Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 8 maja 2025 12:46
  • Data zakończenia: 8 maja 2025 13:02

Egzamin zdany!

Wynik: 27/40 punktów (67,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Podczas analizy komputerowej systemów pojazdu, który z poniższych błędów może wskazywać na problem z wtryskiwaczem paliwa?

A. Niska wydajność alternatora
B. Brak ciśnienia oleju
C. Błąd mieszanki paliwowo-powietrznej
D. Uszkodzenie układu ABS
Błąd mieszanki paliwowo-powietrznej jest często związany z problemami z wtryskiwaczami paliwa. Wtryskiwacze odpowiadają za precyzyjne dostarczanie paliwa do komór spalania w odpowiednich proporcjach względem powietrza. Jeśli wtryskiwacz działa nieprawidłowo, może dostarczać zbyt dużo lub zbyt mało paliwa, co prowadzi do nieoptymalnej mieszanki paliwowo-powietrznej. Taka sytuacja może skutkować problemami z pracą silnika, zwiększonym zużyciem paliwa oraz emisją szkodliwych substancji. Diagnostyka komputerowa pojazdu może wykryć takie anomalie w mieszance, co jest cenną wskazówką dla mechanika. W praktyce, problemy z wtryskiwaczami mogą być spowodowane ich zanieczyszczeniem, zużyciem mechanicznym lub awarią sterowania. Warto regularnie kontrolować stan wtryskiwaczy i stosować odpowiednie środki czyszczące, aby utrzymać ich sprawność. W systemach OBD (On-Board Diagnostics), błędy związane z mieszanką często są oznaczane jako P0171 (za uboga mieszanka) lub P0172 (za bogata mieszanka). Dlatego, moim zdaniem, precyzyjna diagnostyka i utrzymanie wtryskiwaczy w dobrym stanie to klucz do efektywnej pracy silnika.

Pytanie 2

Po wymianie końcówek drążka kierowniczego należy koniecznie zweryfikować oraz w razie potrzeby przeprowadzić regulację

A. zbieżności kół przednich
B. ustawienia świateł
C. wyważenia kół
D. zbieżności kół tylnych
Po wymianie końcówek drążka kierowniczego kluczowe jest sprawdzenie i regulacja zbieżności kół przednich, ponieważ niewłaściwa zbieżność może prowadzić do nierównomiernego zużycia opon, pogorszenia stabilności pojazdu oraz negatywnego wpływu na jego właściwości jezdne. Zbieżność odnosi się do ustawienia kół w stosunku do siebie oraz do linii środkowej pojazdu. Utrzymanie prawidłowej zbieżności jest niezbędne, aby zapewnić optymalne prowadzenie i komfort jazdy. Przykładowo, jeśli kółka są zbieżne zbyt mocno do wewnątrz lub na zewnątrz, może to prowadzić do trudności w manewrowaniu oraz zwiększonego oporu toczenia. W praktyce, po wymianie końcówek drążka, mechanicy często korzystają z profesjonalnych urządzeń do pomiaru zbieżności, aby precyzyjnie ustawić kąty pracy kół. Zgodnie z zaleceniami branżowymi, regulację zbieżności powinno się przeprowadzać co najmniej raz w roku lub po każdej większej interwencji w układ kierowniczy, aby zapewnić długoterminowe bezpieczeństwo i efektywność pojazdu.

Pytanie 3

Aby zweryfikować poprawność przeprowadzonej naprawy układu kierowniczego, należy zrealizować

A. sprawdzenie luzu elementów układu zawieszenia
B. pomiar siły hamowania
C. jazdę próbną
D. badanie na stanowisku rolkowym
Jazda próbna jest kluczowym etapem weryfikacji poprawności wykonanej naprawy układu kierowniczego, ponieważ pozwala na bezpośrednią ocenę zachowania pojazdu w czasie rzeczywistym. Podczas jazdy próbnej można zauważyć wszelkie nieprawidłowości w pracy układu kierowniczego, takie jak luzy, nieprecyzyjne skręcanie, czy zjawiska takie jak drżenie kierownicy. Praktyka pokazuje, że dopiero rzeczywiste warunki drogowe ujawniają potencjalne problemy, które mogą nie być widoczne podczas statycznych testów. Ponadto jazda próbna umożliwia również sprawdzenie, czy naprawa nie wpłynęła negatywnie na inne układy pojazdu, takie jak zawieszenie czy hamulce. Standardy branżowe, takie jak normy ISO dotyczące bezpieczeństwa pojazdów, podkreślają znaczenie tego etapu w procesie naprawy i konserwacji pojazdów. Dlatego każdy warsztat samochodowy powinien wdrożyć procedury jazdy próbnej jako integralną część procesu weryfikacji napraw.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Udarność określa, jaką odporność ma materiał na

A. szlifowanie
B. zginanie
C. uderzenie
D. ściskanie
Udarność to zdolność materiału do absorbujowania energii w momencie uderzenia, co jest kluczowym wskaźnikiem jego odporności na dynamiczne obciążenia. Materiały o wysokiej udarności są w stanie znieść znaczne naprężenia, nie ulegając trwałemu odkształceniu ani łamaniu. Przykładem materiałów o wysokiej udarności są stopy stali, które są powszechnie wykorzystywane w przemyśle budowlanym i motoryzacyjnym, gdzie odporność na uderzenia jest kluczowa dla bezpieczeństwa konstrukcji oraz użytkowników. Dobre praktyki projektowe obejmują analizę udarności materiałów w kontekście ich zastosowania, na przykład poprzez testy Charpy'ego, które pozwalają ocenić, jak materiał zachowa się w zmiennych warunkach temperaturowych. Znalezienie odpowiedniego materiału o odpowiedniej udarności jest kluczowe, zwłaszcza w aplikacjach, takich jak osłony ochronne, gdzie ryzyko upadków lub uderzeń jest wysokie. Zrozumienie udarności materiałów przyczynia się do poprawy trwałości i bezpieczeństwa produktów.

Pytanie 7

Jaką wartość minimalną powinien mieć wskaźnik TWI w oponie całorocznej?

A. 4,0 mm
B. 1,6 mm
C. 3,0 mm
D. 1,0 mm
Minimalny wymagany wskaźnik głębokości bieżnika opony wynosi 1,6 mm. Ta wartość jest zgodna z normami prawnymi w wielu krajach, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa jazdy, zwłaszcza w warunkach deszczowych. Opona z minimalną głębokością bieżnika poniżej 1,6 mm nie zapewnia odpowiedniego odprowadzania wody, co zwiększa ryzyko aquaplaningu. Z praktycznego punktu widzenia, opony powinny być regularnie kontrolowane pod kątem głębokości bieżnika, aby zapewnić optymalną przyczepność i stabilność pojazdu. Warto pamiętać, że im głębszy bieżnik, tym lepsza wydajność opony, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych. Dlatego zaleca się wymianę opon, gdy ich głębokość bieżnika zbliża się do tej wartości, aby zapewnić sobie i innym uczestnikom ruchu drogowego maksymalne bezpieczeństwo na drodze.

Pytanie 8

Urządzenia do pomiaru grubości powłok lakierniczych, które funkcjonują na zasadzie indukcji magnetycznej, stosuje się do weryfikacji powłok na elementach

A. z aluminium
B. ze stali
C. z ceramiki
D. z drewna
Pomiar grubości powłok lakierniczych za pomocą indukcji magnetycznej jest techniką stosowaną głównie w przypadku materiałów ferromagnetycznych, takich jak stal. Zasada działania tego przyrządu opiera się na zmianie pola magnetycznego wytwarzanego przez magnes umieszczony w przyrządzie, co prowadzi do powstania sygnału, który jest proporcjonalny do grubości powłoki lakierniczej. Przykładowo, w przemyśle motoryzacyjnym, gdzie stalowe elementy karoserii są pokrywane warstwami lakieru, operatorzy używają takich mierników do monitorowania jakości lakierowania. Właściwa grubość powłoki jest kluczowa dla zapewnienia trwałości i estetyki, dlatego regularne pomiary pomagają w utrzymaniu standardów jakości. Istnieją normy, takie jak ISO 2808, które określają metody pomiaru grubości powłok, co potwierdza znaczenie stosowania technologii indukcyjnej w procesach kontroli jakości w branżach, gdzie stal jest dominującym materiałem.

Pytanie 9

Aby dokonać weryfikacji i pomiarów wału korbowego, na początku należy

A. zdjąć pokrywy czopów i wyjąć wał korbowy z silnika
B. usunąć zanieczyszczenia z wału
C. rozebrać tłoki
D. rozmontować korbowody
Aby przeprowadzić weryfikację i pomiary wału korbowego, kluczowym krokiem jest zdemontowanie pokrywy czopów i wymontowanie wału korbowego z silnika. Tylko w ten sposób można uzyskać dostęp do elementów, które wymagają dokładnych pomiarów, takich jak średnice czopów wału oraz luz między wałem a łożyskami. Właściwe pomiary są niezbędne do oceny stanu technicznego wału korbowego, co ma bezpośredni wpływ na prawidłowe funkcjonowanie silnika. W praktyce, przed rozpoczęciem demontażu, należy zwrócić uwagę na odpowiednie zabezpieczenie i oznaczenie elementów, aby uniknąć pomyłek podczas ponownego montażu. Standardy branżowe, takie jak zalecenia producentów, często wskazują na istotność stosowania właściwych narzędzi i technik demontażu, aby nie uszkodzić delikatnych komponentów silnika. Na przykład, korzystanie z odpowiednich kluczy dynamometrycznych podczas montażu pokryw czopów jest kluczowe dla zachowania właściwego momentu dokręcania, co wpływa na długowieczność wału korbowego.

Pytanie 10

Wybór zamienników świec zapłonowych do silnika z zapłonem iskrowym, oprócz podstawowych wymiarów gwintów, uwzględnia także istotny parametr, którym jest

A. liczba elektrod
B. wartość cieplna
C. rezystancja wewnętrzna
D. kształt elektrod
Wartość cieplna świecy zapłonowej jest kluczowym parametrem, który wpływa na jej odpowiednie działanie w silniku z zapłonem iskrowym. Oznacza ona zdolność świecy do prowadzenia ciepła z rdzenia do gwintu, co jest istotne dla zapobiegania przegrzewaniu się świecy oraz dla efektywnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Optymalna wartość cieplna zapewnia, że świeca nie będzie się zbytnio nagrzewać ani nie będzie się zbyt szybko chłodzić. Zbyt wysoka wartość cieplna może prowadzić do przegrzewania się elektrod, co z kolei może powodować 'wypalanie' elektrod, a w efekcie do problemów z zapłonem. Z drugiej strony zbyt niska wartość cieplna może powodować gromadzenie się nagaru, co obniża efektywność silnika. Stosując świecę o odpowiedniej wartości cieplnej, można poprawić osiągi silnika oraz zmniejszyć emisję szkodliwych substancji. Przykładami standardów, które regulują te parametry, są normy producentów silników i standardy branżowe takie jak ISO 4250, które określają metody testowania i klasyfikacji świec zapłonowych w kontekście ich wartości cieplnych.

Pytanie 11

Wylicz koszt demontażu wszystkich kół zamocowanych w pojeździe na 5 śrub, przy czasie pracy wynoszącym 30 sekund na jedną śrubę i stawce roboczogodziny wynoszącej 60 zł?

A. 20,00 zł
B. 10,00 zł
C. 5,00 zł
D. 12,00 zł
Często błędne odpowiedzi wynikają z tego, że ktoś źle oszacował czas pracy lub liczbę śrub. Może na przykład ktoś pomylił się i pomyślał, że jedna śruba demontuje się szybciej, niż w rzeczywistości, co wpływa na całkowity koszt. Inny typowy błąd to pominięcie liczby śrub w obliczeniach; jeśli weźmiesz za mało lub za dużo śrub, to wyjdą Ci błędne wyniki. Ważne jest też, żeby dobrze wiedzieć, ile kosztuje roboczogodzina. Osoby, które nie mają doświadczenia, czasem przyjmują złe stawki, co kończy się pomyłkami. Mądrym pomysłem jest zrozumienie całego procesu od A do Z, żeby lepiej analizować koszty. Wartość roboczogodziny powinna być dopasowana do tego, co jest w branży, a nie na oko. Każde z tych pojęć jest ze sobą powiązane, a brak wiedzy w jednym moze prowadzić do błędnych wniosków w innych.

Pytanie 12

Po wymianie dolnego przedniego wahacza zawieszenia w samochodzie osobowym konieczne jest sprawdzenie

A. geometrii kół
B. sił tłumienia
C. sił hamowania
D. oporów toczenia
Choć siły hamowania, opory toczenia oraz siły tłumienia są ważnymi aspektami pracy zawieszenia i układu jezdnego, nie stanowią one kluczowych parametrów, które należy sprawdzić bezpośrednio po wymianie wahacza. Siły hamowania w kontekście regulacji geometrii kół są związane raczej z działaniem układu hamulcowego, który nie ulega zmianie po wymianie wahacza. Po wymianie wahacza nie można stwierdzić, że hamulce będą działały mniej efektywnie, ponieważ nie zmienia to ich konstrukcji ani parametrów. Opory toczenia są natomiast związane z oporem, jaki stawiają opony w czasie jazdy, co jest bardziej związane z właściwościami opon niż z samym zawieszeniem. Siły tłumienia, z kolei, dotyczą pracy amortyzatorów i wpływu na komfort jazdy, a także stabilność pojazdu, ale nie są bezpośrednio związane z geometrią kół. Zrozumienie, że po wymianie wahacza najważniejsze jest sprawdzenie geometrii kół, jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i prawidłowego zachowania pojazdu na drodze. Ignorowanie tego aspektu może prowadzić do problemów z prowadzeniem pojazdu, co może również skutkować zwiększonym zużyciem opon oraz obniżeniem komfortu jazdy.

Pytanie 13

Olej stosowany w automatycznych skrzyniach biegów charakteryzuje się symbolem

A. R134a
B. ATF
C. DOT
D. R1234yf
Odpowiedź 'ATF' oznacza 'Automatic Transmission Fluid', co jest specyficznym rodzajem oleju przeznaczonego do automatycznych skrzyń biegów. Oleje te są projektowane tak, aby spełniały potrzeby smarowania przekładni automatycznych, zapewniając odpowiednią lepkość, stabilność termiczną oraz właściwości przeciwzużyciowe. ATF zawiera dodatki, które poprawiają właściwości smarne i chronią przed korozją, co jest niezwykle istotne w środowisku pracy automatycznej skrzyni biegów. Przykładem zastosowania ATF jest jego stosowanie w samochodach osobowych i dostawczych, gdzie automatyczne skrzynie biegów wymagają płynów, które mogą wytrzymać wysokie temperatury i ciśnienia. Wybór odpowiedniego typu ATF jest kluczowy dla prawidłowego działania skrzyni biegów, dlatego producenci często zalecają stosowanie płynów zgodnych z określonymi normami, takimi jak Dexron lub Mercon, które są powszechnie stosowane w przemyśle motoryzacyjnym. Nieużywanie odpowiedniego ATF może prowadzić do uszkodzeń skrzyni biegów oraz obniżenia jej wydajności, co podkreśla znaczenie przeszkolenia użytkowników w zakresie doboru właściwych płynów eksploatacyjnych.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Jakiego urządzenia należy użyć do identyfikacji dźwięków wydobywających się z wnętrza silnika?

A. Stetoskopu
B. Pirometru
C. Manometru
D. Sonometru
Wybór niewłaściwego przyrządu do lokalizacji stuków w silniku może prowadzić do błędnych diagnoz oraz nieefektywnej naprawy. Manometr jest urządzeniem służącym do pomiaru ciśnienia, najczęściej używanym w kontekście układów hydraulicznych lub pneumatycznych. Nie ma zastosowania w lokalizacji dźwięków ani w analizie stanu technicznego silnika. Z kolei pirometr, stosowany do pomiaru temperatury, również nie odnosi się do problemów akustycznych, a jego użycie w diagnostyce silnika może prowadzić do pominięcia istotnych oznak usterek. Pomocny może być sonometr, który mierzy natężenie dźwięku, ale bezpośrednio nie lokalizuje źródła stuku. Niewłaściwe podejście do diagnostyki, polegające na użyciu tych przyrządów, może wynikać z braku zrozumienia specyfiki dźwięków w silnikach. Stukanie może być oznaką różnych problemów mechanicznych, które wymagają precyzyjnej analizy akustycznej, a nie jedynie pomiaru ciśnienia czy temperatury. Kluczowe jest właściwe zrozumienie, jaki sprzęt jest najbardziej odpowiedni do konkretnego rodzaju diagnozy, co w praktyce zwiększa efektywność i dokładność prac diagnostycznych.

Pytanie 16

Firma transportowa zleciła regulację luzów7 zaworowych w 10 pojazdach wyposażonych w silniki rzędowe 4-cylindrowe 8 zaworowe. Silniki mają jedną pokrywę zaworów. Posługując się danymi z tabeli oblicz całkowity czas wykonania zlecenia.

Nazwa operacjiCzas [min]
Wymiana świecy5
Demontaż pokrywy zaworów10
Regulacja luzu zaworów 1 cylindra(*)5*
Montaż pokrywy zaworów10
Wymiana filtra powietrza8

(*) – podany czas dotyczy wyłącznie regulacji luzu zaworowego

A. 40 minut
B. 400 minut
C. 20 minut
D. 228 minut
Wybór niepoprawnej odpowiedzi często wynika z błędnych założeń dotyczących czasu potrzebnego na wykonanie regulacji luzów zaworowych. Odpowiedzi takie jak 40 minut, 228 minut czy 20 minut mogą sugerować zbyt optymistyczne podejście do procesu, które nie uwzględnia pełnego zakresu prac. Na przykład, 40 minut to niewystarczający czas na przeprowadzenie wszystkich wymaganych etapów, jak wymiana świec, demontaż pokrywy, sama regulacja oraz ponowny montaż. Zbyt niskie oszacowanie czasu może prowadzić do nieprawidłowego wykonania pracy, co z kolei może wpłynąć na wydajność silnika, a w konsekwencji na jego żywotność. Ponadto, typowym błędem myślowym jest zakładanie, że regulacja luzów zaworowych dla silników o podobnej konstrukcji może mieć zbliżony czas wykonania, co często nie znajduje potwierdzenia w praktyce. Każdy silnik ma swoje specyfikacje i wymagania dotyczące regulacji, które powinny być dokładnie analizowane. Aby uniknąć takich nieporozumień, kluczowe jest posiadanie rzetelnej wiedzy na temat procedur serwisowych oraz standardów branżowych, które jasno określają czas potrzebny na poszczególne operacje. Edukacja w tym zakresie jest niezbędna dla każdego technika, aby zrozumieć znaczenie precyzyjnych obliczeń czasowych w kontekście serwisowania pojazdów.

Pytanie 17

Pomiar jałowego skoku pedału hamulca przeprowadza się przy użyciu

A. przymiaru kreskowego
B. płytek referencyjnych
C. kątomierza
D. mikrometru
Pomiar jałowego skoku pedału hamulca przy użyciu płytek wzorcowych nie jest praktycznym podejściem, ponieważ płytki wzorcowe służą głównie do kalibracji narzędzi pomiarowych, a nie do bezpośrednich pomiarów wymiarów. Ta pomyłka wynika z nieporozumienia dotyczącego funkcji pomiarowych i zastosowania poszczególnych narzędzi. Płytki wzorcowe mogą być stosowane w określonych zadaniach, na przykład do weryfikacji dokładności przymiarów, ale nie są one odpowiednie do pomiaru skoku pedału hamulca. Kątomierz, z drugiej strony, jest narzędziem do pomiaru kątów, co również czyni go nieadekwatnym do pomiaru skoku pedału. Użytkownik, który wybiera kątomierz, może jest mylić z pomiarem konta naciągu pedału, co jest zupełnie inną procedurą. Mikrometr z kolei, mimo że jest precyzyjnym narzędziem pomiarowym, używany jest głównie do pomiarów małych wymiarów, takich jak grubości lub średnice, a nie do pomiarów skoku, który wymaga korzystania z narzędzi umożliwiających pomiar większych odległości. Właściwe zrozumienie zastosowania każdego narzędzia pomiarowego jest kluczowe w kontekście bezpieczeństwa i efektywności pracy w warsztatach, dlatego wybór przymiaru kreskowego jako narzędzia do pomiaru skoku pedału hamulca jest zgodny z dobrą praktyką branżową.

Pytanie 18

Każdą element chromowany i niklowany w pojeździe, który został poddany konserwacji przed długoterminowym magazynowaniem, należy zabezpieczyć

A. wazeliną techniczną
B. smarem miedziowym
C. preparatem silikonowym
D. smarem litowym
Wazelina techniczna to świetny wybór, jeśli chodzi o ochronę chromowanych i niklowanych części w samochodach, zwłaszcza kiedy je długo przechowujemy. Dzięki temu, że jest dość gęsta, tworzy fajną barierę, która nie pozwala na przedostawanie się wilgoci i chemikaliów, które mogą zniszczyć metal. W praktyce, używa się jej często w warsztatach samochodowych. Na przykład, jak posmarujesz wazeliną elementy chromowane, to naprawdę możesz wydłużyć ich żywotność i sprawić, że będą ładnie wyglądały przez dłuższy czas. Dobrze jest też pamiętać o tym, że są pewne normy dotyczące przechowywania aut, które mówią, żeby stosować takie preparaty, żeby zmniejszyć ryzyko korozji. Regularne sprawdzanie stanu zabezpieczeń też jest dobrym pomysłem – w ten sposób mogą szybciej zauważyć ewentualne usterki i coś z tym zrobić na czas.

Pytanie 19

Podczas zmiany opony na urządzeniu przeznaczonym do demontażu, mechanikowi mogą zagrażać

A. uszkodzenie ciała energią sprężonego powietrza
B. poparzenie oczu
C. poparzenie dłoni
D. uszkodzenie słuchu
Odpowiedź dotycząca uszkodzenia ciała energią sprężonego powietrza jest prawidłowa, ponieważ podczas wymiany opony, szczególnie w warsztatach mechanicznych, używa się narzędzi pneumatycznych, które mogą generować znaczną siłę. Sprężone powietrze, jeśli nie jest stosowane prawidłowo, może powodować niebezpieczne sytuacje, takie jak wystrzał opony czy niekontrolowane uwolnienie energii. Przykładowo, jeśli mechanik nieprawidłowo obsługuje klucze pneumatyczne lub nie stosuje odpowiednich technik zabezpieczających, może dojść do poważnych obrażeń ciała. Dlatego ważne jest stosowanie się do procedur bezpieczeństwa, takich jak używanie odpowiedniego sprzętu ochronnego oraz regularne szkolenie personelu. W branży motoryzacyjnej, normy BHP oraz wytyczne dotyczące korzystania z narzędzi pneumatycznych powinny być przestrzegane, co pozwala minimalizować ryzyko kontuzji związanych z energią sprężonego powietrza.

Pytanie 20

Z zamieszczonego obok wydruku z analizy spalin pojazdu wynika, że stężenie tlenu w spalinach wynosi

RODZAJ PALIWA: Benzyna
POMIAR CIĄGŁY:
SILNIK T= 0°C ZA ZIMNY
obj< 20
CO = 0.76 % obj
CO2=12.68 % obj
O2 = 3.21 % obj
HC = 508 ppm obj
λ =1.141
NOx= 120 ppm obj

A. 508 ppm.
B. 1.141
C. 12,60 %.
D. 3,21 %.
Analiza spalin w samochodzie to ważny temat, bo wpływa na jego efektywność ekologiczną i ekonomiczną. Odpowiedzi 508 ppm i 1.141, mimo że mogą brzmieć ok, dotyczą innych parametrów i nie odnoszą się do stężenia tlenu w objętości. PPM to jednostka, którą zazwyczaj używamy do gazów, ale w analizie spalin lepiej trzymać się tych samych jednostek, bo inaczej można się pogubić. Odpowiedź 12,60% jest też błędna, bo sugeruje znacznie większe stężenie tlenu niż to, które mamy w analizie. Takie wartości mogą prowadzić do błędnych wniosków o efektywności spalania i wskazywać na problemy z układem dolotowym albo wtryskowym. W branży, błędne interpretacje mogą skutkować źle ustawionym silnikiem, co w dłuższej perspektywie zwiększa zużycie paliwa i emisję. Ważne, żeby podczas analizy wyników zawsze brać pod uwagę jednostki i ich kontekst, bo inaczej możemy się pomylić i źle ocenić stan techniczny samochodu.

Pytanie 21

Zgodnie z klasyfikacją SAE (Society of Automotive Engineers) olej 10W to olej

A. letni
B. specjalny
C. wielosezonowy
D. zimowy
Odpowiedź "zimowy" jest prawidłowa, ponieważ w klasyfikacji SAE oznaczenie 10W odnosi się do olejów silnikowych, które mają określoną lepkość w niskich temperaturach. Litera 'W' w oznaczeniu oznacza 'winter', co potwierdza, że olej ten został zaprojektowany do pracy w zimowych warunkach, gdzie temperatury mogą być znacznie niższe. Wartość '10' wskazuje na lepkość oleju, co oznacza, że w temperaturach poniżej 0°C olej ten zachowuje swoje właściwości smarne, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania silnika w trudnych warunkach atmosferycznych. Użycie oleju 10W w zimie pozwala na łatwiejsze uruchomienie silnika oraz zapewnia odpowiednie smarowanie podczas rozruchu. W praktyce, stosowanie olejów zimowych, takich jak 10W, jest szczególnie zalecane w regionach, gdzie temperatury spadają poniżej zera. Dobre praktyki wskazują, że dobór odpowiedniego oleju do pory roku wpływa na trwałość i wydajność silnika.

Pytanie 22

Zniekształcenie powierzchni przylegania głowicy silnika następuje w wyniku

A. niedostatecznego smarowania
B. nieprawidłowego dokręcenia śrub
C. luźnych łożysk wału rozrządu
D. zużytych gniazd zaworów
Jak wiesz, dobrze dokręcone śruby w układzie mocującym głowicę silnika są mega ważne. Jeśli nie dokręcisz ich odpowiednio, siły rozkładają się nierównomiernie i to może prowadzić do deformacji płaszczyzny. W efekcie może być problem z szczelnością komory spalania, co wpływa na to, jak działają układy zaworowe. Podczas montażu głowicy lepiej trzymać się sprawdzonych procedur, które opisują, jak dokręcać śruby - czasem są tam konkretne wartości momentu obrotowego i sekwencje. W motoryzacji mamy normy jak ISO 898-1, które mówią, jakie materiały i cechy mechaniczne powinny mieć śruby. Więc pamiętaj, żeby o to zadbać, bo to kluczowe dla długiej i bezawaryjnej pracy silnika, a co za tym idzie, bezpieczeństwo i wydajność twojego auta. Jeśli spróbujesz to zlekceważyć, możesz się zmierzyć z poważnymi problemami, takimi jak przegrzewanie silnika albo uszkodzenie uszczelki pod głowicą, a to może być naprawdę kosztowne.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Aby wykonać odczyt pamięci błędów systemu ABS, należy zastosować

A. skanera OBD
B. licznika RPM
C. multimetru
D. oscyloskopu
Skaner OBD (On-Board Diagnostics) to narzędzie diagnostyczne, które umożliwia odczytanie kodów błędów z systemów w pojazdach, w tym z układu ABS. Układ ABS (Antilock Braking System) jest odpowiedzialny za zapobieganie blokowaniu kół podczas hamowania, a jego prawidłowe działanie jest kluczowe dla bezpieczeństwa pojazdu. Skanery OBD są zaprojektowane do komunikacji z jednostką sterującą pojazdu (ECU) i umożliwiają nie tylko odczytu kodów błędów, ale także monitorowanie parametrów pracy poszczególnych systemów. W praktyce, aby przeprowadzić odczyt pamięci błędów ABS, należy podłączyć skaner do złącza diagnostycznego OBD-II, które jest standardowo umieszczone w każdym nowoczesnym pojeździe. Wykorzystując skaner, można szybko zidentyfikować ewentualne błędy w systemie ABS i podjąć odpowiednie kroki naprawcze. Zgodność z normą OBD-II jest powszechnym standardem w branży motoryzacyjnej, co zapewnia, że skanery OBD są wszechstronnie stosowane w wielu różnych pojazdach.

Pytanie 27

Po zainstalowaniu nowego, zewnętrznego przegubu napędowego na półosi, powinno się go nasmarować odpowiednim smarem

A. łożyskowym
B. grafitowym
C. molibdenowym
D. miedziowym
Smar molibdenowy jest idealnym wyborem do smarowania zewnętrznych przegubów napędowych, ponieważ charakteryzuje się doskonałą odpornością na wysokie temperatury oraz dużą stabilnością w trudnych warunkach eksploatacyjnych. Dzięki swoim właściwościom, smar ten skutecznie zmniejsza tarcie między ruchomymi częściami, co przekłada się na wydłużenie żywotności przegubów oraz poprawę ich efektywności. Przykładowo, w zastosowaniach motoryzacyjnych, smar molibdenowy jest powszechnie stosowany w układach przeniesienia napędu, gdzie doświadczają one intensywnego obciążenia oraz zmiennych warunków pracy. Warto również zwrócić uwagę na to, że standardy branżowe, takie jak SAE (Society of Automotive Engineers), często rekomendują stosowanie smarów zawierających dwusiarczek molibdenu w aplikacjach, gdzie ważna jest ochrona przed zużyciem oraz zapewnienie długotrwałej wydajności. Właściwe smarowanie przegubów przyczynia się do zmniejszenia kosztów eksploatacyjnych oraz zwiększenia bezpieczeństwa pojazdu.

Pytanie 28

Demontaż za pomocą klucza hakowego odbywa się przy użyciu

A. łożyska ślizgowego
B. łożyska tocznego
C. filtra oleju
D. wtryskiwacza
Demontaż wtryskiwacza, łożyska tocznego czy łożyska ślizgowego za pomocą klucza hakowego jest niewłaściwy, ponieważ każde z tych elementów silnika wymaga zastosowania innych narzędzi oraz technik. W przypadku wtryskiwaczy, które są precyzyjnymi komponentami, klucz hakowy nie zapewni odpowiedniego uchwytu ani stabilności. Do ich demontażu zazwyczaj używa się kluczy nasadowych, które pozwalają na dokładne dopasowanie i nie powodują uszkodzeń wtryskiwacza ani jego mocowania. Z kolei łożyska toczne i ślizgowe nie są projektowane do wykręcania ani demontażu za pomocą tego rodzaju narzędzi, ponieważ wymagają one specjalistycznych narzędzi takich jak ściągacze, które są skonstruowane do usuwania łożysk z wałów lub obudów. Użycie klucza hakowego w tych przypadkach może prowadzić do uszkodzenia łożysk lub ich mocowań oraz generować dodatkowe koszty związane z naprawą. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich niepoprawnych wniosków obejmują brak zrozumienia specyfiki danego narzędzia oraz jego zastosowania w kontekście pracy mechanicznej. W mechanice niezwykle ważne jest, aby dobierać narzędzia zgodnie z ich przeznaczeniem, co nie tylko zapewnia efektywność pracy, ale również zwiększa bezpieczeństwo i trwałość naprawianych elementów. Przestrzeganie standardów i dobrych praktyk w doborze narzędzi znacznie podnosi jakość wykonania usługi mechanicznej.

Pytanie 29

Rzetelną ocenę gładzi cylindrów wykonuje się na podstawie

A. pomiarów średnic cylindrów przy użyciu średnicówki
B. badania dotykowego
C. oględzin wizualnych
D. pomiarów średnic cylindrów przy użyciu suwmiarki
Pomiar średnic cylindrów przy użyciu średnicówki jest uznawany za najbardziej miarodajny sposób weryfikacji ich gładzi. Średnicówka, jako specjalistyczne narzędzie pomiarowe, pozwala na dokładne określenie średnicy otworów cylindrycznych z wysoką precyzją. W praktyce, pomiar ten jest kluczowy dla oceny stanu technicznego silników spalinowych – zarówno w kontekście diagnostyki, jak i podczas odbudowy jednostek napędowych. Regularne pomiary średnic cylindrów są istotne, ponieważ z czasem mogą występować zużycia mechaniczne, które obniżają jakość pracy silnika. Ponadto, zgodnie z normami branżowymi, takich jak ISO 2768, ocena jakości cylindrów wymaga precyzyjnych pomiarów, aby zapewnić ich odpowiednie dopasowanie do tłoków. Użycie średnicówki umożliwia zbadanie nie tylko średnicy, ale również ewentualnych odchyleń od wymiarów nominalnych, co jest niezbędne do dalszych działań. Warto zatem podkreślić, że wykorzystanie średnicówki w praktyce warsztatowej przyczynia się do zwiększenia żywotności silnika oraz poprawy jego wydajności.

Pytanie 30

Jaki będzie całkowity koszt części zamiennych użytych do wymiany układu wydechowego pojazdu?

Lp.NazwaIlość jednostkaCena brutto
1.Tłumik środkowy1 szt.95,00 zł
2.Tłumik końcowy1 szt.98,00 zł
3.Opaska zaciskowa1 kpl.29,00 zł
4.Czas pracy2 h-
5.Roboczogodzina1 h90,00 zł
Uwaga: od cen w tabeli przysługuje rabat w wysokości 5%

A. 193,00 zł
B. 222,00 zł
C. 408,00 zł
D. 210,90 zł
Poprawna odpowiedź, czyli 210,90 zł, wynika z prawidłowego obliczenia całkowitych kosztów części zamiennych do wymiany układu wydechowego. Aby osiągnąć tę wartość, należy najpierw zsumować ceny brutto wszystkich wymaganych komponentów. Następnie, na podstawie standardowych procedur stosowanych w branży motoryzacyjnej, od tej sumy odejmujemy rabat w wysokości 5%, co jest powszechną praktyką przy zakupach hurtowych lub w przypadku stałych dostawców. Na przykład, jeśli całkowita cena brutto części wynosi 222,00 zł, to po zastosowaniu rabatu otrzymujemy kwotę 210,90 zł (222,00 zł - 5% = 210,90 zł). Wiedza ta jest istotna nie tylko dla mechaników, ale także dla przedsiębiorstw zajmujących się serwisem pojazdów, gdzie precyzyjne kalkulacje kosztów mają kluczowe znaczenie dla rentowności działalności. Prawidłowe posługiwanie się tymi obliczeniami pozwala na lepsze planowanie budżetu i zarządzanie kosztami operacyjnymi, co przekłada się na efektywność finansową warsztatu.

Pytanie 31

Specyfikacja techniczna elementu wchodzącego w skład instalacji elektrycznej informuje, że rezystancja uzwojenia pierwotnego wynosi 3 Ohm, natomiast uzwojenia wtórnego 70 Ohm. Co to za element?

A. Czujnik ciśnienia paliwa
B. Czujnik temperatury
C. Świeca zapłonowa
D. Cewka zapłonowa
Cewka zapłonowa to kluczowy element układu zapłonowego w silnikach spalinowych, odpowiedzialny za generowanie wysokiego napięcia potrzebnego do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze. Wskazane wartości rezystancji uzwojeń pierwotnego (3 Ohm) i wtórnego (70 Ohm) są zgodne z typowymi parametrami cewek zapłonowych. W uzwojeniu pierwotnym przepływa prąd, który generuje pole magnetyczne, a w uzwojeniu wtórnym to pole powoduje indukcję elektryczną, wytwarzając wysokie napięcie. Cewki zapłonowe są projektowane zgodnie z normami branżowymi, aby zapewnić optymalną wydajność i niezawodność, co jest kluczowe w kontekście efektywności pracy silnika. Praktyczne zastosowanie cewki zapłonowej obejmuje nie tylko silniki spalinowe w pojazdach, ale również inne aplikacje, takie jak generatory prądu czy systemy grzewcze. Właściwe zrozumienie działania tego elementu jest niezbędne dla każdego technika zajmującego się diagnostyką i naprawą układów zapłonowych, a także dla inżynierów projektujących systemy elektryczne w motoryzacji.

Pytanie 32

Pojawiające się w zbiorniczku wyrównawczym systemu chłodzenia pęcherzyki powietrza mogą być efektem uszkodzenia

A. pompy wody
B. nagrzewnicy
C. głowicy silnika
D. termostatu
Odpowiedzi dotyczące nagrzewnicy, termostatu oraz pompy wody jako potencjalnych źródeł pęcherzyków powietrza w układzie chłodzenia są nieprawidłowe z kilku powodów. Nagrzewnica, pomimo że jest istotnym elementem układu chłodzenia, działa jako wymiennik ciepła, który nie jest bezpośrednio odpowiedzialny za wprowadzanie powietrza do obiegu. Jej uszkodzenie może prowadzić do wycieków płynu chłodzącego, ale nie generuje pęcherzyków powietrza z powodu nieszczelności. Z kolei termostat, który reguluje przepływ płynu chłodzącego w układzie, również nie jest bezpośrednio związany z pojawianiem się pęcherzyków powietrza. Jego uszkodzenie może prowadzić do nieprawidłowego działania układu chłodzenia, jednak nie wprowadza powietrza do obiegu. Pompa wody, na której zadaniem jest cyrkulacja płynu chłodzącego, może powodować problemy w przypadku awarii, ale pęcherzyki powietrza nie są jej typowym symptomem. Typowym błędem myślowym jest utożsamianie problemów z układem chłodzenia z niesprawnością wszystkich jego elementów, podczas gdy kluczowe jest zrozumienie, że każdy z tych komponentów ma specyficzne funkcje i usterki, które nie zawsze są ze sobą powiązane. Aby skutecznie diagnozować problemy związane z układem chłodzenia, ważne jest przeprowadzenie szczegółowej analizy stanu technicznego poszczególnych elementów, zaczynając od najczęstszych przyczyn, jak właśnie uszkodzenia głowicy silnika.

Pytanie 33

Przyczyną nadmiernego zużycia zewnętrznej części jednej z opon może być

A. zbyt wysokie ciśnienie w oponie
B. niewłaściwy kąt pochylenia koła
C. niewłaściwy kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
D. zbyt niskie ciśnienie w oponie
Niewłaściwy kąt pochylenia koła, znany również jako kąt nachylenia, ma kluczowe znaczenie dla równomiernego zużycia opon. Gdy kąt ten jest zbyt duży lub zbyt mały, powoduje to, że zewnętrzna lub wewnętrzna krawędź opony nie jest w pełni w kontakcie z nawierzchnią drogi. W rezultacie dochodzi do nadmiernego zużycia opony po jednej ze stron. W praktyce oznacza to, że pojazd może poruszać się w sposób niezgodny z zamierzonym, co nie tylko wpływa na komfort jazdy, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo. Właściwe ustawienie kąta pochylenia koła można osiągnąć poprzez precyzyjne regulacje zawieszenia, co jest zgodne z zaleceniami producentów pojazdów oraz standardami branżowymi. Regularne sprawdzanie i dostosowywanie geometrii zawieszenia powinno być częścią rutynowej konserwacji pojazdu, aby zapewnić optymalne osiągi i wydłużyć żywotność opon.

Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Dokumentacja przyjęcia pojazdu do serwisu w celu wykonania naprawy powinna zawierać

A. kopię świadectwa homologacji pojazdu
B. opis zgłaszanej usterki
C. kopię dowodu rejestracyjnego
D. opis pozycji cennika
Wydaje się, że inne odpowiedzi mogą być mylące, gdyż mogą sugerować, że dokumentacja związana z pojazdem jest kluczowa dla zlecenia przyjęcia do serwisu. Jednak kopia dowodu rejestracyjnego, świadectwo homologacji czy cennik, chociaż ważne, nie są istotne dla właściwego określenia problemu, który ma zostać naprawiony. Zlecenie przyjęcia pojazdu powinno przede wszystkim koncentrować się na usterkach zgłaszanych przez klienta, co pozwala na precyzyjne zrozumienie sytuacji. Zawieranie nieistotnych dokumentów może prowadzić do nieporozumień i opóźnień w diagnostyce. Typowym błędem jest koncentrowanie się na formalnościach zamiast na meritum sprawy, co może skutkować dłuższym czasem oczekiwania na naprawę oraz frustracją klientów. Ważne jest, aby przyjmować do serwisu pojazdy z jasno określonymi problemami, a nie tylko z pełną dokumentacją, która nie wpływa na proces naprawczy. Standardy branżowe wskazują, że efektywna komunikacja pomiędzy klientem a serwisem jest kluczowa dla sukcesu, dlatego opis zgłaszanej usterki powinien być głównym punktem w zleceniu.

Pytanie 38

W samochodzie zauważono nierówną pracę silnika przy wyższych obrotach. Na początku należy zweryfikować

A. opory w układzie napędowym
B. drożność filtra paliwa
C. ciśnienie w układzie smarowania
D. szczelność układu chłodzenia
Zarządzanie problemami związanymi z pracą silnika wymaga systematycznego podejścia do diagnostyki. Odpowiedzi, które koncentrują się na oporach w układzie napędowym, ciśnieniu w układzie smarowania oraz szczelności układu chłodzenia, mogą nie być właściwym kierunkiem rozwiązywania problemu z nierówną pracą silnika przy wyższych prędkościach obrotowych. Oprócz tego, układ napędowy, choć ma znaczenie dla całej dynamiki pojazdu, nie jest bezpośrednio odpowiedzialny za dostarczanie paliwa i jego efektywne spalanie, co jest kluczowe dla stabilności pracy silnika. Oporami w układzie napędowym mogą być wpływy związane z zużyciem mechanizmów przeniesienia napędu, które nie manifestują się w formie nierówności pracy silnika, lecz raczej w odczuciu szarpania czy problemach z przyspieszeniem. Ponadto, ciśnienie w układzie smarowania wpływa głównie na odpowiednie smarowanie elementów silnika, co jest istotne, ale niewystarczające dla analizy problemów z dostarczaniem paliwa. Z kolei szczelność układu chłodzenia jest kluczowa dla uniknięcia przegrzewania silnika, lecz sama w sobie nie ma wpływu na jego pracę, gdyż nie dotyczy bezpośrednio układu paliwowego. Oparte na niepoprawnych przesłankach diagnozowanie problemów silnikowych może prowadzić do błędnych decyzji serwisowych i niepotrzebnych kosztów. Aby skutecznie zarządzać problemami silnika, istotne jest zrozumienie, że priorytetowe jest zbadanie układu paliwowego, co w praktyce może znacznie ułatwić proces naprawy.

Pytanie 39

Czym jest bieg jałowy?

A. najmniejsza prędkość obrotowa, przy której silnik może funkcjonować
B. prędkość poruszania się przy użyciu bezpośredniego przełożenia skrzyni biegów
C. prędkość obrotowa silnika w chwili rozłączenia sprzęgła
D. ustawienie dźwigni skrzyni biegów w pozycji N
Bieg jałowy to najniższa prędkość obrotowa, z jaką może pracować silnik. W tym stanie silnik nie wykonuje żadnej pracy mechanicznej, a jego obroty są zminimalizowane, co pozwala na oszczędność paliwa oraz minimalizację emisji spalin. Przykładem zastosowania biegu jałowego jest sytuacja, gdy pojazd stoi w miejscu, a silnik wciąż pracuje, co umożliwia zasilenie systemów elektronicznych i klimatyzacji. Na standardy przemysłowe dotyczące pracy silnika wskazują, że utrzymywanie silnika na biegu jałowym przez dłuższy czas może prowadzić do jego zatarcia lub nadmiernego zużycia, dlatego zaleca się unikanie długotrwałego pozostawania na biegu jałowym. W kontekście motoryzacji, zrozumienie pracy silnika w różnych zakresach obrotów oraz ich wpływu na wydajność pojazdu stanowi kluczowy element dla każdego kierowcy i mechanika. Wiedza ta jest także istotna w kontekście regulacji dotyczących emisji spalin, gdzie dąży się do minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko.

Pytanie 40

Nadmierne ścieranie się środkowej części bieżnika na całym obwodzie opony jest rezultatem

A. zbyt wysokim ciśnieniem w oponie
B. niewłaściwym wyważeniem koła
C. zbyt niskim ciśnieniem powietrza w oponie
D. częstym uderzaniem w krawężnik
Zbyt duże ciśnienie w oponie prowadzi do nadmiernego zużycia środkowej części bieżnika, ponieważ w takiej sytuacji opona nie ma odpowiedniej elastyczności i nie przylega do nawierzchni równomiernie. W wyniku tego, środkowa część bieżnika staje się głównym punktem kontaktu z drogą, co powoduje większe zużycie tego obszaru. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach, które powinno być dostosowane do zaleceń producenta pojazdu. W praktyce, kierowcy powinni również pamiętać, że zbyt wysokie ciśnienie wpływa nie tylko na zużycie opon, ale także na bezpieczeństwo jazdy oraz komfort prowadzenia pojazdu. Zgodnie z zaleceniami branżowymi, należy regularnie kontrolować ciśnienie w oponach, szczególnie przed dłuższymi podróżami oraz po zmianach temperatury otoczenia, które mogą wpływać na ciśnienie powietrza w oponach. Znalezienie równowagi ciśnienia powietrza jest kluczowe dla osiągnięcia optymalnej wydajności i bezpieczeństwa samochodu.