Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik fotografii i multimediów
  • Kwalifikacja: AUD.05 - Realizacja projektów graficznych i multimedialnych
  • Data rozpoczęcia: 8 maja 2025 10:09
  • Data zakończenia: 8 maja 2025 10:20

Egzamin zdany!

Wynik: 22/40 punktów (55,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Pełne nasycenie trzech podstawowych kolorów w systemie RGB (255, 255, 255) prowadzi do uzyskania koloru

A. czarny
B. niebieski
C. czerwony
D. biały
Pełne nasycenie trzech barw podstawowych w modelu RGB, które reprezentowane jest przez wartości (255, 255, 255), odpowiada kolorowi białemu. W modelu RGB, który jest powszechnie stosowany w technologii wyświetlania, takich jak monitory i telewizory, kolory są tworzone poprzez mieszanie trzech podstawowych barw: czerwonej, zielonej i niebieskiej. Kiedy wszystkie te kolory są ustawione na maksymalne wartości (255), światło emitowane przez ekran tworzy wrażenie bieli. W zastosowaniach praktycznych, na przykład w projektowaniu stron internetowych, biała barwa jest często wykorzystywana jako tło, ponieważ zapewnia wysoki kontrast dla tekstu i innych elementów wizualnych. W kontekście standardów, warto zaznaczyć, że w systemie sRGB, który jest najczęściej używany w Internecie, wartości RGB od 0 do 255 są uznawane za normę, co sprawia, że zrozumienie tego modelu jest kluczowe dla każdego projektanta graficznego lub developera stron WWW. Dlatego przyswojenie sobie koncepcji pełnego nasycenia kolorów w RGB jest fundamentalne w pracy z kolorami w cyfrowych mediach.

Pytanie 2

Jeśli na stronie internetowej, gdzie umieszczone są prezentacje multimedialne, widnieje zapis Wszelkie prawa zastrzeżone, to co to oznacza?

A. prezentacje są chronione hasłem
B. informacje umieszczone na stronie mogą być wykorzystywane bez zgody twórcy
C. informacje zawarte na stronie nie mogą być wykorzystywane bez zgody twórcy
D. prezentacje mogą być udostępnione jedynie po zarejestrowaniu się
Oznaczenie Wszelkie prawa zastrzeżone na stronie internetowej sygnalizuje, że autorzy lub właściciele treści zastrzegają sobie pełne prawa do wykorzystania, reprodukcji oraz dystrybucji zamieszczonych informacji. Oznacza to, że osoby trzecie nie mogą wykorzystywać tych materiałów bez uzyskania wcześniejszej zgody autora. Przykładowo, jeśli ktoś chciałby skorzystać z prezentacji zamieszczonej na takiej stronie w celach edukacyjnych lub komercyjnych, musi najpierw skontaktować się z właścicielem praw autorskich i uzyskać odpowiednie pozwolenie. Tego typu zabezpieczenia są zgodne z międzynarodowymi standardami prawnymi, w tym z Ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W praktyce oznacza to, że naruszenie tych praw może prowadzić do konsekwencji prawnych, w tym roszczeń odszkodowawczych. W związku z tym, warto zawsze zwracać uwagę na informacje prawne zamieszczone na stronach internetowych, aby uniknąć nieporozumień oraz potencjalnych problemów prawnych związanych z niewłaściwym wykorzystaniem treści.

Pytanie 3

Jakim symbolem oznacza się płytę DVD przeznaczoną wyłącznie do odczytu?

A. RAM
B. R
C. RW
D. ROM
Odpowiedzi RW (ReWritable), R (Recordable) oraz RAM (Random Access Memory) są błędne, ponieważ odnoszą się do różnych typów nośników danych i metod ich użycia. Płyty DVD-RW i DVD-R są nośnikami, które umożliwiają zapis i kasowanie danych, co jest zasadniczo inne od funkcji DVD-ROM. W przypadku DVD-RW, użytkownik ma możliwość wielokrotnego zapisywania i usuwania danych, co sprawia, że te nośniki są bardziej elastyczne, ale tym samym nie są przeznaczone wyłącznie do odczytu. Z kolei DVD-R, mimo że pozwala na jednokrotny zapis, nie zapewnia takiej samej stabilności danych jak DVD-ROM, ponieważ po zapisaniu nie można ich już edytować. RAM, z drugiej strony, odnosi się do pamięci operacyjnej, która przechowuje dane tymczasowo podczas pracy systemu komputerowego, nie ma nic wspólnego z nośnikami optycznymi. Typowe błędy myślowe związane z wyborem tych odpowiedzi polegają na myleniu funkcji pamięci trwałej z pamięcią tymczasową oraz na niezrozumieniu różnic między różnymi formatami nośników optycznych. W branży technologii informacyjnej istotne jest zrozumienie, jakie są ograniczenia każdego typu nośnika, aby móc je właściwie zastosować w praktyce.

Pytanie 4

Który z formatów plików audio nie stosuje kompresji?

A. AAC
B. MP3
C. WMA
D. FLAC
Wybierając inne formaty plików muzycznych, takie jak AAC, WMA czy MP3, można wprowadzić się w błąd, sądząc, że te formaty są odpowiednie dla zastosowań, które wymagają pełnej jakości dźwięku. AAC (Advanced Audio Codec) oraz WMA (Windows Media Audio) to formaty, które stosują kompresję stratną, co oznacza, że przy redukcji rozmiaru pliku tracą część danych audio. Ta utrata może być praktycznie niesłyszalna dla przeciętnego ucha, jednak dla audiofilów oraz profesjonalnych inżynierów dźwięku, jakość jest kluczowym czynnikiem. MP3, najpopularniejszy z tych formatów, również korzysta z kompresji stratnej, co skutkuje zmniejszeniem objętości pliku przy jednoczesnym obniżeniu jakości dźwięku. Kompresja stratna polega na usuwaniu danych, które uznawane są za mniej istotne, co może prowadzić do zniekształceń dźwięku, szczególnie w bardziej złożonych nagraniach. W kontekście profesjonalnej produkcji dźwięku oraz archiwizacji muzyki, wybór formatu kompresji bezstratnej, takiego jak FLAC, jest kluczowy. Użycie formatów stratnych, mimo ich zalet w zakresie przestrzeni dyskowej, może być nieodpowiednie w sytuacjach, gdzie jakość jest priorytetem, na przykład podczas masteringu nagrań czy tworzenia archiwów muzycznych.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Gdy w dziele sztuki elementy położone dalej są wyżej, sugeruje to zastosowanie kompozycji

A. rzędową
B. diagonalną
C. odśrodkową
D. dośrodkową
Osoby, które wybrały inne odpowiedzi, mogą mieć trudności z właściwym zrozumieniem koncepcji kompozycji w kontekście wizualnym. Diagonalna kompozycja, na przykład, charakteryzuje się umieszczaniem elementów wzdłuż przekątnych obrazu, co tworzy dynamikę i ruch, ale nie wprowadza iluzji głębi w taki sposób, jak kompozycja rzędowa. Odśrodkowa kompozycja to układ, w którym elementy są rozmieszczone wokół centralnego punktu, co skutkuje skupieniem uwagi na środku obrazu, a nie na tworzeniu głębi. Z kolei dośrodkowa kompozycja, podobnie jak odśrodkowa, ma na celu skoncentrowanie uwagi widza, zamiast przedstawienia różnic w odległości. Te błędne odpowiedzi mogą wynikać z nieporozumienia dotyczącego zasad perspektywy i ich zastosowania w praktyce artystycznej. Używając nieodpowiednich terminów, można stracić możliwość właściwego przedstawienia przestrzeni i głębi, co jest kluczowe w wielu dziedzinach, takich jak architektura, sztuka i fotografia. Warto zgłębić zasady perspektywy i kompozycji, aby skutecznie przekazywać zamierzony efekt wizualny oraz poprawić umiejętności artystyczne.

Pytanie 7

Jakiego formatu powinien mieć projekt wideo, aby można go było umieścić w cyfrowych mediach?

A. DWG
B. MP4
C. TIFF
D. EPS
Odpowiedź MP4 jest prawidłowa, ponieważ jest to jeden z najpopularniejszych formatów plików wideo, który jest szeroko stosowany w cyfrowych mediach. Format MP4, oparty na standardzie ISO/IEC 14496-12, pozwala na kompresję wideo przy zachowaniu wysokiej jakości obrazu, co czyni go idealnym do przesyłania i publikowania w Internecie. Umożliwia on również integrację z dźwiękiem oraz zamieszczanie napisów, co zwiększa jego funkcjonalność. MP4 jest obsługiwany przez większość platform i urządzeń, co sprawia, że jest preferowany przez profesjonalistów w branży filmowej i mediowej. Przykładowo, serwisy takie jak YouTube czy Vimeo zalecają używanie formatu MP4 do przesyłania wideo, co potwierdza jego uniwersalność i dostosowanie do wymogów cyfrowych. Wybierając MP4, użytkownik ma pewność, że jego projekt wideo będzie dostępny dla szerokiego grona odbiorców, co jest kluczowe w dzisiejszym świecie cyfrowym.

Pytanie 8

Która z właściwości obrazu cyfrowego nie jest uzależniona od zmian dokonywanych podczas korekcji kolorów?

A. Balans tonalny obrazu
B. Tryb kolorystyczny
C. Rozkład jasności w obrazie
D. Reprezentacja kolorów
Odwzorowanie barw, tonacja obrazu oraz rozkład jasności na obrazie to cechy, które są głęboko związane z procesem korekcji barwnej. Odwzorowanie barw odnosi się do sposobu, w jaki kolory przedstawione są na danym urządzeniu, i jest bezpośrednio modyfikowane podczas korekcji. Na przykład, zmieniając nasycenie kolorów w obrazie, użytkownik wprowadza zmiany w odwzorowaniu barw, co wpływa na postrzeganą intensywność wszystkich barw. Podobnie, tonacja, czyli sposób odwzorowywania różnych poziomów jasności i kontrastu, również ulega zmianom w wyniku korekcji barwnej. Korekcja ta ma na celu poprawienie wizualnych aspektów obrazu, co często prowadzi do zmiany jego tonacji. Rozkład jasności na obrazie, będący miarą rozkładu intensywności światła, także jest modyfikowany poprzez operacje, takie jak zmiana poziomów czy krzywych, które są integralną częścią korekcji barwnej. Te nieporozumienia mogą wynikać z braku zrozumienia, że korekcja barwna nie jest tylko funkcją estetyczną, ale także techniczną, w której wszystkie wymienione aspekty są ze sobą splecione. Kluczowe jest zrozumienie, że podczas pracy z obrazami cyfrowymi wpływ na wizualizację ma wiele czynników, a korekcje barwne służą do optymalizacji tych elementów w celu osiągnięcia zamierzonych efektów wizualnych.

Pytanie 9

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 10

W jakim formacie zapisywane są fotografie cyfrowe, które będą poddawane dalszej edycji?

A. TIFF
B. PSD
C. RAW
D. JPEG
Format RAW jest preferowanym wyborem dla fotografów i operatorów wideo, którzy planują dalszą obróbkę swoich zdjęć lub nagrań. Oferuje on nieprzetworzone dane z matrycy aparatu, co pozwala na zachowanie maksymalnej jakości obrazu. Dzięki temu, w postprodukcji, użytkownicy mogą w pełni kontrolować parametry takie jak ekspozycja, balans bieli, nasycenie kolorów czy kontrast, co jest szczególnie ważne w profesjonalnej pracy fotograficznej. W przeciwieństwie do formatów takich jak JPEG, które stosują kompresję stratną, RAW nie traci żadnych szczegółów obrazu, co czyni go idealnym wyborem dla tych, którzy wymagają najwyższej jakości. Przykładowo, w studiach fotograficznych standardem jest używanie formatu RAW w celu uzyskania optymalnych rezultatów przy edycji zdjęć w programach takich jak Adobe Lightroom czy Photoshop. Dzięki zachowaniu pełnych danych, użytkownik ma możliwość wychwycenia detali, które mogłyby zostać utracone w przypadku użycia formatu kompresji stratnej. Warto zaznaczyć, że korzystanie z RAW wymaga większej przestrzeni dyskowej oraz specyficznych umiejętności w obróbce, ale korzyści w postaci wyższej jakości końcowego produktu są niezaprzeczalne.

Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Na prędkość ładowania strony internetowej najmniejszy wpływ ma

A. ilość elementów multimedialnych zawartych na stronie
B. wybór przeglądarki internetowej
C. kolorystyka strony
D. szybkość serwera, na którym umieszczono stronę
Kolorystyka strony ma znikomy wpływ na szybkość jej wczytywania, co czyni tę odpowiedź poprawną. Szybkość ładowania stron internetowych jest przede wszystkim związana z ilością i wielkością zasobów, które muszą być pobrane przez przeglądarkę, takich jak obrazy, skrypty czy style CSS. W praktyce oznacza to, że wybór kolorystyki, który nie wymaga dodatkowych zasobów graficznych (np. użycie jednolitych kolorów zamiast dużych grafik), nie wpływa na czas ładowania. Standardy webowe, takie jak Web Performance Optimization (WPO), podkreślają znaczenie optymalizacji zasobów, a nie estetyki strony. Warto również zauważyć, że dobre praktyki projektowania responsywnego mogą pomóc w minimalizowaniu wpływu elementów wizualnych na wydajność, co pokazuje, jak można projektować z myślą o efektywności.

Pytanie 13

Projekty, które mają być drukowane w drukarni, powinny być opracowane z zastosowaniem przestrzeni kolorów

A. CMYK
B. CMY
C. RGB
D. sRGB
Odpowiedź CMYK jest prawidłowa, ponieważ przestrzeń barw CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Key/Black) jest standardem wykorzystywanym w procesie druku kolorowego. W odróżnieniu od RGB, które jest przestrzenią addytywną stosowaną w wyświetlaczach elektronicznych, CMYK działa w oparciu o model subtraktywny, w którym kolory uzyskuje się przez odejmowanie światła od białego podłoża (zwykle papieru). Przykładowo, w przypadku drukowania broszur czy plakatów, projektanci muszą przygotować materiały w przestrzeni CMYK, aby zapewnić, że kolory będą wiernie odwzorowane w finalnym produkcie. Dobrą praktyką jest także wykonanie próby druku w CMYK, aby sprawdzić, jak kolory będą wyglądały po wydruku, co może różnić się od wizji na ekranie. Warto również zaznaczyć, że niektóre programy graficzne, takie jak Adobe Photoshop czy Illustrator, umożliwiają konwersję projektów RGB do CMYK, co jest kluczowe w przypadku projektów przeznaczonych do druku.

Pytanie 14

Na ilustracji zaznaczono ujęcie postaci w średnim planie filmowym

Ilustracja do pytania
A. cyfrą 3
B. cyfrą 4
C. cyfrą 1
D. cyfrą 2
Ujęcie oznaczone cyfrą 2 na ilustracji przedstawia średni plan filmowy. W tym planie postać jest pokazana od pasa w górę, co umożliwia zobrazowanie zarówno mimiki twarzy, jak i gestykulacji. Ujęcie oznaczone cyfrą 1 to zbliżenie, skupiające się głównie na twarzy, a cyfrą 3 to plan amerykański, ukazujący postać od kolan w górę. Cyfra 4 odnosi się do pełnego planu, w którym widoczna jest cała sylwetka postaci. Zrozumienie różnic między planami filmowymi pozwala na świadome wykorzystanie kadrowania w filmach i fotografii, w zależności od zamierzonego efektu.

Pytanie 15

Jaką regułę stylów trzeba dodać do pliku style_list.css, aby zdefiniować klasę znaczek dla nienumerowanych list z obrazem znaczek_logo.gif jako symbolem wypunktowania, gdy obrazek znajduje się w podfolderze GRAFIKI w katalogu z plikami stylów?

A. .znaczek {list-style-image: url(\GRAFIKI\znaczek_logo.gif)}
B. .znaczek {list-style-image: url(grafiki/znaczek_logo.gif)}
C. ul.znaczek {list-style-image: url(GRAFIKI/znaczek_logo.gif)}
D. ul.znaczek {list-style-type: url(grafiki\znaczek_logo.gif)}
Odpowiedzi, które zawierają błędne ścieżki do zasobów lub niewłaściwe zastosowanie właściwości CSS, wskazują na powszechne nieporozumienia dotyczące struktury i składni kaskadowych arkuszy stylów. Przykładowo, użycie list-style-type z adresem URL jest nieprawidłowe, ponieważ ta właściwość nie obsługuje obrazów jako wartości. Właściwość list-style-type służy do definiowania stylu punktów wypunktowania z zestawów predefiniowanych (np. disc, circle, square) i nie przyjmuje linków do plików graficznych. Innym typowym błędem jest użycie niewłaściwej składni w ścieżce do pliku, np. użycie odwrotnego ukośnika (\) zamiast ukośnika (/) w systemach opartych na UNIX, co jest standardem w CSS. Kiedy ścieżka do pliku jest podana w niewłaściwy sposób, przeglądarka nie będzie w stanie załadować zasobu, co skutkuje brakiem wizualizacji zamierzonego efektu. Kluczowe jest również zrozumienie różnicy między selektorami klasowymi a selektorami typów, co wpływa na to, do jakich elementów stosowane są style. Prawidłowe stosowanie CSS wymaga znajomości zarówno konwencji składniowych, jak i zasady działających reguł stylu — co jest kluczowe dla tworzenia dobrze wyglądających i funkcjonalnych stron WWW.

Pytanie 16

Jakie właściwości posiada odtwarzanie sekwencyjne?

A. Klatkowy
B. Poklatkowy
C. Zmienny
D. Proceduralny
Odtwarzanie sekwencyjne ma charakter poklatkowy, co oznacza, że proces ten zachodzi w ściśle określonych krokach, z wyraźnym podziałem na poszczególne etapy. W praktyce, każda klatka lub etap odtwarzania musi być zakończony przed przejściem do następnego, co pozwala na dokładne zarządzanie procesami i sygnałami. Przykładem zastosowania odtwarzania poklatkowego można znaleźć w animacji komputerowej, gdzie każdy ruch postaci jest tworzony jako oddzielna klatka. Takie podejście pozwala animatorom na precyzyjne kontrolowanie każdego elementu ruchu, a także ułatwia wprowadzanie poprawek na etapie produkcji. Odtwarzanie poklatkowe jest zgodne z dobrymi praktykami w branży, ponieważ zapewnia wyższy poziom kontroli nad jakością i spójnością wyników. W kontekście programowania, wiele algorytmów przetwarzania danych implementuje ten model, co przyczynia się do efektywności operacji i poprawy wydajności systemów.

Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

W dokumencie hipertekstowym, przy pomocy znacznika , określa się

A. rozpoczęcie nagłówka dokumentu HTML
B. zakończenie nagłówka dokumentu HTML
C. rozpoczęcie dokumentu HTML
D. zakończenie dokumentu HTML
Wybór błędnych odpowiedzi świadczy o niepełnym zrozumieniu struktury dokumentu HTML. Odpowiedzi wskazujące na koniec dokumentu HTML, początek dokumentu, czy koniec nagłówka są nieprecyzyjne w kontekście roli znacznika . Koniec dokumentu HTML oznaczany jest przez znacznik , co jednoznacznie definiuje, że wszystkie elementy dokumentu zostały już zdefiniowane. Z kolei początek dokumentu HTML jest sygnalizowany przez znacznik , który wskazuje na rozpoczęcie całej struktury dokumentu. Zrozumienie, że dotyczy tylko nagłówka, a nie całego dokumentu, jest kluczowe. Nagłówek z kolei nie kończy się na , ale jest zakończony przez , co również może wprowadzać w błąd. Typowym błędem myślowym jest mylenie kontekstu użycia tagów w HTML - każdy znacznik ma swoją określoną funkcję i miejsce w hierarchii dokumentu. Wiedza o tym, co znajduje się w sekcji nagłówkowej, jest niezbędna do prawidłowego rozumienia, jak struktura HTML wpływa na sposób wyświetlania treści oraz na optymalizację dla wyszukiwarek. Właściwe umiejscowienie i użycie znaczników są fundamentalne dla tworzenia dobrze działających stron internetowych.

Pytanie 19

Animację poklatkową, którą planujesz opublikować w programie Adobe Flash, powinieneś zapisać w formacie

A. SWF
B. XFL
C. JPEG
D. FLA
Odpowiedzi takie jak XFL, FLA czy JPEG wcale nie nadają się do publikowania animacji w Adobe Flash. XFL to format używany do projektów w formie otwartej, ale to wciąż nie jest to, co chcemy mieć na końcu, żeby coś opublikować. Te pliki XFL są głównie do edytowania i trzymania projektów, a nie do ich publikacji, dlatego nie są gotowe do odtwarzania w przeglądarkach. FLA to z kolei format źródłowy, który zawiera wszystkie składniki projektu, ale też nie nadaje się do finalnej publikacji - można w nim grzebać, ale w internecie już nie pociągnie. JPEG, no cóż, to format obrazów rastrowych, który w ogóle nie obsługuje animacji, więc to całkowicie nieodpowiedni wybór. Jak wybierzesz niewłaściwy format do publikacji, to mogą się pojawić problemy z odtwarzaniem, a to potem wpływa na jakość tego, co użytkownicy zobaczą. Czasami ludzie myślą, że format źródłowy lub obrazowy wystarczy dla animacji, a to wcale nie jest prawda w kontekście tego, co musimy mieć, by wszystko działało w internecie.

Pytanie 20

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 21

Który z formatów pozwala na użycie maksymalnie 256 kolorów w obrębie bloku obrazu?

A. JPG
B. EPS
C. CDR
D. GIF
Odpowiedzi takie jak CDR, JPG i EPS nie są związane z ograniczeniem do 256 kolorów na blok obrazu. CDR, czyli CorelDRAW, jest formatem wektorowym, który nie narzuca ograniczeń kolorystycznych w taki sam sposób, jak formaty bitmapowe. W przypadku JPG, jest to format stratny, który obsługuje miliony kolorów, co czyni go właściwym wyborem do zdjęć i bardziej złożonych grafik. Oznacza to, że nie jest on dostosowany do ograniczonej palety kolorów, a jego główną funkcją jest kompresja dużych plików z minimalną utratą jakości, co jest niewłaściwe w kontekście pytania. EPS, czyli Encapsulated PostScript, również jest formatem, który głównie obsługuje grafikę wektorową, a nie bitmapową, i nie ma narzuconych ograniczeń kolorystycznych w ramach 256 kolorów. Typowe błędy myślowe prowadzące do tych niepoprawnych odpowiedzi często wynikają z mylenia różnych typów formatów graficznych oraz ich zastosowania. Ważne jest zrozumienie, że różne formaty mają różne właściwości i przeznaczenie, co wpływa na ich użycie w praktyce.

Pytanie 22

Jaką przestrzeń kolorystyczną rekomenduje się do użycia w Adobe Photoshop?

A. Skala szarości
B. RGB
C. CMYK
D. PCS
Odpowiedź RGB jest prawidłowa, ponieważ przestrzeń barwna RGB (Red, Green, Blue) jest standardem kolorów używanym w większości aplikacji do edycji grafiki, w tym Adobe Photoshop. RGB opiera się na trzech podstawowych kolorach światła, co czyni go idealnym do pracy z wyświetlaczami, które emitują światło. Umożliwia on uzyskanie szerokiego zakresu kolorów i jest szczególnie przydatny w sytuacjach, gdy projektowane są obrazy przeznaczone do publikacji w Internecie lub na innych cyfrowych nośnikach. Przykładowo, dla projektów webowych, takich jak grafiki na strony internetowe czy banery reklamowe, RGB zapewnia lepszą jakość kolorów na ekranach niż inne przestrzenie kolorów. Dobrą praktyką jest zawsze rozpoczynanie pracy w RGB, a następnie konwertowanie do CMYK tylko wtedy, gdy przygotowujemy materiały do druku, co pozwala zachować jak największą jakość kolorów.

Pytanie 23

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 24

Który znacznik HTML pozwala na dodanie grafiki do strony internetowej?

A.
D.
Znacznikto coś, co jest naprawdę ważne w HTML, bo dzięki niemu możemy wstawiać różne grafiki do naszych stron. W praktyce działa to tak, że mamy składnię:opis obrazu, gdzie 'src' to ścieżka, gdzie leży nasz obraz, a 'alt' to tekst, który pokazuje się, gdy obrazek się nie załadował. Używanie tego 'alt' to nie tylko dobra praktyka, ale też pomaga osobom, które korzystają z czytników ekranu. Aha, no i pamiętajmy, by nie przesadzać z wielkością obrazków - niewłaściwie zoptymalizowane zdjęcia mogą strasznie spowolnić ładowanie strony. Generalnie,jest świetnym narzędziem, które dodaje fajne wizualne doznania i poprawia SEO, jeśli użyjemy obrazków rozmiarowo dostosowanych do różnych urządzeń - tu wkraczają media responsywne i techniki lazy loading. Po prostu, dobrze mieć to wszystko na uwadze, bo to naprawdę kluczowe w web designie.

Pytanie 25

Aby wyświetlić plik FLA w sieci, należy go przekonwertować na format

A. JPG
B. SWF
C. TIFF
D. GIF
Odpowiedzi JPG, GIF i TIFF są nieprawidłowe, ponieważ są to formaty obrazów statycznych, a nie animacji. JPG jest formatem stworzonym głównie do kompresji zdjęć i nie obsługuje animacji ani interaktywności, co czyni go nieodpowiednim do wyświetlania zawartości stworzonej w Adobe Animate. GIF, mimo że pozwala na proste animacje, ma ograniczenia w zakresie jakości i liczby kolorów, co może prowadzić do degradacji wizualnej bardziej złożonych projektów. Co więcej, GIF nie obsługuje dźwięku ani skomplikowanych interakcji, które mogą być istotne w projektach bazujących na FLA. TIFF to format używany głównie w profesjonalnej fotografii i druku, oferujący wysoką jakość, ale również nie jest przeznaczony do animacji ani publikacji w sieci. Te błędne odpowiedzi mogą wynikać z mylnego przekonania, że każdy format graficzny może być użyty do publikacji zawartości multimedialnej w Internecie. Kluczowe jest zrozumienie, że formaty plików muszą być dostosowane do celów, jakie mają spełniać, a w przypadku animacji i interaktywności, SWF jest odpowiednim wyborem ze względu na swoje funkcje związane z tworzeniem bogatej, interaktywnej treści na stronach internetowych.

Pytanie 26

Czym jest kadrowanie obrazu?

A. wycięciem wybranego obiektu
B. eliminowaniem linii
C. zamianą pliku na inny format
D. poprawą kolorystyki obrazu
Kadrowanie obrazu to technika polegająca na wycięciu fragmentu zdjęcia lub obrazu, w celu skupienia uwagi na wybranym obiekcie lub elemencie kompozycji. Proces ten może zwiększyć estetykę zdjęcia, poprawić jego klarowność oraz uwypuklić najważniejsze elementy. Na przykład, w fotografii portretowej kadrowanie pozwala na skoncentrowanie się na twarzy modela, eliminując zbędne tło, co prowadzi do bardziej dynamicznego i interesującego ujęcia. W kontekście standardów projektowania graficznego, kadrowanie jest kluczowym etapem przygotowania materiałów wizualnych, gdyż wpływa na kompozycję, równowagę oraz dynamikę obrazu. Dobre praktyki w kadrowaniu obejmują stosowanie zasady trójpodziału, która sugeruje, aby najważniejsze elementy obrazu umieszczać na przecięciach linii dzielących obraz na dziewięć równych części. Zrozumienie tej techniki i umiejętność jej zastosowania są niezbędne dla każdego, kto pragnie osiągnąć sukces w dziedzinie fotografii lub projektowania graficznego.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

Jakiego trybu kolorów używa się podczas skanowania zdjęć?

A. Monochromatyczny
B. CMYK
C. Skala szarości
D. RGB
Wybór niewłaściwego modelu kolorów przy skanowaniu zdjęć, jak czarno-biały lub skala szarości, może prowadzić do utraty cennych informacji kolorystycznych. Tryb czarno-biały ogranicza się jedynie do dwóch wartości – czerni i bieli, co sprawia, że nie jest w stanie oddać złożoności kolorów uchwyconych na oryginalnej fotografii. Choć tryb ten może być użyteczny w przypadku dokumentów tekstowych, w kontekście skanowania fotografii nie jest zalecany, ponieważ zanika bogactwo detali. Skala szarości z kolei, choć lepsza od czarno-białego, nadal nie rejestruje informacji o barwach, a jedynie o jasności. Każdy odcień szarości jest reprezentowany przez różne wartości jasności, co również prowadzi do utraty informacji krytycznych dla pełnego oddania obrazu. Zastosowanie modelu CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Key/Black) jest również nieodpowiednie w kontekście skanowania, ponieważ jest to model przeznaczony głównie do druku, a nie do digitalizacji zdjęć. Skanery stosują RGB, ponieważ są one projektowane z myślą o rejestracji kolorowego światła, co pozwala na zachowanie pełnej gamy barw. Myląc te modele, można w łatwy sposób pogorszyć jakość skanowanych obrazów, co jest szczególnie problematyczne w profesjonalnym środowisku, gdzie precyzyjne odwzorowanie kolorów ma kluczowe znaczenie dla jakości końcowego produktu.

Pytanie 29

Jaką minimalną pojemność powinien mieć nośnik danych, aby można było zapisać materiał audio oraz wideo o długości 40 minut i przepustowości 8 Mb/s?

A. 1,7 GB
B. 3,7 GB
C. 2,7 GB
D. 4,7 GB
Aby obliczyć minimalną pojemność nośnika pamięci potrzebną do zapisania materiału audio i wideo o długości 40 minut i transmisji 8 Mb/s, należy najpierw przeliczyć całkowitą ilość danych. 8 Mb/s oznacza, że w ciągu jednej sekundy przesyłane jest 8 megabitów. Dla 40 minut, co przekłada się na 2400 sekund (40 minut x 60 sekund), całkowita ilość danych wynosi: 8 Mb/s * 2400 s = 19200 Mb. Przekształcamy megabity na gigabity, dzieląc przez 8, co daje 2400 MB. Następnie przeliczamy megabajty na gigabajty, dzieląc przez 1024, co daje około 2,34 GB. Z uwagi na potrzebę rezerwowania dodatkowej przestrzeni na przyszłe zapisy oraz różnice w formatowaniu danych, praktyka wskazuje, że nośnik pamięci o pojemności 2,7 GB będzie odpowiedni. Taka pojemność jest typowa dla standardowych dysków USB i kart pamięci, co czyni je praktycznym wyborem do przechowywania multimediów. Warto również zauważyć, że standardy branżowe, takie jak MPEG-4, często wykorzystują kompresję, co pozwala na efektywniejsze wykorzystanie dostępnej przestrzeni.

Pytanie 30

Celem jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania

A. kodowania znaków
B. testów funkcjonalności
C. formatowania
D. pozycjonowania
Testy funkcjonalności, formatowanie oraz kodowanie znaków to różne aspekty związane z tworzeniem i zarządzaniem stroną internetową, jednak nie mają one bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Testy funkcjonalności służą do weryfikacji, czy wszystkie elementy strony działają poprawnie i zgodnie z założeniami, co jest istotne dla doświadczeń użytkowników, ale nie wpływa na ranking SEO. Formatowanie odnosi się do sposobu, w jaki treści są prezentowane na stronie, co może wpłynąć na użyteczność, ale nie ma bezpośredniego znaczenia dla algorytmów wyszukiwarek. Kodowanie znaków natomiast zajmuje się reprezentacją tekstu w systemach komputerowych i ma znaczenie dla poprawnego wyświetlania treści, jednak nie jest kluczowym czynnikiem rankingowym. Zrozumienie tych różnic jest kluczowe, aby uniknąć błędnych wniosków o tym, co wpływa na widoczność strony w internecie. W praktyce, wiele osób myli te pojęcia z pozycjonowaniem, co prowadzi do braku skutecznej strategii SEO i ograniczenia możliwości osiągnięcia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Pytanie 31

Weryfikacja poprawności realizacji projektu responsywnej strony internetowej polega na

A. prezentacji jej na urządzeniach o zróżnicowanej wielkości ekranów
B. zliczeniu liczby znaków na stronie
C. skalowaniu kolorów prezentowanych na ekranie
D. ustaleniu liczby odsłon strony
Ocena poprawności wykonania projektu responsywnej strony internetowej w dużej mierze polega na jej wyświetleniu na różnych urządzeniach o różnych rozmiarach ekranów. Responsywność strony odnosi się do zdolności strony internetowej do dostosowywania swojego układu, treści i elementów graficznych w zależności od wielkości i orientacji ekranu, na którym jest wyświetlana. Testowanie responsywności zapewnia, że użytkownicy na smartfonach, tabletach i komputerach stacjonarnych mają podobne doświadczenia z przeglądaniem strony. W praktyce oznacza to, że projektanci i deweloperzy mogą używać narzędzi, takich jak Chrome DevTools, by symulować różne urządzenia, co pozwala na identyfikację problemów z układem, nawigacją czy czytelnością treści. Dobrym przykładem jest użycie techniki fluid grid, która pozwala na elastyczne rozmieszczanie elementów w oparciu o procentowe wartości, co daje lepszą adaptację do zmieniających się rozmiarów ekranu. Zgodność z zasadami WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) jest również kluczowa, ponieważ wspiera dostępność treści na różnych urządzeniach, co jest istotnym aspektem oceny responsywności.

Pytanie 32

Jakie formaty graficzne są odpowiednie do zapisu prostych animacji rysunkowych przeznaczonych do multimedialnych prezentacji?

A. TIFF bądź BMP
B. GIF89a i TIFF
C. JPG albo SVG
D. GIF89a oraz SVG
Tak, wybór JPG, SVG, TIFF czy BMP z GIF89a albo TIFF nie jest dobry, jeśli chodzi o animacje. JPG to format, który jest super do zdjęć, ale niestety nie obsługuje animacji. On w ogóle usuwa sporo detali obrazu i przez to nie nadaje się do animacji, gdzie jakość klatek jest ważna. TIFF jest z kolei świetny do druku i archiwizacji, ale też nie ma wsparcia dla animacji. BMP to format bitmapowy, który ma probleme z dużymi rozmiarami plików i brakiem kompresji, więc też nie jest najlepszy do animacji. Kiedy chcesz robić animacje, musisz wiedzieć, jakie formaty to wspierają. Dużo osób myli te różne typy formatów i ich zastosowanie, co prowadzi do błędnych wyborów. Jeśli wybierzesz nieodpowiedni format, możesz stracić jakość i mieć kłopoty z wykorzystaniem go w projektach multimedialnych. Warto pamiętać, że animacje powinny być robione w formatach, które nie tylko ładnie wyglądają, ale też są funkcjonalne i łatwe do użycia w różnych kontekstach, a do tego najlepiej nadają się GIF i SVG.

Pytanie 33

Jaki kolor reprezentuje kod #FFFFFF w systemie szesnastkowym?

A. Ciemnoszary
B. Zielony
C. Czarny
D. Biały
W kontekście koloru #FFFFFF istnieje kilka błędnych interpretacji. Odpowiedzi związane z zielonym, czarnym i ciemnoszarym kolorem wynikać mogą z nieporozumień dotyczących systemu szesnastkowego i wartości RGB. Zielony kolor, reprezentowany w systemie RGB za pomocą wartości (0, 255, 0) w zapisie szesnastkowym zapisywanym jako #00FF00, jest wynikiem braku czerwonego i niebieskiego, co jest całkowicie różne od białego. Czarny natomiast, definiowany jako #000000, uzyskuje się, gdy wszystkie wartości RGB są równe zeru, co stanowi przeciwieństwo białego koloru. Z kolei ciemnoszary, którego zapis to np. #A9A9A9 (RGB: 169, 169, 169), składa się z równych, ale niskich wartości RGB, co również nie ma wspólnego z maksymalnym białym kolorem. Kluczowym błędem myślowym jest nieprawidłowe zrozumienie, jak system szesnastkowy i RGB ze sobą współdziałają. System szesnastkowy składa się z wartości od 00 do FF, gdzie FF oznacza maksymalną wartość w danym kanale koloru, co w przypadku RGB prowadzi do uzyskania białego koloru wyłącznie wtedy, gdy wszystkie trzy kolory składowe są na poziomie maksymalnym. Dlatego ważne jest, aby zrozumieć, że każdy kolor w systemie RGB można opisać za pomocą odpowiednich wartości, a białe zdefiniowane jako #FFFFFF jest wynikiem połączenia pełnych, maksymalnych wartości każdego z kolorów składowych.

Pytanie 34

Jaką przestrzeń barw należy wykorzystać do przechowywania grafiki rastrowej w trybie kolorów?

A. PCS
B. CIE LAB
C. CMYK
D. RGB
RGB, czyli czerwony, zielony i niebieski, to taka przestrzeń kolorów, która świetnie się nadaje do zapisywania grafiki bitowej w kolorze. Mieszają się tu różne intensywności tych trzech podstawowych kolorów, co pozwala na uzyskanie szerokiej gamy barw. Używa się go często w programach graficznych, jak Adobe Photoshop, oraz na stronach internetowych czy w interfejsach komputerowych. Na przykład, jeżeli tworzysz stronę WWW, kolory, które widzisz na ekranie, powstają z tego, jak mocno świecą poszczególne kolory RGB. Ważne jest także, żeby przed wrzuceniem grafik do sieci zamienić je z innych przestrzeni kolorów, takich jak CMYK, na RGB. Dzięki temu będą lepiej wyglądać na ekranach. Widać więc, że RGB stało się standardem w grafice komputerowej i projektowaniu stron.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Multimedialny projekt stworzony w programie Flash, który ma być opublikowany w sieci, powinien być zapisany w formacie

A. SWF
B. PDF
C. FLA
D. PSD
Wybór formatu PDF nie jest odpowiedni dla projektów multimedialnych stworzonych w Flash. PDF (Portable Document Format) służy głównie do publikacji dokumentów tekstowych i obrazowych w formie statycznej, a jego możliwości interaktywne są ograniczone. Choć PDF może zawierać multimedia, takie jak filmy czy dźwięki, nie jest dostosowany do dynamicznych animacji, które wymagają interakcji w czasie rzeczywistym. Z kolei format PSD (Photoshop Document) jest specyficzny dla programu Adobe Photoshop i przeznaczony do edycji grafiki rastrowej. Nie jest to format przeznaczony do publikacji w Internecie, a jego zastosowanie ogranicza się głównie do pracy z obrazami w programie graficznym. FLA (Flash Document) jest natomiast formatem, w którym zapisywane są projekty w Adobe Flash, ale nie jest to format publikacji. FLA jest plikiem źródłowym, który zawiera wszystkie elementy edytowalne projektu, lecz do publikacji w Internecie musi być wyeksportowany do formatu SWF. Wybór niewłaściwego formatu może prowadzić do problemów z kompatybilnością, wydajnością oraz ograniczenia możliwości interakcji użytkownika z treściami, co jest kluczowe w kontekście multimedialnych projektów online. Zrozumienie różnic między tymi formatami jest istotne dla efektywnego planowania i realizacji projektów w środowisku cyfrowym.

Pytanie 37

W programie Adobe Flash, jednostką wyrażającą wskaźnik prędkości odtwarzania klatek filmu jest

A. Kl/ms
B. Kl/ts
C. Kl/s
D. Kl/t
Poprawna odpowiedź to Kl/s, co oznacza 'klatki na sekundę'. W kontekście programów do animacji i gier, takich jak Adobe Flash, prędkość wyświetlania klatek jest kluczowym parametrem, który wpływa na płynność animacji. Standardowa prędkość dla animacji wynosi zazwyczaj 24 kl/s lub 30 kl/s, co odpowiada typowym rozdzielczości filmowym. Użycie jednostki Kl/s pozwala na jednoznaczne zrozumienie, ile klatek (obrazów) jest wyświetlanych w ciągu jednej sekundy, co z kolei ma bezpośredni wpływ na jakość i odbiór wizualny projektu. Utrzymanie odpowiedniego współczynnika klatek jest istotne, aby uniknąć efektu 'przerywania' animacji, co może negatywnie wpłynąć na doświadczenia użytkownika. Dobrą praktyką w branży jest testowanie animacji na różnych urządzeniach, aby zapewnić, że wyświetlanie klatek jest wystarczająco płynne w różnych warunkach technicznych.

Pytanie 38

Wskaż ostatnią fazę procesu tworzenia filmu opartego na zdjęciach spośród podanych.

A. Zrobienie zdjęć aparatem lustrzanym
B. Zaimportowanie zdjęć
C. Zachowanie bardzo wysokiej jakości rozdzielczości zdjęć
D. Wybór odpowiedniej ekspozycji dla zdjęć
Wybór odpowiedzi związanej z wykonaniem zdjęć lustrzanką jest mylący, ponieważ dotyczy etapu wcześniejszego niż import, a nie końca procesu produkcji. Również dobór właściwej ekspozycji zdjęć, choć istotny w kontekście fotografii, ma miejsce jeszcze przed etapem importu, jako że chodzi o technikę uchwycenia obrazu, a nie o jego obróbkę. Właściwa ekspozycja obejmuje takie aspekty jak przysłona, czas naświetlania oraz ISO, co wpływa na jakość zdjęć, ale nie ma wpływu na etap montażu. Zachowanie bardzo wysokiej rozdzielczości zdjęć jest również istotnym zagadnieniem, jednak dotyczy to parametrów technicznych zdjęć oraz ich jakości, a nie samego procesu przygotowania filmu. W praktyce, użytkownicy mogą mieć tendencję do koncentrowania się na technicznych aspektach fotografii, ignorując kluczowe procesy montażowe. To prowadzi do nieprawidłowego rozumienia etapów produkcji filmowej. Aby skutecznie przejść przez cały proces, należy zrozumieć, że każdy z wymienionych kroków odgrywa swoją rolę, ale tylko import zdjęć jest ostatnim z wymienionych etapów przed właściwym montażem. Niezrozumienie tej kolejności może skutkować chaosem w organizacji pracy i obniżeniem jakości finalnego produktu.

Pytanie 39

Aby umieścić grafikę z logo firmy, przedstawiającą rysunek w kolorach czerwonym i czarnym na białym tle, na stronie internetowej o kremowym tle, należy przeskalować logo, a następnie

A. ustawić przezroczystość na biały kolor tła i zapisać plik grafiki w formacie GIF89a lub PNG
B. wystarczy zapisać plik grafiki w formacie GIF89a lub PNG
C. ustawić przezroczystość na biały kolor tła i zapisać plik grafiki w formacie JPG lub TIFF
D. ustawić kanał alfa na kolory czerwony bądź czarny i zapisać plik w formacie PNG
Ustawienie przezroczystości na biały kolor tła i zapis pliku grafiki w formacie GIF89a lub PNG jest kluczowe dla uzyskania estetycznego efektu podczas umieszczania logo na stronie internetowej z tłem kremowym. Oba formaty, GIF89a i PNG, obsługują przezroczystość, co pozwala na uzyskanie płynnego przejścia między elementami grafiki a tłem. GIF89a jest szczególnie przydatny do grafik animowanych, natomiast PNG oferuje lepszą jakość obrazu i większą paletę kolorów, co czyni go bardziej uniwersalnym wyborem w przypadku statycznych obrazów. W praktyce, jeśli logo ma białe tło, które chcemy ukryć, jego przezroczystość powinna być ustawiona na ten sam kolor, co tło strony. W ten sposób logo będzie wyglądać, jakby było wkomponowane w stronę. Stosowanie tych technik jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, co zapewnia estetykę i profesjonalny wygląd witryn internetowych.

Pytanie 40

Jakie formaty są stosowane do tworzenia animowanej grafiki?

A. PPTX oraz PNG
B. EPS oraz XLSX
C. SWF i GIF
D. HTML oraz TIFF
Formaty SWF (Shockwave Flash) i GIF (Graphics Interchange Format) są powszechnie używane do tworzenia animowanej grafiki. SWF, stworzony przez Adobe, początkowo służył do interaktywnych aplikacji i animacji w sieci, oferując zaawansowane możliwości, takie jak wektoryzacja grafiki oraz integracja dźwięku. Jego zastosowanie obejmuje tworzenie gier online, prezentacji multimedialnych oraz interaktywnych treści. Z kolei GIF jest prostym i szeroko akceptowanym formatem, który obsługuje animacje poprzez sekwencje obrazów. Dzięki ograniczonej palecie kolorów (256 kolorów), GIF jest idealnym wyborem dla prostych animacji, takich jak przyciski i ikony. Poprawne użycie tych formatów wymaga znajomości ich specyfikacji oraz zasad optymalizacji, aby zapewnić płynność animacji i minimalizację czasu ładowania. Warto również zauważyć, że standardy branżowe, takie jak HTML5, zaczynają wypierać SWF, co wskazuje na trend przechodzenia do bardziej otwartych i elastycznych rozwiązań.