Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik administracji
  • Kwalifikacja: EKA.01 - Obsługa klienta w jednostkach administracji
  • Data rozpoczęcia: 22 maja 2025 12:58
  • Data zakończenia: 22 maja 2025 13:29

Egzamin niezdany

Wynik: 2/40 punktów (5,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W Dzienniku Ustaw RP nie publikuje się

A. rozporządzeń Rady Ministrów
B. aktów prawa miejscowego
C. ustaw
D. ratyfikowanych umów międzynarodowych
W kontekście publikacji aktów prawnych w Polsce, istnieje pewne nieporozumienie dotyczące zakresu Dziennika Ustaw RP. Niektóre z wymienionych odpowiedzi, takie jak rozporządzenia Rady Ministrów i ratyfikowane umowy międzynarodowe, są niewłaściwie postrzegane jako niepublikowane w Dzienniku Ustaw. Rozporządzenia Rady Ministrów są istotnymi aktami normatywnymi, które regulują szczegółowe kwestie w ramach ustaw. Ich publikacja w Dzienniku Ustaw jest obowiązkowa, co pozwala na ich powszechne zastosowanie i przestrzeganie. Ratyfikowane umowy międzynarodowe również mają status aktów normatywnych i są publikowane w Dzienniku Ustaw, co jest niezbędne dla ich wejścia w życie w polskim prawodawstwie. Z kolei, akty prawa miejscowego, takie jak uchwały gmin, są publikowane w Dziennikach Urzędowych województw, co odzwierciedla ich lokalny charakter. Często popełnianym błędem jest utożsamianie lokalnych aktów prawnych z ogólnopolskimi. Warto pamiętać, że akty prawa miejscowego mają zastosowanie jedynie w obrębie danej jednostki samorządowej, co czyni je kluczowymi dla lokalnych regulacji, ale nie są publikowane w Dzienniku Ustaw, co jest fundamentalnym rozróżnieniem w systemie prawnym. Zrozumienie tej struktury jest niezbędne dla każdego, kto chce skutecznie orientować się w polskim prawodawstwie.

Pytanie 2

Osoba doznała poparzenia dłoni gorącym płynem. Powierzchnia poparzenia jest znaczna, zaczerwieniona i pojawiły się pęcherze. Jak należy udzielić pomocy tej osobie?

A. szybko zabandażować dłoń i umieścić rękę w temblaku
B. posmarować miejsce poparzenia tłustym kremem
C. schładzać oparzone miejsce zimną wodą około 20-30 minut
D. przekłuć pęcherze, nałożyć opatrunek, podać środek przeciwbólowy
Schładzanie oparzonego miejsca zimną wodą przez 20-30 minut jest kluczowym krokiem w pierwszej pomocy w przypadku oparzeń. Działa to poprzez obniżenie temperatury skóry, co pomaga w zmniejszeniu uszkodzeń tkanek oraz łagodzeniu bólu. Chłodzenie powinno być przeprowadzane jak najszybciej po oparzeniu, aby zminimalizować skutki termiczne. Warto zauważyć, że stosowanie zimnej wody nie powinno być zastąpione lodem, ponieważ może to wywołać dodatkowe uszkodzenia skóry. Właściwe schładzanie oparzonego miejsca jest zgodne z zaleceniami organizacji zajmujących się bezpieczeństwem zdrowotnym, które promują takie działanie jako pierwszą linię obrony przed powikłaniami. Po schłodzeniu można zastosować opatrunek nieprzywierający, aby chronić ranę, ale należy unikać przekłuwania pęcherzy, ponieważ może to prowadzić do zakażeń. Dlatego odpowiednia wiedza i praktyka w zakresie udzielania pierwszej pomocy są niezbędne w takich sytuacjach.

Pytanie 3

Po 40 miesiącach pracy u określonego pracodawcy, Barbara Dąbrowska zdecydowała się na wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony. Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, jaki jest czas trwania okresu wypowiedzenia?

A. miesiąc
B. tydzień
C. trzy miesiące
D. dwa tygodnie
Odpowiedź 'trzy miesiące' jest jak najbardziej trafna. Zgodnie z Kodeksem pracy w Polsce, długość okresu wypowiedzenia zależy od tego, jak długo pracownik jest zatrudniony. W przypadku Barbary Dąbrowskiej, która pracuje już 30 miesięcy, musi ona dać trzy miesiące wypowiedzenia. To ważne, bo np. jeśli myśli o zmianie pracy, trzeba zawczasu poinformować szefa, żeby obie strony miały czas na przygotowanie się do końca współpracy. Dzięki temu nie ma dużych problemów przy zakończeniu umowy. Warto znać te zasady, bo to ważny element w zarządzaniu ludźmi i przestrzeganiu przepisów prawa pracy. Dobrze, jak pracodawcy są świadomi tych regulacji, bo dzięki temu łatwiej im planować zastępstwa i organizować pracę podczas wypowiedzenia.

Pytanie 4

Zasada prawa do sprawiedliwego wynagrodzenia, według Kodeksu pracy, oznacza

A. określenie wysokości wynagrodzenia na podstawie subiektywnej oceny charakteru pracy realizowanej przez pracownika na danym stanowisku
B. wypłatę wynagrodzenia każdemu pracownikowi w minimalnej kwocie wynagrodzenia za pracę, określonej zgodnie z regulacjami prawa pracy
C. wynagrodzenie odpowiadające jedynie posiadanemu przez pracownika doświadczeniu oraz kwalifikacjom zawodowym
D. prawo do wynagrodzenia adekwatnego do rodzaju oraz charakteru wykonywanej pracy, jak również do posiadanego przez pracownika doświadczenia i kwalifikacji zawodowych, a także poprzez ustalenie minimalnej stawki wynagrodzenia za pracę

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zasada prawa do godziwego wynagrodzenia, zgodnie z Kodeksem pracy, jest kluczowym elementem zabezpieczającym interesy pracowników. Oznacza ona, że wynagrodzenie powinno być adekwatne do rodzaju i charakteru wykonywanej pracy, a także do doświadczenia oraz kwalifikacji zawodowych pracownika. Przykładowo, osoba zatrudniona na stanowisku menedżera projektu, posiadająca wieloletnie doświadczenie oraz odpowiednie certyfikaty, powinna otrzymywać wynagrodzenie wyższe niż pracownik na stanowisku juniorskiego specjalisty. Dodatkowym elementem jest ustalanie minimalnego wynagrodzenia, które stanowi zabezpieczenie przed niskimi płacami i dyskryminacją w miejscu pracy. Pracodawcy są zobowiązani do przestrzegania tych zasad, co wpływa na morale i lojalność pracowników oraz redukuje ryzyko rotacji kadr. Dobrym przykładem praktycznym jest wprowadzenie systemów wynagradzania opartych na kompetencjach, które pomagają w ustaleniu sprawiedliwej wysokości wynagrodzenia, dostosowanej do specyfikacji rynku pracy. Warto również zauważyć, że zgodność z zasadami wynagradzania jest często kontrolowana przez instytucje państwowe, co sprzyja transparentności na rynku pracy.

Pytanie 5

Z punktu widzenia przepisów prawnych, umowa to

A. ugoda między uczestnikami.
B. negocjacje między stronami.
C. polubowne rozwiązanie sprawy między stronami.
D. zgodne oświadczenia woli stron.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Umowa, z perspektywy prawa, to zgodne oświadczenia woli stron, co oznacza, że każda ze stron wyraża chęć do podjęcia określonych działań lub zaniechania ich w sposób wyraźny i dobrowolny. W momencie, gdy obie strony osiągają konsensus co do istotnych elementów umowy, takich jak przedmiot, ceny czy terminy realizacji, powstaje zobowiązanie prawne. Przykładem może być umowa najmu, gdzie właściciel nieruchomości i najemca uzgadniają warunki najmu, co prowadzi do powstania praw i obowiązków dla obu stron. Ważnym aspektem jest, że umowa nie musi być zawarta w formie pisemnej, jednak dla celów dowodowych oraz większej przejrzystości, zaleca się, aby miała formę pisemną. Zgodność oświadczeń woli jest fundamentem prawa cywilnego, a jej zrozumienie jest kluczowe dla wszelkich transakcji i relacji prawnych, co znajduje odzwierciedlenie w kodeksie cywilnym oraz praktykach rynkowych.

Pytanie 6

Jakie są kompetencje rady gminy?

A. ustalanie sposobu realizacji uchwał
B. uchwalanie budżetu gminy
C. zatrudnianie dyrektorów gminnych jednostek organizacyjnych
D. zarządzanie mieniem komunalnym

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Uchwalanie budżetu gminy to jedna z kluczowych kompetencji rady gminy, która ma zasadnicze znaczenie dla zarządzania finansami lokalnymi. Budżet gminy jest dokumentem planistycznym, który określa dochody i wydatki na dany rok, a jego uchwalenie wymaga dokładnego przygotowania oraz analizy potrzeb społeczności lokalnej. Proces ten zazwyczaj obejmuje konsultacje z mieszkańcami, aby zapewnić, że wydatki są zgodne z ich oczekiwaniami i potrzebami. Przykładowo, rady gminy mogą organizować spotkania informacyjne, w których mieszkańcy mają możliwość zgłaszania swoich propozycji dotyczących inwestycji czy usług publicznych. Właściwe uchwały budżetowe są również zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, takimi jak ustawa o finansach publicznych, co zapewnia przejrzystość i odpowiedzialność w wydatkowaniu publicznych środków. Uchwalenie budżetu gminy wpływa na realizację wielu lokalnych projektów, takich jak budowa infrastruktury, wsparcie dla oświaty czy realizacja programów społecznych. Dzięki temu rada gminy odgrywa kluczową rolę w kreowaniu rozwoju lokalnej społeczności.

Pytanie 7

Krzesło w obszarze pracy przy komputerze powinno mieć podstawę

A. trójramienną z kołkami
B. pięcioramienną bez kołków
C. trójramienną bez kołków
D. pięcioramienną z kołkami

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Krzesło przy komputerze powinno mieć pięcioramienną podstawę z kółkami. Dlaczego? Bo to daje stabilność i ułatwia poruszanie się. A jak siedzisz długo, to naprawdę jest ważne, żeby krzesło się nie przewracało przy każdym ruchu. Kółka sprawiają, że możesz łatwo przesunąć krzesło po podłodze, co w biurze jest mega ważne, bo przecież często trzeba się przemieszczać. Jak masz do czynienia z różnymi rzeczami, to to ułatwia życie. Ergonomia mówi, że takie krzesła są najlepsze – mają to w standardach, więc warto się tym kierować. Dobierając krzesło, myśl też o zdrowiu, bo dobry wybór może pomóc uniknąć bólu pleców po długim siedzeniu.

Pytanie 8

Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, kto jest stroną postępowania?

A. zawsze tylko wnioskodawca
B. organ, który prowadzi postępowanie
C. w szczególności ten, kogo interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie
D. zawsze jedynie ten, przeciwko komu prowadzone jest postępowanie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wybór odpowiedzi, że stroną w postępowaniu administracyjnym jest między innymi ten, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie, jest prawidłowy i oparty na przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego. Zgodnie z art. 28 tego kodeksu, stroną w postępowaniu może być każdy, kto ma interes prawny w sprawie, a także ten, którego obowiązki są przedmiotem postępowania. Przykładem praktycznym może być sytuacja, gdy urząd administracji publicznej prowadzi postępowanie dotyczące pozwolenia na budowę. W takim przypadku stroną może być zarówno wnioskodawca (np. inwestor), jak i osoby trzecie, które mogą być dotknięte decyzją administracyjną, takie jak sąsiedzi, którzy mogą mieć zastrzeżenia do planowanej inwestycji. To podejście uznaje różnorodność interesów, które mogą być zaangażowane w proces administracyjny, co jest istotne dla zapewnienia sprawiedliwości administracyjnej oraz ochrony praw obywatelskich. W praktyce oznacza to, że przed podjęciem decyzji administracyjnej, organ powinien rozważyć wszystkie możliwe punkty widzenia oraz interesy stron, co w zgodzie z zasadą równości stron i transparentności postępowania.

Pytanie 9

W której z wymienionych sytuacji postępowanie zawsze rozpoczyna się na prośbę strony lub jej przedstawiciela?

A. Zmiana nazwiska
B. Wydanie decyzji o rozbiórce budynku postawionego bez niezbędnego pozwolenia na budowę
C. Cofnięcie koncesji na nadawanie programów radiowych w przypadku rażącego naruszenia przez nadawcę warunków przewidzianych w koncesji
D. Nałożenie kary pieniężnej za łamanie przepisów o ochronie środowiska

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "Zmiana nazwiska" jest prawidłowa, ponieważ to postępowanie zawsze jest wszczynane na żądanie strony lub jej przedstawiciela. Zmiana nazwiska to kwestia osobista, której realizacja wymaga woli osoby zainteresowanej. Zgodnie z przepisami prawa, w szczególności z ustawą o ewidencji ludności, każdy obywatel ma prawo wnioskować o zmianę swojego nazwiska. Tego rodzaju postępowanie administracyjne nie może być wszczynane z urzędu, co podkreśla znaczenie woli strony w tej kwestii. Przykładowo, osoba pragnąca zmienić nazwisko z powodu małżeństwa, rozwodu, bądź z innych powodów osobistych, musi złożyć stosowny wniosek do właściwego organu. W praktyce, administracja publiczna, działając zgodnie z przepisami, rozpatruje takie wnioski, uwzględniając interesy osoby wnioskującej oraz jej uzasadnienie. Warto wiedzieć, że proces ten może również wymagać od zainteresowanego przedstawienia dodatkowych dokumentów, co jest elementem standardowej procedury administracyjnej.

Pytanie 10

W trakcie drogi na rozprawę administracyjną wystąpił incydent. Jak powinien zareagować sędzia prowadzący rozprawę, mając na uwadze zaistniałą sytuację?

A. Przełożyć rozprawę
B. Kontynuować rozprawę
C. Wstrzymać postępowanie administracyjne
D. Zakończyć postępowanie administracyjne

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odroczenie rozprawy w przypadku, gdy strona uległa wypadkowi, jest właściwym działaniem, które ma na celu zapewnienie prawa do obrony oraz równości stron. Przede wszystkim, odroczenie pozwala na dalsze procedowanie w sprawie, kiedy wszystkie strony będą mogły wziąć w nim udział. Dobrą praktyką w takich sytuacjach jest również ustalenie nowego terminu rozprawy w sposób, który będzie dogodny dla wszystkich uczestników postępowania. Ważne jest, aby kierujący rozprawą miał świadomość, że każdy uczestnik postępowania ma prawo do zaprezentowania swoich racji, a wypadki losowe, takie jak wypadek drogowy, nie powinny tego prawa ograniczać. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, art. 101, organ administracji publicznej ma obowiązek zapewnić, iż postępowanie będzie prowadzone w sposób sprawiedliwy i zgodny z zasadami współżycia społecznego. Praktyczne zastosowanie tej zasady objawia się w podejściu do kwestii nieprzewidzianych zdarzeń, które mogą wpływać na przebieg procesu. W takich sytuacjach, odroczenie rozprawy jest nie tylko działaniem zgodnym z prawem, ale również odzwierciedleniem odpowiedzialności kierującego postępowaniem za zapewnienie jego prawidłowego toku.

Pytanie 11

Czego nie można uznać za wadę oświadczenia woli?

A. błąd nieistotny dotyczący treści oświadczenia woli
B. brak świadomości lub swobody podjęcia decyzji oraz wyrażenia woli
C. pozorność oświadczenia woli
D. groźba niezgodna z prawem oraz poważna

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Błąd nieistotny co do treści oświadczenia woli nie jest wadą, ponieważ nie wpływa na istotę wyrażonej woli. W prawie cywilnym błąd jest klasyfikowany jako istotny lub nieistotny. Błąd istotny można zdefiniować jako taki, który dotyczy elementu kluczowego dla treści umowy, co w konsekwencji może prowadzić do jej nieważności. Przykładem może być sytuacja, w której jedna ze stron umowy zrozumiała jej treść w sposób diametralnie różny od intencji drugiej strony. W przypadku błędu nieistotnego, na przykład pomyłka w nazwisku drugiej strony, oświadczenie woli pozostaje ważne i skuteczne. Z perspektywy praktycznej, wiedza o różnicy między błędem istotnym a nieistotnym ma kluczowe znaczenie w procesach negocjacyjnych i sporach sądowych. Zrozumienie tego zagadnienia jest fundamentem do ochrony swoich interesów prawnych oraz przygotowania solidnych umów, które zmniejszają ryzyko późniejszych kontrowersji.

Pytanie 12

Zgodnie z przytoczonym przepisem strona postępowania może żądać, aby poświadczenie zgodności odpisu dokumentu z oryginałem zawierało również

Wyciąg z Kodeksu postępowania administracyjnego
(…)
Art.76a.
(…)
§ 2bUpoważniony pracownik organu prowadzącego postępowanie, któremu został okazany oryginał dokumentu wraz z odpisem, na żądanie strony, poświadcza zgodność odpisu dokumentu z oryginałem. Poświadczenie obejmuje podpis pracownika, datę i oznaczenie miejsca sporządzenia poświadczenia, a na żądanie strony, również godzinę sporządzenia poświadczenia. Jeżeli dokument zawiera cechy szczególne (dopiski, poprawki lub uszkodzenia), należy stwierdzić to w poświadczeniu.
(…)

A. podpis upoważnionego pracownika.
B. datę sporządzenia poświadczenia.
C. miejsce sporządzenia poświadczenia.
D. godzinę sporządzenia poświadczenia.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź odnosi się do wymagań zawartych w Kodeksie postępowania administracyjnego, który jasno określa, że poświadczenie zgodności odpisu dokumentu z oryginałem powinno zawierać godzinę sporządzenia poświadczenia, jeśli strona tego zażąda. Przykładowo, w kontekście administracji publicznej, takie poświadczenie może być kluczowe w sytuacjach, gdzie czas ma znaczenie, na przykład w przypadku przedłożenia dokumentów w ramach postępowania administracyjnego, które są ściśle regulowane terminami. Dodatkowo, godzina sporządzenia poświadczenia może mieć wpływ na ewentualne kontrowersje związane z terminowością złożenia dokumentów. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy pozwala na lepsze zrozumienie, jak ważne jest dokumentowanie szczegółów związanych z poświadczeniem, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w obszarze zarządzania dokumentacją. Posiadanie pełnej i dokładnej dokumentacji może również wspierać transparentność oraz uczciwość w postępowaniach administracyjnych, co jest niezbędne dla utrzymania zaufania społecznego.

Pytanie 13

Co to są dobra substytucyjne?

A. dyskietki oraz komputery
B. zapałki i zapalniczki
C. samochody i mieszkania
D. książki oraz długopisy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "zapałki i zapalniczki" jest uznawana za dobrą substytucję, ponieważ obie te rzeczy służą do tego samego celu: rozpalania ognia. W kontekście ekonomi i teorii wyboru, dobra substytucyjne to towary, które mogą być używane w miejsce siebie, w celu zaspokojenia podobnych potrzeb konsumenckich. Przykładem ich zastosowania może być sytuacja, w której użytkownik korzysta z zapalniczki zamiast zapałek, co jest powszechną praktyką w codziennym życiu. Warto zauważyć, że wybór między tymi produktami nie tylko zależy od preferencji, ale również od dostępności i kosztów. W branży zarządzania zapasami i marketingu, rozumienie substytucyjności produktów jest kluczowe, ponieważ pozwala na efektywne zarządzanie asortymentem oraz optymalizację cen. Dobra substytucyjne mogą wpływać na elastyczność popytu, co jest istotne w strategiach cenowych i promocjach. Warto zatem przyjrzeć się różnym aspektom substytucyjności, aby lepiej zrozumieć dynamikę rynku oraz zachowania konsumenckie.

Pytanie 14

Nielegalne pozbawienie właściciela władzy nad jego przedmiotem skutkuje prawem do żądania jego zwrotu, określanym jako

A. roszczeniem negatoryjnym.
B. roszczeniem windykacyjnym.
C. prawem do przeniesienia własności.
D. prawem żądania zaprzestania.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Roczszenie windykacyjne to instytucja prawa cywilnego, która pozwala właścicielowi rzeczy domagać się jej zwrotu od osoby, która bezprawnie ją posiadła. Właściciel, który został pozbawiony władztwa nad swoją rzeczą, może wystąpić z takim roszczeniem na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego, które stanowią, że posiadacz rzeczy powinien ją zwrócić właścicielowi. Przykładem może być sytuacja, w której osoba A pożyczyła od osoby B samochód, ale nie zwróciła go w ustalonym terminie. W takim przypadku osoba B może złożyć roszczenie windykacyjne, aby odzyskać swój pojazd. Roszczenie windykacyjne jest kluczowe w praktyce obrotu prawnego, gdyż zabezpiecza prawa właściciela rzeczy, co jest zgodne z zasadą ochrony własności. Warto zaznaczyć, że roszczenie to jest niezależne od tego, czy posiadacz rzeczy działał w dobrej wierze, czy nie. Zgodnie z orzecznictwem sądowym, nawet nielegalny posiadacz musi zwrócić rzecz właścicielowi, co podkreśla siłę tego roszczenia w polskim prawodawstwie.

Pytanie 15

Podatek od nieruchomości dla osób fizycznych na dany rok podatkowy w miastach, gdzie liczba mieszkańców przekracza 100 000, ustala w formie decyzji organ właściwy ze względu na lokalizację przedmiotów opodatkowania?

A. prezydent miasta
B. minister odpowiedzialny za finanse
C. dyrektor izby skarbowej
D. naczelnik urzędu skarbowego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prezydent miasta jest organem odpowiedzialnym za ustalanie podatku od nieruchomości od osób fizycznych w miastach liczących powyżej 100 000 mieszkańców. Zgodnie z Ustawą o podatkach i opłatach lokalnych, to właśnie prezydent, jako przedstawiciel władzy wykonawczej, dokonuje oceny i ustala stawki podatkowe. Ważne jest, aby zrozumieć, że decyzje te podejmowane są na podstawie lokalnych regulacji oraz w kontekście potrzeb budżetowych gminy. Ustalając stawki, prezydent powinien uwzględniać wartość nieruchomości, lokalne warunki rynkowe oraz politykę przestrzenną miasta. Przykładowo, w miastach z intensywnym rozwojem, takich jak Warszawa czy Kraków, stawki podatku od nieruchomości mogą być wyższe z uwagi na rosnące ceny nieruchomości oraz potrzeby inwestycyjne w infrastrukturę. Dobrą praktyką jest również konsultowanie społeczności lokalnej w procesie ustalania stawek, co zwiększa przejrzystość i akceptację społeczną dla podejmowanych decyzji.

Pytanie 16

Który z poniższych podmiotów może brać udział w postępowaniu administracyjnym jako strona na prawach?

A. Świadek
B. Biegły
C. Osoba wezwana do okazania przedmiotu oględzin
D. Rzecznik Praw Obywatelskich

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Rzecznik Praw Obywatelskich pełni ważną rolę w systemie ochrony praw obywatelskich i ma prawo uczestniczyć w postępowaniu administracyjnym jako podmiot na prawach strony. Zgodnie z przepisami, Rzecznik może wnieść skargę do organów administracji publicznej w sytuacjach, gdy zachodzi podejrzenie naruszenia praw obywateli. Jego uczestnictwo w postępowaniu ma na celu zapewnienie ochrony praw jednostek oraz kontrolę nad działaniami administracji publicznej. Przykładem może być sytuacja, w której Rzecznik interweniuje w sprawie dotyczącej niewłaściwego stosowania przepisów prawa przez organ administracyjny, co może prowadzić do obrony praw osób pokrzywdzonych. Tego rodzaju działania są zgodne z zasadą demokratycznego państwa prawnego oraz normami międzynarodowymi, które wskazują na konieczność ochrony praw obywateli. Rzecznik, jako autonomiczny organ, posiada kompetencje do działania w imieniu społeczeństwa, co podkreśla jego znaczenie jako strony w postępowaniach administracyjnych.

Pytanie 17

Jednostka budżetowa to podmiot należący do sektora finansów publicznych, który

A. odpłatnie realizuje szczegółowe zadania, pokrywając koszty swojej działalności oraz zobowiązania z uzyskiwanych przychodów
B. jest państwową osobą prawną, tworzoną na podstawie odrębnej ustawy, aby realizować zadania państwa
C. finansuje swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a uzyskane dochody przekazuje na rachunek dochodów budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego
D. jest samodzielną osobą prawną samorządu, tworzoną na podstawie odrębnej ustawy w celu realizacji zadań jednostki samorządu terytorialnego

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Jednostka budżetowa jest kluczowym elementem w strukturze sektora finansów publicznych, który ma na celu realizację zadań publicznych przy jednoczesnym zapewnieniu efektywności finansowej. Odpowiedź, która wskazuje, że jednostka budżetowa pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, jest prawidłowa, ponieważ oznacza to, że jednostka ta działa na podstawie przydzielonych jej środków z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego. To podejście jest zgodne z zasadą budżetowości, która polega na tym, że wszystkie wydatki publiczne muszą być zatwierdzone i sfinansowane z określonych źródeł dochodów budżetowych. Przykładem praktycznego zastosowania tej zasady może być szkoła publiczna, która otrzymuje fundusze na działalność edukacyjną na podstawie budżetu gminy. Wszelkie przychody, które szkoła uzyskuje, na przykład z czesnego lub darowizn, muszą być odprowadzane na rzecz budżetu, co zapewnia transparentność i odpowiedzialność finansową. Dzięki temu jednostki budżetowe mogą efektywnie planować i alokować swoje zasoby, co jest kluczowe w kontekście zarządzania finansami publicznymi.

Pytanie 18

Na decyzję organu administracji o akceptacji bądź odmowie akceptacji ugody przysługuje

A. apelacja
B. skarga
C. zażalenie
D. odwołanie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'zażalenie' jest prawidłowa, ponieważ to właśnie na postanowienie organu administracji, dotyczące zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia ugody, można wnieść zażalenie. Zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego, zażalenie stanowi środek odwoławczy od postanowień, które nie kończą postępowania administracyjnego. Przykładowo, gdy organ administracji wyda decyzję odmawiającą zatwierdzenia ugody pomiędzy stronami w sprawie cywilnej, strona pokrzywdzona ma prawo skorzystać z zażalenia, aby zakwestionować tę decyzję przed organem wyższego stopnia. W praktyce można zauważyć, że zażalenia są wykorzystywane w sytuacjach, gdy strona nie zgadza się z interpretacją przepisów lub z oceną dowodów przedstawionych w postępowaniu. Tego typu działania są zgodne z zasadami rzetelności i sprawiedliwości procesowej, ponieważ umożliwiają stronom dochodzenie swoich praw i interesów.

Pytanie 19

Środki pochodzące z podatku od nieruchomości stanowią źródło własnych przychodów

A. województwa
B. gminy
C. powiatu
D. państwa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Podatek od nieruchomości to jeden z tych podstawowych sposobów, w jaki gminy zarabiają pieniądze. W Polsce gminy mają fajną swobodę w ustalaniu stawek tego podatku i jego pobieraniu, co jest istotne dla ich finansowej niezależności. Dzięki temu mogą realizować różne projekty, jak budowy dróg, szkół czy placów zabaw, co z kolei wpływa na to, jak żyje się mieszkańcom. Czasem gminy wprowadzają różnego rodzaju ulgi i zwolnienia podatkowe, co pozwala im lepiej dopasować politykę do tego, co naprawdę potrzebne na lokalnym poziomie. Warto też wiedzieć, że zgodnie z prawem, te pieniądze muszą iść na rozwój lokalnych społeczności, co jest zgodne z całkiem sensownymi zasadami efektywnego zarządzania publicznymi funduszami.

Pytanie 20

W pomieszczeniach, w których pracuje się z monitorami ekranowymi, wilgotność względna powietrza powinna wynosić co najmniej

A. 55%
B. 40%
C. 50%
D. 70%

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wilgotność względna powietrza w pomieszczeniach, w których znajdują się monitory ekranowe, powinna wynosić co najmniej 40%. Utrzymanie odpowiedniego poziomu wilgotności jest kluczowe dla komfortu pracy oraz zdrowia użytkowników. Zbyt niska wilgotność, poniżej 40%, może prowadzić do suchości błon śluzowych, podrażnień oczu oraz problemów z oddychaniem. Dobrą praktyką jest stosowanie nawilżaczy powietrza w miejscach pracy, szczególnie w sezonie grzewczym, gdy powietrze jest bardziej suche. Przykładem zastosowania tej zasady może być biuro, w którym zainstalowano system monitorowania wilgotności. Dzięki temu można na bieżąco kontrolować poziom wilgotności i w razie potrzeby dostosować parametry klimatyzacji lub używać nawilżaczy. Standardy branżowe, takie jak ISO 7730, zalecają utrzymanie wilgotności w zakresie 40-60%, co sprzyja zdrowiu i efektywności pracy. Dlatego kluczowe jest, aby nie tylko dążyć do minimalnego poziomu 40%, ale także monitorować i regulować wilgotność w celu zapewnienia optymalnego środowiska pracy.

Pytanie 21

Który z wymienionych organów pełni funkcję organu podatkowego odpowiedzialnego za podatek rolny?

A. Naczelnik urzędu skarbowego
B. Minister odpowiedzialny za sprawy finansowe
C. Prezydent miasta
D. Dyrektor izby skarbowej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Prezydent miasta jest organem podatkowym właściwym w sprawie podatku rolnego, co wynika z regulacji zawartych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Warto zauważyć, że to lokalne władze mają kompetencje do ustalania i pobierania podatków od nieruchomości oraz działań związanych z rolnictwem. W praktyce oznacza to, że mieszkańcy gminy, którzy prowadzą działalność rolniczą, są zobowiązani do składania deklaracji podatkowych do odpowiednich organów lokalnych. Przykładowo, w przypadku wystąpienia zmian w użytkowaniu gruntów rolnych, takich jak przekształcenie użytków rolnych na grunty budowlane, prezydent miasta ma obowiązek dostosować podstawy opodatkowania i ewentualnie zmienić stawki podatku rolnego. Zrozumienie tej struktury jest kluczowe dla osób prowadzących działalność rolniczą oraz dla tych, którzy współdziałają z administracją publiczną w zakresie podatków.

Pytanie 22

Oświadczenie woli organu administracji publicznej, które ma charakter jednostronny i władczy, oparte na powszechnie obowiązujących przepisach prawnych oraz adresowane do konkretnej osoby w celu uregulowania jej sytuacji prawnej, to

A. akt normatywny
B. ugoda
C. porozumienie administracyjne
D. akt administracyjny

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Akt administracyjny to coś w stylu jednostronnego oświadczenia, które wydaje organ administracji publicznej. Zasadniczo chodzi o to, że w oparciu o prawo, organ podejmuje decyzje, postanowienia czy inne dokumenty, które bezpośrednio wpływają na prawa i obowiązki osób fizycznych lub prawnych. Na przykład, decyzja o przyznaniu pozwolenia na budowę nie tylko mówi, że masz prawo budować, ale także nakłada na ciebie nowe obowiązki jako inwestora. Ważne jest, żeby zrozumieć, że akt administracyjny ma moc prawną, która wynika z przepisów. To pozwala mu kształtować sytuację prawną. Warto też wiedzieć, że te akty są regulowane przez Kodeks postępowania administracyjnego, który dokładnie opisuje, jak się je wydaje i jakie mają skutki prawne. Moim zdaniem, zrozumienie tego wszystkiego jest kluczowe, żeby dobrze interpretować działania administracji i wiedzieć, co zrobić, gdy chcemy się odwołać lub złożyć skargę.

Pytanie 23

Gdy organ administracji, który podjął decyzję w pierwszej instancji, po złożeniu odwołania nie podejmie nowej decyzji, ma obowiązek przekazać odwołanie wraz z dokumentacją sprawy organowi odwoławczemu?

A. w terminie 30 dni od momentu, w którym otrzymał odwołanie
B. w ciągu 24 godzin od momentu, w którym otrzymał odwołanie
C. niezwłocznie
D. w terminie 7 dni od momentu, w którym otrzymał odwołanie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na termin 7 dni od dnia, w którym organ administracji otrzymał odwołanie, jest zgodna z przepisami prawa administracyjnego, które nakładają na organy administracji publicznej obowiązek terminowego przekazywania akt sprawy do organu odwoławczego. W praktyce oznacza to, że organ, który wydał decyzję w pierwszej instancji, musi zaktualizować swoje działania i niezwłocznie zareagować na odwołanie. Przesyłając odwołanie w ciągu 7 dni, organ nie tylko przestrzega norm czasowych, ale także zapewnia, że postępowanie odwoławcze może być prowadzone bez zbędnych opóźnień. W kontekście dobrych praktyk administracyjnych, terminowość i rzetelność w obiegu dokumentów wpływają na jakość usług świadczonych obywatelom oraz na zaufanie do instytucji publicznych. Przykładem może być sytuacja, w której obywatel odwołuje się od decyzji dotyczącej przyznania zasiłku. Jeśli organ nie dostarczy odwołania do organu odwoławczego w odpowiednim terminie, może dojść do opóźnienia w rozpatrywaniu sprawy, co negatywnie wpływa na sytuację wnioskodawcy.

Pytanie 24

Korzystając z przytoczonego przepisu ustal, kiedy najpóźniej może nastąpić rozwiązanie umowy o pracę na okres próbny, która została zawarta na okres 3 miesięcy i obowiązuje od dnia 2 stycznia 2019 r.

Wyciąg z ustawy Kodeks pracy
(…)
Art. 25.
§ 2. Umowę o pracę na okres próbny, nieprzekraczający 3 miesięcy, zawiera się w celu sprawdzenia kwalifikacji pracownika i możliwości jego zatrudnienia w celu wykonywania określonego rodzaju pracy.
(…)

A. 28 lutego 2019 r.
B. 30 marca 2019 r.
C. 31 stycznia 2019 r.
D. 1 kwietnia 2019 r.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 1 kwietnia 2019 r. Zgodnie z art. 25 § 2 Kodeksu pracy, umowa o pracę na okres próbny nie może trwać dłużej niż 3 miesiące. W przypadku umowy zawartej na 3 miesiące, czas ten kończy się w ostatni dzień trzeciego miesiąca. W analizowanym przypadku umowa została zawarta 2 stycznia 2019 r. i trwa przez styczeń, luty oraz marzec, co oznacza, że termin jej wygaśnięcia przypada na 31 marca 2019 r. Jednakże, ze względu na przepisy prawa pracy, umowa kończy się na koniec ostatniego dnia tego miesiąca, co oznacza, że ostatnim dniem obowiązywania umowy będzie 1 kwietnia 2019 r. To istotne zrozumienie, ponieważ pozwala pracodawcom i pracownikom na prawidłowe planowanie zatrudnienia oraz jego ewentualnych zakończeń. W praktyce, znajomość przepisów dotyczących umów o pracę na okres próbny pomaga uniknąć problemów prawnych związanych z nieprawidłowym rozwiązaniem umowy i wprowadza klarowność do relacji pracowniczych.

Pytanie 25

Minister Finansów ogłosił konferencję prasową, aby zaprezentować dane dotyczące kondycji finansów publicznych. W opisanej sytuacji mamy do czynienia

A. z przechowywaniem informacji
B. z przekazywaniem informacji
C. z przetwarzaniem informacji
D. z selekcją informacji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź dotycząca przekazywania informacji jest poprawna, ponieważ konferencja prasowa organizowana przez Ministra Finansów ma na celu dostarczenie publiczności informacji na temat stanu finansów publicznych. Przekazywanie informacji jest procesem, w którym dane lub wiadomości są komunikowane odbiorcom, co jest kluczowe w kontekście transparentności działań rządu. W sytuacjach, gdy instytucje publiczne informują obywateli o swoich działaniach lub stanie finansowym, stosują praktyki zgodne z zasadami otwartości i odpowiedzialności. Przykładem może być regularne raportowanie przez rząd o budżecie, które odbywa się na konferencjach prasowych lub w formie publikacji online. Takie działania są zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania informacją publiczną, które podkreślają znaczenie komunikacji w budowaniu zaufania społecznego oraz w angażowaniu obywateli w procesy decyzyjne.

Pytanie 26

Informacje niejawne stanowiące tajemnicę państwową są chronione od momentu ich wytworzenia przez czas

A. 20 lat
B. 50 lat
C. 10 lat
D. 100 lat

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Informacje niejawne, które stanowią tajemnicę państwową, są chronione przez okres 50 lat od momentu ich wytworzenia. Taki czas ochrony wynika z przepisów prawa, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa narodowego oraz ochronę interesów państwa. W praktyce oznacza to, że dokumenty i dane klasyfikowane jako tajne mogą być ujawnione dopiero po upływie tego okresu, co pozwala na zachowanie poufności informacji, które mogłyby zaszkodzić bezpieczeństwu państwa lub jego obywateli. Przykłady zastosowania tej normy obejmują dokumenty związane z operacjami wywiadowczymi, danymi wojskowymi czy innymi informacjami, które mają istotne znaczenie dla funkcjonowania instytucji państwowych. Ważne jest, aby osoby mające dostęp do takich informacji, były odpowiednio przeszkolone i przestrzegały zasad bezpieczeństwa informacji, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu informacjami niejawnych w instytucjach publicznych oraz w sektorze prywatnym.

Pytanie 27

Organem odpowiedzialnym za nadzór oraz kontrolę w zakresie gospodarki finansowej gmin jest

A. rada powiatu
B. regionalna izba obrachunkowa
C. sejmik województwa
D. wojewoda

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Regionalna izba obrachunkowa jest kluczowym organem nadzoru w zakresie gospodarki finansowej gmin. Jej głównym zadaniem jest kontrolowanie działalności finansowej jednostek samorządu terytorialnego, w tym gmin, w celu zapewnienia legalności, rzetelności i efektywności wydatków publicznych. Izby obrachunkowe wykonują audyty i analizy finansowe, co jest niezbędne do utrzymania przejrzystości i odpowiedzialności w zarządzaniu publicznymi środkami. Przykładowo, po przeprowadzeniu audytu regionalna izba obrachunkowa może wystawić opinię na temat stanu finansów gminy, co ma kluczowe znaczenie dla podejmowania decyzji przez lokalne władze. Działania te są zgodne z normami określonymi w ustawach o finansach publicznych oraz odpowiednich przepisach regulujących działalność jednostek samorządu terytorialnego. Dzięki temu mieszkańcy mogą mieć pewność, że ich pieniądze są wykorzystywane w sposób przejrzysty i odpowiedzialny.

Pytanie 28

Akty prawa lokalnego uchwalane przez sejmik województwa, organy powiatu oraz gminy ogłasza się

A. w dzienniku urzędowym ministra
B. w Dzienniku Ustaw RP
C. w wojewódzkim dzienniku urzędowym
D. w Dzienniku Urzędowym RP Monitor Polski

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Akty prawa miejscowego, takie jak uchwały sejmików województw, organów powiatów oraz organów gmin, są ogłaszane w wojewódzkich dziennikach urzędowych, co stanowi formalny i zgodny z przepisami sposób publikacji. Zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 roku o samorządzie województwa, akty te mają na celu zapewnienie przejrzystości i dostępności informacji prawnych dla obywateli oraz instytucji. Publikacja w wojewódzkim dzienniku urzędowym umożliwia również ich obowiązywanie w danym regionie, co jest kluczowe dla skutecznego wprowadzenia przepisów lokalnych. Przykładem zastosowania tej praktyki może być uchwała sejmiku województwa dotycząca lokalnych programów rozwoju, która po ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku staje się obowiązującym aktem prawnym. Standardy publikacji aktów prawnych w tym kontekście zapewniają, że obywatele mają łatwy dostęp do informacji o regulacjach, które ich dotyczą, co jest zgodne z zasadą przejrzystości działania administracji publicznej.

Pytanie 29

Czas na złożenie zażalenia na postanowienie, liczony od dnia doręczenia postanowienia adresatowi lub jego ustnego ogłoszenia, wynosi

A. 21 dni
B. 14 dni
C. 7 dni
D. 30 dni

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zgadza się, odpowiedź z 7 dniami jest jak najbardziej trafna. Z Kodeksu postępowania cywilnego wynika, że na złożenie zażalenia mamy właśnie 7 dni od momentu, kiedy postanowienie dotrze do nas albo zostanie ogłoszone. To krótki czas, więc trzeba działać szybko, żeby nie przegapić tej szansy. Na przykład, jeśli dostaniesz postanowienie 1 marca, to na zażalenie masz czas do 8 marca. Dlatego dobrze jest być czujnym i śledzić takie terminy, żeby nie stracić możliwości odwołania się od decyzji sądu. Pamiętaj też, żeby zażalenie złożyć w odpowiednim sądzie i spełniało formalne wymagania – musi mieć uzasadnienie i wskazywać strony postępowania. Fajnie by było skonsultować się z prawnikiem, który pomoże napisać zażalenie i oceni, czy w danym przypadku warto się odwoływać. Zrozumienie tych rzeczy jest naprawdę ważne, bo chroni nasze prawa w postępowaniach cywilnych.

Pytanie 30

Interpretacja terminu używanego w rozporządzeniu ministra, zawarta w przepisach tego rozporządzenia, jest traktowana jako

A. prawna
B. naukowa
C. autentyczna
D. doktrynalna

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'autentyczna' jest poprawna, ponieważ wykładnia autentyczna odnosi się do interpretacji przepisów prawnych w kontekście ich pierwotnego zamysłu, co jest istotne w przypadku rozporządzeń ministra. Tego rodzaju wykładnia jest często stosowana, aby zrozumieć intencje ustawodawcy, co jest kluczowe w praktyce prawnej. Przykładowo, jeśli rozporządzenie ministra wprowadza szczegółowe przepisy dotyczące ochrony środowiska, wykładnia autentyczna pomoże interpretować te przepisy zgodnie z zamierzeniami ministra, co jest istotne dla praktyków zajmujących się ochroną środowiska. Dobre praktyki w zakresie stosowania wykładni autentycznej obejmują również odniesienie do uzasadnienia do projektu rozporządzenia oraz analizy aktów prawnych, co może dostarczyć kontekstu dla interpretacji przepisów. Zrozumienie wykładni autentycznej jest kluczowe dla prawników, aby skutecznie stosować prawo i unikać błędnych interpretacji, które mogą prowadzić do niezgodności z zamierzeniami ustawodawcy.

Pytanie 31

Umowa dotycząca przeniesienia własności nieruchomości, sporządzona w zwykłej formie pisemnej

A. staje się nieważna tylko w razie odpowiedniego wyroku sądu.
B. jest ważna, ponieważ taka forma jest określona w przepisach dla tej umowy.
C. staje się bezskuteczna jedynie w przypadku zakwestionowania jej ważności przez podmiot wskazany w przepisach.
D. jest bezwzględnie nieważna

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości, zawarta w zwykłej formie pisemnej, jest bezwzględnie nieważna zgodnie z przepisami prawa cywilnego. Zgodnie z art. 158 Kodeksu cywilnego, przeniesienie własności nieruchomości wymaga formy aktu notarialnego. Tylko umowy zawarte z zachowaniem tej formy wywołują skutki prawne związane z przeniesieniem własności nieruchomości. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której strony chcą sformalizować transakcję sprzedaży działki. Jeśli zawrą umowę w zwykłej formie pisemnej, nawet jeśli obie strony się na to zgadzają, umowa ta nie będzie miała mocy prawnej, co prowadzi do potencjalnych strat finansowych i problemów prawnych. Kluczowe jest, aby osoby zaangażowane w transakcje dotyczące nieruchomości były świadome wymogów formalnych oraz potrafiły rozpoznać, kiedy dana umowa jest nieważna. Stosowanie poprawnej formy umowy jest niezbędne, aby zabezpieczyć swoje interesy oraz uniknąć sporów sądowych.

Pytanie 32

W której sytuacji dłużnik ma obowiązek naprawienia szkody wyrządzonej wierzycielowi przez niewykonanie umowy?

Wyciąg z Kodeksu cywilnego

(…)

Art. 471. Dłużnik obowiązany jest do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.

(…)

A. Niewykonanie umowy nastąpiło z winy dłużnika.
B. Niewykonanie umowy było zawinione przez wierzyciela.
C. Niewykonanie umowy nastąpiło bez winy dłużnika.
D. Niewykonanie umowy nastąpiło z winy osoby trzeciej.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "Niewykonanie umowy nastąpiło z winy dłużnika" jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z art. 471 Kodeksu cywilnego, dłużnik ponosi odpowiedzialność za niewykonanie umowy, jeśli to niewykonanie jest wynikiem jego winy. Oznacza to, że w przypadku, gdy dłużnik nie wywiązuje się ze swojego zobowiązania z powodu zaniedbania, błędu lub innego działania, które można przypisać jego osobie, jest zobowiązany do naprawienia szkody wyrządzonej wierzycielowi. Przykładowo, jeśli dłużnik zobowiązał się dostarczyć towar do określonego terminu, a nie zrobił tego z powodu braku organizacji, to wierzyciel może domagać się odszkodowania za straty, jakie poniósł w wyniku opóźnienia. Dobrym przykładem jest sytuacja, w której firma zleciła wykonanie usługi innemu podmiotowi, a ten z niewłaściwych przyczyn nie zrealizował umowy. W takim przypadku, wierzyciel ma prawo do rekompensaty za straty, które są bezpośrednio związane z tym niewykonaniem umowy. W praktyce, ważne jest, aby dłużnik dokładnie analizował przyczyny ewentualnego niewykonania zobowiązania, a także stosował odpowiednie procedury, aby uniknąć sytuacji, w której może zostać pociągnięty do odpowiedzialności.

Pytanie 33

W przypadku braku adresu osoby wnoszącej w złożonym podaniu do organu administracji, co powinien uczynić ten organ?

A. Zostawić podanie bez rozpoznania jedynie w sytuacji, gdy nie można ustalić adresu na podstawie dostępnych informacji.
B. Umorzyć postępowanie
C. Zostawić podanie nierozpatrzone, niezależnie od możliwości ustalenia tego adresu.
D. Wstrzymać postępowanie do momentu, gdy wnoszący poda swój adres.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź wskazująca na pozostawienie podania bez rozpoznania tylko w sytuacji, gdy nie ma możliwości ustalenia adresu wnoszącego, jest zgodna z zasadami prawa administracyjnego. W przypadku, gdy organ administracji nie dysponuje danymi umożliwiającymi identyfikację wnioskodawcy, ma obowiązek ocenić, czy możliwe jest ustalenie adresu na podstawie dostępnych informacji. Przykładem takiej sytuacji może być, gdy wnioskodawca podaje inne dane identyfikacyjne, jak PESEL czy NIP, które mogą pozwolić na odnalezienie jego adresu. W przypadku braku jakichkolwiek informacji, organ powinien podjąć działania w celu ustalenia tego adresu, zanim zdecyduje się na pozostawienie podania bez rozpoznania. Dobrą praktyką jest upewnienie się, że każda sprawa jest rozpatrywana z należytą starannością, a w szczególności w przypadku, gdy istnieje chociażby minimalna możliwość ustalenia brakujących informacji. Działa to zgodnie z zasadą maksymalizacji efektywności postępowania administracyjnego oraz ochrony praw wnioskodawców.

Pytanie 34

Jakie są źródła dochodów budżetu państwowego?

A. przychody osób prawnych państwowych.
B. mandaty i grzywny
C. opłaty i podatki lokalne.
D. udzielone kredyty i pożyczki.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Grzywny i mandaty stanowią istotny składnik dochodów budżetu państwa, będący konsekwencją naruszenia przepisów prawnych przez obywateli oraz przedsiębiorstwa. Te płatności są bezpośrednio związane z działania legislacyjnymi oraz regulacjami, które mają na celu zapewnienie przestrzegania prawa. Zbierane z tych tytułów środki finansowe są wykorzystywane na różne cele publiczne, m.in. na finansowanie programów zdrowotnych, edukacyjnych, czy rozwoju infrastruktury. W praktyce, grzywny mogą dotyczyć wykroczeń drogowych, przestępstw gospodarczych, a także naruszeń przepisów ochrony środowiska. Przykładem może być system mandatów za przekroczenie prędkości, gdzie wpłaty kierowców za wykroczenia przyczyniają się do ogólnego budżetu, który następnie wspiera działania społeczne i inwestycje w infrastrukturę drogową. Zrozumienie roli dochodów z grzywien i mandatów w kontekście finansów publicznych jest kluczowe, aby dostrzegać ich wpływ na stabilność ekonomiczną kraju oraz efektywność wydatkowania publicznych środków.

Pytanie 35

Dokumenty dotyczące rejestru podmiotów gospodarczych uzyskują status archiwalny

A. BE
B. A
C. BC
D. B

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "A" jest poprawna, ponieważ akta związane z ewidencją podmiotów gospodarczych są dokumentami, które z reguły posiadają wysoką wartość archiwalną. Zgodnie z polskim prawodawstwem, dokumentacja dotycząca działalności gospodarczej, w tym ewidencja podmiotów, musi być przechowywana przez okres co najmniej 5 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu. Po upływie tego okresu, akta te mogą być przekwalifikowane do kategorii archiwalnej. Działania te są zgodne z zasadami klasyfikacji dokumentów, które rekomendowane są przez archiwa państwowe oraz inne instytucje zajmujące się zarządzaniem dokumentacją. Praktycznym przykładem jest sytuacja, w której przedsiębiorca zamyka działalność - wszelkie dokumenty związane z jego działalnością powinny zostać zarchiwizowane zgodnie z odpowiednimi procedurami, co pozwala na ich późniejsze odnalezienie, w razie potrzeby, np. w przypadku kontroli skarbowej. Zachowanie tych dokumentów w odpowiednich warunkach archiwalnych zapewnia również możliwość ich analizy w przyszłości dla celów badawczych czy statystycznych.

Pytanie 36

Strona, która bez swojej winy nie uczestniczyła w postępowaniu zakończonym ostateczną decyzją, ma prawo do złożenia wniosku o wznowienie postępowania do

A. wojewódzkiego sądu administracyjnego
B. organu, który podjął decyzję w pierwszej instancji
C. Naczelnego Sądu Administracyjnego
D. organu, który wydał decyzję w drugiej instancji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Kiedy strona nie była wciągnięta w postępowanie i nie wiedziała, że coś się dzieje, ma prawo złożyć wniosek o wznowienie. Taki wniosek trzeba wysłać do organu, który wydał pierwszą decyzję. Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, to właśnie ten organ powinien zająć się naszym wnioskiem w kontekście wznowienia sprawy zamkniętej już decyzją ostateczną. Na przykład, jeśli ktoś nie dostał zaproszenia do postępowania w sprawie zezwolenia, a decyzja została podjęta bez jego wiedzy, to ma pełne prawo złożyć ten wniosek o wznowienie. Organ pierwotny zajmie się tą sprawą. Taka procedura ma na celu ochronę praw obywateli i dba o to, żeby decyzje były podejmowane w sposób sprawiedliwy i przejrzysty.

Pytanie 37

Jeśli strona, nie ze swojej winy, nie uczestniczyła w postępowaniu administracyjnym, które zakończyło się decyzją ostateczną, to co zrobi organ administracyjny?

A. wznawia postępowanie
B. uchyla decyzję
C. stwierdza nieważność decyzji
D. dokona zmiany decyzji

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 'wznawia postępowanie' jest poprawna, ponieważ zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, jeśli strona postępowania nie brała w nim udziału z przyczyn niezależnych od siebie, organ administracyjny ma obowiązek wznowić postępowanie. Wznawianie postępowania po ostatecznej decyzji jest mechanizmem ochrony prawnej, który umożliwia stronom, które nie mogły uczestniczyć w postępowaniu, przedstawienie swoich argumentów i dowodów. Przykładem może być sytuacja, gdy strona nie została prawidłowo powiadomiona o terminach rozprawy lub z przyczyn zdrowotnych nie mogła stawić się na posiedzeniu. W takim przypadku organ administracyjny, dostrzegając brak możliwości obrony interesów strony, powinien wznowić postępowanie, co prowadzi do ponownego rozpatrzenia sprawy i wydania decyzji, którą strona ma prawo zaskarżyć lub zaakceptować. W praktyce oznacza to, że organ musi dążyć do zapewnienia stroną równości w dostępie do wymiaru sprawiedliwości oraz przestrzegania ich praw, co jest zgodne z zasadami dobrej administracji i poszanowania prawa.

Pytanie 38

Organ skarbowy zawsze uznaje za nieważną decyzję ostateczną, która

A. nie posiada uzasadnienia
B. zawiera wyraźne błędy
C. została podjęta bez podstawy prawnej
D. jest całkowicie napisana ręcznie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Decyzja ostateczna, która została wydana bez podstawy prawnej, jest nieważna ze względu na fundamentalne zasady prawa administracyjnego. Zgodnie z tymi zasadami, każda decyzja administracyjna musi opierać się na obowiązujących przepisach prawnych. Brak podstawy prawnej oznacza, że organ podatkowy nie miał uprawnień do podjęcia decyzji w danej sprawie. W praktyce, takie decyzje mogą prowadzić do naruszenia praw podatników, co jest sprzeczne z zasadą ochrony zaufania obywateli do organów administracyjnych. Przykładem może być sytuacja, gdy organ podatkowy nałożyłby sankcje na podatnika bez wyraźnego uregulowania w przepisach, które by to pozwalały. W takich przypadkach, podatnik ma prawo do odwołania się od takiej decyzji, a organ podatkowy zobowiązany jest do jej unieważnienia. Zgodnie z najlepszymi praktykami, organy podatkowe powinny zawsze przestrzegać zasad praworządności, co oznacza, że decyzje muszą być podejmowane na podstawie pełnej i klarownej podstawy prawnej.

Pytanie 39

Żłobek prowadzony przez samorząd, realizujący odpłatnie zadania własne w zakresie opieki nad dziećmi do lat 3, to

A. jednostka samorządu terytorialnego.
B. samorządowy zakład budżetowy.
C. jednostka budżetowa samorządu.
D. komunalne przedsiębiorstwo.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Żłobek samorządowy, wykonujący zadania w zakresie opieki nad dziećmi do lat 3, jest klasyfikowany jako samorządowy zakład budżetowy, ponieważ jego działalność jest ściśle związana z realizacją zadań publicznych oraz systemem finansowania z budżetu gminy. Samorządowe zakłady budżetowe są tworzone w celu realizacji zadań z zakresu gospodarki komunalnej, zdrowia publicznego oraz opieki społecznej, co obejmuje również opiekę nad dziećmi. Przykładem zastosowania tego modelu jest organizacja żłobków, które zapewniają dzieciom opiekę i edukację, a jednocześnie są finansowane ze środków publicznych. Działa to na zasadzie zlecania określonych zadań, które są w zgodzie z lokalnymi strategiami rozwoju społecznego. Warto zaznaczyć, że działalność takich instytucji musi spełniać normy jakości i bezpieczeństwa, co jest regulowane przez odpowiednie przepisy prawa, takie jak ustawa o systemie oświaty oraz przepisy sanitarno-epidemiologiczne. Taki system zarządzania przyczynia się do transparentności i efektywności w wykorzystaniu publicznych funduszy.

Pytanie 40

Jakie z wymienionych czynności należy do zadań Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

A. Zarządzanie krajowym rejestrem urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON
B. Rejestrowanie osób bezrobotnych oraz poszukujących pracy
C. Prowadzenie dochodzeń dotyczących przestępstw skarbowych
D. Wymierzanie i pobieranie składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wymierzanie i pobieranie składek na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych jest jednym z kluczowych zadań Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Fundusz ten ma na celu zabezpieczenie pracowników w przypadku niewypłacalności ich pracodawców, co jest szczególnie istotne w kontekście ochrony praw pracowniczych. ZUS jest odpowiedzialny za ścisłe monitorowanie i egzekwowanie obowiązków związanych z opłacaniem składek na ten fundusz, co obejmuje zarówno kontrolę płatności, jak i doradztwo dla pracodawców. Przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy może być sytuacja, w której firma ogłasza upadłość, a jej pracownicy mogą ubiegać się o wypłatę gwarantowanych świadczeń. Prawidłowe funkcjonowanie tego systemu opiera się na ścisłej współpracy między ZUS a pracodawcami oraz na przejrzystości w raportowaniu składek, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie ubezpieczeń społecznych.