Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 25 kwietnia 2025 08:08
  • Data zakończenia: 25 kwietnia 2025 08:40

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Ile wynosi wartość zapasu nieprawidłowego na podstawie przedstawionego wykresu, jeżeli przedsiębiorstwo posiada zapas o łącznej wartości 120 000,00 zł.

Struktura zapasu przedsiębiorstwa

Ilustracja do pytania
A. 86 400,00 zł
B. 12 000,00 zł
C. 24 000,00 zł
D. 9 600,00 zł
Poprawna odpowiedź to 24 000,00 zł, ponieważ stanowi ona 20% całkowitej wartości zapasu, który wynosi 120 000,00 zł. Wartość zapasu nieprawidłowego obejmuje zarówno zapas zbędny, jak i nadmierny, co jest kluczowe w zarządzaniu zapasami w przedsiębiorstwie. Zastosowanie tego wskaźnika jest istotne dla optymalizacji procesów magazynowych oraz redukcji kosztów związanych z utrzymywaniem nieefektywnych zapasów. W praktyce, przedsiębiorstwa powinny regularnie analizować swoje stany magazynowe, aby identyfikować i eliminować nadmiarowe lub zbędne zapasy. Dla przykładu, w przypadku zapasów, które nie są sprzedawane, przedsiębiorstwo może podjąć decyzję o ich przecenie lub likwidacji, co minimalizuje straty. Wartością kluczową w tym kontekście jest również zastosowanie metod zarządzania, takich jak Just-in-Time (JIT) czy analiza ABC, które pozwalają na lepsze zarządzanie zapasami oraz poprawę efektywności operacyjnej. Zrozumienie i obliczanie wartości zapasu nieprawidłowego jest zatem fundamentem dla zdrowego zarządzania finansami przedsiębiorstwa.

Pytanie 2

Transport towarów niebezpiecznych drogami odbywa się zgodnie z warunkami ustalonymi w umowie

A. CMP
B. ADR
C. MRP
D. VIM
Odpowiedź ADR jest poprawna, ponieważ oznacza umowę międzynarodową dotyczącą przewozu towarów niebezpiecznych, która reguluje szczegółowe wymagania dotyczące transportu drogowego tych towarów. ADR (fr. Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route) to standard, który obowiązuje w krajach europejskich oraz w wielu innych państwach na całym świecie. Dokument ten definiuje klasyfikacje towarów niebezpiecznych, zasady ich pakowania, oznakowania oraz obowiązki przewoźników. Przykładowo, zgodnie z ADR, każdy przewoźnik musi być przeszkolony w zakresie transportu materiałów niebezpiecznych oraz posiadać odpowiednie dokumenty, aby zminimalizować ryzyko wypadków i zapewnić bezpieczeństwo transportu. Ponadto, ADR wymaga, aby pojazdy używane do przewozu takich towarów były odpowiednio przystosowane. Dzięki temu, stosowanie się do regulacji ADR nie tylko zwiększa bezpieczeństwo transportu, ale także zmniejsza ryzyko dla środowiska i zdrowia publicznego. W praktyce, firmy zajmujące się transportem towarów niebezpiecznych są zobowiązane do przestrzegania tych zasad, co może obejmować regularne audyty i kontrole stanu technicznego pojazdów oraz przestrzegania procedur awaryjnych.

Pytanie 3

W zestawie Z analizy XYZ znajduje się gama

A. zużywana równomiernie, w dużych ilościach
B. wydawana w dużych ilościach
C. o średnich wielkościach wydania
D. wydawana sporadycznie, jednostkowo
Niektóre odpowiedzi sugerują, że asortyment w grupie Z jest wydawany równomiernie, w dużych ilościach lub o średniej wielkości wydań, co jest niezgodne z definicją tej grupy w kontekście analizy zapasów. Wydań równomiernych i w dużych ilościach często związane są z produktami o wysokim popycie, co jest sprzeczne z naturą asortymentu zaliczanego do grupy Z, który charakteryzuje się niską rotacją. Tego typu myślenie odbiega od standardów analizy asortymentowej, które wskazują, że produkty o dużych wydaniach powinny być klasyfikowane w grupach A lub B, gdzie zarządzanie nimi wymaga innej strategii. Przyjmowanie, że asortyment ma średnią wielkość wydań, również nie oddaje w pełni charakterystyki grupy Z, ponieważ produkty te są często rzadko używane, co wymaga od menedżerów logistyki szczególnego podejścia do zarządzania zapasami. Niekiedy błędne wnioski mogą wynikać z niepełnego zrozumienia koncepcji rotacji zapasów oraz ich wpływu na efektywność kosztową. Dla skutecznego zarządzania zapasami w przedsiębiorstwie niezbędne jest zrozumienie, jak różne grupy produktów wpływają na całkowite koszty oraz strategię zaopatrzenia, co w przypadku grupy Z wymaga diametralnie innego podejścia niż w przypadku produktów o wysokiej rotacji.

Pytanie 4

W magazynowaniu analiza ABC służy do organizacji rozmieszczenia produktów w strefie składowania. Jakie są udziały poszczególnych grup?

A. 60%, 25% oraz 15%
B. 70%, 20% oraz 10%
C. 80%, 15% oraz 5%
D. 70%, 25% oraz 5%
Odpowiedź 80%, 15% i 5% jest super, bo dobrze pokazuje, jak działa analiza ABC. Tu chodzi o to, że grupa A, która ma 80% wartości, to te najważniejsze towary, które szybko się sprzedają i są kluczowe dla firmy. Przykładowo, to mogą być elementy, bez których produkcja nie ruszy. Grupa B z 15% to towary, które też się sprzedają, ale nie tak szybko, jak te z grupy A. Na końcu mamy grupę C – to 5% wartości, gdzie znajdują się rzeczy, które są rzadziej potrzebne. Dzięki analizie ABC można lepiej zarządzać zapasami, oszczędzać miejsce w magazynie i poprawiać logistykę. To naprawdę przydatne w biznesie.

Pytanie 5

W tabeli przedstawiono dane dotyczące obrotu zapasami w magazynie. Na podstawie tych informacji ustal wartość rozchodu zapasu 13 lutego metodą LIFO.

PrzychodyRozchody
6 lutego – 300 kg po 10,00 zł/kg8 lutego – 185 kg
12 lutego – 200 kg po 12,00 zł/kg13 lutego – 250 kg
18 lutego – 300 kg po 8,00 zł/kg20 lutego – 300 kg

A. 2 800,00 zł
B. 2 500,00 zł
C. 2 000,00 zł
D. 2 900,00 zł
Każda z podanych niepoprawnych odpowiedzi wskazuje na różne błędne podejścia do ustalania wartości rozchodu zapasu metodą LIFO. Wartością 2 800,00 zł można sugerować, że przyjęto zaniżoną wartość jednostkową lub niewłaściwe ilości jednostek do obliczeń. Z kolei odpowiedź 2 500,00 zł może wynikać z błędnego rozumienia, które zapasy powinny być pierwsze w rozchodzie, co jest kluczowe w metodzie LIFO. Możliwe, że uwzględniono przychody z wcześniejszych okresów, co w tej metodzie nie powinno mieć miejsca. Odpowiedź 2 000,00 zł jest skrajnym przypadkiem, który może sugerować całkowite pominięcie ostatnich dostaw w obliczeniach. Błędy myślowe prowadzące do takich wniosków mogą obejmować niedostateczne zrozumienie przyjętych zasad księgowych oraz nieprawidłowe ustalanie wartości rynkowej zapasów. Ważne jest, aby poprawnie identyfikować, które zapasy są najnowsze i jakie mają ceny w momencie rozchodu, a także znać odpowiednie standardy księgowe, które regulują te procedury. Zastosowanie się do tych zasad pozwala uniknąć błędów w raportowaniu finansowym i zapewnia zgodność z przepisami prawa.

Pytanie 6

Jakie kwestie reguluje konwencja ATP?

A. czas pracy kierowców ciężarówek.
B. transportu drogowego niebezpiecznych towarów.
C. prawa oraz obowiązki stron umowy w międzynarodowych przewozach.
D. międzynarodowego transportu artykułów żywnościowych o krótkim terminie przydatności.
Konwencja ATP naprawdę odnosi się głównie do transportu żywności, więc różni się od innych przepisów transportowych. Odpowiedzi, które mówiły o prawach i obowiązkach w międzynarodowym przewozie, dotyczą bardziej ogólnych zasad, jakie możemy znaleźć w Konwencji CMR, która przecież dotyczy transportu drogowego towarów, a nie konkretnie żywności. Z kolei mówienie, że konwencja ATP dotyczy czasu pracy kierowców ciężarówek, to też nie ma sensu, bo to reguluje zupełnie inny akt prawny, rozporządzenie WE nr 561/2006. Myślę, że tu jest kluczowy błąd – nie rozumiesz, że ATP to specjalistyczna konwencja dotycząca transportu artykułów, które wymagają szczególnej uwagi. Ignorowanie kwestii związanych z bezpieczeństwem żywności podczas transportu prowadzi do dezinformacji, co naprawdę może negatywnie wpłynąć na praktyki w tej branży.

Pytanie 7

Zakłady produkujące rowery, otrzymały zamówienie na wykonanie 1 000 rowerów. Biorąc pod uwagę stan zapasów i produkcji w toku ustal, ile kół rowerowych tylnych powinno zamówić przedsiębiorstwo aby zrealizować zamówienie.

Pozycja zapasu
w kartotece
magazynowej
Produkcja w toku
w szt.
Zapas
w magazynie
w szt.
Koła tylne-600
Koła przednie-1 100
Piasta tylna2001 800
Piasta przednia600400

A. 300 szt.
B. 400 szt.
C. 100 szt.
D. 200 szt.
Żeby zrealizować zamówienie na 1000 rowerów, ważne jest, żeby dobrze zrozumieć, jakie zasoby są potrzebne. Każdy rower potrzebuje jednego tylnego koła, więc musimy mieć łącznie 1000 tylnych kół. Jeśli w magazynie mamy tylko 600, to brakuje nam 400. Żeby dostarczyć te wszystkie rowery, trzeba będzie zamówić jeszcze te 400 kół. W praktyce, zarządzanie zapasami w produkcji rowerów powinno opierać się na solidnych prognozach popytu i aktualnym sprawdzaniu stanów w magazynie. Używa się podobnych metod w zarządzaniu łańcuchem dostaw, jak np. Lean Management, które kładą nacisk na optymalizację zasobów i eliminację marnotrawstwa. Trzeba też pamiętać, że zbyt duże zapasy mogą zwiększać koszty składowania, co lepiej unikać w efektywnym zarządzaniu produkcją.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Metoda opierająca się na założeniu, że zapotrzebowanie w nadchodzącym okresie pozostanie identyczne jak w okresie wcześniejszym, nosi nazwę

A. Holta
B. naiwną
C. ruchomą
D. Poissona
Wybór odpowiedzi, która wskazuje na inne metody prognozowania, może prowadzić do mylnych wniosków o przewidywaniu popytu. Metoda Poissona jest statystycznym podejściem do prognozowania zdarzeń, które występują losowo w czasie, ale nie ma zastosowania w kontekście stałego popytu, jaki prezentuje metoda naiwnych prognoz. Metoda ruchoma polega na analizie średnich historycznych danych, co wymaga przynajmniej minimalnych zmian w analizowanych wartościach, a zatem nie jest zgodna z ideą prostej, jednorazowej prognozy. Z kolei metoda Holta, będąca rozszerzeniem wygładzania wykładniczego, uwzględnia trendy oraz sezonowość, co znacznie różni się od założeń metody naiwnych prognoz. Te podejścia mogą wydawać się bardziej zaawansowane i odpowiednie w kontekście większej złożoności danych, jednak nie są właściwe w sytuacjach, gdzie prosta i bezpośrednia prognoza jest wystarczająca. Często błędne jest przyjmowanie, że bardziej skomplikowane metody są zawsze lepsze; w rzeczywistości, wybór odpowiedniej metody prognozowania powinien być uzależniony od natury danych oraz kontekstu rynkowego.

Pytanie 10

Na którym rysunku przedstawiono stojak do składowania towaru w beczkach?

Ilustracja do pytania
A. C.
B. A.
C. B.
D. D.
Zdecydowanie wybór innego rysunku przy pytaniu o stojak do beczek świadczy o tym, że nie do końca rozumiesz podstawy składowania. Stojaki do beczek muszą być wymyślone tak, żeby były stabilne i bezpieczne, żeby beczki się nie staczały. Rysunki A, B i D po prostu nie spełniają tych wymogów, więc to zły wybór. Często ludzie mylą, jak wyglądają stojaki i do czego służą, co prowadzi do dziwnych wniosków. Dobre stojaki mają wgłębienia i konstrukcję, która pozwala na bezpieczne trzymanie beczek w poziomie. Inne rysunki mogą pokazywać regały do czegoś zupełnie innego, co jest niewłaściwe. Nieznajomość kwestii takich jak ergonomiczność, normy bezpieczeństwa czy praktyki składowania to dość powszechne źródło pomyłek. W branży logistycznej i magazynowej znajomość tych zasad to podstawa, żeby wszystko działało sprawnie i było bezpieczne. Dlatego warto przyjrzeć się informacjom i zrozumieć, co powinien mieć dobry sprzęt do składowania.

Pytanie 11

Jednym ze sposobów zabezpieczania towaru przed uszkodzeniami jest blokowanie. Jego celem jest

A. ochrona transportowanego towaru przed zarysowaniami i gromadzeniem się kurzu
B. oddzielanie towarów przewożonych jednym środkiem transportu za pomocą przekładek
C. eliminacja drgań towaru w trakcie transportu
D. zapewnienie, że towar nie będzie się przesuwał
Blokowanie towaru w logistyce to naprawdę ważna sprawa. Dzięki temu ładunek nie przesuwa się w trakcie transportu, co jest kluczowe, żeby wszystko dotarło w całości. Twoja odpowiedź 'uniemożliwienie przesunięcia się towaru' jest jak najbardziej na miejscu. Na przykład, podczas transportu palet, używa się różnych rzeczy – pasów, folii stretch, czy siatek – które pomagają utrzymać towar w jednym miejscu. To wszystko zmniejsza ryzyko, że coś się uszkodzi. Co więcej, normy ISO 9001 również podkreślają, jak ważne jest odpowiednie zabezpieczenie ładunku. W branży transportowej mówią, że dobre blokowanie nie tylko chroni towary, ale też zwiększa bezpieczeństwo na drogach, bo zmniejsza ryzyko wypadków związanych z przesunięciem ładunku. Właściwe zarządzanie tym wszystkim to klucz do jakości usług logistycznych i satysfakcji klientów.

Pytanie 12

Gospodarkę opakowaniami (a także ich odpadami) w krajach Unii Europejskiej porządkuje Dyrektywa Rady 94/62/WE. Dyrektywa nie obejmuje

Do celów niniejszej dyrektywy:

1) „Opakowania" oznaczają wszystkie wyroby wykonane z jakichkolwiek materiałów, przeznaczone do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania i prezentacji wszelkich towarów, od surowców do produktów przetworzonych, od producenta do użytkownika lub konsumenta.

Wyroby „niezwrotne" przeznaczone do tych samych celów uważa się również za opakowania.

„Opakowania" obejmują wyłącznie:

a) opakowania handlowe lub opakowania podstawowe tj. mające stanowić towar jednostkowy, sprzedawany użytkownikowi końcowemu lub konsumentowi w miejscu zakupu;

b) opakowania zbiorcze lub opakowania drugorzędne tj. stanowiące w miejscu zakupu zestaw określonej liczby towarów jednostkowych, niezależnie od tego czy są one sprzedawane w takiej postaci użytkownikowi końcowemu czy konsumentowi, czy też służą zaopatrywaniu punktów sprzedaży; można je zdjąć ze sprzedawanego produktu bez naruszania jego cech;

c) opakowania transportowe lub opakowania trzeciorzędne tj. mające ułatwić przenoszenie i transport pewnej liczby towarów jednostkowych lub opakowań zbiorczych, zapobiegając powstaniu uszkodzeń przy przenoszeniu i transporcie. Opakowanie transportowe nie obejmuje kontenerów do transportu drogowego, kolejowego, wodnego i lotniczego;

A. opakowań transportowych, służących do transportu produktów w opakowaniach jednostkowych lub zbiorczych.
B. opakowań jednostkowych, służących do przekazywania produktu użytkownikowi w miejscu zakupu.
C. opakowań zbiorczych, zawierających wielokrotność opakowań jednostkowych produktów.
D. opakowań jakimi są kontenery, do transportu drogowego, kolejowego, wodnego i lotniczego.
Odpowiedź dotycząca kontenerów do transportu drogowego, kolejowego, wodnego i lotniczego jest prawidłowa, ponieważ Dyrektywa Rady 94/62/WE wyraźnie definiuje zakres opakowań, które są objęte regulacjami. Opakowania transportowe, takie jak opakowania zbiorcze i jednostkowe, są objęte dyrektywą, ale kontenery, które są używane do transportu różnorodnych towarów na dużą skalę, nie są uwzględnione w tych przepisach. Przykładem są kontenery ISO, które są standardowymi jednostkami transportowymi używanymi w międzynarodowym transporcie drogowym i morskim. Użycie tych kontenerów pozwala na efektywne i bezpieczne przemieszczanie dużych ilości towarów, co jest kluczowe w logistyce globalnej. Zgodność z regulacjami unijnymi, które mają na celu zminimalizowanie wpływu opakowań na środowisko, jest istotna dla przedsiębiorstw produkcyjnych i transportowych. Dobre praktyki obejmują również stosowanie materiałów opakowaniowych, które są łatwe do recyklingu, co jest zgodne z celami strategii gospodarki o obiegu zamkniętym.

Pytanie 13

System, który wykorzystuje technologię głosową oraz informatyczny system magazynowy do realizacji kompletacji zamówień, to

A. Pick by voice
B. Pick by light
C. WMS
D. RFID
Pick by voice to technologia, która wykorzystuje systemy głosowe w połączeniu z informatycznymi systemami zarządzania magazynem (WMS) do efektywnej kompletacji zamówień. W tym podejściu pracownicy magazynu otrzymują polecenia głosowe dotyczące lokalizacji produktów oraz ilości do skompletowania. To rozwiązanie prowadzi do zwiększenia wydajności oraz redukcji błędów, ponieważ operacje są realizowane rękami pracowników, co minimalizuje potrzebę odczytywania etykiet czy ekranów. Przykładem zastosowania może być magazyn logistyczny, gdzie operatorzy korzystają z zestawów słuchawkowych z mikrofonami, co pozwala na swobodne poruszanie się po przestrzeni magazynowej. Warto podkreślić, że Pick by voice jest zgodne z aktualnymi standardami efektywności operacyjnej w logistyce, pozwalając na zwiększenie wydajności pracy oraz poprawę dokładności realizowanych zamówień. Wprowadzając takie rozwiązania, firmy mogą znacząco poprawić jakość obsługi klienta, skracając czas realizacji zamówień oraz ograniczając ryzyko pomyłek.

Pytanie 14

Która zasada inwentaryzacji wskazuje, że określony stan składników majątku firmy powinien być zgodny z rzeczywistością?

A. Zasada wiernego obrazu
B. Zasada niespodzianki
C. Zasada komisyjna
D. Zasada zamkniętych drzwi
Zasada wiernego obrazu jest kluczowym elementem inwentaryzacji, ponieważ zapewnia, że stan składników majątku przedsiębiorstwa odzwierciedla ich rzeczywisty stan. Oznacza to, że wszystkie aktywa i pasywa powinny być przedstawione w sposób dokładny, co jest niezbędne do rzetelnego przedstawienia sytuacji finansowej firmy. Zasada ta jest zgodna z międzynarodowymi standardami rachunkowości (MSR) oraz regulacjami krajowymi, które wymagają, aby dane finansowe były przejrzyste i wiarygodne. Przykładowo, w praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwo powinno regularnie przeprowadzać inwentaryzacje, aby zweryfikować stan posiadanych aktywów, takie jak zapasy czy nieruchomości. W przypadku wykrycia rozbieżności między rzeczywistym stanem a danymi ewidencyjnymi, konieczne jest podjęcie odpowiednich działań, aby je skorygować. Dzięki temu przedsiębiorstwo może podejmować lepsze decyzje zarządcze oraz zwiększać swoją efektywność operacyjną.

Pytanie 15

Ilość wkrętów wytwarzanych w ciągu godziny przy użyciu frezarki wynosi 1 000 szt. Jak obliczyć wskaźnik wykorzystania potencjału produkcji frezarki, jeśli w czasie 8 godzin pracy na niej zrobiono 6 400 szt. wkrętów?

A. 0,80
B. 6,40
C. 1,25
D. 0,15
Wskaźnik wykorzystania potencjału produkcyjnego frezarki oblicza się, dzieląc rzeczywistą produkcję przez maksymalną możliwą produkcję w danym czasie. W tym przypadku frezarka może wyprodukować 1 000 sztuk wkrętów na godzinę, co w ciągu 8 godzin daje 8 000 sztuk. Rzeczywista produkcja wyniosła 6 400 sztuk. Dlatego wskaźnik wykorzystania wynosi 6 400 / 8 000 = 0,80. Oznacza to, że frezarka pracowała z 80% wydajności, co jest wskaźnikiem efektywności produkcji. Taki wynik może sugerować, że istnieją pewne ograniczenia, takie jak problemy z materiałami, przestoje lub ograniczenia w organizacji pracy. Regularne monitorowanie wskaźników wydajności pozwala na bardziej efektywne zarządzanie zasobami, co jest zgodne z zasadami Lean Manufacturing oraz innymi standardami branżowymi, które promują ciągłe doskonalenie procesów produkcyjnych.

Pytanie 16

Roczne wydatki na zatrudnienie pracowników w magazynie wynoszą 84 000 zł. Zazwyczaj w tym miejscu pracuje 6 osób. Jaki jest wskaźnik kosztów jednostkowych zatrudnienia, który umożliwia zaplanowanie budżetu na następny rok?

A. 12 000 zł/os.
B. 14 000 zł/os.
C. 42 000 zł/os.
D. 21 000 zł/os.
Liczenie kosztów jednostkowych zatrudnienia w magazynie to po prostu podzielenie rocznych kosztów zatrudnienia przez liczbę pracowników. Tutaj mamy 84 000 zł rocznie i 6 pracowników, więc wychodzi 14 000 zł na osobę. To naprawdę ważne w zarządzaniu finansami, bo tak można lepiej planować budżet na następne lata. Wyobraź sobie, że w przyszłym roku chcemy zatrudnić więcej ludzi – znajomość tych kosztów pomoże przewidzieć, ile na to wydamy. Ogólnie mówiąc, ustalanie budżetu na bazie kosztów jednostkowych to praktyka, która może się przydać do sensownej alokacji zasobów. Poza tym, wiedza o tych kosztach umożliwia zidentyfikowanie miejsc, gdzie można zaoszczędzić i lepiej zarządzać pracownikami w firmie.

Pytanie 17

Paletyzator, który stanowi część linii produkcyjnej, znajduje zastosowanie w procesie wytwarzania?

A. niepotokowej
B. jednostkowej
C. potokowej
D. gniazdowej
Wybór gniazdowej, jednostkowej lub niepotokowej produkcji jako zastosowania paletyzatora jest nieadekwatny, ponieważ te metody różnią się zasadniczo od procesu potokowego. Produkcja gniazdowa opiera się na wytwarzaniu produktów w niewielkich seriach, co nie wymaga intensywnej automatyzacji, jaką oferują paletyzatory. W takich przypadkach, proces paletyzacji nie jest priorytetowy, ponieważ często nie ma potrzeby tworzenia dużych zestawów produktów jednocześnie, a sama produkcja może być bardziej elastyczna, co wyklucza użycie paletyzatorów. Z kolei produkcja jednostkowa koncentruje się na wytwarzaniu pojedynczych sztuk, co również nie jest zgodne z automatyzacją typową dla produkcji potokowej. W produkcji niepotokowej, która może obejmować różne rodzaje procesów, paletyzatory mogą być używane, ale nie w tak zautomatyzowany sposób jak w produkcji potokowej. Użycie paletyzatorów w tych kontekstach może prowadzić do nieefektywności, wyższych kosztów operacyjnych oraz problemów z integracją z innymi procesami produkcyjnymi. W praktyce, brak zrozumienia różnic między tymi typami produkcji może prowadzić do błędnych decyzji dotyczących automatyzacji i organizacji procesu. Zastosowanie paletyzatorów w niewłaściwym kontekście może skutkować marnotrawstwem zasobów oraz złożonymi problemami operacyjnymi.

Pytanie 18

Osoby pracujące w magazynach, zajmujące się przeładunkiem półtusz zwierzęcych, są narażone na

A. odmrożenie
B. poparzenie chemiczne
C. poparzenie termiczne
D. zatrucie
Odpowiedź 'odmrożenie' jest prawidłowa, ponieważ pracownicy magazynów zajmujący się przeładunkiem półtusz zwierzęcych często mają do czynienia z niskotemperaturowymi warunkami przechowywania, co może prowadzić do odmrożeń. W takich środowiskach, zwłaszcza przy długotrwałym kontakcie z zimnymi powierzchniami lub chłodniczymi elementami urządzeń, ryzyko wystąpienia odmrożeń znacznie wzrasta. Pracownicy powinni stosować odpowiednią odzież ochronną, taką jak rękawice termoizolacyjne oraz obuwie, które minimalizują kontakt z zimnem. Warto również przeprowadzać regularne szkolenia w zakresie BHP, aby zwiększyć świadomość zagrożeń związanych z niską temperaturą i nauczyć pracowników rozpoznawania objawów odmrożeń oraz udzielania pierwszej pomocy. Właściwe procedury przechowywania i transportu towarów w niskich temperaturach powinny być zgodne z normami HACCP oraz innymi standardami branżowymi, aby zapewnić bezpieczeństwo pracowników.

Pytanie 19

Przedsiębiorstwo posiada 2 linie produkcyjne rowerów. Godzinowa wydajność jednej linii wynosi 60 rowerów. Uwzględniając budowę roweru przedstawionego na ilustracji określ, ile sztuk opon należy wydać do dziennej produkcji rowerów, jeżeli przedsiębiorstwo pracuje na 3 zmiany 8-godzinne?

Ilustracja do pytania
A. 1 920 szt.
B. 5 760 szt.
C. 960 szt.
D. 2 880 szt.
Pomocne może być zrozumienie, dlaczego inne odpowiedzi są błędne, aby uniknąć podobnych błędów w przyszłości. Na przykład, odpowiedź 960 sztuk sugeruje, że obliczenia uwzględniają tylko jedną linię produkcyjną lub ograniczony czas pracy. W rzeczywistości musimy wziąć pod uwagę wszystkie dostępne linie i pełen czas pracy w ciągu dnia. Z kolei 1 920 sztuk może wynikać z błędnego założenia, że produkcja dotyczy tylko jednego zmiany lub że każda linia pracuje niepełną godzinę. Błędne podejście do obliczeń może również wynikać z niedocenienia liczby opon potrzebnych na rower. Zwykle każdy rower wymaga dwóch opon, a pominięcie tego faktu prowadzi do poważnych rozbieżności. W przypadku innej odpowiedzi, 2 880 sztuk, może być to wynik obliczeń dotyczących samej liczby wyprodukowanych rowerów, jednak bez uwzględnienia potrzeby zastosowania podwójnej liczby opon. Tego typu błędne myślenie jest częstym problemem w analizach wydajności produkcji. Ważne jest, aby dokładnie przemyśleć każdy krok obliczeń oraz upewnić się, że uwzględniamy wszystkie istotne czynniki, takie jak ilość zmian, wydajność linii oraz wymagania dotyczące komponentów. Zrozumienie tych relacji jest niezbędne dla skutecznego zarządzania procesami produkcyjnymi i podejmowania właściwych decyzji dotyczących planowania produkcji.

Pytanie 20

Magazyn stosuje opłatę za usługę co-packingu w wysokości 24,50 zł netto za jedną paletową jednostkę ładunkową (pjł). Ile wynosi całkowity koszt usługi pakowania 34 pjł, jeśli naliczany jest 23% VAT?

A. 1 024,59 zł
B. 641,41 zł
C. 833,00 zł
D. 899,64 zł
Aby obliczyć koszt brutto kompleksowej usługi pakowania 34 jednostek ładunkowych (pjł) z zastosowaniem stawki 24,50 zł netto za jedną pjł oraz 23% VAT, należy najpierw obliczyć łączny koszt netto. Koszt netto dla 34 pjł wynosi 34 x 24,50 zł = 833,00 zł. Następnie dodajemy VAT: 833,00 zł x 0,23 = 191,59 zł. Łączny koszt brutto to więc 833,00 zł + 191,59 zł = 1 024,59 zł. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w działalności logistycznej i magazynowej, pozwalając na precyzyjne planowanie budżetu oraz oceny kosztów związanych z usługami pakowania. Zastosowanie tego kalkulatora podczas podejmowania decyzji o wyborze dostawcy usług co-packingu przyczynia się do optymalizacji wydatków, co jest standardem w branży. Ponadto, takie umiejętności są niezbędne w codziennym zarządzaniu operacjami magazynowymi, gdzie dokładne oszacowanie kosztów jest niezbędne do efektywnego zarządzania finansami przedsiębiorstwa.

Pytanie 21

Międzynarodowy dokument przewozowy CMR oznacza zawarcie umowy dotyczącej transportu towarów w formie

A. samochodowym
B. kolejowym
C. lotniczym
D. morskim
Międzynarodowy list przewozowy CMR (Convention relative au contrat de transport international de marchandises par route) jest kluczowym dokumentem w transporcie drogowym, który formalizuje umowę przewozu towarów między nadawcą a przewoźnikiem. Jego zastosowanie jest ściśle związane z międzynarodowym transportem drogowym i zgodne z regulacjami ustanowionymi przez Konwencję CMR, która weszła w życie w 1956 roku. List CMR pełni funkcję dowodu zawarcia umowy przewozu oraz potwierdzenia przyjęcia towaru przez przewoźnika. Zawiera istotne informacje takie jak dane nadawcy, odbiorcy, szczegóły dotyczące towaru oraz warunki przewozu. Dzięki jednolitym przepisom międzynarodowym, list CMR ułatwia transgraniczny handel, minimalizując ryzyko sporów prawnych. Przykładem praktycznego zastosowania jest sytuacja, w której przewoźnik chce udowodnić, że odpowiednio zrealizował zadanie przewozowe, co może być kluczowe w przypadku ewentualnych roszczeń. Warto także zwrócić uwagę, że list CMR powinien być sporządzony w co najmniej trzech egzemplarzach, co zapewnia odpowiednią dokumentację dla wszystkich stron zaangażowanych w proces przewozowy.

Pytanie 22

Jakie dokumenty są obecne w magazynie?

A. zapytanie ofertowe oraz dokument Wz
B. oferta oraz dokumenty Pz i Wz
C. zapytanie ofertowe oraz dokument Pz
D. zamówienie wraz z dokumentami Pz i Wz
Odpowiedź "zamówienie i dokumenty Pz i Wz" jest poprawna, ponieważ odzwierciedla kluczowe elementy dokumentacji magazynowej, które są niezbędne w procesie zarządzania zapasami. Zamówienie jest podstawowym dokumentem, który inicjuje proces zakupu towarów, zawierającym szczegółowe informacje o produktach, ilościach i terminach dostawy. Z kolei dokumenty Pz (przyjęcie zewnętrzne) i Wz (wydań zewnętrznych) są niezbędne do rejestracji ruchu towarów w magazynie. Dokument Pz potwierdza przyjęcie towarów do magazynu, a Wz dokumentuje wydanie towarów z magazynu. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu magazynem, które wymagają ścisłej kontroli nad ruchem towarów w celu zapewnienia dokładności stanów magazynowych oraz optymalizacji procesów logistycznych. W praktyce, skuteczne zarządzanie tymi dokumentami przyczynia się do lepszego planowania zapasów i minimalizacji ryzyka błędów. Dobre zarządzanie dokumentacją w magazynie wspiera także audyty i kontrole, co jest kluczowe w kontekście zgodności z regulacjami prawnymi oraz standardami jakości.

Pytanie 23

W styczniu przedsiębiorstwo poniosło wydatki na produkcję opakowań plastikowych w wysokości 18 020,00 zł. W tym okresie wyprodukowano 5 300 sztuk opakowań. Jakie jest jednostkowe wynagrodzenie za produkcję jednego opakowania w styczniu?

A. 3,00 zł
B. 3,60 zł
C. 3,40 zł
D. 4,51 zł
Aby obliczyć jednostkowy koszt wytworzenia opakowania, należy podzielić całkowite koszty produkcji przez liczbę wyprodukowanych sztuk. W tym przypadku całkowite koszty produkcji wyniosły 18 020,00 zł, a liczba wyprodukowanych opakowań to 5 300 sztuk. Zatem jednostkowy koszt wytworzenia opakowania wynosi 18 020,00 zł / 5 300 szt. = 3,40 zł. Taki sposób obliczania jednostkowego kosztu jest standardową praktyką w rachunkowości zarządczej i produkcyjnej, pozwalającą na precyzyjne oszacowanie kosztów i efektywności produkcji. Znajomość jednostkowego kosztu jest kluczowa dla podejmowania decyzji biznesowych, takich jak ustalanie cen sprzedaży, planowanie produkcji oraz analiza rentowności poszczególnych produktów. Przydatne jest także monitorowanie kosztów w czasie, co pozwala na identyfikację potencjalnych oszczędności i optymalizację procesów produkcyjnych.

Pytanie 24

Odczytywanie informacji z znacznika RFID następuje, gdy oznaczony ładunek przechodzi przez

A. czytnik kodów
B. tag RFID
C. bramkę RFID
D. bramkę bezpieczeństwa
Bramka RFID to urządzenie, które umożliwia odczyt zawartości informacyjnej znaczników RFID (tagów) w momencie, gdy przechodzą one przez określoną strefę. System RFID opiera się na zasadzie komunikacji radiowej między tagiem a czytnikiem, którym w tym przypadku jest bramka RFID. W praktyce bramki RFID są szeroko stosowane w logistyce, magazynowaniu oraz w zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie pozwalają na automatyzację procesów inwentaryzacyjnych oraz szybsze śledzenie towarów. Przykładem zastosowania bramek RFID może być system monitorowania produktów w supermarketach, gdzie każdy tag przypisany do produktu jest odczytywany automatycznie w momencie, gdy produkt przechodzi przez bramkę przy kasie. W branży transportowej bramki RFID wspierają również identyfikację pojazdów w systemach poboru opłat. Standardy takie jak ISO/IEC 18000 regulują komunikację w systemach RFID, co zapewnia interoperacyjność różnych urządzeń i tagów, przyczyniając się do efektywności procesów biznesowych.

Pytanie 25

Czym kierujemy się przy ustalaniu optymalnej partii zakupów?

A. całkowitymi kosztami zapasów oraz ilością partii zakupów
B. kosztami przechowywania zapasów oraz wielkością i kosztami realizacji partii zakupów
C. kosztami przechowywania zapasów, kosztami realizacji zakupu oraz cenami partii zakupów
D. kosztami realizacji zakupu oraz ilością partii zakupów
Optymalna partia zakupów jest kluczowym elementem zarządzania zapasami i ma na celu minimalizację całkowitych kosztów związanych z zakupami. Odpowiedź wskazuje, że analiza kosztów utrzymania zapasów, a także kosztów realizacji zakupu oraz wielkości partii zakupów, jest niezbędna dla osiągnięcia efektywności operacyjnej. Koszty utrzymania zapasów obejmują wszelkie wydatki związane z przechowywaniem towarów, takie jak koszty magazynowania czy przestarzałości towarów. Dodatkowo, koszty realizacji zakupu odnoszą się do kosztów związanych z samym procesem zakupu, takich jak transport czy administracja zamówień. W praktyce, poszczególne przedsiębiorstwa mogą wykorzystać model EOQ (Economic Order Quantity), który pozwala na obliczenie optymalnej ilości zamówienia, minimalizując łączne koszty. Wdrożenie tego modelu jest częścią dobrych praktyk w zarządzaniu łańcuchem dostaw, co prowadzi do zwiększenia efektywności i redukcji niepotrzebnych wydatków. Przykładem może być firma produkcyjna, która poprzez dokładną analizę tych kosztów zdołała zredukować swoje koszty magazynowe o 20% poprzez optymalizację wielkości zamówień.

Pytanie 26

Kluczowym składnikiem efektywności transportu kombinowanego jest

A. terminal przeładunkowy
B. magazyn regionalny
C. sieć autostrad
D. port lotniczy
Sieć autostrad, port lotniczy oraz magazyn regionalny, choć ważne w kontekście transportu towarów, nie są kluczowymi elementami transportu kombinowanego. Autostrady stanowią infrastrukturę drogową, która ułatwia transport, ale sama w sobie nie wspiera efektywnego przeładunku towarów między różnymi środkami transportu. W przypadku portów lotniczych, są one wyspecjalizowane w transporcie lotniczym, a ich główną funkcją jest obsługa lotów pasażerskich i towarowych, co nie odpowiada na potrzebę integracji różnych form transportu. Magazyny regionalne z kolei skupiają się na składowaniu towarów, lecz również nie spełniają roli interfejsu między różnymi środkami transportu. Często błędnie uznaje się, że infrastruktura transportowa, jak autostrady czy porty lotnicze, mogą same w sobie tworzyć efektywny system transportu kombinowanego. W rzeczywistości, kluczowym aspektem jest możliwość płynnego przeładunku towarów, co jest zarezerwowane dla terminali przeładunkowych, a nie dla ogólnych obiektów transportowych czy magazynowych. To zrozumienie roli, jaką odgrywają terminale, jest niezbędne do efektywnego projektowania i zarządzania nowoczesnymi systemami transportowymi.

Pytanie 27

W dziale logistyki zakładu przewieziono łącznie 5 000 ton ładunku na dystans 2 000 km, a miesięczne wydatki na transport wyniosły 1 000 000 zł. Jaki jest koszt 1 tonokilometra?

A. 0,01 zł/tkm
B. 2,00 zł/tkm
C. 4,00 zł/tkm
D. 0,10 zł/tkm
Koszt 1 tonokilometra (tkm) oblicza się, dzieląc całkowity koszt transportu przez całkowitą ilość przewiezionych tonokilometrów. W tym przypadku przewieziono 5 000 ton ładunku na łączną odległość 2 000 km, co daje 5 000 t * 2 000 km = 10 000 000 tkm. Miesięczne koszty transportu wyniosły 1 000 000 zł. Aby obliczyć koszt 1 tkm, dzielimy całkowity koszt przez całkowitą liczbę tonokilometrów: 1 000 000 zł / 10 000 000 tkm = 0,10 zł/tkm. Taka analiza kosztów transportu jest kluczowa dla zarządzania logistyką, pozwala na identyfikację efektywności transportu i optymalizację wydatków. Stosując tę wiedzę w praktyce, firmy mogą podejmować decyzje o wyborze środków transportu i tras, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Wiedza ta jest stosowana w systemach zarządzania transportem (TMS), które pozwalają na bieżąco monitorować i analizować wydatki transportowe.

Pytanie 28

Jeśli strefa składowania ma długość 24 m, szerokość 4 m oraz powierzchnię zajmowaną przez towary wynoszącą 48 m2, to w jakim stopniu wykorzystana jest ta strefa składowania?

A. 100%
B. 50%
C. 200%
D. 40%
Obliczenie wykorzystania strefy składowania może wydawać się proste, ale wymaga staranności i zrozumienia podstawowych zasad. W przypadku niewłaściwych odpowiedzi, takich jak wskazanie 200% lub 100%, występują poważne nieporozumienia dotyczące natury proporcji i procentów. Odpowiedź 200% wynika z błędnego zrozumienia, że powierzchnia zajmowana przez towary może przekroczyć całkowitą powierzchnię strefy składowania, co jest niemożliwe i praktycznie nie ma zastosowania w rzeczywistości. Z kolei odpowiedź 100% sugeruje, że cała powierzchnia strefy jest wykorzystywana, co również nie jest zgodne z danymi zawartymi w pytaniu. Odpowiedzi te mogą prowadzić do błędnych wniosków dotyczących efektywności zarządzania przestrzenią magazynową. W praktyce, niewłaściwe planowanie wykorzystania przestrzeni może prowadzić do zwiększenia kosztów związanych z operacjami magazynowymi oraz obniżenia wydajności. Zrozumienie zasad wykorzystania strefy składowania jest kluczowe dla efektywności operacyjnej, a także dla zastosowania najlepszych praktyk w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw. Analiza wykorzystania strefy składowania powinna być regularnie przeprowadzana w celu identyfikacji obszarów do ulepszenia oraz optymalizacji procesów, co pozwala na lepsze dostosowanie do zmieniających się potrzeb rynku.

Pytanie 29

W magazynie znajdują beczki z olejem palmowym w liczbie zgodnej z przedstawionym rysunkiem. Każda beczka jest o pojemności 200 litrów, ale jest wypełniona tylko w 95%. Jaką ilość oleju palmowego należy wpisać do arkusza spisu z natury?

Ilustracja do pytania
A. 1 600 litrów
B. 1 520 litrów
C. 760 litrów
D. 1 440 litrów
Wiesz, żeby znaleźć prawidłową ilość oleju palmowego, trzeba było dokładnie obliczyć, ile mamy rzeczywiście w beczkach. Mamy 8 beczek, każda z pojemnością 200 litrów, ale są one wypełnione tylko w 95%. Tak więc każda beczka ma 190 litrów (200 litrów razy 0,95). Całkowita ilość oleju wypada jako 8 beczek razy 190 litrów, co daje nam 1520 litrów. Fajne jest to, że takie precyzyjne obliczenia pomagają w zarządzaniu zapasami i pozwalają na lepsze monitorowanie stanu magazynowego. Dzięki temu można uniknąć kłopotów z brakiem towaru czy stratami finansowymi, co w branży spożywczej czy chemicznej jest mega istotne. Trzymanie się tych zasad to klucz do sukcesu, bo pozwala na zgodność z przepisami i najlepszymi praktykami.

Pytanie 30

Ile ciężarówek o ładowności 8 ton jest potrzebnych do transportu 1 960 ton ładunku w ciągu miesiąca, jeśli każdy pojazd może być używany przez 21 dni w miesiącu, a średni czas transportu wynosi 3 dni?

A. 40
B. 35
C. 30
D. 25
Aby obliczyć liczbę potrzebnych pojazdów ciężarowych do przewiezienia 1 960 ton ładunku przy założeniu, że każdy pojazd ma ładowność 8 ton, najpierw musimy określić, ile ładunków można przewieźć w ciągu miesiąca przez jeden pojazd. Pojazd, dostępny przez 21 dni, może wykonać transport w cyklach, gdzie każdy cykl trwa 3 dni. Zatem, w ciągu 21 dni, pojazd może wykonać 7 pełnych transportów (21 dni / 3 dni na transport). Każdy transport ma ładowność 8 ton, co oznacza, że jeden pojazd może przewieźć 56 ton (7 transportów x 8 ton). Zatem, aby przewieźć 1 960 ton, potrzebujemy 35 pojazdów (1 960 ton / 56 ton na pojazd). Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, które zalecają dokładne obliczenia zasobów w celu optymalizacji kosztów i efektywności transportu. W praktyce, analizując dostępność pojazdów i ich ładowność, można efektywnie planować logistykę transportu, co jest kluczowe dla firm zajmujących się przewozem towarów.

Pytanie 31

W strategii działania dystrybucji masowej, aby zapewnić dotarcie produktu do jak największej liczby konsumentów, stosuje się odpowiednie kanały dystrybucji

A. korporacyjnej i wtórnej
B. szerokiej i wtórnej
C. pośredniej i bezpośredniej
D. konwencjonalnej i szerokiej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "pośredniej i bezpośredniej" jest poprawna, ponieważ w strategii dystrybucji masowej celem jest osiągnięcie jak najszerszego dotarcia do konsumentów. Dystrybucja bezpośrednia polega na sprzedaży produktów bezpośrednio do końcowych odbiorców, co często wykorzystuje się w przypadku produktów, które wymagają bezpośredniego kontaktu z klientem, takich jak usługi lub produkty unikalne. Z kolei dystrybucja pośrednia angażuje różne kanały, takie jak hurtownicy czy detaliści, co pozwala na dotarcie do szerszej grupy odbiorców. Przykładami zastosowania są firmy, które sprzedają swoje produkty zarówno przez własne sklepy internetowe (dystrybucja bezpośrednia), jak i przez platformy e-commerce, gdzie korzystają z pośredników. Dobrą praktyką jest zrozumienie, jak różne kanały dystrybucji mogą współpracować, aby maksymalizować zasięg rynkowy i zwiększać dostępność produktów. Warto również zauważyć, że wybór odpowiednich kanałów dystrybucji powinien być uzależniony od specyfiki produktu oraz potrzeb rynku.

Pytanie 32

Który rysunek przedstawia transponder RFID?

Ilustracja do pytania
A. A.
B. B.
C. C.
D. D.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Rysunek C to transponder RFID, taki kluczowy element w systemach identyfikacji radiowej. Składa się z mikroczipu i anteny, co sprawia, że potrafi wymieniać dane z czytnikiem bezprzewodowo. Można go znaleźć w różnych dziedzinach – logistyka, płatności, a nawet przy identyfikacji ludzi czy zwierząt. Dobrym przykładem jest to, jak używa się RFID w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Dzięki temu można śledzić towary na bieżąco. Warto też wiedzieć, że ta technologia działa według norm ISO/IEC 18000, które określają różne rodzaje systemów RFID, co jest super istotne dla ich współpracy. Z mojego doświadczenia, zastosowanie RFID w codziennym życiu, jak na przykład karty lojalnościowe czy systemy kontroli dostępu, pokazuje, jak ważne to urządzenia są i jak dużo mogą ułatwić.

Pytanie 33

Aby uzyskać przewagę na rynku, przedsiębiorstwa współpracujące z Centrum logistycznym wspólnie stworzyły strategię działania, podejmowania decyzji oraz zarządzania zasobami. Przedstawione relacje są przykładem zarządzania

A. magazynami
B. środkami transportu
C. łańcuchem dostaw
D. zapasami

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "łańcuchem dostaw" jest poprawna, ponieważ odnosi się do kompleksowego systemu zarządzania przepływem towarów oraz informacji między różnymi uczestnikami rynku. W kontekście współpracy firm z Centrum logistycznym, kluczowym celem jest optymalizacja wszystkich procesów, od pozyskania surowców po dostarczenie gotowego produktu do klienta. Wspólne opracowanie strategii działania oraz podejmowanie decyzji, jak również efektywne zarządzanie zasobami, ma na celu zwiększenie efektywności operacyjnej i redukcję kosztów. Przykładem może być wdrożenie systemów ERP (Enterprise Resource Planning), które integrują wiele aspektów działalności i umożliwiają lepsze prognozowanie, planowanie oraz zarządzanie zapasami. Ponadto, zgodnie z najlepszymi praktykami, współpraca w ramach łańcucha dostaw pozwala na szybkie reagowanie na zmieniające się warunki rynkowe oraz zwiększenie elastyczności i innowacyjności w dostosowywaniu oferty do potrzeb klientów.

Pytanie 34

Zestawienie wszystkich zespołów, podzespołów, części oraz materiałów potrzebnych do wyprodukowania jednej jednostki kompletnego wyrobu, wraz z określeniem zależności pomiędzy nimi, to

A. BOM
B. karta technologiczna
C. KANBAN
D. marszruta produkcyjna

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
BOM, czyli Bill of Materials, to kluczowy dokument w procesie produkcji, który zawiera szczegółowe zestawienie wszystkich elementów składających się na dany wyrób. W skład BOM wchodzą zespoły, podzespoły, części oraz materiały, a także ich ilości i relacje między nimi. W praktyce, BOM jest używany w zarządzaniu produkcją, planowaniu materiałowym i kontroli kosztów. Na przykład, w branży motoryzacyjnej BOM może zawierać informacje o silniku, skrzyni biegów, układzie hamulcowym i innych komponentach, co pozwala na efektywne planowanie zakupów oraz optymalizację procesów wytwórczych. Standardy takie jak ISO 9001 podkreślają znaczenie dokumentacji procesów produkcyjnych, a BOM jest integralną częścią tego podejścia. Przemyślane zarządzanie BOM pozwala na redukcję błędów, usprawnienie komunikacji między działami oraz poprawę efektywności produkcji, co ma bezpośredni wpływ na rentowność przedsiębiorstwa.

Pytanie 35

Który z podanych znaków należy umieścić na opakowaniu zbiorczym z tworzywa sztucznego, zawierającym serwisy kawowe z porcelany?

Ilustracja do pytania
A. A.
B. B.
C. D.
D. C.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Znak B, który oznacza, że produkt jest kruchy, jest właściwym oznaczeniem dla opakowania zbiorczego serwisów kawowych z porcelany. Porcelana, będąca materiałem ceramicznym, jest znana z wysokiej estetyki i delikatności, co czyni ją podatną na uszkodzenia mechaniczne. Zastosowanie znaku ostrzegawczego na opakowaniu jest kluczowe, aby zminimalizować ryzyko uszkodzenia zarówno produktów, jak i osób zajmujących się ich transportem. W praktyce, umieszczając ten znak, informujemy pracowników magazynów oraz dostawców o konieczności ostrożnego obchodzenia się z ładunkiem. W branży opakowań wielokrotnie podkreślano znaczenie właściwego oznakowania, które nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale również wpływa na efektywność procesów logistycznych. Dobre praktyki w zakresie transportu i przechowywania delikatnych przedmiotów zawsze powinny opierać się na świadomości dotyczącej ich kruchości, co w przypadku porcelany jest szczególnie istotne.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Sieć powiązań pomiędzy producentem, hurtownikiem, detalistą i klientem określamy mianem łańcucha

A. produktu
B. zapasów
C. dostaw
D. klienta

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź "dostaw" odnosi się do kluczowego elementu w systemie logistycznym, jakim jest łańcuch dostaw, który obejmuje wszystkie etapy od produkcji do dostarczenia finalnego produktu do klienta. Łańcuch dostaw to złożona sieć, w której przedsiębiorstwa, takie jak producenci, hurtownicy, detaliści i klienci, współpracują w celu zapewnienia efektywnego przepływu towarów i informacji. Przykładem zastosowania może być firma zajmująca się sprzedażą detaliczną, która koordynuje dostawy od różnych producentów, optymalizując stany magazynowe i minimalizując koszty transportu. W kontekście dobrych praktyk, zarządzanie łańcuchem dostaw powinno opierać się na zasadach takich jak Just in Time (JIT), co pozwala na redukcję zapasów i zwiększenie elastyczności w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby rynku. Ponadto, efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw przyczynia się do poprawy relacji z klientami, co jest kluczowe dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej na współczesnym rynku.

Pytanie 38

Jaką wadą cross-dockingu, stosowanego w centrach dystrybucji, można wskazać?

A. konieczność synchronizacji wszystkich procesów związanych z odbieraniem i wydawaniem towarów
B. zmniejszenie kosztów związanych z przechowywaniem towarów
C. redukcja liczby przestojów towarów pomiędzy producentem a odbiorcą
D. szybsze dostarczenie towarów do poszczególnych miejsc w łańcuchu dostaw

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Cross-docking to strategia logistyczna, która polega na bezpośrednim przekazywaniu towarów z transportu przychodzącego do transportu wychodzącego, co znacznie redukuje czas przechowywania towarów w magazynie. Jednakże kluczowym wyzwaniem związanym z cross-dockingiem jest konieczność dokładnej synchronizacji wszystkich procesów związanych z odbieraniem i wydawaniem towarów. Synchronizacja ta obejmuje zarówno koordynację dostawców, jak i transportu, a także zarządzanie zasobami ludzkimi i technologicznymi w centrum dystrybucji. Przykładem może być sytuacja, gdy dostawca towarów dostarcza produkty, które muszą być natychmiast przetworzone i przekazane do klientów. Aby to się udało, wszystkie elementy procesu muszą działać w pełnej harmonii, co wymaga precyzyjnego planowania i monitorowania. W praktyce implementacja skutecznego systemu zarządzania, takiego jak WMS (Warehouse Management System), pozwala na zwiększenie efektywności operacji cross-dockingowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży logistycznej.

Pytanie 39

Produkcja, która opiera się na częstych i niewielkich dostawach, redukcji zapasów oraz krótkich okresach realizacji zamówień, wpisuje się w założenia jakiej strategii?

A. klasycznej
B. just in time
C. efektywnej obsługi klienta
D. łańcucha dostaw

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Strategia just in time (JIT) polega na tym, że staramy się minimalizować zapasy i dostosowywać produkcję do tego, co faktycznie jest potrzebne. Tak naprawdę to oznacza, że materiały pojawiają się w produkcji dokładnie w momencie, kiedy są potrzebne. Dzięki temu można ograniczyć koszty związane z przechowywaniem i uniknąć sytuacji, gdzie coś się starzeje w magazynie. W branży motoryzacyjnej, jak na przykład w Toyocie, widać to bardzo wyraźnie. Używają JIT, żeby skrócić czas produkcji i być bardziej efektywnymi. W praktyce dostawcy muszą działać naprawdę blisko współpracy z produkcją, co sprawia, że łatwiej jest reagować na zmiany w tym, co klienci chcą kupić. JIT wspiera też ciągłe doskonalenie procesów, co jest podstawą filozofii Lean Management. Moim zdaniem, dzięki takiej strategii firmy mogą być bardziej elastyczne i lepiej zarządzać swoimi zasobami, co w efekcie prowadzi do większej satysfakcji klientów, bo produkty są dostępne wtedy, kiedy ich potrzebują.

Pytanie 40

Jaką wartość miał zapas początkowy Zp w sieci dystrybucji, jeśli zapas w punkcie końcowym wynosi Zk = 2 400 szt, sprzedano Z = 1 000 szt., a dostawy wyniosły D = 400 szt.?

A. 1 400 szt.
B. 2 800 szt.
C. 3 000 szt.
D. 1 800 szt.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć zapas początkowy Zp w sieci dystrybucji, musimy skorzystać z równania bilansu zapasów: Zp = Zk + Z - D. Wstawiając wartości z pytania, otrzymujemy Zp = 2400 + 1000 - 400. To daje nam Zp = 3000 szt. Tak obliczone zapasy początkowe są kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdyż pozwalają na optymalne planowanie produkcji i dystrybucji. W praktyce, dokładna analiza zapasów początkowych pozwala na identyfikację nadwyżek lub braków, co wspiera podejmowanie bardziej trafnych decyzji strategicznych. W kontekście standardów branżowych, zgodnie z normami logistycznymi, zarządzanie zapasami powinno być oparte na rzetelnych danych, co przekłada się na efektywność operacyjną oraz zadowolenie klientów. Właściwe obliczenia zapasów początkowych są więc niezwykle istotne dla sukcesu działalności gospodarczej.