Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 3 maja 2025 12:52
  • Data zakończenia: 3 maja 2025 13:22

Egzamin zdany!

Wynik: 33/40 punktów (82,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Norma cyfrowego zapisu dźwięku na płycie CD bazuje na kodowaniu o częstotliwości próbkowania oraz rozdzielczości wynoszącej odpowiednio

A. 44,1 kHz / 16 bitów na próbkę
B. 64,1 kHz / 18 bitów na próbkę
C. 22,1 kHz / 8 bitów na próbkę
D. 88,1 kHz / 32 bitów na próbkę
Zrozumienie parametrów cyfrowego zapisu dźwięku wymaga znajomości podstawowych zasad dotyczących próbkowania i kodowania. Wybór częstotliwości próbkowania i bitowości ma kluczowe znaczenie dla jakości dźwięku. Niepoprawne odpowiedzi, takie jak 64,1 kHz / 18 bitów na próbkę, 22,1 kHz / 8 bitów na próbkę, czy 88,1 kHz / 32 bitów na próbkę, wprowadzają w błąd. Częstotliwość próbkowania 64,1 kHz jest wyższa niż standard CD, jednak 18 bitów na próbkę jest nietypowe, gdyż standardowe formaty audio używają rozdzielczości 16 lub 24 bitów. W przypadku 22,1 kHz / 8 bitów na próbkę, zastosowana częstotliwość próbkowania jest zbyt niska, co prowadzi do utraty jakości dźwięku i nieodpowiedniego odwzorowania subtelnych detali, co jest szczególnie ważne w muzyce. Odpowiedź 88,1 kHz / 32 bitów na próbkę, mimo że proponuje wyższą częstotliwość, nie jest standardem dla płyt kompaktowych, ale bardziej odpowiada formatom profesjonalnym lub audiowizualnym, gdzie większa ilość bitów jest używana do rejestracji dźwięku, ale w kontekście CD Audio i jego przeznaczenia, to podejście nie jest właściwe. Wybór niewłaściwych parametrów może prowadzić do nieoptymalnego zapisu, co wpływa na percepcję jakości dźwięku przez końcowego użytkownika.

Pytanie 2

Deklaracja CSS: li span {font-size:10pt; color:green;} wskazuje, że rozmiar 10 pt dotyczy

A. tekstu wewnątrz wszystkich znaczników li oraz span
B. tekstu wewnątrz wszystkich znaczników span
C. jedynie tekstu wewnątrz wszystkich znaczników li, które są osadzone w znacznikach span
D. wyłącznie tekstu znajdującego się wewnątrz znaczników span umieszczonych w znacznikach li
Wybór innej odpowiedzi niż ta dotycząca selektora 'li span' może prowadzić do nieporozumień związanych z zakresem stosowania stylów w CSS. Na przykład, błędne stwierdzenie, że reguła dotyczy 'wszystkich znaczników span', ignoruje kluczową hierarchię selektorów w CSS, która jest niezbędna dla prawidłowego stosowania stylów. Selekcja 'li span' jasno wskazuje, że stylizowane są tylko te elementy 'span', które są bezpośrednio zagnieżdżone w elementach 'li'. To podejście pozwala programistom na tworzenie bardziej złożonych i wyspecjalizowanych stylów, które są nie tylko bardziej efektywne, ale także poprawiają czytelność kodu oraz jego utrzymywanie. Ponadto, wybór odpowiedzi, która odnosi się do 'wszystkich znaczników li znajdujących się wewnątrz znaczników span', jest mylący, ponieważ w HTML 'li' (elementy listy) nigdy nie są zagnieżdżane wewnątrz 'span' w standardowej praktyce, co prowadzi do błędnej interpretacji struktury dokumentu. Utrzymanie jasnej struktury hierarchii elementów jest kluczowe w CSS, aby uniknąć niezamierzonych efektów stylizacyjnych oraz zapewnić, że kod pozostaje przejrzysty i zgodny z zasadami semantyki HTML.

Pytanie 3

Podkreślenie w trakcie tworzenia obrazu kilku osi skośnych wskazuje na użycie kompozycji

A. diagonalnej
B. symetrycznej
C. odśrodkowej
D. statycznej
Odpowiedź diagonalna jest poprawna, ponieważ kompozycja diagonalna polega na użyciu ukośnych linii, które wprowadzają dynamikę i ruch do obrazu. Akcentowanie osi ukośnych w kompozycji sprawia, że widz jest prowadzony wzrokiem wzdłuż tych linii, co nadaje pracy większą głębię i zainteresowanie. Przykładem może być użycie linii diagonalnych w malarstwie, jak w dziełach Pietra Mondriana, gdzie układ linii i form wprowadza poczucie ruchu i energii. W praktyce, projektanci graficzni często wykorzystują tą technikę w reklamach, aby przyciągnąć uwagę widza do kluczowych elementów wizualnych. Ponadto, zasady kompozycji diagonalnej są zgodne z zasadą trzecich, która sugeruje umieszczanie głównych elementów wzdłuż linii diagonali, co zwiększa atrakcyjność wizualną. W kontekście architektury, diagonalne akcenty mogą również prowadzić do tworzenia bardziej złożonych i interesujących przestrzeni. Stąd zastosowanie kompozycji diagonalnej jest istotnym narzędziem w tworzeniu efektywnych i angażujących dzieł sztuki oraz projektów graficznych.

Pytanie 4

Podczas robienia zdjęć w studio, jakie urządzenie wykorzystuje się do uzyskania rozproszonego światła?

A. plastra miodu.
B. softboxu.
C. filtru neutralnego.
D. czaszy.
Softbox to narzędzie o kluczowym znaczeniu w fotografii studyjnej, które pozwala na uzyskanie miękkiego, rozproszonego światła. Dzięki zastosowaniu materiałów dyfuzyjnych, softbox rozprasza światło pochodzące z lampy błyskowej lub źródła ciągłego, eliminując ostre cienie i tworząc przyjemniejszy efekt wizualny. Przykładowo, podczas portretowania modeli, zastosowanie softboxu pozwala na uzyskanie naturalnych tonów skóry oraz łagodnych cieni, co znacząco podnosi jakość zdjęć. Standardowe praktyki w fotografii sugerują użycie softboxu w sytuacjach, gdzie pożądane jest stworzenie efektu 'beauty light', często wykorzystywanego w fotografii mody i reklamy. Użycie softboxu w połączeniu z odpowiednim ustawieniem modela i tła może znacząco wpłynąć na finalny efekt zdjęcia. Warto również zauważyć, że różne rozmiary i kształty softboxów mogą generować różne rodzaje światła, co daje fotografowi większą kontrolę nad kompozycją i atmosferą obrazu.

Pytanie 5

Jedna z metod druku 3D polega na

A. tworzeniu obrazu z proszku, który następnie jest przenoszony na powierzchnię drukującą
B. nakładaniu kolejnych warstw materiału, które tworzą obiekt na stole roboczym
C. wykonaniu formy drukarskiej, którą naciąga się na perforowany cylinder do druku
D. termicznym wgrzaniu wcześniej przygotowanego rysunku w materiał
Odpowiedź wskazująca na nakładanie kolejnych warstw materiału na stole roboczym jest zgodna z jedną z podstawowych technik druku 3D, znaną jako FDM (Fused Deposition Modeling) lub SLS (Selective Laser Sintering). W procesie tym, materiał (zwykle filament termoplastyczny w przypadku FDM lub proszek w przypadku SLS) jest aplikowany warstwa po warstwie, co pozwala na stworzenie trójwymiarowego obiektu na podstawie cyfrowego modelu. Tego typu technika znajduje szerokie zastosowanie w prototypowaniu, produkcji części zamiennych oraz w przemyśle motoryzacyjnym i lotniczym. Kluczowe znaczenie ma tu precyzyjne zarządzanie temperaturą i prędkością operacyjną, co wpływa na jakość końcowego produktu. Dodatkowo, stosowanie takiej metody pozwala na minimalizację odpadów materiałowych oraz na łatwe wprowadzenie zmian w projekcie, co korzystnie wpływa na cykl produkcyjny oraz koszty. W kontekście standardów branżowych, wiele z tych technik opiera się na normach ISO dotyczących technologii addytywnych, co zapewnia jakość i powtarzalność produkcji.

Pytanie 6

Spośród podanych obiektywów, który ma najwyższą maksymalną wartość przysłony?

A. f/2
B. f/8
C. f/5.6
D. f/4
Odpowiedź f/2 jest poprawna, ponieważ wskazuje na najszersze otwarcie przysłony spośród wymienionych opcji. Maksymalna wartość przysłony określa, jak dużo światła może przechodzić przez obiektyw, a wartość f/2 oznacza, że otwór przysłony jest szeroki, co pozwala na zbieranie większej ilości światła. W praktyce, obiektywy o maksymalnej przysłonie f/2 są często wykorzystywane w sytuacjach o słabym oświetleniu oraz do uzyskiwania efektów bokeh, gdzie tło jest rozmyte, a ostrość koncentruje się na obiekcie. W kontekście standardów branżowych, obiektywy o dużej przysłonie są cenione w fotografii portretowej, eventowej oraz w fotografii nocnej. Wybór obiektywu z niską wartością f pozwala również na uzyskanie płytkiej głębi ostrości, co jest pożądane w wielu stylach fotografii. Przykładem zastosowania f/2 może być portretowanie modela w plenerze o zmierzchu, gdzie naturalne światło jest ograniczone, a szeroka przysłona umożliwia uzyskanie odpowiedniego naświetlenia oraz estetycznego rozmycia tła.

Pytanie 7

Jakie znaczenie ma akronim HTML?

A. Kaskadowe arkusze stylów
B. Zewnętrzne arkusze stylów
C. Hierarchiczna struktura danych
D. Hipertekstowy język znaczników
HTML, czyli Hipertekstowy Język Znaczników, to podstawowy język służący do tworzenia stron internetowych. Jego celem jest strukturalne definiowanie treści, co pozwala przeglądarkom internetowym prawidłowo interpretować i wyświetlać zawartość. HTML pozwala na użycie znaczników (tagów), które definiują różne elementy, takie jak nagłówki, akapity, linki, obrazy czy formularze. Przykładem zastosowania HTML może być stworzenie prostego dokumentu, w którym zastosujemy znacznik

do stworzenia tytułu strony oraz

do wprowadzenia tekstu. Ponadto HTML wspiera elementy semantyczne, co poprawia dostępność treści oraz wspiera SEO, co jest kluczowe w tworzeniu nowoczesnych stron internetowych. Standardy HTML są zarządzane przez World Wide Web Consortium (W3C), co gwarantuje ich zgodność i powszechne uznanie w branży.


Pytanie 8

W pliku style.css dla strony stworzonej w HTML 5 umieszcza się deklaracje: header, nav,
article, footer { display:block; } w celu

A. spełnienia wymogów standardu języka CSS
B. spełnienia kryteriów standardu języka HTML 5
C. zapewnienia odpowiedniej prezentacji w przeglądarkach na urządzenia mobilne
D. zapewnienia właściwej prezentacji w przeglądarkach, które nie wspierają HTML 5
Hmm, nie do końca masz rację. Mówiąc, że CSS musi spełniać wymagania HTML 5, pomijasz fakt, że HTML 5 działa na swoje sposoby i nie potrzebuje dodatkowych reguł CSS, żeby funkcjonować. Nowe semantyczne elementy nie wymagają jakiegoś ekstra stylowania, jeśli przeglądarki je wspierają. Jeśli chodzi o mobilne wersje przeglądarek, to większość z nich radzi sobie z HTML 5 bez problemu, więc twierdzenie, że reguły CSS zapewniają ich poprawną prezentację, jest trochę mylące. No i jeszcze jedno, CSS i HTML to różne rzeczy, więc nie można ich mylić. CSS to tylko stylizacja, a HTML ma swoją specyfikę, więc ważne, żeby znać te różnice. Nie każdy aspekt da się ogarnąć tylko przez CSS, trzeba też brać pod uwagę kontekst HTML.

Pytanie 9

W jakich formatach powinien być zapisany projekt statycznego banera, aby można go było opublikować w internecie?

A. JPEG i PNG
B. PNG i TIFF
C. RAW i GIF
D. BMP i WMF
Odpowiedź JPEG i PNG jest prawidłowa, ponieważ te formaty graficzne są najczęściej stosowane w publikacji materiałów wizualnych w internecie. Format JPEG (Joint Photographic Experts Group) charakteryzuje się kompresją stratną, co oznacza, że ​​jest idealny do zdjęć i obrazów o bogatej kolorystyce, gdzie niewielka utrata jakości nie wpływa na ogólne wrażenie wizualne. Z kolei format PNG (Portable Network Graphics) obsługuje przezroczystość oraz kompresję bezstratną, co czyni go doskonałym wyborem dla grafik z dużą ilością szczegółów, tekstu lub przezroczystości. Dzięki tym właściwościom, obydwa formaty są zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie publikacji online, umożliwiając szybkie ładowanie stron internetowych oraz zapewniając wysoką jakość wizualną. W kontekście projektowania banerów reklamowych, stosowanie JPEG i PNG gwarantuje, że obrazy będą wyglądać dobrze na różnych urządzeniach i w różnych rozdzielczościach, co jest kluczowe w dzisiejszym zróżnicowanym środowisku użytkowników.

Pytanie 10

Generowanie cyfrowych obrazów w technologii HDR polega na

A. łączeniu kilku zdjęć, z których każde zostało zrobione przy tych samych ustawieniach ekspozycji
B. kolejnej obróbce obrazów o szerokim zakresie dynamiki w jasnych tonach
C. kolejnej obróbce obrazów o szerokim zakresie dynamiki w ciemnych tonach
D. łączeniu kilku zdjęć, z których każde zostało zrobione przy różnych ustawieniach ekspozycji
Technika HDR, czyli High Dynamic Range, polega na połączeniu kilku zdjęć wykonanych w różnych warunkach naświetlenia, co pozwala na uzyskanie obrazu o znacznie szerszym zakresie tonalnym niż w przypadku tradycyjnych fotografii. W praktyce oznacza to, że z każdego zdjęcia wybierane są najlepsze szczegóły w cieniach oraz w jasnych partiach obrazu, co skutkuje bardziej realistycznym odwzorowaniem rzeczywistości. Dobre praktyki w fotografii HDR wymagają od fotografa uwzględnienia odpowiednich parametrów ekspozycji, jak czas naświetlania, przysłona oraz ISO. Przykładowo, do uzyskania HDR można wykorzystać ustawienia: jedno zdjęcie z niską ekspozycją, by uchwycić detale w jasnych fragmentach, drugie z prawidłową ekspozycją dla średnich tonów, a trzecie z długą ekspozycją, aby zarejestrować detale w cieniach. Technika ta znajduje zastosowanie nie tylko w krajobrazie, ale także w architekturze i fotografii wnętrz, gdzie kluczowe jest uchwycenie detali zarówno w jasnych, jak i ciemnych obszarach. Warto pamiętać, że odpowiednie przetwarzanie zdjęć HDR w programach graficznych, takich jak Adobe Photoshop czy Lightroom, jest normą w branży fotograficznej, co pozwala na uzyskanie profesjonalnych rezultatów.

Pytanie 11

Jakie formaty zapisu są używane do archiwizacji i kompresji danych?

A. PSD, RAR, TAR
B. 7Z, OGG, TAR
C. PSD, RAR, AIFF
D. 7Z, RAR, ZIP
Odpowiedź 7Z, RAR, ZIP jest poprawna, ponieważ wszystkie te formaty plików są powszechnie stosowane do archiwizacji i kompresji danych. Format 7Z, wprowadzony przez program 7-Zip, charakteryzuje się wysokim współczynnikiem kompresji, co czyni go idealnym do przechowywania dużych zbiorów danych. RAR to format, który oferuje bogate możliwości kompresji i jest często wykorzystywany do przesyłania plików przez internet. ZIP, z kolei, jest jednym z najstarszych i najczęściej używanych formatów, wspieranym przez wiele systemów operacyjnych i aplikacji. Te formaty są zgodne z różnorodnymi algorytmami kompresji oraz standardami branżowymi, co ułatwia ich zastosowanie w codziennych operacjach związanych z zarządzaniem plikami. Na przykład, kompresując plik w formacie ZIP, użytkownik może zmniejszyć jego rozmiar, co pozwala na oszczędność miejsca na dysku oraz ułatwia przesyłanie plików przez e-mail. Dlatego wybór odpowiednich formatów archiwizacji jest kluczowy dla efektywnego zarządzania danymi.

Pytanie 12

Aby uzyskać panoramiczne zdjęcie z kilku zdjęć cyfrowych, należy użyć polecenia Adobe Photoshop

A. Scal do HDR Pro
B. Wypaczanie marionetkowe
C. Digimarc
D. Photomerge
Photomerge to funkcja Adobe Photoshop, która umożliwia łączenie kilku zdjęć w jedną panoramiczną fotografię. Technika ta polega na automatycznym dopasowywaniu i łączeniu zdjęć na podstawie wspólnych punktów odniesienia, co pozwala na uzyskanie szerokiego ujęcia z zachowaniem szczegółowości. Przykładem zastosowania Photomerge może być tworzenie panoram z serii zdjęć wykonanych z jednego miejsca, takich jak krajobrazy, architektura czy wydarzenia. Użytkownicy powinni pamiętać o technikach fotografowania, takich jak nakładanie zdjęć na siebie oraz zapewnienie jednolitego oświetlenia, co znacząco wpływa na jakość końcowego efektu. Dobre praktyki obejmują także wykorzystywanie statywu oraz stabilizację aparatu, co minimalizuje drgania i poprawia spójność zdjęć. Photomerge jest zgodny z standardami branżowymi, co czyni go niezawodnym narzędziem dla profesjonalnych fotografów oraz amatorów, którzy pragną uzyskać imponujące panoramiczne obrazy.

Pytanie 13

Jakie oprogramowanie jest odpowiednie do tworzenia grafiki w formacie SVG?

A. Photoshop Elements
B. Inkscape
C. Adobe Photoshop
D. Gimp
Inkscape to profesjonalny program do tworzenia grafiki wektorowej, który obsługuje format SVG (Scalable Vector Graphics) w sposób najbardziej optymalny. SVG jest formatem opartym na XML, co pozwala na skalowanie grafik bez strat jakości, co jest kluczowe w projektach webowych oraz przy tworzeniu logo i ilustracji. Inkscape oferuje wiele narzędzi i funkcji, takich jak ścieżki, grupowanie obiektów, efekty, oraz możliwość edycji węzłów, co umożliwia precyzyjne projektowanie. Dzięki wsparciu dla standardów webowych, grafika stworzona w Inkscape może być łatwo integrowana z aplikacjami internetowymi i systemami zarządzania treścią. Przykładowo, wiele firm wykorzystuje Inkscape do tworzenia ikon i grafik, które następnie umieszczają na swoich stronach internetowych, zapewniając równocześnie ich responsywność i estetykę. Użycie Inkscape do tworzenia grafiki SVG wpisuje się w najlepsze praktyki branżowe, gdyż program ten jest dostępny na licencji open source, co czyni go dostępnym dla szerokiego grona użytkowników.

Pytanie 14

Aby zapewnić zgodność kolorystyczną zdjęć cyfrowych przeznaczonych do użycia w projekcie multimedialnym, co należy zrobić po zrobieniu zdjęcia?

A. skalibrować monitor, wprowadzić ustawienia koloru w programie edycyjnym, dopasować parametry monitora.
B. porównać wydruk z cyfrowym obrazem na monitorze, wyretuszować zdjęcie, wykonać próbny wydruk z właściwymi ustawieniami.
C. skonfigurować parametry skanera oraz programów do edycji.
D. sprawdzić ostatni wydruk w odpowiednich warunkach oświetleniowych.
Kalibracja monitora i wprowadzenie odpowiednich ustawień koloru w programie edycyjnym są kluczowe dla zapewnienia zgodności kolorystycznej obrazów cyfrowych. Kalibracja monitora pozwala na precyzyjne odwzorowanie kolorów, co jest niezwykle istotne w projektach multimedialnych, gdzie różnice w kolorze mogą skutkować nieestetycznymi efektami końcowymi. Używając narzędzi kalibracyjnych, takich jak kolorometry, można dostosować parametry monitora, takie jak jasność, kontrast i balans kolorów. Następnie, wprowadzenie ustawień koloru w programie edycyjnym, zgodnych z przestrzenią kolorów używaną w projekcie (np. sRGB, Adobe RGB), zapewnia, że kolory prezentowane na monitorze będą zbliżone do tych, które będą ostatecznie wydrukowane lub wyświetlane. Dobrą praktyką jest również korzystanie z profilowania kolorów, co pozwala na dostosowanie ustawień do indywidualnych potrzeb projektu. Przygotowując się do prezentacji multimedialnej, warto także wykonać próbny wydruk, aby sprawdzić, czy kolory z ekranu odpowiadają tym, które będą widoczne w finalnej wersji. Takie podejście minimalizuje ryzyko błędów kolorystycznych i zapewnia wysoką jakość końcowego produktu.

Pytanie 15

Jaką operację należy wykonać, aby nadać grafice trójwymiarowej realistyczny wygląd, uwzględniając rodzaje powierzchni obiektów oraz ich oświetlenie?

A. Renderowania
B. Rasteryzacji
C. Trasowania
D. Interpolacji
Renderowanie to kluczowy proces w grafice komputerowej, który pozwala na nadanie realistycznego wyglądu grafik trójwymiarowych. Polega on na generowaniu finalnych obrazów na podstawie modeli 3D, tekstur, oświetlenia oraz innych informacji wizualnych. W trakcie renderowania uwzględniane są różnorodne efekty, takie jak cieniowanie, odbicia, refrakcja oraz efekty atmosferyczne. Przykładami zastosowania renderowania są produkcje filmowe, gry komputerowe, a także wizualizacje architektoniczne, gdzie realistyczne przedstawienie obiektów jest kluczowe dla odbioru finalnego produktu. Standardy, takie jak OpenGL czy DirectX, oferują narzędzia, które wspierają proces renderowania, a różnorodne silniki graficzne, takie jak Unreal Engine czy Unity, wykorzystują zaawansowane techniki renderowania, aby osiągnąć jak najwyższą jakość wizualną. Dobre praktyki w renderowaniu obejmują optymalizację sceny, aby zminimalizować czasy renderowania oraz poprawę jakości obrazu poprzez zastosowanie technik antyaliasingu oraz global illumination.

Pytanie 16

W programach Adobe Photoshop i GIMP, zaznaczenie można przekształcić w

A. ścieżkę
B. warstwę korekcyjną
C. inteligentny obiekt
D. maskę dla tekstu
Wybór niepoprawnych odpowiedzi wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące funkcji oferowanych przez programy graficzne. Warstwa dopasowania jest narzędziem służącym do modyfikacji kolorów i tonów w obrazie bez wpływu na oryginalne warstwy, co czyni ją niezwykle przydatną do korekcji barwnej, ale nie jest to funkcja związana z przekształcaniem zaznaczenia. Maska tekstu z kolei pozwala na zastosowanie efektu maskowania do tekstu, co umożliwia tworzenie interesujących efektów wizualnych, ale ponownie nie odnosi się do przekształcania zaznaczenia. Obiekt inteligentny to technologia, która pozwala na zachowanie edytowalnych, wysokiej jakości obrazów w pliku, co daje użytkownikom możliwość wielokrotnego edytowania, ale nie ma związku z konwersją zaznaczenia w ścieżkę. Te odpowiedzi mogą wskazywać na mylne zrozumienie funkcji i narzędzi dostępnych w programach graficznych. Kluczowe jest zrozumienie różnicy między tymi funkcjami a ścieżkami, które są wektorowymi reprezentacjami kształtów i służą do precyzyjnego zaznaczania i edytowania elementów obrazu. Użytkownicy powinni zatem skupić się na podstawowych różnicach pomiędzy typami zaznaczeń oraz ich zastosowaniem w praktyce, aby unikać takich nieporozumień w przyszłości.

Pytanie 17

Na jakość digitalizowanego materiału wideo wpływa rodzaj

A. użytych efektów.
B. algorytmu oraz stopnia kompresji.
C. przygotowania materiału wideo.
D. wykorzystanych filtrów.
Wybór nieprawidłowych aspektów dotyczących jakości digitalizowanego wideo, takich jak zastosowane efekty, montaż czy filtry, prowadzi do niepełnego zrozumienia procesu obróbki wideo. Efekty wizualne, choć mogą znacząco poprawić atrakcyjność materiału, nie wpływają na pierwotną jakość źródłowego wideo. W rzeczywistości, dodanie efektów często wiąże się z dalszym przetwarzaniem obrazu, co może wymagać kolejnych kroków kompresji i wpływać na ostateczny wynik. Z kolei montaż materiału wideo, choć istotny dla narracji i struktury, nie ma bezpośredniego wpływu na jakość techniczną digitalizacji. Podobnie, zastosowanie filtrów, które mogą poprawić estetykę obrazu, nie oddziałuje na podstawowe parametry jakości, takie jak rozdzielczość, bitrate czy metodę kompresji. Zrozumienie, że jakość wideo jest w pierwszej kolejności wynikiem odpowiednich algorytmów kompresji oraz stopnia ich zastosowania, jest kluczowe w pracy z materiałami multimedialnymi. Przemawia za tym konieczność ciągłego monitorowania standardów branżowych, takich jak MPEG oraz przyjęte zasady dotyczące kodowania i dekodowania, w celu optymalizacji jakości obrazu, co jest istotne zarówno w kontekście produkcji profesjonalnych, jak i amatorskich materiałów wideo.

Pytanie 18

Aby zrealizować projekt multimedialny w formie animowanego billboardu zapisanego w formacie GIF, należy wykorzystać program

A. Adobe Photoshop
B. Audacity
C. Adobe Reader
D. Inkscape
Adobe Photoshop jest programem graficznym, który umożliwia tworzenie i edytowanie grafik rastrowych oraz animacji w formacie GIF. Jako narzędzie szeroko stosowane w branży kreatywnej, Photoshop oferuje zaawansowane funkcje edycyjne, takie jak warstwy, filtry, efekty specjalne oraz możliwość animacji klatek. Aby stworzyć animowany billboard w formacie GIF, użytkownik może skorzystać z funkcji 'Timeline', która pozwala na animowanie warstw w czasie. Przykładowo, można stworzyć serię obrazów, które będą animowane w odpowiednich interwałach czasowych, co skutkuje płynnością animacji. Dodatkowo, Photoshop umożliwia eksport gotowej animacji do formatu GIF, co jest standardem w branży. Używanie Photoshopa w tym kontekście jest zgodne z najlepszymi praktykami, ponieważ pozwala na kontrolę nad każdym aspektem wizualnym projektu, od kolorystyki po detale animacji, co jest kluczowe w kontekście marketingu i promocji wizualnej. Takie podejście zwiększa efektywność komunikacji wizualnej oraz przyciąga uwagę odbiorców.

Pytanie 19

Linie prowadzące na zamieszczonym obrazie wskazują na kompozycję

Ilustracja do pytania
A. według zasady trójpodziału
B. według zasady złotej spirali
C. symetryczną
D. asymetryczną
Linie wiodące na zdjęciu wyznaczają kompozycję symetryczną, w której centralny punkt znajduje się na osi symetrii biegnącej przez środek kadru. W takim układzie elementy po lewej i prawej stronie są zrównoważone wizualnie, co nadaje zdjęciu harmonijny i uporządkowany wygląd. Kompozycja symetryczna jest szczególnie skuteczna w fotografii architektury, ponieważ podkreśla rytm i powtarzalność elementów, takich jak kolumny i łuki. W tym przypadku linie wiodące, biegnące równolegle od przodu ku centrum, prowadzą wzrok widza w kierunku centralnego punktu – popiersia na końcu korytarza.

Pytanie 20

Który z poniższych formatów nie jest formatem plików wideo?

A. MOV
B. RAW
C. FLV
D. AVI
Format RAW nie jest standardowym formatem plików wideo, lecz odnosi się do surowych danych, które są często generowane przez aparaty fotograficzne lub skanery. Pliki RAW zawierają nieprzetworzone informacje o obrazie, a ich głównym celem jest zapewnienie maksymalnej jakości i elastyczności podczas edycji. W kontekście wideo, pliki RAW mogą być używane przez profesjonalne kamery filmowe, jednak w tym przypadku są one zazwyczaj poddawane dalszej obróbce i kodowaniu w bardziej powszechnych formatach, takich jak ProRes czy DNxHD. Użycie plików RAW w produkcji filmowej pozwala na uzyskanie lepszej kontroli nad kolorami, ekspozycją i innymi parametrami obrazu, co jest szczególnie cenione w pracy postprodukcyjnej. W przeciwieństwie do RAW, formaty takie jak MOV, FLV i AVI są standardowymi formatami plików wideo, które zawierają skompresowane dane wideo oraz audio, co czyni je bardziej odpowiednimi do szerokiego zastosowania w odtwarzaniu i dystrybucji multimediów.

Pytanie 21

Które z poniższych stwierdzeń odnosi się do obrazów tworzonych w programach do edycji grafiki rastrowej?

A. Składają się z określonej liczby pikseli
B. Można je zmieniać wielokrotnie bez utraty jakości
C. Można je powiększać bez utraty jakości
D. Są opisane matematycznie z użyciem figur geometrycznych
Obrazy rastrowe, znane również jako bitmapy, są zbudowane z pikseli, które tworzą siatkę. Każdy piksel ma określony kolor, a ich liczba i rozmieszczenie dają efekt wizualny. W związku z tym obrazy rastrowe mają ściśle określoną rozdzielczość, np. 1920x1080 pikseli. Zmiana rozmiaru takiego obrazu, na przykład powiększanie go, prowadzi do utraty jakości, ponieważ program musi interpolować dodatkowe piksele, co może skutkować rozmyciem. W praktyce, obrazy rastrowe są często wykorzystywane w projektowaniu stron internetowych, grafice cyfrowej czy edycji zdjęć. Standardy takie jak JPEG, PNG czy GIF to popularne formaty plików rastrowych. Zrozumienie tego, jak działają obrazy rastrowe, jest kluczowe dla każdego grafika i projektanta, ponieważ pozwala na skuteczniejsze zarządzanie jakością i rozmiarem obrazów w projektach graficznych.

Pytanie 22

Aby stworzyć stronę tytułową prezentacji opartej na kolażu zdjęć, należy skorzystać z oprogramowania

A. Adobe Photoshop
B. Ashampoo Snap
C. Prezi
D. Picture Manager
Adobe Photoshop jest uznawany za jeden z najpotężniejszych programów do edycji grafiki rastrowej, co czyni go idealnym narzędziem do zaprojektowania strony tytułowej prezentacji opartej na kolażu zdjęć. Jego zaawansowane funkcje pozwalają na precyzyjne manipulowanie obrazami, co umożliwia tworzenie profesjonalnie wyglądających kompozycji. Można swobodnie korzystać z warstw, co ułatwia organizację elementów graficznych. Dzięki bogatej bibliotece filtrów i efektów, użytkownik może dodać unikalne akcenty, które wyróżnią prezentację. Przykładowo, użycie narzędzia do korekcji kolorów pozwala na harmonizację tonów zdjęć, a funkcja maskowania umożliwia płynne łączenie różnych obrazów bez widocznych krawędzi. Ponadto, Photoshop wspiera różne formaty plików, co pozwala na łatwe eksportowanie gotowego projektu do formatu odpowiedniego dla prezentacji multimedialnych, jak np. JPEG lub PNG. Warto również podkreślić, że znajomość Photoshopa to powszechnie ceniona umiejętność w branży kreatywnej, co sprawia, że inwestycja w naukę tego programu przynosi długoterminowe korzyści.

Pytanie 23

Jakie kroki należy podjąć, aby zaktualizować stronę internetową firmy w celu jej prawidłowego wyświetlania na urządzeniach mobilnych, jeżeli korzysta ona z szablonu opartego na tabelach, zawiera dużą ilość prezentacji Flash i została napisana w kodzie XHTML 1.01?

A. Przepisać kod w HTML5, w tym znaczniki tabeli szablonu, a także usunąć wszystkie prezentacje Flash
B. Całą witrynę stworzyć w Flashu
C. Opracować szablon oparty na elementach blokowych CSS, zastąpić prezentacje Flash formatami, które nie wymagają wtyczek (pluginów), ładowanymi "na żądanie"
D. Opracować szablon na podstawie elementów blokowych CSS, przepisać kod w HTML5, usunąć wszystkie prezentacje Flash
Propozycje, które zakładają przepisanie kodu w HTML5, ale nie uwzględniają zmiany podejścia do layoutu poprzez CSS, pomijają kluczowy aspekt responsywności. HTML5 to nowoczesny standard, który rzeczywiście wspiera wiele funkcji i rozwiązań, ale korzystanie z tabel do budowy struktury strony internetowej jest nieefektywne, zwłaszcza w kontekście wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Tabele nie są elastyczne i ich użycie może prowadzić do problemów z dostępnością oraz trudności w dostosowywaniu układu do różnych ekranów. Ponadto, pozostawienie prezentacji Flash w witrynie, nawet jeśli kod zostałby przepisany na HTML5, kłóci się z zasadami nowoczesnego projektowania. Flash jest technologią, która wymaga wtyczek, co jest problematyczne na wielu urządzeniach mobilnych i może ograniczać użytkowników, którzy nie są w stanie zainstalować dodatkowego oprogramowania. Ostatecznie, pomijanie konieczności przemyślenia struktury witryny oraz nieusunięcie przestarzałych technologii, takich jak Flash, prowadzi do utworzenia strony, która nie spełnia współczesnych standardów dostępności i użyteczności. Takie podejścia mogą skutkować nie tylko negatywnym odbiorem przez użytkowników, ale także obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania, co jest kluczowe dla widoczności witryny w Internecie.

Pytanie 24

Która z usług jest dedykowana do modyfikacji opublikowanych na stronie internetowej treści zawierających zdjęcia?

A. FTP
B. DNS
C. DHCP
D. SSH
Wybór odpowiedzi SSH (Secure Shell), DNS (Domain Name System) i DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) jest nieprawidłowy, ponieważ te usługi pełnią różne funkcje, które nie są związane bezpośrednio z aktualizacją treści na stronach internetowych. SSH to protokół umożliwiający bezpieczny dostęp do zdalnych systemów komputerowych, głównie w celu zarządzania i administracji serwerami, a nie do przesyłania plików. Choć przez SSH można również przesyłać pliki, nie jest to jego główny cel ani standardowe zastosowanie w kontekście publikacji treści na stronach internetowych. DNS, z kolei, odpowiada za tłumaczenie nazw domen na adresy IP, co jest kluczowe dla działania internetowych usług, ale nie dotyczy aktualizacji treści. DHCP zajmuje się przydzielaniem dynamicznych adresów IP urządzeniom w sieci lokalnej, co również nie ma związku z procesem publikacji i aktualizacji artykułów. W kontekście zarządzania treściami, wybór protokołu przetwarzania plików jest kluczowy, a zrozumienie różnych protokołów sieciowych i ich zastosowań jest niezbędne dla efektywnego administrowania stronami internetowymi. Zamiast korzystać z protokołów nieodpowiednich do tego celu, jak DNS czy DHCP, warto skupić się na narzędziach stworzonych specjalnie do transferu plików, takich jak FTP.

Pytanie 25

Metoda addytywna uzyskiwania kolorów polega na

A. odejmowaniu świateł o kolorach: niebieskozielonym, purpurowym, żółtym
B. dodawaniu świateł o kolorach podstawowych: niebieskozielonym, purpurowym, żółtym
C. odejmowaniu świateł o kolorach: czerwonym, zielonym, niebieskim
D. dodawaniu świateł o kolorach podstawowych: czerwonym, zielonym, niebieskim
Addytywna metoda mieszania barw, znana także jako metoda addytywna, polega na łączeniu świateł o barwach podstawowych: czerwonej, zielonej i niebieskiej (RGB). Ta technika jest powszechnie stosowana w technologii wyświetlania, jak monitory komputerowe, telewizory i urządzenia mobilne. W praktyce oznacza to, że różne intensywności tych trzech kolorów mogą być łączone, tworząc szeroką gamę barw. Na przykład, połączenie intensywnego czerwonego i zielonego światła skutkuje powstaniem żółtego koloru, a połączenie wszystkich trzech kolorów w równych ilościach generuje białe światło. Metoda ta opiera się na właściwościach percepcji kolorów przez ludzkie oko, które jest wrażliwe na różne długości fal świetlnych. W kontekście standardów branżowych, metoda RGB jest używana w systemach komputerowych oraz w grafice cyfrowej, gdzie precyzyjna kontrola nad barwą jest kluczowa dla uzyskania oczekiwanych efektów wizualnych.

Pytanie 26

Tworzenie animacji w programie Adobe Photoshop realizowane jest poprzez

A. skrypt Procesor obrazów
B. polecenie Stykówka
C. panel Oś czasu
D. panel Nawigator
Panel Oś czasu w programie Adobe Photoshop służy do projektowania przebiegu animacji poprzez umożliwienie użytkownikowi zarządzania kluczowymi klatkami oraz czasem ich trwania. W przeciwieństwie do innych narzędzi, takich jak Nawigator czy procesory obrazów, Oś czasu jest dedykowana do animacji, co czyni ją kluczowym elementem w tworzeniu ruchomych obrazów. Umożliwia użytkownikom dodawanie i edytowanie warstw w określonych punktach czasu, co pozwala na precyzyjne kontrolowanie każdego aspektu animacji. Dobrą praktyką jest korzystanie z funkcji wygładzania przejść pomiędzy klatkami, co nadaje animacji bardziej płynny i profesjonalny wygląd. Można również wyeksportować animację do formatu GIF lub jako film, co daje szerokie możliwości prezentacji. Zrozumienie działania panelu Oś czasu i umiejętność jego wykorzystania są kluczowe dla każdego, kto planuje tworzyć efektywne wizualizacje i animacje w Photoshopie.

Pytanie 27

Funkcja w programie Corel Draw, która pozwala na zmianę kształtu obiektu przedstawionego na rysunku, to

Ilustracja do pytania
A. rysunek odręczny
B. wskaźnik
C. środki artystyczne
D. kształt
Narzędzie „kształt” w programie Corel Draw pozwala na deformację obiektów poprzez manipulowanie ich węzłami i uchwytami. Dzięki temu można precyzyjnie dostosować kształt obiektu, zmieniając jego krzywizny lub dodając nowe węzły. Jest to jedno z podstawowych narzędzi edycji wektorowej, które pozwala na tworzenie niestandardowych i kreatywnych form.

Pytanie 28

W jakim trybie kolorystycznym powinno być zapisane zdjęcie cyfrowe, które ma być użyte w publikacji opracowywanej przez drukarnię offsetową?

A. Lab
B. CMYK
C. RGB
D. HSL
Odpowiedź CMYK jest prawidłowa, ponieważ ten tryb koloru jest standardem w druku offsetowym. CMYK, co oznacza cyjan, magentę, żółty i czarny, jest modelowym przestrzenią barw używaną w procesie druku kolorowego. W odróżnieniu od RGB, który jest przeznaczony głównie dla wyświetlaczy i urządzeń elektronicznych, CMYK jest stosowany do reprodukcji kolorów na papierze. W praktyce, podczas przygotowywania materiałów do druku, konieczne jest konwersja obrazów RGB na CMYK, aby zapewnić, że kolory będą wyglądać zgodnie z zamierzeniami po wydruku. Używanie CMYK pozwala na precyzyjne odwzorowanie kolorów, co jest kluczowe w przypadku publikacji, które muszą mieć spójny i profesjonalny wygląd. Ponadto, dobrym zwyczajem jest wstępne sprawdzenie kolorów przy użyciu próbnego druku, aby potwierdzić, że kolory po wydruku odpowiadają tym z projektu.

Pytanie 29

Element kokpitu WordPressa do zarządzania dodatkami widoczny na ilustracji jest oznaczony

Ilustracja do pytania
A. liczbą 4
B. liczbą 2
C. liczbą 3
D. liczbą 1
Element kokpitu WordPressa do zarządzania dodatkami, czyli wtyczkami, został oznaczony cyfrą 4. W tej sekcji możesz dodawać, usuwać oraz zarządzać wtyczkami, które rozszerzają funkcjonalność strony internetowej. Jest to kluczowe narzędzie, które pozwala na dostosowanie strony do indywidualnych potrzeb użytkownika.

Pytanie 30

Jakie narzędzia do retuszu muszą mieć określone źródło klonowania przed ich pierwszym użyciem?

A. Wyostrzanie i rozjaśnianie
B. Korekta czerwonych oczu i łatka
C. Pędzel korygujący i stempel
D. Pędzel korygujący punktowy i pędzel historii
Pędzel korygujący i stempel to narzędzia, które wymagają zdefiniowanego źródła klonowania przed ich użyciem, ponieważ ich działanie opiera się na przenoszeniu lub kopiowaniu pikseli z jednego obszaru obrazu do drugiego. W przypadku pędzla korygującego, użytkownik wybiera obszar, który ma być użyty jako źródło do korygowania defektów na obrazie, co pozwala na precyzyjne poprawki, takie jak usuwanie niedoskonałości skóry czy plam. Stempel działa na podobnej zasadzie, kopiuje fragmenty obrazu z jednego miejsca i nakłada je na inne, co jest niezwykle przydatne w retuszu zdjęć. W praktyce, dobre praktyki retuszerskie nakazują, aby przed przystąpieniem do pracy z tymi narzędziami, dokładnie zdefiniować źródło klonowania, aby uzyskać naturalne i spójne efekty. Niezdefiniowanie źródła może prowadzić do nieestetycznych rezultatów i zwiększonego ryzyka niejednorodności, co jest niepożądane w profesjonalnej obróbce zdjęć.

Pytanie 31

AVI to format przechowywania

A. wyłącznie ścieżek wideo
B. wyłącznie ścieżek audio
C. ścieżek dźwiękowych oraz obrazów wideo
D. szablonu witryny internetowej
Format AVI (Audio Video Interleave) jest jednym z najpopularniejszych formatów plików multimedialnych używanych do przechowywania zarówno ścieżek audio, jak i wideo. Został opracowany przez firmę Microsoft w 1992 roku jako część technologii Multimedia Windows. AVI umożliwia synchronizację dźwięku i obrazu, co czyni go idealnym wyborem dla różnych aplikacji, takich jak odtwarzanie filmów, prezentacje multimedialne czy produkcja wideo. Dzięki swojej elastyczności, AVI wspiera różne kodeki audio i wideo, co pozwala na dostosowanie jakości i rozmiaru plików w zależności od potrzeb użytkownika. Przykładowo, pliki AVI można wykorzystać w programach do edycji wideo, takich jak Adobe Premiere Pro, gdzie można łączyć różne ścieżki audio i wideo w jednym projekcie. W praktyce, użytkownicy często stosują AVI do archiwizacji materiałów wideo, ze względu na jego powszechność oraz wsparcie w wielu odtwarzaczach multimedialnych i systemach operacyjnych. Warto również zauważyć, że w kontekście standardów branżowych, AVI jest często porównywany z nowszymi formatami, takimi jak MP4, które oferują lepszą kompresję, ale AVI nadal pozostaje istotnym formatem w wielu zastosowaniach multimedialnych.

Pytanie 32

Który sposób fotografowania umożliwia najbardziej zaawansowane dostosowanie wszystkich kluczowych parametrów w aparacie?

A. Auto
B. Program
C. Manualny
D. Tv – preselekcja czasu
Tryb manualny to najbardziej zaawansowany sposób fotografowania, który daje fotograficzce lub fotografowi pełną kontrolę nad wszystkimi podstawowymi parametrami ekspozycji, czyli czasem naświetlania, przysłoną oraz ISO. W trybie manualnym można indywidualnie ustawiać te wartości, co pozwala na precyzyjne dostosowanie parametrów do warunków oświetleniowych oraz artystycznych zamierzeń. Na przykład, w sytuacjach z trudnymi warunkami oświetleniowymi, takimi jak fotografowanie w blasku słońca lub w cieniu, możliwość manualnego dostosowania przysłony i czasu naświetlania umożliwia uzyskanie pożądanej głębi ostrości oraz zamrożenia ruchu. Dodatkowo, w trybie manualnym można swobodnie eksperymentować z efektami artystycznymi, takimi jak efekt bokeh, poprzez odpowiedni dobór wartości przysłony. Warto również zauważyć, że umiejętność korzystania z trybu manualnego jest często uważana za standard w profesjonalnej fotografii, co może mieć wpływ na postrzeganie profesjonalizmu fotografa. Wiedza o tym, jak łączyć różne ustawienia, jest kluczowa w dążeniu do uzyskania zamierzonych efektów wizualnych.

Pytanie 33

Jakiej częstotliwości używa CD-Audio do odwzorowywania dźwięku?

A. 22 kHz
B. 44 kHz
C. 33 kHz
D. 11 kHz
Dźwięk w formacie CD-Audio jest próbkowany z częstotliwością 44,1 kHz, co oznacza, że w ciągu jednej sekundy dokonuje się 44 100 próbek. Taka częstotliwość została przyjęta jako standard, ponieważ jest wystarczająca do wiernego odwzorowania dźwięku w zakresie słyszalnym dla ludzkiego ucha, które wynosi od 20 Hz do 20 kHz. Wybór 44,1 kHz wynika z zasady Nyquista, która sugeruje, że aby dokładnie odwzorować sygnał analogowy, należy próbować go z częstotliwością co najmniej dwa razy większą od najwyższej częstotliwości, jaką chcemy uchwycić. Dodatkowo, w praktyce, takie próbkowanie pozwala na uzyskanie wysokiej jakości dźwięku, co jest kluczowe w produkcji muzyki i nagraniach profesjonalnych. W standardzie CD-Audio zastosowano także kompresję 16-bitową, co zwiększa dynamikę dźwięku i zapewnia bogatsze brzmienie. Warto zauważyć, że standard ten jest szeroko stosowany w branży muzycznej i jest podstawą dla wielu formatów audio, co czyni go fundamentalnym elementem w kontekście jakości nagrań."

Pytanie 34

Technika używana w animacji do płynnego przekształcania jednego obiektu w inny nosi nazwę

A. morfing
B. modelowanie
C. rendering
D. głębia
Morfing to technika animacji, która umożliwia płynne przejście jednego obrazu w drugi, co jest szczególnie przydatne w tworzeniu efektów wizualnych w filmach i grach komputerowych. Proces ten polega na modyfikacji kształtu, kolorów oraz tekstur obiektów, co pozwala na uzyskanie efektu transformacji, który jest zarówno estetyczny, jak i angażujący dla widza. W praktyce, morfing jest często stosowany w produkcjach filmowych do tworzenia scen, w których postacie mogą zmieniać swój wygląd lub przekształcać się w inne obiekty. Przykładem może być film "Terminator 2", gdzie postać T-1000 przyjmuje różne formy. Warto również zwrócić uwagę, że morfing jest wykorzystywany w reklamach i teledyskach, gdzie wizualne efekty przyciągają uwagę widza. Dobrą praktyką w animacji jest stosowanie morfingu w sposób, który wzmacnia narrację, a nie odwraca od niej uwagę. Dzięki zastosowaniu algorytmów przekształcania, morfing stał się integralną częścią współczesnej sztuki wizualnej i animacji.

Pytanie 35

Jaką przestrzeń kolorystyczną rekomenduje się do użycia w Adobe Photoshop?

A. PCS
B. RGB
C. CMYK
D. Skala szarości
Odpowiedź RGB jest prawidłowa, ponieważ przestrzeń barwna RGB (Red, Green, Blue) jest standardem kolorów używanym w większości aplikacji do edycji grafiki, w tym Adobe Photoshop. RGB opiera się na trzech podstawowych kolorach światła, co czyni go idealnym do pracy z wyświetlaczami, które emitują światło. Umożliwia on uzyskanie szerokiego zakresu kolorów i jest szczególnie przydatny w sytuacjach, gdy projektowane są obrazy przeznaczone do publikacji w Internecie lub na innych cyfrowych nośnikach. Przykładowo, dla projektów webowych, takich jak grafiki na strony internetowe czy banery reklamowe, RGB zapewnia lepszą jakość kolorów na ekranach niż inne przestrzenie kolorów. Dobrą praktyką jest zawsze rozpoczynanie pracy w RGB, a następnie konwertowanie do CMYK tylko wtedy, gdy przygotowujemy materiały do druku, co pozwala zachować jak największą jakość kolorów.

Pytanie 36

W trakcie realizacji publikacji multimedialnej w programach graficznych istnieje możliwość skonfigurowania automatycznego tworzenia kopii zapasowej

A. w regularnych odstępach czasowych
B. gdy rozdzielczość przekroczy 72 ppi
C. za każdym razem po dodaniu nowego elementu graficznego do projektu
D. gdy rozmiar pliku graficznego przekroczy ustaloną wartość
Odpowiedź 'w powtarzalnych odstępach czasu' jest prawidłowa, ponieważ wiele programów graficznych oferuje funkcjonalność automatycznego tworzenia kopii zapasowych, która może być skonfigurowana w regularnych interwałach czasowych. Umożliwia to użytkownikom ochronę ich pracy przed utratą danych, co jest szczególnie istotne w przypadku długoterminowych projektów. Przykładowo, programy takie jak Adobe Photoshop czy Illustrator pozwalają na ustawienie automatycznych kopii zapasowych co określony czas, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania danymi. Takie podejście nie tylko minimalizuje ryzyko utraty danych, ale również pozwala na łatwe przywracanie wcześniejszych wersji pracy, co jest nieocenione w przypadku wprowadzania dużych zmian. W kontekście standardów branżowych, automatyczne kopie zapasowe są kluczowym elementem strategii zarządzania danymi w każdej organizacji zajmującej się projektowaniem graficznym, co zapewnia ciągłość pracy oraz efektywność w realizacji projektów.

Pytanie 37

Czy wraz ze zwiększeniem stopnia kompresji materiału dźwiękowego w formie cyfrowej następuje?

A. poprawa jakości dźwięku
B. redukcja liczby kanałów
C. pogorszenie jakości dźwięku
D. wzrost liczby kanałów
Wzrost stopnia kompresji materiału dźwiękowego jest procesem, w którym dane audio są redukowane, aby zmniejszyć ich rozmiar. Zasadniczo, im wyższy stopień kompresji, tym więcej informacji dźwiękowych zostaje usuniętych, co prowadzi do pogorszenia jakości dźwięku. Kompresja stratna, jak MP3, polega na eliminacji dźwięków, które są mniej słyszalne dla ludzkiego ucha, ale to także oznacza, że oryginalny materiał dźwiękowy nie może być w pełni odtworzony. Przykładem może być użycie niskiej jakości ustawień kompresji w produkcji muzycznej, co skutkuje słabszą jakością odtwarzania na systemach audio o wysokiej rozdzielczości. W branży audio, standardy takie jak FLAC oferują kompresję bezstratną, która zachowuje wszystkie szczegóły dźwięku, dlatego w profesjonalnych nagraniach preferuje się tego rodzaju formaty, aby uzyskać jak najlepszą jakość dźwięku.

Pytanie 38

Jakie są współrzędne w modelu kolorów HSL?

A. odcień, separacja, oświetlenie
B. barwa, nasycenie, jasność
C. barwa, saturacja, oświetlenie
D. kontrast, nasycenie, jasność
Odpowiedź 'barwa, nasycenie, jasność' jest jak najbardziej trafna! Te trzy elementy to istota modelu kolorów HSL. Barwa to najzwyczajniej w świecie odcień koloru, jak np. czerwony czy niebieski. Nasycenie z kolei mówi nam, jak intensywny jest dany kolor – czy jest ostry i żywy, czy może przytłumiony. A jasność to to, jak jasny lub ciemny kolor wygląda w porównaniu do czerni i bieli. Dzięki modelowi HSL można łatwo pracować z kolorami, zwłaszcza w programach graficznych jak Photoshop. To proste narzędzie pozwala na bardziej intuicyjne mieszanie kolorów i zyskuje popularność w branży, bo jest bardziej przyjazne dla artystów, którzy często wolą pracować w HSL niż w RGB. Warto z niego korzystać, zwłaszcza gdy zależy nam na ładnych, harmonijnych zestawieniach kolorystycznych.

Pytanie 39

Jaką funkcję pełni program OCR?

A. redukowanie rozmiaru pliku ze zeskanowanym materiałem
B. eliminacja szumów w zeskanowanym materiale
C. zwiększenie rozdzielczości skanowanego dokumentu
D. stworzenie edytowalnego pliku tekstowego
Program OCR, czyli optyczne rozpoznawanie znaków, jest technologią umożliwiającą przekształcenie zeskanowanych dokumentów oraz obrazów tekstu w edytowalne formaty tekstowe. Kluczowym aspektem działania OCR jest analiza struktury tekstu, co pozwala na identyfikację liter, cyfr i symboli. Dzięki temu użytkownicy mogą tworzyć dokumenty, które można skutecznie edytować, przeszukiwać i archiwizować, co znacznie ułatwia pracę w biurze czy podczas codziennych zadań. Przykładowo, firma może zeskanować faktury i przy użyciu technologii OCR przekształcić je w formaty, które można edytować w edytorach tekstu. Oprócz tego, systemy OCR są integralnym elementem procesów zarządzania dokumentami, wspierając organizacje w automatyzacji obiegu dokumentów oraz redukcji kosztów związanych z obiegiem papierowym. W branży IT standardy, takie jak ISO 19005-1, które dotyczą archiwizacji dokumentów elektronicznych, podkreślają ważność zastosowania technologii OCR w kontekście efektywnego zarządzania informacjami.

Pytanie 40

Aby zamieścić utwór muzyczny na platformie YouTube, należy go przekształcić do formatu

A. MSDVD
B. MP4
C. MSWMM
D. SVG
Format MP4 (MPEG-4 Part 14) jest jednym z najpopularniejszych formatów plików multimedialnych, szeroko stosowanym w branży internetowej, w tym na platformach takich jak YouTube. Jego kluczową zaletą jest zdolność do efektywnego kompresowania danych audio i wideo, co pozwala na zachowanie wysokiej jakości przy stosunkowo niewielkiej wielkości pliku. Dodatkowo, MP4 obsługuje różne kodeki, co sprawia, że jest wszechstronny i kompatybilny z wieloma urządzeniami oraz systemami operacyjnymi. Przykładem zastosowania formatu MP4 może być publikowanie teledysków, wykładów lub prezentacji online. Warto zaznaczyć, że dobre praktyki w zakresie publikacji treści wideo na YouTube zalecają stosowanie MP4 jako preferowanego formatu, co jest zgodne z oficjalnymi wytycznymi platformy. W ten sposób twórcy mogą mieć pewność, że ich materiały będą odtwarzane bez problemów na większości urządzeń oraz w różnych przeglądarkach internetowych.