Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.04 - Organizacja transportu
  • Data rozpoczęcia: 22 maja 2025 09:45
  • Data zakończenia: 22 maja 2025 10:09

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Przedstawiona nalepa umieszczona na cysternie informuje, że jest w niej przewożony materiał

Ilustracja do pytania
A. wybuchowy.
B. żrący.
C. ciekły zapalny.
D. samozapalny.
Wybór odpowiedzi wybuchowy, ciekły zapalny lub żrący jest nieprawidłowy, ponieważ każda z tych kategorii odnosi się do innych typów materiałów niebezpiecznych, które są klasyfikowane w systemie ADR. Materiały wybuchowe wymagają szczególnych procedur transportowych i rozróżniają się od samozapalnych, które nie mają zdolności do wybuchu, lecz mogą zapalić się w określonych warunkach. Materiały ciekłe zapalne, takie jak benzyna, klasyfikowane są w innej kategorii, najczęściej jako materiały klasy 3, które są związane z ich właściwościami fizycznymi, a nie z ich zdolnością do samozapłonu. Z kolei materiały żrące, które mogą powodować korozję w kontakcie z innymi substancjami, również nie są zgodne z klasyfikacją klasy 4. Typowe błędy myślowe, które mogą prowadzić do błędnych odpowiedzi, obejmują nieznajomość klasyfikacji materiałów niebezpiecznych oraz mylenie właściwości chemicznych substancji. Znajomość tych zasad jest kluczowa dla zapewnienia bezpieczeństwa transportu materiałów niebezpiecznych oraz zgodności z regulacjami prawnymi.

Pytanie 3

Do zestawów drogowych należy załadunek 127,8 t ładunku w formie pakietowych jednostek ładunkowych. Masa brutto jednego pakietu wynosi 3 550 kg. Transport będzie przeprowadzany wózkiem, który jednorazowo przemieszcza jedną pakietową jednostkę ładunkową. Czas trwania jednego cyklu pracy wózka to 3,5 minuty. O której godzinie najpóźniej powinien rozpocząć się załadunek zestawów drogowych, aby cały ładunek był załadowany do godziny 9:00?

A. O godzinie 6:50
B. O godzinie 6:59
C. O godzinie 7:06
D. O godzinie 6:54
Odpowiedzi wskazujące na inne godziny rozpoczęcia załadunku wynikają z błędnych obliczeń dotyczących czasu potrzebnego na załadunek. W przypadku odpowiedzi o godzinie 6:59, użytkownik najprawdopodobniej nie uwzględnił, że 126 minut całkowitego czasu załadunku przekracza 5 minut, co prowadzi do opóźnienia w realizacji zadania. Z kolei sugestie godzin 6:50 oraz 7:06 również wskazują na nieprawidłowe zrozumienie wymaganego czasu; pierwsza z nich sugeruje rozpoczęcie zbyt wcześnie, co prowadzi do nieefektywności, a druga jest za późna, nie uwzględniając całkowitego czasu załadunku. Ważne jest, aby w tak kluczowych operacjach logistycznych uwzględniać nie tylko czas trwania poszczególnych cykli, ale także przewidywać wszelkie możliwe opóźnienia czy dodatkowe zmienne, takie jak przejrzystość komunikacji przy załadunku. W efekcie, odpowiedzi te pokazują typowe błędy myślowe związane z kalkulacjami czasowymi, gdzie brak uwzględnienia wszystkich czynników prowadzi do nieprawidłowych wniosków oraz decyzji, a także do znacznych strat czasowych i finansowych w operacjach logistycznych.

Pytanie 4

Jakie urządzenie jest wykorzystywane do zapisu czasu pracy kierowcy oraz zadań, które wykonuje?

A. nawigacja GPS
B. lokalizator GPS
C. tachograf
D. tempomat
Tachograf to urządzenie służące do rejestracji czasu pracy kierowcy oraz czynności związanych z prowadzeniem pojazdu. Jego głównym zadaniem jest monitorowanie i archiwizowanie danych dotyczących czasu jazdy, przerw oraz odpoczynku kierowców zgodnie z normami regulującymi czas pracy w transporcie drogowym. Przykładowo, tachografy cyfrowe umożliwiają automatyczne zapisywanie tych informacji na karcie kierowcy oraz w pamięci urządzenia, co ułatwia kontrolę i audyty przez organy nadzoru. Dodatkowo, tachografy są zgodne z regulacjami europejskimi, które nakładają obowiązek ich stosowania na kierowców pojazdów powyżej 3,5 tony. Użycie tachografów przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, eliminując nadmierne zmęczenie kierowców oraz zapewniając właściwe przestrzeganie przepisów o czasie pracy.

Pytanie 5

Jeśli według cennika koszt przewozu do 150 km wynosi 500,00 zł, a opłata za każdy kilometr powyżej 150 km to 3,50 zł/km, to jaka będzie kwota za transport ładunku na dystansie 350 km?

A. 700,00 zł
B. 503,50 zł
C. 1 200,00 zł
D. 525,00 zł
W przypadku błędnych odpowiedzi najczęściej pojawiają się nieporozumienia związane z obliczeniami oraz interpretacją cennika. Na przykład, jedna z niepoprawnych koncepcji mogła wynikać z nieuwzględnienia całkowitej długości trasy, co prowadzi do błędnych wniosków. Przykładem jest sytuacja, w której ktoś mógłby ograniczyć swoje obliczenia do samej stawki za pierwsze 150 km, co w konsekwencji prowadzi do błędnego wniosku, że całkowity koszt wynosi 500,00 zł. Inny typowy błąd to pominięcie mnożnika przy obliczaniu kosztów za dodatkowe kilometry, co skutkuje nieprawidłowym wyliczeniem, na przykład 525,00 zł. W rzeczywistości, każda podróż transportowa wymaga dokładnego przeliczenia zarówno stałych, jak i zmiennych kosztów, co jest kluczowe w logistyce. Nieznajomość stawek oraz ich zastosowania w praktyce transportowej może prowadzić do nieefektywnego zarządzania kosztami, co w dłuższej perspektywie wpływa na rentowność operacji. Dlatego ważne jest, aby zawsze dokładnie analizować zasady cennika i stosować je w praktycznych obliczeniach, aby uniknąć nieporozumień i błędnych decyzji finansowych.

Pytanie 6

Na której ilustracji jest przedstawiona infrastruktura liniowa transportu kolejowego?

Ilustracja do pytania
A. Na ilustracji 2.
B. Na ilustracji 3.
C. Na ilustracji 1.
D. Na ilustracji 4.
Poprawna odpowiedź to ilustracja 3, ponieważ przedstawia ona kluczowe elementy infrastruktury liniowej transportu kolejowego, takie jak torowiska i sieci trakcyjne. Infrastruktura ta jest niezwykle istotna w kontekście zapewnienia bezpiecznego i efektywnego transportu kolejowego. Torowiska są fundamentem, po którym poruszają się pociągi, a ich jakość i sposób utrzymania mają bezpośredni wpływ na komfort i bezpieczeństwo podróży. Sieci trakcyjne, które dostarczają energię elektryczną do pociągów elektrycznych, również są częścią infrastruktury liniowej. Przykładem zastosowania dobrych praktyk w tej dziedzinie jest regularne monitorowanie stanu torów oraz sieci trakcyjnych, co pozwala na wczesne wykrywanie usterek i ich skuteczne usuwanie. Właściwe zarządzanie infrastrukturą kolejową jest kluczowe dla zminimalizowania ryzyka awarii i wypadków, a także dla zapewnienia terminowości przewozów.

Pytanie 7

Jakie procentowe wykorzystanie powierzchni ładunkowej mają kontenery o wymiarach wewnętrznych 5 900 × 2 350 × 2 395 mm (dł. × szer. × wys.), gdy załadowano w jednej warstwie 11 paletowych jednostek ładunkowych o wymiarach 1 200 × 800 × 1 144 mm (dł. × szer. × wys.)?

A. Zbliżone do 90%
B. Zbliżone do 36%
C. Zbliżone do 69%
D. Zbliżone do 76%
Wiele osób może zinterpretować dane dotyczące wykorzystania powierzchni kontenera w sposób, który prowadzi do błędnych wniosków. Na przykład, odpowiedzi sugerujące około 36% lub 69% wykorzystania powierzchni mogą wynikać z niepełnego uwzględnienia wymiarów zarówno kontenera, jak i jednostek ładunkowych. Często błędy te mają swoje źródło w braku właściwego zrozumienia procesu obliczeń lub nieuwzględnienia wszystkich palet. Zbyt duża koncentracja na pojedynczych jednostkach ładunkowych i ich wymiarach może prowadzić do niepoprawnych obliczeń, które nie uwzględniają całkowitych wymiarów przestrzeni ładunkowej. Ponadto, pomijanie kluczowych kroków, takich jak obliczanie całkowitej powierzchni kontenera i porównywanie jej z zajętą powierzchnią, skutkuje zniekształconymi wynikami. W praktyce, informacje te są istotne w logistyce, gdzie błędne oszacowania mogą prowadzić do nieefektywnego wykorzystania przestrzeni, co z kolei zwiększa koszty transportu i wpływa na efektywność operacyjną. Kluczowe jest, aby każdy, kto pracuje w branży transportowej i logistycznej, miał świadomość jak ważne są dokładne analizy wymiarów oraz ich wpływ na ogólne zarządzanie przestrzenią ładunkową.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Rodzaj środka transportu operuje regularnie, przewożąc naczepy między miejscem załadunku a miejscem wyładunku, bez oczekiwania na załadunek lub wyładunek. Jak określamy ten model transportu?

A. Promienisty
B. Obwodowy-ciągły
C. Wahadłowy-ciągły
D. Obwodowy
Obwodowy-ciągły, promienisty oraz obwodowy to różne modele transportu, które różnią się zasadami kursowania i organizacji przewozów. Model obwodowy-ciągły zakłada kursowanie środka transportu po stałej trasie, ale z załadunkiem i wyładunkiem w różnych punktach na trasie, co może prowadzić do dłuższych czasów dostaw, zwłaszcza gdy przestoje są nieuniknione. W modelu promienistym transport odbywa się z jednego centralnego punktu do rozproszonych punktów, co sprawia, że czas dostawy może być mniej stabilny, a ten model nie zapewnia regularności kursów oraz nie w pełni wykorzystuje możliwości przewozowe w porównaniu do modelu wahadłowego-ciągłego. Natomiast model obwodowy zakłada, że transport odbywa się w zamkniętej pętli, co również nie odpowiada na kryteria regularnych kursów bez przestojów na załadunek i wyładunek. Powszechnym błędem myślowym jest mylenie tych modeli ze względu na ich podobieństwa w organizacji transportu, jednak ważne jest, aby zrozumieć ich specyfikę oraz zastosowanie. W praktyce, wybór niewłaściwego modelu może prowadzić do nieefektywności oraz wyższych kosztów operacyjnych.

Pytanie 11

Co rozumie się przez termin formuły handlowe?

A. regulacje prawne odnoszące się do relacji między zleceniodawcą, spedytorem a przewoźnikiem
B. zasady, które określają podział kosztów, obowiązków i ryzyka dostawy towaru pomiędzy stronami zawierającymi umowę
C. akty prawne wydawane oraz aktualizowane przez Ministerstwo Finansów
D. kodeks handlowy określający formy oraz realizację umów pomiędzy spedytorem a przewoźnikiem
Pomimo że kodeks handlowy oraz przepisy prawne wydawane przez Ministerstwo Finansów mogą mieć wpływ na umowy handlowe, nie są to same formuły handlowe, które dotyczą konkretnego podziału kosztów, obowiązków i ryzyk dostawy towaru. Kodeks handlowy stanowi szeroką ramę prawną dla różnych aspektów działalności gospodarczej, ale nie dostarcza szczegółowych reguł dotyczących konkretnych relacji między stronami kontraktu. Wprowadzenie przepisów prawnych przez ministerstwo ma na celu regulację rynku i zapewnienie porządku, jednak nie odnosi się to bezpośrednio do specyfiki umów handlowych. Właściwe podejście do negocjacji i zawierania umów handlowych wymaga znajomości praktyk i norm branżowych, takich jak Incoterms, które konkretizują odpowiedzialność stron. Stosowanie nieprecyzyjnych terminów może prowadzić do nieporozumień oraz sporów, które są niekorzystne dla każdej ze stron umowy. Prawidłowe zrozumienie definicji formuł handlowych jest kluczowe dla skutecznego zarządzania ryzykiem i kosztami w transakcjach handlowych.

Pytanie 12

Aby zrealizować transport ponadgabarytowy, konieczne jest uzyskanie

A. świadectwa.
B. zezwolenia.
C. licencji.
D. zezwolenia na przewóz.
Licencja, świadectwo oraz certyfikat jakości, mimo że mogą być ważnymi dokumentami w kontekście działalności transportowej, nie są wystarczające ani odpowiednie w przypadku przewozu ponadgabarytowego. Licencja transportowa jest dokumentem, który potwierdza zdolność przewoźnika do prowadzenia działalności transportowej, ale sama w sobie nie uprawnia do transportu ładunków przekraczających normy. Świadectwo, które często jest mylone z licencją, może dotyczyć różnych aspektów, takich jak stan techniczny pojazdów, ale nie odnosi się bezpośrednio do kwestii przewozu ponadgabarytowego. Certyfikat jakości, z kolei, odnosi się do standardów zarządzania jakością i może być istotny w kontekście obsługi klienta czy efektywności operacyjnej, lecz nie ma zastosowania w kwestiach prawnych związanych z transportem ładunków o dużych gabarytach. Typowym błędem myślowym jest mylenie tych dokumentów z zezwoleniem, które jest konkretnym wymogiem dla transportu ponadgabarytowego. Przewoźnicy często nie zdają sobie sprawy, że brak odpowiedniego zezwolenia może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak mandaty czy nawet wstrzymanie przewozu, co podkreśla znaczenie znajomości przepisów i procedur w branży transportowej.

Pytanie 13

Global Unit Number jest oznaczany skrótem

A. SSCC
B. GLN
C. GTIN
D. IZ
GTIN, czyli Globalny Numer Jednostki Handlowej, jest kluczowym elementem systemu identyfikacji produktów na rynku globalnym. GTIN jest unikalnym numerem przypisywanym do każdego produktu, co pozwala na jego jednoznaczną identyfikację w łańcuchu dostaw. Jako standardowy format, GTIN obejmuje różne długości numerów, takie jak GTIN-8, GTIN-12, GTIN-13 i GTIN-14, w zależności od specyfiki danego produktu. Przykładowo, GTIN-13 jest powszechnie stosowany w kodach kreskowych UPC, co umożliwia efektywne skanowanie i zarządzanie zapasami w detalicznych punktach sprzedaży. Dzięki zastosowaniu GTIN, firmy mogą skutecznie monitorować swoje produkty, co przyczynia się do lepszego zarządzania łańcuchem dostaw oraz zwiększa efektywność operacyjną. W praktyce, korzystanie z GTIN wspiera automatyzację procesów zamówień i logistykę, co z kolei wpływa na zadowolenie klientów oraz optymalizację kosztów. Warto również zauważyć, że GTIN jest zgodny z międzynarodowymi standardami ISO, co podkreśla jego znaczenie na rynku globalnym.

Pytanie 14

Do której reguły Incoterms 2020 odnoszą się obowiązki sprzedającego i kupującego zapisane w tabeli?

Obowiązkiem sprzedającego jest dostarczenie towaru na statek w porcie załadunku. Od tego miejsca ryzyko przechodzi na kupującego, jednakże nadal sprzedający ma obowiązek zawrzeć umowę przewozu morskiego oraz ponieść koszty dostarczenia towaru do portu przeznaczenia.

A. EXW
B. DAP
C. CFR
D. FAS
Wybór reguł EXW, FAS czy DAP jest niewłaściwy w kontekście przedstawionego pytania, ponieważ każdy z tych terminów definiuje różne obowiązki sprzedającego i kupującego, które nie pokrywają się z warunkami CFR. Reguła EXW (Ex Works) oznacza, że sprzedający udostępnia towar w swoim zakładzie, a kupujący ponosi wszelkie koszty i ryzyko od momentu odbioru towaru. To podejście może prowadzić do nieporozumień, gdyż sprzedający nie jest zobowiązany do organizacji transportu, co wymaga od kupującego dużej samodzielności w logistyce. Reguła FAS (Free Alongside Ship) również nie jest odpowiednia, ponieważ sprzedający dostarcza towar obok statku, ale nie pokrywa kosztów transportu do portu przeznaczenia, co równie dobrze zmienia odpowiedzialność związaną z ryzykiem. Natomiast DAP (Delivered at Place) obliguje sprzedającego do dostarczenia towaru do określonego miejsca przeznaczenia, co jest sprzeczne z definicją CFR, gdzie ryzyko przechodzi na kupującego w momencie załadunku. Każda z tych reguł ma swoje zastosowanie, ale nie odpowiadają one na pytanie dotyczące obowiązków w ramach CFR, co może prowadzić do błędnych analiz w międzynarodowych transakcjach handlowych. Kluczowe jest zrozumienie różnic między tymi regułami, aby efektywnie zarządzać ryzykiem i obowiązkami w kontraktach handlowych.

Pytanie 15

Urządzenia techniczne, które są zgodne z procedurami oceny zgodności zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej, noszą symbol certyfikatu bezpieczeństwa

A. DE
B. UE
C. CE
D. WE
Odpowiedzi UE, DE i WE są błędne z kilku powodów. Oznaczenie 'UE' odnosi się do samej Unii Europejskiej, a nie do certyfikacji produktów, co może prowadzić do mylnego wrażenia, że każdy produkt wprowadzany na rynek unijny automatycznie spełnia normy. Takie myślenie jest nieprecyzyjne, ponieważ zgodność z dyrektywami unijnymi wymaga konkretnego procesu oceny, a sama Unia Europejska nie jest symbolem certyfikacyjnym. Odpowiedź 'DE' sugeruje, że to oznaczenie odnosi się do Niemiec, co również jest błędem; Niemcy jako kraj członkowski UE korzystają z ogólnounijnych przepisów, ale nie posiadają osobnego, krajowego certyfikatu dla produktów. Użycie 'WE' jest kolejnym nieporozumieniem, gdyż ten skrót jest przestarzały i nie stosowany w kontekście obecnych regulacji unijnych. Niezrozumienie kwestii oznakowania CE, które jest jedynym uznawanym symbolem certyfikacji w Unii, jest typowym błędem. Osoby myślące, że jakiekolwiek inne oznaczenie może zastąpić CE, nie są świadome, że zgodność z dyrektywami europejskimi jest ściśle regulowana i kontrolowana. W praktyce, ignorowanie znaczenia symbolu CE może prowadzić do wprowadzenia na rynek produktów, które nie spełniają wymaganych norm, co w dłuższej perspektywie skutkuje problemami prawnymi oraz finansowymi dla producentów.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Z danych przedstawionych w tabeli wynika, że koszt transportu przypadający na jeden kilometr w roku 2020 r. w stosunku do 2019 r.

Zestawienie danych przedsiębiorstwa transportowego
WyszczególnienieUzyskany wynik
2019 r.2020 r.
Koszty transportu [zł]765 000,00821 600,00
Liczba przejechanych kilometrów [km]450 000520 000

A. wzrósł o 0,12 zł
B. wzrósł o 1,58 zł
C. zmniejszył się o 0,12 zł
D. zmniejszył się o 1,58 zł
Istnieje wiele pułapek w analizie kosztów transportu, które mogą prowadzić do mylnych wniosków. Na przykład, odpowiedzi wskazujące na wzrost kosztu transportu o 1,58 zł lub 0,12 zł nie biorą pod uwagę rzeczywistych danych przedstawionych w tabeli. Wzrost kosztów może być mylnie interpretowany, gdy analizujemy dane bez kontekstu, ignorując fakt, że w roku 2020 koszt wyniósł 1,58 zł, co jest niższe od 1,70 zł w roku 2019. Tego rodzaju błędy mogą wynikać z nieprawidłowego czytania tabeli lub niewłaściwego rozumienia jednostek miary. Istotne jest, aby zrozumieć, że porównując wartości, należy zawsze zwracać uwagę na ich źródła oraz kontekst, w którym zostały przedstawione. Również, mylenie wzrostu z spadkiem jest klasycznym błędem poznawczym, który może występować w analizach danych. W kontekście biznesowym i finansowym, takie pomyłki mogą prowadzić do nieefektywnych decyzji, z których wynikać będą straty finansowe i utrata konkurencyjności. Dlatego ważne jest, aby przy ocenie danych kosztowych zawsze mieć na uwadze dokładność i precyzyjność w interpretacji informacji. W praktyce, wspieranie decyzji opartych na solidnych danych jest kluczowe dla długoterminowego sukcesu każdej organizacji związanej z transportem.

Pytanie 18

Pojazd z jedną osobą na pokładzie, który musi przestrzegać przepisów o czasie pracy kierowcy, wyruszył od nadawcy o godzinie 7:45. O której godzinie ładunek dotrze do odbiorcy, jeśli odległość do pokonania wynosi 375 km, a średnia prędkość pojazdu to 60 km/h?

A. O godzinie 14:55
B. O godzinie 14:45
C. O godzinie 14:10
D. O godzinie 14:00
Podawanie godzin 14:10, 14:00 oraz 14:55 jako czasów dostawy można tłumaczyć różnymi błędami w obliczeniach. W przypadku godziny 14:10, mogło dojść do niepoprawnego założenia zbyt wysokiej prędkości lub zbyt krótkiego czasu przejazdu, co jest klasycznym błędem w obliczeniach związanych z transportem. Przy średniej prędkości 60 km/h, nie da się pokonać 375 km w tak krótkim czasie. Z kolei odpowiedź 14:00, choć zbliżona w obliczeniach, nie uwzględnia pełnego czasu przejazdu. Problem tkwi w nieuwzględnieniu dodatkowych 15 minut, które wynikają z rozkładu godzinowego. Godzina 14:55 z kolei mogła wynikać z błędnego założenia dotyczącego prędkości lub opuszczenia kluczowego elementu, jakim są przerwy w czasie jazdy. Każdy z tych błędów pokazuje, jak łatwo można się pomylić przy planowaniu trasy, dlatego tak ważne jest zawsze weryfikowanie obliczeń. Ustalając czas dostawy, warto korzystać z systemów zarządzania flotą, które mogą automatycznie uwzględniać różne czynniki wpływające na transport, takie jak ruch drogowy czy zmiany w przepisach dotyczących czasu pracy kierowców.

Pytanie 19

Transport urządzeń elektronicznych w kontenerach drogą morską w ustalonych odstępach czasu oraz na z góry określonych trasach jest określany jako przewóz

A. trampowy
B. czarterowy
C. okazjonalny
D. regularny
Przewóz czarterowy polega na wynajmowaniu całego statku lub jego części na potrzeby konkretnej wysyłki, co nie zapewnia regularności w dostawach, a raczej elastyczność, co może prowadzić do nieprzewidywalności w logistyce. Z kolei przewóz trampowy odnosi się do przewozu, który nie jest z góry zaplanowany – to znaczy, że armator podejmuje decyzje o kursach i trasach w odpowiedzi na popyt, co również nie sprzyja regularnym dostawom. Przewóz okazjonalny to forma transportu, która odbywa się w odpowiedzi na sporadyczne zapotrzebowanie, co z definicji wyklucza regularność. Wszystkie te formy przewozu, mimo że mogą być przydatne w niektórych sytuacjach, nie oferują stabilizacji czasowej i trasowej, co jest kluczowe w kontekście efektywnego zarządzania transportem sprzętu elektronicznego. Użytkownik może być skłonny do mylenia tych terminów z regularnym przewozem, jednak należy pamiętać, że przewozy regularne zapewniają stałość i przewidywalność, co jest niezwykle ważne w kontekście efektywności operacyjnej oraz zarządzania łańcuchem dostaw. W praktyce, brak regularności może prowadzić do problemów z dostępnością produktów, co wpływa na całą działalność przedsiębiorstwa.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Ile pojazdów o nośności 10 ton powinno zostać zaplanowanych do transportu 2 000 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) ważących po 500 kg każda, w czterech cyklach transportowych, jeśli w każdym cyklu przewiduje się równą liczbę pojazdów, a ich nośność będzie w pełni wykorzystana?

A. 10 pojazdów
B. 40 pojazdów
C. 25 pojazdów
D. 8 pojazdów
Zrozumienie, jak wygląda logistyka przewozu, wymaga dobrego przeliczenia potrzeb transportowych. Te wszystkie odpowiedzi, które sugerują, że potrzeba mniej samochodów, pewnie wynikają z tego, że nie do końca rozumie się, jak działają obciążenia i cykle przewozowe. Możliwe, że niektóre założenia są po prostu błędne, co prowadzi do takich nieprawidłowych wyników. Na przykład, jeśli liczysz liczbę samochodów tylko na podstawie całkowitej masy, nie myśląc o cyklach przewozowych, to wychodzi ci zaniżona ilość. I te odpowiedzi jak 8 czy 10 aut pokazują tylko część tego, co trzeba wziąć pod uwagę, więc mogą się pojawić opóźnienia w dostawach. W praktyce transportowej, niektóre firmy zapominają o limitach ładunkowych, co stwarza problemy ze zgodnością z przepisami. Warto mieć na uwadze, że w planowaniu transportu dobrze jest analizować różne zmienne, jak czas załadunku czy odległość, żeby wszystko dobrze zorganizować.

Pytanie 22

Który system transmisji danych jest wykorzystywany do automatycznego rejestrowania jednostek logistycznych opuszczających magazyn i załadowanych do środków transportu, przy użyciu fal radiowych?

A. EDI
B. GPS
C. GSM
D. RFID
RFID, czyli Radio-Frequency Identification, to technologia, która umożliwia automatyczną identyfikację obiektów przy użyciu fal radiowych. W systemie RFID jednostki logistyczne są oznaczane tagami, które zawierają unikalne identyfikatory. Te tagi są odczytywane przez czytniki RFID zamontowane w strategicznych lokalizacjach, takich jak wyjścia z magazynów. Dzięki temu proces rejestracji jednostek logistycznych opuszczających magazyn jest szybki i precyzyjny, co przyczynia się do efektywności łańcucha dostaw. Przykłady zastosowania RFID obejmują zarządzanie zapasami w magazynach, śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym oraz automatyczne rozliczanie towarów przy załadunku do środków transportu. Technologie RFID są zgodne z międzynarodowymi standardami, takimi jak EPCglobal, co zapewnia interoperacyjność między różnymi systemami i producentami. Stosowanie RFID w logistyce pozwala na ograniczenie błędów ludzkich, zwiększa dokładność danych oraz umożliwia efektywne planowanie i optymalizację procesów logistycznych.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

Podczas transportu krzeseł biurowych z Lublina do Berlina, korzystając z kolei, należy przestrzegać zasad konwencji

A. ADR
B. CMR
C. SMGS
D. COTIF
Odpowiedzi ADR, CMR i SMGS są niewłaściwe w kontekście przewozu foteli biurowych koleją z Lublina do Berlina, ponieważ każda z tych konwencji odnosi się do innych form transportu. ADR odnosi się do przewozu towarów niebezpiecznych drogą, co nie ma zastosowania w przypadku przewozu foteli, które nie są klasyfikowane jako materiały niebezpieczne. CMR reguluje zasady międzynarodowego przewozu towarów drogą, również nie mając zastosowania w transporcie kolejowym. SMGS (Międzynarodowa konwencja o przewozie towarów koleją w krajach byłego ZSRR) dotyczy przewozu kolejowego w krajach postsowieckich i nie ma zastosowania w transporcie do Europy Zachodniej. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków to nieznajomość zakresu obowiązywania poszczególnych konwencji oraz ich specyfikacji dotyczących form transportu. Zrozumienie, że każda konwencja ma swoje unikalne zasady i obszar zastosowania, jest kluczowe dla prawidłowego podejścia do organizacji transportu międzynarodowego.

Pytanie 26

Oblicz, ile ton ładunku znajduje się w pojeździe o masie własnej 4 t, jeśli maksymalna masa całkowita wynosi 26 t, a wskaźnik wykorzystania ładowności to 1?

A. 22 t
B. 30 t
C. 4 t
D. 26 t
Niepoprawne odpowiedzi wynikają z nieporozumienia dotyczącego definicji masy całkowitej pojazdu oraz masy ładunku. W przypadku odpowiedzi wskazujących na 26 t lub 30 t, istnieje mylne założenie, że ładunek mógłby być równy dopuszczalnej masie całkowitej. Dopuszczalna masa całkowita to maksymalna masa pojazdu łącznie z ładunkiem, a nie masa samego ładunku. Odpowiedź 26 t zatem nie jest prawidłowa, ponieważ nie uwzględnia masy własnej pojazdu. Z kolei odpowiedź 30 t jest niemożliwa, gdyż przekracza dopuszczalną masę całkowitą, co narusza przepisy dotyczące transportu. W przypadku odpowiedzi wskazujących na 4 t, występuje błędne rozumienie roli masy własnej, która stanowi tylko część całkowitej masy. Masa własna to ciężar samego pojazdu bez ładunku, co nie ma zastosowania w obliczeniach dotyczących ładowności. Te błędne odpowiedzi mogą prowadzić do wielu nieporozumień w praktyce transportowej, gdzie kluczowe jest przestrzeganie przepisów dotyczących masy, aby uniknąć kar i zapewnić bezpieczeństwo na drogach. Właściwe zrozumienie tych pojęć jest niezbędne dla efektywnego zarządzania transportem oraz dla dbałości o zdrowie publiczne i ochronę środowiska.

Pytanie 27

Suwnica terminalowa zaczyna pracę o godzinie 8:00. Czas załadunku kontenera 20-stopowego to 50 sekund, natomiast 40-stopowego wynosi 100 sekund. Po upływie godziny pracy suwnica ma 15-minutową przerwę. O której godzinie zakończy się załadunek 30 kontenerów TEU i 45 kontenerów FEU na wagony kolejowe?

A. 9:55
B. 8:58
C. 8:43
D. 9:40
Podczas analizy czasu załadunku kontenerów istotne jest zrozumienie, że każde określenie czasu oparte na niewłaściwych założeniach prowadzi do błędnych wyników. Wiele osób może błędnie oszacować łączny czas potrzebny do załadunku, pomijając przerwę na odpoczynek suwnicy, co jest kluczowym elementem w procesach operacyjnych. Przykładowo, jeśli ktoś obliczy czas załadunku 30 kontenerów TEU i 45 FEU bez uwzględnienia przerwy, może dojść do wniosku, że załadunek zakończy się zbyt wcześnie, co nie tylko wpływa na harmonogram, ale również na ogólną efektywność terminala. Ponadto, niewłaściwe podejście do obliczeń czasu może wynikać z nieznajomości standardowych czasów załadunku, co prowadzi do nieporozumień. Użycie błędnych wartości czasowych, takich jak założenie, że załadunek trwa krócej niż w rzeczywistości, skutkuje zaniżeniem przewidywanego czasu zakończenia operacji. Dodatkowo, zignorowanie przerwy na odpoczynek suwnicy jest częstym błędem w logistyce, gdzie nieprzewidziane opóźnienia w procesie mogą prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych. W kontekście efektywnego zarządzania czasem i zasobami, fundamentalne jest zrozumienie, jak przerwy w pracy wpływają na całkowity czas realizacji zadań. Niezrozumienie tych aspektów może prowadzić do nieracjonalnych decyzji w planowaniu procesów logistycznych.

Pytanie 28

Zasady dotyczące obowiązkowego instalowania oraz używania tachografów w transporcie drogowym są określone przez skrót

A. CMR
B. AETR
C. ADR
D. ATP
Odpowiedź AETR jest jak najbardziej trafna. Ta konwencja zajmuje się tym, żeby kierowcy w międzynarodowym transporcie drogowym musieli mieć zamontowane tachografy. AETR, czyli „Umowa Europejska dotycząca pracy załóg pojazdów samochodowych wykonujących międzynarodowy transport drogowy”, została podpisana w 1970 roku i ma za zadanie zapewnić kierowcom bezpieczeństwo oraz dobre warunki pracy. Tachografy to te urządzenia, które rejestrują, ile czasu kierowca był „na drodze” oraz jak szybko jechał. To ważne, bo dobrze pozwala to kontrolować, czy kierowcy przestrzegają norm dotyczących jazdy i odpoczynku. Przykład? AETR w praktyce to np. kontrole czasu pracy kierowców w transporcie międzynarodowym, co pomaga w zapobieganiu przemęczeniu i zwiększa bezpieczeństwo na drogach. Poza tym, dobrze ustawione tachografy dają nie tylko info o czasie pracy, ale też o stylu jazdy, co może być przydatne w zarządzaniu flotą i optymalizacji kosztów eksploatacji pojazdów.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Korzystając z zamieszczonej tabeli, ustal najniższy koszt przewozu 10 paletowych jednostek ładunkowych jednym środkiem transportu na odległość 26 km, jeżeli pojazd porusza się ze średnią prędkością 20 km/h.

Cennik opłat przewozowych
Rodzaj środka transportu – maksymalna pojemnośćCennik
pojazd 5-paletowy (14 m³)100,00 zł za każdą rozpoczętą godzinę
pojazd 8-paletowy (20 m³)125,00 zł za każdą rozpoczętą godzinę
pojazd 14-paletowy (35 m³)150,00 zł za każdą rozpoczętą godzinę
pojazd 20-paletowy (50 m³)180,00 zł za każdą rozpoczętą godzinę

A. 200,00 zł
B. 250,00 zł
C. 300,00 zł
D. 360,00 zł
Najniższy koszt przewozu 10 paletowych jednostek ładunkowych na odległość 26 km przy średniej prędkości 20 km/h wynosi 300,00 zł. Aby to ustalić, należy obliczyć czas przewozu, który wynosi 1,3 godziny, co zaokrągla się do 2 godzin. W przypadku transportu paletowego, kluczowym elementem jest dobór odpowiedniego środka transportu. Pojazd 14-paletowy, o pojemności 35 m³, jest idealny do przewozu 10 palet. Koszt wynajmu takiego pojazdu wynosi 150,00 zł za godzinę. Stąd, całkowity koszt za 2 godziny przewozu to 300,00 zł. W praktyce, przy planowaniu transportu, ważne jest nie tylko obliczenie kosztów, ale także uwzględnienie czasu dostawy i efektywności logistycznej. Przestrzeganie norm przewozowych i dobrych praktyk w organizacji transportu, takich jak optymalizacja trasy czy właściwy dobór pojazdu, wpływa na efektywność kosztową operacji logistycznych, co jest niezbędne do osiągnięcia konkurencyjności na rynku.

Pytanie 31

Na podstawie danych z tabeli określ, który pojazd osiągnął najwyższą średnią prędkość.

PojazdPrzejechany dystans [km]Czas jazdy
A.2205 godzin 30 minut
B.2755 godzin
C.3306 godzin
D.4507 godzin 30 minut

A. B.
B. C.
C. A.
D. D.
Odpowiedź D jest właściwa, ponieważ pojazd D osiągnął najwyższą średnią prędkość, co zostało obliczone na podstawie wzoru: średnia prędkość = dystans / czas. W kontekście analizy ruchu pojazdów, istotne jest prawidłowe przeliczenie czasu z godzin i minut na godziny dziesiętne. W praktyce, taką konwersję można przeprowadzić, dzieląc minuty przez 60 i dodając wynik do godzin. Dzięki temu, możemy uzyskać dokładne wartości potrzebne do obliczeń. Ustalając najwyższą średnią prędkość, która wynosi 60 km/h, musimy również uwzględnić zasady dotyczące pomiarów prędkości, które są kluczowe w logistyce i transporcie. Pamiętajmy, że znajomość metod obliczania i analizy prędkości ma zastosowanie nie tylko w transporcie, ale i w wielu innych dziedzinach, takich jak inżynieria lub zarządzanie ruchem. W praktyce, wiedza ta pozwala na optymalizację procesów transportowych oraz zwiększenie efektywności operacyjnej.

Pytanie 32

Jaką średnią prędkość osiągnął pojazd, który w czasie 2 godzin i 30 minut przejechał 175 km?

A. 80 km/h
B. 60 km/h
C. 50 km/h
D. 70 km/h
Odpowiedź 70 km/h jest całkiem ustalona. Tak naprawdę, średnią prędkość pojazdu można obliczyć, dzieląc całkowitą odległość przez czas, który zajmuje podróż. W naszym przypadku musimy najpierw zamienić 2 godziny i 30 minut na godziny, co daje 2,5 godziny. Potem dzielimy 175 km przez 2,5 godziny i otrzymujemy 70 km/h. To jest dość proste, w praktyce wykorzystywane w różnych dziedzinach, jak transport czy inżynieria. Wiedza o średniej prędkości jest ważna, kiedy planujemy trasy lub szacujemy czas na dojazd, a także przydaje się w optymalizacji kosztów transportu. Widziałem, że firmy transportowe często opierają się na takich obliczeniach, by lepiej zarządzać flotą. Warto jednak pamiętać, że średnia prędkość nie bierze pod uwagę zmieniających się warunków na drodze, jak korki czy różne postoje. To może mieć duże znaczenie, gdy podróżujemy naprawdę.

Pytanie 33

Firma przewozowa otrzymała zamówienie na transport mleka od producentów do zakładu przetwórczego. Aby zrealizować to zamówienie, powinna wykorzystać naczepę ukazaną na zdjęciu

A. B.
B. C.
C. A.
D. D.
Odpowiedź C jest prawidłowa, ponieważ naczepa odpowiednia do transportu mleka powinna spełniać określone normy sanitarno-epidemiologiczne oraz techniczne. W przypadku transportu produktów mlecznych niezwykle istotne jest, aby naczepa była przystosowana do utrzymywania odpowiedniej temperatury, co przeciwdziała rozwojowi bakterii i gwarantuje zachowanie jakości produktu. Dobrym przykładem są naczepy izotermiczne, które pozwalają na transport w kontrolowanej temperaturze, co jest kluczowe dla mleka. Praktyczne zastosowanie tego typu naczep znajduje się w przemyśle spożywczym, gdzie spełniają one normy HACCP, zapewniając bezpieczeństwo żywności. Dodatkowo, odpowiednie materiały, z jakich wykonane są naczepy, muszą być łatwe do czyszczenia i odporne na działanie substancji chemicznych, aby nie wpływać negatywnie na jakość przewożonego mleka. Wybór właściwej naczepy ma zatem kluczowe znaczenie dla zachowania standardów jakości oraz bezpieczeństwa w transporcie produktów spożywczych.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Jedną z istotnych cech transportu całopojazdowego jest

A. realizacja transportu z jednego miejsca załadunku do jednego miejsca rozładunku ładunku
B. wykorzystywanie różnych narzędzi do przeładunku
C. wiele miejsc załadunku i rozładunku ładunku
D. wynagrodzenie za rzeczywistą lub przeliczeniową wagę przewożonego ładunku, a nie za wynajem całego pojazdu
Odpowiedź dotycząca realizacji transportu z jednego miejsca nadania do jednego miejsca odbioru ładunku jest prawidłowa, ponieważ przewozy całopojazdowe charakteryzują się tym, że ładunek transportowany jest w całości, bez podziału na mniejsze partie. W praktyce oznacza to, że cały pojazd, na przykład ciężarówka lub naczepa, jest dedykowany do przetransportowania ładunku od konkretnego nadawcy do konkretnego odbiorcy. Taki model przewozu jest szczególnie efektywny w przypadku dużych i jednorodnych ładunków, co pozwala na optymalizację kosztów i czasu transportu. W branży logistycznej standardem jest, że takie przewozy są planowane z uwzględnieniem specyfiki ładunku oraz trasy, co zapewnia nie tylko oszczędność, ale i zwiększenie bezpieczeństwa transportu. Przykładem zastosowania mogą być przewozy materiałów budowlanych, które muszą dotrzeć w całości na miejsce budowy, co eliminuje potrzebę przeładunków i zwiększa efektywność operacyjną.

Pytanie 36

Uchwała warszawska z 1929 roku odnosi się do międzynarodowego transportu

A. drogowego
B. lotniczego
C. kolejowego
D. morskiego
Konwencja warszawska, uchwalona w 1929 roku, jest kluczowym dokumentem regulującym międzynarodowy przewóz lotniczy. Jej celem jest ujednolicenie zasad odpowiedzialności przewoźników w przypadku zagubienia, uszkodzenia lub opóźnienia bagażu oraz wypadków, które mogą zdarzyć się w trakcie transportu pasażerów. Przykładowo, w sytuacji, gdy pasażer dozna obrażeń w wyniku wypadku lotniczego, Konwencja ta określa maksymalne limity odszkodowań oraz procedury dochodzenia roszczeń. W praktyce, znajomość tych zasad jest kluczowa dla firm lotniczych i pasażerów, ponieważ umożliwia skuteczne dochodzenie swoich praw. Dokument ten stanowi fundament dla dalszych regulacji, takich jak Konwencja montrealska z 1999 roku, która wprowadziła dodatkowe zmiany i udoskonalenia, dostosowując przepisy do współczesnych warunków rynkowych i technologicznych w lotnictwie.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Przedsiębiorstwo transportowe ma swoje oddziały w czterech województwach. Który oddział w I kwartale uzyskał najwyższy wskaźnik niezawodności taboru?

WyszczególnienieOddział małopolskiOddział dolnośląskiOddział mazowieckiOdział pomorski
I kwartałłączna liczba przewozów2 5003 7004 0501800
przewozy zrealizowane na czas2 4502 9503 5601500

A. Dolnośląski.
B. Mazowiecki.
C. Małopolski.
D. Pomorski.
Wybór innego oddziału, takiego jak "Pomorski", "Dolnośląski" czy "Mazowiecki", wskazuje na nieporozumienie dotyczące kluczowych wskaźników efektywności w branży transportowej. Wskaźnik niezawodności taboru jest fundamentalnym wskaźnikiem, który powinien być analizowany w kontekście porównawczym między różnymi oddziałami. Oddział dolnośląski, z wskaźnikiem wynoszącym 79,73%, jest znacznie poniżej oczekiwań branżowych, co wskazuje na problemy z utrzymaniem floty, które mogą prowadzić do większej liczby awarii, przestojów oraz niezadowolenia klientów. Mazowiecki oddział z wynikiem 87,90% oraz pomorski z 83,33% również nie osiągają poziomu, który zapewniałby optymalną operacyjność. Często mylone są pojęcia niezawodności oraz dostępności taboru; niezawodność odnosi się do zdolności taboru do funkcjonowania bez awarii w danym czasie, natomiast dostępność dotyczy ogólnej gotowości pojazdów do pracy. Dlatego też, wybierając odpowiedzi, należy dokładnie rozważyć, które wskaźniki są najbardziej istotne w kontekście jakości usług transportowych. Niezrozumienie tych różnic może prowadzić do niewłaściwych decyzji, które mogą negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa, a w dłuższej perspektywie zmniejszyć jego konkurencyjność na rynku.

Pytanie 39

Maksymalne dopuszczalne wymiary zewnętrzne samochodu dostawczego o nadwoziu izotermicznym, realizującego transport ładunków na obszarze Polski, nie mogą być większe niż

A. 12 m (długość), 2,55 m (szerokość), 3 m (wysokość)
B. 12 m (długość), 2,60 m (szerokość), 4,5 m (wysokość)
C. 12 m (długość), 2,60 m (szerokość), 4 m (wysokość)
D. 12 m (długość), 2,55 m (szerokość), 4,5 m (wysokość)
Widzisz, odpowiedzi, które podają szerokość 2,55 m, są błędne. Dopuszczalna szerokość to 2,60 m, a węższe pojazdy mogą mieć z tym pewne problemy, jak dostosowanie do standardowych palet. Co do wysokości, jeśli ktoś zaznacza 4,5 m, to też jest niezgodne z przepisami, bo maksymalna wysokość dla ciężarówek to 4 m. Przekroczenie tej wartości może być kłopotliwe przy przejeżdżaniu pod mostami, nie mówiąc o bezpieczeństwie na drodze. Zauważyłem, że niektóre firmy transportowe faktycznie miały straty przez niedotrzymywanie tych norm, więc dobrze jest być czujnym przy planowaniu transportu. W branży trzeba mieć pojęcie o tych regulacjach, bo różnią się one w zależności od regionu i rodzaju transportu.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.