Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 18 maja 2025 18:33
  • Data zakończenia: 18 maja 2025 18:59

Egzamin zdany!

Wynik: 32/40 punktów (80,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Dokumenty, które rejestrują operacje TPM w obszarze przyjęć magazynowych, to:

A. FV, Rw, Wz
B. Pz, Wz, Mm
C. Pz, Zw, Mm
D. LP, Wz, Mm
Odpowiedzi, które nie obejmują dokumentów Pz, Zw i Mm, często wynikają z niepełnego zrozumienia roli i znaczenia poszczególnych dokumentów w procesach magazynowych. W przypadku odpowiedzi, które sugerują dokumenty FV (Faktura VAT), Rw (Rozchód Wewnętrzny) czy LP (Lista Płatności), warto zauważyć, że nie są one dedykowane do rejestracji operacji TPM w strefie przyjęć. FV jest dokumentem obiegowym, który reguluje transakcje finansowe, jednak nie rejestruje bezpośrednio przyjęcia towarów. Rw, z kolei, dotyczy rozchodów magazynowych i nie ma zastosowania na etapie przyjęcia towarów. LP natomiast jest dokumentem, który jest używany do celów płatniczych, a nie do rejestracji operacji magazynowych. Typowe błędy polegają na myleniu dokumentacji związanej z finansami z dokumentacją operacyjną. Aby skutecznie zarządzać operacjami magazynowymi, istotne jest posiadanie pełnego i poprawnego zrozumienia roli każdego z dokumentów oraz ich odpowiedniego stosowania w kontekście procedur TPM. Właściwe umiejscowienie dokumentów w cyklu operacyjnym ma kluczowe znaczenie dla efektywności operacji magazynowych, co jest zgodne z dobrą praktyką w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 2

Całkowite wydatki na przechowywanie towarów w danym czasie wyniosły 8 000 zł, a wartość obrotu magazynowego obliczona na podstawie rozchodu osiągnęła 2 000 szt. Jaki jest koszt jednostkowy przechowywania towarów?

A. 4 zł
B. 6 zł
C. 8 zł
D. 2 zł
Koszt jednostkowy magazynowania towarów oblicza się poprzez podzielenie łącznych kosztów magazynowania przez wielkość obrotu magazynowego. W tym przypadku łączny koszt wynosi 8 000 zł, a obrót magazynowy to 2 000 sztuk. Obliczenie wygląda następująco: 8 000 zł / 2 000 szt. = 4 zł/szt. Koszt jednostkowy magazynowania jest kluczowym wskaźnikiem w zarządzaniu łańcuchem dostaw, ponieważ pozwala na ocenę efektywności operacyjnej. Przykładowo, firmy mogą monitorować te koszty, aby zidentyfikować obszary do poprawy, takie jak optymalizacja przestrzeni magazynowej czy redukcja zbędnych wydatków. W praktyce, efektywne zarządzanie kosztami magazynowania może prowadzić do zwiększenia rentowności oraz lepszego zarządzania kapitałem obrotowym, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce i zarządzaniu operacyjnym.

Pytanie 3

Narzędzie do planowania, które precyzyjnie określa czas realizacji, datę rozpoczęcia oraz zakończenia działań podejmowanych przez pracowników jednostki organizacyjnej, nazywa się

A. ścieżką operacji
B. harmonogramem
C. normatywem
D. zbiorem operacji
Harmonogramem nazywamy narzędzie planowania, które precyzyjnie określa czas trwania, termin rozpoczęcia i zakończenia operacji wykonywanych przez pracowników w danej komórce organizacyjnej. Harmonogramy są kluczowe w zarządzaniu projektami i operacjami, ponieważ pozwalają na efektywne rozdzielenie zasobów, eliminację konfliktów czasowych oraz monitorowanie postępu prac. W praktyce, sporządzanie harmonogramu zaczyna się od zidentyfikowania wszystkich zadań i operacji, które muszą zostać wykonane, a następnie przydzieleniu im konkretnych terminów. Przykładem zastosowania harmonogramu może być projekt budowlany, w którym harmonogram określa etapy budowy, czas trwania robót oraz terminy ich zakończenia. W branży budowlanej, stosuje się także metody takie jak Gantt Chart, które wizualnie przedstawiają różne etapy projektu, co umożliwia lepsze zarządzanie zasobami i kontrolowanie postępów. Zgodnie z najlepszymi praktykami, regularne przeglądy harmonogramu oraz jego aktualizacja są niezbędne dla utrzymania zgodności z planem i zapewnienia, że projekt zostanie ukończony w terminie.

Pytanie 4

Metoda DRP II odnosi się do procesu planowania

A. potrzeb produkcyjnych
B. środków dystrybucji
C. środków przedsiębiorstwa
D. wymagań dystrybucji
Metoda DRP II (Distribution Requirements Planning) koncentruje się na planowaniu i zarządzaniu zasobami dystrybucji w łańcuchu dostaw. Obejmuje szereg procesów, które pomagają w efektywnym zarządzaniu zapasami oraz dystrybucją produktów, co jest kluczowe dla zaspokajania potrzeb klientów. Właściwe zastosowanie DRP II pozwala na precyzyjne prognozowanie popytu, co wpływa na optymalizację zasobów oraz zmniejszenie kosztów operacyjnych. Przykładowo, firmy mogą używać narzędzi DRP II do ustalania, jakie ilości produktów powinny być dostępne w różnych lokalizacjach magazynowych, aby zminimalizować czas realizacji zamówień. W kontekście dobrych praktyk, wdrożenie DRP II wspiera również integrowanie danych z systemów ERP (Enterprise Resource Planning) oraz CRM (Customer Relationship Management), co przyczynia się do lepszej koordynacji działań w ramach łańcucha dostaw.

Pytanie 5

Który podsystem w systemie MRPI/II jest odpowiedzialny za obliczenia obciążenia poszczególnych zasobów na podstawie planu produkcji?

A. Production Activity Control - PAC
B. Resource Requirements Planning - RRP
C. Enterprise Resources Planning - ERP
D. Warehouse Management System - WMS
Warehouse Management System (WMS), Enterprise Resources Planning (ERP) oraz Production Activity Control (PAC) to różne systemy, które jednak nie mają na celu bezpośredniego obliczania obciążenia zasobów wynikających z planu produkcji na poziomie, który oferuje RRP. WMS koncentruje się na zarządzaniu zapasami w magazynach, co oznacza, że jego głównym zadaniem jest optymalizacja operacji magazynowych, takich jak przyjęcie towaru, składowanie, kompletacja i wysyłka. System ERP, choć obejmuje wiele aspektów zarządzania przedsiębiorstwem, w tym finanse, sprzedaż i HR, nie jest specjalistycznym narzędziem do analizy obciążenia zasobów w kontekście produkcji. PAC z kolei zajmuje się kontrolą działań produkcyjnych, monitorując wykonanie planów produkcyjnych i wydajność linii produkcyjnych, ale nie koncentruje się bezpośrednio na wymaganiach dotyczących zasobów. Typowym błędem myślowym jest mylenie tych systemów z RRP, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków na temat ich funkcjonalności. Zrozumienie różnic między nimi jest kluczowe dla skutecznego zarządzania zasobami w przedsiębiorstwie oraz optymalizacji procesów w łańcuchu dostaw.

Pytanie 6

Wśród 30 dostaw przedsiębiorstwa zrealizowanych 3.12.2012 roku, 5 było niewłaściwych, a 2 dostawy dotarły po terminie ustalonym w umowie. Jaki był wskaźnik niezawodności dostaw (w %)?

A. 23%
B. 83%
C. 57%
D. 76%
Wskaźnik niezawodności dostaw oblicza się, uwzględniając liczbę dostaw, które zostały zrealizowane zgodnie z umową, w stosunku do całkowitej liczby dostaw. W tym przypadku mamy 30 dostaw, z czego 5 było niekompletnych, a 2 dostawy dostarczono z opóźnieniem. Dlatego, aby obliczyć niezawodność, należy najpierw określić, ile dostaw było zrealizowanych zgodnie z umową. Z 30 dostaw, 5 nie było kompletnych, co oznacza, że pozostałe 25 dostaw było kompletnych. Następnie, musimy odjąć te 2 dostawy, które były dostarczone później niż przewidywano w umowie, co daje nam 23 dostawy dostarczone na czas i w pełni zrealizowane. Wzór na wskaźnik niezawodności dostaw to: (Liczba dostaw zrealizowanych zgodnie z umową / Całkowita liczba dostaw) * 100%. Wstawiając nasze wartości: (23/30) * 100% = 76%. Tak więc, wskaźnik niezawodności dostaw wynosi 76%, co jest uznawane za dobry wynik, wskazujący na efektywność procesów logistycznych w przedsiębiorstwie.

Pytanie 7

W tabeli zamieszczono informacje o zapasie mąki w piekarni w poszczególnych dniach tygodnia. Oblicz średni dzienny zapas dysponowany mąki w piekarni.

Stan magazynowy mąki w piekarni
PoniedziałekWtorekŚrodaCzwartekPiątekSobotaNiedziela
5 t6 t8 t2 t12 t21 t2 t

A. 3 500 kg
B. 800 kg
C. 7 000 kg
D. 8 000 kg
Obliczenie średniego dziennego zapasu mąki w piekarni jest kluczowym aspektem zarządzania zapasami. Aby to zrobić, sumujemy zapasy mąki z każdego dnia tygodnia, co w tym przypadku daje 56 ton lub 56 000 kg. Następnie dzielimy tę wartość przez liczbę dni w tygodniu, czyli 7. W wyniku tego obliczenia otrzymujemy średni dzienny zapas równy 8 ton, co odpowiada 8 000 kg. Takie podejście jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu magazynem, które podkreślają konieczność regularnego monitorowania zapasów oraz planowania na podstawie średnich wartości. Zrozumienie, jak obliczać średnie zapasy, pozwala na lepsze prognozowanie potrzeb materiałowych, co z kolei przyczynia się do efektywności operacyjnej piekarni. Oprócz tego, prowadzenie szczegółowych zestawień zapasów umożliwia łatwe identyfikowanie trendów oraz potencjalnych problemów, co jest nieocenione w kontekście optymalizacji procesów produkcyjnych.

Pytanie 8

Przeniesienie ładunku do pojazdu o mniejszej ładowności to

A. kompletacja
B. segregowanie
C. dekompletacja
D. dekonsolidacja
Dekonsolidacja to proces przenoszenia ładunku z jednego środka transportu do innego, przy czym realizowane jest to w kontekście pojazdów o mniejszym tonażu. W praktyce oznacza to, że z większego pojazdu, który może przewozić większe ładunki, przeładowuje się towar do mniejszych samochodów dostawczych, co jest szczególnie przydatne w miastach, gdzie przestrzeń do parkowania jest ograniczona. Taki proces pozwala na optymalizację kosztów transportu oraz lepsze dostosowanie się do lokalnych warunków drogowych. W branży logistycznej dekonsolidacja jest standardową praktyką, która przyczynia się do efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw. Przykładowo, firma zajmująca się dystrybucją może wykorzystać dekonsolidację, aby rozdzielić większe zamówienia na mniejsze dostawy do różnych lokalizacji, co pozwala na szybszą obsługę klientów oraz zwiększenie elastyczności w dostosowywaniu się do zmieniającego się popytu.

Pytanie 9

Która metoda określania wielkości dostaw zapewni realizację dostaw odpowiadających przewidywanemu całkowitemu zapotrzebowaniu w zaplanowanym okresie dla towarów, które charakteryzują się niskimi kosztami utrzymania zapasów oraz wysokimi kosztami realizacji dostawy?

A. Maksymalnej wielkości dostawy
B. Partia na partię
C. Stałej częstotliwości dostawy
D. Ekonomicznej wielkości dostawy
Wybór innych metod ustalania wielkości dostawy może nie do końca być optymalny i prowadzić do problemów z zarządzaniem zasobami, a w efekcie zwiększać koszty. Ekonomiczna wielkość dostawy (EOQ) skupia się na minimalizacji kosztów związanych z zamówieniami i przechowywaniem, ale działa lepiej, gdy obie te kwestie są istotne. Niestety, nie sprawdza się to w przypadku towarów o niskich kosztach przechowywania. Z kolei metoda stałej częstotliwości dostawy działa w miarę ok, ale nie bierze pod uwagę specyficznych kosztów dostaw, przez co możemy mieć za dużo lub za mało zapasów. Metoda partia na partię może być czasami skuteczna, ale niekoniecznie rozwiązuje problemy związane z niskimi kosztami utrzymania zapasów przy wysokich kosztach dostawy. Ostatecznie, niepoprawny dobór metody dostawy może skutkować nieefektywnym zarządzaniem zapasami, co przynosi straty finansowe i marnotrawstwo.

Pytanie 10

Jakim rodzajem produkcji wyróżnia się stocznia?

A. masową
B. średnioseryjną
C. jednostkową
D. wielkoseryjną
Stocznia charakteryzuje się produkcją jednostkową, ponieważ wytwarza unikalne jednostki statków lub jednostek pływających, które są dostosowane do specyficznych wymagań swoich klientów. W przeciwieństwie do produkcji masowej, która koncentruje się na wytwarzaniu dużej liczby identycznych produktów, produkcja jednostkowa w stoczni wymaga znacznie większej elastyczności i dostosowania. Przykładem takiej produkcji mogą być luksusowe jachty, które są projektowane i budowane zgodnie z indywidualnymi specyfikacjami zamawiającego. W praktyce oznacza to, że proces wytwarzania obejmuje dokładne planowanie i projektowanie, a następnie precyzyjne wykonanie przy użyciu wysokiej jakości materiałów. Stocznie muszą przestrzegać rygorystycznych standardów jakości i bezpieczeństwa, takich jak normy ISO, aby zapewnić, że każdy wyprodukowany statek spełnia wymagania dotyczące wydajności i bezpieczeństwa. Ponadto, produkcja jednostkowa wiąże się z długimi cyklami produkcyjnymi i dużymi kosztami, co wymaga od stoczni umiejętności zarządzania projektami oraz koordynacji wielu różnych dyscyplin inżynieryjnych i technologicznych.

Pytanie 11

Kierowca ciężarówki, który obsługuje cysternę, podczas wykonywania zadań transportowych dostrzegł wyciek przewożonego materiału (kwasu żrącego). O tym zdarzeniu w pierwszej kolejności powinien poinformować

A. pogotowie ratunkowe
B. jednostkę straży pożarnej
C. specjalistę ds. BHP
D. swojego bezpośredniego przełożonego
W przypadku zauważenia wycieku przewożonego ładunku, szczególnie jeśli jest to substancja niebezpieczna, jak kwas żrący, najważniejszym krokiem jest powiadomienie jednostki straży pożarnej. Straż pożarna ma odpowiednie przeszkolenie i zasoby, aby szybko i skutecznie poradzić sobie z sytuacjami awaryjnymi związanymi z substancjami chemicznymi. Ich działania obejmują nie tylko neutralizację zagrożenia, ale również zabezpieczenie miejsca zdarzenia oraz ewentualne ewakuowanie osób znajdujących się w pobliżu. Przykładem mogą być sytuacje, w których strażacy używają specjalistycznych sprzętów do usuwania substancji chemicznych z terenu incydentu, co jest kluczowe dla ochrony zdrowia publicznego i środowiska. Warto również zaznaczyć, że zgodnie z przepisami prawa oraz standardami BHP, wszelkie incydenty związane z niebezpiecznymi materiałami powinny być zgłaszane do odpowiednich służb w celu zapewnienia właściwego zarządzania kryzysem i minimalizacji ryzyka dla ludzi i otoczenia.

Pytanie 12

Na opakowaniu towaru umieszczone są logo przedsiębiorstwa, jego nazwa, waga jednostki pakowanej, symbol bezpieczeństwa oraz kod EAN. Informacje zawarte na opakowaniu mają kluczowe znaczenie dla realizacji funkcji opakowania?

A. ochronnej
B. transportowej
C. informacyjnej
D. magazynowej
Odpowiedź "informacyjnej" jest prawidłowa, ponieważ etykieta produktu pełni kluczową rolę w dostarczaniu konsumentowi istotnych informacji. Logo firmy oraz jej nazwa pozwalają na identyfikację producenta, co jest istotne dla budowania marki i zaufania konsumentów. Wielkość jednostki zapakowanej jest niezbędna do określenia ilości produktu, co wpływa na podejmowanie decyzji zakupowych. Znak bezpieczeństwa zapewnia, że produkt spełnia określone normy i standardy, co jest ważne z perspektywy ochrony zdrowia i bezpieczeństwa użytkowników. Kod kreskowy umożliwia szybką identyfikację produktu oraz jego śledzenie w systemach informatycznych, co jest istotne dla logistyki i zarządzania zapasami. W kontekście przepisów prawa, odpowiednie oznakowanie jest również wymagane przez różne regulacje, takie jak Rozporządzenie WE nr 1169/2011 dotyczące informacji o żywności. Te wszystkie elementy świadczą o informacyjnej funkcji opakowania, która jest kluczowa dla efektywnego obiegu towarów na rynku.

Pytanie 13

Jaki system informatyczny jest używany do zarządzania obiegiem zapasów w magazynach?

A. WMS
B. CRM
C. DRP
D. SCM
WMS, czyli Warehouse Management System, to system informatyczny, który ma na celu optymalizację zarządzania zapasami w magazynie. Jego głównym zadaniem jest kontrola i monitorowanie procesów związanych z przyjmowaniem, składowaniem, komplementowaniem i wydawaniem towarów. Przykładowo, WMS umożliwia śledzenie lokalizacji produktów w magazynie, co z kolei pozwala na szybkie i efektywne realizowanie zamówień. Systemy WMS są szczególnie przydatne w branżach, gdzie duża rotacja towarów wymaga ciągłej aktualizacji danych o stanach magazynowych. Dzięki zastosowaniu najlepszych praktyk, takich jak FIFO (First In, First Out) czy LIFO (Last In, First Out), WMS pomaga minimalizować straty związane z przestarzałymi zapasami. Dodatkowo, integracja WMS z systemami ERP (Enterprise Resource Planning) pozwala na lepszą synchronizację danych, co zwiększa efektywność operacyjną całego przedsiębiorstwa.

Pytanie 14

Przedstawiony znak informuje, że towar nadaje się do

Ilustracja do pytania
A. zagospodarowania.
B. recyklingu.
C. ponownej produkcji.
D. kompostowania.
Znak przedstawiony na zdjęciu jest międzynarodowym symbolem recyklingu, który informuje, że materiał, z którego wykonany jest produkt, nadaje się do przetworzenia w procesie recyklingu. W praktyce oznacza to, że taki produkt może zostać zebrany, przetworzony i ponownie użyty do produkcji nowych wyrobów. Recykling jest kluczowym elementem zrównoważonego rozwoju, który pozwala na zmniejszenie ilości odpadów, oszczędność surowców naturalnych oraz ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Dobre praktyki w zakresie recyklingu obejmują segregację odpadów w gospodarstwach domowych, jak również stosowanie produktów oznaczonych symbolem recyklingu, co ułatwia ich przetwarzanie. Przykładami produktów, które można poddać recyklingowi, są plastikowe butelki, puszki aluminiowe oraz papier. Wiele krajów na całym świecie wprowadza regulacje prawne wspierające recykling, co potwierdza znaczenie tego działania w walce ze zmianami klimatycznymi oraz dbałości o środowisko.

Pytanie 15

Obiekt magazynowy to miejsce ogrodzone, utwardzone, które nie jest osłonięte

A. półotwarta
B. otwarta
C. przepływowa
D. zamknięta
Odpowiedzi dotyczące budowli zamkniętej, przepływowej i półotwartej zazwyczaj wynikają z nieporozumienia dotyczącego definicji tych typów obiektów. Budowla zamknięta to taka, która ma stałe dachy i ściany, co uniemożliwia dostęp z zewnątrz bez otwierania wejść. W kontekście placu magazynowego, zamknięta struktura nie pozwala na swobodny dostęp towarów, co jest sprzeczne z wymaganiami dla efektywnego składowania na otwartej przestrzeni. Przepływowa budowla odnosi się do obiektów, które umożliwiają przemieszczanie towarów w sposób ciągły, co również nie znajduje zastosowania w przypadku placu magazynowego, który jest statycznym miejscem składowania. Z kolei obiekty półotwarte mają częściowo zadaszenie, co wprowadza dodatkowe ograniczenia w zakresie składowania na zewnątrz oraz może wpływać na warunki przechowywania towarów. Często błędem jest mylenie otwartych i półotwartych przestrzeni, co wynika z niezrozumienia ich funkcji i konstrukcji. Aby prawidłowo klasyfikować budowle magazynowe, istotne jest zrozumienie ich charakterystyki i funkcji w łańcuchu dostaw, co bezpośrednio wpływa na efektywność operacyjną oraz bezpieczeństwo w miejscu pracy. Niezrozumienie tych zasad może prowadzić do nieprawidłowych decyzji w zakresie projektowania i zarządzania przestrzenią magazynową.

Pytanie 16

Jak często do centrum dystrybucji przybywają dostawy towaru A w ilości 5 000 sztuk, które są układane na paletach po 25 sztuk? Oblicz, ile ładunkowych jednostek paletowych (pjł) towaru A jest dostarczanych do centrum w skali roku?

A. 400 pjł
B. 5 000 pjł
C. 4 800 pjł
D. 200 pjł
Przy analizie błędnych odpowiedzi warto zauważyć, że wiele osób może nie uwzględnić wszystkich dostaw w obliczeniach. Na przykład, odpowiedzi, które sugerują 400 pjł lub 200 pjł, mogą wynikać z mylnego rozumienia całkowitej liczby sztuk dostarczanych rocznie. Obliczenie 400 pjł mogło być efektem podzielenia niepoprawnej rocznej sumy sztuk przez ilość sztuk na paletę, co prowadzi do znacznego niedoszacowania. Z kolei odpowiedź 200 pjł mogłaby sugerować, że zakładający tę wartość przyjął zaledwie jedną dostawę na rok, co jest skrajnym niedoszacowaniem ilości towarów. Często pojawia się również błąd w interpretacji jednostek, gdzie niektórzy mogą mylić ładunki paletowe z ilością sztuk. W praktycznych zastosowaniach, takie błędy mogą prowadzić do nieefektywnego zarządzania zasobami, a tym samym do zwiększenia kosztów operacyjnych. Warto więc zawsze dokładnie analizować dane oraz potwierdzać przyjęte założenia, aby unikać takich nieporozumień i wdrażać najlepsze standardy w obszarze logistyki i zarządzania zapasami.

Pytanie 17

Dokument dotyczący przesunięcia międzymagazynowego (MM) wypełnia się w sytuacji, gdy

A. dochodzi do przemieszczenia materiałów pomiędzy własnymi magazynami
B. następuje zwrot do magazynu materiałów, które nie zostały wykorzystane w procesie produkcji
C. zostają przyjęte zakupione materiały do magazynu
D. materiały są wydawane z magazynu odbiorcy
Dokument przesunięcia międzymagazynowego (MM) to jeden z tych ważnych papierków w logistyce wewnętrznej firmy. Jak dla mnie, jest to kluczowe w zarządzaniu zapasami i poprawnej efektywności działania. Kiedy przenosimy materiały między magazynami, trzeba to dobrze udokumentować, bo wpływa to na to, co mamy w magazynie i na bilans zapasów. Wypełniając dokument MM, firma dokumentuje transfer towarów z jednego miejsca do drugiego, co pomaga w utrzymaniu przejrzystości i kontroli nad naszymi zapasami. Można to zobaczyć na przykład w sytuacji, gdy surowce przechodzą z magazynu do produkcji, żeby zrealizować bieżące potrzeby. Z tego co pamiętam, dobra praktyka w logistyce mówi, że taką dokumentację warto weryfikować i archiwizować, bo to wspiera audyty i kontrolę jakości. No i oczywiście, dokument MM ma znaczenie w integracji procesów logistycznych i zarządzania łańcuchem dostaw, co w końcu pomaga w obniżaniu kosztów i polepszaniu obsługi klienta.

Pytanie 18

Podmiotami gospodarczymi zajmującymi się świadczeniem usług logistycznych, które obejmują przyjmowanie, magazynowanie, dystrybucję oraz wydawanie towarów, jak również usługi pomocnicze, oferowane przez niezależne firmy względem nadawcy lub odbiorcy, są

A. terminale transportowe
B. centra logistyczne
C. centra zaopatrzeniowe
D. obiekty przeładunkowe
Centra logistyczne to naprawdę ważne elementy w całym łańcuchu dostaw. Tak naprawdę zajmują się różnymi rzeczami, jak przyjmowanie towarów, ich magazynowanie czy wydawanie do sklepów. Na przykład, wyobraź sobie centrum logistyczne, które działa z producentem i sklepami, organizując transport towarów oraz ich przechowywanie. Często wykorzystują nowinki techniczne, jak systemy zarządzania magazynem, co pomaga im lepiej zarządzać procesami. Co więcej, dobrze jest, gdy integrują swoje usługi z zarządzaniem łańcuchem dostaw, bo to pozwala na lepszą koordynację i obniżenie kosztów. Dzięki temu centra logistyczne mają naprawdę dużą rolę w poprawie efektywności i konkurencyjności firm.

Pytanie 19

Rysunek przedstawia

Ilustracja do pytania
A. harmonogram obciążenia zasobów.
B. ścieżkę realizacji operacji.
C. plan kalendarzowy.
D. harmonogram zaopatrzenia.
Rysunek przedstawia ścieżkę realizacji operacji, co można zaobserwować na podstawie diagramu przepływu, który ilustruje kolejność działań oraz ich interakcje. Tego typu diagramy są fundamentalnym narzędziem w inżynierii procesowej oraz zarządzaniu projektami, pozwalają na wizualizację procesów, co ułatwia identyfikację potencjalnych problemów i wąskich gardeł. Przykładem zastosowania takiej ścieżki jest planowanie produkcji, gdzie każdy etap procesu jest precyzyjnie zdefiniowany, co pozwala na optymalizację zasobów i czasu. W praktyce, diagramy takie są zgodne z metodykami takimi jak BPMN (Business Process Model and Notation) czy UML (Unified Modeling Language), które dostarczają standardów do modelowania procesów biznesowych. Zrozumienie tego, jak ścieżka realizacji operacji wpływa na efektywność działania organizacji, jest kluczowe w kontekście ciągłego doskonalenia procesów oraz zwiększania ich wydajności.

Pytanie 20

Jak obliczyć procent wykorzystania powierzchni składowej magazynu, który jest przystosowany do przechowywania 20 000 paletowych jednostek ładunkowych (pjł), gdy średnia liczba składowanych pjł wynosi 15 000?

A. 43%
B. 133%
C. 75%
D. 57%
Obliczenie procentu wykorzystania powierzchni składowej magazynu polega na zastosowaniu prostego wzoru: (liczba składowanych jednostek ładunkowych / maksymalna liczba jednostek ładunkowych) * 100%. W naszym przypadku, mamy 15 000 paletowych jednostek ładunkowych składowanych w magazynie przystosowanym do 20 000 pjł. Zatem obliczenie wygląda następująco: (15 000 / 20 000) * 100% = 75%. Zrozumienie tego wskaźnika jest kluczowe dla efektywnego zarządzania przestrzenią w magazynie. Procent wykorzystania powierzchni składowej pozwala na ocenę, jak efektywnie jest wykorzystywana przestrzeń magazynowa. Umożliwia również podejmowanie decyzji o ewentualnych inwestycjach w zwiększenie pojemności lub optymalizacji procesów składowania. W praktyce, wiedza ta jest wykorzystywana do planowania logistyki, inwestycji w nowe urządzenia składowe oraz oceny jego wydajności na tle konkurencji. Utrzymanie optymalnego wykorzystania powierzchni magazynowej jest niezbędne dla redukcji kosztów operacyjnych oraz zwiększenia efektywności całego łańcucha dostaw.

Pytanie 21

Obowiązki pracownika wynikające z regulaminu pracy, za które ponosi on odpowiedzialność, określamy mianem odpowiedzialności

A. porządkowej
B. materialnej
C. szczególnej
D. wspólnej
Odpowiedzialność materialna odnosi się do sytuacji, w których pracownik ponosi konsekwencje finansowe za straty lub szkody, które wyrządził w mieniu pracodawcy. Koncentruje się głównie na aspektach związanych z mieniem i odpowiedzialnością finansową, a nie na przestrzeganiu regulaminu pracy. W praktyce oznacza to, że pracownik, który na przykład uszkodził sprzęt firmowy, może być zobowiązany do pokrycia kosztów naprawy lub wymiany tego sprzętu. Nie jest to jednak odpowiedzialność związana z naruszeniem zasad organizacyjnych czy porządkowych, a bardziej z materialnym wymiarem odpowiedzialności. Odpowiedzialność wspólna z kolei dotyczy sytuacji, w których kilku pracowników może być pociągniętych do odpowiedzialności za dany czyn, co nie ma zastosowania w kontekście indywidualnych naruszeń regulaminu pracy. Odpowiedzialność szczególna oznacza natomiast, że w określonych sytuacjach, jak np. w przypadku pracowników zajmujących szczególne stanowiska, istnieją dodatkowe zasady i przepisy dotyczące odpowiedzialności. Zrozumienie tych kategorii odpowiedzialności jest kluczowe dla pracowników i pracodawców, aby mogli właściwie zarządzać relacjami w miejscu pracy oraz stosować odpowiednie procedury w przypadku naruszeń, a nie mylić ich z odpowiedzialnością porządkową.

Pytanie 22

Wybierz najtańszego przewoźnika do przewozu 30 paletowych jednostek ładunkowych (pjł) o masie 500 kg/pjł na odległość 200 km, korzystając z danych zawartych w tabeli.

Przewoźnik APrzewoźnik BPrzewoźnik CPrzewoźnik D
Maksymalna
liczba pjł
w pojeździe
[szt.]
Cena
[zł/km]
Masa
przesyłki
[t]
Cena
[zł]
Odległość
przewozu
[km]
Cena
[zł]
Liczba pjł
[szt.]
Cena
[zł]
153,60do 7,00400,00do 50700,001 – 9600,00
173,80od 7,01 do 16,00900,0050 – 1001 000,0010 – 20900,00
324,60od 16,01 do 32,001 100,00ponad 1001 100,0021 – 301 200,00

A. B.
B. D.
C. A.
D. C.
Wybór przewoźnika B jako najtańszej opcji do przewozu 30 paletowych jednostek ładunkowych o masie 500 kg każda na odległość 200 km jest zgodny z zasadami efektywności kosztowej w transporcie. Przewoźnik B zaoferował cenę 900 zł, co jasno pokazuje, że jego stawki są konkurencyjne w porównaniu do innych dostępnych opcji. W branży transportowej kluczowe jest uwzględnianie zarówno kosztu, jak i zdolności przewoźnika do realizacji zlecenia zgodnie z wymaganiami, takimi jak masa i liczba przewożonych jednostek. W praktyce, wybór przewoźnika powinien również opierać się na analizie czasu dostawy oraz jakości usług, jednak w tym przypadku koszt zdecydowanie przemawia na korzyść przewoźnika B. Dobrą praktyką jest porównywanie ofert kilku przewoźników, co pozwala na optymalizację kosztów transportowych i lepsze planowanie logistyki. Zrozumienie mechanizmów rynkowych i umiejętność analizy ofert są kluczowe dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej w branży.

Pytanie 23

Wskaż właściwą sekwencję działań w analizie sieci dostaw.

A. Planowanie sieci i łańcuchów dostaw —> analiza i prognozowanie —> przepływ produktów w sieci dostaw
B. Analiza i prognozowanie —> przepływ produktów w sieci dostaw —> planowanie sieci i łańcuchów dostaw
C. Analiza i prognozowanie —> planowanie sieci i łańcuchów dostaw —> przepływ produktów w sieci dostaw
D. Przepływ produktów w sieci dostaw —> planowanie sieci i łańcuchów dostaw —> analiza i prognozowanie
Analiza i przewidywanie to naprawdę ważne kroki w badaniu sieci dostaw. To one dają nam dobre informacje o tym, co dzieje się na rynku i jakie są potrzeby klientów. Jeśli zrobimy solidną analizę, to możemy zauważyć różne problemy albo szanse, co ułatwi nam zaplanowanie całej sieci dostaw. Na przykład, patrząc na dane ze sprzedaży, można dostrzec, że w pewnych miesiącach popyt rośnie, co sugeruje, że warto zwiększyć zapasy w wybranych miejscach. Potem, w fazie planowania, na podstawie tego, co wyjdzie z analizy, podejmujemy decyzje dotyczące tego, jak zorganizować sieć, gdzie postawić magazyny i jak ustawić trasy transportowe. Firmy takie jak Amazon świetnie to robią, co pozwala im lepiej zarządzać swoimi łańcuchami dostaw, szybciej realizować zamówienia i obniżać koszty. Na koniec, kluczowe jest monitorowanie przepływu produktów, żeby móc na bieżąco dostosowywać nasze strategie i eliminować problemy w logistyce. Trzymanie się tej kolejności sprzyja efektywności operacyjnej i zadowoleniu klientów, co jest super ważne w tej branży.

Pytanie 24

Jakie urządzenie nie wchodzi w skład transportu technologicznego?

A. Przenośnik
B. Dźwignica
C. Kontener ładunkowy
D. Ładowarka
Kontener ładunkowy nie jest urządzeniem transportu technologicznego, ponieważ jego główną funkcją jest przechowywanie i zabezpieczanie ładunków, a nie ich przemieszczanie. Kontenery są wykorzystywane w transporcie morskim, drogowym i kolejowym, gdzie pełnią rolę pojemników, które ułatwiają załadunek i rozładunek towarów. W praktyce, kontenery są standardowymi jednostkami ładunkowymi, które zapewniają ochronę przewożonych produktów przed uszkodzeniem oraz wpływem warunków atmosferycznych. Warto zaznaczyć, że kontenery są projektowane zgodnie z międzynarodowymi standardami, takimi jak ISO 668, które definiują wymiary oraz specyfikacje techniczne kontenerów transportowych. W odróżnieniu od urządzeń transportu technologicznego, takich jak dźwignice, ładowarki czy przenośniki, które są aktywnie wykorzystywane do przemieszczania materiałów i ładunków w obrębie zakładów produkcyjnych czy magazynów, kontenery stanowią pasywne elementy transportowe. Ich zastosowanie w łańcuchu dostaw przyczynia się do zwiększenia efektywności logistyki oraz redukcji kosztów operacyjnych.

Pytanie 25

Przez miesiąc firma produkuje oraz zbywa 1 000 sztuk produktów. Jeśli koszty zmienne wynoszą 1 zł/sztukę, a koszty stałe to 200 zł, to łączne koszty będą wynosiły

A. 1 600 zł
B. 1 200 zł
C. 1 000 zł
D. 1 400 zł
Koszty całkowite przedsiębiorstwa obliczamy poprzez sumowanie kosztów zmiennych i stałych. W tym przypadku, koszty zmienne wynoszą 1 zł za sztukę, a ponieważ przedsiębiorstwo produkuje 1000 sztuk, całkowite koszty zmienne wynoszą 1 zł/szt. * 1000 szt. = 1000 zł. Koszty stałe wynoszą 200 zł. Aby obliczyć koszty całkowite, łączymy koszty zmienne z kosztami stałymi: 1000 zł (koszty zmienne) + 200 zł (koszty stałe) = 1200 zł. W praktyce, takie obliczenia są kluczowe dla efektywnego zarządzania finansami przedsiębiorstwa. Pozwalają one na analizowanie rentowności i planowanie przyszłych działań. Zrozumienie, jak koszty całkowite wpływają na wynik finansowy, jest fundamentalne dla podejmowania decyzji dotyczących cen, produkcji czy inwestycji. Warto również zauważyć, że znajomość struktury kosztów może pomóc w identyfikacji obszarów, w których można wprowadzić oszczędności lub optymalizacje.

Pytanie 26

Jakie cechy wyróżniają rytmiczną organizację procesu produkcji?

A. zmiennym kierunkiem ruchu przedmiotów pracy pomiędzy stanowiskami
B. zmienną sekwencją operacji technologicznych
C. rozmieszczeniem stanowisk pracy w zależności od operacji technologicznych
D. niską częstotliwością powtarzalnych działań na poszczególnych stanowiskach
Rytmiczna organizacja procesu produkcji, polegająca na rozmieszczeniu stanowisk roboczych zgodnie z operacjami technologicznymi, jest kluczowa w zapewnieniu efektywności i płynności w procesie produkcyjnym. Poprawna organizacja stanowisk roboczych pozwala na minimalizację przestojów, zwiększenie wydajności oraz ograniczenie zbędnych ruchów pracowników. Na przykład, w zakładach montażowych, gdzie produkcja odbywa się w określonym cyklu, odpowiednie rozmieszczenie maszyn i narzędzi może przyczynić się do znacznego skrócenia czasu cyklu produkcyjnego. Dobre praktyki w tym zakresie sugerują tworzenie layoutów opartych na analizie przepływów materiałów i informacji, co jest zgodne z zasadami Lean Manufacturing. W ten sposób organizacja pracy staje się bardziej elastyczna i dostosowana do zmieniających się potrzeb rynkowych, co jest istotne w dzisiejszym dynamicznym środowisku produkcyjnym.

Pytanie 27

Koncepcja, w ramach której towary dostarczone do terminala, niemal bez składowania, są natychmiast sortowane, dzielone na mniejsze partie, a po połączeniu z innymi towarami są przekazywane do różnych odbiorców, nazywana jest

A. Lean Management
B. Flow Logistics
C. Business Logistics
D. Purchasing
Wybór Lean Management, Purchasing lub Business Logistics wskazuje na niepełne zrozumienie zakresu logistyki. Lean Management koncentruje się na eliminacji marnotrawstwa i optymalizacji procesów, co jest ważnym aspektem zarządzania operacjami, ale nie odnosi się bezpośrednio do samego procesu logistycznego, jakim jest sortowanie i dystrybucja towarów. Podobnie, Purchasing skupia się na nabywaniu materiałów i produktów, co jest jednym z elementów zarządzania łańcuchem dostaw, jednak ignoruje dynamikę i przepływ produktów w terminalach. Natomiast Business Logistics obejmuje szerszy kontekst zarządzania transportem, magazynowaniem i dystrybucją, ale nie uwzględnia specyfiki natychmiastowego sortowania i łączenia towarów, które są kluczowe dla Flow Logistics. Typowe błędy myślowe prowadzące do tych niepoprawnych odpowiedzi obejmują mylenie pojęć zarządzania procesami z efektywnością operacyjną oraz ograniczoną perspektywę na dynamikę łańcucha dostaw. Rzeczywistość logistyczna wymaga zrozumienia, że różne podejścia mają swoje specyficzne zastosowania i nie można ich traktować zamiennie bez uwzględnienia ich kontekstu operacyjnego.

Pytanie 28

Wydatki związane z przechowywaniem oraz koszty związane z obsługą zapasów w magazynie klasyfikowane są jako koszty

A. stałe.
B. zmienne.
C. całkowite.
D. jednostkowe.
Koszty składowania i manipulacji zapasów w magazynie często mylnie klasyfikowane są jako koszty całkowite lub stałe. Koszty całkowite obejmują zarówno koszty stałe, jak i zmienne, co oznacza, że nie dostarczają właściwego obrazu, gdyż nie odzwierciedlają jednej z najważniejszych charakterystyk tych kosztów – ich zmienności w zależności od poziomu działalności. Koszty stałe, takie jak leasing budynku czy amortyzacja sprzętu, nie zmieniają się z poziomem produkcji i są niezależne od ilości zapasów. W przeciwieństwie do tego, koszty składowania, które mogą obejmować opłaty za usługi magazynowe, koszty transportu wewnętrznego oraz wynagrodzenia pracowników, są ściśle związane z ilością zapasów. W związku z tym, klasyfikowanie tych kosztów jako stałe, prowadzi do zniekształcenia analizy finansowej oraz błędnych decyzji strategicznych. Zrozumienie różnicy pomiędzy kosztami stałymi a zmiennymi jest kluczowe dla skutecznego zarządzania finansami przedsiębiorstwa oraz podejmowania trafnych decyzji dotyczących zapasów. Dobre praktyki w zarządzaniu magazynem opierają się na skrupulatnym monitorowaniu i analizowaniu kosztów zmiennych, co pozwala na ich efektywne zarządzanie i optymalizację.

Pytanie 29

Regulacje IATA/DGR dotyczące przewozu ładunków niebezpiecznych odnoszą się do

A. przewozu lotniczego
B. przewozu morskiego
C. przewozu drogowego
D. transportu śródlądowego
Odpowiedź dotycząca transportu lotniczego jest poprawna, ponieważ regulacje IATA (Międzynarodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego) oraz DGR (Dangerous Goods Regulations) są ściśle powiązane z przewozem ładunków niebezpiecznych drogą powietrzną. Te regulacje określają szczegółowe wymagania dotyczące oznakowania, pakowania i dokumentacji towarzyszącej ładunkom niebezpiecznym, które muszą być przestrzegane przez wszystkie linie lotnicze i operatorów. Przykładem zastosowania tych regulacji może być transport substancji chemicznych, takich jak materiały wybuchowe czy toksyczne, gdzie niewłaściwe pakowanie mogłoby prowadzić do wypadków podczas lotu. IATA dostarcza standardy, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno dla personelu, jak i dla pasażerów. Ponadto, każde lotnisko oraz przewoźnik lotniczy musi posiadać odpowiednie systemy i procedury, aby skutecznie zidentyfikować i obsługiwać ładunki niebezpieczne, co jest kluczowe dla minimalizacji ryzyka. W związku z tym, znajomość regulacji IATA/DGR jest niezbędna dla każdego, kto zajmuje się transportem lotniczym.

Pytanie 30

Identyfikatory GS1 pozwalają na odróżnianie produktów, miejsc oraz innych obiektów występujących

A. wyłącznie w magazynie konkretnej firmy
B. w globalnym łańcuchu dostaw
C. w łańcuchu dostaw tylko na obszarze Unii Europejskiej
D. jedynie w oddziałach danego przedsiębiorstwa
Identyfikator GS1 to system kodowania, który umożliwia unikalne rozróżnianie towarów, lokalizacji oraz innych obiektów w globalnym łańcuchu dostaw. Poprawna odpowiedź wskazuje, że identyfikatory GS1 funkcjonują na całym świecie, co oznacza, że są uznawane w różnych krajach i branżach. Przykładem zastosowania tych standardów jest kod EAN-13, który jest powszechnie używany w handlu detalicznym do identyfikacji produktów. Dzięki GS1, producenci i dystrybutorzy mogą efektywnie zarządzać swoimi zapasami, a także umożliwiać lepszą wymianę informacji w międzynarodowych transakcjach handlowych. Identyfikatory te są częścią standardów GS1, które zapewniają spójność i przejrzystość w identyfikacji produktów, co jest kluczowe dla wszelkich operacji logistycznych, od produkcji, przez dystrybucję, aż po detal. Warto zaznaczyć, że standardy te są również wykorzystywane w technologiach takich jak RFID, co dodatkowo zwiększa ich funkcjonalność w nowoczesnym zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 31

Jednym ze sposobów zabezpieczania towaru przed uszkodzeniami jest blokowanie. Jego celem jest

A. eliminacja drgań towaru w trakcie transportu
B. ochrona transportowanego towaru przed zarysowaniami i gromadzeniem się kurzu
C. zapewnienie, że towar nie będzie się przesuwał
D. oddzielanie towarów przewożonych jednym środkiem transportu za pomocą przekładek
Blokowanie towaru w logistyce to naprawdę ważna sprawa. Dzięki temu ładunek nie przesuwa się w trakcie transportu, co jest kluczowe, żeby wszystko dotarło w całości. Twoja odpowiedź 'uniemożliwienie przesunięcia się towaru' jest jak najbardziej na miejscu. Na przykład, podczas transportu palet, używa się różnych rzeczy – pasów, folii stretch, czy siatek – które pomagają utrzymać towar w jednym miejscu. To wszystko zmniejsza ryzyko, że coś się uszkodzi. Co więcej, normy ISO 9001 również podkreślają, jak ważne jest odpowiednie zabezpieczenie ładunku. W branży transportowej mówią, że dobre blokowanie nie tylko chroni towary, ale też zwiększa bezpieczeństwo na drogach, bo zmniejsza ryzyko wypadków związanych z przesunięciem ładunku. Właściwe zarządzanie tym wszystkim to klucz do jakości usług logistycznych i satysfakcji klientów.

Pytanie 32

Złożone operacje logistyczne wymagają przeprowadzenia analizy strategicznej dotyczącej transportu. Na podstawie uzyskanych danych podejmowane są decyzje?

A. make or buy
B. publicity
C. just in time
D. public relations
Odpowiedź 'make or buy' to taka ważna decyzja w logistyce, która mówi o tym, czy lepiej produkować coś samodzielnie, czy kupić to z zewnątrz. To naprawdę kluczowa sprawa, bo ma wpływ na koszty, jakość i czas dostaw. Weźmy na przykład producenta elektroniki, który staje przed wyborem – robić komponenty samemu, co wiąże się z wydatkami na technologię i ludzi, czy może lepiej zlecić to innym firmom, co może obniżyć koszty, ale niesie ryzyko z jakością i terminami. Firmy często robią analizy SWOT i sprawdzają koszty, żeby podejmować dobre decyzje. Warto też, żeby regularnie przeglądały swoje strategie 'make or buy', bo warunki rynkowe i technologia ciągle się zmieniają, a to ważne, żeby być na bieżąco w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 33

Koszty dotyczące utrzymania zapasów to

– koszt energii elektrycznej działu zaopatrzenia,

– wynagrodzenie kierowcy,

– amortyzacja samochodu ciężarowego.

– koszt ubytków naturalnych,

– amortyzacja magazynu,

– wynagrodzenie magazyniera.

A.B.

– dzierżawa wyposażenia magazynowego

– wydatki na odczynniki do badania jakości

dostarczonych zapasów.

– opłata za wynajęcie dodatkowego magazynu przy

krótkotrwałym nadmiarze zapasu,

– opłata za przetrzymywanie kontenera.

C.D.

A. A.
B. B.
C. D.
D. C.
Odpowiedź B jest poprawna, ponieważ koszty utrzymania zapasów rzeczywiście obejmują szereg wydatków związanych z magazynowaniem towarów. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwa muszą brać pod uwagę koszty takie jak amortyzacja magazynu, co jest związane z utratą wartości nieruchomości w czasie, oraz wynagrodzenia dla pracowników zajmujących się zarządzaniem zapasami. Dodatkowo, koszty związane z ubytkami naturalnymi, które mogą występować w trakcie przechowywania towarów, są nieodłączną częścią procesu zarządzania zapasami. W kontekście standardów branżowych, na przykład wdrażania systemów ERP, kluczowe jest zrozumienie, że efektywne zarządzanie zapasami może prowadzić do znacznych oszczędności oraz zwiększenia efektywności operacyjnej. Przykładem praktycznym jest zastosowanie różnych metod zarządzania zapasami, takich jak Just-In-Time (JIT), które zmniejszają koszty związane z magazynowaniem, eliminując nadmiar zapasów.

Pytanie 34

W systemie kontroli ciągłej monitorowanie poziomu zapasów oraz podejmowanie odpowiednich decyzji odbywa się

A. w ustalonych interwałach obserwacji
B. co miesiąc
C. na bieżąco
D. w regularnych odstępach czasowych
Odpowiedź 'na bieżąco' jest poprawna, ponieważ w systemie kontroli ciągłej kluczowym elementem jest nieprzerwane monitorowanie stanu zapasów, co pozwala na szybką reakcję na zmieniające się warunki rynkowe oraz potrzeby klientów. Przykładem zastosowania tego podejścia może być wykorzystanie technologii RFID, która umożliwia automatyczne śledzenie i aktualizowanie stanów magazynowych w czasie rzeczywistym. W praktyce, firmy stosujące kontrolę ciągłą, jak np. Amazon, są w stanie błyskawicznie dostosowywać swoje zapasy na podstawie analiz danych sprzedażowych, co optymalizuje koszty operacyjne i zwiększa efektywność zarządzania łańcuchem dostaw. Dobrą praktyką jest także wdrożenie systemów ERP, które integrują różne funkcje przedsiębiorstwa, umożliwiając centralne zarządzanie informacjami o zapasach, co skutkuje lepszym podejmowaniem decyzji o zaopatrzeniu. Monitorowanie na bieżąco jest zgodne z zasadami Lean Management, które kładą nacisk na eliminację marnotrawstwa, w tym nadmiarowych zapasów, co prowadzi do zwiększenia wartości dla klienta oraz efektywności operacyjnej.

Pytanie 35

Firma złożyła zamówienie na 24 600 kg cukru w hurtowni. W momencie dostawy do magazynu przywieziono 33 paletowe jednostki ładunkowe (pjł) cukru. Cukier był zapakowany w worki o wadze 25 kg. Na każdej palecie worki z cukrem były zorganizowane w 8 warstwach, z 4 workami w każdej warstwie. W wyniku przeprowadzonej kontroli ilościowej magazynier powinien ustalić

A. niedobór 1 800 kg cukru
B. nadwyżkę 1 600 kg cukru
C. niedobór 64 worków cukru
D. nadwyżkę 72 worków cukru
Odpowiedź wskazująca na nadwyżkę 72 worków cukru jest prawidłowa, ponieważ obliczenia związane z dostawą cukru wykazują, że rzeczywista ilość dostarczonego cukru przewyższa zamówioną. Aby to dokładnie obliczyć, należy najpierw ustalić, ile cukru znajdowało się w 33 paletach. Każda paleta zawiera 8 warstw, a w każdej warstwie znajdują się 4 worki, co daje 32 worki na paletę. Zatem całkowita liczba worków w 33 paletach wynosi: 33 palety * 32 worki/paleta = 1056 worków. Każdy worek waży 25 kg, więc całkowita masa dostarczonego cukru to 1056 worków * 25 kg/work = 26 400 kg. Porównując to z zamówioną ilością 24 600 kg, otrzymujemy nadwyżkę: 26 400 kg - 24 600 kg = 1 800 kg. Przeliczając to na worki, dzielimy nadwyżkę przez wagę jednego worka: 1 800 kg / 25 kg/work = 72 worki. Takie podejście ilustruje, jak ważne jest dokładne obliczanie ilości towarów w procesach magazynowych, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania zapasami w przedsiębiorstwie.

Pytanie 36

Towar jest pakowany w opakowania zbiorcze zawierające 25 sztuk, a następnie tworzone są jednostki ładunkowe paletowe (pjł) składające się z 24 opakowań zbiorczych/pjł. Jaki strumień dostaw w pjł jest realizowany miesięcznie, jeśli do centrum dystrybucji dociera 40 800 sztuk towaru?

A. 68 pjł
B. 816 pjł
C. 1 700 pjł
D. 1 632 pjł
Aby obliczyć miesięczny strumień dostaw w paletowych jednostkach ładunkowych (pjł), należy najpierw ustalić liczbę sztuk towaru w jednym opakowaniu zbiorczym oraz w jednej paletowej jednostce. Towar jest pakowany w opakowania zbiorcze po 25 sztuk. Miesięcznie do centrum dystrybucji wpływa 40 800 sztuk towaru. W pierwszej kolejności, obliczamy liczbę opakowań zbiorczych, dzieląc całkowitą liczbę sztuk przez liczbę sztuk w jednym opakowaniu: 40 800 / 25 = 1 632 opakowania zbiorcze. Następnie musimy obliczyć, ile paletowych jednostek ładunkowych to stanowi. Każda paletowa jednostka ładunkowa składa się z 24 opakowań zbiorczych, więc dzielimy liczbę opakowań zbiorczych przez 24: 1 632 / 24 = 68 pjł. To podejście odzwierciedla standardy logistyczne, w których efektywne zarządzanie przestrzenią magazynową i transportową jest kluczowe dla optymalizacji kosztów i czasu dostaw. Wiedza na temat pakowania oraz transportu towarów w jednostkach zbiorczych pozwala na lepsze planowanie operacji logistycznych, a tym samym zwiększa efektywność całego procesu dystrybucji.

Pytanie 37

Pojazd dostarczający 84 skrzyniopalety jabłek został podstawiony do rozładunku o godzinie 10:50. Wózek widłowy może zabrać 2 skrzyniopalety jednocześnie. Czas trwania jednego cyklu pracy wózka wynosi 3 minuty, przeprowadzenie kontroli jakościowej oraz ilościowej całej dostawy zajmuje 20 minut, a sporządzenie dokumentów przyjęcia dostawy trwa 15 minut. O której godzinie zakończy się przyjęcie jabłek do magazynu?

A. O godzinie 12:09
B. O godzinie 13:37
C. O godzinie 13:31
D. O godzinie 12:11
Aby obliczyć czas zakończenia procesu przyjęcia dostawy jabłek, należy uwzględnić kilka kluczowych etapów. Po pierwsze, rozładunek 84 skrzyniopalet zajmie 42 cykle, gdyż wózek widłowy przyjmuje 2 skrzyniopalety jednocześnie (84/2 = 42). Czas każdego cyklu wynosi 3 minuty, co oznacza, że całkowity czas potrzebny na rozładunek wynosi 126 minut (42 cykle * 3 minuty). Następnie dodajemy czas na kontrolę ilościowo-jakościową, która trwa 20 minut, oraz czas na sporządzenie dokumentacji przyjęcia dostawy, trwający 15 minut. Łączny czas wszystkich operacji wynosi zatem 126 minut + 20 minut + 15 minut = 161 minut. Rozpoczynając proces o godzinie 10:50, dodanie 161 minut (2 godziny i 41 minut) prowadzi nas do godziny 13:31. W praktyce, uwzględniając takie procesy, należy zapewnić odpowiednią organizację pracy, aby zminimalizować czas operacyjny i zwiększyć efektywność magazynowania, co jest standardem w branży logistycznej i magazynowej.

Pytanie 38

Na koniec miesiąca hurtownia posiadała 34 000 sztuk towaru. W minionym miesiącu zrealizowano sprzedaż na poziomie 2 800 sztuk, a dostawy wyniosły 960 sztuk. Zgodnie z zasadą bilansującą, zapas towaru na początku badanego miesiąca wyniósł

A. 36 800 sztuk
B. 37 760 sztuk
C. 34 000 sztuk
D. 35 840 sztuk
Aby obliczyć zapas towaru na początku miesiąca, możemy skorzystać z zasady bilansowania zapasów. Rozpoczynamy od stanu zapasu na koniec miesiąca, który wynosi 34 000 sztuk. Następnie dodajemy ilość sprzedanych towarów, czyli 2 800 sztuk, oraz odejmujemy ilość dostaw, która wyniosła 960 sztuk. Zatem obliczenie wygląda następująco: 34 000 + 2 800 - 960 = 35 840 sztuk. To podejście jest zgodne z ogólnymi zasadami gospodarki magazynowej, w której ważne jest prawidłowe śledzenie stanów zapasów, aby zapewnić ciągłość sprzedaży oraz optymalizację kosztów magazynowania. Praktycznym zastosowaniem tej wiedzy jest regularne monitorowanie stanów magazynowych, co pozwala na szybsze podejmowanie decyzji dotyczących zamówień towarów i planowania sprzedaży.

Pytanie 39

Jak określamy pojemność statku handlowego?

A. tonażem
B. objętością
C. toną
D. masą
Tonaż to miara pojemności statku handlowego, która odnosi się do zdolności ładunkowej jednostki. Jest to kluczowy parametr w żegludze, ponieważ określa, ile towaru może być przewożone na danym statku. Tonaż jest obliczany na podstawie pojemności kadłuba statku, przy czym uwzględnia się zarówno objętość przestrzeni ładunkowej, jak i inne czynniki techniczne. W praktyce, tonaż statku wpływa na jego klasyfikację w rejestrach morskich, a także na koszty transportu i ubezpieczenia. Istnieją różne metody obliczania tonażu, takie jak tonaż brutto (GT) i tonaż neto (NT), które są stosowane w różnych kontekstach, na przykład przy ustalaniu opłat portowych. Zrozumienie pojęcia tonażu jest niezbędne dla profesjonalistów w branży transportu morskiego, gdyż odgrywa kluczową rolę w planowaniu logistyki ładunków oraz optymalizacji operacji transportowych.

Pytanie 40

Tabela zawiera ilościowo-wartościowe zestawienie potrzeb materiałowych brutto i netto do realizacji otrzymanego zamówienia. Ile minimum ramiaków powinno zamówić przedsiębiorstwo, zgodnie z przedstawionym zestawieniem, w celu realizacji zamówienia?

Ilościowo-wartościowe zestawienie potrzeb materiałowych
WyszczególnienieZapotrzebowanie bruttoZapas magazynowy [szt.]Zapotrzebowanie netto
Liczba [szt.]Wartość [zł]Liczba [szt.]Wartość [zł]
Drzwi (produkt)3 200503 150
Zawias9 45020 790,0010 00000,00
Zamek3 15045 675,002 000 szt.1 15016 675,00
Skrzydło (półprodukt)3 1501 100 szt.2 050
Ramiak10 250430 500,008 6001 65069 300,00
Płyta otworowa2 05077 900,003 50000,00
Płyta HDF4 100270 600,004 0001006 600,00

A. 8 600 szt.
B. 1 650 szt.
C. 10 250 szt.
D. 3 300 szt.
Aby zrozumieć, dlaczego odpowiedź wskazująca na 1 650 sztuk jest prawidłowa, należy przyjrzeć się procesowi obliczania zapotrzebowania na materiały. W przypadku zamówień materiałowych kluczowe jest ustalenie, ile jednostek należy zamówić, aby zaspokoić potrzeby produkcyjne, uwzględniając istniejące zapasy. W tym kontekście zapotrzebowanie brutto odnosi się do całkowitej ilości potrzebnych ramiaków do realizacji zamówienia, natomiast zapotrzebowanie netto to ilość, która musi być zamówiona po odjęciu dostępnych zapasów. Obliczenia wskazują, że przedsiębiorstwo musi zrealizować zamówienie na 1 650 sztuk, co jest zgodne z zasadami zarządzania zapasami i ograniczania kosztów. Zastosowanie tych zasad w praktyce pozwala na efektywne planowanie i minimalizację strat. W branży, gdzie precyzyjne zarządzanie materiałami jest kluczowe, takie kalkulacje są niezbędne do zapewnienia płynności produkcji i terminowego realizowania zleceń.