Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 7 maja 2025 21:04
  • Data zakończenia: 7 maja 2025 21:30

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Czas potrzebny na naprawę jednego wtryskiwacza (demontaż, wymiana końcówki, regulacja oraz montaż) wynosi 1 godzinę. Jaka powinna być cena za naprawę wtryskiwaczy w silniku czterocylindrowym, aby osiągnąć zysk w wysokości 200 zł, przy założeniu, że koszt jednej roboczogodziny to 100 zł?

A. 700 zł
B. 600 zł
C. 500 zł
D. 400 zł
Wielu ludzi, analizując koszty naprawy wtryskiwaczy, może popełnić błąd w myśleniu, zakładając, że cena powinna być równo proporcjonalna do liczby wtryskiwaczy bez uwzględnienia kosztów robocizny oraz zysku. Odpowiedzi takie jak 400 zł mogą wynikać z błędnego założenia, że sama robocizna pokrywa całkowity koszt usługi. W rzeczywistości, aby firma mogła funkcjonować efektywnie, musi również uwzględniać zysk. Ponadto, odpowiedzi takie jak 500 zł czy 700 zł mogą być wynikiem niepoprawnego zrozumienia wartości dodanej, jaką przynosi usługa oraz błędnego oszacowania kosztów robocizny. Kluczowe jest zrozumienie, że w branży napraw samochodowych ceny powinny nie tylko odzwierciedlać koszty, ale również umożliwiać generowanie zysku, który jest niezbędny do rozwoju firmy. Ostatecznie, poprawna kalkulacja powinna uwzględniać zarówno wydatki na robociznę, jak i zysk, co czyni odpowiedź 600 zł jedyną sensowną w kontekście tej analizy.

Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Który z poniższych wałów powinno się użyć do wałowania pola po przeprowadzeniu orki, aby przyspieszyć proces osiadania gleby?

A. Campbella.
B. Gładki.
C. Kolczatkę.
D. Croskill.
Wybór wałów do wałowania gleby po orce wymaga nie tylko znajomości ich typów, ale także ich funkcji i zastosowania w praktyce rolniczej. Wał Croskill, mimo że jest popularnym narzędziem, nie jest optymalny do przyspieszania osiadania gleby. Jego konstrukcja, która opiera się na zastosowaniu ostrych zębów, skupia się głównie na rozdrabnianiu i mieszaniu wierzchniej warstwy gleby, co może prowadzić do nadmiernego rozluźnienia struktury gleby i nieefektywnego osiadania. Takie działanie może powodować, że gleba pozostaje zbyt luźna, co w efekcie może skutkować problemami z przesiąkliwością i retencją wody. Z kolei wał kolczatka, zaprojektowany do tworzenia otworów w glebie, ma na celu poprawę napowietrzenia, co jest korzystne, ale nie wpływa bezpośrednio na przyspieszenie osiadania gleby. Użycie tego typu wału może prowadzić do niepożądanych efektów, takich jak zwiększenie erozji powierzchniowej. Gładki wał, mimo że doskonale sprawdza się w wyrównywaniu powierzchni, nie ma wystarczającej siły do zagęszczania gleby, co czyni go niewłaściwym wyborem w kontekście przyspieszania osiadania gleby. W kontekście procesów agrotechnicznych kluczowe jest zrozumienie specyfiki każdego z narzędzi oraz ich wpływu na strukturę gleby, aby uniknąć typowych błędów, które mogą prowadzić do osłabienia jakości upraw oraz ich wydajności.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Jeśli w pasach słomy za kombajnem widoczne są kłosy z niewymłóconym ziarnem, mimo że zespół młócący jest prawidłowo ustawiony, to co może być tego przyczyną?

A. przepełnionym zbiornikiem ziarna
B. zużyciem zespołu omłotowego
C. zbyt dużą prędkością nagarniacza
D. zapchaniem zespołu czyszczącego
Przyczyny występowania kłosów z niewymłóconym ziarnem są złożone i mogą być mylnie interpretowane w kontekście nieprawidłowych ustawień maszyny. Zapchanie zespołu czyszczącego, mimo że również może prowadzić do problemów w młóceniu, nie jest bezpośrednią przyczyną pozostawiania kłosów w słomie. Zespół czyszczący ma na celu usuwanie zanieczyszczeń oraz plew po młóceniu, a nie oddzielanie ziarna od kłosów. Zbyt duża prędkość nagarniacza również nie jest adekwatnym wyjaśnieniem, ponieważ jego zadaniem jest tylko transportowanie zboża do zespołu omłotowego, a nie decydowanie o efektywności oddzielania ziarna. Co więcej, przepełniony zbiornik ziarna może prowadzić do problemów z załadunkiem, ale nie ma żadnego wpływu na proces omłotu. W rzeczywistości, takie błędne wnioski mogą wynikać z niepełnego zrozumienia działania maszyny oraz jej poszczególnych komponentów. Kluczowe jest, aby użytkownicy kombajnów mieli świadomość roli, jaką odgrywa każdy element, oraz pamiętali o regularnych przeglądach i konserwacji urządzeń, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży rolniczej.

Pytanie 7

Jakiego typu przenośnik należy użyć do transportowania korzeni roślin okopowych na wyższej płaszczyźnie lekko nachylonej w stosunku do poziomu?

A. Wibracyjny
B. Zabierakowy
C. Wałkowy
D. Kubełkowy
Kubełkowy przenośnik, mimo że jest często używany w transporcie sypkich materiałów, nie jest najbardziej odpowiednim rozwiązaniem dla transportu korzeni roślin okopowych, szczególnie na nachylonej powierzchni. Jego konstrukcja opiera się na kubełkach, które poruszają się w pionie, co może prowadzić do zgniecenia i uszkodzenia delikatnych korzeni podczas podnoszenia. Ponadto, kubełkowe przenośniki są najbardziej efektywne w transporcie materiałów sypkich, a nie w przypadku dużych, nieregularnych kształtów, jak korzenie. Wibracyjne przenośniki, z drugiej strony, działają na zasadzie drgań, co również może być niewłaściwe dla transportu korzeni, ponieważ nie zapewniają one stabilnego i kontrolowanego ruchu, co zwiększa ryzyko uszkodzeń. Wałkowe przenośniki, chociaż są efektywne w transporcie płaskich przedmiotów, również nie są przeznaczone do transportu nieregularnych kształtów, takich jak korzenie, co może prowadzić do ich zsuwania się i strat. Powszechnym błędem jest przekonanie, że każdy typ przenośnika można zastosować do dowolnego materiału. Kluczowe jest zrozumienie specyfiki transportowanego materiału oraz dostosowanie technologii transportowej do jego właściwości, co w przypadku korzeni roślin okopowych jednoznacznie wskazuje na przenośnik zabierakowy jako najlepszy wybór.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Który przenośnik kubełkowy jest sprawny technicznie, jeżeli wiadomo, że na skutek naturalnego zużycia eksploatacyjnego dopuszczalny jest spadek wydajności o 5% i zwiększenie zapotrzebowania na moc o 10%?

Parametr/opis pracyWartość nominalnaWartość zaobserwowana dla poszczególnych przenośników
P-Nr 1P-Nr 2P-Nr 3P-Nr 4
Wydajność przenośnika [kg/h]100009500900098009700
Zapotrzebowanie na moc [kW]3,03,02,93,23,1
Zaczepianie kubeków [TAK/NIE]NIENIENIETAKNIE
Ukośne przesuwanie się taśmy [TAK/NIE]NIETAKNIENIENIE

A. P-Nr 2
B. P-Nr 1
C. P-Nr 3
D. P-Nr 4
Przenośnik kubełkowy P-Nr 4 jest uznawany za sprawny technicznie, co można wyjaśnić poprzez analizę jego parametrów operacyjnych. Wydajność tego przenośnika wynosi 9700 kg/h, co jest zgodne z dopuszczalnym spadkiem wydajności o 5%, co oznacza, że minimalna akceptowalna wydajność wynosi 9500 kg/h. Dodatkowo, zapotrzebowanie na moc wynoszące 3,1 kW jest również odpowiednie, ponieważ przekracza dopuszczalne zwiększenie o 10% w stosunku do normy, która wynosi maksymalnie 3,3 kW. Również ważnym aspektem oceny sprawności technicznej jest fakt, że P-Nr 4 nie wykazuje problemów, takich jak zaczepianie kubełków czy ukośne przesuwanie się taśmy, co może prowadzić do awarii systemu. Dobre praktyki w utrzymaniu przenośników kubełkowych zalecają regularne przeglądy i monitorowanie parametrów pracy, co pozwala na wczesne wykrywanie nieprawidłowości i minimalizowanie ryzyka przestojów w produkcji. W kontekście standardów branżowych, taki system powinien być zgodny z normami jakości i bezpieczeństwa, co podkreśla znaczenie dokładnej oceny technicznej przed decyzją o dalszej eksploatacji.

Pytanie 10

Oblicz wydatki na nawiezienie obornika na pole o powierzchni 20 ha w ilości 15 ton na hektar przy użyciu roztrząsacza o ładowności 4 ton, zakładając, że jeden kurs trwa 30 minut, a koszt godziny pracy agregatu wynosi 100 zł?

A. 3 800 zł
B. 3 700 zł
C. 3 750 zł
D. 3 850 zł
Podejście do obliczenia kosztu nawiezienia obornikiem pola może być złożone, a niepoprawne zrozumienie poszczególnych elementów prowadzi do błędnych wyników. Na przykład, przy obliczaniu całkowitej ilości nawozu mogą wystąpić pomyłki w mnożeniu, które prowadzą do zawyżenia lub zaniżenia ostatecznych wartości. Niektórzy mogą pomylić się przy obliczaniu łącznej liczby kursów, zapominając, że roztrząsacz ma ograniczoną ładowność, co skutkuje nieprawidłowym oszacowaniem liczby podróży potrzebnych do przewozu całkowitej ilości obornika. Zamiast prawidłowego podziału całkowitej masy na ładowność, mogą wystąpić błędy w zaokrąglaniu lub nieuwzględnienie rzeczywistych warunków transportowych. Kolejnym typowym błędem jest nieuwzględnienie czasu pracy w kontekście całkowitego czasu potrzebnego na realizację zadania. W przypadku obliczeń dotyczących czasu, gdy nie uwzględnia się wszystkich kursów, może to prowadzić do drastycznych różnic w kosztach. Prawidłowe podejście to dokładne zrozumienie każdego kroku w procesie, w tym przeliczenie jednostek i oszacowanie czasu w kontekście pracy maszyn. Na przykład, w praktyce rolniczej zawsze należy uwzględnić czas na postój lub nieprzewidziane okoliczności, co może wpłynąć na całkowity koszt operacji. W związku z tym, właściwe zrozumienie całego procesu oraz precyzyjne wykonanie obliczeń są kluczowe dla uzyskania wiarygodnych wyników.

Pytanie 11

W okresowych inspekcjach weryfikujących stan techniczny powinny uczestniczyć

A. urządzenia do obróbki termicznej płodów ziemi
B. maszyny do nawożenia mineralami
C. urządzenia do uprawy międzyrzędowej
D. sprzęt do chemicznej ochrony roślin
Sprzęt do chemicznej ochrony roślin wymaga szczegółowych badań technicznych w celu zapewnienia, że działa on prawidłowo i skutecznie. Okresowe badania potwierdzające jego stan techniczny są niezbędne, aby zagwarantować, że substancje chemiczne są aplikowane w odpowiednich dawkach oraz w sposób, który nie zagraża środowisku ani zdrowiu ludzi. Przykładem może być kontrola opryskiwaczy, gdzie sprawdzane są m.in. ciśnienie robocze, rozkład cieczy oraz szczelność układów. W Polsce, zgodnie z przepisami prawa, takie badania powinny być przeprowadzane przynajmniej raz w roku przez wyspecjalizowane jednostki. Niewłaściwie funkcjonujący sprzęt może prowadzić do nadmiernego stosowania środków ochrony roślin, co z kolei może powodować zanieczyszczenie gleby i wód gruntowych, a także niekorzystnie wpływać na bioróżnorodność. Uwzględnienie tych standardów jest kluczowe dla świadomego i zrównoważonego prowadzenia działalności rolniczej, co w dłuższej perspektywie wpływa na wydajność i rentowność gospodarstw rolnych.

Pytanie 12

Ciągnik MF 235 przepracował przy pracach polowych 400 motogodzin. Korzystając z danych zawartych w tabeli, określ koszt oleju silnikowego do wymiany, jeżeli cena 1 dm3oleju wynosi 25,00 zł.

Dane dotyczące silnika i oleju silnikowego
Rodzaj olejuSuperol CC 10W/30
Pojemność misy olejowej6 dm³
Częstotliwość wymiany250 mth

A. 155,00 zł
B. 175,00 zł
C. 170,00 zł
D. 150,00 zł
Żeby określić koszt wymiany oleju w ciągniku MF 235, trzeba na pewno zwrócić uwagę na schemat wymiany, który jest oparty na przepracowanych motogodzinach. W tym przypadku, olej zmienia się co 250 motogodzin. Jak ciągnik przepracuje 400 motogodzin, to wychodzi, że potrzebuje dwóch wymian, ale ponieważ jeszcze nie osiągnął pełnych 500 motogodzin, to koszt wymiany wynosi połowę tego, co normalnie. Olej kosztuje 25,00 zł za dm³, a pełna wymiana to 300,00 zł, więc przy tych obliczeniach mamy 150,00 zł za wymianę proporcjonalną. Moim zdaniem, takie podejście do liczenia kosztów eksploatacyjnych jest super ważne w gospodarstwie, bo pozwala lepiej planować wydatki związane z utrzymaniem maszyn. Regularna wymiana oleju to klucz do efektywnej pracy silnika i zapewnienia mu dłuższego życia. W branży rolnej podobne zasady dotyczące kosztów również się sprawdzają, co pozwala lepiej zarządzać wydatkami i zwiększać zyski.

Pytanie 13

Podczas wymiany oleju w silniku, przed założeniem nowego filtra oleju, należy nasmarować jego gumową uszczelkę

A. smarem silikonowym
B. smarem łożyskowym
C. olejem przekładniowym
D. olejem silnikowym
Pokrycie gumowej uszczelki nowego filtra oleju olejem silnikowym przed jego montażem jest praktyką zgodną z wieloma standardami i dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Olej silnikowy ma za zadanie nie tylko uszczelnić połączenie, ale również ułatwić instalację filtra poprzez zmniejszenie tarcia. Dzięki temu uszczelka lepiej przylega do powierzchni styku, co minimalizuje ryzyko nieszczelności po zamontowaniu filtra. Przykładowo, w procesie wymiany oleju w pojazdach osobowych, mechanicy często stosują tę metodę, aby zapewnić długotrwałą i stabilną pracę silnika. Użycie oleju silnikowego na uszczelce pozwala także na lepszą ochronę przed zużyciem, a w przypadku niektórych pojazdów może to być kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania systemu smarowania, co w dłuższej perspektywie wpływa na żywotność silnika i jego wydajność. Tego rodzaju praktyki są zalecane przez producentów oraz specjalistów w dziedzinie serwisu samochodowego.

Pytanie 14

Które z wymienionych działań nie należą do codziennej obsługi ciągnika rolniczego?

A. Kontrola poziomu elektrolitu w akumulatorze
B. Sprawdzenie poziomu oleju w silniku
C. Sprawdzenie stanu oświetlenia
D. Kontrola ilości paliwa w zbiorniku
Kontrola poziomu elektrolitu w akumulatorze nie jest czynnością wykonywaną w ramach codziennej obsługi ciągnika rolniczego, ponieważ akumulatory nowoczesnych ciągników często są bezobsługowe. W przypadku takich akumulatorów, które nie mają możliwości uzupełniania elektrolitu, użytkownik nie musi przeprowadzać kontroli poziomu. Natomiast w kontekście codziennych czynności, kluczowe jest regularne sprawdzanie poziomu oleju w silniku, co zapewnia prawidłowe smarowanie i funkcjonowanie silnika, a także monitorowanie ilości paliwa, co pozwala uniknąć nieprzewidzianych awarii w trakcie pracy. Kontrola stanu oświetlenia jest także istotna, zwłaszcza podczas prac w warunkach ograniczonej widoczności. Właściwe wykonywanie tych czynności przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa oraz efektywności pracy pojazdu w warunkach rolniczych. Ponadto, regularne kontrole wpisują się w zalecenia producentów sprzętu rolniczego oraz ogólne normy dotyczące utrzymania maszyn rolniczych, które podkreślają znaczenie profilaktyki i dbałości o stan techniczny urządzeń.

Pytanie 15

Na podstawie danych zawartych w tabeli określ, którą przyczepę należy zastosować do transportu 3 500 kg zboża, jeżeli masa przyczepy wraz z ładunkiem nie może przekraczać 5 000 kg.

Charakterystyczne cechy przyczep dwuosiowych
TypMasa własna [t]Ładowność [t]Objętość skrzyni ładunkowej [m³]
D46A1,784,04,4
D46B1,644,54,4
T0581,44,05,0*
N2351,74,03,6
*z nadstawkami

A. N 235
B. D 46A
C. D 46B
D. T 058
Przyczepa T 058 to optymalny wybór do transportu 3500 kg zboża, ponieważ jej masa własna wynosi 1400 kg. Przy maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu 5000 kg, to oznacza, że maksymalny ładunek, który można załadować na tę przyczepę, wynosi 3600 kg. Dzięki temu, wybierając T 058, nie przekraczamy dopuszczalnej masy całkowitej, co jest kluczowe dla bezpiecznego transportu. W branży transportu rolniczego, zgodność z przepisami dotyczącymi masy całkowitej pojazdu i przyczepy jest niezwykle istotna, aby uniknąć potencjalnych kar oraz zapewnić bezpieczeństwo na drodze. W praktyce, wybór właściwej przyczepy nie tylko wpływa na legalność transportu, ale również na efektywność operacyjną, co przekłada się na oszczędności czasu i kosztów. Upewniając się, że wybieramy odpowiednią przyczepę, można znacząco zmniejszyć ryzyko awarii sprzętu i wypadków. Warto również zwrócić uwagę na wytrzymałość przyczepy oraz jej dopasowanie do konkretnego rodzaju ładunku, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Na podstawie załączonej tabeli, wykonując przegląd po przepracowaniu przez ciągnik 500 mth, należywymienić olej

CzynnośćCzęstotliwość [mth]
100200400800
Wymiana oleju w filtrze powietrzaXXXX
Wymiana oleju w silnikuXXX
Wymiana oleju w sprężarceXXX
Wymiana oleju w skrzyni biegówXX

A. w skrzyni biegów,
B. w filtrze powietrza,
C. w silniku.
D. w sprężarce,
Wybór odpowiedzi dotyczącej wymiany oleju w skrzyni biegów, sprężarce czy silniku może wynikać z powszechnego przekonania, że wszystkie te elementy wymagają regularnej wymiany oleju, co jest prawdą, ale nie w kontekście omawianego pytania. W przypadku ciągników, skrzynia biegów i silnik wymagają regularnego serwisowania, ale ich olej nie jest bezpośrednio związany z wymianą po określonym czasie pracy w kontekście filtrów powietrza. Odpowiedź dotycząca sprężarki również jest myląca, ponieważ sprężarka w ciągniku jest odpowiedzialna za dostarczanie powietrza do układów pneumatycznych, a nie bezpośrednio za jego filtrację. Typowym błędem jest mylenie funkcji olejów i filtrów w różnych systemach pojazdu, co prowadzi do niepoprawnych wniosków. Właściwe zrozumienie poszczególnych systemów w ciągniku oraz ich specyfiki jest kluczowe dla skutecznej konserwacji. W praktyce, zaniedbanie wymiany filtra powietrza na rzecz błędnej identyfikacji innych komponentów może prowadzić do poważnych problemów technicznych, które mogą manifestować się zwiększonym zużyciem paliwa, spadkiem mocy silnika oraz przedwczesnym uszkodzeniem mechanizmów. Warto zatem konsekwentnie przestrzegać zaleceń producenta oraz standardów branżowych dotyczących serwisowania, aby zapewnić długotrwałą efektywność i niezawodność maszyny.

Pytanie 18

Na podstawie danych zawartych w tabeli określ, którą przyczepę należy zastosować do transportu 3 500 kg pszenicy, jeżeli masa przyczepy wraz z ładunkiem nie może przekraczać 5 000 kg.

Charakterystyczne cechy przyczep dwuosiowych
TypMasa własna
[t]
Ładowność
[t]
Objętość skrzyni
ładunkowej [m3]
D46A1,784,04,4
D46B1,644,54,4
T0581,44,05,0*
N2351,74,03,6
*z nadstawkami

A. D 46A
B. D 46B
C. T 058
D. N 235
Odpowiedź T 058 jest poprawna, ponieważ ta przyczepa, w przeciwieństwie do pozostałych opcji, oferuje możliwość zwiększenia ładowności dzięki zastosowaniu nadstawek. W przypadku transportu 3 500 kg pszenicy, maksymalna dopuszczalna masa całkowita wynosi 5 000 kg. Oznacza to, że ładowność przyczepy musi wynosić co najmniej 1 500 kg. Przyczepy D 46A, N 235 oraz D 46B nie spełniają tego wymogu, gdyż ich maksymalne ładowności są niewystarczające do przewozu wspomnianego ładunku. W praktyce, przyczepa T 058, dzięki nadstawkom, może zwiększyć swoją ładowność, co czyni ją jedyną opcją, zdolną do transportu takiego ładunku. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w branży transportowej, które zalecają wykorzystywanie rozwiązań elastycznych, dostosowujących się do zmieniających się potrzeb przewozowych. Warto także zaznaczyć, że przyczepy powinny być zgodne z normami bezpieczeństwa, co podkreśla znaczenie odpowiedniego doboru sprzętu transportowego.

Pytanie 19

Do realizacji ciężkich zadań na terenach podmokłych, do tylnej osi traktora z obręczami o średnicy 28 cali, jakie opony najlepiej zastosować?

A. 320/85 R28
B. 300/70-26
C. 420/70 R28
D. 315/80-22.5
Odpowiedź 420/70 R28 jest poprawna, ponieważ opony te charakteryzują się odpowiednim rozmiarem i właściwościami, które są idealne do wykonywania ciężkich prac na użytkach podmokłych. Opona o takim oznaczeniu ma większą szerokość i niższy profil, co zapewnia lepszą stabilność i mniejsze ciśnienie na podłożu, co jest kluczowe na terenach o dużej wilgotności. Dzięki temu, ciągnik z tymi oponami ma większą przyczepność i mniejsze ryzyko zapadania się w błoto, co jest istotne w przypadku pracy na użytkach podmokłych. Przykładem zastosowania takich opon mogą być prace związane z melioracją, transportem materiałów w trudnych warunkach glebowych czy też podczas zbiorów w miejscach, gdzie gleba jest szczególnie miękka. Dodatkowo, zgodnie z zaleceniami dla ciągników używanych w warunkach podmokłych, opony te powinny mieć rowki zapewniające odprowadzanie wody, co dodatkowo zwiększa ich efektywność, minimalizując ryzyko poślizgu. W praktyce, zastosowanie opon 420/70 R28 pozwala na efektywniejszą pracę, co może przekładać się na oszczędności w czasie i kosztach operacyjnych.

Pytanie 20

Jakie będą łączne roczne wydatki na obowiązkowe ubezpieczenie ciągnika, którego wartość wynosi 150 000 złotych, jeżeli stawka ubezpieczenia wynosi 1% od wartości ciągnika, a towarzystwo ubezpieczeniowe oferuje 10% zniżki?

A. 1 650 zł
B. 1 200 zł
C. 1 350 zł
D. 1 500 zł
Błędne odpowiedzi wynikają z nieprawidłowego podejścia do obliczeń związanych z kosztami ubezpieczenia. Często pojawiającym się błędem jest nieuwzględnienie rabatu, co prowadzi do obliczenia pełnej stawki ubezpieczenia bez odliczenia zniżki. W przypadku tej problematyki, kluczowe jest zrozumienie, że rabat jest naliczany od wartości składki ubezpieczeniowej, a nie bezpośrednio od wartości pojazdu. Innym typowym błędem jest złe zrozumienie pojęcia procentu, gdzie osoby obliczające mogą podać niewłaściwą wartość, myląc stawkę z rabatem. Koszty ubezpieczenia powinny być analizowane z uwzględnieniem zarówno wartości pojazdu, jak i stosowanych zniżek, co wpływa na ogólny koszt posiadania i utrzymania pojazdów. Właściwe podejście do kalkulacji składek jest nie tylko istotne dla oszczędności, ale także dla zrozumienia rynku ubezpieczeń oraz doboru najkorzystniejszej oferty. W praktyce, takie przygotowanie może znacznie wpłynąć na decyzje zakupowe i długoterminowe zobowiązania finansowe.

Pytanie 21

Dlaczego podczas działania silnika z otworu miarki oleju wydobywają się spaliny?

A. Zwiększone luzy łożysk ślizgowych.
B. Zużycie pierścieni tłokowych.
C. Błędna regulacja luzów zaworowych.
D. Uszkodzenie głowicy.
Uszkodzenie głowicy jest często mylone z problemami związanymi z pierścieniami tłokowymi, jednakże nie jest to bezpośrednia przyczyna wydostawania się spalin z otworu miarki oleju. Głowica cylindrów jest odpowiedzialna za zamknięcie komory spalania i zapewnienie prawidłowego przebiegu procesu spalania. Choć uszkodzenia głowicy mogą prowadzić do wycieków gazów, zazwyczaj objawia się to w innych miejscach, takich jak uszczelki lub system chłodzenia, a nie przez otwór miarki oleju. Zła regulacja luzów zaworowych nie wpływa na nieszczelności w układzie tłokowym i nie prowadzi do wydostawania się spalin w ten sposób. Luzy zaworowe mają wpływ na czas otwarcia i zamknięcia zaworów, co może prowadzić do spadku mocy silnika czy zjawiska stuki zaworowe, ale nie są bezpośrednią przyczyną problemu opisanego w pytaniu. Wszelkie błędne wnioski w tej kwestii często wynikają z niepełnego zrozumienia funkcjonowania silników spalinowych oraz ich komponentów. Właściwe diagnozowanie problemów wymaga znajomości współdziałania poszczególnych podzespołów i ich wpływu na pracę silnika, co pozwala uniknąć mylnych interpretacji i niepotrzebnych kosztów napraw.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Na podstawie załączonej tabeli po przepracowaniu przez ciągnik 300 mth, należy wymienić olej

CzynnośćCzęstotliwość [mth]
100200400800
Wymiana oleju w filtrze powietrzaXXXX
Wymiana oleju w silnikuXXX
Wymiana oleju w sprężarceXXX
Wymiana oleju w skrzyni biegówXX

A. w sprężarce.
B. w filtrze powietrza.
C. w silniku.
D. w skrzyni biegów.
Dobrze, że masz różne odpowiedzi na temat wymiany oleju w sprężarce, skrzyni biegów czy silniku, ale to trochę nie tak... Wymiana oleju w sprężarce jest ważna, ale nie ma związku z wymianą w filtrze powietrza. Sprężarki w ciągnikach zajmują się dostarczaniem sprężonego powietrza, a ich serwis robiony jest rzadziej. Wymiana oleju w skrzyni biegów też jest kluczowa, ale zależy bardziej od obciążenia, a nie czasu pracy silnika. A co do silnika, to ma inny cykl wymiany. Ważne, żeby zrozumieć, że te elementy mają różne harmonogramy konserwacji i nie można ich mylić. Z mojego doświadczenia, każdy z tych kroków ma swoje znaczenie w utrzymaniu ciągnika w dobrej formie, więc warto się bardziej nad tym zastanowić.

Pytanie 27

Korzystając z danych zawartych w tabeli, oblicz całkowity koszt naprawy silnika ciągnika rolniczego, polegającej na wymianie: wału, tulei cylindrowych, tłoków, pierścieni i kompletu uszczelek.

Ilość cylindrów [szt.]Cena wału korbowego [zł/szt.]Cena kompletnego zestawu tłok – tuleja [zł/szt.]Cena zestawu uszczelek [zł/szt.]Cena kompletu pierścieni na 1 tłok [zł/kpl]Liczba roboczogodzin [szt.]Cena 1 roboczogodziny [zł/h]
2700,00300,0075,0025,001020,00

A. 1300,00 zł.
B. 1325,00 zł.
C. 1625,00 zł.
D. 1700,00 zł.
Podczas obliczania całkowitego kosztu naprawy silnika ciągnika rolniczego, niektóre podejścia mogą prowadzić do błędnych wniosków. Użytkownicy, którzy wskazali inne kwoty, najczęściej może wykorzystać uproszczenia, które nie oddają rzeczywistych kosztów związanych z wymianą części. Zamiast dokładnego zsumowania wartości poszczególnych elementów, ktoś mógłby na przykład zignorować część kosztów robocizny lub pomylić ceny poszczególnych komponentów. Takie uproszczenia mogą wynikać z braku zrozumienia, jak ważne jest uwzględnienie wszystkich elementów składających się na całkowity koszt naprawy. Dodatkowo, błędne podejście do tego typu obliczeń może prowadzić do niewłaściwego planowania budżetu na serwisowanie maszyn, co w dłuższej perspektywie wpływa na efektywność operacyjną gospodarstwa. Niezrozumienie różnicy między kosztami części a całkowitym wydatkiem może prowadzić do nieefektywnego zarządzania finansami, co jest kluczowe dla każdej działalności rolniczej. Warto zaznaczyć, że niepoprawne obliczenia mogą wpływać na decyzje dotyczące przyszłych inwestycji w sprzęt, co w końcu może prowadzić do nieoptymalnego wykorzystania zasobów. Dlatego też, fundamentalne jest, aby każdy, kto zajmuje się obliczeniami związanymi z kosztami napraw, dokładnie analizował i uwzględniał wszystkie niezbędne składniki kosztów.

Pytanie 28

Nierównomierne ściernisko po przejeździe kosiarki dyskowej, pomimo odpowiedniego ustawienia kąta cięcia i zamontowania ostrych nożyków, może być spowodowane

A. zbyt dużą prędkością WOM
B. nieprawidłowym poziomem oleju w listwie tnącej
C. nadmiernym odciążeniem zespołu tnącego
D. nadmiernym dociążeniem zespołu tnącego
Nadmierne odciążenie zespołu tnącego kosiarki dyskowej prowadzi do nierównego ścierniska, ponieważ zespół tnący nie jest w stanie efektywnie i równomiernie ciąć materiału. W praktyce, odpowiednie dociążenie zespołu tnącego pozwala na stabilne ustawienie kosiarki i zapewnia, że noże znajdują się na właściwej głębokości. W przypadku, gdy zespół tnący jest zbyt odciążony, może dochodzić do jego uniesienia w momencie kontaktu z podłożem, co skutkuje nierównomiernym cięciem. Warto zauważyć, że w celu uzyskania jednolitego ścierniska zaleca się regularne kontrolowanie ustawień kosiarki, w tym kąta cięcia oraz ciężaru, który na nią działa. Ponadto, warto stosować się do wytycznych producenta dotyczących optymalnego dociążenia, co zwiększy efektywność pracy oraz jakość wykonania. Oprócz tego, regularne serwisowanie i wymiana ostrzy na ostre oraz odpowiednia prędkość robocza WOM są kluczowe dla uzyskania satysfakcjonujących efektów podczas pracy kosiarki.

Pytanie 29

W trakcie naprawy rozrusznika wymieniono elektromagnes włącznika za 68,50 zł, zespoły sprzęgające w kwocie 31,60 zł oraz cztery szczotki po 5,80 zł każda. Koszt robocizny oszacowano na 100,00 zł. Ceny elementów oraz robocizna uwzględniają podatek. Jaki jest całkowity koszt naprawy rozrusznika?

A. 274,66 zł
B. 205,90 zł
C. 223,30 zł
D. 523,60 zł
Aby obliczyć całkowity koszt naprawy rozrusznika, należy zsumować koszty wszystkich części oraz robocizny. W skład całkowitych kosztów wchodzą: włącznik elektromagnetyczny za 68,50 zł, zespół sprzęgający za 31,60 zł oraz cztery szczotki, każda po 5,80 zł. Koszt szczotek wynosi więc 4 x 5,80 zł = 23,20 zł. Następnie dodajemy koszty: 68,50 zł (włącznik) + 31,60 zł (zespoły sprzęgające) + 23,20 zł (szczotki) + 100,00 zł (robocizna) = 223,30 zł. Warto zwrócić uwagę na to, że w obliczeniach uwzględniono już podatek, co jest zgodne z praktyką rynkową. Przykładowo, prowadząc warsztat samochodowy, ważne jest rzetelne kalkulowanie kosztów naprawy, aby zapewnić klientom przejrzystość cenową. Takie podejście sprzyja również budowaniu zaufania i długoterminowych relacji z klientami, co jest kluczowe w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 30

Aby zrealizować ciągły transport materiałów sypkich na dystans około 10 m, należy wykorzystać

A. dmuchawę uniwersalną
B. przenośnik ślimakowy
C. ładowacz zawieszany
D. ładowacz przyczepiany
Dmuchawa uniwersalna to naprawdę fajne urządzenie, które świetnie się sprawdza, gdy chcemy transportować materiały sypkie na krótkie dystanse, na przykład jakieś 10 metrów. Działa to tak, że strumień powietrza zdmuchuje materiał przez rury, co jest super wygodne. W rolnictwie czy budownictwie to super rozwiązanie. Można je wykorzystać do przesyłania ziarna, paszy dla zwierząt czy różnych drobnych materiałów budowlanych. Z mojego doświadczenia wynika, że dmuchawy pomagają zmniejszyć straty materiału i podnoszą efektywność transportu, co jest na pewno na plus. Dobierając dmuchawę, warto pamiętać, o jakim materiale mówimy, jego wilgotności i prędkości transportu, bo to robi różnicę. W sumie, dmuchawa uniwersalna to solidne narzędzie podczas transportowania sypkich materiałów.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Jak kształtować się będzie całkowity wydatek na zbiór słomy z obszaru 5 ha, jeśli z 1 ha zbiera się 24 bele, a cena sprasowania jednej beli wynosi 10 zł?

A. 1400 zł
B. 1200 zł
C. 1600 zł
D. 1000 zł
Całkowity koszt zbioru słomy z powierzchni 5 ha można obliczyć, mnożąc liczbę bel zbieranych z 1 ha przez liczbę ha, a następnie przez koszt sprasowania jednej beli. W tym przypadku, z 1 ha zbiera się 24 bele, co oznacza, że z 5 ha zbierzemy 24 * 5 = 120 bel. Koszt sprasowania jednej beli wynosi 10 zł, zatem całkowity koszt wyniesie 120 * 10 zł = 1200 zł. Taki sposób obliczeń jest zgodny z powszechnie stosowanymi metodami kalkulacyjnymi w rolnictwie, gdzie dokładne oszacowanie kosztów jest kluczowe dla planowania finansowego. Umożliwia to rolnikom dokonanie racjonalnych decyzji dotyczących inwestycji w maszyny, wynajmu sprzętu oraz planowania zbiorów. Dobre praktyki w zarządzaniu kosztami wymagają uwzględnienia wszystkich aspektów produkcji, co pozwala na maksymalne optymalizowanie wydatków oraz zwiększenie rentowności gospodarstwa.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Jaką czynność związaną z utrzymaniem układu kierowniczego ciągnika rolniczego należy wykonać przed okresem zimowego przechowywania?

A. Wyregulować luz w układzie kierowniczym.
B. Wyregulować zbieżność kół.
C. Przesmarować sworznie zwrotnic.
D. Przesmarować ramię przekładni kierowniczej.
Regulacja zbieżności kół, przesmarowanie ramienia przekładni kierowniczej oraz regulacja luzów w układzie kierowniczym są istotnymi czynnościami konserwacyjnymi, ale nie są kluczowe przed zimowym przechowywaniem ciągnika. W przypadku regulacji zbieżności kół, chociaż jest to ważny aspekt zapewniający prawidłowe ustawienie kół i ograniczający zużycie opon, nie ma bezpośredniego wpływu na funkcjonalność układu kierowniczego podczas długotrwałego nieużytkowania. To może prowadzić do błędnego przekonania, że zbieżność kół należy korygować przed każdym sezonem, co nie jest konieczne, jeśli maszyna nie jest eksploatowana. Przesmarowanie ramienia przekładni kierowniczej również jest ważne, ale nie ma takiego samego priorytetu jak smarowanie sworzni zwrotnic, które są bardziej narażone na efekty warunków atmosferycznych. Dodatkowo, regulacja luzów w układzie kierowniczym jest czynnością, którą należy przeprowadzać regularnie, ale niekoniecznie przed okresem zimowym. Osoby zajmujące się konserwacją często popełniają błąd, sądząc, że wszystkie te czynności muszą być wykonywane jednocześnie, co prowadzi do zaniedbania kluczowych działań, które powinny być dostosowane do sezonu. Zatem, kluczowe jest zrozumienie, że nie wszystkie prace konserwacyjne mają równorzędną wagę w kontekście sezonowych przygotowań, a smarowanie sworzni zwrotnic powinno być traktowane jako priorytet przed zimą.

Pytanie 35

Na glebach zwięzłych o wysokiej spoistości oraz do orki trwałych użytków zielonych zaleca się użycie pługa

A. z przedpłużkiem oraz pogłębiaczem
B. z odkładnicą śrubową lub półśrubową
C. z korpusami talerzowymi
D. z dołączoną lekką broną zębową
Odpowiedź 'z odkładnicą śrubową lub półśrubową' jest prawidłowa, ponieważ te rodzaje odkładnic są idealne do orki głębokiej na glebach zwięzłych o dużej spoistości. Odkładnice śrubowe charakteryzują się wysoką efektywnością w przekraczaniu oporu gleby, co jest kluczowe w przypadku gleb o dużej gęstości. Efektywnie rozprzestrzeniają one urobek na boki, co wspomaga proces odwracania gleby i poprawia warunki dla późniejszej uprawy. W praktyce, zastosowanie takiego pługa na trwałych użytkach zielonych zminimalizuje ryzyko blokowania się narzędzia w glebie oraz zwiększy wydajność orki. Standardy branżowe, takie jak Rekomendacje Dobrej Praktyki Rolniczej, podkreślają znaczenie doboru odpowiednich narzędzi do specyfiki gleby, co wpływa na jakość upraw i zdrowie ekosystemu. Warto również zauważyć, że stosowanie odkładnic śrubowych minimalizuje erozję gleby, co jest istotnym elementem zrównoważonego rolnictwa.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Który z wymienionych płynów eksploatacyjnych używanych w samochodzie powinien być zastosowany do uzupełnienia braków w płynie hamulcowym?

A. DOT4
B. API-GL4
C. DYNAGEL 2000
D. HIPOL 30
Odpowiedź DOT4 jest prawidłowa, ponieważ jest to typ płynu hamulcowego stosowanego w nowoczesnych systemach hamulcowych. Płyny hamulcowe DOT4 są zgodne z wymaganiami standardów SAE J1703 oraz DOT (Department of Transportation), co zapewnia ich wysoką jakość oraz odpowiednią wydajność w różnych warunkach eksploatacyjnych. Płyn DOT4 oferuje wyższą temperaturę wrzenia w porównaniu do starszych typów, takich jak DOT3, co jest kluczowe w sytuacjach, gdy hamulce są intensywnie eksploatowane, np. podczas jazdy w trudnym terenie lub w warunkach sportowych. Uzupełniając płyn hamulcowy w pojeździe, należy zawsze stosować produkt zgodny z zaleceniami producenta, aby zachować optymalną wydajność systemu hamulcowego oraz uniknąć potencjalnych problemów z bezpieczeństwem. Przykładami zastosowania płynu DOT4 są samochody osobowe, dostawcze oraz niektóre motocykle, w których wymagane są płyny o wysokich parametrach technicznych. Właściwe utrzymanie poziomu płynu hamulcowego oraz jego systematyczna wymiana są kluczowe dla zapewnienia efektywności oraz bezpieczeństwa jazdy.

Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

Do smarowania łożysk w pompie wodnej silnika C-330 należy użyć smaru

A. ŁT-43
B. grafitowego
C. STP
D. silikonowego
Smar grafitowy, choć znajduje zastosowanie w pewnych warunkach, nie jest odpowiedni do smarowania łożysk pompy wodnej w silniku ciągnika C-330. Jego struktura oparta na cząstkach grafitu może prowadzić do zatykania i osadzania się w wąskich przestrzeniach łożysk, co negatywnie wpływa na ich funkcjonowanie. Ponadto, smary silikonowe, które są często cenione za swoje właściwości chemiczne i odporność na wysokie temperatury, nie oferują odpowiedniej lepkości oraz właściwości adhezyjnych wymaganych w aplikacjach hydrologicznych. W przypadku smaru STP, który również może być stosowany jako dodatek do olejów silnikowych, nie jest on przystosowany do długotrwałego smarowania łożysk w pompie wodnej, co może skutkować szybszym zużyciem tych elementów. Wybór niewłaściwego smaru prowadzi do obniżenia efektywności układu, a także do ryzyka awarii pompy, co w rezultacie może generować dodatkowe koszty napraw i przestojów. Kluczowe jest zrozumienie, że odpowiedni dobór smaru wpływa na całkowity czas pracy maszyny i jej niezawodność, a błędne decyzje mogą prowadzić do poważnych konsekwencji operacyjnych.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.