Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik transportu drogowego
  • Kwalifikacja: TDR.01 - Eksploatacja środków transportu drogowego
  • Data rozpoczęcia: 16 maja 2025 17:01
  • Data zakończenia: 16 maja 2025 17:21

Egzamin zdany!

Wynik: 21/40 punktów (52,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

Jaką metodę powinno się zastosować, aby naprawić nieszczelność w chłodnicy miedzianej?

A. Spawanie
B. Zgrzewanie
C. Nitowanie
D. Lutowanie
Lutowanie jest techniką łączenia metali, która polega na topnieniu materiału lutowniczego (zwykle z miedzi lub srebra) i wprowadzeniu go w miejsce łączenia dwóch elementów. W przypadku nieszczelności miedzianej chłodnicy, lutowanie jest najodpowiedniejszym rozwiązaniem, ponieważ zapewnia solidne i trwałe połączenie, a także zachowuje integralność materiału chłodnicy. Lutowanie miedzianych elementów jest powszechnie stosowaną metodą w branży HVAC i motoryzacyjnej, gdzie niezawodność układów chłodzenia jest kluczowa. Aby skutecznie przeprowadzić lutowanie, należy odpowiednio przygotować powierzchnię, usuwając wszelkie zanieczyszczenia oraz utlenienia. Użycie palnika gazowego lub lutownicy elektrycznej do ogrzewania elementów do temperatury topnienia lutowia jest istotne. Warto również pamiętać, że stosowanie odpowiednich materiałów lutowniczych zgodnych z wymaganiami technicznymi jest kluczowe dla uzyskania trwałego efektu. W przemyśle zaleca się również testowanie połączeń pod kątem szczelności po procesie lutowania.

Pytanie 3

W pojazdach komercyjnych z instalacją 12V, aby móc używać urządzeń zasilanych napięciem 230V, wykorzystuje się

A. prostownik
B. przetwornicę
C. zasilacz
D. agregat prądotwórczy
Przetwornica to urządzenie, które konwertuje napięcie stałe (DC) z akumulatora 12V na napięcie zmienne (AC) o wartości 230V, co jest niezbędne do zasilania różnych urządzeń elektrycznych, które wymagają takiego napięcia. Przetwornice są niezwykle przydatne w pojazdach użytkowych, takich jak kampery, ciężarówki i pojazdy budowlane, gdzie dostępność gniazdek 230V jest ograniczona lub nieobecna. W praktyce, przetwornice mogą zasilać sprzęt taki jak lodówki, telewizory, komputery czy narzędzia elektryczne. Dobre praktyki branżowe sugerują stosowanie przetwornic o odpowiedniej mocy nominalnej, aby uniknąć przeciążenia oraz zapewnić stabilność zasilania. Przetwornice powinny być również wyposażone w zabezpieczenia przeciążeniowe, co zwiększa bezpieczeństwo użytkowania. Warto również wiedzieć, że przy doborze przetwornicy należy uwzględnić zarówno moc startową, jak i moc nominalną urządzeń, które mają być zasilane, ponieważ niektóre z nich (jak silniki elektryczne) mogą wymagać znacznie większej mocy w momencie uruchomienia.

Pytanie 4

Jakie dokumenty są niezbędne do przeprowadzenia regularnych przewozów?

A. Certyfikat kompetencji zawodowych kierowcy
B. Karnet TIR
C. Zaświadczenie na wykonywanie przewozów
D. Zaświadczenie o ukończeniu kursu ADR
Wybór poświadczenia ukończenia kursu ADR jako wymaganego dokumentu do realizacji przewozów regularnych jest błędny, ponieważ to zaświadczenie dotyczy jedynie transportu towarów niebezpiecznych. Kurs ADR przygotowuje kierowców do przewozu substancji, które mogą stanowić zagrożenie dla zdrowia lub środowiska, jednak nie jest to dokument umożliwiający prowadzenie ogólnych przewozów ludzi czy towarów. Z kolei karnet TIR to międzynarodowy dokument stosowany w transporcie drogowym do uproszczenia procedur celnych, a jego zastosowanie ogranicza się do transportu towarowego, co czyni go nieodpowiednim w kontekście przewozów regularnych. Certyfikat kompetencji zawodowych kierowcy, który jest istotny w kontekście kwalifikacji kierowców, nie stanowi podstawy do realizacji przewozów regularnych, a jedynie potwierdza umiejętności kierowcy. Typowym błędem, który prowadzi do takiego myślenia, jest mylenie dokumentów regulujących różne aspekty działalności transportowej. Ważne jest zrozumienie, że każdy z tych dokumentów ma swoje specyficzne zastosowanie i nie można ich stosować zamiennie. Aby skutecznie planować i prowadzić działalność transportową, przedsiębiorcy muszą być dobrze zorientowani w wymaganiach prawnych i normach branżowych.

Pytanie 5

Rodzaj środka transportu, który nie ma własnego napędu i jest używany do przewozu towarów w całości na paletach, to

A. naczepa skrzyniowo-plandekowa
B. naczepa wywrotka z trzema osiami
C. przyczepa jednoosiowa przeznaczona do ładunków do 150 kg
D. przyczepa rolnicza
Przyczepa rolnicza, naczepa wywrotka trzyosiowa oraz przyczepa jednoosiowa o ładowności do 150 kg to środki transportu, które nie spełniają kryteriów określonego pytania dotyczącego przewozu towarów całopaletowych. Przyczepy rolnicze są zaprojektowane przede wszystkim do transportu płodów rolnych i materiałów w gospodarstwach rolnych, co ogranicza ich zastosowanie w logistyce komercyjnej. W kontekście towarów całopaletowych, ich konstrukcja i ładowność nie są wystarczające do zapewnienia efektywnego transportu. Naczepa wywrotka trzyosiowa, mimo że może pomieścić większe ładunki, jest dedykowana do transportu materiałów sypkich i nie jest przystosowana do przewożenia towarów w formie palet, co czyni ją nieodpowiednią opcją w tym kontekście. Z kolei przyczepa jednoosiowa o ładowności do 150 kg jest zbyt mała, co również nie pozwala na efektywne przewożenie towarów w standardowych paletach. Użytkownicy mogą mylić te typy przyczep z naczepą skrzyniowo-plandekową, co wynika z braku zrozumienia specyfiki zastosowań i ograniczeń różnych rodzajów transportu. Warto pamiętać, że dobór środka transportu powinien opierać się na konkretnych wymaganiach przewozowych, a naczepa skrzyniowo-plandekowa jest wyraźnie lepszym rozwiązaniem w przypadku przewozu towarów całopaletowych.

Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Pojazd, który nie ma własnego źródła napędu i jest przystosowany do połączenia z np. ciągnikiem balastowym, to

A. naczepa
B. samochód ciężarowy
C. samochód specjalny
D. przyczepa
Naczepa często się myli z przyczepą, ale to trochę inne sprawy. Naczepa nie ma własnych kół i musi być ciągnięta przez inny pojazd, na przykład ciężarówkę, ale jest z nim połączona tak, że część ciężaru leży na tym ciągniku. Naczepy zazwyczaj są duże i świetnie nadają się do transportu sporych ładunków. A samochody specjalne to takie, które robią konkretne zadania, jak na przykład pojazdy ratunkowe. W przypadku samochodów ciężarowych, mają one własny napęd i dlatego nie mieszczą się w definicji pojazdu, o którym pytano. Kluczowe jest to, żeby rozumieć różnice między tymi pojazdami, bo to może pomóc uniknąć nieporozumień przy wyborze transportu. W rzeczywistości ta wiedza jest ważna, żeby móc lepiej zarządzać transportem i trzymać się przepisów, co wpływa na bezpieczeństwo i efektywność w logistyce.

Pytanie 8

Na podstawie tabeli ustal, która czynność została zaplanowana niezgodnie z konwencją AETR.

DataGodziny od doCzynność
10.10.2020530 ÷ 600obsługa pojazdu
10.10.2020600 ÷ 800jazda
10.10.2020800 ÷ 830przerwa
10.10.2020830 ÷ 1200jazda
10.10.20201200 ÷ 1230przerwa
10.10.20201230 ÷ 1700jazda
11.10.20201700 ÷ 100odpoczynek dobowy

A. Przerwa od 800 ÷ 830
B. Odpoczynek dobowy od 1700 ÷ 100
C. Jazda od 1230 ÷ 1700
D. Jazda od 600 ÷ 800
W analizowanej sytuacji, odpowiedzi dotyczące jazdy i przerwy nie mogą być uznawane za niepoprawne, ponieważ są zgodne z przepisami AETR. Często kierowcy nie zwracają uwagi na wymogi dotyczące długości odpoczynku, co prowadzi do mylnego przekonania, że krótsze odpoczynki są wystarczające. Przepisy AETR wymagają, aby dobowe odpoczynki miały co najmniej 11 godzin, a ich skracanie może prowadzić do osłabienia kondycji psychofizycznej kierowcy. W przypadku jazdy od 1230 do 1700 oraz jazdy od 600 do 800, obie te odpowiedzi mieszczą się w ramach dozwolonych godzin pracy, jako że suma nie przekracza dozwolonych limitów dziennych. Ponadto przerwa od 800 do 830 jest również zgodna z normami, ponieważ przerwy mogą być stosunkowo krótkie, by umożliwić kierowcom odpoczynek i regenerację. Wiele osób popełnia błąd, sądząc, że jakakolwiek forma odpoczynku, nawet jeśli nie spełnia norm, jest wystarczająca. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy element planu pracy kierowcy powinien być zgodny z regulacjami, aby zapewnić zarówno bezpieczeństwo kierowcy, jak i innych uczestników ruchu. Ignorowanie tych zasad nie tylko zwiększa ryzyko, ale może też prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych dla przewoźnika.

Pytanie 9

Z zamieszczonych w tabeli danych wynika, że niezgodnie z konwencją AETR zaplanowana jest

DataGodziny
od do
Czynność
10.01.2017530 – 600obsługa pojazdu
10.01.2017600 – 1030jazda
10.01.20171030 – 1045przerwa
10.01.20171045 – 1430jazda

A. przerwa od 1030 — 1045
B. obsługa pojazdu od 530 — 600
C. jazda od 1045 — 1430
D. jazda od 600 — 1030
Kiedy patrzę na dane z tabeli, widzę, że wybrane odpowiedzi nie są zgodne z AETR, i to nie jest za dobre. Problem polega na tym, że chyba nie do końca rozumiesz, jak ważna jest organizacja czasu pracy kierowców. Dla przykładu, jazda od 10:45 do 14:30 bez przerwy po 4,5 godzinach to poważne naruszenie przepisów. To może doprowadzić do naprawdę niebezpiecznych sytuacji na drodze, bo zmęczony kierowca podejmuje gorsze decyzje. Inna błędna odpowiedź, dotycząca obsługi pojazdu od 5:30 do 6:00, też pomija przerwy, co pokazuje, że brakuje tu wiedzy o przepisach. Ważne, żeby zrozumieć, że regularne przerwy są nie tylko dla zdrowia kierowców, ale także zwiększają bezpieczeństwo. No i brak przerw może skutkować karami dla firm transportowych, a to powinno dać do myślenia. Zrozumienie tych zasad to podstawa dla każdego kierowcy i menedżera w branży.

Pytanie 10

Która polisa ubezpieczeniowa, w sytuacji gdy nie zostanie złożone wypowiedzenie do firmy ubezpieczeniowej przed upływem jej terminu, automatycznie przedłuża się na następne 12 miesięcy?

A. OC
B. Assistance
C. NW
D. AC
Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC) w Polsce jest regulowane przez ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych, co oznacza, że w przypadku braku wypowiedzenia umowy przed jej zakończeniem, umowa ta automatycznie przedłuża się na kolejne 12 miesięcy. Przykładowo, jeśli posiadasz pojazd i wykupiłeś polisę OC, nie musisz martwić się o jej odnowienie, dopóki nie zdecydujesz się na wypowiedzenie umowy. Taki mechanizm automatycznego przedłużania chroni właścicieli pojazdów przed przerwami w ubezpieczeniu, co mogłoby prowadzić do konsekwencji prawnych oraz finansowych, takich jak kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia. Warto również zaznaczyć, że inne rodzaje ubezpieczeń, takie jak AC (ubezpieczenie autocasco), NW (ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków) czy Assistance, nie mają tak jasno określonych zasad automatycznego przedłużania, co może prowadzić do różnorodnych rozwiązań w zależności od indywidualnych umów. Znajomość tych zasad jest kluczowa dla zarządzania ryzykiem i odpowiedzialności w obszarze motoryzacyjnym.

Pytanie 11

System zasilania silnika typu Common Rail składa się

A. ze zbiornika paliwa, filtra paliwa, wysokociśnieniowej pompy paliwa, zasobnika paliwa, wtryskiwaczy
B. z baku paliwa, cylindra silnika, przewodu zasilającego, wtryskiwaczy
C. z filtra paliwa, wysokociśnieniowej pompy paliwa, wtryskiwaczy bez zbiornika paliwa
D. z filtra paliwa, wielosekcyjnej pompy wtryskowej, zbiornika paliwa, wtryskiwaczy
Jak przeglądamy układy zasilania silników typu Common Rail, to ważne jest, żeby ogarnąć, co każdy składnik robi. Jak ktoś myśli, że układ zasilania to tylko cylinder, przewód zasilania czy jeszcze jakaś pompa wtryskowa, to się mocno myli. Cylinder nie jest częścią układu zasilania, bo jego rola w spalaniu jest zupełnie inna. Przewód zasilania to tylko transportowy element, sam w sobie nie definiuje układu. Nie można też pomylić filtra paliwa z zasobnikiem – filtr oczyści paliwo, a zasobnik stabilizuje ciśnienie, co jest kluczowe dla całości. Wtryskiwacze to kolejny ważny element, ale one muszą współpracować z resztą, bo ich działanie zależy od ciśnienia z pompy oraz ciśnienia w zasobniku. Te komponenty mają ze sobą wiele interakcji, które wpływają na wydajność silnika i emisję spalin. Jak się zlekceważy te relacje, to można dojść do błędnych wniosków. Ogólnie, trzeba patrzeć na to wszystko w kontekście całości, żeby lepiej zrozumieć, jak działa taki układ w praktyce.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Najważniejszym składnikiem mechanizmu zwrotniczego w samochodzie jest

A. koło kierownicy
B. ogumione koło
C. przekładnia ślimakowa
D. drążek poprzeczny
Koło kierownicy, przekładnia ślimakowa i ogumione koło to elementy, które mogą wprowadzać w błąd w kontekście odpowiedzi na pytanie o podstawowy element mechanizmu zwrotniczego. Koło kierownicy, choć istotne dla kierowania pojazdem, nie jest bezpośrednim elementem odpowiedzialnym za mechanizm zwrotniczy. Jego główną funkcją jest umożliwienie kierowcy wykonywania ruchów, które następnie są przekształcane przez inne komponenty układu kierowniczego. Przekładnia ślimakowa również pełni ważną rolę, jednak jest to tylko jedna z form mechanizmu przekazania napędu, a nie element zwrotniczy sam w sobie. Zwykle znajduje się w układach kierowniczych i wprawdzie przyczynia się do precyzyjnego kierowania pojazdem, ale nie jest podstawowym elementem zwrotnicy. Co więcej, ogumione koło to struktura, która pełni funkcję kontaktu z nawierzchnią drogi i jest odpowiedzialne za przyczepność, ale nie ma bezpośredniego związku z mechanizmem zwrotniczym w kontekście jego konstrukcji. Te błędne odpowiedzi wynikają z typowego zrozumienia układu kierowniczego, gdzie często pomijana jest rola, jaką pełni drążek poprzeczny w przenoszeniu ruchu z koła kierownicy na koła pojazdu, co jest kluczowe dla precyzyjnego i bezpiecznego prowadzenia auta. Zaniedbanie tych technicznych detali może prowadzić do mylnych wniosków dotyczących działania całego układu.

Pytanie 16

Zgodnie z aktualnymi regulacjami ruchu drogowego w Polsce, maksymalna prędkość, z jaką może poruszać się pojazd lub zespół pojazdów na terenie zabudowanym w porze nocnej od 2300 do 500, wynosi

A. 40 km/h
B. 50 km/h
C. 70 km/h
D. 60 km/h
Wybierając odpowiedź 40 km/h, 50 km/h lub 70 km/h, można nieświadomie wprowadzać się w błąd w kontekście przepisów dotyczących prędkości na obszarze zabudowanym. Prędkość 40 km/h jest stosunkowo niska i nie jest zgodna z obecnymi normami, które przewidują, że minimalna prędkość w obszarze zabudowanym, kiedy nie ma innych ograniczeń, wynosi co najmniej 50 km/h w godzinach dziennych. Odpowiedź 50 km/h może wydawać się logiczna, ponieważ jest stosowana w godzinach od 5:00 do 23:00, jednak nie odnosi się do godzin nocnych, gdzie limity są podwyższone ze względu na mniejsze natężenie ruchu. Wybór 70 km/h jest nie tylko niewłaściwy, ale także niezgodny z polityką bezpieczeństwa drogowego, która ma na celu minimalizowanie ryzyka wypadków. Zbyt duża prędkość w obszarze zabudowanym, nawet w nocy, może prowadzić do tragicznych konsekwencji, zwłaszcza w pobliżu pieszych przejść, gdzie każda sekunda ma znaczenie. Dobrze przemyślane ograniczenia prędkości są istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa zarówno kierowców, jak i pieszych.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Który z poniższych pojazdów wymaga posiadania prawa jazdy kategorii C?

A. Motocykl o pojemności 600 cm³
B. Ciężarówka o DMC 10 ton
C. Samochód osobowy o DMC 3 tony
D. Quad o pojemności 800 cm³
Prawo jazdy kategorii C jest wymagane do prowadzenia pojazdów samochodowych, których dopuszczalna masa całkowita (DMC) przekracza 3,5 tony, z wyjątkiem autobusów. Ciężarówka o DMC 10 ton zatem bezsprzecznie wymaga posiadania takiego uprawnienia. W praktyce oznacza to, że osoby posiadające kategorię C mogą prowadzić różnego rodzaju ciężarówki i pojazdy dostawcze, które są niezbędne w wielu branżach, takich jak transport towarowy czy budownictwo. Warto zauważyć, że kategoria ta jest kluczowa dla osób planujących karierę kierowcy ciężarówek, co jest bardzo popularnym wyborem zawodowym. Dodatkowo, posiadanie prawa jazdy kategorii C może być również wymagane przy pracy w firmach logistycznych czy transportowych, gdzie przewóz dużych ładunków jest na porządku dziennym. Z mojego doświadczenia, zdobycie tego uprawnienia otwiera wiele drzwi zawodowych i jest cennym atutem na rynku pracy. Warto również pamiętać o regularnym odnawianiu kwalifikacji oraz szkoleniach, które są niezbędne do utrzymania uprawnienia w świetle obowiązujących przepisów.

Pytanie 19

Jakie jest przeznaczenie systemu oczyszczania spalin SCR?

A. system filtracji cząstek stałych
B. układ recyrkulacji spalin
C. reaktor chemiczny o trzech funkcjach
D. wtrysk roztworu mocznika do katalizatora
Wybór odpowiedzi nieprawidłowych wynika z nieporozumienia dotyczącego działania systemu oczyszczania spalin SCR. Filtr cząstek stałych, wspomniany w jednej z odpowiedzi, jest urządzeniem stosowanym w celu usuwania cząstek stałych z spalin, ale nie ma on związku z redukcją tlenków azotu. System recyrkulacji spalin (EGR) ma na celu obniżenie temperatury spalania poprzez ponowne wprowadzenie części spalin do komory spalania, co prowadzi do zmniejszenia emisji NOx, lecz nie wykorzystuje technologii SCR ani mocznika. Trójfunkcyjny reaktor chemiczny to niepoprawne określenie, które nie odnosi się do procesu redukcji NOx w spalinach; w rzeczywistości SCR wykorzystuje katalizatory, ale ich działanie nie polega na funkcjonowaniu jako trójfunkcyjny reaktor. Ostatecznie, nie zrozumienie zasad działania systemu SCR oraz roli mocznika w procesie redukcji emisji prowadzi do mylnych wniosków. Aby poprawnie zrozumieć, jak działa system SCR, należy pamiętać, że kluczowym elementem jest nie tylko wtrysk mocznika, ale także proces katalityczny, który ma miejsce w wysoko wyspecjalizowanych warunkach. Zrozumienie różnic między tymi systemami oraz ich odpowiednich zastosowań jest istotne dla właściwej interpretacji regulacji dotyczących emisji i dobrych praktyk w zakresie ochrony środowiska.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Aby ocenić proces spalania w silniku z samoczynnym zapłonem, należy wykorzystać

A. glikometr.
B. pirometr.
C. dymomierz.
D. refraktometr.
Analizując dostępne odpowiedzi, można dostrzec, że wybór glikometru, pirometru czy refraktometru w kontekście oceny procesu spalania w silniku z zapłonem samoczynnym jest błędny. Glikometr, który jest wykorzystywany do pomiaru stężenia glukozy we krwi, nie ma zastosowania w analizie spalin ani w ocenie efektywności procesów spalania. Wykorzystanie tego urządzenia w motoryzacji jest zupełnie nieadekwatne. Pirometr, chociaż służy do pomiaru temperatury, nie dostarcza informacji na temat jakości spalania ani zawartości zanieczyszczeń, co czyni go niewystarczającym narzędziem do oceny wydajności silnika. Refraktometr, stosowany głównie do pomiaru współczynnika załamania światła w cieczy, również nie znajduje zastosowania w kontekście analizowania spalin. Wybór niewłaściwych narzędzi diagnostycznych może prowadzić do błędnych wniosków na temat stanu silnika oraz potencjalnych problemów związanych z emisjami. Rozumienie odpowiednich metod i narzędzi do oceny procesów spalania jest kluczowe dla utrzymania efektywności silników oraz spełnienia norm środowiskowych, dlatego ważne jest, aby znać i umieć zastosować właściwe urządzenia, takie jak dymomierz.

Pytanie 22

Kształt owalny cysterny jest stosowany w celu

A. powiększenia jej pojemności
B. redukcji kosztów produkcji
C. zmniejszenia obciążeń na osiach pojazdu
D. obniżenia środka masy pojazdu
Wybór odpowiedzi dotyczącej zwiększenia pojemności cysterny może wynikać z niepełnego zrozumienia zadań, jakie pełni kształt przekroju pojazdu. Owalny przekrój niekoniecznie wiąże się z większą pojemnością, ponieważ jego głównym celem jest poprawa stabilności. W rzeczywistości, pojemność cysterny jest determinowana nie tylko kształtem, ale również wymiarami i materiałem, z którego jest zbudowana. Poza tym, obniżenie nacisków na osie pojazdu to aspekt, który jest bardziej związany z rozkładem masy i konstrukcją osprzętu, a nie z kształtem przekroju cysterny. W rzeczywistości przekrój owalny nawet może zwiększać naciski na osie, jeśli nie jest odpowiednio zharmonizowany z masą ładunku. Zmniejszenie kosztów wytwarzania jest także mylnym przekonaniem; owalne cysterny często wymagają bardziej skomplikowanego procesu produkcyjnego, co może podnosić koszty. Typowym błędem myślowym w tych odpowiedziach jest skupienie się na powierzchownych korzyściach, bez uwzględnienia fundamentalnych zasad projektowania inżynieryjnego, które stawiają stabilność i bezpieczeństwo na pierwszym miejscu. Prowadzi to do mylnych wniosków, które mogą mieć poważne konsekwencje w praktycznym zastosowaniu tej technologii.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Do czyszczenia elementów tarczy dociskowej sprzęgła z automatyczną regulacją luzu stosuje się jedynie

A. sprężone powietrze
B. spirytus
C. benzynę ekstrakcyjną
D. specjalistyczne środki myjące
Chociaż benzyna ekstrakcyjna, spirytus i specjalne środki myjące mogą wydawać się atrakcyjnymi rozwiązaniami do czyszczenia elementów tarczy dociskowej sprzęgła, każde z tych podejść ma swoje istotne wady, które mogą prowadzić do uszkodzeń. Benzyna ekstrakcyjna, mimo że jest skuteczna w usuwaniu olejów i smarów, może pozostawiać resztki, które w dłuższej perspektywie wpływają na działanie sprzęgła i mogą prowadzić do zatykania się mechanizmów. Spirytus, z drugiej strony, jest substancją, która może szybko odparować, ale stosowanie go w kontekście czyszczenia elementów mechanicznych może być nieefektywne, gdyż nie dociera do miejsc, gdzie gromadzą się zanieczyszczenia. Specjalne środki myjące mogą być użyteczne, ale często zawierają substancje chemiczne, które mogą reagować z materiałami używanymi w tarczach dociskowych, co prowadzi do ich degradacji. Ponadto, użycie środków chemicznych wymaga ostrożności i odpowiednich procedur, aby uniknąć niepożądanych reakcji. W praktyce, nieodpowiedni dobór substancji czyszczącej może prowadzić do poważnych problemów z działaniem sprzęgła, co podkreśla potrzebę stosowania sprawdzonych metod, takich jak czyszczenie sprężonym powietrzem, które jest uznawane za najlepszą praktykę w branży.

Pytanie 25

Jakiego miernika powinno się użyć, aby zmierzyć napięcie akumulatora?

A. Woltomierza
B. Watomierza
C. Amperomierza
D. Omomierza
Wybór miernika do pomiaru napięcia akumulatora jest kluczowym zagadnieniem, a nieprawidłowe podejście do tej kwestii może prowadzić do poważnych błędów. Watomierz, który służy do pomiaru mocy elektrycznej, nie jest odpowiednim narzędziem do oceny napięcia. Może być użyty do obliczenia mocy zużywanej przez urządzenie, jednak nie dostarczy informacji o napięciu akumulatora. Z kolei omomierz jest przeznaczony do pomiaru oporu elektrycznego. Stosowanie go do pomiaru napięcia akumulatora prowadziłoby do błędnych wniosków, ponieważ nie mierzy on różnicy potencjałów, a jedynie opór w obwodzie. Amperomierz, z drugiej strony, mierzy natężenie prądu, a nie napięcie, co również czyni go nieodpowiednim narzędziem w tej sytuacji. Kluczowe jest, aby zrozumieć, że każdy z tych mierników ma swoje specyficzne zastosowanie i wszechstronność ich użycia jest ograniczona do odpowiednich kontekstów. Powszechnym błędem jest mylenie jednostek i funkcji, co wynika z braku zrozumienia podstawowych zasad elektrotechniki. Użycie niewłaściwego miernika może prowadzić nie tylko do uzyskania błędnych wyników, ale także do uszkodzenia urządzenia pomiarowego lub obwodu, który ma być badany. Z tego powodu, właściwa znajomość narzędzi pomiarowych oraz ich zastosowań jest niezbędna w pracy z układami elektrycznymi.

Pytanie 26

Jeśli odległość między dwoma miastami na mapie w skali 1:1 000 000 wynosi 25 cm, to ile wynosi ta odległość w rzeczywistości?

A. 250,00 km
B. 0,25 km
C. 25,00 km
D. 2,50 km
Odpowiedź 250,00 km jest prawidłowa, ponieważ skala mapy 1:1 000 000 oznacza, że 1 cm na mapie odpowiada 1 000 000 cm w rzeczywistości. Aby obliczyć rzeczywistą odległość pomiędzy dwoma miastami, należy przeliczyć 25 cm z mapy na rzeczywistość. Wykonując obliczenia: 25 cm x 1 000 000 cm = 25 000 000 cm. Następnie przeliczamy centymetry na kilometry, co daje nam 25 000 000 cm / 100 000 cm/km = 250 km. W praktycznych zastosowaniach, takich jak planowanie tras transportowych czy analiza przestrzenna, umiejętność pracy ze skalą mapy jest niezbędna. Użycie skali w analizach geograficznych jest standardem, który pozwala na dokładne oszacowanie odległości i powierzchni. Warto zrozumieć, że różne skale mają zastosowanie w różnych kontekstach, a ich błędna interpretacja może prowadzić do znacznych nieporozumień w analizach przestrzennych.

Pytanie 27

Transport realizowany na obszarze Polski przy użyciu pojazdu zarejestrowanego w innym kraju to transport

A. kombinowany
B. międzynarodowy
C. kabotażowy
D. wahadłowy
Transport kabotażowy to rodzaj transportu drogowego, który polega na wykonywaniu przewozów na terytorium danego kraju przez pojazdy zarejestrowane w innym państwie. W przypadku Polski, kabotaż obejmuje sytuacje, gdy zagraniczny przewoźnik transportuje towary pomiędzy dwoma punktami na polskim terytorium. Przykładem takiego transportu może być przewóz towaru z Warszawy do Krakowa przez firmę zarejestrowaną w Niemczech. Zgodnie z przepisami unijnymi, kabotaż jest dozwolony, ale musi być zgodny z określonymi regulacjami, jak na przykład ograniczenia czasowe oraz konieczność rejestracji działalności w kraju, w którym ma miejsce przewóz. Ponadto, kabotażowi podlega zastosowanie zasad dotyczących czasu pracy kierowców, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drogach oraz ochronę praw pracowniczych. Warto również zwrócić uwagę, że kabotaż może przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności rynku transportowego i poprawy efektywności przewozów w obrębie Unii Europejskiej.

Pytanie 28

Ocena ogólnego stanu technicznego systemu hamulcowego polega na ocenie

A. grubości bębnów hamulcowych
B. stopnia zużycia gumowej nakładki na pedał hamulca
C. poziomu powietrza w zbiornikach sprężonego powietrza
D. długości drogi hamowania w trakcie testu drogowego
Z oceną ogólnego stanu technicznego hamulców nie można polegać tylko na tym, czy poziom powietrza w zbiornikach jest odpowiedni. Jasne, to ważny aspekt w układach pneumatycznych, ale nie jest to jedyna rzecz, która wpływa na działanie hamulców. Efektywność hamulców zależy od wielu elementów, jak stan klocków czy tarcz hamulcowych. A sprawdzenie zużycia nakładki gumowej na pedale hamulca też nie daje pełnej oceny. Chociaż stan pedału jest ważny, to jego zużycie nie zawsze przekłada się na to, jak dobrze hamuje. Grubość bębnów hamulcowych to tylko jeden z wielu czynników, które trzeba kontrolować, a ich maksymalne wartości są ustalane przez producentów. W praktyce, żeby dobrze ocenić stan układu hamulcowego, trzeba wszystkie te rzeczy wziąć pod uwagę, a najważniejsze to skuteczność hamowania, co najlepiej wychodzi na testach drogowych.

Pytanie 29

Z danych technicznych pojazdu zamieszczonych w tabeli wynika, że do wymiany oleju w silniku D5244T należy przygotować olej w ilości

Rodzaj cieczyTyp silnika
B5244SB5234TD5244TD5244T2
Olej przekładniowy1,9 dm³1,7 dm³2,1 dm³2,7 dm³
Płyn chłodzący5,8 dm³5,8 dm³6,8 dm³7,8 dm³
Olej silnikowy6,1 dm³5,8 dm³6,3 dm³6,8 dm³

A. 5,8 dm3
B. 6,8 dm3
C. 6,3 dm3
D. 6,1 dm3
Odpowiedź 6,3 dm3 jest prawidłowa, ponieważ dokładnie odpowiada wymaganej ilości oleju silnikowego dla silnika D5244T, jak wskazano w tabeli. Właściwa ilość oleju jest kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania silnika, ponieważ zbyt mała ilość może prowadzić do przegrzewania się silnika oraz zwiększonego zużycia jego elementów, natomiast zbyt duża może skutkować nadmiernym ciśnieniem, co również jest niepożądane. W praktyce, przed wymianą oleju, ważne jest, aby zawsze sprawdzić dane techniczne pojazdu i zastosować się do zalecanych wartości. Dobre praktyki obejmują także regularne kontrole poziomu oleju oraz jego jakości, co przyczynia się do wydłużenia żywotności silnika oraz układu napędowego. Warto również zwrócić uwagę na odpowiednie normy jakości oleju, takie jak normy API czy ACEA, które powinny być zgodne z zaleceniami producenta. Prawidłowa wymiana oleju powinna być również połączona z wymianą filtra oleju, co zapewnia optymalne warunki pracy silnika.

Pytanie 30

Suma masy zespołu pojazdów, który składa się z pojazdów z co najmniej 5 osiami, gdzie pojazdem ciągnącym jest samochód osobowy z ładunkiem, nie może być większa niż dopuszczalna wartość

A. 32 ton
B. 40 ton
C. 18 ton
D. 24 ton
Wybór 24 tony, 18 ton czy 32 tony nie jest do końca prawidłowy i pokazuje, że możesz nie do końca ogarniać przepisy dotyczące masy całkowitej dla ciężarówek. Te wartości są za małe dla zespołów z co najmniej pięcioma osiami, co może prowadzić do błędnych przekonań o możliwościach transportowych. Na przykład, 24 tony najczęściej dotyczy mniejszych pojazdów i nie jest aktualne. Z kolei 18 ton to zupełnie nietrafiony wybór, bo to wartość dla mniejszych dostawczaków, a nie dla dużych ciężarówek. A 32 tony też nie pasuje do tematu, bo nie uwzględnia regulacji prawnych dla cięższych pojazdów. Często ludzie myślą, że wszystkie pojazdy mają te same limity, ale to nieprawda. Zawsze warto bazować na aktualnych przepisach, żeby wszystko było zgodne i bezpieczne.

Pytanie 31

Uszkodzony elastyczny przewód w pneumatycznym systemie hamulcowym powinien zostać naprawiony przez przecięcie, wyrównanie końców oraz

A. założenie złączki
B. okaźnienie taśmą zbrojoną
C. spawanie
D. sklejenie
Odpowiedź 'założenie złączki' jest poprawna w kontekście naprawy uszkodzonego elastycznego przewodu pneumatycznego układu hamulcowego, ponieważ złączki są zaprojektowane specjalnie do łączenia końców przewodów, zapewniając ich szczelność oraz wytrzymałość. Proces naprawy przewodu polega na precyzyjnym przecięciu uszkodzonego odcinka, wyrównaniu końców oraz zastosowaniu złączki, co pozwala na przywrócenie pełnej funkcjonalności układu. W praktyce, przy użyciu odpowiednich narzędzi, złączka jest montowana w sposób, który zapewnia połączenie o wysokiej wytrzymałości na ciśnienie. W branży motoryzacyjnej i inżynieryjnej standardy, takie jak ISO 4414 oraz EN 983, podkreślają znaczenie stosowania odpowiednich złączek i akcesoriów do naprawy i konserwacji układów pneumatycznych, co gwarantuje bezpieczeństwo i niezawodność systemu hamulcowego. Zastosowanie złączek umożliwia również łatwiejszą wymianę uszkodzonych elementów w przyszłości, co jest kluczowe dla efektywności kosztowej oraz utrzymania wysokich standardów bezpieczeństwa pojazdów.

Pytanie 32

Jakie będzie wydatki na paliwo, które zużyje ciągnik siodłowy, jeśli pokonał on trasę 150 km, średnie spalanie wyniosło 24 l/100 km, a koszt litra paliwa z VAT to 6 zł?

A. 216 zł
B. 144 zł
C. 300 zł
D. 240 zł
Odpowiedź 216 zł jest poprawna, ponieważ koszt paliwa zużytego przez ciągnik siodłowy można obliczyć w dwóch krokach. Najpierw obliczamy ilość paliwa potrzebnego na przebycie 150 km przy średnim zużyciu 24 l/100 km. Wykonując obliczenia: 150 km * (24 l / 100 km) uzyskujemy 36 l paliwa. Następnie, znajdźmy całkowity koszt tego paliwa, mnożąc ilość paliwa przez cenę 1 litra paliwa, która wynosi 6 zł. Czyli: 36 l * 6 zł/l = 216 zł. Tego typu obliczenia są kluczowe w logistyce i zarządzaniu transportem, gdzie precyzyjne planowanie kosztów operacyjnych jest niezbędne do utrzymania efektywności i konkurencyjności. W praktyce, znajomość zużycia paliwa oraz kosztów eksploatacyjnych pozwala na lepsze prognozowanie wydatków w firmach transportowych i optymalizację tras. Warto również przywiązać uwagę do regularnego monitorowania zużycia paliwa, co może prowadzić do identyfikacji potencjalnych problemów z efektywnością pojazdów oraz możliwości wprowadzenia ulepszeń.

Pytanie 33

Co należy zrobić w przypadku wykrycia skrzywienia półosi napędowej pojazdu?

A. profilowanie
B. wyważanie
C. wymiana
D. prostowanie
W przypadku stwierdzenia skrzywienia półosi napędowej, najlepszym sposobem naprawy jest jej wymiana. Półosie napędowe są kluczowymi elementami układu napędowego pojazdu, odpowiadającymi za przeniesienie momentu obrotowego z skrzyni biegów na koła. Skrzywienie półosi może prowadzić do nieprawidłowego działania układu napędowego, co z kolei może skutkować nie tylko obniżeniem komfortu jazdy, ale również poważnymi uszkodzeniami innych elementów pojazdu, takich jak łożyska, przeguby czy zawieszenie. Wymiana półosi jest zgodna z najlepszymi praktykami w motoryzacji, ponieważ pozwala na przywrócenie pełnej sprawności technicznej pojazdu oraz zapewnia bezpieczeństwo użytkowników. Przykładowo, w przypadku uszkodzonej półosi, kontynuowanie jazdy może prowadzić do dalszego uszkodzenia układu napędowego, co w efekcie generuje wyższe koszty naprawy.

Pytanie 34

Podaj liczbę koni mechanicznych dla silnika o mocy 350 kW?

A. 350 KM
B. 476 KM
C. 257 KM
D. 700 KM
Moc silnika, wyrażana w koniach mechanicznych (KM), ma swoje odpowiedniki w kilowatach (kW). Dla silnika o mocy 350 kW, przeliczenie na KM robimy tak: 1 kW to około 1,36 KM. Więc, 350 kW razy 1,36, no i mamy 476 KM. To przeliczenie jest ważne, zwłaszcza w motoryzacji i inżynierii, bo często spotykamy różne jednostki. Z mojego doświadczenia, zrozumienie tej mocy w KM przydaje się, gdy wybiera się auto albo maszyny, które muszą spełniać różne wymagania. Przykładowo, w autach sportowych, wyższa moc w KM daje lepsze osiągi i szybsze przyspieszenie, co jest kluczowe na torach wyścigowych. A poza tym, wiadomo, że znajomość mocy silnika ma wpływ na zużycie paliwa i efektywność energetyczną, co teraz jest dość istotne z punktu widzenia ekologii.

Pytanie 35

Części zamienne oferowane z logiem producenta pojazdów, zwykle dostępne w ASO, zaliczają się do kategorii

A. AM
B. OE
C. OEQ
D. OEM
Odpowiedź "OE" odnosi się do części oryginalnych, które są produkowane bezpośrednio przez producenta samochodu i sprzedawane pod jego marką. Te części są zgodne z wysokimi standardami jakości i specyfikacjami producenta, co zapewnia ich niezawodność i długowieczność. W praktyce, korzystanie z części OE jest zalecane przy naprawach gwarancyjnych oraz w przypadku, gdy kluczowe jest zachowanie oryginalnych parametrów pojazdu. Przykładem mogą być elementy takie jak filtry oleju, tarcze hamulcowe czy zestawy rozrządu, które w przypadku użycia zamienników mogą nie spełniać wymagań producenta. Użycie części OE wpływa na bezpieczeństwo i funkcjonalność pojazdu, co podkreśla znaczenie zastosowania oryginalnych komponentów w procesie naprawczym. Dodatkowo, dla klientów, korzystanie z części OE może zwiększyć wartość samochodu w przypadku jego przyszłej sprzedaży, ponieważ oryginalne elementy są postrzegane jako gwarancja jakości.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Oblicz maksymalną różnicę obciążenia kół na osi ΔQ, biorąc pod uwagę dopuszczalną różnicę obciążenia wynoszącą do 5 % oraz rzeczywiste obciążenie osi Qr, które wynosi 11 000 kg.

A. ΔQ = 650 kg
B. ΔQ = 550 kg
C. ΔQ = 600 kg
D. ΔQ = 500 kg
Odpowiedź ΔQ = 550 kg jest prawidłowa, ponieważ obliczamy dopuszczalną różnicę obciążenia kół osi, stosując 5% jako maksymalną wartość. Rzeczywiste obciążenie osi wynosi 11 000 kg, dlatego 5% z tej wartości wynosi 550 kg (0,05 * 11 000 kg = 550 kg). Taka różnica obciążenia jest kluczowa w kontekście bezpieczeństwa i wydajności pojazdów, zwłaszcza w transporcie drogowym i kolejowym. Przykładowo, w transporcie kolejowym, nierównomierne obciążenie osi może prowadzić do zwiększonego zużycia szyn oraz negatywnie wpłynąć na stabilność pojazdu, co jest niezgodne z normami bezpieczeństwa. Stosując tę zasadę, inżynierowie mogą projektować systemy, które zapewniają optymalne rozkłady obciążenia, co przekłada się na zmniejszenie ryzyka awarii oraz poprawę efektywności energetycznej w transporcie. Warto również podkreślić, że zgodnie z normami EN 14363, w przypadku pojazdów szynowych, konieczne jest przestrzeganie takich norm obciążenia, aby zapewnić stabilność i komfort jazdy.

Pytanie 38

Dzienny czas pracy kierowcy, który prowadzi zarobkowy transport drogowy pojazdem o masie przekraczającej 3,5 tony, powinien być rejestrowany

A. na wykresówkach
B. w kartach pojazdu
C. na kartach tankowania pojazdu
D. w podręcznikach technicznych
Dzienny czas pracy kierowcy wykonującego zarobkowy transport drogowy pojazdem powyżej 3,5 t należy zapisywać na wykresówkach. Wykresówki są urządzeniami rejestrującymi czas pracy kierowców, które stanowią integralną część systemu zarządzania czasem pracy w transporcie drogowym. Dzięki nim kierowcy mogą dokładnie dokumentować czas prowadzenia pojazdu, przerwy oraz czas dyżuru. Wykresówki są również podstawowym narzędziem weryfikacji zgodności z przepisami, takimi jak rozporządzenie WE nr 561/2006, które reguluje czas pracy kierowców w Unii Europejskiej. Zastosowanie wykresówek pozwala na bieżące monitorowanie i zarządzanie czasem pracy, co jest istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach i przestrzegania przepisów dotyczących czasu pracy. Przykładem zastosowania mogą być sytuacje, w których kierowcy muszą przedstawić wykresówki podczas kontrolowania przez inspekcję transportu drogowego, co potwierdza ich zgodność z obowiązującymi normami. Kontrola ta ma na celu zapobieganie przepracowaniu kierowców, co jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa na drogach.

Pytanie 39

Autobus przystosowany do długodystansowych podróży, który ma jedynie miejsca siedzące oraz wyróżnia się bardzo wysokim standardem, określany jest jako autobus

A. międzymiastowy
B. turystyczny
C. miejski
D. specjalizowany
Odpowiedź "turystycznym" jest jak najbardziej w porządku. Autobusy turystyczne są stworzone z myślą o tym, żeby podróżni czuli się komfortowo podczas długich tras. Mają tylko miejsca siedzące, co pozwala na większą swobodę i wygodę, szczególnie w trakcie dłuższych przejazdów. Zazwyczaj są też wyposażone w różne udogodnienia, jak klimatyzacja, wygodne fotele, toalety, a czasami nawet multimedia - to naprawdę podnosi standard podróżowania. W kontekście turystyki te autobusy są często wykorzystywane do przewozu grup, co pozwala na komfortowe zwiedzanie różnych miejsc. Dzięki standardom jakości, np. normom ISO, producenci mają obowiązek spełniać określone wymogi dotyczące bezpieczeństwa i komfortu. Przykład? Wycieczki do znanych atrakcji turystycznych, gdzie spore grupy osób podróżują właśnie tymi droższymi autobusami turystycznymi.

Pytanie 40

Ocena ogólnego stanu technicznego sprzęgła polega na weryfikacji

A. poślizgu sprzęgła podczas startu z obciążonym pojazdem
B. luzu w łożysku wyciskowym sprzęgła
C. poziomu płynu hydraulicznego w sprzęgle
D. grubości tarczy sprzęgła
Sprawdzanie poziomu płynu hydraulicznego sprzęgła jest z pewnością istotnym elementem konserwacji układu, jednak nie jest kluczowym wskaźnikiem ogólnego stanu technicznego sprzęgła. Niski poziom płynu może prowadzić do problemów z działaniem sprzęgła, ale sam w sobie nie informuje nas o stanie technicznym tarcz sprzęgłowych czy innych komponentów. Z kolei luz łożyska wyciskowego także może być istotnym czynnikiem, ale nie jest bezpośrednim wskaźnikiem funkcjonalności sprzęgła. Zbyt duży luz może prowadzić do nieprawidłowego działania, ale niekoniecznie oznacza, że sprzęgło jest w złym stanie. Jeżeli chodzi o grubość tarczy sprzęgła, to również jest to ważny parametr, jednak nie powinien być jedynym kryterium oceny. Zużycie tarczy może być nierównomierne, co nie zawsze jest widoczne na pierwszy rzut oka. Ponadto, szczególnie w pojazdach obciążonych, kluczowe jest zrozumienie, że sprzęgło powinno skutecznie przenosić moc silnika w każdym momencie ruszania. Dlatego, aby uzyskać pełen obraz stanu technicznego sprzęgła, należy zwracać uwagę na rzeczywisty poślizg, a nie jedynie na poszczególne elementy układu. Ignorowanie tego aspektu może prowadzić do błędnych wniosków co do stanu sprzęgła, a w konsekwencji do kosztownych napraw.