Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik stylista
  • Kwalifikacja: MOD.03 - Projektowanie i wytwarzanie wyrobów odzieżowych
  • Data rozpoczęcia: 20 maja 2025 09:22
  • Data zakończenia: 20 maja 2025 09:46

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Szablonowy układ do krojenia tkaniny może być użyty w sposób dwukierunkowy?

A. podszewkowej o splocie płóciennym
B. jedwabnej z widocznym blaskiem
C. wełnianej z długimi włóknami
D. bawełnianej o nierównym wzorze
Dwukierunkowy układ szablonów super się sprawdza, kiedy kroimy tkaniny o prostym splocie, na przykład podszewkę z splotem płóciennym. Tego typu materiały mają włókna rozłożone równomiernie, co znaczy, że można uzyskać naprawdę precyzyjne kształty, a ryzyko deformacji jest minimalne. W przypadku podszewki o splocie płóciennym, można się pobawić w robienie zarówno symetrycznych, jak i asymetrycznych elementów, w zależności od tego, co jest nam potrzebne w projekcie. Weźmy na przykład eleganckie płaszcze – tam ważne, żeby wnętrze było zarówno ładne, jak i funkcjonalne. Jeśli użyjemy odpowiednich technik krojenia, jak ten dwukierunkowy układ, to mamy pewność, że każdy element będzie zgodny z wymaganiami estetycznymi i praktycznymi. Takie podejście to najlepsza praktyka w branży odzieżowej – precyzja wykonania jest kluczowa dla końcowej jakości produktu.

Pytanie 2

Aby uniknąć zmniejszania się odzieży podczas obróbki oraz używania, materiał należy poddać

A. zaprasowaniu
B. odprasowaniu
C. sprasowaniu
D. dekatyzowaniu
Dekatyzowanie to proces, który ma na celu minimalizowanie kurczenia się tkanin, co jest kluczowe w produkcji odzieży. Podczas tego procesu tkaniny są poddawane działaniu wysokiej temperatury i wilgoci, co powoduje, że włókna materiału ulegają wstępnemu skurczeniu. Dzięki temu, gdy odzież jest później prana lub suszona, zmiany wymiarowe są znacznie ograniczone. Dekatyzowanie jest szczególnie istotne w przypadku tkanin naturalnych, takich jak bawełna czy wełna, które są bardziej podatne na kurczenie. W branży tekstylnej stosuje się różne metody dekatyzowania, w tym parowanie oraz chemiczne przetwarzanie, co również wpływa na poprawę jakości tkaniny. Przykładami zastosowania dekatyzowania są produkcja odzieży, pościeli oraz innych tekstyliów, gdzie stabilność wymiarowa jest kluczowa dla zadowolenia klienta. Warto również zauważyć, że zgodnie z normami jakości ISO, proces dekatyzowania jest zalecany jako standardowa praktyka w produkcji tekstyliów, co potwierdza jego znaczenie w branży.

Pytanie 3

Jaką najwyższą temperaturę można ustawić podczas prasowania lnianej spódnicy damskiej, jeśli na metce producent umieścił symbol żelazka z trzema kropkami wewnątrz?

A. 150°C
B. 120°C
C. 100°C
D. 200°C
Odpowiedź 200°C jest poprawna, ponieważ symbol żelazka z trzema kropkami wskazuje, że materiał, z którego wykonana jest lniana spódnica, może być prasowany w maksymalnej temperaturze wynoszącej właśnie 200°C. W praktyce oznacza to, że przy takiej temperaturze można skutecznie usunąć zagniecenia, nie narażając włókien na uszkodzenia. Warto pamiętać, że len jest włóknem naturalnym, które z reguły dobrze reaguje na wysokie temperatury, co czyni go wyjątkowo odpornym na działanie ciepła. Prasowanie w zbyt niskiej temperaturze może być niewystarczające do wygładzenia tkaniny, a stosowanie zbyt wysokiej temperatury może prowadzić do przypalenia lub zniszczenia materiału. W praktyce, przed przystąpieniem do prasowania, zawsze warto przeprowadzić próbę na mało widocznej części materiału, aby upewnić się, że wybrana temperatura jest odpowiednia. Dodatkowo, korzystając z pary wodnej podczas prasowania, można jeszcze bardziej ułatwić proces wygładzania lnu, co jest zgodne z zaleceniami producentów. Znajomość symboli na metkach oraz odpowiednia technika prasowania są kluczowe dla zachowania estetyki i trwałości odzieży.

Pytanie 4

Szerokość łuku tyłu na wysokości piersi mierzona jest poziomo na figurze kobiecej w linii obwodu klatki piersiowej między punktami

A. tylnymi bocznymi.
B. piersiowymi bocznymi.
C. pachowymi tylnym i przednim.
D. ramiennymi z tyłu.
Wybór punktów ramiennych od strony tylnej jako odniesienia do pomiaru łuku szerokości tyłu jest błędny, ponieważ te punkty nie znajdują się na linii obwodu klatki piersiowej. Ramiona nie są odpowiednimi punktami odniesienia do określenia szerokości klatki piersiowej, ponieważ ich umiejscowienie może wpływać na wynik pomiaru, co prowadzi do błędnych odczytów. W odniesieniu do piersiowych bocznych punktów, te również nie są idealne, ponieważ nie oddają rzeczywistej szerokości klatki piersiowej na wysokości piersi, co może skutkować niewłaściwym dopasowaniem odzieży. Podobnie, pomiar z użyciem pachowych tylnych i przednich punktów nie jest właściwy, ponieważ nie odzwierciedlają one rzeczywistej szerokości klatki piersiowej oraz mogą prowadzić do nieadekwatnych rozmiarów odzieży. W przemyśle odzieżowym precyzyjne pomiary są kluczowe dla zapewnienia odpowiedniego dopasowania i komfortu, a błędne podejścia do pomiaru mogą prowadzić do poważnych problemów w produkcji, takich jak reklamacje, niezadowolenie klientów oraz straty finansowe. Dlatego niezwykle istotne jest stosowanie właściwych punktów pomiarowych, zgodnych z obowiązującymi standardami.

Pytanie 5

Szablon krawiecki to model, w którym uwzględniono

A. dodatki do szwów i podwinięć
B. punkty montażowe i konstrukcyjne
C. dodatki technologiczne i konstrukcyjne
D. linie konturowe i pomocnicze
Wybór odpowiedzi dotyczącej punktów konstrukcyjnych i montażowych, linii pomocniczych i konturowych oraz dodatków konstrukcyjnych i technologicznych jest błędny, ponieważ te aspekty nie stanowią kluczowych elementów szablonów odzieżowych w kontekście ich podstawowych funkcji. Punkty konstrukcyjne i montażowe są istotne w procesie projektowania, ponieważ wskazują na miejsca, w których poszczególne elementy powinny być łączone, jednak nie odnoszą się bezpośrednio do specyfikacji dotyczącej wykończenia odzieży. Linie pomocnicze i konturowe również pełnią ważną rolę w tworzeniu szablonów, ale ich głównym celem jest ułatwienie wizualizacji i konstrukcji formy odzieżowej, a nie dostarczenie informacji na temat dodatków potrzebnych do szycia. Dodatki konstrukcyjne i technologiczne mogą obejmować różnorodne elementy maszyn i narzędzi używanych w procesie produkcyjnym, jednak nie są one bezpośrednio związane z szablonem. Zrozumienie różnicy między tymi elementami jest kluczowe dla skutecznego projektowania i produkcji odzieży. W praktyce, każdy projektant odzieży powinien umieć rozróżniać te zagadnienia i koncentrować się na kluczowych aspektach szablonów, aby zapewnić wysoką jakość procesu szycia oraz finalnego produktu.

Pytanie 6

Jaki pomiar antropometryczny wykonuje się w poziomie z tyłu wzdłuż linii obwodu klatki piersiowej między bocznymi punktami tylnymi?

A. Łuk szerokości przodu przez piersi
B. Obwód klatki piersiowej
C. Łuk szerokości tyłu na wysokości piersi
D. Szerokość pachy
Mierzenie łuku szerokości tyłu na wysokości piersi to ważna sprawa, bo pomaga nam zrozumieć, jak szerokie jest ciało na poziomie klatki piersiowej. To istotne, szczególnie w projektowaniu ubrań, gdzie dokładne wymiary są kluczem do zapewnienia komfortu. Gdy dobrze wymierzymy ten łuk, ubrania będą lepiej leżeć i wyglądać, co z pewnością podnosi ich estetykę. Pamiętaj, żeby robić to według norm ISO 8559-1, bo wtedy mamy pewność, że wszystko jest tak, jak powinno. W praktyce wiedza o tym, jak dobrze zmierzyć ten łuk, jest też przydatna w kontekście analizy ergonomicznej i zdrowotnej, bo zmiany w szerokości mogą pokazywać różne aspekty zdrowia.

Pytanie 7

Obliczając ilość tkaniny frotte o szerokości 1,4 m, potrzebnej na płaszcz kąpielowy z kapturem, dla osoby o obwodzie klatki piersiowej 100 cm, należy uwzględnić długość płaszcza oraz

A. wzrost osoby oraz długość rękawa
B. długość kaptura oraz obwód bioder
C. długość kaptura oraz długość rękawa
D. wzrost osoby oraz obwód bioder
Odpowiedź wskazująca na potrzebę uwzględnienia długości kaptura i długości rękawa jest prawidłowa, ponieważ te elementy mają kluczowe znaczenie dla estetyki i funkcjonalności płaszcza kąpielowego. Długość kaptura wpływa na ochronę głowy przed wilgocią, a także na komfort noszenia, zwłaszcza gdy płaszcz jest używany w warunkach mokrych. Z kolei długość rękawa jest istotna dla swobody ruchów oraz odpowiedniego dopasowania płaszcza do sylwetki użytkownika. W praktyce, aby zapewnić odpowiednie dopasowanie, należy również uwzględnić fakt, że różne style płaszczy mogą wymagać indywidualnych modyfikacji w zakresie długości. Ważne jest, aby pamiętać o standardach szwalniczych, które zalecają dokładne pomiary ciała klienta, co pozwala na stworzenie odzieży odpowiadającej jego wymogom. Przy projektowaniu płaszcza kąpielowego warto także zwrócić uwagę na wybór odpowiedniego materiału, który nie tylko będzie estetyczny, ale także odporny na działanie wody, co jest kluczowe w kontekście odzieży kąpielowej.

Pytanie 8

Do produkcji jakiego elementu odzieży powinno się wykorzystać podszewki: kolanówkę oraz kieszeniówkę?

A. Spódnicy elanobawełnianej
B. Żakietu lnianego
C. Marynarki bawełnianej
D. Spodni wełnianych
Wybór spodni wełnianych jako odpowiedzi na to pytanie jest prawidłowy, ponieważ podszewki, takie jak kolanówka i kieszeniówka, są kluczowymi elementami konstrukcyjnymi tego typu odzieży. Kolanówka stosowana jest w wełnianych spodniach, aby wzmocnić obszar kolan, co jest istotne w kontekście wytrzymałości i komfortu użytkownika, zwłaszcza w przypadku spodni noszonych w warunkach, które wymagają większej mobilności. Kieszeniówka, z kolei, jest używana do wykończenia kieszeni, co zapewnia estetyczny wygląd oraz funkcjonalność. Przy projektowaniu spodni wełnianych często uwzględnia się również ich podszewkę, co jest standardową praktyką w branży odzieżowej. Użycie wysokiej jakości tkanin i odpowiednich podszewkowych materiałów, takich jak poliester czy bawełna, pomoże w zachowaniu struktury i kształtu spodni na dłużej. Dobrze dobrana podszewka nie tylko poprawia komfort noszenia, ale także wpływa na ogólną estetykę produktu. W przypadku spodni wełnianych, odpowiednie wykończenie strefy kolan i kieszeni jest kluczem do ich funkcjonalności oraz trwałości, co jest zgodne z zaleceniami i standardami w branży odzieżowej.

Pytanie 9

Jakie narzędzie powinno być użyte do przymocowania kieszeni klinowych w spodniach?

A. fastrygówkę
B. pikówkę
C. dziurkarkę
D. ryglówkę
Wybór innej metody mocowania kieszeni klinowych w spodniach, takiej jak pikówka, dziurkarka czy fastrygówka, może prowadzić do niepożądanych efektów, które negatywnie wpłyną na funkcjonalność i estetykę odzieży. Pikówka, choć jest używana do szycia, bardziej nadaje się do łączenia warstw tkanin w miejscach, gdzie nie są narażone na intensywne obciążenia. W przypadku kieszeni, które są często używane, pikówka nie zapewnia wystarczającej wytrzymałości na naprężenia. Dziurkarka, z kolei, jest narzędziem przeznaczonym do wycinania otworów w tkaninach, co nie ma zastosowania przy ich mocowaniu. Zastosowanie dziurkarki w tym kontekście mogłoby prowadzić do osłabienia struktury tkaniny i w konsekwencji do jej uszkodzenia. Fastrygówka jest techniką używaną do tymczasowego mocowania tkanin, co oznacza, że nie jest odpowiednia do trwałego mocowania kieszeni. Fastrygi mogą się łatwo rozluźniać i nie zapewniają stabilności, co jest kluczowe w przypadku kieszeni, które muszą wytrzymać różne obciążenia. Decyzja o wyborze niewłaściwej techniki mocowania często wynika z braku zrozumienia ich właściwości i przeznaczenia, co prowadzi do frustracji w użytkowaniu odzieży i zwiększonych kosztów związanych z naprawami.

Pytanie 10

Zszycie szwu środkowego tyłu (siedzeniowego) w klasycznych spodniach, uwzględniając jego wzmocnienie, powinno być wykonane

A. jeden raz ściegiem stębnowym prostym jednoigłowym jednonitkowym i wykończyć lamówką
B. dwa razy ściegiem stębnowym prostym jednoigłowym dwunitkowym i obrzucić overlockiem
C. dwa razy ściegiem stębnowym jednoigłowym jednonitkowym i wykończyć lamówką
D. jeden raz ściegiem jednoigłowym dwunitkowym i obrzucić overlockiem
Inne odpowiedzi nie spełniają wymogów dotyczących trwałości i estetyki szwu środkowego tyłu w spodniach klasycznych. Wybór jednego ściegu stębnowego, zarówno jednoigłowego jednonitkowego, jak i dwunitkowego, nie zapewnia odpowiedniej wytrzymałości, zwłaszcza w miejscach narażonych na duże napięcia. Ścieg jednonitkowy, choć prosty w wykonaniu, jest znacznie mniej odporny na rozrywanie i uszkodzenia mechaniczne, co czyni go niewłaściwym wyborem do tego typu szwów. Dodatkowo, wykończenie lamówką nie jest wystarczającą metodą zabezpieczenia brzegów tkaniny, co może prowadzić do strzępienia. Obróbki overlockiem są kluczowe dla zapewnienia estetyki i trwałości szwów, a ich brak w proponowanych metodach znacząco obniża jakość wykonania. Wybór technik szycia powinien być oparty na gruntownej znajomości materiałów i ich właściwości, a nie tylko na intuicji. Te błędy myślowe mogą prowadzić do poważnych usterek w odzieży, a tym samym do niezadowolenia klientów oraz zwiększonych kosztów związanych z reklamacjami i naprawami.

Pytanie 11

Która z podanych przyczyn nie skutkuje złamaniem igły podczas szycia?

A. Nieodpowiednie umocowanie bębenka w mechanizmie chwytacza
B. Zbyt cienka igła
C. Nieprawidłowe nawinięcie nitki dolnej na szpuleczkę bębenka
D. Zbyt wielkie napięcie nitki górnej
Niewłaściwe nawinięcie nitki dolnej na szpuleczkę bębenka nie wpływa na łamanie się igły. Głównym powodem jest sposób, w jaki nitka jest prowadzona w maszynie do szycia. Jeśli nitka dolna jest nawinięta prawidłowo, to zapewnia odpowiednie napięcie i prowadzenie, co pozwala na płynne działanie mechanizmu szycia. Przykładowo, standardowe praktyki w branży zalecają, aby zawsze upewnić się, że szpuleczka jest nawinięta równomiernie, co minimalizuje ryzyko zacięcia się nić i w konsekwencji obciążeń mechanicznych, które mogłyby prowadzić do złamania igły. Dodatkowo, regularne konserwowanie maszyny i kontrolowanie jej ustawień zgodnych z zaleceniami producenta to kluczowe aspekty, które wpływają na trwałość igieł oraz jakość szycia. Świadomość tych praktyk pozwala na skuteczniejsze korzystanie z maszyn do szycia oraz unikanie problemów związanych z ich eksploatacją.

Pytanie 12

Co powoduje powstawanie nieregularnego ściegu stębnowego podczas szycia na maszynie?

A. Błędny transport materiału
B. Nieodpowiednie zamocowanie igły w uchwycie
C. Uszkodzona dziura w płytce ściegowej
D. Pozostałości nici górnej w chwytaczu
Uszkodzony otwór w płytce ściegowej oraz źle zamocowana igła w uchwycie to kłopoty, które mogą się zdarzyć podczas szycia. Ale nie wpływają one bezpośrednio na to, czy ścieg jest regularny, jeśli chodzi o transport materiału. Rzeczywiście, uszkodzenia w płytce mogą sprawić, że igła nie wchodzi gładko w materiał, co prowadzi do zacięć, ale niekoniecznie do nieregularnych ściegów. Z kolei, źle zamocowana igła może pogarszać jakość szycia, ale częściej powoduje łamanie nici czy uszkadzanie materiału, a nie właśnie nieregularność ściegów. Często użytkownicy koncentrują się na takich zewnętrznych rzeczach, a zapominają o tym, jak ważny jest sam mechanizm transportu materiału. Zrozumienie, jak to działa i jak grubość materiału wpływa na ustawienia maszyny, to klucz do udanego szycia. W praktyce, każdy szyjący powinien zwracać uwagę na wszystko – stan maszyny, rodzaj materiału i techniki, jakie stosuje, żeby uniknąć błędów i mieć dobre ściegi.

Pytanie 13

Jakie jest wymiary dodatku konstrukcyjnego na linii bioder dla standardowej konstrukcji spódnicy bazowej z cienkiej tkaniny wełnianej?

A. 1,0 cm dla ½ obt
B. 2,0 cm dla ½ obt
C. 1,0 cm dla obt
D. 0,5 cm dla obt
Dodatki konstrukcyjne na linii bioder w standardzie konstrukcji spódnicy podstawowej wykonanej z cienkiej tkaniny wełnianej mają kluczowe znaczenie dla odpowiedniego dopasowania odzieży do sylwetki. W przypadku konstrukcji na ½ obt, przyjęta wartość dodatku wynosząca 2,0 cm jest uzasadniona przez konieczność zapewnienia wystarczającej przestrzeni dla ruchomości oraz komfortu noszenia. Ta wartość pozwala na swobodne poruszanie się, co jest szczególnie istotne w przypadku odzieży codziennej. W praktyce, zbyt mały dodatek może prowadzić do ograniczenia swobody ruchów oraz do nieestetycznego wyglądu spódnicy w momencie noszenia. Warto pamiętać, że standardowe wartości dodatków konstrukcyjnych są wynikiem doświadczeń oraz badań nad zachowaniem tkanin podczas użytkowania. Dodatkowo, odpowiednie zastosowanie dodatków konstrukcyjnych przyczynia się do estetyki i wytrzymałości odzieży, co jest niezwykle istotne w kontekście profesjonalnej krawiectwa oraz projektowania odzieży.

Pytanie 14

Jakie tkaniny odzieżowe oraz akcesoria krawieckie powinny być zakupione do uszycia letniej kobiecej bluzki w stylu sportowym?

A. Adamaszek, guziki z galalitu
B. Satynę, guziki szklane
C. Popelinę, guziki poliestrowe
D. Krepon, guziki perłowe
Popelinę charakteryzuje lekkość, przewiewność oraz miękkość, co czyni ją idealnym materiałem na letnie odzież. Jest to tkanina bawełniana, która dobrze wchłania wilgoć, co jest kluczowe w ciepłe dni, zapewniając komfort noszenia. Oprócz tego popelina jest względnie łatwa w szyciu, co ułatwia pracę nawet mniej doświadczonym krawcom. Guziki poliestrowe są również doskonałym wyborem, ponieważ są trwałe, odporne na działanie wody oraz mają kolorystykę, która doskonale komponuje się z różnorodnymi wzorami i kolorami tkanin. Ponadto, guziki te nie ulegają odkształceniom ani blaknięciu, co jest istotne dla zachowania estetyki uszytej bluzki. W kontekście dobrych praktyk krawieckich, ważne jest również, aby wybierać materiały i dodatki, które są dostępne w lokalnych sklepach, co ułatwia późniejsze naprawy lub modyfikacje odzieży. Zastosowanie popeliny i guzików poliestrowych świadczy o umiejętności dopasowania materiałów do sezonowych potrzeb użytkowników oraz dbałości o jakość i funkcjonalność odzieży.

Pytanie 15

Do uszycia żakietu z wełny powinno się użyć nici

A. bawełniane
B. poliestrowe
C. jedwabne — greżę
D. jedwabne — żyłkę
Wybór nici do szycia żakietów z wełny trzeba dobrze przemyśleć, bo to ważne, by pasowały do materiału i były praktyczne. Nici jedwabne są ładne, ale nie są najlepsze, bo jedwab jest delikatny i może się łatwo uszkodzić, co nie jest super, jak chodzi o długotrwałe noszenie. Bawełna z kolei jest naturalna i oddychająca, ale ma swoje ograniczenia. Może się kurczyć po praniu, więc szwy mogą się deformować, a to wygląda słabo. Nici jedwabne z żyłką mogą z kolei sprawiać problemy, bo szwy mogą być za sztywne, co nie pasuje do eleganckich żakietów. W modzie pragmatyzm i trwałość są kluczowe. Dlatego moim zdaniem nici poliestrowe powinny być normą w szyciu żakietów, bo łączą estetykę z wytrzymałością – co jest mega ważne w ubraniach, które nosimy na co dzień.

Pytanie 16

Jaki symbol oznacza pomiar krawiecki długości pleców?

A. SyTy
B. PcPl
C. SvTv
D. RvNv
Wybór innych symboli jak SvTv, SyTy czy RvNv to trochę wpadka z rozumieniem standardów pomiarowych w krawiectwie. SvTv często myli się z pomiarem obwodu szyi albo innym wymiarem, co nie ma nic wspólnego z długością pleców. SyTy sugeruje pomiar w talii, a to też nie pasuje do tematu długości pleców. RvNv za to może być traktowane jako pomiar wysokości ramienia, co znowu nie dotyczy pleców. Takie błędne wybory mogą prowadzić do tego, że ubranie będzie źle dopasowane, a to wpływa na komfort noszenia i ogólny wygląd. W krawiectwie ważne jest, by wiedzieć, jakie konkretnie wymiary są potrzebne do stworzenia odzieży i jak różne symbole się do nich odnoszą. Użycie złych oznaczeń to ryzyko błędów w produkcji i problemów z wymiarami, a to w końcu wpływa na końcowy efekt i zadowolenie klienta. Dlatego warto znać definicje i standardy branżowe, które wyjaśniają, co te symbole właściwie oznaczają.

Pytanie 17

Klientka złożyła zlecenie w zakładzie usługowo-miarowym na uszycie letniej garsonki, do której użyto:
- 1,50 m gabardyny bawełnianej w cenie 30,00 zł za 1 m,
- 8 guzików w cenie 2 zł za sztukę,
- klamerki w cenie 4 zł za sztukę.

Za usługę uszycia garsonki naliczono opłatę wysokości 150 zł. Jaka suma w złotych została zapłacona przez klientkę za realizację zamówienia?

A. 240 zł
B. 215 zł
C. 255 zł
D. 205 zł
Klientka zapłaciła 215 zł za wykonanie zamówienia na garsonkę, co można obliczyć, sumując koszty materiałów oraz opłatę za uszycie. Koszt gabardyny wynosi 1,50 m x 30,00 zł/m = 45,00 zł. Koszt guzików to 8 sztuk x 2,00 zł/szt = 16,00 zł, a koszt klamerki to 4,00 zł. Dodając te wartości, otrzymujemy 45,00 zł + 16,00 zł + 4,00 zł = 65,00 zł. Następnie dodajemy koszt uszycia, czyli 150,00 zł. Całkowity koszt zamówienia wynosi 65,00 zł + 150,00 zł = 215,00 zł. To podejście do obliczeń jest zgodne z dobrą praktyką w branży krawieckiej, gdzie precyzyjne oszacowanie kosztów materiałów i robocizny jest kluczowe dla ustalenia ceny końcowej produktu. Warto również zauważyć, że w przypadku zamówień szytych na miarę, zawsze korzystnie jest szczegółowo wyliczać wydatki, aby mieć pełen obraz kosztów oraz zysku.

Pytanie 18

Jakie czynności powinny być zrealizowane w pierwszej kolejności podczas szycia spodni wykończonych paskiem z podtrzymywaczami w talii?

A. Wszyć zamek błyskawiczny z listewką
B. Zszyć zaszewki, przyszyć kieszenie, wszyć pasek oraz zamek błyskawiczny
C. Zszyć zaszewki, szwy boczne oraz wewnętrzne nogawek
D. Wszyć pasek oraz podtrzymywacze
Odpowiedzi, które wskazują na wszywanie zamka błyskawicznego z listewką, wszywanie paska i podtrzymywaczy, a także zszywanie zaszewek oraz kieszeni przed wykonaniem szwów bocznych i wewnętrznych nogawek, mogą wydawać się logiczne, ale w rzeczywistości prowadzą do wielu problemów podczas szycia. Zamek błyskawiczny z listewką, choć istotny, powinien być wszyty dopiero po zakończeniu podstawowych prac konstrukcyjnych. Niewłaściwe podejście do kolejności działań w szyciu może prowadzić do niskiej jakości wykończenia oraz trudności w późniejszym dopasowywaniu spodni. Podobnie, wszywanie paska przed zszywaniem szwów bocznych i wewnętrznych nogawek może skutkować problemami z luźnym dopasowaniem, co jest szczególnie problematyczne w przypadku materiałów elastycznych. W szybkim szyciu spodni, kluczowe jest, aby najpierw ustalić wszystkie wewnętrzne połączenia, co pozwala na lepsze dopasowanie i wykończenie produktu końcowego. Zasady dobrego szycia nakładają na nas obowiązek, aby nie przyspieszać procesu, bo każdy krok ma swoje znaczenie. Zbierając te wszystkie aspekty, można uznać, że każdy krok w procesie szycia powinien być starannie przemyślany i poparty doświadczeniem, aby uniknąć trudności w późniejszych etapach produkcji.

Pytanie 19

Wskaż odpowiednią sekwencję wszystkich działań krawca przed przystąpieniem do przeróbki odzieży, zgodnie z wymaganiami klienta?

A. Dokonać pomiarów krawieckich, ustalić zakres prac, wykonać przeróbkę
B. Określić cel przeróbki, ustalić zakres prac, ustalić sposób przeróbki, dokonać pomiarów krawieckich
C. Dokonać pomiarów krawieckich, określić cel przeróbki, ustalić zakres prac, ustalić sposób przeróbki
D. Ustalić sposób przeróbki, dokonać pomiarów krawieckich, wykonać przeróbkę
Podejścia przedstawione w niepoprawnych odpowiedziach często pomijają kluczowe etapy przygotowania przeróbki, skutkując nieefektywnym procesem krawieckim. Na przykład, jeśli krawiec rozpoczyna od dokonywania pomiarów krawieckich bez najpierw określenia celu przeróbki, może dojść do sytuacji, w której pomiary będą nieadekwatne do oczekiwań klienta. Ustalanie zakresu prac bez zrozumienia celu przeróbki prowadzi do chaosu, ponieważ krawiec może wprowadzić zmiany, które są niezgodne z intencjami klienta. Niedostateczne planowanie dotyczące sposobu przeróbki przed przystąpieniem do pomiarów może skutkować zastosowaniem niewłaściwych technik lub materiałów, co z kolei prowadzi do niskiej jakości końcowego produktu. Każdy z tych kroków jest niezwykle istotny, aby zapewnić wysoką jakość usług. Krawiec powinien zawsze stosować dobre praktyki, takie jak kompleksowe zaplanowanie pracy już na wstępnym etapie, aby uniknąć potencjalnych problemów i zapewnić, że efekt końcowy spełnia oczekiwania klienta. Ignorowanie tych zasad prowadzi do nieefektywności i niezadowolenia klientów, co w dłuższej perspektywie może negatywnie wpłynąć na reputację krawca oraz jego działalność.

Pytanie 20

Przy tworzeniu modelu sukni damskiej typu princeska, gdzie należy przenieść konstrukcyjną zaszewkę piersiową?

A. podkroju pachy
B. barku
C. boku
D. podkroju szyi
Wybierając inne miejsca na zaszewkę piersiową w sukni princeski, możesz natknąć się na sporo problemów, które wpłyną na całość i komfort noszenia. Jak zaszewka znajdzie się pod krojem szyi, na boku czy pod pachą, zamiast na barku, to może to skończyć się niewłaściwym dopasowaniem i zniekształceniem sylwetki. Zaszewka pod krawatem szyi sprawiłaby, że materiał mógłby się marszczyć w okolicach ramion, co w eleganckich strojach jest mało wskazane. Z kolei zaszewka na boku może ograniczyć ruchy, co jest istotne w sukni z z wysublimowanym kroju. A przeniesienie zaszewki pod pachą? To już totalna katastrofa – może to prowadzić do brzydkiego wykończenia i braku wsparcia dla biustu. Wiele osób błędnie myśli, że zaszewki można umieszczać gdzie się chce, a to nie uwzględnia ich funkcji w modelowaniu ciała. Dlatego ważne jest, żeby zaszewki były umiejscowione zgodnie z najlepszymi praktykami, które biorą pod uwagę anatomię i proporcje ciała, co wpływa na wygląd i komfort odzieży.

Pytanie 21

Podaj powód, dla którego nić górna przerywa się podczas szycia?

A. Niewłaściwe wciągnięcie nici w chwytaczu
B. Zbyt duży nacisk stopki
C. Źle założona nić górna
D. Uszkodzone ostrze igły
Źle nawleczona nić górna jest jedną z najczęstszych przyczyn zrywania się nici podczas szycia. Gdy nić nie jest odpowiednio nawleczona przez igłę lub nie przechodzi przez odpowiednie prowadnice, może powodować nadmierne napięcie, co z kolei prowadzi do zerwania. Ważne jest, aby podczas nawlekania nici zwracać uwagę na prawidłowy przebieg nici. Należy upewnić się, że nić przechodzi przez wszystkie prowadnice oraz, że jest prawidłowo umiejscowiona w uchwycie igły. Każda maszyna do szycia może mieć nieco inny mechanizm nawlekania, dlatego warto zapoznać się z instrukcją obsługi dla konkretnego modelu. Dobrą praktyką jest również regularne sprawdzanie stanu nici oraz ich jakości, aby uniknąć problemów podczas szycia. Wiedza ta jest niezbędna, aby zapewnić płynność pracy i uniknąć frustracji związanej z częstym zrywaniem nici.

Pytanie 22

Jaką tkaninę powinno się wybrać do uszycia damskiej spódnicy całorocznej podstawowej?

A. Tenis
B. Flausz
C. Loden
D. Szyfon
Wybór tkanin do szycia odzieży, w tym spódnic, powinien być oparty na ich właściwościach oraz przeznaczeniu. Flausz, będący materiałem o miękkiej, puszystej fakturze, jest najczęściej stosowany do produkcji odzieży zimowej, co sprawia, że nie nadaje się do całorocznej spódnicy. Jego grubość oraz ciężar mogą powodować dyskomfort w cieplejsze dni, a także ograniczać swobodę ruchów, co jest kluczowe w przypadku odzieży noszonej przez cały rok. Loden, z kolei, to tkanina wełniana, która ma podobne zastosowania, co flausz. Jest to materiał dedykowany głównie na odzież wierzchnią, ze względu na swoje właściwości termoizolacyjne oraz wodoodporność. Chociaż loden oferuje znakomitą ochronę przed zimnem, nie jest odpowiedni do spódnicy, która ma być noszona w różnych warunkach atmosferycznych. Szyfon, lekka, zwiewna tkanina, często stosowana w odzieży wieczorowej, może być pięknym materiałem, ale jego delikatność sprawia, że nie jest praktyczny na co dzień. Szyfon może łatwo ulegać zniszczeniu, a także nie zapewnia wystarczającej gry dla spódnicy, która powinna mieć odpowiednią strukturę. Wybór nieodpowiedniej tkaniny nie tylko wpływa na komfort noszenia, ale także na trwałość odzieży. Dlatego kluczowe jest zrozumienie właściwości materiałów, aby dokonać najlepszego wyboru, co jest istotne w praktyce krawieckiej oraz projektowej.

Pytanie 23

Jakiego wymiaru kontrolnego powinno się użyć przy figurze z nieprawidłową postawą ciała, aby odpowiednio dostosować formę przodu damskiej bluzki do sylwetki?

A. XlXl
B. SvXpTp
C. SyTy
D. PcPl
Odpowiedzi XlXl, PcPl i SyTy są błędne, ponieważ nie uwzględniają kluczowych aspektów, które są niezbędne do odpowiedniego dopasowania bluzki do sylwetki z wadami postawy. XlXl odnosi się do wymiarów długości rękawów, ale nie uwzględnia proporcji ciała, co może prowadzić do nieodpowiedniego dopasowania w kontekście prawidłowej postawy. W przypadku osób z problemami postawy, jak skolioza, kluczowe jest zrozumienie, że sama długość rękawów nie wystarczy, aby zapewnić komfort i estetykę. Z kolei PcPl odnosi się do wymiarów talii i bioder, które mogą nie być najważniejszymi aspektami w kontekście wprowadzenia korekt w górnej części bluzki, gdzie znajdują się ramiona i klatka piersiowa. Ostatnia odpowiedź, SyTy, koncentruje się na wymiarach szyi, które również mają ograniczone znaczenie w kontekście dopasowania bluzki do sylwetki z wadami postawy. W praktyce, błędne skupienie się na tych wymiarach może prowadzić do problemów z ogólnym wyglądem oraz wygodą noszenia odzieży. Kluczowym elementem jest zatem zrozumienie, że w przypadku wad postawy, priorytetem powinno być zapewnienie odpowiednich wymiarów górnej części ciała, co jest kluczowe dla estetyki i komfortu noszenia odzieży.

Pytanie 24

Jakie narzędzie wykorzystuje się do oznaczania zewnętrznych punktów montażowych na wykrojach zestawionych w nakładzie?

A. przyrząd z igłą wiertniczą
B. nożyce ręczne
C. urządzenie krojcze
D. urządzenie do znakowania nicią
Zastosowanie nożyc ręcznych do oznaczania punktów montażowych jest niewłaściwe, ponieważ nożyce te służą głównie do cięcia materiału, a nie do precyzyjnego oznaczania. Choć można próbować zaznaczać punkty montażowe za pomocą nożyc, to ich konstrukcja i przeznaczenie ograniczają dokładność oraz powtarzalność oznaczeń, co jest kluczowe w produkcji. Przyrząd z igłą wiertniczą, mimo że może być stosowany do tworzenia otworów w materiałach, nie jest optymalnym wyborem do oznaczania punktów montażowych, ponieważ jego działanie jest bardziej skomplikowane, a także może uszkodzić materiał, co wpłynie negatywnie na jakość produktów końcowych. Urządzenie do znakowania nicią również ma swoje ograniczenia; chociaż może być stosowane do oznaczania, to jednak wymaga dodatkowych przygotowań i nie zapewnia tej samej precyzji, co urządzenie krojcze. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich wniosków, obejmują mylenie funkcji narzędzi oraz niepełne zrozumienie ich zastosowań w kontekście produkcji. Właściwe oznaczanie punktów montażowych powinno być realizowane poprzez dedykowane urządzenia, które są zaprojektowane z myślą o tej specyficznej funkcji, co gwarantuje jakość i efektywność całego procesu produkcyjnego.

Pytanie 25

Wskaż proces obróbki parowo-cieplnej tkaniny odzieżowej, który powinien być wykonany przed rozkrojem?

A. Sprasowanie
B. Dekatyzowanie
C. Wprasowanie
D. Odparowanie
Inne operacje, takie jak odparowanie, sprasowanie czy wprasowanie, nie są odpowiednimi metodami obróbki parowo-cieplnej przed rozkrojem odzieży. Odparowanie odnosi się do procesu usuwania wody z materiału, ale nie obejmuje stabilizacji tkaniny w taki sposób, jak dekatyzowanie. Odparowanie nie jest kontrolowanym procesem, a więc nie zapewnia takich samych efektów w zakresie skurczu materiału. Sprasowanie i wprasowanie to techniki, które mają na celu wygładzenie i formowanie tkanin, ale nie eliminują skurczu ani nie stabilizują materiałów przed krojeniem. Sprasowanie polega na zastosowaniu wysokiego ciśnienia i temperatury, co może prowadzić do nadmiernej deformacji tkaniny, a wprasowanie jest raczej techniką wykończeniową, stosowaną na gotowych produktach, a nie na surowych materiałach. W kontekście przemysłu odzieżowego, błędne podejście do obróbki materiałów przed krojeniem może prowadzić do niezgodności wymiarowych, co z kolei wpływa na jakość i estetykę odzieży. Niezrozumienie tych różnic może skutkować nieefektywnym procesem produkcyjnym oraz niezadowoleniem klientów z gotowych wyrobów.

Pytanie 26

Jak należy ocenić jakość wykonania usługi skrócenia spódnicy z koła?

A. na wieszaku
B. na manekinie
C. na sylwetce klientki
D. rozłożoną płasko na stole
Ocenę jakości wykonania usługi skrócenia spódnicy z koła należy przeprowadzić na sylwetce klientki, ponieważ to właśnie na niej finalnie usługa będzie miała zastosowanie. Analiza dopasowania, wygody oraz estetyki ubrania wymaga bezpośredniego przymierzenia, co pozwala na bieżąco korygować wszelkie niedoskonałości, takie jak długość, krój i układ materiału. W praktyce, ocenianie spódnicy na sylwetce klientki umożliwia także uwzględnienie indywidualnych cech figury, takich jak proporcje ciała, co jest kluczowe dla osiągnięcia optymalnego efektu końcowego. Standardy branżowe podkreślają znaczenie bezpośredniego przymierzenia odzieży, co wpływa na zadowolenie klienta oraz jakość wykonania usługi. Warto również pamiętać, że w przypadku spódnicy z koła istotne jest, aby materiał swobodnie opadał, co można najlepiej ocenić na sylwetce, a nie na manekinie czy wieszaku, gdzie nie uwzględnia się dynamiki ruchu i naturalnych krągłości ciała.

Pytanie 27

Co może być przyczyną łamania igły w maszynie do szycia?

A. zbyt wysokie napięcie nici górnej
B. uszkodzony otwór w płytce ściegowej
C. nieodpowiedni nacisk na zszywane warstwy materiału
D. zbyt niskie napięcie nici dolnej
Wybór niewłaściwego docisku zszywanych warstw materiału, zbyt dużego naprężenia nici górnej oraz zbyt małego naprężenia nici dolnej to koncepcje, które nie prowadzą do zrozumienia rzeczywistych przyczyn łamania się igły. Niewłaściwy docisk materiałów może wpłynąć na jakość zszycia, ale nie jest bezpośrednią przyczyną uszkodzenia igły. W przypadku zbyt dużego naprężenia nici górnej, może to prowadzić do problemów z równym ściegiem lub nawet do zacięcia się materiału, jednak nie ma to bezpośredniego związku z łamaniem igły, które najczęściej jest efektem mechanicznych uszkodzeń, takich jak uszkodzony otwór w płytce ściegowej. Z kolei zbyt małe naprężenie nici dolnej może prowadzić do nieprawidłowego zszywania, ale nie wpływa na trwałość igły. Niezrozumienie charakterystyki mechanizmu szycia oraz niewłaściwe przypisywanie winy za uszkodzenia igły do nieprawidłowego napięcia nici może prowadzić do błędnych diagnoz i powtarzających się problemów. W praktyce, kluczowe jest, aby technicy zajmujący się serwisem maszyn szwalniczych odpowiednio diagnozowali źródło problemów i stosowali właściwe procedury konserwacyjne, co jest zgodne z zaleceniami producentów i normami branżowymi.

Pytanie 28

Jaka jest najwyższa temperatura, w jakiej można prasować sukienkę wykonaną z jedwabiu?

A. 130°C
B. 110°C
C. 200°C
D. 150°C
Maksymalna temperatura prasowania sukienki z jedwabiu powinna wynosić 110°C, co jest zgodne z zaleceniami producentów odzieży i ogólnymi standardami dla tkanin delikatnych. Jedwab jest materiałem naturalnym, który może ulec uszkodzeniu w wyniku zbyt wysokiej temperatury. Prasowanie w temperaturze powyżej 110°C może spowodować przypalenie włókien, co prowadzi do trwałych odbarwień lub zniszczeń tkaniny. Aby uzyskać najlepsze efekty prasowania, zaleca się prasowanie jedwabiu od wewnętrznej strony tkaniny, co minimalizuje ryzyko uszkodzeń zewnętrznej warstwy. Użycie pary podczas prasowania również wspomaga plecenie włókien, co ułatwia wygładzanie, a jednocześnie zmniejsza ryzyko przypalenia. Warto również pamiętać, że przed prasowaniem należy sprawdzić etykiety z instrukcjami prania, które często zawierają szczegółowe informacje dotyczące temperatury i metod prasowania. Praktyka ta jest kluczowa dla zachowania estetyki i trwałości odzieży wykonanej z jedwabiu.

Pytanie 29

Zadania związane z poszerzeniem zbyt wąskiej spódnicy na linii bioder obejmują rozprucie szwów bocznych oraz

A. powiększenie spódnicy na linii kolan oraz jej wydłużenie
B. zwężenie spódnicy na linii bioder oraz w talii
C. zwężenie spódnicy na linii kolan oraz jej skrócenie
D. poszerzenie spódnicy na linii bioder oraz zszycie szwów bocznych
Poszerzenie spódnicy na linii bioder oraz zszycie szwów bocznych to kluczowe działania w procesie przeróbki zbyt wąskiej spódnicy. W pierwszej kolejności, rozprucie szwów bocznych umożliwia uzyskanie dodatkowego materiału, co pozwala na odpowiednie poszerzenie spódnicy w newralgicznej części, gdzie najczęściej występują problemy z dopasowaniem. Po dokonaniu poszerzenia, niezbędne jest zszycie szwów bocznych, co zapewnia trwałość oraz estetykę wykończenia. W praktyce, takie podejście pozwala na zachowanie oryginalnego kroju i proporcji spódnicy, co jest zgodne z dobrymi praktykami krawieckimi. Warto również zauważyć, że odpowiednie poszerzenie na linii bioder wpływa na komfort noszenia, a także na ogólny wygląd sylwetki, co jest istotne w kontekście mody. Pamiętajmy o tym, że każdy projekt krawiecki powinien być dostosowany do indywidualnych wymagań klienta, co w tym przypadku oznacza także uwzględnienie jakości materiałów oraz technik szycia, które zapewnią długotrwałość przeróbki.

Pytanie 30

Jaką maszynę do szycia trzeba użyć do przymocowania listewek kieszeniowych?

A. Podszywarkę
B. Ryglówkę
C. Kroszety
D. Fastrygówkę
Wybór niewłaściwej maszyny szwalniczej do mocowania listewek kieszeniowych może prowadzić do istotnych problemów z wytrzymałością i estetyką gotowego produktu. Kroszety, mimo że są wykorzystywane w różnych aplikacjach, nie są przeznaczone do szycia grubych materiałów w wymagających warunkach, jak to ma miejsce w przypadku mocowania kieszeni. To maszyny, które najczęściej stosuje się do delikatniejszych prac, jak szycie tkanin i koronek, co czyni je nieodpowiednimi do mocnych szwów wymaganych w kieszeniach. Z kolei podszywarki są zaprojektowane do szycia brzegów materiałów, co również nie sprawdzi się w przypadku mocowania kieszeni, gdzie kluczowe jest połączenie warstw materiałów w sposób gwarantujący ich trwałość. Fastrygówka, jak sama nazwa wskazuje, służy głównie do fastrygowania, czyli wstępnego łączenia tkanin w celu sprawdzenia dopasowania przed ostatecznym szyciem. Nie jest to maszyna, która mogłaby zastąpić ryglówkę w kontekście mocowania kieszeni, ponieważ szyte szwy muszą być mocne i trwałe, a fastrygówka nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej wytrzymałości. W praktyce, wybór odpowiedniej maszyny jest kluczowy dla zachowania jakości i funkcjonalności odzieży, a błędne decyzje mogą prowadzić do uszkodzeń gotowych produktów oraz niezadowolenia klientów.

Pytanie 31

Który z symboli używanych w pomiarach krawieckich został opisany błędnie?

A. opx — obwód klatki piersiowej
B. o0s— obwód szyi
C. RvNv—- łuk długości kończyny górnej
D. SyTy — łuk długości przodu do piersi
Odpowiedź 'SyTy — łuk długości przodu do piersi' jest poprawna, ponieważ symbol ten rzeczywiście odnosi się do pomiaru długości przodu od ramienia do piersi, co jest kluczowe w procesie tworzenia odzieży. W kontekście krawiectwa, precyzyjne pomiary są niezbędne do uzyskania dobrze dopasowanych ubrań. Długość przodu do piersi jest jednym z podstawowych wymiarów, które wpływają na ogólny krój i komfort noszenia odzieży, zwłaszcza w przypadku bluzek i sukienek. Przykładowo, w przypadku szycia bluzki, błędne określenie tego wymiaru może prowadzić do nieodpowiedniego dopasowania, co wpłynie na estetykę oraz wygodę noszenia. Dobrą praktyką w branży krawieckiej jest regularne aktualizowanie pomiarów, szczególnie przy tworzeniu odzieży na miarę, aby uwzględnić wszelkie zmiany w sylwetce klienta. Kluczowe jest również stosowanie odpowiednich symboli pomiarowych w dokumentacji, co ułatwia komunikację pomiędzy krawcami a klientami oraz zapewnia wysoką jakość wykonywanych usług.

Pytanie 32

Wielkości dodatków na szwy są uzależnione, między innymi, od

A. rodzaju wzoru.
B. wielkości produktu.
C. kształtu wzoru.
D. rodzaju materiału.
Wybór rodzaju tkaniny jako kluczowego czynnika wpływającego na wielkości dodatków na szwy jest uzasadniony technicznie. Tkaniny różnią się nie tylko składem, ale także właściwościami mechanicznymi, co znacząco wpływa na to, jak zareagują na proces szycia. Na przykład, różne tkaniny mogą mieć różne stopnie rozciągliwości, grubości oraz faktury, co wymusza odpowiednie dostosowanie dodatków na szwy. W przypadku tkanin elastycznych, takich jak jersey, dodatki na szwy są zazwyczaj mniejsze, ponieważ tkanina sama w sobie ma zdolność do rozciągania, co pozwala na lepsze dopasowanie. Z kolei w przypadku tkanin sztywniejszych, jak denim, większe dodatki na szwy mogą być konieczne, aby zapewnić odpowiednią stabilność i trwałość szwu. Warto zwrócić uwagę na standardy branżowe, takie jak American National Standards Institute (ANSI), które podkreślają konieczność dostosowywania parametrów szycia do charakterystyki materiału. Praktyka ta nie tylko zwiększa jakość gotowego wyrobu, ale także jego komfort użytkowania.

Pytanie 33

Jakie materiały należy wykorzystać do usztywnienia kołnierza oraz mankietów w damskiej bluzce?

A. włosiankę.
B. włókniteks.
C. kamel.
D. filc.
Włókniteks, jako materiał usztywniający, jest doskonałym wyborem do kołnierza i mankietów bluzek damskich. Charakteryzuje się odpowiednią sztywnością, co pozwala na uzyskanie pożądanego kształtu i struktury odzieży. Dzięki swojej elastyczności, włókniteks dobrze współpracuje z różnymi tkaninami, co sprawia, że idealnie nadaje się do zastosowań w odzieży, gdzie wymagana jest zarówno estetyka, jak i funkcjonalność. Przykładowo, w przypadku bluzek z delikatnych materiałów, takich jak jedwab czy bawełna, włókniteks zapewnia stabilność kołnierza, eliminując jednocześnie ryzyko deformacji podczas użytkowania czy prania. Dobrą praktyką jest również stosowanie włókniteksu w różnych gramaturach, co pozwala na dostosowanie stopnia usztywnienia do konkretnego fasonu i oczekiwań dotyczących noszenia odzieży. W przemyśle odzieżowym standardy jakościowe nakładają obowiązek stosowania sprawdzonych materiałów usztywniających, co czyni włókniteks najlepszym rozwiązaniem w kontekście tworzenia eleganckiej i trwałej odzieży.

Pytanie 34

Aby przyszyć sztruksowe łatki na wysokości łokci w obu rękawach dziecięcej bluzy przy użyciu maszyny do szycia zygzakowego, trzeba:

A. wypruć rękawy, przyszyć łaty, wszyć rękawy
B. rozpruć rękawy, przyszyć łaty, zszyć rękawy
C. wypruć rękaw, przyszyć łatę, wszyć rękaw
D. rozpruć rękaw, przyszyć łatę, zszyć rękaw
Odpowiedź polegająca na rozpruciu rękawów, naszyciu łat oraz zszyciu ich z powrotem jest prawidłowa, ponieważ zapewnia pełną kontrolę nad procesem naprawy. Rozprucie rękawów pozwala na dokładne umiejscowienie łaty na uszkodzonej części, co jest istotne w kontekście estetyki oraz trwałości wykonania. Przy użyciu maszyny stębnowej zygzakowej możliwe jest uzyskanie elastycznego, mocnego szwu, który poradzi sobie z dużymi obciążeniami, co jest szczególnie ważne w przypadku odzieży dziecięcej. Zszycie rękawów po naszyciu łat również jest kluczowym etapem, ponieważ zapewnia integralność strukturalną elementu. Warto pamiętać, że podczas tego procesu należy stosować odpowiednie nici oraz ustawienia maszyny, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w szyciu. Na przykład, dla sztruksu zaleca się użycie nici poliesterowych, które są odporne na rozciąganie i działanie czynników zewnętrznych, co dodatkowo zwiększa trwałość naprawy. Taki sposób postępowania jest zgodny z ogólnymi standardami branżowymi, które zalecają staranność w przymocowywaniu łat, co nie tylko poprawia wygląd, ale także funkcjonalność odzieży.

Pytanie 35

Jakie materiały używa się do uszycia worków kieszeniowych w spodniach jeansowych?

A. kieszeniówkę
B. kolanówkę
C. rękawówkę
D. włókniteks
Kieszeniówka to materiał, który wykorzystywany jest do produkcji worków kieszeniowych w spodniach jeansowych. Jest to tkanina charakteryzująca się wysoką odpornością na rozrywanie, co jest kluczowe w kontekście funkcjonalności tych kieszeni, które często służą do przechowywania przedmiotów codziennego użytku, takich jak portfele czy telefony komórkowe. Standardy branżowe wymagają, aby kieszenie były wykonane z materiałów, które zapewniają odpowiednią trwałość oraz estetykę. Przykładem zastosowania kieszeniówki jest produkcja spodni, które są eksploatowane w trudniejszych warunkach, na przykład w pracy w magazynach lub na budowach, gdzie narażone są na intensywne użytkowanie. Dobre praktyki w szyciu jeansów zakładają również odpowiednie podklejenie kieszeni, aby wzmocnić miejsca narażone na największe obciążenia. Umiejętność doboru odpowiednich materiałów oraz technik szycia jest niezbędna dla zapewnienia wysokiej jakości końcowego produktu.

Pytanie 36

Jaką metodę stopniowania powinno się wykorzystać do stworzenia szablonów spódnicy podstawowej w rozmiarach 164/64/88 oraz 164/72/96 na podstawie wzoru tej spódnicy w rozmiarze 164/68/92?

A. Proporcjonalno-obliczeniową według obwodów przy stałym wzroście
B. Proporcjonalno-obliczeniową według wzrostów przy stałym obwodzie
C. Grupową
D. Promieniową
Wybór metody promieniowej jest niewłaściwy w kontekście sporządzania szablonów spódnicy, ponieważ ta metoda koncentruje się na zmianach promieniowych w kształcie odzieży bez uwzględniania różnic w obwodach. Technika ta jest bardziej odpowiednia do projektowania elementów odzieży o bardziej złożonych kształtach, takich jak kołnierze czy rękawy, gdzie zmiany w rozmiarze są bardziej dynamiczne i nieproporcjonalne. W przypadku stopniowania szablonów spódnicy, aby dostosować je do różnych obwodów w talii i biodrach, niezbędne jest wykorzystanie podejścia zakładającego proporcjonalne zmiany obwodów, co pozwala na uzyskanie lepszego dopasowania. Metoda proporcjonalno-obliczeniowa według wzrostów przy stałym obwodzie także nie jest odpowiednia, ponieważ nie odpowiada na potrzebę dostosowania obwodów, co jest kluczowe dla komfortu noszenia. Użycie podejścia grupowego również nie przynosi oczekiwanych rezultatów, gdyż skupia się na tworzeniu odzieży dla grupy ludzi z określonymi średnimi wymiarami, co nie uwzględnia indywidualnych różnic i wymagań. Powszechny błąd to zakładanie, że zmiany w wymiarach wzrostu wystarczą do odpowiedniego dopasowania, podczas gdy obwody odgrywają kluczową rolę w ergonomii odzieży. Dlatego istotne jest zastosowanie metodologii odpowiedniej do konkretnego kontekstu, co pozwoli uniknąć problemów z niedopasowaniem i dyskomfortem noszenia.

Pytanie 37

Jaką tkaninę poddaje się folowaniu?

A. Z przędzy poliestrowej
B. Z przędzy wełnianej
C. Z przędzy bawełnianej
D. Z przędzy wiskozowej
Proces folowania jest techniką stosowaną głównie w przemyśle tekstylnym, która ma na celu nadanie tkaninom z przędzy wełnianej charakterystycznych właściwości estetycznych oraz użytkowych. Tkaniny wełniane, ze względu na ich naturalną strukturę, doskonale nadają się do tego procesu. Folowanie polega na mechanicznym lub chemicznym przekształceniu powierzchni tkaniny, co skutkuje uzyskaniem efektu puszystości oraz zwiększoną izolacyjnością cieplną. Dodatkowo, tkaniny po folowaniu zyskują na trwałości, co jest szczególnie cenione w odzieży zimowej oraz produktach użytkowych, takich jak koce czy dywany. Warto zaznaczyć, że folowanie wełny jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży, które polegają na podkreślaniu naturalnych właściwości włókien. W ten sposób uzyskuje się produkty o wysokiej jakości, które są zarówno funkcjonalne, jak i estetycznie atrakcyjne. Przykładem zastosowania mogą być odzieżowe akcesoria i warstwy ocieplające, które wymagają zarówno estetyki, jak i właściwości termoizolacyjnych.

Pytanie 38

Aby zszyć boki w spódnicy wykonanej z tkaniny lnianej, jaką maszynę należy wykorzystać?

A. pikówkę
B. overlock
C. ryglówkę
D. stębnową
Maszyna stębnowa jest idealnym narzędziem do zszywania szwów bocznych w spódnicy podstawowej wykonanej z tkaniny lnianej. Dzięki zastosowaniu tej maszyny, uzyskujemy trwałe i estetyczne szwy, które są zarówno elastyczne, jak i odporne na rozrywanie. Stębnowanie umożliwia także dokładne dopasowanie tkaniny i zapewnia, że brzeg materiału nie będzie się strzępił, co jest szczególnie ważne w przypadku lnianych tkanin, które mają tendencję do odkształcania się. W praktyce, podczas zszywania szwów bocznych spódnicy, maszyna stębnowa pozwala na użycie odpowiednich nici, które idealnie komponują się z tkaniną, co dodatkowo podnosi jakość wykonania. W branży odzieżowej standardem jest stosowanie maszyn stębnowych do tego typu prac, co potwierdzają liczne podręczniki i zasady dobrych praktyk. Warto również dodać, że stębnowanie może być zastosowane nie tylko do głównych szwów, ale także do wykończenia brzegów, co zwiększa estetykę i trwałość gotowego produktu.

Pytanie 39

Modyfikacja żakietu z podszewką polega na dostosowaniu go do kształtu sylwetki oraz wymianie 10 guzików na nowe (4 duże i 10 małych na rękawach). Cena dużego guzika wynosi 1,20 zł, a małego 0,80 zł, koszt pracy oszacowano na 35,00 zł. Jaka będzie całkowita cena za zrealizowanie tej usługi?

A. 36,20 zł
B. 37,80 zł
C. 35,20 zł
D. 47,80 zł
Aby obliczyć całkowity koszt przeróbki żakietu, należy uwzględnić zarówno koszty materiałów, jak i robocizny. W przypadku wymiany guzików, mamy do czynienia z 4 dużymi guzikami w cenie 1,20 zł każdy oraz 10 małymi guzikami w cenie 0,80 zł każdy. Koszt guzików dużych wynosi 4 * 1,20 zł = 4,80 zł, natomiast koszt guzików małych to 10 * 0,80 zł = 8,00 zł. Zatem łączny koszt guzików wynosi 4,80 zł + 8,00 zł = 12,80 zł. Dodając do tego koszt robocizny, który wynosi 35,00 zł, otrzymujemy całkowity koszt usługi: 12,80 zł + 35,00 zł = 47,80 zł. Taki sposób kalkulacji jest zgodny z dobrymi praktykami w zakresie wyceny usług krawieckich, gdzie wszystkie elementy kosztowe są dokładnie analizowane i sumowane, co pozwala na dokładne określenie ceny finalnej. Warto również zauważyć, że odpowiednia wycena zlecenia jest kluczowym elementem w prowadzeniu efektywnego biznesu w branży odzieżowej, ponieważ pozwala to na utrzymanie płynności finansowej oraz satysfakcji klientów.

Pytanie 40

Jakie symbole określają wymiary niezbędne do skrócenia i zwężenia na wysokości talji oraz bioder w spódnicy typu poszerzanego?

A. TD, ZKo, ot
B. ZWo, obt, ot
C. TD, obt, ot
D. ZWo, ZTv, obt
Wybór innych odpowiedzi opiera się na nieporozumieniach dotyczących oznaczeń technicznych używanych w krawiectwie. Na przykład, odpowiedzi takie jak ZWo czy ZTv, które sugerują inne wymiary, nie odpowiadają rzeczywistym potrzebom dostosowania spódnicy do sylwetki. ZWo, oznaczający 'zwiększenie w obwodzie', jest nieadekwatny w kontekście skracania i zwężania, ponieważ jednocześnie może prowadzić do niepożądanej objętości materiału, co jest sprzeczne z założeniem zwężenia. ZTv, czyli 'zwiększenie w talii', również wprowadza zamieszanie, ponieważ w tym przypadku kluczowe jest dopasowanie, a nie zwiększenie. Wybór TD, obt, ot jako standardowych oznaczeń jest zgodny z najlepszymi praktykami w branży odzieżowej, gdzie precyzyjne oznaczenia są niezbędne do uzyskania satysfakcjonujących efektów. Typowym błędem jest nieumiejętność rozróżnienia, które wymiary są konieczne do uzyskania optymalnego dopasowania, co może prowadzić do nieefektywnego projektowania odzieży. Właściwe rozumienie tych symboli pozwala na uniknięcie typowych pułapek, jak np. tworzenie odzieży, która nie ma odpowiedniego wsparcia w krytycznych obszarach sylwetki.