Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 21 maja 2025 16:51
  • Data zakończenia: 21 maja 2025 17:37

Egzamin zdany!

Wynik: 24/40 punktów (60,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

Ile wyniesie koszt zakupu paliwa do przeprowadzenia orki na obszarze 25 ha przy użyciu agregatu o wydajności 0,5 ha/h, jeśli ciągnik zużywa 10 litrów paliwa na godzinę, a cena litra paliwa to 4 zł? Rolnik korzysta z zwrotu akcyzy od paliwa rolniczego w wysokości 1 zł/litr.

A. 2000 zł
B. 1000 zł
C. 1500 zł
D. 2500 zł
Aby obliczyć koszt zakupu paliwa do wykonania orki na powierzchni 25 ha, należy najpierw oszacować czas pracy agregatu o wydajności 0,5 ha/h. Czas potrzebny do obróbki całej powierzchni wynosi 25 ha / 0,5 ha/h = 50 godzin. Przy spalaniu 10 litrów paliwa na godzinę, całkowite zużycie paliwa w tym czasie wynosi 50 h * 10 l/h = 500 litrów. Koszt paliwa bez zwrotu podatku akcyzowego wynosi 500 l * 4 zł/l = 2000 zł. Jednak rolnik korzysta ze zwrotu podatku akcyzowego w wysokości 1 zł/l, co obniża koszt o 500 l * 1 zł/l = 500 zł. Ostateczny koszt zakupionego paliwa wynosi 2000 zł - 500 zł = 1500 zł. Takie obliczenia są kluczowe przy planowaniu kosztów produkcji rolniczej, a znajomość zasad zwrotu akcyzy pozwala na optymalizację wydatków. W praktyce, znajomość wydajności maszyn i kosztów paliwa jest niezwykle ważna dla efektywności zarządzania gospodarstwem rolnym.

Pytanie 4

Korzystając z tabeli, określ oznaczenie łożyska oporowego ciągnika rolniczego o numerze seryjnym 23373

Nr pozycjiOznaczenieNazwa częściNumer seryjny
12447373Łożysko oporoweDo nr 23380
20096436Tarcz sprzęgłowaDo nr 23380
30096437Tarcz sprzęgłowaPowyżej nr 23380
40094337Łożysko oporowePowyżej nr 23380

A. 2447373
B. 0094337
C. 0096437
D. 0096436
Odpowiedź 2447373 jest na pewno prawidłowa, bo zgadza się z numerem seryjnym 23373, który mieści się w zakresie "Do nr 23380". Gdy mówimy o wymianie łożysk oporowych w ciągnikach, naprawdę ważne jest, żeby dobierać odpowiednie elementy według podanych numerów seryjnych. W przypadku łożysk, ich oznaczenia są ściśle powiązane z numerami maszyn, co gwarantuje ich dobrą pasowność i działanie. Jak wiadomo, dobra jakość łożysk ma kluczowe znaczenie dla płynnej pracy silnika oraz zmniejszania zużycia części. Wybór właściwych zamienników powinien opierać się na znajomości specyfikacji technicznych oraz tabel referencyjnych od producentów. Więc zawsze, gdy mamy do czynienia z danym numerem seryjnym, warto sięgać do tabel, żeby wybrać odpowiednią część, co w tym przypadku z pewnością doprowadziło do wyboru 2447373.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Jaką kwotę powinno się ustalić na godzinę pracy kombajnu zbożowego, biorąc pod uwagę 30% zysk, przy następujących założeniach:
• roczne obciążenie kombajnu - 200 ha,
• całkowite roczne wydatki na eksploatację - 50 tys. zł,
• efektywność kombajnu – 1 ha/godz.

A. 275 zł
B. 300 zł
C. 325 zł
D. 350 zł
W analizie kosztów eksploatacji kombajnu zbożowego często pojawia się wiele nieporozumień dotyczących wyceny godzin pracy. Często błędnie przyjmuje się, że wystarczy podzielić całkowite koszty przez liczbę hektarów, co prowadzi do nieprawidłowych wniosków. Takie podejście ignoruje fakt, że wydajność kombajnu jest kluczowa dla obliczeń. Zamiast tego, należy uwzględnić całkowity czas pracy maszyny, który w tym przypadku wynosi 200 godzin (jeden hektar na godzinę). Pomijając tę istotną informację, można uzyskać błędny wynik kosztu na hektar, co może prowadzić do utraty zysków. Również nie uwzględnienie zysku w obliczeniach, które powinny być częścią każdego modelu biznesowego, jest typowym błędem. Przy wycenie usług rolniczych ważne jest, aby nie tylko pokryć koszty eksploatacji, ale także zapewnić odpowiedni zwrot z inwestycji, co odzwierciedla się w cenie za godzinę pracy. Wykluczenie zysku z kalkulacji może prowadzić do sytuacji, w której działalność staje się nieopłacalna. Dobrym przykładem zastosowania prawidłowych metod kalkulacyjnych jest ustalanie stawek godzinowych w branży usług rolniczych, gdzie precyzyjne wyliczenia umożliwiają efektywne zarządzanie finansami i planowanie rozwoju firmy.

Pytanie 7

Agregowanie narzędzi polega na zestawieniu różnych narzędzi uprawowych w jedną konfigurację w takiej kolejności, aby najpierw działały narzędzia

A. płycej a za nimi głębiej spulchniające glebę, o tej samej szerokości roboczej
B. o mniejszej szerokości roboczej a za nimi o większej i tej samej głębokości
C. głębiej a za nimi płycej spulchniające glebę, o tej samej szerokości roboczej
D. o większej szerokości roboczej a za nimi o mniejszej i tej samej głębokości
Odpowiedzi sugerujące pracę narzędzi o mniejszej szerokości roboczej przed większymi, czy też zmianę ich głębokości w odwrotnej kolejności, wskazują na fundamentalne nieporozumienia w zakresie zasad uprawy gleby. Praca narzędzi o mniejszej szerokości roboczej przed większymi może prowadzić do nierównomiernego rozkładu obciążenia glebowego oraz zwiększyć ryzyko uszkodzenia struktury gleby. W przypadku odpowiedzi, które proponują najpierw narzędzia działające płycej, a następnie głębiej spulchniające glebę, dochodzi do pominięcia kluczowej zasady efektywności operacyjnej: najpierw należy rozluźnić głębsze warstwy, by umożliwić swobodny przepływ wody i powietrza w głąb gleby, a dopiero potem zająć się jej górnymi warstwami. Ponadto, praca głębiej najpierw pozwala na usunięcie twardych warstw i poprawę struktury gleby, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie agrotechniki. Ignorowanie tych zasad może prowadzić do nieefektywnej obróbki gleby, co w dłuższej perspektywie negatywnie wpłynie na zdrowie roślin oraz ich plonowanie. Niezrozumienie zastosowania narzędzi w kontekście ich głębokości i szerokości roboczej może również skutkować nieodpowiednim doborem sprzętu, co zwiększa koszty eksploatacji i wpływa na efektywność produkcji rolniczej.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

Co może być przyczyną, że silnik ciągnika osiąga temperaturę około 95°C, podczas gdy chłodnica wciąż jest zimna?

A. niesprawności wentylatora
B. wadliwego termostatu
C. problemów z czujnikiem temperatury
D. awarii pompy wodnej
Termostat jest kluczowym elementem układu chłodzenia silnika, który reguluje przepływ płynu chłodzącego w odpowiedzi na temperaturę silnika. W przypadku, gdy silnik nagrzewa się do wysokiej temperatury, a chłodnica pozostaje zimna, oznacza to, że termostat nie otwiera się w odpowiednim momencie lub został zablokowany w pozycji zamkniętej. Taki stan może prowadzić do przegrzewania silnika, co z kolei zwiększa ryzyko uszkodzenia jednostki napędowej. W praktyce, regularne sprawdzanie stanu termostatu oraz jego wymiana zgodnie z zaleceniami producenta są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania układu chłodzenia. Warto pamiętać, że niewłaściwie działający termostat może prowadzić do wzrostu zużycia paliwa oraz emisji spalin, co jest niezgodne z aktualnymi normami ekologicznymi. Zrozumienie roli termostatu i jego wpływu na działanie silnika jest istotne dla każdego operatora ciągnika, aby zapewnić wysoką efektywność oraz niezawodność maszyny w długoterminowym użytkowaniu.

Pytanie 11

W wykorzystaniu prasy zwijającej Z 570 do produkcji siana zastosowano sznurek polipropylenowy Tex 2000, oznaczony jako 500 m.kg. Jaką liczbę kłębków sznurka należy zorganizować do owinięcia 200 bel siana, jeżeli na jedną belę potrzeba 75 m sznurka, a jeden kłębek waży 5 kg?

A. 10
B. 2
C. 15
D. 6
Zrozumienie wymagań dotyczących ilości sznurka niezbędnego do owinięcia bel siana jest kluczowe dla efektywnego zarządzania procesem, jednak niektóre odpowiedzi mogą odzwierciedlać błędne podejścia do obliczeń. Na przykład, jeżeli ktoś wybiera zbyt małą liczbę kłębków, może nie uwzględniać całkowitej długości sznurka, którą należy użyć. Poprawna metoda obliczeń polega na najpierw oszacowaniu całkowitego zużycia sznurka na podstawie liczby bel oraz długości sznurka potrzebnego na jedną belę. Jeśli nie zostanie to uwzględnione, można dojść do wniosku, że wystarczy znacznie mniej kłębków, co jest błędne. Innym częstym błędem jest nieprawidłowe przeliczenie długości sznurka, które można uzyskać z jednego kłębka. W przypadku polipropylenowego sznurka Tex 2000, który ma wydajność 500 m/kg, istotne jest, aby przy obliczeniach używać właściwych jednostek. Zgubienie się w tych obliczeniach prowadzi do nieprawidłowych wartości i może skutkować niedoborem materiału, co w konsekwencji wpływa na jakość omotania i trwałość zwojów. W kontekście praktycznym, odpowiednie obliczenia pomagają w optymalizacji kosztów i efektywności produkcji, co jest istotnym aspektem w pracy każdego rolnika zajmującego się zbiorami siana.

Pytanie 12

Jakie zjawisko może wystąpić, gdy pasek klinowy w maszynie rolniczej jest zbyt luźny?

A. Przegrzanie silnika
B. Zwiększona emisja spalin
C. Zablokowanie koła pasowego
D. Ślizganie się paska i spadek wydajności
Luźny pasek klinowy w maszynie rolniczej może prowadzić do ślizgania się paska, co jest głównym problemem związanym z jego nieprawidłowym napięciem. Ślizganie się paska skutkuje niewłaściwym przenoszeniem mocy z wału silnika na inne podzespoły maszyny. W efekcie, maszyna może działać mniej efektywnie, co prowadzi do spadku wydajności. Jest to szczególnie istotne w kontekście maszyn rolniczych, gdzie maksymalna wydajność jest kluczowa dla terminowego wykonania prac polowych. Ponadto, ślizganie się paska może prowadzić do jego szybszego zużywania się, co z kolei wymaga częstszej konserwacji i wymiany części, co generuje dodatkowe koszty. Aby uniknąć takich problemów, zaleca się regularną kontrolę napięcia paska klinowego oraz jego stan techniczny. Jest to zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które podkreślają znaczenie regularnej konserwacji maszyn rolniczych dla zapewnienia ich optymalnej pracy.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Zakładając, że wydatki na oleje i smary stanowią 10% kosztów paliwa, jakie będą koszty dla ciągnika zużywającego 10 litrów na godzinę, pracującego przez 200 godzin, przy cenie paliwa wynoszącej 5 zł za litr?

A. 500 zł
B. 1 000 zł
C. 200 zł
D. 2 000 zł
Aby obliczyć całkowity koszt paliwa dla ciągnika, najpierw należy ustalić zużycie paliwa na godzinę oraz liczbę godzin pracy. W tym przypadku ciągnik zużywa 10 litrów paliwa na godzinę i pracuje przez 200 godzin. Zatem całkowite zużycie paliwa wynosi: 10 litrów/godzinę * 200 godzin = 2000 litrów. Następnie, przy cenie paliwa wynoszącej 5 zł za litr, całkowity koszt paliwa można obliczyć jako: 2000 litrów * 5 zł/litr = 10000 zł. Koszty olejów i smarów stanowią 10% tego kosztu, co oznacza, że: 10000 zł * 10% = 1000 zł. W kontekście praktycznym, właściwe obliczanie kosztów eksploatacyjnych pojazdów jest kluczowe dla efektywności finansowej działalności rolniczej czy transportowej. Dobre praktyki zalecają regularne monitorowanie tych kosztów, aby prawidłowo planować budżet oraz inwestycje w sprzęt, co prowadzi do optymalizacji kosztów operacyjnych.

Pytanie 16

Jaki będzie koszt robocizny wykonania naprawy instalacji elektrycznej ciągnika rolniczego polegającej na wymianie rozrusznika i paska napędu alternatora łącznie z jego napinaczem, jeżeli godzina pracy mechanika to 180 zł?

Tabela pracochłonności
Lp.Nazwa operacjiCzas [min]
1Wymiana rozrusznika20,00
2Wymiana alternatora10,00
2Demontaż paska napędu alternatora10,00
3Demontaż napinacza paska15,00
4Montaż napinacza paska10,00
5Montaż paska5,00
6Regulacja naciągu paska10,00

A. 210,00 zł
B. 240,00 zł
C. 180,00 zł
D. 150,00 zł
Wybór odpowiedzi 180,00 zł, 150,00 zł lub 240,00 zł jest wynikiem błędnych założeń dotyczących obliczeń kosztów robocizny. Odpowiedź 180,00 zł, sugerująca, że koszt robocizny odpowiada stawce godzinowej za jedną godzinę pracy, jest nieprawidłowa, ponieważ nie uwzględnia całkowitego czasu potrzebnego na wykonanie zadania. Z kolei odpowiedź 150,00 zł, która może wynikać z błędnego przeliczenia czasu, ignoruje fakt, że naprawa wymaga 70 minut, co odpowiada 1,1667 godziny. Obliczenia oparte na założeniu, że praca jest wykonywana w pełnych godzinach, prowadzą do niedoszacowania kosztów. Natomiast wybór odpowiedzi 240,00 zł mógłby wynikać z błędnego założenia o nadmiernym czasu pracy lub nieodpowiedniego uwzględnienia stawki. W praktyce, każdy mechanik powinien mieć dostęp do dokładnych norm czasowych dla różnych usług, aby uniknąć takich nieporozumień. Ważne jest, aby zawsze bazować na wiarygodnych źródłach danych dotyczących czasu pracy, co jest zgodne z ogólnie przyjętymi standardami w branży, aby zapewnić rzetelność obliczeń i uczciwość w rozliczeniach z klientami.

Pytanie 17

Aby transportować paszę pod kątem 90° w chlewni, należy użyć przenośnika

A. linowo-krążkowego
B. czerpakowego
C. ślimakowego
D. zgarniakowego
Zgarniakowy przenośnik, mimo że jest popularnym urządzeniem w hodowli zwierząt, nie jest najlepszym wyborem do transportu paszy pod kątem 90°. Jego konstrukcja jest przystosowana przede wszystkim do transportu materiałów w linii prostej, co ogranicza jego uniwersalność w zakładach, gdzie konieczne jest skręcanie. Zgarniaki działają poprzez ścieranie materiału z powierzchni i transportowanie go wzdłuż wyznaczonej trasy, co może prowadzić do strat paszy, zwłaszcza gdy wymagane są nagłe zmiany kierunku. Przenośnik czerpakowy, z kolei, jest przeznaczony do transportu materiałów sypkich w pionie lub pod niewielkim kątem; jego zastosowanie w poziomym transporcie paszy nie jest efektywne, ponieważ wymaga dużej ilości energii i może prowadzić do zatykania się systemu. Ślimakowy przenośnik, chociaż dobrze sprawdza się w przewożeniu paszy, działa w linii prostej, co pod względem technologicznym i praktycznym nie jest wystarczające do transportu pod kątem 90°. Wybór niewłaściwego typu przenośnika może prowadzić do obniżenia wydajności, a także zwiększenia kosztów operacyjnych przez konieczność dodatkowego serwisowania lub naprawy. Dlatego ważne jest, aby przy wyborze sprzętu kierować się nie tylko jego dostępnością, ale przede wszystkim funkcjonalnością i zgodnością z wymaganiami procesów technologicznych w chlewni.

Pytanie 18

Jakiego rodzaju klucza należy użyć do rozłączenia połączenia śrubowego w miejscu o utrudnionym dostępie, które ogranicza dużą rotację klucza?

A. Klucz oczkowy sześciokątny
B. Klucz nasadowy sześciokątny
C. Klucz płaski zwykły
D. Klucz oczkowy dwunastokątny
Płaski zwykły klucz nie jest odpowiednim rozwiązaniem w przypadku, gdy konieczne jest demontaż połączenia w trudno dostępnym miejscu. Głównym problemem związanym z używaniem klucza płaskiego jest jego ograniczona powierzchnia kontaktu z łbem śruby, co prowadzi do ryzyka poślizgu i uszkodzenia zarówno klucza, jak i śruby. Klucze płaskie są najbardziej efektywne w sytuacjach, gdy dostęp do śrub jest swobodny i nie występują ograniczenia w zakresie ruchu. Z kolei klucze oczkowe sześciokątne, choć oferujące lepsze dopasowanie niż płaskie, nadal charakteryzują się mniejszą liczbą punktów kontaktowych w porównaniu do kluczy dwunastokątnych, co ogranicza ich skuteczność w ciasnych przestrzeniach. Dodatkowo, ich użytkowanie w takich warunkach może prowadzić do nieefektywnego dokręcania lub odkręcania, co zwiększa ryzyko uszkodzenia elementów montażowych. W przypadku kluczy nasadowych sześciokątnych, również istnieje ryzyko ograniczonego ruchu kątowego, co czyni je mniej odpowiednimi do pracy w trudnych lokalizacjach. Klucze te, mimo że oferują możliwość użycia z przedłużeniem, mogą nie zapewniać wystarczającej siły na trudno dostępnych śrubach. Biorąc pod uwagę te czynniki, klucze oczkowe dwunastokątne są zalecane w przypadku, gdy dostęp do śruby jest ograniczony i wymagana jest precyzyjna praca z minimalnym ruchem kątowym.

Pytanie 19

Jeżeli koszt 1 litra paliwa wynosi 5 zł, a jeden litr ma masę 0,85 kg, to wydatki na paliwo zużyte w czasie 10 godzin pracy ciągnika o mocy 40 kW, którego jednostkowe zużycie paliwa wynosi 212,5 g/kWh, wyniosą

A. 520 zł
B. 510 zł
C. 500 zł
D. 540 zł
Moim zdaniem, obliczenia kosztów mogą być dość mylące, zwłaszcza z tymi jednostkami i wartościami zużycia paliwa. Gdy ktoś podaje koszt 520 zł, to widać, że pewnie gdzieś zapodział kluczowy etap przeliczeń, no bo wtedy wychodzi, że koszty są przesadzone. Przykład: jeśli użytkownik błędnie policzył moc ciągnika, mnożąc to przez czas pracy, ale zapomniał o jednostkowym zużyciu paliwa, to naprawdę może wpaść w pułapkę. Również odpowiedź 510 zł może być efektem złego zaokrąglenia lub łatwego pomylenia masy z objętością, co zdarza się często przy takich obliczeniach. A jak ktoś poda 540 zł, to może niepoprawnie przeliczył wagę paliwa na litry, albo po prostu zapomniał o pełnej formule do obliczeń. W rolnictwie ważne jest, żeby wiedzieć, jak te jednostki się przeliczają i jak śledzić wydajność paliwową, bo to jest kluczowe dla oszczędności w operacjach i podejmowania dobrych decyzji inwestycyjnych. Jako operator czy menedżer, dobrze by było, gdybyś znał te zasady, by lepiej zarządzać swoimi zasobami i przewidywać koszty związane z maszynami rolniczymi.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Korzystając z danych zawartych w tabeli smarowania opryskiwacza polowego, określ rodzaj materiału smarnego i częstotliwość wymiany smaru na powierzchniach wielowypustów wału napędowego.

Rozmieszczenie punktów smarowania opryskiwacza P181/2
LpPunkty smarowaniaGatunek oleju lub smaruCzęstotliwość wymiany oleju lub smaru
1.Łożyska krzyżaków wałów przegubowychSmar Łt 43co 100 godz. pracy
2.Powierzchnie wielowypustów (pompy, wałów i przystawki sadowniczej)Smar Łt 42co 20 godz. pracy
3.Część teleskopowa wału przegubowegoSmar Łt 42co 8 godz. pracy
4.Łożyska osłony wałuSmar Łt 43co 200 godz. pracy
5.Łożyska kół jezdnychSmar Łt 42raz w roku
6.Powierzchnie cierne sprzęgieł kłowychSmar Łt 43co 40 godz. pracy
7.Szyna przesuwu belki polowej na ramieSmar Łt 43co 40 godz. pracy
8.Łożysko kółka linowegoSmar Łt43co 40 godz. pracy
9.Zatrzaski blokady ramion belki polowejSmar Łt43co 100 godz. pracy

A. Co 100 godzin pracy smarem Łt 43.
B. Co 20 godzin pracy smarem Łt 42.
C. Co 8 godzin pracy smarem Łt 42.
D. Co 40 godzin pracy smarem Łt 43.
Odpowiedź "Co 20 godzin pracy smarem Łt 42" jest zgodna z zaleceniami zawartymi w tabeli smarowania opryskiwacza polowego. Regularne smarowanie powierzchni wielowypustów wału napędowego, co 20 godzin, ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia ich prawidłowego funkcjonowania i minimalizacji zużycia. Smar Łt 42 charakteryzuje się odpowiednią lepkością oraz właściwościami smarnymi, które zapewniają ochronę przed korozją oraz zmniejszają tarcie. W praktyce oznacza to, że zastosowanie odpowiedniego smaru w odpowiednich interwałach czasowych przekłada się na dłuższy okres eksploatacji elementów mechanicznych. W branży rolniczej, przestrzeganie takich norm smarowania jest nie tylko zalecane, ale wręcz konieczne dla zachowania efektywności pracy maszyn oraz ich żywotności. Warto również zauważyć, że nieprzestrzeganie tych zasad może prowadzić do awarii, które są kosztowne w naprawie i mogą wpłynąć na wydajność całej operacji.

Pytanie 22

Na co wpływa wartość dopuszczalnego ciśnienia powietrza w oponach przyczepy?

A. na stan nawierzchni drogi
B. na sezon w ciągu roku
C. na stopień obciążenia przyczepy
D. na rodzaj ogumienia
Przyczepy, podobnie jak inne pojazdy, wymagają odpowiedniego ciśnienia w oponach, jednak wiele osób może mylnie sądzić, że inne czynniki, takie jak stopień obciążenia przyczepy, nawierzchnia drogi czy pora roku, są kluczowe w ustalaniu dopuszczalnego ciśnienia. Stopień obciążenia przyczepy jest istotny, ale to nie on determinujący, a raczej zalecenia producentów opon muszą być brane pod uwagę jako podstawowy wyznacznik. Nawierzchnia drogi może wpływać na ogólne bezpieczeństwo jazdy, ale nie zmienia ona parametrów fabrycznych opon, które powinny być stosowane w zależności od ich konstrukcji i typów. Pora roku może wpływać na warunki eksploatacji, na przykład w zimie zalecane jest stosowanie odpowiednich opon zimowych z innymi parametrami, ale to także nie zmienia wartości ciśnienia, która jest ściśle określona przez producentów opon dla konkretnych modeli. Właściwe ciśnienie powinno być dostosowane do specyfikacji opon, a nie na podstawie subiektywnych odczuć czy zmieniających się warunków. Niestety, wiele osób, ignorując te zasady, przyczynia się do zwiększonego zużycia opon, zmniejszonej przyczepności i podniesienia ryzyka niebezpiecznych sytuacji na drodze. Warto więc zwracać uwagę na zalecenia producentów i dostosowywać ciśnienie do specyfikacji ogumienia, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo i efektywność eksploatacji przyczepy.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Po zakończeniu żniw, co należy zrobić z pasami napędowymi kombajnu zbożowego?

A. oczyścić, naprężyć i chronić przed deszczem oraz słońcem
B. zdjąć, oczyścić i przechowywać w suchym oraz chłodnym miejscu
C. oczyścić, naprężyć oraz nałożyć warstwę środka konserwującego
D. poluzować i zabezpieczyć cienką warstwą wazeliny technicznej
Widzę, że wybrałeś jedną z niepoprawnych odpowiedzi. Moim zdaniem niektóre z tych opcji pokazują, że nie do końca zrozumiałeś, jak ważne jest dbanie o pasy napędowe. Na przykład, czyszczenie i naprężanie pasów po sezonie to nie najlepszy pomysł. Może to prowadzić do ich uszkodzenia. Pasy powinny być raczej luźne, żeby uniknąć niepotrzebnego nacisku na ich powierzchnię. Z kolei pomysł z wazeliną techniczną to też nie jest trafna decyzja, bo może ona przyciągać brud, co nie jest dobre dla materiału. Ostatnia opcja o zabezpieczaniu pasów przed deszczem czy słońcem nie uwzględnia najważniejszego kroku, czyli ich demontażu i czyszczenia. Pasy najlepiej trzymać w suchym miejscu, a nie tylko 'chronić' przed pogodą. Jak się dobrze zajmiesz konserwacją, to unikniesz kosztownych napraw i poprawisz efektywność sprzętu w przyszłości.

Pytanie 25

Jakie urządzenie wykorzystuje się do łączenia stalowych komponentów za pomocą łuku elektrycznego?

A. kolba lutownicza
B. wytwornica acetylenu
C. spawarka transformatorowa
D. palnik acetylenowo-tlenowy
Spawarka transformatorowa to urządzenie, które wykorzystuje zjawisko łuku elektrycznego do łączenia elementów stalowych. Działa na zasadzie przekształcania napięcia sieciowego na niskie napięcie, które jest odpowiednie do wytworzenia łuku spawalniczego. W praktyce spawarka transformatorowa jest często stosowana w budownictwie oraz w przemyśle, gdzie wymagana jest wysoka jakość i wytrzymałość spoin. Umożliwia spawanie różnych rodzajów stali, a także innych metali przy użyciu elektrod otulonych. Dobrze wykonane spoiny tworzone za pomocą tego urządzenia charakteryzują się dużą trwałością i odpornością na zjawiska mechaniczne oraz chemiczne. Warto również zauważyć, że spawanie łukowe zgodnie z normami ISO 3834 zapewnia wysoką jakość spoin, co jest kluczowe w branżach, gdzie bezpieczeństwo i niezawodność konstrukcji są priorytetem. Przykłady zastosowań obejmują spawanie stalowych konstrukcji nośnych, takich jak mosty czy hale przemysłowe.

Pytanie 26

Jakiego rodzaju ciągnik rolniczy oznaczany jest symbolem 4K2?

A. Gąsiennicowy z niezależnym napędem gąsienic
B. Czterokołowy z napędem na jedną oś
C. Czterokołowy z napędem na obie osie
D. Gąsiennicowy z zależnym napędem gąsienic
Wybór odpowiedzi dotyczącej czterokołowego ciągnika z napędem na obie osie jest mylny, ponieważ implikuje, że maszyna ta jest przystosowana do bardziej ekstremalnych warunków pracy, co nie jest zgodne z oznaczeniem 4K2. Ciągniki z napędem na obie osie oferują lepszą przyczepność oraz wydajność w trudnych warunkach, jednak nie są klasyfikowane w tej grupie. Kolejną błędną koncepcją jest wybór opcji związanej z gąsiennicowymi ciągnikami rolniczymi. Gąsiennicowe maszyny, zarówno z zależnym, jak i niezależnym napędem, różnią się znacząco od czterokołowych modeli, które są typowe dla mniejszych gospodarstw. Gąsiennice zapewniają lepszą stabilność w trudnym terenie, jednak ich zastosowanie jest głównie związane z większymi pracami budowlanymi lub leśnymi, a nie z tradycyjnym rolnictwem. W przypadku ciągników gąsiennicowych, klasyfikacja nie odnosi się do symbolu 4K2, co prowadzi do nieporozumień. Warto zawsze odnosić się do oficjalnych norm oraz dokumentacji technicznej podczas klasyfikacji ciągników, aby uniknąć błędnych interpretacji ich specyfikacji oraz zastosowania.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Jakie będą wydatki na wymianę czterech talerzy w broni talerzowej, jeśli koszt talerza netto wynosi 250 zł, a cena robocizny netto przy wymianie jednego talerza to 25 zł? VAT na części wynosi 23 %, a na robociznę 8 %?

A. 1 338 zł
B. 1 330 zł
C. 1 108 zł
D. 1 100 zł
Wybór niewłaściwej odpowiedzi może wynikać z kilku błędów obliczeniowych oraz braku znajomości zasad naliczania VAT. Często spotykaną pomyłką jest nieuwzględnienie odrębnych stawek VAT dla różnych usług i towarów. W tym przypadku, cena talerza netto wynosi 250 zł, co daje całkowity koszt czterech talerzy na poziomie 1000 zł. Wiele osób może błędnie doliczyć VAT do całkowitej kwoty netto, co prowadzi do zawyżenia kosztów. Dodatkowo, niektóre osoby mogą nie uwzględnić kosztu robocizny, co również skutkuje błędnymi obliczeniami. Robocizna przy wymianie jednego talerza wynosi 25 zł netto. Przy wymianie czterech talerzy, koszt robocizny wzrasta do 100 zł. Po zsumowaniu kosztów netto, otrzymujemy kwotę 1100 zł. Następnie niezbędne jest obliczenie VAT – na części wynosi on 230 zł (23% z 1000 zł), a na robociznę to 8 zł (8% z 100 zł). Jeśli zsumujemy te wartości z kosztami netto, uzyskujemy całkowity koszt brutto 1338 zł. Typowe błędy to także ignorowanie różnych stawek VAT lub zaokrąglanie kwot, co prowadzi do niezgodności w końcowych obliczeniach. Zrozumienie tych zasad jest fundamentalne dla profesjonalistów w branży, którzy muszą precyzyjnie zarządzać kosztami.

Pytanie 30

Przed rozpoczęciem demontażu rozrusznika z traktora należy najpierw

A. odłączyć przewód akumulator-masa
B. przygotować wyłącznik kompletny
C. wyjąć włącznik kompletny
D. odłączyć kable od wyłącznika kompletnego
Odłączenie przewodu akumulator-masa przed wymontowaniem rozrusznika w ciągniku to mega ważny krok. Dzięki temu dbasz o swoje bezpieczeństwo i chronisz elektrykę w pojeździe. Jak odłączysz masę, zmniejszasz ryzyko przypadkowego zasilenia obwodów, co mogłoby zrobić spore zamieszanie, jak zwarcie czy uszkodzenia elektroniki. Z mojego doświadczenia, zawsze lepiej na początku wyłączyć zasilanie przy jakiejkolwiek robocie przy układzie elektrycznym. Dodatkowo, warto sprawdzić, czy w kondensatorach nie zostało trochę ładunku. W przypadku rozrusznika, który odpowiada za uruchamianie silnika, trzeba szczególnie uważać, bo może generować duże prądy, a to już trochę niebezpieczne. Więc, wyłączając przewód akumulator-masa, kontrolujesz potencjalne niebezpieczeństwa. To zgodne z zasadami bezpieczeństwa w motoryzacji i elektryce, które każdy powinien mieć na uwadze.

Pytanie 31

Na podstawie tabel indeksów nośności i prędkości opon, podaj maksymalne obciążenie oraz odpowiadającą mu prędkość jazdy dla opony o oznaczeniu 520/70R34 142 A8

Indeks nośności - fragment
SymbolMax Obciążenie [kg]SymbolMax Obciążenie [kg]
14025001463000
14125751473075
14226501483150
14327251493250
14428001503350
14529001513450
Indeks prędkości - fragment
SymbolPrędkość
km/h
SymbolPrędkość
km/h
A15A735
A210A840
A315B50
A420C60
A525D65
A630E70

A. 2650 kg przy prędkości 40 km/h
B. 2575 kg przy prędkości 30 km/h
C. 2725 kg przy prędkości 50 km/h
D. 2800 kg przy prędkości 60 km/h
Odpowiedź 2650 kg przy prędkości 40 km/h jest prawidłowa, ponieważ wynika z analizy danych zawartych w tabelach indeksów nośności i prędkości opon. Indeks nośności 142 oznacza, że maksymalne obciążenie dla danej opony wynosi 2650 kg, co jest istotne w kontekście eksploatacji pojazdów rolniczych oraz maszyn budowlanych. Właściwe dopasowanie opon do obciążeń jest kluczowe dla zapewnienia stabilności oraz bezpieczeństwa jazdy. Z kolei indeks prędkości A8 wskazuje na maksymalną prędkość 40 km/h, co jest istotne dla użytkowników, którzy muszą dostosować prędkość do warunków pracy. W praktyce, niewłaściwe dopasowanie opon do obciążenia może prowadzić do ich przedwczesnego zużycia lub uszkodzenia, a także wpływać na wydajność maszyny. Przestrzeganie norm dotyczących nośności i prędkości opon jest częścią dobrych praktyk w branży transportowej oraz budowlanej, co przyczynia się do wydłużenia żywotności sprzętu i zwiększenia bezpieczeństwa operacji.

Pytanie 32

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Ciągnik o ogólnej sprawności η = 0,6 powinien współpracować z agregatem uprawowym wymagającym 18 kW mocy użytecznej (na zaczepie). Jaką moc efektywną (silnika) powinien mieć ten ciągnik, aby zapewnić nadwyżkę rzędu 10-15%?

A. 30 kW
B. 34 kW
C. 20 kW
D. 18 kW
Złe dobranie mocy silnika do współpracy z agregatem może narobić sporo bałaganu. Odpowiedzi takie jak 20 kW czy 30 kW często nie biorą pod uwagę sprawności silnika, co jest kluczowe. Jeśli nie masz odpowiedniej mocy, silnik może się przegrzewać i w rezultacie może ulec awarii. Wiele osób pomija sprawność silnika w swoich kalkulacjach, a to prowadzi do błędnych wniosków. Na przykład, sprawność 0,6 oznacza, że tylko 60% mocy trafia do agregatu. To może skutkować zbyt niską mocą i z pewnością nie bierzesz pod uwagę marginesu mocy wynoszącego 10-15%. Ważne jest też, żeby myśleć o warunkach, w jakich pracujesz, bo to też wpływa na efektywność. Jeśli tego nie uwzględnisz, sprzęt może nie działać tak, jak powinien, a koszty mogą wzrosnąć.

Pytanie 35

Jaki będzie całkowity koszt naprawy ciągnika rolniczego z czterocylindrowym silnikiem, polegającej na wymianie świec żarowych i akumulatora przez zakład, w którym koszt jednej roboczogodziny wynosi 100 zł brutto?

L.p.Nazwa częściCena 1 sztuki [zł]Czas wymiany 1 sztuki [h]
1Świeca żarowa50,000,25
2Akumulator250,000,20

A. 450 zł
B. 570 zł
C. 420 zł
D. 590 zł
Wybór jednej z niepoprawnych odpowiedzi może wynikać z kilku typowych błędów myślowych. Często zdarza się, że osoby próbujące oszacować całkowity koszt naprawy pomijają ważne elementy, takie jak czas pracy mechanika, co prowadzi do niedoszacowania kosztów robocizny. Na przykład, niektóre osoby mogą sądzić, że wymiana świec żarowych i akumulatora nie zajmie dużo czasu, a w rzeczywistości czas ten może osiągnąć kilka godzin w zależności od konstrukcji ciągnika i dostępu do komponentów. Dodatkowo, błędne kalkulacje mogą wynikać z nieprawidłowego określenia kosztów części, które mogą być wyższe lub niższe w zależności od dostawcy. Kluczowe jest, aby nie pomijać żadnego z tych elementów przy obliczaniu całkowitych kosztów. Takie podejście jest zgodne z dobrą praktyką w branży mechanicznej, gdzie każde zlecenie powinno być wyceniane na podstawie rzetelnych danych i dokładnych analiz, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek finansowych. Niewłaściwe podejście do kosztorysowania prowadzi do nieporozumień, które mogą mieć poważne konsekwencje dla budżetu firmy oraz jej reputacji w oczach klientów. Dlatego ważne jest, aby przy każdej wycenie uwzględniać zarówno koszty części, jak i robocizny, a także czas potrzebny na wykonanie naprawy.

Pytanie 36

Do przewozu ładunków w kartonach lub skrzynkach należy wykorzystać przenośnik

A. rolkowy
B. ślimakowy
C. wstrząsowy
D. pneumatyczny
Przenośnik rolkowy to idealne rozwiązanie do transportu towarów w kartonach lub skrzyniach, ponieważ jest zaprojektowany do efektywnego przenoszenia jednostek ładunkowych o różnych wymiarach i masie. Jego konstrukcja opiera się na serii rolek, które umożliwiają swobodne przemieszczanie się towarów po powierzchni transportowej. Dzięki temu proces transportu jest nie tylko szybki, ale także zminimalizowane są straty energii oraz ryzyko uszkodzenia towarów. Przenośniki rolkowe są wykorzystywane w wielu branżach, w tym w logistyce, magazynowaniu i produkcji. Na przykład w magazynach e-commerce, gdzie szybkość i efektywność transportu towarów są kluczowe, przenośniki rolkowe umożliwiają płynny przepływ produktów od punktu przyjęcia do miejsca wysyłki. Dodatkowo, dostosowanie przenośników rolkowych do różnych systemów automatyzacji, takich jak zautomatyzowane systemy magazynowe, podkreśla ich uniwersalność i zgodność z nowoczesnymi standardami branżowymi.

Pytanie 37

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 38

Nienaturalnie przyspieszone zużycie zaworów wydechowych silnika może być spowodowane

A. luzami w łożyskowaniu dźwigienek zaworowych
B. zbyt małym luzem zaworowym.
C. zwiększonym luzem na wałku rozrządu.
D. uszkodzeniem popychaczy.
Jak dla mnie, ważne jest, żeby mieć na uwadze, że zbyt mały luz zaworowy to naprawdę istotna sprawa, jeśli chodzi o trwałość i prawidłowe działanie zaworów wydechowych w silniku. Luz zaworowy to tak naprawdę odstęp między końcem dźwigienki a trzpieniem zaworu, który sprawia, że zawór zamyka się, kiedy trzeba i w dobrym miejscu. Gdy ten luz jest za mały, to zawór nie może się zamknąć tak, jak powinien, a to prowadzi do jego przegrzewania i szybszego zużycia. Mechanicy często mówią, żeby regularnie sprawdzać luz zaworowy w ramach konserwacji silnika. Wg producentów silników, dobrze ustawiony luz może naprawdę przedłużyć żywotność różnych części silnika i poprawić jego osiągi. Warto też pamiętać, że źle ustawiony luz zaworowy może nie tylko uszkodzić same zawory, ale też pogorszyć ogólne osiągi silnika oraz zwiększyć zużycie paliwa. A to już nie jest korzystne ani dla kierowców, ani dla środowiska.

Pytanie 39

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.