Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.02 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 21 maja 2025 17:26
  • Data zakończenia: 21 maja 2025 17:42

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Dokumentacja serwisowa samochodu wydana przez wytwórcę określa

A. specyfikacje techniczne pojazdu
B. marki i modele pojazdów tego samego rodzaju
C. częstotliwość oraz zakres przeglądów serwisowych
D. wydatki na przeglądy serwisowe
Odpowiedź jest prawidłowa, ponieważ książka serwisowa pojazdu, wydana przez producenta, rzeczywiście określa częstotliwość i zakres przeglądów serwisowych. Dokument ten stanowi nieocenione źródło informacji dla właścicieli i serwisantów, ponieważ zawiera szczegółowe wytyczne dotyczące konserwacji i napraw. Przykładowo, książka serwisowa może zalecać wykonanie przeglądów co 15 000 km lub co 12 miesięcy, a także wskazywać konkretne czynności, takie jak wymiana oleju, kontrola układu hamulcowego czy wymiana filtrów. Przestrzeganie tych zaleceń jest kluczowe dla utrzymania pojazdu w dobrym stanie technicznym, co przekłada się na bezpieczeństwo i wydajność. Właściwe serwisowanie zgodnie z wytycznymi producenta może również wpływać na wartość rynkową pojazdu, ponieważ dobrze udokumentowana historia serwisowa jest istotnym atutem podczas jego sprzedaży.

Pytanie 2

Brak proporcjonalnego zwiększenia prędkości pojazdu w odniesieniu do wzrostu obrotów silnika podczas intensywnego przyspieszania może świadczyć o uszkodzeniu

A. sprzęgła
B. przekładni głównej
C. skrzyni biegów
D. mechanizmu różnicowego
Wybór przekładni głównej, mechanizmu różnicowego lub skrzyni biegów jako przyczyny problemu z przyspieszaniem jest błędny, ponieważ każdy z tych elementów pełni inną rolę w układzie napędowym. Przekładnia główna jest odpowiedzialna za przenoszenie mocy z silnika na koła, jednak nie ma wpływu na to, jak ta moc jest generowana w momencie, gdy silnik osiąga wyższe obroty. Uszkodzona przekładnia główna mogłaby powodować problemy z prędkością maksymalną, ale niekoniecznie z brakiem przyspieszenia przy wzroście obrotów silnika. Mechanizm różnicowy z kolei pozwala na różnicowanie prędkości obrotowej kół podczas skrętów, co również nie jest bezpośrednio związane z problemami przy przyspieszaniu. Skrzynia biegów, choć kluczowa w zakresie zmiany biegów, nie zareaguje na zmiany obrotów silnika, jeśli sprzęgło nie działa poprawnie. Typowym błędem myślowym jest mylenie symptomów uszkodzenia silnika, sprzęgła i przekładni, co prowadzi do nieprawidłowych diagnoz. Właściwe zrozumienie funkcji tych elementów jest kluczowe w diagnostyce problemów z przyspieszaniem.

Pytanie 3

Jak przeprowadza się diagnostykę układów elektrycznych oraz elektronicznych w pojazdach samochodowych?

A. przy użyciu narzędzi do demontażu
B. sprzętem pomiarowym
C. poprzez instalację innych systemów
D. poprzez wymianę uszkodzonych komponentów
Diagnostyka układów elektrycznych i elektronicznych pojazdów samochodowych wymaga użycia specjalistycznego sprzętu pomiarowego, który jest kluczowy dla dokładnego oceniania stanu tych układów. Narzędzia te, takie jak oscyloskopy, multimetry czy analizatory sygnałów, pozwalają na pomiar napięcia, prądu oraz sygnałów cyfrowych w czasie rzeczywistym. Przykładowo, oscyloskop umożliwia wizualizację przebiegów sygnałów elektrycznych, co jest nieocenione przy diagnozowaniu problemów z elektroniką pojazdu, takimi jak błędne sygnały z czujników. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej wskazują na systematyczne stosowanie sprzętu pomiarowego zgodnie z zaleceniami producentów, co przyczynia się do skutecznej i precyzyjnej diagnostyki oraz dłuższej żywotności podzespołów. Współczesna diagnostyka wykorzystuje również zaawansowane systemy OBD-II, które pozwalają na odczyt błędów i monitorowanie parametrów pracy pojazdu, co bezpośrednio wpływa na jakość i efektywność napraw.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Po zainstalowaniu regenerowanego alternatora z wbudowanym jednofunkcyjnym regulatorem napięcia, prawidłowy zakres zmian siły elektromotorycznej na zaciskach akumulatora przy obciążeniu oraz pracującym silniku powinien mieścić się w granicach

A. 0 V ÷ 1 000 mV
B. 0 V ÷ 1 500 mV
C. 0 V ÷ 2 000 mV
D. 0 V ÷ 500 mV
Odpowiedzi 0 V ÷ 1 500 mV, 0 V ÷ 1 000 mV oraz 0 V ÷ 2 000 mV są niepoprawne z kilku powodów. Przede wszystkim, tak wysokie wartości napięcia mogą prowadzić do uszkodzenia akumulatora, co jest typowym błędem w myśleniu o systemach ładowania. W rzeczywistości, standardowy alternator w samochodzie powinien generować napięcie w bezpiecznym zakresie, a wartości powyżej 500 mV mogą wskazywać na problemy z regulatorem napięcia. Zastosowanie wyższych wartości, jak 1 500 mV czy 2 000 mV, jest niezgodne z zaleceniami producentów i normami branżowymi, co może prowadzić do ryzyka awarii akumulatora lub innych podzespołów elektrycznych. Ponadto, na każdym etapie diagnostyki układu ładowania, kluczowe jest, aby użytkownik rozumiał, jak napięcie wpływa na ogólną wydajność pojazdu. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń, co podkreśla znaczenie utrzymywania napięcia w odpowiednich granicach oraz poprawnego interpretowania wyników pomiarów.

Pytanie 6

Sprawdzona częstotliwość migania kierunkowskazów wynosi 35 cykli w ciągu minuty. Co to oznacza?

A. usterkę przerywacza kierunkowskazów
B. usterkę przewodu zasilającego kierunkowskazy
C. usterkę włącznika kierunkowskazów
D. prawidłowy cykl migania
Wybór odpowiedzi dotyczącej uszkodzenia włącznika kierunkowskazów jest błędny, ponieważ włącznik odpowiada za aktywację świateł kierunkowskazów, ale nie kontroluje częstotliwości ich migania. Jeśli włącznik działa poprawnie, światła powinny się zapalać, a ich intensywność nie wpływa na częstotliwość migania. Podobnie, uszkodzenie przewodu zasilającego kierunkowskazy również nie jest przyczyną zmniejszonej częstotliwości migania. Uszkodzone przewody mogłyby spowodować brak zasilania świateł lub ich nieprawidłowe działanie, ale nie wpływają na specyfikę migania w kontekście cykli na minutę. W przypadku uszkodzenia przerywacza kierunkowskazów natomiast, jego nieprawidłowe działanie prowadzi do zmiany w częstotliwości migania, dlatego odpowiedzi związane z włącznikiem i przewodami zasilającymi są nieadekwatne do konkretnego problemu. Kluczowe jest zrozumienie, że przerywacz pełni funkcję regulacyjną, a jego uszkodzenie bezpośrednio wpływa na częstotliwość, przy czym pozostałe elementy układu mają inne zadania. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich wniosków, obejmują mylenie funkcji poszczególnych komponentów systemu oświetlenia pojazdu oraz niewłaściwe przypisanie skutków uszkodzeń do konkretnych objawów.

Pytanie 7

Wartość prądu bezpiecznika chroniącego instalację ogrzewania siedzeń powinna być określona na podstawie

A. typ posiadanego gniazda bezpiecznika
B. wielkości całego zestawu
C. przekroju przewodu zasilającego
D. maksymalnej mocy całego zestawu
Wybór wartości prądu bezpiecznika zabezpieczającego instalację ogrzewania foteli na podstawie maksymalnej mocy całego zestawu jest kluczowy dla zapewnienia zarówno bezpieczeństwa, jak i efektywności działania systemu. Bezpiecznik powinien być dobrany tak, aby jego wartość prądowa odpowiadała lub była nieco wyższa niż przewidywany prąd roboczy zestawu, co pozwala na uniknięcie fałszywych zadziałań w przypadku chwilowych skoków mocy. Na przykład, jeśli zestaw ogrzewania foteli ma maksymalną moc 200 W, przy standardowym napięciu zasilania 12 V, obliczamy prąd: I = P/U, co daje 200 W / 12 V = 16,67 A. Wybór bezpiecznika o wartości 20 A zapewnia odpowiedni margines bezpieczeństwa. Dodatkowo, zgodnie z normami PN-EN 60269, warto zachować określone marginesy bezpieczeństwa, co jest dobrą praktyką w instalacjach elektrycznych.

Pytanie 8

Oblicz całkowity wydatek na naprawę rozrusznika w samochodzie osobowym, jeśli czas realizacji usługi wynosi 4,5 godziny, wartość użytych materiałów to 96,00 PLN, a stawka za 1 roboczogodzinę to 90,00 PLN?

A. 522,00 PLN
B. 501,00 PLN
C. 186,00 PLN
D. 204,50 PLN
Obliczenia kosztów naprawy rozrusznika w samochodzie osobowym bazują na dwóch elementach: kosztach pracy oraz kosztach materiałów. Czas wykonania usługi wynosi 4,5 godziny, a koszt roboczogodziny to 90,00 PLN. Stąd koszt pracy wynosi 4,5 godziny x 90,00 PLN/godzinę = 405,00 PLN. Dodatkowo, wartość zużytych materiałów wynosi 96,00 PLN. Całkowity koszt naprawy obliczamy, sumując te dwie wartości: 405,00 PLN (koszt pracy) + 96,00 PLN (materiały) = 501,00 PLN. Taki sposób kalkulacji jest standardem w branży motoryzacyjnej, gdzie każdy serwis powinien mieć przejrzystość w obliczaniu kosztów napraw, co ułatwia klientom zrozumienie wydatków i podejmowanie świadomych decyzji. W praktyce, takie wyliczenia pomagają również w tworzeniu ofert dla klientów, co wpływa na ich satysfakcję oraz zaufanie do usługodawcy.

Pytanie 9

Jaką naprawę umożliwia metoda "na wymiar naprawczy"?

A. kół zębatych przekładni głównej
B. tarczy hamulcowej
C. gniazd zaworowych
D. tulei cylindrowej
Odpowiedź 'tulei cylindrowej' jest prawidłowa, ponieważ metoda na wymiar naprawczy jest stosowana do przywracania elementów silników spalinowych do stanu używalności, gdy ich wymiary uległy degradacji z powodu zużycia lub uszkodzenia. Tuleje cylindrowe, jako kluczowe elementy silnika, muszą mieć precyzyjne wymiary, aby zapewnić optymalne współdziałanie z tłokami. W procesie naprawy można zastosować techniki takie jak honowanie lub szlifowanie, co pozwala na uzyskanie odpowiednich tolerancji. Przykładem zastosowania tej metody jest regeneracja silników w samochodach osobowych, gdzie tuleje mogą być uszkodzone w wyniku długotrwałej eksploatacji. Standardy branżowe, takie jak ISO 9001 i SAE J1181, zalecają stosowanie wymiarów naprawczych, aby zapewnić wysoką jakość i bezpieczeństwo działania silników.

Pytanie 10

Jaką wartość ciśnienia wytwarzanego przez elektryczną pompę paliwa używaną w wielopunktowym pośrednim układzie wtrysku benzyny należy uznać za oznakę jej dobrego stanu technicznego?

A. 600 kPa
B. 100 kPa
C. 250 kPa
D. 50 kPa
Wartość ciśnienia tłoczenia elektrycznej pompy paliwa wynosząca 250 kPa jest uznawana za optymalną dla wielopunktowego pośredniego układu wtrysku benzyny. Taki poziom ciśnienia zapewnia odpowiedni przepływ paliwa do wtryskiwaczy, co jest kluczowe dla prawidłowego działania silnika. W przypadku zbyt niskiego ciśnienia, na przykład 100 kPa czy 50 kPa, może wystąpić niedobór paliwa, co prowadzi do ubogiej mieszanki, a w konsekwencji do nieprawidłowego działania silnika, a nawet jego uszkodzenia. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie, jak 600 kPa, może prowadzić do uszkodzenia elementów układu wtryskowego. Właściwe ciśnienie jest więc niezbędne dla optymalnej wydajności silnika oraz efektywności spalania, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Podczas inspekcji instalacji elektrycznej pojazdu zauważono uszkodzenie żarówki świateł mijania, uszkodzenie żarówki kierunkowskazów w tylnej lampie, awarię włącznika świateł awaryjnych oraz awarię włącznika świateł stop. W celu naprawy usterek należy nabyć dwie żarówki świateł mijania oraz

A. dwie żarówki świateł stop, włącznik świateł awaryjnych oraz włącznik świateł stop
B. dwie żarówki świateł kierunkowskazów, dwie żarówki świateł stop, włącznik świateł awaryjnych
C. jedną żarówkę świateł kierunkowskazów, włącznik świateł awaryjnych oraz włącznik świateł stop
D. jedną żarówkę świateł kierunkowskazów, dwie żarówki świateł stop, włącznik świateł stop
Poprawna odpowiedź to zakup jedną żarówkę świateł kierunkowskazów, włącznika świateł awaryjnych oraz włącznika świateł stop. W sytuacji, gdy stwierdzono przepalenie żarówki kierunkowskazów w tylnej lampie, konieczne jest jej natychmiastowe wymienienie, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie sygnalizacji świetlnej pojazdu. Włącznik świateł awaryjnych oraz włącznik świateł stop są uszkodzone, dlatego ich wymiana jest krytyczna dla bezpieczeństwa na drodze. W przypadku świateł awaryjnych, zapewniają one widoczność pojazdu w sytuacjach awaryjnych, a uszkodzony włącznik może uniemożliwić aktywację tych świateł. Podobnie, włącznik świateł stop jest kluczowy dla komunikacji z innymi uczestnikami ruchu, informując ich o zamiarze zatrzymania się. Dobre praktyki w zakresie konserwacji instalacji elektrycznej w pojazdach sugerują, aby regularnie sprawdzać stan świateł oraz osprzętu elektrycznego, co pozwala na wczesne wykrywanie usterek i ich usuwanie, co z kolei zwiększa bezpieczeństwo na drodze.

Pytanie 13

Jakie z wymienionych elementów chroni układ przeniesienia napędu przed zbyt dużymi przeciążeniami?

A. Skrzynia biegów
B. Sprzęgło
C. Wał napędowy
D. Mechanizm różnicowy
Przegub napędowy, choć odgrywa ważną rolę w układzie przeniesienia napędu, nie jest zaprojektowany do zabezpieczania przed przeciążeniami. Jego główną funkcją jest przenoszenie momentu obrotowego i umożliwienie ruchu w różnych kierunkach, co jest kluczowe w przypadku pojazdów z napędem na cztery koła. Skrzynia biegów natomiast, jest odpowiedzialna za zmianę przełożenia, co wpływa na osiągi pojazdu, ale nie ma mechanizmu ochrony przed nadmiernym obciążeniem. Mechanizm różnicowy z kolei, pozwala na różnicowanie prędkości obrotowej kół na zakrętach, co również nie służy jako zabezpieczenie w przypadku przeciążeń. Typowym błędem myślowym jest mylenie funkcji zabezpieczających z innymi rolami, jakie pełnią te elementy. W praktyce, brak zrozumienia, jakie zadania spełniają poszczególne komponenty, może prowadzić do uszkodzeń oraz nieefektywnej eksploatacji pojazdu. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, że zabezpieczenia przed przeciążeniami w układzie przeniesienia napędu zapewnia wyłącznie sprzęgło.

Pytanie 14

Jakie oznaczenie w klasyfikacji jakościowej API odnosi się do oleju do przekładni?

A. CF-4
B. SM
C. PK
D. GL-5
Oznaczenie GL-5 w API to coś, co znajdziesz w olejach przekładniowych, zwłaszcza tych do najcięższych warunków. Te oleje są zaprojektowane tak, żeby dobrze działać w systemach, które potrzebują naprawdę wysokiej stabilności termicznej oraz odporności na utlenianie. Dzięki GL-5 oleje te dają dodatkową ochronę przed zużyciem, co jest ważne na przykład w przekładniach hipoidalnych, gdzie są ogromne obciążenia i intensywne tarcie. Używa się takich olejów w skrzyniach biegów w ciężarówkach czy SUV-ach. Jak ktoś wybiera olej przekładniowy zgodny z GL-5, to dba o optymalne smarowanie i wydajność, co ma kluczowe znaczenie przy długotrwałym użytkowaniu i ochronie mechanizmów. Zresztą, wiele firm motoryzacyjnych właśnie tego standardu wymaga, więc GL-5 to naprawdę ważna norma w branży olejów przekładniowych.

Pytanie 15

Który z wymienionych elementów po awarii nie podlega naprawie?

A. Silnik rozruchowy
B. Sonda lambda
C. Moduł zapłonowy
D. Generator elektryczny
Sonda lambda jest kluczowym elementem systemu zarządzania silnikiem, odpowiedzialnym za monitorowanie stężenia tlenu w spalinach. W przypadku jej uszkodzenia, większość warsztatów decyduje się na wymianę, zamiast naprawy. Jest to związane z technologią produkcji sond, które często nie są przystosowane do regeneracji. Wymiana sondy lambda jest standardem w branży, ponieważ nowe części zapewniają lepszą dokładność pomiaru i poprawiają wydajność silnika. Przykładowo, nowoczesne samochody często korzystają z kilku sond lambda, co pozwala na bardziej precyzyjne sterowanie mieszanką paliwowo-powietrzną i spełnienie rygorystycznych norm emisji spalin. Wiedza na temat stanu sondy lambda jest również kluczowa dla diagnostyki problemów z silnikiem, co czyni ją istotnym elementem w utrzymaniu sprawności pojazdu.

Pytanie 16

W jaki sposób dokonuje się pomiaru gęstości elektrolitu w akumulatorze?

A. za pomocą woltomierza
B. korzystając z amperomierza
C. z wykorzystaniem areometru
D. przy pomocy omomierza
Areometr to przyrząd służący do pomiaru gęstości cieczy, co czyni go idealnym narzędziem do oceny gęstości elektrolitów w akumulatorach. Gęstość elektrolitu jest kluczowym wskaźnikiem stanu naładowania akumulatora. W akumulatorach kwasowo-ołowiowych, na przykład, odpowiednia gęstość elektrolitu wskazuje na prawidłowy poziom naładowania; zbyt niski poziom gęstości może sugerować rozładowanie, co z kolei wpływa na wydajność i żywotność akumulatora. Używając areometru, można dokładnie ocenić gęstość roztworu, co pozwala na podejmowanie świadomych decyzji dotyczących konserwacji i użytkowania akumulatorów. W praktyce, pomiar ten jest kluczowy w serwisach zajmujących się naprawą i konserwacją akumulatorów, gdzie regularne sprawdzanie stanu elektrolitu przyczynia się do optymalizacji ich działania oraz zapobieganiu uszkodzeniom.

Pytanie 17

Aby zmierzyć natężenie prądu płynącego przez odbiornik w elektrycznej instalacji pojazdu, należy podłączyć

A. woltomierz w równoległym połączeniu z odbiornikiem
B. amperomierz w równoległym połączeniu z odbiornikiem
C. amperomierz w szereg z odbiornikiem
D. woltomierz w szereg z odbiornikiem
Amperomierz jest urządzeniem przeznaczonym do pomiaru natężenia prądu elektrycznego. Aby prawidłowo zmierzyć prąd pobierany przez odbiornik w instalacji elektrycznej, należy podłączyć amperomierz szeregowo. Oznacza to, że wszystkie prądy płynące do i z odbiornika muszą przechodzić przez amperomierz, co pozwala na dokładny pomiar. W praktyce, aby to osiągnąć, konieczne jest przerwanie obwodu i włączenie amperomierza w miejsce, gdzie został on przerwany. Tego typu pomiary są kluczowe w diagnostyce pojazdów, na przykład podczas analizy zużycia energii przez różne systemy elektryczne, jak oświetlenie czy wentylacja. Działania te są zgodne z normami branżowymi, które zalecają korzystanie z odpowiednich narzędzi pomiarowych oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa przy pracy z instalacjami elektrycznymi.

Pytanie 18

Aby skontrolować działanie MAP sensora napięciowego usuniętego z pojazdu, należy wykorzystać pompkę podciśnienia oraz zasilanie

A. przemienną wartością napięcia 5V
B. współczynnikiem wypełnienia impulsu
C. napięciem stałym 5V
D. sygnałem prostokątnym
Odpowiedzi, które sugerują użycie sygnału prostokątnego, współczynnika wypełnienia impulsu czy przemiennej wartości napięcia 5V, są błędne, ponieważ nie odzwierciedlają zasad działania MAP sensora. Sensory te są zaprojektowane do pracy z napięciem stałym, które dostarcza stabilne odniesienie dla pomiarów ciśnienia. Użycie sygnału prostokątnego, który jest zazwyczaj stosowany w aplikacjach cyfrowych, wprowadzałoby nieliniowości w pomiarach i mogłoby prowadzić do fałszywych odczytów. Współczynnik wypełnienia impulsu, będący miarą stosunku czasu trwania stanu wysokiego do całkowitego czasu trwania cyklu, jest istotny w kontekście sygnałów PWM, ale nie ma zastosowania w kontekście pracy sensorów analogowych, jak MAP. Ponadto, przemienne napięcie 5V nie jest odpowiednie, ponieważ te czujniki wymagają stabilnego zasilania do poprawnego funkcjonowania. Użycie nieodpowiednich sygnałów może prowadzić do błędnych wniosków diagnostycznych oraz potencjalnych uszkodzeń sensora, co jest sprzeczne z normami diagnostycznymi w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 19

Przy pomiarze natężenia oświetlenia świateł mijania, wynikiem pomiaru jest jednostka wyrażana w

A. luksach
B. watach
C. kandelach
D. lumenach
Pomiar oświetlenia nie może być wyrażany w watach, ponieważ wata to jednostka mocy, a nie intensywności oświetlenia. Użytkownicy często mylą moc źródła światła z jego natężeniem, co prowadzi do błędnych wniosków. Lumeny to jednostka miary strumienia świetlnego, która odnosi się do całkowitej ilości światła emitowanego przez źródło, ale nie uwzględniają one, jak to światło jest rozprzestrzeniane na powierzchni. Kandyla, natomiast, jest jednostką miary natężenia światła w określonym kierunku, co także nie odnosi się do pomiaru na powierzchni w kontekście diagnostyki świateł mijania. Brak zrozumienia różnicy między tymi jednostkami może prowadzić do niewłaściwej oceny efektywności oświetlenia pojazdu, co w konsekwencji wpływa na bezpieczeństwo na drodze. Poprawne stosowanie jednostek miary oraz ich zrozumienie są kluczowe w diagnostyce: natężenie oświetlenia powinno być mierzone w luksach, aby zapewnić odpowiednią widoczność oraz spełnić normy prawne dotyczące oświetlenia pojazdów.

Pytanie 20

Który z uszkodzonych komponentównie może być naprawiony?

A. Akumulator
B. Turbosprężarka
C. Rozrusznik
D. Alternator
Akumulator, jako element systemu elektrycznego pojazdu, nie podlega regeneracji w tradycyjnym rozumieniu tego terminu. W przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych, które są powszechnie stosowane w motoryzacji, po pewnym czasie użytkowania ich zdolność do przechowywania energii maleje z powodu procesów chemicznych, takich jak sulfatyzacja. Kiedy akumulator jest uszkodzony lub jego wydajność jest znacznie obniżona, najczęściej zaleca się jego wymianę na nowy. W praktyce, akumulatory można ładować i konserwować, co może wydłużyć ich żywotność, ale nie przywraca to ich pierwotnych parametrów. W branży motoryzacyjnej standardem jest korzystanie z urządzeń do diagnostyki stanu akumulatora, co pozwala na identyfikację, kiedy czas na wymianę jest niezbędny, a nie na regenerację. Z tego powodu akumulator jest elementem, który należy wymieniać, gdy osiągnie swój limit operacyjny.

Pytanie 21

Głośna praca silnika benzynowego (stukanie), której częstotliwość wzrasta proporcjonalnie do obrotów silnika, może sugerować

A. uszkodzoną krzywkę wałka rozrządu
B. wyciek oleju z miski olejowej
C. nieprawidłowe działanie świecy zapłonowej
D. znaczne zatarcie filtra powietrza
Hałaśliwa praca silnika benzynowego może prowadzić do błędnych interpretacji przyczyn problemów. Znaczne zużycie filtra powietrza nie jest bezpośrednio powiązane z hałasem silnika, ponieważ jego główną rolą jest zapewnienie odpowiedniego przepływu powietrza do silnika, a nie generowanie stukanie. W przypadku wadliwej pracy świecy zapłonowej, objawy mogą obejmować nierówną pracę silnika lub problemy z uruchomieniem, ale zazwyczaj nie powodują one hałasu, który narasta z obrotami. Co więcej, uszkodzenie krzywki wałka rozrządu, które jest poprawną odpowiedzią, jest często mylone z innymi problemami, podczas gdy w rzeczywistości to właśnie krzywka odpowiada za synchronizację ruchu. Wyciek oleju z miski olejowej może prowadzić do hałasu spowodowanego niskim poziomem oleju lub uszkodzeń komponentów silnika, jednak nie jest to typowy objaw zwiększającej się częstotliwości stuku z obrotami. Kluczowe jest zrozumienie, że każdy z wymienionych problemów ma swoje charakterystyczne objawy, a właściwa diagnostyka opiera się na analizie specyficznych symptomów oraz ich kontekstu w pracy silnika.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Jakim urządzeniem przeprowadza się pomiar ciągłości połączeń?

A. woltomierzem
B. amperomierzem
C. omomierzem
D. watomierzem
Odpowiedź 'omomierzem' jest prawidłowa, ponieważ omomierz jest specjalistycznym narzędziem służącym do pomiaru oporu elektrycznego, co jest kluczowe przy ocenie ciągłości połączeń elektrycznych. Pomiar ciągłości polega na sprawdzeniu, czy prąd może swobodnie przepływać przez dany obwód czy przewód, co jest istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa instalacji elektrycznych. W praktyce, podczas wykonywania pomiarów w instalacjach, takich jak w instalacjach oświetleniowych czy zasilających, omomierz pozwala na szybką identyfikację potencjalnych uszkodzeń czy przerwań w obwodzie. W branży elektrycznej, standardy takie jak IEC 61010 wskazują na konieczność przeprowadzania pomiarów ciągłości dla zapewnienia prawidłowego działania oraz bezpieczeństwa, co czyni omomierz niezbędnym narzędziem w pracy elektryka.

Pytanie 24

Który z elementów systemu zapłonowego wymaga regularnej kontroli lub wymiany?

A. Jednostka sterująca silnikiem
B. Moduł zapłonu
C. Cewka zapłonowa
D. Świece zapłonowe
Świece zapłonowe odgrywają kluczową rolę w układzie zapłonowym silnika spalinowego, odpowiadając za inicjację procesu spalania w cylindrze. Ze względu na ich eksploatację, świece podlegają zużyciu, co prowadzi do utraty efektywności zapłonu. Regularna kontrola stanu świec zapłonowych oraz ich wymiana zgodnie z zaleceniami producenta jest niezbędna dla utrzymania optymalnej wydajności silnika. W praktyce, jeśli świece są zużyte, mogą powodować problemy z uruchamianiem silnika, niestabilną pracę na biegu jałowym oraz zwiększone zużycie paliwa. Standardy branżowe zalecają kontrolę świec co 20-30 tysięcy kilometrów lub zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Właściwa konserwacja świec zapłonowych przyczynia się do dłuższej żywotności silnika oraz jego lepszej wydajności, co jest istotne z punktu widzenia zarówno ekonomii, jak i ekologii.

Pytanie 25

Po przeprowadzeniu regeneracji kompresora klimatyzacji w dokumencie gwarancyjnym powinno się zapisać

A. zakres wykonanych prac
B. wymienione elementy
C. datę regeneracji oraz przebieg pojazdu
D. koszty usługi
Odpowiedź 'datę regeneracji i przebieg pojazdu' jest kluczowa, ponieważ prawidłowe dokumentowanie tych informacji zapewnia nie tylko zgodność z wymogami gwarancyjnymi, ale również umożliwia śledzenie historii serwisowej pojazdu. Datowanie wykonanych prac jest istotne dla przyszłych napraw, ponieważ pozwala na dokładne określenie czasu, w jakim dokonano regeneracji, co jest pomocne w ocenie stanu kompresora oraz całego układu klimatyzacji. Przebieg pojazdu jest równie ważny, ponieważ wiele komponentów ma określone interwały serwisowe uzależnione od przejechanych kilometrów. Prawidłowe odnotowanie tych danych stanowi element dobrych praktyk w branży motoryzacyjnej, zapewniając transparentność i ułatwiając identyfikację potencjalnych problemów w przyszłości. Wymogi te są zgodne z zaleceniami producentów i standardami branżowymi, co potwierdza ich istotność.

Pytanie 26

Jak nazywa się właściwość umożliwiająca regenerację warstwy smaru pomiędzy współpracującymi powierzchniami podczas pracy przerwanej?

A. Twardość
B. Ściśliwość
C. Lepkość
D. Smarowność
Lepkość jest kluczowym parametrem smaru, który odnosi się do jego zdolności do utrzymywania warstwy smarującej między współpracującymi powierzchniami. Wysoka lepkość smaru oznacza, że jest on w stanie skutecznie wypełniać mikroskopijne nierówności na powierzchniach, co minimalizuje kontakt metal-metal, a tym samym zmniejsza zużycie i nagrzewanie się. Przykładem zastosowania jest smarowanie łożysk w maszynach przemysłowych, gdzie odpowiednia lepkość smaru zapewnia długotrwałą i efektywną pracę, nawet w trudnych warunkach. Zgodnie z normami ISO 6743, odpowiednia lepkość smaru jest kluczowa dla zapewnienia optymalnej ochrony przed zużyciem oraz korozją, co przekłada się na wydłużenie żywotności elementów maszyn. Ponadto, podczas doboru smaru, warto zwrócić uwagę na temperaturę pracy oraz obciążenia, ponieważ lepkość zmienia się wraz z temperaturą, wpływając tym samym na ogólną wydajność smarowania.

Pytanie 27

Zabrudzony filtr powietrza powoduje

A. nierównomierność prędkości obrotowej na biegu jałowym silnika
B. utrudniony rozruch zimnego silnika
C. spadek mocy silnika
D. wzrost zużycia paliwa
Wzrost zużycia paliwa jest często mylnie utożsamiany z wpływem zanieczyszczonego filtra powietrza, ale nie jest to bezpośredni skutek. Owszem, zanieczyszczony filtr może wpływać na spalanie, jednak niekoniecznie prowadzi to do ogólnego zwiększenia zużycia paliwa. Nierównomierność prędkości obrotowej na biegu jałowym silnika, choć może być związana z problemami z układem dolotowym, nie jest bezpośrednio spowodowana zanieczyszczeniem filtra powietrza, ale raczej innymi usterkami, takimi jak problemy z układem paliwowym lub zapłonowym. Utrudniony rozruch zimnego silnika może również pojawić się w wyniku wielu czynników, takich jak stan akumulatora czy układ zapłonowy, a niekoniecznie z powodu filtra powietrza. W praktyce, przyczyną błędnych wniosków w tych przypadkach jest często niewłaściwe zrozumienie funkcjonowania silnika oraz zasady jego działaniu. Kluczowe jest, aby nie mylić objawów z przyczyną; zanieczyszczenie filtra powietrza jest istotnym czynnikiem wpływającym na wydajność silnika, ale jego skutki są bardziej złożone i nie zawsze prowadzą do jednoznacznych rezultatów w czynnikach takich jak zużycie paliwa czy prędkość obrotowa.

Pytanie 28

W trakcie diagnozowania systemu oświetleniowego w samochodzie osobowym zidentyfikowano przepalenie żarówki świateł mijania, uszkodzenie żarówki kierunkowskazów w tylnej lampie oraz awarię włącznika świateł stop. Aby naprawić te usterki, konieczne jest zakupienie

A. dwóch żarówek świateł mijania, jednej żarówki świateł kierunkowskazów, dwóch żarówek świateł stop oraz włącznika świateł stop
B. dwóch żarówek świateł mijania, dwóch żarówek świateł kierunkowskazów, dwóch żarówek świateł stop oraz włącznika świateł stop
C. dwóch żarówek świateł mijania, jednej żarówki świateł kierunkowskazów oraz włącznika świateł stop
D. dwóch żarówek świateł mijania, dwóch żarówek świateł kierunkowskazów oraz włącznika świateł stop
Poprawna odpowiedź wymaga zakupu dwóch żarówek świateł mijania, jednej żarówki świateł kierunkowskazów oraz włącznika świateł stop. Zgodnie z zasadami diagnostyki i naprawy oświetlenia w pojazdach osobowych, konieczne jest wymienienie zapalonych elementów, aby zapewnić pełną funkcjonalność świateł. Praktycznie oznacza to, że przy przepaleniu żarówki świateł mijania wymagane są dwie nowe żarówki, jednak dla świateł kierunkowskazów wystarczy jedna nowa żarówka, ponieważ tylko jeden z nich jest uszkodzony. Ponadto, jeśli włącznik świateł stop jest uszkodzony, jego wymiana jest niezbędna, aby zapewnić działanie świateł hamowania, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze. Standardy bezpieczeństwa w motoryzacji nakładają na kierowców obowiązek dbania o prawidłowe działanie świateł w pojeździe.

Pytanie 29

Tabela przedstawia pomiary parametrów akumulatorów. Który wynik pomiaru świadczy o częściowym naładowaniu akumulatora umożliwiającym eksploatację?

Pomiary akumulatorów
Wynik pomiaruGęstość elektrolitu [g/cm3]Napięcie podczas obciążenia [V]
1,2411,00
21,1410,00
31,2811,60
41,1010,50

A. 2
B. 1
C. 3
D. 4
Odpowiedź 1 jest poprawna, ponieważ gęstość elektrolitu na poziomie 1,24 g/cm3 oraz napięcie wynoszące 11,00 V wskazują na częściowe naładowanie akumulatora, co pozwala na jego eksploatację. W praktyce, dla akumulatorów kwasowo-ołowiowych, gęstość elektrolitu jest kluczowym wskaźnikiem stanu naładowania. Gęstość ta w dużej mierze determinuje zdolność akumulatora do przechowywania energii oraz jej oddawania podczas pracy. Napięcie na poziomie 11,00 V oznacza, że akumulator nie jest w pełni naładowany, ale nadal może być używany do zasilania urządzeń, które nie wymagają pełnej mocy. Warto pamiętać, że akumulatory powinny być regularnie sprawdzane pod kątem stanu naładowania, a ich nieprawidłowe użytkowanie (np. głębokie rozładowanie) może skrócić ich żywotność. Zgodnie z najlepszymi praktykami, zaleca się utrzymywanie gęstości elektrolitu w odpowiednich granicach, aby uniknąć uszkodzeń i zapewnić maksymalną wydajność akumulatora.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Jakie narzędzie należy wykorzystać do pomiaru prądu o natężeniu przekraczającym 20 A?

A. elektroniczny miernik cęgowy
B. multimetr cyfrowy DT 830 lub jego odpowiednik
C. mostek Thompsona
D. mostek Wheatstone'a
Elektroniczny miernik cęgowy to urządzenie, które umożliwia bezkontaktowy pomiar prądu elektrycznego, co jest szczególnie istotne przy pomiarach wartości powyżej 20 A. Działa na zasadzie pomiaru pola magnetycznego generowanego przez przepływający prąd, co eliminuje potrzebę rozłączania obwodu. Tego typu mierniki są niezwykle przydatne w praktycznych zastosowaniach, takich jak prace w instalacjach elektrycznych, gdzie bezpieczeństwo oraz szybki dostęp do danych pomiarowych mają kluczowe znaczenie. W przypadku pomiarów dużych prądów, cęgowy miernik pozwala na uzyskanie dokładnych wyników bez ryzyka porażenia prądem. Zgodnie z normami branżowymi, stosowanie takich narzędzi jest zalecane, gdyż zapewniają one nie tylko komfort, ale również bezpieczeństwo pracy w trudnych warunkach. Wiele nowoczesnych modeli oferuje również dodatkowe funkcje, takie jak pomiary napięcia czy rezystancji, co czyni je uniwersalnym narzędziem dla elektryków.

Pytanie 32

Ile obrotów wykonuje wał korbowy podczas jednego pełnego obrotu wałka rozrządu?

A. 1 obrót
B. 2 obroty
C. 3 obroty
D. 4 obroty
Wybór odpowiedzi, która sugeruje, że wał korbowy wykonuje jedynie jeden obrót podczas pełnego obrotu wałka rozrządu, opiera się na niepełnym zrozumieniu dynamiki pracy silnika spalinowego. W rzeczywistości, silnik czterosuwowy działa na zasadzie, że jeden pełny cykl pracy tłoka wymaga dwóch obrotów wału korbowego. To powoduje, że każde zamknięcie zaworów i ich otwarcie jest związane z odpowiednimi ruchami tłoka, co prowadzi do podziału cyklu na dwa obroty wału korbowego. Podobnie, twierdzenie, że wał korbowy miałby wykonać trzy lub cztery obroty, ignoruje fundamentalne zasady mechaniki silnika. Takie błędne podejście może prowadzić do nieprawidłowych wniosków przy diagnostyce i naprawach silników, a także w procesie inżynieryjnym przy projektowaniu systemów rozrządu. W praktyce, znajomość tej zależności jest niezbędna do prawidłowej analizy i optymalizacji pracy silnika, co jest kluczowe w zgodzie z obowiązującymi standardami branżowymi.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 35

Podaj wartość oporu żarnika żarówki H1 55 W/12 V, działającej w obwodzie prądu stałego?

A. 0,22 Ω
B. 26,2 Ω
C. 4,58 Ω
D. 2,62 Ω
Każda z innych wartości rezystancji jest wynikiem błędnego zrozumienia relacji między mocą, napięciem a prądem. Na przykład, odpowiedzi sugerujące rezystancję w granicach 0,22 Ω i 4,58 Ω mogą wynikać z mylnego zastosowania wzoru P = R * I^2 lub P = U^2 / R, co prowadzi do niepoprawnych obliczeń. W przypadku podziału napięcia, największym błędem jest zapominanie, że dla obwodu prądu stałego, rezystancja zależy bezpośrednio od mocy i napięcia, a nie od siły prądu. Ponadto, błędne odpowiedzi mogą wynikać z nieuwzględnienia, że żarówki przy rozruchu mają niższą rezystancję, ale przy pełnej mocy ustawiają się na wartość znamionową. Często można spotkać mylne założenie, że rezystancja żarówki jest stała, co nie jest prawdą, ponieważ zmienia się w zależności od temperatury. Ważne jest, aby dobrze zrozumieć te zasady, aby uniknąć problemów z projektowaniem obwodów, które wymagają precyzyjnego doboru komponentów, zwłaszcza w kontekście norm i regulacji dotyczących bezpieczeństwa elektrycznego.

Pytanie 36

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 37

Jakie jest minimalne opóźnienie hamowania w trakcie badania drogowego hamulca awaryjnego, gdy minimalny współczynnik skuteczności hamowania dla samochodu osobowego wynosi 25%?

A. 25 m/s2
B. 2,0 m/s2
C. 5,0 m/s2
D. 2,5 m/s2
Skuteczność hamowania na poziomie 25% mówi nam, że w sytuacji awaryjnej samochód hamuje na 25% tego, co mógłby w najlepszych warunkach. Nowoczesne samochody osobowe mogą osiągać maksymalne opóźnienie do 10 m/s², więc możemy obliczyć, jakie będzie minimalne opóźnienie hamowania. Używamy do tego prostego wzoru: opóźnienie = maksymalne opóźnienie * współczynnik skuteczności. Jeśli przyjmiemy 10 m/s² jako maksymalne opóźnienie, to wychodzi 2,5 m/s². To ważna wiedza, bo w rzeczywistości musimy rozumieć, jak oceniać stan techniczny pojazdu w różnych warunkach na drodze, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa.

Pytanie 38

Analiza spalin (bez uwzględnienia reaktora katalitycznego) ujawniła zbyt wysokie wartości stężeń CH oraz CO. Co to oznacza?

A. o niesprawnej świecy zapłonowej
B. o zbyt małym luzie zaworów
C. o zasilaniu silnika zbyt bogatą mieszanką
D. o zasilaniu silnika zbyt ubogą mieszanką

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
To, że zasilanie silnika jest zbyt bogatą mieszanką, to całkiem trafny wybór. Wysokie stężenia węglowodorów i tlenku węgla w spalinach pokazują, że do komory spalania trafia za dużo paliwa w porównaniu do powietrza. Skutek? Nie wszystkie cząsteczki paliwa spalają się do końca, co z kolei sprawia, że emitujemy więcej szkodliwych substancji. W praktyce korzysta się z systemów zarządzania silnikiem, które potrafią dostosowywać dawkę paliwa na podstawie danych z czujników. Wydaje mi się, że zrozumienie tego to klucz do optymalnej pracy silnika i minimalizacji emisji, co jest zgodne z normami ochrony środowiska, jak Euro 6. Dlatego ważne jest, żeby dobrze diagnozować i korygować mieszankę paliwową, bo to wpływa na efektywność energetyczną auta.

Pytanie 39

W samochodzie osobowym w systemie smarowania znajduje się 4 litry oleju. Koszt litra oleju to 25 zł, a cena filtra oleju to 35 zł. Wydatki na robociznę przy wymianie oleju oraz filtra wynoszą 30 zł. Jaki jest całkowity koszt wymiany oleju i filtra?

A. 145 zł
B. 165 zł
C. 135 zł
D. 195 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Całkowity koszt wymiany oleju i filtra wynosi 165 zł, co można obliczyć sumując koszty poszczególnych elementów. Koszt oleju to 4 litry razy cena za litr, czyli 4 * 25 zł = 100 zł. Koszt filtra oleju wynosi 35 zł. Koszt robocizny za wymianę oleju i filtra to 30 zł. Zatem całkowity koszt to 100 zł (olej) + 35 zł (filtr) + 30 zł (robocizna) = 165 zł. Tego rodzaju obliczenia są istotne w codziennej eksploatacji pojazdów, ponieważ pozwalają na lepsze zarządzanie kosztami eksploatacji. Regularna wymiana oleju oraz filtra oleju jest kluczowa dla utrzymania silnika w dobrym stanie, co wpływa na jego wydajność i żywotność. W branży motoryzacyjnej stosuje się także standardy, które zalecają wymianę oleju co określoną liczbę kilometrów lub miesięcy, co zapewnia optymalne działanie silnika.

Pytanie 40

Po zainstalowaniu zestawu głośnomówiącego w pojeździe samochodowym, jakie obowiązujące przepisy nakazują udzielenie gwarancji na czas

A. 24 miesięcy
B. 12 miesięcy
C. 10 miesięcy
D. 36 miesięcy

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 24 miesięcy jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności z ustawą o sprzedaży konsumenckiej oraz normami prawnymi dotyczącymi dostaw towarów, na urządzenia takie jak zestawy głośnomówiące dla pojazdów samochodowych, producenci są zobowiązani do udzielenia gwarancji na okres minimum 24 miesięcy. Taki okres gwarancji ma na celu zabezpieczenie interesów konsumentów i zapewnienie im, że produkt będzie wolny od wad materiałowych oraz wykonawczych przez ustalony czas. Praktycznym przykładem stosowania tej zasady jest sytuacja, w której użytkownik napotyka problemy z działaniem głośnomówiącego zestawu po kilku miesiącach użytkowania. Wówczas, na podstawie gwarancji, może on zgłosić reklamację, co zobowiązuje producenta do naprawy lub wymiany wadliwego urządzenia bez dodatkowych kosztów dla konsumenta. Zgodność z tym standardem nie tylko zwiększa zaufanie do marki, ale również poprawia jakość usług oraz produkty w branży motoryzacyjnej.