Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 22 maja 2025 12:11
  • Data zakończenia: 22 maja 2025 12:22

Egzamin zdany!

Wynik: 20/40 punktów (50,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W procesach dystrybucji towarów, do odczytywania kodów kreskowych wykorzystuje się

A. tagi radiowe
B. aplikatory etykiet
C. czytników RFID
D. terminali przenośnych
W przypadku skanowania kodów kreskowych w procesach dystrybucji towarów, niektóre z sugerowanych rozwiązań nie są odpowiednie. Aplikatory etykiet są urządzeniami, które służą do automatycznego naklejania etykiet na produkty, jednak same z siebie nie skanują kodów kreskowych. Użycie aplikatora nie ma na celu zbierania danych o produktach, lecz jedynie ich oznakowanie, co jest działaniem poprzedzającym proces skanowania. Z kolei tagi radiowe, będące częścią technologii RFID, różnią się zasadniczo od kodów kreskowych. Tagi te nie wymagają bezpośredniego kontaktu z czytnikiem, a ich odczyt jest możliwy z większych odległości, co czyni je bardziej odpowiednimi do określonych zastosowań, takich jak śledzenie towarów w czasie rzeczywistym, a nie do tradycyjnego skanowania kodów kreskowych. Ponadto, czytniki RFID, mimo że są nowoczesnym rozwiązaniem, również nie służą do skanowania kodów kreskowych, a ich funkcjonalność polega na odczytaniu informacji z tagów radiowych. Dlatego, wybierając odpowiednią metodę skanowania w dystrybucji towarów, kluczowe jest zrozumienie różnic między tymi technologiami oraz ich specyficznych zastosowań w procesach logistycznych.

Pytanie 2

Korzystając z informacji w ramce, oblicz jaką minimalną liczbę sztuk wózków magazynowych należy przygotować, aby w czasie 2 godzin ułożyć 360 sztuk paletowych jednostek ładunkowych na regałach magazynowych. Cykl pracy wózka przy obsłudze 1 pjł obejmuje: podjęcie pjł, przewóz, odłożenie na regał, opuszczenie wideł, przejazd po kolejną pjł.

Wybrane parametry wózka magazynowego:
- czas podjęcia pił do przewozu - 0,5 min.
- czas przewozu pił ze strefy przyjęć do strefy składowania - 2 min.
- czas odłożenia pił na regał - 1,0 min.
- czas opuszczania wideł po odłożeniu pił na regał - 0,5 min.
- czas przejazdu ze strefy składowania do strefy przyjęć po kolejną
pił - 2 min.

A. 14 sztuk.
B. 10 sztuk.
C. 8 sztuk.
D. 18 sztuk.
Jak tak patrzę na błędne odpowiedzi, to widać, że wiele z nich nie bierze pod uwagę całkowitego czasu potrzebnego na obsługę palet. Odpowiedzi takie jak 10, 8 czy 14 wózków pokazują, że założono, że można ogarnąć tyle palet z mniejszą liczbą wózków w tym samym czasie. To nie działa, bo całkowity czas dla 360 palet to aż 2160 minut, a dostępne mamy tylko 120 minut. Do tego wózki muszą działać jeden po drugim, więc każdy musi robić pełny cykl dla każdej palety. Złe obliczenia mogą spowodować spore zamieszanie i problemy z czasem dostaw. Jak widzisz, określenie liczby wózków nie jest tylko formalnością, ale kluczowym elementem efektywności i utrzymania jakości w nowoczesnych magazynach.

Pytanie 3

Jaki system informatyczny jest stosowany do zarządzania przepływem zapasów w magazynach?

A. Warehouse Management System (WMS)
B. Supply Chain Management (SCM)
C. Customer Relationship Management (CRM)
D. Enterprise Resource Planning (ERP)
Warehouse Management System (WMS) to specjalistyczne oprogramowanie zaprojektowane do zarządzania operacjami w magazynach. Jego podstawową funkcją jest optymalizacja procesów związanych z przyjmowaniem, składowaniem i wydawaniem towarów. WMS pozwala na ścisłe śledzenie zapasów na każdym etapie ich obiegu, co z kolei umożliwia lepsze planowanie i kontrolowanie stanu magazynowego. Przykładowym zastosowaniem WMS jest automatyzacja procesów przyjęć towarów, gdzie system może zaplanować najlepsze miejsce składowania na podstawie analizy rozmiaru, wagi i rotacji produktów. Ponadto, dzięki zastosowaniu kodów kreskowych lub technologii RFID, WMS umożliwia szybkie i dokładne zidentyfikowanie pozycji towarów, co redukuje błędy ludzkie oraz zwiększa efektywność operacyjną. WMS jest zgodny z najlepszymi praktykami branżowymi, takimi jak LEAN oraz Six Sigma, co przyczynia się do poprawy wydajności i redukcji kosztów operacyjnych w magazynach.

Pytanie 4

W magazynie o konstrukcji półotwartej można przechowywać zapasy

A. ryb mrożonych
B. cementu w workach
C. gwoździ stolarskich
D. ziarna zbóż
Odpowiedź 'cementu w workach' jest prawidłowa, ponieważ magazyn półotwarty charakteryzuje się specyficznymi warunkami składowania, które są optymalne dla produktów budowlanych, takich jak cement. Magazyny półotwarte umożliwiają swobodny dostęp do materiałów, a jednocześnie zapewniają pewną ochronę przed warunkami atmosferycznymi, co jest kluczowe dla zachowania jakości cementu. Cement, składowany w workach, jest odporny na wilgoć, co sprawia, że jego właściwości nie ulegają pogorszeniu w takich warunkach. W praktyce, podczas budowy, dostępność materiałów budowlanych w magazynie półotwartym pozwala na szybkie zaopatrzenie w niezbędne surowce, co jest istotne w kontekście efektywności kosztowej i terminowości realizacji projektów budowlanych. Zarządzanie magazynem półotwartym dla cementu wiąże się z przestrzeganiem standardów bezpieczeństwa, takich jak oznakowanie strefy składowania oraz odpowiednie zabezpieczenie przed pożarem, co jest zgodne z normami BHP i najlepszymi praktykami branżowymi.

Pytanie 5

Osoby pracujące w magazynach, zajmujące się przeładunkiem półtusz zwierzęcych, są narażone na

A. odmrożenie
B. poparzenie chemiczne
C. poparzenie termiczne
D. zatrucie
Odpowiedzi takie jak 'zatrucie', 'poparzenie termiczne' i 'poparzenie chemiczne' wydają się być mylące w kontekście pracy w magazynach zajmujących się półtuszami zwierzęcymi. Zatrucie może występować w sytuacjach, gdy pracownicy mają kontakt z niebezpiecznymi substancjami chemicznymi, jednak w przypadku magazynowania i przeładunku półtusz głównym zagrożeniem są niskie temperatury, a nie substancje toksyczne. Poparzenia termiczne są wynikiem kontaktu z gorącymi powierzchniami lub cieczy, co w kontekście przeładunku produktów chłodzonych jest rzadkością. Wreszcie, poparzenia chemiczne mogą wystąpić w sytuacji, gdy pracownicy mają do czynienia z substancjami żrącymi lub drażniącymi, co również nie jest typowym zagrożeniem w przypadku pracy z półtuszami. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków to niewłaściwe rozumienie zagrożeń występujących w danym środowisku pracy oraz brak znajomości specyfiki wykonywanych zadań. Kluczowym elementem jest zrozumienie, że każde środowisko pracy ma swoje unikalne zagrożenia, które należy analizować w kontekście specyfiki wykonywanych działań.

Pytanie 6

Producent sprzętu kuchennego umieszcza je w kartonach, a następnie formuje w jednostki ładunkowe paletowe (pjł). Na każdej palecie roboty są rozmieszczane w 6 poziomach, a w każdym poziomie znajduje się 8 robotów. Ile pjł z robotami musi dostarczyć producent do hurtowni, która zamówiła 3 840 sztuk?

A. 48 pjł
B. 80 pjł
C. 480 pjł
D. 640 pjł
Aby obliczyć, ile paletowych jednostek ładunkowych (pjł) z robotami kuchennymi powinien dostarczyć producent, musimy najpierw określić, ile robotów mieści się na jednej palecie. Zgodnie z danymi, na każdej palecie układane są roboty w 6 warstwach, a w każdej warstwie znajduje się 8 robotów. Zatem liczba robotów na jednej palecie wynosi 6 razy 8, co daje 48 robotów na paletę. Następnie, aby określić, ile palet jest potrzebnych do zaspokojenia zamówienia hurtowni na 3 840 robotów, dzielimy całkowitą liczbę robotów przez liczbę robotów na jednej palecie: 3840 podzielone przez 48, co daje 80 palet. Dlatego poprawna odpowiedź to 80 pjł. Takie obliczenia są istotne w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw, gdzie precyzyjne planowanie i kalkulacje wpływają na efektywność operacyjną i zadowolenie klienta. W praktyce, stosując się do takich obliczeń, można zminimalizować koszty transportu oraz optymalizować procesy magazynowe.

Pytanie 7

Standardowym identyfikatorem używanym do jednoznacznej identyfikacji jednostek logistycznych jest

A. SSCC
B. GTIN
C. GLN
D. ISBN
SSCC, czyli Serial Shipping Container Code, to standardowy numer identyfikacyjny stosowany do unikalnej identyfikacji jednostek logistycznych, takich jak palety czy kontenery. Jest to 18-cyfrowy kod, który pozwala na efektywne śledzenie i zarządzanie przepływem towarów w łańcuchu dostaw. Dzięki zastosowaniu SSCC, przedsiębiorstwa mogą łatwo identyfikować jednostki ładunkowe, co znacząco usprawnia procesy logistyczne. Na przykład, w systemach RFID, SSCC jest wykorzystywane do automatycznego skanowania i identyfikacji towarów, co redukuje ryzyko błędów ludzkich oraz przyspiesza operacje magazynowe. SSCC jest zgodny z międzynarodowymi standardami GS1, co zapewnia jego powszechność i akceptację w różnych sektorach gospodarki. Praktyczne zastosowanie SSCC polega również na umożliwieniu integracji z systemami ERP i WMS, co pozwala na automatyzację procesów związanych z zarządzaniem zapasami oraz poprawia przejrzystość danych w łańcuchu dostaw.

Pytanie 8

Jaką czynność wykonuje się w obszarze kompletacji?

A. Wyładunek dostawy z pojazdów transportowych zewnętrznych
B. Gwarantowanie ochrony reklamowanej dostawy
C. Pobieranie grup towarów zgodnie z zamówieniami
D. Weryfikacja dokumentów dostawy zewnętrznej
Pobieranie grup towarowych według zamówień w strefie kompletacji jest kluczowym etapem procesów logistycznych, ponieważ bezpośrednio odnosi się do realizacji zamówień klientów. W tej strefie pracownicy magazynowi mają za zadanie zebrać odpowiednie produkty zgodnie z danymi zawartymi w zamówieniu. To zadanie wymaga nie tylko znajomości systemu magazynowego, ale również umiejętności efektywnej pracy z dokumentacją, aby zapewnić dokładność i terminowość w procesie dostawy. Efektywne pobieranie towarów wspiera optymalizację zapasów oraz redukcję czasu realizacji zamówień, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce. W praktyce, wykorzystuje się także technologie takie jak skanery kodów kreskowych oraz systemy zarządzania magazynem (WMS), które usprawniają proces pobierania, minimalizując ryzyko błędów i poprawiając efektywność operacyjną. Te praktyki są niezwykle ważne w kontekście konkurencyjności na rynku, gdzie czas i precyzja są kluczowe dla zadowolenia klienta oraz utrzymania wysokiego poziomu usług.

Pytanie 9

Dokument, który określa zalecenia dotyczące temperatury transportu konkretnego towaru spożywczego oraz wymagania termiczne, jakie powinien spełniać środek przewozu, to konwencja

A. ATP
B. AETR
C. TIR
D. ADR
Odpowiedzi TIR, ADR i AETR dotyczą różnych aspektów transportu, które nie są bezpośrednio związane z przewozem artykułów spożywczych w odpowiednich warunkach termicznych. TIR (Transport Internationaux Routiers) to system ułatwiający międzynarodowy transport drogowy, który koncentruje się na uproszczeniu formalności celnych. Nie uwzględnia on jednak specyficznych wymagań dotyczących temperatury transportu żywności. ADR (Umowa dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych) odnosi się do transportu substancji niebezpiecznych, co również nie ma zastosowania w kontekście przewozu produktów spożywczych. AETR (Umowa europejska dotycząca pracy załóg pojazdów samochodowych wykonujących międzynarodowy transport drogowy) reguluje czas pracy kierowców, ale nie odnosi się do warunków termicznych transportu żywności. Wybór tych odpowiedzi może wynikać z mylnego przekonania, że regulacje dotyczące transportu obejmują również wymagania chłodnicze, co jest nieprawidłowe. Kluczowym błędem jest zrozumienie, że wytyczne dotyczące temperatury są specyficzne dla umowy ATP, a inne regulacje transportowe skupiają się na odmiennych aspektach, takich jak bezpieczeństwo, czas pracy czy uproszczenia celne.

Pytanie 10

Producent jabłek pakuje swoje produkty w kartony z wytłoczkami przedstawione na ilustracji. W ciągu roku przedsiębiorstwo wprowadziło na rynek 1 600 t opakowań kartonowych i 25 t wytłoczek. Ile opakowań, zgodnie z przedstawionym fragmentem przepisów, przedsiębiorstwo powinno poddać recyklingowi?

Fragment ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi
Załącznik nr 1 docelowy poziom odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych
Poz.Odpady opakowaniowe powstałe z
rodzaj opakowań
Poziom w %
odzyskrecykling
1.opakowań razem6156
2.opakowań z tworzyw sztucznych23,5
3.opakowań z aluminium51
4.opakowań ze stali, w tym z blachy stalowej51
5.opakowań z papieru i tektury61
6.opakowań ze szkła61
7.opakowań z drewna16

Ilustracja do pytania
A. Opakowania z tworzyw sztucznych - 4 000 kg i opakowania z papieru i tektury - 816 000 kg
B. Opakowania z tworzyw sztucznych - 12 750 kg i opakowania z papieru i tektury - 816 000 kg
C. Opakowania z tworzyw sztucznych - 587,5 kg i opakowania z papieru i tektury - 97 600 kg
D. Opakowania z tworzyw sztucznych - 5 875 kg i opakowania z papieru i tektury - 976 000 kg
Poprawna odpowiedź wskazuje, że przedsiębiorstwo powinno poddać recyklingowi 5 875 kg opakowań z tworzyw sztucznych oraz 976 000 kg opakowań z papieru i tektury. Wynika to z przepisów zawartych w ustawie o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, które określają minimalne poziomy recyklingu dla różnych materiałów. Zgodnie z tymi regulacjami, 23,5% masy opakowań z tworzyw sztucznych oraz 61% masy opakowań z papieru i tektury powinno zostać poddane recyklingowi. Obliczenia, które prowadzą do tych wartości, bazują na danych o masach wytworzonych opakowań, co jest kluczowe w kontekście zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności ekologicznej przedsiębiorstw. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwa powinny prowadzić odpowiednie rejestry mas opakowań wytwarzanych w każdym roku oraz dążyć do spełnienia wymogów recyklingu, co przyczynia się do zmniejszenia wpływu na środowisko i wspiera gospodarkę o obiegu zamkniętym, w której odpady są minimalizowane, a materiały są ponownie wykorzystywane. Warto również zaznaczyć, że wdrożenie skutecznych procesów recyklingowych może przynieść korzyści finansowe, obniżając koszty związane z utylizacją odpadów.

Pytanie 11

Firma zajmująca się spedycją i transportem ma zrealizować zlecenie polegające na przewozie 396 palet z cegłą kratówką. Masa jednej paletowej jednostki ładunkowej wynosi 818 kg. Firma dysponuje pojazdami członowymi. Jedna naczepa może pomieścić 33 palety. Maksymalna ładowność naczepy to 27 040 kg. Ile pojazdów członowych będzie potrzebnych do wykonania usługi?

A. 14 pojazdów członowych
B. 24 pojazdów członowych
C. 6 pojazdów członowych
D. 12 pojazdów członowych
Wiemy już, że potrzeba 12 naczep do przewiezienia 396 palet cegieł. Najpierw liczymy, ile ważą te palety. Każda waży 818 kg, więc łącznie wychodzi 396 razy 818 kg, co daje nam 324,888 kg. Naczepa ma maksymalną ładowność 27,040 kg. Więc dzielimy 324,888 kg przez 27,040 kg i wychodzi nam około 12 naczep. Każda naczepa bierze 33 palety, a 12 naczep to 396 palet, czyli się zgadza. W logistyce dobrze jest nie tylko liczyć pojazdy, ale też myśleć o ich ładowności, co pomaga w planowaniu przewozu i oszczędzaniu pieniędzy. W praktyce warto też pamiętać o różnych niespodziankach, które mogą się zdarzyć, jak opóźnienia czy zmiany w trasie – to wszystko musi być brane pod uwagę.

Pytanie 12

Jakie są całkowite wydatki logistyczne firmy przy założeniu, że:
- koszty pracy oraz wykorzystania czynników produkcji wynoszą 1 000 zł
- wydatki finansowe są równe 350 zł
- straty nadzwyczajne wynoszą 210 zł?

A. 2 150 zł
B. 2 010 zł
C. 1 360 zł
D. 1 560 zł
Wybór złej odpowiedzi może wynikać z kilku typowych błędów w rozumieniu struktury kosztów logistycznych. Na przykład, odpowiedzi takie jak 2 010 zł mogą powstać na skutek błędnego dodawania, które uwzględnia dodatkowe, nieistniejące koszty lub zniekształca rzeczywistą sumę kosztów. Użytkownicy mogą mylnie sądzić, że do kosztów należy doliczyć inne wydatki, które nie zostały podane w treści pytania. Ponadto, kwoty jak 2 150 zł mogą sugerować, że ktoś zinterpretował straty nadzwyczajne jako dodatkowy koszt operacyjny, zamiast jednego z elementów całkowitych kosztów. Takie podejście jest niezgodne z normami rachunkowości, które wymagają dokładnego klasyfikowania wydatków, aby uniknąć błędów w analizie finansowej. Koszty logistyczne powinny być jasno zdefiniowane, a ich klasyfikacja powinna opierać się na rzeczywistych wydatkach poniesionych przez przedsiębiorstwo. Typowe błędy myślowe, takie jak nadmierne skomplikowanie analizy kosztów lub pominięcie istotnych kategorii, mogą prowadzić do mylnych wniosków i nieefektywnego zarządzania finansami.

Pytanie 13

Gdy w zakupionym towarze ujawnia się wada, klient ma prawo złożyć sprzedawcy reklamację w ramach rękojmi oraz zażądać na przykład odstąpienia od umowy, o ile

A. wada ma kluczowe znaczenie z perspektywy użytkowania towaru
B. transakcja nie była obciążona podatkiem od wartości dodanej
C. sprzedawca nie wydał nabywcy faktury za sprzedany towar
D. kupujący był świadomy wady towaru w momencie zakupu
W sytuacji, gdy klient chce odstąpić od umowy z powodu wady towaru, istotne jest, aby wada była istotna z punktu użytkowania towaru. Wada istotna to taka, która ma znaczący wpływ na funkcjonalność, bezpieczeństwo lub użyteczność towaru. Przykładem może być zakup pralki, która nie działa prawidłowo i nie wykonuje podstawowej funkcji prania. W takim przypadku klient jest uprawniony do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi i może domagać się odstąpienia od umowy. Zgodnie z Kodeksem cywilnym, sprzedawca ma obowiązek dostarczenia towaru wolnego od wad. Warto wiedzieć, że klient ma także prawo do żądania naprawy towaru lub wymiany na nowy, jeśli wada nie jest istotna, ale sprzedawca nie może odmówić zwrotu pieniędzy w przypadku istotnej wady. Znajomość przepisów dotyczących rękojmi oraz umiejętność ich stosowania w praktyce są kluczowe dla ochrony praw konsumenta.

Pytanie 14

Kierownik magazynu jest odpowiedzialny m.in. za

A. przyjmowanie do magazynu materiałów oraz towarów
B. ochranianie materiałów i towarów przed uszkodzeniami
C. analizowanie wyników inwentaryzacji w magazynie
D. wysyłkę materiałów oraz towarów w zależności od potrzeb
Wszystkie alternatywne odpowiedzi, choć dotyczą różnych aspektów pracy kierownika magazynu, nie są kluczowe dla jego odpowiedzialności, tak jak analizowanie wyników inwentaryzacji. Wysyłanie materiałów i towarów zgodnie z potrzebami, choć istotne, jest bardziej związane z operacyjnym zarządzaniem logistyką, a nie z odpowiedzialnością za kontrolę zapasów. Podobnie przyjmowanie materiałów i towarów do magazynu to proces, który w dużej mierze dotyczy logistyki, a nie analizy stanu magazynowego. Zabezpieczanie materiałów i towarów przed uszkodzeniem również jest ważne, jednak nie jest głównym zadaniem kierownika magazynu, a raczej funkcją związana z gospodarką magazynową. Typowe błędy myślowe w tym kontekście to przekonanie, że zarządzanie magazynem polega jedynie na operacyjnych działaniach, a nie na analizie danych i procesów. Kierownik magazynu powinien być świadomy, że analiza wyników inwentaryzacji jest fundamentem dla podejmowania decyzji strategicznych, co pozwala na optymalizację procesów i minimalizację strat. Z tego powodu, umiejętność analizy wyników inwentaryzacji powinna być priorytetowa w działalności magazynu, a nie tylko częścią codziennych obowiązków.

Pytanie 15

Ścieżkę realizacji działań produkcyjnych jako sekwencję zadań związanych z wytworzeniem gotowego produktu, według BOM, przedstawia

A. marszruta produkcyjna
B. kompozycja wyrobu
C. harmonogram produkcji
D. układ produkcji
Wybór odpowiedzi dotyczącej planu produkcji, struktury wyrobu czy struktury produkcji może prowadzić do różnych mylów odnośnie tego, jak każdy z tych elementów działa w wytwarzaniu. Plan produkcji to dokument, który pokazuje, ile i kiedy należy produkować, skupiając się na harmonogramach i przydziale zasobów. Ale to nie to samo, co szczegółowa ścieżka operacyjna dla konkretnego wyrobu, a bardziej ogólny obraz planu działania. Struktura wyrobu mówi o tym, jak są zorganizowane i jakie są hierarchie komponentów w produkcie, ale nie daje info o tym, w jakiej kolejności i gdzie odbywają się operacje produkcyjne. Z kolei struktura produkcji zajmuje się organizacją procesów wytwórczych w firmie, a nie marszrutami dla konkretnych wyrobów. Możesz się tu pogubić, myśląc, że wszystkie te elementy mają tę samą rolę w produkcji. Ważne, żeby zrozumieć, że marszruta produkcyjna to dokładna mapa operacji potrzebnych do wytworzenia produktu, a inne odpowiedzi obejmują szersze koncepcje, które nie mówią o szczegółach sekwencji i realizacji zadań.

Pytanie 16

Dostarczanie surowców bezpośrednio do miejsca produkcji, bez konieczności przechowywania zapasów, to podejście

A. Co-managed Inventory
B. Just in Time
C. Vendor Managed Inventory
D. Quick Response
Odpowiedź 'Just in Time' (JIT) odnosi się do strategii zarządzania produkcją i dostawami, która koncentruje się na minimalizacji zapasów poprzez dostarczanie materiałów dokładnie w momencie, gdy są one potrzebne w procesie produkcyjnym. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwa starają się zredukować czas i koszty związane z utrzymywaniem zapasów, co przyczynia się do zwiększenia efektywności operacyjnej. Przykładem zastosowania JIT jest branża motoryzacyjna, w której producenci, tacy jak Toyota, wdrożyli tę strategię, aby zredukować marnotrawstwo i zwiększyć elastyczność. W ramach JIT, kluczowe elementy to bliska współpraca z dostawcami, precyzyjne planowanie produkcji oraz ciągłe doskonalenie procesów. Standardy Lean Manufacturing ściśle związane z JIT podkreślają znaczenie eliminacji wszelkich form marnotrawstwa oraz ciągłego monitorowania i optymalizacji procesów, co prowadzi do wyższej jakości produktów i satysfakcji klientów.

Pytanie 17

O ergonomii wózka widłowego, nabytego do transportu elektrycznego, świadczy przede wszystkim to, że pojazd zapewnia

A. osiągnięcie kompromisu między wydajnością a niskim zużyciem energii
B. szybką i stabilną pracę w trudnych warunkach
C. łatwe wsiadanie i wysiadanie z pojazdu oraz zamkniętą, ogrzewaną kabinę
D. długotrwałe użytkowanie, pełny serwis po upływie okresu gwarancyjnego
Analiza dostępnych odpowiedzi ujawnia pewne nieporozumienia dotyczące ergonomiczności wózków widłowych. Odpowiedzi koncentrują się na cechach technicznych i wydajnościowych, które chociaż mogą być istotne dla ogólnej funkcjonalności urządzenia, nie oddają istoty ergonomii. Na przykład, długotrwałe użytkowanie i pełny serwis w okresie pogwarancyjnym są ważne z perspektywy trwałości i wsparcia technicznego, jednak nie odnoszą się bezpośrednio do komfortu operatora. Podobnie, szybka i stabilna praca w trudnych warunkach jest niewątpliwie korzystna, ale nie wpływa na to, jak wygodne jest korzystanie z wózka w dłuższej perspektywie. Co więcej, osiągnięcie równowagi między wydajnością a niskim zużyciem energii to aspekt związany z efektywnością operacyjną, lecz również nie jest kluczowym czynnikiem ergonomii. Komfort użytkownika i bezpieczeństwo powinny być priorytetem, a nie tylko aspekty techniczne. Właściwe podejście do projektowania wózków widłowych powinno koncentrować się na zaspokajaniu potrzeb operatorów, co zapewnia nie tylko lepsze doświadczenia w pracy, ale także zmniejsza ryzyko urazów i poprawia ogólną wydajność. Ignorowanie tych aspektów prowadzi do podejmowania decyzji, które mogą negatywnie wpłynąć na zdrowie i efektywność pracy operatorów.

Pytanie 18

W jakiej sieci dystrybucji producent wykonuje działalność dystrybucyjną bez zaangażowania wyspecjalizowanych zewnętrznych jednostek gospodarczych?

A. Scentralizowanej
B. Zdecentralizowanej
C. Pośredniej
D. Bezpośredniej
Odpowiedź na pytanie jest poprawna, ponieważ w sieci dystrybucji bezpośredniej producent sprzedaje swoje produkty bezpośrednio klientom końcowym, eliminując wszelkich pośredników, takich jak hurtownicy czy detaliści. W modelu tym producent ma pełną kontrolę nad procesem sprzedaży, co pozwala na lepsze dostosowanie oferty do potrzeb rynku oraz bezpośrednie zbieranie informacji zwrotnych od konsumentów. Przykłady zastosowania tego modelu obejmują sprzedaż internetową, gdzie klienci nabywają produkty bezpośrednio z platformy producenta, oraz sklepy firmowe, które umożliwiają producentowi bezpośrednie dotarcie do swoich klientów. Tego typu podejście jest zgodne z aktualnymi trendami w marketingu, które podkreślają znaczenie bezpośredniego kontaktu z konsumentem oraz zbierania danych o zachowaniach zakupowych. Właściwe zrozumienie dystrybucji bezpośredniej jest kluczowe dla skutecznej strategii marketingowej, ponieważ pozwala na minimalizację kosztów oraz zwiększenie marży zysku.

Pytanie 19

Określ właściwą sekwencję działań w procesie analizy łańcucha dostaw.

A. Analiza i prognozowanie -> planowanie sieci i łańcuchów dostaw -> przepływ produktów w łańcuchu dostaw
B. Planowanie sieci i łańcuchów dostaw -> analiza i prognozowanie -> przepływ produktów w łańcuchu dostaw
C. Analiza i prognozowanie -> przepływ produktów w łańcuchu dostaw -> planowanie sieci i łańcuchów dostaw
D. Przepływ produktów w łańcuchu dostaw -> planowanie sieci i łańcuchów dostaw -> analiza i prognozowanie
W procesie analizy sieci dostaw ważna jest kolejność kroków, która zapewnia logiczny i efektywny przebieg działań. Przykładowe koncepcje, które prowadzą do błędnych odpowiedzi, mają swoje źródło w mylnym rozumieniu roli analizy i prognozowania w kontekście planowania. Bez wcześniejszej analizy nie jesteśmy w stanie efektywnie zaplanować sieci dostaw, ponieważ brak danych o popycie i zmienności rynku uniemożliwia podejmowanie świadomych decyzji. Z kolei rozpoczynanie od planowania sieci bez solidnych podstaw analitycznych prowadzi do tworzenia nieefektywnych strategii, które nie odpowiadają rzeczywistym potrzebom rynku. Takie podejście często skutkuje marnotrawieniem zasobów i zwiększeniem kosztów operacyjnych, co jest w sprzeczności z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Dobrym przykładem są firmy, które w wyniku złego planowania doświadczają częstych braków magazynowych lub nadmiarów, co potęguje ich problemy z obsługą klienta. Niezrozumienie hierarchii procesów oraz ich wzajemnych zależności może prowadzić do nieefektywnych decyzji, które zamiast poprawiać, pogarszają sytuację operacyjną organizacji.

Pytanie 20

W grupie X analiz XYZ dostępny jest asortyment

A. wydawany w dużych ilościach
B. wydawany sporadycznie
C. wydawany okazjonalnie
D. wolno rotujący
Odpowiedź "wydawany w dużych ilościach" jest prawidłowa, ponieważ odnosi się do kategorii asortymentu, który jest regularnie dostępny i często wykorzystywany w analizach XYZ. W praktyce oznacza to, że produkty te są łatwe do zamówienia i dostępne w znacznych ilościach, co sprzyja efektywnemu zarządzaniu zapasami oraz optymalizacji procesów sprzedażowych. W kontekście standardów branżowych, zarządzanie asortymentem powinno bazować na analizach rotacji zapasów, co pozwala dostosować ofertę do realnych potrzeb rynku. Przykładem mogą być produkty FMCG (szybko rotujące dobra konsumpcyjne), które wymagają stałej dostępności i są regularnie uzupełniane w magazynach. Właściwe zrozumienie pojęcia asortymentu oraz jego klasyfikacji jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw oraz maksymalizacji zysków. Wspieranie takich praktyk jest zgodne z zasadami lean management, które promują usuwanie marnotrawstwa i zwiększanie wartości dostarczanej klientom.

Pytanie 21

W zależności od rodzaju konstrukcji, magazyny klasyfikowane są na

A. przemysłowe, dystrybucyjne i rezerwowe
B. materiałów sztukowych, materiałów sypkich, cieczy i gazów
C. otwarte, półotwarte i zamknięte
D. niezmechanizowane, zmechanizowane i zautomatyzowane
Odpowiedź, że magazyny dzielą się na otwarte, półotwarte i zamknięte, jest prawidłowa, ponieważ klasyfikacja ta odnosi się do fizycznej struktury budowli oraz ich funkcji w logistyce. Magazyny otwarte to przestrzenie, które nie mają dachu ani ścian, co umożliwia swobodny dostęp do składowanych towarów, idealne dla materiałów, które są odporne na warunki atmosferyczne. Magazyny półotwarte mają częściowo zadaszone obszary, co zapewnia częściową ochronę towarów, ale nadal umożliwia łatwy dostęp. Magazyny zamknięte natomiast są w pełni zadaszone i zabezpieczone, co zapewnia maksymalną ochronę przechowywanych produktów, szczególnie w przypadku wrażliwych towarów, takich jak chemikalia czy elektronika. Przykłady zastosowania tej klasyfikacji można dostrzec w centrach dystrybucyjnych, które często wykorzystują różne typy magazynów w zależności od charakterystyki przechowywanych produktów oraz wymagań logistycznych. Warto również zaznaczyć, że ta klasyfikacja jest zgodna z najlepszymi praktykami w branży, co zwiększa efektywność zarządzania przestrzenią magazynową.

Pytanie 22

Jakie urządzenia służą do układania paletowych jednostek ładunkowych na regałach w magazynach?

A. wózki jezdne
B. windy towarowe
C. ciągniki
D. transportery grawitacyjne
Wózki jezdne, znane również jako wózki paletowe, są kluczowymi urządzeniami wykorzystywanymi w logistyce i magazynowaniu do transportowania oraz umieszczania paletowych jednostek ładunkowych na regałach. Ich konstrukcja opiera się na mechanizmie, który umożliwia łatwe podnoszenie i przesuwanie ciężkich ładunków. Wózki jezdne występują w różnych rodzajach, w tym ręcznych i elektrycznych, co pozwala na dostosowanie ich do specyficznych potrzeb operacyjnych. Na przykład, wózki elektryczne są szczególnie przydatne w dużych magazynach, gdzie konieczne jest przemieszczanie się z dużymi ładunkami na długich dystansach. Zgodnie z normami branżowymi, wózki te powinny być regularnie serwisowane, aby zapewnić ich efektywność i bezpieczeństwo użytkowania. Dobre praktyki wskazują na konieczność przeszkolenia operatorów w zakresie prawidłowego użytkowania wózków, co minimalizuje ryzyko wypadków i uszkodzeń towarów. W praktyce, wózki jezdne są nieocenione w zwiększaniu efektywności procesów magazynowych oraz w optymalizacji przestrzeni składowej.

Pytanie 23

Proces, który obejmuje wymianę informacji, transfer środków finansowych oraz transport towarów od dostawcy do odbiorcy, nazywany jest

A. produkcji
B. spedycyjnym
C. logistycznym
D. magazynowym
Odpowiedź logistyczny jest prawidłowa, ponieważ proces logistyczny obejmuje całościowe zarządzanie przepływem informacji, środków pieniężnych oraz materiałów i produktów od dostawcy do odbiorcy. Kluczowym aspektem logistyki jest koordynacja tych elementów w celu zapewnienia efektywności i skuteczności dostaw. Na przykład, w praktyce logistycznej, zastosowanie systemów zarządzania magazynem (WMS) oraz systemów zarządzania transportem (TMS) pozwala na optymalizację procesów transportowych, redukcję kosztów oraz polepszenie jakości obsługi klienta. Logistyka jest także związana z takimi standardami jak Lean Management, który ma na celu eliminację marnotrawstwa, czy Six Sigma, który koncentruje się na poprawie jakości poprzez eliminację defektów. Przy wdrożeniu skutecznych strategii logistycznych, przedsiębiorstwa mogą znacząco zwiększyć swoją konkurencyjność oraz zadowolenie klientów.

Pytanie 24

Jedną z metod ochrony towaru przed uszkodzeniami w trakcie transportu jest blokowanie. Celem tego działania jest

A. eliminowanie wibracji towaru podczas przewozu
B. oddzielenie towarów za pomocą przekładek w jednym środku transportu
C. uniemożliwienie przemieszczenia się towaru
D. zapewnienie bezpieczeństwa przewożonego towaru przed zarysowaniami oraz osadzaniem się kurzu
Wybór odpowiedzi dotyczących ochrony przewożonego towaru przed zarysowaniem i osiadaniem kurzu może prowadzić do nieporozumień dotyczących rzeczywistych celów blokowania towarów. Choć zarysowania i osiadanie kurzu są istotnymi kwestiami, nie są to główne cele blokowania towaru. Blokowanie nie jest zaprojektowane w celu ochrony przed zewnętrznymi zanieczyszczeniami; zamiast tego jego kluczowym zadaniem jest zapewnienie, że towar nie zmienia swojego położenia podczas transportu. Eliminowanie drgań towaru również nie jest głównym celem blokowania. Drgania mogą być redukowane przez zastosowanie odpowiednich materiałów amortyzujących lub podkładek, ale sama metoda blokowania nie eliminuje tych drgań. Z kolei oddzielanie przekładkami towarów jest inną techniką stosowaną w celu ochrony różnych przedmiotów przed uszkodzeniem, ale nie jest to zasadniczo związane z blokowaniem. W rzeczywistości, nieprawidłowe zrozumienie roli blokowania i mylenie go z innymi technikami zabezpieczania towaru może prowadzić do zastosowania niewłaściwych metod, co zwiększa ryzyko uszkodzeń. Właściwe zrozumienie funkcji każdej z metod zabezpieczeń jest kluczowe dla efektywnego zarządzania transportem i logistyką.

Pytanie 25

W ramach systemu logistycznego - z uwagi na układ obiektów - pojawia się infrastruktura

A. liniowa
B. popytu
C. rezerwowa
D. lotnicza
Odpowiedź "liniowa" jest poprawna, ponieważ w kontekście infrastruktury logistycznej odnosi się do obiektów, które mają charakter ciągły i umożliwiają efektywne połączenie różnych punktów transportowych. Infrastruktura liniowa obejmuje takie elementy jak drogi, tory kolejowe czy rurociągi, które są kluczowe dla sprawnego przepływu towarów i usług. W praktyce oznacza to, że dobrze zaprojektowana infrastruktura liniowa przyczynia się do redukcji kosztów transportu oraz zwiększenia efektywności logistycznej. Przykładem zastosowania infrastruktury liniowej w logistyce jest system kolei towarowych, który pozwala na szybki i ekonomiczny transport dużych ilości ładunków. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, planowanie infrastruktury liniowej powinno uwzględniać analizy ruchu, prognozy popytu oraz aspekty ekologiczne, co wpływa na zrównoważony rozwój transportu.

Pytanie 26

Zamówienie nie obejmuje

A. warunków oraz terminu dostawy
B. warunków oraz terminu płatności
C. kwoty podatku VAT
D. ceny jednostkowej
Odpowiedź "kwoty podatku VAT" jest poprawna, ponieważ treść zamówienia powinna zawierać kluczowe informacje dotyczące transakcji, ale sama kwota podatku VAT nie jest niezbędna do określenia podstawowych warunków umowy. Zgodnie z przepisami prawa cywilnego oraz z praktykami w zakresie zamówień, dokumenty takie jak faktury czy zamówienia powinny zawierać informacje o warunkach dostawy, cenach jednostkowych oraz warunkach płatności. Przykładowo, w przypadku wystawienia faktury VAT, konieczne jest podanie kwoty netto, stawki VAT oraz kwoty brutto, co jest niezależne od samego zamówienia. W standardach ISO 9001 dotyczących zarządzania jakością, podkreśla się znaczenie jasnych i zrozumiałych dokumentów oraz odpowiednich zapisów dotyczących warunków transakcji, aby zapewnić zgodność z wymaganiami klientów oraz regulacjami prawnymi. Dlatego, choć kwota VAT jest istotna dla rozliczeń podatkowych, nie jest kluczowym elementem w treści samego zamówienia.

Pytanie 27

Oblicz czas podróży pojazdu na trasie 210 km, znając, że samochód jedzie ze średnią prędkością 70 km/h, a dodatkowy czas na różne czynności, na przykład zatrzymania na światłach, wynosi 20% czasu przejazdu.

A. 3 godziny i 48 minut
B. 3 godziny i 6 minut
C. 3 godziny
D. 3 godziny i 36 minut
Wybierając jedną z błędnych odpowiedzi, można było popełnić kilka typowych błędów w obliczeniach związanych z czasem przejazdu. Wiele osób pomija znaczenie dodatkowych czynności, takich jak postoje na światłach lub inne nieprzewidziane przerwy, co prowadzi do niepełnych obliczeń. W przypadku podania tylko czasu przejazdu wynoszącego 3 godziny, nie uwzględniono, że czas ten nie jest wystarczający, ponieważ nie bierze pod uwagę dodatkowych 20% czasu na czynności poboczne. Dlatego ważne jest, aby w obliczeniach uwzględniać wszelkie czynniki wpływające na rzeczywisty czas podróży. Użytkownicy często mylą pojęcie średniej prędkości z maksymalną prędkością, co może prowadzić do niepoprawnych wniosków, zwłaszcza na drogach, gdzie występują ograniczenia prędkości. Zrozumienie, że czas przejazdu powinien być zawsze obliczany w kontekście rzeczywistych warunków jazdy, jest kluczowe. Warto również zwrócić uwagę na to, że w logistyce najważniejsze jest nie tylko obliczenie czasu przejazdu, ale również efektywne zarządzanie czasem i przestrzenią podczas transportu, co jest istotnym elementem organizacji pracy w tym sektorze.

Pytanie 28

Firma zajmująca się logistyką planuje wprowadzenie systemu do zarządzania magazynem. Jaki to będzie system?

A. Manufacturing Resource Planning
B. Distribution Requirements Planning
C. Warehouse Management System
D. Executive Information System
DRP, czyli Distribution Requirements Planning, to system, który skupia się na planowaniu potrzeb w dystrybucji. Trochę inaczej niż WMS, bo tu chodzi bardziej o zapotrzebowanie na towar w kontekście całego łańcucha dostaw. Z kolei EIS to coś dla menedżerów – dostarcza im kluczowe informacje do podejmowania decyzji, ale nie ma nic wspólnego z codziennym zarządzaniem magazynem. MRP II z kolei zajmuje się produkcją oraz zapasami, ale też nie działa jak WMS, bo skupia się na innych aspektach. Czasami ludzie mylą te systemy i ich funkcje, co jest błędem. Każdy z nich ma swoją rolę, ale żadnen z wymienionych nie robi tego, co robi WMS, czyli nie zarządza operacjami w magazynie w taki sposób.

Pytanie 29

Analiza ABC na podstawie liczby pobrań umożliwia klasyfikację towarów na różne kategorie oraz ich odpowiednie usytuowanie. Towary grupy A, które są najczęściej pobierane, lokowane są

A. w centralnej części obszaru składowania
B. w pobliżu strefy wydań
C. najdalej od wyjścia
D. na początku obszaru kompletacji
Umiejscowienie towarów w magazynie jest kluczowym elementem zarządzania logistyką, a błędne podejście do lokalizacji towarów może prowadzić do znacznych opóźnień i wzrostu kosztów. Wybór odpowiedzi, które sugerują umieszczanie towarów klasy A najdalej wyjścia, w środkowej części strefy składowania lub na początku sfery kompletacji, może wynikać z mylnego przekonania, że dostępność do tych towarów nie jest tak istotna. Takie podejście ignoruje fundamentalną zasadę efektywności operacyjnej, której celem jest maksymalne uproszczenie procesu kompletacji zamówień. Umieszczanie najczęściej pobieranych produktów w miejscach trudnodostępnych wydłuża czas przygotowania zamówienia, co może prowadzić do frustracji nie tylko pracowników, ale również klientów. Dodatkowo, rozmieszczanie towarów w środkowej części strefy składowania jest często nieefektywne, ponieważ nie uwzględnia dynamiki pobrań i rotacji produktów. W praktyce, magazyny stosują różne metody, takie jak FIFO (pierwsze weszło, pierwsze wyszło) lub LIFO (ostatnie weszło, pierwsze wyszło), które w połączeniu z analizą ABC pomagają w optymalizacji układu magazynowego. W kontekście efektywności i zadowolenia klientów, umieszczanie towarów klasy A jak najbliżej strefy wydań jest najlepszą praktyką, na którą powinno się stawiać w procesie zarządzania magazynem.

Pytanie 30

System HRM (Human Resource Management) obejmuje między innymi

A. zarządzanie finansami oraz ich planowanie w firmie.
B. zbieranie i analizowanie danych o klientach oraz opracowywanie odpowiednich ofert.
C. działania związane z rekrutacją i selekcją pracowników do zatrudnienia w firmie.
D. prognozowanie potrzeb materiałowych oraz planowanie zdolności w produkcji.
System HRM (Human Resource Management) koncentruje się na efektywnym zarządzaniu zasobami ludzkimi w organizacji, a kluczowym elementem tego systemu są działania związane z procesem rekrutacji i selekcji kandydatów do zatrudnienia. Rekrutacja to kompleksowy proces, który obejmuje identyfikację potrzeb kadrowych, tworzenie profili stanowisk, poszukiwanie potencjalnych kandydatów, przeprowadzanie wywiadów oraz ocenianie umiejętności i dopasowania do kultury organizacyjnej. Dobre praktyki w rekrutacji, takie jak zastosowanie systemów ATS (Applicant Tracking Systems), pozwalają na efektywne gromadzenie aplikacji oraz automatyzację procesów selekcji. Przykładem wdrożenia takich systemów mogą być firmy wykorzystujące algorytmy do analizy CV, co przyspiesza proces wyboru odpowiednich kandydatów. Współczesne podejście do HRM, zgodne z najlepszymi standardami, uwzględnia również wykorzystanie danych analitycznych w celu oceny efektywności procesów rekrutacyjnych oraz optymalizacji doświadczeń kandydatów. Dzięki temu organizacje mogą nie tylko przyciągać talenty, ale także zwiększać zaangażowanie i satysfakcję pracowników, co przekłada się na ich lojalność i efektywność w pracy.

Pytanie 31

O czym informuje zamieszczony znak manipulacyjny, umieszczony na opakowaniu ładunku podczas transportu?

Ilustracja do pytania
A. Chronić przed upadkiem.
B. Góra, nie przewracać.
C. Miejsce zakładania zawiesi.
D. Produkt kruchy.
Znak "Chronić przed upadkiem" informuje użytkowników o konieczności zachowania szczególnej ostrożności w trakcie transportu oraz manipulacji z ładunkiem. Zgodnie z międzynarodowymi standardami transportowymi, takimi jak ISO 3874, konieczne jest stosowanie odpowiednich oznaczeń na opakowaniach, aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia towarów. Dobrze zaprojektowane oznaczenia pomagają w komunikacji pomiędzy osobami zajmującymi się transportem a magazynierami, co jest kluczowe w łańcuchu dostaw. Przykładem zastosowania tej wiedzy w praktyce może być obsługa delikatnych towarów, takich jak elektronika czy szkło, które mogą ulec zniszczeniu w wyniku upadku. Stosując odpowiednie oznaczenia, pracownicy są lepiej informowani o potrzebie ostrożnego obchodzenia się z ładunkiem, co przyczynia się do minimalizacji strat oraz zwiększenia efektywności operacji logistycznych.

Pytanie 32

W ciągu doby produkowanych jest 2000 odkurzaczy. Wszystkie komponenty są dostarczane z centralnego magazynu raz dziennie w liczbie 2100 sztuk (100 sztuk - zapas bezpieczeństwa). Jeżeli w trakcie dnia stwierdzono, że po złożeniu 1400 odkurzaczy 200 sztuk silników okazało się wadliwych, to pierwszą czynnością, którą należy wykonać, powinno być

A. wycofanie wysłanych partii z poprzednich dni w celu przeprowadzenia ponownej kontroli jakości
B. zamówienie z centralnego magazynu co najmniej 200 dodatkowych silników
C. analiza innych elementów w produkowanych odkurzaczach
D. wstrzymanie całkowitej produkcji dziennej do ustalenia przyczyn uszkodzenia silników
Podejmowanie decyzji na podstawie błędnych założeń co do jakości może skończyć się naprawdę źle, zarówno dla produkcji, jak i dla marki. Sprawdzenie innych części w odkurzaczach jest ważne, ale nie naprawi samego problemu z silnikami. Może się okazać, że reszta komponentów działa świetnie, ale jak silniki są do niczego, to żadna kontrola nie pomoże. Cofnięcie wysłanych przesyłek do sprawdzenia jakości z ostatnich dni też nie ma sensu, bo tylko namiesza w logistyce i podniesie koszty, a problem z aktualną produkcją zostanie. A jeśli ściągniemy dodatkowe silniki z magazynu, nie wiedząc, co jest nie tak z tymi, które już mamy, to znowu może być kłopot. W praktyce, próba szybkiej reakcji bez dokładnego zbadania sytuacji może nas zaprowadzić do tych samych błędów w przyszłości, co jest na pewno wbrew zasadom ciągłego doskonalenia. Każda niezgodność powinna być analizowana w kontekście całego systemu zarządzania jakością, żeby skutecznie unikać problemów i poprawiać standardy produkcji.

Pytanie 33

W tabeli przedstawiono koszty poszczególnych czynności logistycznych poniesione przez centrum logistyczne w I kwartale 2005 roku. Jeżeli przedsiębiorstwo na II kwartał zaplanuje wzrost wszystkich pozycji kosztów o 10%, to ich wartość całkowita wyniesie

OkresKoszty fizycznego przepływu w mln złKoszty zapasu w mln złKoszty procesów informatycznych w mln zł
I kwartał500300200

A. 1 000 mln zł
B. 1 100 mln zł
C. 220 mln zł
D. 550 mln zł
Błędne odpowiedzi często wynikają z nieprawidłowego zrozumienia podstawowych zasad dotyczących obliczania kosztów oraz ich wzrostów. Uczestnicy mogą mylić sumaryczne wartości kosztów z pojedynczymi pozycjami, co prowadzi do niewłaściwych obliczeń. Przykładowo, wybór wartości 550 mln zł może wynikać z błędnego założenia, że wzrost dotyczy jedynie części wydatków lub z błędnego zrozumienia, jak należy obliczyć procent od wartości. Odpowiedzi takie jak 1 000 mln zł czy 220 mln zł mogą się pojawić w wyniku niepełnych obliczeń lub nieuwzględnienia wszystkich kosztów, co jest kluczowe przy ich sumowaniu. Często popełnianym błędem jest także pomijanie wpływu wzrostu kosztów na całkowity budżet oraz ignorowanie praktycznych aspektów związanych z planowaniem finansowym. Podstawową zasadą jest uwzględnienie wszystkich elementów wydatków i ich wzrostów w całości, co jest kluczowe dla dokładnego zarządzania kosztami w przedsiębiorstwie. Zaleca się, aby przed podjęciem decyzji biznesowych, dokładnie analizować i weryfikować wszystkie dane finansowe.

Pytanie 34

W magazynie znajduje się 120 zgrzewek wody gazowanej, z czego 10 zgrzewek stanowi zapas ochronny.
W trakcie transportu do magazynu przybywa 4 paletowe jednostki ładunkowe, każda zawierająca 100 zgrzewek. Oblicz ilość dostępnego zapasu wody gazowanej w zgrzewkach.

A. 530 sztuk
B. 230 sztuk
C. 120 sztuk
D. 510 sztuk

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć wielkość zapasu dysponowanego wody gazowanej, należy uwzględnić aktualną ilość zgrzewek w magazynie oraz przybywające z dostawami. W magazynie znajduje się 120 zgrzewek, z czego 10 to zapas zabezpieczający, co oznacza, że faktyczna ilość dostępnych zgrzewek wynosi 110 sztuk. Następnie, dostawa 4 palet, z których każda zawiera 100 zgrzewek, przyniesie dodatkowe 400 sztuk. Łączna ilość zapasu dysponowanego będzie zatem sumą dostępnych zgrzewek i nowych dostaw: 110 + 400 = 510. Obliczenia te są zgodne z dobrymi praktykami zarządzania zapasami, które wymagają transparentnego monitorowania stanów magazynowych oraz prognozowania zapotrzebowania. Dzięki regularnej analizie stanu zapasów można optymalizować procesy logistyczne oraz minimalizować koszty związane z przechowywaniem towarów. W praktyce, takie podejście pozwala firmom lepiej reagować na zmieniające się potrzeby klientów oraz unikać nadmiaru zapasów, co jest istotne w kontekście zarządzania ryzykiem i efektywności operacyjnej.

Pytanie 35

Skrajnią ładunkową określamy kontur, w którym

A. powinna zmieścić się maksymalna długość wagonu
B. powinna zmieścić się sieć trakcyjna
C. powinna zmieścić się skrajnia budowlana
D. musi zmieścić się ładunek znajdujący się na wagonie
Odpowiedzi, które sugerują inne definicje skrajni ładunkowej, nie uwzględniają podstawowych zasad dotyczących transportu kolejowego. Stwierdzenie, że skrajnia ładunkowa odnosi się do maksymalnej długości wagonu, jest mylące, ponieważ długość wagonu nie jest bezpośrednim czynnikiem w kontekście ładunku. W rzeczywistości, długość wagonu jest regulowana odrębnymi normami, a skrajnia ładunkowa koncentruje się na wymiarach ładunku, który ma być transportowany. Z kolei odpowiedź sugerująca, że skrajnia ładunkowa powinna uwzględniać sieć trakcyjną, nie bierze pod uwagę, że sieć trakcyjna jest pojęciem związanym z dostarczaniem energii elektrycznej do pociągów, a nie z wymiarami ładunków. Odnoszenie się do skrajni budowlanej, czyli wymagań dotyczących budynków i infrastruktury, również nie jest trafne, ponieważ dotyczy to zupełnie innego obszaru regulacji. Aby prawidłowo rozumieć zagadnienia związane z transportem kolejowym, kluczowe jest skoncentrowanie się na rzeczywistych ograniczeniach związanych z przewożonym ładunkiem i jego interakcjach z otoczeniem, co stanowi punkt wyjścia do rozwiązywania problemów technicznych w tej branży.

Pytanie 36

Zapas awaryjny to zapas

A. ochraniający produkcję lub dystrybucję przed przerwami i zmianami w dostawach
B. systematycznie stosowany do produkcji lub sprzedaży
C. utrzymywany na liniach produkcyjnych
D. tworzony w celu pokrycia prognozowanego wzrostu zapotrzebowania, ilości zamówień lub wielkości produkcji konkretnego wyrobu
Zarządzanie zapasami jest złożonym procesem, który wymaga zrozumienia różnych typów zapasów oraz ich funkcji w łańcuchu dostaw. Odpowiedzi, które twierdzą, że zapas wyprzedzający jest regularnie wykorzystywany do produkcji lub sprzedaży, mylnie interpretują jego rolę. Zapas wyprzedzający nie jest przeznaczony do stałego wykorzystania, ale raczej do przewidywania przyszłych potrzeb, co wyraźnie różni go od zapasu operacyjnego, który jest wykorzystywany na co dzień. Utrzymywany na liniach produkcyjnych zapas również nie odpowiada na definicję zapasu wyprzedzającego, ponieważ jego celem jest wsparcie bieżących procesów, a nie przewidywanie zmiany popytu. Ponadto, zabezpieczający produkcję przed nieciągłością dostaw zapas odnosi się bardziej do zapasu bezpieczeństwa, który jest zaplanowany w celu ochrony przed nieprzewidywalnymi zdarzeniami. Właściwe zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zapasami. W praktyce, organizacje powinny stosować metody prognozowania oraz monitorować trendy rynkowe, aby skuteczniej dostosowywać poziom zapasów wyprzedzających. Niepoprawne zrozumienie tych koncepcji może prowadzić do nadmiernych wydatków oraz utraty konkurencyjności na rynku.

Pytanie 37

Firma złożyła zamówienie na 24 600 kg cukru w hurtowni. W momencie dostawy do magazynu przywieziono 33 paletowe jednostki ładunkowe (pjł) cukru. Cukier był zapakowany w worki o wadze 25 kg. Na każdej palecie worki z cukrem były zorganizowane w 8 warstwach, z 4 workami w każdej warstwie. W wyniku przeprowadzonej kontroli ilościowej magazynier powinien ustalić

A. nadwyżkę 72 worków cukru
B. nadwyżkę 1 600 kg cukru
C. niedobór 1 800 kg cukru
D. niedobór 64 worków cukru
Odpowiedź wskazująca na nadwyżkę 72 worków cukru jest prawidłowa, ponieważ obliczenia związane z dostawą cukru wykazują, że rzeczywista ilość dostarczonego cukru przewyższa zamówioną. Aby to dokładnie obliczyć, należy najpierw ustalić, ile cukru znajdowało się w 33 paletach. Każda paleta zawiera 8 warstw, a w każdej warstwie znajdują się 4 worki, co daje 32 worki na paletę. Zatem całkowita liczba worków w 33 paletach wynosi: 33 palety * 32 worki/paleta = 1056 worków. Każdy worek waży 25 kg, więc całkowita masa dostarczonego cukru to 1056 worków * 25 kg/work = 26 400 kg. Porównując to z zamówioną ilością 24 600 kg, otrzymujemy nadwyżkę: 26 400 kg - 24 600 kg = 1 800 kg. Przeliczając to na worki, dzielimy nadwyżkę przez wagę jednego worka: 1 800 kg / 25 kg/work = 72 worki. Takie podejście ilustruje, jak ważne jest dokładne obliczanie ilości towarów w procesach magazynowych, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zapasami w przedsiębiorstwie.

Pytanie 38

Jaki system informatyczny zajmuje się zarządzaniem przepływem informacji, produktów i usług, wspierając całkowite zarządzanie łańcuchem dostaw?

A. CRM (Customer Relationship Management)
B. DRP (Distribution Requirements Planning)
C. SCM (Supply Chain Management)
D. LRP (Logistic Resources Planning)
SCM, czyli zarządzanie łańcuchem dostaw, to coś w rodzaju systemu, który pomaga ogarnąć, jak płyną informacje, towary i usługi przez cały łańcuch dostaw. Jego głównym celem jest to, żeby wszystko działało sprawniej – chodzi o zaopatrzenie, produkcję, dystrybucję i sprzedaż. W praktyce SCM umożliwia nam monitorowanie zapasów, prognozowanie, jak będą się rozwijały zamówienia, budowanie relacji z dostawcami i analizowanie danych, co jest super ważne, by podejmować mądre decyzje. W logistyce i produkcji dzięki takim systemom jak SCM możemy znacznie lepiej synchronizować działania wszystkich osób zaangażowanych w łańcuch dostaw. Fajnie, bo to jest zgodne z najlepszymi praktykami, jak Lean Management czy Just-in-Time. Jak dobrze to wszystko działa, firmy zyskują przewagę i są w stanie szybciej reagować na zmiany w rynku, co ma wielkie znaczenie.

Pytanie 39

Ile należy zapłacić firmie transportowej TRANS za przewóz 24 palet na trasie 180 km?

Cennik firmy transportowej TRANS
Ilości palet
szt.
Cena
zł/km
1 ÷ 103,50
11 ÷ 204,20
21 ÷ 324,50

A. 756,00 zł
B. 610,00 zł
C. 810,00 zł
D. 630,00 zł
Odpowiedzi 756,00 zł, 610,00 zł oraz 630,00 zł nie są poprawne z kilku powodów, które mogą wynikać z błędnych obliczeń lub nieporozumień co do zastosowanej stawki. Często przyczyną takich pomyłek jest nieuwzględnienie odpowiedniej grupy wagowej lub objętościowej ładunku. W przypadku transportu 24 palet, obowiązuje stawka 4,50 zł za kilometr, a nie inne stawki, które mogłyby być zastosowane w przypadku mniejszej liczby palet. Warto również zwrócić uwagę, że niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z błędów w prostych operacjach matematycznych, takich jak pomyłka w mnożeniu czy dzieleniu, które są kluczowe w obliczeniach kosztów transportowych. Niewłaściwe podejście do określenia kosztu przewozu może prowadzić do znacznych różnic w wydatkach, co negatywnie wpływa na rentowność działalności. W praktyce, przedsiębiorcy powinni korzystać z aktualnych cenników oraz standardów branżowych, aby dokładnie oszacować wydatki związane z transportem, unikając przy tym błędnych wniosków, które mogą prowadzić do finansowych strat. Dokładność w obliczeniach i znajomość stawek transportowych to podstawowe umiejętności, które powinny być rozwijane w każdym przedsiębiorstwie zajmującym się logistyką.

Pytanie 40

Miesięczny koszt utrzymania magazynu o powierzchni 250 m2 wynosi 1 000 zł. Jaką wartość ma koszt jednostkowy utrzymania powierzchni magazynowej?

A. 5 zł/m2
B. 4 zł/m2
C. 2 zł/m2
D. 1 zł/m2
Nieprawidłowe odpowiedzi na to pytanie mogą wynikać z nieporozumienia dotyczącego metody obliczania kosztów jednostkowych. Na przykład, niektórzy mogą mylnie zakładać, że koszt jednostkowy to wartość, która jest stosowana do całkowitego kosztu, a nie do kosztów przypisanych na metry kwadratowe. Przykład nieprawidłowego podejścia to pomylenie kosztów stałych z kosztami zmiennymi. Koszt 1 zł/m2 mógłby sugerować, że całość kosztów utrzymania magazynu jest podzielona na metry kwadratowe w sposób, który nie uwzględnia całkowitego wydatku na utrzymanie, co prowadzi do niedoszacowania kosztów. Z kolei 2 zł/m2 i 5 zł/m2 mogą również powstać w wyniku błędnych założeń dotyczących kosztów stałych lub błędnego rozumienia powierzchni magazynowej. Należy pamiętać, że koszt jednostkowy powinien opierać się na dokładnych danych, co jest niezbędne do podejmowania świadomych decyzji w zakresie zarządzania magazynem. Kluczowym błędem w myśleniu jest pominięcie wpływu całkowitych wydatków na operacje magazynowe oraz błędne interpretowanie danych, co może prowadzić do nieefektywności w planowaniu oraz zarządzaniu. W praktyce, menedżerowie magazynów powinni mieć na uwadze, że każdy wydatek przekłada się na całkowity koszt utrzymania, co w konsekwencji wpływa na rentowność całej operacji.