Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik transportu kolejowego
  • Kwalifikacja: TKO.07 - Organizacja i prowadzenie ruchu pociągów
  • Data rozpoczęcia: 27 marca 2025 15:02
  • Data zakończenia: 27 marca 2025 15:05

Egzamin niezdany

Wynik: 3/40 punktów (7,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W sytuacji, gdy zaistnieje potrzeba wprowadzenia pociągu, który nie jest uwzględniony w rozkładzie jazdy, na tor główny zakończony kozłem oporowym, należy zatrzymać pociąg przed semaforem wjazdowym i następnie przekazać informację o wjeździe na tor zakończony kozłem oporowym za pomocą pisemnego rozkazu?

A. O, ograniczając prędkość pociągu do 20 km/h
B. S, ograniczając prędkość pociągu do 30 km/h
C. S, ograniczając prędkość pociągu do 40 km/h
D. O, ograniczając prędkość pociągu do 40 km/h
Odpowiedź "O", ograniczając prędkość pociągu do 20 km/h, jest prawidłowa, ponieważ w sytuacji, gdy pociąg ma wjechać na tor zakończony kozłem oporowym, niezbędne jest zachowanie szczególnej ostrożności oraz ograniczenia prędkości. Wjeżdżając na tor główny, który nie jest przewidziany w rozkładzie jazdy, konieczne jest zatrzymanie pociągu przed semaforem wjazdowym i uzyskanie zezwolenia na wjazd. Ograniczenie prędkości do 20 km/h jest zgodne z praktykami zarządzania ruchem kolejowym, które podkreślają znaczenie bezpieczeństwa oraz minimalizowania ryzyka w sytuacjach nieprzewidzianych. W praktyce, takie podejście pozwala na reakcję na nieprzewidziane okoliczności, takie jak ewentualne awarie czy zablokowanie toru. Zgodnie z normami, właściwe zarządzanie prędkością pociągu w obszarze stacji jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów oraz sprawnego przeprowadzenia operacji kolejowych. W sytuacjach kryzysowych, takich jak nagła zmiana w rozkładzie jazdy, kluczowe jest również, aby obsługa techniczna była odpowiednio przeszkolona w zakresie postępowania w takich okolicznościach, co minimalizuje ryzyko incydentów.

Pytanie 2

Torów kolejowych oraz przylegającego terenu, jak również obiekty, konstrukcje i urządzenia służące do prowadzenia ruchu kolejowego, to

A. nawierzchnia kolejowa
B. droga kolejowa
C. linia kolejowa
D. szlak kolejowy
Linia kolejowa to termin odnoszący się do całości infrastruktury niezbędnej do prowadzenia ruchu kolejowego, włączając tory, przyległy pas gruntu oraz różne budynki i urządzenia. W praktyce, linie kolejowe są kluczowym elementem transportu kolejowego, zapewniającym nieprzerwane połączenia między stacjami. W Polsce, zgodnie z ustawą o transporcie kolejowym, linia kolejowa to nie tylko tor, ale także wszystkie elementy infrastruktury, które są niezbędne do obsługi transportu kolejowego, w tym perony, sygnalizacje i urządzenia sterowania ruchem. Dzięki zrozumieniu definicji linii kolejowej, można lepiej ocenić planowanie i utrzymanie infrastruktury, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i efektywności w transporcie kolejowym. W praktyce, zarządzanie linią kolejową wymaga ścisłej współpracy wielu instytucji, w tym operatorów kolejowych, zarządzających infrastrukturą oraz służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu. Przykładami zastosowania tej wiedzy są procesy związane z modernizacją linii, gdzie kluczowe jest zrozumienie całego systemu infrastruktury, a nie tylko pojedynczych elementów.

Pytanie 3

Dyżurny ruchu, po otrzymaniu informacji o incydencie na torze szlakowym, który wymaga wstrzymania ruchu na szlaku, powinien w pierwszej kolejności

A. zgłosić zdarzenie
B. sprawdzić, czy skrajnia sąsiedniego toru nie została naruszona
C. wstrzymać ruch na torze sąsiednim
D. zamknąć dany tor lub szlak
Zgłaszanie informacji o wypadku czy wstrzymywanie ruchu na sąsiednich torach, choć mogą wydawać się logicznymi krokami, nie są odpowiednie jako pierwsze działania w przypadku zgłoszenia o wypadku. Zgłoszenie incydentu do odpowiednich służb jest ważne, jednak nie powinno być to priorytetowe przed zablokowaniem toru, gdzie miała miejsce awaria. Ignorowanie bezpośrednich działań zabezpieczających tor może prowadzić do katastrofalnych konsekwencji, takich jak kolejne wypadki, które mogłyby zaangażować inne pociągi w ruchu. Wstrzymywanie ruchu na sąsiednich torach również nie jest odpowiednie, jeśli nie zablokowano jeszcze toru, na którym wystąpił wypadek – może to prowadzić do zamieszania i opóźnień, które nie są konieczne w początkowej fazie zarządzania sytuacją awaryjną. Z perspektywy dobrych praktyk w zarządzaniu kryzysowym, pierwsze działania powinny zawsze koncentrować się na bezpośrednim zminimalizowaniu zagrożenia dla życia ludzkiego oraz ochronie mienia. Dlatego każda reakcja powinna być dokładnie przemyślana i odpowiadać na specyfikę sytuacji, a nie opierać się na potencjalnych działaniach prawnych czy administracyjnych, które można podjąć później. Właściwe działania dyżurnego to klucz do zapewnienia bezpieczeństwa i skutecznej reakcji w obliczu kryzysu.

Pytanie 4

Dla każdego skompletowanego pociągu należy przygotować

A. spis zdawczy
B. wykaz pojazdów w składzie pociągu
C. spis oddawczy
D. listę wagonów w składzie pociągu
Odpowiedzi wskazujące na spis wagonów w składzie pociągu, wykaz oddawczy czy wykaz zdawczy nie są trafne w kontekście pytania dotyczącego zestawienia pociągu. Spis wagonów w składzie pociągu, mimo że zawiera informacje o poszczególnych wagonach, nie dostarcza pełnej informacji o wszystkich pojazdach, w tym lokomotywach, co jest kluczowe w analizie składu pociągu. Wykaz oddawczy natomiast koncentruje się głównie na dokumentacji procesów przekazywania pojazdów między operatorami, co nie jest odpowiednie w kontekście identyfikacji składu pociągu. Podobnie, wykaz zdawczy jest używany w kontekście przekazywania dokumentacji związanej z ruchem towarowym i nie odnosi się bezpośrednio do samego składu pociągu. Te odpowiedzi często wynikają z mylnego rozumienia dokumentacji taborowej, gdzie istotne jest uwzględnienie wszystkich typów pojazdów w składzie. Typowym błędem myślowym jest skupienie się na jednym aspekcie, jakim jest wagon, a pominięcie istotnych elementów, takich jak lokomotywy czy inne urządzenia pomocnicze, co w praktyce może prowadzić do nieprawidłowego zarządzania składem pociągu i potencjalnych zagrożeń bezpieczeństwa.

Pytanie 5

Dwa pomarańczowe światła ciągłe na sygnalizatorze oznaczają poruszanie się z prędkością nieprzekraczającą

A. 40 km/h, a przy kolejnym sygnalizatorze "stój"
B. 40 km/h przy tym oraz następnym sygnalizatorze
C. 60 km/h, a przy kolejnym sygnalizatorze "stój"
D. 60 km/h przy tym oraz następnym sygnalizatorze
Odpowiedź "40 km/h, a przy następnym semaforze 'stój'" jest prawidłowa, ponieważ dwa pomarańczowe światła ciągłe na semaforze oznaczają ostrzeżenie przed nadchodzącą zmianą sygnalizacji, co wymaga od kierowcy zmniejszenia prędkości do maksymalnie 40 km/h. Taka zasada wynika z ogólnych przepisów ruchu drogowego oraz regulacji dotyczących sygnalizacji świetlnej. Przykładowo, w sytuacjach, gdy kierowca zbliża się do skrzyżowania z dwoma pomarańczowymi światłami, powinien zachować szczególną ostrożność i być gotowym do zatrzymania się. Dotyczy to nie tylko bezpieczeństwa, ale również płynności ruchu, ponieważ nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Dodatkowo, warto zauważyć, że w wielu krajach istnieją lokalne przepisy, które mogą precyzować szczegóły związane z tymi sygnałami, jednak zasada ograniczenia prędkości pozostaje uniwersalna.

Pytanie 6

Odwołanie telefonicznego zapowiadania pociągów na szlaku jednotorowym o ruchu dwukierunkowym z użyciem blokady półsamoczynnej może nastąpić, gdy nie ma już potrzeby oraz

A. po dokonaniu odpowiedniego wpisu w książce E-1758 dotyczącego bezzwłocznego odwołania telefonicznego zapowiadania pociągów przez pracownika automatyki.
B. gdy przejadą trzy pociągi w każdym kierunku przy prawidłowej pracy blokady.
C. gdy przejadą dwa pociągi w każdym kierunku przy prawidłowej pracy blokady.
D. gdy przejedzie po jednym pociągu w każdym kierunku przy prawidłowej pracy blokady.
Wybór innych opcji odwołania zapowiadania pociągów opiera się na błędnych założeniach dotyczących procedur bezpieczeństwa i zarządzania ruchem kolejowym. Odpowiedzi sugerujące przejazd więcej niż jednego pociągu w każdym kierunku są niepoprawne, ponieważ wprowadzenie takiego kroku może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Przy szlaku jednotorowym z ruchem dwukierunkowym, kluczowe jest, aby nie dopuścić do sytuacji, w której w tym samym czasie dwa pociągi mogłyby zbliżać się do siebie. Przykładowo, gdyby zdecydowano się na odwołanie zapowiadania po przejeździe dwóch pociągów w każdym kierunku, istnieje ryzyko, że kolejny pociąg mógłby wyruszyć bez pewności, że trasa jest bezpieczna, co z kolei zwiększa szansę na kolizje. Takie podejście jest niezgodne z obowiązującymi normami bezpieczeństwa, które wymagają, aby po każdym przejeździe pojazdu dokonano weryfikacji sytuacji na szlaku. Ponadto, opcje odwołania wymagające wpisu w książce E-1758 to procedura administracyjna, która nie jest konieczna w każdej sytuacji, co może prowadzić do nieefektywności operacyjnej. Kluczowe jest zrozumienie, że optymalne zarządzanie ruchem kolejowym opiera się na rygorystycznych zasadach bezpieczeństwa, które mają na celu minimalizowanie ryzyka i zapewnienie bezpieczeństwa zarówno pasażerów, jak i pracowników.

Pytanie 7

Gdy odpowiedzialność za zgłoszenie o wjeździe pociągu z sygnałami końca pociągu spoczywa na drużynie pociągowej, w rozkładzie jazdy przy nazwie stacji umieszczany jest literowy symbol

A. K
B. ZK
C. T
D. DP
Odpowiedzi T, DP i ZK są błędne, bo nie oddają rzeczywistych obowiązków drużyny pociągowej w odnoszeniu się do sygnałów końca pociągu. Odpowiedź T może się wydawać, że dotyczy komunikacji, ale tak naprawdę to symbol używany w innych sytuacjach związanych z ruchem kolejowym. Z kolei DP to może sugerować, że drużyna ma inne obowiązki dotyczące zarządzania pociągiem, ale to wprowadza w błąd, bo nie odnosi się do zgłaszania sygnałów końca. A symbol ZK? To raczej oznacza zadania związane z obsługą pociągu, a nie informowanie o końcowej części pociągu. Jeśli źle się to zrozumie, to mogą być poważne problemy w komunikacji między drużyną pociągową a dyspozytorami, co może stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa. Dlatego ważne jest, żeby wiedzieć, co każdy symbol oznacza i jak to zastosować w praktyce.

Pytanie 8

Nie można odrzucać ani staczać zestawu wagonów, w którym wagony

A. ciężkie są przed wagonami lekkimi (próżnymi), jeśli zestaw ten ma być hamowany.
B. staczane są na tory o spadku mniejszym niż 2,5‰.
C. lekkie (próżne) są przed wagonami ciężkimi, jeśli zestaw ten ma być hamowany.
D. z towarami niebezpiecznymi nie zostały oddzielone od innych.
Odrzucenie lub staczanie grupy wagonów z niewłaściwym ustawieniem ich ciężaru może prowadzić do wielu niebezpieczeństw. Przy pierwszej z analizowanych koncepcji, dotyczącej wagonów z towarami niebezpiecznymi, warto zaznaczyć, że przepisy jasno mówią o konieczności oddzielania ich od pozostałych wagonów, aby zminimalizować ryzyko wypadków. W przypadku niewłaściwego ich umiejscowienia w składzie, może to skutkować, na przykład, rozlaniem substancji niebezpiecznych, co prowadzi do katastrof ekologicznych. Z drugiej strony, umiejscowienie wagonów ciężkich przed lekkimi, w sytuacji, gdy skład ma być hamowany, jest niebezpieczne, ponieważ ciężkie wagony mogą wywierać nadmierną siłę na lżejsze, prowadząc do ich uszkodzenia lub wykolejenia. W praktyce, takie ustawienie może prowadzić do poważnych incydentów, a zasady dotyczące bezpieczeństwa transportu kolejowego jasno wskazują, że w takich sytuacjach należy unikać staczania wagonów na tory o niewielkim spadku. Spadek mniejszy niż 2,5‰ nie zapewnia wystarczającej siły hamującej, co może prowadzić do niekontrolowanego ruchu wagons. Z tych powodów kluczowe jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i stosowanie się do najlepszych praktyk branżowych, aby zminimalizować ryzyko wypadków i zapewnić bezpieczeństwo transportu kolejowego.

Pytanie 9

W sytuacji, gdy po naciśnięciu przycisku nastawczego zwrotnicy oraz zakończeniu pracy napędu na planie świetlnym nie ma kontroli nad położeniem zwrotnicy biorącej udział w ruchu pociągu, a zwrotnica nie jest widoczna z nastawni, dyżurny ruchu powinien

A. zabezpieczyć zwrotnicę zamkiem trzpieniowym
B. zmienić przełącznik na pulpicie na przetwornicę II
C. skorzystać z przycisku "Iz" i wprowadzić ograniczenia
D. sprawdzić oraz wymienić bezpiecznik nastawczy od zwrotnicy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zabezpieczenie zwrotnicy zamkiem trzpieniowym to ważna sprawa, zwłaszcza gdy po pracy napędu nie mamy możliwości sprawdzenia jej położenia. Tak naprawdę dyżurny ruchu musi zadbać o to, żeby zwrotnica była na swoim miejscu i nie zmieniała się przez przypadkowe działania ludzi czy inne nieprzewidziane sytuacje. Użycie zamka trzpieniowego to zgodne z zasadami bezpieczeństwa i dobry krok w zarządzaniu ruchem kolejowym. Dzięki temu możliwe jest fizyczne zablokowanie zwrotnicy, co jest niezbędne, gdy nie możemy jej zobaczyć z nastawni. Na przykład, gdy zwrotnica jest uszkodzona, może być konieczne ograniczenie ruchu pociągów. Zabezpieczenie w ten sposób zmniejsza ryzyko, że ktoś przypadkiem przestawi zwrotnicę, co mogłoby przyczynić się do poważnych wypadków. Też warto pamiętać, że według norm, takie działania powinny być dokumentowane, a dyżurny ruchu ma obowiązek informować odpowiednie służby o wprowadzonych zmianach.

Pytanie 10

Która z instrukcji definiuje zakres oraz metodologię przeglądów rozjazdów?

A. Id-4
B. Ie-4
C. Ir-4
D. Ie-14

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź Id-4 jest poprawna, ponieważ instrukcja ta szczegółowo określa zasady oraz zakres oględzin rozjazdów w infrastrukturze kolejowej. Zgodnie z obowiązującymi normami oraz praktykami branżowymi, każda infrastruktura kolejowa wymaga regularnych przeglądów, aby zapewnić jej bezpieczeństwo i efektywność. Instrukcja Id-4 precyzuje częstotliwość oględzin, które powinny być przeprowadzane przez wykwalifikowany personel, a także wskazuje, jakie elementy rozjazdów należy szczegółowo kontrolować, w tym ich mechanizmy, torowiska oraz stan ogólny. Przykładem zastosowania tej instrukcji może być planowanie sezonowych przeglądów, które pozwalają na wczesne wykrycie ewentualnych usterek, co jest kluczowe dla zapobiegania poważnym incydentom. Dodatkowo, instrukcja ta wskazuje na odpowiednie metody dokumentowania przeprowadzonych oględzin, co jest istotne z punktu widzenia późniejszej analizy i audytów bezpieczeństwa, a także zgodności z przepisami prawa. Wiedza ta jest niezbędna dla osób zarządzających infrastrukturą oraz pracujących w branży kolejowej.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

W mechanizmach centralnych okienka blokady stacyjnej w pozycji neutralnej mają kolor

A. szary
B. niebieski
C. biały
D. czerwony

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź czerwona jest poprawna, ponieważ w urządzeniach mechanicznych scentralizowanych okienka blokady stacyjnej w położeniu zasadniczym są na ogół oznaczane kolorem czerwonym. Kolor ten jest powszechnie stosowany w branży, aby wskazywać na elementy związane z bezpieczeństwem i działaniem awaryjnym. Czerwony sygnalizuje, że dany mechanizm nie jest aktywny lub wymaga pilnej uwagi. W praktyce, w sytuacjach awaryjnych lub podczas przeprowadzania inspekcji, operatorzy są w stanie szybko zidentyfikować, które systemy mogą być w stanie blokady. Tego rodzaju standardy kolorystyczne są przyjęte w normach bezpieczeństwa, takich jak ISO 7010, które definiują symbole i kolory do oznaczania elementów bezpieczeństwa. Zastosowanie tego standardu jest kluczowe, aby wszyscy pracownicy oraz użytkownicy urządzeń mieli wspólne zrozumienie i mogli efektywnie reagować w sytuacjach kryzysowych, co podnosi ogólny poziom bezpieczeństwa na miejscu pracy.

Pytanie 13

Powrotny ruch pociągu na torze zamkniętym może być realizowany pod warunkiem uzyskania

A. ustnego zezwolenia od dyżurnego ruchu
B. zgody dyspozytora liniowego
C. rozkazu pisemnego "S"
D. rozkazu pisemnego "N"

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Cofanie pociągu na zamkniętym torze to coś, do czego potrzeba specjalnego rozkazu, znanego jako "S". To bardzo ważne dla bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Jak tego nie zrobisz, to po prostu można narazić wszystkich na niebezpieczeństwo. Rozkaz "S" jest niezbędny, gdy trzeba cofnąć pociąg z różnych przyczyn, na przykład jak utknie z jakiegoś powodu. Wtedy musisz mieć pewność, że wszystko jest w porządku, a zespół wie, co się dzieje na torze. Dlatego pracownicy muszą być dobrze przeszkoleni i zawsze stosować się do zasad bezpieczeństwa. To nie tylko formalność, ale coś, co naprawdę może uratować życie. W dokumentacji operacyjnej znajdziesz informacje, że przestrzeganie tych zasad jest kluczowe, by uniknąć wypadków i zapewnić bezpieczeństwo pasażerów oraz załogi.

Pytanie 14

Gdy usłyszymy lub zauważymy dwa różne, sprzeczne sygnały, powinniśmy kierować się sygnałem, który

A. dotyczy konkretnej sytuacji na drodze
B. został wydany jako pierwszy
C. zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu
D. został powtórzony

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W sytuacji, gdy napotykamy na sprzeczne sygnały, kluczowym aspektem jest wybór tego, który zapewnia większe bezpieczeństwo. Zasadniczo, bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest priorytetem w każdej sytuacji; dlatego przepisy i dobre praktyki zalecają, aby w przypadku konfliktu sygnałów kierować się tym, który minimalizuje ryzyko zdarzeń drogowych. Na przykład, jeśli jeden sygnał sugeruje zatrzymanie się, a inny zezwala na kontynuację jazdy, należy zawsze wybrać sygnał, który nakazuje zatrzymanie, gdyż to zazwyczaj oznacza, że na drodze może znajdować się przeszkoda lub inny uczestnik ruchu, co w konsekwencji zwiększa bezpieczeństwo. Warto podkreślić, że takie podejście jest zgodne z zasadami ruchu drogowego, które kładą nacisk na ochronę życia i zdrowia uczestników ruchu. Właściwe zrozumienie i interpretacja sygnałów jest nie tylko kwestią przepisów, ale także odpowiedzialności każdego kierowcy, co ma kluczowe znaczenie dla zapobiegania wypadkom drogowym.

Pytanie 15

Kierownik manewrów ma możliwość przestawiania wagony próżne jednoosobowo bez działania hamulca zespolonego w liczbie nieprzekraczającej

A. 28 osi rzeczywistych
B. 28 osi obliczeniowych
C. 8 osi rzeczywistych
D. 8 osi obliczeniowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź '28 osi rzeczywistych' jest poprawna, ponieważ zgodnie z obowiązującymi normami i regulacjami w zakresie zarządzania ruchem kolejowym, kierownik manewrów ma prawo przestawiać wagony próżne w liczbie nieprzekraczającej 28 osi rzeczywistych. Osią rzeczywistą nazywamy rzeczywistą liczbę osi wagonów, a nie ich obliczeniową alternatywę, która uwzględnia różne parametry techniczne. W praktyce, znajomość tej normy ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa operacji kolejowych, ponieważ przekroczenie tej liczby może prowadzić do znacznych zagrożeń, takich jak niestabilność zestawu, co w konsekwencji może prowadzić do wykolejenia. W kontekście manewrów, kluczowe jest stosowanie się do precyzyjnych wytycznych określających maksymalne limity dla zapewnienia efektywności i bezpieczeństwa pracy na stacji. Zastosowanie tej zasady w codziennych operacjach kolejowych jest niezbędne, aby minimalizować ryzyko i zapewniać bezpieczne warunki pracy dla wszystkich pracowników obsługi kolejowej.

Pytanie 16

W przypadku pojawienia się usterek w funkcjonowaniu urządzeń do sterowania ruchem, które uniemożliwiają zamknięcie rogatek, należy na przejeździe kolejowo-drogowym, zarządzanym z miejsca,

A. osygnałować tarczą zatrzymania D1 "Stój" przy przejeździe
B. wprowadzić ograniczenie prędkości do 20 km/h dla czoła pociągu
C. ustawić znak drogowy B20 "Stop"
D. ustawić znak drogowy B32 "rogatka uszkodzona"

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Umieszczenie znaku drogowego B32 'rogatka uszkodzona' jest kluczowym działaniem w przypadku wystąpienia nieprawidłowości w działaniu urządzeń sterowania ruchem na przejeździe kolejowo-drogowym. Znak ten informuje kierujących pojazdami o uszkodzeniu rogatek, co ma na celu zwiększenie ich ostrożności i zapewnienie bezpieczeństwa na drodze. Jest to zgodne z obowiązującymi normami dotyczącymi bezpieczeństwa ruchu drogowego i kolejowego. W praktyce, takie oznakowanie powinno być wprowadzane niezwłocznie, aby zminimalizować ryzyko niebezpiecznych sytuacji, takich jak wjazd pojazdu na przejazd w momencie, gdy pociąg zbliża się do przejazdu. Warto również zwrócić uwagę, że stosowanie odpowiednich znaków drogowych jest częścią procedur zarządzania sytuacjami kryzysowymi i awaryjnymi w transporcie. Dobre praktyki wskazują, że odpowiednia reakcja na takie usterki jest nie tylko obowiązkiem, ale także fundamentalnym elementem zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów i użytkowników dróg.

Pytanie 17

Dyżurny ruchu nie ma prawa czekać dłużej niż czas podany w systemie SWDR na spóźniony pociąg zmierzający na skomunikowanie, jeśli kolejny pociąg umożliwiający dojazd do wszystkich stacji odjeżdża w ciągu

A. 60 minut
B. 150 minut
C. 120 minut
D. 90 minut

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 60 minut jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z obowiązującymi standardami w systemie SWDR, dyżurny ruchu ma prawo oczekiwać na pociąg opóźniony jedynie przez 60 minut, jeśli następny pociąg, który zapewnia dojazd do wszystkich stacji, odjeżdża bezpośrednio po tym czasie. W praktyce oznacza to, że dyżurny ruchu powinien efektywnie zarządzać czasem oczekiwania, aby nie blokować torów dla innych pociągów. Na przykład, jeżeli pociąg opóźniony przybywa o godzinie 10:00, to jego oczekiwanie może wynieść maksymalnie do 11:00, o ile następny pociąg do stacji końcowej odjeżdża o 11:01. Takie zasady są zgodne z wytycznymi dotyczącymi zarządzania ruchem kolejowym, które mają na celu minimalizowanie zakłóceń w rozkładzie jazdy oraz zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu pasażerów. Zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla efektywnego funkcjonowania systemu transportu kolejowego.

Pytanie 18

Który z poniższych posterunków ruchu pozwala na zmianę kolejności odjazdów pociągów kierowanych na tor szlakowy przylegający do niego?

A. Bocznicowy
B. Pomocniczy
C. Odstępowy
D. Zapowiadawczy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'Zapowiadawczy' jest prawidłowa, ponieważ posterunek zapowiadawczy pełni kluczową rolę w organizacji ruchu kolejowego. Jego głównym zadaniem jest umożliwienie bezpiecznego wprowadzenia pociągów na tor szlakowy oraz kontrolowanie ruchu pociągów w danym obszarze. Dzięki zastosowaniu odpowiednich sygnałów i procedur, posterunek zapowiadawczy umożliwia zmianę kolejności jazdy pociągów, co jest niezbędne w przypadku opóźnień lub zmian w rozkładzie jazdy. Przykład praktyczny to sytuacja, w której pociąg towarowy musi ustąpić miejsca pociągowi pasażerskiemu. Posterunek zapowiadawczy wydaje odpowiednie sygnały, co pozwala na bezpieczne wprowadzenie pociągu pasażerskiego na tor szlakowy i zminimalizowanie ryzyka kolizji. Warto również zauważyć, że zgodnie z regulacjami branżowymi, każdy ruch pociągu musi być odpowiednio zapowiadany, co jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa na sieci kolejowej.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Fakt zgłoszenia sygnału "Alarm" jest rejestrowany przez dyżurnego ruchu w

A. dzienniku telefonicznym
B. czasopiśmie uszkodzeń urządzeń łączności
C. dokumentacji E-1758 w części I
D. dzienniku ruchu przez całą szerokość strony

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca dokumentowania sygnału 'Alarm' w dzienniku ruchu przez całą szerokość strony jest poprawna, ponieważ zgodnie z obowiązującymi standardami w zakresie zarządzania ruchem kolejowym, każdy incydent związany z bezpieczeństwem operacyjnym powinien być rejestrowany w odpowiednich dokumentach. Dziennik ruchu jest kluczowym narzędziem, które służy do monitorowania i dokumentowania wszystkich aspektów związanych z pracą systemu kolejowego, w tym sygnałów alarmowych. Rejestracja sygnałów alarmowych zapewnia, że odpowiednie służby mają dostęp do informacji na temat potencjalnych zagrożeń oraz działań podjętych w odpowiedzi na te zagrożenia. Dobrą praktyką jest również sporządzanie notatek w dzienniku o każdym przypadku alarmu, co pozwala na późniejsze analizy i ewentualne usprawnienia procedur. Dodatkowo, zgodność z zasadami dokumentacji ruchu zwiększa przejrzystość operacyjną i umożliwia efektywniejsze zarządzanie sytuacjami kryzysowymi, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie kolejowym.

Pytanie 21

Wykorzystanie tablic tożsamości do zapowiadania pociągów jest wymagane w czasie

A. obsługi blokady liniowej półsamoczynnej
B. telefonicznego zapowiadania pociągów
C. obsługi blokady liniowej samoczynnej
D. radiotelefonicznego zapowiadania pociągów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca radiotelefonicznego zapowiadania pociągów jest prawidłowa, ponieważ to właśnie ta forma komunikacji jest standardowo wykorzystywana do zapowiadania pociągów w sytuacjach, gdzie wymagana jest szybką i efektywną wymianę informacji. Radiotelefoniczne zapowiadanie pociągów umożliwia natychmiastowe przekazywanie informacji o przyjazdach i odjazdach pociągów, co jest kluczowe w zapewnieniu bezpieczeństwa na kolejach. Na przykład, w sytuacji awaryjnej, dyspozytorzy mogą szybko powiadomić maszynistów o zmianach w rozkładzie jazdy lub innych istotnych sprawach, co zapobiega potencjalnym kolizjom. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, takie zapowiadanie powinno być przeprowadzane zgodnie z ustalonymi procedurami, które zapewniają nie tylko poprawność, ale również bezpieczeństwo operacji kolejowych. Warto również zauważyć, że radiotelefoniczne zapowiadanie pociągów odpowiada na potrzeby komunikacji w warunkach, w których inne formy, takie jak telefoniczne zapowiadanie, mogą być niewystarczające lub zbyt czasochłonne. Dodatkowo, korzystanie z radiotelefonów pozwala na lepszą koordynację ruchu oraz monitorowanie sytuacji na trasach kolejowych.

Pytanie 22

Drążek przebiegowy można przesunąć do pozycji przełożonego dopiero po

A. przełożeniu wszystkich dźwigni zwrotnicowych oraz dźwigni sygnałowej
B. wykonaniu wszystkich działań wymaganych przez tablicę zależności
C. zablokowaniu bloku przebiegowego-utwierdzającego
D. zablokowaniu bloku umożliwiającego akcję przez dyżurnego ruchu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'wykonaniu wszystkich czynności wymaganych tablicą zależności' jest prawidłowa, ponieważ tablica zależności określa niezbędne procedury, które muszą zostać zrealizowane przed dokonaniem przekształcenia drążka przebiegowego. Tablica zależności zawiera informacje o sekwencji działań wymaganych do zapewnienia bezpieczeństwa operacji kolejowych, co jest kluczowe dla eliminacji ryzyka wypadków. Przykładowo, zanim drążek przebiegowy zostanie przekładany, operator powinien upewnić się, że wszystkie dźwignie są w odpowiednich położeniach i że została zrealizowana komunikacja z dyżurnym ruchu. W praktyce, przestrzeganie tablicy zależności pozwala na koordynację działań w ruchu kolejowym, co z kolei minimalizuje ryzyko pomyłek i niebezpiecznych sytuacji. Warto dodać, że zgodność z tymi wymaganiami jest kluczowa dla utrzymania standardów bezpieczeństwa ustalonych przez odpowiednie organy regulacyjne w branży kolejowej.

Pytanie 23

Kiedy pociąg wjeżdża na stację, a szczeliny zwrotnicowe w urządzeniach przekaźnikowych są ciemne oraz brak jest kontroli położenia zwrotnicy, co powinien zrobić dyżurny ruchu?

A. zabezpieczyć zwrotnicę zamkiem lub sponą
B. powiadomić o tym naczelnika sekcji
C. obsłużyć przycisk dla przestawienia zwrotnicy
D. przyjąć pociąg na sygnał zastępczy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zabezpieczenie zwrotnicy zamkiem lub sponą w sytuacji, gdy szczeliny zwrotnicowe są ciemne i brak jest kontroli położenia zwrotnicy, jest kluczowym działaniem mającym na celu zapewnienie bezpieczeństwa na stacji. Zamek lub spona to mechanizmy, które uniemożliwiają przypadkowe przestawienie zwrotnicy, co mogłoby prowadzić do wykolejenia pociągu. W sytuacji kryzysowej, takiej jak ta, dyżurny ruchu musi priorytetowo traktować bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Przykładem zastosowania tego działania może być stacja, gdzie nieprzewidziane warunki atmosferyczne lub awaria sprzętu spowodowały, że zwrotnica nie była w stanie działać poprawnie. W takich przypadkach, zastosowanie zabezpieczenia mechanicznymi środkami jest zgodne z zasadami obowiązującymi w branży, które podkreślają pierwszeństwo bezpieczeństwa przed wszelkimi innymi operacjami. Zgodnie z dokumentacją techniczną i zaleceniami dla pracowników kolei, zabezpieczenie zwrotnic w sytuacjach awaryjnych jest nie tylko praktyką, ale również wymogiem operacyjnym.

Pytanie 24

Podczas realizacji manewrów, przejazd manewrowy do sąsiedniego obszaru manewrowego bez wjazdu w sąsiedni okręg nastawczy jest możliwy po uzyskaniu zgody.

A. dyżurnego ruchu dysponującego sąsiedniego obszaru.
B. dyżurnego ruchu manewrowego sąsiedniego obszaru.
C. nastawniczego sąsiedniego obszaru.
D. kierownika manewrów sąsiedniego obszaru.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "kierownika manewrów sąsiedniego rejonu" jest poprawna, ponieważ zgodnie z regulacjami dotyczącymi manewrów kolejowych, to właśnie kierownik manewrów ma uprawnienia do udzielania zgody na przejazd do sąsiedniego rejonu manewrowego. Kierownik manewrów odpowiada za bezpieczeństwo i sprawność realizowanych operacji, a jego zgoda jest warunkiem niezbędnym do wykonania tego manewru. Przykładowo, podczas realizacji skomplikowanych manewrów, takich jak przetaczanie wagonów między rejonami, kierownik manewrów dba o koordynację działań oraz zapewnienie, że wszystkie procedury bezpieczeństwa zostały zachowane. W praktyce, przed rozpoczęciem manewru, kierownik manewrów musi dokładnie zrozumieć sytuację na torach, a także komunikować się z innymi pracownikami, aby uniknąć potencjalnych kolizji lub nieporozumień. W świetle dobrych praktyk, przed każdym manewrem powinno się odbyć spotkanie zespołu, aby omówić szczegóły i upewnić się, że każdy rozumie swoje zadania, co przyczynia się do zwiększenia ogólnego bezpieczeństwa operacji.

Pytanie 25

Podczas wykonywania prac, które mogą wpłynąć na niewłaściwe działanie samoczynnych semaforów odstępowych, należy

A. wprowadzić telefoniczne zapowiadanie pociągów i ograniczenie prędkości pociągów do 20 km/h.
B. informować drużyny pociągowe za pomocą rozkazów pisemnych 'N'.
C. wstrzymać ruch pociągów do momentu zakończenia prac.
D. wprowadzić telefoniczne zapowiadanie pociągów i prowadzić ruch pociągów w odstępach między posterunkami następczymi.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wprowadzenie telefonicznego zapowiadania pociągów oraz prowadzenie jazdy pociągów w odstępach posterunków następczych stanowi odpowiednią procedurę w sytuacji, gdy istnieje ryzyko nieprawidłowego działania samoczynnych semaforów odstępowych. Taki sposób zarządzania ruchem kolejowym ogranicza ryzyko kolizji oraz zapewnia bezpieczeństwo operacji. W praktyce, w przypadku robót na torach, system telefonicznego zapowiadania umożliwia bezpośrednią komunikację pomiędzy dyżurnymi ruchu a drużynami pociągowymi, co pozwala na bieżące informowanie o aktualnej sytuacji na trasie. Wprowadzenie jazdy w odstępach posterunków następczych dodatkowo minimalizuje ryzyko zderzeń, umożliwiając skuteczne zarządzanie każdym pociągiem z osobna. Zgodnie z normami bezpieczeństwa w ruchu kolejowym, takie działania są zgodne z zasadami ostrożności i powinny być stosowane w przypadku wszelkich prac mogących wpłynąć na działanie systemu sygnalizacji. Przykładem takiej praktyki może być czasowe wprowadzenie ograniczeń prędkości oraz szczegółowe zapowiadanie składów na stacjach, co w znaczący sposób podnosi poziom bezpieczeństwa w obrębie prowadzonych robót.

Pytanie 26

Blok początkowy używany w blokadzie liniowej ma na celu

A. zgłoszenie blokowe przejazdu pociągu
B. zabezpieczenie blokowe semaforów wjazdowych
C. zabezpieczenie blokowe semaforów wyjazdowych
D. zgłoszenie blokowe przybycia pociągu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Blok początkowy w systemie blokady liniowej odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu bezpieczeństwa na szlakach kolejowych. Jego zadaniem jest trzymanie pod zamknięciem blokowym semaforów wyjazdowych, co zapewnia, że tylko pociąg posiadający odpowiednią zgodę na przejazd może opuścić dany odcinek. Działanie to jest zgodne z procedurami bezpieczeństwa, które mają na celu eliminację ryzyka kolizji oraz zapewnienie płynności ruchu. Na przykład, w praktyce, gdy pociąg zakończy postoju na stacji, semafor wyjazdowy pokazuje sygnał zezwalający na wyjazd dopiero wtedy, gdy blokada liniowa zostaje zwolniona, co oznacza, że tor jest wolny od innego pociągu. Systemy blokad liniowych są projektowane zgodnie z normami bezpieczeństwa, takimi jak normy EN 50126, EN 50128 i EN 50129, które definiują wymagania dotyczące oceny ryzyka i metodologii testowania systemów. Użycie bloków początkowych przyczynia się również do efektywnego zarządzania ruchem kolejowym, co jest szczególnie istotne w obszarach o dużym natężeniu ruchu.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Pociąg może minąć semafor, który nie jest oświetlony

A. wyłącznie na podstawie rozkazu "S"
B. po usunięciu tarczy zatrzymania "D1"
C. po pokazaniu sygnału zastępczego
D. wyłącznie na podstawie rozkazu pisemnego "N"

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pociąg może przejechać obok nieoświetlonego semafora po wyświetleniu sygnału zastępczego, co jest zgodne z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Sygnał zastępczy jest stosowany w sytuacjach, gdy standardowe sygnały są niedostępne, a jego wyświetlenie oznacza, że ruch pociągów może być kontynuowany w sposób kontrolowany. Przykładem zastosowania sygnału zastępczego jest sytuacja awaryjna, gdy semafor nieoświetlony może spowodować zatrzymanie ruchu. Pracownicy kolei powinni być dobrze zaznajomieni z procedurami, jakie należy zastosować w takich okolicznościach, aby zapewnić zarówno bezpieczeństwo, jak i ciągłość ruchu. Ważne jest, aby operatorzy pojazdów szynowych rozumieli, że sygnał zastępczy powinien być zawsze interpretowany w kontekście aktualnych warunków na torach, co jest kluczowe dla unikania wypadków. Standardy branżowe, takie jak regulacje krajowe i międzynarodowe, podkreślają znaczenie odpowiedniego reagowania na sygnały, co sprzyja bezpieczeństwu operacji kolejowych.

Pytanie 29

W przypadku kierowania pociągu za pomocą sygnału zastępczego lub pisemnego rozkazu na tor z samoczynną blokadą liniową, maksymalna dozwolona prędkość jazdy nie powinna przekraczać

A. 30 km/h
B. 20 km/h
C. 50 km/h
D. 40 km/h

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 20 km/h jest prawidłowa, ponieważ w przypadku wyprawiania pociągu za pomocą sygnału zastępczego lub rozkazu pisemnego na szlak wyposażony w samoczynną blokadę liniową, maksymalna prędkość jazdy pociągu jest ograniczona do tej wartości. Tego typu ograniczenia mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, zwłaszcza w sytuacjach, gdy normalne systemy sygnalizacji nie działają. Samoczynna blokada liniowa ogranicza prędkość pociągu, aby zmniejszyć ryzyko kolizji i zapewnić, że pociąg może zatrzymać się w razie wykrycia przeszkody na torze. W praktyce, w sytuacji awaryjnej, maszynista musi być przygotowany na natychmiastowe reakcje, a niższa prędkość pozwala na lepsze manewrowanie i szybsze zatrzymanie. Standardy operacyjne, takie jak te określone w przepisach kolejowych, podkreślają znaczenie przestrzegania tych limitów prędkości, aby chronić zarówno pasażerów, jak i personel obsługujący pociągi. Dodatkowo, w sytuacjach awaryjnych, takich jak awaria sygnałów, kluczowe jest, aby prędkość była na tyle niska, aby umożliwić skuteczną reakcję na nieprzewidziane okoliczności.

Pytanie 30

Jaką minimalną odległość powinien zachować wyprawiony na trasę pociąg od realizowanej manewrowo jazdy, zakładając, że nachylenie na trasie jest mniejsze niż 10‰ oraz panuje dobra widoczność?

A. 300 m
B. 400 m
C. 200 m
D. 500 m

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Minimalna odległość między wyprawionym na szlak pociągiem a wykonywaną za nim jazdą manewrową wynosząca 500 m jest zgodna z normami bezpieczeństwa oraz dobrymi praktykami w branży kolejowej. W sytuacji, gdy pochylenie na szlaku jest mniejsze niż 10‰, a widoczność jest dobra, zachowanie takiej odległości jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa operacji kolejowych. W przypadku manewrów przy pociągu, zbyt mała odległość może prowadzić do ryzyka zderzenia lub niebezpiecznych sytuacji, które mogą wyniknąć z nieprzewidzianych okoliczności, takich jak nagła zmiana prędkości czy awaria systemu. Standardy, takie jak UIC (Międzynarodowy Związek Kolei), rekomendują zachowanie odpowiednich dystansów, aby umożliwić przewidywalność i kontrolę nad ruchem kolejowym. Przykładem zastosowania tej zasady może być sytuacja, w której pociąg towarowy jest manewrowany w stacji. Zachowanie minimalnej odległości pozwala na lepsze zarządzanie ruchem, a także minimalizuje ryzyko uszkodzeń infrastruktury oraz ładunku. W praktyce, znajomość takich regulacji i ich przestrzeganie jest niezbędne dla bezpieczeństwa pracy na kolei.

Pytanie 31

Udzielenie zgody na wyprawienie pociągu powinno być zrealizowane za pomocą telefonogramu według ustalonego wzoru

A. Pociąg może odjechać ze stacji
B. Dla pociągu droga jest wolna
C. Pociąg numer .... może odjechać
D. Dla pociągu numer ... droga jest wolna

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "Dla pociągu numer ... droga jest wolna" jest prawidłowa, ponieważ stanowi zgodny z normami i praktykami standardowy komunikat, który informuje o zwolnieniu drogi dla konkretnego pociągu. Taki telefonogram powinien zawierać numer pociągu, co pozwala na jednoznaczną identyfikację jednostki i unikanie potencjalnych nieporozumień. Przykładowo, w sytuacji, gdy kilka pociągów znajduje się w ruchu, precyzyjne określenie, dla którego pociągu droga jest wolna, jest kluczowe dla bezpieczeństwa operacji kolejowych. Standardy takie jak te uchwycone w dokumentach krajowych i międzynarodowych dotyczących bezpieczeństwa ruchu kolejowego, podkreślają znaczenie jasnych i zrozumiałych komunikatów. W praktyce, operatorzy ruchu kolejowego powinni przestrzegać takiej formy komunikacji, aby zapewnić płynność i bezpieczeństwo w ruchu pociągów, a także minimalizować ryzyko wypadków. Efektywna komunikacja jest jednym z kluczowych aspektów utrzymania harmonogramu i bezpieczeństwa w transporcie kolejowym.

Pytanie 32

Kiedy należy przeprowadzić szczegółową próbę hamulca zespolonego?

A. gdy przynajmniej jeden z pojazdów kolejowych został odłączony od składu pociągu
B. gdy nastąpiła zmiana kabiny sterowniczej w zespole pojazdów
C. gdy urządzenia hamulcowe w pociągu nie były zaopatrywane w sprężone powietrze przez okres dłuższy niż 12 godzin
D. gdy nie było zasilania wagonów ustawionych na hamowanie R+Mg przez ponad 10 godzin

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'urządzenia hamulcowe w składzie pociągu nie były zasilane sprężonym powietrzem dłużej niż 12 godzin' jest prawidłowa, ponieważ długotrwałe brak zasilania systemów hamulcowych może prowadzić do ich wydolności oraz skuteczności działania. W standardach bezpieczeństwa kolejowego, takich jak UIC (Międzynarodowy Związek Kolei), podkreśla się znaczenie regularnych prób hamulcowych oraz zapewnienia, że wszystkie systemy hamulcowe są w pełni funkcjonalne przed użyciem pojazdu. W praktyce, jeżeli systemy hamulcowe nie były zasilane przez dłużej niż 12 godzin, istnieje ryzyko, że elementy mechaniczne mogły się zastać, a ciśnienie powietrza w układzie mogło się obniżyć, co zagrażałoby bezpieczeństwu operacyjnemu. Przykładowo, w sytuacji, gdy pociąg nie jest używany przez dłuższy czas, niezbędne jest przeprowadzenie szczegółowej próby hamulca, aby upewnić się, że wszystkie urządzenia działają prawidłowo, co jest kluczowe w zapobieganiu wypadkom podczas transportu. Regularne kontrole hamulców są nie tylko praktyką, ale także wymogiem prawnym, co ilustruje znaczenie tej procedury.

Pytanie 33

Książka przebiegów, która jest prowadzona na nastawni wykonawczej, jest przeznaczona do notowania

A. wyłącznie usterek, które wystąpiły w urządzeniach srk
B. poleceń i informacji, jak również zgłoszeń dotyczących przygotowania drogi przebiegu dla przyjazdów i odjazdów pociągów
C. usterek związanych z brakiem łączności podczas wykonywania przebiegów
D. usterek, które miały miejsce w rozjazdach w trakcie przygotowywania przebiegów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Książka przebiegów prowadzona na nastawni wykonawczej jest kluczowym dokumentem, który służy do rejestrowania wszystkich poleceń i informacji związanych z przygotowaniem drogi przebiegu dla wjazdów i wyjazdów pociągów. Jej głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa i sprawności ruchu kolejowego przez dokładne dokumentowanie działań podejmowanych przez dyżurnych ruchu. W praktyce, zapis ten umożliwia ścisłą kontrolę nad każdym etapem operacji kolejowych, co jest fundamentalne w kontekście zarządzania ruchem kolejowym. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek nieprawidłowości, takich jak opóźnienia czy awarie, książka przebiegów staje się nieocenionym źródłem informacji dla analizy sytuacji i podejmowania odpowiednich działań naprawczych. Dobre praktyki branżowe nakładają obowiązek systematycznego i dokładnego uzupełniania tej dokumentacji, co pozwala na utrzymanie wysokich standardów bezpieczeństwa w transporcie kolejowym oraz pozwala na identyfikację potencjalnych zagrożeń przed ich wystąpieniem.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Zdarzenie odebrania lub nadania sygnału "ALARM" przez radiotelefon dyżurnego ruchu powinno być zapisane w

A. dzienniku ruchu
B. rejestrze kontroli urządzeń
C. dzienniku oględzin rozjazdów
D. rejestrze przebiegów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'dziennik ruchu' jest prawidłowa, ponieważ to właśnie w tym dokumencie rejestruje się wszelkie istotne zdarzenia związane z ruchem, w tym nadanie lub usłyszenie sygnału 'ALARM' przez radiotelefon dyżurny ruchu. Dziennik ruchu pełni kluczową rolę w monitorowaniu i dokumentowaniu operacji kolejowych, co jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa oraz efektywności zarządzania ruchem. Rejestracja takich zdarzeń pozwala na późniejsze analizy i weryfikacje, co jest zgodne z normami w zakresie zarządzania bezpieczeństwem w transporcie. Na przykład, w przypadku incydentu, dziennik ruchu stanowi ważne źródło informacji, pozwalając na ustalenie przyczyn zdarzenia oraz podejmowanie odpowiednich działań prewencyjnych. Właściwe prowadzenie dziennika ruchu jest także elementem audytów wewnętrznych oraz zewnętrznych, które zapewniają zgodność z regulacjami prawnymi oraz standardami branżowymi.

Pytanie 36

Wykolejenie pociągu to

A. zderzenie pociągu z pojazdem drogowym.
B. trwała utrata kontaktu powierzchni tocznej koła z powierzchnią toczną główki szyny
C. niezamierzony incydent związany z ruchem pociągu.
D. nieumyślne wjechanie pociągu na zwrotnicę ustawioną dla innego toru.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wykolejenie pojazdu kolejowego jest definicją odnoszącą się do trwałej utraty kontaktu między powierzchnią toczną koła a powierzchnią toru, co prowadzi do niekontrolowanego ruchu pojazdu poza torami kolejowymi. Tego typu zdarzenie jest jednym z najpoważniejszych zagrożeń w transporcie kolejowym, które może prowadzić do poważnych wypadków, uszkodzeń infrastruktury oraz zagrażać bezpieczeństwu pasażerów. W praktyce, wykolejenie może być spowodowane różnymi czynnikami, takimi jak uszkodzenia torów, niewłaściwe warunki atmosferyczne, awarie pojazdu lub nieprawidłowe nastawienie zwrotnic. Standardy branżowe, takie jak normy bezpieczeństwa PKP PLK, zalecają regularne kontrole stanu torowisk oraz użycie nowoczesnych technologii monitorujących, które mogą wczesniej wykrywać potencjalne usterki. Wiedza na temat przyczyn i skutków wykolejeń jest kluczowa dla inżynierów i pracowników kolei, aby mogli opracować skuteczne strategie prewencyjne oraz minimalizować ryzyko wypadków.

Pytanie 37

Kiedy prowadzone prace mogą wpłynąć na nieprawidłowe funkcjonowanie samoczynnych semaforów odstępowych, dyżurny ruchu

A. wprowadza ograniczenie prędkości pociągów do 20 km/h
B. wprowadza ograniczenie prędkości pociągów do 40 km/h
C. prowadzi jazdę pociągów w odstępach posterunków odstępowych
D. prowadzi jazdę pociągów w odstępach posterunków nastawczych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
W przypadku, gdy prowadzone roboty mogą powodować nieprawidłowe działanie samoczynnych semaforów odstępowych, dyżurny ruchu podejmuje działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Prowadzenie jazdy pociągów w odstępach posterunków nastawczych jest procedurą, która umożliwia kontrolowanie ruchu pociągów w warunkach zwiększonego ryzyka. Posterunki nastawcze, wyposażone w odpowiednie sygnalizacje i urządzenia sterujące, są kluczowe dla nadzoru nad ruchem kolejowym oraz dla minimalizacji ryzyka kolizji. W takich sytuacjach dyżurny ruchu, stosując tę metodę, zwiększa margines bezpieczeństwa i umożliwia precyzyjne zarządzanie ruchem, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży kolejowej. Przykładem może być sytuacja, gdy na trasie prowadzone są prace remontowe, które mogą wpłynąć na działanie sygnalizacji. Wówczas wprowadzenie takiej procedury umożliwia zachowanie pełnej kontroli nad ruchem pociągów i zapewnia ich bezpieczne przemieszczanie się w obrębie obszaru zagrożonego.

Pytanie 38

W jaki sposób należy określić zabezpieczenie pojazdów kolejowych przed niekontrolowanym ruchem na stacji?

A. w regulaminie technicznym
B. w instrukcji dotyczącej techniki manewrowania
C. w rozkładzie pociągów
D. w instrukcji prowadzenia ruchu pociągów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Regulamin techniczny jest kluczowym dokumentem, który określa zasady eksploatacji i utrzymania infrastruktury kolejowej oraz pojazdów. Zawiera szczegółowe wytyczne dotyczące zabezpieczeń, które mają na celu minimalizację ryzyka zbiegnięcia pojazdów kolejowych na stacjach. Przykładowo, regulamin ten może zawierać informacje dotyczące stosowania blokad, sygnalizacji oraz odpowiednich procedur manewrowych, które są niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Dobrze opracowany regulamin techniczny uwzględnia również zmiany w technologii oraz nowe normy prawne, co pozwala na dostosowanie się do aktualnych standardów branżowych. Przykładem może być wdrażanie nowoczesnych systemów zabezpieczeń, takich jak automatyczne systemy blokady, które są szczególnie istotne w kontekście zwiększającego się natężenia ruchu kolejowego. W praktyce, znajomość regulaminu technicznego i umiejętność jego stosowania jest niezbędna dla pracowników kolei, aby mogli oni efektywnie i bezpiecznie wykonywać swoje obowiązki.

Pytanie 39

Obsługa zwalniacza bloku przebiegowego-utwierdzającego jest wymagane w przypadku, gdy blok nie został odblokowany dopiero wtedy, gdy

A. zapis w książce R-142 został dokonany
B. sygnał "Stój" został nastawiony na semaforze
C. pociąg przeszedł obok miejsca sygnałowego końca pociągu
D. opis w książce srk E-1758 został wykonany

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca dokonania opisu w książce srk E-1758 jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z obowiązującymi procedurami w ruchu kolejowym, zwalniacz bloku przebiegowego-utwierdzającego powinien być obsługiwany wyłącznie po dokonaniu odpowiedniego opisu w tej książce. Książka srk E-1758 jest dokumentem, który gromadzi wszystkie istotne informacje dotyczące operacji związanych z sygnalizacją oraz blokadami. Dobrą praktyką jest, aby każdy przypadek nieodblokowania się bloku był dokładnie opisany, co pozwala na zachowanie pełnej przejrzystości i odpowiedzialności w zarządzaniu ruchem kolejowym. Dokonanie zapisu w książce R-142 nie odnosi się bezpośrednio do procedur związanych z obsługą zwalniacza, a nastawienie sygnału „Stój” na semaforze jedynie informuje o konieczności wstrzymania ruchu, lecz nie stanowi podstawy do podjęcia działań związanych z obsługą bloku. Pociąg minął miejsce sygnałowe końca pociągu, co również nie jest wystarczającym powodem do działania, ponieważ ważne jest, aby wszelkie procedury były dokładnie przestrzegane w oparciu o zapisy w odpowiednich dokumentach. Przykładem zastosowania tego podejścia może być sytuacja, w której po nieodblokowaniu bloku, pracownik może odnotować sytuację w książce srk E-1758, co następnie umożliwi przeprowadzenie analizy zdarzenia i wprowadzenie ewentualnych korekt w procedurach.

Pytanie 40

Aby ocenić prawidłowe przyleganie iglicy do opornicy, należy użyć blaszki o grubości

A. 4mm
B. 3mm
C. 2mm
D. 1mm

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prawidłowe przyleganie iglicy do opornicy jest kluczowe dla zapewnienia stabilności i efektywności działania systemów elektrycznych. Użycie blaszki o grubości 1 mm jest standardem branżowym, który zapewnia odpowiednie napięcie i siłę docisku w połączeniu. Grubość blaszki ma zasadnicze znaczenie, ponieważ zbyt gruba blaszka może nie odzwierciedlać rzeczywistego przylegania iglicy, prowadząc do osłabienia kontaktu i zwiększenia oporu, co z kolei może prowadzić do przegrzewania się elementów. W praktycznym zastosowaniu, odpowiednie przyleganie jest szczególnie ważne w obwodach o dużym natężeniu prądu, gdzie nawet niewielkie nieprawidłowości mogą skutkować utratą wydajności. Dobrą praktyką jest regularne kontrolowanie stanu przylegania oraz wymiana zużytych elementów, aby zapewnić ciągłość pracy i bezpieczeństwo systemu. Zastosowanie blaszki o odpowiedniej grubości jest również zgodne z zaleceniami norm branżowych, takich jak IEC 60216, które określają wymagania dotyczące materiałów i wykonania dla elementów elektrycznych.