Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechatronik
  • Kwalifikacja: ELM.03 - Montaż, uruchamianie i konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych
  • Data rozpoczęcia: 25 kwietnia 2025 12:35
  • Data zakończenia: 25 kwietnia 2025 12:54

Egzamin zdany!

Wynik: 31/40 punktów (77,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Przed przystąpieniem do wymiany zaworu elektropneumatycznego, sterowanego przez PLC, co należy zrobić?

A. wprowadzić sterownik PLC w stan STOP, a następnie wyłączyć zasilanie elektryczne i pneumatyczne układu
B. odłączyć przewody zasilające do sterownika oraz przewody pneumatyczne od elektrozaworu
C. wyłączyć dopływ sprężonego powietrza, odłączyć siłownik oraz PLC
D. zatrzymać zasilanie pneumatyczne, odłączyć przewody od cewki elektrozaworu oraz przewody pneumatyczne
Wprowadzenie sterownika PLC w tryb STOP oraz wyłączenie zasilania elektrycznego i pneumatycznego układu to kluczowe kroki przed rozpoczęciem wymiany zaworu elektropneumatycznego. Takie podejście minimalizuje ryzyko błędów oraz zapewnia bezpieczeństwo podczas prac serwisowych. W trybie STOP sterownik nie wykonuje żadnych operacji, co zapobiega niekontrolowanemu działaniu urządzeń. Wyłączenie zasilania elektrycznego oraz pneumatycznego jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie bezpieczeństwa pracy z systemami pneumatycznymi i automatyki. Przykładowo, w przemyśle automatycznym często stosuje się blokady mechaniczne i elektryczne, aby upewnić się, że urządzenia są całkowicie unieruchomione. Dobrym standardem jest również przeprowadzenie analizy ryzyka przed rozpoczęciem takich prac oraz oznaczenie strefy roboczej, aby zminimalizować ryzyko wypadków. W ten sposób, poprzez zastosowanie odpowiednich procedur, można uniknąć niebezpiecznych sytuacji i zapewnić bezpieczne warunki pracy.

Pytanie 2

Jakie zadanie w obwodach elektronicznych realizuje transoptor?

A. Izoluje galwanicznie sygnały
B. Zwiększa prąd
C. Wytwarza sygnały sinusoidalne
D. Dodaje napięcia
Transoptor, czyli optoizolator, jest naprawdę ważnym elementem w elektronice. Jego główną rolą jest zapewnienie izolacji galwanicznej pomiędzy różnymi częściami układu. Działa to w ten sposób, że dzięki zjawisku fotonowemu możemy przesyłać sygnały elektryczne bez potrzeby bezpośredniego połączenia. To znaczy, że wrażliwe części obwodu są chronione przed wysokimi napięciami i zakłóceniami, co jest mega przydatne. Widzę, że transoptory są powszechnie stosowane w automatyce – świetnie izolują sygnały sterujące od obwodów zasilających. Dodatkowo w interfejsach komunikacyjnych zapewniają bezpieczeństwo przesyłanym danym. Korzystanie z transoptorów to naprawdę dobra praktyka w inżynierii, bo zmniejsza ryzyko uszkodzeń przez różnice potencjałów, zwiększając tym samym niezawodność systemu. Warto także dodać, że potrafią pracować w różnych częstotliwościach, co sprawia, że są dosyć uniwersalne w nowoczesnych układach elektronicznych.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

Aby zdemontować stycznik zamocowany na szynie, należy wykonać czynności w odpowiedniej kolejności:

A. odłączyć napięcie, zdjąć stycznik z szyny, odkręcić przewody
B. zdjąć stycznik z szyny, odłączyć napięcie, odkręcić przewody
C. odkręcić przewody, zdjąć stycznik z szyny, odłączyć napięcie
D. odłączyć napięcie, odkręcić przewody, zdjąć stycznik z szyny
Poprawna odpowiedź, która wskazuje na odłączenie napięcia, odkręcenie przewodów, a następnie odpięcie stycznika z szyny, jest zgodna z najlepszymi praktykami w zakresie bezpieczeństwa elektrycznego. Pierwszym krokiem powinno być zawsze odłączenie zasilania. To kluczowe, aby uniknąć porażenia prądem oraz zapobiec uszkodzeniu sprzętu. Po odłączeniu zasilania można bezpiecznie przystąpić do odkręcania przewodów, co minimalizuje ryzyko zwarcia. Na końcu, po bezpiecznym odłączeniu przewodów, można zdemontować stycznik z szyny. Taki porządek działań jest zgodny z zaleceniami norm międzynarodowych, takich jak IEC 60204-1, które podkreślają znaczenie bezpieczeństwa podczas prac elektrycznych. Wiedza na temat prawidłowego demontażu urządzeń elektrycznych jest nie tylko istotna dla zapewnienia bezpieczeństwa, ale również dla efektywności i prawidłowego funkcjonowania systemów elektrycznych.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Które z poniższych urządzeń nie należy do kategorii mechatronicznych?

A. chłodziarko-zamrażarka z cyfrowym sterowaniem
B. odtwarzacz płyt CD oraz DVD
C. drukarka laserowa
D. silnik indukcyjny klatkowy
Silnik indukcyjny klatkowy to nie to samo, co urządzenie mechatroniczne. Głównie dlatego, że jest to po prostu element maszyny elektrycznej, posługujący się zasadą elektromagnetyzmu. Mechatronika natomiast łączy w sobie różne dziedziny – mechanikę, elektronikę i informatykę, skupiając się na tym, jak te elementy współpracują w różnych urządzeniach. Silniki indukcyjne są ważne w automatyzacji i w robotyce, ale raczej nie mają w sobie cyfrowych komponentów czy systemów sterujących, które charakterystyczne dla mechatroniki. Przykładami mechatronics mogą być różnego rodzaju roboty przemysłowe, inteligentne systemy transportowe, a nawet automatyczne systemy kontroli jakości. Te wszystkie wykorzystują czujniki, aktuatory i algorytmy komputerowe, żeby działać. W skrócie, zrozumienie różnicy pomiędzy tradycyjnymi elementami elektromechanicznymi a nowoczesnymi urządzeniami mechatronicznymi jest mega ważne, jeśli chcesz projektować i wdrażać skomplikowane systemy automatyzacji, które mogą poprawić wydajność i precyzję produkcji.

Pytanie 10

Zasada hydrostatycznego smarowania, która polega na oddzieleniu współdziałających powierzchni samoistnie powstającym klinem smarnym, stosowana jest w

A. hamulcach tarczowych
B. zaworach kulowych
C. łożyskach ślizgowych
D. łożyskach kulkowych
Zasada smarowania hydrostatycznego w łożyskach ślizgowych polega na rozdzieleniu współpracujących powierzchni za pomocą cienkiej warstwy oleju, która tworzy klin smarny. Ten proces jest kluczowy dla minimalizacji tarcia oraz zużycia elementów. W łożyskach ślizgowych, podczas pracy, dochodzi do wytworzenia ciśnienia w oleju, co umożliwia uniesienie elementu ruchomego i zredukowanie kontaktu metal-metal. Przykłady zastosowania obejmują maszyny przemysłowe, takie jak tokarki czy frezarki, gdzie precyzyjne ruchy są kluczowe. Dobre praktyki w projektowaniu takich łożysk uwzględniają odpowiednie dobranie materiałów, które nie tylko zmniejszają tarcie, ale także zwiększają trwałość. Stosowanie smarowania hydrostatycznego pozwala na wydłużenie okresów między konserwacjami oraz zwiększenie efektywności energetycznej urządzeń, co jest zgodne z normami ISO 281 dotyczącymi trwałości łożysk.

Pytanie 11

Jakie jest medium robocze w systemie hydraulicznym?

A. woda pod ciśnieniem
B. energia elektryczna
C. olej pod ciśnieniem
D. powietrze sprężone
Olej pod ciśnieniem jest najczęściej stosowanym medium roboczym w układach hydraulicznych ze względu na swoje doskonałe właściwości smarne oraz zdolność do przenoszenia dużych obciążeń. W układach hydraulicznych olej działa jako nośnik energii, co pozwala na efektywne przekazywanie siły i momentu obrotowego. Dzięki dużej gęstości oraz niskiej kompresyjności, olej hydrauliczny zapewnia stabilność działania systemu hydraulicznego. Przykładem zastosowania oleju pod ciśnieniem może być hydraulika w maszynach budowlanych, takich jak koparki czy ładowarki, gdzie siły generowane przez siłowniki hydrauliczne są ogromne. W branży motoryzacyjnej olej hydrauliczny jest wykorzystywany w układach wspomagania kierownicy oraz w systemach hamulcowych. Praktyki dobrej konserwacji i regularnej wymiany oleju są kluczowe, aby zapewnić długowieczność i niezawodność systemów hydraulicznych, a także aby uniknąć awarii spowodowanych zanieczyszczeniami czy degradacją oleju.

Pytanie 12

W systemie mechatronicznym znajduje się 18 czujników cyfrowych, 4 przetworniki analogowe oraz 11 elementów wykonawczych działających w trybie dwustanowym. Jaką konfigurację modułowego sterownika PLC należy zastosować do zarządzania tym układem?

A. DI32/DO16 oraz AI4
B. DI16/DO16 oraz AI2
C. DI32/DO8 oraz AI2
D. DI16/DO8 oraz AI4
Modułowy sterownik PLC z konfiguracją DI32/DO16 oraz AI4 to naprawdę dobry wybór. W układzie mechatronicznym masz aż 18 czujników binarnych, 4 przetworniki analogowe i 11 elementów, które działają w trybie dwustanowym. Dzięki DI32 masz więcej niż dość wejść cyfrowych, żeby połączyć wszystkie czujniki, a nawet zostaje ci trochę zapasu na przyszłość. Z kolei 16 wyjść cyfrowych (DO16) spokojnie obsłuży te 11 elementów wykonawczych, co daje ci możliwość rozszerzenia systemu, jeśli zajdzie taka potrzeba. No i te 4 wejścia analogowe (AI4) są akurat na przetworniki, co pozwala ci na monitorowanie i analizowanie sygnałów, a to jest kluczowe w mechatronice. Przykład? Chociażby automatyka przemysłowa, gdzie trzeba mieć na oku zarówno analogowe sygnały, jak i różne urządzenia wykonawcze.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Blok przedstawiony na rysunku realizuje funkcję logiczną

Ilustracja do pytania
A. OR
B. NOR
C. AND
D. NAND
Blok przedstawiony na rysunku realizuje funkcję logiczną AND, co można łatwo zauważyć po symbolu "&" umieszczonym wewnątrz bloku. Funkcja AND jest jedną z podstawowych funkcji logicznych stosowanych w elektronice cyfrowej oraz programowaniu. Działa na zasadzie, że jej wyjście będzie miało wartość prawda (1) tylko wtedy, gdy wszystkie podłączone wejścia mają wartość prawda (1). W praktyce funkcja ta jest często wykorzystywana w układach cyfrowych, takich jak bramki logiczne, gdzie umożliwia realizację złożonych operacji działania systemu. Na przykład, w systemach alarmowych, sygnał alarmowy może być aktywowany tylko wtedy, gdy wszystkie czujniki wykryją intruza. Warto zaznaczyć, że zgodnie z normami IEEE i innymi standardami branżowymi, użycie funkcji AND jest kluczowe w budowie niezawodnych układów logicznych, co czyni tę wiedzę niezwykle ważną w kontekście inżynierii elektronicznej.

Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Ciecze hydrauliczne, które przekazują energię, lecz nie oferują ochrony przed korozją ani smarowania, to ciecze klasy

A. HG
B. HR
C. HL
D. HH
Ciecze hydrauliczne typu HL, HG i HR mocno różnią się od HH i mogą wprowadzać w błąd, jeśli chodzi o zastosowanie. Ciecze HL mają dodatki, które chronią przed korozją i smarują, więc są lepsze tam, gdzie trzeba dbać o elementy przed zużyciem. Gdy są stosowane w warunkach wysokiego ciśnienia i temperatury, ich smarujące właściwości mogą bardzo wpłynąć na żywotność hydrauliki. Jeśli chodzi o ciecze HG, to one są stworzone z myślą o ryzykownych środowiskach, jak przemysł petrochemiczny, gdzie istnieje większe zagrożenie pożarem. Z kolei ciecze HR, też chroniące przed korozją, sprawdzają się w bardziej skomplikowanych układach hydraulicznych, gdzie obciążenia są większe i warunki pracy trudniejsze. Często mylimy się przy wyborze cieczy hydraulicznych, bo nie rozumiemy ich specyficznych potrzeb, dlatego warto znać klasyfikacje i właściwości płynów, żeby dopasować je do wymagań, a takie normy jak ISO 11158 są tu bardzo pomocne.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Jakie urządzenie jest używane do mierzenia prędkości obrotowej wału silnika?

A. potencjometr obrotowy
B. czujnik termoelektryczny
C. prądnica tachometryczna
D. mostek tensometryczny
Prądnica tachometryczna jest urządzeniem wykorzystywanym do pomiaru prędkości obrotowej wału silnika, które działa na zasadzie indukcji elektromagnetycznej. Jej działanie opiera się na generacji napięcia proporcjonalnego do prędkości obrotowej, co czyni ją niezwykle przydatną w monitorowaniu pracy maszyn. Prądnice tachometryczne znajdują zastosowanie w różnych dziedzinach, takich jak automatyka przemysłowa, kontrola procesów technologicznych oraz systemy napędowe. Dzięki nim można dokładnie kontrolować prędkość obrotową silników, co jest kluczowe dla utrzymania stabilności pracy urządzeń oraz minimalizacji zużycia energii. Współczesne prądnice tachometryczne są często zintegrowane z systemami sterowania, co pozwala na automatyzację procesów i zwiększenie efektywności produkcji. Używane są także w aplikacjach wymagających precyzyjnego pomiaru, takich jak robotyka czy systemy CNC, gdzie dokładność i niezawodność pomiarów są krytyczne.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Demontaż przekładni pasowej zaczyna się od

A. zdemontowania koła pasowego o mniejszej średnicy
B. zdemontowania koła pasowego o większej średnicy
C. poluzowania naciągu pasów
D. demontażu wałów
Poluzowanie naciągu pasów jest kluczowym krokiem w demontażu przekładni pasowych, ponieważ pozwala na swobodne odłączenie elementów układu. W praktyce, zanim przystąpimy do demontażu, ważne jest, aby zminimalizować napięcie w pasach, co zapewnia łatwe usunięcie kół pasowych, zarówno większych, jak i mniejszych. Podczas pracy z przekładniami pasowymi, zgodnie z normami branżowymi, należy zawsze rozpoczynać demontaż od poluzowania naciągu, aby uniknąć uszkodzeń komponentów oraz zapewnić bezpieczeństwo. Przykładowo, w wielu zakładach przemysłowych, przed demontażem przekładni, technicy wykonują inspekcję stanu pasów oraz kół pasowych, aby upewnić się, że nie ma widocznych uszkodzeń. Taki proces pozwala na uniknięcie niepotrzebnych kosztów związanych z wymianą uszkodzonych elementów, a także przyspiesza proces konserwacji maszyn. Dlatego, poluzowanie naciągu pasów jest nie tylko procedurą techniczną, ale także praktycznym podejściem do zarządzania zasobami w zakładzie.

Pytanie 35

Jaką metodę pomiaru prędkości obrotowej powinno się zastosować do uwzględnienia ustalonej prędkości małego obiektu, gdy przerwanie procesu produkcyjnego jest niemożliwe, a miejsce pomiaru jest trudno dostępne?

A. Stroboskopową
B. Elektromagnetyczną
C. Mechaniczną
D. Optyczną
Wybór metody pomiaru prędkości obrotowej, która nie jest odpowiednia dla specyficznych warunków pracy, może prowadzić do wielu problemów w procesie produkcyjnym. Metoda mechaniczna, na przykład, często wymaga fizycznego kontaktu z obiektem pomiarowym, co może być niemożliwe w sytuacji, gdy dostęp do maszyny jest ograniczony. Taki pomiar może także zakłócić pracę urządzenia, co jest szczególnie niepożądane w dynamicznych środowiskach produkcyjnych. Z kolei metoda elektromagnetyczna, która opiera się na detekcji zmian w polu magnetycznym, może być mniej precyzyjna w przypadku małych obiektów lub w środowisku o dużym poziomie zakłóceń elektromagnetycznych. Właściwe zrozumienie zasad działania tych metod jest kluczowe, aby uniknąć błędnych pomiarów, które mogą prowadzić do fałszywych wniosków o stanie maszyny. Na przykład, przy pomiarach mechanicznych często występuje błąd wynikający z tarcia lub nieodpowiedniego ustawienia narzędzi, a w przypadku pomiarów elektromagnetycznych, pojawiające się zakłócenia mogą zafałszować odczyty. Dlatego tak ważne jest, aby wybierać metody pomiarowe, które są dostosowane do specyficznych wymagań danego procesu oraz środowiska operacyjnego.

Pytanie 36

Czy rdzenie maszyn elektrycznych produkuje się z stali?

A. chromowych
B. krzemowych
C. chromowo-krzemowych
D. krzemowo-manganowych
Wybór stali chromowej, chromowo-krzemowej czy krzemowo-manganowej jako materiałów rdzeniowych dla maszyn elektrycznych świadczy o pewnym nieporozumieniu w kwestii zastosowania materiałów ferromagnetycznych. Stal chromowa, choć charakteryzująca się wysoką odpornością na korozję, nie jest optymalnym materiałem dla rdzeni magnetycznych ze względu na wysokie straty magnetyczne, które prowadzą do obniżenia efektywności energetycznej urządzeń. Z kolei stal chromowo-krzemowa, mimo że zawiera krzem, nie ma takich samych właściwości magnetycznych jak czysta stal krzemowa, co ogranicza jej zastosowanie w maszynach elektrycznych. Dodatkowo, stal krzemowo-manganowa również nie jest odpowiednia, gdyż mangan wpływa na właściwości magnetyczne w sposób negatywny, zwiększając straty energii. W praktyce, używanie tych rodzajów stali może prowadzić do problemów z wydajnością i przegrzewaniem się urządzeń, co jest sprzeczne z zasadami projektowania efektywnych maszyn elektrycznych. Kluczowe jest zrozumienie, że dobór odpowiednich materiałów w inżynierii elektrycznej nie jest przypadkowy, lecz oparty na szczegółowych badaniach właściwości fizycznych i chemicznych materiałów. Prawidłowe zrozumienie właściwości materiałów oraz ich zastosowania jest kluczowe dla projektowania nowoczesnych urządzeń elektrycznych, a wybór stali krzemowej jako materiału rdzeniowego jest potwierdzony przez liczne standardy branżowe.

Pytanie 37

Stal niskostopowa zawierająca składniki takie jak krzem, mangan, chrom oraz wanad, cechująca się podwyższoną ilością krzemu, znajduje zastosowanie w produkcji

A. resorów, sprężyn i drążków skrętnych
B. śrub, nakrętek, podkładek
C. narzędzi do obróbki skrawaniem
D. łożysk tocznych
Stal niskostopowa z dodatkami krzemu, manganu, chromu i wanadu charakteryzuje się korzystnymi właściwościami mechanicznymi, które sprawiają, że jest idealnym materiałem do produkcji resorów, sprężyn i drążków skrętnych. Dodatki te poprawiają wytrzymałość oraz odporność na zmęczenie materiału, co jest kluczowe w zastosowaniach, gdzie elementy te muszą wytrzymywać wielokrotne obciążenia dynamiczne. Na przykład, w przemyśle motoryzacyjnym resory i sprężyny używane w systemach zawieszenia pojazdów muszą nie tylko absorbować drgania, ale także bezpiecznie przenosić duże obciążenia. Stal niskostopowa, dzięki swoim właściwościom, może być poddawana różnym procesom obróbczo-wytwórczym, takim jak hartowanie czy odpuszczanie, co dodatkowo zwiększa jej trwałość. Zgodnie z normami ISO i DIN, komponenty wykonane z tej stali powinny spełniać określone wymagania dotyczące wytrzymałości i twardości, co czyni je niezawodnymi w krytycznych zastosowaniach. Przykłady zastosowań obejmują nie tylko przemysł motoryzacyjny, ale także maszyny budowlane i przemysł ciężki, gdzie elementy te są niezbędne do zapewnienia odpowiedniej wydajności i bezpieczeństwa.

Pytanie 38

Jakie urządzenia oraz przyrządy pomiarowe są kluczowe do określenia parametrów filtrów pasmowych?

A. Amperomierz i oscyloskop
B. Generator fali stojącej oraz woltomierz
C. Częstościomierz i miernik uniwersalny
D. Generator i oscyloskop
Generator i oscyloskop to naprawdę ważne narzędzia, które pomagają w określaniu parametrów filtrów pasmowych. Generator wytwarza różne sygnały o różnych częstotliwościach, co jest super przydatne, bo pozwala na testowanie, jak filtr reaguje na różne pasma. Dzięki temu, można sprawdzić, które częstotliwości przechodzą, a które są tłumione. Oscyloskop natomiast wizualizuje te sygnały, więc dokładnie można analizować kształt i amplitudę sygnału wyjściowego filtru w odpowiedzi na sygnał wejściowy. Na przykład, kiedy analizujemy filtr dolnoprzepustowy, ustawiamy różne częstotliwości za pomocą generatora, a oscyloskop pokazuje, jak filtr tłumi sygnały, które są wyższe niż jego częstotliwość graniczna. To wszystko jest zgodne z najlepszymi praktykami w inżynierii elektronicznej i pozwala na precyzyjne projektowanie oraz testowanie układów elektronicznych.

Pytanie 39

Jakie jest przeznaczenie przyłącza oznaczonego literą T na zaworze hydraulicznym 4/2, które ma oznaczenia A, B, P oraz T?

A. Siłownika jednostronnego działania
B. Zbiornika oleju hydraulicznego
C. Siłownika dwustronnego działania
D. Zbiornika sprężonego powietrza
Podłączenie przyłącza T do zbiornika sprężonego powietrza jest niewłaściwie zrozumiane, ponieważ systemy hydrauliczne i pneumatyczne różnią się zasadniczo w swoim działaniu i zastosowaniu. Zbiorniki sprężonego powietrza są przeznaczone do gromadzenia powietrza pod ciśnieniem i są używane w systemach pneumatycznych, gdzie energia jest przekazywana przez sprężone powietrze. Zastosowanie przyłącza T w tym kontekście wprowadzałoby w błąd, ponieważ olej hydrauliczny nie może być użyty w systemie pneumatycznym, co mogłoby prowadzić do uszkodzeń komponentów i awarii całego układu. Z kolei podłączenie do siłownika jednostronnego działania również jest nieprawidłowe, ponieważ taki siłownik potrzebuje jedynie jednego przyłącza do zasilania, a powrót oleju odbywa się przez inne kanały, co nie ma związku z przyłączem T. Siłownik dwustronnego działania wymaga natomiast zarówno zasilania, jak i odprowadzania oleju, ale jego konstrukcja nie przewiduje podłączenia do zbiornika w ten sposób. Zrozumienie funkcji przyłącza T w kontekście zaworu hydraulicznego 4/2 jest fundamentalne dla efektywnego zarządzania systemem hydraulicznym, dlatego kluczowe jest, aby nie mylić jego zastosowania z systemami pneumatycznymi czy z siłownikami, które operują na innych zasadach.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.