Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 8 stycznia 2025 13:20
  • Data zakończenia: 8 stycznia 2025 13:31

Egzamin zdany!

Wynik: 33/40 punktów (82,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który z poniższych problemów jest najczęściej rozwiązywany z zastosowaniem algorytmu rekurencyjnego?

A. Obliczanie sumy elementów w tablicy
B. Sortowanie za pomocą metody QuickSort
C. Wyszukiwanie binarne w uporządkowanej tablicy
D. Generowanie ciągu Fibonacciego
Generowanie ciągu Fibonacciego to klasyczny przykład problemu, który najczęściej rozwiązuje się za pomocą algorytmu rekurencyjnego. Algorytm rekurencyjny wywołuje sam siebie, dzieląc problem na mniejsze podproblemy, aż do osiągnięcia przypadku bazowego. W przypadku Fibonacciego każda liczba jest sumą dwóch poprzednich, a algorytm rekurencyjny odwzorowuje to wprost poprzez wywołania fib(n-1) + fib(n-2). Rekurencja jest intuicyjna i często stosowana w zadaniach matematycznych, takich jak obliczanie silni czy rozwiązywanie problemów związanych z przeszukiwaniem drzew. Choć rekurencja jest elegancka, dla dużych n może prowadzić do nadmiarowych obliczeń, dlatego często optymalizuje się ją za pomocą pamięci podręcznej (memoizacji) lub iteracyjnych wersji algorytmu.

Pytanie 2

Zawarty w ramce opis licencji sugeruje, że mamy do czynienia z licencją

Ilustracja do pytania
A. Freeware
B. OEM
C. Open Source
D. Shareware
Opis licencji wskazuje na licencję Open Source, która umożliwia użytkownikom przeglądanie, modyfikowanie i dystrybucję kodu źródłowego. Oprogramowanie open source sprzyja innowacji, współpracy i elastyczności, pozwalając na dostosowanie aplikacji do własnych potrzeb. Licencje takie jak GPL, MIT czy Apache są popularnymi przykładami licencji open source.

Pytanie 3

Zaproponowany fragment kodu w języku Java wypełnia tablicę elementami:

Ilustracja do pytania
A. 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20
B. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
C. 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
D. 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2
Kod w języku Java wypełnia tablicę liczbami parzystymi od 2 do 20. W pętli inkrementacja wynosi 2, co skutkuje dodawaniem kolejnych parzystych liczb. To popularne rozwiązanie przy iteracji po wartościach, które mają spełniać określone warunki, np. podzielność przez 2.

Pytanie 4

Które z poniższych stwierdzeń najlepiej charakteryzuje tablicę asocjacyjną?

A. Tablica, która przechowuje wartości, do których można uzyskać dostęp tylko za pomocą indeksów numerycznych
B. Tablica, która zmienia swoje wymiary w trakcie działania programu
C. Tablica przechowująca dane w formie par klucz-wartość
D. Tablica, która przechowuje wyłącznie dane tekstowe
Tablica asocjacyjna to fajna rzecz, bo przechowuje dane w formie par klucz-wartość. W przeciwieństwie do zwykłych tablic, gdzie używasz numerów do indeksowania, tutaj możesz mieć różne unikalne klucze, na przykład teksty czy liczby. To naprawdę ułatwia wyszukiwanie informacji i organizowanie danych. W Pythonie nazywa się to 'słownikami', a w C++ używa się 'map'. Moim zdaniem, to świetne narzędzie do pracy z większymi zbiorami danych.

Pytanie 5

Jakie operacje na plikach można uznać za podstawowe?

A. Otwieranie, zapisywanie, odczytywanie, zamykanie
B. Jedynie otwieranie oraz zamykanie plików
C. Zmiana rozszerzenia plików podczas działania programu
D. Usuwanie oraz tworzenie nowych plików
Podstawowe operacje na plikach obejmują otwieranie, zapisywanie, odczytywanie i zamykanie. Te cztery operacje są fundamentem zarządzania plikami w programowaniu i pozwalają na efektywne przechowywanie oraz przetwarzanie danych. Otwarcie pliku umożliwia dostęp do jego zawartości, zapis pozwala na modyfikację lub tworzenie nowych plików, odczyt umożliwia pobieranie danych, a zamknięcie pliku zapewnia integralność danych i zwalnia zasoby systemowe. W wielu językach, takich jak C++, Java czy Python, operacje te są realizowane za pomocą dedykowanych funkcji i klas, co ułatwia ich implementację w kodzie.

Pytanie 6

Który z wymienionych algorytmów jest algorytmem opartym na iteracji?

A. QuickSort
B. BubbleSort
C. Fibonacci (rekurencyjnie)
D. DFS (przeszukiwanie w głąb)
QuickSort to algorytm rekurencyjny wykorzystujący podejście 'dziel i zwyciężaj' i działa znacznie szybciej niż Bubble Sort. Rekurencyjna wersja algorytmu obliczania Fibonacciego jest klasycznym przykładem rekurencji, a nie iteracji. DFS (Depth First Search) to algorytm przeszukiwania grafów, który może być zarówno rekurencyjny, jak i iteracyjny, ale nie jest algorytmem sortowania, co odróżnia go od Bubble Sort.

Pytanie 7

Która z metod zarządzania projektem jest oparta na przyrostach realizowanych w sposób iteracyjny?

A. Model prototypowy
B. Metodyki zwinne (Agile)
C. Model spiralny
D. Model wodospadowy (waterfall)
Model kaskadowy, znany też jako waterfall, jest trochę inny. Działa sekwencyjnie, więc każda faza projektu musi się skończyć, zanim zaczniemy następną – nie ma tu miejsca na iteracje. Z kolei model prototypowy polega na tworzeniu próbnych wersji aplikacji, ale też nie skupia się na iteracyjnym dostarczaniu funkcjonalności. A model spiralny łączy w sobie aspekty prototypowania i podejścia kaskadowego, przy czym iteracje są długie i bardziej cykliczne, a nie krótkie i dynamiczne, jak w Agile.

Pytanie 8

W języku C# szablon List zapewnia funkcjonalność listy. Z tworzenia obiektu typu List wynika, że jego składnikami są

Ilustracja do pytania
A. elementy typu List
B. liczby rzeczywiste
C. liczby całkowite
D. elementy o nieokreślonym typie
Szablon Listw języku C# implementuje listę, której elementami są liczby całkowite. Jest to przykład zastosowania kolekcji generycznych, które wprowadzają typowanie silne w czasie kompilacji, co pozwala na uniknięcie błędów typowych dla kolekcji niegenerycznych. Definiując Listdeklarujesz, że lista będzie przechowywać tylko liczby całkowite. Dzięki temu kompilator może wykrywać błędy związane z typowaniem już podczas pisania kodu, co zwiększa jego niezawodność i bezpieczeństwo. Typ generyczny T w Listumożliwia tworzenie kolekcji przechowujących dowolny typ, co ułatwia ponowne wykorzystanie kodu i zgodność z zasadą DRY (Don't Repeat Yourself). W praktyce Listjest szeroko stosowany w scenariuszach wymagających dynamicznie rozwijanych kolekcji, które nie ograniczają się do statycznej liczby elementów, takich jak tablice. Listy generyczne są wydajniejsze i bardziej elastyczne dzięki metodom takim jak Add, Remove czy Contains, które operują na elementach określonego typu. Dzięki implementacji IEnumerable/Listy są również zgodne z LINQ, co umożliwia stosowanie złożonych zapytań i operacji na danych, takich jak filtrowanie i sortowanie, w sposób czytelny i efektywny.

Pytanie 9

Jakie są kluczowe korzyści z wykorzystania frameworków podczas programowania aplikacji desktopowych?

A. Skracają czas tworzenia aplikacji dzięki gotowym komponentom i narzędziom
B. Gwarantują dostęp do niskopoziomowego kodu systemowego
C. Redukują zapotrzebowanie na pamięć operacyjną aplikacji
D. Ułatwiają kontrolę nad wersjami systemu operacyjnego
Jedną z głównych zalet stosowania frameworków w programowaniu aplikacji desktopowych jest znaczne skrócenie czasu tworzenia oprogramowania dzięki gotowym komponentom i narzędziom. Frameworki dostarczają struktury, która standaryzuje rozwój aplikacji i minimalizuje konieczność pisania kodu od podstaw. Frameworki takie jak WPF, Qt czy Electron umożliwiają szybkie tworzenie interfejsów użytkownika, obsługę zdarzeń oraz integrację z bazami danych i API. Ponadto frameworki wspierają modularność i umożliwiają łatwe zarządzanie dużymi projektami, co przekłada się na lepszą organizację kodu i wyższą jakość oprogramowania.

Pytanie 10

Kompilator może wygenerować błąd "incompatible types", gdy

A. funkcja oczekuje całkowitej jako argumentu, a została wywołana z napisem jako parametrem
B. funkcja zwraca typ void, a w momencie wywołania nie jest przypisana do żadnej zmiennej
C. do zmiennej typu int przypisano wartość 243
D. w trakcie deklaracji zmiennej wystąpił błąd, zastosowano nieistniejący typ
Błąd 'incompatible types' to dość powszechny problem, kiedy przypisujesz coś do zmiennej, ale typ się nie zgadza. Na przykład, jeśli próbujesz wstawić tekst do miejsca, gdzie oczekiwana jest liczba całkowita, to właśnie wtedy pojawia się ten błąd. W językach jak Java, gdzie typy są mocno zdefiniowane, musisz uważać na takie rzeczy.

Pytanie 11

Złośliwe oprogramowanie stworzone w celu przyznania hakerom uprawnień administracyjnych do komputera ofiary bez jej świadomości, to

A. wirus
B. keylogger
C. robak
D. rootkit
Rootkit to rodzaj szkodliwego oprogramowania, które ukrywa swoją obecność i zapewnia hakerom uprawnienia administracyjne do systemu ofiary. Jest trudny do wykrycia i stanowi poważne zagrożenie bezpieczeństwa.

Pytanie 12

Kod w bibliotece React.js oraz w frameworku Angular, który został zaprezentowany, ma na celu wyświetlenie

Ilustracja do pytania
A. liczby kliknięć przycisku
B. wyłącznie przycisku oraz obsłużenie zdarzenia click, które ono generuje
C. wartości 0 po naciśnięciu przycisku
D. tylko napisu BTN_1
Kod w bibliotece React.js i Angular wyświetla liczbę kliknięć przycisku. Każde kliknięcie zwiększa wartość licznika, co jest standardowym przypadkiem użycia w interaktywnych aplikacjach webowych.

Pytanie 13

Jakie są różnice między testami funkcjonalnymi a niefunkcjonalnymi?

A. Testy funkcjonalne koncentrują się na interfejsie, a niefunkcjonalne na backendzie aplikacji
B. Testy funkcjonalne są realizowane tylko przez końcowych użytkowników, natomiast niefunkcjonalne przez programistów
C. Testy funkcjonalne oceniają wydajność aplikacji, podczas gdy niefunkcjonalne weryfikują poprawność kodu
D. Testy funkcjonalne oceniają zgodność działania aplikacji z założeniami, a niefunkcjonalne analizują aspekty wydajności, bezpieczeństwa i użyteczności
Testy funkcjonalne sprawdzają, czy aplikacja działa zgodnie z założeniami i spełnia określone wymagania użytkownika. Obejmują one testowanie interfejsu, przepływu pracy oraz funkcji kluczowych dla działania oprogramowania. Testy niefunkcjonalne koncentrują się na aspektach takich jak wydajność, skalowalność, bezpieczeństwo i użyteczność. Różnica polega na tym, że testy funkcjonalne oceniają 'co' robi aplikacja, podczas gdy testy niefunkcjonalne oceniają 'jak dobrze' aplikacja działa w różnych warunkach. Testy niefunkcjonalne obejmują testy obciążeniowe (load testing), testy penetracyjne oraz analizy UX. Oba typy testów są niezbędne dla zapewnienia wysokiej jakości oprogramowania i jego niezawodności w środowisku produkcyjnym.

Pytanie 14

Jakie obliczenia można wykonać za pomocą poniższego algorytmu, który operuje na dodatnich liczbach całkowitych?

Ilustracja do pytania
A. liczbę cyfr w wprowadzonej liczbie
B. największy wspólny dzielnik wprowadzonej liczby
C. sumę cyfr wprowadzonej liczby
D. sumę wprowadzonych liczb
Algorytm oblicza liczbę cyfr we wczytanej liczbie całkowitej. Iteracyjnie dzieli liczbę przez 10, licząc, ile razy można to zrobić, zanim wynik będzie równy 0. Jest to standardowa metoda na określenie długości liczby w systemie dziesiętnym.

Pytanie 15

Jaki framework umożliwia tworzenie interaktywnych interfejsów użytkownika w języku TypeScript?

A. Django
B. Angular
C. jQuery
D. ASP.NET Core
Angular to popularny framework oparty na TypeScript, który umożliwia tworzenie dynamicznych i rozbudowanych interfejsów użytkownika. Jest rozwijany przez Google i używany do budowy aplikacji typu Single Page Applications (SPA), które cechują się płynnością działania i interaktywnością. Angular oferuje bogaty ekosystem narzędzi wspierających programistów, takich jak Angular CLI, który pozwala na szybkie generowanie komponentów, serwisów i modułów. Wsparcie dla TypeScript oznacza, że Angular pozwala na wykorzystywanie typów, interfejsów oraz zaawansowanych narzędzi do refaktoryzacji kodu, co przekłada się na większą czytelność i bezpieczeństwo aplikacji. Dzięki modularnej architekturze Angular wspiera tworzenie aplikacji, które są łatwe w utrzymaniu i skalowaniu. Jego dwukierunkowe wiązanie danych (two-way data binding) oraz możliwość dynamicznej aktualizacji widoków czynią go jednym z liderów na rynku frameworków frontendowych.

Pytanie 16

Która z wymienionych bibliotek pozwala na obsługę zdarzeń związanych z myszą w aplikacjach desktopowych?

A. Numpy
B. Qt
C. TensorFlow
D. Django
Numpy to biblioteka do obliczeń numerycznych w języku Python i nie posiada narzędzi do obsługi zdarzeń graficznych w aplikacjach desktopowych. Django to framework do budowy aplikacji webowych w Pythonie, koncentrujący się na backendzie, a nie na tworzeniu GUI czy interakcji z myszą. TensorFlow to biblioteka do uczenia maszynowego i przetwarzania danych, nieprzystosowana do tworzenia aplikacji desktopowych obsługujących zdarzenia myszki i klawiatury.

Pytanie 17

Jakie z wymienionych funkcji są typowe dla narzędzi służących do zarządzania projektami?

A. Nadzorowanie postępu realizacji
B. Opracowywanie diagramów przepływu
C. Przeprowadzanie analizy statystycznej
D. Tworzenie interfejsu użytkownika
Monitorowanie postępu prac to jedna z kluczowych funkcji narzędzi do zarządzania projektami. Dzięki temu zespoły mogą śledzić realizację zadań, identyfikować opóźnienia oraz efektywnie alokować zasoby. Narzędzia takie jak Jira, Trello czy Asana pozwalają na wizualizację postępów, co ułatwia kontrolowanie harmonogramu oraz planowanie kolejnych etapów projektu. Monitorowanie postępu prac pomaga także w wykrywaniu wąskich gardeł i umożliwia szybkie podejmowanie decyzji, co znacząco zwiększa efektywność całego zespołu. Funkcja ta jest szczególnie istotna w zarządzaniu projektami IT, budowlanymi i kreatywnymi, gdzie koordynacja wielu zadań jest kluczowa dla sukcesu projektu.

Pytanie 18

Jaką strukturę danych można zrealizować, korzystając jedynie z wymienionych poniżej metod:

Ilustracja do pytania
A. stos
B. drzewo binarne
C. tablica
D. kolejka
Stos (LIFO) to struktura danych, w której elementy dodawane są na wierzchołek i zdejmowane w odwrotnej kolejności (Last In, First Out). Podstawowe operacje to 'push' (dodanie elementu) i 'pop' (usunięcie elementu). Stos jest szeroko stosowany w algorytmach rekurencyjnych, wycofywaniu operacji (undo) i zarządzaniu pamięcią.

Pytanie 19

Jaką wartość dziesiętną reprezentuje liczba binarna 1010?

A. 8
B. 12
C. 14
D. 10
Liczba binarna 1010 to wartość dziesiętna, która wynosi 10. Aby dokonać konwersji liczby binarnej na system dziesiętny, należy zrozumieć, że każda cyfra w systemie binarnym reprezentuje potęgę liczby 2, zaczynając od prawej strony, gdzie najniższa pozycja ma wartość 2^0. W przypadku 1010, mamy następujące pozycje: 1 * 2^3 (co daje 8), 0 * 2^2 (co daje 0), 1 * 2^1 (co daje 2) oraz 0 * 2^0 (co daje 0). Sumując te wartości: 8 + 0 + 2 + 0, otrzymujemy 10. W praktyce konwersja z systemu binarnego na dziesiętny jest niezwykle przydatna w programowaniu i elektronice, gdzie liczby binarne są powszechnie stosowane. Przykładowo, w obliczeniach komputerowych oraz w projektowaniu układów cyfrowych, znajomość tych konwersji jest kluczowa. Odnosi się to również do standardów, takich jak IEEE 754, które definiują reprezentację liczb zmiennoprzecinkowych w formatach binarnych.

Pytanie 20

Która z wymienionych sytuacji stanowi naruszenie praw autorskich?

A. Używanie programu typu open-source zgodnie z warunkami licencji
B. Tworzenie kopii zapasowej legalnie zakupionego programu
C. Nabycie licencji na oprogramowanie
D. Udostępnianie filmu objętego prawami autorskimi bez zgody właściciela
Publikowanie filmu chronionego prawami autorskimi bez zgody właściciela jest naruszeniem praw autorskich. Prawa autorskie chronią twórców przed nieuprawnionym kopiowaniem, dystrybucją i rozpowszechnianiem ich dzieł. W przypadku filmów, muzyki czy oprogramowania, każde użycie bez odpowiednich licencji lub zgody właściciela jest niezgodne z prawem. Twórcy mają prawo do wynagrodzenia za swoją pracę, a naruszenia mogą skutkować wysokimi grzywnami, a nawet postępowaniem sądowym. Przestrzeganie praw autorskich wspiera rozwój kultury i technologii, chroniąc interesy twórców.

Pytanie 21

Jakie znaczenie ma określenie "klasa zaprzyjaźniona" w kontekście programowania obiektowego?

A. Klasa, w której wszystkie komponenty są publiczne
B. Klasa, która nie ma możliwości zawierania metod statycznych
C. Klasa, która może być dziedziczona przez inne klasy
D. Klasa, która ma dostęp do prywatnych i chronionych elementów innej klasy
Klasa zaprzyjaźniona (ang. 'friend class') to klasa, która ma dostęp do prywatnych i chronionych składowych innej klasy, dzięki specjalnej deklaracji 'friend' wewnątrz tej klasy. Jest to kluczowe narzędzie w programowaniu obiektowym, które umożliwia ściślejszą współpracę między klasami, jednocześnie zapewniając hermetyzację kodu w miejscach, gdzie jest to wymagane. Używanie klas zaprzyjaźnionych umożliwia bardziej efektywne zarządzanie zależnościami między klasami, co jest istotne w dużych projektach programistycznych. Klasy zaprzyjaźnione są często stosowane w bibliotekach standardowych i frameworkach, pozwalając na eleganckie rozwiązania problemów związanych z ukrywaniem implementacji i udostępnianiem tylko niezbędnych fragmentów kodu innym komponentom systemu.

Pytanie 22

Która z funkcji powinna zostać zrealizowana w warstwie back-end aplikacji webowej?

A. zarządzanie bazą danych
B. sprawdzanie formularzy w czasie rzeczywistym
C. zarządzanie zdarzeniami elementów
D. wyświetlanie danych z formularza w przeglądarce
Obsługa bazy danych jest fundamentalną częścią warstwy back-end w aplikacjach internetowych. Backend odpowiada za przetwarzanie logiki biznesowej, przechowywanie i zarządzanie danymi, a także komunikację z bazą danych. Dane przesyłane z front-endu (interfejsu użytkownika) są walidowane i przetwarzane po stronie serwera, zanim trafią do bazy danych lub zostaną zwrócone użytkownikowi. W przypadku aplikacji dynamicznych, serwer pobiera informacje z bazy danych, przekształca je zgodnie z wymogami aplikacji i przesyła z powrotem na front-end. Właściwe zarządzanie danymi i bezpieczeństwo operacji na bazie danych to kluczowe zadania back-endu. Równie ważne jest zapobieganie wstrzykiwaniu SQL (SQL Injection) i zapewnienie integralności danych, co stanowi podstawę skalowalnych i bezpiecznych aplikacji.

Pytanie 23

Która z wymienionych topologii sieci wykazuje cechę, że wszystkie urządzenia są połączone jednym kablem?

A. Topologia gwiazdy
B. Topologia pierścienia
C. Topologia magistrali
D. Topologia siatki
Topologia magistrali to jedna z podstawowych topologii sieci komputerowych, w której wszystkie urządzenia są podłączone do jednego kabla, zwanego magistralą. W tej konfiguracji dane przesyłane są w obu kierunkach na wspólnym przewodzie, a każde urządzenie musi odczytać dane i zidentyfikować, czy są one przeznaczone dla niego. Kluczową zaletą topologii magistrali jest jej prostota oraz niskie koszty instalacji, ponieważ wymaga mniej kabli niż inne topologie. Jest to jednak także jej największa wada - awaria jednego segmentu kabla może spowodować przerwanie komunikacji w całej sieci. Topologia magistrali jest często wykorzystywana w małych sieciach lokalnych oraz w systemach, gdzie nie ma potrzeby dużej niezawodności. Standardy, takie jak IEEE 802.3, definiują zasady działania sieci Ethernet korzystających z tej topologii. W praktyce, zastosowanie topologii magistrali można zaobserwować w starszych instalacjach sieciowych, gdzie budżet na infrastrukturę był ograniczony, a wymogi dotyczące skomplikowania sieci były minimalne.

Pytanie 24

W klasie pracownik zdefiniowano opisane metody. Która z nich jest odpowiednia do dodania elementu diagnostycznego o treści: cout << "Obiekt został usunięty";

Ilustracja do pytania
A. pracownik
B. wypisz
C. operator==
D. ~pracownik
Destruktor to specjalna metoda w języku C++ oznaczona tyldą przed nazwą klasy która jest wywoływana automatycznie w momencie usuwania obiektu danego typu z pamięci. Dlatego dodanie elementu diagnostycznego cout<

Pytanie 25

Jakie stwierdzenie najlepiej tłumaczy cel podziału programu na funkcje (metody)?

A. Eliminuje potrzebę korzystania ze zmiennych globalnych
B. Gwarantuje automatyczną kompilację programu
C. Ułatwia proces debugowania oraz ponowne wykorzystanie fragmentów kodu
D. Umożliwia skrócenie kodu przez eliminację wszelkich komentarzy
Dzielenie programu na funkcje (lub metody) jest jedną z kluczowych zasad programowania strukturalnego i obiektowego. Funkcje pozwalają na podzielenie dużych bloków kodu na mniejsze, łatwiejsze do zarządzania i ponownego wykorzystania fragmenty. Dzięki temu kod jest bardziej czytelny, zrozumiały i łatwiejszy do testowania. Ułatwia to także proces debugowania, ponieważ błędy można izolować w konkretnych funkcjach, zamiast przeszukiwać cały program. Ponadto funkcje umożliwiają wielokrotne używanie tego samego fragmentu kodu, co zwiększa efektywność i eliminuje konieczność powielania kodu, zmniejszając ryzyko błędów.

Pytanie 26

Jakie aspekty powinny być brane pod uwagę przy tworzeniu struktury danych dla aplikacji?

A. Złożoność obróbki danych oraz ich efektywną organizację
B. Tylko typ języka programowania
C. Tylko wymagania sprzętowe
D. Nie ma związku pomiędzy strukturą danych a efektywnością aplikacji
Złożoność przetwarzania danych i ich optymalna organizacja to kluczowe elementy podczas projektowania struktury danych dla aplikacji. Dobrze zaprojektowana struktura danych wpływa na wydajność aplikacji, redukuje czas dostępu do informacji oraz minimalizuje zużycie zasobów. Optymalizacja algorytmów oraz wybór odpowiednich struktur danych, takich jak listy, drzewa czy tablice hashujące, ma bezpośredni wpływ na szybkość działania aplikacji.

Pytanie 27

Który z podanych terminów najlepiej odnosi się do składnika statycznego w klasie?

A. Pole lub metoda, która jest przypisana do klasy, a nie do jej instancji
B. Funkcja, która wywołuje destruktor danej klasy
C. Metoda z dostępem ograniczonym tylko do tej samej klasy
D. Zmienna lokalna wewnątrz danej klasy
Składnik statyczny klasy to pole lub metoda, która należy do klasy jako całości, a nie do konkretnego obiektu. Oznacza to, że istnieje tylko jedna kopia składnika statycznego współdzielona przez wszystkie obiekty tej klasy. Przykład w C++: `class Licznik { public: static int liczbaObiektow; }`. Zmienna `liczbaObiektow` przechowuje liczbę utworzonych instancji klasy i jest wspólna dla wszystkich obiektów. Składniki statyczne są często używane do implementacji liczników, zarządzania zasobami lub przechowywania danych globalnych w obrębie klasy.

Pytanie 28

Podaj przykład incydentu w miejscu pracy?

A. oparzenie dłoni, które miało miejsce podczas nieobowiązkowego szkolenia w czasie prywatnym pracownika
B. kontuzja stawu skokowego, która zdarzyła się w trakcie bezpośredniej drogi do miejsca zatrudnienia
C. złamanie nogi w trakcie urlopu wypoczynkowego przyznanego przez pracodawcę
D. złe samopoczucie spowodowane przewlekłą chorobą zatrudnionego, które wystąpiło w biurze
Jak dla mnie, to uraz stawu skokowego w drodze do pracy jak najbardziej można uznać za wypadek przy pracy. Wiesz, nawet jeśli to się wydarzy poza firmą, to jeśli szedłeś prosto do niej, to masz prawo do ochrony i świadczeń z ubezpieczenia. To ważne, żeby to wiedzieć.

Pytanie 29

Rozpoczęcie tworzenia procedury składowej o nazwie dodajUsera w MS SQL wymaga użycia poleceń

A. add dodajUsera procedure
B. create dodajUsera procedure
C. create procedure dodajUsera
D. add procedure dodajUsera
W MS SQL procedury składowe tworzy się za pomocą polecenia 'CREATE PROCEDURE'. Jest to standardowa składnia używana do definiowania procedur, które mogą przechowywać złożone operacje SQL i być wielokrotnie wywoływane. Procedury pozwalają na automatyzację zadań, optymalizację kodu oraz zwiększenie wydajności poprzez zmniejszenie liczby zapytań przesyłanych do serwera.

Pytanie 30

Który z poniższych procesów jest wyłącznie związany z kompilowaniem kodu?

A. Detection of logical errors during program execution
B. Real-time translation of instructions
C. Executing code step by step
D. Generating an executable file
Tłumaczenie instrukcji w czasie rzeczywistym to coś, co robi interpreter, a nie kompilator. Jeśli chodzi o błędy logiczne, to są one wykrywane podczas debugowania albo testów – nie podczas samego wykonywania kodu. Debugger zajmuje się wykonywaniem kodu krok po kroku, a kompilacja to coś zupełnie innego, bo nie dzieje się na żywo. Kompilacja przetwarza kod przed jego uruchomieniem, co różni ją od interpretacji. Takie podejście ma swoje plusy i minusy, ale na pewno warto je znać.

Pytanie 31

Jakie środowisko deweloperskie jest najczęściej używane do programowania w C#?

A. NetBeans
B. PyCharm
C. Eclipse
D. Visual Studio
Visual Studio to najczęściej wykorzystywane środowisko programistyczne (IDE) do tworzenia aplikacji w języku C#. Oferuje pełne wsparcie dla platformy .NET i umożliwia szybkie tworzenie aplikacji desktopowych, webowych i mobilnych. Visual Studio jest wyposażone w zaawansowane narzędzia do debugowania, projektowania interfejsów oraz integrację z systemami kontroli wersji. Dzięki rozbudowanemu ekosystemowi wtyczek i rozszerzeń Visual Studio jest idealnym rozwiązaniem zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych programistów, którzy tworzą aplikacje na system Windows oraz inne platformy.

Pytanie 32

Jakie jest podstawowe środowisko do tworzenia aplikacji desktopowych przy użyciu języka C#?

A. NetBeans
B. MS Visual Studio
C. PyCharm
D. Eclipse
MS Visual Studio to potężne zintegrowane środowisko programistyczne (IDE) zaprojektowane przez firmę Microsoft, które oferuje pełne wsparcie dla języka C#. Dzięki bogatym funkcjom, takim jak IntelliSense, które ułatwia pisanie kodu poprzez podpowiadanie składni oraz dostępność narzędzi do debugowania, programiści mogą efektywnie rozwijać aplikacje desktopowe. MS Visual Studio obsługuje różne frameworki, takie jak .NET Framework oraz .NET Core, co pozwala na budowanie aplikacji o różnej architekturze. W praktyce, programiści mogą tworzyć aplikacje w oparciu o Windows Presentation Foundation (WPF) lub Windows Forms, co umożliwia tworzenie rozbudowanych interfejsów użytkownika. Dodatkowo, MS Visual Studio oferuje szereg narzędzi do współpracy zespołowej, integracji z systemami kontroli wersji oraz wsparcie dla testowania jednostkowego. Jako standard w branży, MS Visual Studio jest często preferowanym wyborem w projektach komercyjnych i korporacyjnych, z uwagi na jego wszechstronność oraz wsparcie ze strony społeczności programistycznej.

Pytanie 33

Który z wymienionych algorytmów sortowania jest najskuteczniejszy w przypadku dużych zbiorów danych w przeważającej liczbie sytuacji?

A. Sortowanie szybkie (QuickSort)
B. Sortowanie przez zliczanie
C. Sortowanie bąbelkowe
D. Sortowanie przez wstawianie
Sortowanie bąbelkowe ma złożoność O(n²), co czyni je nieefektywnym dla dużych zbiorów danych. Algorytm ten polega na wielokrotnym porównywaniu sąsiadujących elementów i zamianie ich miejscami, co jest procesem czasochłonnym przy dużych danych. Sortowanie przez zliczanie (Counting Sort) jest wydajne, ale najlepiej sprawdza się przy zbiorach o ograniczonym zakresie wartości. Sortowanie przez wstawianie działa w czasie O(n²) i jest skuteczne jedynie dla małych zbiorów danych lub tablic wstępnie posortowanych.

Pytanie 34

Jakie są różnice między dialogiem modalnym a niemodalnym?

A. Dialog modalny działa w tle, podczas gdy dialog niemodalny jest zawsze wyświetlany na pierwszym planie
B. Dialog modalny wymaga zamknięcia, aby powrócić do głównego okna aplikacji, natomiast dialog niemodalny tego nie wymaga
C. Dialog modalny jest ograniczony wyłącznie do aplikacji konsolowych
D. Dialog modalny umożliwia interakcję z innymi oknami aplikacji, a dialog niemodalny tego nie pozwala
Stwierdzenie, że dialog modalny działa w tle, jest błędne – dialog modalny jest zawsze na pierwszym planie i blokuje interakcję z innymi oknami aplikacji. Niemodalny dialog to ten, który działa w tle i nie wymaga natychmiastowej reakcji użytkownika. Określenie, że dialog modalny pozwala na interakcję z innymi oknami aplikacji, to nieporozumienie – to właśnie dialog niemodalny umożliwia taką interakcję. Stwierdzenie, że dialog modalny jest ograniczony tylko do aplikacji konsolowych, jest błędne – dialogi modalne są powszechnie stosowane w aplikacjach desktopowych i graficznych, a nie w aplikacjach konsolowych, gdzie interakcja odbywa się głównie za pomocą tekstu.

Pytanie 35

W zaprezentowanym kodzie zostało ukazane jedno z fundamentalnych założeń programowania obiektowego. Czym ono jest?

Ilustracja do pytania
A. dziedziczenie
B. hermetyzacja
C. abstrakcja
D. polimorfizm
Polimorfizm to taka bardziej skomplikowana sprawa, chodzi o to, że metody mogą działać na różne sposoby, ale nie to jest tu w głównym fokusie. Abstrakcja z kolei wiąże się z ukrywaniem detali implementacji, ale nie jest to kluczowy temat w tym kodzie. Hermetyzacja to pojęcie dotyczące ukrywania danych w klasach, ale też nie o tym mówimy w tej konkretnej sytuacji.

Pytanie 36

Co to jest wskaźnik w języku C?

A. Zmienna przechowująca wartość logiczną
B. Zmienna przechowująca adres pamięci
C. Typ danych do zapisywania tekstów
D. Funkcja do dynamicznej alokacji pamięci
Wskaźnik w języku C to zmienna przechowująca adres pamięci innej zmiennej. Umożliwia bezpośrednią manipulację pamięcią, co czyni wskaźniki niezwykle potężnym narzędziem w programowaniu niskopoziomowym. Dzięki wskaźnikom można dynamicznie alokować pamięć, przekazywać duże struktury danych do funkcji bez ich kopiowania oraz implementować struktury danych, takie jak listy, drzewa czy grafy. Wskaźniki umożliwiają także iterowanie po tablicach i efektywne zarządzanie zasobami systemowymi, co czyni je kluczowym elementem w programowaniu systemowym.

Pytanie 37

Jaki typ pamięci RAM powinno się wybrać do efektywnego komputera do gier?

A. DDR4
B. DDR5
C. DDR3
D. LPDDR4
Wybór odpowiedniego rodzaju pamięci RAM jest kluczowy dla osiągnięcia maksymalnej wydajności w komputerze gamingowym. DDR5, najnowszy standard pamięci dynamicznej RAM, oferuje znaczące ulepszenia w porównaniu do swoich poprzedników. Główne różnice dotyczą prędkości, efektywności energetycznej oraz pojemności. DDR5 może oferować prędkości sięgające 8400 MT/s, co przyczynia się do szybszego transferu danych, co ma bezpośredni wpływ na wydajność gier i aplikacji wymagających wysokiej przepustowości. Ponadto, DDR5 wprowadza architekturę, która pozwala na zwiększenie ilości pamięci w jednym module, co umożliwia konfiguracje do 128 GB na pojedynczy moduł, co jest niezwykle korzystne dla graczy korzystających z bardziej wymagających tytułów. Przykłady gier, które potrafią w pełni wykorzystać możliwości DDR5 to Cyberpunk 2077 czy Call of Duty: Warzone, gdzie wydajność pamięci jest kluczowym elementem w uzyskiwaniu płynności rozgrywki. Stosowanie DDR5 nie tylko poprawia wydajność, ale również zwiększa przyszłościowość sprzętu, co sprawia, że jest to najlepszy wybór na dzisiejszym rynku komputerów gamingowych.

Pytanie 38

Wskaż poprawny komentarz jednoliniowy, który można dodać w linii 3 w miejscu znaków zapytania, aby był zgodny ze składnią i opisywał operację przeprowadzoną w tej linii?

Ilustracja do pytania
A. # wyswietlenie elementu tablicy
B. # wypełnienie elementu tablicy
C. // wypełnienie elementu tablicy
D. // wyswietlenie elementu tablicy
Odpowiedź // wyswietlenie elementu tablicy jest poprawna, ponieważ komentarze jednoliniowe w języku C# rozpoczynają się od dwóch ukośników: //. W tym przypadku linia Console.WriteLine(i); odpowiedzialna jest za wyświetlenie elementu tablicy na konsoli. Komentarz ten poprawnie opisuje, co robi dana linia kodu, co jest dobrą praktyką w programowaniu, ponieważ ułatwia zrozumienie funkcji kodu innym programistom lub nawet nam samym w przyszłości. Komentarze są szczególnie przydatne, gdy kod jest skomplikowany i wymaga wyjaśnień. Warto zawsze stosować komentarze, by opisywały one istotne fragmenty kodu, co znacząco zwiększa jego czytelność i utrzymywalność. Praktyka dodawania takich opisów jest zgodna z zasadami czystego kodu, które promują czytelność i zrozumiałość. Dzięki takim komentarzom osoby przeglądające kod mogą szybko zorientować się, jakie funkcje pełnią poszczególne jego fragmenty, co usprawnia proces debugowania i dalszego rozwoju oprogramowania.

Pytanie 39

Który z paradygmatów programowania najbardziej akcentuje dziedziczenie oraz polimorfizm?

A. Programowanie obiektowe
B. Programowanie strukturalne
C. Programowanie funkcyjne
D. Programowanie proceduralne
Programowanie obiektowe (OOP) to paradygmat, który kładzie największy nacisk na dziedziczenie i polimorfizm. Dziedziczenie pozwala na tworzenie nowych klas na podstawie już istniejących, co umożliwia ponowne wykorzystanie kodu i jego rozszerzanie. Polimorfizm umożliwia definiowanie metod o tej samej nazwie, ale z różnym zachowaniem w zależności od kontekstu lub obiektu, co zwiększa elastyczność i modularność kodu. Programowanie obiektowe jest szeroko stosowane w językach takich jak Java, C++, Python czy C#, ponieważ pozwala na budowanie skalowalnych i łatwych w utrzymaniu aplikacji.

Pytanie 40

W zaprezentowanym kodzie stworzono abstrakcyjną klasę figura oraz klasę prostokąta, która dziedziczy po niej, zawierającą zdefiniowane pola i konstruktory. Wskaż minimalną wersję implementacji sekcji /* metody klasy */ dla klasy Prostokat:

Ilustracja do pytania
A. A
B. C
C. D
D. B
Minimalna implementacja klasy Prostokat wymaga zaimplementowania podstawowych metod określonych w klasie abstrakcyjnej figura. Implementacja zawiera niezbędne pola i metody, które muszą być obecne, aby klasa mogła być skompilowana i działała poprawnie.