Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 20 maja 2025 23:32
  • Data zakończenia: 20 maja 2025 23:45

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Która proporcja odnosi się do typowego obrazu panoramicznego?

A. 16:9
B. 18:9
C. 4:3
D. 3:6
Proporcje 4:3, 18:9 oraz 3:6 są przykładami formatów, które w pewnych kontekstach pozostają w użyciu, ale nie są odpowiednie w odniesieniu do standardowego obrazu panoramicznego. Format 4:3 był dominującym standardem w telewizji analogowej oraz w pierwszych telewizorach LCD. Choć nadal jest stosowany w niektórych sytuacjach, jego ograniczona szerokość w porównaniu do wysokości sprawia, że nie może być uznawany za panoramiczny, co obniża jego atrakcyjność w nowoczesnych aplikacjach multimedialnych, takich jak gry czy filmy. Z kolei proporcja 18:9, będąca wariantem formatu 16:9, staje się coraz bardziej popularna w kontekście smartfonów, ale nie jest standardowym formatem w telewizji czy filmach. Proporcje 3:6 są z kolei rzadko używane i mogą prowadzić do zaniku szczegółów w szerszych ujęciach. Typowym błędem myślowym w wyborze tych formatów jest brak zrozumienia kontekstu ich zastosowania oraz różnic w percepcji między różnymi formatami obrazu. W przypadku produkcji medialnych, kluczowe jest dostosowanie formatu do medium, w którym treść będzie prezentowana, aby maksymalnie wykorzystać potencjał wizualny i zapewnić optymalne doświadczenia dla odbiorców.

Pytanie 2

Który z poniższych formatów jest odpowiedni dla plików audio?

A. PNG
B. SVGZ
C. GIF
D. FLAC
Wybór odpowiedzi dotyczących formatów plików, które nie są przeznaczone do dźwięku, wskazuje na powszechne nieporozumienia w zakresie typów plików multimedialnych. PNG i GIF to formaty graficzne, gdzie PNG (Portable Network Graphics) jest używany głównie do przechowywania obrazów rastrowych z przejrzystością i bezstratną kompresją, natomiast GIF (Graphics Interchange Format) obsługuje animacje i paletę kolorów ograniczoną do 256 kolorów. Te formaty nie mają zastosowania w kontekście plików audio, a wybór ich jako odpowiedzi na pytanie o dźwięk może wynikać z niewłaściwego zrozumienia funkcji i zastosowania różnych formatów. SVGZ, z kolei, jest skompresowaną wersją formatu SVG (Scalable Vector Graphics), który jest wykorzystywany do grafiki wektorowej. Podobnie jak wyżej wymienione formaty, SVGZ nie ma zastosowania w kontekście dźwięku. Zrozumienie różnicy między formatami graficznymi a audio jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zasobami multimedialnymi. Użytkownicy często mylą te kategorie, co prowadzi do nieprawidłowego wyboru formatów w projektach, w których jakość dźwięku ma fundamentalne znaczenie. Warto zaznaczyć, że przy wyborze formatu pliku należy zwrócić uwagę na jego specyfikacje i zastosowanie, aby uniknąć błędów, które mogą wpłynąć na jakość i funkcjonalność końcowego produktu.

Pytanie 3

Aby przekonwertować prezentację PowerPoint na format pliku, który po otwarciu wyświetli się jako pełnoekranowy pokaz slajdów gotowy do natychmiastowego uruchomienia, należy zapisać prezentację w formacie

A. POTX
B. PPTX
C. PPSX
D. PPAX
Odpowiedzi PPTX, POTX i PPAX są niestety nietrafione w tej sytuacji. Format PPTX to standard do edycji slajdów, więc jak go otworzysz, to od razu wchodzisz w tryb edycyjny, a nie pokaz slajdów. Więc musisz robić dodatkowe kroki, żeby to uruchomić, co nie jest super wygodne, zwłaszcza jak czas goni, a płynność jest ważna. Format POTX to z kolei szablon prezentacji, pozwala na tworzenie nowych prezentacji z już ustalonych wzorów, ale nie nadaje się, jeśli chcesz od razu rozpocząć pokaz. A PPAX to coś, czego w ogóle nie ma w PowerPoint, więc to może wprowadzać w błąd, bo nie jest w standardowych rozszerzeniach tego programu. Ludzie mogą myśleć, że wszystkie formaty plików są zamienne, ale to nie jest prawda. Musisz dobrze dobierać format, żeby prezentacja wyszła tak, jak chcesz. Warto zrozumieć różnice między tymi formatami, żeby uniknąć późniejszych problemów.

Pytanie 4

Długie czasy naświetlania lub funkcję "Bulb" ustawia się w aparacie fotograficznym w celu zrobienia zdjęcia

A. z efektem zatrzymania ruchu
B. przy wysokim poziomie oświetlenia
C. przy niskim poziomie oświetlenia
D. z efektem powielania obiektu
Długie czasy naświetlania oraz funkcja "Bulb" w aparacie fotograficznym są niezbędne do uchwycenia obrazów w warunkach niskiego oświetlenia. W takich sytuacjach, gdy naturalne światło jest niewystarczające, a nasza intencja to zarejestrowanie szczegółów w ciemności, długie czasy naświetlania pozwalają na zebranie większej ilości światła przez matrycę aparatu. Przykładem mogą być zdjęcia nocne, takie jak fotografie krajobrazów z gwiazdami, gdzie czas naświetlania może sięgać kilku sekund, a nawet minut. Użycie funkcji "Bulb" umożliwia fotografowi ręczne kontrolowanie czasu naświetlania, co jest niezwykle przydatne w sytuacjach wymagających precyzyjnego dostosowania ekspozycji. Ponadto, dobrą praktyką jest stosowanie statywów, aby zminimalizować drgania aparatu oraz korzystanie z wyzwalaczy zdalnych, co jeszcze bardziej zwiększa stabilność i jakość zdjęć. Długie naświetlanie jest również wykorzystywane w efektownych technikach, takich jak light painting, gdzie źródło światła jest poruszane w kadrze podczas długiej ekspozycji, tworząc niezwykłe efekty wizualne.

Pytanie 5

Jakiego efektu należy użyć w programie Audacity, aby podnieść głośność dźwięku?

A. Zmień wysokość
B. Echo
C. Wzmocnij
D. Stretch
Wybór 'Wzmocnienia' to naprawdę trafna decyzja. To przecież coś, co bezpośrednio zwiększa głośność dźwięku w Audacity. Działa tak, że podnosi poziom amplitudy audio, przez co dźwięk staje się wyraźniejszy i głośniejszy. Możesz to zastosować w różnych częściach nagrania, co jest super, bo można dostosować głośność tam, gdzie jest to potrzebne. Na przykład, jak masz fragmenty, które są ciche, to wzmocnienie może zbalansować całość nagrania. Tylko pamiętaj, żeby nie przekroczyć 0 dB, bo inaczej dźwięk zacznie zniekształcać – coś, co nazywa się clippingiem. Warto stosować wzmocnienie rozsądnie i korzystać z narzędzi do analizy poziomów, jak wskaźniki poziomu wyjścia, żeby upewnić się, że końcowy miks jest głośny, ale też czysty. Wzmocnienie naprawdę może poprawić jakość nagrań i podnieść ich słyszalność bez utraty charakteru dźwięku.

Pytanie 6

Aby uzyskać efekt znaku wodnego w Corelu, należy skorzystać z narzędzia

A. Przezroczystość
B. Obrysowanie
C. Zaznaczanie
D. Obwiednia
Wybór narzędzia 'Przezroczystość' w programie Corel Draw jest kluczowy do uzyskania efektu znaku wodnego, ponieważ pozwala na wprowadzenie różnego stopnia przezroczystości do obiektów graficznych. Dzięki temu, tekst lub obrazek umieszczony na tle dokumentu staje się subtelny i mniej dominujący, co jest charakterystyczne dla znaków wodnych. Narzędzie to umożliwia dostosowanie poziomu przezroczystości, co z kolei wpływa na widoczność oraz estetykę końcowego projektu. Przykładem zastosowania może być dodanie logo firmy jako znaku wodnego na dokumentach marketingowych, co nie tylko chroni je przed nieautoryzowanym użyciem, ale również podkreśla markę. W branży graficznej stosowanie przezroczystości w projektach jest zgodne z dobrymi praktykami, które mają na celu nie tylko ochronę treści, ale również poprawę wizualnej atrakcyjności. Warto również pamiętać, że efekty przezroczystości są szeroko stosowane w różnych formatach, od prostych dokumentów po skomplikowane projekty graficzne, co czyni je uniwersalnym narzędziem w arsenalach designerów.

Pytanie 7

Wykorzystanie techniki oświetleniowej zaprezentowanej na obrazku umożliwi osiągnięcie efektu oświetlenia twarzy modela z perspektywy fotografa?

Ilustracja do pytania
A. bocznego, słabnącego z lewej do prawej strony
B. przednio-górnego dającego światło tylko na prawą część
C. przednio-górnego z równomiernym oświetleniem
D. przednio-bocznego słabnącego z prawej do lewej strony
Ilustracja przedstawia przednio-boczne oświetlenie, które słabnie z prawej do lewej strony. Ustawienie źródła światła pod kątem powoduje, że prawa strona modela jest bardziej oświetlona, podczas gdy lewa pozostaje w cieniu. Przednio-górne oświetlenie, niezależnie od równomierności lub jednostronności, wymagałoby światła skierowanego bezpośrednio z góry lub pod kątem od przodu. Bocznego oświetlenia, słabnącego z lewej do prawej, nie uzyskano tutaj, ponieważ źródło światła jest ustawione po prawej stronie modela. Zrozumienie technik oświetleniowych pozwala świadomie tworzyć różnorodne efekty w fotografii portretowej.

Pytanie 8

Który z wymienionych formatów wideo jest najczęściej używany do przesyłania strumieniowego?

A. MP4
B. AVI
C. MKV
D. MOV
AVI, czyli Audio Video Interleave, jest jednym z najstarszych formatów wideo opracowanych przez firmę Microsoft. Chociaż AVI jest formatem kontenera, który może przechowywać różne rodzaje danych multimedialnych, jego ograniczenia w zakresie kompresji i stosunkowo duża wielkość plików sprawiają, że nie jest on optymalny do przesyłania strumieniowego. AVI nie oferuje takiej kompresji jak MP4, co oznacza, że pliki mogą być znacznie większe i trudniejsze do przesyłania w sieci. MOV to format pliku opracowany przez Apple, często używany w systemach macOS i iOS. Chociaż MOV oferuje wysoką jakość obrazu, jego kompatybilność poza ekosystemem Apple jest ograniczona, co utrudnia jego zastosowanie w przesyłaniu strumieniowym na różnorodne platformy i urządzenia. Ponadto, MOV pliki mogą być większe niż MP4, co również wpływa na wydajność strumieniowania. MKV, znany również jako Matroska Video, to format kontenera, który jest wszechstronny i obsługuje różne kodeki wideo i audio. Choć MKV ma swoje zalety, takie jak możliwość przechowywania wielu ścieżek audio i napisów, jego wsparcie na niektórych platformach i urządzeniach jest ograniczone. MKV jest często używany do przechowywania treści na dyskach twardych, ale mniej do przesyłania strumieniowego ze względu na brak natywnej obsługi w wielu przeglądarkach internetowych i urządzeniach mobilnych. Podsumowując, chociaż AVI, MOV i MKV mają swoje zastosowania, to jednak braki w zakresie kompresji, kompatybilności i wielkości plików sprawiają, że MP4 jest bardziej odpowiednim formatem do przesyłania strumieniowego.

Pytanie 9

Który z poniższych formatów nie jest formatem plików audio?

A. MP3
B. FLAC
C. WAV
D. SWF
Wybór formatu plików dźwiękowych wymaga zrozumienia, jakie funkcje każdy z nich pełni i w jakich kontekstach są one stosowane. Odpowiedzi WAV, FLAC i MP3 to powszechnie znane formaty dźwiękowe, ale ich charakterystyka różni się znacznie, co często myli użytkowników. WAV jest formatem, który zachowuje pełną jakość dźwięku dzięki nieskompresowanemu przechowywaniu danych, co czyni go idealnym do profesjonalnej produkcji audio, gdzie jakość jest priorytetem. Z drugiej strony, format FLAC, będący formatem bezstratnym, oferuje możliwość kompresji pliku audio bez utraty jakości, co sprawia, że jest popularny wśród audiofilów, którzy pragną oszczędzać miejsce na dysku, niemniej jednak chcą zachować wysoką jakość dźwięku. MP3 to format stratny, który zajmuje mniej miejsca kosztem jakości, co czyni go idealnym do codziennego użytku, jak odtwarzanie muzyki na smartfonach czy w serwisach streamingowych. Wybór niewłaściwego formatu, takiego jak SWF, w kontekście audio może prowadzić do mylnych założeń na temat jego funkcji, ponieważ ten format jest przystosowany do pracy z multimediami, a nie z dźwiękiem. Zrozumienie tych specyfikacji i zastosowań jest kluczowe, aby podejmować świadome decyzje dotyczące wyboru formatu plików w zależności od potrzeb użytkownika i kontekstu ich zastosowania.

Pytanie 10

Jakie programy pozwalają na konwersję parametrów cyfrowych obrazów w celu ich dostosowania do umieszczenia w prezentacji multimedialnej?

A. GIMP i WinRAR
B. Adobe Photoshop i Adobe Lightroom
C. Adobe Photoshop i Adobe Acrobat Reader
D. GIMP i LibreOffice Calc
Adobe Photoshop i Adobe Lightroom to naprawdę super programy do obróbki zdjęć, które są mega ważne, gdy robisz prezentacje multimedialne. Photoshop daje ci ogromne możliwości, pozwala na dokładne dopasowywanie rozmiarów, kolorów i kontrastu zdjęć. Dzięki temu możesz stworzyć zdjęcia, które idealnie będą pasować do twoich potrzeb. Z kolei Lightroom jest świetny, jeśli masz dużo zdjęć do ogarnięcia, bo można tam łatwo edytować nie tylko pojedyncze fotografie, ale też całe serie, co sprawia, że całość jest spójna wizualnie. Oba narzędzia to standard w branży i używają ich profesjonaliści. Co więcej, potrafią konwertować obrazy na różne formaty, takie jak JPEG, PNG czy TIFF, żeby zachować jak najwyższą jakość. Wydaje mi się, że to kluczowe, zwłaszcza w środowisku, gdzie prezentacje muszą wyglądać profesjonalnie.

Pytanie 11

Które programy komputerowe pozwalają na tworzenie grafiki, którą można skalować bez utraty jakości?

A. CorelDRAW oraz Adobe Illustrator
B. Adobe Flash oraz Adobe Bridge
C. Corel PHOTO-PAINT oraz Corel PowerTRACE
D. Adobe Lightroom oraz Adobe Photoshop
CorelDRAW i Adobe Illustrator to dwa z najpopularniejszych programów do tworzenia grafiki wektorowej, co oznacza, że ich użytkownicy mogą tworzyć obrazy, które można skalować do dowolnych rozmiarów bez utraty jakości. W przeciwieństwie do grafiki rastrowej, która składa się z pikseli, grafika wektorowa opiera się na matematycznych równaniach, co pozwala na zachowanie ostrości i detali niezależnie od wielkości. Przykładem zastosowania grafiki wektorowej może być tworzenie logo, które musi być używane w różnych formatach, od wizytówek po billboardy. Zarówno CorelDRAW, jak i Adobe Illustrator oferują zaawansowane narzędzia do edytowania kształtów, kolorów oraz efektów wizualnych, co sprawia, że są idealne dla grafików pracujących w branży reklamy, projektowania stron internetowych oraz w druku. Ponadto, te programy są zgodne z aktualnymi standardami branżowymi, co umożliwia łatwą współpracę z innymi profesjonalistami.

Pytanie 12

Która kategoria oprogramowania pozwala na wektoryzację mapy bitowej?

A. Adobe Flash, Adobe Illustrator, Adobe Lightroom
B. GIMP, Adobe Photoshop, Adobe InDesign
C. Paint, Inkscape, Audacity
D. Inkscape, CorelDRAW, Adobe Illustrator
Odpowiedź 'Inkscape, CorelDRAW, Adobe Illustrator' jest prawidłowa, ponieważ wszystkie te programy są wyspecjalizowane w wektoryzacji grafiki. Wektoryzacja mapy bitowej polega na przekształceniu obrazu rastrowego (bitowego) w obraz wektorowy, co pozwala na zachowanie jakości przy skalowaniu. Wektoryzacja jest przydatna w wielu zastosowaniach, takich jak projektowanie logo, ilustracji oraz w druku. Programy takie jak Inkscape oferują narzędzia do automatycznej wektoryzacji, co umożliwia szybkie przekształcenie skanów rysunków w edytowalne obiekty wektorowe. CorelDRAW z kolei, dzięki swojej funkcjonalności, pozwala na precyzyjne dostosowanie utworzonych wektorów, co jest istotne przy tworzeniu materiałów marketingowych. Adobe Illustrator jest standardem w branży graficznej, umożliwiającym tworzenie skomplikowanych ilustracji wektorowych oraz ich edycję. Wektoryzacja jest zgodna z najlepszymi praktykami projektowymi, które podkreślają znaczenie elastyczności formatu wektorowego w różnorodnych zastosowaniach.

Pytanie 13

Standard ultra HD do wyświetlania obrazów pozwala na oglądanie materiałów wideo w rozdzielczości

A. 720 x 576 pikseli
B. 3840 x 2160 pikseli
C. 1920 x 1080 pikseli
D. 1280 x 720 pikseli
Odpowiedź 3840 x 2160 pikseli to tak naprawdę Ultra HD, znane też jako 4K. To jest cztery razy większa rozdzielczość niż Full HD (1920 x 1080 pikseli). Dzięki temu obraz jest o wiele bardziej szczegółowy. Ultra HD daje nam ładniejsze kolory, lepszy kontrast i głębsze efekty wizualne, co zauważamy szczególnie na dużych ekranach, w kinach czy podczas oglądania multimediów. W branży filmowej i telewizyjnej, 4K to już standard, co pozwala twórcom korzystać z lepszej jakości w swoich produkcjach. Można to zobaczyć w transmisjach sportowych, filmach na platformach streamingowych czy w grach komputerowych, które na nowych konsolach potrafią pokazać taką rozdzielczość. Widać, że Ultra HD jest zgodne z tym, co najlepiej działa w branży, aby widzowie mieli jak najlepsze doświadczenia wizualne.

Pytanie 14

Który z poniższych znaczników powinien być użyty, aby dodać w tekście indeks dolny?

A.
B.
C.
D.
Wybór niewłaściwych znaczników do umieszczenia indeksu dolnego w tekście może prowadzić do nieporozumień oraz nieczytelności zawartości. Znacznik jest używany do oznaczania tekstu, który został usunięty, co nie ma związku z tworzeniem indeksów dolnych. Użycie tego znacznika w kontekście indeksów dolnych może wprowadzać w błąd, ponieważ użytkownicy mogą pomyśleć, że tekst oznaczony tym znacznikiem jest nieaktualny lub nieważny, co jest sprzeczne z zamiarem używania indeksu dolnego. Z kolei znacznik jest przeznaczony do oznaczania tekstu jako indeksu górnego, co również nie spełnia wymagań dotyczących indeksów dolnych. Zastosowanie w miejscu prowadzi do błędnego przedstawienia informacji, co może wpłynąć na interpretację treści przez odbiorców. Znacznik z kolei oznacza wstawiony tekst, co również jest nieodpowiednie w kontekście indeksów dolnych. Typowe błędy myślowe, takie jak pomylenie funkcji poszczególnych znaczników, mogą wynikać z braku znajomości semantyki HTML oraz ich zastosowania. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, że każdy znacznik ma swoją specyfikę i zastosowanie, co ma kluczowe znaczenie w kontekście tworzenia dostępnych i poprawnych dokumentów HTML.

Pytanie 15

Jaką rozdzielczość powinno mieć zeskanowane zdjęcie negatywu, aby uzyskać obraz do druku powiększony 6 razy, przy rozdzielczości 300 ppi?

A. 1 800 ppi
B. 6 400 ppi
C. 300 ppi
D. 50 ppi
Jak chcesz przygotować obraz do druku i powiększyć go 6 razy przy rozdzielczości 300 ppi, to musisz zeskanować negatyw w rozdzielczości 1800 ppi. Rozdzielczość skanowania jest mega ważna, bo to od niej zależy jakość wydruku na końcu. Kiedy powiększasz obraz, liczba pikseli, jaką będziesz miał w druku, musi wystarczyć na wszystkie detale. Pamiętaj, że przy rozdzielczości 300 ppi każdy cal druku ma mieć 300 pikseli. Więc jak chcesz, żeby po powiększeniu obraz miał konkretne wymiary w pikselach, to musisz pomnożyć wymaganą rozdzielczość przez skalę powiększenia. W tym przypadku to 300 ppi razy 6 daje 1800 ppi. Weźmy na przykład zdjęcie, które w oryginalnej rozdzielczości 300 ppi miało wymiary 10x8 cali, a po powiększeniu do 60x48 cali. Musisz zeskanować w 1800 ppi, żeby każdy szczegół był widoczny w nowym formacie.

Pytanie 16

Jakiego efektu w programie wektorowym należy użyć do stworzenia obiektów widocznych na ilustracji po narysowaniu połowy ich konturów?

Ilustracja do pytania
A. Wypaczenie
B. 3D
C. SVG
D. Rasteryzacja
Aby uzyskać widoczne na ilustracji obiekty w programie wektorowym, należy zastosować efekt „3D”, w szczególności funkcję obracania (revolve). Po utworzeniu połowy konturu, narzędzie 3D pozwala na obrócenie go wokół osi, tworząc pełny, trójwymiarowy obiekt. To narzędzie jest często używane do modelowania prostych brył w programach graficznych, takich jak Adobe Illustrator.

Pytanie 17

Co oznacza głębia kolorów w obrazie cyfrowym?

A. ilość pikseli, które trzeba dodać do obrazu, by obniżyć kontrast kolorów pomiędzy obiektem a tłem
B. liczbę bitów pamięci przydzielonych do pojedynczego piksela obrazu w celu zapisania danych o jego kolorze
C. rozdzielczość obrazu przedstawiona jako liczba pikseli przypadających na cal
D. tryb kolorystyczny, w jakim obraz został zapisany
Głębia kolorów nie jest związana z liczbą pikseli, które można dodać do obrazu, w celu zmniejszenia kontrastu barw. Pojęcie to jest mylące, ponieważ kontrast barw i liczba pikseli to różne aspekty obrazowania. Liczba pikseli odnosi się do rozdzielczości obrazu, a nie jego barw. Rozdzielczość, z kolei, definiowana jest jako liczba pikseli na jednostkę powierzchni, takie jak piksele na cal (PPI). Wyższa rozdzielczość skutkuje większą ilością szczegółów, ale nie ma bezpośredniego wpływu na głębię kolorów. Również, zrozumienie trybu koloru, w którym obraz został zapisany, nie powinno być mylone z głębią kolorów. Tryb koloru, jak RGB czy CMYK, określa sposób, w jaki kolory są reprezentowane, ale nie mówi nic o liczbie bitów użytych do opisania każdego piksela. W przypadku głębi kolorów, istotne jest, aby zrozumieć, że chodzi o ilość bitów, które przypisuje się do każdego piksela w celu zarejestrowania informacji o kolorze, co bezpośrednio wpływa na jakość i dokładność odwzorowania kolorów w obrazach cyfrowych.

Pytanie 18

Która z poniższych działań przyczynia się do poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwania?

A. Wykorzystanie skomplikowanej nawigacji oraz pominięcie opisów zdjęć zamiennymi tekstami.
B. Niekiedy aktualizowanie treści strony internetowej.
C. Zastosowanie dodatkowych tekstów niezwiązanych z tematyką danej strony.
D. Regularne aktualizowanie treści strony internetowej.
Częste aktualizowanie zawartości strony internetowej jest kluczowym elementem skutecznej strategii SEO (Search Engine Optimization). Wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, wysoko oceniają strony, które regularnie dostarczają świeżej i wartościowej treści. Aktualizacje mogą obejmować dodawanie nowych artykułów, aktualizowanie istniejących wpisów lub modyfikowanie informacji, aby były zgodne z bieżącymi trendami. Przykładem może być blog firmowy, który regularnie publikuje artykuły związane z branżą, co nie tylko przyciąga użytkowników, ale także zwiększa czas spędzany na stronie. Dodatkowo, częste aktualizacje mogą poprawić indeksowanie strony przez roboty wyszukiwarek, co z kolei wpływa na widoczność w wynikach wyszukiwania. Warto również pamiętać o optymalizacji treści pod kątem słów kluczowych oraz zachowaniu odpowiedniej struktury nagłówków i linków wewnętrznych. Takie praktyki są zgodne z wytycznymi Google i przyczyniają się do lepszej pozycji strony w wynikach organicznych.

Pytanie 19

Jakie funkcje pełni Windows Media Player?

A. Odtwarzania i montażu
B. Odtwarzania, nagrywania i montażu
C. Nagrywania i montażu
D. Odtwarzania i nagrywania
Windows Media Player jest raczej do podstawowego odtwarzania i nagrywania, więc jeśli ktoś myśli, że ma tam zaawansowane opcje montażu, to się myli. Do montażu trzeba już bardziej zaawansowanego oprogramowania, takiego jak Adobe Premiere czy Final Cut Pro, które mają naprawdę wiele narzędzi do edycji. WMP skupia się na odtwarzaniu i nagrywaniu i nie da się tam robić skomplikowanych rzeczy, takich jak cięcie czy dodawanie efektów. Mogą być nieporozumienia, bo program pozwala na proste manipulacje plikami, ale to nie jest edytor multimediów. Kluczowe jest, żeby wiedzieć, że WMP nie nadaje się do montażu, a jak chcesz edytować media, to warto wybrać inne oprogramowanie.

Pytanie 20

Jaką liczbę kanałów barwnych posiada obraz zapisany w przestrzeni kolorów sRGB?

A. Dwa kanały
B. Trzy kanały
C. Jeden kanał
D. Cztery kanały
Kolor w formacie sRGB opiera się na trzech podstawowych kolorach: czerwonym, zielonym i niebieskim, co idealnie wpisuje się w model RGB, który jest mocno popularny w świecie elektroniki i grafiki. Dzięki tym trzem kanałom można uzyskać naprawdę szeroką gamę kolorów, dlatego sRGB stało się standardem dla większości monitorów i drukarek. Jak edytujesz zdjęcia w programach takich jak Photoshop, to zazwyczaj korzysta się z sRGB, bo wtedy kolory będą podobnie wyglądać na różnych urządzeniach. Dzięki temu, że mamy trzy kanały, sRGB naprawdę dobrze odwzorowuje kolory, co jest super ważne w grafice i fotografii. Swoją drogą, fajnie, że sRGB jest uznawane w branży jako standard, bo to zapewnia, że różne urządzenia będą ze sobą współpracować bez problemów.

Pytanie 21

Weryfikacja poprawności realizacji projektu responsywnej strony internetowej polega na

A. ustaleniu liczby odsłon strony
B. skalowaniu kolorów prezentowanych na ekranie
C. zliczeniu liczby znaków na stronie
D. prezentacji jej na urządzeniach o zróżnicowanej wielkości ekranów
Ocena poprawności wykonania projektu responsywnej strony internetowej w dużej mierze polega na jej wyświetleniu na różnych urządzeniach o różnych rozmiarach ekranów. Responsywność strony odnosi się do zdolności strony internetowej do dostosowywania swojego układu, treści i elementów graficznych w zależności od wielkości i orientacji ekranu, na którym jest wyświetlana. Testowanie responsywności zapewnia, że użytkownicy na smartfonach, tabletach i komputerach stacjonarnych mają podobne doświadczenia z przeglądaniem strony. W praktyce oznacza to, że projektanci i deweloperzy mogą używać narzędzi, takich jak Chrome DevTools, by symulować różne urządzenia, co pozwala na identyfikację problemów z układem, nawigacją czy czytelnością treści. Dobrym przykładem jest użycie techniki fluid grid, która pozwala na elastyczne rozmieszczanie elementów w oparciu o procentowe wartości, co daje lepszą adaptację do zmieniających się rozmiarów ekranu. Zgodność z zasadami WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) jest również kluczowa, ponieważ wspiera dostępność treści na różnych urządzeniach, co jest istotnym aspektem oceny responsywności.

Pytanie 22

Jaki operator w języku JavaScript służy do obliczania reszty z dzielenia?

A. operator +
B. operator *
C. operator %
D. operator /
Operator / jest używany do dzielenia dwóch liczb i zwraca wynik w postaci liczby, a nie reszty z dzielenia. W przypadku 5 / 2, wynik wynosi 2.5, co ilustruje, że operator ten nie może być stosowany do zyskania informacji o reszcie z dzielenia. Operator + z kolei służy do dodawania dwóch wartości. Przykład 3 + 2 daje wynik 5, co jest zasadniczo innym działaniem niż obliczanie reszty. Operator * jest używany do mnożenia, więc 3 * 2 wynosi 6; również nie ma związku z operacją dzielenia. Typowym błędem, który można dostrzec, jest mylenie operatora dzielenia z operatorem modulo, co prowadzi do niepoprawnych wyników w obliczeniach. Ważne jest zrozumienie kontekstu, w jakim każdy operator jest używany, ponieważ stosowanie niewłaściwego operatora do zadania może skutkować błędami logiki w programie, które są trudne do zidentyfikowania. Aby uniknąć takich problemów, programiści powinni starannie przemyśleć wybór operatorów, a także zapoznać się z dokumentacją języka JavaScript, aby w pełni zrozumieć, jak działają poszczególne operacje na liczbach.

Pytanie 23

Proces polegający na zamianie obrazu wektorowego na obraz rastrowy to

A. wektoryzacja
B. kalibracja
C. trasowanie
D. rasteryzacja
Rasteryzacja to proces, w którym wektorowy obraz graficzny, zbudowany z obiektów opartych na matematycznych równaniach (takich jak linie, krzywe i wielokąty), jest konwertowany na bitmapę, czyli obraz rastrowy składający się z siatki pikseli. To podejście jest kluczowe w przypadku wyświetlania grafiki na urządzeniach, takich jak monitory czy drukarki, które operują na formacie rastrowym. Rasteryzacja pozwala na uzyskanie większej szczegółowości i jakości obrazu przy zachowaniu płynności w wyświetlaniu grafiki. Przykładem zastosowania rasteryzacji jest przygotowanie wektorowych grafik do druku, gdzie ostateczny obraz musi być w formacie rastrowym, aby zapewnić odpowiednią jakość i precyzję kolorów. W branży graficznej korzysta się z różnych algorytmów rasteryzacji, takich jak algorytm Bresenhama, który jest szeroko stosowany do generowania linii i kształtów na ekranie. Warto zauważyć, że rasteryzacja jest również wykorzystywana w technologiach renderowania 3D, gdzie obiekty wektorowe są przekształcane w rastrowe obrazy, co umożliwia ich wizualizację w czasie rzeczywistym.

Pytanie 24

Czym jest model barw RGB?

A. model barw subtraktywnych, który powstaje na skutek odejmowania wiązek światła
B. model barw addytywnych, który powstaje na skutek sumowania wiązek światła
C. model barw addytywnych, który powstaje na skutek odejmowania wiązek światła
D. model barw subtraktywnych, który powstaje na skutek sumowania wiązek światła
Model barw RGB (Red, Green, Blue) jest addytywnym modelem barw, który powstaje na skutek sumowania różnych długości fal świetlnych emitowanych przez źródła światła. W tym modelu podstawowe kolory to czerwony, zielony i niebieski. Gdy te kolory są łączone w różnych proporcjach, tworzą szeroki zakres barw. Na przykład, połączenie wszystkich trzech kolorów w równych ilościach generuje kolor biały, natomiast brak światła prowadzi do koloru czarnego. Model RGB jest powszechnie stosowany w technologiach cyfrowych, takich jak wyświetlacze komputerowe, telewizory oraz kamery, ponieważ bazuje na naturze działania ludzkiego oka, które postrzega światło w trzech podstawowych zakresach. W kontekście standardów branżowych, RGB jest wykorzystywane w systemach graficznych, takich jak Adobe Photoshop, oraz w web designie, gdzie definiowanie kolorów za pomocą wartości RGB jest powszechną praktyką.

Pytanie 25

Obrazy cyfrowe, które zajmują najwięcej miejsca na dysku, są zapisane z głębią bitową wynoszącą

A. 24 bitów/piksel
B. 16 bitów/piksel
C. 8 bitów/piksel
D. 48 bitów/piksel
Obrazy cyfrowe z głębią bitową 48 bitów na piksel to naprawdę świetna sprawa, jeśli chodzi o jakość kolorów. Każdy piksel ma aż 16 bitów dla trzech kolorów: czerwonego, zielonego i niebieskiego, czyli RGB. Dzięki temu można uzyskać oszałamiające 281 bilionów różnych kolorów! To dużo więcej niż w formatach 8- czy 24-bitowych, które mają odpowiednio 256 i 16,7 miliona kolorów. W praktyce używa się 48-bitowych obrazów w profesjonaliźmie, zwłaszcza w fotografii czy grafice komputerowej, gdzie dokładność kolorów ma ogromne znaczenie. Często korzysta się ze standardów jak Adobe RGB czy ProPhoto RGB, które dają możliwość zachowania większej ilości informacji podczas edycji. Tak więc, nawet gdy obrabiamy zdjęcia kilkukrotnie, jakość wciąż zostaje na wysokim poziomie, co jest istotne w branży kreatywnej.

Pytanie 26

Norma cyfrowego zapisu dźwięku na płycie CD bazuje na kodowaniu o częstotliwości próbkowania oraz rozdzielczości wynoszącej odpowiednio

A. 44,1 kHz / 16 bitów na próbkę
B. 88,1 kHz / 32 bitów na próbkę
C. 64,1 kHz / 18 bitów na próbkę
D. 22,1 kHz / 8 bitów na próbkę
Standard cyfrowego zapisu dźwięku na płycie kompaktowej, znany jako CD Audio, opiera się na częstotliwości próbkowania 44,1 kHz oraz rozdzielczości 16 bitów na próbkę. Oznacza to, że dźwięk jest próbkowany 44 100 razy na sekundę, co zapewnia odpowiednią jakość dźwięku, mieszczącą się w zakresie słyszalnym dla ludzkiego ucha, wynoszącym od 20 Hz do 20 kHz. Rozdzielczość 16 bitów oznacza, że każda próbka dźwięku jest reprezentowana przez 65 536 możliwych wartości, co pozwala na uzyskanie szerokiego zakresu dynamiki i minimalizację zniekształceń. Ta konfiguracja stała się standardem w branży muzycznej i jest wykorzystywana w produkcji płyt CD, co czyni ją niezwykle istotną dla zachowania jakości dźwięku. W praktyce, zastosowanie tego standardu umożliwia odtwarzanie muzyki w wysokiej jakości na różnych urządzeniach audio, od prostych odtwarzaczy CD po zaawansowane systemy audiofilskie, co przyczynia się do powszechnej akceptacji tego formatu.

Pytanie 27

Sprzętem, który umożliwia rejestrowanie statycznych cyfrowych obrazów oraz ich przechowywanie na nośniku pamięci, jest

A. skaner płaski
B. lustrzanka cyfrowa
C. ekran dotykowy
D. rekorder dźwięku
Interaktywny ekran jest urządzeniem, które służy do wyświetlania treści i interakcji z użytkownikiem, jednak nie jest zdolny do rejestrowania ani przechowywania statycznych obrazów cyfrowych. Jego rola polega na prezentowaniu już istniejących materiałów, a nie na ich tworzeniu. Skaner bębnowy, z drugiej strony, jest używany do skanowania obrazów z wysoką rozdzielczością, ale jego zastosowanie koncentruje się na przetwarzaniu fizycznych dokumentów lub zdjęć na format cyfrowy. Nie jest to urządzenie do rejestrowania obrazów w tradycyjnym sensie, ponieważ skanowanie polega na przetwarzaniu, a nie na bezpośrednim uchwyceniu obrazu. Dyktafon jest narzędziem do rejestracji dźwięku, a nie obrazu, co czyni go zupełnie nieodpowiednim w kontekście tego pytania. Typowym błędem myślowym jest mylenie funkcji rejestrowania obrazu z funkcjami rejestracji dźwięku lub przetwarzania dokumentów. Aby zrozumieć różnice między tymi urządzeniami, warto zwrócić uwagę na ich specyfikację techniczną i zastosowania w różnych dziedzinach profesjonalnych, takich jak fotografia, filmowanie czy przetwarzanie dokumentów. Wiedza o funkcjonalności tych urządzeń pozwala na lepsze ich wykorzystanie w praktyce i unikanie nieporozumień dotyczących ich możliwości.

Pytanie 28

Użycie zdjęcia objętego licencją by-nc-nd do celów prezentacyjnych umożliwia

A. pokazywanie zdjęcia z identyfikacją autora i linkiem do źródła
B. pokazywanie zdjęcia z podaniem nazwy autora
C. zmianę zdjęcia bez zgody twórcy
D. pokazywanie zdjęcia bez podania nazwy autora
Koncepcje zawarte w odpowiedziach, które sugerują modyfikowanie zdjęcia bez zgody autora lub prezentowanie go bez wskazania źródła, są sprzeczne z zasadami ochrony praw autorskich. Licencja by-nc-nd wyraźnie zabrania wprowadzania zmian w utworze, co oznacza, że każda próba modyfikacji zdjęcia stanowi naruszenie praw autora. Tego rodzaju myślenie często wynika z nieznajomości prawa autorskiego lub błędnego zrozumienia zasad licencjonowania. W przypadku prezentacji zdjęcia, brak podania autora jest również poważnym uchybieniem, ponieważ narusza zasady uznania twórczości. Dążenie do korzystania z zasobów wizualnych bez dokładnego wskazania ich źródła oraz autora prowadzi do dezinformacji oraz ignorowania podstawowych reguł etyki twórczej. Ponadto, zawężenie koncepcji do wyłącznie komercyjnych aspektów użytkowania zdjęcia pomija szerszy kontekst, w jakim prace te są wykorzystywane, a także ignoruje fakt, że prawo do uznania autorstwa jest fundamentalnym elementem ochrony twórczości. Warto zwrócić uwagę na konkretne przykłady, gdzie brak przestrzegania tych zasad doprowadził do sporów prawnych oraz negatywnych konsekwencji dla osób korzystających z cudzych utworów. Niezrozumienie tych zasad może skutkować poważnymi problemami związanymi z prawem autorskim.

Pytanie 29

W systemie MS Windows, aby skopiować do Schowka obraz widoczny na monitorze, wystarczy nacisnąć klawisz(y)

A. Ctrl
B. Prt Sc
C. Alt+C
D. Alt+A
Odpowiedzi Ctrl, Alt+C oraz Alt+A są niepoprawne, ponieważ nie dotyczą one standardowych metod kopiowania obrazu z ekranu do Schowka w systemie Windows. Klawisz Ctrl jest często używany w połączeniu z innymi klawiszami do wykonywania różnych akcji, jednak sam w sobie nie ma funkcji kopiowania zrzutu ekranu. To prowadzi do nieporozumienia, że naciśnięcie Ctrl może być wystarczające do skopiowania zawartości ekranu, co jest błędne. W rzeczywistości, aby skopiować obraz, należy użyć klawisza Print Screen. Z kolei Alt+C to skrót, który w większości aplikacji służy do kopiowania zaznaczonego tekstu lub obiektu, ale nie ma zastosowania w kontekście zrzutów ekranu. Często zdarza się, że użytkownicy mylą te klawisze z ich funkcjami w kontekście różnych zadań wykonywanych na komputerze. Ponadto, Alt+A nie ma standardowego zastosowania w kontekście zrzutów ekranu, a jego funkcja może się różnić w zależności od używanej aplikacji. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków obejmują brak zrozumienia specyfiki działania klawiszy modyfikujących oraz ich zastosowania w różnych kontekstach. Jest to istotne, aby rozumieć, że zrzut ekranu wymaga dedykowanego klawisza, który ma tę funkcjonalność, jakim jest Print Screen.

Pytanie 30

W jakich formatach można zapisać film wideo razem z dźwiękiem?

A. MOV, JPEG
B. AVI, SWF
C. AVI, WAV
D. MPEG, PSD
Odpowiedzi, które zaznaczyłeś, są nie do końca trafione. Format MOV rzeczywiście jest do wideo, ale JPEG to zupełnie inna bajka, bo on tylko kompresuje obrazy i nie ma dźwięku. Więc kombinacja tych dwóch formatów do zapisu pliku wideo z dźwiękiem nie zadziała. Co do AVI i WAV, to WAV to sam audio, więc ani rusz uzyskać wideo z jego pomocą. AVI jest super do wideo, ale bez dźwięku z WAV to nic nie da w tej kombinacji. AVI i SWF to strzał w dziesiątkę, bo SWF obsługuje i wideo, i dźwięk. Jeśli chodzi o MPEG i PSD, to PSD to pliki z Photoshopa, a nie do wideo. MPEG daje radę z połączeniem wideo i audio, ale PSD nie. Często ludzie mylą te wszystkie formaty, co prowadzi do nieporozumień na temat ich funkcji. Ważne, żeby znać różnice między nimi, żeby jakość multimediów była odpowiednia.

Pytanie 31

Jaki obiektyw powinno się wybrać do sfotografowania przedmiotu o kilku centymetrach w skali 1:1?

A. Teleobiektyw
B. Obiektyw shift
C. Obiektyw rybie oko
D. Makro
Obiektyw makro to naprawdę świetne narzędzie, jeśli chcesz uchwycić wszystkie te malutkie detale w 1:1. Dzięki jego specyficznej budowie możesz robić zdjęcia z bliska, co jest kluczowe, gdy chcesz pokazać coś, co normalnie byłoby niewidoczne. Weźmy przykładowo zdjęcia przyrody czy produktów – z obiektywem makro możesz uchwycić teksturę liści czy szczegóły na skrzydłach owadów, a nawet drobne elementy biżuterii. Ciekawa sprawa, bo używanie makro pozwala na uzyskanie płytkiej głębi ostrości, co świetnie odseparowuje obiekt od tła, akcentując jego szczegóły. Warto zwrócić uwagę na to, że obiektywy oznaczone jako „1:1” lub „true macro” są standardem w fotografii, bo oznacza to, że oddają rzeczywiste rozmiary fotografowanych przedmiotów. Przy wyborze obiektywu makro warto też pomyśleć o jakości optycznej, bo to zapewnia lepsze odwzorowanie kolorów i detali, a to przecież kluczowe w tej dziedzinie.

Pytanie 32

Aby zmniejszyć efekt, który pojawił się na zdjęciu podczas rejestracji obrazu przy zbyt wysokiej wartości czułości matrycy, w programie Adobe Photoshop należy wybrać opcję

A. Obraz/Dopasowania/Posteryzuj
B. Filtr/Szum
C. Obraz/Dopasowania/Filtr fotograficzny
D. Filtr/Inne
Wybór innych opcji nie prowadzi do skutecznej redukcji szumu w zdjęciach wykonanych przy wysokich wartościach ISO. Opcja 'Obraz/Dopasowania/Filtr fotograficzny' służy głównie do stylizacji zdjęć i nie ma na celu redukcji szumów. Filtry fotograficzne, takie jak sepia czy czarno-biały, zmieniają kolory i kontrast, ale nie wpływają na eliminację niepożądanych artefaktów w obrazie. Podobnie, 'Obraz/Dopasowania/Posteryzuj' zmienia sposób, w jaki obrazy są odzwierciedlane, tworząc efekt posteru, co może dodatkowo uwydatnić szumy zamiast je redukować. Wybór 'Filtr/Inne' nie wskazuje na konkretną funkcję redukcji szumów, a raczej sugeruje ogólny dostęp do różnych, mniej precyzyjnych filtrów. Takie podejście do obróbki zdjęć może skutkować pogorszeniem jakości obrazu, ponieważ nie wszystkie filtry są zaprojektowane z myślą o zachowaniu szczegółów, co jest kluczowe w profesjonalnej fotografii. Kluczowym błędem myślowym jest brak zrozumienia, że efekty wizualne, takie jak filtrowanie kolorów czy stylizacji, mogą nie wpływać na poprawę technicznej jakości obrazu, zwłaszcza w kontekście szumów. W praktyce, aby poprawić jakość fotografii przy wysokim ISO, warto sięgnąć po narzędzia dedykowane właśnie do redukcji szumów, jak 'Filtr/Szum', które są standardem w branży obróbki zdjęć.

Pytanie 33

Etapy realizacji multimedialnego fotoreportażu w formie fotokastu zawierają

A. wykonanie i załadowanie obrazów oraz plików dźwiękowych, określenie chronometrażu, publikację projektu
B. publikację projektu multimedialnego, wczytanie obrazów cyfrowych, zaimportowanie plików dźwiękowych, edytowanie wszystkich materiałów cyfrowych
C. dodanie efektów wzmacniających dźwięk, obróbkę zdjęć cyfrowych, publikację multimedialnego fotoreportażu, ustalenie chronometrażu
D. ustawienie efektów i przejść, zaimportowanie zdjęć cyfrowych, edycję dźwięku
W analizowanych odpowiedziach pojawiają się typowe nieporozumienia dotyczące procesu tworzenia multimedialnego fotoreportażu. W pierwszym przypadku, publikacja projektu multimedialnego jest traktowana jako pierwszy krok, co jest błędne. Publikacja powinna być ostatnim etapem, który następuje po stworzeniu i edytowaniu treści. Również załadowanie obrazów cyfrowych oraz zaimportowanie plików dźwiękowych muszą być poprzedzone odpowiednią selekcją i przygotowaniem materiałów, co nie jest uwzględnione w tej odpowiedzi. W kolejnej odpowiedzi zwrócono uwagę na ustawienie przejść i efektów, co jest ważne, jednakże edycja dźwięku nie może być traktowana jako samodzielny etap, lecz stanowi integralną część przygotowania treści. Proponowane działania nie uwzględniają również aspektu chronometrażu, który jest kluczowy dla zapewnienia odpowiedniej dynamiki fotokastu. Z kolei dodanie efektów wzmacniających sygnał dźwiękowy nie jest uznawane za standardową praktykę w kontekście produkcji fotoreportażu, ponieważ tego typu efekty mogą prowadzić do nieczytelności przekazu. Warto także podkreślić, że profesjonalne podejście do tworzenia multimediów wymaga przemyślanej koncepcji oraz strategii, a nie tylko chaotycznego zestawienia różnych elementów. W efekcie, zrozumienie właściwej sekwencji działań w produkcji fotoreportażu multimedialnego jest kluczowe dla uzyskania wysokiej jakości i efektywnego przekazu.

Pytanie 34

Które oprogramowanie z kolekcji Adobe pozwala na automatyczne organizowanie zdjęć oraz efektywne nimi zarządzanie?

A. Bridge
B. Media Encoder
C. Dreamweaver
D. Flash
Bridge to program stworzony przez firmę Adobe, który służy do zarządzania, organizowania oraz katalogowania zdjęć. Umożliwia użytkownikom efektywne tworzenie zbiorów zdjęć, dodawanie metadanych oraz przeglądanie i porównywanie obrazów w prosty sposób. Wykorzystując Bridge, użytkownicy mogą szybko odnajdować potrzebne zdjęcia dzięki funkcjom sortowania i filtrowania, co jest szczególnie przydatne w przypadku dużych bibliotek fotograficznych. Dodatkowo, Bridge integruje się z innymi aplikacjami Adobe, takimi jak Photoshop czy InDesign, co pozwala na płynne przenoszenie projektów i grafik między różnymi programami. W praktyce, fotografowie i graficy mogą zautomatyzować procesy katalogowania i edytowania zdjęć, co znacznie zwiększa ich efektywność. Przykładem zastosowania Bridge może być przygotowanie materiałów do publikacji, gdzie użytkownik może zgrupować zdjęcia, dodać opisy oraz dostępne informacje o prawach autorskich, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży kreatywnej.

Pytanie 35

Która z właściwości obrazu cyfrowego nie jest uzależniona od zmian dokonywanych podczas korekcji kolorów?

A. Balans tonalny obrazu
B. Rozkład jasności w obrazie
C. Tryb kolorystyczny
D. Reprezentacja kolorów
Odwzorowanie barw, tonacja obrazu oraz rozkład jasności na obrazie to cechy, które są głęboko związane z procesem korekcji barwnej. Odwzorowanie barw odnosi się do sposobu, w jaki kolory przedstawione są na danym urządzeniu, i jest bezpośrednio modyfikowane podczas korekcji. Na przykład, zmieniając nasycenie kolorów w obrazie, użytkownik wprowadza zmiany w odwzorowaniu barw, co wpływa na postrzeganą intensywność wszystkich barw. Podobnie, tonacja, czyli sposób odwzorowywania różnych poziomów jasności i kontrastu, również ulega zmianom w wyniku korekcji barwnej. Korekcja ta ma na celu poprawienie wizualnych aspektów obrazu, co często prowadzi do zmiany jego tonacji. Rozkład jasności na obrazie, będący miarą rozkładu intensywności światła, także jest modyfikowany poprzez operacje, takie jak zmiana poziomów czy krzywych, które są integralną częścią korekcji barwnej. Te nieporozumienia mogą wynikać z braku zrozumienia, że korekcja barwna nie jest tylko funkcją estetyczną, ale także techniczną, w której wszystkie wymienione aspekty są ze sobą splecione. Kluczowe jest zrozumienie, że podczas pracy z obrazami cyfrowymi wpływ na wizualizację ma wiele czynników, a korekcje barwne służą do optymalizacji tych elementów w celu osiągnięcia zamierzonych efektów wizualnych.

Pytanie 36

Materiał cyfrowy do tworzenia modeli 3D można uzyskać z rzeczywistego obiektu poprzez

A. wektoryzację bitmapy przy użyciu efektu 3D
B. skanowanie 3D
C. animację 3D
D. stylizację bitmapy w formie bryły 3D
Stylizacja bitmapy bryłą 3D, animowanie 3D oraz wektoryzacja bitmapy z zastosowaniem efektu 3D to procesy, które nie są odpowiednie do pozyskiwania materiału cyfrowego z rzeczywistych przedmiotów. Stylizacja bitmapy bryłą 3D polega na transformacji dwuwymiarowych obrazów w trójwymiarowe modele, co nie pozwala na uchwycenie rzeczywistej geometrii obiektu, a jedynie na jego artystyczną interpretację. To podejście nie jest w stanie odtworzyć detali i proporcji obiektu w rzeczywisty sposób. Animowanie 3D to proces, który dotyczy ruchu i dynamiki modeli 3D, a nie ich pozyskiwania. Chociaż animacja jest kluczowym elementem w produkcji filmów i gier, same modele muszą być najpierw stworzone przy użyciu technik, które pozwalają na odwzorowanie rzeczywistych obiektów. Wektoryzacja bitmapy, z kolei, polega na konwersji obrazów rastrowych w wektory, co również nie odpowiada na potrzebę tworzenia precyzyjnych modeli z rzeczywistych obiektów. Podejścia te mogą prowadzić do błędnych wniosków, ponieważ mogą być mylone z procesami, które mają na celu modelowanie 3D, ale nie spełniają wymogu precyzyjnego odwzorowania rzeczywistości. W kontekście profesjonalnego modelowania 3D kluczowe jest rozróżnienie między procesami kreatywnymi a technikami pozyskiwania danych, aby zapewnić jakość i dokładność końcowego produktu.

Pytanie 37

W jakim trybie funkcjonowania aparatu fotograficznego można zrealizować zapis obrazu z selekcją czasu ekspozycji?

A. P
B. Auto
C. Av
D. Tv
Tryb Tv (Time Value) w aparacie fotograficznym pozwala użytkownikowi na ustawienie czasu naświetlania, co jest kluczowe w sytuacjach, gdzie kontrola nad ruchem obiektów jest istotna. Użytkownik wybiera czas naświetlania, a aparat automatycznie dobiera wartość przysłony, aby uzyskać poprawną ekspozycję. Jest to szczególnie przydatne w fotografii sportowej, gdzie szybkie ruchy obiektów wymagają krótkiego czasu naświetlania, aby uniknąć rozmycia. Na przykład, fotografując biegaczy na torze, wybierając czas naświetlania 1/1000 sekundy, możemy zarejestrować ich ruch w sposób wyraźny i dynamiczny. W praktyce, tryb Tv umożliwia artystyczne podejście do fotografii, gdzie użytkownik może eksperymentować z różnymi czasami naświetlania, uzyskując ciekawe efekty, takie jak „zamrożenie” ruchu lub, w przypadku dłuższych czasów, efekt „wodospadu”. Ta elastyczność sprawia, że tryb Tv jest jednym z najczęściej wykorzystywanych przez profesjonalnych fotografów, którzy chcą mieć pełną kontrolę nad tym kluczowym parametrem fotograficznym.

Pytanie 38

Audacity, Blender, GIMP, Inkscape, Skencil to programy, które mają wspólne cechy?

A. stanowią oprogramowanie open source i są darmowe
B. są dedykowane wyłącznie dla systemu MacOS
C. są używane do edycji oraz tworzenia grafiki rastrowej
D. służą do edycji oraz kreacji grafiki wektorowej
Audacity, Blender, GIMP, Inkscape i Skencil to programy, które są dostępne jako oprogramowanie open source i darmowe, co oznacza, że użytkownicy mają dostęp do ich kodu źródłowego oraz mogą z nich korzystać bez opłat. Tego rodzaju licencje sprzyjają współpracy i innowacjom, ponieważ każdy może wprowadzać zmiany i ulepszenia w oprogramowaniu. Przykładem może być GIMP, który jest popularnym narzędziem do edycji grafiki rastrowej, a jego funkcje są regularnie rozwijane przez społeczność. Blender to doskonałe narzędzie do modelowania 3D, a jego rozwój również oparty jest na wkładzie użytkowników. W przypadku Inkscape, jest to aplikacja do tworzenia grafiki wektorowej, która oferuje wiele zaawansowanych funkcji, takich jak edycja węzłów i obsługa formatów SVG. Oprogramowanie open source często przestrzega standardów branżowych, co czyni je przydatnym narzędziem w różnych dziedzinach, od grafiki po dźwięk.

Pytanie 39

Jaką licencją powinny być objęte dokumenty, aby legalnie uzyskać je bezpłatnie z internetowych repozytoriów i użyć ich na przykład w prezentacji marketingowej firmy?

A. Copyright
B. CC BY SA NC
C. Z domeny publicznej lub na licencji CC BY
D. Wyłącznie z domeny publicznej
Odpowiedź, że pliki powinny być objęte domeną publiczną lub licencją CC BY, jest prawidłowa, ponieważ obie te kategorie pozwalają na swobodne wykorzystanie materiałów bez obaw o naruszenie praw autorskich. Domena publiczna oznacza, że twórca zrezygnował z praw do swojego dzieła, co oznacza, że każdy może z nich korzystać w dowolny sposób. Licencja CC BY (Creative Commons Attribution) pozwala na adaptację oraz wykorzystywanie utworów, pod warunkiem podania odpowiedniego kredytu ich autorowi. W praktyce, jeśli planujesz użyć takich plików w marketingowej prezentacji firmy, masz pewność, że wykorzystanie tych materiałów nie naruszy praw autorskich, co może zapobiec potencjalnym problemom prawnym. Na przykład, korzystając z obrazów dostępnych w domenie publicznej lub na licencji CC BY, możesz stworzyć profesjonalne prezentacje bez ryzyka, że zostaniesz oskarżony o plagiat. Ważne jest również, aby prawidłowo atrybuować autorów, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi.

Pytanie 40

Jakie polecenie w programie Adobe Photoshop pozwala na dokonanie korekcji cyfrowego obrazu z możliwością indywidualnej edycji najjaśniejszych, średnich lub najciemniejszych pikseli?

A. Kolor selektywny
B. Auto-kolor
C. Balans kolorów
D. Auto-kontrast
Auto-kontrast to narzędzie, które automatycznie dostosowuje kontrast w obrazie, jednak nie daje możliwości precyzyjnej kontroli nad poszczególnymi zakresami tonalnymi. Jego działanie polega na analizie histogramu i maksymalizacji różnicy między najciemniejszymi a najjaśniejszymi pikselami, co może prowadzić do utraty szczegółów w ekstremalnych partiach obrazu. Z kolei auto-kolor wykrywa i neutralizuje dominujące kolory, poprawiając ogólną kolorystykę, lecz również nie oferuje edycji poszczególnych zakresów tonalnych. Ostatecznie, kolor selektywny pozwala na edytowanie konkretnych kolorów w obrazie, ale nie ma zastosowania w kontekście tonalnym, ponieważ koncentruje się wyłącznie na barwach. Te niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z błędnej interpretacji funkcji narzędzi – często myli się je z bardziej zaawansowanym balansowaniem kolorów, co prowadzi do niepełnego zrozumienia możliwości edytorskich Photoshopa. Kluczowe w nauce obsługi tych narzędzi jest zrozumienie ich specyficznych zastosowań i ograniczeń, co pozwala efektywniej wykorzystywać program w praktyce.