Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.02 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 13 maja 2025 21:46
  • Data zakończenia: 13 maja 2025 21:47

Egzamin niezdany

Wynik: 0/40 punktów (0,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Jaką wartość rezystancji ma włókno żarnika w standardowej żarówce samochodowej 12VP21 działającej w obwodzie prądu stałego?

A. 6,7 Ω
B. 10 Ω
C. 0,6 Ω
D. 2,8 Ω

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Włókno żarnika w standardowej żarówce samochodowej 12VP21 pracującej w obwodzie prądu stałego ma rezystancję około 6,7 Ω. Jest to kluczowa wartość, ponieważ wpływa na efektywność energetyczną oraz wydajność oświetlenia w pojazdach. W praktyce, dobór odpowiedniej rezystancji jest istotny, aby zapewnić optymalne działanie układów elektrycznych w samochodach, co jest zgodne z wytycznymi producentów. Dobrze dobrane wartości rezystancji pomagają w unikaniu przegrzewania się elementów, co może prowadzić do ich uszkodzenia. W standardach motoryzacyjnych, takich jak ISO 26262, podkreśla się znaczenie właściwego doboru komponentów w celu zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności systemów elektronicznych w pojazdach. Oprócz tego, zrozumienie charakterystyki rezystancyjnej żarówek wpływa na projektowanie obwodów oraz ich diagnostykę, co jest niezbędne podczas konserwacji i napraw pojazdów.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Aby obliczyć wydłużenie pręta pod wpływem rozciągania w obszarze odkształceń sprężystych, stosuje się prawo

A. Faradaya
B. Newtona
C. Hookea
D. Pascala

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawo Hooke'a jest fundamentalnym prawem mechaniki materiałów, które opisuje zależność między siłą a wydłużeniem w materiałach pokazujących sprężyste zachowanie. Zgodnie z tym prawem, wydłużenie pręta jest proporcjonalne do przyłożonej siły, pod warunkiem, że nie przekroczony zostanie limit sprężystości materiału. W praktyce, prawo Hooke'a jest wykorzystywane w inżynierii mechanicznej i budowlanej do projektowania konstrukcji, takich jak mosty i budynki, gdzie istotne jest zrozumienie, jak materiały będą się deformować pod wpływem obciążeń. Przykładem zastosowania jest analiza naprężeń w stali konstrukcyjnej, gdzie inżynierowie obliczają maksymalne dopuszczalne obciążenie, aby zapewnić bezpieczeństwo i stabilność konstrukcji. Zrozumienie prawa Hooke'a jest kluczowe w ocenie kondycji materiałów i przewidywaniu ich zachowań pod obciążeniem, co jest zgodne z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi.

Pytanie 7

W układzie zasilania, który podlega naprawie, uszkodzony transformator 230V/12 30A może być zastąpiony transformatorem

A. 230V/24 20A
B. 230V/12 20A
C. 230V/24 30A
D. 230V/12 40A

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Transformator 230V/12 40A jest prawidłowym zamiennikiem dla uszkodzonego transformatora 230V/12 30A, ponieważ zachowuje tę samą wartość napięcia wyjściowego oraz zapewnia większą moc, co jest kluczowe w kontekście bezpieczeństwa i niezawodności układu zasilania. W praktyce oznacza to, że jeśli obciążenie wymaga do 30A, nowy transformator o parametrach 40A z łatwością spełni te wymagania, pracując w bezpiecznym zakresie. Użycie transformatora o wyższej wydajności prądowej minimalizuje ryzyko przegrzania i uszkodzenia urządzenia, co jest zgodne z zasadami doboru urządzeń elektrycznych zgodnie z normami IEC 61558. Właściwy dobór transformatora do danego obciążenia jest kluczowy dla prolongacji żywotności układów zasilania i zapewnienia ich stabilności operacyjnej. Przykładowo, w zastosowaniach audio lub w systemach oświetleniowych, gdzie stabilność zasilania jest istotna, wybór transformatora o większej wydajności prądowej jest zalecany.

Pytanie 8

W autoryzowanym serwisie średnio podczas wymiany zmienia się 10 żarówek H4. Serwis działa na dwóch zmianach przez 5 dni w tygodniu. Jakie jest tygodniowe zapotrzebowanie na żarówki H4?

A. 100 sztuk
B. 50 sztuk
C. 20 sztuk
D. 80 sztuk

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź wynika z obliczeń opartych na wydajności serwisu oraz jego harmonogramie pracy. Serwis wymienia średnio 10 żarówek H4 w trakcie jednej zmiany. Pracując na dwie zmiany przez 5 dni w tygodniu, możemy obliczyć tygodniowe zapotrzebowanie, mnożąc liczbę żarówek wymienianych w trakcie zmiany przez liczbę zmian oraz dni roboczych: 10 żarówek/zmiana * 2 zmiany/dzień * 5 dni/tydzień = 100 żarówek/tydzień. Ta praktyka ilustruje znaczenie precyzyjnego planowania zasobów w warsztatach samochodowych, gdzie efektywność operacyjna jest kluczowa. Utrzymanie odpowiedniego poziomu zapasów żarówek H4 jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania zapasami, które podkreślają znaczenie synchronizacji popytu z dostępnością materiałów.

Pytanie 9

Po przeprowadzeniu regeneracji wtryskiwaczy, przed ich wysłaniem do klienta, należy zweryfikować poprawność ich działania

A. diagnoskopem OBD
B. oscyloskopem elektronicznym
C. na stole probierczym
D. na stole warsztatowym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór odpowiedzi "na stole probierczym" jest prawidłowy, ponieważ stół probierczy jest specjalistycznym urządzeniem przeznaczonym do testowania wtryskiwaczy. Tego rodzaju urządzenia symulują warunki pracy wtryskiwaczy w silniku, pozwalając na dokładną ocenę ich parametrów roboczych, takich jak ciśnienie, czas otwarcia i ilość wtryskiwanego paliwa. Dzięki tym testom można wykryć ewentualne usterki, które mogą wpłynąć na efektywność silnika oraz emisję spalin. Stosując stół probierczy, technicy mają możliwość przeprowadzenia serii testów, które są zgodne z normami branżowymi, co zapewnia wysoką jakość i niezawodność regenerowanych wtryskiwaczy. Regularne korzystanie z tego typu urządzeń jest rekomendowane przez producentów oraz stowarzyszenia branżowe, co czyni je standardem w procesie regeneracji.

Pytanie 10

Aby zweryfikować prawidłowe funkcjonowanie pasywnego czujnika systemu ABS, należy wykonać pomiar

A. reaktancji pojemnościowej czujnika
B. rezystancji cewki czujnika
C. intensywności prądu pobieranego przez czujnik
D. napięcia sygnału sterującego czujnikiem

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowa odpowiedź to pomiar rezystancji cewki czujnika, ponieważ jest to kluczowy parametr, który pozwala ocenić stan pasywnego czujnika układu ABS. Cewki czujników ABS są zaprojektowane tak, aby miały określoną rezystancję, co jest istotne dla ich prawidłowego działania. W przypadku, gdy rezystancja cewki jest zbyt wysoka lub zbyt niska, może to sugerować uszkodzenie czujnika, co w efekcie prowadzi do nieprawidłowego działania systemu ABS. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być diagnostyka układów ABS w warsztatach samochodowych, gdzie mechanicy często wykorzystują multimetru do pomiaru rezystancji czujników. Zgodnie z dobrą praktyką, pomiary te powinny być przeprowadzane zgodnie z zaleceniami producenta, aby zapewnić dokładność diagnozy i bezpieczeństwo użytkowania pojazdów. Ważne jest również, aby pamiętać, że sprawny czujnik ABS jest kluczowym elementem zapewniającym bezpieczeństwo podczas hamowania, szczególnie w trudnych warunkach drogowych.

Pytanie 11

Należy zweryfikować sprawność czujnika temperatury silnika

A. omomierzem
B. wakuometrem
C. amperomierzem
D. pirometrem

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'omomierzem' jest prawidłowa, ponieważ omomierz jest urządzeniem przeznaczonym do pomiaru oporu elektrycznego. Sprawność czujnika temperatury silnika, zazwyczaj termistora, można ocenić poprzez pomiar jego oporu w różnych temperaturach. Zgodnie z zasadami diagnostyki elektronicznej, sprawdzając opór czujnika w określonych warunkach, można stwierdzić, czy działa on poprawnie. Na przykład, dla czujnika, który powinien mieć opór 2 kΩ w temperaturze 20°C, pomiar omomierzem, który pokazuje znacznie wyższy lub niższy opór, sugeruje, że czujnik może być uszkodzony. Takie testy są standardową praktyką w warsztatach samochodowych, co potwierdza ich efektywność w codziennej diagnostyce silników.

Pytanie 12

Aby sprawdzić ciągłość obwodu w elektrycznej instalacji pojazdu, powinno się zastosować

A. lampa stroboskopowa.
B. areometr.
C. refraktometr.
D. lampkę kontrolną.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Lampka kontrolna jest podstawowym narzędziem wykorzystywanym do oceny ciągłości obwodu elektrycznego w samochodach. Działa na zasadzie wskazania obecności prądu w obwodzie - gdy obwód jest zamknięty, lampka się zaświeca, co sygnalizuje, że nie ma przerwy w przewodnictwie. W praktyce, technicy często mierzą ciągłość obwodów elektrycznych, takich jak instalacje oświetlenia, systemy audio czy obwody sterujące, aby upewnić się, że wszystkie połączenia są prawidłowe. Użycie lampki kontrolnej jest zgodne z normami bezpieczeństwa oraz dobrymi praktykami w diagnostyce samochodowej, ponieważ pozwala szybko zidentyfikować usterki bez ryzyka uszkodzenia innych komponentów. Warto również pamiętać o regularnym sprawdzaniu narzędzi diagnostycznych, aby zapewnić ich skuteczność i niezawodność, co jest kluczowe w codziennej pracy serwisu.

Pytanie 13

Ergonomiczne umiejscowienie pojazdu w celu usunięcia oleju z silnika (bez użycia wysysarki) na stanowisku z podnośnikiem, ma na celu

A. podniesienie pojazdu do wysokości około 0,5 metra nad powierzchnią podłogi
B. pozostawienie pojazdu w niepodniesionej pozycji
C. podniesienie pojazdu dostosowane do wysokości mechanika
D. podniesienie pojazdu do wysokości około 2 metrów nad poziomem podłogi

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podniesienie pojazdu odpowiednio do wzrostu mechanika jest kluczowym aspektem ergonomicznego ustawienia podczas opróżniania silnika z oleju. Umożliwia to mechanikowi pracę w wygodnej pozycji, co zmniejsza ryzyko kontuzji, a także zwiększa efektywność wykonywanych czynności. Na przykład, podnosząc pojazd do wysokości, która odpowiada wzrostowi mechanika, można uniknąć nadmiernego schylania się czy podnoszenia ciężarów na niewłaściwej wysokości. W praktyce, stosowanie takiej ergonomii jest zgodne z zasadami BHP oraz zaleceniami organizacji takich jak OSHA (Occupational Safety and Health Administration), które podkreślają znaczenie dostosowania miejsca pracy do indywidualnych potrzeb pracowników. Prawidłowe ustawienie podnośnika i odpowiednia wysokość to nie tylko komfort, ale i bezpieczeństwo na stanowisku pracy, co jest fundamentalne w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 14

Aby chronić dodatkowo zamontowany układ grzewczy dysz spryskiwaczy o maksymalnej mocy 20 W, konieczne jest użycie standardowego bezpiecznika o wartości

A. 30 A
B. 20 A
C. 10 A
D. 5 A

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór bezpiecznika o wartości 5 A jest uzasadniony, biorąc pod uwagę maksymalną moc układu podgrzewania wynoszącą 20 W. Aby określić odpowiednią wartość bezpiecznika, należy zastosować wzór: I = P / U, gdzie I to prąd, P to moc, a U to napięcie. Przy standardowym napięciu zasilania 12 V (typowym dla systemów motoryzacyjnych), obliczamy prąd: I = 20 W / 12 V = 1.67 A. W praktyce, ze względu na różne czynniki, takie jak szczytowe obciążenia oraz bezpieczeństwo, zaleca się zastosowanie bezpiecznika o wartości nieco wyższej niż obliczona. Z tego względu wartość 5 A jest odpowiednia, ponieważ zapewnia ochronę przed przeciążeniem, a jednocześnie nie jest przesadnie wysoka, co mogłoby prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Dobre praktyki w branży wymagają stosowania bezpieczników, które są dobrze dopasowane do obciążenia, aby uniknąć uszkodzeń instalacji elektrycznej.

Pytanie 15

Przygotowując zapotrzebowanie na części zamienne, jakie informacje należy uwzględnić?

A. data pierwszej rejestracji pojazdu
B. przebieg pojazdu w km
C. numer VIN pojazdu
D. kraj, w którym zakupiono pojazd

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Numer VIN (Vehicle Identification Number) jest unikalnym identyfikatorem pojazdu, który zawiera informacje o jego pochodzeniu, specyfikacji technicznej oraz historii. Podanie numeru VIN jest kluczowe podczas sporządzania zapotrzebowania na części zamienne, ponieważ umożliwia precyzyjne dopasowanie części do konkretnego modelu i wersji pojazdu. Dzięki temu można uniknąć pomyłek związanych z doborem niewłaściwych komponentów, co jest nie tylko praktyką zgodną z zasadami efektywnego zarządzania flotą, ale również istotnym elementem zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności pojazdów. Przykład praktyczny to sytuacja, w której warsztat samochodowy może szybko zamówić odpowiednie części zamienne do pojazdu klienta, minimalizując czas przestoju i zwiększając satysfakcję klienta. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej zalecają dokładne sprawdzanie numeru VIN przed zamówieniem jakiejkolwiek części, co znacznie poprawia efektywność operacyjną.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Skrupulatna analiza okoliczności wystąpienia błędu w systemie elektronicznego sterowania silnikiem pozwala na zbadanie

A. ramki zamrożonej
B. sygnału sterującego
C. współczynnika wypełnienia
D. sygnału EPB

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Ramka zamrożona to kluczowy element w diagnostyce systemów elektronicznych, w tym układów sterowania silnikiem. Umożliwia ona zarejestrowanie stanu pracy systemu w momencie wystąpienia błędu, co pozwala inżynierom na dokładną analizę problemu. Przykładowo, w przypadku awarii silnika, analiza ramki zamrożonej może dostarczyć informacji na temat wartości takich jak temperatura silnika, ciśnienie w układzie, czy sygnały z czujników. Takie dane są niezbędne do zrozumienia przyczyn błędu i podjęcia odpowiednich działań naprawczych. W praktyce, standardy takie jak ISO 26262 podkreślają znaczenie dokładnej analizy danych w procesie diagnostyki i systemów zarządzania jakością, co wpływa na bezpieczeństwo i niezawodność pojazdów elektrycznych i hybrydowych.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Jak nazywa się proces wykańczania powierzchni cylindrów w trakcie remontu?

A. frezowanie
B. roztaczanie
C. szlifowanie
D. honowanie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Honowanie to proces obróbczy, który ma na celu precyzyjne wykończenie powierzchni cylindrów, co jest kluczowe w wielu zastosowaniach inżynieryjnych, zwłaszcza w silnikach spalinowych. Proces ten polega na użyciu narzędzi honujących, które mają niewielkie, ale bardzo zaawansowane nasadki abrasive, które są w stanie poprawić jakość powierzchni, zwiększając jej gładkość oraz dokładność wymiarową. Honowanie jest szczególnie istotne w przypadku cylindrów, ponieważ właściwe wykończenie powierzchni ma ogromny wpływ na niszczenie wierzchołków, a także na proces smarowania i uszczelniania. Przykładem zastosowania honowania jest obróbka cylindrów w silnikach, gdzie precyzyjne wykończenie pozwala na lepszą współpracę pierścieni tłokowych oraz minimalizację zużycia paliwa. Dobre praktyki w honowaniu obejmują kontrolę parametrów, takich jak prędkość, ciśnienie i czas obróbczy, co zapewnia optymalne efekty przy minimalnym zużyciu narzędzi.

Pytanie 20

Aby wykonać końcówki konektorowe na przewodach elektrycznych w pojeździe, jaka narzędzie powinno być użyte?

A. obcęgi
B. szczypce płaskie
C. zaciskarkę
D. szczypce okrągłe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zaciskarka to takie narzędzie, które fajnie sprawdza się przy zakładaniu konektorów na przewody elektryczne. Dzięki niej, łączenie przewodów z konektorami staje się prostsze i bardziej pewne, co jest mega ważne, żeby wszystko działało jak należy. Kiedy używamy zaciskarki, mamy pewność, że konektor jest dobrze dociskany, a to z kolei wpływa na trwałość połączenia. W branży mówią, że normy jak ISO 9001 są istotne, bo podkreślają wagę użycia odpowiednich narzędzi, co przekłada się na bezpieczeństwo w autach. A gdy nieprawidłowo połączymy przewody, możemy się natknąć na problemy z elektryką, co jest ostatnią rzeczą, jakiej chcielibyśmy w samochodzie. Dlatego korzystanie z zaciskarki to kluczowa sprawa przy montażu instalacji elektrycznych. No i pamiętaj, żeby od czasu do czasu sprawdzać, w jakim stanie jest Twoja zaciskarka, bo to ważne dla jej efektywności i zgodności z wymaganiami technicznymi.

Pytanie 21

Pojazd nie może być zaopatrzony w opony na jednej osi

A. w opony o różnej konstrukcji
B. w opony zimowe
C. w opony radialne
D. w opony diagonalne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca opon o różnej konstrukcji jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z zasadami bezpieczeństwa ruchu drogowego i techniki pojazdów, użycie opon o różnych konstrukcjach na tej samej osi jest zabronione. Opony diagonalne i radialne różnią się sposobem budowy, co wpływa na ich właściwości jezdne, w tym przyczepność, stabilność oraz zużycie. Użycie opon o różnych konstrukcjach na jednej osi może prowadzić do nierównomiernego zużycia się opon oraz zwiększonego ryzyka poślizgu czy utraty kontroli nad pojazdem. Przykładem może być pojazd osobowy, który w przypadku awarii układu kierowniczego, może zachować stabilność, tylko gdy obie opony na jednej osi mają taką samą konstrukcję. Rekomendacje producentów oraz normy, takie jak ECE R30, jasno wskazują na konieczność stosowania opon o tej samej konstrukcji na jednej osi, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa i wydajności pojazdu.

Pytanie 22

Jakie urządzenie służy do określania poziomu zadymienia spalin wydobywających się z silników zapłonowych?

A. dymomierz
B. czujnik lambda
C. diagnostyk
D. analyzer spalin

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dymomierz to specjalistyczne urządzenie, które służy do pomiaru stopnia zadymienia spalin, zwłaszcza tych emitowanych przez silniki z zapłonem samoczynnym. Jego działanie opiera się na zasadzie absorpcji światła, co pozwala na dokładną ocenę stężenia cząstek stałych, takich jak sadza, w spalinach. Użycie dymomierza jest kluczowe w diagnostyce silników oraz w ocenie ich wpływu na środowisko, ponieważ nadmierna emisja dymu jest często związana z nieefektywnym spalaniem paliwa. W praktyce, dymomierz jest często stosowany w warsztatach samochodowych, a także w laboratoriach zajmujących się badaniami emisji. Dodatkowo, zgodnie z normami emisji spalin, takimi jak Euro 6, stosowanie dymomierzy jest niezbędne do zapewnienia, że pojazdy spełniają określone standardy dotyczące jakości powietrza. Korzystanie z dymomierza pozwala na identyfikację problemów z silnikiem, co w efekcie może prowadzić do oszczędności paliwa i redukcji emisji zanieczyszczeń.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Jakie metody nie mogą być stosowane do oceny sprawności czujnika indukcyjnego?

A. pomiar wytwarzanego napięcia
B. pomiar oporu
C. oglądanie wizualne
D. analiza sygnału na wyjściu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Oglądanie czujnika indukcyjnego tylko na zewnątrz to chyba nie najlepszy sposób na ocenę jego działania. Tak naprawdę nie dowiesz się z tego, czy wszystko działa jak powinno. Czujniki te działają na zasadzie generowania sygnału elektrycznego w odpowiedzi na obecność metalu, a to wymaga, żeby dokładnie zmierzyć sygnał, który wychodzi z czujnika. W praktyce, w automatyce przemysłowej, regularne testowanie czujników przez pomiar napięcia i analizę sygnału to kluczowa sprawa. Dzięki temu można wcześnie zauważyć potencjalne problemy i uniknąć przestojów w produkcji. W branży są także standardy, jak IEC 60947, które pokazują, jak ważne są testy funkcjonalne, a nie tylko to, co widzimy na pierwszy rzut oka. Takie podejście naprawdę pomaga w wykrywaniu problemów na czas.

Pytanie 25

Jakiego klucza używa się do dokręcania nakrętki koła pasowego alternatora?

A. nasadowego i pokrętła
B. płaskiego
C. dynamometrycznego
D. oczkowo-fajkowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Używanie klucza dynamometrycznego do dokręcania nakrętki koła pasowego alternatora jest kluczowe, ponieważ umożliwia precyzyjne określenie momentu dokręcania. To ważne, ponieważ zbyt mały moment dokręcania może prowadzić do luzów, a zbyt wysoki może uszkodzić elementy silnika lub łożyska. Klucz dynamometryczny pozwala na ustawienie pożądanej wartości momentu, co zapewnia właściwe dopasowanie i funkcjonowanie układu. W praktyce, przy dokręcaniu takim kluczem, mechanik może skontrolować, czy nakrętka została odpowiednio zaciśnięta zgodnie z wartościami specyfikowanymi przez producenta pojazdu. W branży motoryzacyjnej, stosowanie klucza dynamometrycznego jest standardem, który zmniejsza ryzyko awarii i zwiększa bezpieczeństwo eksploatacji.

Pytanie 26

Nadmierne zużycie opony po zewnętrznej stronie może wskazywać

A. na błędny kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
B. na zbyt wysokie ciśnienie w oponie
C. na niewłaściwy kąt pochylenia koła
D. na zbyt niskie ciśnienie w oponie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Nadmierne zużycie opony po stronie zewnętrznej jest zjawiskiem, które często wskazuje na niewłaściwy kąt pochylenia koła, znany jako camber. Kąt ten powinien być precyzyjnie ustawiony zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, aby zapewnić równomierne rozłożenie ciśnienia na powierzchni opony w trakcie jazdy. Przykładowo, jeśli kąt pochylenia jest zbyt dodatni, wewnętrzna część opony będzie mniej obciążona, co prowadzi do szybszego zużycia zewnętrznej strony. W praktyce, należy regularnie kontrolować i kalibrować ustawienia zawieszenia pojazdu, szczególnie po wszelkich kolizjach lub zmianach w geometrii zawieszenia. Przestrzeganie standardów takich jak normy ECE dotyczące ustawień kół przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa i wydajności pojazdu, a także prolonguje żywotność opon.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

W przypadku którego z systemów nie powinno się wykorzystywać używanych komponentów pozyskanych z demontażu?

A. Oświetlenia
B. ABS
C. Paliwowego
D. Zapłonowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Układ ABS (Anti-lock Braking System) jest kluczowym elementem w systemie hamulcowym nowoczesnych pojazdów, odpowiedzialnym za zapobieganie blokowaniu kół podczas nagłego hamowania. Stosowanie używanych podzespołów z demontażu w tym układzie nie jest zalecane, ponieważ ich stan techniczny może być nieznany, co zwiększa ryzyko awarii. W przypadku ABS, nawet niewielkie uszkodzenie czujników czy modułu sterującego może prowadzić do utraty kontroli nad pojazdem, co jest szczególnie niebezpieczne podczas hamowania w trudnych warunkach. Dobrym przykładem jest konieczność zachowania wysokiej precyzji w działaniu czujników prędkości kół, które muszą działać niezawodnie, aby system ABS mógł prawidłowo ingerować w proces hamowania. Z tego powodu, zaleca się stosowanie nowych lub sprawdzonych podzespołów, które spełniają aktualne normy i standardy jakości. Właściwe podejście do napraw układów bezpieczeństwa, takich jak ABS, jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Dokumentacją efektów pomiarów wykonywanych za pomocą oscyloskopu jest

A. wydruk wykresu zmiennych
B. arka pomiarowa
C. zbiór wyników pomiarowych
D. pojedynczy pomiar

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wydruk przebiegu zmiennych to naprawdę istotny element, jeśli chodzi o dokumentację wyników pomiarów z oscyloskopu. Daje to nam wizualizację sygnałów elektrycznych w czasie, co ułatwia analizę różnych ich cech, takich jak amplituda, częstotliwość czy kształt fali. W praktyce, taki wydruk jest super przydatny w laboratoriach oraz inżynierii, bo pozwala na sprawdzenie, czy układy elektroniczne działają jak powinny i pomaga w diagnozowaniu problemów. Na przykład, analizując sygnał PWM, możemy zobaczyć, czy sygnał ma odpowiednie parametry, co jest mega ważne przy kontrolowaniu silników. Fajnie jest też trzymać te wydruki w dokumentacji technicznej, bo to zgodne z normami jakościowymi, jak ISO 9001, które mówią o tym, jak ważna jest udokumentowana analiza wyników dla zapewnienia dobrej jakości produktów.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

Aby zweryfikować prawidłowe działanie czujnika temperatury silnika, należy wykonać pomiar

A. reaktancji indukcyjnej czujnika
B. generowanego sygnału wyjściowego
C. impedancji uzwojeń czujnika
D. rezystancji czujnika

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pomiar rezystancji czujnika temperatury silnika jest kluczowym krokiem w diagnozowaniu jego poprawności działania. Czujniki te, najczęściej rezystancyjne, działają na zasadzie zmiany rezystancji w zależności od temperatury. Zgodnie z normami branżowymi, aby potwierdzić prawidłową pracę czujnika, należy porównać zmierzoną rezystancję z wartościami podanymi w specyfikacji producenta. Przykładowo, w czujniku typu NTC (Negative Temperature Coefficient), rezystancja maleje wraz ze wzrostem temperatury. Odpowiednie narzędzia, takie jak multimetry, są powszechnie używane w celu dokładnego pomiaru i potwierdzenia, że czujnik funkcjonuje w określonym zakresie operacyjnym. Dobre praktyki wskazują również na regularne testowanie czujników w cyklu utrzymania, aby zapobiegać awariom silnika i zapewnić jego optymalną pracę. Właściwe pomiary rezystancji są również istotne w ocenie stanu instalacji elektrycznych, co przyczynia się do zwiększenia efektywności i bezpieczeństwa eksploatacji pojazdów.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Który z elementów technologii regeneracji został opracowany najpóźniej?

A. Pompa wysokiego ciśnienia układu Common Rail
B. Wtryskiwacz elektromagnetyczny
C. Elektroniczna rozdzielaczowa pompa wtryskowa
D. Wtryskiwacz piezoelektryczny

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wtryskiwacz piezoelektryczny jest najnowszym osiągnięciem w technologii wtrysku paliwa, wprowadzonym na rynek w późnych latach 90. XX wieku. W przeciwieństwie do wcześniejszych rozwiązań, takich jak wtryskiwacze elektromagnetyczne, wtryskiwacze piezoelektryczne wykorzystują zjawisko piezoelektryczne do precyzyjnego sterowania dawkowaniem paliwa. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie znacznie szybszej reakcji na zmiany w warunkach pracy silnika oraz poprawa efektywności spalania. W praktyce, zastosowanie wtryskiwaczy piezoelektrycznych przyczynia się do obniżenia emisji szkodliwych substancji oraz zwiększenia wydajności silników wysokoprężnych. Przykładem zastosowania tej technologii są nowoczesne pojazdy z silnikami diesla, które spełniają restrykcyjne normy emisji spalin, takie jak Euro 6. Warto również zauważyć, że wtryskiwacze piezoelektryczne są standardem w wysokowydajnych silnikach, co potwierdzają liczne badania oraz rekomendacje producentów samochodów.

Pytanie 36

Podczas naprawy alternatora wymieniono szczotkotrzymacz wraz ze szczotkami, przednie łożysko oraz przeprowadzono pełną diagnostykę. Czas jaki poświęcono na prace diagnostyczno-naprawcze wyniósł 1,5 godziny, a koszt jednej roboczogodziny to 100 zł. Szczotko-trzymacz miał cenę 30 zł, a łożysko kosztowało 20 zł. Jaki jest łączny koszt usługi?

A. 130 zł
B. 200 zł
C. 120 zł
D. 150 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Całkowity koszt usługi wynosi 200 zł, co można obliczyć, sumując wszystkie wydatki związane z naprawą alternatora. Koszt roboczogodziny wynosi 100 zł, a czas poświęcony na naprawę to 1,5 godziny, co daje 150 zł za pracę. Dodatkowo, koszt szczotko-trzymacza wynosi 30 zł, a łożyska 20 zł. Suma tych kosztów to 150 zł + 30 zł + 20 zł = 200 zł. Takie podejście jest zgodne z zasadami rachunkowości kosztów i powinno być stosowane w każdej naprawie mechanicznej, aby dokładnie oszacować całkowite wydatki. Przykładowo, w warsztatach mechanicznych, precyzyjne obliczenia kosztów są kluczowe dla ustalania cen usług i zapewnienia rentowności działalności.

Pytanie 37

Podejmując się zlecenia serwisowego, należy zanotować

A. elementy do wymiany
B. zakres prac objętych zleceniem
C. koszty związane z serwisem
D. informacje o właścicielu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zakres zleconych prac jest kluczowym elementem wypełniania zlecenia serwisowego, ponieważ precyzyjnie określa, co zostało ustalone między serwisem a klientem. Dobrze sformułowany zakres prac pozwala na uniknięcie nieporozumień oraz niepotrzebnych kosztów, co jest zgodne z zasadami zarządzania projektami i obsługi klienta. Na przykład, jeśli klient zleca przegląd techniczny, a zakres prac obejmuje wymianę oleju, sprawdzenie hamulców i kontrolę opon, to wszystkie te informacje powinny być jasno zapisane. Dokumentując szczegółowy zakres prac, serwis zapewnia, że wszystkie strony mają jasność co do tego, co zostało zlecone, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi. Dodatkowo, dobrze opisany zakres zlecenia stanowi podstawę do późniejszego rozliczenia oraz analizy efektywności świadczonych usług.

Pytanie 38

Jakie jest dopuszczalne zakres zmiany napięcia na zaciskach akumulatora podczas zmiennego obciążenia oraz pracy silnika?

A. 0 ÷ 0,5 V
B. 0 ÷ 1,0 V
C. 0 ÷ 1,5 V
D. 0 ÷ 2,0 V

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to przedział 0 ÷ 1,5 V, ponieważ w praktyce, podczas pracy silnika oraz zmiennego obciążenia, napięcie na zaciskach akumulatora powinno mieścić się w granicach optymalnych dla zachowania efektywności układu elektrycznego pojazdu. Standardowe napięcie robocze akumulatora w samochodzie wynosi około 12,6 V przy pełnym naładowaniu, a akceptowalne wahania tego napięcia powinny zatem wynosić do 1,5 V. Zmiany te są wynikiem różnorodnych obciążeń, które mogą wystąpić podczas normalnej eksploatacji pojazdu, takich jak uruchamianie silnika, działanie systemów elektrycznych czy obciążenia związane z pracą alternatora. Utrzymanie napięcia w określonym zakresie jest kluczowe dla wydajności rozruchu, a także dla zapobiegania uszkodzeniom akumulatora i innych elementów systemu elektrycznego. W praktyce, jeśli napięcie przekracza 1,5 V, może to prowadzić do nieprawidłowego działania komponentów pojazdu.

Pytanie 39

Które części i materiały eksploatacyjne są niezbędne do wykonania usługi naprawy po wykonanym przeglądzie instalacji elektrycznej samochodu z silnikiem R4 1.6 16V 132 KM?

L.p.Przegląd instalacji elektrycznejWynik przeglądu
1Stan akumulatoraU 1)
2Poduszki powietrzneD
3Włączniki, wskaźniki, wyświetlaczeD
4ReflektoryLewy – D; Prawy – R
5Ustawienie reflektorówR
6WycieraczkiLewa – uszkodzone pióro, Prawa – D 2)
7SpryskiwaczeD/U
8Oświetlenie wnętrzaD
9Świece zapłonoweJedna zużyta 3)
10Oświetlenie zewnętrzneD
W – wymienić; U – uzupełnić; D – stan dobry; R – przeprowadzić regulację
1) - w przypadku akumulatora uzupełnić poziom elektrolitu
2) - w przypadku zużycia jednego pióra zaleca się wymianę kompletu piór
3) - w przypadku zużycia zaleca się wymianę kompletu świec

A. Akumulator, reflektor prawy, pióra wycieraczek, jedna świeca zapłonowa.
B. Pióra wycieraczek, cztery świece zapłonowe, płyn do spryskiwaczy, woda destylowana.
C. Prawy reflektor, cztery świece zapłonowe, woda destylowana, płyn do spryskiwaczy.
D. Prawy reflektor, lewe pióro wycieraczki, jedna świeca zapłonowa, woda destylowana.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybrana odpowiedź jest poprawna, ponieważ zawiera wszystkie niezbędne elementy do przeprowadzenia usługi naprawy po przeglądzie instalacji elektrycznej. Wymiana piór wycieraczek jest kluczowa, zwłaszcza gdy jedno z nich jest uszkodzone, co zapewnia bezpieczeństwo i widoczność podczas jazdy. Wymiana świec zapłonowych w komplecie jest zalecana, ponieważ zużycie jednej z nich może wpływać na pracę całego silnika. Należy również pamiętać o uzupełnieniu płynu do spryskiwaczy, co jest istotne dla zapewnienia prawidłowej pracy układu czyszczącego szyb. Uzupełnienie wody destylowanej w akumulatorze, jeśli jest to akumulator obsługowy, także ma kluczowe znaczenie dla jego prawidłowego działania. Wszystkie te elementy są zgodne z dobrą praktyką serwisową oraz zaleceniami producentów pojazdów, co ma na celu zapewnienie ich długowieczności oraz bezpieczeństwa eksploatacji.

Pytanie 40

Wskaźnik temperatury płynu chłodzącego wskazuje zbyt niską wartość. Jednym z powodów tej awarii może być

A. zbyt późne uruchamianie silnika wentylatora
B. zbyt wczesne uruchamianie silnika wentylatora
C. uszkodzony termostat
D. uszkodzony bezpiecznik

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Uszkodzony termostat może powodować zbyt niską temperaturę cieczy chłodzącej, ponieważ jego główną funkcją jest regulowanie przepływu cieczy w układzie chłodzenia silnika. Termostat otwiera się i zamyka w odpowiedzi na zmiany temperatury, co pozwala na utrzymanie optymalnej temperatury pracy silnika. Jeśli termostat utknie w pozycji zamkniętej, ciepło nie może być odprowadzane, co prowadzi do przegrzania. Natomiast jeśli utknie w pozycji otwartej, ciecz chłodząca krąży zbyt szybko, co uniemożliwia jej odpowiednie nagrzanie się. Przykładowo, w samochodach osobowych, regularne sprawdzanie i wymiana termostatu co kilka lat zgodnie z zaleceniami producenta pozwala na uniknięcie problemów z temperaturą silnika, co jest kluczowe dla efektywnej eksploatacji pojazdu. Utrzymanie sprawnego termostatu jest zatem niezbędne dla zachowania wydajności silnika i zapobiegania jego uszkodzeniu.