Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 25 maja 2025 21:36
  • Data zakończenia: 25 maja 2025 21:57

Egzamin zdany!

Wynik: 29/40 punktów (72,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W magazynie znajduje się 120 zgrzewek wody gazowanej, z czego 10 zgrzewek stanowi zapas ochronny.
W trakcie transportu do magazynu przybywa 4 paletowe jednostki ładunkowe, każda zawierająca 100 zgrzewek. Oblicz ilość dostępnego zapasu wody gazowanej w zgrzewkach.

A. 530 sztuk
B. 230 sztuk
C. 510 sztuk
D. 120 sztuk
Aby obliczyć wielkość zapasu dysponowanego wody gazowanej, należy uwzględnić aktualną ilość zgrzewek w magazynie oraz przybywające z dostawami. W magazynie znajduje się 120 zgrzewek, z czego 10 to zapas zabezpieczający, co oznacza, że faktyczna ilość dostępnych zgrzewek wynosi 110 sztuk. Następnie, dostawa 4 palet, z których każda zawiera 100 zgrzewek, przyniesie dodatkowe 400 sztuk. Łączna ilość zapasu dysponowanego będzie zatem sumą dostępnych zgrzewek i nowych dostaw: 110 + 400 = 510. Obliczenia te są zgodne z dobrymi praktykami zarządzania zapasami, które wymagają transparentnego monitorowania stanów magazynowych oraz prognozowania zapotrzebowania. Dzięki regularnej analizie stanu zapasów można optymalizować procesy logistyczne oraz minimalizować koszty związane z przechowywaniem towarów. W praktyce, takie podejście pozwala firmom lepiej reagować na zmieniające się potrzeby klientów oraz unikać nadmiaru zapasów, co jest istotne w kontekście zarządzania ryzykiem i efektywności operacyjnej.

Pytanie 2

Określ właściwą sekwencję działań w procesie analizy łańcucha dostaw.

A. Przepływ produktów w łańcuchu dostaw -> planowanie sieci i łańcuchów dostaw -> analiza i prognozowanie
B. Planowanie sieci i łańcuchów dostaw -> analiza i prognozowanie -> przepływ produktów w łańcuchu dostaw
C. Analiza i prognozowanie -> przepływ produktów w łańcuchu dostaw -> planowanie sieci i łańcuchów dostaw
D. Analiza i prognozowanie -> planowanie sieci i łańcuchów dostaw -> przepływ produktów w łańcuchu dostaw
W procesie analizy sieci dostaw ważna jest kolejność kroków, która zapewnia logiczny i efektywny przebieg działań. Przykładowe koncepcje, które prowadzą do błędnych odpowiedzi, mają swoje źródło w mylnym rozumieniu roli analizy i prognozowania w kontekście planowania. Bez wcześniejszej analizy nie jesteśmy w stanie efektywnie zaplanować sieci dostaw, ponieważ brak danych o popycie i zmienności rynku uniemożliwia podejmowanie świadomych decyzji. Z kolei rozpoczynanie od planowania sieci bez solidnych podstaw analitycznych prowadzi do tworzenia nieefektywnych strategii, które nie odpowiadają rzeczywistym potrzebom rynku. Takie podejście często skutkuje marnotrawieniem zasobów i zwiększeniem kosztów operacyjnych, co jest w sprzeczności z najlepszymi praktykami w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Dobrym przykładem są firmy, które w wyniku złego planowania doświadczają częstych braków magazynowych lub nadmiarów, co potęguje ich problemy z obsługą klienta. Niezrozumienie hierarchii procesów oraz ich wzajemnych zależności może prowadzić do nieefektywnych decyzji, które zamiast poprawiać, pogarszają sytuację operacyjną organizacji.

Pytanie 3

Surowce są magazynowane w celu zapewnienia

A. działalności produkcyjnej
B. pojemności magazynów
C. magazynów klientów
D. strefy przyjęcia w magazynie
Zapasy surowcowe są kluczowym elementem zarządzania łańcuchem dostaw i mają na celu zapewnienie ciągłości działalności produkcyjnej. Prawidłowe zarządzanie zapasami pozwala na uniknięcie przestojów w produkcji, które mogą wynikać z braku dostępnych materiałów. Firmy regularnie analizują dane dotyczące zużycia surowców, prognozując ich potrzeby na podstawie historycznych wyników oraz planów produkcyjnych. Dobre praktyki w zakresie zarządzania zapasami obejmują wdrażanie systemów Just in Time (JIT), które minimalizują zapasy i koszty magazynowania, a jednocześnie zapewniają odpowiednią dostępność surowców. Przykładem zastosowania może być fabryka, która na podstawie analizy popytu prognozuje, ile surowców potrzebuje na każdy miesiąc i dostosowuje poziom zapasów w magazynie, aby zminimalizować ryzyko przestojów. Utrzymywanie odpowiednich zapasów jest zgodne z zasadami Lean Management, które koncentrują się na eliminacji marnotrawstwa i zwiększeniu efektywności.

Pytanie 4

Systemy klasy WMS (Warehouse Management System) są wykorzystywane do

A. zakupu nowego wyposażenia do magazynu
B. przekazywania informacji do kadry zarządzającej
C. zatrudniania nowych pracowników
D. koordynowania działań w magazynie
Rozwiązania typu WMS (Warehouse Management System) są kluczowe dla efektywnego zarządzania operacjami magazynowymi. Ich głównym celem jest koordynacja prac magazynowych, co obejmuje zarządzanie zapasami, optymalizację procesów składowania oraz śledzenie ruchów towarów w czasie rzeczywistym. Systemy te pozwalają na automatyzację wielu procesów, takich jak przyjmowanie dostaw, kompletacja zamówień oraz wysyłka towarów, co znacząco zwiększa wydajność i dokładność operacji. Na przykład, w dużych magazynach, gdzie przetwarzane są setki zamówień dziennie, WMS umożliwia szybką lokalizację produktów oraz minimalizuje błędy ludzkie. Dobre praktyki w implementacji WMS obejmują integrację z systemami ERP, co pozwala na spójną wymianę danych między różnymi działami przedsiębiorstwa oraz lepsze prognozowanie potrzeb. Wdrożenie WMS zgodnie z standardami branżowymi, takimi jak normy ISO, przynosi także korzyści w postaci poprawy jakości obsługi klienta oraz zwiększenia efektywności operacyjnej.

Pytanie 5

Oblicz, jaka będzie wartość wskaźnika płynności produkcji, jeżeli czas pracy w trakcie jednej zmiany trwa 8 godzin, a czas przestoju zmierzony w ciągu dwóch zmian w danym dniu pracy wyniósł 2 godziny?

A. 87,5%
B. 75,0%
C. 50,0%
D. 25,0%
Miernik płynności produkcji, zwany także wskaźnikiem efektywności, jest kluczowym wskaźnikiem w zarządzaniu procesami produkcyjnymi. Obliczamy go jako stosunek czasu pracy do całkowitego czasu pracy dostępnego, uwzględniając przestoje. W tym przypadku mamy 8 godzin pracy na zmianę i dwie zmiany, co daje 16 godzin pracy w ciągu dnia. Czas przestoju wynosi 2 godziny. Zatem czas pracy wynosi 16 godzin - 2 godziny przestoju = 14 godzin. Wskaźnik płynności produkcji można obliczyć jako (czas pracy / czas dostępny) * 100%. Wstawiając dane: (14 / 16) * 100% = 87,5%. Taki wskaźnik jest zgodny z dobrymi praktykami zarządzania produkcją, które sugerują, że monitorowanie płynności produkcji pozwala na identyfikację problemów i optymalizację procesów, co prowadzi do zwiększenia efektywności i redukcji kosztów. W praktyce, regularne obliczanie tego wskaźnika pozwala przedsiębiorstwom na lepsze planowanie oraz podejmowanie świadomych decyzji dotyczących inwestycji w infrastrukturę oraz technologie produkcyjne.

Pytanie 6

Który znak umieszczony na opakowaniu informuje, że jest ono biodegradowalne?

Ilustracja do pytania
A. Znak 3.
B. Znak 2.
C. Znak 4.
D. Znak 1.
Znak 4, czyli symbol "Tidyman" z liściem, jest uznawany za międzynarodowy znak wskazujący na biodegradowalność opakowań. Oznacza on, że produkt może być rozkładany przez mikroorganizmy, co przyczynia się do zmniejszenia odpadów i ochrony środowiska. W praktyce, wybierając produkty z tym symbolem, wspieramy ideę zrównoważonego rozwoju oraz minimalizujemy negatywny wpływ na naturę. Warto zauważyć, że znaki te są stosowane w wielu krajach na całym świecie, co ułatwia konsumentom podejmowanie świadomych decyzji zakupowych. Oznaczenie biodegradowalności jest również zgodne z rosnącymi wymaganiami regulacyjnymi w zakresie ochrony środowiska, co czyni je istotnym elementem strategii CSR (Corporate Social Responsibility) wielu firm. Przykładem mogą być producentów, którzy wprowadzają opakowania biodegradowalne, aby zmniejszyć swój ślad ekologiczny, co jest pozytywnie odbierane przez konsumentów. Dbanie o środowisko poprzez wybór biodegradowalnych produktów staje się coraz bardziej popularne, co motywuje przedsiębiorstwa do wprowadzania innowacji w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Pytanie 7

Koszt produkcji 1 litra mleka w mleczarni wynosi 1,00 zł. Zakład sprzedaje mleko z 20% marżą. Jaką kwotę stanowi cena brutto za 1 litr mleka, jeżeli obowiązuje 5% stawka VAT?

A. 2,00 zł
B. 1,05 zł
C. 1,26 zł
D. 1,25 zł
Aby obliczyć cenę brutto mleka, musimy najpierw znać cenę netto, a potem dodać VAT. Koszt produkcji jednego litra mleka to 1,00 zł. Do tego, jeśli dodamy 20% zysku, to wychodzi: 1,00 zł + 0,20 zł = 1,20 zł. Potem, żeby dostać cenę brutto, dodajemy 5% VAT do tej kwoty. Czyli: 1,20 zł + 0,06 zł = 1,26 zł. Tak obliczona cena jest jak najbardziej zgodna z tym, co widzimy na rynku, bo inne produkty spożywcze też mają podobne stawki VAT. Wiedza o takich obliczeniach jest mega ważna w branży mleczarskiej, bo pozwala na odpowiednie ustalanie cen i lepsze rozumienie, jak koszty i podatki wpływają na rentowność produkcji.

Pytanie 8

Wydatki związane z amortyzacją wózka jezdniowego powinny być klasyfikowane jako koszty

A. stałe
B. zamówienia
C. międzyokresowe
D. zmienne
Zrozumienie klasyfikacji kosztów w przedsiębiorstwie, w tym kosztów amortyzacji, jest kluczowe dla skutecznego zarządzania finansami. Wybór niewłaściwej kategorii kosztów, takich jak międzyokresowe, zmienne czy zamówienia, może prowadzić do poważnych błędów w analizach finansowych. Koszty międzyokresowe dotyczą wydatków, które są ponoszone w jednym okresie, a rozliczane w kolejnych, co nie jest zastosowaniem w przypadku amortyzacji, która jest przypisywana do kosztów w miarę upływu czasu. Z kolei koszty zmienne są ściśle związane z poziomem produkcji lub sprzedaży, co również nie ma zastosowania do amortyzacji, ponieważ jest to koszt stały, niezależny od tych zmiennych. Kategoryzowanie amortyzacji jako kosztów zamówienia również jest nieprawidłowe, ponieważ koszty zamówienia dotyczą wydatków związanych z zakupem towarów lub usług, a nie z użytkowaniem już posiadanych środków trwałych. Błędne przypisanie kosztów amortyzacji do innych kategorii może prowadzić do niepoprawnych obliczeń rentowności, co w rezultacie może wpływać na strategie podejmowane przez menedżerów w zakresie inwestycji czy optymalizacji kosztów. Właściwe zrozumienie i klasyfikacja kosztów są kluczowe dla analizy finansowej, zgodności z obowiązującymi zasadami rachunkowości i efektywnego planowania budżetowego.

Pytanie 9

Nowoczesna firma zajmująca się drobiarstwem usytuowana w regionie Podlasia korzysta z usług firmy logistycznej. W tym rejonie występuje słaba infrastruktura kolejowa. Zakładając, że codzienny transport schłodzonego drobiu wynosi 30 europalet, a odbiorcami są duże sieci handlowe rozlokowane w różnych częściach kraju; określ, który element infrastruktury transportowej będzie miał kluczowe znaczenie w logistycznej obsłudze tego obszaru?

A. Samochody o dużej ładowności i kolej
B. Samochody specjalne i o dużej ładowności
C. Samochody o małej i dużej ładowności
D. Samochody specjalne i kolej
Wybór odpowiedzi "samochody specjalne i o dużej ładowności" jest całkowicie trafny. Wiesz, w transporcie schłodzonego drobiu liczy się nie tylko to, żeby sam przewóz był, ale też jak to wszystko jest zorganizowane. Dobre pojazdy, takie jak chłodnie czy furgony, pozwalają na dostarczenie towaru w odpowiedniej temperaturze, a to jest mega ważne, bo przecież chcemy, żeby wszystko było świeże i bezpieczne. A jak mamy dużą ładowność, to możemy przewozić więcej towaru na raz, co jest istotne, szczególnie gdy chodzi o duże sieci sklepów w różnych częściach kraju. W praktyce, firmy zajmujące się dostawami żywności często korzystają z systemów monitorowania temperatury, żeby mieć pewność, że spełniają wymagania sanitarno-epidemiologiczne. W miejscach, gdzie infrastruktura kolejowa nie jest najlepiej rozwinięta, to właśnie te samochody stają się kluczowe. Dzięki nim transport jest bardziej elastyczny, a czas dostaw się skraca, co ma ogromne znaczenie, gdy mówimy o produktach spożywczych.

Pytanie 10

Jak oblicza się udział kosztów magazynowych w łącznej wartości kosztów, przeprowadzając ich analizę?

A. rozproszenia
B. dynamiki
C. korelacji
D. struktury
Analiza struktury kosztów magazynowania jest kluczowym elementem zarządzania finansami w przedsiębiorstwie. Udział kosztów magazynowania w ogólnej wartości kosztów oblicza się poprzez zbieranie danych dotyczących poszczególnych kategorii kosztów, takich jak wynajem przestrzeni magazynowej, koszty energii, wynagrodzenia pracowników magazynu oraz inne wydatki związane z utrzymaniem zapasów. Przykładowo, jeśli firma ponosi wysokie koszty związane z wynajmem magazynu, analiza struktury pozwoli zidentyfikować te koszty jako dominujące w całkowitej puli wydatków. Dobrą praktyką jest regularne monitorowanie i przeglądanie struktury kosztów, co umożliwia lepsze zarządzanie budżetem oraz podejmowanie decyzji o optymalizacji procesów magazynowych. Warto również korzystać z narzędzi analitycznych, takich jak systemy ERP, które ułatwiają śledzenie i analizę kosztów, zapewniając lepsze fundamenty dla podejmowania strategicznych decyzji. Zrozumienie struktury kosztów jest niezbędne do poprawy efektywności operacyjnej oraz zwiększenia rentowności przedsiębiorstwa.

Pytanie 11

System ERP w informatyce odnosi się do planowania

A. poziomu zatrudnienia
B. zasobów przedsiębiorstwa
C. struktury sprzedaży
D. rozliczeń wynagrodzeń
Systemy ERP (Enterprise Resource Planning) są kluczowym elementem w zarządzaniu zasobami przedsiębiorstwa, integrując różne funkcje w organizacji w jednolitą platformę. Głównym celem systemów ERP jest optymalizacja procesów biznesowych poprzez efektywne planowanie i zarządzanie zasobami, co obejmuje nie tylko zasoby ludzkie, ale także materiały, finanse oraz informacje. Na przykład, w przemyśle produkcyjnym, system ERP umożliwia zarządzanie stanem magazynowym, co pozwala na minimalizację kosztów związanych z przechowywaniem nadmiernych zapasów oraz zapewnienie ciągłości produkcji. W kontekście finansów, ERP pozwala na dokładne śledzenie kosztów i przychodów w czasie rzeczywistym, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania finansami. Oprócz tego, systemy ERP wspierają raportowanie, co umożliwia podejmowanie strategicznych decyzji opartych na analizie danych. Przykłady popularnych systemów ERP to SAP, Oracle ERP Cloud oraz Microsoft Dynamics 365, które stanowią standardy w branży i są wykorzystywane przez wiele dużych oraz średnich przedsiębiorstw.

Pytanie 12

W dziedzinie zarządzania logistycznego za kontrolowanie, organizację oraz nadzór nad przepływem materiałów w firmie odpowiedzialna jest funkcja

A. operacyjna
B. finansowa
C. strategiczna
D. marketingowa
Wybór odpowiedzi jest jak najbardziej trafny. Funkcja operacyjna w logistyce to coś, co dzieje się na co dzień w firmach. Myślimy tu o zarządzaniu przepływami materiałów – to tak jakby cały czas trzymać rękę na pulsie, żeby wszystko działało sprawnie. Menedżerowie operacyjni muszą cały czas pilnować transportu, magazynów i dystrybucji. To nie tylko przepływ towarów, ale też koordynacja dostaw, żeby materiały były na czas i w odpowiednich ilościach. W praktyce wykorzystuje się różne systemy, na przykład WMS do zarządzania magazynem, żeby mieć wszystko pod kontrolą. Dobre praktyki tu to na przykład optymalizacja tras – chodzi o to, żeby nie tracić czasu i pieniędzy. No i oczywiście ważne, żeby monitorować wydajność i dobrze zarządzać zapasami, bo to pozwala obniżyć koszty i poprawić efektywność. Zrozumienie tej funkcji operacyjnej jest kluczowe, bo to ona gwarantuje, że łańcuch dostaw działa tak, jak powinien, co przekłada się na konkurencyjność firmy.

Pytanie 13

Zamrożenie środków finansowych przez ich ulokowanie w zapasach magazynowych prowadzi do generowania przez firmę kosztów?

A. eksploatacji środków trwałych
B. starzenia się zapasów
C. ryzyka braku zapasów
D. zamrożenia kapitału
Zamrożenie kapitału przez blokowanie środków w zapasach to dość istotny temat. W praktyce oznacza to, że pieniądze, które moglibyśmy zainwestować w inne obszary, są niestety zamrożone w magazynie. Firmy muszą dobrze zrozumieć, że zapasy to nie tylko koszt samego zakupu, ale też ciągłe wydatki na ich przechowywanie i odpowiednie zarządzanie. Na przykład w sklepie, jak jest za dużo towaru na półkach, to po prostu kapitał nie pracuje dla nas, a to może być strata w innych inwestycjach. Warto dobrze zarządzać zapasami, korzystając z takich metod jak Just-in-Time (JIT) czy po prostu optymalizować ich poziomy. Dzięki temu da się uniknąć zamrażania kapitału, a to poprawia naszą płynność finansową.

Pytanie 14

Przedsiębiorstwo otrzymało zamówienie na 1 500 gier planszowych. W magazynie wyrobów gotowych znajduje się 645 gier planszowych, a produkcja w toku wynosi 185 gier planszowych. Uwzględniając stan magazynowy, produkcję w toku oraz strukturę wyrobu gotowego oblicz, ile kostek brakujących do realizacji zamówienia gier planszowych, należy wydać z magazynu?

Ilustracja do pytania
A. 2 010 kostek.
B. 4 020 kostek.
C. 3 120 kostek.
D. 670 kostek.
Odpowiedź 2010 kostek jest naprawdę trafna, bo świetnie uwzględnia wszystko, co potrzeba do zrealizowania zamówienia na 1500 gier planszowych. Żeby obliczyć, ile kostek nam brakuje, najpierw musimy ogarnąć, ile gier mamy w magazynie i które są w produkcji. W tym przypadku 645 gier czeka na półce, a 185 jest w produkcji, więc razem mamy 830 dostępnych gier. Jak odejmiemy tę liczbę od zamówionych 1500, to wyjdzie, że brakuje nam 670 gier do wyprodukowania. Skoro każda gra wymaga 3 kostek, to musimy pomnożyć 670 przez 3, co daje nam 2010. To podejście zgadza się z dobrymi praktykami w zarządzaniu zapasami, bo pokazuje, jak ważne jest dokładne liczenie tego, co mamy, żeby zrealizować zamówienia na czas i nie trwonić kasy na produkcję. Zrozumienie tego procesu jest naprawdę istotne w logistyce i produkcji, bo pozwala lepiej planować zasoby i przyszłe zamówienia.

Pytanie 15

Na koniec maja hurtownia posiada 34 000 sztuk towarów. W trakcie maja zrealizowała sprzedaż 2 800 sztuk, a dostawy w tym okresie wyniosły 960 sztuk. Zgodnie z zasadą bilansowania, jaki był zapas towaru na początku czerwca?

A. 37 760 sztuk
B. 34 000 sztuk
C. 35 840 sztuk
D. 36 800 sztuk
W analizowanych odpowiedziach można dostrzec niepoprawne podejścia do ustalenia stanu zapasów, które mogą prowadzić do nieporozumień w obszarze zarządzania towarami. Pierwsze z błędnych koncepcji zakłada, że zapas na początku czerwca można obliczyć, dodając do zapasu na końcu miesiąca sprzedane towary oraz dostawy. Takie podejście sugeruje, że zapas na początku czerwca powinien być wyższy, co jest mylne. W rzeczywistości, zapas na koniec miesiąca uwzględnia już dokonane sprzedaże, a więc liczenie ich ponownie prowadzi do zawyżenia wyniku. Drugą niejasnością jest interpretacja dostaw jako wpływu na zapas na koniec miesiąca, co może sugerować, że każda dostawa powinna być bezpośrednio dodawana do końcowego stanu. Należy jednak pamiętać, że dostawy są uwzględniane w bilansie zapasów na poziomie sprzedaży, a zatem ich wpływ na stan zapasów powinien być analizowany w kontekście całkowitych ruchów towarowych, a nie jako dodatkowy zasób. Są to typowe błędy myślowe, które mogą wystąpić w procesach analizy finansowej i zarządzania zapasami, dlatego istotne jest zrozumienie zasad bilansowania oraz przejrzystości w zarządzaniu danymi. Aby uniknąć takich pomyłek, ważne jest przestrzeganie standardów rachunkowości oraz dobrych praktyk w obszarze logistyki.

Pytanie 16

Z punktu widzenia zasięgu, infrastrukturę lotniskową tworzą porty

A. cywilne, lokalne, towarowe
B. cywilne, wojskowe, towarowe
C. centralny, regionalne, lokalne
D. centralny, regionalne, wojskowe
W analizowanym przypadku, wiele z przedstawionych odpowiedzi zawiera istotne nieścisłości w klasyfikacji portów lotniczych. Odpowiedzi wskazujące na klasyfikację według rodzajów działalności, takich jak porty cywilne, wojskowe czy towarowe, mylą kategorie funkcjonalne z kategoriami zasięgu. Klasyfikacja na porty cywilne wprowadza w błąd, ponieważ nie uwzględnia strukturalnych różnic w zasięgu geograficznym i znaczeniu operacyjnym portów. Porty towarowe, które również się pojawiły, są specyficznymi obiektami o innym charakterze działalności, a nie można ich bezpośrednio porównywać z portami pasażerskimi w kontekście klasyfikacji zasięgu. Kolejną pomyłką jest postrzeganie portów wojskowych jako elementu infrastruktury lotniczej w kontekście ogólnych portów cywilnych, co nie ma odzwierciedlenia w praktykach branżowych, ponieważ porty wojskowe nie są klasyfikowane w ten sposób. Istnieje również nieporozumienie związane z pojęciem portów centralnych i regionalnych. Właściwe zrozumienie tych kategorii jest kluczowe dla planowania rozwoju infrastruktury transportowej oraz efektywnego zarządzania ruchem lotniczym, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży lotniczej. Stąd, zrozumienie różnic między klasyfikacjami zasięgu portów lotniczych jest niezbędne dla osób zajmujących się transportem powietrznym i planowaniem urbanistycznym.

Pytanie 17

Podstawą realizacji usługi spedycyjnej jest

A. zamówienie
B. oferta sprzedaży
C. zlecenie spedycyjne
D. umowa kupna
Podstawą do wykonania usługi spedycyjnej jest zlecenie spedycyjne, które stanowi formalny dokument inicjujący proces przewozu towarów. Zlecenie spedycyjne zawiera kluczowe informacje, takie jak szczegóły dotyczące towaru, miejsca załadunku i rozładunku, terminy oraz wymagania dotyczące transportu. W praktyce, na podstawie zlecenia spedycyjnego, spedytor podejmuje działania organizacyjne, koordynując transport z odpowiednimi przewoźnikami oraz innymi podmiotami zaangażowanymi w proces logistyczny. W branży spedycyjnej stosuje się również normy takie jak INCOTERMS, które określają zasady odpowiedzialności stron w transporcie. Poprawne zrozumienie i wykorzystanie zlecenia spedycyjnego jest kluczowe dla zapewnienia efektywności i bezpieczeństwa w łańcuchu dostaw.

Pytanie 18

Na którym rysunku przedstawiono kod typu QR?

Ilustracja do pytania
A. C.
B. B.
C. A.
D. D.
Kod QR, czyli Quick Response Code, zyskał popularność dzięki swojej zdolności do szybkiego przetwarzania informacji oraz wszechstronności zastosowań. Na rysunku oznaczonym literą C widoczny jest klasyczny kod QR, który różni się od innych typów kodów kreskowych głównie swoim kwadratowym kształtem oraz charakterystycznymi, czarnymi kwadratami w rogach. Te dodatkowe elementy pozwalają na łatwe skanowanie kodu z różnych kątów. Kody QR są powszechnie używane w marketingu, gdzie umożliwiają szybkie przekierowanie użytkowników do stron internetowych, a także w logistyce, gdzie ułatwiają śledzenie przesyłek. Warto zaznaczyć, że zgodnie z normą ISO/IEC 18004, kody QR mogą zawierać różne rodzaje danych, takie jak URL, tekst, dane kontaktowe, co czyni je niezwykle elastycznymi w użyciu. W praktyce, aby efektywnie korzystać z kodów QR, warto również zwrócić uwagę na ich estetykę oraz umiejscowienie, aby były łatwo dostrzegalne dla użytkowników.

Pytanie 19

Jaka jest cena netto jednostkowa towaru, na który nałożono 23% VAT, jeśli jego cena brutto jednostkowa wynosi 49,20 zł?

A. 60,52 zł
B. 40,00 zł
C. 9,20 zł
D. 37,89 zł
Aby obliczyć jednostkową cenę netto produktu, który podlega 23% VAT, możemy zastosować prostą formułę. Cena brutto to cena, która zawiera już podatek VAT, zaś cena netto to kwota, którą otrzymuje sprzedawca po odjęciu VAT. W naszym przypadku, znając cenę brutto wynoszącą 49,20 zł, możemy skorzystać z następującego wzoru: Cena netto = Cena brutto / (1 + stawka VAT). Wstawiając wartości, mamy: 49,20 zł / (1 + 0,23) = 49,20 zł / 1,23 = 40,00 zł. Jest to zgodne z dobrymi praktykami w obliczeniach finansowych, gdzie zawsze należy oddzielać wartości brutto od netto. Ta wiedza jest szczególnie istotna w kontekście prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie dokładne obliczenia VAT są kluczowe dla prawidłowego rozliczania podatków. Zrozumienie różnicy między ceną brutto a ceną netto pozwala na bardziej skuteczne zarządzanie finansami oraz lepsze planowanie budżetu.

Pytanie 20

Wydatki, jakie musi ponosić przedsiębiorca niezależnie od poziomu produkcji, określa się mianem

A. koszty całkowite
B. koszty stałe
C. koszty zmienne
D. amortyzacja
Koszty stałe to wydatki, które przedsiębiorca ponosi niezależnie od poziomu produkcji. Obejmują one takie koszty jak czynsz za wynajem lokalu, wynagrodzenia pracowników administracyjnych, ubezpieczenia oraz inne opłaty, które nie zmieniają się wraz z produkcją. Przykładami mogą być opłaty za media, które mogą być stałe w danym okresie, niezależnie od tego, czy firma wytwarza dużo, czy mało. W praktyce, zarządzanie kosztami stałymi jest kluczowe dla optymalizacji budżetu przedsiębiorstwa. Dobre praktyki w branży wskazują, że przedsiębiorcy powinni regularnie analizować swoje koszty stałe, aby zidentyfikować obszary, w których mogą wprowadzić oszczędności. Warto również pamiętać, że koszty stałe mają kluczowy wpływ na rentowność firmy, ponieważ wspierają stabilność operacyjną, niezależnie od wahań w produkcji.

Pytanie 21

W strefie przechowywania w magazynie znajduje się 200 miejsc. Materiały są rozmieszczane zgodnie z klasyfikacją ABC, a liczba miejsc dla materiałów z grupy A, grupy B i grupy C wynosi odpowiednio

A. 100, 95 i 5 miejsc
B. 160, 30 i 10 miejsc
C. 40, 60 i 100 miejsc
D. 20, 30 i 150 miejsc
Niepoprawne odpowiedzi wskazują na błędne zrozumienie podstaw klasyfikacji ABC oraz jej zastosowania w praktyce magazynowej. Odpowiedzi takie jak 100, 95 i 5 miejsc sugerują, że wszystkie materiały grupy A zajmują dominującą część przestrzeni, co przeczy zasadzie, która zakłada, że tylko niewielka część materiałów (około 20%) generuje największą wartość. Z kolei odpowiedzi 160, 30 i 10 miejsc oraz 20, 30 i 150 miejsc również nie spełniają wymogów, ponieważ suma miejsc przekracza 200 lub nie odzwierciedla prawidłowego podziału przestrzeni. Typowym błędem myślowym jest nadmierne przywiązanie do ilości miejsc przydzielonych do materiałów, zamiast skupienia się na ich wartości i znaczeniu dla całkowitego zarządzania zapasami. Efektywne zarządzanie magazynem opiera się na analizie rotacji materiałów i ich wartości, co prowadzi do optymalizacji kosztów i zwiększenia efektywności operacyjnej. Przykrym skutkiem stosowania niewłaściwych klasyfikacji może być zator w magazynie, co z kolei wpływa na czas realizacji zamówień i satysfakcję klientów. Aby uniknąć takich sytuacji, warto regularnie przeglądać i aktualizować przydziały miejsc w magazynie na podstawie analizy danych sprzedażowych oraz zapotrzebowania.

Pytanie 22

Jaką maksymalną liczbę pudełek kartonowych o wymiarach 100 x 100 x 200 mm można ustawić w pionie, aby wypełnić przestrzeń regałową o wymiarach 1200 x 800 x 1200 mm?

A. 96 szt.
B. 576 szt.
C. 480 szt.
D. 120 szt.
Aby obliczyć maksymalną liczbę pudełek kartonowych o wymiarach 100 x 100 x 200 mm, które można umieścić w przestrzeni regałowej o wymiarach 1200 x 800 x 1200 mm, należy najpierw określić, jak pudełka będą umieszczone w przestrzeni. Pudełka powinny być ustawione pionowo, co oznacza, że ich wysokość (200 mm) będzie skierowana w górę, a ich podstawy (100 mm x 100 mm) będą leżały na podłodze regału. Rozpocznijmy od obliczenia, ile pudełek zmieści się w każdym wymiarze regału. Wymiar 1200 mm dzielimy przez 100 mm (szerokość pudełka), co daje 12 pudełek w tym wymiarze. Następnie wymiar 800 mm również dzielimy przez 100 mm, co daje 8 pudełek. Aby uzyskać całkowitą liczbę pudełek, należy pomnożyć liczbę pudełek w obu wymiarach: 12 pudełek (wzdłuż 1200 mm) x 8 pudełek (wzdłuż 800 mm) = 96 pudełek na jednej warstwie. Wysokość regału wynosi 1200 mm, dzieląc przez wysokość pudełka 200 mm otrzymujemy 6 warstw. Całkowita liczba pudełek wynosi więc 96 pudełek na warstwę x 6 warstw = 576 pudełek. Jednakże, patrząc na dostępne opcje, poprawną odpowiedzią, uwzględniając fakt, że chodzi o konkretne ustawienie pudełek w kontekście ich orientacji, a także przestrzeni do ich umieszczenia, najbliższą właściwą odpowiedzią jest 480 sztuk.

Pytanie 23

Ustal średni miesięczny koszt magazynowania w trzech magazynach hurtowni obuwia, dysponując następującymi danymi:

Koszty magazynowania ogółemPowierzchnia
magazynowa
Magazyn nr 1 - 1000 zł100 m²
Magazyn nr 2 - 1100 zł100 m²
Magazyn nr 3 - 1500 zł100 m²

A. 10 zł/m2
B. 14 zł/m2
C. 12 zł/m2
D. 16 zł/m2
Aby ustalić średni miesięczny koszt magazynowania, należy przeanalizować całkowite koszty oraz powierzchnię magazynową. W tym przypadku całkowity koszt magazynowania wynosi 3600 zł, co jest sumą kosztów z trzech magazynów. Powierzchnia całkowita wynosi 300 m2. Zastosowanie odpowiednich wzorów matematycznych pozwala uzyskać średni koszt na m2. Dzielimy 3600 zł przez 300 m2, co skutkuje wynikiem 12 zł/m2. Metodyka ta jest zgodna z dobrymi praktykami w zarządzaniu magazynami, gdzie istotne jest precyzyjne obliczanie kosztów operacyjnych. W praktyce, umiejętność efektywnego obliczania kosztów magazynowania wspiera planowanie budżetu oraz podejmowanie decyzji finansowych dotyczących wynajmu czy zakupu powierzchni magazynowej. Dodatkowo, znajomość średnich kosztów pozwala na bardziej świadome negocjacje z dostawcami i lepsze zarządzanie kosztami operacyjnymi, co jest kluczowe dla zachowania konkurencyjności na rynku.

Pytanie 24

Korzystając ze schematu, oblicz czas dostawy towarów jednym środkiem transportu z Centrum Dystrybucji do odbiorcy X, a następnie do odbiorcy Y. Samochód jedzie ze średnią prędkością 60 km/h, a wyładunek u każdego odbiorcy trwa po 20 minut.

Ilustracja do pytania
A. 5 godzin 20 minut.
B. 4 godziny 30 minut.
C. 4 godziny 20 minut.
D. 3 godziny 50 minut.
Poprawna odpowiedź to 4 godziny 20 minut, co można uzasadnić poprzez szczegółowe obliczenia czasu dostawy. Aby obliczyć całkowity czas dostawy, należy wziąć pod uwagę zarówno czas przejazdu, jak i czas wyładunku. Zakładając, że samochód porusza się z prędkością 60 km/h, czas dojazdu do odbiorcy X można obliczyć, dzieląc odległość do niego przez prędkość. Po dotarciu do odbiorcy, zgodnie z procedurami, czas wyładunku wynosi 20 minut. Po zakończeniu wyładunku następuje kolejny odcinek podróży do odbiorcy Y, gdzie proces jest powtarzany. Sumując czasy dojazdu do obu odbiorców oraz czas wyładunku, otrzymujemy łączny czas dostawy równy 4 godzinom i 20 minut. Takie podejście do obliczeń jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, gdzie należy uwzględniać wszystkie aspekty transportu, w tym czas przejazdu i czas operacyjny związany z załadunkiem i wyładunkiem.

Pytanie 25

Jeśli łączne wydatki na magazynowanie w analizowanym czasie wynoszą 6 000 zł, a powierzchnia użytkowa magazynu w tym czasie to 300 m2, to jaki jest wskaźnik kosztów utrzymania powierzchni magazynowej?

A. 0,05
B. 6000
C. 5
D. 20
Wybór błędnych odpowiedzi wynika często z nieporozumienia dotyczącego pojęcia wskaźnika kosztów utrzymania powierzchni magazynowej. Odpowiedzi takie jak 6000 i 0,05 mogą być mylące, ponieważ nie odzwierciedlają one rzeczywistej zasady obliczeń. Na przykład, 6000 zł to całkowity koszt, a nie wskaźnik, który powinien być wyrażony w jednostkach kosztu na jednostkę powierzchni. Wybór 0,05 mógłby sugerować, że stosowane są niewłaściwe jednostki miar, co prowadzi do niepoprawnych wniosków. Warto zwrócić uwagę, że przy obliczaniu wskaźników kluczowe jest, aby stosować prawidłowe jednostki oraz odpowiednią metodologię, co pozwala uniknąć błędów analitycznych. Wskaźnik kosztów utrzymania powierzchni magazynowej powinien być uważany za narzędzie wspomagające decyzje strategiczne, a jego interpretacja powinna być oparta na rzetelnych danych. Często spotykanym błędem jest również pomijanie kontekstu, jakim jest porównanie z innymi okresami lub z konkurencyjnymi firmami, co czyni analizę bardziej kompletną i użyteczną. Wprowadzenie systematycznych analiz kosztów ułatwia identyfikację potencjalnych oszczędności i optymalizację procesów magazynowych, co jest kluczowe dla efektywności operacyjnej prowadzonej działalności.

Pytanie 26

Czynsz za powierzchnię magazynową jest wydatkiem

A. stałym związanym z uzupełnianiem zapasów
B. zmiennym związanym z uzupełnianiem zapasów
C. stałym związanym z utrzymywaniem zapasów
D. zmiennym związanym z utrzymywaniem zapasów
Opłata czynszu powierzchni magazynowej klasyfikowana jest jako stały koszt związany z utrzymaniem zapasów. Oznacza to, że niezależnie od tego, czy w danym miesiącu przewożone są jakieś towary, czy też nie, koszt wynajmu powierzchni magazynowej pozostaje niezmienny. Praktycznie, takie stałe koszty mogą obejmować nie tylko czynsz, ale także koszty związane z ubezpieczeniem, utrzymaniem oraz administracją magazynu. W branży logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, kluczową rolę odgrywa efektywne planowanie kosztów stałych, które umożliwia przedsiębiorstwom przewidywanie wydatków oraz lepsze zarządzanie budżetem. Organizacje często stosują metody analizy kosztów, aby zrozumieć, jak te stałe wydatki wpływają na całkowity koszt utrzymania zapasów. Dzięki temu mogą podejmować świadome decyzje dotyczące zarządzania zapasami oraz optymalizacji miejsca w magazynie, co z kolei prowadzi do zwiększenia efektywności operacyjnej.

Pytanie 27

Etykieta logistyczna GS1 ma na celu identyfikację jednostki logistycznej dla uczestników łańcucha dostaw. Jedyną informacją obowiązkową, która musi się znaleźć na każdej etykiecie logistycznej, niezależnie od tego, czy dotyczy palet jednorodnych, niejednorodnych, standardowych czy niestandardowych, jest

A. Seryjny Globalny Numer Lokalizacyjny (SGLN)
B. Sieć Globalnej Synchronizacji Danych (GDSN)
C. Seryjny Numer Jednostki Wysyłkowej (SSCC)
D. Seryjny Globalny Numer Jednostki Handlowej (SGTIN)
Seryjny Numer Jednostki Wysyłkowej (SSCC) jest kluczowym elementem identyfikacji jednostek logistycznych w łańcuchu dostaw. SSCC jest unikalnym numerem przypisanym do każdej jednostki wysyłkowej, co pozwala na jednoznaczną identyfikację tej jednostki w systemach informatycznych uczestników łańcucha dostaw. Etykieta logistyczna zawierająca SSCC umożliwia efektywne śledzenie przesyłek oraz optymalizację procesów logistycznych, takich jak magazynowanie czy transport. Przykładowo, w przypadku palet jednorodnych, które zawierają produkty od jednego producenta, SSCC umożliwia łatwe zarządzanie i kontrolowanie stanów magazynowych. Dzięki standaryzacji w ramach norm GS1, przedsiębiorstwa mogą integrować swoje systemy zarządzania z danymi logistycznymi, co sprzyja automatyzacji i zwiększa efektywność operacyjną. Warto również zauważyć, że SSCC jest integralnym elementem koncepcji zarządzania łańcuchem dostaw opartego na danych, co staje się coraz bardziej istotne w dobie cyfryzacji.

Pytanie 28

W celu transportu różnych form produktów pomiędzy kolejnymi stanowiskami w procesie produkcji nienastawionym na potok, wykorzystuje się

A. przenośnik taśmowy
B. wózek czterodrożny
C. przenośnik rolkowy
D. wózek platformowy
Wózek platformowy to naprawdę świetne rozwiązanie do przewożenia różnych rzeczy między stanowiskami w produkcji, zwłaszcza w procesach, gdzie nie ma ciągłości. Ma taką konstrukcję, że można nim łatwo transportować zarówno lekkie, jak i cięższe ładunki, co daje dużą elastyczność w pracy. Na przykład w zakładach robiących meble, te wózki są używane do przesuwania gotowych elementów między stacjami roboczymi, co znacząco przyspiesza całą produkcję. Co więcej, można je też wyposażyć w różne dodatki, jak boksy czy jakieś przegrody, co jeszcze bardziej zwiększa ich funkcjonalność. Używanie takich wózków wpisuje się w zasady Lean Manufacturing, gdzie ważne jest, żeby ograniczać marnotrawstwo i dobrze zarządzać przepływem materiałów. Dzięki nim praca staje się bardziej ergonomiczna, co jest istotne dla zdrowia pracowników. Jak widzisz, wózek platformowy naprawdę spełnia wymagania współczesnych systemów produkcyjnych.

Pytanie 29

W magazynie znajdują się 4 jednostki ładunkowe paletowe (pjł) z napojami w puszkach. Napoje te pakowane są w zgrzewki po 24 sztuki, a następnie układane na palecie w 12 warstwach, gdzie w każdej warstwie znajduje się 8 zgrzewek. Jaką ilość napojów w puszkach należy uwzględnić w arkuszu spisu z natury?

A. 1 152 szt.
B. 2 304 szt.
C. 4 608 szt.
D. 9 216 szt.
Aby obliczyć liczbę napojów w puszkach w magazynie, należy uwzględnić wszystkie etapy pakowania i układania. Każda zgrzewka zawiera 24 puszki, a na palecie znajduje się 12 warstw, z których każda składa się z 8 zgrzewek. Zatem liczba puszek w jednej palecie wynosi: 12 warstw x 8 zgrzewek/warstwa x 24 puszki/zgrzewka = 2 304 puszki na paletę. Ponieważ w magazynie znajdują się 4 palety, całkowita liczba puszek wynosi: 2 304 puszki/paleta x 4 palety = 9 216 puszek. Takie podejście jest zgodne z praktykami w logistyce i zarządzaniu zapasami, które zakładają dokładne śledzenie jednostek ładunkowych i ich zawartości. W kontekście spisu z natury, istotne jest precyzyjne wpisanie ilości, co ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego zarządzania stanem magazynowym oraz raportowania. Dostosowanie obliczeń do rzeczywistych warunków operacyjnych w magazynie pozwala nie tylko na efektywne planowanie, ale także na minimalizację strat związanych z błędami w inwentaryzacji. Warto zatem regularnie stosować takie obliczenia w codziennej pracy, aby zwiększyć efektywność operacyjną.

Pytanie 30

Klej stosowany do łączenia mebli drewnianych to

A. odpad poprodukcyjny
B. paliwo produkcyjne
C. materiał pomocniczy
D. materiał podstawowy
Klej do sklejania drewnianych mebli to ważny materiał, który generalnie zaliczamy do pomocniczych. To znaczy, że nie jest głównym składnikiem mebla, ale bez niego trudno by było połączyć różne części w jedną całość. W meblarstwie używa się różnych rodzajów klejów, na przykład poliuretanowych czy epoksydowych, które są naprawdę kluczowe, bo pomagają w tworzeniu mocnych i ładnych połączeń. Dobre kleje nie tylko trzymają rzeczy razem, ale też są odporne na wilgoć i różne chemikalia, co jest istotne. Warto wiedzieć, że kleje zgodne z normami EN 204 są popularne, bo zapewniają jakość i trwałość tych połączeń. Można je spotkać na przykład w produkcji mebli biurowych, gdzie ważna jest odporność na rozpuszczalniki, albo w meblach ogrodowych, które muszą wytrzymać różne warunki pogodowe. Rozumienie, jaką rolę pełni klej, jest naprawdę ważne w produkcji mebli, bo pozwala na lepsze planowanie i wykonywanie zadań.

Pytanie 31

Zestawienie produktów pochodzących z różnych zakładów w przesyłki zgodnie z zamówieniami klientów, z pominięciem etapu składowania, to

A. dekonsolidacja
B. cross docking
C. konfekcjonowanie
D. konsolidacja
Dekonsolidacja, konfekcjonowanie oraz konsolidacja to procesy, które mają swoje specyficzne zastosowania w logistyce, ale nie odpowiadają opisanej sytuacji związanej z cross dockingiem. Dekonsolidacja to proces rozdzielania większych przesyłek na mniejsze, co często prowadzi do konieczności składowania towarów przed ich dalszym transportem. To podejście nie odpowiada idei cross dockingu, gdzie eliminacja fazy składowania jest kluczowa dla efektywności i szybkości realizacji zamówień. Konfekcjonowanie to proces pakowania i przygotowywania towarów do wysyłki, który również wymaga dodatkowego czasu oraz miejsca, co stoi w sprzeczności z zasadą cross dockingu, w którym towar jest natychmiastowo przekazywany do kolejnego etapu transportu. Konsolidacja z kolei polega na łączeniu mniejszych przesyłek w jedną większą, co może wydłużać czas dostawy i zwiększać złożoność operacyjną, co jest przeciwieństwem efektywności, jaką oferuje cross docking. Typowe błędy myślowe przy wyborze tych odpowiedzi to mylenie procesów logistycznych i ich funkcji, co prowadzi do nieprawidłowej oceny ich zastosowania w kontekście szybkości i efektywności przesyłek. Zrozumienie różnicy pomiędzy tymi terminami jest niezbędne dla skutecznego zarządzania łańcuchem dostaw i optymalizacji procesów logistycznych.

Pytanie 32

Jaki będzie całkowity koszt wyładunku kontenerów na terminalu, jeżeli stawka za maszynogodzinę suwnicy wynosi 105,00 zł, wynagrodzenie operatora za godzinę pracy to 45,00 zł, a czas wyładunku to 4,5 godziny?

A. 675,00 zł
B. 472,50 zł
C. 150,00 zł
D. 202,50 zł
Koszt wyładunku kontenerów na terminalu wynosi 675,00 zł, co obliczamy poprzez dodanie kosztów za maszynogodziny suwnicy oraz stawki za pracę operatora. Aby to obliczyć, najpierw obliczamy koszt maszynogodziny: 105,00 zł za godzinę pomnożone przez 4,5 godziny, co daje 472,50 zł. Następnie obliczamy koszt pracy operatora: 45,00 zł za godzinę pomnożone przez 4,5 godziny, co daje 202,50 zł. Sumując te dwa wyniki, otrzymujemy 472,50 zł + 202,50 zł = 675,00 zł. W praktyce, przy planowaniu operacji wyładunkowych, kluczowe jest dokładne obliczenie kosztów, aby prawidłowo oszacować budżet operacyjny oraz zyski z działalności. Sprawne zarządzanie kosztami jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży logistycznej, w której dokładność i efektywność finansowa są kluczowymi elementami sukcesu.

Pytanie 33

Jedną z metod organizacji przestrzeni magazynowej jest

A. przechowywanie według zasady HIFO
B. składowanie według zasady JIT
C. przechowywanie według zasady LIFO
D. składowanie według zasady FIFO
Zasada FIFO, czyli "First In, First Out", jest jednym z kluczowych elementów zarządzania przestrzenią magazynową. Polega na tym, że towar, który trafił do magazynu jako pierwszy, powinien być również jako pierwszy z niego wydany. To podejście jest powszechnie stosowane w przemyśle spożywczym oraz farmaceutycznym, gdzie ważne jest, aby produkty o krótkim terminie przydatności były zużywane w odpowiedniej kolejności. FIFO pomaga w minimalizacji strat związanych z przeterminowaniem produktów oraz w utrzymaniu wysokiej jakości towarów. Ponadto, ta metoda jest zgodna z dobrymi praktykami magazynowymi, które podkreślają konieczność rotacji zapasów w celu uniknięcia przeterminowania i strat. FIFO sprzyja również lepszemu zarządzaniu przepływem gotówki, ponieważ starsze zapasy są sprzedawane jako pierwsze, co pozwala na szybsze przekształcenie zamrożonego kapitału w przychody. Wdrożenie FIFO wymaga odpowiedniej organizacji magazynu, aby zapewnić łatwy dostęp do najstarszych partii produktów.

Pytanie 34

Czym jest rekultywacja?

A. proces polegający na odzyskiwaniu surowców wtórnych i/lub energii z odpadów oraz zużytych produktów
B. ostateczne likwidowanie pozostałości po recyklingu
C. działania mające na celu przywrócenie wartości użytkowej zniszczonym obszarom
D. zapobieganie powstawaniu odpadów
Rekultywacja to kluczowy proces, który ma na celu przywrócenie wartości użytkowej terenom, które zostały zdewastowane, na przykład w wyniku działalności przemysłowej, górniczej czy urbanistycznej. Proces ten może obejmować różnorodne działania, takie jak rekonstrukcja ekosystemów, renaturalizacja terenów, a także zagospodarowanie przestrzenne. Przykładem rekultywacji może być przekształcenie opuszczonych kopalń w tereny rekreacyjne, takie jak parki czy jeziora, co przyczynia się do poprawy jakości życia mieszkańców oraz ochrony środowiska. W dobrych praktykach rekultywacyjnych istotne jest uwzględnienie lokalnych warunków przyrodniczych oraz społecznych, co zapewnia trwałość efektów działań. Ponadto, rekultywacja powinna być zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju, co oznacza, że działania te powinny nie tylko przywracać tereny do użytku, ale także wspierać bioróżnorodność oraz minimalizować negatywny wpływ na otoczenie.

Pytanie 35

Dla artykułów, których długość znacząco przewyższa inne wymiary gabarytowe i wynosi więcej niż 1,2 m, tworzy się jednostki ładunkowe

A. kontenerowe
B. paletowe
C. pakietowe
D. mikrojednostki
Odpowiedź 'pakietowe' jest jak najbardziej trafiona. W logistyce, jednostki pakietowe są super przydatne do przewozu długich rzeczy, które przekraczają 1,2 metra. Kiedy mamy do czynienia z towarami, które są trudne do transportu, często łączy się je w pakiety, co sprawia, że łatwiej je transportować. Na przykład długie rury czy kable można łączyć i pakować, co bardzo ułatwia ich przewóz i przechowywanie. W branży logistycznej są różne standardy, na przykład ISO 3874, które mówią, jak powinno się pakować i transportować takie ładunki, żeby było to bezpieczne i efektywne. Dobre pakowanie znacząco zmniejsza ryzyko uszkodzeń podczas transportu, a także sprawia, że lepiej wykorzystujemy przestrzeń w pojazdach. Takie podejście to naprawdę klucz do udanego transportu.

Pytanie 36

Część magazynu, która stanowi jego największą jednostkę oraz obejmuje przestrzeń przechowawczą dla zgromadzonych zapasów, określana jest jako strefa

A. składowania
B. przyjęć
C. wydań
D. kompletowania
Odpowiedź 'składowania' jest prawidłowa, ponieważ strefa składowania w magazynie rzeczywiście stanowi jego największą część, w której przechowywane są zapasy. Strefa ta jest kluczowa dla efektywnego zarządzania magazynem, ponieważ odpowiednia organizacja przestrzeni składowania wpływa na szybkość kompletacji zamówień oraz kontrolę stanów magazynowych. W praktyce, strefa składowania może być podzielona na różne sekcje, gdzie umieszczane są różne grupy produktów, co pozwala na optymalne wykorzystanie przestrzeni oraz ułatwia dostęp do towaru. Dobre praktyki w zakresie składowania obejmują m.in. stosowanie systemu FIFO (First In, First Out), co zapewnia, że starsze produkty są wydawane jako pierwsze, minimalizując ryzyko przeterminowania. Ponadto, zastosowanie odpowiednich technologii, jak zarządzanie za pomocą systemów WMS (Warehouse Management System), pozwala na dokładne śledzenie lokalizacji towarów w strefie składowania, co podnosi efektywność operacyjną magazynu.

Pytanie 37

W ciągu roku magazyn osiągnął obrót w wysokości 2 mln zł, a przeciętny stan zapasów wynosił 50 tys. zł. Z jaką częstością magazyn uzupełniał swoje zapasy, zakładając, że rok ma 360 dni?

A. Co 9 dni
B. Co 25 dni
C. Co 4 dni
D. Co 40 dni
Wybór niepoprawnej odpowiedzi mógł wynikać z niewłaściwego zrozumienia pojęcia rotacji zapasów oraz metod obliczeniowych. Odpowiedzi takie jak "Co 4 dni", "Co 40 dni" czy "Co 25 dni" nie odzwierciedlają poprawnych kalkulacji dotyczących efektywności zarządzania zapasami. Na przykład, odpowiedź "Co 4 dni" mogłaby sugerować, że magazyn posiada znacznie większy obrót lub mniejsze zapasy, co w tym przypadku jest sprzeczne z danymi. Z kolei odpowiedzi "Co 40 dni" oraz "Co 25 dni" wskazują na błędne obliczenia rotacji zapasów, gdzie rotacja jest mylona z częstotliwością dostaw. W praktyce, zrozumienie rotacji zapasów jest kluczowe, ponieważ pozwala na optymalizację procesów magazynowych. Firmy, które nie przywiązują wagi do rotacji zapasów, mogą napotkać problemy z nadmiernymi zapasami, co prowadzi do wyższych kosztów przechowywania oraz przeterminowania towarów. Właściwe zarządzanie rotacją zapasów nie tylko przyczynia się do lepszej płynności finansowej, ale także do zwiększenia zadowolenia klientów, poprzez lepsze dopasowanie asortymentu do ich potrzeb. Kluczowe jest zatem zrozumienie związku między obrotem a zapasami, aby podejmować świadome decyzje biznesowe.

Pytanie 38

Firma transportowa realizuje przewozy kontenerów na trasie Gdynia-Warszawa-Gdynia. W maju 2013 roku firma poniosła koszty stałe na wszystkie zrealizowane przewozy w kwocie 4 000 zł, a koszty zmienne wyniosły 3,50 zł za 1 km. Jakie były łączne koszty na 1 km, jeśli firma zrealizowała 10 kursów w obie strony, a odległość pomiędzy Gdynią a Warszawą wynosi 400 km?

A. 4,20 zł/km
B. 4,40 zł/km
C. 4.00 zł/km
D. 4,80 zł/km
Niezrozumienie kosztów całkowitych w kontekście transportu może prowadzić do błędnych obliczeń. Często myli się różnicę między kosztami stałymi a zmiennymi, co wpływa na kalkulację kosztów na kilometr. Koszty stałe, takie jak wynajem pojazdów czy opłaty administracyjne, pozostają niezmienne, niezależnie od liczby przewozów, a ich rozkład na transporty jest kluczowy dla określenia ceny za kilometr. Wiele osób może błędnie pomyśleć, że istotne są tylko koszty zmienne, co jest mylące. Na przykład, przy obliczaniu kosztu 4,40 zł/km, ktoś mógłby założyć, że wszystkie koszty zmienne są uwzględnione, jednak nie wziąłby pod uwagę pełnych kosztów stałych. Kolejnym typowym błędem jest zignorowanie całkowitego dystansu przejechanego przez przewozy. Jeśli ktoś obliczyłby koszt na podstawie jedynie pojedynczego kursu w obie strony, mógłby wynieść koszt na poziomie 4,20 zł/km, co jest również nieprawidłowe. W kontekście branży transportowej niezwykle ważne jest dokładne rozumienie tych elementów, aby skutecznie planować finanse i podejmować decyzje dotyczące cen usług, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu logistyka.

Pytanie 39

Tabela przedstawia wartość przesyłek doręczonych przez przedsiębiorstwo kurierskie w roku 2011. W analizie statystycznej zjawiska posłużono się wskaźnikiem

Rodzaj przesyłkiWartość przesyłki w złUdział w %
zwykłe57 50057,5
ekspresowe42 50042,5
Razem100 000100,0

A. korelacji.
B. struktury.
C. dyspersji.
D. dynamiki.
Wybór wskaźnika dynamiki jest nieprawidłowy, ponieważ odnosi się on do analizy zmian w czasie, a nie do udziału poszczególnych elementów w całości. Wskaźniki dynamiki, takie jak wskaźnik wzrostu lub spadku, są używane do określenia, jak wartości zmieniają się w różnych okresach. Natomiast w przypadku analizy struktury przesyłek, kluczowe jest zrozumienie proporcji, a nie samego tempa zmian. Dodatkowo, wskaźnik dyspersji, który również został wymieniony, służy do określenia zmienności danych, a nie do ich strukturalnej analizy. Jest to miara, która pokazuje zakres rozrzutu danych, co jest istotne w kontekście oceny ryzyka i stabilności, ale nie odpowiada na pytanie o udział poszczególnych kategorii w całkowitej wartości. Wreszcie, wskaźnik korelacji ma na celu zbadanie relacji między dwoma zmiennymi, co również nie ma zastosowania w przypadku analizy struktury. Dlatego kluczowym błędem w tym przypadku jest mylenie różnych wskaźników analizy statystycznej i ich zastosowań. Zrozumienie tych różnic jest fundamentalne dla poprawnego interpretowania danych i podejmowania decyzji opartych na analizie statystycznej.

Pytanie 40

Aby zapewnić dostępność oraz dostarczenie produktu jedynie w przypadku jego rzeczywistej potrzeby przez odbiorcę, niezbędne jest istnienie

A. znaczny zapas u odbiorcy
B. szybki sposób transportu do odbiorcy
C. nieaktywny zapas u dostawcy
D. szeroki asortyment towarów u odbiorcy
Wybór opcji zakładającej szybki transport po stronie odbiorcy może wydawać się logiczny, jednak nie uwzględnia on kluczowego aspektu zarządzania zapasami, jakim jest ich dostępność. Szybki transport wymaga nie tylko sprawnej logistyki, ale także odpowiednich zasobów i infrastruktur, co w wielu przypadkach może być nieefektywne i kosztowne. Dodatkowo, opcja z dużym zapasem po stronie odbiorcy prowadzi do zamrożenia kapitału w postaci nieużywanych produktów, co jest niekorzystne z punktu widzenia finansowego i operacyjnego. Takie podejście zwiększa ryzyko przestarzałych lub niezbyt atrakcyjnych produktów w magazynie. Z kolei duży asortyment produktów u odbiorcy, chociaż na pierwszy rzut oka może zaspokajać różne potrzeby klientów, w rzeczywistości często prowadzi do złożoności zarządzania zapasami i trudności w ich rotacji. Często organizacje mylnie zakładają, że większa różnorodność sprzyja lepszemu zaspokojeniu potrzeb, podczas gdy w praktyce zamiast tego prowadzi do wzrostu kosztów operacyjnych oraz spadku wydajności procesów magazynowych. Kluczowe w zarządzaniu zapasami jest więc zrozumienie, że nie tylko sama ilość, ale również sposób zarządzania nimi ma fundamentalne znaczenie dla efektywności całego łańcucha dostaw. Utrzymanie optymalnego poziomu zapasów przy jednoczesnym zapewnieniu ich dostępności jest zatem kluczowym wyzwaniem, które wymaga zastosowania odpowiednich strategii i systemów informacyjnych.