Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik transportu drogowego
  • Kwalifikacja: TDR.01 - Eksploatacja środków transportu drogowego
  • Data rozpoczęcia: 21 maja 2025 00:01
  • Data zakończenia: 21 maja 2025 00:14

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Na podstawie zamieszczonej tabeli określ procentowy udział kosztów zmiennych w całkowitych kosztach transportu.

Kategoria kosztówWartość w tys. zł
Wynagrodzenie kierowców280
Amortyzacja pojazdów80
Zużycie paliw, płynów i olejów440

A. 36%
B. 45%
C. 55%
D. 44%
W analizie odpowiedzi, często zdarza się, że można się pomylić przy obliczeniach procentowego udziału kosztów zmiennych w całkowitych kosztach transportu, co prowadzi do błędnych wniosków. Niektórzy mogą się skupić jedynie na kosztach zmiennych, nie myśląc o całym kontekście finansowym. Na przykład, jeśli ktoś patrzy tylko na koszty zmienne, mógłby pomyśleć, że ich udział jest mniejszy, co może być skutkiem złej interpretacji danych. Ważne jest, by zawsze pamiętać o uwzględnieniu zarówno kosztów zmiennych, jak i stałych oraz obliczeniu ich proporcji do całkowitych kosztów. Czasami można też mieć problem z zaokrąglaniem wyników czy popełnianiem błędów rachunkowych, co skutkuje niepoprawnymi wartościami procentowymi. Dobrze ustalony procent kosztów zmiennych to ważna sprawa w zarządzaniu finansami w logistyce, gdzie precyzyjna analiza kosztów niezmiernie ważna dla efektywności i podejmowania strategicznych decyzji. Dlatego warto poznać te podstawowe zasady analizy danych, żeby nie wpaść w te pułapki w przyszłości.

Pytanie 2

Jaką prędkość maksymalną może osiągnąć samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t na drodze ekspresowej jednojezdniowej, gdy znajduje się poza terenem zabudowanym?

A. 90 km/h
B. 70 km/h
C. 80 km/h
D. 100 km/h
Wybór prędkości 70 km/h, 80 km/h lub 90 km/h jako dopuszczalnej dla samochodu ciężarowego o masie do 3,5 tony na drodze ekspresowej jednojezdniowej opiera się na niepełnym zrozumieniu przepisów dotyczących ruchu drogowego. Prędkości te są niższe od rzeczywiście obowiązującego limitu, co może prowadzić do nieodpowiednich decyzji w kontekście bezpieczeństwa i efektywności transportu. W przypadku 70 km/h, kierowcy mogą myśleć, że to bezpieczny limit, jednak w rzeczywistości drogi ekspresowe są dostosowane do wyższych prędkości, co oznacza, że kierowcy mogą być zniechęceni do przestrzegania przepisów i stosowania się do odpowiednich procedur. Prędkość 80 km/h jest również nieadekwatna, ponieważ nie uwzględnia optymalnych warunków ruchu, które panują na drogach ekspresowych. Z kolei wybór 90 km/h może być wynikiem mylnego przekonania, że ta prędkość jest wystarczająco bezpieczna, co jest nieprawdziwe w kontekście odpowiednich regulacji. Kierowcy powinni mieć świadomość, że stosowanie się do dopuszczalnych prędkości jest kluczowe nie tylko dla przestrzegania przepisów, ale także dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach. Wybierając niższe limity, kierowcy mogą narażać siebie i innych użytkowników drogi na ryzyko wypadków, co jest niezgodne z dobrą praktyką branżową.

Pytanie 3

Na podstawie wartości wskaźnika TWI dokonuje się analizy stanu technicznego

A. bieżnika opony
B. katalizatora spalinowego
C. oleju w silniku
D. płynu chłodzącego
Wskaźnik TWI (Tread Wear Indicator) jest kluczowym narzędziem służącym do oceny stanu bieżnika opony. Stan bieżnika opony ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy, przyczepność oraz efektywność paliwową pojazdu. W przypadku, gdy wskaźnik TWI wskazuje na zbyt małą głębokość bieżnika, oznacza to konieczność wymiany opony, aby uniknąć ryzyka aquaplaningu oraz zwiększonego zużycia paliwa. Regularne sprawdzanie wskaźnika TWI powinno być częścią rutynowej konserwacji pojazdu, zgodnie z zaleceniami producentów opon oraz organizacji zajmujących się bezpieczeństwem drogowym. Przykładowo, w Europie minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm, co jest zgodne z dyrektywą unijną. W praktyce, dla lepszego komfortu jazdy i bezpieczeństwa, zaleca się wymianę opon, gdy głębokość bieżnika osiągnie poziom 3 mm. Utrzymanie właściwego stanu bieżnika to nie tylko kwestia przepisów, ale także odpowiedzialności kierowcy za bezpieczeństwo własne oraz innych uczestników ruchu drogowego.

Pytanie 4

Do zadań kierowcy zawodowego należy

A. tworzenie map drogowych
B. przestrzeganie przepisów ruchu drogowego i zasad BHP
C. naprawa usterek pojazdu
D. zarządzanie firmą transportową
Kierowca zawodowy ma obowiązek przestrzegania przepisów ruchu drogowego i zasad BHP, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa nie tylko własnego, ale także innych uczestników ruchu. Przepisy ruchu drogowego są ustanowione, aby zapewnić płynność i bezpieczeństwo na drogach. Przestrzeganie tych przepisów jest podstawowym obowiązkiem każdego kierowcy, a szczególnie istotne jest dla kierowców zawodowych, którzy spędzają dużo czasu za kierownicą i są bardziej narażeni na sytuacje awaryjne. Zasady BHP natomiast obejmują szereg procedur, które mają na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków i uszkodzeń zdrowia. Przykładowo, kierowca musi regularnie kontrolować stan techniczny pojazdu, być świadomym wpływu zmęczenia na zdolność do prowadzenia pojazdu oraz stosować środki ochrony indywidualnej w zależności od charakteru pracy, jak np. pasy bezpieczeństwa. Wprowadzenie i przestrzeganie tych zasad jest standardem w branży transportowej i jest kluczowe dla utrzymania wysokiego poziomu bezpieczeństwa i profesjonalizmu w pracy kierowcy zawodowego. Moim zdaniem, jest to fundament, na którym opiera się cała profesja kierowcy ciężarówek czy autobusów. Każdy kierowca powinien być świadomy swojej odpowiedzialności i roli, jaką pełni w społeczeństwie, dbając o bezpieczeństwo i komfort wszystkich pasażerów i innych uczestników ruchu.

Pytanie 5

Który z wymienionych składników nie należy do systemu przeniesienia napędu w pojeździe?

A. Mechanizm różnicowy
B. Most napędowy
C. Silnik
D. Skrzynia biegów
Odpowiedzi, które wskazują silnik jako element układu przeniesienia napędu, wynikają z powszechnego, lecz błędnego zrozumienia roli silnika w pojazdzie. Silnik jest źródłem mocy, ale nie jest częścią układu przeniesienia napędu, który ma na celu przekazanie tej mocy na koła. Skrzynia biegów, most napędowy i mechanizm różnicowy to elementy, które bezpośrednio współpracują ze sobą, aby umożliwić ruch pojazdu. Skrzynia biegów zmienia przełożenia, co jest kluczowe dla efektywności silnika w różnych sytuacjach jazdy. Most napędowy przenosi moc, a mechanizm różnicowy pozwala na różne prędkości obrotowe kół zewnętrznych i wewnętrznych podczas zakrętów, co jest niezbędne dla stabilności jazdy. Niezrozumienie tej struktury może prowadzić do błędnych diagnoz i nieefektywnego serwisowania pojazdu. W praktyce, efektywne zarządzanie układem przeniesienia napędu jest kluczowe dla osiągnięcia optymalnych osiągów oraz żywotności pojazdu, zgodnie z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 6

Pojazd, który nie ma własnego źródła napędu i jest przystosowany do połączenia z np. ciągnikiem balastowym, to

A. przyczepa
B. naczepa
C. samochód specjalny
D. samochód ciężarowy
Przyczepa to w zasadzie coś, co nie ma swojego silnika i potrzebuje, żeby jakiś pojazd, na przykład ciężarówka, ją holował. Jej główną rolą jest przewożenie różnych rzeczy czy ludzi, w zależności od tego, jak jest zbudowana. Spotykamy przyczepy w różnych sytuacjach, jak na przykład w transporcie towarów - ciężarówki z przyczepami potrafią zmieścić naprawdę dużo. Ciekawostka: w transporcie są nie tylko zwykłe przyczepy, ale też takie chłodnie, które pomagają przewozić łatwo psujące się produkty. Fajnie jest też wiedzieć, że przepisy dotyczące korzystania z przyczep mogą się różnić w różnych krajach, więc warto być na to czujnym. A co do standardów, to norma ISO 9001 jest jednym z dobrych przykładów, która przypomina, jak ważne jest przestrzeganie odpowiednich procedur przywożeniu towarów.

Pytanie 7

Zgodnie z aktualnymi regulacjami ruchu drogowego w Polsce, maksymalna prędkość pojazdu lub zespołu pojazdów na terenie zabudowanym od godziny 500 do 2300 wynosi

A. 50 km/h
B. 60 km/h
C. 70 km/h
D. 40 km/h
Odpowiedź 50 km/h jest poprawna, ponieważ według aktualnych przepisów ruchu drogowego w Polsce, prędkość dopuszczalna na obszarze zabudowanym wynosi 50 km/h w godzinach od 5:00 do 23:00. Jest to standardowa zasada, która ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa zarówno kierowcom, jak i pieszym. W godzinach nocnych, od 23:00 do 5:00, prędkość dopuszczalna wynosi 60 km/h, co jest podyktowane mniejszym natężeniem ruchu i innymi warunkami drogowymi. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być sytuacja, w której kierowca planuje przejazd przez strefę zabudowaną: znajomość ograniczeń prędkości pozwala na odpowiednie dostosowanie tempa jazdy, co przekłada się na zmniejszenie ryzyka wypadków oraz zapewnienie płynności ruchu. Ponadto, przestrzeganie tych przepisów wpływa na kulturę jazdy i odpowiedzialność kierowców, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Pytanie 8

Zanim przystąpimy do wymiany głowicy w silniku, należy najpierw odkręcić

A. pokrywę zaworów
B. elementy układu chłodzenia
C. elementy układu zasilania paliwem
D. pokrywę miski olejowej
Wymiana głowicy w silniku to skomplikowany proces, który powinien być przeprowadzany z należytą starannością. Rozpoczęcie odkręcania pokrywy zaworów jest kluczowe, ponieważ pozwala na dostęp do elementów rozrządu oraz samej głowicy cylindrów. Pokrywa zaworów pełni funkcję ochronną dla mechanizmów zaworowych, dlatego jej usunięcie umożliwia dokładne sprawdzenie stanu tych komponentów przed rozpoczęciem demontażu głowicy. Dobrą praktyką jest również sprawdzenie uszczelek oraz stanu oleju, co może pomóc w identyfikacji potencjalnych problemów w silniku. Po demontażu pokrywy zaworów można ocenić luz zaworowy oraz stan prowadnic, co jest istotne dla dalszych prac. Przykładowo, jeśli zauważysz nadmierne zużycie elementów, może być konieczne ich wymienienie, co wpłynie na efektywność pracy silnika i jego żywotność, zgodnie z zaleceniami producentów i standardami branżowymi.

Pytanie 9

Z zamieszczonych w tabeli danych wynika, że niezgodnie z konwencją AETR zaplanowana jest

DataGodziny
od do
Czynność
10.01.2017530 – 600obsługa pojazdu
10.01.2017600 – 1030jazda
10.01.20171030 – 1045przerwa
10.01.20171045 – 1430jazda

A. jazda od 600 — 1030
B. obsługa pojazdu od 530 — 600
C. przerwa od 1030 — 1045
D. jazda od 1045 — 1430
Z tego, co widzę, trafiłeś na odpowiednią przerwę między 10:30 a 10:45, co jest spoko, bo zgadza się z zasadami AETR. Zgodnie z tymi zasadami, po 4,5 godziny jazdy kierowca powinien odpocząć przez co najmniej 45 minut. W tabeli widzimy, że przerwa ma być tylko 15 minut – to zdecydowanie za mało i łamałoby to regulacje. Przerwy są mega ważne, bo pozwalają kierowcom trochę odetchnąć, zarówno fizycznie, jak i psychicznie, co ma spore znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze. Z mojego doświadczenia, dobre planowanie czasu pracy kierowcy jest kluczowe w transporcie. Warto pilnować czasu jazdy i przerw, żeby nie dać się zmęczeniu, bo to może poważnie wpłynąć na bezpieczeństwo. Wprowadzenie takich systemów jak tachografy pomaga w respectowaniu tych zasad i lepszym zarządzaniu czasem pracy.

Pytanie 10

Samochód osobowy posiadający 4 osie nie może przekroczyć

A. 36 ton rzeczywistej masy całkowitej
B. 42 tony rzeczywistej masy całkowitej
C. 32 tony rzeczywistej masy całkowitej
D. 40 ton rzeczywistej masy całkowitej
To świetnie, że zaznaczyłeś 32 tony jako maksymalną masę całkowitą! Zgodnie z naszymi przepisami drogowymi w Polsce i normami unijnymi, to jest faktycznie poprawna odpowiedź. Ograniczenia te są wprowadzone, żeby zapewnić bezpieczeństwo na drogach i chronić ich nawierzchnię. Wiesz, gdyby ciężarówki ważyły więcej, mogłoby to prowadzić do różnych problemów, jak uszkodzenia dróg czy większe ryzyko wypadków. Oczywiście, te limity mogą się różnić w zależności od warunków na drodze i rodzaju ładunków. Dlatego tak ważne jest, by znać te zasady, zwłaszcza w branży transportowej. No i pamiętaj, że dla pojazdów z większą liczbą osi te maksymalne masy mogą być inne, więc zawsze warto sprawdzić, co mówią przepisy!

Pytanie 11

Funkcja tempomatu w samochodzie polega na

A. ograniczaniu zbyt dużych prędkości pojazdu
B. zapobieganiu zbyt szybkiemu przyspieszaniu pojazdu
C. utrzymywaniu stałej prędkości jazdy ustalonej przez kierowcę
D. stabilizacji odpowiedniego toru jazdy
Tempomat, zwany również kontrolerem prędkości, jest systemem, który automatycznie utrzymuje zadaną przez kierowcę prędkość pojazdu, eliminując konieczność ciągłego naciskania pedału przyspieszenia. To rozwiązanie jest szczególnie przydatne podczas długich podróży autostradami, gdzie kierowca może ustawić preferowaną prędkość i skupić się na prowadzeniu oraz obserwowaniu drogi. Tempomat zwiększa komfort jazdy, a także może przyczynić się do oszczędności paliwa, gdyż pozwala na utrzymanie stałej prędkości, co minimalizuje nieefektywne przyspieszanie i hamowanie. W niektórych nowoczesnych pojazdach tempomat łączy się z systemami adaptacyjnymi, które automatycznie dostosowują prędkość w zależności od ruchu drogowego, co jeszcze bardziej zwiększa bezpieczeństwo i komfort. Warto zauważyć, że korzystanie z tempomatu wymaga od kierowcy nie tylko zrozumienia jego funkcji, ale także odpowiedzialności w ocenie warunków drogowych, ponieważ nie powinien być on stosowany w trudnych warunkach atmosferycznych ani w ruchu miejskim, gdzie częste zmiany prędkości są nieuniknione.

Pytanie 12

Karnet ATA to dokument celny, który umożliwia oraz ułatwia czasową odprawę celną towarów wywożonych w celach

A. wystawienniczych do krajów spoza UE
B. turystycznych do krajów UE
C. turystycznych do krajów spoza UE
D. wystawienniczych do krajów UE
Wszystkie inne odpowiedzi wskazują na nieporozumienia dotyczące zastosowania karnetu ATA. Większość z nich koncentruje się na celach turystycznych, co nie jest zgodne z rzeczywistym przeznaczeniem tego dokumentu. Karnet ATA nie jest przeznaczony do przewozu towarów w celach turystycznych, ponieważ nie dotyczy towarów osobistych, ale towarów przeznaczonych do prezentacji lub sprzedaży na wystawach. Odpowiedzi sugerujące przewóz do krajów UE są również mylące, ponieważ karnet ATA służy głównie do przewozu towarów do krajów spoza UE. Typowe błędy myślowe mogą wynikać z założenia, że każdy transport towarów, niezależnie od jego celu, może być objęty karnetem ATA. W rzeczywistości, aby skorzystać z tego dokumentu, towary muszą być przewożone tymczasowo, co nie znajduje zastosowania w kontekście turystyki. Poza tym, niewłaściwe jest myślenie, że karnet ATA redukuje formalności w obrębie UE, ponieważ jego funkcjonalność jest ograniczona do transportów międzynarodowych. Poprawne zrozumienie karnetu ATA przyczynia się do efektywnego zarządzania logistyką i zgodności z przepisami celnymi, co jest niezbędne dla każdego uczestnika międzynarodowego rynku.

Pytanie 13

Harmonogram pracy kierowcy realizującego przewozy regularne do 50 km ustala się na podstawie

A. liczby zatrudnionych kierowców oraz pojazdów obsługujących konkretne linie w nadchodzącym tygodniu
B. rozkładu jazdy na liniach, które kierowca ma obsługiwać w nadchodzącym miesiącu
C. liczby kierowców oraz pojazdów obsługujących konkretne linie w nadchodzącym miesiącu
D. rozkładu jazdy na liniach, które kierowca ma realizować w nadchodzącym tygodniu
Analizując pozostałe odpowiedzi, można zauważyć, że każda z nich opiera się na błędnych założeniach dotyczących ustalania harmonogramu pracy kierowcy. Liczba zatrudnionych kierowców i pojazdów, niezależnie od okresu, nie jest odpowiednim kryterium dla ustalania harmonogramu, ponieważ nie uwzględnia rzeczywistych potrzeb przewozowych i specyfiki obsługiwanych linii. Planowanie pracy kierowców na podstawie liczby dostępnych zasobów, bez odniesienia do rozkładu jazdy, może prowadzić do sytuacji, w których kierowcy nie będą w stanie zrealizować swoich zadań w sposób efektywny, co z kolei wpłynie na jakość świadczonych usług. Ponadto, ustalanie harmonogramu w oparciu o krótki okres, taki jak tydzień, może prowadzić do chaotycznego zarządzania czasem pracy, co jest sprzeczne z zaleceniami branżowymi dotyczącymi planowania długoterminowego. Dobre praktyki w zarządzaniu transportem wymagają uwzględnienia stabilnych i przewidywalnych rozkładów jazdy, które pozwalają na odpowiednie przygotowanie kierowców do wykonywanych zadań oraz na zapewnienie bezpieczeństwa pasażerów. Również elastyczność w planowaniu, która bierze pod uwagę sezonowe zmiany w liczbie pasażerów, jest kluczowym elementem efektywnego zarządzania przewozami.

Pytanie 14

Jakie jest główne zadanie katalizatora w układzie wydechowym?

A. Redukcja emisji szkodliwych substancji
B. Zmniejszenie hałasu wydechu
C. Poprawa elastyczności przyspieszania
D. Zwiększenie mocy silnika
Katalizator w układzie wydechowym pojazdu pełni kluczową rolę w redukcji emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Jego głównym zadaniem jest przekształcanie niebezpiecznych gazów, takich jak tlenki azotu (NOx), tlenek węgla (CO) oraz niespalone węglowodory (HC), w mniej szkodliwe produkty, głównie azot (N2), dwutlenek węgla (CO2) i wodę (H2O). Proces ten odbywa się dzięki reakcjom chemicznym zachodzącym na powierzchni katalizatora, który jest pokryty cienką warstwą metali szlachetnych, takich jak platyna, pallad czy rod. Dzięki temu, katalizatory znacząco przyczyniają się do poprawy jakości powietrza, spełniając standardy emisji spalin określone w regulacjach prawnych, takich jak normy Euro. W praktyce, obecność sprawnie działającego katalizatora jest niezbędna, aby pojazdy mogły być dopuszczane do ruchu, zwłaszcza w krajach o restrykcyjnych przepisach dotyczących ochrony środowiska. Dlatego też, z perspektywy eksploatacji środków transportu drogowego, utrzymanie katalizatora w dobrym stanie technicznym jest niezwykle istotne, a jego regularna kontrola i serwisowanie powinny być standardową praktyką w każdym warsztacie samochodowym.

Pytanie 15

Kluczowym składnikiem systemu smarowania silnika jest

A. smarowana olejem pompa wtryskowa
B. filtr siatkowy oleju
C. komora korbowa wału korbowego
D. pompa oleju
Wybór komory korbowej wału korbowego, filtra siatkowego oleju lub smarowanej olejem pompy wtryskowej jako głównego elementu układu smarowania silnika jest błędny, ponieważ te komponenty pełnią inne, choć istotne, funkcje w kontekście całego układu. Komora korbowa wału korbowego to miejsce, gdzie zbiera się olej, ale jej rola ogranicza się do przechowywania i umożliwienia cyrkulacji oleju do innych części silnika. Nie jest ona odpowiedzialna za wytwarzanie ciśnienia ani dostarczanie oleju. Filtr siatkowy oleju, choć kluczowy dla czystości oleju, nie jest elementem, który sam w sobie wpływa na smarowanie, a jedynie na jego jakość. Z kolei smarowana olejem pompa wtryskowa ma na celu zapewnienie odpowiedniego smarowania dla samej pompy i nie jest elementem, który odpowiada za całkowity układ smarowania silnika. Wybór nieodpowiedniego elementu jako kluczowego może prowadzić do mylnych wniosków na temat funkcjonowania silnika, ponieważ nie zrozumie się, jak złożone są interakcje między tymi komponentami. Pompa oleju, w przeciwieństwie do wymienionych elementów, jest odpowiedzialna za generowanie ciśnienia, co jest kluczowe dla efektywnego smarowania i chłodzenia silnika. Jej niewłaściwe działanie może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika, co podkreśla, jak istotne jest zrozumienie roli poszczególnych elementów w układzie smarowania.

Pytanie 16

Klasyczny system napędowy pojazdu składa się z silnika, sprzęgła oraz skrzyni biegów umiejscowionej z

A. przodu samochodu — napędzana oś tylna
B. tyłu samochodu — napędzana oś tylna
C. tyłu samochodu — napędzana oś przednia
D. przodu samochodu — napędzana oś przednia
W przypadku odpowiedzi wskazujących na umiejscowienie skrzyni biegów z tyłu pojazdu, należy zauważyć, że taki układ napędowy jest znacznie mniej powszechny i nie jest standardem w klasycznych konstrukcjach. Typowe pojazdy osobowe bazują na układzie, w którym silnik oraz skrzynia biegów są zintegrowane z przodu, co pozwala na efektywne zarządzanie mocą oraz lepsze wyważenie pojazdu. W przypadku pojazdów z silnikiem umieszczonym z tyłu, napędzana oś przednia często wiąże się z problemami z trakcją, zwłaszcza w warunkach o wysokiej przyczepności. Wybór napędu na przednią oś również wiąże się z różnymi ograniczeniami w zakresie przestrzeni wewnętrznej oraz konstrukcji nadwozia, co jest niekorzystne w kontekście ergonomii. Błędem jest myślenie, że umiejscowienie silnika z tyłu i napęd na przednią oś zapewni lepsze osiągi, ponieważ prowadzi to do nieoptymalnego rozłożenia masy i obniża stabilność w czasie jazdy. Zrozumienie konstrukcji układów napędowych oraz ich wpływu na zachowanie pojazdu jest kluczowe dla wyboru odpowiedniego rozwiązania, które powinno być zgodne z aktualnymi standardami branżowymi.

Pytanie 17

Jakim urządzeniem diagnostycznym powinno się posłużyć, aby określić pobór prądu przez rozrusznik?

A. Multimetrem uniwersalnym
B. Skanerem diagnostycznym OBD
C. Amperomierzem cęgowym
D. Pirometrem
Amperomierz cęgowy to narzędzie doskonale przystosowane do pomiaru prądu w obwodach elektrycznych, w tym do pomiaru poboru prądu rozrusznika w pojazdach. Jego konstrukcja umożliwia pomiar prądu bez konieczności przerywania obwodu, co jest kluczowe w przypadku rozrusznika, gdzie nagłe odłączenie może prowadzić do uszkodzeń lub nieprawidłowego funkcjonowania. Amperomierz cęgowy działa na zasadzie pomiaru pola magnetycznego generowanego przez przepływający prąd, co czyni go idealnym rozwiązaniem w diagnostyce układów elektrycznych. Przykładowo, gdy podczas uruchamiania silnika, rozrusznik pobiera znaczne wartości prądu, zastosowanie amperomierza cęgowego pozwala na bezpieczne i szybkie zmierzenie tego poboru. W kontekście standardów branżowych, korzystanie z tego typu przyrządów ułatwia diagnostykę i zapewnia zgodność z najlepszymi praktykami w naprawie i konserwacji pojazdów, co znacząco wpływa na efektywność pracy mechanika.

Pytanie 18

Jakie jest maksymalne dozwolone wymiary pojazdu na drogach w Polsce, z wyjątkiem pojazdów nienormatywnych?

A. 3,5 m
B. 4,0 m
C. 4,3 m
D. 3,8 m
Maksymalna dopuszczalna wysokość pojazdów na polskich drogach, zgodnie z obowiązującymi przepisami, wynosi 4,0 m. Ta wartość jest standardem, który ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach oraz ochronę infrastruktury, takiej jak mosty i budynki. Przekroczenie tej wysokości przez pojazdy może prowadzić do poważnych konsekwencji, w tym uszkodzenia mienia publicznego oraz stwarzania zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego. W praktyce, gdy pojazdy przewożą ładunki o większej wysokości, konieczne jest stosowanie pojazdów nienormatywnych, które podlegają innym regulacjom i wymagają uzyskania specjalnych zezwoleń. Ważne jest, aby kierowcy i przewoźnicy byli świadomi tych ograniczeń oraz aby stosowali się do przepisów, aby uniknąć niebezpieczeństw związanych z transportem. Utrzymanie zgodności z tymi standardami jest kluczowe dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Pytanie 19

Samochody klasyfikuje się do grupy autobusów, gdy liczba miejsc siedzących przekracza

A. 12
B. 15
C. 9
D. 7
Zgadza się, liczba miejsc siedzących wynosząca więcej niż 9 to kluczowy wymóg, aby pojazd mógł być zakwalifikowany jako autobus. Zgodnie z Ustawą o ruchu drogowym w Polsce, do autobusów zaliczają się pojazdy, które są zaprojektowane do przewozu osób i mają więcej niż 9 miejsc siedzących, wliczając w to miejsce kierowcy. W praktyce oznacza to, że jeśli pojazd służy do przewozu większej grupy ludzi, a jego konstrukcja przewiduje co najmniej 10 miejsc (w tym miejsce dla kierowcy), spełnia on wymagania klasyfikacji jako autobus. To istotne w kontekście przepisów dotyczących ubezpieczeń, rejestracji pojazdów oraz regulacji dotyczących transportu publicznego. W przypadku pojazdów przewożących 9 lub mniej pasażerów, klasyfikowane są one jako mikrobusy lub samochody osobowe. Przykładem zastosowania tej klasyfikacji może być firma przewozowa, która musi dostosować swoje pojazdy do rozmiaru grupy podróżnych, aby spełniać wymogi prawne i zapewnić odpowiednie ubezpieczenie.

Pytanie 20

Jaki jest maksymalny czas nieprzerwanej jazdy kierowcy zgodnie z przepisami o ruchu drogowym?

A. 5 godzin
B. 6 godzin
C. 3 godziny
D. 4,5 godziny
Zgodnie z przepisami dotyczącymi czasu pracy kierowców, kierowca zawodowy może prowadzić pojazd maksymalnie przez 4,5 godziny bez przerwy. Po tym czasie wymagane jest zrobienie co najmniej 45-minutowej przerwy, która może być podzielona na dwa odcinki - pierwsza przerwa nie krótsza niż 15 minut, a druga nie krótsza niż 30 minut. Takie regulacje są zgodne z Rozporządzeniem (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z dnia 15 marca 2006 roku. Przepisy te mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach, ponieważ zmęczenie kierowcy jest jednym z głównych czynników wpływających na ryzyko wypadków drogowych. Przestrzeganie tych norm jest więc nie tylko wymogiem prawnym, ale także dobrą praktyką w zakresie dbałości o bezpieczeństwo ruchu drogowego. Co więcej, takie regulacje pomagają w utrzymaniu dobrego stanu zdrowia kierowców, którzy są narażeni na stres i zmęczenie podczas długiej jazdy. Dlatego też, odwołując się do standardów branżowych, jest to kluczowy aspekt w planowaniu tras i harmonogramów pracy kierowców zawodowych.

Pytanie 21

Jakie są typowe objawy zużycia klocków hamulcowych?

A. Zwiększone spalanie paliwa
B. Drganie kierownicy przy dużych prędkościach
C. Błękitny dym z wydechu
D. Pisk podczas hamowania
Jednym z najbardziej typowych objawów zużycia klocków hamulcowych jest pisk podczas hamowania. To dźwięk, który pochodzi z kontaktu metalowych elementów klocka z tarczą hamulcową, gdy materiał cierny klocka jest już mocno zużyty. Pisk jest często wynikiem obecności wskaźnika zużycia, czyli małego metalowego elementu wbudowanego w klocek, który zaczyna dotykać tarczy, gdy materiał cierny się kończy. Dzięki temu kierowca jest informowany o konieczności wymiany klocków. Jest to ważne, ponieważ zużyte klocki mogą prowadzić do poważniejszych uszkodzeń tarczy hamulcowej, co w efekcie zwiększa koszty naprawy. Dodatkowo, użytkowanie pojazdu z mocno zużytymi klockami hamulcowymi może znacząco obniżyć skuteczność hamowania, co wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Dlatego regularna kontrola stanu klocków i szybka reakcja na wszelkie niepokojące dźwięki są kluczowe dla utrzymania sprawności układu hamulcowego. Pamiętaj, że regularna konserwacja i wymiana klocków to nie tylko kwestia komfortu jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 22

W pierwszym kwartale danego roku koszty użytkowania 6 samochodów wyniosły 180 000 zł. Jakie są miesięczne koszty eksploatacji jednego pojazdu?

A. 20 000 zł
B. 25 000 zł
C. 10 000 zł
D. 15 000 zł
Wybór odpowiedzi 20 000 zł, 15 000 zł lub 25 000 zł może wynikać z błędnego zrozumienia, jak obliczać koszty eksploatacji pojazdów. Odpowiedź 20 000 zł sugeruje, że osoba myśli, iż koszt eksploatacji jednego pojazdu można uzyskać przez podzielenie całkowitych kosztów przez liczbę miesięcy, co jest błędne, ponieważ nie uwzględnia liczby pojazdów. Podobnie, wybór 15 000 zł może wynikać z nieprawidłowego podziału całkowitych kosztów, na przykład przez uwzględnienie niepełnej liczby miesięcy lub błędne założenie dotyczące kosztu jednostkowego. Z kolei odpowiedź 25 000 zł świadczy o nieprawidłowym skalkulowaniu całkowitych wydatków, co może wskazywać na mylenie pojęcia kosztów eksploatacji z innymi kosztami prowadzenia działalności. Osoby obliczające koszty powinny mieć na uwadze, że dokładna analiza kosztów eksploatacji jest kluczowa dla efektywności finansowej przedsiębiorstwa. Błędy w obliczeniach mogą prowadzić do zafałszowania rzeczywistych kosztów oraz nieefektywnego zarządzania finansami, co z kolei może wpłynąć na decyzje strategiczne, takie jak zakup nowych pojazdów czy modernizacja floty. Zrozumienie mechanizmów obliczania kosztów eksploatacji pozwala przedsiębiorstwom na lepsze planowanie i kontrolowanie wydatków, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu flotą.

Pytanie 23

Środek transportu, który służy do przewozu materiałów w obrębie zakładu produkcyjnego, to

A. wózek widłowy
B. ciągnik siodłowy z naczepą
C. samochód o DMC do 3,5 ton
D. wywrotka trzyosiowa
Ciągnik siodłowy z naczepą, wywrotka trzyosiowa oraz samochód o DMC do 3,5 ton to pojazdy, które w swojej konstrukcji i przeznaczeniu nie odpowiadają potrzebom wewnętrznego transportu na terenie zakładów produkcyjnych. Ciągnik siodłowy z naczepą jest przystosowany do transportu długodystansowego i nie jest praktyczny w wąskich przestrzeniach zakładów produkcyjnych, gdzie wymagana jest większa manewrowość oraz zdolność do transportu niewielkich ładunków. Wywrotka trzyosiowa, pomimo swojej dużej pojemności, jest używana głównie do przewozu materiałów sypkich, takich jak piasek czy żwir, a nie do transportu palet lub kontenerów, co ogranicza jej zastosowanie w kontekście wewnętrznego transportu w zakładzie. Samochód o DMC do 3,5 ton, choć może być używany do transportu towarów, również nie zapewnia efektywności operacyjnej w ograniczonej przestrzeni magazynowej, gdzie wózki widłowe są znacznie bardziej funkcjonalne dzięki swoim właściwościom podnoszenia i manewrowania. Wybór odpowiednich środków transportu do wewnętrznego transportu powinien opierać się na analizie wymagań logistycznych i przestrzennych, co w przypadku dużych i ciężkich ładunków wymaga zastosowania wózków widłowych, które są projektowane z myślą o takich zadaniach.

Pytanie 24

Cabotage transport to przewóz realizowany pojazdem samochodowym, który jest zarejestrowany

A. za granicą lub w kraju, między dwoma lokalizacjami usytuowanymi na terytorium danego państwa
B. tymczasowo
C. za granicą lub przez zagranicznego przedsiębiorcę, pomiędzy dwoma punktami znajdującymi się na terenie danego kraju
D. w kraju lub przez zagranicznego przedsiębiorcę, pomiędzy dwoma punktami ulokowanymi na terenie danego państwa
W przypadku przewozu kabotażowego istotne jest zrozumienie, że jego definicja koncentruje się na transporcie realizowanym przez przedsiębiorcę zagranicznego między dwoma miejscami w jednym kraju. Wiele osób może błędnie interpretować tę koncepcję, sugerując, że przewozy wewnętrzne realizowane przez krajowego przewoźnika również mogą być klasyfikowane jako kabotaż. To nieporozumienie wynika z braku znajomości szczegółowych regulacji dotyczących tego typu transportu. Odpowiedzi wskazujące na przewozy „za granicą” lub wykonane „w kraju” są mylące, ponieważ kabotaż jest ściśle ograniczony do działań przedsiębiorców zagranicznych w obcym kraju. Kolejnym błędnym podejściem jest zrozumienie kabotażu jako przewozu tymczasowego. Z definicji wynika, że kabotaż odnosi się do konkretnej operacji transportowej w ramach jednego państwa, co wyklucza jakiekolwiek rozważania o charakterze tymczasowym. Dla efektywnego planowania działalności transportowej, kluczowe jest, aby transport kabotażowy był realizowany w zgodzie z przepisami i normami prawnymi, co zapobiega problemom prawnym, które mogą wyniknąć z nieprawidłowego klasyfikowania przewozów. W związku z tym, zrozumienie zasad kabotażu ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstw transportowych na rynku międzynarodowym.

Pytanie 25

Która konwencja odnosi się do zasad międzynarodowego transportu szybko psujących się produktów spożywczych?

A. CMR
B. ATP
C. AETR
D. COTIF
Wybór odpowiedzi CMR, AETR lub COTIF nie oddaje istoty regulacji dotyczących szybko psujących się artykułów żywnościowych, co wskazuje na istotne nieporozumienia w zakresie międzynarodowych przepisów transportowych. Konwencja CMR (Konwencja o umowie międzynarodowego transportu drogowego towarów) dotyczy ogólnych zasad transportu towarów drogą lądową, ale nie uwzględnia specyficznych wymagań dla artykułów łatwo psujących się. Z kolei AETR (Umowa o międzynarodowych przewozach drogowych) koncentruje się głównie na regulacjach dotyczących czasu pracy kierowców oraz warunkach przewozu, a nie na szczegółowych wymaganiach dla ochrony produktów spożywczych w transporcie. COTIF (Konwencja o międzynarodowym przewozie kolejami) ma zastosowanie do przewozu towarów koleją, jednak również nie odnosi się bezpośrednio do kwestii dotyczących szybko psujących się artykułów żywnościowych. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków obejmują brak znajomości specyfiki regulacji transportowych, które są dostosowane do różnego rodzaju towarów. Zrozumienie i stosowanie konwencji ATP jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa żywności i jakości usług transportowych w branży, co potwierdzają liczne normy i standardy obowiązujące w międzynarodowym obrocie towarowym.

Pytanie 26

Aby przetransportować 20 m3 cementu luzem, konieczne jest wykorzystanie naczepy

A. silosu
B. wywrotki
C. betoniarki
D. muldy
Odmienne podejścia do przewozu cementu luzem, takie jak wykorzystanie betoniarek, muld czy wywrotek, nie odpowiadają wymaganiom związanym z transportem tego konkretnego materiału. Betoniarki są przeznaczone do transportu mieszanki betonowej, a nie samego cementu luzem. Chociaż są one w stanie przewozić materiały sypkie, ich konstrukcja i przeznaczenie nie gwarantują odpowiedniego zabezpieczenia ani ochrony cementu przed wilgocią czy zanieczyszczeniami, co jest kluczowe w przypadku transportu cementu. Muldy, z kolei, są bardziej stosowane do przewozu materiałów w większych objętościach, takich jak piasek czy żwir, co sprawia, że nie są optymalnym wyborem do transportu cementu, który wymaga specyficznych warunków przechowywania. Co więcej, wywrotki, choć mogą pomieścić znaczne ilości materiału, nie są zaprojektowane do przewozu materiałów sypkich w sposób, który zminimalizowałby ryzyko ich utraty czy zanieczyszczenia. Prawidłowe podejście do transportu cementu luzem powinno opierać się na standardach branżowych, które wskazują na konieczność użycia wyspecjalizowanych pojazdów, takich jak silosy, aby zapewnić efektywność i bezpieczeństwo operacji logistycznych. Dlatego, wybór niewłaściwego sprzętu może prowadzić do strat materiałowych oraz stwarzać ryzyko naruszenia norm jakościowych.

Pytanie 27

Aby konserwować i chronić uszczelki kabiny w drzwiach przed przymarzaniem, należy użyć

A. środka penetrującego
B. smaru molibdenowego
C. smaru ceramicznego
D. preparatu silikonowego
Preparat silikonowy jest optymalnym rozwiązaniem do konserwacji i zabezpieczenia uszczelek kabiny do drzwi, ze względu na swoje wyjątkowe właściwości. Silikon tworzy trwałą warstwę ochronną, która nie tylko zapobiega przymarzaniu uszczelek do karoserii w niskich temperaturach, ale także zabezpiecza przed działaniem wilgoci, promieniowania UV oraz szkodliwych substancji chemicznych. Zastosowanie preparatu silikonowego jest zgodne z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej, gdzie dbałość o detale jest kluczowa dla długowieczności pojazdu. W praktyce, stosując silikon do uszczelek, należy upewnić się, że powierzchnia jest czysta i sucha, a aplikacja powinna być równomierna, co zapewni pełne pokrycie i skuteczność działania. Dodatkowym atutem silikonów jest ich elastyczność, co pozwala na utrzymanie funkcji uszczelek nawet pod wpływem dużych różnic temperatur. Warto również dodać, że preparaty silikonowe są dostępne w różnych formach, takich jak spray czy żel, co umożliwia wygodne i precyzyjne stosowanie w różnych warunkach.

Pytanie 28

Części zamienne oferowane z logiem producenta pojazdów, zwykle dostępne w ASO, zaliczają się do kategorii

A. OEM
B. AM
C. OE
D. OEQ
Odpowiedzi takie jak "AM", "OEQ" oraz "OEM" odnoszą się do różnych kategorii części, które nie są oryginalnymi częściami producenta. "AM" oznacza części aftermarket, które są produkowane przez inne firmy i mogą różnić się jakością oraz specyfikacjami w porównaniu z częściami OE. Użycie takich komponentów, chociaż tańsze, może prowadzić do problemów z niezawodnością oraz bezpieczeństwem pojazdu. "OEQ" odnosi się do części równoważnych do oryginalnych, które spełniają określone standardy, ale mogą nie być produkowane przez samego producenta pojazdu. Choć mogą być dobrej jakości, nie zawsze gwarantują dokładną zgodność z oryginalnymi specyfikacjami. Natomiast "OEM" to termin używany do opisania części produkowanych przez producentów, którzy dostarczają komponenty dla producentów samochodów, ale nie są sprzedawane pod marką producenta. Części OEM mogą być wysokiej jakości, ale ich status nie zapewnia takiej samej pewności, jak części OE. Często mylenie tych terminów prowadzi do wyboru komponentów, które nie spełniają wymogów jakościowych i mogą negatywnie wpływać na działanie i bezpieczeństwo pojazdu. Wybór odpowiednich części jest kluczowy, dlatego warto zawsze konsultować się z profesjonalistami oraz opierać wybór na zaufanych źródłach, aby uniknąć problemów związanych z niską jakością zamienników.

Pytanie 29

Do transportu ładunków w formie cieczy wykorzystuje się pojazdy

A. wywrotek.
B. cystern.
C. platform.
D. chłodni.
Cysterny to specjalistyczne pojazdy przeznaczone do transportu ładunków w stanie ciekłym, co czyni je kluczowym elementem branży transportowej. Te pojazdy są zaprojektowane tak, aby zapewnić bezpieczeństwo i efektywność przewozu płynów, co jest istotne w kontekście przewozu substancji chemicznych, paliw, a nawet produktów spożywczych, takich jak mleko. Cysterny charakteryzują się odpowiednią konstrukcją, która minimalizuje ryzyko wycieków oraz zapewnia stabilność ładunku podczas transportu. Właściwe dobranie pojazdu do rodzaju transportowanego płynu jest zgodne z normami bezpieczeństwa, w tym z regulacjami przewozu materiałów niebezpiecznych. Przykładem zastosowania cystern jest transport ropy naftowej, gdzie pojazdy są przystosowane do przewozu substancji o dużej lepkości. Dlatego cysterny odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu, że transport ładunków ciekłych odbywa się zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi, chroniąc zarówno ludzi, jak i środowisko.

Pytanie 30

Co oznacza oznaczenie 5W40?

A. olej silnikowy
B. olej przekładniowy
C. płyn hydrauliczny
D. płyn hamulcowy
Oznaczenie 5W40 odnosi się do oleju silnikowego, który charakteryzuje się szerokim zakresem temperatur, w jakich może być stosowany. Liczba '5' wskazuje na właściwości oleju w niskich temperaturach, co oznacza, że olej jest wystarczająco płynny, aby zapewnić łatwe rozruchy silnika w chłodnych warunkach. Z kolei '40' odnosi się do lepkości w wysokich temperaturach, co zapewnia odpowiednią ochronę silnika podczas jego pracy w wyższych temperaturach. Olej 5W40 jest często używany w nowoczesnych silnikach benzynowych oraz diesla, które wymagają wysokiej wydajności i ochrony. Dzięki stosowaniu oleju silnikowego o tej lepkości, można zredukować zużycie paliwa oraz zmniejszyć emisję spalin. Standardy, takie jak API (American Petroleum Institute) czy ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles), określają minimalne wymagania dla olejów silnikowych, co czyni olej 5W40 dobrym wyborem dla odpowiedzialnych właścicieli pojazdów, dbających o długowieczność silnika.

Pytanie 31

Kryterium, które nie jest uwzględniane przy wyborze środka transportu drogowego do przewozu towaru w paletach, to

A. typ i moc silnika
B. liczba przewożonych osób
C. typ nadwozia
D. zdolność przewozowa
Liczba przewożonych osób nie jest kryterium branym pod uwagę w doborze środka transportu drogowego do przewozu spaletyzowanego towaru, ponieważ ten rodzaj transportu koncentruje się głównie na przewozie towarów, a nie ludzi. W kontekście transportu towarowego kluczowe są parametry związane z ładunkiem, takie jak rodzaj i moc silnika, rodzaj nadwozia oraz zdolność przewozowa. Przykładowo, ciężarówki o dużej ładowności są projektowane z myślą o transportowaniu palet, co wymaga specyficznych właściwości pojazdu, takich jak silnik o odpowiedniej mocy, aby sprostać obciążeniom. Zgodnie z normami branżowymi, wybór odpowiedniego środka transportu powinien opierać się na analizie ładowności, rodzaju przewożonego towaru oraz specyfikacji technicznych pojazdu, a nie na zdolności przewozu osób, co jest istotne w transporcie pasażerskim, a nie towarowym.

Pytanie 32

Z danych technicznych pojazdu zamieszczonych w tabeli wynika, że do wymiany oleju w silniku D5244T należy przygotować olej w ilości

Rodzaj cieczyTyp silnika
B5244SB5234TD5244TD5244T2
Olej przekładniowy1,9 dm³1,7 dm³2,1 dm³2,7 dm³
Płyn chłodzący5,8 dm³5,8 dm³6,8 dm³7,8 dm³
Olej silnikowy6,1 dm³5,8 dm³6,3 dm³6,8 dm³

A. 6,3 dm3
B. 6,8 dm3
C. 6,1 dm3
D. 5,8 dm3
Wybierając inne opcje, można napotkać częste nieporozumienia dotyczące ilości oleju potrzebnego do silnika D5244T. Odpowiedzi takie jak 5,8 dm3, 6,1 dm3 czy 6,8 dm3 mogą wprowadzać w błąd, co do odpowiedniej ilości oleju, co jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania silnika. Zbyt mała ilość oleju, na przykład 5,8 dm3, prowadzi do niewystarczającego smarowania, co może skutkować przegrzewaniem się silnika i zwiększonym zużyciem jego komponentów. Z drugiej strony, wybór większej ilości, jak 6,8 dm3, może powodować nadmierne ciśnienie w układzie olejowym, co z kolei może prowadzić do uszkodzeń uszczelek i wycieków, a także poważniejszych usterek silnika. Te błędy w obliczeniach mogą wynikać z zignorowania danych zawartych w tabelach technicznych, które są kluczowe przy serwisowaniu pojazdu. Ważne jest, aby zawsze kierować się informacjami zawartymi w dokumentacji producenta i stosować się do zaleceń dotyczących wymiany oleju. W obliczeniach często występuje także tendencja do zaokrąglania liczb, co może prowadzić do nieprawidłowej interpretacji wymagań dotyczących ilości oleju. Dlatego kluczowe jest dokładne zapoznanie się z danymi technicznymi oraz przestrzeganie standardów branżowych, które zapewniają nie tylko prawidłową eksploatację, ale i bezpieczeństwo użytkowania pojazdu.

Pytanie 33

Podczas kontroli drogowej inspektor chce sprawdzić czas pracy kierowcy. Jakie urządzenie mu to umożliwi?

A. Radio CB
B. Telefon komórkowy
C. Tachograf
D. GPS (Global Positioning System)
Tachograf to kluczowe urządzenie stosowane w transporcie drogowym, które umożliwia kontrolę czasu pracy kierowców. Urządzenie to rejestruje dane dotyczące prędkości pojazdu, przejechanej odległości, a przede wszystkim czasu pracy i odpoczynku kierowcy. Dzięki temu inspektorzy podczas kontroli drogowej mogą łatwo sprawdzić, czy kierowca przestrzega obowiązujących przepisów o czasie pracy, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drodze oraz zdrowia kierowcy. W praktyce tachograf jest nieodzownym narzędziem do monitorowania zgodności z regulacjami Unii Europejskiej, które nakładają limity na czas jazdy i wymagają regularnych przerw. Przykładowo, przepisy UE określają maksymalny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dnia oraz minimalny czas odpoczynku, co bezpośrednio wpływa na planowanie tras i harmonogramów pracy kierowców. Wprowadzenie tachografów cyfrowych zwiększyło dokładność oraz łatwość odczytu danych, co z kolei przyczyniło się do poprawy egzekwowania przepisów.

Pytanie 34

Ciężarówka oznaczona niebieską tablicą z napisem TIR to

A. ciągnik siodłowy z naczepą wieloosiową typu izoterma w transporcie krajowym
B. pojazd ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony
C. pojazd ciężarowy z dopuszczalną masą całkowitą powyżej 25 ton
D. samochód ciężarowy korzystający z uproszczonych procedur celnych w transporcie międzynarodowym
W analizie błędnych odpowiedzi zauważyć można, że wiele z nich opiera się na nieprecyzyjnych definicjach dotyczących klasyfikacji pojazdów ciężarowych. Przykładowo, odpowiedź, która sugeruje, że TIR dotyczy ciągnika siodłowego z naczepą wieloosiową typu izoterma w ruchu krajowym, wprowadza zamieszanie, ponieważ TIR to system międzynarodowy, a nie krajowy. Kolejna odpowiedź, definiująca samochód ciężarowy z dopuszczalną masą całkowitą powyżej 3,5 ton jako TIR, pomija kluczowy aspekt uproszczonych procedur celnych, które są istotą systemu TIR. Warto również zauważyć, że twierdzenie, iż TIR odnosi się do samochodów ciężarowych z dopuszczalną masą całkowitą powyżej 25 ton, jest mylące, ponieważ masa pojazdu nie jest wyznacznikiem przynależności do systemu TIR. Pojazdy mogą mieć różną masę, ale kluczowym elementem jest ich zdolność do korzystania z uproszczonych procedur celnych w międzynarodowym transporcie. W ten sposób, błędne odpowiedzi nie tylko mylą definicje pojazdów, ale także nie rozumieją fundamentalnych zasad działania systemu TIR, co prowadzi do powstawania nieprawdziwych wniosków.

Pytanie 35

Zgodnie z aktualnymi regulacjami ruchu drogowego w Polsce, maksymalna prędkość, z jaką może poruszać się pojazd lub zespół pojazdów na terenie zabudowanym w porze nocnej od 2300 do 500, wynosi

A. 60 km/h
B. 50 km/h
C. 40 km/h
D. 70 km/h
Poprawna odpowiedź to 60 km/h, ponieważ zgodnie z przepisami ruchu drogowego w Polsce, na obszarze zabudowanym w godzinach od 23:00 do 5:00 obowiązuje zwiększona dopuszczalna prędkość. Wartości te są określone w Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym oraz w rozporządzeniach wykonawczych. Ograniczenie do 60 km/h ma na celu zarówno zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, jak i dostosowanie prędkości do warunków panujących w nocy, kiedy natężenie ruchu jest zazwyczaj mniejsze. Przykładowo, jeśli kierowca przemieszcza się przez osiedle mieszkalne w nocy, prędkość 60 km/h umożliwia mu szybsze dotarcie do celu, jednocześnie nie narażając innych uczestników ruchu na niebezpieczeństwo. Pamiętajmy, że przestrzeganie tych ograniczeń jest kluczowe dla bezpieczeństwa, a ich łamanie może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych oraz zagrażać życiu i zdrowiu ludzi.

Pytanie 36

Przyczepy o konstrukcji rynnowej, które samodzielnie się opróżniają, wykorzystuje się do transportu ładunków takich jak

A. gliny oraz iły
B. mokry beton towarowy
C. pojemniki
D. ciecze
Odpowiedzi na pytanie dotyczące samowyładowczych przyczep o budowie rynnowej, które nie dotyczą transportu glin i iłów, wskazują na nieporozumienie związane z zastosowaniem tego typu sprzętu. Materiały takie jak płyny oraz beton towarowy mokry wymagają odmiennych metod transportu, które mogą zapewnić odpowiednie warunki dla ich właściwego przewozu. Na przykład, płyny są najczęściej transportowane w cysternach, które są skonstruowane w taki sposób, aby zapobiegać ich rozlewaniu oraz umożliwiać kontrolowane wyładowanie. Z kolei beton towarowy mokry wymaga specjalnych betonomieszarek, które zapewniają, że mieszanka nie zastygnie podczas transportu. Beczki, z drugiej strony, również nie są odpowiednie dla przyczep rynnowych, ponieważ ich konstrukcja jest zoptymalizowana do transportu stałych lub sypkich materiałów, a nie do przewozu pojemników. Używanie niewłaściwych narzędzi transportowych nie tylko zmniejsza efektywność operacji, ale także może prowadzić do zagrożeń związanych z bezpieczeństwem oraz uszkodzeniem ładunku. Dlatego tak ważne jest, aby przy planowaniu transportu, szczególnie w kontekście materiałów budowlanych, kierować się zrozumieniem specyfiki i właściwości przewożonych substancji, aby zapewnić zgodność z dobrymi praktykami branżowymi.

Pytanie 37

Jeśli ciągnik siodłowy wraz z naczepą typu skrzyniowo-plandekowego w międzynarodowym transporcie zużywa 30 1/100 km oleju napędowego, którego cena to 4,70 zł za litr, to jaki jest koszt paliwa na 1 km?

A. 1,34 zł
B. 1,41 zł
C. 1,65 zł
D. 1,52 zł
W kontekście obliczeń związanych z kosztami paliwa w transporcie, kluczowe jest zrozumienie podstawowych zasad dotyczących spalania i cen paliwa, a także ich wpływu na ogólny budżet operacyjny. Wiele osób może popełnić błąd przy obliczaniu kosztów, myląc jednostki spalania lub nieprawidłowo obliczając koszty na kilometr. Na przykład, rozważając odpowiedzi, które podają błędne wartości, można zauważyć, że nie uwzględniły one właściwego przeliczenia litrów na kilometry, co prowadzi do znacznych różnic w wynikach. W przypadku spalania 30 l/100 km, kluczowe jest zrozumienie, że każdy 1 kilometr generuje rzeczywiste zużycie paliwa w postaci 0,3 litra. Jeśli ktoś zignoruje ten krok w obliczeniach lub pomyli cenę paliwa, może łatwo dojść do błędnych wniosków. Warto również zaznaczyć, że ważne jest, aby korzystać z aktualnych danych o cenach paliw, ponieważ mogą one się zmieniać. W kontekście zarządzania kosztami, takie błędy mogą prowadzić do nieefektywnego planowania budżetu, co jest szczególnie istotne w branży transportowej, gdzie marże zysku są często niewielkie. Dlatego kluczowe jest dokładne przeliczenie wszystkich wartości, aby mieć pewność, że podejmowane decyzje finansowe są oparte na rzetelnych danych.

Pytanie 38

Zakres przeglądu okresowego samochodu powinien być ustalony na podstawie

A. karty drogowej
B. ogólnej instrukcji obsługi pojazdu
C. karty pojazdu
D. książki serwisowej pojazdu
Książka serwisowa pojazdu to kluczowy dokument, który zawiera szczegółowe informacje na temat przeglądów, konserwacji oraz napraw przeprowadzanych w danym pojeździe. Jest to podstawowe źródło danych, które pozwala właścicielom i serwisom na dokładne śledzenie historii serwisowej pojazdu. W kontekście zakresu przeglądu okresowego, książka serwisowa wskazuje na wymagane działania, terminy oraz zalecenia producenta. Przykładowo, w przypadku samochodów osobowych, producent może zalecać przegląd co 15 000 km lub co roku, co jest zapisane w książce serwisowej. Dzięki temu, właściciel pojazdu może uniknąć problemów związanych z niewłaściwą konserwacją, a serwis ma dokładny obraz historii pojazdu. W polskim prawodawstwie, szczególnie rozporządzeniach dotyczących ruchu drogowego oraz normach ISO, zaleca się prowadzenie rzetelnej ewidencji przeglądów, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drodze oraz maksymalizacji żywotności pojazdu. W związku z tym, znajomość i korzystanie z książki serwisowej jest elementem odpowiedzialnego zarządzania pojazdem.

Pytanie 39

Do transportu naczepy cysterny z płynnym paliwem należy używać ciągnika samochodowego

A. balastowy z ABS
B. siodłowy z ADR
C. balastowy z ESP
D. siodłowy z ASR
Ciągnik siodłowy z ADR jest odpowiednim pojazdem do transportu substancji niebezpiecznych, w tym paliwa płynnego. ADR, czyli 'Accord européen relatif au transport international des marchandises dangereuses par route', to europejska umowa regulująca transport materiałów niebezpiecznych. Posiadanie pojazdu przystosowanego do norm ADR oznacza, że ciągnik samochodowy jest wyposażony w odpowiednie systemy zabezpieczeń, takie jak przyciski awaryjnego wyłączenia oraz oznakowanie pojazdu zgodnie z wymaganiami. Ponadto, kierowca takiego pojazdu musi posiadać odpowiednie kwalifikacje, co zapewnia, że transport jest realizowany w sposób bezpieczny i zgodny z przepisami. Pojazdy te są także projektowane z myślą o stabilności i wytrzymałości, co jest kluczowe podczas przewozu cieczy, które mogą mieć tendencję do przelewania się, zwłaszcza w zakrętach. Warto zaznaczyć, że korzystając z ciągników siodłowych z ADR, firmy transportowe mogą zwiększyć swoje szanse na efektywną i bezpieczną obsługę klientów z branży petrochemicznej.

Pytanie 40

Sposoby diagnostyki pojazdów na hamowni podwoziowej powinny być klasyfikowane jako metody

A. organoleptyczne
B. trakcyjne
C. klasyczne
D. stanowiskowe
Odpowiedzi organoleptyczne, tradycyjne i trakcyjne odnoszą się do różnych podejść do diagnostyki pojazdów, które jednak nie są zgodne z koncepcją badań przeprowadzanych na hamowni podwoziowej. Metody organoleptyczne polegają na ocenie stanu technicznego pojazdu za pomocą zmysłów, takich jak wzrok, słuch czy dotyk, co nie jest wystarczające w przypadku precyzyjnych pomiarów wymaganych do oceny mocy i wydajności pojazdu. Podejście tradycyjne może odnosić się do metod, które były stosowane w przeszłości, ale w dzisiejszych czasach stosuje się bardziej zaawansowane techniki, takie jak badania na hamowni. Z kolei metody trakcyjne koncentrują się na ocenie zachowań pojazdu w ruchu, co nie daje pełnego obrazu jego wydajności w warunkach laboratoryjnych. Typowym błędem myślowym jest mylenie pojęć związanych z różnymi metodami diagnostyki, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków o naturze badań. Kluczowe jest zrozumienie, że hamownia podwoziowa to miejsce, gdzie możliwe jest uzyskanie dokładnych i powtarzalnych wyników, co jest nieosiągalne w innych metodach, które polegają na subiektywnej ocenie lub na warunkach rzeczywistych, które mogą wprowadzać zmienne zakłócające.