane z fałdami poziomymi na samej główce. Długość ramienia bluzki, jeżeli jest dobrze skrojona, nie powinna powodować powstawania takich fałd, o ile wysokość główki jest odpowiednia. Z kolei szeroki rękaw, choć może wprowadzać pewne luzowanie w okolicy ramion, nie jest istotnym czynnikiem powodującym fałdy na główce. Często błędem projektantów jest nadmierne skupienie na jednym z tych elementów, co prowadzi do pominięcia kluczowej zasady, jaką jest harmonijne dopasowanie wszystkich części odzieży. Kiedy projektanci ignorują znaczenie odpowiedniej wysokości główki, mogą kończyć z produktami, które na pierwszy rzut oka wyglądają atrakcyjnie, ale w praktyce nie spełniają oczekiwań dotyczących komfortu i estetyki. Warto zwrócić uwagę na zasady konstrukcji, które zalecają zachowanie równowagi pomiędzy różnymi wymiarami, aby uniknąć problemów z fałdami i uzyskać estetyczny efekt końcowy.

Pytanie 10

Jaką tkaninę powinno się wybrać do szycia sukni wieczorowej?

A. Tenis
B. Tropik
C. Taftę
D. Tweed
Tafta to tkanina o gładkiej, błyszczącej powierzchni, która jest powszechnie stosowana w przemyśle mody do szycia eleganckich sukni wieczorowych. Charakteryzuje się ona sztywnością oraz zdolnością do zachowania formy, co sprawia, że sukienka uszyta z tafty pięknie układa się na sylwetce i tworzy efektowne drapowania. Ponadto, tafta dobrze odbija światło, co dodaje blasku i elegancji, idealnej na wieczorne wydarzenia. W praktyce, suknie wieczorowe z tafty często są wzbogacone o różne zdobienia, takie jak koronkowe aplikacje czy hafty, co dodatkowo podnosi ich estetykę. Warto również zauważyć, że tafta dostępna jest w różnych kolorach i odcieniach, co daje projektantom dużą swobodę w tworzeniu unikalnych kreacji. W modzie wieczorowej, wybór tafty jako materiału nie tylko spełnia wymagania estetyczne, ale również zapewnia odpowiednią trwałość i komfort w noszeniu.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Kołnierz bluzki koszulowej zbyt mocno przylega do szyi. Aby naprawić tę wadę, należy wypruć kołnierz oraz

A. zwęzić podkrój szyi z przodu, skrócić kołnierz i wszyć go
B. zwęzić podkrój szyi z przodu i z tyłu, skrócić kołnierz i wszyć go
C. poszerzyć podkrój szyi z przodu, wykroić dłuższy kołnierz i wszyć go
D. poszerzyć i pogłębić podkrój szyi, wykroić dłuższy kołnierz i wszyć go
Dobra robota! Poszerzenie i pogłębienie podkroju szyi to bardzo ważna rzecz, zwłaszcza gdy kołnierz bluzki za mocno przylega do szyi. Jak poszerzymy ten podkrój, to zyskujemy więcej miejsca dla szyi, dzięki czemu jest o wiele wygodniej. Pogłębienie podkroju sprawia, że kołnierz lepiej pasuje do kształtu ciała, a to wpływa na komfort noszenia. Musimy też wykroić dłuższy kołnierz, żeby ten nowy kształt wyglądał dobrze i działał tak, jak powinien. W szyciu odzieży często się to stosuje, żeby uniknąć niewygodnych sytuacji i poprawić wygląd. Z mojego doświadczenia, regularne sprawdzanie dopasowania bluzek na modelach przed końcem szycia to świetna praktyka. Może to uratować nas przed dużą ilością błędów na koniec.

Pytanie 13

W procesie modelowania formy przodu bluzki podstawowej, konstrukcyjną zaszewkę piersiową można umiejscowić w dowolnym punkcie na liniach konturowych, co zależy od

A. charakterystyki materiału
B. modelu, fasonu bluzki
C. szkicu bluzki
D. zdobień i detali
Przeniesienie zaszewki piersiowej w bluzce to ważna decyzja, bo to, jak bluzka będzie wyglądać i leżeć, zależy od fasonu. Na przykład, jeśli bluzka jest luźniejsza, to zaszewka może być gdzie indziej niż w bluzce dopasowanej, która ma za zadanie lepiej podkreślić biust. Zaszewka nie tylko sprawia, że materiał lepiej się układa, ale też wpływa na to, jak komfortowo coś się nosi. Moim zdaniem, dobrze dobrana zaszewka to klucz do ładnego kroju, który będzie fajnie wyglądać w różnych sytuacjach. Dlatego warto mieć na uwadze, że jak zmienia się model bluzki, to czasem trzeba też przesunąć zaszewkę, żeby wszystko wyglądało w porządku.

Pytanie 14

Głębokość bioder to miara ciała, którą można wyliczyć na podstawie wzoru matematycznego, przedstawiającego jej zależność w funkcji

A. wysokości talii
B. wysokości talerza biodrowego
C. wzrostu
D. łuku długości kończyny dolnej
Odpowiedzi, które dotyczą wysokości talerza biodrowego, wysokości talii oraz łuku długości kończyny dolnej, nie są poprawne w kontekście obliczania głębokości bioder. Wysokość talerza biodrowego, chociaż istotna w kontekście ogólnych proporcji ciała, nie jest bezpośrednią miarą, która miałaby kluczowe znaczenie w określeniu głębokości bioder. Z kolei wysokość talii odnosi się do innego wymiaru, który nie ma bezpośredniego związku z głębokością bioder. Łuk długości kończyny dolnej także nie jest czynnikiem, który bezpośrednio wpływa na pomiar głębokości bioder, gdyż dotyczy on w szczególności długości nóg i ich proporcji w stosunku do reszty ciała. W kontekście antropometrii, błędem myślowym jest próba łączenia tych wymiarów z głębokością bioder bez uwzględnienia ich funkcjonalnych relacji. Każdy z tych wymiarów ma swoje specyficzne zastosowanie, ale nie każdy z nich może być użyty do określenia głębokości bioder. Kluczowe jest zrozumienie, że niektóre wymiary mają szerszy wpływ na projektowanie i ergonomię, co wymaga ścisłego przestrzegania zasad i norm, takich jak normy ISO dotyczące pomiarów antropometrycznych. Dlatego ważne jest, aby w ocenie wymiarów ciała stosować dane liczbowo i jakościowo związane z ich funkcjonalnością, a nie opierać się na luźnych skojarzeniach.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

Podczas obliczania normy zużycia materiału na męską koszulę z jednolitej bawełny należy wziąć pod uwagę szerokość tkaniny oraz

A. obwód klatki piersiowej i długość koszuli
B. długość rękawa i obwód bioder
C. długość koszuli i długość rękawa
D. wzrost mężczyzny i długość rękawa
Nieprawidłowe odpowiedzi wskazują na niepełne zrozumienie aspektów, które mają kluczowe znaczenie przy obliczaniu normy zużycia materiału na koszulę męską. Przykładowo, długość rękawa i obwód bioder mogą wydawać się istotnymi wymiarami, jednak obwód bioder nie ma bezpośredniego wpływu na ilość materiału niezbędnego do uszycia koszuli, ponieważ zazwyczaj nie jest brany pod uwagę w projektach koszul męskich, które są bardziej skoncentrowane na klatce piersiowej i długości rękawa. Ponadto, wzrost mężczyzny oraz długość rękawa, mimo że są związane z wymiarami odzieży, nie zapewniają pełnego obrazu potrzebnego materiału, gdyż każdy projekt wymaga szczegółowej analizy tkaniny oraz jej struktury. Fosowanie wzrostu jako kryterium do obliczeń może wprowadzać błędy, ponieważ może prowadzić do niewłaściwych założeń co do proporcji odzieży. Warto również zwrócić uwagę na znaczenie wzoru konstrukcyjnego oraz technik krojenia, które mogą wpłynąć na efektywność wykorzystania materiału. Dlatego kluczowym jest znajomość nie tylko wymiarów, ale również procesów konstrukcyjnych oraz standardów produkcji w branży odzieżowej, które mają istotny wpływ na ostateczny wynik produkcji.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Optymalna temperatura żelazka do prasowania tkanin wykonanych z naturalnego jedwabiu wynosi

A. 140÷160°C
B. 280÷300°C
C. 180÷220°C
D. 115÷140°C
Fajnie, że zwróciłeś uwagę na temperaturę żelazka do prasowania jedwabiu! Optymalna temperatura to 140 do 160°C. To tak trochę jak z gotowaniem – zbyt wysoka temperatura może wszystko zepsuć. Jedwab jest delikatny i łatwo się uszkadza, więc dobrze, że masz to na uwadze. Trzymanie żelazka w tym przedziale pomoże Ci skutecznie wygładzić materiał, a jednocześnie nie zniszczyć go. Zanim zaczniesz prasować, warto sprawdzić, jak materiał reaguje w mało widocznym miejscu, żeby nie było potem niespodzianek. W sumie, dobrze jest używać jakiejś ściereczki parowej lub podkładu, bo to dodatkowo chroni tkaninę. Wiadomo, że kluczowe jest znalezienie odpowiedniego ustawienia żelazka, szczególnie gdy prasujesz delikatne tkaniny. Także ogólnie, dobrze, że jesteś świadomy tych rzeczy, bo to naprawdę pomaga utrzymać jakość ubrań.

Pytanie 19

Co może być przyczyną usterek w maszynie stębnowej, gdy nić górna przerywa się w trakcie szycia?

A. niewłaściwy nacisk stopki na zszywane warstwy materiału
B. nieprawidłowe nawleczenie bębenka mechanizmu chwytacza
C. uszkodzone krawędzie sprężynki regulacyjnej w bębenku
D. nieprawidłowe zamocowanie igły w uchwycie
Niewłaściwy docisk zszywanej warstwy materiału stopką może wpływać na jakość szycia, jednak nie jest bezpośrednią przyczyną zrywania nici górnej. Zbyt mały lub zbyt duży docisk może prowadzić do problemów z równomiernym prowadzeniem materiału, co może skutkować niedostatecznym napięciem nici. W sytuacji, gdy materiał nie jest odpowiednio dociskany, może być trudno osiągnąć zamierzony efekt szycia, ale to nie ma bezpośredniego związku z łamaniem nici. Niewłaściwe nawleczenie bębenka mechanizmu chwytacza również może prowadzić do problemów z szyciem, jednak bardziej dotyczy to zacięć nici i problemów z jej podawaniem, niż zrywaniem górnej nici. Wymaga to staranności w prawidłowym nawleczeniu zarówno bębenka, jak i górnej nici, aby uniknąć problemów. Uszkodzone krawędzie sprężynki regulacyjnej w bębenku mogą wpływać na napięcie nici, co również nie jest bezpośrednim powodem zrywania nici górnej. Takie uszkodzenia mogą prowadzić do niestabilności w napięciu nici, jednak w pierwszej kolejności sprawdzenie mocowania igły powinno być priorytetem. Zrozumienie przyczyn problemów z maszyną stębnową i ich związku z różnymi ustawieniami oraz komponentami jest kluczowe dla efektywnego szycia.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Ozdobna taśma utworzona z splotu złożonego, która ma na powierzchni włosową okrywę, to

A. sutasz
B. aksamitka
C. wstążka żakardowa
D. wstążka rypsowa
Wstążka żakardowa jest często mylnie utożsamiana z aksamitką, choć stanowi zupełnie inny typ materiału. Oparta na technice tkania żakardowego, wstążka ta może posiadać skomplikowane wzory, ale nie charakteryzuje się okrywą włosową, co czyni ją mniej odpowiednią do zastosowań wymagających miękkości i elegancji. Z kolei sutasz, składający się z cienkich pasów materiału, również nie spełnia wymogów dotyczących okrywy włosowej; jest stosowany przede wszystkim w haftach i ozdobach, ale nie jako samodzielny element wykończeniowy. Wstążka rypsowa, wykonana z tworzywa sztucznego, posiada wyraźnie widoczne żeberka, co nadaje jej inną fakturę i wygląd, a także ogranicza jej zastosowanie w kontekście eleganckich projektów. Typowe błędy myślowe prowadzące do pomyłek obejmują niedostateczną uwagę na różnice w strukturze i estetyce poszczególnych wstążek, a także pomijanie praktycznych aspektów ich zastosowania w modzie i rękodziele. Użytkownicy często nie zdają sobie sprawy z tego, jak ważne jest zrozumienie właściwości materiałów, co wpływa na jakość i efekt końcowy tworzonych projektów.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Wykończenie dolnej części spodni wełnianych powinno być zrealizowane ściegiem niewidocznym na maszynie

A. zygzaku
B. łańcuszkowej
C. fastrygówce
D. podszywarce
Wykończenie dołu spodni wełnianych ściegiem niewidocznym wykonuje się na maszynie podszywającej, ponieważ jest to maszyna przystosowana do szycia tkanin w taki sposób, aby szwy były praktycznie niewidoczne na zewnętrznej stronie odzieży. Technika ta polega na przeszywaniu podłożenia materiału w taki sposób, że nici są wciągane w tkaninę, co minimalizuje ich widoczność. Odpowiednie użycie maszyny podszywającej pozwala na uzyskanie estetycznego wykończenia, co jest szczególnie istotne w przypadku odzieży wykonanej z wełny, gdzie każdy detal ma znaczenie dla ogólnego wrażenia wizualnego. Przykładem zastosowania ściegu niewidocznego może być finalizacja spodni eleganckich lub formalnych, które wymagają wyjątkowego wykończenia. W branży odzieżowej dobrym standardem jest używanie tej techniki przy produkcji odzieży na miarę oraz w szyciu odzieży wysokiej jakości, gdzie klienci oczekują starannego wykończenia. Zastosowanie podszywarki w tej sytuacji zapewnia nie tylko estetykę, ale także trwałość szwu, co jest kluczowe w kontekście użytkowania odzieży.

Pytanie 25

Do jakich czynności można wykorzystać maszynę łańcuszkową?

A. do naszywania aplikacji na przednią część sukni
B. do tymczasowego łączenia wkładu z przodem wyrobu
C. do tworzenia dziurek w odzieży męskiej
D. do zszycia szwu siedzeniowego w spodniach
Odpowiedzi, które sugerują wykonanie dziurek w ubraniach męskich, naszywanie aplikacji na przód sukni oraz tymczasowe połączenie wkładu z przodem wyrobu, nie są właściwe, ponieważ nie uwzględniają specyfiki zastosowań maszyny łańcuszkowej. Wykonanie dziurek w odzieży zazwyczaj wymaga zastosowania specjalistycznych maszyn do dziurkowania, które gwarantują precyzyjne i estetyczne wykończenie. Maszyna łańcuszkowa, mimo swojej wszechstronności, nie jest zaprojektowana do tego celu, ponieważ nie zapewnia odpowiedniej kontroli nad rozmiarem i kształtem dziurek. Ponadto, naszywanie aplikacji na odzież zazwyczaj odbywa się przy użyciu maszyn do haftu lub aplikacji, które oferują różnorodne wzory i techniki wykończenia. Maszyny łańcuszkowe mogą zrealizować naszywanie, ale efekt końcowy może nie spełniać oczekiwań estetycznych. W przypadku tymczasowego połączenia wkładu z przodem wyrobu, odpowiednie są maszyny do szycia z funkcją poziomego zszywania, które lepiej radzą sobie z materiałami wymagającymi elastyczności i tymczasowych połączeń. Błędem jest więc mylenie funkcji maszyn oraz ich zastosowań, co może prowadzić do nieodpowiednich wyborów technologicznych w procesie produkcji odzieży.

Pytanie 26

Kołnierz szalowy do damskiej bluzki jest modelowany na podstawie

A. formy tyłu i przodu
B. krzywej podkroju szyi przodu
C. wykreślonego kąta prostego
D. krzywej podkroju szyi tyłu
Kołnierz szalowy do bluzki damskiej modeluje się przede wszystkim na podstawie krzywej podkroju szyi przodu, co wynika z konieczności zapewnienia odpowiedniego dopasowania i estetyki wykończenia dekoltu. Krzywa ta stanowi główny punkt odniesienia do kształtowania formy kołnierza, ponieważ decyduje o jego konturze oraz o tym, jak kołnierz będzie się układał na sylwetce. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy można zobaczyć w projektowaniu bluzek, gdzie właściwe uformowanie kołnierza przekłada się na komfort noszenia oraz ogólny wygląd odzieży. W dobrych praktykach krawieckich, na etapie projektowania, należy zwrócić uwagę na proporcje i kontury podkroju szyi, aby kołnierz harmonijnie współgrał z całością fasonu. Dodatkowo, znajomość krzywej podkroju szyi przodu umożliwia zastosowanie różnych wariantów kołnierzy, takich jak kołnierze stójkowe czy wykładane, co poszerza możliwości twórcze w projektowaniu odzieży. Standaryzacja wymiarów w tym kontekście jest istotna dla uzyskania powtarzalnych efektów w produkcji odzieży.

Pytanie 27

Jaką metodę klejenia należy zastosować do połączenia przodu męskiej marynarki wykonanej z tkaniny zasadniczej z klejowym wkładem laminującym?

A. Wkładów sztywnikowych
B. Wielkopowierzchniowego klejenia
C. Tymczasowych złączy klejowych
D. Małych wklejek
Wybór techniki obróbki klejowej przy łączeniu przodu marynarki z tkaniny zasadniczej z klejowym wkładem laminującym jest kluczowy dla wytrzymałości i estetyki finalnego produktu. Techniki takie jak wkłady sztywnikowe, małe wklejki oraz tymczasowe złącza klejowe, choć mają swoje zastosowania, nie są odpowiednie w tym przypadku. Wkłady sztywnikowe, które zazwyczaj stosuje się w kontekście usztywniania elementów odzieży, nie oferują wymaganej powierzchni klejenia, co może prowadzić do osłabienia całej konstrukcji. Z kolei małe wklejki, które są używane do precyzyjnych połączeń, nie są wystarczająco skuteczne przy dużych powierzchniach, gdzie wymagana jest większa siła spajania. Takie podejście może prowadzić do nierównomiernego rozkładu obciążenia, co z czasem skutkuje odklejaniem się elementów. Tymczasowe złącza klejowe z kolei, jak sama nazwa wskazuje, są zaprojektowane do krótkotrwałego użytku i nie zapewniają trwałości, co jest niezbędne w odzieży, która jest poddawana regularnemu użytkowaniu i praniu. W kontekście produkcji odzieży, wybór niewłaściwej metody klejenia może prowadzić do poważnych problemów jakościowych, a także wpływać na bezpieczeństwo użytkownika. Dlatego kluczowe jest, aby stosować techniki zatwierdzone przez standardy branżowe, które zapewniają nie tylko estetykę, ale i trwałość połączeń.

Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Na stanowisku weryfikacji jakości gotowych produktów odzieżowych powinny znaleźć się między innymi

A. narzędzia i akcesoria krawieckie
B. dokumentacja techniczna i zatwierdzony model
C. taśmy miarowe i zlecenie produkcyjne
D. manekin i zamówienie
Dokumentacja techniczna i zatwierdzony model to kluczowe elementy, które powinny znajdować się na stanowisku kontroli jakości gotowych wyrobów odzieżowych. Dokumentacja techniczna zawiera szczegółowe informacje dotyczące konstrukcji, materiałów oraz wytycznych dotyczących produkcji danego wyrobu. Dzięki niej kontroler jakości może ocenić, czy wyprodukowane ubrania spełniają określone standardy jakościowe. Zatwierdzony model, z kolei, pełni rolę wzorcowego odniesienia, które powinno być respektowane na każdym etapie produkcji. Przykładem może być sytuacja, w której kontroler porównuje gotowy produkt z zatwierdzonym modelem, aby upewnić się, że wszystkie detale, takie jak kroj, szwy czy zastosowane materiały, są zgodne z założeniami projektowymi. W praktyce, brak takich elementów na stanowisku kontroli jakości może prowadzić do wydania na rynek odzieży, która nie spełnia oczekiwań klientów ani norm jakościowych, co z kolei może szkodzić reputacji marki oraz generować koszty związane z reklamacjami.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Aby wykonać konstrukcję klasycznych spodni damskich, należy z sylwetki odczytać miary krawieckie oznaczone symbolami: ZWo, ZTv oraz

A. ZUo, ZKo, ot, obt
B. ZUo, PcPl, obt, ou
C. ZKo, XcXc, ot, os
D. ZKo, or, opx, obt
Odpowiedzi zawierające pomiary takie jak ZUo, PcPl, obt, ou oraz ZKo, or, opx, obt, ZKo, XcXc, ot, os, są błędne z kilku powodów. W pierwszym przypadku, obecność PcPl i ou jest problematyczna, ponieważ pomiary te nie są uznawane za standardowe w kontekście konstrukcji klasycznych spodni damskich. Z kolei ZKo w połączeniu z or i opx w drugiej propozycji również nie odnosi się do kluczowych wymiarów, istotnych dla uzyskania odpowiedniej formy spodni. Warto zauważyć, że ZKo, oznaczający obwód bioder, jest użyteczny, ale bez podania innych kluczowych pomiarów, takich jak obwód w talii i długość nogawki, nie można stworzyć pełnej formy. W odpowiedzi, która zawiera ZKo, XcXc, ot, os, również brak jest niezbędnych wymiarów, co uniemożliwia prawidłowe odwzorowanie sylwetki. Typowym błędem myślowym jest skupianie się na pojedynczych pomiarach, bez uwzględnienia całościowego obrazu sylwetki, co prowadzi do nieprecyzyjnych konstrukcji. W kontekście branżowym, kluczowe jest stosowanie sprawdzonych tabel pomiarowych oraz technik krawieckich, które mają na celu dokładne odwzorowanie i dopasowanie odzieży do indywidualnych potrzeb klientek. Ostatecznie, znajomość i umiejętność stosowania odpowiednich pomiarów jest niezbędna do skutecznego projektowania i szycia odzieży.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Zastosowanie apretury przeciwgniotliwej dotyczy tkaniny

A. jedwabnej
B. poliestrowej
C. wełnianej
D. wiskozowej
Apretura przeciwgniotliwa to specjalny proces wykończeniowy stosowany w przypadku tkanin wiskozowych, który ma na celu zwiększenie ich odporności na zagniecenia oraz poprawę ogólnej estetyki. Wiskozowa tkanina charakteryzuje się dużą podatnością na gniecenie, co ogranicza jej zastosowanie w odzieży codziennej i eleganckiej. Wprowadzenie apretury przeciwgniotliwej poprawia te właściwości, sprawiając, że materiały zachowują ładny wygląd przez dłuższy czas. Tkaniny te nadają się idealnie do produkcji odzieży, która wymaga utrzymania estetycznego wyglądu, jak sukienki, koszule, czy eleganckie bluzki. W standardach branżowych, jak ISO 307, podkreśla się znaczenie wykończenia tkanin, co jest szczególnie istotne w przypadku materiałów wiskozowych ze względu na ich zastosowanie w modzie i odzieży wysokiej jakości. Dzięki zastosowaniu apretury można także zmniejszyć ilość prasowania, co przekłada się na oszczędność czasu i energii.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.