Pytanie 1
Czym jest animacja poklatkowa?
Wynik: 34/40 punktów (85,0%)
Wymagane minimum: 20 punktów (50%)
Czym jest animacja poklatkowa?
Zrealizowanie projektu strony internetowej dla sklepu komputerowego wymaga uzyskania zdjęć
Jakiego oprogramowania należy użyć do stworzenia logo z możliwością bezstratnego zwiększania jego rozmiaru?
Obrazy cyfrowe zapisane w przestrzeni kolorów sRGB w rozdzielczości 72 ppi są wykorzystywane do
Aby zrealizować projekt multimedialny w formie animowanego billboardu zapisanego w formacie GIF, należy wykorzystać program
Aby zmienić kolor tła witryny internetowej, należy określić atrybut
. Przykładem użycia atrybutu bgcolor może być zastosowanie go w tabelach do wyróżniania poszczególnych komórek lub wierszy, co poprawia czytelność danych. Należy jednak pamiętać, że w najnowszych standardach HTML, w tym HTML5, preferuje się używanie CSS do stylizacji stron, w tym zmiany koloru tła. Przykładowo, zamiast używać bgcolor, bardziej zaleca się zastosowanie stylu CSS: 'style="background-color: #ff0000;"', co zapewnia lepszą separację treści od prezentacji i umożliwia łatwiejszą modyfikację stylów w przyszłości.Pytanie 7Która właściwość obrazu cyfrowego nie jest uzależniona od modyfikacji wprowadzanych podczas jego korekcji kolorystycznej? A. Odwzorowanie kolorów B. Tonacja obrazu C. Tryb koloru D. Rozkład jasności na obrazie Tryb koloru to super ważny element, który mówi nam, jak kolory w obrazie są reprezentowane. Ustalany jest w momencie, gdy obraz jest zapisywany, dlatego nie zmienia się nawet po korekcji barwnej. Na przykład, jak masz obraz w RGB, CMYK lub LAB, to właśnie te tryby decydują o tym, jak kolory wyświetlają się na różnych urządzeniach. Korekcja barwna, jak na przykład zmiana nasycenia czy kontrastu, wpływa na to, jak kolory wyglądają, ale sam tryb koloru zostaje bez zmian. Z mojego doświadczenia wynika, że znajomość tych trybów jest kluczowa, szczególnie dla fotografów i grafików, bo bez tego trudno dobrać odpowiednie kolory do medium, w jakim pracują. Na przykład RGB jest mega ważny, gdy pokazujesz obraz na ekranie, natomiast CMYK rządzi w druku. Więc, jak robisz korekcję, musisz pamiętać, jak twoje zmiany wpłyną na ostateczny efekt bez zmiany samego trybu kolorów. Pytanie 8W przedstawionym oknie dialogowym aplikacji graficznej można zweryfikować, czy stworzony projekt posiada ![]() A. odpowiednie wymiary oraz tryb koloru B. wymaganą głębię bitową i rozdzielczość C. konieczny tryb koloru oraz głębię bitową D. stosowne wymiary i rozdzielczość W tym oknie, co je zaprezentowane, możesz zobaczyć wymiary projektu oraz rozdzielczość. Fajnie, że wymiary są podane w różnych jednostkach, jak milimetry, piksele albo cale. Dzięki temu łatwiej dostosujesz projekt do tego, co potrzebujesz, czy to do druku, czy do publikacji w sieci. Rozdzielczość, czyli dpi, to ważna sprawa – mówi nam, jak dobra będzie jakość obrazu, co jest istotne, szczególnie gdy chcesz coś wydrukować, bo wysoka rozdzielczość da lepszy efekt. Pytanie 9Filmowanie w zbliżeniu odnosi się do ujęcia A. osoby od szyi w górę. B. całej sylwetki. C. osoby od pasa w górę. D. popiersia danej osoby. Odpowiedź 'osoby od szyi w górę' jest poprawna, ponieważ filmowanie w zbliżeniu zazwyczaj odnosi się do ujęć, które koncentrują się na szczegółach twarzy i ekspresji osoby. Tego rodzaju ujęcia są istotne w filmie, gdyż pozwalają widzowi na głębsze zrozumienie emocji i intencji postaci. Ujęcia te mogą być wykorzystywane w różnych gatunkach filmowych, od dramatów po romanse, gdzie subtelności wyrazu twarzy są kluczowe dla narracji. Dobrą praktyką w filmowaniu w zbliżeniu jest unikanie nadmiernego zbliżania się, które może prowadzić do odczucia niekomfortowego dla widza. Ujęcia od szyi w górę pozwalają również na uchwycenie kontekstu, w którym postać się znajduje, umożliwiając jednoczesne zarejestrowanie części ciała, które mogą być ważne dla akcji lub dialogu. Zbliżenia stosuje się również w celu zwiększenia napięcia dramatycznego oraz w momentach kluczowych dla fabuły, co czyni je niezbędnym narzędziem w arsenale reżysera filmowego. Pytanie 10Które z funkcji programu Adobe Photoshopnie wprowadza zmian w kolorystyce zdjęcia? A. Selektywny kolor B. Kolorowy balans C. Zakres koloru D. Nasycenie/barwa Barwa/nasycenie, Balans kolorów oraz Kolor selektywny to narzędzia, które mają kluczowe znaczenie w procesie edycji kolorystycznej obrazów w Adobe Photoshop. Barwa/nasycenie pozwala na dostosowanie kolorów poprzez zmianę ich odcienia oraz intensywności, co może prowadzić do znaczących zmian w wyglądzie całego zdjęcia. Użytkownicy często błędnie zakładają, że takie narzędzia nie wpływają na inne kolory, ale ich zastosowanie może spowodować, że pozostałe kolory w obrazie staną się mniej nasycone lub zmienią odcień w wyniku globalnych ustawień. Balans kolorów to kolejne narzędzie, które modyfikuje kolory w obrazie, umożliwiając dostosowanie ciepłych i zimnych tonów. Takie podejście pozwala na subtelne lub dramatyczne przekształcenia w obrazie, co również może być mylące dla osób, które myślą, że zmiany te są lokalne. Kolor selektywny z kolei umożliwia precyzyjne dostosowanie kolorów w zakresie poszczególnych składników CMYK, co jest kluczowe w procesie druku. Często użytkownicy mają tendencję do mylenia tych narzędzi, sądząc, że mogą one działać niezależnie od reszty kolorów, co prowadzi do nieporozumień w zakresie ich zastosowania. Zrozumienie różnicy między tymi narzędziami a Zakresem koloru jest istotne dla osiągnięcia zamierzonych efektów i uniknięcia niepożądanych rezultatów w edytowanych obrazach. Pytanie 11Jaką rozdzielczość należy zastosować do wydruku zdjęcia w formacie A4? A. 96 dpi B. 72 dpi C. 150 dpi D. 300 dpi Odpowiedź 300 dpi (punktów na cal) jest prawidłowa, ponieważ jest to standardowa rozdzielczość wykorzystywana do druku zdjęć w formacie A4, która zapewnia wysoką jakość wydruku. Przy tej rozdzielczości zdjęcia są wystarczająco szczegółowe, aby zachować ostrość i klarowność detali, co jest szczególnie istotne w przypadku fotografii artystycznej i profesjonalnych wydruków. Na przykład, w druku fotograficznym czy wydrukach reklamowych, 300 dpi to minimalna wartość, która umożliwia uzyskanie zadowalających efektów wizualnych. W praktyce, stosowanie tej rozdzielczości pozwala uniknąć efektu pikselizacji, co jest kluczowe w przypadku dużych formatów druku. Dodatkowo, zgodnie z zaleceniami branżowymi, rozdzielczość 300 dpi jest uznawana za optymalną dla druków, które mają być oglądane z bliska. Na przykład, jeśli planujesz wydrukować zdjęcie na wysokiej jakości papierze fotograficznym, 300 dpi zagwarantuje, że kolory i detale będą odwzorowane z maksymalną precyzją. Pytanie 12Jakie są wymiary rozdzielczości full HD? A. 1280 x 800 B. 640 x 482 C. 1920 x 1080 D. 720 x 576 Rozdzielczość full HD, określana jako 1920 x 1080, jest standardem, który zyskał ogromną popularność w branży elektroniki użytkowej, w tym telewizorach, monitorach komputerowych oraz urządzeniach mobilnych. Oznacza ona, że wyświetlacz ma 1920 pikseli w poziomie oraz 1080 pikseli w pionie, co razem daje około 2 miliony pikseli, a tym samym wyraźny i szczegółowy obraz. Taki poziom rozdzielczości jest szczególnie istotny w kontekście filmów wysokiej jakości, gier wideo oraz zastosowań profesjonalnych, takich jak edycja wideo czy grafika komputerowa. Ponadto, full HD stało się standardem w transmisji telewizyjnej oraz streamingowej, co oznacza, że wiele treści jest tworzonych z myślą o tej rozdzielczości. Używając urządzeń obsługujących full HD, użytkownicy mogą cieszyć się lepszymi doświadczeniami wizualnymi, co jest szczególnie ważne w dobie rosnącej jakości materiałów wideo. Warto również zauważyć, że rozdzielczość full HD jest często punktem wyjścia dla wyższych standardów, takich jak 4K, które stają się coraz bardziej popularne. Pytanie 13Obrazy cyfrowe, które zajmują najwięcej miejsca na dysku, są zapisane z głębią bitową wynoszącą A. 48 bitów/piksel B. 8 bitów/piksel C. 16 bitów/piksel D. 24 bitów/piksel Obrazy cyfrowe z głębią bitową 48 bitów na piksel to naprawdę świetna sprawa, jeśli chodzi o jakość kolorów. Każdy piksel ma aż 16 bitów dla trzech kolorów: czerwonego, zielonego i niebieskiego, czyli RGB. Dzięki temu można uzyskać oszałamiające 281 bilionów różnych kolorów! To dużo więcej niż w formatach 8- czy 24-bitowych, które mają odpowiednio 256 i 16,7 miliona kolorów. W praktyce używa się 48-bitowych obrazów w profesjonaliźmie, zwłaszcza w fotografii czy grafice komputerowej, gdzie dokładność kolorów ma ogromne znaczenie. Często korzysta się ze standardów jak Adobe RGB czy ProPhoto RGB, które dają możliwość zachowania większej ilości informacji podczas edycji. Tak więc, nawet gdy obrabiamy zdjęcia kilkukrotnie, jakość wciąż zostaje na wysokim poziomie, co jest istotne w branży kreatywnej. Pytanie 14Jaką licencją powinny być objęte dokumenty, aby legalnie uzyskać je bezpłatnie z internetowych repozytoriów i użyć ich na przykład w prezentacji marketingowej firmy? A. Z domeny publicznej lub na licencji CC BY B. CC BY SA NC C. Copyright D. Wyłącznie z domeny publicznej Podejście do korzystania z plików objętych różnymi rodzajami licencji wymaga zrozumienia ich specyfiki. Licencja CC BY SA NC, zawężająca możliwość wykorzystania materiałów tylko do celów niekomercyjnych, nie jest odpowiednia w kontekście marketingowej prezentacji firmy, ponieważ większość działań marketingowych ma charakter komercyjny. Powoduje to, że korzystanie z takich materiałów może naruszać warunki licencji, co prowadzi do ryzyka prawnego. Z kolei odpowiedź sugerująca, że pliki powinny być pozyskiwane wyłącznie z domeny publicznej, jest zbyt restrykcyjna. Choć domena publiczna zapewnia pełną swobodę w korzystaniu z materiałów, nie wyczerpuje ona możliwości użycia zasobów pod licencją CC BY, które również oferują szerokie możliwości. Twierdzenie, że korzystanie z materiałów objętych prawami autorskimi (Copyright) jest opcją, jest również mylne w kontekście bezpłatnego pozyskania plików, ponieważ wymaga to zazwyczaj uzyskania zezwolenia od właściciela praw, co wiąże się z dodatkowymi kosztami i formalnościami. W praktyce, posługiwanie się nieodpowiednimi licencjami może prowadzić do nieświadomego naruszenia praw autorskich, co jest częstym błędem wśród osób zajmujących się marketingiem. Dlatego znajomość i zrozumienie różnorodnych licencji oraz ich wymagań jest kluczowe dla unikania problemów prawnych i skutecznego wykorzystania dostępnych zasobów. Pytanie 15Dobrze opracowany logotyp nie powinien A. być niezmienny w czasie B. zawierać więcej niż trzy kolory C. zawierać więcej niż jeden kolor D. być skomplikowany Dobry projekt logotypu rzeczywiście nie powinien zawierać więcej niż trzech kolorów. Użycie ograniczonej palety kolorów w logotypie jest zgodne z zasadami dobrego designu, ponieważ pozwala na lepszą identyfikację marki i zwiększa jej rozpoznawalność. Zbyt wiele kolorów może wprowadzać chaos i utrudniać zapamiętanie logo, co jest kluczowe dla skutecznej komunikacji wizualnej. Na przykład, logotypy takich marek jak Nike czy Apple są doskonałymi przykładami efektywności ograniczonej palety kolorów, co przyczynia się do ich ponadczasowości. Dodatkowo, zawodowe podejście do projektowania logotypów sugeruje, że ich prostota powinna być kluczowym elementem, wspierającym łatwe odczytywanie i zapamiętywanie. Ograniczenie kolorystyki do trzech kolorów lub mniej zazwyczaj sprzyja lepszej reprodukcji logo na różnych nośnikach, od wizytówek po billboardy, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, takimi jak zasady projektowania oparte na teorii koloru i psychologii postrzegania. Pytanie 16Odtwarzanie sekwencyjne plików wideo nie funkcjonuje w przypadku A. aktywnym oprogramowaniu antywirusowym B. włączonej kontroli rodzicielskiej C. komunikacji Bluetooth D. komunikacji WiFi Wiesz, kontrola rodzicielska to taki sposób, żeby chronić młodszych użytkowników przed nieodpowiednimi treściami. Gdy ją włączysz, to mogą się pojawić ograniczenia w dostępie do różnych filmów czy programów. Na przykład, jak korzystasz z Netflixa albo YouTube'a, to czasem możesz nie móc zobaczyć niektórych filmów, zwłaszcza jeśli ustawiłeś profil dla dziecka. Regularnie przeglądaj te ustawienia, bo z wiekiem dzieci mogą potrzebować innych treści. A różne platformy mają różne podejścia do tego, jak to działa, więc warto to znać, żeby oglądanie było jak najlepsze. Pytanie 17Aby przyciemnić kolor czerwony na fotografii, należy zastosować filtr A. żółty B. niebieski C. połówkowy D. czerwony Zastosowanie filtru połówkowego, czerwonego lub żółtego do przyciemnienia barwy czerwonej na zdjęciu jest błędne z kilku powodów. Filtr połówkowy zazwyczaj stosuje się do równomiernego podziału na różne kolory w obrazie, co nie prowadzi do konkretnego przyciemnienia jednego koloru, ale raczej do zrównoważenia tonalnego. Tego rodzaju filtr nie jest przystosowany do selektywnej korekcji barw, co czyni go niewłaściwym wyborem w tej sytuacji. Z kolei filtr czerwony, jak sama nazwa wskazuje, wzmocni intensywność czerwonego światła w fotografii, co jest odwrotnością zamierzonego efektu. W przypadku filtru żółtego, jego działanie polega na redukcji niebieskich tonów, co może wprowadzać niepożądane zmiany w kolorystyce zdjęcia, ale również nie wpływa na przyciemnienie czerwonego światła. W kontekście fotografii, zrozumienie podstawowych zasad kolorystyki i działania filtrów jest kluczowe. Wykorzystanie filtrów wymaga znajomości teorii kolorów oraz ich oddziaływania w praktyce. Zastosowanie niepoprawnych filtrów może prowadzić do zniekształcenia obrazu i nieosiągnięcia zamierzonych rezultatów, co jest błędem, którego należy unikać. Warto zatem zawsze analizować skutki wyboru filtrów kolorowych w kontekście ich wpływu na poszczególne barwy, aby móc w pełni kontrolować proces twórczy w fotografii. Pytanie 18Kompleksowy program sterujący TWAIN zapewnia A. tworzenie stykówek oraz powiększeń zdjęć B. skanowanie za pośrednictwem aplikacji graficznej C. przekształcanie obiektów wektorowych w bitmapy D. modyfikację plików RAW Edycja plików RAW, rasteryzacja obiektów wektorowych i robienie stykówek to zadania, które nie są realizowane przez kompleksowy sterownik TWAIN. Tu chodzi o to, że pliki RAW to takie surowe dane z aparatu, które potrzebują specjalnych programów do obróbki, jak Adobe Lightroom czy Capture One. Sterowniki TWAIN nie mogą edytować tych plików, co jest kluczowe, jak chcesz profesjonalnie obrabiać zdjęcia. Rasteryzacja obiektów wektorowych, czyli zamiana grafiki wektorowej na bitmapę, też nie leży w zasięgu TWAIN. Do tego potrzebne są programy, takie jak Adobe Illustrator, gdzie wektory przerabiasz na piksele. A jeśli chodzi o stykówki i powiększenia, to tu też mamy do czynienia z bardziej specjalistycznym oprogramowaniem graficznym, które zajmuje się drukiem i edycją zdjęć. Wiele osób myli funkcje programów graficznych z możliwościami sterowników, przez co można łatwo wpaść w nieporozumienia. Zrozumienie tych różnic to klucz do efektywnej pracy z obrazem. Pytanie 19Który typ skanera pozwala na uzyskanie bardzo szerokiej gamy kolorów podczas skanowania materiałów o wymiarach większych niż A3? A. Płaski B. Rolkowy C. Bębnowy D. Ręczny Skanery bębnowe są powszechnie uznawane za jedne z najlepszych narzędzi do skanowania dużych formatów, takich jak materiały przekraczające format A3. Głównym atutem skanera bębnowego jest jego zdolność do uzyskiwania bardzo dużej głębi kolorów, co jest szczególnie istotne w zastosowaniach profesjonalnych, takich jak archiwizacja dzieł sztuki, skanowanie fotografii wysokiej jakości czy przetwarzanie dokumentów graficznych. Dzięki zastosowaniu bębna optycznego, skanowanie odbywa się z dużą precyzją, co pozwala na uchwycenie subtelnych detali i bogatej palety barw. W praktyce, skanery bębnowe są często wykorzystywane w drukarniach artystycznych czy studiach graficznych, gdzie wymagana jest najwyższa jakość skanów. Stosowanie tych urządzeń jest zgodne z branżowymi standardami, które podkreślają znaczenie głębi kolorów i detali w produkcji wizualnej. Skanowanie materiałów przy użyciu skanera bębnowego umożliwia również późniejsze dokładne reprodukcje oraz archiwizację z zachowaniem maksymalnej wierności kolorystycznej. Pytanie 20Jaką czynność należy wykonać, aby kolory były wyświetlane prawidłowo na ekranie? A. Oświetlanie B. Dostosowanie C. Kalibrowanie D. Oddzielanie Kalibrowanie monitora to kluczowy proces, który zapewnia prawidłowe odwzorowanie kolorów w prezentowanych obrazach. Właściwie skalibrowany monitor dostarcza dokładne i spójne kolory, co jest niezwykle istotne w wielu dziedzinach, takich jak grafika komputerowa, fotografia czy projektowanie. Proces ten obejmuje dostosowanie ustawień jasności, kontrastu, nasycenia oraz temperatury kolorów, aby uzyskać jak najwierniejsze odwzorowanie barw. Przykładem zastosowania kalibracji jest praca profesjonalnych fotografów, którzy muszą mieć pewność, że kolory ich zdjęć będą wyglądały tak samo na monitorze, jak na wydrukach. W praktyce, kalibrację można przeprowadzać za pomocą specjalistycznych narzędzi, takich jak sondy kolorów, które automatyzują proces i zapewniają wysoką precyzję. W branży istnieją także normy, takie jak sRGB czy Adobe RGB, które stanowią standardy dla kalibracji kolorów, co pozwala na zachowanie spójności w pracy z różnymi urządzeniami wyświetlającymi obrazy. Pytanie 21Jaki format danych jest używany do przechowywania plików wideo oraz transmisji telewizji cyfrowej? A. MP3 B. MPEG-2 C. DivX D. XviD XviD i DivX to kodeki wideo, które są używane do kompresji i dekompresji materiałów wideo, ale nie są one standardami archiwizacji plików wideo ani transmisji telewizyjnej. XviD, będący otwartą wersją kodeka DivX, umożliwia efektywne kodowanie wideo, jednak jego głównym zastosowaniem są pliki wideo, które są odtwarzane na komputerach, a nie w systemach telewizyjnych. Te kodeki są bardziej związane z formatowaniem plików MP4 i AVI, co nie stanowi bezpośredniej odpowiedzi na pytanie o archiwizowanie plików wideo w kontekście transmisji telewizyjnej. MP3, z drugiej strony, to standard kompresji audio, a nie wideo. Jego zastosowanie ogranicza się do dźwięku, co sprawia, że nie ma on zastosowania w kontekście wideo ani transmisji telewizyjnej. Typowym błędem jest mylenie kodeków z formatami archiwizacji. Kodeki są narzędziami do kompresji danych, a formaty archiwizacji odzwierciedlają sposób przechowywania i transmitowania danych multimedialnych. Wiedza na temat standardów archiwizacji, takich jak MPEG-2, jest kluczowa do zrozumienia, jakie technologie są wykorzystywane w nowoczesnych systemach nadawczych. Pytanie 22Jakie urządzenia umożliwiają pozyskiwanie animacji w formie cyfrowych obrazów? A. Skaner optyczny i dyktafon B. Tablet graficzny i kolorymetr C. Cyfrowa kamera wideo i skaner optyczny D. Cyfrowy aparat fotograficzny i smartfon Cyfrowy aparat fotograficzny i smartfon to urządzenia, które są powszechnie wykorzystywane do pozyskiwania animowanych obrazów cyfrowych, zwanych także wideo. Cyfrowe aparaty fotograficzne, zwłaszcza te wyposażone w funkcję nagrywania, umożliwiają rejestrację sekwencji wideo w wysokiej jakości. Przykładem są aparaty lustrzane oraz bezlusterkowce, które oferują różne tryby nagrywania, pozwalając na tworzenie dynamicznych ujęć. Smartfony, z kolei, stały się niezwykle popularnym narzędziem do kręcenia wideo ze względu na ich mobilność oraz zaawansowane technologie, takie jak stabilizacja obrazu czy możliwość edytowania wideo bezpośrednio na urządzeniu. Oba te urządzenia są zgodne z aktualnymi standardami branżowymi, co sprawia, że są idealnym wyborem dla amatorów i profesjonalistów w produkcji multimedialnej. Współczesne trendy w fotografii i filmowaniu wymagają umiejętności korzystania z różnych źródeł, a umiejętność posługiwania się tymi urządzeniami jest kluczowa w świecie cyfrowym. Pytanie 23Adobe Flash nie tworzy animacji dla elementów A. grafiki B. www C. klipu filmowego D. dźwięku Adobe Flash jest narzędziem, które służy do tworzenia interaktywnych treści multimedialnych w Internecie. Jednym z kluczowych aspektów technologii Flash jest to, że nie animuje elementów internetowych (www) w sensie ich implementacji w standardowych przeglądarkach. Flash używa technologii skryptowej ActionScript do animacji obiektów, takich jak klipy filmowe, grafika czy dźwięk, jednak jego zdolności do animacji są ograniczone do środowiska Flash. W praktyce, kiedy tworzymy treści na potrzeby stron internetowych, zaleca się korzystanie z otwartych standardów, takich jak HTML5, CSS3 oraz JavaScript, które są bardziej dostosowane do współczesnych przeglądarek i zapewniają lepszą wydajność oraz wsparcie dla urządzeń mobilnych. Ponadto, zgodnie z wytycznymi W3C, technologia Flash jest uznawana za przestarzałą, co czyni implementację animacji w tym formacie niekorzystną i narażającą na problemy z kompatybilnością. Pytanie 24Określ minimalną pojemność nośnika pamięci wymaganą do zapisania 200 fotografii o wielkości 5 000 kB oraz 100 zdjęć o rozmiarze 5 MB? A. 2,0 GB B. 1,0 GB C. 1,5 GB D. 0,5 GB Żeby obliczyć, ile pamięci potrzebujemy na 200 zdjęć po 5 000 kB i 100 zdjęć po 5 MB, najpierw przeróbmy jednostki na jedną. 5 000 kB to tak naprawdę 5 MB, więc mamy 200 zdjęć, co daje 200 razy 5 MB, czyli 1 000 MB. Do tego dochodzi jeszcze 100 zdjęć po 5 MB, co daje dodatkowe 500 MB. Łącznie mamy więc 1 000 MB + 500 MB, co daje 1 500 MB, a to jest 1,5 GB. Z tego wynika, że odpowiedź 1,5 GB jest jak najbardziej na miejscu, bo to najmniej, co potrzebujemy, żeby pomieścić wszystkie zdjęcia. W praktyce warto zawsze zostawić sobie trochę luzu na pliki tymczasowe i przyszłe potrzeby, a to jest zgodne z ogólnymi zasadami zarządzania pamięcią. Pytanie 25W programach do edycji grafiki rastrowej nie występują A. filtry fotograficzne B. mieszanie kanałów C. filtry artystyczne D. kanał lewy i prawy Odpowiedź "kanał lewy i prawy" jest poprawna, ponieważ w kontekście oprogramowania do obróbki grafiki rastrowej nie używa się pojęcia kanałów lewego i prawego. W grafice rastrowej zazwyczaj operujemy na kanałach kolorów, takich jak czerwony, zielony i niebieski (RGB) lub na skali szarości, a także ewentualnie na kanale alfa, który odpowiada za przezroczystość. Filtry artystyczne, filtry fotograficzne oraz mieszanie kanałów to powszechnie stosowane techniki w obróbce grafiki, które pozwalają na manipulację obrazem. Na przykład, filtry artystyczne mogą być używane do nadawania zdjęciom efektu obrazu malarskiego, podczas gdy filtry fotograficzne, takie jak rozmycie gaussowskie, mogą pomóc w wygładzaniu obrazu. Mieszanie kanałów to technika, w której różne kanały kolorów są łączone, aby uzyskać pożądany efekt wizualny. Te metody są fundamentalnymi narzędziami w pracy grafików i fotografów, umożliwiając im tworzenie bardziej wyrafinowanych i estetycznych obrazów. Pytanie 26Aby zwiększyć spójność układu strony internetowej za pomocą kompozycji rytmicznej, należy wykorzystać A. kontrast. B. dysharmonię. C. powtórzenia. D. akcent. Powtórzenia są kluczowym elementem kompozycji rytmicznej, który przyczynia się do wzmocnienia spójności strony internetowej. W projektowaniu graficznym powtórzenia mogą przyjmować różne formy, takie jak powtarzające się kolory, czcionki, ikony czy układy elementów. Dzięki tym elementom użytkownicy łatwiej zapamiętują oraz orientują się w strukturze strony. Przykładem efektywnego zastosowania powtórzeń może być strona internetowa, która konsekwentnie używa tego samego zestawu kolorów i typografii w nagłówkach, przyciskach i elementach interaktywnych. Takie podejście nie tylko poprawia estetykę strony, ale także zwiększa jej funkcjonalność poprzez ułatwienie nawigacji. W praktyce, stosując powtórzenia, projektanci mogą stworzyć bardziej harmonijną i przyjazną dla użytkownika przestrzeń, co jest zgodne z zasadami UX (User Experience) oraz z wytycznymi WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), które podkreślają znaczenie spójności w projektowaniu. Dobrze przemyślana kompozycja rytmiczna przyczynia się do lepszego odbioru treści przez użytkowników. Pytanie 27Projektując efektywny baner internetowy, należy zwrócić uwagę na A. prostość i spójność układu. B. wielokolorowość. C. duży rozmiar. D. różnorodność wizualną i tekstową. Tworząc skuteczny baner internetowy, kluczowe jest, aby zachować prostotę i spójność kompozycji. Prosty design pozwala użytkownikom szybko zrozumieć przekaz, co jest niezwykle ważne w środowisku internetowym, gdzie czas reakcji jest ograniczony. Spójność kompozycji oznacza, że wszystkie elementy graficzne, kolory oraz czcionki powinny współgrać ze sobą, tworząc harmonijną całość. Przykładem może być stosowanie ograniczonej palety kolorów, która nie tylko przyciąga uwagę, ale również pozwala na lepsze zapamiętanie marki. W praktyce, efektywne banery często wykorzystują duże, czytelne czcionki i wyraźne przyciski CTA (Call to Action), co sprzyja konwersji. Standardy UX/UI wskazują, że dostosowanie elementów wizualnych do preferencji grupy docelowej oraz unikanie nadmiaru informacji przyczynia się do zwiększenia skuteczności kampanii reklamowych. Warto również dodać, że zgodność z zasadami dostępności pozwala dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Pytanie 28Aby utworzyć reklamę w sieci o maksymalnej szerokości do 800 pikseli, należy ustawić właściwość A. max-widht B. max-height C. background-position D. background size Wybór właściwości max-width jest kluczowy przy projektowaniu responsywnych stron internetowych. Umożliwia ona określenie maksymalnej szerokości elementu, co jest istotne w kontekście dostosowywania się do różnych rozmiarów ekranów. Ustalając max-width na 800 pikseli, zapewniasz, że elementy takie jak obrazy, kontenery czy sekcje tekstowe nie będą szersze niż określona wartość, co sprzyja estetyce i użyteczności strony. Na przykład, jeśli masz reklamę, która ma być wyświetlana na różnych urządzeniach, zastosowanie max-width pozwala na jej elastyczne dopasowanie do ekranów tabletów oraz smartfonów, co poprawia doświadczenia użytkowników. Dobrą praktyką jest również stosowanie max-width w połączeniu z width: 100%, aby elementy mogły dostosować się do dostępnej przestrzeni, niezależnie od rozmiaru ekranu. Dzięki temu unikasz problemów z nadmiarem treści, które mogą prowadzić do nieczytelności lub niewłaściwego wyświetlania na mniejszych urządzeniach. Zgodność z zasadami responsywnego designu oraz użycie max-width stanowi standard w nowoczesnym web designie. Pytanie 29Jaką minimalną pojemność powinien mieć nośnik danych, aby można było zapisać materiał audio oraz wideo o długości 40 minut i przepustowości 8 Mb/s? A. 2,7 GB B. 3,7 GB C. 4,7 GB D. 1,7 GB Aby obliczyć minimalną pojemność nośnika pamięci potrzebną do zapisania materiału audio i wideo o długości 40 minut i transmisji 8 Mb/s, należy najpierw przeliczyć całkowitą ilość danych. 8 Mb/s oznacza, że w ciągu jednej sekundy przesyłane jest 8 megabitów. Dla 40 minut, co przekłada się na 2400 sekund (40 minut x 60 sekund), całkowita ilość danych wynosi: 8 Mb/s * 2400 s = 19200 Mb. Przekształcamy megabity na gigabity, dzieląc przez 8, co daje 2400 MB. Następnie przeliczamy megabajty na gigabajty, dzieląc przez 1024, co daje około 2,34 GB. Z uwagi na potrzebę rezerwowania dodatkowej przestrzeni na przyszłe zapisy oraz różnice w formatowaniu danych, praktyka wskazuje, że nośnik pamięci o pojemności 2,7 GB będzie odpowiedni. Taka pojemność jest typowa dla standardowych dysków USB i kart pamięci, co czyni je praktycznym wyborem do przechowywania multimediów. Warto również zauważyć, że standardy branżowe, takie jak MPEG-4, często wykorzystują kompresję, co pozwala na efektywniejsze wykorzystanie dostępnej przestrzeni. Pytanie 30Wskaż element, który pozwala na układanie bloków treści w odniesieniu do siebie na stronie www. A. B. C. D. Odpowiedź jest poprawna, ponieważ tag ten jest kluczowym elementem w HTML, który umożliwia grupowanie i pozycjonowanie bloków zawartości na stronie internetowej. Element służy do tworzenia sekcji, które można stylizować i układać w pożądany sposób przy użyciu CSS. Przykładem zastosowania może być tworzenie układu z wieloma kolumnami lub sekcjami na stronie, gdzie poszczególne elementy można precyzyjnie kontrolować. Dobrą praktyką jest stosowanie w połączeniu z odpowiednimi klasami CSS, co pozwala na lepsze zarządzanie stylem i responsywnością strony. W kontekście semantyki HTML, jest neutralnym kontenerem, co oznacza, że nie ma własnego znaczenia semantycznego, ale w połączeniu z innymi elementami, takimi jak Pytanie 31Jakie formaty pozwalają na zapis obiektu z zachowaniem przezroczystości tła? A. JPEG, PDF, EPS, DOC B. SVG, WMF, DOC, TIFF C. BMP, JPEG, PNG, GIF D. PNG, TIFF, PDF, GIF Odpowiedź 'PNG, TIFF, PDF, GIF' jest poprawna, ponieważ wszystkie te formaty obsługują przezroczystość tła, co oznacza, że pozwalają na zachowanie elementów grafiki bez tła, co jest szczególnie istotne w projektach graficznych. Format PNG (Portable Network Graphics) jest szeroko stosowany w internecie, ponieważ obsługuje zarówno przezroczystość, jak i kompresję bezstratną, co czyni go idealnym wyborem dla obrazów z logotypami czy grafikami wymagającymi precyzyjnych krawędzi. TIFF (Tagged Image File Format) jest często wykorzystywany w profesjonalnej fotografii i druku, a jego zdolność do obsługi przezroczystości czynią go praktycznym formatem dla archiwizacji obrazów. PDF (Portable Document Format) jest używany do tworzenia dokumentów, w których istotne jest zachowanie układu i jakości, a przezroczystość jest ważnym elementem w projektowaniu graficznym. GIF (Graphics Interchange Format) również obsługuje przezroczystość, choć w ograniczonym zakresie, co sprawia, że jest popularny w prostych animacjach i grafikach internetowych. Wybór odpowiedniego formatu jest kluczowy w kontekście optymalizacji plików do różnych zastosowań, co wpisuje się w najlepsze praktyki branżowe. Pytanie 32Aby ustawić obiekty względem osi symetrii tak, jak pokazano na grafice, należy użyć wyrównania do ![]() A. środka w pionie B. lewej w poziomie C. góry w pionie D. środka w poziomie Aby uzyskać efekt, w którym obiekty są równomiernie rozmieszczone względem osi symetrii, należy zastosować wyrównanie do środka w poziomie. Wyrównanie to zapewnia, że wszystkie elementy są precyzyjnie umiejscowione wzdłuż centralnej osi poziomej, co jest kluczowe dla uzyskania harmonijnej i zrównoważonej kompozycji. Pytanie 33Który z poniższych programów jest używany do montażu wideo? A. Adobe Lightroom B. Adobe Illustrator C. Adobe Premiere Pro D. Adobe InDesign Adobe Premiere Pro to jeden z najbardziej profesjonalnych programów do montażu wideo dostępnych na rynku. Używany jest zarówno przez amatorów, jak i profesjonalistów w branży filmowej. Program ten pozwala na edycję filmów w czasie rzeczywistym, dodawanie efektów specjalnych, korekcję kolorów oraz tworzenie zaawansowanych przejść między scenami. Dzięki szerokiej gamie narzędzi, użytkownik może precyzyjnie modyfikować ścieżki wideo i audio, co daje pełną kontrolę nad finalnym produktem. Adobe Premiere Pro jest również zintegrowany z innymi aplikacjami Adobe, takimi jak After Effects i Photoshop, co umożliwia płynne przenoszenie projektów pomiędzy nimi i tworzenie kompleksowych projektów multimedialnych. Program ten jest często wybierany przez profesjonalnych montażystów ze względu na jego niezawodność, elastyczność i wsparcie dla najnowszych technologii wideo, takich jak 4K i HDR. Jest to narzędzie, które pozwala na realizację nawet najbardziej wymagających projektów filmowych, co czyni go standardem w branży. Pytanie 34Jakiego efektu należy użyć w programie Audacity, aby podnieść głośność dźwięku? A. Echo B. Stretch C. Zmień wysokość D. Wzmocnij Wybór 'Wzmocnienia' to naprawdę trafna decyzja. To przecież coś, co bezpośrednio zwiększa głośność dźwięku w Audacity. Działa tak, że podnosi poziom amplitudy audio, przez co dźwięk staje się wyraźniejszy i głośniejszy. Możesz to zastosować w różnych częściach nagrania, co jest super, bo można dostosować głośność tam, gdzie jest to potrzebne. Na przykład, jak masz fragmenty, które są ciche, to wzmocnienie może zbalansować całość nagrania. Tylko pamiętaj, żeby nie przekroczyć 0 dB, bo inaczej dźwięk zacznie zniekształcać – coś, co nazywa się clippingiem. Warto stosować wzmocnienie rozsądnie i korzystać z narzędzi do analizy poziomów, jak wskaźniki poziomu wyjścia, żeby upewnić się, że końcowy miks jest głośny, ale też czysty. Wzmocnienie naprawdę może poprawić jakość nagrań i podnieść ich słyszalność bez utraty charakteru dźwięku. Pytanie 35Według zasad typografii w sieci, maksymalna liczba znaków w jednej linii tekstu wynosi A. 25 znaków B. 50 znaków C. 37 znaków D. 95 znaków Odpowiedź 50 znaków jest zgodna z zaleceniami typografii internetowej, które sugerują, że optymalna długość linii tekstu powinna wynosić od 50 do 75 znaków. Długość 50 znaków jest szczególnie efektywna, ponieważ wspomaga czytelność i ułatwia skanowanie tekstu przez użytkowników. W praktyce oznacza to, że na stronach internetowych, które stosują tę zasadę, użytkownicy mogą łatwiej przyswajać informacje, co ma pozytywny wpływ na ich doświadczenie. Dobrą praktyką jest także zastosowanie odpowiedniego odstępu między liniami oraz marginesów, co dodatkowo poprawia estetykę i ułatwia czytanie. Warto również zauważyć, że w kontekście urządzeń mobilnych, gdzie przestrzeń jest ograniczona, dąży się do zachowania podobnych zasad, jednak z uwzględnieniem ich specyfiki. Wspierając czytelność, możemy również zwiększyć czas spędzony na stronie oraz zmniejszyć wskaźniki odrzuceń, co jest korzystne z perspektywy SEO. Pytanie 36Na podstawie przedstawionej grafiki wskaż efekt, który został dodany do dźwięku. ![]() A. Echo. B. Wahwah. C. Ściszenie. D. Zgłośnienie. Ilustracja przedstawia efekt ściszenia zastosowany do ścieżki dźwiękowej. Widoczne jest stopniowe zmniejszanie amplitudy sygnału dźwiękowego w czasie, co prowadzi do wygaszenia dźwięku w końcowych partiach utworu. Tego typu modyfikacja jest często stosowana w postprodukcji audio w celu zakończenia utworu lub fragmentu nagrania w sposób płynny i estetyczny. Pytanie 37Jakie narzędzie w programie Audacity jest przeznaczone do eliminacji trzasków w ścieżce dźwiękowej? A. wzmacniacz. B. wskaźnik. C. odszumiacz. D. kontur. Odszumiacz w programie Audacity to kluczowe narzędzie, które pozwala na eliminację niepożądanych dźwięków, w tym trzasków, szumów i innych artefaktów akustycznych. Działa na zasadzie analizy sygnału audio, identyfikując obszary, które zawierają szumy. Użytkownik może wybrać fragment ścieżki dźwiękowej, który zawiera tylko szum, a następnie Audacity zastosuje te informacje do usunięcia szumów z całej ścieżki. W praktyce, aby skutecznie usunąć trzaski, należy najpierw zidentyfikować źródło problemu, a następnie dostosować ustawienia odszumiacza, takie jak poziom redukcji szumów. Używanie odszumiacza jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie edycji dźwięku, co prowadzi do poprawy jakości nagrań i zwiększenia ich profesjonalizmu. Dla audiofilów i profesjonalnych inżynierów dźwięku, umiejętność skutecznego korzystania z odszumiacza jest niezbędna, aby podnieść standardy jakości nagrań. Warto również pamiętać, że nadmierna obróbka dźwięku może prowadzić do utraty naturalności brzmienia, dlatego kluczowe jest zachowanie równowagi w stosowaniu tej funkcji. Pytanie 38Standard ultra HD do wyświetlania obrazów pozwala na oglądanie materiałów wideo w rozdzielczości A. 1920 x 1080 pikseli B. 3840 x 2160 pikseli C. 1280 x 720 pikseli D. 720 x 576 pikseli Odpowiedź 3840 x 2160 pikseli to tak naprawdę Ultra HD, znane też jako 4K. To jest cztery razy większa rozdzielczość niż Full HD (1920 x 1080 pikseli). Dzięki temu obraz jest o wiele bardziej szczegółowy. Ultra HD daje nam ładniejsze kolory, lepszy kontrast i głębsze efekty wizualne, co zauważamy szczególnie na dużych ekranach, w kinach czy podczas oglądania multimediów. W branży filmowej i telewizyjnej, 4K to już standard, co pozwala twórcom korzystać z lepszej jakości w swoich produkcjach. Można to zobaczyć w transmisjach sportowych, filmach na platformach streamingowych czy w grach komputerowych, które na nowych konsolach potrafią pokazać taką rozdzielczość. Widać, że Ultra HD jest zgodne z tym, co najlepiej działa w branży, aby widzowie mieli jak najlepsze doświadczenia wizualne. Pytanie 39Jaki program pozwala na stworzenie prezentacji w formie slajdów, które są wyświetlane jeden po drugim? A. Power Point B. Audacity C. Microsoft Paint D. Adobe Bridge PowerPoint to program stworzony z myślą o tworzeniu prezentacji, które są wyświetlane w formie slajdów. Dzięki niemu użytkownicy mogą tworzyć wizualnie atrakcyjne i interaktywne prezentacje, które mogą być używane w różnych kontekstach, od edukacji po biznes. Program oferuje różnorodne szablony, motywy i narzędzia graficzne, które umożliwiają dostosowanie każdego slajdu do specyficznych potrzeb prezentacji. Można dodawać tekst, obrazy, wideo oraz elementy dźwiękowe, co zwiększa zaangażowanie odbiorców. PowerPoint obsługuje także animacje i przejścia między slajdami, co pozwala na płynne przechodzenie z jednego tematu do kolejnego, co jest istotne w trakcie prezentacji. Jest szeroko stosowany w branży biznesowej oraz edukacyjnej jako standardowy program do przygotowywania materiałów wizualnych, co podkreśla jego znaczenie w komunikacji wizualnej. Umiejętność korzystania z PowerPointa jest często wymagana w wielu profesjach, dlatego jego znajomość stanowi istotny element kompetencji cyfrowych. Pytanie 40Jakie elementy przedstawia obraz SVG zdefiniowany w poniższym kodzie? <svg width="200″ height="150″> A. Kwadrat o wymiarach 100 pikseli z wypełnieniem w kolorze niebieskim B. Prostokąt o wymiarach 200 na 150 pikseli z wypełnieniem w kolorze czerwonym C. Kwadrat o wymiarach 100 pikseli z wypełnieniem w kolorze czerwonym D. Prostokąt o wymiarach 200 na 150 pikseli z wypełnieniem w kolorze niebieskim Każda z błędnych odpowiedzi zawiera nieporozumienia związane z interpretacją kodu SVG. Przede wszystkim, w odpowiedzi mówiącej o niebieskim wypełnieniu, kluczowym błędem jest niezrozumienie wartości atrybutu 'fill'. W kodzie '#ff0000' oznacza kolor czerwony, a nie niebieski. Druga z niepoprawnych odpowiedzi sugeruje, że obraz przedstawia prostokąt o wymiarach 200 x 150 pikseli, co również jest błędne. Obserwując atrybuty 'width' i 'height' elementu |