Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 12 stycznia 2025 23:15
  • Data zakończenia: 12 stycznia 2025 23:21

Egzamin zdany!

Wynik: 37/40 punktów (92,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Oznaczenie ochrony przeciwpożarowej przedstawione na symbolu wskazuje na

Ilustracja do pytania
A. przełącznik zasilania
B. rozdzielnię elektryczną
C. punkt remote release
D. system alarmowy przeciwpożarowy
Ten symbol to alarm pożarowy. Jest naprawdę ważny w systemach przeciwpożarowych, bo pozwala szybko dać znać o zagrożeniu. Dzięki temu można dużo szybciej zadbać o bezpieczeństwo w różnych budynkach.

Pytanie 2

Wynik dodawania liczb binarnych 1101 i 1001 to

A. 1001
B. 1110
C. 10111
D. 10110
Sumą liczb binarnych 1101 i 1001 jest 10110. Dodawanie binarne odbywa się analogicznie do dodawania dziesiętnego, z przeniesieniem jedności na kolejny bit, co prowadzi do poprawnego wyniku.

Pytanie 3

Jakie korzyści płyną z użycia pseudokodu przy tworzeniu algorytmu?

A. Możliwość szybkie zrealizowania algorytmu w którymkolwiek języku
B. Łatwość w zmianie kodu maszynowego
C. Generowanie dynamicznych struktur danych
D. Zrozumiałość dla osób nieznających się na programowaniu
Zaletą wykorzystania pseudokodu podczas projektowania algorytmu jest jego czytelność i prostota, dzięki czemu jest zrozumiały nawet dla osób, które nie są biegłe w programowaniu. Pseudokod pozwala skupić się na logice działania algorytmu bez konieczności przestrzegania ścisłej składni konkretnego języka programowania. Dzięki temu proces projektowania jest szybszy, a algorytm można łatwo przełożyć na dowolny język programowania. Pseudokod ułatwia również współpracę między programistami i analitykami, wspierając tworzenie i dokumentowanie złożonych rozwiązań.

Pytanie 4

Przykład wywołania funkcji zamien w języku C++ może wyglądać w następujący sposób

Ilustracja do pytania
A. zamien(m,n); //m,n - zmienne całkowite
B. zamien(*a, *b); //a,b - zmienne całkowite
C. zamien(&a, &b); //x,y - zmienne całkowite
D. zamien(12, 34)
Wywołanie funkcji 'zamien' w formie zamien(&a, &b) jest poprawne, ponieważ przekazuje adresy zmiennych jako argumenty, co pozwala na modyfikację ich wartości w funkcji. Jest to standardowa technika używana w języku C++ do przekazywania parametrów przez wskaźniki lub referencje.

Pytanie 5

Algorytm wyszukiwania sekwencyjnego z wykorzystaniem wartownika opiera się na założeniu, że

A. zbiór ma zawsze 100 elementów
B. na końcu analizowanego zbioru należy dodać wartownika
C. szukany element powinien wystąpić wielokrotnie w zbiorze
D. zbiór danych wejściowych musi być uporządkowany
Algorytm sekwencyjnego wyszukiwania elementu z wartownikiem jest techniką optymalizacji procesu wyszukiwania w strukturach danych, która znacząco zwiększa efektywność operacji w przypadkach, gdy zbiór danych jest duży. Wartownik to specjalny element, który jest dodawany na końcu przeszukiwanego zbioru, co pozwala na uproszczenie warunków zakończenia pętli przeszukiwania. Kiedy algorytm przeszukuje zbiór, porównuje każdy element z poszukiwanym, a gdy znajdzie element, może zakończyć działanie. Dodanie wartownika pozwala uniknąć potrzeby sprawdzania, czy aktualnie przeszukiwany element jest ostatnim z oryginalnego zbioru, co z kolei zmniejsza liczbę porównań i przyspiesza proces wyszukiwania. W praktyce algorytm ten jest szczególnie użyteczny w przypadku niewielkich zbiorów danych, gdzie efektywność jest kluczowa. Przykładem zastosowania może być edytor tekstu, w którym użytkownik wyszukuje konkretne słowa w dokumencie, a dodanie wartownika usprawnia ten proces. Zgodnie z zasadami wydajnego programowania, ta technika stanowi jeden z podstawowych mechanizmów stosowanych w algorytmice, co czyni ją fundamentalnym konceptem w nauce o komputerach.

Pytanie 6

Jaką funkcję pełnią mechanizmy ciasteczek w aplikacjach internetowych?

A. Do zapisywania danych użytkownika w przeglądarce
B. Do generowania dynamicznych interfejsów dla użytkowników
C. Do zapisywania danych użytkownika na serwerze
D. Do przechowywania informacji w bazie danych
Mechanizm ciasteczek (cookies) w aplikacjach webowych służy do przechowywania danych użytkownika bezpośrednio w przeglądarce. Ciasteczka mogą przechowywać różnego rodzaju informacje, takie jak preferencje językowe, identyfikatory sesji czy dane logowania, co pozwala na personalizację doświadczenia użytkownika oraz śledzenie jego aktywności na stronie. Dzięki ciasteczkom aplikacje webowe mogą zapamiętać użytkownika i dostosować treści do jego potrzeb przy kolejnych wizytach. Cookies są nieodłącznym elementem zarządzania stanem w aplikacjach stateless, takich jak te oparte na protokole HTTP. Mogą być one również wykorzystywane w systemach reklamowych i analitycznych do monitorowania zachowań użytkowników. Prawidłowe zarządzanie ciasteczkami i stosowanie odpowiednich polityk prywatności są kluczowe dla zgodności z przepisami RODO oraz regulacjami dotyczącymi ochrony danych osobowych.

Pytanie 7

Zapisany fragment w Pythonie ilustruje:

Ilustracja do pytania
A. kolejkę (LIFO)
B. stos
C. tablicę asocjacyjną (słownik)
D. strukturę danych
Przedstawiony kod w Pythonie opisuje słownik (tablicę asocjacyjną), czyli strukturę danych przechowującą pary klucz-wartość. Słowniki są niezwykle elastyczne i efektywne, pozwalają na szybki dostęp do wartości na podstawie unikalnego klucza. Są szeroko wykorzystywane w analizie danych, przechowywaniu konfiguracji i implementacji różnorodnych algorytmów.

Pytanie 8

W zamieszczonej ramce znajdują się notatki testera dotyczące przeprowadzanych testów aplikacji. Jakiego typu testy planuje przeprowadzić tester?

Ilustracja do pytania
A. Interfejsu
B. Jednostkowe
C. Wydajnościowe
D. Bezpieczeństwa
Testy wydajnościowe są kluczowe dla zapewnienia, że system działa sprawnie pod różnym obciążeniem. Są one wykonywane, aby zrozumieć, jak aplikacja zachowuje się w warunkach rzeczywistych, kiedy wiele użytkowników korzysta z niej jednocześnie. W pytaniu wymienione zostały zadania takie jak mierzenie czasu logowania się użytkowników oraz sprawdzanie, czy czas ten wzrasta wraz ze wzrostem liczby użytkowników. To typowe aspekty testów wydajnościowych. Takie testy pomagają określić limity skalowalności i zapewniają, że aplikacja może obsługiwać oczekiwaną liczbę użytkowników bez spadku wydajności. Standardy branżowe, takie jak ISO/IEC 25010, zwracają uwagę na konieczność testowania wydajności, by zidentyfikować potencjalne wąskie gardła i zapewnić satysfakcjonujące doświadczenia użytkownikom. Dobrymi praktykami są używanie narzędzi takich jak JMeter czy LoadRunner, które umożliwiają symulację obciążenia i analizę wyników w celu optymalizacji kodu i infrastruktury. Tego typu testy są nieodzowne przed wdrożeniem aplikacji produkcyjnej, aby zapewnić jej niezawodne działanie.

Pytanie 9

Jedną z dolegliwości, która pojawia się u programistów w wyniku długotrwałego korzystania z myszki komputerowej lub klawiatury, objawiającą się bólami, drętwieniem oraz zaburzeniami czucia w obszarze 1-3 palca dłoni jest

A. Dyskopatia
B. kifoza
C. zespół suchego oka
D. zespól cieśni kanału nadgarstka
Zespół cieśni kanału nadgarstka to schorzenie, które powstaje w wyniku ucisku na nerw pośrodkowy w kanale nadgarstka. Jest to wąski tunel utworzony przez kości nadgarstka oraz więzadła, przez który przechodzą ścięgna oraz nerwy odpowiedzialne za czucie i ruch w dłoni. Objawy zespołu cieśni kanału nadgarstka obejmują bóle, drętwienie oraz zaburzenia czucia, szczególnie w obszarze pierwszych trzech palców ręki. Praca z myszą komputerową i klawiaturą przez długi czas, szczególnie w niewłaściwej ergonomicznej pozycji, może prowadzić do nadmiernego obciążenia i zapalenia tkanek otaczających nerw pośrodkowy. W praktyce, osoby cierpiące na to schorzenie często skarżą się na problemy z chwytaniem przedmiotów, a także na osłabienie siły uchwytu. W leczeniu zespołu cieśni kanału nadgarstka zaleca się m.in. unikanie czynników przyczynowych, stosowanie ortez, fizjoterapię oraz w niektórych przypadkach leczenie chirurgiczne. Należy również zwrócić uwagę na ergonomię stanowiska pracy, co może znacząco zredukować ryzyko wystąpienia tej dolegliwości. Zarządzanie czasem spędzanym przy komputerze oraz regularne przerwy są kluczowe w prewencji tego schorzenia.

Pytanie 10

Która z wymienionych właściwości odnosi się do klasy pochodnej?

A. Jest automatycznie usuwana po zakończeniu działania programu
B. Nie ma możliwości dodawania nowych metod
C. Nie może być zastosowana w strukturze dziedziczenia
D. Dziedziczy atrybuty i metody z klasy bazowej
Cechą klasy pochodnej jest dziedziczenie pól i metod z klasy bazowej, co oznacza, że klasa pochodna automatycznie uzyskuje dostęp do wszystkich publicznych i chronionych składowych klasy nadrzędnej. Dzięki temu programista może rozwijać i modyfikować funkcjonalność istniejących klas, tworząc bardziej wyspecjalizowane obiekty. Dziedziczenie to kluczowy mechanizm umożliwiający wielokrotne użycie kodu, co prowadzi do zmniejszenia duplikacji i zwiększenia efektywności w zarządzaniu projektem. Klasa pochodna może również nadpisywać metody klasy bazowej, dostosowując ich działanie do swoich specyficznych potrzeb.

Pytanie 11

Wykorzystując jeden z dwóch zaprezentowanych sposobów inkrementacji w językach z rodziny C lub Java, można zauważyć, że

Ilustracja do pytania
A. tylko przy użyciu pierwszego zapisu, zmienna a zostanie zwiększona o 1
B. drugi zapis nie jest zgodny ze składnią, co doprowadzi do błędów kompilacji
C. bez względu na zastosowany sposób, w zmiennej b zawsze uzyskamy ten sam rezultat
D. wartość zmiennej b będzie wyższa po użyciu drugiego zapisu w porównaniu do pierwszego
W językach programowania z rodziny C (w tym C++ i Java) istnieją dwie formy inkrementacji: preinkrementacja (++x) i postinkrementacja (x++). Preinkrementacja zwiększa wartość zmiennej przed jej użyciem w wyrażeniu, natomiast postinkrementacja zwiększa ją dopiero po zakończeniu aktualnej operacji. Oznacza to, że w przypadku postinkrementacji, wartość zmiennej przed zwiększeniem zostanie użyta w bieżącym wyrażeniu, a dopiero potem następuje jej zwiększenie o 1. Ta subtelna różnica ma istotne znaczenie, zwłaszcza w pętlach i wyrażeniach logicznych, gdzie każda iteracja wpływa na wynik. W praktyce preinkrementacja jest nieco bardziej efektywna, ponieważ nie wymaga przechowywania kopii pierwotnej wartości zmiennej, co przekłada się na minimalnie lepszą wydajność w niektórych przypadkach.

Pytanie 12

Jaką jednostkę zaleca się stosować przy projektowaniu interfejsu aplikacji?

A. mm
B. dp
C. px
D. pt
Jednostką zalecaną przy tworzeniu układów interfejsów w aplikacjach mobilnych jest dp (density-independent pixels). Pozwala to na zachowanie proporcji elementów interfejsu niezależnie od rozdzielczości urządzenia.

Pytanie 13

Który z objawów może sugerować zawał serca?

A. Ból brzucha po spożyciu posiłku
B. Intensywny ból w klatce piersiowej promieniujący do lewej ręki
C. Gorączka oraz dreszcze
D. Spadek nastroju
Silny ból w klatce piersiowej promieniujący do lewej ręki to klasyczny objaw zawału serca (ostrego zespołu wieńcowego). Ból ten często pojawia się nagle, jest intensywny, gniotący lub piekący i może towarzyszyć mu duszność, zawroty głowy, zimne poty i nudności. Zawał serca wynika z zablokowania jednej z tętnic wieńcowych, co prowadzi do niedokrwienia mięśnia sercowego. Szybka reakcja i wezwanie pomocy medycznej mogą uratować życie i zminimalizować uszkodzenia serca. Każda minuta jest kluczowa – nie należy czekać na ustąpienie objawów, lecz natychmiast zadzwonić na numer alarmowy 112 lub udać się do najbliższego szpitala.

Pytanie 14

Jakie zasady stosuje programowanie obiektowe?

A. Rozwiązywanie problemów poprzez modelowanie ich przy pomocy klas i obiektów
B. Zastosowanie wyłącznie algorytmów heurystycznych
C. Tworzenie aplikacji z wykorzystaniem relacyjnych baz danych
D. Podział kodu na funkcje i procedury
Programowanie obiektowe polega na rozwiązywaniu problemów poprzez modelowanie ich za pomocą klas i obiektów. Klasy definiują strukturę i zachowanie obiektów, które są instancjami tych klas. Obiekty przechowują stan (dane) w polach i realizują funkcjonalność poprzez metody. Programowanie obiektowe pozwala na odwzorowanie rzeczywistych systemów, dziedziczenie cech, polimorfizm oraz hermetyzację danych, co prowadzi do bardziej modułowego i skalowalnego kodu. Przykłady języków obiektowych to C++, Java i Python.

Pytanie 15

Wskaż kod, który jest funkcjonalnie równy zaprezentowanemu

Ilustracja do pytania
A. Kod 2
B. Kod 4
C. Kod 1
D. Kod 3
Kod 2 jest funkcjonalnie równorzędny do przedstawionego. Zawiera te same operacje i instrukcje, co zapewnia identyczne wyniki dla tych samych danych wejściowych.

Pytanie 16

Zaprezentowany diagram Gantta odnosi się do projektu IT. Przy założeniu, że każdy członek zespołu dysponuje wystarczającymi umiejętnościami do realizacji każdego z zadań oraz że do każdego zadania można przypisać jedynie jedną osobę, która poświęci na zadanie pełny dzień pracy, to minimalna liczba członków zespołu powinna wynosić:

Ilustracja do pytania
A. 4 osoby
B. 1 osobę
C. 2 osoby
D. 5 osób
Diagram Gantta przedstawia harmonogram projektu, gdzie poszczególne zadania są przypisane do konkretnych dni. W sytuacji, gdy każdy członek zespołu jest w stanie wykonać dowolne zadanie, minimalna liczba osób potrzebna do realizacji projektu to liczba równoczesnych zadań w najbardziej wymagającym momencie. Kluczowe jest tu równomierne rozłożenie pracy i unikanie przestojów, co zapewnia efektywne wykorzystanie zasobów.

Pytanie 17

Jak przedstawia się liczba dziesiętna 255 w systemie szesnastkowym?

A. 100
B. FF
C. EF
D. FE
Liczba dziesiętna 255 jest reprezentowana w systemie szesnastkowym jako FF. Aby zrozumieć, dlaczego tak jest, należy przyjrzeć się procesowi konwersji z systemu dziesiętnego na szesnastkowy. System dziesiętny oparty jest na podstawie 10, co oznacza, że używa dziesięciu cyfr od 0 do 9. W systemie szesnastkowym, który ma podstawę 16, używane są cyfry od 0 do 9 oraz litery od A do F, gdzie A odpowiada 10, B - 11, C - 12, D - 13, E - 14, a F - 15. Aby przeliczyć 255 na system szesnastkowy, dzielimy tę liczbę przez 16. Pierwsza operacja daje nam 15 jako wynik całkowity oraz 15 jako resztę, co w systemie szesnastkowym jest reprezentowane literą F. Dalsze dzielenie 15 przez 16 daje wynik 0 oraz resztę 15, co również jest reprezentowane jako F. Zatem, zapisując reszty w odwrotnej kolejności, otrzymujemy FF. Taki zapis jest używany w różnych standardach, takich jak HTML i CSS, gdzie kolory są przedstawiane w formacie szesnastkowym. Przykładem może być kolor czerwony, którego zapis to #FF0000, co oznacza maksymalną wartość czerwonego składnika i zera dla niebieskiego oraz zielonego. Warto znać te konwersje, zwłaszcza w programowaniu i projektowaniu stron internetowych, gdzie często pracuje się z wartościami szesnastkowymi.

Pytanie 18

Na ilustracji pokazano fragment emulacji iOS z elementem kontrolnym. Który fragment kodu XAML opisuje ten element?

Ilustracja do pytania
A.
B.
C.
D.
Kontrolkaw XAML to taki przełącznik. Ma dwa stany: włączony (true) i wyłączony (false). Można to porównać do zwykłego włącznika, tylko że w aplikacjach. Fajnie się z tego korzysta, bo pozwala szybko zmieniać ustawienia, nie trzeba nic więcej wpisywać. To jest dosyć intuicyjne dla użytkowników, więc można nim łatwo zarządzać funkcjami aplikacji.

Pytanie 19

Który z wymienionych składników charakteryzuje się typowym wystąpieniem w diagramie Gantta?

A. Oś czasu oraz przedziały czasowe dla zadań
B. Wykaz błędów w projekcie
C. Wykaz użytkowników w systemie
D. Model relacji pomiędzy tabelami w bazie danych
Diagram Gantta zawiera oś czasu i zakresy czasowe dla zadań, co pozwala na wizualizację całego harmonogramu projektu. Każde zadanie jest reprezentowane jako pasek na wykresie, którego długość odzwierciedla czas trwania zadania. Diagram ten jest szczególnie pomocny w zarządzaniu złożonymi projektami, gdzie istnieje wiele współzależnych zadań. Dzięki diagramowi Gantta można łatwo określić, które zadania są krytyczne dla terminowego zakończenia projektu oraz jakie są dostępne bufory czasowe. Jest to jedno z najczęściej używanych narzędzi w zarządzaniu projektami.

Pytanie 20

Jakie narzędzie najlepiej sprawdza się w przekształcaniu liczby szesnastkowej na binarną?

A. Program do arkuszy kalkulacyjnych
B. Kalkulator programisty
C. Aplikacja internetowa
D. Program do edycji tekstu
Kalkulator programisty jest najbardziej odpowiednim narzędziem do konwersji liczby szesnastkowej na binarną ze względu na swoje wyspecjalizowane funkcje matematyczne i programistyczne. Narzędzia te umożliwiają użytkownikom łatwe przekształcanie różnych systemów liczbowych, w tym konwersji z systemu szesnastkowego (hex) na system binarny. Kalkulatory programistyczne często zawierają dedykowane opcje dla konwersji liczbowej, co pozwala na szybkie i dokładne uzyskanie wyników bez potrzeby stosowania skomplikowanych algorytmów lub wzorów. Na przykład, aby przekształcić liczbę szesnastkową '1A' na binarną, użytkownik wprowadza '1A' do kalkulatora, a wynik '00011010' zostaje automatycznie wygenerowany. Dodatkowo, wiele kalkulatorów programistycznych jest zgodnych z międzynarodowymi standardami, co zapewnia ich wiarygodność w obliczeniach. Warto również zauważyć, że kalkulatory programistyczne mogą obsługiwać konwersje z różnych systemów liczbowych, co czyni je wszechstronnym narzędziem w pracy z danymi cyfrowymi i kodowaniem. Dzięki temu, kalkulator programisty stanowi idealne rozwiązanie dla programistów i inżynierów, którzy regularnie pracują z różnymi formatami danych.

Pytanie 21

Które z wymienionych zastosowań najlepiej definiuje bibliotekę jQuery?

A. Tworzenie interfejsów w programach desktopowych
B. Ułatwienie manipulacji DOM oraz obsługi zdarzeń w JavaScript
C. Budowanie aplikacji mobilnych
D. Projektowanie struktur baz danych
jQuery to popularna biblioteka JavaScript, która ułatwia manipulację DOM (Document Object Model), obsługę zdarzeń oraz wykonywanie animacji na stronach internetowych. Dzięki jQuery programiści mogą znacznie skrócić ilość kodu potrzebnego do realizacji operacji na elementach HTML. Biblioteka ta zapewnia również wygodny sposób na wykonywanie asynchronicznych żądań HTTP (AJAX), co pozwala na dynamiczne pobieranie danych z serwera bez konieczności przeładowywania całej strony. jQuery jest szeroko stosowane w projektach, które wymagają interaktywności oraz lekkich efektów wizualnych. Choć w ostatnich latach jego popularność spadła na rzecz bardziej zaawansowanych frameworków takich jak React czy Angular, jQuery nadal jest cenione za prostotę, wydajność oraz bogaty ekosystem gotowych wtyczek i rozszerzeń.

Pytanie 22

W jakiej sytuacji należy umieścić poszkodowanego w bezpiecznej pozycji bocznej?

A. gdy osoba omdleje, ale oddycha
B. w sytuacji omdlenia i braku tętna
C. w przypadku urazu pleców, gdy osoba jest przytomna
D. gdy wystąpi uszkodzenie kręgosłupa
Osobę po omdleniu, która oddycha, należy ułożyć w pozycji bocznej bezpiecznej. Taka pozycja zapobiega zadławieniu i zapewnia drożność dróg oddechowych, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa poszkodowanego.

Pytanie 23

Jakie są kluczowe zasady WCAG 2.0?

A. Percepcyjna, operacyjna, zrozumiała, solidna
B. Dostosowana, błyskawiczna, mobilna, dostępna
C. Elastyczna, prosta, przejrzysta, trwała
D. Ewolucyjna, interaktywna, efektywna
Zasady WCAG 2.0, czyli Wytycznych dotyczących dostępności treści internetowych, skupiają się na zapewnieniu, że strony internetowe są dostępne dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich zdolności. Główne zasady to percepcyjna, operacyjna, zrozumiała i solidna. Percepcyjna oznacza, że ​​wszystkie elementy na stronie muszą być przedstawione w sposób, który umożliwia ich percepcję przez różne zmysły, takie jak wzrok i słuch. Na przykład, tekst alternatywny dla obrazów pozwala osobom niewidomym zrozumieć zawartość wizualną. Operacyjna dotyczy interakcji użytkownika z treścią; nawigacja powinna być intuicyjna, a elementy interaktywne łatwo osiągalne. Zrozumiała oznacza, że ​​treść powinna być zrozumiała dla wszystkich użytkowników, co można osiągnąć poprzez prosty język i jasne instrukcje. Solidna koncentruje się na tym, aby treść była wystarczająco elastyczna, aby działała w różnych przeglądarkach i urządzeniach, co jest kluczowe w dobie różnorodności technologii. Przykładem wdrożenia tych zasad może być wykorzystanie ARIA (Accessible Rich Internet Applications), które wspomagają dostępność dynamicznych treści w aplikacjach internetowych.

Pytanie 24

Jakie są różnice między konstruktorem a zwykłą metodą w klasie?

A. Konstruktor powinien zwracać jakąś wartość
B. Konstruktor jest uruchamiany jedynie przez destruktor
C. Konstruktor można wywołać bez konieczności tworzenia obiektu
D. Konstruktor zawsze nosi tę samą nazwę co klasa i nie zwraca wartości
Konstruktor różni się od zwykłych metod klasy tym, że nosi taką samą nazwę jak klasa i nie zwraca żadnej wartości, nawet `void`. Konstruktor jest wywoływany automatycznie podczas tworzenia obiektu i nie można go wywołać ręcznie jak zwykłą metodę. Jego zadaniem jest inicjalizacja pól obiektu i przygotowanie go do działania. Przykład w C++: `class Samochod { public: Samochod() { marka = "Ford"; } }`. W przeciwieństwie do innych metod konstruktor nie wymaga deklaracji typu zwracanego, co jest jedną z jego najbardziej charakterystycznych cech.

Pytanie 25

Jakie elementy powinny być uwzględnione w dokumentacji testowej aplikacji?

A. Harmonogram wdrożenia aplikacji
B. Specyfikacje techniczne serwera
C. Opis procedur testowych oraz rezultaty wykonanych testów
D. Zalecenia dotyczące optymalizacji kodu
Opis procedur testowych i wyników przeprowadzonych testów to kluczowy element dokumentacji testów aplikacji. Tego rodzaju dokumentacja obejmuje szczegółowe instrukcje dotyczące metod testowania, użytych narzędzi oraz kroków niezbędnych do przeprowadzenia testów jednostkowych, integracyjnych i systemowych. W dokumentacji znajdują się również raporty z wynikami testów, które wskazują, czy aplikacja działa zgodnie z wymaganiami oraz jakie błędy zostały wykryte. Testy pozwalają na wczesne wychwycenie problemów i eliminację błędów przed wdrożeniem aplikacji na produkcję, co znacząco zwiększa jakość oprogramowania. Dokumentacja testowa jest także nieocenionym źródłem informacji dla zespołów QA (Quality Assurance), umożliwiając śledzenie historii testów i zapewnienie, że wszystkie elementy aplikacji zostały przetestowane zgodnie z procedurami.

Pytanie 26

Który z wymienionych dokumentów jest najczęściej stosowany w zarządzaniu pracą zespołu Scrum?

A. Diagram Gantta
B. Product backlog
C. Lista zasobów ludzkich
D. Specyfikacja techniczna
Diagram Gantta jest fajnym narzędziem do pokazywania harmonogramu, ale nie ma go w zarządzaniu backlogiem. Specyfikacja techniczna to co innego – tam są szczegóły implementacyjne, a nie priorytety funkcji. Lista zasobów ludzkich to temat o zarządzaniu personelem, a nie o zadaniach i priorytetach w Scrumie. Więc tu bardziej musisz uważać na to, co do czego pasuje.

Pytanie 27

Które z poniższych twierdzeń najlepiej charakteryzuje metodę wirtualną?

A. Metoda, która jest zawsze stosowana w konstruktorach danej klasy
B. Metoda, która działa wyłącznie dla statycznych pól danej klasy
C. Metoda, która może być przesłonięta w klasie dziedziczącej
D. Metoda, która może być wywoływana tylko przez klasę nadrzędną
Metoda, która może być wywoływana tylko przez klasę bazową to raczej metoda prywatna lub chroniona, a nie wirtualna. Metody statyczne są związane z klasą, a nie z konkretnymi obiektami, więc nie można ich tak po prostu nadpisać w klasie pochodnej. A tak w ogóle, metody w konstruktorach zazwyczaj nie są wirtualne, bo wywołanie metod wirtualnych w konstruktorze może prowadzić do dziwnych rzeczy – w konstruktorze klasy bazowej składowe klasy pochodnej jeszcze nie są gotowe.

Pytanie 28

Jakie rezultaty pojawią się po uruchomieniu poniższego kodu napisanego w języku C++?

Ilustracja do pytania
A. Pochodna. Bazowa.
B. Pochodna. Pochodna.
C. Bazowa. Bazowa.
D. Bazowa. Pochodna.
Kod wyświetla 'Pochodna. Pochodna.', co wskazuje, że metody klasy pochodnej przejęły kontrolę nad tymi z klasy bazowej. To fajny przykład polimorfizmu, jaki mamy w C++. Tutaj metoda w klasie pochodnej jest lepsza od metody w klasie bazowej. To, jakie wywołanie się wykona, zależy od konkretnego obiektu, a nie od tego, jaką metodę zdefiniowaliśmy w klasie bazowej.

Pytanie 29

Jakie działanie wykonuje polecenie "git pull"?

A. Eliminuje plik z repozytorium
B. Pobiera zmiany z zdalnego repozytorium i scala je z lokalnym
C. Tworzy nową gałąź w repozytorium
D. Zachowuje zmiany w lokalnym repozytorium
'git commit' zapisuje zmiany w lokalnym repozytorium, ale nie synchronizuje ich zdalnie. 'git clone' kopiuje repozytorium zdalne do lokalnego systemu, ale jest używane na początku pracy z projektem. 'git pull' różni się od 'git push', które służy do przesyłania lokalnych zmian do repozytorium zdalnego, zamiast pobierania ich jak w przypadku 'git pull'.

Pytanie 30

Jaką strukturę danych można zrealizować, korzystając jedynie z wymienionych metod?

Ilustracja do pytania
A. drzewo binarne
B. kolejka FIFO
C. stos
D. tablica
Stos (stack) to struktura danych działająca na zasadzie LIFO (Last In, First Out), co oznacza, że ostatnio dodany element jest usuwany jako pierwszy. Do jego implementacji wystarczą podstawowe metody: dodawania (push) i usuwania (pop) elementów, co czyni go jedną z najprostszych struktur danych.

Pytanie 31

Który z poniższych przykładów stanowi aplikację mobilną wykorzystującą bazę danych?

A. Aplikacja do robienia zdjęć
B. Aplikacja wyświetlająca lokalny czas
C. Aplikacja kalkulator
D. Aplikacja gromadząca listę kontaktów użytkownika
Aplikacja przechowująca listę kontaktów użytkownika korzysta z bazy danych do przechowywania, odczytywania i zarządzania danymi. Tego typu aplikacje mobilne muszą efektywnie zarządzać dużą ilością danych i zapewniać ich szybki dostęp. Bazy danych, takie jak SQLite czy Firebase, są szeroko stosowane w aplikacjach mobilnych, umożliwiając przechowywanie kontaktów, wiadomości, notatek i innych informacji użytkownika. Dzięki bazom danych możliwe jest także synchronizowanie danych pomiędzy urządzeniami i przechowywanie ich w chmurze.

Pytanie 32

Wzorzec projektowy "Metoda szablonowa" (Template method) stosuje się do:

A. określenia szkieletu algorytmu i pozostawienia szczegółów implementacji dla podklas
B. gromadzenia obiektów w jednorodnej kolekcji
C. centralizacji zarządzania wieloma instancjami obiektów
D. organizowania obiektów w hierarchiczne struktury drzewiaste
Wzorzec Metoda Szablonowa (Template Method) umożliwia zdefiniowanie szkieletu algorytmu w klasie bazowej, natomiast szczegółowa implementacja poszczególnych kroków jest pozostawiona podklasom. Dzięki temu wzorzec promuje zasadę ponownego użycia kodu i zapewnia spójność w strukturze algorytmów. Template Method jest często stosowany w przypadku procesów, które mają stałą strukturę, ale mogą wymagać różnej implementacji w zależności od specyficznych potrzeb. Przykładem może być klasa obsługująca różne formaty dokumentów, gdzie metody parsowania lub walidacji są różne, ale ogólny proces ich przetwarzania pozostaje taki sam.

Pytanie 33

Jakie znaczenie ma określenie "klasa zaprzyjaźniona" w kontekście programowania obiektowego?

A. Klasa, która ma dostęp do prywatnych i chronionych elementów innej klasy
B. Klasa, która może być dziedziczona przez inne klasy
C. Klasa, w której wszystkie komponenty są publiczne
D. Klasa, która nie ma możliwości zawierania metod statycznych
Klasa zaprzyjaźniona (ang. 'friend class') to klasa, która ma dostęp do prywatnych i chronionych składowych innej klasy, dzięki specjalnej deklaracji 'friend' wewnątrz tej klasy. Jest to kluczowe narzędzie w programowaniu obiektowym, które umożliwia ściślejszą współpracę między klasami, jednocześnie zapewniając hermetyzację kodu w miejscach, gdzie jest to wymagane. Używanie klas zaprzyjaźnionych umożliwia bardziej efektywne zarządzanie zależnościami między klasami, co jest istotne w dużych projektach programistycznych. Klasy zaprzyjaźnione są często stosowane w bibliotekach standardowych i frameworkach, pozwalając na eleganckie rozwiązania problemów związanych z ukrywaniem implementacji i udostępnianiem tylko niezbędnych fragmentów kodu innym komponentom systemu.

Pytanie 34

W języku Java wyjątek ArrayIndexOutOfBoundsException występuje, gdy następuje próba dostępu do elementu tablicy, którego

A. wartość przekracza rozmiar tablicy
B. indeks jest równy lub większy od rozmiaru tablicy
C. wartość przewyższa jego indeks
D. indeks mieści się w zakresie od 0 do n-1, gdzie n oznacza rozmiar tablicy
ArrayIndexOutOfBoundsException występuje, gdy program odwołuje się do indeksu większego lub równego rozmiarowi tablicy. W języku Java indeksy zaczynają się od 0, więc próba dostępu do elementu spoza zakresu wywołuje ten wyjątek.

Pytanie 35

Jaką technologię stosuje się do powiązania aplikacji internetowej z systemem baz danych?

A. HTTP
B. CSS
C. JavaScript
D. SQL
SQL, czyli język do zarządzania danymi, to mega ważna rzecz, jeśli chodzi o relacyjne bazy danych. Dzięki niemu można tworzyć, modyfikować, a nawet usuwać tabele. To taki most, który łączy aplikacje webowe z bazą danych. Dzięki SQL programiści mogą łatwo przechowywać i przetwarzać różne informacje na serwerze. Przykłady? Można generować listy produktów, ogarniać użytkowników czy analizować dane z transakcji. Właściwie bez SQL-a nie dałoby się zbudować solidnych aplikacji, na przykład tych, które działają na MySQL, PostgreSQL czy Microsoft SQL Server. Chociaż pewnie o tym wiesz, ale warto to zaznaczyć.

Pytanie 36

Przeprowadzając analizę kodu interfejsu graficznego napisanego w języku XAML, można zauważyć, że:

Ilustracja do pytania
A. tekst "Fotograf" znajduje się po prawej stronie obrazu
B. przyciski są ustawione poziomo obok siebie
C. elementy: tekst, obraz, przycisk Like, przycisk Share, tekst są ułożone jeden pod drugim
D. obraz znajduje się po lewej stronie, a pozostałe elementy po prawej
W analizowanym kodzie XAML widzimy, że elementz atrybutem Orientation="Horizontal" zawiera przyciski

Pytanie 37

Który algorytm sortowania opiera się na metodzie "dziel i zwyciężaj"?

A. Sortowanie szybkie (QuickSort)
B. Sortowanie przez wybór
C. Sortowanie bąbelkowe
D. Sortowanie przez wstawianie
QuickSort to algorytm sortowania wykorzystujący podejście 'dziel i zwyciężaj', co oznacza, że dzieli tablicę na mniejsze części wokół elementu zwanego pivotem, a następnie rekurencyjnie sortuje każdą z tych części. Ta strategia pozwala na efektywne sortowanie dużych zbiorów danych w czasie O(n log n) w większości przypadków. Dziel i zwyciężaj to potężne narzędzie algorytmiczne, które znajduje zastosowanie w wielu innych algorytmach, takich jak Merge Sort i algorytmy wyszukiwania binarnego. QuickSort jest często używany w aplikacjach wymagających szybkiego przetwarzania dużych ilości danych.

Pytanie 38

Jakie jest podstawowe zadanie konstruktora w klasie?

A. Wprowadzenie nowej metody do już istniejącej klasy
B. Nadanie wartości polom obiektu po jego zniszczeniu
C. Usuwanie instancji obiektów
D. Inicjalizacja obiektu w momencie jego tworzenia
Konstruktor to specjalna metoda klasy, która jest automatycznie wywoływana podczas tworzenia nowego obiektu. Jego głównym zadaniem jest inicjalizacja pól obiektu oraz przygotowanie go do użytku. Konstruktor ma tę samą nazwę co klasa i nie zwraca żadnej wartości. Przykład w C++: `class Samochod { public: Samochod() { marka = "Nieznana"; } }`. W tym przypadku konstruktor ustawia domyślną wartość dla pola `marka`. Dzięki konstruktorom programista może automatycznie ustawić początkowe wartości, co zwiększa czytelność kodu i eliminuje potrzebę ręcznego przypisywania wartości każdemu nowemu obiektowi.

Pytanie 39

Jakie składniki są kluczowe w dynamicznym formularzu logowania?

A. Nagłówek HTTP
B. Tabela w bazie danych
C. Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika
D. Plik graficzny
Pola tekstowe do wprowadzania danych użytkownika są kluczowym elementem dynamicznego formularza logowania. Umożliwiają one użytkownikowi wprowadzenie informacji, takich jak nazwa użytkownika i hasło, co jest niezbędne do uwierzytelnienia w systemie. Formularze HTML wykorzystują tagido tworzenia pól tekstowych, a ich interakcja z użytkownikiem może być wspierana przez JavaScript lub inne technologie frontendowe, które walidują dane i zapewniają bezpieczeństwo procesu logowania. Pola tekstowe mogą być wzbogacone o atrybuty, takie jak 'required', 'pattern' czy 'type', które dodatkowo zabezpieczają formularz i ułatwiają użytkownikowi poprawne wypełnienie danych.

Pytanie 40

Na zaprezentowanych ilustracjach znajduje się okno aplikacji w wersji początkowej oraz po wprowadzeniu danych. Przyjmując, że pole "Dostępne środki" służy do wprowadzania wartości typu rzeczywistego, wskaż elementy struktury, które najlepiej odpowiadają tym danym?

Ilustracja do pytania
A. Kod 2
B. Kod 4
C. Kod 1
D. Kod 3
Dla pola 'Dostępne środki', które powinno przechowywać wartości rzeczywiste, odpowiednią strukturą jest ta zawierająca typ danych float lub double. Są to typy zmiennoprzecinkowe umożliwiające przechowywanie liczb z częścią ułamkową, co jest kluczowe przy operacjach finansowych i precyzyjnych obliczeniach. Wybór odpowiedniej struktury danych gwarantuje dokładność i minimalizuje ryzyko błędów związanych z zaokrągleniami.