Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 23 maja 2025 06:40
  • Data zakończenia: 23 maja 2025 07:05

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który z środków transportu wewnętrznego wyróżnia się przerywanym ruchem oraz nieograniczonym zakresem działania?

A. Suwnica pomostowa.
B. Wózek jezdniowy.
C. Transporter.
D. Układnica.
Wózek jezdniowy to środek transportu wewnętrznego, charakteryzujący się przerywanym ruchem oraz możliwością pracy w nieograniczonym obszarze działania. Dzięki swojej konstrukcji, wózki jezdniowe mogą poruszać się w różnych kierunkach, co pozwala na elastyczne operowanie w przestrzeni magazynowej czy produkcyjnej. W praktyce, wózki jezdniowe są wykorzystywane do transportu materiałów w zakładach przemysłowych, magazynach oraz centrach dystrybucyjnych. W przeciwieństwie do innych środków transportu, takich jak suwnice pomostowe czy przenośniki, które operują w wyznaczonych torach, wózki jezdniowe oferują większą mobilność i wszechstronność. Przykładowo, wózki widłowe mogą przewozić palety z towarem, a także umożliwiają bezpieczne podnoszenie i opuszczanie ładunków na różne wysokości, co jest kluczowe w złożonych procesach logistycznych. Wózki jezdniowe muszą być zgodne z normami bezpieczeństwa, a ich obsługa wymaga przeszkolenia operatorów, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi.

Pytanie 2

Jaką wartość przyjmie wskaźnik kosztów utrzymania powierzchni magazynowej w ciągu roku, gdy roczny koszt wynosi 450 000 zł, a powierzchnia magazynu to 900 m2?

A. 600 zł/m2
B. 550 zł/m2
C. 450 zł/m2
D. 500 zł/m2
Obliczanie wskaźnika kosztów utrzymania magazynu jest dość proste. W tym przykładzie mamy całkowity roczny koszt wynoszący 450 000 zł, a powierzchnia magazynu to 900 m2. To daje nam 500 zł za m2. Taki wskaźnik to ważna sprawa dla menedżerów i właścicieli, bo dzięki niemu można ocenić, jak efektywnie zarządzamy kosztami magazynowania. W praktyce warto to śledzić, bo może pomóc w podejmowaniu decyzji o inwestycjach w infrastrukturę lub renegocjacji umów z dostawcami. Fajnie też porównywać nasz wskaźnik z rynkowymi normami, bo to daje szerszy obraz konkurencyjności magazynu. Analizując to, możemy znaleźć obszary do oszczędności czy optymalizacji kosztów operacyjnych.

Pytanie 3

Które dane zawiera dokument PZ, na podstawie którego wypełniono przedstawioną kartotekę magazynową?

KARTOTEKA MAGAZYNOWA
Przedsiębiorstwo handlowe MIS
ul. Pogodna 112, 80-365 Gdańsk
Nazwa: dezodorant roll'n
Indeks: DD. 135-13
Jednostka miary: sztuka
L.p.DataSymbol i nr
dokumentu
Jednostkowa
cena netto (zł)
Ilość (szt.)Wartość (zł)
przychódrozchódzapasprzychódrozchód
1.02.06.2018PZ 4343,50100100350
2.03.06.2018WZ 4524,206040252

A. Ilość przyjęta: 100 szt., numer dokumentu: PZ 434.
B. Indeks: DD. 135-33, ilość wydana: 60 szt.
C. Wartość: 252 zł, data wydania: 03.06.2018.
D. Cena jednostkowa netto 4,20 zł, jednostka miary: sztuka.
Poprawna odpowiedź wskazuje, że dokument PZ (Przyjęcie Zewnętrzne) zawiera kluczowe informacje o ilości przyjętego towaru oraz numerze dokumentu. W kontekście kartoteki magazynowej jest to niezwykle istotne, ponieważ umożliwia ścisłe powiązanie zapisów magazynowych z dokumentacją przyjęć. Dokument PZ 434, według przedstawionej kartoteki, potwierdza przyjęcie 100 sztuk towaru, co jest zgodne z zasadami prawidłowego zarządzania magazynem. W praktyce oznacza to, że każdy przyjęty towar powinien być dokładnie udokumentowany, aby zapewnić zgodność danych i umożliwić przyszłe audyty magazynowe. Wszelkie nieprawidłowości w dokumentacji mogą prowadzić do problemów z inwentaryzacją oraz skutkować błędami w zarządzaniu zapasami, dlatego kluczowe jest, aby wszystkie dokumenty były odpowiednio wypełnione i zgodne z rzeczywistym stanem magazynowym. Warto również zaznaczyć, że poprawne wypełnienie dokumentu PZ jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce oraz wymogami standardów ISO dla zarządzania jakością, co dodatkowo podkreśla znaczenie tej informacji dla efektywności operacji magazynowych.

Pytanie 4

Korzystając z podanego wzoru, oblicz wskaźnik rotacji zapasu w dniach, jeżeli w ciągu roku (360 dni) popyt wyniósł 42 000 kg, a średni zapas wynosił 2 100 kg

Wrzd = Wz / Sp * 360

gdzie:

Wrzd - wskaźnik rotacji zapasu w dniach,

Wz - średni poziom zapasu,

Sp - popyt na zapas.

A. 24 dni.
B. 16 dni.
C. 20 dni.
D. 18 dni.
Licząc wskaźnik rotacji zapasu w dniach, użyliśmy wzoru, który potrzebuje dwóch ważnych rzeczy: średniego poziomu zapasu i popytu na ten zapas. W naszym przypadku średni zapas to 2100 kg, a roczny popyt wynosi 42 000 kg. Żeby obliczyć ten wskaźnik, dzielimy średni zapas przez popyt roczny i mnożymy przez 360 dni. W naszym przykładzie to wychodzi: (2100 kg / 42000 kg) * 360 dni = 18 dni. To znaczy, że zapas odnawia się co 18 dni, co jest ważne, bo pomaga w zarządzaniu zapasami. Wiedza na ten temat może być naprawdę praktyczna w logistyce, bo pozwala lepiej planować zakupy i utrzymywać zapasy na odpowiednim poziomie, co w rezultacie jest dobre dla kosztów i unika przeterminowania towarów.

Pytanie 5

Jakim prefiksem posługuje się system kodów kreskowych EAN w Polsce?

A. 590
B. 690
C. 560
D. 750
Wybór prefiksów 560, 690 i 750 jest nietrafiony, ponieważ nie są one związane z kodami EAN przypisanymi Polsce. Prefiks 560 jest przypisany Portugalii, co oznacza, że produkty oznaczone tym kodem pochodzą z tego kraju. Oznaczenie 690 z kolei dotyczy Chin, co w kontekście handlu międzynarodowego ma duże znaczenie, ponieważ wiele produktów dostępnych na rynku europejskim pochodzi z tej lokalizacji. Prefiks 750 natomiast jest używany w Meksyku. Zrozumienie przypisania prefiksów do krajów jest kluczowe w analizie rynku oraz orientacji w globalnym handlu. Błędy w identyfikacji prefiksów mogą prowadzić do nieporozumień, np. przy zakupach międzynarodowych, gdzie konsumenci mogą mieć trudności z oceną pochodzenia produktów. Prawo dotyczące znakowania produktów oraz regulacje dotyczące importu i eksportu również bazują na takich informacjach, co dodatkowo podkreśla znaczenie poprawnej interpretacji tych danych. Dlatego istotne jest, aby posiadać aktualną wiedzę na temat systemu EAN i prefiksów krajowych, aby unikać potencjalnych problemów w handlu oraz zapewnić transparentność w łańcuchu dostaw.

Pytanie 6

Przeniesienie ładunku do pojazdu o mniejszej ładowności to

A. segregowanie
B. dekompletacja
C. kompletacja
D. dekonsolidacja
Dekonsolidacja to proces przenoszenia ładunku z jednego środka transportu do innego, przy czym realizowane jest to w kontekście pojazdów o mniejszym tonażu. W praktyce oznacza to, że z większego pojazdu, który może przewozić większe ładunki, przeładowuje się towar do mniejszych samochodów dostawczych, co jest szczególnie przydatne w miastach, gdzie przestrzeń do parkowania jest ograniczona. Taki proces pozwala na optymalizację kosztów transportu oraz lepsze dostosowanie się do lokalnych warunków drogowych. W branży logistycznej dekonsolidacja jest standardową praktyką, która przyczynia się do efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Przykładowo, firma zajmująca się dystrybucją może wykorzystać dekonsolidację, aby rozdzielić większe zamówienia na mniejsze dostawy do różnych lokalizacji, co pozwala na szybszą obsługę klientów oraz zwiększenie elastyczności w dostosowywaniu się do zmieniającego się popytu.

Pytanie 7

Aby utrzymać zamierzony standard obsługi klienta w łańcuchu dostaw oraz jednocześnie zredukować poziom zapasów, konieczne jest spełnienie warunku

A. konkurencyjności firm biorących udział w łańcuchu logistycznym.
B. używania różnych kodów do oznaczania i identyfikacji towarów, zaczynając od dostawcy.
C. nieprzypisywania żadnego przedsiębiorstwa do roli koordynatora.
D. automatycznego rejestrowania przepływu towarów i zbierania informacji na ich temat.
Automatyczna rejestracja ruchu towarów oraz gromadzenie informacji o nich jest kluczowym elementem efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Umożliwia to ścisłe monitorowanie zapasów oraz ich lokalizacji w czasie rzeczywistym, co znacząco wpływa na poziom obsługi klienta. Przy pomocy nowoczesnych technologii, takich jak RFID (Radio Frequency Identification) czy kodów QR, przedsiębiorstwa mogą szybko i dokładnie rejestrować przyjęcia i wydania towarów, co pozwala na minimalizowanie błędów oraz redukcję stanów magazynowych. Przykładowo, firma zajmująca się dystrybucją produktów spożywczych może zautomatyzować proces śledzenia dat ważności towarów, co z kolei pozwala na efektywne zarządzanie rotacją produktów i unikanie strat. Ponadto, zbierane dane mogą być analizowane w celu prognozowania przyszłych potrzeb, co wpływa na lepsze planowanie zakupów i optymalizację stanów magazynowych. Wdrożenie takich rozwiązań jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania łańcuchem dostaw, które kładą nacisk na przejrzystość, efektywność oraz satysfakcję klientów.

Pytanie 8

W magazynie, w którym wykorzystuje się wózki podnośnikowe, materiały zamawiane w największych ilościach powinny być rozsądnie rozmieszczone na regałach na

A. najniższych poziomach
B. środkowych poziomach
C. najwyższych poziomach
D. dowolnym poziomie
Umieszczanie materiałów zamawianych w największych ilościach na najniższych poziomach regałów w magazynie obsługiwanym wózkami podnośnikowymi jest zgodne z zasadami efektywności logistycznej i ergonomii. Praktyka ta zmniejsza czas potrzebny na załadunek i rozładunek, umożliwiając pracownikom łatwiejszy dostęp do najczęściej wydawanych towarów. Wózki podnośnikowe mają ograniczoną wysokość podnoszenia, co sprawia, że dostęp do materiałów na wyższych poziomach jest bardziej czasochłonny i wymaga większego wysiłku, co może prowadzić do zmęczenia operatorów oraz zwiększonego ryzyka kontuzji. Dodatkowo, umieszczając ciężkie przedmioty na dolnych poziomach, możemy również zminimalizować ryzyko uszkodzenia towarów. W wielu magazynach zaawansowanych systemów zarządzania magazynem (WMS) zwraca się uwagę na układ towarów w taki sposób, aby zoptymalizować procesy pickingowe, co w konsekwencji wpływa na ogólną wydajność operacyjną i oszczędności czasu. Zasady te są zgodne z najlepszymi praktykami w obszarze logistyki, gdzie priorytetem jest efektywność i bezpieczeństwo operacji magazynowych.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Jaki dokument musi przygotować magazynier, aby zarejestrować przyjęcie zakupionych materiałów do magazynu?

A. PW
B. PZ
C. RW
D. WZ
Dokument PZ, czyli Przyjęcie Zewnętrzne, to naprawdę ważny element w zarządzaniu magazynem. Służy do rejestrowania przyjęcia towarów z zewnątrz, więc jego sporządzenie jest kluczowe, żeby dobrze udokumentować ten proces. To jest zgodne z ogólnie przyjętymi praktykami w logistyce i przepisami prawa. W PZ powinny się znaleźć informacje o rodzaju towarów, liczbie, numerach partii i dacie przyjęcia. Na przykład, w firmach produkcyjnych, gdzie przyjmowane są surowce do obróbki, ten dokument jest podstawą do kontrolowania stanów magazynowych i zarządzania produkcją. Jak dobrze uzupełnisz PZ, to też pozwoli zidentyfikować jakieś niezgodności czy reklamacje, co jest istotne dla jakości. Dodatkowo, dokumentacja PZ stanowi bazę do dalszych działań, jak inwentaryzacja czy przygotowywanie rozliczeń z dostawcami.

Pytanie 11

Na rysunku przedstawiono przenośnik

Ilustracja do pytania
A. paskowy.
B. łańcuchowy.
C. wałkowy.
D. taśmowy.
Przenośnik wałkowy jest istotnym elementem w wielu procesach przemysłowych, szczególnie w logistyce i magazynowaniu. Na zdjęciu przedstawiono przenośnik, który składa się z równolegle ułożonych wałków, co pozwala na efektywne przemieszczanie różnorodnych ładunków, od małych paczek po duże kontenery. Takie rozwiązanie jest często stosowane w centrach dystrybucyjnych, gdzie konieczne jest szybkie i efektywne przenoszenie towarów. Przenośniki wałkowe charakteryzują się dużą niezawodnością i niskim zużyciem energii, co czyni je korzystnym wyborem w porównaniu z innymi typami przenośników. Zastosowanie przenośników wałkowych jest zgodne z normami branżowymi, które podkreślają ich rolę w optymalizacji procesów magazynowych. W praktyce, przenośniki te zwiększają wydajność pracy, minimalizując czas potrzebny na transport ładunków oraz redukując ryzyko uszkodzeń towarów, co jest kluczowe dla zachowania wysokiej jakości w logistyce.

Pytanie 12

Planowanie strefy magazynowej powinno uwzględniać między innymi

A. rodzaj używanych jednostek ładunkowych
B. liczbę potencjalnych dostawców produktów
C. liczbę pracowników zatrudnionych w dziale zaopatrzenia
D. sposób płatności za dostarczone towary
Rodzaj stosowanych jednostek ładunkowych jest kluczowym aspektem przy projektowaniu strefy składowania w magazynie, ponieważ wpływa na sposób przechowywania, transportu oraz organizacji przestrzeni. Przykładowo, różne jednostki ładunkowe, takie jak palety, kontenery czy skrzynie, mają różne wymiary i ciężar, co wymaga dostosowania systemów regałowych oraz metod załadunku i rozładunku. Przy wyborze jednostek ładunkowych warto również uwzględnić standardy branżowe, takie jak normy ISO, które definiują wymagania dotyczące wymiarów i nośności tych jednostek. Dobrze zaplanowana strefa składowania powinna umożliwiać efektywne wykorzystanie powierzchni oraz ułatwiać dostęp do towarów, co z kolei przekłada się na wydajność operacyjną magazynu. Przykład zastosowania to wybór wysokich regałów, jeśli dominującą jednostką ładunkową są palety, co pozwala na maksymalne wykorzystanie przestrzeni pionowej magazynu.

Pytanie 13

Na podstawie danych zawartych w tabeli ustal czas, potrzebny na montaż szafki.

OperacjaCałkowity czas
przygotowawczo-zakończeniowy
[h]
Liczba operacji
na wyrób
[szt.]
Jednostkowy czas
wykonania operacji
[h]
Przykręcenie boków do dolnej
podstawy szafki
0,420,2
Przykręcenie boków do górnej
podstawy szafki
0,420,2
Przymocowanie tylnej płyty0,310,1

A. 192 minuty.
B. 96 minut.
C. 168 minut.
D. 120 minut.
Analiza czasów montażu szafki często prowadzi do błędnych oszacowań, które mogą wynikać z pomyłek w obliczeniach lub z niepełnego zrozumienia procesów montażowych. Na przykład, odpowiedzi takie jak 192 minuty czy 168 minut mogą sugerować, że osoba dokonująca obliczeń zignorowała kluczowe zasady mnożenia. Często osoby podejmujące się obliczeń nie uwzględniają liczby operacji, co prowadzi do zafałszowania sumarycznego czasu montażu. Przy obliczaniu całkowitego czasu montażu należy zawsze wziąć pod uwagę zarówno czas jednostkowy, jak i liczbę powtórzeń danej operacji. Błędne podejście do tego zadania może być również wynikiem nadmiernego założenia, że więcej operacji zawsze przekłada się na dłuższy czas, co niekoniecznie jest prawdą w praktyce. Należy pamiętać, że każda operacja ma swoje specyficzne wymagania czasowe, które mogą się różnić w zależności od poziomu skomplikowania danej czynności. Zatem, aby uniknąć takich pomyłek w przyszłości, warto przyjrzeć się szczegółowo analizie czasu pracy, a także dostosować techniki obliczeniowe do specyfiki projektu. Przydatne byłoby zastosowanie narzędzi analitycznych, które pozwalają na ścisłe śledzenie czasu pracy nad każdym etapem montażu.

Pytanie 14

Zasada, według której ostatnie miejsce otrzymuje harmonogram dostaw gotowych produktów do klientów, a materiały do produkcji są pobierane (ssane) z wcześniejszych miejsc, opisuje system zarządzania przepływem materiałów

A. KANBAN
B. EDI
C. HACCP
D. TQM
KANBAN to podejście do zarządzania przepływem materiałów w systemach produkcyjnych, które opiera się na zasadzie 'pull', co oznacza, że produkcja i dostawy są inicjowane na podstawie rzeczywistego zapotrzebowania. W tym systemie ostatnie stanowisko produkcyjne zleca dostawę gotowych wyrobów do odbiorców, co zapewnia lepsze dopasowanie do rzeczywistych potrzeb klientów oraz eliminuje nadprodukcję. KANBAN wykorzystuje wizualne sygnały, najczęściej w formie kart lub tablic, które informują o konieczności uzupełnienia stanu materiałów lub produktów. Przykładem zastosowania KANBAN może być linia montażowa w fabryce samochodów, gdzie każda stacja robocza posiada karty KANBAN, które sygnalizują potrzebę dostarczenia części do produkcji. Dzięki temu systemowi możliwe jest szybsze reagowanie na zmieniające się potrzeby rynku, a także efektywniejsze zarządzanie zapasami. KANBAN jest zgodny z zasadami Lean Manufacturing, co sprawia, że jest szeroko stosowany w różnych branżach, w tym w elektronice, odzieżowej i spożywczej, jako sposób na zwiększenie efektywności operacyjnej oraz zminimalizowanie marnotrawstwa.

Pytanie 15

Roczne ustalenia dotyczące sprzedaży oraz produkcji w odniesieniu do ilości i rodzaju różnych grup produktów definiuje

A. plan operacyjny
B. system logistyczny firmy
C. metoda planowania
D. strategia taktyczna
Plan operacyjny to naprawdę ważny dokument, jeśli chodzi o zarządzanie firmą. Dobrze określa, co, kiedy i w jakich ilościach ma być produkowane i sprzedawane w ciągu roku. Dzięki temu można lepiej wykorzystać zasoby i usprawnić różne procesy. Na przykład, w branży produkcyjnej plan może zawierać harmonogram, który bierze pod uwagę sezonowy popyt oraz to, jakie surowce są dostępne. Warto też zauważyć, że taki plan często jest zgodny z zasadami lean management, które stawiają na minimalizację strat. Moim zdaniem, dobrze przygotowany plan operacyjny nie tylko podnosi efektywność pracy, ale też wspiera strategiczne decyzje i pozwala na monitorowanie wyników w odniesieniu do celów. W praktyce, firmy korzystają z różnych narzędzi do zarządzania projektami, które pomagają w wizualizacji postępów i wskazują, gdzie można coś poprawić.

Pytanie 16

Który z przedstawionych opisów dotyczy regału przepływowego zastosowanego w magazynie przedsiębiorstwa produkcyjnego?

A. jednostki ładunkowe umieszczane są na paletach stałych
B. jednostki ładunkowe umieszczane są bezpośrednio na półkach
C. jednostki ładunkowe umieszczane są w gnieździe składowania
D. jednostki ładunkowe umieszczane są na bieżniach nośnych
Niepoprawne odpowiedzi często wynikają z nieporozumień dotyczących funkcji regałów przepływowych w kontekście logistyki magazynowej. Odpowiedzi, które nie odnoszą się do idei grawitacyjnego przesuwania towarów, wprowadzają w błąd, sugerując, że regały mają inną konstrukcję lub mechanizm działania. Na przykład, niektóre z tych odpowiedzi mogą odnosić się do regałów statycznych, które nie umożliwiają efektywnego przepływu towarów, prowadząc do nieefektywnego zarządzania zapasami. Warto zrozumieć, że regały przepływowe są projektowane z myślą o zwiększeniu wydajności operacyjnej, a ich konstrukcja jest kluczowym elementem dla efektywnego systemu magazynowania. Zastosowanie regałów, które nie wykorzystują nachylonych bieżni, może prowadzić do problemów z rotacją zapasów oraz do opóźnień w procesie kompletacji zamówień. Osoby, które wybierają niepoprawne odpowiedzi, mogą mylnie sądzić, że inne systemy magazynowe oferują podobne korzyści, co jest nieprawidłowe. Ważne jest, aby mieć na uwadze standardy branżowe oraz zasady, które kierują projektowaniem efektywnych rozwiązań magazynowych, aby uniknąć takich nieporozumień.

Pytanie 17

Do zadań centrów logistycznych należy między innymi

A. ograniczanie negatywnego wpływu przewozu ładunków na środowisko, maksymalizacja zysków
B. świadczenie kompleksowych usług oraz zapewnienie elastyczności konfigurowania łańcucha dostaw
C. elastyczność w zakresie konfigurowania łańcucha dostaw, monopolizacja rynku
D. pobudzanie działalności gospodarczej oraz przyciąganie inwestorów, maksymalizacja zysków
Odpowiedź dotycząca świadczenia kompleksowych usług oraz zapewnienia elastyczności konfigurowania łańcucha dostaw jest prawidłowa, ponieważ centra logistyczne pełnią kluczową rolę w optymalizacji procesów związanych z przepływem towarów. Przykłady tych usług obejmują zarządzanie zapasami, transport, magazynowanie oraz dystrybucję, co pozwala na efektywne dostosowanie się do zmieniających się potrzeb rynku. Elastyczność konfigurowania łańcucha dostaw oznacza, że centra te są w stanie szybko adaptować się do różnorodnych wymagań klientów, co jest szczególnie istotne w kontekście rosnącej konkurencji. Dobre praktyki branżowe, takie jak wdrażanie systemów zarządzania łańcuchem dostaw (SCM) oraz wykorzystanie technologii informacyjnej, przyczyniają się do efektywności operacyjnej. Ponadto, efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw przyczynia się do redukcji kosztów, poprawy jakości usług oraz zwiększenia satysfakcji klientów, co jest kluczowe w dzisiejszym dynamicznym otoczeniu gospodarczym.

Pytanie 18

Jaki jest wskaźnik kosztów utrzymania powierzchni magazynowej, jeśli roczne wydatki na magazynowanie wynoszą 400 000 zł, a powierzchnia magazynu to 500 m2?

A. 0,125 zł/m2
B. 800 m2/zł
C. 0,125 m2/zł
D. 800 zł/m2
W przypadku prób obliczenia wskaźnika kosztów utrzymania powierzchni magazynowej, ważne jest, aby zrozumieć odpowiednie jednostki oraz zasady matematyczne. Odpowiedzi, które przedstawiają wskaźniki w jednostkach, które nie mają sensu w tym kontekście, prowadzą do błędnych wniosków. Na przykład, jeśli ktoś wskazuje 800 m2/zł, sugeruje, że za 1 zł można wynająć 800 m2 powierzchni, co jest niepoprawne w kontekście obliczania kosztów magazynowania. Tego typu podejście nie uwzględnia rzeczywistych wydatków związanych z utrzymaniem powierzchni magazynowej. Inna błędna odpowiedź - 0,125 zł/m2 - wynika prawdopodobnie z niepoprawnego podziału kosztów. Jeżeli w wyniku obliczeń otrzymujemy wartość mniejszą od 800 zł, oznacza to, że doszło do pomyłki w operacjach matematycznych. Odpowiedzi sugerujące jednostki takie jak m2/zł są również nieadekwatne, ponieważ nie oddają relacji kosztów do powierzchni. W praktyce, właściwe zrozumienie wskaźników kosztowych jest kluczowe dla efektywnego zarządzania operacjami magazynowymi. Warto pamiętać, że analiza kosztów w kontekście powierzchni magazynowej jest podstawą podejmowania decyzji o inwestycjach i optymalizacji procesów logistycznych.

Pytanie 19

Stałe zmiany wartości średniej badanej zmiennej zależnej (np. ciągły wzrost) w odniesieniu do innej zmiennej niezależnej (np. czas) określa się mianem

A. odchyleniem
B. średnią
C. trendem
D. wahaniem
Wybór innych odpowiedzi, takich jak średnia, odchylenie czy wahanie, może wynikać z niepełnego zrozumienia koncepcji analizy danych. Średnia odnosi się do statystycznego wskaźnika, który podsumowuje zbiór danych, ale nie odzwierciedla kierunku ani dynamiki zmian wartości. W kontekście analizy trendów, średnia może być myląca, ponieważ nie wskazuje, czy wartość rośnie, spada, czy pozostaje stabilna w czasie. Odchylenie, z kolei, zwykle odnosi się do rozproszenia danych w zbiorze, co oznacza różnice od średniej, ale nie wskazuje na długoterminowe zmiany wartości. Wahanie to termin, który może opisywać krótkoterminowe fluktuacje w danych, co również nie jest zgodne z definicją trendu. Typowe błędy myślowe prowadzące do tych niepoprawnych wyborów często wynikają z mylenia terminów i ich zastosowań w praktyce. Zrozumienie, że trend oznacza kierunek zmiany, a nie tylko jednorazowe statystyki, jest kluczowe dla właściwej analizy i interpretacji danych. Warto zatem zapoznać się z metodami analizy trendów, takimi jak analiza szeregów czasowych, aby lepiej uchwycić zjawiska występujące w dłuższej perspektywie czasowej.

Pytanie 20

Przedstawiony znak umieszczony na opakowaniu informuje o wrażliwości towaru na

Ilustracja do pytania
A. niskie temperatury.
B. opady atmosferyczne.
C. wysokie temperatury.
D. promieniowanie radioaktywne.
Wybór odpowiedzi dotyczącej wysokich temperatur jako wrażliwości towaru jest w pełni uzasadniony. Znak przedstawiony na opakowaniu, symbolizujący słońce oraz część domu, informuje, że produkt powinien być przechowywany w warunkach, które minimalizują ekspozycję na wysokie temperatury. W praktyce oznacza to, że towar powinien być chroniony przed bezpośrednim działaniem promieni słonecznych, co jest szczególnie istotne w przypadku produktów wrażliwych na ciepło, takich jak niektóre chemikalia, żywność lub leki. Ponadto, zgodnie z normami transportowymi, takimi jak ADR (umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych), należy zapewnić odpowiednią ochronę przed wysokimi temperaturami, aby zapobiec degradacji produktów. Przykładem może być transport żywności, która w nieodpowiednich warunkach może ulec psuciu, co nie tylko wpływa na jakość, ale również na bezpieczeństwo konsumentów. Odpowiednia wiedza na temat wrażliwości produktów na temperaturę jest kluczowa w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, aby zapewnić jakość i integralność towarów.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

Głównym celem metody MRP I (Materiał Requirement Planning) jest

A. planowanie strategiczne firmy
B. zapewnienie terminowego dostarczenia wyrobów z magazynu do klienta
C. dokładne określenie czasów przybycia surowców i półproduktów
D. określenie kosztów surowców przeznaczonych do produkcji
Metoda MRP I (Materiał Requirements Planning) jest kluczowa w zarządzaniu procesami dostaw i produkcji. Jej głównym celem jest dokładne określenie czasów dostaw surowców i półproduktów, co pozwala na efektywne planowanie produkcji oraz minimalizację zapasów. Dzięki tej metodzie przedsiębiorstwa mogą precyzyjnie planować, kiedy i jakie materiały są potrzebne do produkcji, co umożliwia uniknięcie przestojów i zwiększa efektywność operacyjną. Na przykład, w branży motoryzacyjnej, stosowanie MRP I pozwala na synchronizację dostaw części w taki sposób, aby linie produkcyjne mogły funkcjonować bez zakłóceń. Dobrą praktyką jest integracja MRP z systemami ERP, co umożliwia holistyczne podejście do zarządzania łańcuchem dostaw. Przykładem standardu branżowego, który wspiera te procesy, jest APICS CPIM, który uwzględnia metodyki planowania potrzeb materiałowych jako kluczowy element zarządzania operacjami. Stosując MRP I, organizacje mogą również lepiej reagować na zmieniające się warunki rynkowe, co jest niezbędne w konkurencyjnym środowisku biznesowym.

Pytanie 23

Przechowywanie kontenera na terminalu kontenerowym przez pierwsze 10 dni jest bezpłatne. Po upływie 10 dni wprowadza się opłatę w wysokości 10 USD za każdy dzień, a po 15 dniach ta kwota wzrasta o 50%. Jaki będzie całkowity koszt przechowywania kontenera, jeśli był on składowany na terminalu przez 16 dni?

A. 55 USD
B. 65 USD
C. 60 USD
D. 75 USD
Obliczanie kosztów składowania kontenera na terminalu to dość prosta sprawa, ale trzeba zwrócić uwagę na klika ważnych rzeczy. Przez pierwsze 10 dni składowanie jest za darmo, więc w tym czasie nie wydajemy ani grosza. Potem, w dniach 11-15, koszt to 10 USD dziennie. A po 15. dniu - stawka idzie w górę do 15 USD za dzień. Skoro kontener był na terminalu 16 dni, to pierwsze 10 dni mamy za darmo, przez kolejne 5 dni (11-15) płacimy 50 USD, a za ostatni 16. dzień - 15 USD. Więc całkowity koszt składowania to 0 USD (pierwsze 10 dni) + 50 USD (dni 11-15) + 15 USD (dzień 16) = 65 USD. To podejście jest naprawdę ważne w logistyce, bo trafne oszacowanie kosztów składowania jest kluczowe dla dostosowania budżetu w firmie.

Pytanie 24

W firmie zatrudnionych jest 5 pracowników. Oblicz, jaka jest średnia wartość kosztów związanych z zatrudnieniem jednego pracownika w ciągu roku, jeśli całkowite roczne wydatki na wynagrodzenia z dodatkami osiągają 150 000 zł?

A. 20 000 zł
B. 30 000 zł
C. 25 000 zł
D. 35 000 zł
Żeby obliczyć, ile średnio kosztuje zatrudnienie jednego pracownika w ciągu roku, trzeba podzielić całkowite roczne wydatki na pracowników przez liczbę pracowników. W tym przypadku mamy roczne koszty wynoszące 150 000 zł oraz 5 pracowników. Jak zrobimy obliczenie: 150 000 zł dzielone przez 5 to 30 000 zł, czyli średni koszt zatrudnienia jednego pracownika to 30 000 zł. To, co się liczy w firmach, to kontrolowanie wydatków na wynagrodzenia, żeby lepiej planować budżet. Pamiętaj, że do tych kosztów nie wlicza się tylko pensji zasadniczej, ale też inne opłaty, takie jak składki na ubezpieczenia społeczne i różne fundusze dla pracowników. Obliczenie średnich kosztów zatrudnienia jest ważne, bo pomaga w analizie rentowności i podejmowaniu decyzji o zatrudnieniu, co w efekcie pozwala lepiej zarządzać zespołem i wydatkami.

Pytanie 25

Na terminal kontenerowy transportem kolejowym dostarczono 16 kontenerów. Jaki będzie całkowity koszt manipulacji* i składowania tych kontenerów na terminalu przez 16 dni?

Cennik usług świadczonych przez Terminal Kontenerowy
UsługaStawka [zł]Jednostka
Załadunek lub wyładunek ładunku z/do kontenera180,00kontener
Przeniesienie kontenera:kontener
1. statek – plac lub odwrotnie84,00
2. plac – wagon lub odwrotnie85,00
3. plac – środek transportu drogowego lub odwrotnie81,00kontener
Składowanie kontenerów:
6-dniowy okres składowania kontenerów pustych i pełnych wliczony do stawki przeładunkowej.
Po w/w okresie obowiązuje opłata w wysokości: 6,00 zł/kontener na dzień

A. 7 120,00 zł
B. 3 664,00 zł
C. 6 544,00 zł
D. 2 704,00 zł
Odpowiedź 3 664,00 zł jest prawidłowa, ponieważ całkowity koszt manipulacji i składowania 16 kontenerów na terminalu przez 16 dni wynosi 5 136,00 zł. Koszt ten zawiera opłaty za załadunek oraz wyładunek ładunku z kontenerów, przeniesienie kontenerów na środek transportu oraz składowanie, które jest naliczane po 6-dniowym okresie. W praktyce, przy obliczaniu kosztów terminalowych, istotne jest uwzględnienie wszystkich potencjalnych wydatków, takich jak opłaty manipulacyjne i składowe, które mogą się różnić w zależności od rodzaju kontenerów oraz specyfiki operacji. Dobre praktyki w zarządzaniu kosztami transportowymi sugerują, aby z góry zaplanować wszystkie etapy operacji, co pozwala na optymalizację kosztów. Warto również zwrócić uwagę na standardy branżowe, które regulują takie operacje, zapewniając, że wszystkie wymagania są spełnione i nie wystąpią dodatkowe opłaty. Zrozumienie tych elementów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania logistyką w transporcie kolejowym.

Pytanie 26

W celu przetransportowania partii towaru do jednego odbiorcy zaplanowano użycie czterech pojazdów. Z tego powodu nadawca ma wystawić

A. jeden list przewozowy
B. cztery listy przewozowe
C. dwa listy przewozowe
D. trzy listy przewozowe
W przypadku przewozu partii ładunku, każdy pojazd, który jest używany do transportu, powinien być odpowiednio udokumentowany. W związku z tym, w sytuacji, gdy nadawca planuje wykorzystać cztery pojazdy do przewozu do jednego odbiorcy, konieczne jest wystawienie czterech oddzielnych listów przewozowych. Każdy list przewozowy stanowi dokument potwierdzający zawarcie umowy przewozu oraz zawiera szczegółowe informacje dotyczące przewożonego ładunku, danych nadawcy i odbiorcy, a także warunków transportu. W praktyce, każdy pojazd ma swoje specyfikacje i trasy, co oznacza, że wymagane jest ścisłe monitorowanie i zarządzanie każdym z transportów. Dlatego, w przypadku użycia więcej niż jednego pojazdu, wystawienie oddzielnych listów przewozowych jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce, zapewniając jednocześnie zgodność z obowiązującymi przepisami prawa transportowego oraz normami branżowymi, takimi jak np. CMR. W ten sposób można skutecznie zarządzać procesem dostawy oraz ewentualnymi problemami, które mogą wyniknąć w trakcie transportu.

Pytanie 27

O ergonomii wózka widłowego, nabytego do transportu elektrycznego, świadczy przede wszystkim to, że pojazd zapewnia

A. osiągnięcie kompromisu między wydajnością a niskim zużyciem energii
B. szybką i stabilną pracę w trudnych warunkach
C. łatwe wsiadanie i wysiadanie z pojazdu oraz zamkniętą, ogrzewaną kabinę
D. długotrwałe użytkowanie, pełny serwis po upływie okresu gwarancyjnego
Analiza dostępnych odpowiedzi ujawnia pewne nieporozumienia dotyczące ergonomiczności wózków widłowych. Odpowiedzi koncentrują się na cechach technicznych i wydajnościowych, które chociaż mogą być istotne dla ogólnej funkcjonalności urządzenia, nie oddają istoty ergonomii. Na przykład, długotrwałe użytkowanie i pełny serwis w okresie pogwarancyjnym są ważne z perspektywy trwałości i wsparcia technicznego, jednak nie odnoszą się bezpośrednio do komfortu operatora. Podobnie, szybka i stabilna praca w trudnych warunkach jest niewątpliwie korzystna, ale nie wpływa na to, jak wygodne jest korzystanie z wózka w dłuższej perspektywie. Co więcej, osiągnięcie równowagi między wydajnością a niskim zużyciem energii to aspekt związany z efektywnością operacyjną, lecz również nie jest kluczowym czynnikiem ergonomii. Komfort użytkownika i bezpieczeństwo powinny być priorytetem, a nie tylko aspekty techniczne. Właściwe podejście do projektowania wózków widłowych powinno koncentrować się na zaspokajaniu potrzeb operatorów, co zapewnia nie tylko lepsze doświadczenia w pracy, ale także zmniejsza ryzyko urazów i poprawia ogólną wydajność. Ignorowanie tych aspektów prowadzi do podejmowania decyzji, które mogą negatywnie wpłynąć na zdrowie i efektywność pracy operatorów.

Pytanie 28

Jedną z metod ochrony towaru przed uszkodzeniami w trakcie transportu jest blokowanie. Celem tego działania jest

A. eliminowanie wibracji towaru podczas przewozu
B. oddzielenie towarów za pomocą przekładek w jednym środku transportu
C. zapewnienie bezpieczeństwa przewożonego towaru przed zarysowaniami oraz osadzaniem się kurzu
D. uniemożliwienie przemieszczenia się towaru
Blokowanie towaru podczas transportu jest kluczowym procesem, który ma na celu uniemożliwienie przesunięcia się towaru. To podejście zapobiega uszkodzeniom powstałym w wyniku ruchu i drgań, które mogą wystąpić podczas transportu. W praktyce blokowanie może być realizowane na różne sposoby, takie jak stosowanie drewnianych lub plastikowych klinów, pasów transportowych, a także systemów mocujących w kontenerach. Stosowanie takich metod jest zgodne z normami Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Morskiego (ISF) oraz standardami dotyczących przewozu towarów niebezpiecznych, które wyraźnie określają, jak powinny być zabezpieczone ładunki. Przykładowo, w transporcie morskim użycie odpowiednich pasów mocujących w celu stabilizacji ładunku jest powszechną praktyką, która minimalizuje ryzyko uszkodzeń i zapewnia bezpieczeństwo transportu. Ponadto, odpowiednie blokowanie towaru poprawia efektywność załadunku i rozładunku, co jest istotne w kontekście logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 29

Firma zajmująca się spedycją i transportem ma zrealizować zlecenie polegające na przewozie 396 palet z cegłą kratówką. Masa jednej paletowej jednostki ładunkowej wynosi 818 kg. Firma dysponuje pojazdami członowymi. Jedna naczepa może pomieścić 33 palety. Maksymalna ładowność naczepy to 27 040 kg. Ile pojazdów członowych będzie potrzebnych do wykonania usługi?

A. 14 pojazdów członowych
B. 6 pojazdów członowych
C. 12 pojazdów członowych
D. 24 pojazdów członowych
Wiemy już, że potrzeba 12 naczep do przewiezienia 396 palet cegieł. Najpierw liczymy, ile ważą te palety. Każda waży 818 kg, więc łącznie wychodzi 396 razy 818 kg, co daje nam 324,888 kg. Naczepa ma maksymalną ładowność 27,040 kg. Więc dzielimy 324,888 kg przez 27,040 kg i wychodzi nam około 12 naczep. Każda naczepa bierze 33 palety, a 12 naczep to 396 palet, czyli się zgadza. W logistyce dobrze jest nie tylko liczyć pojazdy, ale też myśleć o ich ładowności, co pomaga w planowaniu przewozu i oszczędzaniu pieniędzy. W praktyce warto też pamiętać o różnych niespodziankach, które mogą się zdarzyć, jak opóźnienia czy zmiany w trasie – to wszystko musi być brane pod uwagę.

Pytanie 30

Wybrane standardy jakości owoców i warzyw do obrotu hurtowego zgodne z wymaganiami klientów Która dostawa nie spełnia gentlemenS agreements co do wielkości zepsutych produktów?

Partia jest zgodna ze standardem, gdy więcej niż 90% zawartości wszystkich opakowań spełnia wymagania:

  • jakościowe, ale bez oznak zepsucia lub innych zmian, które czynią towar niezdatnym do spożycia,
  • wielkościowe, ale nie więcej niż o 10% od średniej deklarowanej wielkości.

Zgodnie z gentlemen's agreement (dżentelmeńska umowa) dopuszcza się u klienta do 2% zepsutych owoców i warzyw.

Wykaz zrealizowanych dostaw

Masa zepsutych produktów [kg]Wielkość dostawy
Dostawa 1.2240 skrzyń jabłek po 25 kg jabłek w skrzyni
Dostawa 2.1080 worków z ziemniakami po 50 kg ziemniaków w worku
Dostawa 3.314 pjł z kapustą pekińską po 600 kg kapusty na palecie
Dostawa 4.54240 kartonów z pomidorami po 15 kg pomidorów w kartonie

A. Dostawa 3.
B. Dostawa 2.
C. Dostawa 1.
D. Dostawa 4.
Wybór innych dostaw jako odpowiedzi na pytanie świadczy o pewnych nieporozumieniach dotyczących zasadności analizy jakości dostarczanych produktów. Zrozumienie, że każdy procent zepsutych owoców i warzyw ma znaczenie, jest kluczowe dla utrzymania norm jakościowych w obrocie hurtowym. Dwie pozostałe dostawy, które są błędnie wskazywane jako spełniające wymagania, mają masę zepsutych produktów poniżej 2%, co oznacza, że nie przekraczają limitu ustalonego w ramach gentlemen's agreements. Należy zauważyć, że ignorowanie istotnych wskaźników jakości, takich jak masa zepsutych produktów, może prowadzić do niekorzystnych konsekwencji, w tym do strat finansowych oraz utraty zaufania klientów. Typowym błędem myślowym jest mylenie zgodności z umowami z dopuszczalnymi odchyleniami od norm. Często pojawia się przekonanie, że niewielkie przekroczenie limitów nie ma istotnego wpływu na jakość, co jest mylnym założeniem. Każdy producent powinien być świadomy, że nieprzestrzeganie ustalonych standardów nie tylko wpływa na bezpośrednie wyniki finansowe, ale także może prowadzić do długotrwałych konsekwencji w postaci utraty klientów i negatywnego wizerunku na rynku. W związku z tym, kluczowe jest, aby dostawcy byli w pełni świadomi norm jakości i przestrzegali ich w każdej dostawie, aby zminimalizować ryzyko reklamacji i zwiększyć satysfakcję klientów.

Pytanie 31

Zestawienie analizy ABC z analizą XYZ określa, że kombinację AX cechuje

A. niski poziom wartości zużycia, niska precyzja prognozy
B. średni poziom wartości zużycia, wysoka precyzja prognozy
C. wysoki poziom wartości zużycia, wysoka precyzja prognozy
D. wysoki poziom wartości zużycia, średnia precyzja prognozy
Kombinacja AX, uzyskana z połączenia analizy ABC i analizy XYZ, odnosi się do produktów, które charakteryzują się wysokim poziomem wartości zużycia oraz wysoką dokładnością prognozy. Analiza ABC klasyfikuje produkty na podstawie ich wartości zużycia, co oznacza, że produkty generujące najwyższe przychody są priorytetowe. Z kolei analiza XYZ koncentruje się na przewidywalności popytu. W przypadku produktów klasyfikowanych jako AX, mamy do czynienia z towarami, które są nie tylko kosztowne, ale także ich sprzedaż jest stabilna i łatwa do przewidzenia. W praktyce oznacza to, że organizacje powinny inwestować w efektywne zarządzanie zapasami tych produktów, stosując techniki takie jak Just-In-Time (JIT) oraz równoległe prognozowanie popytu. Firmy, które właściwie identyfikują i zarządzają produktami AX, mogą znacząco zwiększyć swoją rentowność poprzez optymalne użycie zasobów i minimalizację kosztów magazynowania. Przykładem mogą być firmy z branży elektroniki, które przewidują popyt na najnowsze urządzenia na podstawie analizy danych historycznych.

Pytanie 32

Przedsiębiorstwo otrzymało zamówienie od sklepu RTV na 120 sztuk dekoderów.
W magazynie producenta znajduje się 50 sztuk wyrobu gotowego oraz 15 sztuk pamięci. Korzystając ze struktury wyrobu gotowego, oblicz zapotrzebowanie na pamięć do produkcji brakujących dekoderów.

Ilustracja do pytania
A. 140 sztuk.
B. 225 sztuk.
C. 125 sztuk.
D. 240 sztuk.
Odpowiedź 125 sztuk jest prawidłowa, ponieważ obliczenie zapotrzebowania na pamięć w kontekście produkcji brakujących dekoderów opiera się na kilku kluczowych krokach. Pierwszym krokiem jest obliczenie liczby brakujących dekoderów, co wynika z różnicy między zamówieniem a stanem magazynowym. Z zamówienia na 120 sztuk oraz posiadanych 50 sztuk wynika, że należy wyprodukować 70 sztuk. Następnie, w celu produkcji jednego dekodera, potrzebne są 2 sztuki pamięci. Dlatego całkowite zapotrzebowanie na pamięć do produkcji 70 dekoderów wynosi 140 sztuk. W końcowej fazie obliczeń uwzględniamy dostępne 15 sztuk pamięci w magazynie. Odejmując to od wcześniej obliczonego zapotrzebowania, otrzymujemy 125 sztuk pamięci, które są niezbędne do zrealizowania zamówienia. Tego typu obliczenia są istotne w zarządzaniu produkcją i zapasami, umożliwiając efektywne planowanie oraz minimalizowanie przestojów produkcyjnych. W praktyce, precyzyjne kalkulacje zapotrzebowania pomagają w optymalizacji procesów produkcyjnych oraz w utrzymaniu płynności dostaw.

Pytanie 33

Z jakiego dokumentu wynika przesunięcie surowców pomiędzy magazynami?

A. Pz
B. Mm
C. Rw
D. Wz
Dokument Mm, czyli materiałowy dokument magazynowy, to coś, co naprawdę jest niezbędne w procesie przesunięcia materiałów w magazynach. Dzięki niemu możemy rejestrować i kontrolować, co się dzieje z naszymi zapasami, co jest mega ważne, żeby wszystko było w porządku podczas inwentaryzacji. Jak już ten dokument wypełnimy i zatwierdzimy, nasz system od razu aktualizuje stany magazynowe w obu miejscach. To bardzo zmniejsza ryzyko jakichkolwiek błędów. Moim zdaniem, to jest standard, który powinna mieć każda firma w branży logistycznej, bo pozwala na lepsze zarządzanie zapasami i ogólnie poprawia procesy. Dodatkowo, dokument Mm może być podstawą do późniejszych analiz, które pokazują, jak wygląda zużycie materiałów czy co musimy kupić.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Tor wodny, który prowadzi do nabrzeża, jest określany jako

A. kanały portowe
B. baseny portowe
C. reda
D. awanport
Kanały portowe to oznakowane tory wodne, które prowadzą do nabrzeża i są kluczowym elementem infrastruktury portowej. Umożliwiają one bezpieczne i efektywne prowadzenie ruchu statków oraz manewrowanie w obrębie portu. Kanały te są projektowane zgodnie z określonymi normami oraz standardami technicznymi, aby zapewnić odpowiednią głębokość i szerokość, co jest szczególnie istotne w przypadku dużych jednostek pływających. Przykładem zastosowania kanałów portowych może być port morski, gdzie statki towarowe muszą przejść przez wąski kanał, aby dotrzeć do doków. W takich przypadkach istotne jest oznakowanie kanałów, które odbywa się za pomocą boi oraz znaków nawigacyjnych, co pozwala na uniknięcie kolizji oraz osiadania na mieliznach. Praktyczne zastosowanie kanałów portowych obejmuje również procedury manewrowe, które muszą być starannie planowane i wykonywane, aby zapewnić bezpieczeństwo oraz efektywność operacji portowych. Współpraca z pilotami morskim oraz stosowanie odpowiednich narzędzi nawigacyjnych są istotnymi elementami procesu korzystania z kanałów portowych.

Pytanie 36

Jedną z korzyści krótkiego łańcucha dystrybucji jest

A. wysoki koszt dystrybucji
B. szybka reakcja na potrzeby klientów
C. większy zasięg dystrybucji
D. mniejsza konkurencyjność
Krótkie łańcuchy dystrybucji charakteryzują się mniejszą liczbą pośredników, co umożliwia szybsze dostarczanie produktów do klientów. Taki model dystrybucji pozwala firmom na natychmiastową reakcję na zmieniające się potrzeby rynku oraz preferencje konsumentów. Przykładem może być firma zajmująca się sprzedażą żywności, która dzięki bezpośredniemu kontaktowi z producentami jest w stanie szybko dostosować ofertę do sezonowych wymagań klientów. W branży e-commerce, szybka reakcja na potrzeby klientów jest kluczowa dla utrzymania konkurencyjności. Firmy, które potrafią błyskawicznie reagować na zamówienia i zmieniające się preferencje, zyskują przewagę na rynku, co potwierdzają dobre praktyki w logistyce. Dodatkowo, krótkie łańcuchy dystrybucji pozwalają na lepszą kontrolę jakości i redukcję kosztów związanych z magazynowaniem oraz transportem, co wpływa pozytywnie na satysfakcję klientów oraz rentowność przedsiębiorstwa.

Pytanie 37

Głównym celem logistyki jest integrowanie przepływów wszystkich zasobów w czasie i przestrzeni, aby

A. zdiagnozować procesy logistyczne tworzące łańcuchy logistyczne
B. ustalić logistyczną infrastrukturę przedsiębiorstwa
C. zdefiniować układ uczestniczący w przekształcaniu dóbr logistycznych
D. zoptymalizować koszty realizacji tych procesów
Odpowiedź 'zoptymalizować koszty realizacji tych procesów' jest prawidłowa, ponieważ kluczowym celem logistyki jest osiągnięcie maksymalnej efektywności w zarządzaniu przepływem zasobów. Logistyka nie tylko koncentruje się na fizycznym przemieszczaniu towarów, ale także na optymalizacji kosztów związanych z tymi procesami. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwa muszą analizować różne aspekty, takie jak wybór odpowiednich środków transportu, lokalizacja magazynów oraz zarządzanie zapasami. Na przykład, w branży e-commerce, skuteczna logistyka polega na minimalizowaniu kosztów dostawy przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości obsługi klienta. Dobrym przykładem zastosowania tych zasad jest wykorzystanie systemów WMS (Warehouse Management Systems), które pozwalają na ścisłe monitorowanie stanów magazynowych i automatyzację procesów, co prowadzi do redukcji zbędnych kosztów operacyjnych. Zgodnie z normami ISO 9001, przedsiębiorstwa powinny dążyć do ciągłego doskonalenia procesów, co jest nierozerwalnie związane z optymalizacją kosztów i efektywnością działań logistycznych.

Pytanie 38

W zależności od rodzaju konstrukcji, magazyny klasyfikowane są na

A. otwarte, półotwarte i zamknięte
B. materiałów sztukowych, materiałów sypkich, cieczy i gazów
C. niezmechanizowane, zmechanizowane i zautomatyzowane
D. przemysłowe, dystrybucyjne i rezerwowe
Odpowiedź, że magazyny dzielą się na otwarte, półotwarte i zamknięte, jest prawidłowa, ponieważ klasyfikacja ta odnosi się do fizycznej struktury budowli oraz ich funkcji w logistyce. Magazyny otwarte to przestrzenie, które nie mają dachu ani ścian, co umożliwia swobodny dostęp do składowanych towarów, idealne dla materiałów, które są odporne na warunki atmosferyczne. Magazyny półotwarte mają częściowo zadaszone obszary, co zapewnia częściową ochronę towarów, ale nadal umożliwia łatwy dostęp. Magazyny zamknięte natomiast są w pełni zadaszone i zabezpieczone, co zapewnia maksymalną ochronę przechowywanych produktów, szczególnie w przypadku wrażliwych towarów, takich jak chemikalia czy elektronika. Przykłady zastosowania tej klasyfikacji można dostrzec w centrach dystrybucyjnych, które często wykorzystują różne typy magazynów w zależności od charakterystyki przechowywanych produktów oraz wymagań logistycznych. Warto również zaznaczyć, że ta klasyfikacja jest zgodna z najlepszymi praktykami w branży, co zwiększa efektywność zarządzania przestrzenią magazynową.

Pytanie 39

Jednolity Dokument Administracyjny (SAD) tworzy się w formie

A. umowy sprzedaży.
B. kontraktu.
C. zgłoszenia celnego.
D. polisy ubezpieczeniowej na towary.
Zarówno umowa kupna-sprzedaży, kontrakt, jak i polisa na ubezpieczenie towarów to dokumenty, które pełnią różne funkcje w obrocie gospodarczym, lecz nie są odpowiednimi formami zgłoszenia celnego. Umowa kupna-sprzedaży to dokument, który reguluje warunki transakcji między sprzedawcą a kupującym, jednak nie jest on bezpośrednio związany z procedurami celnymi, które wymagają szczegółowych informacji o towarach wprowadzanych do obrotu. Kontrakt, podobnie jak umowa kupna-sprzedaży, ma zastosowanie w kontekście regulacji handlowych i nie spełnia wymogów formalnych dla zgłoszenia celnego. Polisa na ubezpieczenie towarów jest dokumentem zapewniającym ochronę przed ryzykiem utraty lub uszkodzenia towarów, a więc ma zupełnie inną funkcję, nie mającą zastosowania w kontekście procedur celnych. W związku z tym, mylenie tych dokumentów z Jednolitym Dokumentem Administracyjnym może prowadzić do istotnych błędów w obrocie handlowym, a co za tym idzie, do problemów prawnych oraz finansowych. Kluczowe jest zrozumienie, że SAD pełni unikalną rolę w systemie celnym i powinien być traktowany jako dokument niezbędny do realizacji formalności związanych z importem i eksportem towarów.

Pytanie 40

Cechą korzystną składowania blokowego jest

A. możliwość bezpośredniego dostępu do każdej jednostki ładunkowej
B. prosta rotacja zapasów według zasady first in first out
C. wysoki stopień wykorzystania przestrzeni magazynowej
D. znaczna liczba tras transportowych
Zaletą składowania blokowego jest rzeczywiście wysoki poziom wykorzystania powierzchni magazynu, co wynika z możliwości maksymalnego zagospodarowania dostępnej przestrzeni. W składowaniu blokowym towary są układane jeden na drugim w stosy, co pozwala na efektywne wykorzystanie wysokości magazynu. Przykładowo, w magazynach wysokiego składowania, gdzie zastosowanie mają regały, można zwiększyć pojemność do kilku razy w porównaniu do tradycyjnych systemów składowania. Efektywność ta jest szczególnie cenna w branżach, gdzie powierzchnia magazynowa jest kosztowna, jak np. w logistyce e-commerce czy przechowywaniu produktów spożywczych. Ponadto, składowanie blokowe ma na celu ograniczenie ilości korytarzy potrzebnych do transportowania towarów, co także przyczynia się do zmniejszenia kosztów operacyjnych. Zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, wybór składowania blokowego powinien być rozważany w kontekście rodzaju i rotacji towarów, co może znacząco podnieść efektywność procesów magazynowych.