Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanik lotniczy
  • Kwalifikacja: TLO.03 - Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych
  • Data rozpoczęcia: 17 maja 2025 00:36
  • Data zakończenia: 17 maja 2025 00:36

Egzamin niezdany

Wynik: 0/40 punktów (0,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W jakim przypadku efekty pracy mechanika zajmującego się samolotem w sytuacji niewielkiego deficytu czasowego są wynikiem typowych właściwości mechanizmów działania człowieka-operatora, a nie skutkiem braku skupienia czy niewystarczającej motywacji?

A. Mechanik, przystępując do usunięcia uszkodzenia, wykorzystał narzędzia, które były niezgodne z kartą technologiczną
B. Mechanik rozpoczął usuwanie uszkodzenia, lecz podczas prac przeprowadził prywatną rozmowę telefoniczną i nie zakończył usługi zgodnie z kartą technologiczną
C. Mechanik, usuwając uszkodzenie, działał niezgodnie z kartą technologiczną
D. Mechanik dokonując naprawy uszkodzenia zgodnie z kartą technologiczną, pozostawił materiał w tej części samolotu, w której miało miejsce uszkodzenie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybrana odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ ilustruje sytuację, w której mechanik wykonał swoje zadanie zgodnie z kartą technologiczną, co wskazuje na przestrzeganie ustalonych procedur. Pozostawienie materiału w miejscu uszkodzenia może być wynikiem automatyzmu działania, charakterystycznego dla pracy pod presją czasu. W obszarze obsługi technicznej samolotów, standardy takie jak EASA (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego) kładą duży nacisk na stosowanie się do procedur operacyjnych, aby zapewnić bezpieczeństwo i efektywność. Dobre praktyki wskazują, że w sytuacjach stresowych operatorzy mogą działać automatycznie, co podkreśla znaczenie szkolenia i symulacji, aby przygotować ich na różne scenariusze. Mechanik powinien być świadomy możliwości wystąpienia takich automatyzmów i stosować techniki zarządzania czasem oraz stresu, aby zminimalizować ryzyko błędów proceduralnych. Analizowanie takich sytuacji pozwala na poprawę procedur i zwiększenie bezpieczeństwa operacyjnego.

Pytanie 2

Kąt natarcia śmigła w stałym tłokowym zespole napędowym

A. zwiększa się, gdy obroty silnika są na stałym poziomie, a prędkość lotu wzrasta
B. wzrasta, gdy prędkość lotu jest stała, a obroty silnika się zwiększają
C. maleje, gdy obroty silnika są niezmienne, a prędkość lotu rośnie
D. zmniejsza się, gdy prędkość lotu pozostaje niezmienna, a obroty silnika rosną

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź wskazuje, że kąt natarcia śmigła maleje, gdy prędkość lotu wzrasta przy stałych obrotach silnika. Kąt natarcia jest kluczowym parametrem w aerodynamice śmigła, określającym, jak efektywnie śmigło może generować siłę nośną. W sytuacji, gdy prędkość lotu wzrasta, przepływ powietrza nad śmigłem staje się szybszy, co zmienia relacje między kątem natarcia a kierunkiem nadchodzącego powietrza. Aby śmigło mogło efektywnie wykorzystać ten szybszy przepływ, kąt natarcia musi być zmniejszony, co pozwala na utrzymanie optymalnej wydajności i minimalizację oporu. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest projektowanie śmigieł w samolotach, gdzie inżynierowie muszą uwzględnić zmieniające się warunki lotu, aby zapewnić maksymalną efektywność paliwową i osiągi. Standardy branżowe, takie jak AS9100, podkreślają znaczenie analizy aerodynamiki w procesie projektowania, co wpływa na bezpieczeństwo oraz efektywność operacyjną statków powietrznych.

Pytanie 3

Jakie materiały można wykorzystać do zabezpieczenia otworów po demontażu agregatów?

A. papier impregnowany olejem
B. folię z polichlorku winylu
C. folię wykonaną z gumy
D. korki wykonane z drewna

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Folia z polichlorku winylu (PVC) jest szeroko stosowanym materiałem do zabezpieczania otworów po demontażu agregatów, ze względu na swoje wyjątkowe właściwości. PVC jest materiałem odpornym na działanie wielu chemikaliów oraz niekorzystnych warunków atmosferycznych, co czyni ją idealnym wyborem w różnych zastosowaniach przemysłowych. Dzięki swojej elastyczności i trwałości, folia ta doskonale przylega do różnych powierzchni, co zapewnia skuteczną ochronę przed zanieczyszczeniami i uszkodzeniami. W praktyce folia PVC jest często wykorzystywana w obiektach przemysłowych, takich jak fabryki czy magazyny, gdzie zachowanie czystości i bezpieczeństwa jest kluczowe. Ponadto, stosowanie folii PVC jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zabezpieczeń, co potwierdzają różne normy branżowe, takie jak ISO 14001 dotyczące zarządzania środowiskowego. W sytuacjach, gdy otwory muszą być zabezpieczone na dłuższy czas, folia PVC okazuje się bardziej efektywna od innych materiałów, które mogą ulegać degradacji lub nie zapewniać odpowiedniego uszczelnienia.

Pytanie 4

Jakiego rodzaju korozja występuje na styku metali, które znajdują się w różnych miejscach w szeregu napięciowym?

A. Powierzchniowa
B. Naprężeniowa
C. Międzykrystaliczna
D. Elektrochemiczna

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Korozja elektrochemiczna to ciekawe zjawisko! Dzieje się tak, gdy mamy dwa różne metale, które się stykają, a do tego jest elektrolit. I wtedy powstaje coś na kształt ogniwa galwanicznego. Metal, który ma niższy potencjał, działa jak anoda, a ten z wyższym potencjałem jak katoda. Jeśli metale mają znaczne różnice w swoim potencjale, to może to prowadzić do intensywnej korozji anodowej. Przykładem takiego połączenia może być cynk i miedź: cynk, mając niższy potencjał, się psuje, ale chroni miedź przed korozją. Żeby zminimalizować ten problem, w praktyce stosuje się różne metody, jak izolacja, katodowa ochrona czy dobór odpowiednich materiałów. Przykładowo, normy takie jak ISO 12944 mówią o tym, jak ważne jest monitorowanie i kontrola korozji w metalowych konstrukcjach, żeby były trwałe i bezpieczne.

Pytanie 5

Który dokument jest wystawiany w celu potwierdzenia przeprowadzenia obsługi statku powietrznego?

A. MS (Maintenance Statement)
B. ARC (Airworthiness Review Certificate)
C. WO (Work Order)
D. CRS (Certificate of Release to Service)

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
CRS (Certificate of Release to Service) jest kluczowym dokumentem w procesie obsługi statków powietrznych, który potwierdza, że dany samolot przeszedł wszystkie niezbędne procedury serwisowe i jest gotowy do ponownego użytkowania. Wydanie CRS odbywa się po wykonaniu prac konserwacyjnych, naprawczych lub modyfikacyjnych, a dokument ten jest wystawiany przez uprawnionego mechanika, który potwierdza, że statek powietrzny spełnia wszystkie wymagania dotyczące zdatności do lotu. Przykładem zastosowania CRS może być sytuacja, w której po długotrwałym przeglądzie technicznym samolot musi uzyskać certyfikację przed planowanym lotem. Dodatkowo, CRS jest zgodny z regulacjami EASA (European Union Aviation Safety Agency), które określają standardy dotyczące certyfikacji i utrzymania samolotów, zapewniając ich bezpieczeństwo i niezawodność w trakcie eksploatacji. Dokument ten jest niezbędny dla operatorów lotniczych oraz służb zarządzających flotą, aby zapewnić pełną zgodność z przepisami prawa lotniczego oraz najwyższe standardy bezpieczeństwa.

Pytanie 6

Dokument opracowany przez producenta statku powietrznego, który definiuje narzędzia, przyrządy oraz wyposażenie do obsługi tego statku, jest oznaczony akronimem

A. SRM
B. AMM
C. TEM
D. IPC

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "TEM" jest poprawna, ponieważ oznacza "Tools, Equipment, and Materials" i jest dokumentem dostarczanym przez producenta statku powietrznego, który zawiera pełną listę narzędzi i wyposażenia potrzebnego do właściwej obsługi danego statku. TEM jest kluczowym elementem zapewniającym, że personel techniczny ma dostęp do wszystkich niezbędnych narzędzi i przyrządów, co jest istotne dla bezpieczeństwa operacji lotniczych. Na przykład, w przypadku awarii, wiedza o dostępnych narzędziach umożliwia szybsze i bardziej efektywne działanie personelu obsługującego statki powietrzne. Stosowanie dokumentów TEM jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży lotniczej, które podkreślają znaczenie wsparcia technicznego w utrzymaniu floty statków powietrznych w odpowiednim stanie. Warto również zaznaczyć, że dokumentacja TEM powinna być regularnie aktualizowana w celu odzwierciedlenia zmieniających się potrzeb i technologii, co jest zgodne z wymaganiami regulacyjnymi organizacji takich jak EASA czy FAA.

Pytanie 7

W podstawach lotnictwa kluczowym sposobem ochrony przed korozją elementów kształtowych konstrukcji wykonanych z duralu jest

A. azotowanie
B. platerowanie
C. anodowanie
D. malowanie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Anodowanie to kluczowy proces w zabezpieczaniu elementów konstrukcyjnych z duralu przed korozją, ponieważ polega na elektrochemicznym wytwarzaniu grubej warstwy tlenku aluminium na powierzchni metalu. Ta warstwa nie tylko chroni przed działaniem czynników atmosferycznych, ale również znacznie zwiększa odporność na korozję oraz poprawia przyczepność powłok malarskich, co jest niezwykle istotne w lotnictwie. W praktyce anodowanie stosuje się w produkcji różnych komponentów, takich jak elementy kadłuba, skrzydeł czy podwozia, które są narażone na trudne warunki środowiskowe. Proces ten jest zgodny z normami branżowymi, takimi jak AMS 2469, które określają wymagania dla anodowanych powierzchni aluminium w zastosowaniach lotniczych. Oprócz korzyści ochronnych, anodowanie może również wpływać na estetykę produktu, umożliwiając barwienie anodowanej powierzchni w różnych kolorach, co jest szczególnie cenione w konstrukcjach, gdzie wizualna jakość jest również istotna.

Pytanie 8

W obliczeniach dotyczących wytrzymałości połączeń nitowych, nity wyznacza się na podstawie warunków na

A. ścinanie i zginanie
B. skręcanie i zginanie
C. ścinanie i naciski powierzchniowe
D. zginanie i naciski powierzchniowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź dotycząca ścinania i nacisków powierzchniowych jest kluczowa w kontekście wytrzymałości połączeń nitowych. Ścinanie polega na działaniu sił równoległych do styku, co może prowadzić do zerwania nitów w momencie, gdy siły przekraczają wytrzymałość materiału. Z kolei naciski powierzchniowe wywołują odkształcenia w materiale, co może skutkować nieodwracalnymi uszkodzeniami wokół otworów, w których umieszczone są nity. W praktyce inżynieryjnej, projektanci muszą uwzględniać te dwa czynniki podczas obliczeń wytrzymałościowych, stosując odpowiednie normy, takie jak Eurokod 3, który reguluje projektowanie konstrukcji stalowych. Wzory na obliczenia wytrzymałościowe uwzględniają zarówno siły zginające, jak i te działające na ścinanie, co pozwala na dokładniejsze przewidywanie zachowania połączeń w rzeczywistych warunkach eksploatacyjnych. Analiza wytrzymałościowa powinna także zawierać symulacje komputerowe, które pozwalają na weryfikację założeń projektowych w kontekście dynamicznych obciążeń oraz cykli pracy, co jest niezbędne dla zapewnienia długotrwałej funkcjonalności połączeń nitowych.

Pytanie 9

Która z poniższych czynności nie zalicza się do obsługi technicznej statku powietrznego?

A. Kontrola luzów zaworów silnika
B. Zamiana oleju silnikowego
C. Inspekcja statku powietrznego przed startem
D. Naprawa uszkodzonej dętki w kole

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przegląd statku powietrznego przed lotem to kluczowy element zapewniający bezpieczeństwo oraz gotowość do lotu. Jest to czynność rutynowa, mająca na celu ocenę ogólnego stanu technicznego maszyny, w tym sprawdzenie podstawowych systemów, takich jak układ sterowania, systemy zasilania, a także ogólny stan kadłuba. W praktyce, każdy pilot przed startem powinien przeprowadzić dokładny przegląd, zwany także 'walkaround', który pozwala na wykrycie potencjalnych problemów mogących wpłynąć na bezpieczeństwo lotu. Przegląd ten nie wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej, ale odgrywa kluczową rolę w procedurze pre-flight, będącej standardem w branży lotniczej. Umożliwia to identyfikację nieprawidłowości, które mogą być niebezpieczne, co jest zgodne z dobrymi praktykami bezpieczeństwa w lotnictwie. W związku z tym, przegląd przedlotowy nie jest zaliczany do obsługi technicznej, którą definiuje się jako bardziej szczegółowe działania naprawcze lub konserwacyjne.

Pytanie 10

Jak powinno się wykonać konserwację wewnętrzną silnika turbinowego na czas 180 dni?

A. Owinąć go folią polistyrenową
B. Zabezpieczyć olejem przeprowadzając tzw. zimny rozruch
C. Umieścić go w skrzyni z pochłaniaczami wilgoci
D. Zabezpieczyć smarem elementy metalowe

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zakonserwowanie olejem przy użyciu tzw. zimnego rozruchu jest uznaną praktyką w branży lotniczej i motoryzacyjnej, zapewniającą optymalną ochronę silnika turbinowego przed korozją i innymi szkodliwymi czynnikami podczas długotrwałego przechowywania. Proces ten polega na równomiernym rozprowadzeniu oleju po wszystkich ruchomych częściach silnika, co pozwala na skuteczne smarowanie i zabezpieczenie ich przed zużyciem. W praktyce, zimny rozruch oznacza uruchomienie silnika w kontrolowanych warunkach, co umożliwia dostarczenie oleju do newralgicznych elementów, takich jak łożyska czy wirniki, zanim silnik zostanie unieruchomiony na dłuższy czas. Stosowanie tej metody jest zgodne z zaleceniami producentów silników oraz normami branżowymi, które podkreślają znaczenie odpowiedniego smarowania w przypadku konserwacji. Należy również pamiętać o regularnym monitorowaniu stanu oleju i, w razie potrzeby, jego wymianie, aby zapewnić maksymalną ochronę silnika przez cały okres przechowywania.

Pytanie 11

Jakim narzędziem powinno się nanosić linie na blachach duralowych w trakcie trasowania?

A. Ołówkiem
B. Rysikiem
C. Cyrklem traserskim
D. Markerem traserskim

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Rysik jest narzędziem, które idealnie nadaje się do trasowania linii na blachach duralowych, zwłaszcza ze względu na jego właściwości fizyczne i techniczne. Duraluminium, będące stopem aluminium, jest materiałem charakteryzującym się wysoką wytrzymałością i jednocześnie dużą wrażliwością na uszkodzenia mechaniczne. Używając rysika, można precyzyjnie wyznaczyć linie, które nie tylko są widoczne, ale także trwałe — rysik zostawia wyraźny ślad, który nie zmywa się łatwo i jest odporny na różne czynniki. W praktyce, rysik jest stosowany nie tylko w obróbce metalu, ale także w projektowaniu i inżynierii, gdzie precyzja i trwałość oznaczeń mają kluczowe znaczenie. W standardach branżowych, takich jak ISO, podkreśla się znaczenie stosowania odpowiednich narzędzi do trasowania, aby zapewnić zgodność wymiarową i jakość wykonania. Dlatego rysik stanowi najlepszy wybór, zwłaszcza przy pracy z materiałami, które wymagają wysokiej precyzji i nie mogą być narażone na dodatkowe uszkodzenia.

Pytanie 12

Używając cyfrowego woltomierza z wyświetlaczem 31/2 oraz błędem podstawowym ±(0,1%+2dgt), dokonano pomiaru napięcia w zakresie 200 mV. Jaką wartość ma przedział niepewności pomiaru związany ze składnikiem 2dgt?

A. 0,2 mV
B. 0,1 mV
C. 1 mV
D. 2 mV

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 0,2 mV jest poprawna, ponieważ wynika z analizy budowy woltomierza cyfrowego z wyświetlaczem 3½ cyfry. Woltomierze te mają określoną rozdzielczość, która w przypadku zakresu 200 mV wynosi 0,1 mV, co oznacza, że każda z najmniej znaczących cyfr wyświetlacza odpowiada tej wartości. Składnik 2dgt odnosi się do dwóch najmniej znaczących cyfr, co daje 2 * 0,1 mV = 0,2 mV. W praktyce oznacza to, że woltomierz ten mógłby zmierzyć napięcie z dokładnością do 0,1 mV, a jego niepewność pomiarowa związana z wyświetlaczem wynosi 0,2 mV. Wartość ta jest kluczowa, gdyż przy pomiarach zaawansowanych napięć, takich jak w zastosowaniach inżynieryjnych czy badaniach laboratoryjnych, dokładna znajomość niepewności pomiarowej jest niezbędna do interpretacji wyników zgodnie z najlepszymi praktykami, takimi jak normy ISO czy metodyka pomiarów zgodna z GUM (Główny Urząd Miar).

Pytanie 13

Zespół pracowników organizacji serwisowej, która uzyskała zatwierdzenie zgodnie z wymaganiami Part-M Podczęść F, ma prawo do wykonania

A. drobnej modyfikacji każdego statku powietrznego oraz każdego z jego podzespołów.
B. naprawy każdego podzespołu, o ile zostanie to zgłoszone wcześniej do Prezesa ULC.
C. demontażu każdego statku powietrznego w celu pozyskania podzespołów nadających się do dalszego użytkowania.
D. serwisu technicznego statku powietrznego lub jego podzespołów, w zakresie który organizacja ma zatwierdzony.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Organizacje obsługowe, które mają zatwierdzenie według Part-M Podczęść F, mogą zajmować się techniczną obsługą statków powietrznych oraz ich podzespołów, ale tylko tych, do których mają odpowiednie zgody. To zatwierdzenie jest mega ważne, bo pokazuje, że personel ma niezbędne kwalifikacje i że procedury są zgodne z obowiązującymi normami. Na przykład, jeśli organizacja obsługuje silniki odrzutowe, to może robić przeglądy i konserwację tych silników. Jak chcą naprawiać lub modyfikować, to muszą mieć jeszcze dodatkowe uprawnienia i zgłoszenia, których zatwierdzenie Part-M Podczęść F nie obejmuje. Więc przestrzeganie tych zasad to klucz do bezpieczeństwa w lotnictwie i zgodności z europejskimi standardami.

Pytanie 14

Jakie narzędzia wymagają przeprowadzenia obsługi metrologicznej?

A. Wkrętaki PH, klucze metryczne, suwmiarka
B. Klucz dynamometryczny, suwmiarka, mikrometr
C. Kompresor, drabina, suwmiarka
D. Przyrząd do torowania łopat, kompresor, klucz dynamometryczny

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Klucz dynamometryczny, suwmiarka i mikrometr to narzędzia, które naprawdę są ważne, jeśli chodzi o precyzyjne pomiary. Klucz dynamometryczny jest super istotny tam, gdzie trzeba używać właściwego momentu obrotowego, na przykład podczas montażu elementów mechanicznych. Jeśli tego nie zrobimy, to możemy uszkodzić części albo sprawić, że będą działały źle. Regularna kalibracja takich kluczy jest kluczowa, bo dzięki temu mamy pewność, że wszystko działa jak należy, co jest niewątpliwie ważne dla bezpieczeństwa konstrukcji. Suwmiarka przydaje się do dokładnych pomiarów długości, a jej rzetelność zależy od serwisowania i kalibracji według norm ISO 9001. Mikrometr natomiast to narzędzie, które pozwala na pomiar grubości i średnicy z precyzją do setnych części milimetra. W przemysłach, gdzie precyzja jest na pierwszym miejscu, metrologiczne nadzorowanie mikrometrów ma ogromne znaczenie. Dbanie o poprawne pomiary tymi narzędziami nie tylko wspiera jakość produktów, ale też sprawia, że wszystko jest zgodne z normami branżowymi, co jest naprawdę istotne w dzisiejszym zglobalizowanym świecie.

Pytanie 15

Części zamienne w stanie sprawnym i uszkodzonym powinny być przechowywane

A. razem, przy czym tylko uszkodzone powinny być oznaczone
B. osobno, przy czym jedne i drugie powinny być oznaczone
C. razem, przy czym jedne i drugie powinny być oznaczone
D. osobno, przy czym tylko uszkodzone powinny być oznaczone

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na konieczność osobnego magazynowania części sprawnych i niesprawnych jest prawidłowa, ponieważ przestrzeganie zasad segregacji jest kluczowe w zarządzaniu magazynem. Oddzielne przechowywanie tych części minimalizuje ryzyko pomyłek, które mogą prowadzić do użycia niesprawnych komponentów w procesie produkcji lub naprawy. Na przykład, w branży motoryzacyjnej, stosowanie sprawnych części zamiennych jest niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa pojazdów. Oznakowanie zarówno części sprawnych, jak i niesprawnych, umożliwia szybkie ich zidentyfikowanie, co jest zgodne z dobrymi praktykami, takimi jak metodologie 5S, które promują porządek i efektywność w miejscu pracy. Dodatkowo, zgodność z przepisami BHP jest niezbędna dla ochrony zdrowia pracowników, a odpowiednie oznakowanie pozwala na łatwiejsze przestrzeganie tych norm. Ostatecznie, takie praktyki przyczyniają się do zwiększenia efektywności operacyjnej oraz bezpieczeństwa w miejscu pracy.

Pytanie 16

W dokumentacji technicznej nowoczesnych samolotów pasażerskich termin "Zone Diagram" odnosi się do

A. zbioru rysunków konstrukcyjnych komponentów lotniczych
B. specjalnie wyznaczonych lokalizacji na lotniskach, gdzie przeprowadza się obsługę techniczną, nie przekraczając formalnie granicy państwowej
C. stref podziału wnętrza kabiny ciśnieniowej samolotu z perspektywy działania indywidualnych elementów systemu klimatyzacji
D. podziału samolotu na obszary w celu ułatwienia identyfikacji miejsc serwisowych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź odnosi się do kluczowego aspektu dokumentacji technicznej samolotów, jakim jest "Zone Diagram". W kontekście nowoczesnych samolotów, diagram ten przedstawia podział maszyny na różne strefy, co znacznie ułatwia identyfikację i lokalizację miejsc obsługowych. Takie podejście jest zgodne z obowiązującymi standardami branżowymi, które podkreślają znaczenie przejrzystości i efektywności w obsłudze technicznej. Przykładowo, w przypadku awarii lub konieczności przeprowadzenia konserwacji, technicy mogą szybko zidentyfikować, która strefa wymaga interwencji, co przyspiesza cały proces. W praktyce, stosowanie diagramów strefowych zwiększa bezpieczeństwo i redukuje ryzyko błędów związanych z lokalizacją elementów systemów samolotu. Dodatkowo, takie dokumenty są niezbędne w kontekście przeprowadzania audytów oraz szkoleń personelu, co stanowi istotną część zapewnienia wysokich standardów w branży lotniczej.

Pytanie 17

Dokumentacja dotycząca serwisowania statku powietrznego powinna w szczególności zawierać dane na temat

A. najbliższej zaplanowanej obsługi
B. zakresu przeprowadzonej obsługi technicznej
C. przewidywanego powrotu statku powietrznego do eksploatacji
D. informacji o właścicielu statku powietrznego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zakres przeprowadzonej obsługi technicznej jest kluczowym elementem poświadczenia obsługi statku powietrznego, ponieważ stanowi podstawę dokumentacji, która potwierdza, iż wszystkie wymagane procedury konserwacyjne, naprawcze oraz inspekcyjne zostały wykonane zgodnie z przepisami i standardami branżowymi. Na przykład, w przypadku samolotów cywilnych, zgodnie z wymogami Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), każdy akt serwisowy musi być dokładnie udokumentowany, aby zapewnić pełną historię serwisową statku powietrznego. W praktyce oznacza to, że informacje o dokonanej obsłudze, takie jak wymiana oleju, kontrola układów hydraulicznych czy inspekcja silników, muszą być szczegółowo opisane. Tego rodzaju dokumentacja jest niezbędna nie tylko dla zapewnienia bezpieczeństwa lotów, ale także dla przyszłych kontroli oraz audytów. Posiadając szczegółowe dane o zakresach przeprowadzonych prac, można łatwiej identyfikować potencjalne problemy i planować przyszłe działania serwisowe, co w dłuższej perspektywie przekłada się na większą niezawodność i efektywność operacyjną statku powietrznego.

Pytanie 18

Jaki moment obrotowy na wale silnika ma silnik tłokowy statku powietrznego, który osiąga moc 100 kW przy obrotach 250 rad/s, pomijając straty?

A. 4 daNm
B. 4 Nm
C. 0,4 kNm
D. 4 kNm

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Twoja odpowiedź 0,4 kNm jest poprawna, ponieważ obliczenia oparte na wzorze P = T * ω prowadzą do właściwego wyniku dla momentu obrotowego. Moc silnika wynosząca 100 kW oznacza, że możemy zapisać ją jako 100 000 W. Znając prędkość obrotową ω równą 250 rad/s, przekształcamy wzór do postaci T = P / ω. Podstawiając wartości, otrzymujemy T = 100 000 W / 250 rad/s, co daje 400 Nm. Przeliczając to na kiloniutonometry, uzyskujemy 0,4 kNm. Moment obrotowy jest kluczowym parametrem w pracy silników, który wpływa na efektywność i wydajność maszyny, dlatego tak ważne jest zrozumienie jego obliczania. W praktyce, obliczenia momentu obrotowego są niezbędne w inżynierii mechanicznej, szczególnie w kontekście projektowania napędów oraz analizy wydajności silników. Zrozumienie zależności między mocą, momentem obrotowym a prędkością obrotową jest fundamentem dla każdego inżyniera pracującego w branży motoryzacyjnej czy lotniczej.

Pytanie 19

Śmigłowiec znajdujący się na otwartej przestrzeni powinien być chroniony przed silnym wiatrem poprzez zastosowanie

A. pokrowców na łopaty śmigła ogonowego
B. osłon na wloty silników
C. osłon na dysze wylotowe silników
D. pokrowców kotwiczenia na łopaty wirnika nośnego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Pokrowce kotwiczenia na łopaty wirnika nośnego są kluczowym elementem zabezpieczającym śmigłowiec przed silnym wiatrem. Wirnik nośny, będący głównym źródłem siły nośnej, jest wyjątkowo wrażliwy na działanie silnych podmuchów. Zastosowanie pokrowców zapewnia nie tylko ochronę mechaniczną, ale również stabilizację śmigłowca na ziemi. W praktyce, podczas intensywnych warunków atmosferycznych, takie pokrowce powinny być używane zawsze, gdy śmigłowiec jest unieruchomiony w otwartej przestrzeni. Dodatkowo, pokrowce te są projektowane w zgodzie z normami branżowymi, co zapewnia ich efektywność i bezpieczeństwo. Warto również zauważyć, że niewłaściwe zabezpieczenie wirnika może prowadzić do poważnych uszkodzeń, które mogą skutkować kosztownymi naprawami lub nawet utratą śmigłowca. Regularne przeglądy oraz stosowanie odpowiednich akcesoriów zgodnych z zaleceniami producentów to praktyki, które powinny być wdrażane w każdym zespole operacyjnym związanym z eksploatacją śmigłowców.

Pytanie 20

Bezpośredni dostęp do górnej części pokrycia kadłuba dużego statku powietrznego, a więc praca na wysokości ponad 5 m, jest

A. dopuszczalna, pod warunkiem zabezpieczenia liną przymocowaną do konstrukcji dachu hangaru
B. dopuszczalna jedynie z platformy dźwigu koszowego
C. możliwa w specjalnym sprzęcie ochronnym
D. zakazana

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Jak widzisz, praca na wysokości powyżej 5 metrów wymaga sporego skupienia na bezpieczeństwie. Metoda zabezpieczenia liną przymocowaną do konstrukcji dachu hangaru jest zgodna z przepisami prawa pracy oraz standardami BHP. Przy takim podejściu, które jest zgodne z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki, można znacznie zmniejszyć ryzyko upadku, które w tej branży jest naprawdę poważnym zagrożeniem. Dobre praktyki obejmują np. stosowanie uprzęży czy systemów asekuracyjnych, które muszą być regularnie sprawdzane i konserwowane. Nie można zapominać o szkoleniach dla pracowników, żeby wiedzieli, jak bezpiecznie wykonywać roboty na wysokości i umieli korzystać z zabezpieczeń. Dobre zabezpieczenie to nie tylko ochrona życia, ale też sposób na lepszą i wygodniejszą pracę.

Pytanie 21

Jakim sposobem można skutecznie wyeliminować korozję z elementów wykonanych ze stopu manganu?

A. Usunąć korozję przy użyciu skrobaka, oczyścić powierzchnię papierem ściernym, przetrzeć do sucha i zaoksydować, a następnie pomalować.
B. Miejsce korozji wyczyścić papierem ściernym zwilżonym olejem, wypolerować pastą, przepłukać benzyną, osuszyć, a później nałożyć smar ochronny.
C. Obszar korozji oczyścić papierem ściernym i nałożyć lakier bezbarwny.
D. Obszar korozji należy oczyścić papierem ściernym nasączonym w oleju, wypolerować stosując pastę, przepłukać benzyną, osuszyć, a następnie pomalować.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź odnosi się do kompleksowego procesu usuwania korozji z części ze stopu manganu, który składa się z kilku kluczowych kroków, zapewniających skuteczność oraz trwałość wykonanej pracy. Pierwszym krokiem jest mechaniczne usunięcie korozji za pomocą skrobaka, co pozwala na usunięcie większych, widocznych warstw rdzy i zabezpieczenie zdrowej powierzchni materiału. Następnie, oczyszczenie papierem ściernym jest niezwykle istotne, ponieważ przygotowuje powierzchnię do dalszego przetwarzania, eliminując wszelkie resztki rdzy oraz zanieczyszczenia. Przetarcie powierzchni do sucha jest kluczowe przed jakimkolwiek nałożeniem powłok, ponieważ obecność wilgoci mogłaby prowadzić do ponownego wystąpienia korozji. Proces zaoksydowania stanowi istotny etap, który przyczynia się do stworzenia warstwy ochronnej, minimalizującej ryzyko ponownego pojawienia się korozji. Ostatecznie, nałożenie odpowiedniego podkładu lub farby zabezpieczającej chroni powierzchnię przed działaniem czynników atmosferycznych. Taki złożony proces nie tylko spełnia normy branżowe, ale również stosuje się w najlepszych praktykach konserwacji i naprawy komponentów ze stopów metali, co potwierdza jego skuteczność w wydłużaniu trwałości eksploatacyjnej elementów maszyn i urządzeń.

Pytanie 22

Jakiego koloru jest paliwo JET A, które najczęściej używa się do zasilania turbinowych silników?

A. Złoty
B. Biały
C. Zielony
D. Fioletowy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Paliwo typu JET A jest kluczowym składnikiem napędu silników turbinowych wykorzystywanych w lotnictwie cywilnym i wojskowym. Jego kolor, określany jako biały, wynika z precyzyjnych procesów rafinacji, które eliminują zanieczyszczenia oraz niepożądane substancje. Warto zauważyć, że chociaż w praktyce może wydawać się lekko żółtawe, to standardowo klasyfikowane jest jako bezbarwne lub białe. Taki odcień ma praktyczne znaczenie: umożliwia łatwą inspekcję wizualną paliwa w celu identyfikacji ewentualnych zanieczyszczeń oraz obecności wody, co jest niezwykle ważne dla bezpieczeństwa operacji lotniczych. Dopuszczalne normy jakości paliw lotniczych, takie jak ASTM D1655, określają wymagania technologiczne dotyczące JET A, w tym jego czystości i właściwości fizykochemicznych. Dobrze dobrane paliwo jest niezbędne do zapewnienia efektywności i niezawodności silników turbinowych, co w praktyce przekłada się na bezpieczeństwo i oszczędność w eksploatacji samolotów.

Pytanie 23

W jakim układzie znajduje zastosowanie tłumik shimmy?

A. w wirniku nośnym śmigłowca
B. w podwoziu samolotu
C. w układzie sterowania podłużnego samolotu
D. w automatycznym sterowaniu samolotu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Tłumik shimmy jest kluczowym elementem podwozia samolotu, zaprojektowanym w celu eliminacji drgań kół, które mogą występować podczas kołowania, startu czy lądowania. Jego głównym zadaniem jest przeciwdziałanie zjawisku shimmy, które polega na niestabilnych oscylacjach kół, mogących prowadzić do poważnych uszkodzeń podwozia oraz innych elementów maszyny. Tłumik działa na zasadzie absorpcji energii wibracyjnej, co pozwala na stabilizację ruchu kół. W praktyce, stosowanie tłumików shimmy jest zgodne z zaleceniami międzynarodowych standardów lotniczych, które podkreślają znaczenie bezpieczeństwa w konstrukcji samolotów. Dzięki zastosowaniu tego urządzenia, samoloty są mniej narażone na drgania, co zwiększa komfort pilota i pasażerów oraz wydłuża żywotność podwozia. Dobrą praktyką jest regularne sprawdzanie stanu tłumików shimmy podczas przeglądów technicznych, co zapobiega potencjalnym awariom oraz zwiększa niezawodność operacyjną statku powietrznego.

Pytanie 24

Zanieczyszczenia na oponach samolotowych, takie jak smary, oleje i błoto, powinny być usunięte przy użyciu

A. wody z mydłem
B. rozpuszczalnika
C. nafty
D. benzyny

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Użycie wody z mydłem do czyszczenia opon lotniczych jest najlepszym wyborem z kilku powodów. Po pierwsze, ta metoda jest bezpieczna dla struktury gumy opon, co jest kluczowe, ponieważ nieodpowiednie środki czyszczące mogą prowadzić do osłabienia ich wytrzymałości. Woda z mydłem skutecznie usuwa smary, oleje i błoto, nie powodując przy tym uszkodzeń materiału. Ponadto, ta metoda jest ekologiczna; woda z mydłem nie zawiera szkodliwych chemikaliów, które mogłyby zanieczyszczać środowisko. Dobre praktyki w branży lotniczej zalecają stosowanie środków czyszczących, które są zarówno efektywne, jak i bezpieczne, co czyni tę metodę idealną. Przykładem może być użycie roztworu mydła neutralnego, które jest powszechnie stosowane w różnych obszarach przemysłu, aby minimalizować potencjalne szkody zarówno dla materiałów, jak i dla środowiska. Woda z mydłem jest zatem zalecaną metodą czyszczenia, która wpisuje się w standardy ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, stosowane w przemyśle lotniczym.

Pytanie 25

W przypadku drobnych napraw komponentów płatowca najczęściej wykorzystuje się nity

A. jednostronne
B. zwykłe
C. rurowe
D. rurkowe gwintowane

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Nity jednostronne to naprawdę dobre rozwiązanie przy drobnych naprawach w płatowcach. Są super, bo można je montować w miejscach, gdzie trudno się dostać, a dostęp z dwóch stron jest po prostu niemożliwy. Działają na zasadzie rozprężania, co sprawia, że połączenie jest mocne, a to bez potrzeby dostępu do drugiej strony elementu. W lotnictwie są zgodne z normami wytrzymałości i bezpieczeństwa, co jest mega istotne, bo w tym przemyśle nawet mała pomyłka może mieć duże konsekwencje. Warto też dodać, że nity jednostronne są używane nie tylko w lotnictwie, ale i w innych branżach, jak motoryzacja czy budownictwo, co pokazuje ich wszechstronność. Na przykład, przy naprawie skrzydeł samolotu, nity jednostronne pozwalają na szybkie i skuteczne działanie, co wpływa na skrócenie czasu przestoju maszyny.

Pytanie 26

W trakcie konserwacji systemu przeciwpożarowego statku powietrznego, w którym mechanizm gaszenia ognia opiera się na butlach przeciwpożarowych z głowicami uruchamianymi przez pironaboje, nie wolno przeprowadzać jakichkolwiek prac serwisowych, gdy

A. butle przeciwpożarowe są zamontowane w statku powietrznym
B. w głowicach butli znajdują się pironaboje oraz usunięte są szpilki zabezpieczające przed przypadkowym rozładowaniem
C. butle przeciwpożarowe są całkowicie opróżnione
D. ciśnienie w butli przeciwpożarowej nie odpowiada wymaganiom Instrukcji obsługi technicznej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź odnosi się do kluczowych zasad bezpieczeństwa w obsłudze systemów gaśniczych na statkach powietrznych. Obecność pironaboji oraz zdjęcie szpilek zabezpieczających w głowicach butli stwarza wysokie ryzyko niezamierzonego uruchomienia systemu gaszenia pożaru. Szpilki te pełnią istotną funkcję w zapobieganiu przypadkowemu aktywowaniu systemu, gdyż blokują mechanizm inicjujący. Zgodnie z normami branżowymi, takimi jak NFPA (National Fire Protection Association) oraz wewnętrznymi procedurami bezpieczeństwa, obsługa butli przeciwpożarowych musi być przeprowadzana w warunkach gwarantujących bezpieczeństwo zarówno personelu, jak i sprzętu. Na przykład, przed przystąpieniem do jakiejkolwiek pracy serwisowej, technicy powinni zawsze upewnić się, że butle są w stanie bezpiecznym - z zachowanymi zabezpieczeniami. Tego rodzaju praktyki pomagają zminimalizować ryzyko wypadków, które mogą mieć poważne konsekwencje. Przykłady zastosowania tych zasad obejmują regularne szkolenia dla personelu zajmującego się obsługą techniczną, które podkreślają znaczenie przestrzegania standardów bezpieczeństwa.

Pytanie 27

Jakie działanie jest zabronione podczas przeglądu samolotu w trakcie wypuszczania i chowania podwozia?

A. Podłączenie zasilania elektrycznego z lądu.
B. Przebywanie w kabinie maszyny.
C. Przebywanie w lukach podwozia.
D. Podłączenie naziemnego zasilania systemu hydraulicznego.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Przebywanie w lukach podwozia podczas przeglądu samolotu jest niedopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa. Mechanizmy, które są uruchamiane podczas wypuszczania i chowania podwozia, są niezwykle silne i mogą powodować poważne urazy. Zgodnie z procedurami bezpieczeństwa, personel techniczny powinien zawsze przestrzegać zasad dotyczących minimalnej odległości od ruchomych części samolotu. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest sytuacja, w której serwisanci wykonują prace kontrolne przed lotem; każdy z nich musi być świadomy potencjalnych zagrożeń wynikających z ruchomych części. Dobre praktyki w branży lotniczej wymagają, aby personel stosował się do zasad BHP, które zakładają nie tylko unikanie przebywania w lukach podwozia, ale także stosowanie odpowiednich zabezpieczeń i sygnalizacji, które informują o wykonywaniu operacji. Szkolenia z zakresu BHP oraz procedury awaryjne mają na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków oraz ochronę zdrowia pracowników.

Pytanie 28

Odladzanie mechaniczne powierzchni statku powietrznego powinno być rozpoczęte od

A. kadłuba oraz skrzydeł
B. kadłuba oraz statecznika pionowego
C. skrzydeł oraz statecznika poziomego
D. skrzydeł oraz stateczników

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "kadłuba i skrzydeł" jest jak najbardziej trafiona. To dlatego, że przy odladzaniu samolotu zaczynamy od tych elementów, które są najważniejsze dla aerodynamiki i bezpieczeństwa lotu. Kadłub to podstawa – musi być w dobrym stanie, żeby wszystko działało, a jak są problemy z lodem, to otwieranie drzwi staje się bardziej kłopotliwe. A te skrzydła, no to wiadomo, jak są oblodzone, to mogą mieć duży wpływ na to, jak samolot leci. To jest naprawdę ważne w czasie startu i lądowania. Z tego, co pamiętam, procedury odladzania zalecane przez FAA i EASA mówią, że najpierw musimy się zająć kadłubem i skrzydłami, zanim weźmiemy się za inne części jak stateczniki. Takie regularne przypomnienia dla ekipy technicznej są kluczowe, żeby wszystko było bezpieczne w powietrzu i zminimalizować ryzyko jakichś problemów w trakcie lotu.

Pytanie 29

Jak zabezpiecza się przed korozją kształtowe elementy konstrukcyjne statków powietrznych wykonane z duralu?

A. anodowanie
B. malowanie
C. platerowanie
D. oksydowanie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Anodowanie to proces, który odgrywa kluczową rolę w ochronie elementów konstrukcyjnych wykonanych z duraluminium, szczególnie w przemyśle lotniczym. Duraluminium, będące stopem aluminium, jest podatne na korozję, co sprawia, że jego odpowiednia ochrona jest niezbędna dla zapewnienia bezpieczeństwa i trwałości statków powietrznych. Proces anodowania polega na elektrochemicznym utlenieniu powierzchni metalu, co prowadzi do zwiększenia grubości warstwy tlenków. Ta gruba warstwa tlenków działa jako bariera, która nie tylko chroni przed korozją, ale także zwiększa odporność na uszkodzenia mechaniczne. Ponadto, anodowane powierzchnie mogą być barwione, co pozwala na estetyczne wykończenie elementów konstrukcyjnych. W przemyśle lotniczym stosuje się anodowanie zgodnie z normami, takimi jak MIL-A-8625, co zapewnia odpowiednią jakość i trwałość powłok ochronnych.

Pytanie 30

Aby wykonać gwint wewnętrzny M6 w elemencie wykonanym ze stopu aluminium, powinno się wywiercić otwór o średnicy

A. 4,8 mm
B. 4,5 mm
C. 5,0 mm
D. 4,2 mm

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 5,0 mm jest prawidłowa, ponieważ standardowa średnica otworu pod gwint metryczny M6, według norm ISO, wynosi właśnie 5,0 mm. Wiercenie otworu o tej średnicy jest kluczowe dla uzyskania prawidłowego gwintu, który ma odpowiednią wytrzymałość i trwałość. W przypadku gwintu M6, średnica nominalna wynosi 6 mm, a zatem otwór musi być odpowiednio mniejszy, aby zapewnić właściwe wtapianie gwintu. W przemyśle metalowym oraz w obróbce materiałów takich jak stopy aluminiowe, stosowanie odpowiednich średnic otworów jest niezbędne, aby uniknąć problemów związanych z luźnym gwintem, co mogłoby prowadzić do awarii elementu. W praktyce, niewłaściwe dobrane średnice mogą skutkować uszkodzeniami zarówno gwintów, jak i elementów, w które są wkręcane. Warto zauważyć, że podczas planowania obróbki elementów ze stopów aluminiowych należy również brać pod uwagę parametry takie jak twardość materiału oraz jego właściwości mechaniczne, które mogą wpłynąć na proces gwintowania.

Pytanie 31

Jakiego materiału używa się w procesie lutowania twardego?

A. Roztwór boraksu
B. Pasta lutownicza
C. Cyna (drut)
D. Kalafonia

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Roztwór boraksu jest kluczowym materiałem używanym w procesie lutowania twardego, który wymaga zastosowania stopów lutowniczych o wyższej temperaturze topnienia niż 450°C. Boraks działa jako środek topniejący, który nie tylko obniża temperaturę topnienia metali, ale również tworzy na ich powierzchni warstwę ochronną, która zapobiega utlenianiu. Dzięki temu powierzchnie metalu są lepiej przygotowane do połączenia, co skutkuje mocniejszym i bardziej trwałym zgrzewem. Lutowanie twarde jest powszechnie stosowane w branży elektronicznej oraz w produkcji sprzętu mechanicznego, gdzie wymagana jest wysoka odporność na temperaturę oraz czynniki mechaniczne. Dobrym przykładem zastosowania lutowania twardego z użyciem boraksu jest produkcja elementów instalacji hydraulicznych oraz wytwarzanie biżuterii, gdzie precyzja i trwałość są kluczowe. Warto również wspomnieć, że zgodnie z normami ISO i dobrymi praktykami branżowymi, stosowanie boraksu jako środka ochronnego jest zalecane, aby zapewnić wysoką jakość i niezawodność połączeń lutowniczych.

Pytanie 32

Mosiądze stanowią stopy miedzi, w których dominującym składnikiem jest

A. cynk
B. krzem
C. cyna
D. ołów

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Mosiądze to stopy, w których dominującym składnikiem jest cynk, a miedź pełni rolę metalu bazowego. Cynk wprowadza do stopów korzystne właściwości, takie jak poprawa odporności na korozję oraz zwiększenie twardości i wytrzymałości mechanicznej. Przykłady zastosowań mosiądzu obejmują elementy armatury, części maszyn, a także biżuterię. W przemyśle, mosiądze są często wykorzystywane w produkcji narzędzi i elementów elektronicznych, gdzie korzystne właściwości przewodnictwa i obróbki mechanicznej są kluczowe. Warto również podkreślić, że mosiądze mogą zawierać dodatki innych metali, takich jak ołów lub cyna, ale ich udział jest zazwyczaj mniejszy. Zgodnie z normami branżowymi, mosiądze klasyfikowane są według zawartości miedzi i cynku, co pozwala na precyzyjne dostosowanie ich właściwości do konkretnego zastosowania.

Pytanie 33

Jakie metody wykorzystuje się do naprawy powierzchniowych uszkodzeń pokrycia kompozytowego statku powietrznego?

A. szpachlowanie oraz aplikowanie powłok lakierniczych
B. emaliowanie, malowanie oraz suszenie
C. szpachlowanie, klejenie i zewnętrzne laminowanie
D. przypinanie nakładki (łaty) i szpachlowanie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Szpachlowanie, klejenie i zewnętrzne laminowanie to kluczowe techniki stosowane w naprawie powierzchniowych uszkodzeń pokrycia kompozytowego statku powietrznego. Szpachlowanie jest procesem, który pozwala na wypełnienie ubytków, co jest istotne dla przywrócenia gładkiej i aerodynamicznej powierzchni. Użycie odpowiednich materiałów szpachlowych, zgodnych z normami branżowymi, zapewnia, że naprawione miejsce zachowa swoje właściwości mechaniczne. Klejenie jest kolejnym istotnym etapem, który ma na celu przywrócenie integralności strukturalnej elementu. W przypadku kompozytów, istotne jest zastosowanie odpowiednich klejów, które wykazują wysoką wytrzymałość i odporność na różne czynniki zewnętrzne. Zewnętrzne laminowanie jest finalnym krokiem, który nie tylko wzmacnia naprawiany obszar, ale także przywraca jego estetykę. W praktyce, takie podejście do naprawy jest zgodne z zaleceniami producentów oraz standardami przemysłowymi, co gwarantuje wysoką jakość i bezpieczeństwo w eksploatacji statku powietrznego.

Pytanie 34

W produkcji elementów podwozia, tłoków oraz cylindrów hydraulicznych, a także sworzni do mocowania skrzydeł, wykorzystuje się stal maraging o wysokiej zawartości stopów, która zawiera m.in.

A. chrom, kobalt, aluminium
B. chrom, wanad, cyrkon
C. nikiel, wanad, aluminium
D. nikiel, kobalt, molibden

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'nikiel, kobalt, molibden' jest poprawna, ponieważ stal maraging to materiał o niezwykłych właściwościach mechanicznych, który zawiera te kluczowe pierwiastki stopowe. Nikiel jest odpowiedzialny za zwiększenie wytrzymałości stali bez negatywnego wpływu na jej plastyczność, co jest niezwykle istotne w aplikacjach lotniczych, gdzie materiał musi wytrzymać różne obciążenia dynamiczne. Kobalt z kolei podnosi twardość oraz odporność na zjawiska zmęczeniowe, co czyni stal maraging idealnym materiałem do produkcji elementów, które muszą pracować w trudnych warunkach. Molibden poprawia odporność na korozję oraz zwiększa wytrzymałość na rozciąganie, co jest kluczowe w kontekście elementów hydraulicznych i podwozia. Stale maraging znajdują zastosowanie w przemyśle lotniczym i kosmicznym, na przykład w budowie konstrukcji nośnych samolotów i rakiet, gdzie wymagania co do wytrzymałości i twardości materiałów są niezwykle wysokie. Wybór odpowiednich stopów jest zgodny z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi, a ich zastosowanie zapewnia długoterminową niezawodność konstrukcji.

Pytanie 35

Jak ocenia się stan akumulatora ołowiowego znajdującego się na pokładzie samolotu?

A. napięcia przy obciążeniu
B. gęstości elektrolitu
C. siły elektromotorycznej
D. poziomu elektrolitu

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Napięcie przy obciążeniu jest kluczowym parametrem w ocenie stanu akumulatora ołowiowego, szczególnie w kontekście zastosowań lotniczych. Gdy akumulator jest prawidłowo naładowany i w dobrym stanie, powinien utrzymywać stabilne napięcie nawet pod obciążeniem, co jest oznaką jego zdolności do dostarczania energii w wymagających warunkach. W praktyce, podczas testów akumulatorów w samolotach, technicy często przeprowadzają pomiary napięcia przy obciążeniu, aby zweryfikować, czy akumulator może sprostać wymaganiom systemów pokładowych. Normy branżowe, takie jak AS9100, podkreślają znaczenie monitorowania stanu akumulatorów jako kluczowego elementu zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności operacji lotniczych. Dodatkowo, regularna kontrola napięcia przy obciążeniu pozwala na wczesne wykrywanie problemów, co może zapobiegać awariom w trakcie lotu oraz redukować koszty utrzymania floty.

Pytanie 36

W funkcjonowaniu podnośników hydraulicznych stosowane jest prawo

A. Pascala
B. Ohma
C. Boyle’a-Mariott’a
D. Kirchhoffa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podnośniki hydrauliczne działają na zasadzie prawa Pascala, które stanowi fundament wielu mechanizmów hydraulicznych. Prawo to opisuje, że w zamkniętym układzie hydraulicznym ciśnienie wywierane na płyn jest przekazywane równomiernie we wszystkich kierunkach. Dzięki temu, gdy na jeden tłok działa określona siła, ciśnienie to powoduje, że inne tłoki w systemie są w stanie podnieść znacznie większe obciążenia. Przykładem zastosowania prawa Pascala w praktyce są dźwigi budowlane, które wykorzystują hydraulikę do podnoszenia ciężkich elementów konstrukcyjnych. W takich urządzeniach kluczowe jest zapewnienie odpowiednich parametrów cieczy hydraulicznej oraz dbałość o szczelność układów, co jest zgodne ze standardami branżowymi dotyczącymi bezpieczeństwa i efektywności. Ponadto, zrozumienie działania prawa Pascala ma istotne znaczenie w projektowaniu i konserwacji urządzeń hydraulicznych, co wpływa na ich niezawodność.

Pytanie 37

Głównym składnikiem stopowym stali odpornych na korozję jest

A. molibden
B. chrom
C. wolfram
D. nikiel

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Chrom to główny składnik stali odpornych na korozję. To właśnie on, tworząc na powierzchni stalowej specjalną warstwę, chroni metal przed działaniem różnych agresywnych substancji. Właśnie dlatego stal nierdzewna jest tak popularna - znajdziesz ją w budownictwie, przemyśle spożywczym czy medycznym. Na przykład, wyroby kuchenne i narzędzia chirurgiczne, które muszą być odporne na rdzewienie, często produkowane są z tego materiału. Jeśli zawartość chromu wynosi co najmniej 10,5%, to taka stal spełnia konkretne normy jakości, które mówią, jak powinna być produkowana. Wybierając stal nierdzewną, zwracaj uwagę na ten składnik, bo od niego zależy, jak długo i niezawodnie będzie działać sprzęt, zwłaszcza w wilgotnych lub agresywnych środowiskach.

Pytanie 38

Największym czynnikiem wpływającym na zmniejszenie wytrzymałości bębnów kół lotniczych zmagazynowanych w stopach magnezu jest korozja

A. punktowa
B. międzykrystaliczna
C. powierzchniowa
D. miejscowa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Korozja międzykrystaliczna jest kluczowym czynnikiem wpływającym na wytrzymałość bębnów kół lotniczych wykonanych ze stopów magnezu. Ten rodzaj korozji występuje na granicach ziaren materiału, gdzie atomy są bardziej podatne na reakcje chemiczne, prowadząc do osłabienia struktury. W praktyce, korozja międzykrystaliczna może prowadzić do powstawania pęknięć i awarii materiału pod wpływem obciążeń mechanicznych, co jest szczególnie niebezpieczne w aplikacjach lotniczych. Właściwe przygotowanie powierzchni, stosowanie odpowiednich powłok ochronnych oraz monitorowanie stanu materiału zgodnie z normami takimi jak ISO 9227, które określają metody badania odporności na korozję, są kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności. Zrozumienie tego mechanizmu pozwala inżynierom w zapobieganiu awariom i wydłużaniu żywotności komponentów. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być wdrażanie programów monitorowania stanu technicznego w ramach systemów zarządzania jakością lotniczej branży, co pozwala na wczesne wykrywanie problemów i podejmowanie działań prewencyjnych.

Pytanie 39

Jakie z poniższych działań są częścią serwisowania statku powietrznego?

A. Wymiana czujnika temperatury oleju
B. Weryfikacja działania systemu przeciwoblodzeniowego
C. Obsługa systemu wodnego i sanitarnego
D. Zabezpieczenie samolotu przy użyciu lin

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Obsługa instalacji wodnej i sanitarnej w samolotach jest kluczowym elementem zapewniającym komfort i bezpieczeństwo pasażerów oraz załogi. W ramach serwisowania statku powietrznego, jej regularna konserwacja obejmuje kontrolę jakości wody, sprawdzanie ciśnienia w instalacji oraz zapewnienie sprawności systemu odprowadzania ścieków. Utrzymywanie tych instalacji w doskonałym stanie jest nie tylko zgodne z przepisami prawa lotniczego, ale także wpływa na zadowolenie pasażerów. Przykładem dobrych praktyk w tym zakresie jest regularne przeglądanie dokumentacji dotyczącej konserwacji systemów wodnych oraz kontrolowanie ich działania przed każdym lotem. Standardy takie jak FAA i EASA zalecają, aby odpowiednia obsługa sanitarna była integralną częścią planu utrzymania statku powietrznego, co podkreśla wagę tego aspektu w kontekście ogólnego bezpieczeństwa operacyjnego.

Pytanie 40

Jakim rodzajem spirytusu powinno się uzupełniać instalację przeciwoblodzeniową, gdzie płynem roboczym jest spirytus?

A. Etylowym
B. Metylowym
C. Etylowym z dodatkiem metylowego
D. Metylowym z dodatkiem etylowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Spirytus etylowy to naprawdę dobry wybór, jeśli chodzi o uzupełnianie instalacji przeciwoblodzeniowej. Dlaczego? Bo ma zdolność obniżania temperatury zamarzania wody, co jest super istotne dla działania takich systemów. Poza tym, wszystko to jest zgodne z tym, co mówią normy bezpieczeństwa, a także zalecenia branżowe. Dobrze jest też wiedzieć, że spirytus etylowy ma fajne właściwości chemiczne, które nie tylko chronią instalację, ale i pomagają zminimalizować ryzyko korozji metalowych elementów. W praktyce, w instalacjach grzewczych lub chłodniczych powinno się stosować spirytus etylowy o czystości przynajmniej 95%, żeby mieć pewność, że wszystko będzie działać jak należy. Co więcej, spirytus etylowy jest znacznie mniej toksyczny od swojego metylowego kuzyna, co czyni go lepszym wyborem, zwłaszcza w kontekście, gdzie ludzie mogą mieć z nim kontakt. Zatem użycie spirytusu etylowego w instalacjach przeciwoblodzeniowych to na pewno najlepsza droga i zgodne z dobrymi praktykami w branży.