Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 14 maja 2025 12:37
  • Data zakończenia: 14 maja 2025 12:53

Egzamin niezdany

Wynik: 11/40 punktów (27,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaką wadą cross-dockingu, stosowanego w centrach dystrybucji, można wskazać?

A. zmniejszenie kosztów związanych z przechowywaniem towarów
B. redukcja liczby przestojów towarów pomiędzy producentem a odbiorcą
C. konieczność synchronizacji wszystkich procesów związanych z odbieraniem i wydawaniem towarów
D. szybsze dostarczenie towarów do poszczególnych miejsc w łańcuchu dostaw
Wiele osób mylnie uważa, że cross-docking automatycznie prowadzi do redukcji kosztów związanych z magazynowaniem towarów. Rzeczywiście, dzięki tej metodzie można znacznie zredukować czas przechowywania w magazynach, ale to nie oznacza, że koszty magazynowania samoczynnie spadną. Koszty te mogą być różne w zależności od specyfiki operacji i charakterystyki towarów. Ponadto, efektywne wdrożenie cross-dockingu wymaga inwestycji w technologie informatyczne, które pozwolą na ścisłą kontrolę procesów, co może początkowo zwiększać koszty operacyjne. Drugim powszechnym błędnym przekonaniem jest, że cross-docking zawsze przyspiesza dostarczanie towarów do odbiorców. Choć proces ten może przyspieszyć transfer towarów, jego efektywność zależy od wielu czynników, takich jak jakość synchronizacji procesów i sprawność logistyki transportowej. Często spotyka się również mylne przekonanie, że cross-docking eliminuje wszelkie przestoje w łańcuchu dostaw. W praktyce, wiele czynników zewnętrznych, takich jak opóźnienia w dostawach lub błędy w dokumentacji, może powodować przestoje, co wymaga elastyczności i zdolności do szybkiego reagowania w sytuacjach kryzysowych. Na koniec, brak zrozumienia potrzeby synchronizacji procesów może prowadzić do chaosu w operacjach, co w efekcie może zniweczyć korzyści płynące z wdrożenia cross-dockingu.

Pytanie 2

Aby chronić się przed oczekiwanymi wzrostami cen, tworzy się zapas

A. wyprzedzający
B. spekulacyjny
C. konsygnacyjny
D. kompensacyjny
Odpowiedź, że zapasy spekulacyjne są na miejscu, bo ich celem jest ochrona przed przyszłymi wzrostami cen. Firmy często zbierają zapasy, gdy wydaje im się, że ceny surowców wzrosną. Dzięki temu mogą uniknąć wyższych kosztów w przyszłości. Weźmy sobie na przykład detalistów – zamawiają oni więcej produktów przed sezonem, gdy wiedzą, że popyt wzrośnie. Starają się w ten sposób uniknąć wyższych cen i lepiej zarobić. W zarządzaniu zapasami, takie spekulacyjne podejście może być naprawdę korzystne, ale trzeba opierać się na solidnych analizach rynku i prognozach. Warto jednak uważać, bo zbyt duża ilość zapasów może prowadzić do problemów finansowych. Dlatego z tą strategią trzeba być ostrożnym.

Pytanie 3

Interakcja pomiędzy różnorodnymi segmentami linii produkcyjnej, opierająca się na kartach produktów, ich obiegu oraz analizie, określana jest jako system

A. MRP I
B. ERP
C. MRP II
D. KANBAN
Odpowiedzi MRP I, ERP i MRP II, mimo że są to techniki zarządzania produkcją i zasobami, nie odpowiadają na definicję podaną w pytaniu. MRP I (Material Requirements Planning) to system planowania zapotrzebowania materiałowego, który koncentruje się na obliczaniu ilości niezbędnych materiałów na podstawie prognozowanej produkcji. Nie zajmuje się on cyrkulacją wyrobów w taki sposób, jak KANBAN, ani nie korzysta z kart wyrobów w tej samej formie. ERP (Enterprise Resource Planning) to bardziej zaawansowany system zintegrowanego zarządzania przedsiębiorstwem, który obejmuje nie tylko produkcję, ale także finanse, kadry i inne obszary działalności, co sprawia, że nie jest odpowiedni dla opisanego kontekstu. MRP II (Manufacturing Resource Planning) rozwija koncepcję MRP I, dodając komponenty dotyczące planowania zasobów produkcyjnych, jednak nadal nie wykorzystuje systemu kart wyrobów w charakterystyczny sposób dla KANBAN. Typowym błędem myślowym jest mylenie różnych podejść do zarządzania produkcją i założenie, że wszystkie systemy będą działały w ten sam sposób, co KANBAN. W praktyce, skuteczne zarządzanie produkcją wymaga zrozumienia specyfiki każdego z tych systemów oraz ich odpowiednich zastosowań w kontekście konkretnego zakładu produkcyjnego. Wybór niewłaściwego systemu może prowadzić do nieefektywności i marnotrawstwa, co podkreśla znaczenie znajomości i umiejętności dostosowywania rozwiązań do rzeczywistych potrzeb procesów produkcyjnych.

Pytanie 4

Dokumentem, który odnosi się do wydania towaru w ramach gospodarki magazynowej, jest

A. Rw
B. Pw
C. Pz
D. Zw
Dokumentem rozchodowym związanym z obrotem magazynowym jest RW, co oznacza "Rozchód Wewnętrzny". Jest to istotny dokument, który rejestruje wydanie towarów ze stanu magazynowego, co jest kluczowe w procesie zarządzania zapasami. W praktyce, RW jest używany w sytuacjach, gdy towary są przekazywane z jednego miejsca do innego, a także przy wydawaniu materiałów do produkcji lub dla pracowników na potrzeby służbowe. Dokładne prowadzenie dokumentacji rozchodowej pozwala na bieżąco śledzić stany magazynowe, co jest niezbędne do optymalizacji procesów logistycznych oraz minimalizacji kosztów. Zgodnie z dobrymi praktykami branżowymi, każda operacja rozchodowa powinna być poparta odpowiednim dokumentem, aby zapewnić przejrzystość i dokładność w księgowości. Efektywne zarządzanie obrotem magazynowym, w tym znajomość i poprawne stosowanie dokumentów takich jak RW, jest kluczowe dla utrzymania płynności operacyjnej przedsiębiorstwa oraz zgodności z przepisami prawa.

Pytanie 5

Przedstawione na rysunku stanowisko pracy, spełnia wymogi

Ilustracja do pytania
A. pracownika.
B. pracodawcy.
C. zakładu.
D. ergonomii.
Wybór odpowiedzi związanej z "pracownika" w kontekście spełniania wymogów stanowiska pracy jest mylący. Odpowiedź ta sugeruje, że projektowanie stanowiska skupia się głównie na specyficznych potrzebach pracownika, co jest jedynie częścią szerszego zagadnienia ergonomicznego. Postrzeganie ergonomii jako jedynie dostosowania do indywidualnych preferencji użytkownika jest ograniczone. Ergonomia to nauka, która łączy w sobie wiele aspektów, takich jak biomechanika, psychologia czy inżynieria. Biorąc pod uwagę standardy ergonomiczne, należy uwzględnić nie tylko komfort indywidualny, ale również aspekty zdrowotne oraz wydajnościowe, które są kluczowe dla środowiska pracy. Wybór odpowiedzi "zakładu" jest jeszcze mniej trafny, ponieważ nie uwzględnia on wymogów związanych z projektowaniem stanowisk pracy. Zakład jako instytucja ma różne regulacje dotyczące organizacji pracy, ale sama koncepcja ergonomii wykracza poza ramy zakładu. Podobnie, wskaźniki związane z "pracodawcą" nie odnoszą się bezpośrednio do zasadniczych wymogów ergonomicznych. Odpowiedzi te mogą prowadzić do błędnych wniosków, że ergonomiczne stanowisko pracy jest jedynie kwestią dostosowania do konkretnej osoby lub wymaganiami instytucjonalnymi, zamiast dostrzegać szerszy kontekst, w którym ergonomiczne podejście przyczynia się do zdrowia, bezpieczeństwa i wydajności pracy jako całości. Właściwe zrozumienie ergonomii wymaga znajomości zasad projektowania, które zapewniają harmonijne współdziałanie człowieka z jego środowiskiem pracy.

Pytanie 6

W magazynie, który przechowuje, należy stosować metodę FEFO wydań magazynowych

A. metal
B. produkty spożywcze
C. urządzenia AGD
D. węgiel kamienny
Zastosowanie metody FEFO w kontekście sprzętu gospodarstwa domowego, węgla czy stali nie jest uzasadnione, ponieważ te produkty nie są ograniczone przez terminy ważności. W przypadku sprzętu gospodarstwa domowego, kluczowymi czynnikami są standardy jakości, funkcjonalność oraz zgodność z normami technicznymi, a nie daty przydatności do użycia. Dlatego rotacja towarów w magazynie sprzętu powinna bazować na kryteriach takich jak cykl życia produktu czy wprowadzenie nowych modeli, a nie na datach ważności. Podobnie w przypadku materiałów budowlanych, takich jak stal, ich trwałość oraz odporność na czynniki zewnętrzne są podstawowymi parametrami, które powinny decydować o kolejności wydawania towarów. Węgiel, z kolei, jest materiałem, którego właściwości nie są uzależnione od terminu, ale od jakości węgla, co również eliminuje potrzebę stosowania metody FEFO. Przyjmowanie niewłaściwych koncepcji w zakresie zarządzania magazynem prowadzi do nieefektywnego wykorzystania zasobów oraz potencjalnych strat finansowych, dlatego zrozumienie specyfiki przechowywanych towarów jest kluczowe dla prawidłowego zarządzania magazynem.

Pytanie 7

Model zarządzania przepływem materiałów, w którym potrzeby produkcyjne wynikają z rzeczywistych wymagań rynku, określany jest mianem

A. push
B. pchania
C. toczenia
D. pull
W zarządzaniu łańcuchem dostaw wyróżnia się różne podejścia do organizacji przepływu materiałów, a koncepcja push, znana także jako system pchania, polega na prognozowaniu zapotrzebowania i wytwarzaniu produktów na podstawie przewidywanych potrzeb rynku. W tym modelu produkcja odbywa się na podstawie wcześniejszych założeń, co prowadzi często do gromadzenia dużych zapasów, które mogą nie znaleźć swoich nabywców. Problem z takim podejściem polega na tym, że może ono powodować nadprodukcję, a w konsekwencji marnotrawstwo zasobów. Organizacje mogą borykać się z kosztami przechowywania nadmiaru zapasów oraz ryzykiem przestarzałości produktów. W tym kontekście koncepcje toczenia i pchania często są mylone z podejściem pull, co prowadzi do nieporozumień dotyczących efektywności zarządzania. Zamiast dostosowywać produkcję do rzeczywistych potrzeb rynku, system push wymusza produkcję w oparciu o prognozy, które mogą być mylne, co w praktyce prowadzi do błędów w planowaniu. Standardy branżowe, takie jak te wprowadzone przez metodologię Lean, jasno wskazują, że elastyczność i zdolność do szybkiej reakcji na zmiany w popycie są kluczowe dla osiągania sukcesu na współczesnym rynku. Właściwe zrozumienie tych koncepcji jest niezbędne do efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw.

Pytanie 8

Aby zarejestrować przekazanie materiałów z magazynu do produkcji, magazynier powinien sporządzić dokument

A. RW
B. PW
C. PZ
D. ZW
Dokumenty, takie jak PZ (Przyjęcie Zewnętrzne) i PW (Przyjęcie Wewnętrzne), służą do rejestrowania przyjęć materiałów, a nie ich wydania. PZ dotyczy sytuacji, gdy towary są przyjmowane z zewnątrz, natomiast PW odnosi się do przyjęć wewnętrznych, które zazwyczaj dotyczą przeniesienia materiałów w obrębie jednej lokalizacji. Z kolei ZW (Zwrót Wewnętrzny) dotyczy procedur związanych z zwracaniem materiałów do magazynu, a nie ich wydawaniem do produkcji. Użycie tych dokumentów w kontekście przekazywania materiałów do produkcji jest błędne, ponieważ nie oddają one rzeczywistego stanu operacji. Niezrozumienie funkcji poszczególnych dokumentów może prowadzić do błędów w ewidencji, co w rezultacie wpływa na zarządzanie zapasami, zwiększając ryzyko nadwyżek lub niedoborów materiałów. Przykładowo, użycie PZ w sytuacji, gdy materiały są wydawane do produkcji, spowoduje, że proces ewidencji stanie się chaotyczny i nieprzejrzysty, a to z kolei może skutkować problemami w realizacji zamówień oraz naruszeniem standardów jakości. Zatem, kluczowe jest zrozumienie, że każdy dokument ma swoje specyficzne przeznaczenie i skuteczne zarządzanie nimi jest fundamentalne dla prawidłowego funkcjonowania systemów logistycznych.

Pytanie 9

Na którym rysunku przedstawiono stojak do składowania towaru w beczkach?

Ilustracja do pytania
A. D.
B. C.
C. B.
D. A.
Zdecydowanie wybór innego rysunku przy pytaniu o stojak do beczek świadczy o tym, że nie do końca rozumiesz podstawy składowania. Stojaki do beczek muszą być wymyślone tak, żeby były stabilne i bezpieczne, żeby beczki się nie staczały. Rysunki A, B i D po prostu nie spełniają tych wymogów, więc to zły wybór. Często ludzie mylą, jak wyglądają stojaki i do czego służą, co prowadzi do dziwnych wniosków. Dobre stojaki mają wgłębienia i konstrukcję, która pozwala na bezpieczne trzymanie beczek w poziomie. Inne rysunki mogą pokazywać regały do czegoś zupełnie innego, co jest niewłaściwe. Nieznajomość kwestii takich jak ergonomiczność, normy bezpieczeństwa czy praktyki składowania to dość powszechne źródło pomyłek. W branży logistycznej i magazynowej znajomość tych zasad to podstawa, żeby wszystko działało sprawnie i było bezpieczne. Dlatego warto przyjrzeć się informacjom i zrozumieć, co powinien mieć dobry sprzęt do składowania.

Pytanie 10

Zasada handlowa zawarta w kontrakcie między stronami, definiująca obowiązek sprzedającego do udostępnienia towaru kupującemu na terenie odbiorcy (np. w zakładzie), określana jest terminem

A. free Carrier
B. ex works
C. franco
D. free on board
Odpowiedzi, takie jak 'free Carrier', 'ex works' oraz 'free on board', są mylące, ponieważ odnoszą się do różnych zasad dostawy, które nie spełniają kryteriów opisanych w pytaniu. 'Free Carrier' (FCA) oznacza, że sprzedający dostarcza towar do określonego przewoźnika, a odpowiedzialność za transport przechodzi na kupującego w momencie przekazania towaru przewoźnikowi. Z kolei 'ex works' (EXW) to zasada, która nakłada na kupującego obowiązek zorganizowania transportu towaru z miejsca dostawy, co oznacza, że sprzedający nie ponosi żadnych kosztów transportu ani ryzyka. 'Free on board' (FOB) odnosi się do sytuacji, w której sprzedający dostarcza towar na pokład statku, a odpowiedzialność przenosi się na kupującego w momencie załadunku. Te odpowiedzi są błędne, ponieważ nie uwzględniają, że w pytaniu podano, iż sprzedający ma obowiązek dostarczenia towaru do dyspozycji kupującego na terenie odbiorcy. Każda z tych formuł ma swoje zastosowania, jednak kluczową różnicą jest to, że 'franco' obejmuje pełną odpowiedzialność sprzedającego za transport do wskazanego miejsca, co nie jest prawdą dla pozostałych terminów. Zrozumienie różnic między tymi formułami jest istotne w kontekście międzynarodowego handlu oraz negocjacji umów, aby uniknąć nieporozumień i zagwarantować odpowiednie zabezpieczenie interesów obu stron.

Pytanie 11

Do działań związanych z dystrybucją przed dokonaniem transakcji zalicza się na przykład

A. przekazywanie towarów dystrybutorom i ostatecznym nabywcom
B. organizowanie transportu oraz regulowanie płatności
C. poszukiwanie ofert do zakupu i sprzedaży oraz negocjowanie warunków umowy handlowej
D. wykonywanie zobowiązań wynikających z rękojmi i gwarancji
Regulowanie należności i transport, realizacja obowiązków z tytułu rękojmi i gwarancji oraz dostarczanie towarów pośrednikom i nabywcom finalnym to działania, które są istotne w całym procesie dystrybucji, jednak nie są to działania przedtransakcyjne. Regulowanie należności i transport to kwestie, które dotyczą wykonania umowy, a nie jej zawierania. W kontekście dystrybucji, te zjawiska są związane z realizacją umowy, co następuje po jej podpisaniu. Realizacja obowiązków z tytułu rękojmi i gwarancji odnosi się do post-transakcyjnych zobowiązań sprzedawcy wobec kupującego, co nie ma związku z fazą przedtransakcyjną, kiedy to strony negocjują warunki umowy. Dostarczanie towarów, choć kluczowe, także jest częścią realizacji umowy handlowej, a nie działalności mającej na celu jej zawarcie. Często osoby mylą te etapy procesu, co prowadzi do nieprawidłowego rozumienia ról i odpowiedzialności w ramach zarządzania łańcuchem dostaw. Ważne jest, aby dostrzegać różnice między działaniami przed- i post-transakcyjnymi, co pozwala na lepsze planowanie i efektywność operacyjną w organizacji.

Pytanie 12

Technologią, która zapewnia bezpieczną utylizację i unieszkodliwienie odpadów niebezpiecznych przy zastosowaniu metod biologicznych, jest

A. fermentacja
B. spalanie
C. stabilizowanie
D. strącanie
Stabilizowanie to proces, który ma na celu zmniejszenie toksyczności odpadów niebezpiecznych poprzez chemiczne lub fizyczne modyfikacje, jednak nie jest on metodą biologiczną. W praktyce stabilizowanie może prowadzić do wytworzenia materiałów, które nadal wymagają dalszej obróbki, lecz nie prowadzi do ich biologicznego rozkładu. Strącanie polega na usuwaniu zanieczyszczeń z cieczy poprzez dodanie reagentów chemicznych, co również nie jest techniką biologiczną, lecz przede wszystkim chemiczną. Spalanie jest procesem termicznym, który redukuje objętość odpadów, ale generuje emisje gazów cieplarnianych oraz popioły, które mogą być toksyczne. Metody te, jak stabilizowanie, strącanie czy spalanie, nie wprowadzają odpadowych materiałów do obiegu naturalnego, a ich stosowanie wiąże się z ryzykiem zanieczyszczenia środowiska. Przy wyborze metody utylizacji odpadów kluczowe jest zrozumienie wpływu na środowisko oraz zgodność z aktualnymi przepisami i normami. Fermentacja, będąc metodą biologiczną, nie tylko skutecznie redukuje ilość odpadów, ale również przyczynia się do wytwarzania energii oraz wartościowych produktów, co czyni ją bardziej zrównoważoną alternatywą dla wymienionych technik.

Pytanie 13

Analizując wybór trasy transportu ładunku pod kątem czasu dostawy, należy zestawić czas przewozu pojazdem ciężarowym określonego przedsiębiorstwa logistycznego z czasem przewozu tego samego ładunku

A. inną trasą, transportem samochodowym tego samego przewoźnika
B. tą samą trasą, transportem kolejowym tego samego przewoźnika
C. inną trasą, transportem kolejowym innego przewoźnika
D. tą samą trasą, transportem samochodowym innego przewoźnika
Wybór błędnych opcji, takich jak porównywanie czasów transportu z innymi przedsiębiorstwami lub różnymi rodzajami transportu, prowadzi do zniekształcenia wyników oraz błędnych wniosków. Porównanie transportu samochodowego z transportem kolejowym, nawet jeśli są to różne przedsiębiorstwa, wprowadza dodatkowe zmienne, które mogą znacząco wpłynąć na czas przewozu. Każdy środek transportu ma swoje specyficzne parametry, takie jak prędkość, czas załadunku, rozładunku oraz różne czynniki zewnętrzne, które mogą się różnić w zależności od przewoźnika. Na przykład, transport kolejowy ma zazwyczaj dłuższy czas przewozu, ale może mieć inne korzyści, takie jak większa pojemność lub mniejsze koszty na dłuższe dystanse. Podobnie, porównywanie dwóch różnych tras dla tego samego środka transportu bez uwzględnienia wpływu, jaki ma na czas przewozu, może wprowadzić w błąd. W praktyce, efektywne zarządzanie transportem opiera się na analizie danych i porównaniach, które są precyzyjne i spójne, dlatego krytycznie ważne jest, aby porównywać podobne warunki transportowe, aby móc wyciągać miarodajne i praktyczne wnioski.

Pytanie 14

Zasada HIFO (ang. Highest in First Out) wskazuje

A. najtańsze przyszło, jako pierwsze wychodzi.
B. pierwsze przyszło, jako pierwsze wychodzi.
C. najdroższe przyszło, jako pierwsze wychodzi.
D. pierwsze traci ważność, jako pierwsze wychodzi.
Zrozumienie metod obiegu zapasów jest kluczowe dla efektywnego zarządzania finansami przedsiębiorstwa. Niepoprawne odpowiedzi dotyczące zasady HIFO opierają się na nieprawidłowych założeniach dotyczących taktyki sprzedaży. Twierdzenie, że najtańsze produkty wychodzą jako pierwsze, ignoruje fakt, że w metodzie HIFO priorytetem jest sprzedaż najdroższych pozycji. Podobnie, koncepcja, że pierwsze przybyłe produkty są sprzedawane jako pierwsze, odnosi się raczej do zasady FIFO (First In, First Out), która jest całkowicie odmienna od HIFO. Dodatkowo, stwierdzenie, że pierwsze produkty tracą ważność, co ma wpływ na ich sprzedaż, jest mylną interpretacją rzeczywistości rynkowej i nie odnosi się do zasadności wyboru metody HIFO. W praktyce, przedsiębiorstwa powinny unikać mylenia tych dwóch metod, ponieważ każda z nich wpływa na rozrachunki finansowe i strategię zarządzania zapasami w inny sposób. HIFO umożliwia lepszą kontrolę kosztów w warunkach zmiennej inflacji oraz cen surowców, co jest niezwykle istotne w kontekście rentowności. Stosowanie niewłaściwych zasad obiegu zapasów prowadzi do błędnych decyzji finansowych oraz niemożności maksymalizacji zysków, co może mieć długofalowe konsekwencje w działalności firmy.

Pytanie 15

Czym jest integracja w łańcuchu dostaw?

A. eliminowaniem zbędnych etapów transportu dóbr przy zachowaniu sprawnego funkcjonowania całego łańcucha
B. tworzeniem kolejnych etapów transportu dóbr przy zachowaniu sprawnego funkcjonowania jednego przedsiębiorstwa w łańcuchu
C. tworzeniem kolejnych etapów transportu dóbr przy zachowaniu sprawnego funkcjonowania całego łańcucha
D. eliminowaniem zbędnych etapów transportu dóbr przy zachowaniu sprawnego funkcjonowania jednego przedsiębiorstwa w łańcuchu
Integracja w łańcuchu dostaw polega na eliminowaniu nadmiarowych etapów przemieszczania dóbr, co prowadzi do zwiększenia efektywności oraz redukcji kosztów operacyjnych. Przykładem może być zastosowanie metodologii Lean Management, która koncentruje się na eliminacji marnotrawstwa na każdym etapie procesu dostaw. Kiedy organizacje identyfikują i usuwają nadmiarowe ogniwa w łańcuchu, poprawiają czas realizacji zamówień oraz zwiększają satysfakcję klientów. Kluczowe w integracji jest także zastosowanie technologii informacyjnych, które pozwalają na lepszą synchronizację działań pomiędzy różnymi ogniwami łańcucha. Dobrym przykładem są systemy ERP, które integrują informacje o stanie magazynowym, zamówieniach i produkcji, co prowadzi do lepszego zarządzania zasobami. Warto zwrócić uwagę na standardy branżowe, takie jak SCOR (Supply Chain Operations Reference), które promują najlepsze praktyki w zakresie zarządzania łańcuchami dostaw. Integracja nie tylko poprawia wydajność, ale także pozwala na elastyczne reagowanie na zmieniające się potrzeby rynku.

Pytanie 16

Firma zajmująca się dostawami na rynek krajowy nie dysponuje własnym zapleczem transportowym. Wraz z innymi firmami zawarła umowę o współpracy z przedsiębiorstwem transportowym. Opisane działania stanowią przykład

A. controlingu usług transportowych
B. transportu bimodalnego
C. outsourcingu usług transportowych
D. transportu intermodalnego
Odpowiedzi takie jak transport intermodalny, controlling usług transportowych oraz transport bimodalny wiążą się z różnymi koncepcjami, które nie są zgodne z opisanym przypadkiem. Transport intermodalny odnosi się do wykorzystania więcej niż jednego środka transportu w ramach jednego przewozu, co nie ma miejsca w opisanej sytuacji, gdzie firma korzysta z jednego zewnętrznego dostawcy. Controlling usług transportowych to proces zarządzania i analizy kosztów oraz wydajności usług transportowych, który również nie dotyczy bezpośrednio umowy partnerskiej z firmą transportową. Natomiast transport bimodalny, łączący cechy transportu morskiego i drogowego, nie ma zastosowania w kontekście zlecania usług transportowych zewnętrznemu dostawcy. Typowym błędem myślowym jest mylenie outsourcingu z innymi modelami współpracy, co wynika z braku zrozumienia ich definicji i zastosowań. Outsourcing koncentruje się na zlecaniu szczególnych funkcji zewnętrznym firmom, podczas gdy inne podejścia dotyczą różnych aspektów logistyki i transportu. Aby poprawnie zrozumieć te koncepcje, istotne jest przyswojenie podstawowych definicji oraz ich praktycznych zastosowań w realiach biznesowych.

Pytanie 17

Która z metod zarządzania zapasami umożliwia firmom produkcyjnym utrzymanie stanów magazynowych bliskich zera?

A. Just In Time
B. Efficient Consumer Response
C. Supply Chain Management
D. Quick Response
Supply Chain Management (SCM) to coś większego. To zarządzanie całym procesem dostaw - od surowców, przez produkcję, aż do gotowych produktów. SCM skupia się na optymalizacji całego łańcucha, ale nie zawsze chodzi o to, żeby mieć zapasy na zera. W praktyce, czasami trzeba te zapasy trzymać, jako taki bufor, żeby zabezpieczyć się przed niespodziankami, co jest w sprzeczności z JIT. Quick Response (QR) też jest strategią, która polega na szybkiej reakcji na zmiany popytu, zwłaszcza w handlu, ale też nie zawsze wiąże się z redukcją zapasów. QR może oznaczać szybkie dostawy, ale to nie znaczy, że zapasów nie ma. Co do Efficient Consumer Response (ECR), to koncentruje się na dostosowywaniu oferty do klientów i zwiększaniu efektywności procesu dostaw. Czasami jednak to też oznacza trzymanie pewnych zapasów, żeby móc zaspokoić popyt. Wiele osób myli cele i metody w zarządzaniu zapasami. Żeby efektywnie zarządzać, trzeba zrozumieć, że każda metoda ma swoje miejsce, a nie wszystkie prowadzą do tego samego celu - czyli minimalizacji zapasów. Wiedza o różnicach pomiędzy tymi podejściami jest kluczowa, jeśli chcemy dobrze zarządzać w firmie.

Pytanie 18

Mikrologistyka obejmuje swoim zasięgiem

A. kontynent europejski
B. pojedyncze przedsiębiorstwo
C. gospodarkę krajową
D. logistykę globalną
Mikrologistyka koncentruje się na operacjach logistycznych zachodzących w obrębie pojedynczego przedsiębiorstwa. Oznacza to, że wszystkie procesy związane z zarządzaniem towarami, od ich zakupu, przez magazynowanie, aż po dystrybucję do klienta, są analizowane i optymalizowane na poziomie lokalnym. Przykładem zastosowania mikrologistyki może być optymalizacja łańcucha dostaw w firmie produkcyjnej, gdzie kluczowe jest zarządzanie zapasami oraz efektywne planowanie transportu wewnętrznego. W praktyce, zastosowanie mikrologistyki przyczynia się do obniżenia kosztów operacyjnych, zwiększenia wydajności oraz poprawy jakości świadczonych usług. Dobre praktyki w tym obszarze obejmują m.in. analizę i monitorowanie procesów logistycznych z wykorzystaniem wskaźników KPI, a także wdrażanie nowoczesnych systemów informatycznych, które wspierają zarządzanie zasobami. Warto pamiętać, że skuteczna mikrologistyka przekłada się na konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynku.

Pytanie 19

W formularzu WZ wydanym przez hurtownię w kontekście przekazania towarów nabywcy w polu "przeznaczenie" powinno się zamieścić

A. zakup
B. sprzedaż
C. produkcja
D. magazynowanie
Wybór innych opcji, takich jak produkcja, zakup czy magazynowanie, wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące funkcji dokumentu WZ. Dokument WZ jest ściśle związany z procesem wydania towaru, a nie jego produkcją. W przypadku odpowiedzi dotyczącej produkcji, można zauważyć, że proces ten zazwyczaj wymaga innych dokumentów, takich jak raporty produkcyjne, które dokumentują zrealizowane etapy produkcji oraz użycie materiałów. W przypadku odpowiedzi zakup, to dokument WZ nie dokumentuje zakupu, lecz wydanie towaru, które jest zazwyczaj związane z innymi dokumentami, takimi jak faktury zakupu. Zakup i sprzedaż to różne operacje w obiegu dokumentacyjnym, a WZ ma na celu udokumentowanie przejścia towaru z jednego podmiotu do drugiego. Odpowiedź dotycząca magazynowania jest również niepoprawna, ponieważ WZ nie jest dokumentem, który rejestruje stan magazynowy, ale potwierdza wydanie towarów. Magazynowanie wiąże się z innymi dokumentami, takimi jak dokumenty przyjęcia towaru lub raporty inwentaryzacyjne. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania procesów logistycznych w firmach oraz dla zachowania zgodności z regulacjami prawnymi i standardami branżowymi.

Pytanie 20

Opłaty za 1 km przejazdu płatną drogą krajową, wprowadzonym systemem viaTOLL od 1 lipca 2011 r., zależą od

A. kategorii drogi, masy pojazdu oraz klasy ekologicznej pojazdu
B. wielkości firmy, pojemności silnika oraz masy ładunku
C. pory dnia, masy i cech ładunku
D. pory roku, liczby pojazdów w firmie oraz masy ładunku
Wszystkie podane odpowiedzi zawierają błędne założenia co do czynników wpływających na stawki za przejazd drogami płatnymi w systemie viaTOLL. Koncepcja, że stawki są uzależnione od wielkości przedsiębiorstwa, jest mylna, ponieważ system viaTOLL dotyczy konkretnych pojazdów, a nie ich właścicieli. Wartość pojemności silnika czy masy ładunku również nie jest bezpośrednio związana z opłatami drogowymi, choć może oddziaływać na inne aspekty eksploatacji pojazdu. Kolejnym nieporozumieniem jest uwzględnienie pory dnia w kontekście obliczania stawek. Wiele systemów opłat za przejazd nie różnicuje stawek w zależności od godziny, co może wprowadzać w błąd. Z kolei odniesienia do pory roku czy liczby pojazdów w przedsiębiorstwie są całkowicie poza zakresem regulacji dotyczących viaTOLL. Właściwe podejście do ustalania opłat za przejazd powinno uwzględniać czynniki takie jak kategoria drogi oraz masa pojazdu, co odzwierciedla realne koszty eksploatacji infrastruktury. Błędy myślowe, które prowadzą do takich wniosków, często wynikają z pomieszania pojęć związanych z zarządzaniem flotą oraz systemami opłat drogowych, co może prowadzić do nieefektywnego planowania kosztów transportu.

Pytanie 21

W ciągu miesiąca pracownik magazynu odebrał 42 przesyłki, z czego 6 przesyłek było niepełnych. Jaki jest wskaźnik niezawodności dostaw?

A. 86%
B. 50%
C. 99%
D. 14%
Wybór niepoprawnej odpowiedzi często wynika z błędnego podejścia do interpretacji danych. W przypadku obliczania wskaźnika niezawodności dostaw, kluczowe jest zrozumienie, co oznaczają dane liczby. Odpowiedzi takie jak 14%, 50% czy 99% mogą wydawać się logiczne, ale z perspektywy analizy statystycznej są one nieuzasadnione. Na przykład, wskaźnik 14% sugerowałby, że tylko niewielki odsetek dostaw był kompletny, co w tym przypadku jest błędne, gdyż mamy 36 dostaw kompletnych. Z kolei odpowiedź 50% pochodziłaby z mylnego założenia, że połowa dostaw jest pełna, co w kontekście podanych danych jest dalekie od prawdy. Z kolei 99% to liczba, która może wynikać z nadmiernego optymizmu lub błędnego założenia, że praktycznie wszystkie dostawy są niezawodne. Tego typu myślenie, oparte na błędnych założeniach, prowadzi do fałszywych wniosków i może zniekształcać rzeczywistość operacyjną. Niezawodność dostaw to kluczowy wskaźnik efektywności w logistyce, a jego właściwe obliczenie jest niezbędne do efektywnego zarządzania dostawcami oraz poprawy procesów w łańcuchu dostaw. W praktyce, aby uniknąć takich błędów, warto stosować standardy analizy danych oraz regularnie edukować zespół na temat istoty jakości dostaw.

Pytanie 22

Codziennie do magazynu wpływa średnio 3 000 jednostek ładunkowych. Każdy wózek magazynowy jest w stanie przetransportować 25 jednostek ładunkowych jednocześnie w czasie 2 minut. Ile wózków powinno zostać wysłanych do strefy przyjęć, aby wykonać tę pracę w ciągu 1 godziny?

A. 2 wózki
B. 3 wózki
C. 5 wózków
D. 4 wózki
Kiedy próbujemy oszacować liczbę wózków potrzebnych do przetransportowania 3000 jednostek ładunkowych, błędne podejścia mogą wynikać z niepełnego zrozumienia tematu lub z błędnych założeń dotyczących wydajności transportu. Dla niektórych osób może wydawać się, że wystarczy podzielić 3000 jednostek przez 25, co daje 120. Jednak to podejście ignoruje kluczowy aspekt, jakim jest czas. W rzeczywistości, taki wynik sugeruje, że do przewiezienia 3000 jednostek ładunkowych potrzeba 120 cykli, co w połączeniu z czasem trwania każdego cyklu niewłaściwie wskazuje na potrzebę znacznej liczby wózków. Kolejnym błędnym założeniem może być pominięcie czasu operacyjnego wózków; nie bierze się pod uwagę, że jeden wózek może wykonywać wiele cykli transportowych w ciągu godziny. Zrozumienie, że jeden wózek wykonuje 30 cykli w godzinę, jest kluczowe, aby zrozumieć, jak zoptymalizować ich liczbę. W praktyce, dobre zarządzanie magazynem wymaga analizy i precyzyjnego kalkulowania zasobów, aby unikać nadmiernego zatrudnienia lub marnotrawstwa czasu, co może prowadzić do kosztownych opóźnień. Porównując wydajność wózków, warto również brać pod uwagę inne czynniki, takie jak czas załadunku i rozładunku, aby uzyskać dokładniejsze oszacowania i poprawić ogólną efektywność operacyjną.

Pytanie 23

Jeśli całkowite koszty składowania w analizowanym okresie wynoszą 8000 zł, a wartość obrotu magazynowego według wydania w tym czasie to 2000 szt., jaki jest wskaźnik kosztów składowania?

A. 4 zł/szt.
B. 8 zł/szt.
C. 16 zł/szt.
D. 2 zł/szt.
Odpowiedź 4 zł/szt. jest prawidłowa, ponieważ wskaźnik kosztów magazynowania oblicza się, dzieląc łączne koszty magazynowania przez wielkość obrotu magazynowego. W tym przypadku mamy 8000 zł jako łączne koszty magazynowania oraz 2000 sztuk jako wielkość obrotu. Zatem obliczenie wygląda następująco: 8000 zł / 2000 szt. = 4 zł/szt. Taki wskaźnik jest kluczowy dla zarządzania kosztami w logistyce, pozwala firmom monitorować efektywność zarządzania magazynem oraz planować przyszłe inwestycje w infrastrukturę magazynową. W praktyce, znajomość tego wskaźnika pozwala na optymalizację procesów magazynowych, takich jak zarządzanie zapasami czy analiza kosztów. Analizując wskaźnik kosztów magazynowania, można zauważyć, że jego zmniejszenie może prowadzić do poprawy rentowności firmy, co jest zgodne z dobrą praktyką branżową dotyczącą efektywności operacyjnej.

Pytanie 24

Obiektem przeznaczonym do składowania luzem ziarna zbóż jest

A. wiata
B. silos
C. magazyn piętrowy
D. magazyn chłodniczy
Wybór magazynu wielokondygnacyjnego może wydawać się odpowiedni ze względu na jego uniwersalność, jednak nie jest on dedykowany do efektywnego przechowywania luzem ziarna zbóż. Tego typu obiekty zazwyczaj nie są przystosowane do zarządzania specyficznymi wymaganiami przechowywania ziarna, takimi jak kontrola wilgotności czy wentylacja. Niewłaściwe przechowywanie ziarna w takich lokalizacjach może prowadzić do zwiększonego ryzyka pleśni, degradacji jakości oraz strat związanych z zepsuciem. W przypadku wiat, choć oferują one osłonę przed warunkami atmosferycznymi, są także niewystarczające do długoterminowego przechowywania luzem ziarna. Brak odpowiedniej izolacji oraz wentylacji sprawia, że ziarno jest narażone na działanie szkodników i wilgoci. Magazyny chłodnie, mimo że idealnie nadają się do przechowywania produktów wymagających niskiej temperatury, takich jak owoce czy warzywa, są nieodpowiednie dla ziarna zbóż, które nie wymaga tak ekstremalnych warunków. Właściwe przechowywanie ziarna zbóż jest kluczowe dla bezpieczeństwa żywności i efektywności operacyjnej, co podkreśla znaczenie silosów jako dedykowanego rozwiązania. Ostatecznie, wybór niewłaściwego typu magazynu może prowadzić do błędów w logistyce oraz nieefektywności ekonomicznych.

Pytanie 25

Fragment Instrukcji wysyłkowej - eksport przedstawia część informacji dotyczących wysyłki towarów. Wskaż, której stacji dla przesyłek nie podano

INSTRUKCJA WYSYŁKOWA – EKSPORT
................
................
Opis ładunku: Dostawy wagonowe: towar należy wysłać do portu, aby nadszedł w dni robocze, tj. od poniedziałku do piątku, nr kontraktu oraz specyfikacji podany w instrukcji
Stacja przeznaczenia:
dla przesyłek morskich - Gdynia XXXXXXX-
dla przesyłek drobnicowych - Gdynia XXXXXXX
dla przesyłek wagonowych - Gdańsk XXXXXXX -
dla przesyłek morskich - Gdańsk XXXXXXX

A. wagonowych - Gdynia port.
B. morskich - Gdynia port.
C. wagonowych - Gdańsk port.
D. morskich - Gdańsk port.
Podane odpowiedzi, które nie wskazują na brak stacji dla przesyłek wagonowych w Gdyni, wskazują na pewne nieporozumienia dotyczące analizy instrukcji wysyłkowej. W przypadku odpowiedzi dotyczących przesyłek morskich w Gdyni lub wagonowych w Gdańsku, należy zauważyć, że te stacje zostały rzeczywiście wymienione w dokumencie. Kluczowym błędem w rozumieniu tego zagadnienia jest założenie, że brak informacji o konkretnej stacji oznacza, że przesyłki tego typu mogą być realizowane z innych lokalizacji. W rzeczywistości, każda kategoria transportu ma swoje ustalone trasy i punkty odbioru, a brak wyraźnego wskazania na stację przeznaczenia w przypadku wagonów w Gdyni jest istotny dla prawidłowego planowania logistyki. Niezrozumienie tego aspektu może prowadzić do nieefektywnego zarządzania transportem, zwiększając koszty operacyjne i ryzyko opóźnień. W praktyce, dokumentacja powinna zawierać szczegółowe informacje dotyczące wszystkich typów transportu, aby zapewnić sprawność procesu logistycznego. W środowisku e-learningowym ważne jest, aby uczestnicy zdawali sobie sprawę, że każda nieprawidłowa odpowiedź może wynikać z niedostatecznej analizy kontekstu oraz wymogów branżowych, co może negatywnie wpływać na ich przyszłe decyzje w zakresie planowania transportu.

Pytanie 26

Jakie wskaźniki definiują udział czynności kompletacyjnych w ogólnych działaniach pracowników magazynowych?

A. dziennego wydania
B. asymetrii
C. struktury
D. dynamiki
Wybór odpowiedzi innej niż 'struktury' prowadzi do pewnych nieporozumień w zrozumieniu wskaźników dotyczących działań magazynowych. Wskaźniki dynamiki odnoszą się do tempa zmian w procesach, a nie do rozkładu poszczególnych czynności. Użycie wskaźników dynamiki może sugerować analizowanie trendów, ale nie wyjaśnia proporcji poszczególnych działań, co jest kluczowe w przypadku czynności kompletacyjnych. Natomiast wskaźniki dziennego wydania koncentrują się na ilości produktów wydanych w określonym czasie, co również nie jest tożsame z analizą udziału różnych czynności. Asymetria odnosi się do nierównomiernego rozkładu zasobów lub efektów, co nie ma bezpośredniego związku z określaniem udziału czynności w procesach magazynowych. Używanie tych wskaźników zamiast wskaźników struktury może prowadzić do błędnych wniosków, a także do niewłaściwego zarządzania procesami. Dlatego kluczowe jest stosowanie odpowiednich kategorii wskaźników, aby uzyskać rzetelny obraz wydajności i efektywności operacyjnej w magazynie.

Pytanie 27

W systemie automatycznej identyfikacji produktów nie jest wykorzystywane

A. pole magnetyczne
B. symbole ostrzegawcze
C. kod QR
D. komunikat radiowy
Ścieżka magnetyczna, sygnał radiowy oraz kod kreskowy to technologie, które są szeroko stosowane w systemach automatycznej identyfikacji towarów, służące do efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw oraz identyfikacji produktów. Ścieżka magnetyczna, zazwyczaj wykorzystywana w kartach kredytowych i identyfikacyjnych, umożliwia odczyt informacji przy użyciu odpowiednich czytników, co jest również stosowane przez niektóre systemy do monitorowania stanów magazynowych. Z kolei sygnał radiowy, będący podstawą technologii RFID, pozwala na automatyczne zbieranie danych bez konieczności bezpośredniego kontaktu z obiektami, co znacznie przyspiesza proces identyfikacji i zwiększa jego dokładność. Kody kreskowe natomiast to jeden z najpopularniejszych sposobów identyfikacji, stosowanych w niemal każdej branży, od handlu detalicznego po logistykę. Oparte na standardach GS1, kody te umożliwiają szybkie skanowanie i śledzenie produktów. Typowym błędem myślowym jest mylenie funkcji oznaczeń bezpieczeństwa z funkcjami identyfikacyjnymi. Znak niebezpieczeństwa informuje o potencjalnych zagrożeniach, a nie o specyfice i identyfikacji produktu, dlatego jego obecność w kontekście automatycznej identyfikacji towarów jest nieadekwatna. Właściwe zrozumienie roli tych technologii jest kluczowe dla efektywnego zarządzania i bezpieczeństwa w procesie dystrybucji.

Pytanie 28

Przekształcanie odpadów w nowy produkt użytkowy to

A. unieszkodliwianie
B. redukcja
C. recykling
D. utylizowanie
Recykling to proces ponownego przetwarzania odpadów w nowe produkty użytkowe, który ma na celu minimalizację negatywnego wpływu na środowisko oraz oszczędność surowców naturalnych. W praktyce oznacza to, że materiały takie jak papier, szkło, metale i tworzywa sztuczne są zbierane, segregowane, a następnie przekształcane w nowe wyroby. Na przykład, papier może być przetwarzany na nowe arkusze papieru, a butelki szklane mogą być przetapiane i produkowane na nowo. Taki proces nie tylko zmniejsza ilość odpadów trafiających na wysypiska, ale również przyczynia się do redukcji emisji CO2 i oszczędności energii. Standardy takie jak ISO 14001 wskazują na znaczenie recyklingu w zarządzaniu środowiskowym, promując efektywne gospodarowanie odpadami. Przykłady efektywnego recyklingu można zaobserwować w wielu krajach, gdzie wprowadzono systemy zbiórki segregowanej, a także programy edukacyjne zwiększające świadomość obywateli na temat znaczenia recyklingu dla zrównoważonego rozwoju.

Pytanie 29

Znak ten umieszczony na opakowaniu oznacza, że opakowanie

Ilustracja do pytania
A. może być transportowane w obiegu przedsiębiorstwa.
B. jest przeznaczone do odzysku.
C. ulega biodegradacji
D. zawiera produkty ulegające biodegradacji.
Zrozumienie oznaczeń na opakowaniach jest kluczowe dla odpowiedzialnego podejścia do zarządzania odpadami. Odpowiedzi, które sugerują, że opakowanie ulega biodegradacji, zawiera produkty ulegające biodegradacji lub może być transportowane w obiegu przedsiębiorstwa, prowadzą do istotnych nieporozumień. Biodegradacja jest procesem, w którym materia organiczna jest rozkładana przez mikroorganizmy lub inne czynniki biologiczne, co jest zupełnie innym procesem niż recykling. Oznaczenia wskazujące na biodegradację dotyczą materiałów, które same w sobie mogą się rozłożyć w środowisku naturalnym, natomiast symbol recyklingu informuje o możliwości przetworzenia opakowania w celu jego ponownego użycia. Wybór materiałów ulegających biodegradacji nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem z perspektywy ekologicznej; wiele z tych materiałów wymaga specyficznych warunków do degradacji, które mogą nie występować w standardowych warunkach środowiskowych. Wreszcie, koncepcja transportu w obiegu przedsiębiorstwa odnosi się do logistyki i zarządzania materiałami w obrębie firmy, a nie do właściwego oznakowania opakowań. Warto zwrócić uwagę, że takie myślenie może prowadzić do niewłaściwego gospodarowania odpadami oraz do ich niewłaściwego przetwarzania, co z kolei nadwyręża zasoby naturalne i negatywnie wpływa na środowisko.

Pytanie 30

Klej stosowany do łączenia mebli drewnianych to

A. odpad poprodukcyjny
B. paliwo produkcyjne
C. materiał pomocniczy
D. materiał podstawowy
Klej do sklejania drewnianych mebli to ważny materiał, który generalnie zaliczamy do pomocniczych. To znaczy, że nie jest głównym składnikiem mebla, ale bez niego trudno by było połączyć różne części w jedną całość. W meblarstwie używa się różnych rodzajów klejów, na przykład poliuretanowych czy epoksydowych, które są naprawdę kluczowe, bo pomagają w tworzeniu mocnych i ładnych połączeń. Dobre kleje nie tylko trzymają rzeczy razem, ale też są odporne na wilgoć i różne chemikalia, co jest istotne. Warto wiedzieć, że kleje zgodne z normami EN 204 są popularne, bo zapewniają jakość i trwałość tych połączeń. Można je spotkać na przykład w produkcji mebli biurowych, gdzie ważna jest odporność na rozpuszczalniki, albo w meblach ogrodowych, które muszą wytrzymać różne warunki pogodowe. Rozumienie, jaką rolę pełni klej, jest naprawdę ważne w produkcji mebli, bo pozwala na lepsze planowanie i wykonywanie zadań.

Pytanie 31

Poniższa tabela ilustruje pakiet usług logistycznych oferowanych przez

Usługi transportoweUsługi spedycyjneUsługi manipulacyjne (za- i wyładunek)Usługi magazynowaniaUsługi komplementacji magazynowejInne usługi: marketingowe informacyjne np. finansowe

A. przedsiębiorstwo logistyczne z ograniczonym zakresem usług.
B. przedsiębiorstwo logistyczne z rozwiniętym zakresem usług .
C. centrum logistyczne.
D. operatora transportowo- spedycyjnego.
Operatory transportowo-spedycyjne oraz przedsiębiorstwa logistyczne z ograniczonym zakresem usług nie są w stanie dostarczyć pełni możliwości, jakie oferuje centrum logistyczne. Operatorzy transportowo-spedycyjni koncentrują się głównie na transportowaniu towarów oraz organizowaniu spedycji, co ogranicza ich ofertę do kilku podstawowych usług, takich jak przewóz i obsługa dokumentacji. To podejście może prowadzić do mylnego wrażenia, że wystarczą jedynie te działania, aby skutecznie zarządzać łańcuchem dostaw, co jest błędem. Przedsiębiorstwa logistyczne z ograniczonym zakresem usług zazwyczaj specjalizują się w nielicznych, wybranych aspektach logistyki, co w praktyce może skutkować brakiem elastyczności i niewystarczającym zaspokojeniem potrzeb klientów. Współczesna logistyka wymaga integracji różnorodnych usług, aby dostosować się do dynamicznego otoczenia rynkowego. Typowym błędem myślowym jest zatem mylenie operatorów i prywatnych przedsiębiorstw logistycznych z kompleksowym podejściem, które reprezentują centra logistyczne, gdzie współpraca różnych usług gwarantuje optymalizację procesów i zadowolenie klientów. Zrozumienie tej różnicy jest kluczowe dla efektywnego zarządzania łańcuchem dostaw, a także dla rozwoju strategii logistycznych zgodnych z wymaganiami rynku i dobrymi praktykami w branży.

Pytanie 32

W zbiornikach można przechowywać surowce

A. sypkie w opakowaniach
B. ciekłe luzem
C. stałe luzem
D. ciekłe w opakowaniach
Odpowiedzi dotyczące magazynowania materiałów w opakowaniach, luzem lub sypkich, mimo że mogą być stosowane w różnych kontekstach, nie są odpowiednie w odniesieniu do głównego zastosowania zbiorników. Magazynowanie cieczy w opakowaniach, jak butelki czy pojemniki, jest bardziej odpowiednie dla produktów wymagających szczególnej ochrony lub transportu, gdzie ryzyko wycieku musi być minimalizowane. W kontekście zbiorników, przechowywanie stałych materiałów luzem jest niepraktyczne, ponieważ nie jest to zgodne z ich konstrukcją, która jest dostosowana do zachowania stabilności cieczy. Sypkie materiały w opakowaniach również nie wykorzystują efektywności zbiorników, które są projektowane z myślą o łatwej manipulacji cieczy. Typowym błędem jest mylenie różnych form przechowywania materiałów – zbiorniki są skonstruowane do optymalizacji procesów związanych z cieczami, a nie do obsługi stałych lub sypkich substancji. Warto zauważyć, że w przemyśle stosuje się różne technologie magazynowania, takie jak silosy dla materiałów sypkich, które są zgoła inne niż rozwiązania dla cieczy. Również w kontekście bezpieczeństwa, magazynowanie substancji w odpowiednich pojemnikach lub zbiornikach powinno być zgodne z regulacjami dotyczącymi ich klasyfikacji i przechowywania, co dodatkowo podkreśla znaczenie właściwego doboru metod magazynowania.

Pytanie 33

Magazyn o wysokości składowania 520 centymetrów, zgodnie z danymi zawartymi w tabeli, należy do magazynów

Podział magazynów ze względu na wysokość składowania
Rodzaj magazynuWysokość składowania zapasów [m]
Niskiego składowaniado 4,2
Średniego składowaniaod 4,2 do 7,2
Wysokiego składowaniaod 7,2 do 25
Bardzo wysokiego składowaniaponad 25

A. wysokiego składowania.
B. bardzo wysokiego składowania.
C. średniego składowania.
D. niskiego składowania.
Odpowiedź "średniego składowania" jest poprawna, ponieważ magazyn o wysokości składowania 520 cm (5,2 m) znajduje się w przedziale wysokości magazynów średniego składowania, który, zgodnie z aktualnymi standardami branżowymi, obejmuje wysokości od 4,2 m do 7,2 m. W praktyce magazyny średniego składowania są wykorzystywane w różnych branżach, gdzie niezbędne jest efektywne zarządzanie przestrzenią składowania, np. w logistyce i dystrybucji. Wysokość składowania wpływa na dobór odpowiednich systemów regałowych oraz urządzeń transportowych, takich jak wózki widłowe. W przypadku magazynów średniego składowania istotne jest uwzględnienie aspektów bezpieczeństwa, takich jak stabilność konstrukcji oraz odpowiednie usytuowanie regałów, które powinny spełniać normy określone w przepisach BHP i standardach ISO. Dodatkowo, w przypadku tego typu magazynów, zaleca się stosowanie systemów zarządzania magazynem (WMS), które optymalizują procesy składowania i wydawania towarów, co przekłada się na efektywność operacyjną.

Pytanie 34

Zasada, zgodnie z którą ostatnie miejsce otrzymuje harmonogram dostarczania gotowych produktów do klientów, a artykuły do wytworzenia są pobierane z wcześniejszych miejsc, definiuje system zarządzania przepływem materiałów?

A. EDI
B. rso
C. KANBAN
D. TQM
Wybór EDI, TQM lub RSO jako odpowiedzi na podane pytanie jest niewłaściwy, ponieważ każda z tych koncepcji odnosi się do innych aspektów zarządzania w przedsiębiorstwie. EDI, czyli Elektroniczna Wymiana Danych, to technologia umożliwiająca wymianę informacji pomiędzy systemami komputerowymi organizacji, co nie ma bezpośredniego związku z zarządzaniem przepływem materiałów w kontekście produkcji. TQM, czyli Total Quality Management, koncentruje się na kompleksowym zarządzaniu jakością w całej organizacji, co może obejmować różne procesy, ale nie odnosi się bezpośrednio do zasadności sterowania przepływem materiałów w odniesieniu do ostatnich stanowisk. RSO, rozumiane jako Ruchome Systemy Organizacyjne, to termin, który nie jest powszechnie stosowany w literaturze związanej z zarządzaniem produkcją i nie odnosi się do specyficznych praktyk związanych z kontrolą produkcji. Główne błędy przy ocenie tych odpowiedzi polegają na myleniu różnych systemów zarządzania i ich celów. Należy pamiętać, że skuteczne zarządzanie produkcją wymaga nie tylko wiedzy o technologiach, ale także zrozumienia, jak te technologie wpływają na logistykę i procesy produkcyjne. Dlatego kluczowe jest rozróżnianie między różnymi podejściami i ich zastosowaniami w praktyce, aby móc efektywnie wdrażać najlepsze rozwiązania do zarządzania przepływem materiałów.

Pytanie 35

Całkowity koszt użytkowania urządzeń przeładunkowych w magazynie to 30 000 zł, a ich wartość po czterech latach eksploatacji wynosi 15 000 zł. Jaki jest wskaźnik kosztu eksploatacji?

A. 4
B. 0,4
C. 0,2
D. 2
Wskaźnik kosztu eksploatacji jest kluczowym parametrem oceny efektywności inwestycji w urządzenia przeładunkowe. Oblicza się go poprzez podzielenie całkowitych kosztów eksploatacji przez wartość początkową urządzenia. W tym przypadku mamy 30 000 zł kosztów eksploatacji i 15 000 zł wartości po czterech latach. Dlatego obliczenie wygląda następująco: 30 000 zł / 15 000 zł = 2. Oznacza to, że koszty eksploatacji wynoszą dwukrotność wartości pozostałej urządzenia. W praktyce, wskaźnik ten informuje o tym, jak wiele kosztów generuje urządzenie w stosunku do jego wartości, co jest niezwykle istotne przy podejmowaniu decyzji o dalszej eksploatacji lub wymianie urządzenia. W branży logistycznej utrzymanie niskiego wskaźnika kosztu eksploatacji jest kluczowe dla rentowności operacji, dlatego monitorowanie tych wartości powinno być regularnym procesem decyzyjnym w każdym przedsiębiorstwie zajmującym się obsługą magazynową.

Pytanie 36

Wózki transportowe, które są używane głównie w zamkniętych obiektach magazynowych do rozmieszczania produktów w systemach składowania przeznaczonych do składowania na wysokości, określane są mianem wózków

A. podnośnikowych
B. unoszących
C. naładownych
D. pchających
Wózki podnośnikowe to specjalistyczne urządzenia transportowe, które są kluczowe w logistyce i magazynowaniu, szczególnie w obiektach, gdzie składowanie odbywa się na dużych wysokościach. Są one zaprojektowane tak, aby podnosić i transportować towary do różnorodnych systemów składowania, takich jak regały wysokiego składowania. Dzięki swojej konstrukcji, wózki podnośnikowe mogą efektywnie operować w ograniczonej przestrzeni, co sprawia, że są niezwykle użyteczne w magazynach i centrach dystrybucyjnych. Przykładowo, wózki te mogą być wykorzystywane do przenoszenia palet z towarami na poziomy regałów, co nie tylko przyspiesza proces załadunku i rozładunku, ale również zwiększa bezpieczeństwo pracy. Ich stosowanie jest zgodne z normami branżowymi, takimi jak ISO 9001, co zapewnia, że operacje są przeprowadzane w sposób efektywny i bezpieczny, minimalizując ryzyko uszkodzeń towarów oraz kontuzji pracowników.

Pytanie 37

Standardowym identyfikatorem używanym do jednoznacznej identyfikacji jednostek logistycznych jest

A. GTIN
B. ISBN
C. SSCC
D. GLN
Wybór innych numerów identyfikacyjnych, takich jak GTIN, ISBN czy GLN, może prowadzić do nieporozumień w kontekście unikalnej identyfikacji jednostek logistycznych. GTIN, czyli Global Trade Item Number, jest stosowany do identyfikacji produktów handlowych, a nie jednostek transportowych. Jego głównym celem jest umożliwienie efektywnego zarządzania sprzedażą i inwentaryzacją na poziomie detalicznym. ISBN, czyli International Standard Book Number, jest z kolei specyficzny dla publikacji książkowych, co czyni go nieodpowiednim w kontekście logistyki. GLN, czyli Global Location Number, identyfikuje lokalizacje w łańcuchu dostaw, takie jak firmy czy placówki, a nie same jednostki ładunkowe. Typowym błędem myślowym jest mylenie funkcji tych numerów; każdy z nich pełni odmienną rolę w zarządzaniu informacjami w łańcuchu dostaw. Zrozumienie ich właściwego zastosowania jest kluczowe dla skutecznego zarządzania logistyką. Wybranie niewłaściwego numeru identyfikacyjnego może prowadzić do utrudnień w śledzeniu towarów, co w konsekwencji wpływa na całą efektywność operacyjną łańcucha dostaw. Dlatego istotne jest, aby znać i stosować odpowiednie standardy w zależności od kontekstu operacyjnego.

Pytanie 38

Koszty związane z tworzeniem zapasów określamy jako wydatki

A. utrzymywania zapasów
B. zapasu zabezpieczającego
C. uzupełniania zapasów
D. zapasu nadmiernego
Wybór innych odpowiedzi, takich jak 'zapasu zabezpieczającego', 'utrzymywania zapasów' czy 'zapasu nadmiernego', może prowadzić do nieporozumień związanych z definicjami i koncepcjami zarządzania zapasami. Koszt zapasu zabezpieczającego odnosi się do dodatkowych zapasów przechowywanych w celu ochrony przed niepewnością popytu lub dostaw, co nie jest związane bezpośrednio z procesem uzupełniania zapasów. Z kolei koszty utrzymywania zapasów obejmują wydatki związane z przechowywaniem, ubezpieczeniami, uszkodzeniami lub przestarzałością towarów, a nie bezpośrednio przywracaniem ich do poziomu potrzebnego do zaspokojenia popytu. Odpowiedź związana z zapasem nadmiernym sugeruje sytuację, w której przedsiębiorstwo gromadzi zbyt dużą ilość towarów, co prowadzi do wyższych kosztów przechowywania i ryzyk związanych z przestarzałymi zapasami. Takie podejścia mogą wynikać z błędnych założeń w zakresie prognozowania popytu oraz braku efektywnego zarządzania zapasami. W praktyce, skuteczne zarządzanie zapasami polega na balansowaniu między odpowiednim poziomem zapasów a minimalizowaniem kosztów, co wymaga precyzyjnych analiz danych rynkowych oraz ciągłego dostosowywania strategii zarządzania opartej na najlepszych praktykach branżowych.

Pytanie 39

Jaki typ produkcji jest wykorzystywany przez firmę, która wytwarza ograniczone ilości gotowych wyrobów w różnorodnym asortymencie na specjalne zamówienie klienta?

A. Seryjny
B. Cykliczny
C. Jednostkowy
D. Masowy
Produkcja masowa, charakteryzująca się wytwarzaniem dużych ilości jednakowych produktów, nie znajduje zastosowania w kontekście niewielkich ilości wyrobów w szerokim asortymencie na indywidualne zamówienie klienta. W produkcji masowej, proces jest zautomatyzowany, co prowadzi do obniżenia kosztów i zwiększenia efektywności, jednak eliminuje możliwość dostosowania produktów do indywidualnych potrzeb. Takie podejście może być mylne, szczególnie w sytuacjach, gdy istnieje zapotrzebowanie na unikalne wyroby, a przedsiębiorstwo nie jest w stanie zaspokoić tych potrzeb poprzez masową produkcję. W przypadku produkcji seryjnej, która polega na wytwarzaniu produktów w ograniczonych seriach, również nie pasuje to do opisanego scenariusza, ponieważ nie obejmuje ona pełnej personalizacji. Ponadto, cykliczna produkcja, opierająca się na powtarzających się cyklach wytwarzania, nie odpowiada na wymagania klienta wymagającego unikalnych produktów. Takie podejścia mogą prowadzić do błędów w analizie rynku i zrozumienia potrzeb klientów, a jako rezultaty mogą generować niezadowolenie i straty finansowe dla przedsiębiorstwa. W kontekście efektywnego zarządzania produkcją kluczowym jest, aby przedsiębiorstwa rozumiały różnice między tymi modelami, co pozwala na optymalne dostosowanie strategii do specyfiki rynku i oczekiwań klientów.

Pytanie 40

W której beczce możliwe będzie umieszczenie 198 litrów oleju palmowego, jeżeli beczkę należy wypełnić w 90%?

Beczka 1.Beczka 2.Beczka 3.Beczka 4.
Pojemność [litr]189200218220

A. Beczka 4.
B. Beczka 3.
C. Beczka 2.
D. Beczka 1.
Beczka 4 jest poprawnym wyborem, ponieważ jej pojemność wynosi 220 litrów, co pozwala na umieszczenie 198 litrów oleju palmowego przy założeniu, że beczka ma być wypełniona w 90%. Aby obliczyć, ile litrów może pomieścić beczka przy takim wypełnieniu, stosujemy wzór: Pojemność x 90% = Wypełnienie. W przypadku beczki 4 mamy: 220 litrów x 0,9 = 198 litrów. Wybór odpowiedniej pojemności beczki jest kluczowy w przemyśle, gdzie transport i magazynowanie płynów odgrywają fundamentalną rolę w operacjach logistycznych. Standardy magazynowania wymagają precyzyjnego obliczenia wypełnienia, aby uniknąć przepełnienia i zapewnić bezpieczeństwo podczas transportu. W praktyce, jeśli wypełnimy beczkę do 90%, pozostawiamy pewien margines bezpieczeństwa, co jest zgodne z najlepszymi praktykami zarządzania materiałami niebezpiecznymi. To także podkreśla znaczenie poprawnego obliczania i planowania przestrzeni magazynowej, co może zmniejszyć ryzyko strat i zwiększyć efektywność operacyjną.