Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 20:22
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 20:43

Egzamin zdany!

Wynik: 28/40 punktów (70,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Dlaczego w wyniku działania tego kodu w języku C++ na ekranie pojawiła się wartość O zamiast 50?

Ilustracja do pytania
A. Zmienna x powinna być inicjowana wartością równą 1, a nie O
B. Niepoprawnie zdefiniowano działanie wewnątrz funkcji
C. Funkcja zwraca wartość, chociaż nie powinna jej zwracać
D. Argument funkcji został przekazany przez wartość, a nie przez referencję
Błąd związany z przekazywaniem argumentu przez wartość, a nie przez referencję, to klasyka w C++. W tym kodzie zmienna x idzie jako kopia, więc zmiany w oblicz nie wpływają na oryginał w main. Może popełniłeś błąd, bo nie do końca rozumiesz różnicę między tymi dwoma metodami. Te inne odpowiedzi wskazują na różne problemy, jak źle zainicjowana zmienna czy błędy w zwracaniu wartości. Ale w oblicz wszystko powinno działać poprawnie, bo zwraca wartość typu int, a problem leży w tym, że przekazujesz kopię argumentu. Warto pamiętać, że poprawny kod wymaga sensownego przepływu wartości między funkcjami i zrozumienia, że x w main nie zmienia się, bo modyfikujesz kopię. Często mylimy to i myślimy, że zmiany w funkcji wpływają na oryginały, a w C++ musisz użyć referencji albo wskaźników, żeby to zadziałało. Zrozumienie tego jest kluczowe, żeby dobrze ogarniać funkcje w C++ i unikać takich problemów w przyszłości.

Pytanie 2

Teoria wyznaczania celów definiuje właściwie sformułowany cel jako SMART, od pierwszych liter słów: specyficzny, Mierzalny, Ambitny, Realny oraz Terminowy. Wskaź, który cel wymaga wysiłku i stanowi wyzwanie dla pracownika?

A. Terminowy
B. Ambitny
C. Specyficzny
D. Mierzalny
Cel ambitny (Achievable) w kontekście teorii SMART oznacza taki, który wymaga wysiłku i stanowi wyzwanie, ale jednocześnie jest osiągalny. Cele ambitne motywują pracowników do działania i podnoszenia swoich kwalifikacji, co prowadzi do rozwoju zawodowego.

Pytanie 3

Na schemacie widoczny jest fragment diagramu blokowego pewnego algorytmu. Ile razy zostanie zweryfikowany warunek n<7?

Ilustracja do pytania
A. 5
B. 8
C. 7
D. 6
Warunek 'n < 7' będzie sprawdzany dokładnie 6 razy. To dlatego, że w klasycznej pętli for czy while liczba powtórzeń jest zawsze o jeden mniejsza niż wartość graniczna. Jak widzisz, w takich schematach liczba porównań idzie w parze z liczbą iteracji, a pętla zatrzymuje się, jak tylko warunek zostanie spełniony.

Pytanie 4

Prezentowana metoda jest realizacją algorytmu

Ilustracja do pytania
A. odwracającego ciąg
B. sprawdzającego, czy dany ciąg jest palindromem
C. sortującego ciąg od znaku o najniższym kodzie ASCII do znaku o najwyższym kodzie
D. wyszukującego literę w ciągu
Sprawdzanie palindromów to coś innego, bo tu porównujesz napis z jego odwróconą wersją. A jeśli chodzi o szukanie znaków, to raczej iterujesz przez napis. Sortowanie według kodów ASCII też ma swoje zadania, ale nie ma tu nic wspólnego z odwracaniem napisu. Także wiesz, to trochę inny temat.

Pytanie 5

Jakie środowisko deweloperskie jest najczęściej używane do programowania w C#?

A. NetBeans
B. PyCharm
C. Eclipse
D. Visual Studio
Visual Studio to najczęściej wykorzystywane środowisko programistyczne (IDE) do tworzenia aplikacji w języku C#. Oferuje pełne wsparcie dla platformy .NET i umożliwia szybkie tworzenie aplikacji desktopowych, webowych i mobilnych. Visual Studio jest wyposażone w zaawansowane narzędzia do debugowania, projektowania interfejsów oraz integrację z systemami kontroli wersji. Dzięki rozbudowanemu ekosystemowi wtyczek i rozszerzeń Visual Studio jest idealnym rozwiązaniem zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych programistów, którzy tworzą aplikacje na system Windows oraz inne platformy.

Pytanie 6

Która z operacji logicznych zwróci wartość "true", gdy obie zmienne są sobie równe?

A. x || y
B. x && y
C. x != y
D. x == y
Operator `==` w języku C++ i wielu innych językach programowania (np. Python, Java, JavaScript) służy do porównywania dwóch wartości. Zwraca `true`, jeśli obie wartości są sobie równe, oraz `false`, jeśli są różne. Przykład: `if (x == y)` sprawdza, czy zmienna `x` jest równa zmiennej `y`. Operator ten jest kluczowy w instrukcjach warunkowych oraz pętlach, gdzie konieczne jest porównywanie wartości w celu podejmowania decyzji na podstawie wyniku tego porównania.

Pytanie 7

Pętla przedstawiona w zadaniu działa na zmiennej typu string o nazwie ciąg. Jej celem jest

Ilustracja do pytania
A. od każdego znaku w ciągu odjąć kod 32
B. zamienić w ciągu małe litery na wielkie
C. zamienić w ciągu wielkie litery na małe
D. od każdego znaku w ciągu, który nie jest równy 0, odjąć kod 32
Odejmowanie 32 od wszystkich znaków w napisie to trochę kiepski pomysł, bo to nie zawsze działa. Nie wszystkie znaki, takie jak cyfry czy symbole, mają swoje wielkie odpowiedniki, więc ich kod ASCII nie powinien być zmieniany. Kabel od wielkich liter na małe to zupełnie inna bajka – tutaj dodajemy 32 do kodu. Odejmowanie kodu tylko dla znaków różniących się od 0 pomija istotę operacji na literach, co może skutkować dziwnymi rezultatami. Z mojego doświadczenia wynika, że lepiej to przemyśleć przed wprowadzeniem w życie.

Pytanie 8

Jaką wartość jest w stanie przechować tablica jednowymiarowa?

A. Jedną wartość
B. Wartość logiczną true lub false
C. Wiele wartości pod tym samym indeksem
D. Wiele wartości pod różnymi indeksami
Tablica jednowymiarowa przechowuje wiele wartości pod różnymi indeksami. Każdy element tablicy jest dostępny za pomocą indeksu, co pozwala na szybkie i efektywne przechowywanie oraz przetwarzanie danych. W programowaniu tablice jednowymiarowe są podstawą do implementacji algorytmów sortowania, wyszukiwania oraz przechowywania sekwencji danych. Tego rodzaju tablice są niezwykle użyteczne w organizowaniu danych o powtarzalnej strukturze, takich jak listy imion, wyniki testów czy współrzędne.

Pytanie 9

Co to jest choroba związana z wykonywaniem zawodu?

A. Stan zdrowia, który uniemożliwia pracę przez okres krótszy niż tydzień
B. Choroba występująca tylko w sektorze przemysłowym
C. Każda choroba, która występuje w czasie pracy
D. Choroba wynikająca z warunków pracy lub związanych z nimi czynników
Choroba zawodowa to stan zdrowotny spowodowany warunkami pracy lub czynnikami związanymi z wykonywaną profesją. Najczęściej wynika z długotrwałego narażenia na szkodliwe substancje, hałas, promieniowanie, pyły lub wykonywanie powtarzalnych czynności. Przykładem chorób zawodowych są pylica płuc, głuchota zawodowa czy zespół cieśni nadgarstka. Kluczowym elementem w zapobieganiu chorobom zawodowym jest odpowiednia profilaktyka, szkolenia BHP oraz dostosowanie środowiska pracy do zasad ergonomii. Pracodawcy są zobowiązani do monitorowania warunków pracy i wdrażania rozwiązań minimalizujących ryzyko wystąpienia chorób zawodowych.

Pytanie 10

Na równoważnych pod względem funkcjonalnym listingach fragmentów aplikacji Angular oraz React.js utworzono listę punktowaną, która zawiera

Ilustracja do pytania
A. tyle elementów, ile znajduje się w tablicy books, w każdym punkcie listy widnieje element o treści {book}
B. wyłącznie jeden element o treści Harry Potter, Hobbit, Władca pierścieni
C. taką liczbę elementów, ile znajduje się w tablicy books, w każdym punkcie listy umieszczony jest jeden element tablicy
D. jedynie jeden element o treści Harry Potter
Lista punktowana w Angular i React.js generuje tyle elementów, ile jest w tablicy books. Każdy element listy odpowiada jednemu elementowi tablicy, co pozwala na dynamiczne renderowanie listy w oparciu o dane wejściowe.

Pytanie 11

Jakie elementy powinny być uwzględnione w dokumentacji testowej aplikacji?

A. Harmonogram wdrożenia aplikacji
B. Opis procedur testowych oraz rezultaty wykonanych testów
C. Zalecenia dotyczące optymalizacji kodu
D. Specyfikacje techniczne serwera
Opis procedur testowych i wyników przeprowadzonych testów to kluczowy element dokumentacji testów aplikacji. Tego rodzaju dokumentacja obejmuje szczegółowe instrukcje dotyczące metod testowania, użytych narzędzi oraz kroków niezbędnych do przeprowadzenia testów jednostkowych, integracyjnych i systemowych. W dokumentacji znajdują się również raporty z wynikami testów, które wskazują, czy aplikacja działa zgodnie z wymaganiami oraz jakie błędy zostały wykryte. Testy pozwalają na wczesne wychwycenie problemów i eliminację błędów przed wdrożeniem aplikacji na produkcję, co znacząco zwiększa jakość oprogramowania. Dokumentacja testowa jest także nieocenionym źródłem informacji dla zespołów QA (Quality Assurance), umożliwiając śledzenie historii testów i zapewnienie, że wszystkie elementy aplikacji zostały przetestowane zgodnie z procedurami.

Pytanie 12

Zaproponowany fragment kodu w języku Java wypełnia tablicę elementami:

Ilustracja do pytania
A. 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
B. 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 20
C. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
D. 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2, 2
Kod w języku Java wypełnia tablicę liczbami parzystymi od 2 do 20. W pętli inkrementacja wynosi 2, co skutkuje dodawaniem kolejnych parzystych liczb. To popularne rozwiązanie przy iteracji po wartościach, które mają spełniać określone warunki, np. podzielność przez 2.

Pytanie 13

Jaką funkcję pełnią okna dialogowe niemodalne?

A. zarządzania ustawieniami aplikacji, jako okno, które pozostaje widoczne na ekranie przez cały czas trwania aplikacji
B. zarządzania stanem aplikacji za pomocą systemów menu
C. prezentowania komunikatów, które wymagają potwierdzenia, aby kontynuować działanie aplikacji
D. wstrzymywania działania aplikacji w czasie wprowadzania oraz zatwierdzania danych
Modalne okna dialogowe blokują działanie aplikacji do czasu ich zamknięcia. Okna wymagające potwierdzenia przed kontynuacją to przykład dialogów modalnych, a nie niemodalnych. Komunikaty kontrolujące stan aplikacji przez systemy menu są inną formą interakcji, niezwiązaną z dialogami niemodalnymi.

Pytanie 14

W jaki sposób określa się wypadek związany z pracą?

A. Każde zdarzenie, które prowadzi do opóźnienia w wykonaniu obowiązków
B. Każdy incydent wynikający z działania osób trzecich
C. Każde zdarzenie, które wymaga interwencji technicznej w miejscu zatrudnienia
D. Nagłe zdarzenie związane z pracą, powodujące uraz lub śmierć
Wypadek przy pracy to nagłe zdarzenie związane z wykonywaną pracą, które powoduje uraz lub śmierć pracownika. Wypadki te mogą być wynikiem zaniedbań, nieprzestrzegania zasad BHP lub nieodpowiedniego zabezpieczenia stanowiska pracy. Przykładami wypadków przy pracy są upadki z wysokości, porażenia prądem, oparzenia chemiczne lub uszkodzenia ciała przez maszyny. Pracodawca jest zobowiązany do zgłaszania każdego wypadku przy pracy, prowadzenia dochodzenia w celu ustalenia przyczyn i wdrażania działań zapobiegających powtórzeniu się podobnych sytuacji. Wypadki przy pracy są jedną z głównych przyczyn absencji oraz roszczeń pracowniczych, dlatego prewencja i edukacja w zakresie BHP są niezwykle istotne.

Pytanie 15

Przeprowadzając analizę kodu interfejsu graficznego napisanego w języku XAML, można zauważyć, że:

Ilustracja do pytania
A. elementy: tekst, obraz, przycisk Like, przycisk Share, tekst są ułożone jeden pod drugim
B. obraz znajduje się po lewej stronie, a pozostałe elementy po prawej
C. tekst "Fotograf" znajduje się po prawej stronie obrazu
D. przyciski są ustawione poziomo obok siebie
W analizowanym kodzie XAML widzimy, że elementz atrybutem Orientation="Horizontal" zawiera przyciski

Pytanie 16

Jakie polecenie w Gicie jest używane do zapisywania zmian w lokalnym repozytorium?

A. git pull
B. git clone
C. git commit
D. git push
Polecenie 'git push' przesyła zapisane lokalnie commity do zdalnego repozytorium, ale samo w sobie nie zapisuje zmian lokalnie. 'git clone' kopiuje istniejące repozytorium zdalne na komputer lokalny, co jest pierwszym krokiem do pracy z kodem, ale nie służy do zapisywania zmian. 'git pull' pobiera najnowsze zmiany z repozytorium zdalnego i scala je z lokalnym repozytorium, co umożliwia aktualizację kodu, ale nie zapisuje nowych zmian lokalnie jak 'git commit'.

Pytanie 17

Podczas programowania kontrolki stepper przedstawionej na ilustracji w aplikacji mobilnej, należy zarządzać zmienną, która zawsze przechowuje jej bieżącą wartość. Jakie zdarzenie można wykorzystać do osiągnięcia tej funkcjonalności?

Ilustracja do pytania
A. Unfocused
B. ValueChanged
C. SizeChanged
D. DescendantAdded
Zdarzenie ValueChanged jest kluczowe w kontekście programowania kontrolek takich jak stepper w aplikacjach mobilnych. To zdarzenie jest wywoływane zawsze, gdy wartość kontrolki zostaje zmieniona przez użytkownika, co umożliwia natychmiastowe przetwarzanie tej zmiany i aktualizację interfejsu użytkownika lub innych powiązanych komponentów. W praktyce, użycie zdarzenia ValueChanged to dobry przykład reaktywnego programowania, gdzie aplikacja reaguje na akcje użytkownika w czasie rzeczywistym. Przy implementacji takiego zdarzenia należy zadbać o poprawne sprawdzanie zakresu wartości, aby uniknąć błędów logicznych. Warto również pamiętać o optymalizacji wydajności takiej obsługi, zwłaszcza w aplikacjach złożonych z wielu komponentów zależnych od wartości steppera. Praktyczne zastosowanie tego zdarzenia można znaleźć w aplikacjach e-commerce, gdzie steppery mogą być używane do wyboru ilości produktów w koszyku, a zmiana wartości natychmiast wpływa na obliczenie ceny całkowitej. Używanie zdarzeń takich jak ValueChanged jest zgodne z dobrymi praktykami projektowania interfejsów użytkownika, poprawiając ich responsywność i interaktywność.

Pytanie 18

Która z wymienionych zasad odnosi się do zachowania prywatności w sieci?

A. Przechowywanie haseł w wiadomościach e-mail
B. Publikowanie danych osobowych na otwartych platformach
C. Stosowanie pseudonimów zamiast rzeczywistych imion na mediach społecznościowych
D. Umieszczanie wszystkich zdjęć na platformach społecznościowych
Używanie pseudonimów zamiast prawdziwych imion na portalach społecznościowych jest jedną z podstawowych zasad ochrony prywatności w internecie. Dzięki temu ograniczasz możliwość identyfikacji i śledzenia Twojej aktywności przez osoby trzecie. Pseudonimy minimalizują ryzyko kradzieży tożsamości i redukują ilość danych osobowych dostępnych publicznie. To działanie jest szczególnie ważne dla dzieci i młodzieży, chroniąc ich przed cyberprzemocą i innymi zagrożeniami. W wielu serwisach można także dostosować ustawienia prywatności, ukrywając profil przed osobami spoza listy znajomych.

Pytanie 19

W jakiej topologii sieciowe wszystkie urządzenia są bezpośrednio powiązane z każdym innym?

A. Topologia pierścienia
B. Topologia siatki
C. Topologia gwiazdy
D. Topologia magistrali
Topologia magistrali charakteryzuje się tym, że wszystkie urządzenia są podłączone do pojedynczego kabla, zwanym magistralą. Komunikacja w tej topologii odbywa się przez przekazywanie sygnałów wzdłuż tego kabla, co może prowadzić do kolizji, gdy wiele urządzeń próbuje jednocześnie przesyłać dane. Ograniczeniem tej topologii jest to, że awaria magistrali skutkuje brakiem komunikacji w całej sieci, co czyni ją mniej niezawodną i efektywną w porównaniu do topologii siatki. Topologia gwiazdy polega na tym, że wszystkie urządzenia są połączone z centralnym punktem, zwanym koncentratorem lub przełącznikiem. Chociaż ta topologia zapewnia łatwość w dodawaniu nowych urządzeń i umożliwia izolację awarii, nie gwarantuje pełnej redundantności, ponieważ awaria centralnego urządzenia prowadzi do przerwania komunikacji w całej sieci. Z kolei topologia pierścienia, w której każde urządzenie jest połączone z dwoma innymi, tworząc zamknięty krąg, również nie jest odpowiednia, ponieważ awaria jednego połączenia uniemożliwia komunikację w całym pierścieniu, co czyni ją mniej odporną na błędy. W porównaniu do topologii siatki, wszystkie te struktury mają swoje ograniczenia, które wpływają na ich zastosowanie w bardziej złożonych i wymagających środowiskach sieciowych.

Pytanie 20

Jakie będzie działanie przedstawionych dwóch równoważnych fragmentów kodu źródłowego?

Ilustracja do pytania
A. nadany tytuł strony: "Egzamin zawodowy"
B. wyświetlony na stronie tekst w akapicie: "Egzamin zawodowy"
C. wyświetlony na stronie tekst w nagłówku: "Egzamin zawodowy"
D. nadany tytuł każdego elementu HTML: "Egzamin zawodowy"
Twój kod rzeczywiście sprawia, że w nagłówku strony pojawia się tekst 'Egzamin zawodowy' (tak jak w

). To ważne, bo nagłówki HTML są kluczowe dla struktury strony i pomagają w lepszym pozycjonowaniu treści w wyszukiwarkach. Z mojego doświadczenia, dobrze zrobiony nagłówek może znacznie poprawić czytelność strony.


Pytanie 21

Wynikiem wykonania poniższego fragmentu kodu jest wyświetlenie liczb z zakresu od 2 do 20, które są

Ilustracja do pytania
A. podzielne przez wartość zmiennej test.
B. podzielne przez wartość zmiennej check.
C. parzyste.
D. pierwsze.
Podzielność przez zmienną test lub check oznacza, że liczby są wielokrotnościami określonej wartości, ale niekoniecznie są liczbami pierwszymi. Liczby parzyste to liczby dzielące się przez 2, co oznacza, że tylko 2 jest liczbą pierwszą w tym zbiorze. Algorytmy wykrywające liczby parzyste lub wielokrotności nie są używane do znajdowania liczb pierwszych, ponieważ ich zakres i zastosowanie są zupełnie inne.

Pytanie 22

Jakie są różnice pomiędzy środowiskiem RAD a klasycznym IDE w kontekście aplikacji webowych?

A. RAD koncentruje się wyłącznie na budowie frontendu aplikacji
B. RAD umożliwia szybsze prototypowanie i rozwój aplikacji dzięki narzędziom wizualnym
C. RAD nie wspiera żadnych języków backendowych
D. RAD funkcjonuje tylko w systemach Windows
Rapid Application Development (RAD) to metodologia, która koncentruje się na szybkim prototypowaniu i iteracyjnym tworzeniu aplikacji. Dzięki narzędziom wizualnym RAD umożliwia programistom i projektantom szybkie budowanie interfejsów użytkownika oraz testowanie funkcjonalności aplikacji na wczesnym etapie rozwoju. RAD skraca czas potrzebny na dostarczenie gotowego produktu, co czyni go idealnym rozwiązaniem w dynamicznie zmieniających się projektach webowych. Narzędzia RAD umożliwiają także automatyczne generowanie kodu, co znacznie przyspiesza proces programowania.

Pytanie 23

Który z wymienionych elementów jest fundamentalny w architekturze klient-serwer?

A. Wyłącznie komunikacja synchroniczna
B. Brak podziału na funkcje klienta i serwera
C. Zdalne wykonywanie aplikacji na urządzeniu klienta
D. Scentralizowane przechowywanie danych
Scentralizowane przechowywanie danych to podstawowy element architektury klient-serwer. W takim modelu dane przechowywane są na serwerze, a klient uzyskuje do nich dostęp na żądanie. Dzięki temu możliwa jest efektywna synchronizacja danych oraz ich ochrona przed nieautoryzowanym dostępem. Architektura klient-serwer jest skalowalna i umożliwia obsługę wielu klientów jednocześnie, co czyni ją fundamentem dla większości nowoczesnych aplikacji webowych i mobilnych.

Pytanie 24

Jakie znaczenie ma termin "przesłanianie metody" w kontekście programowania obiektowego?

A. Zmiana metody prywatnej na metodę publiczną
B. Tworzenie nowej metody w klasie bazowej
C. Zastosowanie tej samej nazwy metody w klasie bazowej i pochodnej, ale z inną implementacją w klasie pochodnej
D. Przenoszenie metod z jednej klasy do drugiej
Przesłanianie metody to mechanizm, w którym metoda w klasie pochodnej ma taką samą nazwę, typ zwracany i listę parametrów jak metoda w klasie bazowej, ale zawiera inną implementację. To kluczowy element polimorfizmu, umożliwiający dostosowanie zachowania klasy pochodnej do jej specyficznych potrzeb, przy zachowaniu spójnego interfejsu. Przesłanianie metod pozwala na elastyczne projektowanie kodu i jest szeroko stosowane w dużych projektach, aby umożliwić rozszerzalność oraz ponowne wykorzystanie istniejącej logiki. W C++ przesłanianie osiąga się za pomocą słowa kluczowego 'virtual' w klasie bazowej, a następnie redefinicji metody w klasie pochodnej.

Pytanie 25

Jakie znaczenie ma pojęcie "debugowanie" w kontekście programowania?

A. Przygotowywanie dokumentacji kodu
B. Tworzenie nowych funkcjonalności aplikacji
C. Wdrażanie aplikacji w środowisku produkcyjnym
D. Wyszukiwanie i usuwanie błędów w kodzie
Debugowanie to proces wyszukiwania i eliminowania błędów (bugów) w kodzie źródłowym programu. Polega na analizowaniu działania aplikacji linia po linii, śledzeniu wartości zmiennych, analizie stosu wywołań i wykrywaniu miejsc, w których program działa niezgodnie z oczekiwaniami. Debugowanie umożliwia programistom szybkie odnajdywanie błędów logicznych, składniowych oraz problemów z wydajnością aplikacji. Narzędzia takie jak Visual Studio, PyCharm, IntelliJ IDEA czy Chrome DevTools oferują zaawansowane funkcje debugowania, takie jak punkty przerwań (breakpoints), krokowe wykonywanie kodu i podgląd pamięci. Proces debugowania jest kluczowy w każdym etapie rozwoju oprogramowania, ponieważ znacząco wpływa na stabilność i jakość finalnego produktu.

Pytanie 26

Narzędzie przeznaczone do rozwijania aplikacji w systemie WPf (ang. Windows Presentation Foundation) to

A. XamarinStudio
B. PyCharm
C. Visual Studio
D. NetBeans
Visual Studio jest dedykowanym narzędziem do implementacji aplikacji w środowisku WPF (Windows Presentation Foundation). Umożliwia projektowanie interfejsów użytkownika i zarządzanie projektami opartymi na XAML.

Pytanie 27

Jakie z wymienionych czynności można zrealizować przy pomocy składnika statycznego danej klasy?

A. Umożliwienie dzielenia pól klasy pomiędzy zaprzyjaźnione klasy
B. Wywołanie destruktora klasy bez jej usuwania
C. Tworzenie prywatnych kopii pól dla każdej instancji
D. Zachowanie wartości wspólnych dla wszystkich instancji klasy
Składnik statyczny klasy przechowuje wartości wspólne dla wszystkich instancji danej klasy. Oznacza to, że niezależnie od liczby utworzonych obiektów, istnieje tylko jedna kopia składowej statycznej, która jest współdzielona przez wszystkie instancje. Składowe statyczne są często wykorzystywane do przechowywania liczników, stałych wartości lub danych konfiguracyjnych. Metody statyczne mogą być wywoływane bezpośrednio na klasie, bez konieczności tworzenia obiektu, co czyni je niezwykle użytecznymi w przypadku funkcji narzędziowych.

Pytanie 28

Jaki język programowania został stworzony z myślą o tworzeniu aplikacji na system Android?

A. Swift
B. Objective-C
C. Python
D. Java
Java to taki język, który jest głównie używany do robienia aplikacji na Androida. Od początku Androida, Java była jego podstawowym językiem, dlatego jest tak popularna i dobrze opisana w dokumentacji. Kiedy tworzysz aplikacje na Androida w Javie, to korzystasz z Android SDK oraz API, które świetnie integrują się z funkcjami urządzeń, jak GPS czy kamera. Teraz trochę więcej mówi się o Kotlinie jako nowoczesnej alternatywie dla Javy, ale Java wciąż ma swoje mocne miejsce w tworzeniu aplikacji i Google dalej ją wspiera.

Pytanie 29

Jaki framework jest powszechnie wykorzystywany do rozwijania aplikacji desktopowych w języku C++?

A. Qt
B. Flutter
C. WPF
D. Node.js
Node.js to środowisko uruchomieniowe dla języka JavaScript, przeznaczone do tworzenia aplikacji serwerowych i skryptów backendowych, a nie aplikacji desktopowych. WPF (Windows Presentation Foundation) jest frameworkiem dla języka C#, a nie C++. Flutter to framework stworzony przez Google, który służy do budowy aplikacji mobilnych i webowych, wykorzystując język Dart, co sprawia, że nie jest narzędziem pierwszego wyboru dla programistów C++.

Pytanie 30

Jakie narzędzie wspiera tworzenie aplikacji desktopowych?

A. Xamarin
B. Symfony
C. WPF
D. Angular
WPF (Windows Presentation Foundation) to framework umożliwiający tworzenie aplikacji desktopowych na platformie Windows. Umożliwia projektowanie interfejsów użytkownika przy użyciu XAML.

Pytanie 31

Jakie są kluczowe różnice pomiędzy strukturą (struct) a unią (union) w języku C?

A. Struktura wymaga więcej miejsca w pamięci niż unia
B. Unia nie jest obsługiwana przez kompilatory współczesnych języków
C. Unia umożliwia dynamiczne przypisywanie typów danych, struktura natomiast nie
D. Struktura przechowuje wiele wartości równocześnie, unia tylko jedną
Unia nie pozwala na dynamiczne typowanie danych – typ każdego pola jest zdefiniowany w czasie kompilacji, podobnie jak w strukturze. Struktura nie zajmuje więcej pamięci niż unia – zajmuje dokładnie tyle miejsca, ile potrzeba na przechowywanie wszystkich pól jednocześnie. Twierdzenie, że unia nie jest wspierana przez nowoczesne kompilatory, jest błędne – unie są integralną częścią standardu C i są szeroko wspierane we współczesnych środowiskach programistycznych.

Pytanie 32

Jakie cechy powinien posiadać skuteczny negocjator?

A. intuicja, cierpliwość, asertywność
B. dobra reputacja, przekora, porywczość
C. lojalność, nieśmiałość, uczciwość
D. asertywność, pesymizm, buta
Cechy dobrego negocjatora to intuicja, cierpliwość i asertywność. Negocjator powinien umieć ocenić sytuację, przewidzieć reakcje drugiej strony i stanowczo, lecz spokojnie dążyć do celu. Te cechy pomagają budować relacje, znajdować kompromisy i skutecznie rozwiązywać konflikty, co jest kluczowe w biznesie i codziennych interakcjach.

Pytanie 33

W języku Java wyjątek ArrayIndexOutOfBoundsException występuje, gdy następuje próba dostępu do elementu tablicy, którego

A. indeks jest równy lub większy od rozmiaru tablicy
B. wartość przekracza rozmiar tablicy
C. indeks mieści się w zakresie od 0 do n-1, gdzie n oznacza rozmiar tablicy
D. wartość przewyższa jego indeks
ArrayIndexOutOfBoundsException występuje, gdy program odwołuje się do indeksu większego lub równego rozmiarowi tablicy. W języku Java indeksy zaczynają się od 0, więc próba dostępu do elementu spoza zakresu wywołuje ten wyjątek.

Pytanie 34

Wykorzystując jeden z dwóch zaprezentowanych sposobów inkrementacji w językach z rodziny C lub Java, można zauważyć, że

Ilustracja do pytania
A. bez względu na zastosowany sposób, w zmiennej b zawsze uzyskamy ten sam rezultat
B. drugi zapis nie jest zgodny ze składnią, co doprowadzi do błędów kompilacji
C. tylko przy użyciu pierwszego zapisu, zmienna a zostanie zwiększona o 1
D. wartość zmiennej b będzie wyższa po użyciu drugiego zapisu w porównaniu do pierwszego
Drugi zapis nie jest niezgodny ze składnią – zarówno preinkrementacja, jak i postinkrementacja są w pełni zgodne z zasadami języka i nie powodują błędów kompilacji. Niezależnie od wybranego zapisu, zmienna zostanie zwiększona, lecz kluczowa różnica polega na tym, kiedy dokładnie to następuje. Twierdzenie, że w każdym przypadku wynik będzie taki sam, jest błędne – różnice pojawiają się podczas użycia tych operatorów w bardziej złożonych wyrażeniach. Zapis pierwszy (preinkrementacja) nie jest jedynym sposobem na zwiększenie wartości zmiennej, chociaż w wielu sytuacjach jest preferowany ze względu na efektywność.

Pytanie 35

Jakie czynniki powinny być brane pod uwagę podczas organizacji zasobów ludzkich w projekcie?

A. Wyłącznie techniczne wymagania projektu
B. Budżet projektu, bez uwzględnienia kompetencji zespołu
C. Umiejętności oraz doświadczenie członków zespołu
D. Jedynie dostępność technologii
Podczas planowania zasobów ludzkich w projekcie kluczowe jest uwzględnienie umiejętności i doświadczenia członków zespołu. Odpowiednie dopasowanie kompetencji do wymagań projektu ma ogromny wpływ na jakość i tempo realizacji zadań. Zespół o różnorodnych umiejętnościach jest bardziej elastyczny i lepiej radzi sobie z napotkanymi wyzwaniami. Analiza umiejętności pozwala na efektywne przydzielanie zadań, co zwiększa produktywność i redukuje ryzyko opóźnień.

Pytanie 36

Oznaczenie ochrony przeciwpożarowej przedstawione na symbolu wskazuje na

Ilustracja do pytania
A. rozdzielnię elektryczną
B. punkt remote release
C. system alarmowy przeciwpożarowy
D. przełącznik zasilania
Ten symbol to alarm pożarowy. Jest naprawdę ważny w systemach przeciwpożarowych, bo pozwala szybko dać znać o zagrożeniu. Dzięki temu można dużo szybciej zadbać o bezpieczeństwo w różnych budynkach.

Pytanie 37

Celem zastosowania wzorca Obserwator w tworzeniu aplikacji WEB jest

A. zarządzanie funkcjami synchronicznymi w kodzie aplikacji
B. monitorowanie interakcji użytkownika i wysyłanie wyjątków
C. dostosowanie interfejsu użytkownika do różnych typów odbiorców
D. informowanie obiektów o modyfikacji stanu innych obiektów
Wszystkie pozostałe odpowiedzi są błędne z kilku powodów. Dopasowanie interfejsu użytkownika do różnych typów użytkowników nie jest funkcją wzorca Obserwator, lecz bardziej związane jest z koncepcjami UX/UI (User Experience/User Interface) i personalizacją. Chociaż interfejs może korzystać z danych powiadomień od wzorca Obserwator, sam wzorzec nie zajmuje się dostosowywaniem interfejsu do preferencji użytkownika. Obserwowanie interakcji użytkownika i wysyłanie wyjątków również nie jest celem wzorca Obserwator. Takie działania zazwyczaj są obsługiwane przez mechanizmy zdarzeń lub kontrolery, które rejestrują interakcje, ale nie mają na celu bezpośredniego monitorowania i reagowania na zmiany stanu innych obiektów. Wreszcie, obsługa funkcji synchronicznych w kodzie aplikacji jest zupełnie inną kwestią, powiązaną z asynchronicznością, obiegiem zdarzeń i obiektami Promise, a nie z tym, co oferuje wzorzec Obserwator. Wzorzec ten nie ma na celu synchronizacji, a raczej dążenie do luźnego powiązania między obiektami, co jest kluczowe dla efektywnej i elastycznej architektury aplikacji.

Pytanie 38

Które z wymienionych działań, które są częścią procesu kreowania prostej galerii zdjęć w formie aplikacji mobilnej, powinno być realizowane przez zespół?

A. Wdrożenie funkcji dodajZdjecie()
B. Przygotowanie testu jednostkowego dla funkcji przegladajZdjecia()
C. Przygotowanie i konfiguracja repozytorium dla projektu
D. Stworzenie dokumentacji kodu aplikacji
Pozostałe odpowiedzi są zadaniami, które w większości przypadków mogą być realizowane indywidualnie, co czyni je zadaniami jednostkowymi. Implementacja funkcji dodajZdjecie() dotyczy konkretnego aspektu programistycznego, który może być wykonany przez jednego dewelopera. Wymaga ona znajomości języka programowania oraz logiki potrzebnej do dodawania zdjęć do galerii, co zazwyczaj nie wymaga współpracy z innymi członkami zespołu. Przygotowanie i skonfigurowanie repozytorium dla projektu natomiast to techniczny proces, który również najczęściej realizuje jedna osoba, odpowiedzialna za ustawienie środowiska pracy. Tworzenie testu jednostkowego dla funkcji przegladajZdjecia() to kolejny krok, który można wykonać samodzielnie, koncentrując się na testowaniu konkretnej funkcji w izolacji, bez potrzeby angażowania innych programistów. W przypadku tych zadań, choć mogą one być częścią większego projektu, to ich realizacja nie wymaga współpracy zespołowej, co sprawia, że nie są to zadania zespołowe.

Pytanie 39

Jakie środki ochrony zbiorowej najlepiej chronią kręgosłup w warunkach pracy biurowej?

A. Umieszczanie monitorów na wysokości oczu
B. Korzystanie z regulowanych krzeseł i biurek
C. Regulowanie poziomu oświetlenia w biurze
D. Ograniczenie hałasu w pomieszczeniu
Używanie regulowanych foteli i biurek to jeden z najlepszych sposobów na zapobieganie problemom z kręgosłupem w pracy biurowej. Ergonomiczne fotele pozwalają na dostosowanie wysokości siedziska, podparcia lędźwiowego oraz kąta nachylenia oparcia, co zapewnia optymalne wsparcie dla kręgosłupa i zmniejsza ryzyko bólu pleców. Regulowane biurka umożliwiają zmianę pozycji pracy – z siedzącej na stojącą – co redukuje obciążenie kręgosłupa i poprawia krążenie krwi. Ergonomia stanowiska pracy to kluczowy element profilaktyki zdrowotnej, który minimalizuje ryzyko dolegliwości związanych z długotrwałą pracą w jednej pozycji.

Pytanie 40

Który rodzaj kolekcji pozwala na dostęp do elementów w porządku FIFO (First In First Out)?

A. Kolekcja LIFO
B. Kolejka
C. Sekwencja
D. Tablica
Kolejka to struktura danych, która działa na zasadzie FIFO (First In First Out), co oznacza, że element dodany jako pierwszy zostaje usunięty jako pierwszy. Kolejki są szeroko wykorzystywane w zarządzaniu zadaniami, buforowaniu danych oraz w implementacji algorytmów, takich jak BFS (przeszukiwanie wszerz). Struktura ta jest idealna do obsługi zadań w kolejności ich przybycia, co jest kluczowe w aplikacjach takich jak systemy operacyjne, sieci komputerowe i przetwarzanie danych.