Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechatronik
  • Kwalifikacja: ELM.03 - Montaż, uruchamianie i konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych
  • Data rozpoczęcia: 22 maja 2025 12:40
  • Data zakończenia: 22 maja 2025 13:05

Egzamin niezdany

Wynik: 12/40 punktów (30,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Jakie jest właściwe podłączenie dla przyłącza oznaczonego literą 'T' w zaworze hydraulicznym 4/2, które ma oznaczenia A, B, P i T?

A. Do zbiornika sprężonego powietrza
B. Do siłownika dwustronnego działania
C. Do siłownika jednostronnego działania
D. Do zbiornika oleju hydraulicznego
Odpowiedź "Do zbiornika oleju hydraulicznego" jest jak najbardziej trafna. Przyłącze oznaczone literą "T" w układzie hydrauliki siłowej faktycznie działa jako odpływ. W standardowych zaworach hydraulicznych 4/2 to właśnie tam kierowany jest olej, którego nie wykorzystujemy w danym momencie do pracy siłownika. Moim zdaniem, świetnym przykładem jest hydraulika w maszynach budowlanych - po prostu musimy odprowadzać nadmiar oleju, żeby nie było problemów z przegrzewaniem się układu. Dobrze jest też regularnie sprawdzać poziom oleju w zbiorniku, bo jak będzie zbyt niski, to może się zdarzyć, że pompa zacznie zassysać powietrze, a to już poważnie obniża efektywność całego systemu.

Pytanie 6

Jakiego urządzenia należy użyć do określenia natężenia prądu płynącego przez urządzenie bez konieczności przerywania obwodu?

A. Multimetra analogowego
B. Multimetra uniwersalnego
C. Amperomierza cęgowego
D. Amperomierza tablicowego
Zastosowanie multimetru uniwersalnego w celu pomiaru natężenia prądu w obwodzie wymaga jego rozłączenia, co w niektórych przypadkach może być niepraktyczne. Multimetr uniwersalny jest narzędziem wszechstronnym, jednak jego konstrukcja, oparta na pomiarach bezpośrednich, nie pozwala na bezpieczne zbadanie natężenia prądu bez przerwania obwodu. To samo dotyczy multimetru analogowego, który również wymaga rozłączenia obwodu, co może prowadzić do przerwy w zasilaniu i potencjalnych uszkodzeń podłączonych urządzeń. Amperomierz tablicowy, choć może wydawać się atrakcyjną opcją, również wymaga podłączenia w szereg z obwodem, co nie jest zawsze wykonalne w warunkach pracy, gdzie dostęp do przewodów może być ograniczony. W praktyce, korzystanie z tych przyrządów w sytuacji, gdy nie chcemy przerywać obwodu, prowadzi do typowych błędów myślowych związanych z interpretacją zasad działania narzędzi pomiarowych. Kluczowe jest zrozumienie, że pomiar natężenia prądu powinien być przeprowadzany w sposób, który nie wpływa na funkcjonowanie sprzętu, co można osiągnąć jedynie przy użyciu odpowiedniego narzędzia, jakim jest amperomierz cęgowy. W związku z tym, ignorowanie praktycznych aspektów pomiarów może prowadzić do nieefektywności i niepotrzebnych przestojów w pracy urządzeń elektrycznych.

Pytanie 7

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

Która metoda regulacji prędkości obrotowej silnika obcowzbudnego prądu stałego umożliwi efektywną regulację w szerokim zakresie od 0 do nn?

A. Napięciem przyłożonym do obwodu twornika
B. Rezystancją w obwodzie wzbudzenia
C. Napięciem przyłożonym do obwodu wzbudzenia
D. Rezystancją w obwodzie twornika
Rezystancja w obwodzie wzbudzenia silnika obcowzbudnego prądu stałego wpływa na siłę pola magnetycznego, co z kolei oddziałuje na moment obrotowy silnika. Zwiększenie rezystancji w tym obwodzie prowadzi do zmniejszenia prądu wzbudzenia, co skutkuje osłabieniem pola magnetycznego i może prowadzić do obniżenia momentu obrotowego przy danej wartości napięcia. Takie podejście może być stosowane w niektórych sytuacjach, ale nie zapewnia efektywnej regulacji prędkości w szerokim zakresie. Zwiększenie rezystancji w obwodzie twornika również nie jest właściwym rozwiązaniem, ponieważ prowadzi do strat mocy oraz obniżenia sprawności energetycznej silnika. Działania te mogą prowadzić do nieefektywnego działania, zwłaszcza w aplikacjach wymagających dynamicznej regulacji prędkości. Warto zwrócić uwagę, że stosowanie napięcia przyłożonego do obwodu wzbudzenia może wprowadzać dodatkowe problemy, takie jak trudności w uzyskaniu stabilnej pracy silnika w niższych prędkościach, co czyni tę metodę niepraktyczną. W kontekście najlepszych praktyk inżynieryjnych, należy unikać podejść, które nie gwarantują pełnej kontroli nad parametrami pracy silnika, a także mogą prowadzić do nadmiernych strat energetycznych i złożoności w implementacji systemu. Ostatecznie, wybór odpowiedniej metody regulacji prędkości powinien być oparty na analizie wymagań aplikacji oraz efektywności energetycznej.

Pytanie 18

Jaką metodę należy wykorzystać do pomiaru prędkości obrotowej wirnika silnika napędzającego system mechatroniczny?

A. Radiometryczną
B. Termoluminescencyjną
C. Stroboskopową
D. Ultradźwiękową
Przedstawione odpowiedzi nie są odpowiednie do pomiaru prędkości obrotowej wirującego wału silnika. Metoda termoluminescencyjna opiera się na analizie promieniowania emitowanego przez materiały, które były wcześniej naświetlane, a jej zastosowanie jest związane głównie z badaniami geologicznymi lub datowaniem obiektów architektonicznych, a nie z pomiarami mechanicznymi. Ultradźwiękowa technika pomiarowa, skoncentrowana na wykorzystaniu fal dźwiękowych do analizy strukturalnej materiałów, ma swoje zastosowanie w wykrywaniu pęknięć lub ocenie grubości, ale nie jest przeznaczona do pomiaru prędkości obrotowej. Z kolei metoda radiometryczna, opierająca się na detekcji promieniowania jonizującego, stosuje się w dziedzinach takich jak medycyna czy ochrona środowiska, ale nie ma zastosowania w kontekście mechaniki i pomiarów prędkości obrotowej. Często pojawia się błąd myślowy polegający na niewłaściwym rozpoznaniu zastosowania różnych technik pomiarowych, co prowadzi do wyboru metod, które nie są adekwatne do specyficznych wymagań technicznych. Kluczowe jest zrozumienie charakterystyki każdej metody i jej stosowności w kontekście konkretnego zastosowania, aby uniknąć takich pomyłek.

Pytanie 19

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 20

Jakie jest moment obrotowy na wale silnika synchronicznego o mocy 3,14 kW przy prędkości obrotowej 3000 obr/min?

A. 9 420 Nm
B. 10 Nm
C. 986 Nm
D. 1 Nm
W przypadku momentu obrotowego na wale silnika synchronicznego, istnieje kilka kluczowych koncepcji, które mogą prowadzić do błędnych odpowiedzi. Moment obrotowy jest miarą siły, która powoduje obrót ciała wokół osi. Odpowiedzi takie jak 986 Nm, 1 Nm, czy 9 420 Nm nie uwzględniają prawidłowego przeliczenia mocy na moment obrotowy. Często mylnie przyjmuje się, że moc silnika bezpośrednio przekłada się na moment obrotowy, co jest nieprawidłowe. Prawidłowe obliczenie wymaga uwzględnienia zarówno mocy, jak i prędkości obrotowej. Typowym błędem jest także mylenie jednostek, zwłaszcza przy konwersji mocy z kilowatów na waty, co może prowadzić do znacznych niedoszacowań lub przeszacowań momentu obrotowego. Przykładowo, odpowiedź 986 Nm sugeruje, że silnik jest znacznie bardziej mocny niż to wynika z podanych danych. Z drugiej strony, odpowiedzi takie jak 1 Nm czy 10 Nm również nie oddają rzeczywistej wartości momentu, co może wpłynąć na niewłaściwy dobór napędu w praktycznych zastosowaniach przemysłowych. Dokładne zrozumienie tych zasad jest kluczowe dla inżynierów i techników, aby unikać potencjalnych problemów w projektowaniu układów napędowych.

Pytanie 21

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Silnik krokowy (skokowy) nie reaguje na próby zmiany prędkości obrotów. Możliwą przyczyną nieprawidłowego działania silnika może być

A. zbyt wysokie napięcie zasilające
B. nadmierne obciążenie silnika
C. brak modyfikacji częstotliwości impulsów z kontrolera
D. wysyłanie impulsów sterujących w błędnej kolejności
Podawanie impulsów sterujących w niewłaściwej kolejności może wpływać na działanie silnika krokowego, jednak nie jest to przyczyna braku zmiany prędkości obrotowej w kontekście tego pytania. Silniki krokowe działają na zasadzie sekwencyjnego przełączania poszczególnych cewek, które odpowiadają za obrót wirnika. Jeśli impulsy są podawane w niewłaściwej kolejności, może to skutkować zablokowaniem silnika lub nieprawidłowym ruchem, jednak nie wstrzyma to samej zmiany prędkości. Zbyt duże obciążenie silnika również może prowadzić do problemów, takich jak nadmierne grzanie lub zmniejszenie momentu obrotowego, ale nie bezpośrednio do braku zmiany prędkości - silnik może wciąż reagować na zmiany prędkości, nawet jeśli z trudnością. Z kolei zbyt wysokie napięcie zasilania przynosi ryzyko uszkodzenia silnika i nie jest standardem pracy silników krokowych, które powinny być zasilane napięciem zgodnym z ich specyfikacją. Te koncepcje często prowadzą do nieporozumień. Kluczowe jest zrozumienie, że silnik krokowy wymaga odpowiedniej częstotliwości impulsów, aby móc swobodnie zmieniać swoją prędkość obrotową. Osoby zajmujące się projektowaniem systemów automatyki powinny zwracać szczególną uwagę na konfigurację systemów sterowania, aby uniknąć takich błędów w przyszłości.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Aby zmierzyć napięcie na cewce elektrozaworu o nominalnym Un = 24 V, zastosowano analogowy woltomierz z 75 podziałami na skali, ustawiony na zakres 30 V. Ile podziałów wskaże ten woltomierz, jeśli napięcie na cewce elektrozaworu jest poprawne?

A. 24
B. 30
C. 60
D. 75
Odpowiedzi, które wskazują na 24, 75 lub 30 działek, oparte są na błędnych założeniach dotyczących sposobu pomiaru napięcia. W przypadku odpowiedzi 24 działki, może występować mylne przekonanie, że każda działka odpowiada napięciu 1 V - jednak w rzeczywistości, z uwagi na zakres 30 V i 75 działek, wartość, która przypada na jedną działkę, to 0,4 V. Natomiast odpowiedź 75 działek sugeruje, że woltomierz mógłby wskazać maksymalną wartość zakresu, co nie jest możliwe, gdyż mierzymy napięcie 24 V, a nie jego maksymalne dozwolone napięcie. Z kolei 30 działek odnosi się do błędnego założenia, że napięcie 24 V odpowiada 30% zakresu 30 V, co jest nieprawidłowe, ponieważ stanowiłoby to wartość mniejszą od rzeczywistego odczytu. W praktyce istotne jest zrozumienie, że pomiar napięcia wymaga nie tylko wiedzy na temat używanego narzędzia, ale także o jego właściwościach i układzie skali. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do tych niepoprawnych odpowiedzi, to brak zrozumienia mechanizmu działania woltomierzy, co może skutkować nieprawidłową interpretacją danych pomiarowych. Prawidłowe zrozumienie skali oraz wartości mierzonych jest kluczowe, aby uniknąć nieporozumień i zapewnić dokładność pomiarów, co jest niezwykle ważne w inżynierii elektrotechnicznej.

Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Która z wymienionych nieprawidłowości może powodować zbyt częste uruchamianie się silnika sprężarki tłokowej?

A. Zabrudzony filtr powietrza
B. Nieszczelność w przewodach pneumatycznych
C. Defekt silnika sprężarki
D. Brak smarowania powietrza
Zanieczyszczony filtr powietrza, uszkodzony silnik sprężarki oraz brak olejenia powietrza to kwestie, które mogą wpływać na wydajność i sprawność sprężarki, ale nie są bezpośrednio przyczyną zbyt częstego załączania się jej silnika. Zanieczyszczony filtr powietrza ogranicza przepływ powietrza do sprężarki, co może prowadzić do spadku efektywności, jednak nie wpływa na częstotliwość załączania się silnika. Wręcz przeciwnie, może to powodować jego dłuższe działanie w jednym cyklu, a nie zwiększać ilość cykli włączania. Uszkodzony silnik sprężarki może powodować wiele problemów, w tym niestabilną pracę, ale najczęściej skutkuje to całkowitym zatrzymaniem urządzenia, a nie częstszymi włączeniami. Z kolei brak olejenia powietrza prowadzi do zwiększonego zużycia i przegrzewania się elementów sprężarki, co może wymagać częstszej interwencji serwisowej, ale nie jest bezpośrednią przyczyną częstego włączania się silnika. W praktyce te nieprawidłowości mogą prowadzić do awarii sprężarki, ale nie generują one sytuacji, w której silnik włącza się nadmiernie. Typowe błędy myślowe dotyczące tych problemów często wynikają z niepełnego zrozumienia działania sprężarki oraz jej komponentów, co podkreśla konieczność solidnej wiedzy na temat systemów pneumatycznych i ich konserwacji.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.