Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 18 kwietnia 2025 21:24
  • Data zakończenia: 18 kwietnia 2025 21:59

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Jakie będą roczne wydatki na utrzymanie (amortyzacja + koszty przechowywania i ubezpieczenia) ciągnika kosztującego
100 000 zł, przy założeniu, że będzie użytkowany przez 20 lat, a miesięczne wydatki na przechowywanie i ubezpieczanie wynoszą 100 zł?

A. 5100 zł
B. 6200 zł
C. 7000 zł
D. 5000 zł
W niepoprawnych odpowiedziach pojawia się sporo zamieszania związanego z obliczeniami i rozumieniem kosztów utrzymania ciągnika. Często można zauważyć, że ktoś myli pojęcia, myśląc, że wszystkie koszty to tylko amortyzacja albo samo garażowanie i ubezpieczenie. A tak naprawdę, by uzyskać poprawny wynik, musimy zsumować wszystkie ważne koszty. W tej sytuacji chodziło o to, żeby uwzględnić zarówno amortyzację, jak i roczne koszty garażowania i ubezpieczenia. Odpowiedzi takie jak 5000 zł, 5100 zł czy 7000 zł wynikają z pominięcia jakiegoś kluczowego wydatku albo złego dodawania. Na przykład, wybierając 7000 zł, można by pomyśleć, że dodano za dużo na koszty eksploatacyjne, co nie zgadza się z ogólnie przyjętymi zasadami kalkulacji kosztów w branży transportowej. Żeby takich błędów unikać, warto podejść do analizy kosztów systematycznie i dokładnie śledzić wszystkie wydatki. Dobrze jest też co jakiś czas przeglądać i aktualizować te koszty, bo to naprawdę pomaga lepiej zarządzać budżetem i poprawia efektywność.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

Jakie jest źródło problemów z przełączaniem biegów, objawiających się "zgrzytami" i "trzaskami", mimo że elementy docisku oraz tarcza sprzęgła są w dobrym stanie?

A. Zbyt duży luz pedału sprzęgła
B. Zaolejenie tarczy sprzęgłowej
C. Ślizganie się tarczy sprzęgłowej
D. Zbyt mały luz pedału sprzęgła
Przyczyną trudności w zmianie biegów nie jest ślizganie się tarczy sprzęgłowej, mały luz pedału sprzęgła ani zaolejenie tarczy sprzęgłowej. Ślizganie się tarczy sprzęgłowej występuje, gdy tarcza nie przylega odpowiednio do koła zamachowego, co zazwyczaj jest skutkiem zużycia elementów lub niewłaściwej regulacji. W tym przypadku, mimo że może dochodzić do zgrzytów, nie jest to bezpośrednia przyczyna trudności w zmianie biegów, lecz raczej symptom wymagający wymiany sprzęgła. Mały luz pedału sprzęgła również nie jest odpowiednią przyczyną, gdyż zbyt mały luz oznacza, że sprzęgło może nie odłączać się całkowicie, co prowadzi do slippage i przyczynia się do problemów z włączaniem biegów. Z kolei zaolejenie tarczy sprzęgłowej jest problemem technicznym, który zazwyczaj prowadzi do poślizgu sprzęgła, a nie do trudności w jego załączaniu. Takie nieprawidłowe wnioski mogą wynikać z mylenia symptomów z ich przyczynami, co jest typowym błędem w diagnostyce problemów mechanicznych. Zrozumienie mechaniki pracy sprzęgła i jego interakcji z układem przeniesienia napędu jest kluczowe dla prawidłowej diagnozy i naprawy wszelkich problemów związanych z jego działaniem.

Pytanie 9

Traktor w ciągu roku pracuje przez 1 000 godzin. Koszt paliwa, wynoszący 4 zł za litr, to 5 litrów na godzinę. Roczne wydatki na jego konserwację wynoszą 2 000 zł. Pomijając inne wydatki, oblicz koszt godziny użytkowania tego traktora.

A. 7 zł/h
B. 27 zł/h
C. 22 zł/h
D. 11 zł/h
Obliczenie godzinowego kosztu użytkowania ciągnika jest kluczowe dla efektywnego zarządzania kosztami operacyjnymi w rolnictwie. W tym przypadku, ciągnik pracuje przez 1000 godzin rocznie. Zużycie paliwa wynosi 5 litrów na godzinę, co przy cenie paliwa wynoszącej 4 zł za litr daje koszt paliwa równy 20 zł na godzinę. Dodatkowo, roczne wydatki na naprawy wynoszą 2000 zł, co przy 1000 godzinach pracy przekłada się na dodatkowy koszt 2 zł na godzinę. Łączny koszt użytkowania ciągnika to więc 20 zł/h + 2 zł/h = 22 zł/h. Taki sposób kalkulacji kosztów jest zgodny z zasadami rachunkowości zarządczej, które zalecają uwzględnienie wszystkich związanych z eksploatacją kosztów, aby uzyskać rzetelny obraz efektywności operacyjnej. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy pomoże w podejmowaniu świadomych decyzji biznesowych, takich jak ustalanie stawek za usługi świadczone przy użyciu ciągnika.

Pytanie 10

Przed zamontowaniem bębna do kombajnu zbożowego, w którym zamontowano nowe cepy, należy

A. wyważyć bęben statycznie
B. wypoziomować klepisko
C. wyregulować wytrząsacze
D. wymienić odrzutnik słomy
Wymiana odrzutnika słomy, wyregulowanie wytrząsaczy czy wypoziomowanie klepiska są ważnymi czynnościami, jednak przed montażem nowego bębna młócącego nie są one kluczowe. Wymiana odrzutnika słomy może być związana z poprawą wydajności separacji ziarna od słomy, jednak sama w sobie nie rozwiązuje problemu wibracji, które mogą pojawić się wskutek nieprawidłowego wyważenia bębna. Regulacja wytrząsaczy jest istotna dla efektywnej pracy maszyny, ale jej skuteczność będzie ograniczona, jeśli bęben nie będzie odpowiednio wyważony. Nierównomierne obciążenie bębna może powodować nierównomierne rozkładanie materiału w kombajnie, co negatywnie wpłynie na proces młócenia. Wypoziomowanie klepiska, mimo że poprawia efektywność separacji, również nie eliminuje problemów związanych z wibracjami generowanymi przez niewyważony bęben. Należy pamiętać, że odpowiednie wyważenie bębna statycznie powinno być pierwszym krokiem przed przeprowadzeniem jakichkolwiek regulacji lub wymian. W praktyce, zaniedbanie tego aspektu może prowadzić do awarii maszyny, zwiększonego zużycia komponentów oraz obniżenia jakości zbiorów. Dlatego tak ważne jest, aby w pierwszej kolejności zająć się wyważeniem bębna, zanim przejdzie się do innych czynności konserwacyjnych.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Na którym biegu powinien pracować ciągnik współpracujący z siewnikiem o szerokości 3 m, aby agregat uzyskał wydajność teoretyczną 3 ha/godzinę?

Tabela: Prędkości jazdy ciągnika na poszczególnych biegach
Nr. bieguIIIIIIVV
Prędkość [km/godz.]7101525

A. IV
B. III
C. V
D. II
Aby osiągnąć teoretyczną wydajność 3 ha/godzinę przy pracy z siewnikiem o szerokości 3 m, ciągnik musi poruszać się z prędkością 10 km/h. To z kolei jest zgodne z danymi technicznymi dla biegu III, gdzie ta prędkość jest osiągana przy optymalnych obrotach silnika. Użycie odpowiedniego biegu jest kluczowe, aby zachować efektywność paliwową i nie przeciążać silnika. W praktyce, ciągnik pracujący na biegu III przy takiej prędkości zapewnia stabilną i płynną pracę siewnika, minimalizując ryzyko zatorów czy nierównomiernego wysiewu. Warto również zauważyć, że optymalizacja prędkości i biegu jest zgodna z zaleceniami producentów maszyn rolniczych, co przekłada się na długowieczność sprzętu oraz oszczędności w kosztach eksploatacji. Dodatkowo, utrzymanie stałej prędkości roboczej przy odpowiednim biegu pozwala na osiągnięcie lepszych rezultatów w uprawach, co jest istotne w kontekście nowoczesnego rolnictwa.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Aby ułatwić montowanie prowadnic zaworowych w głowicy, należy

A. rozwiercić prowadnicę
B. schłodzić głowice
C. podgrzać prowadnicę
D. podgrzać głowicę
Ogrzewanie głowicy przed montażem prowadnic zaworowych jest standardową praktyką w branży motoryzacyjnej, mającą na celu ułatwienie operacji montażowych. Zwiększenie temperatury głowicy powoduje, że materiały stają się bardziej plastyczne, co umożliwia łatwiejsze wsuwanie prowadnic. Taki proces zmniejsza ryzyko uszkodzenia zarówno prowadnic, jak i samej głowicy, ponieważ pozwala na minimalizację naciągów i naprężeń, które mogą wystąpić podczas montażu. Przykładowo, w przypadku silników wysokoprężnych, gdzie tolerancje wymiarowe są kluczowe dla efektywności pracy silnika, zastosowanie odpowiednich technik ogrzewania staje się niezbędne. Dodatkowo, zgodnie z najlepszymi praktykami, przed rozpoczęciem montażu warto zasięgnąć informacji w dokumentacji producenta dotyczącej specyfikacji temperatury, co zapewni, że proces montażu odbędzie się zgodnie z wymaganiami technologicznymi.

Pytanie 18

W trakcie naprawy rozrusznika wymieniono elektromagnes włącznika za 68,50 zł, zespoły sprzęgające w kwocie 31,60 zł oraz cztery szczotki po 5,80 zł każda. Koszt robocizny oszacowano na 100,00 zł. Ceny elementów oraz robocizna uwzględniają podatek. Jaki jest całkowity koszt naprawy rozrusznika?

A. 523,60 zł
B. 205,90 zł
C. 223,30 zł
D. 274,66 zł
Aby obliczyć całkowity koszt naprawy rozrusznika, należy zsumować koszty wszystkich części oraz robocizny. W skład całkowitych kosztów wchodzą: włącznik elektromagnetyczny za 68,50 zł, zespół sprzęgający za 31,60 zł oraz cztery szczotki, każda po 5,80 zł. Koszt szczotek wynosi więc 4 x 5,80 zł = 23,20 zł. Następnie dodajemy koszty: 68,50 zł (włącznik) + 31,60 zł (zespoły sprzęgające) + 23,20 zł (szczotki) + 100,00 zł (robocizna) = 223,30 zł. Warto zwrócić uwagę na to, że w obliczeniach uwzględniono już podatek, co jest zgodne z praktyką rynkową. Przykładowo, prowadząc warsztat samochodowy, ważne jest rzetelne kalkulowanie kosztów naprawy, aby zapewnić klientom przejrzystość cenową. Takie podejście sprzyja również budowaniu zaufania i długoterminowych relacji z klientami, co jest kluczowe w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Jakie mogą być powody, dla których ścięte zboże nawijają się na nagarniacz w kombajnie do zbioru zbóż?

A. Nagarniacz jest za wysoko ustawiony
B. Obroty nagarniacza są zbyt duże
C. Palce w podajniku ślimakowo – palcowym są nieprawidłowo ustawione
D. Nagarniacz jest zbyt mocno wysunięty do przodu
Niewłaściwe jest twierdzenie, że nagarniacz może być zbyt wysunięty do przodu, ponieważ takie ustawienie nie wpływa na jego funkcjonalność w kontekście nawijania się zboża. Wysunięcie nagarniacza ma na celu zapewnienie odpowiedniego kąta podawania zboża, jednak nie powinno prowadzić do problemów z nawijaniem. Z kolei błędne ustawienie palców podajnika ślimakowo-palcowego może wpływać na transport zboża, ale nie jest bezpośrednią przyczyną nawijania. Zbyt szybka prędkość obrotowa nagarniacza, o której jest mowa w poprawnej odpowiedzi, to kluczowy punkt, który może prowadzić do problemów z nawijaniem się zboża. Z kolei ustawienie nagarniacza za wysoko również może wpływać na jego efektywność, ale ponownie – nie ma to bezpośredniego związku z nawijaniem. Typowym błędem jest myślenie, że wszystkie ustawienia mechaniczne są ze sobą powiązane w jednoznaczny sposób, co prowadzi do niepoprawnych wniosków. Kluczowe jest uwzględnienie, że każda maszyna rolnicza wymaga dokładnej regulacji i dostosowania do konkretnych warunków zbioru, co powinno być zgodne z wytycznymi producenta oraz najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Jaką czynność należy wykonać najpierw przed wyjęciem zaworu sterującego hamulcem pneumatycznym w przyczepie?

A. Rozłączyć cięgno hamulca podstawowego
B. Uruchomić sprężarkę i napełnić zbiornik powietrzem
C. Zdemontować przewody pneumatyczne
D. Spuścić powietrze ze zbiornika
Zanim wyjmiesz zawór sterujący hamulcem pneumatycznym w przyczepie, ważne jest, żeby najpierw spuścić powietrze ze zbiornika. To tak jakbyś chciał mieć pecha z ciśnieniem – lepiej tego unikać! Jeśli zostawisz powietrze, to przy demontażu zaworu może nagle wystrzelić sprężone powietrze, co jest niebezpieczne. I to nie tylko dla Ciebie, ale też dla sprzętu. W branży transportowej mamy przepisy BHP, które mówią, że przed jakimikolwiek pracami przy systemach pneumatycznych, musisz upewnić się, że wszystko jest bezpieczne, czyli, że ciśnienie jest na zerze. Dobrze jest też po spuszczeniu powietrza sprawdzić inne elementy układu hamulcowego, bo może wyłapiesz jakieś usterki wcześniej, co poprawi bezpieczeństwo. Pamiętaj, serwisanci powinni być dobrze przeszkoleni w tej kwestii, żeby nie było problemów na drodze.

Pytanie 23

Jaki będzie koszt zakupu preparatu do sporządzenia 100 litrów roztworu w celu zakonserwowania maszyn na zimę, jeżeli cena jednego litra preparatu wnosi 40 zł?
Kalkulację przeprowadź w oparciu o zalecenia producenta podane w tabeli.

Zastosowanie roztworuZalecana dawka
Mycie ręczne z zewnątrz50 ml/10 litrów wody
Mycie myjką ciśnieniową z zewnątrz100 ml/10 litrów wody
Płukanie opryskiwaczy200 ml/10 litrów wody
Konserwacja przed zimą400 ml/10 litrów wody

A. 80 zł
B. 160 zł
C. 40 zł
D. 20 zł
Aby obliczyć koszt zakupu preparatu do sporządzenia 100 litrów roztworu, należy najpierw zrozumieć zalecenia producenta dotyczące proporcji mieszania. W tym przypadku wymagane jest 4 litry preparatu do przygotowania 100 litrów roztworu. Zatem przy cenie 40 zł za litr, całkowity koszt zakupu wyniesie 4 litry x 40 zł/litr = 160 zł. Taka kalkulacja jest kluczowa w kontekście konserwacji maszyn, ponieważ zbyt mała ilość preparatu może prowadzić do niewłaściwego zabezpieczenia sprzętu, co z kolei może prowadzić do kosztownych napraw. Użycie odpowiednich ilości preparatu zgodnie z instrukcją producenta zapewnia skuteczną ochronę przed korozją i innymi szkodliwymi czynnikami atmosferycznymi. W praktyce, dokładne przestrzeganie zaleceń dotyczących dawkowania substancji chemicznych jest standardem w branży, co przyczynia się do dłuższej żywotności maszyn oraz ich lepszej wydajności.

Pytanie 24

Podczas łączenia ciągnika z zawieszanym rozsiewaczem nawozów, łańcuchy odciążające rozsiewacza powinny być podłączone

A. do zaczepu transportowego ciągnika
B. do górnego punktu systemu zawieszenia rozsiewacza
C. do górnego punktu trzypunktowego systemu zawieszenia ciągnika
D. do zaczepu polowego ciągnika
Odpowiedź wskazująca na połączenie łańcuchów odciążających rozsiewacza nawozów z górnym punktem trzypunktowego układu zawieszenia ciągnika jest prawidłowa. To połączenie ma kluczowe znaczenie dla stabilności i bezpieczeństwa pracy maszyny. Górny punkt układu zawieszenia ciągnika jest zaprojektowany tak, aby równomiernie rozkładać siły działające na rozsiewacz podczas pracy. Dzięki temu redukuje się ryzyko uszkodzenia sprzętu oraz zapewnia lepszą kontrolę nad równomiernością rozsiewania nawozów. W praktyce, prawidłowe zamocowanie łańcuchów odciążających może wpłynąć na poprawę jakości pracy, co jest istotne w kontekście efektywności upraw. Zgodnie z zaleceniami producentów ciągników i maszyn rolniczych, każdy element układu zawieszenia powinien być regularnie sprawdzany, aby zapewnić ich prawidłowe funkcjonowanie i bezpieczeństwo użytkownika. Właściwe połączenie elementów jest kluczowe dla uniknięcia problemów z transportem i operacyjnym użytkowaniem sprzętu. Warto zaznaczyć, że ignorowanie tych norm może prowadzić do poważnych awarii i uszkodzeń, a w najgorszym przypadku do wypadków na polu.

Pytanie 25

Jakie są powody wzrostu podciśnienia w rurociągu do systemu dojenia przewodowego?

A. Wyczerpane łopatki pompy próżniowej
B. Uszkodzony wakuometr
C. Zepsuty zawór stanowiskowy
D. Zanieczyszczony zawór regulacyjny
W analizie przyczyn wzrostu podciśnienia w rurociągu dojarki przewodowej istnieje kilka nieprawidłowych koncepcji, które mogą prowadzić do błędnych wniosków. Uszkodzony zawór stanowiskowy, mimo że może wpływać na ciśnienie w systemie, nie jest bezpośrednio odpowiedzialny za wzrost podciśnienia. Zawory te najczęściej kontrolują przepływ wody lub innych mediów, nie mając wpływu na regulację podciśnienia. Zużyte łopatki pompy próżniowej również mogą powodować problemy, jednak ich zużycie zazwyczaj prowadzi do spadku podciśnienia, a nie wzrostu. Problemy z podciśnieniem wynikające z uszkodzenia pompy będą objawiały się zmniejszeniem efektywności systemu, a nie jego wzrostem. Uszkodzony wakuometr, z kolei, może prowadzić do błędnych odczytów ciśnienia, co może wprowadzać w błąd operatorów, ale nie ma bezpośredniego wpływu na rzeczywiste warunki w systemie. Właściwe zrozumienie funkcji zaworów i elementów systemu dojarki jest kluczowe, aby skutecznie zdiagnozować problemy i prawidłowo je rozwiązać. W praktyce, systemy dojenia powinny być regularnie kontrolowane i konserwowane, aby zapewnić ich optymalne działanie oraz wysoką jakość mleka. Ważne jest, aby każdy element systemu działał zgodnie z jego przeznaczeniem i był w dobrym stanie technicznym, co przyczynia się do zwiększenia efektywności operacyjnej i minimalizacji ryzyka awarii.

Pytanie 26

Aby przeprowadzić omłot rzepaku w porównaniu do ustawień używanych do zbioru zbóż, w kombajnie trzeba

A. zmniejszyć szczelinę pomiędzy bębnem a klepiskiem oraz zwiększyć otwarcie dolnego sita
B. zmniejszyć szczelinę pomiędzy bębnem a klepiskiem oraz zwiększyć prędkość obrotową bębna młócącego i wentylatora
C. zmniejszyć szczelinę pomiędzy bębnem a klepiskiem oraz zmniejszyć prędkość obrotową bębna młócącego
D. zwiększyć szczelinę pomiędzy bębnem a klepiskiem oraz zmniejszyć prędkość obrotową bębna młócącego i wentylatora
Zwiększenie szczeliny między bębnem a klepiskiem oraz zmniejszenie obrotów bębna młócącego i wentylatora jest kluczowe podczas omłotu rzepaku. Rzepak, w przeciwieństwie do zbóż, ma bardziej delikatne nasiona, które są bardziej podatne na uszkodzenia. Zwiększenie szczeliny pozwala na lepsze przesiewanie nasion, minimalizując ryzyko ich zgniecenia. Zmniejszenie obrotów bębna młócącego i wentylatora ogranicza siłę, z jaką nasiona są poddawane działaniu tych elementów, co dodatkowo zabezpiecza je przed uszkodzeniem i zwiększa wydajność młócenia. Przykładem zastosowania tej techniki jest regulacja sprzętu na polu przed rozpoczęciem omłotu, co zapewnia optymalne warunki pracy. Ważne jest również, aby operatorzy kombajnów byli świadomi specyfiki upraw rzepaku, co podkreśla znaczenie odpowiedniego przeszkolenia i znajomości dobrych praktyk w tej dziedzinie, zgodnych z zaleceniami producentów maszyn oraz organizacji rolniczych.

Pytanie 27

Na podstawie danych w zamieszczonej tabeli wskaż ciągnik o najniższych jednostkowych kosztach utrzymania [zł/h]

CiągnikA.B.C.D.Jednostka miary
Czas pracy w roku800600700900h
Łączny koszt utrzymania5600600056008100zł/rok

A. C.
B. B.
C. D.
D. A.
Ciągnik A został wybrany jako ten o najniższych jednostkowych kosztach utrzymania, wynoszących 7 zł za godzinę pracy. W kontekście zarządzania flotą maszyn rolniczych, kluczowe jest monitorowanie kosztów operacyjnych, aby podejmować świadome decyzje dotyczące inwestycji i eksploatacji. Koszty jednostkowe mają istotny wpływ na opłacalność działalności rolniczej, a ich analiza pozwala na identyfikację najbardziej ekonomicznych rozwiązań. Wybór ciągnika o niskich kosztach utrzymania, jak A, jest zgodny z najlepszymi praktykami w branży, które zalecają optymalizację wydatków operacyjnych. Mniejsze koszty utrzymania przekładają się na większy zysk, zwłaszcza w sytuacjach, gdy maszyny są użytkowane intensywnie. Właściwy wybór sprzętu może więc zadecydować o konkurencyjności gospodarstwa rolnego. Warto także uwzględnić w tym kontekście długoterminową analizę kosztów, taką jak TCO (Total Cost of Ownership), co zapewnia lepszą obrazowość sytuacji finansowej związanej z eksploatacją maszyn. Analiza ta pozwala na uwzględnienie nie tylko kosztów paliwa, ale również kosztów serwisowania i napraw, co czyni decyzję o wyborze ciągnika A jeszcze bardziej trafioną.

Pytanie 28

Opierając się na danych zawartych w tabeli, oblicz łączny koszt naprawy ciągnika rolniczego, polegającej na wymianie dwóch końcówek drążka i drążka kierowniczego podłużnego, jeżeli wiadomo, że naprawę wykona jeden pracownik w ciągu dwóch godzin. Należy uwzględnić regulację zbieżności po wykonaniu naprawy.

L.p.WyszczególnienieCena brutto [zł]
1Drążek poprzeczny150,00
2Drążek podłużny100,00
3Końcówka drążka25,00
4Regulacja zbieżności50,00
5Roboczogodzina50,00

A. 300 zł
B. 350 zł
C. 375 zł
D. 250 zł
Odpowiedź 300 zł jest poprawna, ponieważ uwzględnia wszystkie istotne elementy kosztowe związane z naprawą ciągnika rolniczego. Aby dokładnie obliczyć łączny koszt, należy zsumować wydatki na części oraz robociznę. Koszt dwóch końcówek drążka wynosi 50 zł, drążka kierowniczego podłużnego to dodatkowe 100 zł, a regulacja zbieżności to 50 zł. Warto pamiętać, że koszt robocizny, który za dwie godziny pracy wynosi 100 zł, również jest kluczowym elementem, który należy uwzględnić. W obliczeniach stosuje się dobrą praktykę, aby dokładnie zestawiać wszystkie wydatki związane z usługą, co pozwala na precyzyjne oszacowanie całkowitych kosztów. W branży naprawy maszyn rolniczych takie podejście jest nie tylko standardem, ale również gwarantuje, że klienci są świadomi wszystkich wydatków związanych z naprawą, co wpływa na ich zaufanie do usługodawcy. Stąd, łączny koszt naprawy wynosi 300 zł, co stanowi sumę wymienionych kosztów.

Pytanie 29

Jakie będą roczne koszty zakupu paliwa dla ciągnika, jeśli w danym okresie przepracuje on 800 mth, przy jednostkowym spalaniu wynoszącym 10 l/mth oraz cenie paliwa 4,50 zł za litr?

A. 26 000 zł
B. 30 000 zł
C. 32 000 zł
D. 36 000 zł
Aby obliczyć roczne wydatki na paliwo do ciągnika, należy wykorzystać następujący wzór: Wydatki na paliwo = (mth) * (zużycie paliwa na mth) * (cena paliwa za litr). W tym przypadku ciągnik pracuje 800 godzin roboczych (mth) i zużywa 10 litrów paliwa na godzinę. Zatem obliczenia wyglądają następująco: 800 mth * 10 l/mth = 8000 l paliwa rocznie. Następnie, mnożąc ilość paliwa przez jego cenę, otrzymujemy: 8000 l * 4,50 zł/l = 36 000 zł. Taki sposób kalkulacji jest standardem w branży rolniczej oraz w zarządzaniu flotą pojazdów, umożliwiając precyzyjne prognozowanie kosztów operacyjnych oraz optymalizację wydatków. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie zużycia paliwa w celu identyfikacji potencjalnych oszczędności oraz efektywności pracy maszyn, co może przyczynić się do lepszego planowania budżetu.

Pytanie 30

Jakie ruchy agregatu powinny być zastosowane na polu w trakcie zimowej orki ciągnikiem z pługiem obracalnym?

A. Figurowy
B. Zagonowy w rozorywkę
C. Czółenkowy
D. Zagonowy w skład
Ruch zagonowy w rozorywkę, choć użyteczny w niektórych sytuacjach, nie jest odpowiedni podczas orki zimowej z pługa obracalnym. Technika ta polega na oraniu w wąskich pasach, co może prowadzić do nierównomiernego podcięcia gleby i pozostawienia nieprzeoranych obszarów. To podejście często skutkuje także zwiększonym oporem, co może obciążać ciągnik oraz wydłużać czas pracy. Ponadto, wybór zagonowego w skład jest również niewłaściwy, ponieważ koncentruje się na pracy w zagonach, co może skutkować tworzeniem się bruzd oraz niewłaściwym ułożeniem resztek roślinnych. Ruch figurowy, mimo że niektórzy rolnicy mogą go preferować, również nie dostarcza optymalnych rezultatów w kontekście orki zimowej. Ta technika polega na wykonywaniu ruchów w formie figur geometrycznych, co nie tylko wydłuża czas pracy, ale także może prowadzić do nieefektywnego uprawiania gleby. W praktyce, takie podejścia mogą skutkować niezadowalającymi efektami w kontekście jakości gleby i jej przygotowania do przyszłych upraw. Kluczowe jest zrozumienie, że odpowiedni wybór metody orki ma istotny wpływ na jakość gleby, jej strukturalność oraz zdolność do zrównoważonego wchłaniania wody oraz składników odżywczych. Dlatego warto zawsze kierować się najlepszymi praktykami i stosować techniki, które przynoszą optymalne rezultaty w dłuższym okresie czasowym.

Pytanie 31

Który z poniższych wałów powinno się użyć do wałowania pola po przeprowadzeniu orki, aby przyspieszyć proces osiadania gleby?

A. Gładki.
B. Kolczatkę.
C. Croskill.
D. Campbella.
Wał Campbella jest specjalistycznym narzędziem stosowanym w agrotechnice, które efektywnie wspomaga proces osiadania gleby po orce. Jego konstrukcja pozwala na skuteczne zagęszczanie ułożonej gleby, co jest kluczowe dla uzyskania optymalnych warunków do wzrostu roślin. Główna funkcjonalność wału Campbella polega na jego zdolności do rozdrabniania większych brył ziemi oraz wyrównywania powierzchni, co sprzyja równomiernemu osiadaniu gleby. Praktyczne zastosowanie tego wału można zauważyć szczególnie w uprawach zbóż oraz roślin okopowych, gdzie właściwe przygotowanie gleby wpływa na plon oraz zdrowotność roślin. Wał Campbella jest zgodny z najlepszymi praktykami agrotechnicznymi, ponieważ poprawia napowietrzenie gleby oraz wspomaga retencję wody. Użycie odpowiednich narzędzi do wałowania jest niezbędne do zapewnienia stabilności strukturalnej gleby, co w dłuższej perspektywie prowadzi do lepszej wydajności upraw. Warto również dodać, że jego zastosowanie w praktyce rolniczej wpisuje się w zasadę zrównoważonego rozwoju, poprzez minimalizację erozji oraz poprawę jakości gleby.

Pytanie 32

Przyczyną spontanicznego wyłączania się biegów w skrzyni biegów, mimo właściwego działania kół zębatych, sprzęgieł, łożysk oraz synchronizatorów, jest

A. używanie oleju o niewystarczającej lepkości
B. osłabienie bądź pęknięcie sprężyn sprzęgła
C. zużycie części blokujących wodziki
D. niski stan oleju
Zużycie elementów blokujących wodziki w skrzyni przekładniowej jest kluczowym czynnikiem mogącym prowadzić do samoczynnego wyłączania się biegów. Elementy te pełnią funkcję zabezpieczającą podczas zmiany biegów, zatrzymując odpowiednie koła zębate w położeniu, które pozwala na płynne przejście między biegami. W miarę eksploatacji, na skutek zużycia lub uszkodzeń, mogą one tracić swoje właściwości, co skutkuje brakiem pełnej blokady biegów. Przykładowo, w przypadku intensywnego użytkowania pojazdu w trudnych warunkach, takich jak jazda w terenie, elementy te mogą się szybciej zużywać. Dobrą praktyką jest regularne przeglądanie stanu tych komponentów oraz ich okresowa wymiana zgodnie z zaleceniami producenta. Ponadto, stosowanie wysokiej jakości olejów przekładniowych może przedłużyć żywotność zarówno wodzików, jak i pozostałych elementów skrzyni biegów, co pozwoli na uniknięcie kosztownych napraw i zapewni bezpieczeństwo podczas jazdy.

Pytanie 33

Przygotowując ciągnik C-360 do wymiany hydraulicznej pompy podnośnika, powinno się odessać olej

A. z mostu napędowego i skrzyni biegów
B. z obudów zwolnic
C. z siłownika hydraulicznego
D. z misy olejowej
Spuszczenie oleju z obudów zwolnic jest nieodpowiednie, ponieważ te obudowy nie mają bezpośredniego związku z wymianą pompy podnośnika hydraulicznego. Olej w obudowach zwolnic służy do smarowania przekładni, a nie układu hydraulicznego. Ponadto, spuszczanie oleju z siłownika hydraulicznego jest również błędne, ponieważ w tym przypadku nie tylko nie eliminujemy problemu z pompą, ale możemy także uszkodzić siłownik w wyniku jego odwodnienia. Wymiana oleju w misie olejowej dotyczy silnika i nie ma związku z układem hydraulicznym. Prawidłowe podejście do konserwacji ciągnika wymaga zrozumienia, że różne systemy mają swoje specyficzne potrzeby i nie można ich ze sobą mylić. Typowym błędem jest zakładanie, że wszystkie oleje w maszynie są wymienne, co może prowadzić do nieprawidłowego funkcjonowania różnych układów i skrócenia ich żywotności. Dlatego ważne jest, aby podczas pracy z ciągnikiem rozumieć zasady funkcjonowania poszczególnych układów oraz ich wzajemne interakcje.

Pytanie 34

Do filtrów cząstek stałych w mokrych układach wydechowych silników diesla powinno się używać

A. specjalnych płynów
B. płynu AdBlue
C. oleju opałowego
D. oleju silnikowego
Płyn AdBlue, olej silnikowy oraz olej opałowy to substancje, które nie powinny być stosowane w mokrych filtrach cząstek stałych. AdBlue, choć jest używane w systemach selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) do redukcji emisji tlenków azotu, nie ma zastosowania w usuwaniu cząstek stałych. Jego funkcja polega na reakcji z NOx, co jest zupełnie innym procesem niż regeneracja filtra cząstek stałych. Olej silnikowy natomiast jest przeznaczony do smarowania silnika i nie ma właściwości, które mogłyby wspierać proces oczyszczania filtra. Jego użycie w układzie wydechowym mogłoby prowadzić do poważnych zanieczyszczeń i uszkodzenia elementów systemu. Olej opałowy, stosowany głównie w piecach grzewczych, zawiera szereg zanieczyszczeń, które mogłyby pogorszyć wydajność filtra, prowadząc do awarii i zwiększenia emisji. Wybór niewłaściwych substancji do układu wydechowego często wynika z niepełnego zrozumienia funkcji, jakie pełnią różne elementy w systemie emisji spalin. Kluczem do skutecznego działania filtrów cząstek stałych jest stosowanie dedykowanych płynów, które zostały opracowane zgodnie z normami branżowymi oraz które spełniają określone wymagania techniczne.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Do przewozu ładunków w kartonach lub skrzynkach należy wykorzystać przenośnik

A. wstrząsowy
B. rolkowy
C. ślimakowy
D. pneumatyczny
Przenośnik rolkowy to idealne rozwiązanie do transportu towarów w kartonach lub skrzyniach, ponieważ jest zaprojektowany do efektywnego przenoszenia jednostek ładunkowych o różnych wymiarach i masie. Jego konstrukcja opiera się na serii rolek, które umożliwiają swobodne przemieszczanie się towarów po powierzchni transportowej. Dzięki temu proces transportu jest nie tylko szybki, ale także zminimalizowane są straty energii oraz ryzyko uszkodzenia towarów. Przenośniki rolkowe są wykorzystywane w wielu branżach, w tym w logistyce, magazynowaniu i produkcji. Na przykład w magazynach e-commerce, gdzie szybkość i efektywność transportu towarów są kluczowe, przenośniki rolkowe umożliwiają płynny przepływ produktów od punktu przyjęcia do miejsca wysyłki. Dodatkowo, dostosowanie przenośników rolkowych do różnych systemów automatyzacji, takich jak zautomatyzowane systemy magazynowe, podkreśla ich uniwersalność i zgodność z nowoczesnymi standardami branżowymi.

Pytanie 37

Właściciel maszyny rolniczej jest zobowiązany do złożenia pojazdu do okresowego przeglądu technicznego?

A. po upłynięciu daty wskazanej w dowodzie rejestracyjnym
B. po każdym serwisie P-4 i P-5 oraz po wykonaniu głównych napraw
C. przed upływem terminu wskazanego w dowodzie rejestracyjnym
D. po wykorzystaniu ustalonej przez producenta liczby motogodzin
Właściwe podejście do okresowego badania technicznego ciągnika rolniczego polega na jego przedstawieniu przed upływem terminu określonego w dowodzie rejestracyjnym. To kluczowy element zapewniający bezpieczeństwo użytkowania pojazdu i jego zgodność z obowiązującymi normami prawnymi. W przypadku ciągników, które są intensywnie eksploatowane, regularne przeglądy są niezbędne, aby zminimalizować ryzyko awarii i zapewnić optymalną wydajność. Zgodnie z polskim prawem, każdy właściciel pojazdu ma obowiązek dbać o jego stan techniczny, co obejmuje również terminowe przeprowadzanie badań okresowych. Należy również pamiętać, że odpowiednie przeglądy i badania są zgodne z zaleceniami producentów, którzy często określają konkretne harmonogramy przeglądów w zależności od modelu i zastosowania ciągnika, co potwierdza znaczenie regularności w tych działaniach. Dbanie o terminowe przeglądy nie tylko wydłuża żywotność pojazdu, ale również wpływa na bezpieczeństwo użytkowników i otoczenia.

Pytanie 38

Korzystając z danych zawartych w tabeli, określ koszt oleju silnikowego do wymiany, jeżeli cena 1 dm3 oleju wynosi 25,00 zł.

Dane dotyczące silnika i oleju silnikowego
Rodzaj olejuSuperol CC 10W/30
Pojemność misy olejowej6 dm3
Częstotliwość wymiany250 mth

A. 150,00 zł
B. 155,00 zł
C. 170,00 zł
D. 175,00 zł
Koszt oleju silnikowego do wymiany wynosi 150,00 zł, co wynika z prostego obliczenia: pojemność miski olejowej wynosi 6 dm3, a cena 1 dm3 oleju to 25,00 zł. Aby obliczyć całkowity koszt, wystarczy pomnożyć pojemność przez jednostkową cenę: 6 dm3 x 25,00 zł/dm3 = 150,00 zł. Tego rodzaju obliczenia są kluczowe w praktyce motoryzacyjnej, gdzie precyzyjne określenie kosztów materiałów eksploatacyjnych, takich jak olej silnikowy, jest niezbędne dla zarządzania budżetem serwisowym oraz planowania konserwacji pojazdów. Warto pamiętać, że regularna wymiana oleju jest nie tylko działania mające na celu zapewnienie optymalnej wydajności silnika, ale także przyczynia się do jego dłuższej żywotności, co jest zgodne z zasadami dobrych praktyk w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 39

Brak możliwości osiągnięcia wymaganego podciśnienia w instalacji powietrznej dojarki konwiowej może wynikać z

A. zbyt wysokiej wilgotności powietrza
B. nieodpowiedniego kierunku obrotów silnika elektrycznego
C. nieszczelności systemu powietrznego
D. zbyt dużego poziomu mleka w konwi
Nieszczelność układu powietrznego w rurociągu dojarki konwiowej jest kluczowym czynnikiem, który może wpływać na zdolność systemu do uzyskania wymaganej wartości podciśnienia. Gdy występują nieszczelności, powietrze dostaje się do układu, co powoduje spadek ciśnienia w rurociągu i osłabienie efektywności ssania. Praktycznie rzecz biorąc, nieszczelności mogą występować na połączeniach, złączach lub w samej konstrukcji rur, co może prowadzić do poważnych problemów w procesie dojenia. Standardy branżowe, takie jak normy ISO dotyczące systemów dojenia, podkreślają znaczenie zapewnienia szczelności układów powietrznych w dojarkach, aby poprawić ich wydajność oraz jakość uzyskiwanego mleka. Regularne inspekcje i serwisowanie układu powietrznego są niezbędne, aby zminimalizować ryzyko nieszczelności i zapewnić optymalne działanie sprzętu. Ponadto, dla efektywności operacyjnej, warto stosować systemy monitorowania, które mogą wczesne wykrywać spadki podciśnienia spowodowane nieszczelnościami.

Pytanie 40

Jakiego układu w wysokoprężnym silniku spalinowym dotyczy wałek krzywkowy?

A. Korbowego
B. Zapłonowego
C. Wydechowego
D. Rozrządu
Wybór odpowiedzi dotyczący układu zapłonowego jest błędny, ponieważ wałek krzywkowy nie jest związany z procesem zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Układ zapłonowy, który obejmuje takie elementy jak świece zapłonowe czy cewki zapłonowe, jest odpowiedzialny za inicjowanie procesu spalania w cylindrze silnika, co jest oddzielnym procesem od otwierania i zamykania zaworów. Z kolei odpowiedzi związane z układami korbowym i wydechowym są również mylne. Układ korbowy jest odpowiedzialny za przekształcanie ruchu prostego tłoków na ruch obrotowy wału korbowego. Wydechowy układ zajmuje się odprowadzeniem spalin z silnika, a nie ich otwieraniem. Często osoby, które mylnie wybierają te odpowiedzi, nie dostrzegają, że wałek krzywkowy jest specyficznie związany z mechanizmem rozrządu, który działa wewnątrz silnika, a nie z procesami zewnętrznymi, takimi jak zapłon czy wydech. Kluczowe jest zrozumienie, jak poszczególne systemy silnika współdziałają ze sobą oraz jaka jest ich rola w ogólnym działaniu jednostki napędowej.