Pytanie 1
W jakim przypadku efekty pracy mechanika zajmującego się samolotem w sytuacji niewielkiego deficytu czasowego są wynikiem typowych właściwości mechanizmów działania człowieka-operatora, a nie skutkiem braku skupienia czy niewystarczającej motywacji?
Brak odpowiedzi na to pytanie.
Wybrana odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ ilustruje sytuację, w której mechanik wykonał swoje zadanie zgodnie z kartą technologiczną, co wskazuje na przestrzeganie ustalonych procedur. Pozostawienie materiału w miejscu uszkodzenia może być wynikiem automatyzmu działania, charakterystycznego dla pracy pod presją czasu. W obszarze obsługi technicznej samolotów, standardy takie jak EASA (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego) kładą duży nacisk na stosowanie się do procedur operacyjnych, aby zapewnić bezpieczeństwo i efektywność. Dobre praktyki wskazują, że w sytuacjach stresowych operatorzy mogą działać automatycznie, co podkreśla znaczenie szkolenia i symulacji, aby przygotować ich na różne scenariusze. Mechanik powinien być świadomy możliwości wystąpienia takich automatyzmów i stosować techniki zarządzania czasem oraz stresu, aby zminimalizować ryzyko błędów proceduralnych. Analizowanie takich sytuacji pozwala na poprawę procedur i zwiększenie bezpieczeństwa operacyjnego.