Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
  • Kwalifikacja: ROL.02 - Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
  • Data rozpoczęcia: 1 kwietnia 2025 09:52
  • Data zakończenia: 1 kwietnia 2025 10:13

Egzamin niezdany

Wynik: 11/40 punktów (27,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 2

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 3

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 4

W jaki sposób powinien funkcjonować sprawny amortyzator w układzie zawieszenia samochodu osobowego podczas nagłego obciążenia prowadzącego do maksymalnego ugięcia elementów sprężystych i następnie po zwolnieniu nacisku?

A. Po wykonaniu 1 lub 2 wahnięć nadwozie powinno wrócić do pozycji początkowej
B. Powinno wystąpić kilkanaście wahnięć o malejącej amplitudzie
C. Powinno nastąpić kilkanaście wahnięć, a ruch w dół powinien być wolniejszy niż w górę
D. Powinien utrzymać nadwozie w tej samej pozycji względem kół
Odpowiedź, że po wykonaniu 1 lub 2 wahnięć nadwozie powinno wrócić do pozycji początkowej, jest prawidłowa, ponieważ sprawny amortyzator ma za zadanie szybko zredukować ruchy nadwozia po gwałtownym obciążeniu. Amortyzatory działają na zasadzie tłumienia ruchów sprężyn zawieszenia, co jest kluczowe dla stabilności pojazdu i komfortu jazdy. Przykładem zastosowania tej zasady jest sytuacja, gdy samochód przejeżdża przez nierówności drogi — amortyzator powinien szybko zdusić wstrząsy, aby nadwozie nie unosiło się zbyt wysoko ani nie opadało zbyt nisko. Dobre praktyki w branży motoryzacyjnej zakładają, że amortyzatory powinny być projektowane tak, aby przy normalnym użytkowaniu nie generowały wielkiej liczby wahnięć, a jednocześnie skutecznie kontrolowały dynamikę ruchów. Po dwóch wahnięciach nadwozie powinno wrócić do stanu równowagi, co świadczy o efektywnej pracy amortyzatora, a także o właściwej reakcji układu zawieszenia na zmiany obciążenia.

Pytanie 5

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 6

Jaki będzie koszt wymiany noży w kosiarce dyskowej o szerokości roboczej 2,20 m, jeżeli jeden nóż kosztuje 10 złotych brutto, a koszt robocizny przy jednym dysku wynosi 20 zł netto? VAT na naprawę maszyn rolniczych wynosi 8%.

Typ kosiarkiKDT 180KDT 220KDT 260KDT 300
Szerokość robocza [m]1,802,202,603,00
Liczba dysków [szt.]4567
Liczba noży [szt.]8101214

A. 200 zł
B. 208 zł
C. 216 zł
D. 120 zł
Jak to wygląda z wymianą noży w kosiarce dyskowej KDT 220? No cóż, żeby to dobrze policzyć, musimy wziąć pod uwagę cenę noży i koszty robocizny. Kosiarka ma 10 noży, a każdy z nich kosztuje 10 zł, więc łącznie za noże musimy zapłacić 100 zł. Teraz przechodzimy do robocizny – wymiana noży wiąże się z tym, że jeden dysk kosztuje 20 zł netto. Ponieważ ta kosiarka ma 5 dysków, to za robociznę zapłacimy 100 zł netto. Jak doliczymy VAT, to będzie już 108 zł brutto za robociznę. Podsumowując, za wymianę noży zapłacimy 208 zł (100 zł za noże i 108 zł za robociznę). To ważne, żeby tak dokładnie liczyć, bo w rolnictwie dobrze wiedzieć, ile będziemy musieli wydać, żeby móc lepiej planować wydatki na sprzęt. Dzięki temu szybciej podejmiemy decyzje o naprawach czy wymianie części maszyn, co w intensywnym użytkowaniu jest na wagę złota.

Pytanie 7

Przygotowując agregat uprawowy do dłuższego przechowywania, należy go starannie wyczyścić, wykonać smarowanie według tabeli smarowania oraz przemyć powierzchnie, które były w kontakcie z glebą

A. wodą i pokryć olejem przekładniowym
B. naftą i pokryć przepracowanym olejem silnikowym
C. wodą i pokryć smarem stałym
D. wodą i pokryć przepracowanym olejem przekładniowym
Z tego, co widzę, wybór smaru stałego do pokrycia powierzchni roboczych przed dłuższym przechowywaniem wydaje się naprawdę sensowny. Ma on świetne właściwości ochronne, a co ważne – nie spływa jak oleje, więc zostaje tam, gdzie powinien. Dzięki temu maszyny mogą być dłużej zabezpieczone przed korozją i wpływem warunków atmosferycznych. W praktyce, jeśli stosujesz smar w formie pasty albo wazeliny, to aplikacja jest prosta, a producenci sprzętu rolniczego też o tym mówią. Dobrze jest pamiętać, że w wilgotnych miejscach smar stały w zasadzie zapobiega wnikaniu wody do mechanizmów, a to może uratować sprzęt przed uszkodzeniami. No i co ważne, używając smaru stałego, dbasz też o to, żeby sprzęt służył lata, a to jest kluczowe w rolnictwie.

Pytanie 8

Który z przeglądów musi być przeprowadzony po przepracowaniu przez ciągnik pierwszych 625 mth?

PrzeglądP2P3P4P5
Liczba przepracowanych mth1252505001000

A. P2
B. P4
C. P5
D. P3
Odpowiedź P2 jest poprawna, ponieważ zgodnie z ustalonymi procedurami konserwacyjnymi, przegląd P2 powinien być przeprowadzany po każdorazowym przepracowaniu 125 mth. W przypadku ciągnika, aby obliczyć liczbę niezbędnych przeglądów po osiągnięciu 625 mth, należy podzielić tę liczbę przez 125, co daje wynik 5. Oznacza to, że przegląd P2 musi być zrealizowany pięciokrotnie. Tego rodzaju rutynowe konserwacje są kluczowe dla wydłużenia żywotności maszyny oraz zapewnienia jej odpowiedniego funkcjonowania. Regularne przeglądy pozwalają na wczesne wykrycie ewentualnych usterek oraz utrzymanie ciągnika w optymalnym stanie technicznym. W praktyce, stosowanie się do harmonogramu przeglądów, takiego jak P2, jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi, które zalecają regularne monitorowanie stanu technicznego sprzętu, by uniknąć kosztownych napraw w przyszłości.

Pytanie 9

Pierwszym krokiem, który należy podjąć w celu przygotowania pojazdu do kontroli geometrii ustawienia kół kierowanych, jest dokonanie sprawdzenia

A. stanu bieżnika opon
B. wyważenia dynamicznego kół
C. daty produkcji opon
D. luzów w układzie kierowniczym
Sprawdzenie luzów w układzie kierowniczym jest kluczowym krokiem w przygotowaniu pojazdu do kontroli geometrii ustawienia kół. Luz w układzie kierowniczym wpływa na precyzję prowadzenia pojazdu oraz jego stabilność. Niezidentyfikowane luzowanie może prowadzić do nieprawidłowego ustawienia kół, co z kolei skutkuje nierównomiernym zużyciem opon, a także zwiększa ryzyko wystąpienia problemów z bezpieczeństwem. W standardach branżowych, takich jak normy ISO oraz zalecenia producentów pojazdów, podkreśla się znaczenie dokładnej inspekcji układu kierowniczego przed przystąpieniem do regulacji geometrii. Praktyka pokazuje, że w przypadku pojazdów eksploatowanych w trudnych warunkach, np. na nierównych nawierzchniach, luz w układzie kierowniczym może zwiększać się szybciej, dlatego regularne kontrole są niezbędne. Użytkownicy powinni być świadomi, że wszelkie nieprawidłowości w tym zakresie mogą prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze oraz kosztownych napraw.

Pytanie 10

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 11

Jakie będą wydatki na wymianę czterech talerzy w broni talerzowej, jeśli koszt talerza netto wynosi 250 zł, a cena robocizny netto przy wymianie jednego talerza to 25 zł? VAT na części wynosi 23 %, a na robociznę 8 %?

A. 1 330 zł
B. 1 100 zł
C. 1 108 zł
D. 1 338 zł
Aby obliczyć całkowity koszt wymiany czterech talerzy w bronie talerzowej, należy uwzględnić zarówno cenę talerzy, jak i koszt robocizny, a następnie doliczyć odpowiedni podatek VAT. Cena jednego talerza wynosi 250 zł netto, więc koszt czterech talerzy to 4 * 250 zł = 1000 zł netto. Koszt robocizny za wymianę jednego talerza wynosi 25 zł netto, więc za cztery talerze to 4 * 25 zł = 100 zł netto. Suma kosztów netto to 1000 zł + 100 zł = 1100 zł. Następnie doliczamy VAT: 23% na części oraz 8% na robociznę. VAT na talerze wynosi 1000 zł * 23% = 230 zł, a VAT na robociznę wynosi 100 zł * 8% = 8 zł. Całkowity koszt brutto to 1100 zł + 230 zł + 8 zł = 1338 zł. W praktyce, dokładne obliczenia kosztów są kluczowe w branży usługowej, gdyż pozwalają na precyzyjne planowanie budżetu. Warto również znać stawki VAT, aby uniknąć błędów w kalkulacjach finansowych.

Pytanie 12

Jaki instrument powinien być użyty do określenia gęstości elektrolitu w akumulatorze?

A. Areometr
B. Wakuometr
C. Woltomierz
D. Manometr
Manometr, woltomierz i wakuometr to przyrządy, które nie są przeznaczone do pomiaru gęstości elektrolitu, a ich zastosowanie w tym kontekście wynika z nieporozumień dotyczących podstawowych zasad działania tych urządzeń. Manometr jest używany do pomiaru ciśnienia gazów lub cieczy i nie ma zastosowania w bezpośrednim pomiarze gęstości cieczy. Użytkownik mógł błędnie założyć, że jeśli ciśnienie jest jakimś wskaźnikiem stanu, to manometr może również informować o gęstości; jest to jednak nieprawidłowe podejście, ponieważ ciśnienie nie koreluje bezpośrednio z gęstością w kontekście elektrolitu w akumulatorze. Woltomierz z kolei mierzy napięcie elektryczne i jest używany do oceny wydajności obwodów elektrycznych, a nie właściwości cieczy. W kontekście akumulatorów, jego pomiary mogą być użyteczne, ale nie dostarczają informacji o gęstości elektrolitu. Wakuometr mierzy ciśnienie w próżni i także nie ma zastosowania w pomiarze gęstości cieczy. Typowym błędem jest zakładanie, że różne urządzenia pomiarowe są wymienne lub mogą dostarczać podobnych informacji, co jest mylnym rozumowaniem. Właściwe zrozumienie funkcji i zastosowań poszczególnych przyrządów pomiarowych jest kluczowe dla uzyskania dokładnych wyników, a także dla efektywnej konserwacji i diagnostyki akumulatorów.

Pytanie 13

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 14

Który rodzaj pługa należy użyć do przeprowadzenia orki na łąkach?

A. Pług lemieszowy z odkładnicą cylindryczną
B. Pług wahadłowy
C. Pług lemieszowy z odkładnicą śrubową
D. Pług talerzowy
Lemieszowy pług z odkładnicą śrubową jest najodpowiedniejszym narzędziem do wykonywania orki łąk, ponieważ jego konstrukcja pozwala na efektywne przemieszczanie gleby w sposób, który minimalizuje uszkodzenia struktury podłoża. Odkładnica śrubowa skutecznie przewraca i odkłada glebę, co jest istotne w kontekście zachowania wilgotności i struktury gleby, co jest kluczowe dla zdrowia łąk. Taki typ pługa jest często stosowany w praktykach rolniczych, gdzie celem jest poprawa jakości gleby oraz zapewnienie lepszego drenażu. Przykładowo, w przypadku łąk, gdzie występują różne rodzaje roślinności, pług lemieszowy z odkładnicą śrubową umożliwia precyzyjne oraz kontrolowane obrabianie gleby, co z kolei wspiera wzrost i zdrowie roślin. Ponadto, standardy dotyczące upraw miękkich oraz techniki orki zalecają stosowanie narzędzi, które są w stanie dostosować się do specyfiki gleby, a pług ten spełnia te wymagania, zapewniając jednocześnie efektywność pracy.

Pytanie 15

Dopuszczalna ładowność przyczepy T653/1 z nadstawami wynosi

Podstawowe dane techniczne – masa i ładowność
J. M.T653T653/1T653/2
Masa własna pojazdukg19501925(2105)1940(2120)
Dopuszczalna masa całkowitakg595071058120
Dane techniczne umieszczone w nawiasach dotyczą wersji przyczep ze ścianami oraz nadstawami.

A. 5950 kg
B. 1925 kg
C. 2105 kg
D. 5000 kg

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dopuszczalna ładowność przyczepy T653/1 z nadstawami wynosi 5000 kg. Oznacza to, że maksymalna masa ładunku, który można przewozić tą przyczepą, to 5000 kg, co wynika z różnicy między jej dopuszczalną masą całkowitą, która wynosi 7105 kg, a masą własną przyczepy z nadstawami, ustaloną na 2105 kg. Obliczenia te są kluczowe w kontekście zapewnienia bezpieczeństwa na drodze oraz zgodności z przepisami ruchu drogowego. Przykładowo, przyczepy wykorzystywane w transporcie muszą być dobierane tak, aby ich ładowność odpowiadała załadunkowi przewożonemu w trakcie pracy. Dlatego również operatorzy muszą mieć świadomość maksymalnych obciążeń, aby uniknąć przeładowania, które może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze, a także do zniszczenia sprzętu. Dobre praktyki w branży zalecają regularne sprawdzanie masy ładunku oraz dokumentację obciążenia, co pozwala na bezpieczne i efektywne zarządzanie transportem.

Pytanie 16

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 17

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 18

Jakie urządzenie powinno być wykorzystane, aby podczas diagnostyki maszyn i urządzeń otrzymać statyczny obraz wirującej części?

A. Obrotomierz
B. Endoskop
C. Stetoskop
D. Stroboskop

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Stroboskop to urządzenie, które emituje błyski światła w odpowiednich odstępach czasu, co pozwala na uzyskanie efektu zamrożonego obrazu ruchomego obiektu. W diagnostyce maszyn i urządzeń, stroboskop jest niezwykle przydatny, ponieważ umożliwia obserwację wirujących części bez ich rzeczywistego ruchu. Przykładem zastosowania stroboskopu może być kontrola stanu wirników silników oraz innych elementów mechanicznych, takich jak wentylatory czy przekładnie, gdzie precyzyjna analiza ruchu jest kluczowa. Stroboskopy używane są również w przemyśle do inspekcji i monitorowania procesów produkcyjnych, co pozwala na wczesne wykrywanie potencjalnych problemów. W ramach branżowych standardów, takich jak normy ISO związane z jakością wytwarzania, stosowanie stroboskopów w diagnostyce maszyn jest zgodne z najlepszymi praktykami, co przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa oraz efektywności operacyjnej.

Pytanie 19

Zakładając, że wydatki na oleje i smary stanowią 10% kosztów paliwa, jakie będą koszty dla ciągnika zużywającego 10 litrów na godzinę, pracującego przez 200 godzin, przy cenie paliwa wynoszącej 5 zł za litr?

A. 200 zł
B. 1 000 zł
C. 500 zł
D. 2 000 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć całkowity koszt paliwa dla ciągnika, najpierw należy ustalić zużycie paliwa na godzinę oraz liczbę godzin pracy. W tym przypadku ciągnik zużywa 10 litrów paliwa na godzinę i pracuje przez 200 godzin. Zatem całkowite zużycie paliwa wynosi: 10 litrów/godzinę * 200 godzin = 2000 litrów. Następnie, przy cenie paliwa wynoszącej 5 zł za litr, całkowity koszt paliwa można obliczyć jako: 2000 litrów * 5 zł/litr = 10000 zł. Koszty olejów i smarów stanowią 10% tego kosztu, co oznacza, że: 10000 zł * 10% = 1000 zł. W kontekście praktycznym, właściwe obliczanie kosztów eksploatacyjnych pojazdów jest kluczowe dla efektywności finansowej działalności rolniczej czy transportowej. Dobre praktyki zalecają regularne monitorowanie tych kosztów, aby prawidłowo planować budżet oraz inwestycje w sprzęt, co prowadzi do optymalizacji kosztów operacyjnych.

Pytanie 20

Jakie urządzenia są konieczne do zmierzenia wydatku jednego rozpylacza w opryskiwaczu polowym?

A. Przepływomierz wraz ze stołem probierczym
B. Stół probierczy oraz zegar
C. Lepkościomierz i wyskalowane naczynie
D. Wyskalowane naczynie i stoper

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wykorzystanie wyskalowanego naczynia i stopera do pomiaru wydatku jednego rozpylacza opryskiwacza polowego jest podstawą właściwej oceny efektywności aplikacji środków ochrony roślin. Wyskalowane naczynie pozwala na precyzyjny pomiar objętości cieczy, która została zużyta w określonym czasie. Z kolei stoper umożliwia dokładne uchwycenie czasu, w jakim dany rozpylacz działa. W praktyce, aby obliczyć wydatek, można użyć prostego wzoru: wydatkowanie = objętość / czas. Taki pomiar jest kluczowy w kontekście dostosowania wydatku cieczy do specyfikacji producenta opryskiwacza oraz do wymagań dotyczących ochrony roślin. Dobrą praktyką jest także przeprowadzenie kilku pomiarów i obliczenie średniej, co zwiększa wiarygodność wyników. Zgodnie z normami branżowymi, kontrola wydatku podczas pracy pozwala na optymalizację procesów oraz zmniejszenie ryzyka niewłaściwej aplikacji, co z kolei wpływa na efektywność produkcji rolniczej.

Pytanie 21

Ile wyniesie koszt użytkowania dwóch żarówek promiennikowych o mocy 100 W, jeśli będą one działać przez 20 dni po 10 godzin dziennie, a cena za energię wynosi 0,30 zł za kilowatogodzinę?

A. 120 zł
B. 12 zł
C. 60 zł
D. 6 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Aby obliczyć koszt eksploatacji dwóch żarówek promiennikowych o mocy 100 W, które pracują 20 dni po 10 godzin, należy najpierw obliczyć całkowite zużycie energii w kilowatogodzinach. Moc jednej żarówki wynosi 100 W, co jest równoznaczne z 0,1 kW. Zatem dwie żarówki będą miały moc 0,2 kW. Pracując przez 10 godzin dziennie przez 20 dni, otrzymujemy: 0,2 kW * 10 godzin/dzień * 20 dni = 40 kWh. Koszt energii wynosi 0,30 zł za kWh, więc całkowity koszt eksploatacji wyniesie: 40 kWh * 0,30 zł/kWh = 12 zł. Tego typu obliczenia są istotne w kontekście zarządzania kosztami energii, a także przy wyborze odpowiednich źródeł światła. Przykład ten pokazuje, jak przy użyciu prostych rachunków można oszacować wydatki na energię i jakie znaczenie mają one w kontekście efektywności energetycznej.

Pytanie 22

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 23

Łączenie dwóch bądź więcej narzędzi w jeden system ma na celu

A. większe dociążenie ciągnika, co ułatwia poruszanie się po polu
B. mniejsze ugniatanie gleby przez ciągnik i lepsze wykorzystanie jego mocy
C. mniejsze ryzyko zakłócenia równowagi poprzecznej i podłużnej ciągnika
D. dokładniejsze przeprowadzenie zabiegu oraz zmniejszenie zużycia narzędzi rolniczych

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zestawienie narzędzi w jeden agregat to naprawdę ważna sprawa, jeśli chodzi o efektywność pracy w rolnictwie. Dzięki temu ciągnik nie ugniata ziemi tak mocno, co jest super, bo to sprzyja lepszemu rozwojowi roślin. Jak połączymy narzędzia, to ciężar ciągnika rozkłada się na większej powierzchni, a to zmniejsza zagęszczenie gleby. Weźmy na przykład agregat uprawowy, który robi za kilka narzędzi naraz, jak brona i kultywator – to naprawdę przyspiesza robotę i oszczędza paliwo. Takie rozwiązania są zgodne z tym, co się teraz uważa za dobre praktyki w branży, bo pomagają dbać o środowisko. Więc, operatorzy ciągników mogą lepiej wykorzystać moc maszyny, co przekłada się na większą wydajność i rentowność w gospodarstwie.

Pytanie 24

Jakie mogą być przyczyny, że rozrusznik ciągnika, pomimo prawidłowo działającej instalacji oraz naładowanego akumulatora, obraca się z wyraźnymi trudnościami?

A. Awaria elektrowłącznika
B. Zacięcie się szczotek
C. Wytarcie tulejek łożyskowych
D. Uszkodzenie zębatki

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zużycie tulejek łożyskowych w rozruszniku ciągnika jest powszechnym problemem, który może prowadzić do wyraźnych oporów w jego pracy. Tulejki łożyskowe, które wspierają wirnik, z czasem mogą ulegać zużyciu z powodu tarcia, co skutkuje zwiększoną opornością przy obrotach. W praktyce, jeśli tulejki są zbyt zużyte, wirnik nie może swobodnie się obracać, co powoduje, że rozrusznik nie jest w stanie uruchomić silnika efektywnie. W standardach branżowych zaleca się regularne sprawdzanie stanu tulejek łożyskowych oraz ich wymianę w przypadku zauważenia jakichkolwiek oznak zużycia. Właściwa konserwacja, w tym smarowanie i wymiana elementów w odpowiednich interwałach, może znacząco wydłużyć żywotność rozrusznika i poprawić jego funkcjonalność. Warto również zwrócić uwagę na jakość używanych części zamiennych, co ma kluczowe znaczenie dla zachowania sprawności całego układu rozrusznika.

Pytanie 25

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 26

Jaka jest najwyższa stawka za godzinę pracy, przy której regeneracja lemiesza pługa zawieszanego jest uzasadniona ekonomicznie, biorąc pod uwagę, że proces regeneracji jednego lemiesza trwa pół godziny i wymaga użycia czterech elektrod po 2,50 zł każda? Nowy lemiesz kosztuje 40 zł.

A. 50 zł
B. 70 zł
C. 90 zł
D. 30 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Maksymalna stawka godzinowa za usługę regeneracji lemiesza pługa zawieszanego wynosi 50 zł. Przy regeneracji jednego lemiesza, która trwa pół godziny, koszty obejmują czas pracy oraz zużycie materiałów. Koszt czterech elektrod wynosi 10 zł (4 elektrody x 2,50 zł). Zatem całkowity koszt regeneracji wynosi 10 zł za materiały plus 25 zł za pół godziny pracy (50 zł/h). Łącznie daje to 35 zł. Regeneracja jest ekonomicznie uzasadniona, gdy koszt regeneracji jest niższy niż koszt zakupu nowego lemiesza, który wynosi 40 zł. Dlatego maksymalny koszt pracy wynoszący 50 zł na godzinę, przy uwzględnieniu wszystkich kosztów, nadal pozostaje w granicach opłacalności. Praktycznie, takie podejście pozwala na zwiększenie efektywności eksploatacji sprzętu rolniczego oraz minimalizację kosztów operacyjnych, co jest zgodne z dobrymi praktykami w zarządzaniu flotą maszyn rolniczych.

Pytanie 27

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 28

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 29

Korzystając z danych zawartych w tabeli, oblicz całkowity koszt naprawy silnika ciągnika rolniczego, polegającej na wymianie: wału, tulei cylindrowych, tłoków, pierścieni i kompletu uszczelek.

Liczba cylindrów [szt.]Cena wału korbowego [zł/szt.]Cena kompletnego zestawu tłok – tuleja [zł/szt.]Cena zestawu uszczelek [zł/szt.]Cena kompletu pierścieni na 1 tłok [zł/kpl]Liczba roboczo-godzin [szt.]Cena 1 roboczo-godziny [zł/h]
2700,00300,0075,0025,001025,00

A. 1300,00 zł.
B. 1675,00 zł.
C. 1325,00 zł.
D. 1625,00 zł.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 1675,00 zł, co wynika z dokładnych obliczeń opartych na danych zawartych w tabeli dotyczącej kosztów wymiany komponentów silnika. W kontekście naprawy silnika ciągnika rolniczego, istotne jest uwzględnienie wszystkich elementów składowych, takich jak wał, tuleje cylindrowe, tłoki, pierścienie i uszczelki. Każdy z tych komponentów odgrywa kluczową rolę w funkcjonowaniu silnika, a ich wymiana jest konieczna dla przywrócenia optymalnej wydajności maszyny. W praktyce, dokładne kalkulacje kosztów naprawy pomagają w podejmowaniu decyzji dotyczących inwestycji w sprzęt, a także w planowaniu budżetu na konserwację. Warto pamiętać, że korzystanie z wysokiej jakości zamienników oraz przestrzeganie standardów producenta może znacząco wpłynąć na długoterminową efektywność i niezawodność silnika. Systematyczne przeprowadzanie takich obliczeń i analiz kosztów naprawy jest zgodne z dobrą praktyką zarządzania utrzymaniem ruchu w branży rolniczej, co przekłada się na zwiększoną efektywność operacyjną.

Pytanie 30

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 31

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 32

Przed rozpoczęciem demontażu rozrusznika z traktora należy najpierw

A. przygotować wyłącznik kompletny
B. odłączyć kable od wyłącznika kompletnego
C. wyjąć włącznik kompletny
D. odłączyć przewód akumulator-masa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odłączenie przewodu akumulator-masa przed wymontowaniem rozrusznika w ciągniku to mega ważny krok. Dzięki temu dbasz o swoje bezpieczeństwo i chronisz elektrykę w pojeździe. Jak odłączysz masę, zmniejszasz ryzyko przypadkowego zasilenia obwodów, co mogłoby zrobić spore zamieszanie, jak zwarcie czy uszkodzenia elektroniki. Z mojego doświadczenia, zawsze lepiej na początku wyłączyć zasilanie przy jakiejkolwiek robocie przy układzie elektrycznym. Dodatkowo, warto sprawdzić, czy w kondensatorach nie zostało trochę ładunku. W przypadku rozrusznika, który odpowiada za uruchamianie silnika, trzeba szczególnie uważać, bo może generować duże prądy, a to już trochę niebezpieczne. Więc, wyłączając przewód akumulator-masa, kontrolujesz potencjalne niebezpieczeństwa. To zgodne z zasadami bezpieczeństwa w motoryzacji i elektryce, które każdy powinien mieć na uwadze.

Pytanie 33

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 34

Jaką maszynę do czyszczenia należy wykorzystać do rozdzielenia całych nasion od połamanych?

A. Tryjer
B. Żmijkę
C. Płótniarkę
D. Młynek

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Tryjer to maszyna czyszcząca, która jest szczególnie zaprojektowana do separacji nasion całych od połamanych. Działa na zasadzie wykorzystania siły grawitacji oraz odpowiednich ustawień sit, co pozwala na efektywne oddzielanie materiałów o różnych wymiarach i ciężarze. W procesie tym, nasiona całe mają tendencję do pozostawania na sitach, podczas gdy połamane fragmenty przechodzą przez nie. Przykładem zastosowania tryjera może być przetwórstwo zbóż, gdzie ważne jest uzyskanie czystych, pełnych ziaren do dalszej obróbki. W branży rolniczej, zgodnie z normami jakości, segregacja nasion na etapie oczyszczania jest kluczowa dla zwiększenia wartości handlowej plonów. Dobrą praktyką w używaniu tryjera jest regularne czyszczenie maszyny, aby zminimalizować ryzyko zanieczyszczeń krzyżowych, co ma wpływ na jakość finalnego produktu.

Pytanie 35

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 36

Redliczki kultywatora z obustronnym stępieniem powinny

A. być zamienione miejscami
B. zostać napawane i naostrzone
C. wymienione na nowe
D. zostać naostrzone na szlifierce

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wymiana obustronnie stępionych redliczek kultywatora na nowe jest praktyką zalecaną w celu zapewnienia efektywności pracy urządzenia. Redliczki, jako kluczowe elementy kultywatora, odpowiadają za spulchnianie gleby oraz jej przygotowanie do uprawy. Stępione redliczki nie tylko obniżają wydajność pracy, ale również mogą prowadzić do uszkodzenia gleby, co z kolei wpływa na zdrowie roślin. Regularna kontrola stanu technicznego redliczek jest niezbędna, a ich wymiana powinna być przeprowadzana zgodnie z harmonogramem konserwacji, co jest praktyką stosowaną przez wielu profesjonalnych rolników i ogrodników. Warto również zauważyć, że użycie nowych redliczek, wykonanych z wysokiej jakości materiałów, zwiększa ich trwałość oraz efektywność pracy, co przekłada się na oszczędności w dłuższej perspektywie. W przypadku intensywnego użytkowania kultywatora, wymiana redliczek powinna być traktowana jako standardowa procedura, mająca na celu nie tylko podniesienie wydajności, ale również zapewnienie jakości upraw. Zgodnie z najlepszymi praktykami, należy również zwracać uwagę na odpowiednie dobranie redliczek do rodzaju gleby oraz specyfiki uprawianych roślin, co ma kluczowe znaczenie dla uzyskiwanych plonów.

Pytanie 37

W sezonie zimowym zużycie paliwa przez ciągnik wzrasta o 10% w porównaniu do letniego. O ile zwiększy się koszt paliwa przypadający na 1 mtg pracy, jeśli w lecie zużycie wynosi 6 litrów na mth, a cena paliwa pozostaje na poziomie 4,50 zł za 1 litr?

A. 3,40 zł
B. 2,70 zł
C. 2,50 zł
D. 3,80 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź wynika z obliczenia wzrostu kosztu paliwa w wyniku zwiększonego zużycia w okresie zimowym. W lecie zużycie paliwa wynosi 6 litrów na mth, co przy cenie paliwa 4,50 zł za litr daje koszt 27 zł za mth (6 litrów * 4,50 zł/litr). W zimie, ze względu na wzrost zużycia o 10%, zużycie wynosi 6,6 litrów (6 litrów * 1,10). Koszt w zimie zatem wynosi 29,70 zł za mth (6,6 litrów * 4,50 zł/litr). Różnica kosztów między zimą a latem wynosi 2,70 zł (29,70 zł - 27 zł). Ważne jest dla użytkowników, aby zrozumieli, jak zmiany warunków atmosferycznych mogą wpływać na efektywność operacyjną oraz koszty eksploatacji maszyn. W praktyce, operatorzy powinni monitorować zużycie paliwa i dostosowywać harmonogramy pracy oraz strategię zarządzania flotą, aby zminimalizować wzrost kosztów związanych z sezonowymi zmianami.

Pytanie 38

Aby smarować silnik doładowany z samoczynnym zapłonem według normy API, należy używać oleju o klasie jakości

A. SA
B. CD
C. SE
D. CA

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź CD to strzał w dziesiątkę! Oleje z tej klasy są naprawdę dobre do silników wysokoprężnych, szczególnie tych z doładowaniem. Klasa CD zapewnia ochronę silnika przed zużyciem i korozją, co jest mega ważne, zwłaszcza w trudnych warunkach. Jak to wygląda w praktyce? Oleje CD mają lepsze właściwości lepkościowe i są bardziej stabilne termicznie, co oznacza, że świetnie radzą sobie w wysokich temperaturach. Takie oleje często znajdziesz w pojazdach dostawczych czy ciężarowych, gdzie wydajność i niezawodność to podstawa. API, czyli American Petroleum Institute, wprowadza różne klasy jakości olejów, co pomaga w wyborze odpowiedniego produktu, pasującego do wymagań producenta. Dlatego warto się tym kierować, żeby nie narazić silnika na poważne problemy.

Pytanie 39

Instrukcja użytkowania sugeruje, aby ciśnienie powietrza w oponach wynosiło 1,0÷1,1 bara. Manometr do pomiarów jest skalibrowany w kPa. Jaką wartość powinien pokazać ten manometr, zakładając, że ciśnienie jest w normie?

A. 10÷11 kPa
B. 100÷110 kPa
C. 0,10÷0,11 kPa
D. 0,1÷1,1 kPa

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wartość 100÷110 kPa jest totalnie na miejscu, bo tak przelicza się ciśnienie z barów na kilopaskale. 1 bar to 100 kPa, więc 1,0 bara to 100 kPa, a 1,1 bara to 110 kPa. Wiesz, że dobre ciśnienie w oponach jest mega ważne dla bezpieczeństwa jazdy i dla tego, żeby auto dobrze się prowadziło? Jak ciśnienie jest za niskie albo za wysokie, to możemy mieć problem – opony się szybciej zużywają, przyczepność gorsza i ryzyko awarii rośnie. Producenci aut zawsze mówią, jakie powinno być ciśnienie w oponach, i trzeba to mieć na uwadze. Regularne sprawdzanie ciśnienia to standard, fajnie jest to robić co najmniej raz na miesiąc, a już na pewno przed dłuższymi trasami. Pamiętaj też, że najlepiej sprawdzić ciśnienie, jak opony są zimne, czyli jak nie jeździłeś autem przez kilka godzin. Dobre ciśnienie poprawia komfort jazdy i zmniejsza zużycie paliwa.

Pytanie 40

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.