Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 18 maja 2025 23:17
  • Data zakończenia: 18 maja 2025 23:28

Egzamin zdany!

Wynik: 30/40 punktów (75,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Który składnik występuje w największej ilości w spalinach z silników ZI oraz ZS?

A. Węglowodorów
B. Tlenu
C. Azotu
D. Dwutlenku węgla
W odpowiedziach dotyczących węglowodorów, tlenu i dwutlenku węgla pojawia się szereg nieporozumień. Węglowodory, które są organicznymi związkami chemicznymi, są obecne w spalinach, jednak ich zawartość jest znacznie mniejsza niż azotu. Spalanie paliwa prowadzi do ich emisji, ale ich stężenie w spalinach silnikowych jest tylko ułamkiem całkowitej objętości gazów spalinowych. Z kolei tlen, który jest niezbędny do procesu spalania, jest szybko zużywany w trakcie reakcji chemicznych i nie pozostaje w spalinach w znaczącej ilości. W atmosferze, po spaleniu, jego stężenie jest minimalne. Dwutlenek węgla, jako produkt końcowy spalania, jest również istotnym składnikiem, ale jego udział, mimo że rośnie w związku z rosnącym zużyciem paliw kopalnych, wciąż nie dorównuje objętości azotu. Warto zrozumieć, że te pomyłki wynikają często z braku znajomości procesu spalania oraz właściwości gazów. Analiza składu spalin powinna opierać się na danych pomiarowych oraz znajomości procesów chemicznych zachodzących podczas spalania, co pozwala na lepsze zrozumienie tych mechanizmów i ich wpływu na środowisko oraz technologie redukcji emisji.

Pytanie 2

Jaki jest całkowity wydatek związany z wymianą oleju silnikowego, jeśli jego ilość w silniku wynosi 3,5 litra, cena za litr wynosi 21 zł, a koszt filtra oleju to 65 zł? Prace zajmują 30 minut, a stawka za godzinę roboczą to 120 zł?

A. 138,50 zł
B. 198,50 zł
C. 258,50 zł
D. 146,00 zł
Aby obliczyć całkowity koszt wymiany oleju silnikowego, należy uwzględnić kilka istotnych elementów. Po pierwsze, ilość oleju w silniku wynosi 3,5 litra, a cena za litr wynosi 21 zł. Dlatego koszt samego oleju wynosi 3,5 litra * 21 zł/litr = 73,5 zł. Po drugie, koszt filtra oleju wynosi 65 zł. Następnie należy uwzględnić koszt robocizny. Wymiana oleju trwa 30 minut, co przekłada się na 0,5 godziny. Stawka za roboczogodzinę wynosi 120 zł, więc koszt robocizny wynosi 0,5 godziny * 120 zł/godzina = 60 zł. Sumując wszystkie te koszty: 73,5 zł (olej) + 65 zł (filtr) + 60 zł (robocizna) = 198,5 zł. Takie podejście do wyceny usługi jest zgodne z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej, gdzie dokładne oszacowanie kosztów jest kluczowe dla przejrzystości i zaufania klientów.

Pytanie 3

Termostat uruchamia przepływ cieczy chłodzącej do dużego układu

A. gdy temperatura cieczy chłodzącej jest niska.
B. tuż po zapłonie silnika.
C. gdy temperatura cieczy chłodzącej jest wysoka.
D. po uruchomieniu ogrzewania wnętrza.
Odpowiedź, że termostat otwiera przelot cieczy chłodzącej do dużego obiegu, gdy temperatura cieczy chłodzącej jest wysoka, jest jak najbardziej prawidłowa. Termostaty w układach chłodzenia silnika pełnią kluczową rolę w zarządzaniu temperaturą pracy silnika. Kiedy silnik jest zimny, termostat pozostaje zamknięty, co pozwala na szybsze nagrzewanie się silnika. Gdy temperatura cieczy chłodzącej osiąga określony poziom, termostat otwiera przelot do dużego obiegu, co pozwala na cyrkulację cieczy chłodzącej przez chłodnicę. To z kolei zapobiega przegrzewaniu się silnika, co jest kluczowe dla jego optymalnej pracy i żywotności. Przykładem zastosowania tej zasady są nowoczesne pojazdy, które wyposażone są w inteligentne systemy zarządzania temperaturą, które optymalizują wydajność silnika oraz emisję spalin. Dobrze działający termostat zapewnia, że silnik osiąga i utrzymuje optymalną temperaturę roboczą, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 7

Podczas wymiany szyby w pojeździe należy użyć szyby

A. zalecanej przez autoryzowany serwis.
B. polecanej przez niezależny warsztat.
C. z logo producenta samochodu.
D. ze znakiem homologacji.
Wybór szyby z homologacją jest kluczowy dla zapewnienia bezpieczeństwa i prawidłowego działania pojazdu. Szyby samochodowe muszą spełniać określone normy i standardy jakości, które są regulowane przez europejskie prawo. Homologacja oznacza, że dana szyba została przetestowana i zatwierdzona zgodnie z wymaganiami technicznymi oraz standardami bezpieczeństwa. Użycie szyby z homologacją zapewnia, że materiał jest odpowiednio przystosowany do warunków zewnętrznych, takich jak zmiany temperatury, ciśnienie czy siła uderzenia. Na przykład, szyby o odpowiedniej homologacji są mniej podatne na pęknięcia w wyniku uderzeń, co jest szczególnie ważne w przypadku wypadków. Dodatkowo, szyby homologowane często zapewniają lepszą izolację akustyczną i termiczną, co zwiększa komfort podróżowania. Wybierając szybę z homologacją, inwestujesz w jakość i bezpieczeństwo, co jest kluczowe dla długotrwałego użytkowania pojazdu.

Pytanie 8

Klient odwiedził warsztat, aby wymienić amortyzatory tylnej osi. Jaki jest łączny koszt tej usługi, jeśli czas potrzebny na wymianę jednego amortyzatora tylnej osi wynosi 0,6 rbg, stawka za roboczogodzinę to 125,00 zł, a koszt jednego amortyzatora to 70,00 zł?

A. 215,00 zł
B. 145,00 zł
C. 220,00 zł
D. 290,00 zł
Aby obliczyć całkowity koszt wymiany amortyzatorów osi tylnej, należy uwzględnić zarówno koszt robocizny, jak i koszt części. Czas pracy na wymianę jednego amortyzatora wynosi 0,6 rbg. Dla dwóch amortyzatorów, czas roboczy wynosi 0,6 rbg × 2 = 1,2 rbg. Koszt robocizny wynosi 125,00 zł za roboczogodzinę, co oznacza, że za 1,2 rbg zapłacimy 1,2 × 125,00 zł = 150,00 zł. Koszt dwóch amortyzatorów to 70,00 zł × 2 = 140,00 zł. Zatem całkowity koszt naprawy to 150,00 zł (robocizna) + 140,00 zł (amortyzatory) = 290,00 zł. Tego rodzaju obliczenia są standardem w branży motoryzacyjnej, gdzie precyzyjne kalkulacje kosztów są niezbędne do prawidłowego wyceny usług. Zrozumienie struktury kosztów pozwala na dostosowanie cen do oczekiwań klientów oraz utrzymanie konkurencyjności na rynku.

Pytanie 9

Luzy zaworowe w systemie rozrządu silnika są stosowane w celu

A. kompensacji rozszerzalności cieplnej komponentów układu
B. zwiększenia współczynnika napełnienia cylindra
C. wyciszenia pracy rozrządu
D. poprawy chłodzenia zaworów
Luzy zaworowe w układzie rozrządu silnika to ważny element, bo pomagają radzić sobie z rozszerzalnością cieplną różnych części. Kiedy silnik pracuje, zawory i wały rozrządu się rozgrzewają i zmieniają rozmiar. Jak nie zadbamy o odpowiednie luzy, to może się zdarzyć, że zawory zablokują się w otwartej pozycji, co naprawdę nie jest dobrym pomysłem, bo może poważnie uszkodzić silnik. Regulacja luzów zaworowych jest standardowym procesem w silnikach spalinowych i zazwyczaj producent podaje, co jakiś czas należy to robić. Dobrze ustawione luzy nie tylko przedłużają żywotność silnika, ale też wpływają na jego osiągi i efektywność spalania, co jest ważne też z punktu widzenia emisji spalin. W praktyce, mechanicy używają specyficznych narzędzi do pomiaru luzów, żeby mieć pewność, że wszystko jest w normie, zgodnie z tym, co jest w dokumentacji technicznej.

Pytanie 10

Jaką wartość minimalną powinien mieć wskaźnik TWI w oponie całorocznej?

A. 3,0 mm
B. 1,6 mm
C. 1,0 mm
D. 4,0 mm
Minimalny wymagany wskaźnik głębokości bieżnika opony wynosi 1,6 mm. Ta wartość jest zgodna z normami prawnymi w wielu krajach, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa jazdy, zwłaszcza w warunkach deszczowych. Opona z minimalną głębokością bieżnika poniżej 1,6 mm nie zapewnia odpowiedniego odprowadzania wody, co zwiększa ryzyko aquaplaningu. Z praktycznego punktu widzenia, opony powinny być regularnie kontrolowane pod kątem głębokości bieżnika, aby zapewnić optymalną przyczepność i stabilność pojazdu. Warto pamiętać, że im głębszy bieżnik, tym lepsza wydajność opony, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych. Dlatego zaleca się wymianę opon, gdy ich głębokość bieżnika zbliża się do tej wartości, aby zapewnić sobie i innym uczestnikom ruchu drogowego maksymalne bezpieczeństwo na drodze.

Pytanie 11

Gdzie jest zamocowany czujnik spalania stukowego?

A. na bloku silnika
B. w głowicy
C. na kolektorze wydechowym
D. na misce olejowej
Czujnik spalania stukowego montowany na bloku silnika jest kluczowym elementem systemu zarządzania silnikiem. Jego zadaniem jest wykrywanie drgań i wibracji spowodowanych przez detonacyjne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Poprawne zamocowanie czujnika na bloku silnika zapewnia precyzyjne odczyty, co jest istotne dla optymalizacji pracy silnika, poprawy efektywności paliwowej oraz ograniczenia emisji spalin. Standardowe procedury diagnostyczne obejmują testy czujników, które mogą pomóc w identyfikacji problemów ze spalaniem. Na przykład, w przypadku wykrycia stuków, system może automatycznie dostosować kąt zapłonu, co zmniejsza ryzyko uszkodzenia silnika oraz zwiększa wydajność. W praktyce, takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami inżynieryjnymi, które kładą nacisk na prewencję i ochronę silnika. Wiedza na temat lokalizacji czujnika jest zatem kluczowa dla mechaników i inżynierów zajmujących się diagnostyką i naprawą silników spalinowych.

Pytanie 12

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 13

Podczas inspekcji elementów systemu hamulcowego zauważono pęknięcia wentylowanych tarcz hamulcowych. W takim przypadku powinno się je

A. przetoczyć.
B. wymienić.
C. zespawać.
D. otrzeć.
Wymiana wentylowanych tarcz hamulcowych jest kluczowym krokiem w zapewnieniu bezpieczeństwa i efektywności układu hamulcowego. Pęknięcia w tarczach hamulcowych mogą prowadzić do poważnych problemów, takich jak nierównomierne hamowanie, drżenie kierownicy podczas hamowania, a nawet całkowita awaria hamulców. Zgodnie z normami branżowymi, tarcze hamulcowe powinny być wymieniane, gdy występują znaczące uszkodzenia, które mogą wpływać na ich funkcję. Przykładowo, w przypadku zauważenia pęknięć, które mogą rozwinąć się w większe uszkodzenia, nie należy ryzykować dalszej eksploatacji. W praktyce, technicy często dokumentują stan techniczny tarcz podczas przeglądów, co pozwala na szybkie podejmowanie decyzji o ich wymianie. Wymiana tarcz hamulcowych jest zatem nie tylko zgodna z dobrymi praktykami, ale także kluczowa dla bezpieczeństwa pojazdu i pasażerów. Tylko nowe, nieuszkodzone tarcze mogą zagwarantować odpowiednią wydajność hamowania oraz stabilność pojazdu w różnych warunkach drogowych.

Pytanie 14

Numer VIN (Vehicle Identification Number) pojazdu jest zbudowany

A. z 10 znaków
B. z 17 znaków
C. z 18 znaków
D. z 14 znaków
Numer identyfikacyjny pojazdu VIN (Vehicle Identification Number) rzeczywiście składa się z 17 znaków. Jest to międzynarodowy standard, który został wprowadzony w 1981 roku, aby umożliwić jednoznaczną identyfikację pojazdów. Struktura VIN zawiera różnorodne informacje, takie jak producent, typ pojazdu, miejsce produkcji, rok produkcji oraz unikalny numer seryjny. Przykładowo, pierwsze trzy znaki VIN przedstawiają WMI (World Manufacturer Identifier), który identyfikuje producenta i jego lokalizację. Kolejne pięć znaków to VDS (Vehicle Descriptor Section), który określa cechy pojazdu, takie jak jego model, silnik oraz inne parametry techniczne. Ostatnie dziewięć znaków to VIS (Vehicle Identifier Section), który jest unikalnym numerem pojazdu. Dzięki tej standaryzacji możliwe jest łatwe śledzenie historii pojazdów, co jest kluczowe w kontekście wymiany informacji pomiędzy producentami, dealerami oraz organami rejestracyjnymi.

Pytanie 15

Równomierność funkcjonowania amortyzatorów w kołach jednej osi określa różnica wskaźnika EUSAMA. Maksymalna wartość tej różnicy nie powinna przekraczać

A. 10%
B. 30%
C. 20%
D. 25%
Wybór wartości 25%, 10% lub 30% jako granic dla różnicy wskaźnika EUSAMA jest nieprawidłowy ze względu na brak zgodności z ustalonymi normami branżowymi. Ustalenie granicy 25% może wynikać z mylnego założenia, że bardziej liberalne podejście do tolerancji jest akceptowalne. Jednakże, zbyt dużą różnicą wskaźnika można zasygnalizować problemy z równomiernością działania amortyzatorów, co przyczynia się do pogorszenia stabilności pojazdu. Z kolei odpowiedzi 10% i 30% wskazują na błędną interpretację danych. Przyjęcie 10% jako maksymalnej różnicy może być zbyt restrykcyjne, co w wielu przypadkach nie odpowiada rzeczywistości technicznej, a stosowanie tak rygorystycznych standardów może prowadzić do niepotrzebnych kosztów związanych z wymianą sprawnych amortyzatorów. Odpowiedź 30% jest natomiast rażącą przesadą, sugerującą, że problemy z amortyzatorami są mniej istotne, co jest szkodliwe dla bezpieczeństwa. Kluczowe jest zrozumienie, że tolerancje w działaniu amortyzatorów powinny być oparte na standardach, które uwzględniają zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort jazdy, co podkreśla znaczenie wskaźnika EUSAMA na poziomie 20%.

Pytanie 16

Kierowca ma problem z uruchomieniem pojazdu. Wał korbowy się obraca, jednak silnik nie startuje. Zanim przeprowadzisz diagnozę układu zapłonowego, powinieneś najpierw zbadać układ

A. zasilania paliwem
B. napędowy
C. wydechowy
D. elektryczny alternatora
Diagnozowanie układu napędowego jako pierwszego kroku w sytuacji, gdy silnik nie uruchamia się, jest błędnym podejściem. Układ napędowy, który obejmuje m.in. skrzynię biegów i elementy przeniesienia napędu, ma na celu przekazywanie mocy z silnika na koła. W przypadku, gdy wał korbowy obraca się, oznacza to, że silnik jest mechanicznie sprawny i zdolny do generowania mocy, co wskazuje, że układ napędowy nie jest źródłem problemu. Sprawdzanie układu wydechowego również nie jest priorytetowe, gdyż jego funkcja polega na odprowadzaniu spalin z silnika, a nie na dostarczeniu energii do uruchomienia silnika. Z kolei diagnozowanie układu elektrycznego alternatora, przeznaczonego do ładowania akumulatora i zasilania systemów elektrycznych, nie powinno być pierwszym krokiem, chyba że podejrzewamy problemy z zasilaniem elektrycznym. Właściwe podejście diagnostyczne powinno zaczynać się od układu zasilania paliwem, ponieważ to on jest odpowiedzialny za dostarczenie niezbędnej mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów, co jest kluczowe dla procesu spalania i uruchomienia silnika. Niewłaściwe podejścia mogą prowadzić do nieefektywnej diagnostyki i marnowania czasu, dlatego istotne jest zrozumienie zasady działania poszczególnych układów w silniku oraz ich wzajemnych interakcji.

Pytanie 17

Proces odpowietrzania hamulców w pojeździe, który nie jest wyposażony w system ABS, powinien być realizowany

A. rozpoczynając od najbliższego koła do pompy hamulcowej
B. zgodnie z ruchem wskazówek zegara
C. w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara
D. rozpoczynając od najdalszego koła od pompy hamulcowej
Osoby, które wybierają niewłaściwe metody odpowietrzania układu hamulcowego, mogą kierować się nieprawidłowymi założeniami dotyczącymi działania hydrauliki. Odpowietrzanie zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara lub przeciwnie do nich zdaje się być metodą intuicyjną, jednak nie uwzględnia podstawowych zasad przepływu płynów w układzie hamulcowym. W rzeczywistości, powietrze zbiera się w częściach układu, które są najbardziej oddalone od źródła ciśnienia, czyli pompy hamulcowej. Wybór najbliższego koła jako pierwszego do odpowietrzenia prowadzi do sytuacji, w której powietrze pozostaje uwięzione w układzie, co może skutkować niepełnym hamowaniem, zwiększonym zużyciem komponentów oraz potencjalnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa na drodze. Mechanicy często zapominają, że w przypadku układów bez ABS, każda pętla hydrauliczna powinna być odpowietrzana w odpowiedniej kolejności, aby zapewnić maksymalną skuteczność hamulców. Zastosowanie się do dobrych praktyk, takich jak odpowietrzanie od najdalszego koła, jest kluczowe dla bezpieczeństwa pojazdu i jego kierowcy.

Pytanie 18

W trakcie corocznego przeglądu serwisowego pojazdu należy zawsze przeprowadzić

A. wymianę oleju silnikowego i filtra oleju
B. wymianę płynu hamulcowego
C. wymianę płynu chłodzącego
D. wymianę piór wycieraczek
Wymiana oleju silnikowego i filtra oleju jest jednym z kluczowych elementów corocznego przeglądu serwisowego pojazdu, ponieważ zapewnia optymalne działanie silnika oraz przedłuża jego żywotność. Olej silnikowy odgrywa fundamentalną rolę w smarowaniu ruchomych części silnika, co zapobiega nadmiernemu zużyciu i uszkodzeniom mechanicznym. W miarę eksploatacji pojazdu, olej ulega degradacji z powodu wysokich temperatur oraz powstawania zanieczyszczeń, co wpływa na jego właściwości smarne. Dlatego regularna wymiana oleju oraz filtra oleju, który zatrzymuje zanieczyszczenia, jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania jednostki napędowej. Przykładowo, zalecenia producentów dotyczące wymiany oleju często określają interwały czasowe lub przebieg, po którym należy wykonać tę czynność, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Ignorowanie tej procedury może prowadzić do poważnych awarii i kosztownych napraw silnika, dlatego kluczowe jest przestrzeganie harmonogramu konserwacji pojazdu, aby zapewnić jego długotrwałe i niezawodne działanie.

Pytanie 19

Przy odkręcaniu korka zbiornika chłodnicy istnieje ryzyko

A. poparzenia ręki kwasem.
B. zmiażdżenia dłoni.
C. uszkodzenia płuc.
D. termicznego poparzenia ciała.
Podczas odkręcania korka chłodnicy, istnieje ryzyko termicznego poparzenia ciała, co jest związane z wysoką temperaturą płynu chłodniczego znajdującego się w układzie. Płyn chłodniczy, który krąży w silniku, osiąga znaczne wartości temperatury, często przekraczające 90 stopni Celsjusza. Gdy korek jest odkręcany, ciśnienie w układzie zostaje zniesione, co może prowadzić do gwałtownego uwolnienia pary wodnej oraz gorącego płynu, co stanowi bezpośrednie zagrożenie dla skóry. W związku z tym, przy odkręcaniu korka chłodnicy, zaleca się stosowanie odpowiednich procedur bezpieczeństwa, takich jak noszenie rękawic ochronnych oraz okularów przeciwsłonecznych. Ważne jest również, aby przed przystąpieniem do tej czynności odczekać, aż silnik wystygnie, co zminimalizuje ryzyko oparzeń. W branży motoryzacyjnej, przestrzeganie standardów BHP oraz stosowanie się do zaleceń producenta pojazdu jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa podczas pracy z układami chłodzenia.

Pytanie 20

Podczas montażu wału napędowego, widełki obu przegubów krzyżakowych trzeba ustawić

A. w tej samej płaszczyźnie
B. w każdym położeniu
C. w płaszczyznach ustawionych względem siebie o 90 stopni
D. w płaszczyznach ustawionych względem siebie o 45 stopni
Ustawienie widełek obydwu przegubów krzyżakowych w jednej płaszczyźnie jest kluczowe dla prawidłowego działania wału napędowego. Gdy widełki są w jednej płaszczyźnie, zapewnia to równomierne przenoszenie momentu obrotowego oraz minimalizuje ryzyko wystąpienia wibracji i hałasu, które mogą prowadzić do przedwczesnego zużycia lub uszkodzenia elementów układu napędowego. Przykładem zastosowania tej zasady można zobaczyć w pojazdach osobowych, gdzie precyzyjny montaż przegubów krzyżakowych przekłada się na płynność jazdy i komfort użytkowania. W praktyce, gdy przeguby są prawidłowo ustawione, ich ruchy są synchronizowane, co eliminuje dodatkowe obciążenia i zwiększa trwałość komponentów. W standardach przemysłowych, takich jak ISO 10863, podkreśla się znaczenie precyzyjnego montażu wałów napędowych i ich elementów, aby zapewnić niezawodność i bezpieczeństwo działania układów mechanicznych. W związku z tym, przestrzeganie zasady ustawienia widełek w jednej płaszczyźnie jest najlepszą praktyką inżynieryjną.

Pytanie 21

Głównym celem smaru używanego w piastach kół tylnych jest przede wszystkim

A. odprowadzanie nadmiaru ciepła
B. uzupełnienie wolnych przestrzeni
C. utrzymanie w dobrym stanie elementów piasty
D. zmniejszenie współczynnika tarcia
Smar w piastach kół tylnych pełni różne funkcje, lecz nie każda z nich jest kluczowa w kontekście optymalizacji działania układu. Konserwacja elementów piasty, o której mowa w jednej z odpowiedzi, odnosi się do utrzymania ich w dobrym stanie, jednak sama konserwacja nie jest głównym celem smaru. W rzeczywistości, chociaż smar może wspierać konserwację poprzez redukcję zużycia, jego najważniejszą rolą jest obniżenie współczynnika tarcia. Można również mylić funkcję smaru jako mechanizmu odprowadzającego ciepło. Oczywiście, smar może mieć pewny wpływ na temperaturę pracy, ale jego podstawowe zadanie nie polega na aktywnym odprowadzaniu ciepła. Zamiast tego, ciepło powstaje głównie w wyniku tarcia, które smar ma za zadanie ograniczyć. Ponadto, wypełnianie pustych przestrzeni w piastach jest drugorzędne. Smar może w pewnym stopniu wypełniać te przestrzenie, jednak jego kluczową funkcją jest zmniejszenie tarcia, co jest konieczne dla zapewnienia efektywności działania układów mechanicznych. Typowe błędy myślowe w tym kontekście polegają na nieprawidłowym postrzeganiu roli smaru. Użytkownicy często koncentrują się na jego ochronnych właściwościach, ignorując fundamentalną rolę w optymalizacji ruchu mechanicznego. Właściwe zrozumienie funkcji smaru jest niezbędne dla prawidłowej diagnostyki i utrzymania układów napędowych.

Pytanie 22

Gdy kontrolka ABS (Anty Bloking System) na desce rozdzielczej pojazdu jest włączona podczas jazdy, nie oznacza to

A. o uszkodzeniu czujnika prędkości kół
B. o wycieku płynu z pompy hamulcowej
C. o zużyciu tarczy hamulcowej
D. o blokadzie kół
Kiedy mówimy o kontrolce ABS, warto wiedzieć, że sygnalizuje ona problemy w systemie hamulcowym, ale każda odpowiedź wskazuje na różne aspekty. Na przykład, wycieki płynu z pompy to poważna sprawa, bo mogą sprawić, że ciśnienie w układzie spadnie, co bezpośrednio wpływa na hamowanie i może włączyć kontrolkę. Blokowanie kół to coś, co ABS ma zapobiegać, więc to myślenie, że to jeden z problemów, jest błędne. Uszkodzenia czujników prędkości kół wpływają na działanie ABS, bo to one mówią systemowi, co robić, żeby koła się nie zablokowały. Zużycie tarczy hamulcowej jest jednak inna sprawą, bo nie aktywuje kontrolki ABS. Wiele osób myśli, że wszystko z hamulcami wiąże się z tą kontrolką, a to nieprawda. Pojazdy mają różne czujniki, które muszą działać, a ich diagnostyka jest kluczowa. Dobra praktyka to regularne sprawdzanie stanu hamulców, co może uratować życie.

Pytanie 23

Trudności w włączaniu biegów mogą być spowodowane

A. zużyciem zębatek w skrzyni biegów
B. niewystarczającym skokiem jałowym pedału sprzęgła
C. zużyciem łożysk w skrzyni biegów
D. nadmiernym skokiem jałowym pedału sprzęgła
Zbyt duży skok jałowy pedału sprzęgła może rzeczywiście prowadzić do trudności w włączaniu biegów. Pedał sprzęgła pełni kluczową rolę w połączeniu pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Gdy skok jałowy jest nadmierny, oznacza to, że pedał sprzęgła nie osiąga odpowiedniego punktu, w którym sprzęgło całkowicie rozłącza napęd. W praktyce skutkuje to tym, że kierowca nie może dokładnie i płynnie włączać biegów, co może prowadzić do uszkodzeń mechanicznych, a w dłuższej perspektywie także do problemów z samą skrzynią biegów. Standardowe ustawienia skoku jałowego powinny być zgodne z zaleceniami producenta pojazdu, co zapewnia optymalne działanie wszystkich jego komponentów. W przypadku problemów z włączaniem biegów, warto skontrolować ustawienia skoku jałowego, a także przeprowadzić regulację sprzęgła, co powinno przywrócić prawidłowe funkcjonowanie układu napędowego.

Pytanie 24

EGR to skrót oznaczający system

A. wspomagania układu kierowniczego
B. zmiennych faz rozrządu
C. recyrkulacji spalin
D. wspomagania układu hamulcowego
EGR, czyli układ recyrkulacji spalin, odgrywa kluczową rolę w redukcji emisji szkodliwych gazów w silnikach spalinowych. Działa na zasadzie wprowadzania części spalin z powrotem do komory spalania, co obniża temperaturę spalania i zmniejsza powstawanie tlenków azotu (NOx). Zastosowanie EGR jest zgodne z normami emisji, takimi jak Euro 6, które wymagają od producentów samochodów wdrażania technologii redukujących emisję zanieczyszczeń. Przykładowo, w silnikach diesel'owych, efektywność układu EGR może zmniejszyć emisję NOx nawet o 30-50%, co znacząco wpływa na jakość powietrza. W praktyce, system EGR może być realizowany na różne sposoby, w tym poprzez EGR chłodzony, który dodatkowo obniża temperaturę spalin przed ich ponownym wprowadzeniem do silnika, co zwiększa wydajność. Z tego względu, zrozumienie działania EGR jest niezbędne dla inżynierów zajmujących się projektowaniem i optymalizacją silników spalinowych oraz w kontekście przepisów dotyczących ochrony środowiska.

Pytanie 25

Frekfencja migania świateł kierunkowskazów powinna wynosić

A. 90 do 30 błysków na minutę
B. 60 do 30 błysków na minutę
C. 100 do 30 błysków na minutę
D. 120 do 30 błysków na minutę
Optymalna częstotliwość błysków świateł kierunkowskazów, wynosząca od 90 do 30 błysków na minutę, jest zgodna z obowiązującymi normami i dobrymi praktykami w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Taki zakres częstotliwości zapewnia odpowiednią widoczność sygnałów kierunkowych, co jest kluczowe dla innych uczestników ruchu. W praktyce oznacza to, że kierowcy mają wystarczająco dużo czasu na zauważenie sygnału i na podjęcie odpowiednich działań, co przekłada się na zmniejszenie ryzyka wypadków. Częstość ta jest również zgodna z przepisami prawa w wielu krajach, co sprawia, że jest to standard, którego powinni przestrzegać producenci pojazdów. Warto pamiętać, że zbyt wolne błyski mogą być mylnie interpretowane jako nieczytelne, a zbyt szybkie mogą wprowadzać w błąd. Utrzymanie tej częstotliwości jest zatem niezbędne dla poprawy bezpieczeństwa na drogach oraz dla efektywnej komunikacji między kierowcami.

Pytanie 26

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 27

W systemach smarowania silnika najczęściej wykorzystuje się pompy

A. zębate
B. wirowe
C. membranowe
D. wyporowe
Pompy zębate to naprawdę ważny element w układach smarowania silników spalinowych. Działają one na zasadzie zębów, które przekazują ruch, co umożliwia precyzyjne dostarczanie oleju wszędzie tam, gdzie jest potrzebny. Dzięki temu silnik jest dobrze smarowany i chłodzony. Właśnie dlatego te pompy są wykorzystywane w różnych silnikach, zarówno w małych, jak i dużych jednostkach przemysłowych. To pokazuje, jak uniwersalne są te urządzenia. Co do standardów, to np. SAE J 300 dotyczy wymagań dla olejów silnikowych, a to ma znaczenie dla idealnej współpracy z pompami. Używanie właściwych pomp zębatych sprawia, że silnik może dłużej działać bez problemów, a też obniża zużycie paliwa, co przecież każdy kierowca chciałby osiągnąć.

Pytanie 28

Głównym celem stabilizatora w systemie zawieszenia jest

A. tłumienie drgań przekazywanych przez elementy zawieszenia
B. przymocowanie nadwozia do części układu zawieszenia
C. ograniczenie przechyłów bocznych nadwozia
D. ograniczenie przechyłów wzdłużnych nadwozia
Często błędnie interpretuje się rolę stabilizatora, myląc go z innymi elementami układu zawieszenia. Zamocowanie nadwozia do elementów układu zawieszenia jest funkcją, którą spełniają sprężyny i amortyzatory, które są odpowiedzialne za tłumienie drgań i absorbują nierówności terenu. Stabilizator nie jest zaprojektowany do bezpośredniego zamocowania nadwozia, lecz do ograniczania przechyłów, a jego zadaniem jest harmonizacja pracy układu zawieszenia podczas manewrów. Tłumienie drgań przenoszonych przez elementy zawieszenia jest głównie domeną amortyzatorów, które mają za zadanie kontrolować ruchy sprężyn i eliminować niepożądane wibracje, co również wpływa na komfort podróżowania, jednak nie ma to bezpośredniego związku z rolą stabilizatora. Zmniejszenie przechyłów wzdłużnych nadwozia bardziej odnosi się do problematyki hamowania i przyspieszania, za co odpowiedzialne są inne elementy zawieszenia oraz geometria pojazdu. Nieznajomość tych różnic prowadzi do błędnych wniosków w zakresie funkcji stabilizatora, co może skutkować niewłaściwym doborem części zamiennych lub modyfikacji układu zawieszenia, wpływając tym samym na bezpieczeństwo i osiągi pojazdu.

Pytanie 29

Przed rozpoczęciem weryfikacji zbieżności kół konieczne jest

A. zdjąć obciążenie z pojazdu
B. unieruchomić pedał hamulca
C. sprawdzić ciśnienie w oponach
D. zablokować kierownicę
Sprawdzanie ciśnienia w oponach przed przystąpieniem do kontroli zbieżności kół jest kluczowym krokiem, ponieważ niewłaściwe ciśnienie w oponach może wpływać na geometrię zawieszenia oraz na zachowanie pojazdu podczas jazdy. Odpowiednie ciśnienie w oponach zapewnia równomierne zużycie bieżnika, a także poprawia stabilność i bezpieczeństwo pojazdu. Przykładowo, opony z niedostatecznym ciśnieniem będą się odkształcały, co może prowadzić do błędnych odczytów geometrii zawieszenia, a tym samym wpływać na zbieżność kół. W praktyce, zaleca się regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach, najlepiej co miesiąc oraz przed dłuższymi podróżami. Standardy branżowe, takie jak te określone przez ECE (Europejska Komisja Gospodarcza), wskazują, że optymalne ciśnienie powinno być dostosowane do obciążenia pojazdu oraz warunków drogowych. Warto również pamiętać, że ciśnienie należy sprawdzać na zimnych oponach, aby uzyskać najdokładniejsze wyniki. Właściwe ciśnienie to fundament bezpieczeństwa i efektywności pojazdu, dlatego jest to niezbędny krok przed przystąpieniem do dalszych prac serwisowych.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

Filtry oleju zamontowane w pojeździe powinny

A. zostać spalone w piecu
B. zostać zakopane w ziemi
C. zostać przekazane do utylizacji
D. zostać wyrzucone do pojemnika na odpady komunalne
Oddanie filtrów oleju do utylizacji jest kluczowym krokiem w dbaniu o środowisko. Filtry oleju zawierają zanieczyszczenia, takie jak metale ciężkie i związki chemiczne, które mogą być szkodliwe dla ekosystemów, jeśli zostaną niewłaściwie usunięte. Utylizacja filtrów olejowych powinna być przeprowadzana zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i normami dotyczącymi odpadów niebezpiecznych. Wiele warsztatów samochodowych oraz stacji obsługi pojazdów oferuje usługi odbioru i utylizacji filtrów olejowych, co jest zgodne z dobrymi praktykami w branży motoryzacyjnej. Prawidłowa utylizacja filtrów zapobiega ich przedostawaniu się do środowiska, co może prowadzić do zanieczyszczenia gleby i wód gruntowych. Z tego powodu istotne jest, aby każdy właściciel pojazdu zdawał sobie sprawę z tej odpowiedzialności i zawsze oddawał zużyte filtry oleju w odpowiednie miejsca, co również wspiera recykling materiałów i przyczynia się do ochrony środowiska.

Pytanie 32

Aby czterosuwowy silnik zrealizował pełny cykl pracy (cztery suwy), wał korbowy musi wykonać obrót

A. o 540°
B. o 360°
C. o 180°
D. o 720°
Wybór innej odpowiedzi to trochę błąd w rozumieniu działania silnika czterosuwowego. Jak wybierasz "o 360°", to sugerujesz, że jeden obrót wału wystarczy na zakończenie całego cyklu, co jest nieprawidłowe. Pamiętaj, że jeden obrót to tylko dwa suwki, a nie cztery. Tak naprawdę po jednym obrocie silnik przechodzi tylko przez ssanie i sprężanie. Powinieneś wiedzieć, że to zrozumienie ma kluczowe znaczenie, bo mylące wyobrażenie o działaniu silnika może skutkować problemami podczas montażu czy diagnostyki. Nawet odpowiedź "o 540°" jest w tym kontekście myląca, bo w tym przypadku żaden z suwów się nie kończy. Widzisz, często ludzie mylą ilość obrotów z ilością suwów, przez co wyciągają złe wnioski. A jak weźmiesz obrót o 180°, to też jest to niezdrowe myślenie, bo to tylko fragment cyklu i nic się tam nie kończy. Podsumowując, zrozumienie pełnego cyklu czterosuwowego jest naprawdę ważne, żeby silnik działał sprawnie i żebyś mógł go dobrze konserwować.

Pytanie 33

Jak przeprowadza się pomiar ciśnienia oleju?

A. na zimnym silniku
B. na rozgrzanym silniku
C. zawsze po wymianie oleju w silniku
D. zawsze przed wymianą oleju w silniku
Pomiar ciśnienia oleju powinien być wykonywany na rozgrzanym silniku, ponieważ tylko w takich warunkach można uzyskać wiarygodne i miarodajne odczyty. Gdy silnik osiągnie optymalną temperaturę roboczą, olej staje się bardziej płynny, co umożliwia lepsze krążenie w układzie smarowania. Wysokie ciśnienie oleju na rozgrzanym silniku świadczy o prawidłowym funkcjonowaniu pompy olejowej oraz o tym, że olej dotarł do wszystkich kluczowych elementów silnika, takich jak panewki, wał korbowy czy głowica cylindra. Pomiar ciśnienia oleju w takich warunkach pozwala na ocenę stanu technicznego silnika oraz na wczesne wykrycie potencjalnych problemów, takich jak zbyt niskie ciśnienie, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń komponentów silnika. Przykładowo, w silnikach spalinowych, ciśnienie oleju powinno mieścić się w określonym zakresie, zazwyczaj od 1,5 do 4 barów, w zależności od konstrukcji i producenta, co powinno być zawsze konsultowane z dokumentacją techniczną producenta.

Pytanie 34

Maksymalna dopuszczalna zawartość CO (tlenku węgla) w spalinach dla silników benzynowych wyprodukowanych po 2004 roku, w czasie biegu jałowego, nie powinna być większa niż

A. 3,5% objętości spalin
B. 0,3% objętości spalin
C. 2,5% objętości spalin
D. 1,5% objętości spalin
Dopuszczalna zawartość CO (tlenku węgla) w spalinach dla silników benzynowych, które zostały wyprodukowane po roku 2004, wynosi 0,3% objętości spalin na biegu jałowym. Takie normy wynikają z regulacji dotyczących ochrony środowiska oraz zmniejszania emisji zanieczyszczeń. Silniki nowoczesne są projektowane z myślą o maksymalnej efektywności spalania oraz minimalizacji emisji szkodliwych substancji. Przykładowe technologie, takie jak układy katalityczne i zaawansowane systemy wtryskowe, znacząco przyczyniają się do redukcji emisji tlenku węgla. W krajach Unii Europejskiej oraz w Stanach Zjednoczonych wprowadzono rygorystyczne normy emisji, takie jak Euro 5 oraz EPA Tier 2, które obligują producentów do wdrażania innowacyjnych rozwiązań technicznych, aby osiągnąć te standardy. Dlatego też, właściwa diagnostyka i monitorowanie emisji spalin w pojazdach stają się kluczowe dla zapewnienia ich zgodności z przepisami oraz ochrony zdrowia publicznego.

Pytanie 35

Jaką rolę odgrywa synchronizator?

A. Płynnie łączy koło biegu z wałem
B. Utrzymuje stałą prędkość silnika
C. Przekazuje moment obrotowy na koła napędowe
D. Włącza sprzęgło
Synchronizator pełni kluczową rolę w mechanice skrzyni biegów, umożliwiając płynne połączenie koła biegu z wałem napędowym. Jego zadaniem jest eliminowanie różnicy prędkości między tymi elementami, co jest niezbędne do uzyskania gładkiej zmiany biegów. Dzięki synchronizatorom, kierowca może zmieniać biegi bez ryzyka zgrzytów, co znacząco zwiększa komfort jazdy i wydajność pojazdu. W praktyce, synchronizatory wykorzystują tarcze cierne, które dostosowują prędkości obrotowe na poziomie mechanicznym, co również wpływa na redukcję zużycia sprzęgła. W pojazdach sportowych oraz zaawansowanych technicznie samochodach osobowych stosuje się wysoko wydajne synchronizatory, które są odporne na wysokie temperatury i duże obciążenia, co przyczynia się do długotrwałego działania całego układu napędowego. W przypadku modernizacji skrzyni biegów, warto zwrócić uwagę na stan synchronizatorów, ponieważ ich zużycie może prowadzić do problemów z płynnością zmiany biegów oraz zwiększonego ryzyka uszkodzeń innych elementów układu napędowego.

Pytanie 36

Do zestawu elementów układu kierowniczego nie należy

A. drążek reakcyjny
B. przekładnia ślimakowa
C. drążek kierowniczy
D. końcówka drążka kierowniczego
Drążek reakcyjny nie wchodzi w skład układu kierowniczego, ponieważ jest to element, który nie jest używany w standardowych systemach kierowniczych samochodów. W przeciwieństwie do przekładni ślimakowej, która przekształca ruch obrotowy na ruch liniowy i jest kluczowym elementem w układach kierowniczych, drążek kierowniczy oraz końcówka drążka kierowniczego, które przewodzą ruch z kierownicy do kół, mają bezpośredni wpływ na sterowność pojazdu. Przykładowo, drążki kierownicze są wykorzystywane w różnych typach pojazdów, w tym w samochodach osobowych i ciężarowych, gdzie ich właściwe działanie jest niezbędne dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Zrozumienie, które elementy składają się na układ kierowniczy, jest kluczowe dla diagnostyki usterek oraz przeprowadzania odpowiednich napraw, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 37

Jakie narzędzie jest wykorzystywane do właściwego ustawienia kąta wyprzedzenia zapłonu w silniku ZI?

A. suwmiarki.
B. urządzenia diagnostycznego.
C. oscyloskopu.
D. lampy stroboskopowej.
Lampa stroboskopowa jest kluczowym narzędziem wykorzystywanym do precyzyjnego ustawiania kąta wyprzedzenia zapłonu w silnikach ZI. Działa na zasadzie emitowania błysków światła w określonym rytmie, co pozwala mechanikowi na obserwację pozycji znaku zapłonu na kole zamachowym silnika w czasie rzeczywistym. Dzięki temu można dostosować kąt wyprzedzenia zapłonu, co jest niezbędne dla optymalnej pracy silnika, jego wydajności oraz osiągów. Ustawienie to ma bezpośredni wpływ na spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, co z kolei wpływa na moc silnika oraz emisję spalin. W warsztatach stosuje się lampy stroboskopowe zgodnie z normami i standardami branżowymi, co zapewnia nie tylko dokładność pomiarów, ale także bezpieczeństwo pracy. W praktyce mechanik ustawia silnik na określone obroty, a następnie przy pomocy lampy stroboskopowej kontroluje kąty zapłonu, co pozwala na precyzyjne dostosowanie jego parametrów.

Pytanie 38

W przykładowym oznaczeniu opony 195/65R15 91H litera R wskazuje na

A. oponę radialną
B. średnicę opony
C. promień opony R
D. indeks prędkości
Odpowiedzi 1, 2 i 3 odnoszą się do mylących interpretacji oznaczeń opon. Średnica opony, wskazana w oznaczeniu, jest ważnym parametrem, jednak nie jest ona reprezentowana przez literę R. Zwykle średnica wyrażana jest w calach, jak w przypadku liczby 15 w oznaczeniu 195/65R15. Indeks prędkości, który jest istotnym czynnikiem w określaniu maksymalnej prędkości, jaką opona może znieść, jest natomiast reprezentowany przez litery znajdujące się na końcu oznaczenia, w tym przypadku H, co oznacza maksymalną prędkość 210 km/h. Promień opony, chociaż istotny w kontekście jej charakterystyki, nie jest bezpośrednio wyrażany w standardowym oznaczaniu opon i nie jest związany z literą R. Te błędne interpretacje mogą wynikać z niewłaściwego rozumienia podstawowych zasad konstrukcji opon oraz ich oznaczeń. Właściwe zrozumienie tych oznaczeń jest niezbędne do wyboru odpowiednich opon do pojazdu, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i wydajności jazdy. Dlatego zrozumienie, że R oznacza opony radialne, jest kluczowe w kontekście doboru opon, które wpływają na komfort, bezpieczeństwo i osiągi pojazdu.

Pytanie 39

Jakimi metodami ocenia się szczelność cylindrów?

A. próbnikiem ciśnienia sprężania
B. analitykiem spalin
C. urządzeniem OBD
D. lampą stroboskopową
Odpowiedź 'próbnikiem ciśnienia sprężania' jest prawidłowa, ponieważ ocena szczelności cylindrów silnika polega na określeniu, czy komora spalania jest w stanie utrzymać ciśnienie. Próbniki ciśnienia sprężania są specjalistycznymi narzędziami służącymi do pomiaru ciśnienia generowanego w cylindrze podczas cyklu sprężania. Użycie tego typu narzędzia pozwala na dokładną diagnozę stanu uszczelnień, pierścieni tłokowych oraz innych komponentów odpowiedzialnych za szczelność. W praktyce, aby przeprowadzić test, należy odkręcić świecę zapłonową z cylindra, wkręcić próbnik, a następnie uruchomić silnik lub obrócić wałem korbowym. Wynik pomiaru wskazuje na ewentualne problemy – na przykład, niskie ciśnienie może sugerować zużycie pierścieni tłokowych. To podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży motoryzacyjnej, które zalecają regularne przeprowadzanie takich testów w celu utrzymania silnika w dobrym stanie technicznym. Wiedza na temat szczelności cylindrów jest kluczowa dla mechaników, ponieważ pozwala im zrozumieć ogólną kondycję silnika oraz planować ewentualne naprawy.

Pytanie 40

Do jakiego pomiaru używamy lampy stroboskopowej?

A. natężenia oświetlenia
B. czasu wtrysku paliwa
C. podciśnienia w cylindrze
D. kąta wyprzedzenia zapłonu
Lampy stroboskopowe są używane w diagnostyce silników do pomiaru kąta wyprzedzenia zapłonu, co jest kluczowe dla optymalizacji pracy silnika. Kąt wyprzedzenia zapłonu odnosi się do momentu, w którym mieszanka paliwowo-powietrzna jest zapalana, względem położenia tłoka w cylindrze. Użycie lampy stroboskopowej pozwala na wizualizację tego procesu poprzez synchronizację błysku lampy z obrotami silnika. Gdy silnik jest uruchomiony, lampa stroboskopowa emituje błyski w odpowiednich odstępach czasu, co umożliwia mechanikowi obserwację, w którym momencie zapłon następuje w porównaniu do ruchu tłoka. Przykładem praktycznego zastosowania jest regulacja zapłonu w silnikach spalinowych, co może poprawić osiągi i efektywność paliwową pojazdu. Zgodnie z zaleceniami producentów, regularne sprawdzanie kąta wyprzedzenia zapłonu jest integralną częścią konserwacji silników, zwłaszcza w starszych modelach, gdzie takie ustawienia mogą ulegać zmianie w wyniku zużycia części.