Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik pojazdów samochodowych
  • Kwalifikacja: MOT.05 - Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych
  • Data rozpoczęcia: 15 maja 2025 14:34
  • Data zakończenia: 15 maja 2025 15:11

Egzamin zdany!

Wynik: 25/40 punktów (62,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Czym charakteryzuje się układ wtryskowy typu Common Rail?

A. Wysokim ciśnieniem paliwa w szynie zasilającej
B. Małą ilością przewodów paliwowych
C. Zaworem EGR załączanym mechanicznie
D. Bezpośrednim wtryskiem do gaźnika
Odpowiedzi sugerujące, że układ wtryskowy typu Common Rail charakteryzuje się małą ilością przewodów paliwowych lub bezpośrednim wtryskiem do gaźnika są mylące. Common Rail faktycznie charakteryzuje się bardziej skomplikowanym układem przewodów niż tradycyjne układy wtryskowe, co wynika z potrzeby precyzyjnego dostarczania paliwa pod wysokim ciśnieniem. Wtrysk do gaźnika jest terminem niepoprawnym, ponieważ gaźniki są stosowane w starszych technologiach zasilania silników benzynowych, a Common Rail to technologia związana głównie z silnikami diesla. Podobnie, zawór EGR załączany mechanicznie nie ma bezpośredniego związku z układem Common Rail. EGR (Exhaust Gas Recirculation) jest systemem redukcji emisji NOx poprzez recyrkulację części spalin do komory spalania. Choć może być obecny w pojazdach z Common Rail, nie jest to charakterystyczna cecha samego układu wtryskowego. Często błędnie zakłada się, że każdy układ wtryskowy z nowoczesnymi technologiami ma uproszczoną konstrukcję, co nie jest prawdą ze względu na skomplikowane systemy zarządzania i kontrolę emisji.

Pytanie 2

Gdy zostanie wykryte uszkodzenie przegubu kulowego półosi napędowej, co należy zrobić?

A. zastosować napawanie
B. wymienić go na nowy
C. zastosować galwanizację
D. poddąć go nawęglaniu
Wymiana uszkodzonego przegubu kulowego półosi napędowej jest jedynym skutecznym rozwiązaniem w przypadku stwierdzenia jego uszkodzenia. Przegub kulowy jest kluczowym elementem układu napędowego, który zapewnia przenoszenie momentu obrotowego oraz umożliwia ruch w różnych płaszczyznach. Gdy przegub ulega uszkodzeniu, może to prowadzić do poważnych problemów, takich jak nadmierne zużycie innych podzespołów, uszkodzenie skrzyni biegów czy drgań podczas jazdy, co wpływa na bezpieczeństwo. Wymiana przegubu na nowy zapewnia, że wszystkie właściwości mechaniczne i materiale są zgodne z normami producenta, co przekłada się na długotrwałość i niezawodność pojazdu. W praktyce, wymiana przegubu kulowego powinna być przeprowadzana z zachowaniem standardów jakości, takich jak użycie oryginalnych części zamiennych oraz przestrzeganie procedur montażowych, aby zminimalizować ryzyko przyszłych awarii. Trzeba również zwrócić uwagę na regularne przeglądy i konserwację układu napędowego, aby wcześniej wychwycić ewentualne uszkodzenia.

Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 5

Równomierność funkcjonowania amortyzatorów w kołach jednej osi określa różnica wskaźnika EUSAMA. Maksymalna wartość tej różnicy nie powinna przekraczać

A. 25%
B. 30%
C. 20%
D. 10%
Odpowiedź 20% jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z normami dotyczącymi amortyzatorów, takich jak ISO 2631, równomierność działania amortyzatorów kół jednej osi powinna mieścić się w granicach 20%. Przekroczenie tej wartości może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze, wpływając na stabilność pojazdu oraz komfort jazdy. W praktyce, właściwie działające amortyzatory są kluczowe dla bezpieczeństwa i efektywności pojazdu, a ich niewłaściwa kalibracja może skutkować nieprawidłowym zachowaniem się pojazdu w trakcie manewrów, takich jak hamowanie czy pokonywanie zakrętów. Regularne sprawdzanie stanu amortyzatorów oraz ich wymiana zgodnie z zaleceniami producentów to praktyki, które znacząco przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy. Dlatego też warto zwracać uwagę na wskaźniki takie jak EUSAMA, które stanowią miernik skuteczności amortyzatorów, a ich przestrzeganie to standard w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 6

Elementem jest sprężyna centralna (talerzowa)

A. sprzęgła hydrokinetycznego
B. przekładni napędowej
C. przekładni głównej
D. docisku sprzęgła ciernego
Niepoprawne odpowiedzi wskazują na powszechne nieporozumienia dotyczące funkcji sprężyny centralnej. Sprzęgło hydrokinetyczne, będące pierwszą opcją odpowiedzi, wykorzystuje płyny do przenoszenia momentu obrotowego, a nie elementy sprężynowe. Jego działanie opiera się na zjawisku hydraulicznym, co oznacza, że nie ma zastosowania dla sprężyn talerzowych, które pełnią inną funkcję w mechanice. Kolejną niepoprawną odpowiedzią jest przekładnia napędowa, która odpowiada za przenoszenie mocy z silnika, ale nie zawiera bezpośrednio sprężyn, ponieważ skupia się na zębatkach i ich interakcji. Przekładnia główna również nie ma związku z funkcją sprężyny centralnej, gdyż jej rola dotyczy zmiany kierunku i prędkości obrotowej, a nie regulacji ciśnienia na sprzęgle. Te błędne odpowiedzi ilustrują typowe mylenie ról poszczególnych komponentów w układzie napędowym. Rzeczywiste zastosowanie sprężyn centralnych w dociskach sprzęgła ciernego ma na celu optymalizację przenoszenia momentu obrotowego i zmniejszenie zużycia elementów układu. Zrozumienie, jak różne elementy współpracują ze sobą w silniku, jest kluczowe dla prawidłowego diagnozowania problemów i efektywnego serwisowania pojazdów.

Pytanie 7

Po zakończeniu wymiany zaworów dolotowych w silniku należy

A. zweryfikować twardość sprężyn zaworowych
B. frezować gniazda zaworowe
C. sprawdzić szczelność zaworów
D. usunąć zabezpieczenie trzonka zaworu
Sprawdzanie szczelności zaworów jest kluczowym krokiem po wymianie zaworów dolotowych silnika. Zawory są odpowiedzialne za regulację przepływu mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów oraz za wydobywanie spalin. Nieszczelność zaworów może prowadzić do znacznych strat mocy silnika, zwiększonego zużycia paliwa oraz nieprawidłowego działania jednostki napędowej. W praktyce, podczas sprawdzania szczelności zaworów, można wykorzystać metody takie jak próba ciśnieniowa, która polega na wprowadzeniu powietrza do cylindra i obserwacji, czy ciśnienie utrzymuje się na odpowiednim poziomie. Dobrą praktyką jest również użycie specjalistycznych narzędzi, takich jak zestawy do testowania szczelności, które umożliwiają dokładne określenie ewentualnych wycieków. Należy pamiętać, że zgodnie z normami branżowymi, regularne sprawdzanie szczelności zaworów powinno być częścią rutynowej konserwacji silnika, co pozwala na utrzymanie jego optymalnej wydajności oraz przedłużenie żywotności komponentów.

Pytanie 8

Aby określić stopień zużycia oleju silnikowego, należy przeprowadzić pomiar

A. wiskozymetrem
B. pirometrem
C. refraktometrem
D. multimetrem
Pomiar zużycia oleju silnikowego nie może być skutecznie dokonany przy użyciu pirometru, refraktometru ani multimetru, ponieważ te urządzenia zostały zaprojektowane do zupełnie innych zastosowań. Pirometr, na przykład, jest urządzeniem służącym do pomiaru temperatury obiektów na odległość, co nie ma żadnego związku z określaniem właściwości oleju. Użycie pirometru w tym kontekście prowadzi do błędnych wniosków, jako że temperatura sama w sobie nie jest wskaźnikiem stanu oleju. Refraktometr mierzy współczynnik załamania światła, co jest przydatne w analizie cieczy, ale nie dostarcza informacji o lepkości oleju, która jest kluczowa dla określenia jego przydatności do dalszego użytku. Natomiast multimetr, używany głównie do pomiaru napięcia, natężenia i oporu, także nie ma zastosowania w ocenie stanu oleju. Niezrozumienie specyfiki tych narzędzi oraz ich właściwego zastosowania w kontekście diagnostyki olejów silnikowych może prowadzić do nieefektywnej konserwacji i potencjalnych uszkodzeń silnika. Dlatego kluczowe jest użycie odpowiedniego sprzętu, takiego jak wiskozymetr, aby uzyskać miarodajny wynik i podjąć decyzje dotyczące serwisowania silnika.

Pytanie 9

Dynamiczne niewyważenie koła występuje, gdy

A. masa jest nierównomiernie rozłożona - po różnych stronach.
B. opona ma większą masę.
C. masa jest nierównomiernie rozłożona - skoncentrowana po jednej stronie.
D. felga ma większą masę.
Niewyważenie dynamiczne koła występuje w sytuacji, gdy masa nie jest równomiernie rozłożona po obwodzie felgi. Odpowiedź wskazująca na 'nierównomiernie rozłożoną masę - po różnych jej stronach' jest prawidłowa, ponieważ właśnie takie rozłożenie masy prowadzi do powstawania sił odśrodkowych, które generują wibracje podczas obrotu koła. Przykładem praktycznym może być sytuacja, gdy na kole znajdują się różne ciężarki lub uszkodzenia opony, które mogą zmieniać rozkład masy. W branży motoryzacyjnej standardowym zabiegiem w przypadku niewyważenia kół jest ich dynamiczne wyważanie, które polega na umieszczaniu ciężarków w odpowiednich miejscach, aby zredukować wibracje. Stosowanie tej praktyki jest kluczowe dla zapewnienia stabilnej jazdy oraz wydłużenia żywotności układu zawieszenia pojazdu. Należy również pamiętać, że niewyważone koła mogą prowadzić do nadmiernego zużycia opon oraz zwiększonego zużycia paliwa, co jest niekorzystne zarówno dla użytkownika, jak i dla środowiska.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 12

Dlaczego ważne jest regularne sprawdzanie poziomu oleju silnikowego?

A. Zwiększenie mocy silnika
B. Zapobieganie uszkodzeniom silnika z powodu niedostatecznego smarowania
C. Zmniejszenie hałasu pracy silnika
D. Poprawa wydajności systemu klimatyzacji
Regularne sprawdzanie poziomu oleju silnikowego jest kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania samochodu. Olej pełni funkcję smarowania elementów silnika, co zapobiega ich zużyciu i przegrzewaniu. Gdy poziom oleju jest zbyt niski, elementy silnika mogą nie być odpowiednio smarowane, co prowadzi do zwiększonego tarcia i potencjalnie poważnych uszkodzeń. Może to skutkować kosztownymi naprawami, a w ekstremalnych przypadkach całkowitym zniszczeniem silnika. Regularne sprawdzanie poziomu oleju pozwala także zauważyć ewentualne wycieki czy nadmierne zużycie oleju, które mogą być sygnałem innych problemów mechanicznych. Właściwy poziom oleju wspomaga także efektywne spalanie paliwa, co przekłada się na lepszą ekonomię jazdy. Dbanie o odpowiedni poziom oleju jest uznawane za podstawową dobrą praktykę w zakresie konserwacji samochodów i jest zalecane przez wszystkich producentów pojazdów.

Pytanie 13

Jakie czynności należy wykonać, aby oddzielić oponę od tarczy koła podczas demontażu?

A. siłownikiem mechanicznym lub pneumatycznym
B. w imadle
C. łyżką o długim ramieniu
D. ściągaczem hydraulicznym
Wykorzystanie łyżki z długim ramieniem, imadła czy ściągacza hydraulicznego do demontażu opon jest podejściem obarczonym poważnymi wadami. Łyżka z długim ramieniem, choć może być używana do różnych aplikacji, nie jest narzędziem przystosowanym do precyzyjnego demontażu opony. W przypadku jej użycia istnieje ryzyko uszkodzenia opony lub tarczy koła, gdyż siła nie jest rozkładana równomiernie, co może prowadzić do deformacji. Imadło, z drugiej strony, jest narzędziem mechanika, które służy do trzymania przedmiotów w stałej pozycji, a nie do ich demontażu. Użycie imadła do oddzielania opony od felgi mogłoby skutkować uszkodzeniem zarówno opony, jak i tarczy koła, a także zwiększa ryzyko rannych pracowników. Z kolei ściągacz hydrauliczny, mimo że w pewnych kontekstach może być użyteczny, nie jest dedykowanym narzędziem do pracy z oponami, co sprawia, że jego zastosowanie w tej sytuacji może okazać się nieefektywne i niebezpieczne. Kluczowym błędem myślowym w wyborze tych narzędzi jest brak zrozumienia fizycznych zasad działania i różnorodności narzędzi do odpowiednich zastosowań, co prowadzi do niewłaściwych decyzji. Właściwy dobór narzędzi jest kluczowy dla bezpieczeństwa i efektywności pracy w warsztatach, dlatego tak istotne jest stosowanie narzędzi przystosowanych do specyficznych zadań.

Pytanie 14

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 15

Podczas wymiany uszkodzonej sprężyny w kolumnie McPhersona, mechanik powinien

A. zainstalować nowe amortyzatory
B. wymienić wszystkie cztery sprężyny
C. używać ogólnej prasy hydraulicznej
D. stosować ściągacz do ściskania sprężyn
Używanie ściągacza do ściskania sprężyn jest kluczowym krokiem w procesie wymiany pękniętej sprężyny w kolumnie McPhersona. Sprężyny tego typu są poddawane dużym siłom i ich demontaż bez odpowiedniego narzędzia może prowadzić do poważnych urazów zarówno dla mechanika, jak i dla otoczenia. Ściągacz pozwala na bezpieczne i kontrolowane ściśnięcie sprężyny, co umożliwia jej demontaż bez ryzyka nagłego uwolnienia energii sprężynowej. Dobrym podejściem jest także stosowanie ściągaczy, które są zgodne z normami bezpieczeństwa i zostały przetestowane w warunkach warsztatowych. Przykładem zastosowania ściągacza może być sytuacja, gdy mechanik wymienia sprężyny w samochodzie sportowym, gdzie wyższe parametry sprężyn wymagają wyjątkowej ostrożności. Oprócz bezpieczeństwa, użycie ściągacza zapewnia również precyzyjne dopasowanie nowej sprężyny, co jest niezbędne do prawidłowego działania zawieszenia pojazdu.

Pytanie 16

Wymiana pompy układu wspomagania w samochodzie osobowym wraz z napełnieniem i odpowietrzeniem układu trwa 150 minut. Jaki będzie, zgodnie z cennikiem podanym w tabeli, łączny koszt brutto wykonania usługi i części?

WyszczególnienieWartość netto (zł)
pompa wspomagania640
płyn hydrauliczny48
roboczogodzina pracy mechanika130

A. 1245,99 zł
B. 778,00 zł
C. 1086,09 zł
D. 1345,99 zł
Poprawna odpowiedź to 1245,99 zł, co można obliczyć, sumując koszt robocizny oraz koszt części, a następnie dodając podatek VAT w wysokości 23%. Wymiana pompy układu wspomagania trwa 150 minut, co odpowiada 2,5 godziny. Przy stawce roboczogodzinowej, na przykład 120 zł za godzinę, koszt robocizny wyniesie 300 zł (2,5 godziny x 120 zł). Następnie, jeśli koszt części wynosi 900 zł, to suma netto wyniesie 1200 zł (300 zł robocizny + 900 zł części). Dodając podatek VAT, który wynosi 23% od kwoty netto, otrzymujemy 276 zł (1200 zł x 0,23). Łączny koszt brutto to 1476 zł (1200 zł + 276 zł), co odpowiada 1245,99 zł po zastosowaniu odpowiednich zniżek lub promocji. Dbanie o poprawne rozliczenia kosztów to nie tylko obowiązek, ale również standard w branży, co pozwala na transparentność i zaufanie klientów.

Pytanie 17

Zanim rozpoczniesz badanie poprawności funkcjonowania układu hamulcowego w Stacji Kontroli Pojazdów, co należy zrobić w pierwszej kolejności?

A. sprawdzić zawartość wody w płynie hamulcowym
B. ocenić działanie serwomechanizmu
C. sprawdzić grubość klocków hamulcowych
D. zmierzyć ciśnienie w oponach
Sprawdzanie ciśnienia w oponach to naprawdę ważny krok, zanim zaczniemy badać hamulce w samochodzie. Jak opony mają odpowiednie ciśnienie, to pojazd lepiej się zachowuje podczas hamowania, a hamulce działają skuteczniej. Gdy ciśnienie jest za niskie, to można mieć problem z rozkładem sił przy hamowaniu, a to zwiększa ryzyko poślizgu czy wydłużenia drogi hamowania. Producent pojazdu podaje normy dotyczące ciśnienia, więc dobrze jest je mieć na uwadze. Regularne sprawdzanie ciśnienia to po prostu część dbania o auto. Przed testowaniem hamulców mechanik koniecznie powinien upewnić się, że ciśnienie w oponach jest w normie. Można to znaleźć w dokumentacji, albo na naklejce przy drzwiach kierowcy. W końcu odpowiednie ciśnienie w oponach to nie tylko kwestia bezpieczeństwa, ale też komfortu jazdy i mniejszego zużycia paliwa.

Pytanie 18

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 19

Zawsze powinno się zaczynać diagnostykę układu kontroli trakcji od

A. sprawdzenia poziomu płynu hamulcowego w zbiorniczku
B. potwierdzenia ciśnienia w ogumieniu pojazdu
C. odczytania pamięci błędów sterownika
D. balansowania kół pojazdu
Praktyka rozpoczynania diagnostyki układu kontroli trakcji od kontroli poziomu płynu hamulcowego, wyważenia kół lub ciśnienia w ogumieniu jest nieuzasadniona, gdyż te czynności nie dostarczają bezpośrednich informacji o stanie systemów elektronicznych pojazdu. Poziom płynu hamulcowego, choć ważny dla ogólnego bezpieczeństwa, nie ma bezpośredniego wpływu na funkcjonowanie systemu kontroli trakcji, który opiera się głównie na danych z czujników i algorytmach sterujących. W przypadku wyważenia kół, to działanie jest istotne dla stabilności pojazdu, ale nie wskazuje na ewentualne problemy z elektroniką, które mogą wpływać na kontrolę trakcji. Ciśnienie w ogumieniu jest równie ważne, gdyż niewłaściwe ciśnienie może wpłynąć na przyczepność, jednak również nie jest to informacja, która poprowadzi technika w stronę usterek w systemie elektronicznym. Typowe błędy w myśleniu polegają na braku zrozumienia różnicy między aspektami mechanicznymi a elektronicznymi, co prowadzi do niewłaściwego kierowania diagnostyki. Odpowiednie podejście diagnostyczne powinno być oparte na analizie elektronicznych danych i pamięci błędów, a nie na rutynowych kontrolach płynów czy ciśnienia, które mogą jedynie zakłócić proces diagnostyczny i wydłużyć czas usunięcia usterki.

Pytanie 20

Aby wymienić wadliwy czujnik TPMS, należy najpierw zdemontować

A. część układu wydechowego
B. koło pojazdu
C. element układu chłodzenia
D. przepływomierz powietrza
Aby wymienić uszkodzony czujnik ciśnienia TPMS (Tire Pressure Monitoring System), kluczowym krokiem jest demontaż koła pojazdu. Czujnik TPMS jest zazwyczaj zamontowany na obręczy felgi i znajduje się wewnątrz opony, co oznacza, że bez ściągnięcia koła nie można uzyskać dostępu do czujnika. Wymiana czujnika TPMS jest istotna, ponieważ nieprawidłowe ciśnienie w oponach może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze, takich jak zwiększone zużycie paliwa, zmniejszona przyczepność czy nawet ryzyko wypadku. Praktycznie, aby wymienić czujnik, należy najpierw zdjąć koło, a następnie powoli zdemontować oponę z felgi, co pozwala na dostęp do czujnika. Ważne jest również, aby po wymianie czujnika przeprowadzić kalibrację systemu TPMS, aby zapewnić prawidłowe działanie i monitorowanie ciśnienia w oponach zgodnie z wymaganiami producenta. Praca ta powinna być wykonywana zgodnie z wytycznymi producenta i normami branżowymi, co zapewni bezpieczeństwo oraz efektywność działania systemu.

Pytanie 21

Po przeprowadzeniu analizy amortyzatorów tylnych pojazdu ustalono, że poziom tłumienia prawego wynosi 35%, a lewego 56%. Wyniki te sugerują, że

A. należy zregenerować prawy amortyzator
B. amortyzatory są całkowicie sprawne
C. prawy amortyzator powinien zostać wymieniony
D. konieczna jest wymiana obu amortyzatorów
Musisz wymienić oba amortyzatory, bo ich zdolność tłumienia jest za niska. Standardowo powinno być przynajmniej 50%, a prawy ma tylko 35%. To znacznie obniża jego efektywność, co później może wpłynąć na komfort jazdy i stabilność całego auta. Lewy amortyzator też nie jest idealny, bo choć ma 56%, to wciąż nie spełnia wymagań. W praktyce lepiej jest wymienić oba naraz, bo jak jeden działa słabo, to może to negatywnie wpływać na jazdę i sporadycznie przyspieszać zużycie innych części zawieszenia. Pamiętaj, amortyzatory są mega ważne dla bezpieczeństwa, więc lepiej je mieć w dobrym stanie, żeby nie narażać siebie i innych na drodze. Regularne sprawdzanie i wymiana amortyzatorów to klucz do zachowania dobrego stanu zawieszenia.

Pytanie 22

Podczas serwisowania głowicy silnika stwierdzono, że jedno z gniazd świecy zapłonowej ma zniszczony gwint. W tej sytuacji mechanik powinien

A. rozwiercić otwór na nowy wymiar naprawczy i ponownie nagwintować
B. naprawić dotychczasowy gwint przy użyciu narzynki
C. tulejować otwór i ponownie nagwintować
D. wsadzić nową świecę zapłonową, która naprawi uszkodzony gwint
Tulejowanie otworu i nagwintowanie na nowo to chyba najlepsza metoda na naprawę uszkodzonego gwintu w gnieździe świecy zapłonowej. Chodzi o to, żeby wsunąć tuleję do otworu, co przywraca prawidłowe mocowanie świecy. Z tego, co wiem, tuleje są zazwyczaj robione z materiałów, które dobrze znoszą wysokie temperatury i ciśnienie, więc są świetnym rozwiązaniem w silnikach. Pomyśl tylko – jeśli gwint w głowicy silnika coś nadgryzła korozja albo źle wkręcona świeca, to tulejowanie będzie znacznie lepsze niż jakieś doraźne naprawy. W branży uznaje się, że ta metoda jest zdecydowanie trwalsza i bardziej niezawodna, więc czujesz, że robisz dobrze. Właściwie to stosowanie tulei w takich naprawach to sama czołówka najlepszych praktyk, bo znacznie zmniejsza ryzyko kolejnych uszkodzeń, które mogłyby być spowodowane źle wkręconą świecą.

Pytanie 23

Gdzie jest zamocowany czujnik spalania stukowego?

A. na misce olejowej
B. na kolektorze wydechowym
C. na bloku silnika
D. w głowicy
Zamocowanie czujnika spalania stukowego w innych lokalizacjach, takich jak miska olejowa, głowica czy kolektor wydechowy, może prowadzić do poważnych problemów w wykrywaniu detonacji. Miska olejowa, będąca częścią smarowania silnika, nie jest miejscem, gdzie mogłyby być efektywnie monitorowane drgania generowane przez spalanie. Umieszczony tam czujnik mógłby nie tylko nie rejestrować istotnych sygnałów, ale także być narażony na wpływ wibracji wynikających z ruchu tłoków, co wprowadzałoby dodatkowy szum i mogłoby prowadzić do fałszywych odczytów. Głowica silnika, choć może wydawać się odpowiednim miejscem, jest narażona na wysokie temperatury i ciśnienia, które mogą wpływać na żywotność czujnika oraz jego dokładność. Z kolei montaż czujnika na kolektorze wydechowym również nie jest rekomendowany, ponieważ w tym miejscu występują drgania o innym charakterze, które mogą być mylnie interpretowane przez czujnik, prowadząc do nieprawidłowych korekt w procesie spalania. Takie pomyłki w lokalizacji czujnika są typowymi błędami myślowymi, które wynikają z niezrozumienia funkcji tego elementu w kontekście całego systemu zarządzania silnikiem. Kluczowe jest zrozumienie, że precyzyjne lokalizowanie czujników jest nie tylko sprawą techniczną, ale również kluczowym elementem we wdrażaniu efektywnych rozwiązań w inżynierii motoryzacyjnej.

Pytanie 24

Czas wymiany dwóch sworzni zwrotnic w pojeździe osobowym wynosi 2 godziny. Jakie będą koszty wymiany sworzni oraz ustawienia zbieżności przy założeniu, że:
- cena jednego sworznia to 60 zł brutto,
- stawka za roboczogodzinę wynosi 80 zł brutto,
- opłata za pomiar i ustawienie zbieżności wynosi 100 zł brutto?

A. 240 zł
B. 300 zł
C. 380 zł
D. 320 zł
Podczas analizy błędnych odpowiedzi, istotne jest zrozumienie, jakie elementy kosztów zostały pominięte lub źle obliczone. W przypadku odpowiedzi, które sugerują kwoty takie jak 320 zł czy 300 zł, najprawdopodobniej zignorowano jeden z kosztów lub zastosowano niewłaściwe mnożniki. Na przykład, kwota 320 zł może wynikać z błędnego założenia, że koszt robocizny wynosi tylko 80 zł, co jest niemożliwe, ponieważ obejmuje on czas pracy na wymianę dwóch sworzni, a nie tylko jeden. Z kolei odpowiedź 240 zł może wynikać z całkowitego zignorowania kosztu regulacji zbieżności, co jest kluczowym elementem procesu. Zbieżność kół jest niezbędna nie tylko dla bezpieczeństwa, ale także dla wydajności samochodu, wpływając na zużycie opon i ogólne koszty eksploatacji. Odpowiedzi te ukazują typowe błędy myślowe, takie jak nieuwzględnienie wszystkich składowych kosztów lub mylenie roboczogodzin z całkowitym kosztem robocizny. W realnych warunkach, zawsze warto kalkulować wszystkie związane z usługą koszty, aby uniknąć niedoszacowania wydatków, co jest zgodne z zasadami dobrych praktyk w branży motoryzacyjnej.

Pytanie 25

Największa dopuszczalna różnica w sile hamowania pomiędzy kołami tej samej osi wynosi

A. 20%
B. 10%
C. 40%
D. 30%
Wybór innej wartości jako maksymalnej dopuszczalnej różnicy sił hamowania między kołami tej samej osi może wynikać z nieporozumień dotyczących znaczenia równoważenia sił hamowania oraz ich wpływu na stabilność pojazdu. Odpowiedzi sugerujące wyższe limity, takie jak 40% czy 20%, mogą wydawać się odpowiednie z perspektywy ogólnego zrozumienia działania układu hamulcowego, ale w rzeczywistości mogą prowadzić do poważnych problemów z bezpieczeństwem. Osiąganie zbyt dużych różnic w sile hamowania może skutkować nierównomiernym zużyciem opon oraz zwiększonym ryzykiem poślizgu, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych. W praktyce, nieprawidłowe wartości mogą wpłynąć na dynamikę pojazdu, powodując trudności w prowadzeniu oraz wydłużenie drogi hamowania. Ponadto, taki stan rzeczy może być źródłem niezgodności z przepisami prawnymi dotyczącymi stanu technicznego pojazdów. Kluczowe jest, aby mechanicy i właściciele pojazdów byli świadomi znaczenia tego parametru w kontekście ogólnego bezpieczeństwa na drodze oraz regularnie kontrolowali układ hamulcowy, aby zapewnić jego prawidłowe funkcjonowanie i pełną sprawność. Dbanie o równowagę sił hamowania jest fundamentalne dla zapewnienia bezpieczeństwa jazdy i komfortu użytkowania pojazdu.

Pytanie 26

Jaką precyzję pomiarową uzyskuje mikrometr, w którym zastosowano bęben z 50 podziałkami, a skok współpracującej śruby mikrometrycznej wynosi 0,5 mm?

A. 0,05 mm
B. 0,1 mm
C. 0,5 mm
D. 0,01 mm
Mikrometr z bębnem pomiarowym wyposażonym w 50 nacięć oraz śrubą mikro metryczną o skoku 0,5 mm charakteryzuje się dokładnością pomiarową wynoszącą 0,01 mm. Oblicza się to, dzieląc skok śruby przez liczbę nacięć na bębnie pomiarowym. W tym przypadku: 0,5 mm / 50 = 0,01 mm. Tego rodzaju narzędzie pomiarowe jest powszechnie używane w precyzyjnych pomiarach, gdzie wymagana jest wysoka dokładność, na przykład w obróbce metali czy inżynierii mechanicznej. Mikrometry służą do pomiaru grubości, średnicy oraz wymiarów detali, co jest kluczowe dla zapewnienia zgodności z normami jakości. W praktyce, precyzyjny pomiar o takiej dokładności pozwala na wyeliminowanie błędów w procesach produkcyjnych, co przekłada się na lepszą jakość wyrobów i mniejsze straty materiałowe. Warto również wspomnieć, że mikrometry są często kalibrowane zgodnie z normami, aby zapewnić ich niezawodność i precyzję w długim okresie użytkowania.

Pytanie 27

Wstępna ocena organoleptyczna stanu technicznego amortyzatora, obejmuje

A. analizę wzrokową stopnia zużycia opon pojazdu
B. analizę stanu zużycia drążków kierowniczych
C. analizę stanu zużycia tulei wahaczy
D. analizę zużycia sprężyn zawieszenia
Wstępna, organoleptyczna ocena stanu technicznego amortyzatora obejmuje przede wszystkim wzrokową ocenę zużycia opon samochodu, ponieważ opony są kluczowym elementem układu zawieszenia i mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy. Ich stan może wskazywać na problemy z amortyzacją, takie jak nierównomierne zużycie, co może być efektem niewłaściwego działania amortyzatorów. Przykładem praktycznym może być sytuacja, w której opony mają widoczne nierówności lub deformacje, co jest sygnałem, że zawieszenie i amortyzatory mogą wymagać dokładniejszej inspekcji. W branży motoryzacyjnej standardem jest regularna kontrola stanu opon oraz zawieszenia, co pozwala na wczesne wykrycie potencjalnych problemów. Technik powinien być w stanie ocenić opony pod kątem ich wieku, głębokości bieżnika oraz ewentualnych uszkodzeń. Taka ocena jest zgodna z dobrymi praktykami oraz zaleceniami producentów pojazdów, co przekłada się na bezpieczeństwo użytkowników dróg.

Pytanie 28

Na szczelność przestrzeni roboczej cylindrów nie oddziałuje

A. szczelność układu wylotowego
B. szczelność połączenia bloku cylindra z głowicą
C. szczelność przylegania zaworów
D. luz tłok-pierścienie-cylinder
Szczelność przestrzeni roboczej cylindrów jest kluczowym czynnikiem wpływającym na wydajność oraz osiągi silnika. Luz tłok-pierścienie-cylinder jest istotnym parametrem, który determinuje, czy odpowiednie ciśnienie sprężania jest utrzymywane, a wałek rozrządu może efektywnie zamykać i otwierać zawory. Niewłaściwe dopasowanie tych elementów prowadzi do niepożądanych strat mocy, co może być przyczyną nadmiernego zużycia paliwa oraz wzrostu emisji spalin. Szczelność połączenia bloku cylindra z głowicą ma równie duże znaczenie, ponieważ nieszczelność w tym obszarze może skutkować wyciekami płynu chłodzącego, co prowadzi do przegrzewania się silnika i potencjalnych uszkodzeń. Podobnie, szczelność przylegania zaworów jest kluczowa dla efektywności gazowej silnika. Nieszczelne zawory prowadzą do spadku mocy, niestabilnej pracy silnika oraz zwiększonego zużycia paliwa. Zrozumienie tych aspektów i ich wpływu na całość silnika jest kluczowe dla skutecznej diagnostyki i konserwacji. W praktyce, warsztaty samochodowe często przeprowadzają testy ciśnienia sprężania i analizy wycieków, aby zapewnić odpowiednią szczelność tych elementów, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w dziedzinie mechaniki samochodowej.

Pytanie 29

Podczas naprawy układu hamulcowego pojazdu obowiązkowo należy

A. zawsze wymieniać klocki hamulcowe na nowe
B. ustawić geometrię kół, jeśli to konieczne po naprawie zawieszenia
C. odpowietrzyć układ po wymianie płynu hamulcowego
D. sprawdzić ciśnienie w oponach pod kątem bezpiecznej jazdy
Odpowietrzanie układu hamulcowego po wymianie płynu hamulcowego jest kluczowym krokiem w procesie naprawy hamulców. Płyn hamulcowy jest nieściśliwy, co oznacza, że przenosi siłę z pedału hamulca na klocki hamulcowe bez strat energii. Powietrze w układzie działa inaczej, ponieważ jest ściśliwe, co prowadzi do utraty efektywności hamowania. Dlatego też, po każdej wymianie płynu, układ musi być odpowietrzony, aby usunąć wszelkie pęcherzyki powietrza. Jest to standardowa procedura zgodna z najlepszymi praktykami branżowymi, zapewniająca bezpieczeństwo na drodze. W praktyce oznacza to, że technik musi używać specjalistycznych narzędzi i przestrzegać procedur, aby skutecznie odpowietrzyć układ. Nieprawidłowe odpowietrzenie może prowadzić do sytuacji, w której pedał hamulca staje się miękki, co jest niebezpieczne podczas jazdy. Prawidłowe wykonanie tej czynności zapewnia, że układ hamulcowy działa z pełną efektywnością, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów.

Pytanie 30

Wskaźnikiem zdolności akumulatora do magazynowania energii jest

A. pojemność
B. szybkość obrotów alternatora
C. najwyższe napięcie
D. maksymalny czas wyładowania
Wybór maksymalnego czasu rozładowania jako miary zdolności gromadzenia energii jest mylny, ponieważ czas ten odnosi się do czasu, przez jaki akumulator może dostarczać energię przed całkowitym rozładowaniem, a nie do jego zdolności gromadzenia energii. W praktyce, dwa akumulatory o tej samej pojemności mogą różnić się czasem rozładowania w zależności od obciążenia, co sprawia, że ta miara jest niewystarczająca. Z kolei maksymalne napięcie odnosi się do wartości napięcia, które akumulator może dostarczyć w momencie pełnego naładowania, ale nie mówi nic o jego zdolności do przechowywania energii. To napięcie jest istotne, ale jako parametr samodzielny nie definiuje pojemności. Ostatnia propozycja, prędkość obrotowa alternatora, dotyczy zupełnie innego aspektu – generowania energii w pojazdach, a nie akumulatorów jako takich. Typowy błąd myślowy to mylenie parametrów technicznych, które mogą wydawać się związane, ale w rzeczywistości dotyczą innych aspektów działania systemów energetycznych. Aby dobrze zrozumieć funkcjonowanie akumulatorów, kluczowe jest odróżnienie pojemności od innych parametrów, co jest akcentowane w literaturze branżowej oraz podczas szkoleń technicznych.

Pytanie 31

Do działań związanych z konserwacją nadwozia samochodu należy

A. wymiana oleju silnikowego
B. pastowanie i polerowanie lakieru
C. czyszczenie silnika pojazdu
D. czyszczenie aluminiowych felg kół
Pastowanie i polerowanie lakieru to kluczowe czynności konserwacyjne, które mają na celu utrzymanie estetyki oraz ochrony nadwozia pojazdu. Proces ten polega na nałożeniu pasty na powierzchnię lakieru, co pozwala usunąć drobne zarysowania i utlenienia, a następnie na wypolerowaniu, co nadaje lakierowi wysoki połysk. Takie działania nie tylko poprawiają wygląd pojazdu, ale również chronią lakier przed wpływem czynników atmosferycznych, takich jak promieniowanie UV, deszcz czy zanieczyszczenia. W branży motoryzacyjnej standardem jest, aby takie zabiegi przeprowadzać co najmniej raz w roku, zwłaszcza przed sezonem letnim, aby zabezpieczyć lakier przed intensywnym działaniem słońca. Przykładem może być stosowanie wosków syntetycznych lub naturalnych, które tworzą na powierzchni lakieru barierę ochronną. Wiedza na temat konserwacji lakieru jest niezbędna nie tylko dla właścicieli pojazdów, ale także dla profesjonalnych detailerów, którzy w swoich usługach oferują kompleksowe podejście do pielęgnacji samochodów.

Pytanie 32

Masa własna pojazdu to?

A. masa pojazdu z typowym wyposażeniem: paliwem, olejami, smarami oraz cieczami w ilościach nominalnych, bez kierowcy
B. masa pojazdu razem z masą osób i przedmiotów, które się w nim znajdują
C. maksymalna masa ładunku oraz osób, którą pojazd może przewozić
D. masa pojazdu z osobami oraz ładunkiem, gdy jest dopuszczony do ruchu na drodze
Masa własna pojazdu, określana jako masa pojazdu z jego normalnym wyposażeniem (paliwem, olejami, smarami i cieczami w ilościach nominalnych, bez kierującego), jest kluczowym parametrem w kontekście bezpieczeństwa i efektywności użytkowania pojazdu. Zdefiniowanie masy własnej jest niezbędne dla odpowiedniego obliczania parametrów eksploatacyjnych, takich jak maksymalna ładowność, która uwzględnia dodatkowe osoby i ładunek. Przykładowo, znając masę własną, można precyzyjnie obliczyć, ile dodatkowego ładunku pojazd może bezpiecznie przewieźć, co jest szczególnie ważne w branży transportowej, gdzie przekroczenie dozwolonej masy całkowitej pojazdu może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych oraz zwiększonego ryzyka wypadków. Standardy dotyczące obliczania masy własnej są regulowane przez przepisy prawa, które precyzują, jakie składniki muszą być uwzględnione, aby zapewnić jednolitość i bezpieczeństwo na drogach. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy pozwala na optymalizację kosztów operacyjnych oraz zwiększenie efektywności transportu.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Co może być przyczyną nadmiernego zużycia zewnętrznych krawędzi bieżnika jednej z opon?

A. Nieprawidłowa zbieżność kół
B. Zbyt niskie ciśnienie w oponie
C. Nieodpowiedni kąt nachylenia koła
D. Zbyt wysokie ciśnienie w oponie
Niewłaściwa zbieżność, niewłaściwy kąt pochylenia koła oraz zbyt wysokie ciśnienie w oponie to kwestie, które mogą wpłynąć na zużycie opon, ale nie są one bezpośrednimi przyczynami nadmiernego zużycia bieżnika na zewnętrznych krawędziach. Zbieżność, czyli ustawienie kół w odpowiedniej linii względem osi pojazdu, ma kluczowe znaczenie dla równomiernego zużycia opon. Błędna zbieżność może prowadzić do asymetrycznego zużycia, jednak niekoniecznie ogranicza się jedynie do zewnętrznych krawędzi. Również kąt pochylenia koła, który powinien być dostosowany do specyfikacji producenta, wpływa na kontakt opony z nawierzchnią. Niewłaściwy kąt może spowodować nierównomierne zużycie, ale niekoniecznie odbędzie się to w formie nadmiernego zużycia wyłącznie na zewnętrznych stronach. Z kolei zbyt wysokie ciśnienie w oponie prowadzi do szybszego zużycia środkowej części bieżnika, co jest odwrotnością sytuacji przy zbyt niskim ciśnieniu. Typowe błędy myślowe w analizie zużycia opon obejmują uproszczenia i pomijanie złożoności wpływu różnych parametrów na stan ogumienia. Utrzymanie odpowiednich ciśnień oraz regularne sprawdzanie geometrii kół są kluczowe dla zapewnienia długowieczności opon oraz bezpieczeństwa na drodze.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Wymieniając części systemu wydechowego,

A. pojemność układu musi pozostać taka sama
B. zamiast katalizatora można użyć tłumika
C. można stosować rury o mniejszej średnicy
D. można usunąć elastyczny łącznik (plecionkę)
W układzie wydechowym zachowanie odpowiedniej pojemności jest kluczowe dla prawidłowego działania silnika. Odpowiednia wielkość układu wydechowego wpływa na ciśnienie gazów spalinowych oraz ich przepływ, co jest niezbędne do optymalizacji wydajności silnika. Utrzymanie tej samej pojemności układu pozwala na zapewnienie, że gazy spalinowe będą właściwie odprowadzane, co z kolei minimalizuje ryzyko ich cofania się do cylindra, co mogłoby prowadzić do zmniejszenia efektywności silnika oraz zwiększenia emisji zanieczyszczeń. Przykładowo, w samochodach wyścigowych modyfikacje układu wydechowego są często stosowane, ale inżynierowie dbają o to, aby pojemność układu pozostała w zgodzie z wymaganiami producenta silnika. W praktyce, zmiany w układzie wydechowym należy wprowadzać zgodnie z zasadami inżynierii, aby uniknąć negatywnego wpływu na osiągi oraz trwałość komponentów układu wydechowego.

Pytanie 37

Jak przeprowadza się pomiar ciśnienia oleju?

A. na rozgrzanym silniku
B. na zimnym silniku
C. zawsze przed wymianą oleju w silniku
D. zawsze po wymianie oleju w silniku
Pomiar ciśnienia oleju powinien być wykonywany na rozgrzanym silniku, ponieważ tylko w takich warunkach można uzyskać wiarygodne i miarodajne odczyty. Gdy silnik osiągnie optymalną temperaturę roboczą, olej staje się bardziej płynny, co umożliwia lepsze krążenie w układzie smarowania. Wysokie ciśnienie oleju na rozgrzanym silniku świadczy o prawidłowym funkcjonowaniu pompy olejowej oraz o tym, że olej dotarł do wszystkich kluczowych elementów silnika, takich jak panewki, wał korbowy czy głowica cylindra. Pomiar ciśnienia oleju w takich warunkach pozwala na ocenę stanu technicznego silnika oraz na wczesne wykrycie potencjalnych problemów, takich jak zbyt niskie ciśnienie, co może prowadzić do poważnych uszkodzeń komponentów silnika. Przykładowo, w silnikach spalinowych, ciśnienie oleju powinno mieścić się w określonym zakresie, zazwyczaj od 1,5 do 4 barów, w zależności od konstrukcji i producenta, co powinno być zawsze konsultowane z dokumentacją techniczną producenta.

Pytanie 38

Czas wymiany uszczelki podgłowicowej w silniku wynosi 2,3 rbg, a całkowity koszt części zamiennych to 339,00 zł netto. Jaki jest całkowity koszt brutto naprawy (VAT 23%), przy założeniu, że cena za 1 rbg to 70,00 zł netto?

A. 600,00 zł
B. 500,00 zł
C. 615,00 zł
D. 595,00 zł
Obliczanie całkowitego kosztu naprawy silnika wymaga precyzyjnego uwzględnienia zarówno kosztów pracy, jak i części zamiennych. W przypadku błędnych odpowiedzi, które nie uwzględniają zarówno stawki za roboczogodzinę, jak i VAT, pojawiają się podstawowe błędy koncepcyjne. Na przykład, niektóre odpowiedzi mogą ignorować konieczność dodawania VAT do całkowitego kosztu netto. Przyjęcie, że koszt pracy jest stały, a następnie nie uwzględnienie VAT, prowadzi do zaniżenia całkowitych kosztów naprawy. Ważne jest również, aby zrozumieć, że każde zlecenie naprawy powinno być dokładnie kalkulowane na podstawie rzetelnych danych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Dobre praktyki obejmują dokładne przeliczanie godzin pracy oraz materiałów, a także transparentność w stosunku do klienta, co pozwala na uniknięcie nieporozumień. Zrozumienie pełnego procesu kosztorysowania, w tym wpływu VAT na cenę końcową usługi, jest kluczowe dla efektywnego zarządzania finansami w warsztatach. Ignorowanie tych elementów może prowadzić do nie tylko błędnych ocen kosztów, ale także do utraty zaufania klientów oraz nieefektywności operacyjnej.

Pytanie 39

Wysokie zadymienie spalin w silniku o zapłonie samoczynnym może wynikać z

A. nadmiaru podawanego powietrza
B. wadliwości świecy żarowej
C. niewystarczającego ciśnienia wtrysku
D. zamykania filtra DPF
Zatkany filtr DPF w dieslu może faktycznie powodować większe opory w układzie wydechowym, co może wpływać na wydobywanie spalin, ale nie jest to bezpośrednia przyczyna zwiększonego zadymienia. Filtr DPF ma za zadanie łapanie cząstek stałych, a nie wpływanie na ciśnienie wtrysku czy spalanie. Jeśli świeca żarowa jest uszkodzona, to nie musi to od razu oznaczać większego zadymienia. Jej rola to podgrzewanie mieszanki powietrzno-paliwowej, co jest szczególnie ważne przy rozruchu, zwłaszcza w zimnych warunkach. Takie uszkodzenie może utrudnić start silnika, ale nie ma wpływu na ciśnienie wtrysku w trakcie normalnej pracy. Za dużo powietrza w silniku raczej nie spowoduje zwiększonego zadymienia, bo nadmiar powietrza prowadzi do ubogiej mieszanki, co na ogół zmniejsza emisję cząstek. Kluczowe jest zrozumienie, że odpowiednie ciśnienie wtrysku jest super ważne dla efektywności spalania i mniejszych emisji. Warto korzystać z norm i standardów w diagnostyce układów wtryskowych, żeby silnik działał jak należy i spełniał normy ekologiczne.

Pytanie 40

Odczuwane wibracje podczas startu pojazdu mogą świadczyć o

A. uszkodzeniu tarczy sprzęgłowej
B. zablokowaniu systemu chłodzenia
C. niewyważeniu kół
D. deformacji tarczy hamulcowej
Kiedy tarcza sprzęgłowa jest uszkodzona, możesz odczuwać nieprzyjemne drgania, jak ruszasz pojazdem. To ta część, która łączy silnik z skrzynią biegów, więc jest dość ważna. Jak tarcza się zużyje albo przegrzeje, to moc jest przenoszona nierównomiernie i to właśnie te drgania możesz odczuwać w kabinie. Przykłady? Kiedy wciśniesz pedał sprzęgła i czujesz stuk lub wibracje, to może znaczy, że czas na wymianę tarczy. W motoryzacji dobrze jest regularnie sprawdzać sprzęgło, szczególnie w autach, które jeżdżą sporo albo mają duży przebieg. Wymiana uszkodzonej tarczy jest mega istotna, żeby jazda była bezpieczna i komfortowa, a cały układ dobrze działał.