Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik reklamy
  • Kwalifikacja: PGF.08 - Zarządzanie kampanią reklamową
  • Data rozpoczęcia: 10 kwietnia 2025 08:37
  • Data zakończenia: 10 kwietnia 2025 08:52

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Różne formy stylistyczne są podstawą budowy haseł i apeli reklamowych. Przykładem użycia jest apel "Produkty z Biedronki polecają się", co ilustruje zastosowanie

A. synonimu
B. porównania
C. personifikacji
D. epitetu
Personifikacja to figura stylistyczna, która polega na nadawaniu cech ludzkich przedmiotom, zwierzętom lub abstrakcyjnym pojęciom. W przypadku sloganu "Produkty z Biedronki polecają się" mamy do czynienia z personifikacją, ponieważ produkty są przedstawiane w sposób, który sugeruje, że mogą one same wyrażać swoje zatwierdzenie lub rekomendację. To zabieg, który nie tylko przyciąga uwagę konsumentów, ale również buduje pozytywne skojarzenia z marką. W reklamie wykorzystanie personifikacji ma na celu zwiększenie atrakcyjności komunikacji marketingowej oraz zbudowanie emocjonalnego związku z odbiorcą. Przykłady skutecznych kampanii reklamowych, które wykorzystały personifikację to m.in. reklamy z postacią Mikołaja, który zachęca do zakupu produktów świątecznych, czy animowane reklamy, w których produkty mówią do widza. Używanie personifikacji w reklamie jest zgodne z najlepszymi praktykami, ponieważ wpływa na zapamiętywalność przekazu i może zwiększać zaangażowanie klientów w markę.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Agencja reklamowa obliczyła koszt usługi zaprojektowania ulotki, biorąc pod uwagę m.in. wynagrodzenie grafika komputerowego. W związku z tym zastosowała cenę ustaloną na podstawie

A. preferencji przyszłych nabywców
B. wysokości ponoszonych wydatków
C. cen rywali
D. największego zysku
Wybór ceny ustalonej według wielkości ponoszonych kosztów jest kluczowym aspektem w procesie wyceny usług w agencjach reklamowych. Kosztorysowanie oparte na analizie rzeczywistych kosztów związanych z realizacją projektu, takich jak wynagrodzenie grafika komputerowego, pozwala na stworzenie realistycznej ceny, która pokryje wszystkie wydatki oraz zapewni odpowiedni zysk. Przykładowo, jeśli agencja planuje zlecić realizację projektu wewnętrznemu grafikowi, musi uwzględnić jego wynagrodzenie, koszty materiałów oraz inne wydatki operacyjne, co pozwala na dokładne określenie ceny usługi. Ta strategia jest zgodna z dobrymi praktykami branżowymi, gdzie transparentność kosztów przekłada się na zaufanie klientów oraz stabilność finansową agencji. Oparcie ceny na kalkulacji kosztów jest szczególnie istotne w kontekście zmieniającego się rynku, gdyż pozwala na elastyczność w dostosowywaniu oferty do aktualnych warunków ekonomicznych oraz oczekiwań klientów.

Pytanie 6

Wstępna wersja filmu, która zawiera opisane elementy dźwiękowe oraz wizualne, przedstawiona za pomocą ilustracji i fotografii, używana do zaprezentowania koncepcji klientowi, to

A. storyboard
B. mastering
C. diagram przepływu
D. postprodukcja
Storyboard to wizualne przedstawienie koncepcji filmu, które łączy ścieżkę dźwiękową z obrazem poprzez zestaw rysunków lub zdjęć. Stanowi niezbędne narzędzie w procesie produkcji filmowej, umożliwiając twórcom lepsze zrozumienie narracji i sekwencji wydarzeń. Dzięki storyboardom można wizualizować, w jaki sposób poszczególne sceny będą wyglądać, co pozwala na wczesne wykrywanie ewentualnych problemów oraz lepsze planowanie ujęć. W branży filmowej storyboardy są standardem, który ułatwia komunikację pomiędzy reżyserem, operatorem kamery oraz zespołem produkcyjnym. Dobrze zrealizowany storyboard zawiera informacje o kadrze, ruchu kamery, a także wskazówki dotyczące oświetlenia i kompozycji. Przykładem zastosowania storyboardu jest produkcja animacji, gdzie każdy klatka jest skrupulatnie przedstawiana, co pozwala animatorom na płynne przejścia pomiędzy sekwencjami. Reżyserzy filmowi, tacy jak Alfred Hitchcock czy Steven Spielberg, często korzystali ze storyboardów, aby precyzyjnie zaplanować swoje wizje filmowe, co pokazuje znaczenie tej techniki w przemyśle filmowym.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

W trakcie rozmowy handlowej z klientem warto pamiętać, by

A. mówić szybko, używając terminologii branżowej
B. szybko zakończyć konwersację
C. budować zaufanie klienta
D. zaprezentować historię przedsiębiorstwa
Wzbudzenie zaufania klienta jest kluczowym elementem skutecznej rozmowy sprzedażowej. Zaufanie jest fundamentem relacji między sprzedawcą a klientem i ma bezpośredni wpływ na decyzje zakupowe. Klient, czując się pewnie i komfortowo w interakcji, jest bardziej skłonny do otwarcia się na ofertę. Przykładem może być technika aktywnego słuchania, która polega na uważnym wsłuchiwaniu się w potrzeby klienta oraz potwierdzaniu ich zrozumienia. Można to osiągnąć poprzez zadawanie trafnych pytań i parafrazowanie wypowiedzi klienta. Dodatkowo, budowanie zaufania można wspierać przez transparentność w komunikacji i uczciwe przedstawienie oferty. Standardy sprzedaży doradczej zalecają, aby sprzedawcy koncentrowali się na budowaniu długoterminowych relacji zamiast jedynie na finalizacji transakcji. Tego rodzaju podejście nie tylko zwiększa szansę na sprzedaż, ale również sprzyja lojalności klienta i pozytywnym rekomendacjom w przyszłości.

Pytanie 9

Pracownik firmy reklamowej podczas tworzenia prezentacji uwzględnił dane pochodzące z internetowego kursu, który umożliwia łatwe poznanie zasad tworzenia grafiki. Pracownik wykorzystał

A. kotwicę.
B. tutorial.
C. referencje.
D. adresację.
Odpowiedź "z tutoriala" jest poprawna, ponieważ tutoriale to materiały edukacyjne, które mają na celu naukę konkretnych umiejętności lub obsługi narzędzi w przystępny sposób. W kontekście agencji reklamowej, tutoriale mogą dotyczyć zarówno technik graficznych, jak i obsługi programów do projektowania, co ułatwia pracownikom nabywanie nowych kompetencji. Przykładowo, tutoriale dotyczące Adobe Photoshop czy Illustrator często oferują krok po kroku instrukcje, które są niezwykle przydatne dla osób uczących się grafiki. W branży kreatywnej korzystanie z takich zasobów jest standardem, ponieważ pozwala na bieżąco śledzić nowinki oraz rozwijać swoje umiejętności. Warto także zauważyć, że wielu uznanych specjalistów w dziedzinie grafiki udostępnia swoje wideo tutoriale na platformach edukacyjnych, co daje możliwości nauki od najlepszych w branży. Ponadto, tutoriale sprzyjają samodzielnemu uczeniu się, co jest istotne w dynamicznie zmieniającym się środowisku pracy, gdzie umiejętność adaptacji jest kluczowa.

Pytanie 10

Wsparcie finansowe banku dla tegorocznego Festiwalu Piosenki Alternatywnej w Głogowie stanowi przykład sponsoringu

A. osobowego
B. projektowego
C. emblematowego
D. instytucjonalnego
Sponsoring osobowy, emblematowy oraz instytucjonalny różnią się od sponsoringu projektowego w kluczowy sposób. Sponsoring osobowy odnosi się do wspierania indywidualnych osób, takich jak sportowcy czy artyści, gdzie celem jest promowanie ich osobistych osiągnięć oraz budowanie ich marki osobistej. W przypadku festiwalu piosenki alternatywnej, sponsoring osobowy nie jest adekwatny, ponieważ bank nie wspiera pojedynczego artysty, lecz całość wydarzenia, co wyklucza tę formę sponsoringu. Sponsoring emblematowy polega na umieszczaniu logo sponsora na różnych materiałach promocyjnych lub podczas wydarzeń, ale nie zakłada aktywnego uczestnictwa w projekcie. To podejście jest bardziej pasywne i ogranicza się do widoczności marki, a nie angażowania się w organizację czy rozwój wydarzenia. Z kolei sponsoring instytucjonalny dotyczy wsparcia dla całych instytucji, na przykład fundacji lub stowarzyszeń. W tym przypadku nie chodzi o konkretne wydarzenie, lecz o długofalowe wsparcie instytucji, co również nie ma miejsca w przypadku festiwalu. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe, aby właściwie przyporządkować rodzaj sponsoringu do konkretnej sytuacji, co jest niezbędne w strategiach marketingowych oraz PR-owych, aby osiągnąć zamierzone cele biznesowe.

Pytanie 11

Reklama "Wszystko, co robimy, robimy dla Ciebie" firmy zajmującej się produkcją samochodów to jakie hasło?

A. deklaratywne
B. aliteracyjne
C. kontrastowe
D. alogiczne
Slogan "Wszystko co robimy, robimy dla Ciebie" jest przykładem sloganu deklaratywnego, ponieważ jasno i bezpośrednio wyraża intencje firmy oraz kierunek jej działań. Tego rodzaju slogany są używane, aby komunikować wartości marki oraz jej zaangażowanie w zaspokajanie potrzeb klientów. W tym przypadku, zdanie to wskazuje na priorytet klienta w strategii firmy, co może być kluczowym elementem budowania lojalności oraz zaufania do marki. Deklaratywność sloganu sprawia, że jest on łatwy do zrozumienia i zapamiętania, co sprzyja efektywności komunikacji marketingowej. Celem takiego podejścia w reklamie jest również budowanie pozytywnego wizerunku firmy w oczach konsumentów. W praktyce, podobne slogany są często stosowane w kampaniach reklamowych, aby utrzymywać spójność komunikacyjną oraz podkreślać efektywność działań, które podejmuje firma dla swojego klienta. Takie podejście jest zgodne z dobrą praktyką marketingową, w której kluczową rolę odgrywa zrozumienie potrzeb i oczekiwań odbiorców.

Pytanie 12

Oblicz całkowity koszt projektu reklamowego, jeśli netto koszty produkcji wynoszą 2 000,00 zł, marża firmy to 10%, a stawka podatku VAT wynosi 23%.

A. 2 460,00 zł
B. 2 607,00 zł
C. 2 706,00 zł
D. 2 200,00 zł
Aby obliczyć cenę brutto projektu reklamowego, rozpoczniemy od ustalenia kosztu produkcji netto, który wynosi 2 000,00 zł. Następnie naliczamy marżę w wysokości 10%, co oznacza, że dodajemy 10% do kwoty netto. Obliczamy marżę: 2 000,00 zł * 0,10 = 200,00 zł. Dodajemy tę kwotę do kosztu produkcji netto: 2 000,00 zł + 200,00 zł = 2 200,00 zł. Następnie, aby uzyskać cenę brutto, musimy uwzględnić stawkę podatku VAT wynoszącą 23%. Obliczamy VAT: 2 200,00 zł * 0,23 = 506,00 zł. Dodajemy VAT do kwoty 2 200,00 zł: 2 200,00 zł + 506,00 zł = 2 706,00 zł. To podejście jest zgodne z obowiązującymi standardami księgowymi oraz dobrymi praktykami w zakresie obliczania cen brutto, które są kluczowe w działalności przedsiębiorstw. Przykład ten pokazuje, jak ważne jest właściwe aplikowanie marży oraz podatku VAT w codziennej praktyce biznesowej.

Pytanie 13

Zgodnie z regulacjami prawnymi oraz zasadami etyki zawodowej, telewizyjne reklamy mogą przerywać seriale, programy rozrywkowe i filmy dokumentalne w dowolnym momencie, przy czym przerwa między kolejnymi reklamami powinna wynosić co najmniej

A. 45 minut
B. 15 minut
C. 30 minut
D. 20 minut
Analizując odpowiedzi, które nie są poprawne, można zauważyć, że wybór 15 minut, 30 minut czy 45 minut nie odnosi się do aktualnych standardów regulujących przerwy reklamowe w telewizji. W przypadku 15 minut, jest to zbyt krótki odstęp, który mógłby prowadzić do częstego przerywania programów, co nie jest zgodne z zasadami komfortu oglądania. Z kolei 30 minut i 45 minut są odpowiedziami, które nie tylko wydłużają czas między przerwami, ale również mogą negatywnie wpłynąć na efektywność reklam, ponieważ widzowie mogą stracić zainteresowanie po dłuższym czasie oczekiwania na przerwę. W branży telewizyjnej ustalone standardy mają na celu nie tylko regulację czasu reklamowego, ale także zapewnienie równowagi między emisją treści a reklamą. Wybór niewłaściwego odstępu między przerwami może prowadzić do frustracji widzów, co w dłuższej perspektywie może wpływać na oglądalność programu. Dlatego tak ważne jest, aby znać i stosować się do prawnych wymogów oraz etycznych standardów, które mają na celu zapewnienie pozytywnego doświadczenia dla widza w przestrzeni medialnej.

Pytanie 14

Na podstawie wykazu kosztów agencji ustal koszty bezpośrednie produkcji 1 000 szt. ulotek reklamowych.

Koszty ponoszone przez agencję:
— zużycie papieru 50,00 zł/1000 szt. ulotek
— ubezpieczenie samochodu firmowego 350,00 zł/rok
— obsługa prawna 500,00 zł/miesiąc
— zużycie tonera do drukarki 140,00 zł/1000 szt. ulotek
— jednorazowy koszt projektu ulotki 1000,00 zł
— czynsz za lokal 3500,00 zł/miesiąc

A. 5 540,00 zł
B. 2 040,00 zł
C. 1 540,00 zł
D. 1 190,00 zł
Poprawna odpowiedź wynosi 1 190,00 zł, ponieważ koszty bezpośrednie produkcji ulotek powinny obejmować tylko te wydatki, które są bezpośrednio związane z wytworzeniem produktu. W kontekście produkcji ulotek, najważniejsze koszty to wydatki na papier, toner oraz projekt graficzny. Koszt papieru jest kluczowy, gdyż to podstawowy materiał używany w produkcji ulotek. Koszt tonera również nie może być pominięty, ponieważ jest niezbędny do drukowania materiałów. Koszt projektu graficznego to kolejny istotny element, szczególnie w przypadku, gdy ulotka wymaga profesjonalnej szaty graficznej. W branży marketingowej i poligraficznej standardem jest dokładne oddzielanie kosztów bezpośrednich od pośrednich, aby móc precyzyjnie ocenić rentowność danego projektu. Prawidłowe podejście do kalkulacji kosztów produkcji nie tylko pozwala na optymalne zarządzanie budżetem, ale także umożliwia lepsze planowanie przyszłych działań marketingowych i reklamowych.

Pytanie 15

Koncepcja orientacji marketingowej opiera się na

A. osiągnięciu celu za wszelką cenę
B. dążeniu do jak najszybszego uzyskania zysku
C. pozyskiwaniu coraz to nowszych technologii
D. satysfakcji klienta z wyboru i korzystania z produktu
Dążenie do jak najszybszego osiągnięcia zysku, a także pozyskiwanie nowych technologii i osiąganie celów za wszelką cenę, mogą wydawać się atrakcyjnymi strategiami, ale w rzeczywistości nie uwzględniają one kluczowego elementu, jakim jest zadowolenie klienta. Podejście ukierunkowane na szybki zysk często prowadzi do krótkowzrocznych decyzji, które mogą zaniedbywać jakość produktu oraz relacje z klientami. W dzisiejszym świecie złożonych rynków, klienci są coraz bardziej świadomi i wybiorą firmy, które oferują nie tylko atrakcyjne ceny, ale także wartość dodaną, jak jakość produktów i obsługa klienta. Koncentracja na technologii zamiast na kliencie może skutkować produktami, które nie spełniają oczekiwań użytkowników. Dążycie do osiągnięcia celu za wszelką cenę, nie biorąc pod uwagę potrzeb oraz odczuć klientów, jest często związane z negatywnym wizerunkiem marki. Ludzie są bardziej skłonni wybierać marki, które wykazują autentyczność, dbają o ich potrzeby i angażują się w dialog. Stąd wynika, że orientacja marketingowa, która skupia się na zadowoleniu klienta, jest kluczowym elementem w długotrwałym sukcesie przedsiębiorstwa. W praktyce, ignorowanie perspektywy klienta i stawianie na inne cele prowadzi do frustracji, a w konsekwencji do utraty klientów.

Pytanie 16

Dom mediowy, który zdobył nagrodę Firma Fair Play, zakupił czas antenowy (2 minuty) przed istotnym meczem piłkarskim. Pozostało mu jeszcze 30 sekund na sprzedaż reklamy. Wartość takiego spotu w tym czasie wynosi 100 000,00 zł. Dom mediowy liczył na duże zainteresowanie i planował prowadzić negocjacje twarde z reklamodawcami. Ostatecznie zainteresowały się tylko dwie firmy, gotowe zapłacić 30 000,00 zł za 30 sekund. Jaką strategię negocjacyjną powinien przyjąć dom mediowy?

A. Zmianę stylu negocjacji na miękkie
B. Kontynuację negocjacji twardych
C. Zerwanie negocjacji
D. Strategię unikania
Zmiana stylu negocjacji na miękkie jest właściwą strategią w tej sytuacji, ponieważ daje możliwość osiągnięcia kompromisu i zrealizowania przynajmniej części celów finansowych. Negocjacje miękkie koncentrują się na relacjach z klientami, a nie tylko na maksymalizacji zysków. W przypadku, gdy dom mediowy miał nadzieję na wyższą cenę, ale w obliczu braku zainteresowania, powinien dostosować swoje podejście. Przykładem może być sytuacja, w której firma oferuje rabaty lub dodatkowe korzyści dla reklamodawcy, co może zwiększyć wartość oferty. W branży mediowej, zbudowanie trwałych relacji z reklamodawcami jest kluczowe, ponieważ może przynieść dalsze zlecenia i długofalową współpracę. Takie podejście jest również zgodne z dobrymi praktykami, które podkreślają znaczenie elastyczności w negocjacjach oraz umiejętność dostosowywania strategii do zmieniających się okoliczności rynkowych.

Pytanie 17

W dzisiejszych czasach oprócz klasycznych metod jakościowych wykorzystuje się również badania jakościowe w Internecie. W jakich sytuacjach zaleca się zastosowanie tego rodzaju badań?

A. Do analizy jest duża liczba danych i badanie powinno być przeprowadzone w krótkim czasie
B. Grupą docelową są osoby w starszym wieku lub mniej aktywne w korzystaniu z Internetu
C. Badanie dotyczy obszaru wymagającego obserwacji uczestników oraz dynamiki grupowej
D. Celem badania jest zrozumienie funkcjonowania uczestników w ich codziennym środowisku
Wybór odpowiedzi dotyczącej dużej liczby materiałów oraz krótkiego terminu realizacji badania jest trafny, ponieważ badania jakościowe online są szczególnie efektywne w takich sytuacjach. Przykładowo, kiedy zespół badawczy musi przeanalizować wiele danych lub materiałów w krótkim czasie, narzędzia online umożliwiają zautomatyzowanie procesu zbierania informacji i ich wstępnej analizy. Współczesne platformy badawcze pozwalają na szybką dystrybucję ankiet oraz zbieranie odpowiedzi w czasie rzeczywistym, co przyspiesza proces badawczy. Dodatkowo, badania online oferują dostęp do szerokiej bazy respondentów, co zwiększa reprezentatywność próby. Warto również zwrócić uwagę na wydajność kosztową takich badań, które często są tańsze niż tradycyjne metody, co czyni je bardziej dostępnymi dla różnych organizacji. Profesjonalne podejście do analizy danych uzyskanych online, zgodne z wytycznymi i standardami branżowymi, takie jak te opracowywane przez American Marketing Association, jest kluczowe dla uzyskania wiarygodnych i wartościowych wyników.

Pytanie 18

Agencja marketingowa postanowiła wzbogacić swoją ofertę o powiązane produkty, przy ich tworzeniu wykorzystując posiadane umiejętności oraz zasoby. W związku z tym prowadzi sprzedaż według strategii dywersyfikacji?

A. lateralnej
B. wertykalnej
C. liniowej
D. horyzontalnej
Wybór odpowiedzi dotyczącej strategii liniowej jest niewłaściwy, ponieważ odnosi się do rozwoju produktów w obrębie jednego segmentu rynku bez wprowadzania nowych kategorii produktów. Liniowa dywersyfikacja zakłada, że firma koncentruje się na rozwoju i poprawie istniejących produktów, co nie ma miejsca w opisanej sytuacji, gdzie agencja reklamowa wprowadza nowe, spokrewnione usługi. Odpowiedź dotycząca dywersyfikacji wertykalnej jest równie nieodpowiednia, gdyż ta strategia polega na kontroli różnych etapów produkcji lub dostarczania usług w tej samej branży, co również nie pasuje do kontekstu rozszerzenia oferty o pokrewne produkty. Wreszcie, odpowiedź związana z dywersyfikacją lateralną myli się, ponieważ ten termin zazwyczaj odnosi się do wprowadzania zupełnie nowych produktów, które nie mają związku z dotychczasową ofertą. Takie podejście nie byłoby korzystne dla agencji reklamowej, gdyż brak doświadczenia w nowym obszarze może prowadzić do większego ryzyka i niepowodzeń. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe w kontekście zarządzania strategicznego i pozwala unikać typowych błędów myślowych wynikających z nieprecyzyjnego użycia terminologii związanej z dywersyfikacją.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Tworząc ofertę handlową, która obejmuje materiały promocyjne z obszaru BTL, należy w dokumencie zawrzeć reklamę

A. w punkcie sprzedaży
B. internetową
C. telewizyjną
D. radiową
Reklama w punkcie sprzedaży (ang. Point of Sale, POS) jest kluczowym elementem strategii BTL (Below The Line), ponieważ bezpośrednio wpływa na decyzje zakupowe konsumentów w momencie, gdy są najbardziej skłonni do zakupu. Skoncentrowanie się na materiałach POS, takich jak ekspozytory, plakaty czy próbki produktów, pozwala na maksymalne wykorzystanie impulsu zakupowego. Przykładem może być umieszczenie specjalnych ofert lub informacji o promocjach w sklepie, co zwiększa widoczność marki i może prowadzić do wzrostu sprzedaży. Zgodnie z najlepszymi praktykami marketingowymi, skuteczna reklama w punkcie sprzedaży powinna być dostosowana do lokalizacji, grupy docelowej oraz charakterystyki produktu, co znacznie zwiększa jej efektywność. Dodatkowo, elementy takie jak design, kolorystyka oraz umiejscowienie komunikatów reklamowych mogą być strategicznie zaplanowane, aby przyciągać uwagę klientów, co jest niezbędnym aspektem skutecznej kampanii reklamowej.

Pytanie 21

Jakie zadania wykonuje copywriter w agencji reklamowej?

A. przeprowadzanie wywiadów rekrutacyjnych
B. wykonywanie badań oraz ich analiza
C. ocena wyników finansowych przedsiębiorstwa
D. tworzenie oraz projektowanie haseł reklamowych
Pisanie i projektowanie sloganów reklamowych to kluczowe zadanie copywritera w agencji reklamowej. Slogany mają za zadanie nie tylko przyciągać uwagę, ale również budować tożsamość marki i przekazywać jej wartości w zwięzły sposób. W praktyce, skuteczny slogan powinien być prosty, łatwy do zapamiętania, a także intrygujący, co można osiągnąć poprzez zastosowanie rymów, aliteracji lub zaskakujących zwrotów. Dobrym przykładem może być slogan Nike 'Just Do It', który nie tylko motywuje, ale także idealnie oddaje filozofię marki. Działania copywritera w tej dziedzinie powinny opierać się na analizie grupy docelowej, trendów rynkowych oraz unikalnych cech produktu. Ponadto, istotne jest, aby slogan był zgodny z całościową strategią komunikacyjną firmy, co zapewnia spójność przekazu w różnych kanałach marketingowych. W odpowiedzi na zmieniające się potrzeby rynku, copywriterzy często muszą być elastyczni i kreatywni, co jest niezbędne do skutecznego pozycjonowania marki w umysłach konsumentów.

Pytanie 22

Koszt zakupu netto długopisów promocyjnych wynosi 3 000,00 zł. Marża to 30% i jest obliczana metodą "od sta". Jaka będzie cena sprzedaży brutto długopisów, jeśli stawka VAT to 23%?

A. 3 690,00 zł
B. 4 797,00 zł
C. 3 900,00 zł
D. 5 371,43 zł
Aby obliczyć cenę sprzedaży brutto długopisów reklamowych, najpierw należy ustalić cenę sprzedaży netto. Cena zakupu netto wynosi 3 000,00 zł, a marża wynosi 30%, co oznacza, że należy dodać 30% do ceny zakupu. Obliczamy marżę: 3 000,00 zł * 30% = 900,00 zł. Następnie dodajemy tę wartość do ceny zakupu: 3 000,00 zł + 900,00 zł = 3 900,00 zł. To jest cena sprzedaży netto. Aby uzyskać cenę sprzedaży brutto, musimy doliczyć podatek VAT. W Polsce standardowa stawka VAT wynosi 23%. Obliczamy kwotę VAT: 3 900,00 zł * 23% = 897,00 zł. Następnie dodajemy tę kwotę do ceny netto: 3 900,00 zł + 897,00 zł = 4 797,00 zł. W praktyce, znajomość zasad obliczania marży oraz uwzględnianie podatku VAT jest kluczowa w zarządzaniu cenami produktów, co pozwala na prawidłowe określenie cen sprzedaży i osiąganie rentowności. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być wycena innych produktów, gdzie również należy uwzględnić marżę oraz VAT.

Pytanie 23

Który z procesów uszlachetniania wyrobów papierowych polega na obklejaniu cienką warstwą papieru
(zarówno nieozdobionego, jak i ozdobionego) znacznie grubszego papieru, tektury falistej itp.?

A. Falcowanie
B. Kaszerowanie
C. Bigowanie
D. Listwowanie
Kaszerowanie to proces, który polega na oklejaniu cienkim papierem, niezależnie od tego, czy jest on zadrukowany, czy nie, grubszych materiałów, takich jak papier o dużej gramaturze czy tektura falista. W tym procesie cienki papier jest naklejany na podłoże, co ma na celu nie tylko poprawę estetyki wyrobu, ale także wzrost jego wytrzymałości i funkcjonalności. Kaszerowanie jest powszechnie stosowane w produkcji opakowań, gdzie ważne jest, aby finalny produkt był zarówno atrakcyjny wizualnie, jak i odporny na uszkodzenia. Przykładem zastosowania kaszerowania mogą być pudełka tekturowe, które są oklejane kolorowym papierem, aby przyciągnąć uwagę konsumentów. W praktyce, kaszerowanie może również wpływać na właściwości fizyczne opakowania, takie jak sztywność czy odporność na zginanie, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży papierniczej i opakowaniowej.

Pytanie 24

Który z poniższych programów komputerowych nie służy do prowadzenia transakcji sprzedażowych?

A. Fakturant
B. Subiekt
C. Insert
D. Inkscape
Inkscape to program do tworzenia grafiki wektorowej, a nie do obsługi transakcji sprzedaży. Używają go głównie graficy i projektanci, żeby robić ilustracje, loga i inne rzeczy graficzne. W przeciwieństwie do takich programów jak Subiekt, Fakturant czy Insert, które są zaprojektowane właśnie do zarządzania sprzedażą i fakturowania, Inkscape nie ma funkcji księgowych ani radzenia sobie z zapasami. To ważne rozróżnienie, bo jeśli ktoś potrzebuje narzędzi do efektywnego zarządzania sprzedażą, to powinien wybrać odpowiednie oprogramowanie, które spełnia standardy branżowe. W przypadku Inkscape, jego zastosowanie skupia się na grafice, co jest zupełnie inną sprawą niż zarządzanie sprzedażą.

Pytanie 25

Kiedy firma planuje nabyć usługi promocyjne, przesyła do różnych agencji reklamowych brief

A. marketingowy
B. reklamowy
C. kreatywny
D. nazewniczy
Odpowiedzi reklamowy, nazewniczy i kreatywny nie są poprawne, ponieważ nie oddają one istoty dokumentu, jakim jest brief w kontekście zakupów usług reklamowych. Brief reklamowy, choć może być używany w niektórych sytuacjach, nie jest standardowym terminem odnoszącym się do procesu, w którym przedsiębiorstwo dostarcza agencjom wytyczne dotyczące kampanii marketingowej. Przyjęcie tego terminu może prowadzić do nieporozumień, ponieważ w rzeczywistości istnieje rozróżnienie między briefem reklamowym a marketingowym. Brief nazewniczy natomiast dotyczy wyłącznie aspektów związanych z nazwą produktu lub marki, co jest zbyt ograniczone w kontekście zakupu usług reklamowych. W przypadku briefu kreatywnego, można stwierdzić, że jego celem jest generowanie pomysłów i koncepcji, ale nie obejmuje on kluczowych informacji potrzebnych do efektywnego zarządzania kampanią reklamową. Tego rodzaju błędy myślowe mogą wynikać z niepełnego zrozumienia różnorodnych funkcji, jakie pełnią różne rodzaje briefów w marketingu. Aby uniknąć takich nieporozumień, ważne jest, aby przedsiębiorstwa skutecznie komunikowały swoje potrzeby i cele, korzystając z właściwej terminologii oraz struktury dokumentów marketingowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

Firma może powiększyć bazę danych klientów dzięki zastosowaniu

A. degustacji produktu
B. gadżetów promocyjnych
C. wrzutek
D. loterii
Loterie to naprawdę fajny sposób na zdobycie nowych klientów. Po pierwsze, przyciągają ludzi, a po drugie, dają im powód, żeby zostawili swoje dane kontaktowe. Kiedy firma organizuje loterię, może zachęcać uczestników do zapisu na newslettery, co jest super. Zbieranie informacji o tym, co lubią klienci, pomaga później lepiej dostosować marketing. Warto też pomyśleć o atrakcyjnych nagrodach, bo to zwiększa zainteresowanie i chęć do udziału. Takie akcje muszą szanować prywatność uczestników, więc ważne, żeby informować ich, jak będą używane ich dane. Wiele firm w ten sposób buduje długoterminowe relacje z klientami. Przykłady to loterie w sklepach, które oferują nagrody za zapis do programów lojalnościowych. Dzięki temu zbierają cenne informacje o klientach.

Pytanie 28

Która z podanych form reklamy w sieci będzie najodpowiedniejsza do promowania usług turystycznych, aby na bieżąco informować klientów o przygotowanych przez firmę promocjach i okazjach?

A. Interstitial.
B. Newsletter.
C. Baner.
D. Okno-córka.
Newsletter to skuteczne narzędzie w reklamie internetowej, szczególnie w branży turystycznej, gdzie informowanie o promocjach i ofertach specjalnych jest kluczowe dla utrzymania klientów. Dzięki newsletterowi, firmy mogą regularnie dostarczać swoim subskrybentom aktualne informacje dotyczące ofert, rabatów oraz nowych destynacji. Użytkownicy, którzy zapisali się na newsletter, wykazują większe zainteresowanie i zaangażowanie, co zwiększa szanse na dokonanie rezerwacji. Dodatkowo, newslettery można segmentować w oparciu o preferencje klientów, co pozwala na bardziej spersonalizowane podejście. Warto również wspomnieć, że zgodnie z praktykami branżowymi, regularne wysyłanie newsletterów (na przykład co dwa tygodnie) pomaga utrzymać relacje z klientami i budować lojalność wobec marki. Używanie atrakcyjnych wizualnie szablonów oraz angażujących treści może dodatkowo zwiększyć skuteczność tego narzędzia. W obliczu rosnącej konkurencji w branży turystycznej, umiejętne wykorzystanie newsletterów może przynieść znaczące korzyści w postaci wzrostu sprzedaży i poprawy wizerunku firmy.

Pytanie 29

Która kolejność etapów fragmentu rozmowy sprzedażowej jest prawidłowa?

A.B.C.D.
Prezentacja ofertyNegocjacjeOkreślenie potrzeb klientaNegocjacje
Określenie potrzeb klientaPrezentacja ofertyPrezentacja ofertyPodpisanie umowy
Podpisanie umowyOkreślenie potrzeb klientaNegocjacjePrezentacja oferty
NegocjacjePodpisanie umowyPodpisanie umowyOkreślenie potrzeb klienta

A. B.
B. A.
C. D.
D. C.
Odpowiedź C jest prawidłowa, ponieważ przedstawia właściwą kolejność etapów rozmowy sprzedażowej, która jest kluczowa dla osiągnięcia sukcesu w procesie sprzedaży. Pierwszym krokiem jest określenie potrzeb klienta, co pozwala sprzedawcy lepiej zrozumieć, co jest istotne dla kupującego i jakie rozwiązania mogą spełnić jego oczekiwania. Następnie następuje prezentacja oferty, która powinna być dostosowana do wcześniej zidentyfikowanych potrzeb, aby zbudować wartość proponowanego rozwiązania. Kolejnym krokiem są negocjacje, w których obie strony mogą ustalić warunki współpracy, a na końcu następuje podpisanie umowy, co finalizuje proces sprzedaży. Praktyka pokazuje, że przestrzeganie tej struktury zwiększa szanse na sukces, ponieważ każdy etap przygotowuje grunt pod następny, co pozwala na bardziej efektywne i zorganizowane podejście do klienta. W branży sprzedażowej istnieją różne modele i podejścia, jednak zasada dostosowania oferty do potrzeb klienta oraz systematycznej pracy nad relacją pozostaje niezmienna i kluczowa dla osiągnięcia długofalowych wyników.

Pytanie 30

Reklama na niektórych nośnikach dla produktów tytoniowych lub piwa wymaga dodania na niej wyraźnego i czytelnego napisu informującego o szkodliwości palenia tytoniu lub spożywania alkoholu. Ten napis powinien zajmować przynajmniej

A. 20% powierzchni reklamy
B. 30% powierzchni reklamy
C. 40% powierzchni reklamy
D. 10% powierzchni reklamy
Wybór innej odpowiedzi niż 20% może wynikać z nieporozumienia dotyczącego przepisów regulujących reklamę wyrobów tytoniowych i alkoholu. Na przykład, odpowiedzi wskazujące na 10%, 30% lub 40% powierzchni reklamy nie są zgodne z aktualnymi wymaganiami prawnymi i mogą wprowadzać w błąd. 10% powierzchni reklamy nie spełnia wymogu, aby ostrzeżenie było odpowiednio widoczne i zauważalne, co jest kluczowe w kontekście ochrony zdrowia publicznego. Ponadto, odpowiedzi takie jak 30% czy 40% mogą sugerować, że konieczne jest przesadzenie z wymogami, co w praktyce może prowadzić do nieefektywności reklamy, a firmy mogą nie przywiązywać dostatecznej wagi do umieszczania ostrzeżeń zgodnie z prawem. Często zdarza się, że osoby nieznające szczegółowych regulacji w tej dziedzinie mogą mylnie ocenić, że większy procent powierzchni reklamowej powinien być przeznaczony na ostrzeżenia, co może prowadzić do błędnych wniosków. Ważne jest również zrozumienie, że celem przepisów jest ochrona konsumentów, a nie zniechęcanie do reklamy samych produktów. Dlatego kluczowe jest przestrzeganie wymagań dotyczących 20% powierzchni reklamy, aby zrównoważyć odpowiedzialność społeczną z potrzebami rynkowymi.

Pytanie 31

Agencja reklamowa zaplanowała kampanię marketingową wykorzystującą media masowe, w tym takie nośniki jak: telewizja, radio, prasa, plakaty oraz outdoor. Jakim typem reklamy jest to?

A. ATL
B. POP
C. POS
D. BTL
Odpowiedź ATL (Above The Line) jest poprawna, ponieważ odnosi się do działań reklamowych, które wykorzystują masowe środki komunikacji, takie jak telewizja, radio, prasa oraz outdoor. ATL koncentruje się na dotarciu do szerokiego grona odbiorców, co czyni go efektywnym narzędziem do budowania świadomości marki. Przykładem zastosowania ATL jest kampania reklamowa znanej marki napojów, która wykorzystuje spoty telewizyjne oraz reklamy radiowe, aby dotrzeć do jak najszerszej publiczności. Dobre praktyki w zakresie ATL obejmują staranne planowanie mediów, aby maksymalizować zasięg kampanii oraz odpowiednie dopasowanie przekazu do grupy docelowej. W kontekście standardów branżowych, ATL często stosuje się w połączeniu z innymi strategiami komunikacyjnymi, co pozwala na budowanie spójnego wizerunku marki w różnych kanałach.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Jaki rodzaj reklamy powinno zastosować przedsiębiorstwo, jeśli jego kampania reklamowa skupia się głównie na budowaniu luksusowego wizerunku produktu wśród bogatych kobiet?

A. Prestiżowy miesięcznik
B. Europlakat
C. Reklama w liniach lotniczych
D. Internetowy portal społecznościowy
Prestiżowy miesięcznik to idealny wybór dla firmy pragnącej wykreować ekskluzywny wizerunek produktu wśród zamożnych kobiet. Reklama w takim medium dotrze do grupy docelowej, która ceni sobie wysoką jakość treści oraz designerskie podejście do prezentacji produktów. Miesięczniki o prestiżowym charakterze często skupiają się na stylu życia, modzie i luksusowych produktach, co sprawia, że są naturalnym miejscem dla produktów premium. Przykładem mogą być publikacje takie jak 'Vogue' czy 'Harper's Bazaar', które nie tylko mają duży zasięg wśród zamożnych kobiet, ale również pozwalają na kreowanie wizerunku marki poprzez wysokiej jakości fotografie i angażujące artykuły. Tego typu reklama tworzy aspiracyjny kontekst, w którym produkt może być postrzegany jako nie tylko funkcjonalny, ale również jako symbol statusu społecznego, co znacząco podnosi jego wartość w oczach konsumentów. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami marketingowymi, które sugerują, że dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej za pomocą odpowiednich kanałów komunikacyjnych jest kluczowe dla sukcesu kampanii reklamowej.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Jakie rozszerzenie mają pliki graficzne?

A. .vbs
B. .wav
C. .bmp
D. .txt
Rozszerzenia .wav, .vbs oraz .txt nie są związane z plikami graficznymi, co jest kluczowym punktem dla zrozumienia klas plików. .wav to format pliku audio, który służy do przechowywania dźwięku. Pliki te są popularne w branży muzycznej oraz w produkcji filmowej, ponieważ oferują wysoką jakość dźwięku bez strat, co czyni je korzystnym wyborem dla profesjonalnych nagrań. Użytkownicy mogą napotkać przekonanie, że .wav może być używany w kontekście grafiki, co prowadzi do mylnego założenia, że można go używać do przechowywania obrazów, jednakże jego zastosowanie jest ograniczone do mediów dźwiękowych. .vbs, z drugiej strony, to skrypt Visual Basic, który jest używany do automatyzacji zadań w systemie Windows. Chociaż skrypty te są potężne i mogą być wykorzystane do różnych zadań związanych z zarządzaniem systemem, nie mają one zastosowania w kontekście plików graficznych. Typowe błędy myślowe w tym przypadku obejmują mylenie funkcji plików w różnych kategoriach, co prowadzi do nieprawidłowych wyborów. Wreszcie, .txt to format prostego tekstu, który nie zawiera żadnych informacji graficznych ani multimedialnych, a jego jedynym celem jest przechowywanie danych tekstowych. Zrozumienie różnic między tymi formatami jest kluczowe dla prawidłowego korzystania z zasobów komputerowych oraz dla wdrażania odpowiednich praktyk w zakresie przechowywania i edytowania plików.

Pytanie 38

Producent słodyczy planuje wprowadzenie swoich wyrobów do sprzedaży w popularnej sieci supermarketów. Który z podanych zestawów materiałów promocyjnych powinien wykorzystać do reklamowania swoich produktów w punktach sprzedaży tej sieci?

A. Insert, wszywka, banderola
B. Backlight, k-board, sandwich
C. Skyscraper, brandmark, interstitial
D. Wobbler, hanger, shelfstoper
Wybór zestawu materiałów reklamowych, składającego się z woblerów, hangerów oraz shelfstopperów, jest trafną decyzją w kontekście promocji produktów spożywczych w punktach sprzedaży detalicznej. Wobler to mały, ruchomy element reklamowy, który można umieścić na półce, przyciągając uwagę klientów dzięki dynamice i wyrazistej grafice. Hanger to z kolei zawieszka, która może być umieszczona na półkach albo w wybranych lokalizacjach w sklepie, co umożliwia dodatkowe eksponowanie produktów. Shelfstopper to materiał, który skutecznie zatrzymuje wzrok klienta na danej półce, często wykorzystywany do promocji sezonowych lub obniżek cenowych. Te trzy formy promocji są zgodne z najlepszymi praktykami marketingowymi, ponieważ wzmacniają wizualną obecność produktu, co jest kluczowe w zatłoczonych przestrzeniach sklepowych. Przykładowo, producent słodyczy może wykorzystać wobbler do promowania nowej linii produktowej, natomiast shelfstopper z informacjami o promocji może zwiększyć sprzedaż w okresie świątecznym.

Pytanie 39

Jaką kartkę papieru w formacie można umieścić w kopercie C4 bez jej składania?

A. A4
B. A2
C. Al
D. A3
Odpowiedź A4 jest poprawna, ponieważ format A4 ma wymiary 210 mm x 297 mm, co idealnie pasuje do wnętrza koperty w formacie C4, której wymiary wynoszą 229 mm x 324 mm. W praktyce oznacza to, że kartka A4 zmieści się w kopercie bez konieczności jej składania, co jest istotne dla dokumentów, które powinny pozostać w oryginalnej formie, jak na przykład umowy czy certyfikaty. Użycie formatu A4 w kontekście C4 jest zgodne z powszechnie przyjętymi standardami w obiegu dokumentów, co zapewnia nie tylko estetykę, ale także ochronę treści przed uszkodzeniem. Warto także zauważyć, że koperty C4 są szeroko stosowane w biurach, instytucjach i podczas wysyłek pocztowych, co czyni je praktycznym wyborem w codziennej korespondencji.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.