Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik logistyk
  • Kwalifikacja: SPL.01 - Obsługa magazynów
  • Data rozpoczęcia: 14 maja 2025 13:38
  • Data zakończenia: 14 maja 2025 14:07

Egzamin niezdany

Wynik: 16/40 punktów (40,0%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Udostępnij swój wynik
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

W kodzie EAN-13 zawarte są dane

A. cyfra kontrolna, numer jednostki kodującej, numer unikalny produktu, prefiks GS 1
B. prefiks GS 1, numer unikalny produktu, numer jednostki kodowej, cyfra kontrolna
C. cyfra kontrolna, prefiks GS 1, numer jednostki kodującej, numer unikalny produktu
D. prefiks GS 1, numer jednostki kodującej, numer unikalny produktu, cyfra kontrolna
W przypadku niepoprawnych odpowiedzi pojawiają się nieścisłości dotyczące struktury kodu EAN-13. Ważne jest, aby zrozumieć, że każda z wymienionych komponentów kodu ma swoje określone miejsce i funkcję. Na przykład, umieszczanie prefiksu GS1 na końcu lub jako ostatniego elementu systemu, jak sugerują niektóre odpowiedzi, jest błędne, ponieważ prefiks ten jest kluczowym identyfikatorem, który powinien znajdować się na początku kodu. Również mylenie kolejności komponentów może prowadzić do nieprawidłowego skanowania i identyfikacji towarów. Cyfra kontrolna, która pełni funkcję weryfikacyjną, jest obliczana na podstawie pozostałych cyfr, a nie powinna być traktowana jako pierwszy element kodu. Tego rodzaju nieporozumienia mogą prowadzić do problemów w zarządzaniu zapasami, gdyż niewłaściwie zinterpretowane kody mogą uniemożliwić skuteczną identyfikację produktów na półkach czy w magazynach. Niezrozumienie struktury kodu EAN-13 oraz jego komponentów skutkuje również błędami w procesach logistycznych, gdzie precyzyjne oznaczenie towaru jest kluczowe dla efektywności operacyjnej. Warto zwrócić uwagę na standardy GS1, które definiują zasady dotyczące kodowania produktów, aby zapewnić ich jednolitą i globalną identyfikację.

Pytanie 2

Transport bimodalny to rodzaj transportu

A. kolejowo-morski
B. kolejowo-drogowy
C. drogowo-morski
D. drogowo-lotniczy
Transport bimodalny, jako koncepcja łącząca różne środki transportu, nie może być utożsamiany z innymi zestawieniami, które nie odpowiadają definicji tego terminu. Na przykład, transport drogowo-morski nie spełnia wymogów transportu bimodalnego, ponieważ nie łączy dwóch środków transportu w sposób, który umożliwiałby ich współdziałanie w jednym ciągu przewozowym. W takim przypadku, przesyłka musi być najpierw przewożona drogą do portu, a następnie transportowana drogą morską, co nie jest zgodne z zasadą efektywności, będącą kluczowym celem transportu bimodalnego. Podobnie, drogowo-lotniczy stanowi odrębne podejście, które w ogóle nie uwzględnia transportu kolejowego, a jego zastosowanie jest ograniczone do specyficznych przypadków, takich jak przewozy ekspresowe. Z kolei wybór kolejowo-morskiego wprowadza dodatkowe przestoje i komplikacje związane z przesiadkami i przeładunkami, co negatywnie wpływa na czas dostawy i koszt transportu. Kluczowym błędem jest mylenie różnych modeli transportowych i niezgodność z definicją bimodalności, co prowadzi do nieefektywnych rozwiązań transportowych. W praktyce, by transport był uznawany za bimodalny, powinien on mieć zdolność do łączenia obu środków w jednym cyklu przewozowym, co nie jest spełnione w żadnej z zaproponowanych, błędnych odpowiedzi.

Pytanie 3

Po zakończeniu powodzi w magazynie należy przeprowadzić inwentaryzację

A. cykliczną
B. doraźną
C. okresową
D. ciągłą
Twoja odpowiedź o inwentaryzacji doraźnej jest jak najbardziej na miejscu! Mówi ona o tym, jak ważne jest szybkie zbadanie sytuacji po powodzi, bo tam mogą być spore szkody w magazynie. Gdy woda opadnie, na pewno trzeba szybko ocenić, co zostało zniszczone i jakie działania podjąć, żeby wszystko wróciło do normy. Wiesz, ta inwentaryzacja doraźna to nic innego jak sprawdzenie, co się stało, żeby nie tracić czasu na naprawy. W praktyce to znaczy, że trzeba wejść do magazynu i zobaczyć, które towary ucierpiały. Dzięki temu można też przygotować się do składania roszczeń do ubezpieczyciela. W logistyce to naprawdę ważne, żeby takie procedury były, bo nigdy nie wiadomo, co się wydarzy i lepiej być gotowym na niespodziewane sytuacje.

Pytanie 4

Jaką wartość miała dostawa do punktu sprzedaży detalicznej, jeżeli początkowy stan magazynowy wynosił 1 200 szt., sprzedaż wyniosła 900 szt., a końcowy stan to 500 szt.?

A. 200 szt.
B. 300 szt.
C. 650 szt.
D. 400 szt.
Aby obliczyć dostawę do punktu sprzedaży detalicznej, można skorzystać z równania: Zapas końcowy = Zapas początkowy + Dostawa - Sprzedaż. W tym przypadku, zapas początkowy wynosił 1200 sztuk, sprzedaż to 900 sztuk, a zapas końcowy to 500 sztuk. Podstawiając te wartości do równania, uzyskujemy: 500 = 1200 + Dostawa - 900. Po uproszczeniu, mamy: Dostawa = 500 - 1200 + 900 = 200 sztuk. Taki sposób obliczeń jest standardową praktyką w zarządzaniu gospodarką magazynową, gdzie właściwe zarządzanie zapasami jest kluczowe dla utrzymania efektywności operacyjnej. Umożliwia to nie tylko lepsze prognozowanie potrzeb zakupowych, ale również utrzymanie optymalnego poziomu zapasów, co jest istotne w kontekście minimalizacji kosztów i maksymalizacji zysków. W praktyce, takie obliczenia są niezbędne do podejmowania decyzji o zamówieniach oraz planowaniu przestrzeni magazynowej.

Pytanie 5

Wyjazd, który trwa od chwili załadunku w początkowym porcie do momentu zakończenia rozładunku w tym samym porcie, nazywa się żeglugą

A. nieregularna
B. trampowa
C. trampingowa
D. liniowa
Odpowiedź 'liniowa' jest właściwa, bo dotyczy takiego typu żeglugi, gdzie statki kursują według ustalonych tras i rozkładów. To znaczy, że ładowane są w jednym porcie i rozładowywane tam gdzie trzeba, co jest mega ważne, żeby zrozumieć, jak to wszystko działa. Weźmy na przykład statki kontenerowe, które regularnie jeżdżą między różnymi portami — dzięki temu możemy mieć pewność, że towary dotrą na czas. W branży morskiej, żegluga liniowa ma swoje standardy, a harmonogramy rejsów są dostępne dla klientów, więc mogą lepiej planować dostawy i unikać opóźnień. Warto też zwrócić uwagę na to, że armatorzy muszą ściśle współpracować z agentami portowymi oraz innymi, żeby wszystko działało sprawnie. Wiedza na temat żeglugi liniowej jest kluczowa, jeśli chcesz pracować w logistyce czy transporcie morskim.

Pytanie 6

Ustal minimalną szerokość drogi transportowej w magazynie, jeżeli obowiązuje w nim ruch jednokierunkowy bezsilnikowych środków transportowych o szerokości 1 800 mm i ruch pieszych. Wykorzystaj normy zawarte w tabeli.

Przeznaczenie drógMinimalna szerokość drogi, cm
Dla bezsilnikowych środków transportowychDla silnikowych środków transportowych
Ruch jednokierunkowyTylko dla środków transportowychb = a + 60 cmb = a + 60 cm
dla środków transportowych i ruchu pieszychb = a + 90 cmb = a + 100 cm
Ruch dwukierunkowyTylko dla środków transportowychb = 2a + 90 cmb = 2a + 90 cm
dla środków transportowych i ruchu pieszychb = 2a + 180 cmb = 2a + 200 cm
Gdzie:
a - szerokość środka transportu
b - szerokość mostu

A. 240 cm
B. 540 cm
C. 270 cm
D. 280 cm
Wybór odpowiedzi, która nie odpowiada wymaganiom normatywnym, może wynikać z niepełnego zrozumienia zasad dotyczących szerokości dróg transportowych w magazynach. Wysoka szerokość drogi, taka jak 540 cm, może być postrzegana jako bezpieczna, jednak w praktyce jest to zbyt duża przestrzeń, która nie jest uzasadniona w kontekście ruchu jednokierunkowego środków transportowych o szerokości 1800 mm. W przypadku odpowiedzi 240 cm i 280 cm również można zauważyć istotne błędy. Warto zwrócić uwagę, że zbyt mała szerokość, jak 240 cm, nie zapewni wystarczającego miejsca na manewrowanie wózkami transportowymi oraz na komfortowy ruch pieszych. Przekroczenie norm przy szerokości 280 cm, z kolei, prowadzi do nieefektywnego wykorzystania przestrzeni. Można zauważyć, że przy projektowaniu dróg transportowych kluczowe jest uwzględnienie zarówno parametrów technicznych środków transportowych, jak i przestrzeni potrzebnej dla ruchu pieszych. W praktyce, błędne wnioski często wynikają z zignorowania kontekstu operacyjnego oraz przeoczenia standardów branżowych, które precyzują nie tylko minimalne, ale również optymalne wymiary dla różnych scenariuszy operacyjnych.

Pytanie 7

Warzywa mrożone powinny być składowane w odpowiednich magazynach

A. półotwartych
B. otwartych
C. specjalnych
D. uniwersalnych
Mrożone warzywa powinny być przechowywane w magazynach specjalnych, które są zaprojektowane z myślą o utrzymaniu niskich temperatur oraz odpowiedniej wilgotności. Takie magazyny zapewniają stabilne warunki przechowywania, co jest kluczowe dla zachowania jakości produktów spożywczych. Wysoka jakość mrożonych warzyw jest utrzymywana dzięki technologii szybkiego zamrażania, która minimalizuje uszkodzenia komórek roślinnych, co w efekcie prowadzi do lepszej tekstury i smaku po rozmrożeniu. Przechowywanie w magazynach specjalnych oznacza również stosowanie odpowiednich systemów monitorowania temperatury oraz wentylacji, co jest zgodne z normami HACCP (Hazard Analysis Critical Control Point). Przykładem może być zastosowanie regałów chłodniczych z kontrolą temperatury, które pozwalają na optymalne zarządzanie przestrzenią oraz umożliwiają stały dostęp do mrożonych produktów. Takie praktyki są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa żywności oraz spełnienia norm sanitarno-epidemiologicznych.

Pytanie 8

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 9

Do ustalenia wielkości zamówienia oraz wyznaczenia chwili na jego złożenie wykorzystuje się system zarządzania

A. zapasami
B. POK1
C. POK2
D. popytem
Odpowiedzi "POK1", "POK2" oraz "popytem" nie oddają właściwego kontekstu dotyczącego systemu sterowania zapasami. Systemy określane jako POK1 i POK2 nie są powszechnie znanymi terminami w kontekście zarządzania zapasami i mogą wywoływać wrażenie, że są to standardowe rozwiązania, co w rzeczywistości jest błędne. Właściwe nazewnictwo i zrozumienie terminologii są kluczowe w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Co ciekawe, popyt jest istotnym czynnikiem wpływającym na decyzje dotyczące zamówień, ale nie jest to system sterowania sam w sobie. Popyt odzwierciedla potrzeby klientów, które powinny być analizowane w kontekście zarządzania zapasami, jednak nie jest bezpośrednim narzędziem do podejmowania decyzji o wielkości i terminach zamówień. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie pojęcia popytu z systemem sterującym procesami zaopatrzeniowymi. W rzeczywistości, skuteczne zarządzanie zapasami polega na zrozumieniu, jak popyt wpływa na poziomy zapasów oraz jak optymalizować procesy zamówień, aby sprostać zmieniającym się wymaganiom rynku. Warto zwrócić uwagę, że podejścia oparte na intuicji mogą prowadzić do nieefektywnego zarządzania zapasami, co w konsekwencji zwiększa koszty i ryzyko przestojów w dostawach.

Pytanie 10

Wysoki poziom zapasów świeżych warzyw gromadzonych przez zakład przetwórczy stanowi zapas

A. sezonowy
B. zbędny
C. zabezpieczający
D. spekulacyjny
Odpowiedź dotycząca sezonowości ma sens, bo zapasy świeżych warzyw w firmach przetwórczych naprawdę zależą od tego, co jest akurat dostępne w danym sezonie. Kiedy sezon zbiorów się zaczyna, jest mnóstwo warzyw, więc firmy potrafią magazynować więcej, żeby potem móc produkować w czasie, kiedy surowców brakuje. Weźmy na przykład pomidory – zbierane są głównie latem, więc przetwórcy zbierają je wtedy, aby potem robić sosy czy konserwy przez resztę roku. W branży przetwórczej, zarządzanie takimi zapasami jest kluczowe, bo pozwala utrzymać ciągłość produkcji i dostosować się do zapotrzebowania na różne produkty w różnych porach roku. Dobre planowanie tych zapasów może też pomóc zminimalizować straty związane z psuciem się warzyw, co jest mega ważne w branży spożywczej, gdzie jakość i świeżość to podstawa, żeby być konkurencyjnym na rynku.

Pytanie 11

Organizowanie, monitorowanie oraz nadzorowanie zarówno dostaw surowców, jak i komponentów do produkcji, stanowi zadanie działu

A. zbytu
B. jakości
C. zaopatrzenia
D. produkcji
Dział zaopatrzenia odgrywa kluczową rolę w procesie logistycznym przedsiębiorstwa, odpowiedzialnym za zapewnienie odpowiednich materiałów i podzespołów do produkcji. Jego zadaniem jest nie tylko planowanie oraz kontrolowanie dostaw, ale również nawiązywanie i utrzymywanie relacji z dostawcami. W praktyce oznacza to, że specjaliści z działu zaopatrzenia muszą monitorować stany magazynowe, analizować potrzeby produkcyjne oraz optymalizować procesy zakupowe. Przykładowo, wdrożenie systemu zarządzania zapasami, takiego jak MRP (Material Requirements Planning), pozwala na efektywne prognozowanie potrzeb materiałowych i unikanie nadmiaru lub niedoboru surowców, co przekłada się na zwiększenie efektywności produkcji. Dobry dział zaopatrzenia kieruje się również standardami, takimi jak ISO 9001, które promują procesy zapewniające jakość i ciągłe doskonalenie w organizacji. Warto również zainwestować w technologie automatyzacji, które wspierają procesy zaopatrzenia, zwiększając ich dokładność i szybkość reakcji na zmieniające się potrzeby rynkowe.

Pytanie 12

Na podstawie ich funkcji, magazyny klasyfikowane są na

A. przemysłowe, dystrybucyjne i rezerwowe
B. niezmechanizowane, zmechanizowane oraz zautomatyzowane
C. otwarte, półotwarte oraz zamknięte
D. materiały sztukowe, materiały sypkie, ciecze i gazy
Odpowiedź 'przemysłowe, dystrybucyjne i rezerwowe' jest prawidłowa, ponieważ klasyfikacja magazynów według przeznaczenia jest kluczowym elementem w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw. Magazyny przemysłowe są zaprojektowane do przechowywania surowców lub półproduktów, które są niezbędne w procesach produkcyjnych. Przykładowo, w przemyśle motoryzacyjnym, magazyny przemysłowe mogą zawierać części i komponenty do montażu samochodów. Z kolei magazyny dystrybucyjne mają na celu efektywne zarządzanie zapasami gotowych produktów, które są dostosowane do potrzeb rynku. Takie magazyny są często zlokalizowane blisko głównych tras transportowych, co pozwala na szybkie dostawy. Magazyny rezerwowe natomiast służą jako dodatkowe źródło zapasów, co jest istotne w przypadku nieprzewidzianych wzrostów popytu lub zakłóceń w łańcuchu dostaw. Wszystkie te typy magazynów muszą być zgodne z normami jakości i bezpieczeństwa, a ich efektywne zarządzanie przyczynia się do optymalizacji kosztów i zwiększenia wydajności operacyjnej.

Pytanie 13

Zaplanuj liczbę środków transportu na miesiąc luty wiedząc, że dostępność pojazdu wynosi 20 dni w miesiącu, średni czas transportu 5 dni, a średnia ładowność 5 ton.

MiesiącZapotrzebowanie przewozu
[w tonach]
Styczeń1500
Luty1800
Marzec2100

A. 85 pojazdów,
B. 55 pojazdów.
C. 93 pojazdy.
D. 90 pojazdów.
Poprawna odpowiedź to 90 pojazdów, co zostało obliczone na podstawie dostępności pojazdu oraz potrzeb transportowych. W lutym, który ma 20 dni dostępności pojazdu, można zorganizować 360 transportów (20 dni podzielone przez 5 dni na transport). Każdy transport przewozi 5 ton, co oznacza, że w ciągu 20 dni możemy przewieźć 1800 ton towaru (360 transportów razy 5 ton). W praktyce, planując transport, należy brać pod uwagę nie tylko dostępność pojazdu, ale także czas realizacji zleceń oraz ładowność. W branży logistycznej, efektywne zarządzanie flotą transportową opiera się na precyzyjnym kalkulowaniu potrzeb oraz dostępnych zasobów, co przekłada się na optymalizację kosztów oraz czasu dostawy. Dobrą praktyką jest również monitorowanie efektywności pojazdów, co pozwala na bieżąco dostosowywać strategię transportową do zmieniających się warunków rynkowych.

Pytanie 14

W dziale logistyki zakładu przewieziono łącznie 5 000 ton ładunku na dystans 2 000 km, a miesięczne wydatki na transport wyniosły 1 000 000 zł. Jaki jest koszt 1 tonokilometra?

A. 0,01 zł/tkm
B. 0,10 zł/tkm
C. 4,00 zł/tkm
D. 2,00 zł/tkm
Koszt 1 tonokilometra (tkm) oblicza się, dzieląc całkowity koszt transportu przez całkowitą ilość przewiezionych tonokilometrów. W tym przypadku przewieziono 5 000 ton ładunku na łączną odległość 2 000 km, co daje 5 000 t * 2 000 km = 10 000 000 tkm. Miesięczne koszty transportu wyniosły 1 000 000 zł. Aby obliczyć koszt 1 tkm, dzielimy całkowity koszt przez całkowitą liczbę tonokilometrów: 1 000 000 zł / 10 000 000 tkm = 0,10 zł/tkm. Taka analiza kosztów transportu jest kluczowa dla zarządzania logistyką, pozwala na identyfikację efektywności transportu i optymalizację wydatków. Stosując tę wiedzę w praktyce, firmy mogą podejmować decyzje o wyborze środków transportu i tras, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży. Wiedza ta jest stosowana w systemach zarządzania transportem (TMS), które pozwalają na bieżąco monitorować i analizować wydatki transportowe.

Pytanie 15

Firma złożyła zamówienie na 24 600 kg cukru w hurtowni. W dniu dostawy do magazynu przywieziono 33 paletowe jednostki ładunkowe (pjł) tego cukru. Cukier był pakowany w workach po 25 kg. Na każdej palecie worki z cukrem były ułożone w 8 warstwach, a w każdej warstwie znajdowały się 4 worki. Po przeprowadzeniu kontroli ilościowej magazynier zauważył,

A. niedobór 64 worków cukru
B. niedobór 1 800 kg cukru
C. nadwyżkę 1 600 kg cukru
D. nadwyżkę 72 worków cukru
Niepoprawne odpowiedzi bazują na błędnych obliczeniach oraz nieprawidłowym rozumieniu ilości dostarczonego towaru. Na przykład odpowiedź dotycząca nadwyżki 1 600 kg cukru zignorowała faktyczną ilość zamówionego towaru. W przypadku, gdy zamówienie wynosiło 24 600 kg, a dostarczono 26 400 kg, nadwyżka wynosi dokładnie 1 800 kg, co jest równoważne 72 workom, a nie 1 600 kg. Odpowiedzi wskazujące na niedobór 1 800 kg cukru oraz 64 worków cukru również są błędne, ponieważ zakładają, że dostarczono mniej niż zamówiono, co jest sprzeczne z wynikami obliczeń. Niedobór 1 800 kg sugerowałby, że ilość dostarczona jest mniejsza niż zamówiona, co nie miało miejsca, podczas gdy wskazanie na 64 worki w kontekście nadwyżki jest kalkulacyjnie błędne. W praktyce, kluczowe jest stosowanie dokładnych metod obliczeniowych i rutynowych kontroli dostaw, aby unikać takich nieporozumień. Warto również podkreślić, że błędne wnioski mogą prowadzić do nieefektywnego zarządzania zapasami, co skutkuje stratami finansowymi oraz problemami z realizacją zamówień klientów.

Pytanie 16

Które opakowanie powinno zostać wybrane do przechowywania 120 sztuk wyrobów gotowych o wymiarach 55 x 35 x 14 cm (długość x szerokość x wysokość), jeżeli wyroby w opakowaniu mają być piętrzone w 3 warstwach i przechowywane w pionie?

Opakowanie 1.Opakowanie 2.Opakowanie 3.Opakowanie 4.
– długość: 600 mm
– szerokość: 320 mm
– wysokość: 500 mm
– w magazynie: 20 szt.
– długość: 600 mm
– szerokość: 400 mm
– wysokość: 500 mm
– w magazynie: 50 szt.
– długość: 600 mm
– szerokość: 350 mm
– wysokość: 150 mm
– w magazynie: 40 szt.
– długość: 600 mm
– szerokość: 320 mm
– wysokość: 400 mm
– w magazynie: 10 szt.
B.C.D.

A. C.
B. A.
C. B.
D. D.
Wybór opakowania A, C lub D do przechowywania 120 sztuk wyrobów gotowych o wymiarach 55 x 35 x 14 cm jest nieprawidłowy, co wynika z analizy ich wymiarów oraz możliwości ułożenia ich w 3 warstwach. Opakowanie A jest za wąskie, co nie pozwala na swobodne umieszczenie wyrobów o szerokości 35 cm. To typowy błąd polegający na ignorowaniu krytycznych wymiarów towaru, co może prowadzić do uszkodzeń i utraty towaru. Opakowanie C, z kolei, jest zbyt niskie, co uniemożliwia ułożenie wyrobów w wymaganej liczbie warstw. Przy układaniu w warstwy kluczowe jest zachowanie odpowiedniej wysokości, aby uniknąć zgniecenia towarów. Opakowanie D, podobnie jak A, ma niewłaściwe wymiary, co sprawia, że nie jest w stanie pomieścić zamówionej liczby wyrobów. W takich przypadkach, decydowanie na podstawie nieprawidłowych wymiarów lub niewłaściwego zrozumienia zasad logistyki prowadzi do nieefektywności operacyjnej. Kluczowe jest, aby zawsze analizować wymiary produktów oraz dostosowywać wybór opakować do rzeczywistych potrzeb, unikając podejmowania decyzji wyłącznie na podstawie wyglądu opakowania. Dobrą praktyką jest również korzystanie z narzędzi do optymalizacji, które mogą pomóc w dokonywaniu właściwych wyborów opakowań w celu maksymalizacji efektywności przechowywania i transportu.

Pytanie 17

W miesiącu kwietniu wskaźnik zgodności w realizacji zamówień w magazynie centrum dystrybucyjnego wyniósł 95%. Jaką całkowitą liczbę zamówień skompletowano, jeżeli zrealizowano poprawnie 1 292 zamówienia?

A. 1 420
B. 1 360
C. 1 357
D. 1 442
Aby obliczyć całkowitą liczbę skompletowanych zamówień w sytuacji, gdy wskaźnik zgodności kompletacji wynosi 95%, a liczba poprawnie skompletowanych zamówień to 1292, należy zastosować prostą proporcję. Wskaźnik 95% oznacza, że 95% wszystkich zamówień zostało skompletowanych poprawnie. Zatem, aby obliczyć całkowitą liczbę zamówień (X), można skorzystać z równania: 0,95 * X = 1292. Rozwiązując to równanie, uzyskujemy: X = 1292 / 0,95, co daje 1360. W praktyce, wskaźnik zgodności jest kluczowym wskaźnikiem wydajności (KPI) w logistyce, ponieważ pozwala ocenić efektywność operacji magazynowych. Utrzymanie wysokiego poziomu wskaźnika zgodności jest istotne dla satysfakcji klientów oraz optymalizacji procesów. Przykładem może być zastosowanie systemów zarządzania magazynem (WMS), które pomagają w śledzeniu zamówień i poprawiają dokładność kompletacji.

Pytanie 18

Jaką maksymalną liczbę pudełek kartonowych o wymiarach 100 x 100 x 200 mm można ustawić w pionie, aby wypełnić przestrzeń regałową o wymiarach 1200 x 800 x 1200 mm?

A. 480 szt.
B. 576 szt.
C. 120 szt.
D. 96 szt.
Analiza błędnych odpowiedzi wskazuje na typowe nieporozumienia związane z obliczeniami przestrzennymi. W przypadku odpowiedzi wskazujących na 120 szt. oraz 96 szt., mylono liczbę warstw z całkowitą liczbą pudełek. Źle założono, że pudełka mogą być ustawione tylko w jednym wymiarze, co ograniczyło perspektywę do jedynie dwóch wymiarów. To podejście omija istotny aspekt pełnego wykorzystania dostępnej przestrzeni. Odpowiedź 576 szt. również pokazuje błąd w zrozumieniu, ponieważ obejmuje nieprawidłowe założenia co do ilości pudełek w stosunku do całkowitej objętości regału. Poprawna strategia polega na podziale przestrzeni regałowej na różne wymiary oraz zwróceniu uwagi na orientację pudełek, co w tym przypadku pokazuje, że maksymalne wykorzystanie przestrzeni z uwagi na wymiary pudełek i regału doprowadzi do założenia, że maksimum wynosi 480 sztuk. Współczesne standardy w logistyce i magazynowaniu podkreślają znaczenie precyzyjnych obliczeń oraz rozważania praktycznych aspektów pakowania, co pozwala na zoptymalizowanie przestrzeni i efektywność operacyjną.

Pytanie 19

Kod kreskowy EAN-13 wykorzystujemy do identyfikacji opakowań przy pomocy numeru GTIN

A. dostawczych
B. konsumpcyjnych
C. przesyłkowych
D. operacyjnych
Odpowiedzi transportowe, magazynowe oraz logistyczne nie są poprawne, ponieważ nie oddają one rzeczywistego zastosowania numeru GTIN w kontekście EAN-13. Opakowania transportowe są używane do transportu grupy produktów, natomiast kod EAN-13 służy do identyfikacji pojedynczych produktów detalicznych. Mimo że opakowania magazynowe i logistyczne mogą być objęte innymi systemami identyfikacji, jak kody QR czy inne rozwiązania logistyczne, to jednak ich zastosowanie nie jest zgodne z przeznaczeniem GTIN. Właściwa identyfikacja produktów konsumenckich ma kluczowe znaczenie dla efektywnego zarządzania zapasami oraz sprzedaży. Użycie GTIN w kontekście opakowań transportowych lub magazynowych może prowadzić do nieporozumień i błędów w systemach zarządzania, ponieważ te rodzaje opakowań mogą nie zawierać specyficznych danych o produktach, które są niezbędne do skutecznego zarządzania w handlu detalicznym. Z tego powodu, nie należy mylić kontekstu użycia kodu EAN-13, który w rzeczywistości odnosi się bezpośrednio do detalicznych jednostek sprzedaży, z innymi typami opakowań, które mogą być używane w logistyce czy magazynowaniu.

Pytanie 20

Miesięczny koszt utrzymania magazynu o powierzchni 250 m2 wynosi 1 000 zł. Jaką wartość ma koszt jednostkowy utrzymania powierzchni magazynowej?

A. 2 zł/m2
B. 1 zł/m2
C. 5 zł/m2
D. 4 zł/m2
Koszt jednostkowy utrzymania powierzchni magazynowej oblicza się, dzieląc całkowity koszt utrzymania magazynu przez jego powierzchnię. W tym przypadku całkowity koszt wynosi 1 000 zł miesięcznie, a powierzchnia magazynu to 250 m2. Zastosowanie wzoru: 1 000 zł / 250 m2 daje wynik 4 zł/m2. Taki sposób kalkulacji jest powszechnie stosowany w zarządzaniu magazynami oraz w logistyce, gdzie precyzyjne określenie kosztów utrzymania jest niezbędne do efektywnego planowania budżetu i alokacji zasobów. Przykładowo, przedsiębiorstwa zajmujące się dystrybucją towarów mogą wykorzystać ten wskaźnik do porównania efektywności kosztowej różnych lokalizacji magazynowych, co jest kluczowe dla optymalizacji kosztów operacyjnych. Ustalając koszt jednostkowy, firmy mogą również lepiej ocenić opłacalność inwestycji w nowe powierzchnie magazynowe oraz podjąć decyzje o ich rozbudowie lub redukcji. W praktyce, monitorowanie tych wskaźników pozwala na wczesne identyfikowanie obszarów wymagających poprawy i wdrażanie działań naprawczych.

Pytanie 21

Aby określić najbardziej efektywną wielkość dostawy materiałów, która zminimalizuje koszty transportu i magazynowania, należy

A. wykreślić cyklogram montażu wyrobu gotowego
B. obliczyć ekonomiczną wielkość zamówienia
C. przygotować analizę ABC zapasów
D. wyznaczyć krzywą Lorenza
Obliczenie ekonomicznej wielkości zamówienia (EOQ, Economic Order Quantity) jest kluczowym narzędziem w zarządzaniu zapasami, które pozwala na zminimalizowanie całkowitych kosztów związanych z zamówieniami i przechowywaniem towarów. EOQ uwzględnia zarówno koszty zamówień, jak i koszty przechowywania, co pozwala na znalezienie optymalnego punktu, w którym obie te kategorie kosztów są zrównane. Przykładowo, w przedsiębiorstwie handlowym, które regularnie zamawia towar, obliczenie EOQ może pomóc w ustaleniu, ile jednostek zamówić w jednym zamówieniu, aby zminimalizować wydatki na dostawę oraz magazynowanie. W praktyce, stosując EOQ, firma może zwiększyć efektywność operacyjną, zmniejszając ryzyko niedoborów lub nadmiaru zapasów. Dodatkowo, standardy branżowe, takie jak Just-In-Time (JIT) czy Lean Management, często opierają się na zasadach EOQ, co potwierdza jego znaczenie w nowoczesnym zarządzaniu łańcuchem dostaw.

Pytanie 22

Tabela zawiera wyniki z przeprowadzonej przez przedsiębiorstwo analizy rynku dostawców. Oceny przedsiębiorstw dokonano według przyjętych kryteriów. Ustal liczbę punktów przyznanych każdemu z nich.

Kryterium ocenyOcena ogólna – ważona / w pkt/
Dostawca IDostawca II
Cena3532
Jakość3317
Terminy dostaw1518
Dodatkowe usługi1711

A. dostawca I - wsk. 100 dostawca II - wsk. 100.
B. dostawca I - wsk. 100 dostawca II - wsk. 82.
C. dostawca I - wsk. 72 dostawca II - wsk. 87.
D. dostawca I - wsk. 82 dostawca II - wsk. 78.
Odpowiedź wskazująca, że dostawca I otrzymał 82 punkty, a dostawca II 78 punktów, jest poprawna, ponieważ została obliczona na podstawie analizy ważonych kryteriów oceny dostawców. Takie podejście jest zgodne z najlepszymi praktykami oceny dostawców, gdzie istotne jest, aby każdemu z kryteriów przypisać odpowiednią wagę, zanim dokonamy sumowania. W praktyce, takie analizy pozwalają przedsiębiorstwom na bardziej świadome i obiektywne podejmowanie decyzji. Przykładowo, analiza dostawców może obejmować kryteria takie jak cena, jakość produktu oraz terminowość dostaw, które po zastosowaniu odpowiednich wag mogą dawać pełniejszy obraz wartości danego dostawcy. Wartości te powinny być regularnie aktualizowane, aby odzwierciedlały zmiany na rynku, co jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności. Rekomenduje się również dokumentowanie procesu oceny, aby zapewnić transparentność i możliwość weryfikacji wyników w przyszłości.

Pytanie 23

Jaka jest poprawna sekwencja kroków w procesie dystrybucji?

A. Zamówienia — Realizacja zamówień — Fakturowanie i płatności
B. Realizacja zamówień — Zamówienia — Fakturowanie i płatności
C. Realizacja zamówień — Fakturowanie i płatności — Zamówienia
D. Fakturowanie i płatności — Zamówienia — Realizacja zamówień
Prawidłowa kolejność etapów procesu dystrybucji to Zamówienia — Realizacja zamówień — Fakturowanie i płatności. Etap zamówień to fundament całego procesu, ponieważ to w tym momencie klient składa zamówienie na konkretne towary lub usługi. Następnie następuje realizacja zamówień, która obejmuje zarządzanie zapasami, pakowanie i wysyłkę towarów do klienta. Na tym etapie kluczowe jest przestrzeganie standardów logistycznych, które zapewniają terminowość i jakość dostaw. Ostatnim krokiem jest fakturowanie i płatności, które zamykają cykl transakcji. Przestrzeganie tej kolejności jest istotne, ponieważ pozwala na płynne przejście pomiędzy poszczególnymi etapami, co zwiększa efektywność procesów biznesowych. Przykładem zastosowania tej struktury jest system EDI (Electronic Data Interchange), który automatyzuje wymianę dokumentów biznesowych, co przyspiesza proces zamówień i redukuje błędy. Dobrze zorganizowany proces dystrybucji wpływa na zadowolenie klientów oraz na rentowność przedsiębiorstwa.

Pytanie 24

Czym jest rekultywacja?

A. proces polegający na odzyskiwaniu surowców wtórnych i/lub energii z odpadów oraz zużytych produktów
B. ostateczne likwidowanie pozostałości po recyklingu
C. działania mające na celu przywrócenie wartości użytkowej zniszczonym obszarom
D. zapobieganie powstawaniu odpadów
Rekultywacja to kluczowy proces, który ma na celu przywrócenie wartości użytkowej terenom, które zostały zdewastowane, na przykład w wyniku działalności przemysłowej, górniczej czy urbanistycznej. Proces ten może obejmować różnorodne działania, takie jak rekonstrukcja ekosystemów, renaturalizacja terenów, a także zagospodarowanie przestrzenne. Przykładem rekultywacji może być przekształcenie opuszczonych kopalń w tereny rekreacyjne, takie jak parki czy jeziora, co przyczynia się do poprawy jakości życia mieszkańców oraz ochrony środowiska. W dobrych praktykach rekultywacyjnych istotne jest uwzględnienie lokalnych warunków przyrodniczych oraz społecznych, co zapewnia trwałość efektów działań. Ponadto, rekultywacja powinna być zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju, co oznacza, że działania te powinny nie tylko przywracać tereny do użytku, ale także wspierać bioróżnorodność oraz minimalizować negatywny wpływ na otoczenie.

Pytanie 25

Na podstawie przedstawionego cennika oblicz koszt składowania 8 pustych kontenerów 20 ft i 6 pełnych kontenerów 40 ft w kontrolowanej temperaturze przez 4 dni.

Cennik
Koszt składowania jednego pustego kontenera 20 ft: 30,00 zł/dzień
Koszt składowania jednego pustego kontenera 40 ft: 40,00 zł/dzień
Koszt składowania jednego pełnego kontenera 20 ft: 45,00 zł/dzień
Koszt składowania jednego pełnego kontenera 40 ft: 60,00 zł/dzień
Koszt składowania jednego pełnego kontenera 20 ft w kontrolowanej temperaturze: 70,00 zł/dzień
Koszt składowania jednego pełnego kontenera 40 ft w kontrolowanej temperaturze: 85,00 zł/dzień

A. 2 640,00 zł
B. 3 000,00 zł
C. 600,00 zł
D. 750,00 zł
W przypadku udzielenia odpowiedzi, która nie jest poprawna, warto przyjrzeć się konstrukcji całego procesu obliczania kosztów składowania. Nieprawidłowe podejście może wynikać z braku zrozumienia, jak różne czynniki wpływają na koszty. Na przykład, odpowiedzi, które sugerują znacznie niższe kwoty, mogą być skutkiem pominięcia istotnych elementów, takich jak czas składowania, różnice w typach kontenerów czy ich załadunek. Często występującym błędem jest zakładanie, że pusty kontener kosztuje mniej, nie uwzględniając przy tym opłat stałych związanych z przestrzenią magazynową. Warto także zaznaczyć, że w branży logistycznej ceny składowania są regulowane przez szereg czynników, w tym lokalizację, sezonowość oraz popyt na usługi składowania. Zrozumienie tych mechanizmów oraz umiejętność analizy cenników to kluczowe umiejętności w codziennej pracy specjalistów z zakresu logistyki. W efekcie, nieprawidłowe odpowiedzi mogą wynikać z powierzchownego podejścia do analizy kosztów, co prowadzi do błędnych wniosków.

Pytanie 26

Jakie minimalne wymiary powinno mieć opakowanie kartonowe, w którym będą przechowywane czekoladki zapakowane w metalowe pudełka o wymiarach 20 x 10 x 15 cm (długość x szerokość x wysokość), jeżeli czekoladki mają być układane w 2 warstwach, przechowywane w pionie, a w kartonowym opakowaniu ma się zmieścić 10 opakowań czekoladek? Wymiary opakowania kartonowego należy podać w formacie: długość x szerokość x wysokość.

A. 100 x 30 x 10 cm
B. 100 x 10 x 30 cm
C. 20 x 10 x 30 cm
D. 30 x 20 x 100 cm

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź 100 x 10 x 30 cm jest poprawna, ponieważ spełnia wszystkie wymagania dotyczące przechowywania czekoladek. Czekoladki w metalowych pudełkach mają wymiary 20 x 10 x 15 cm. Aby pomieścić 10 takich pudełek w dwóch warstwach, musimy najpierw obliczyć, ile miejsca zajmą one w opakowaniu kartonowym. W jednym poziomie zmieści się 5 pudełek, ponieważ ich długość wynosi 20 cm, co sumuje się do 100 cm dla pięciu pudełek (5 x 20 cm). Wysokość pojedynczego pudełka to 15 cm, a ponieważ mamy dwie warstwy, łączna wysokość będzie wynosić 30 cm (2 x 15 cm). Szerokość pudełka wynosi 10 cm, co oznacza, że opakowanie kartonowe musi mieć co najmniej tę szerokość. Zatem minimalne wymiary opakowania kartonowego wynoszą 100 cm długości, 10 cm szerokości i 30 cm wysokości. Taka konstrukcja opakowania zapewnia nie tylko odpowiednie przechowywanie, ale także przestrzeń na ewentualne dodatkowe materiały ochronne, co jest zgodne z dobrymi praktykami branżowymi w zakresie pakowania i transportu produktów spożywczych.

Pytanie 27

Na podstawie danych zaplanuj koszty pracy pracowników magazynu

Rodzaj kosztuPrzewidywana liczba pracownikówPrzewidywana liczba godzin pracy na jednego pracownika [rbh]Przewidywana liczba dni pracy w miesiącu [dni]Przewidywana stawka na godzinę pracy [zł/rbh]Koszty pracy [zł]
Płace bezpośrednie pracowników fizycznych882020.........
Płace pośrednie kierownika magazynu282030............

A. Pracownicy fizyczni 25 600 zł, kierownicy magazynu 6 900 zł
B. Pracownicy fizyczni 25 400 zł, kierownicy magazynu 9 300 zł
C. Pracownicy fizyczni 25 400 zł, kierownicy magazynu 9 400 zł
D. Pracownicy fizyczni 25 600 zł, kierownicy magazynu 9 600 zł

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź, która wskazuje na koszty pracy pracowników fizycznych w wysokości 25 600 zł oraz kierowników magazynu w wysokości 9 600 zł, jest prawidłowa, ponieważ opiera się na dokładnych obliczeniach uwzględniających wszystkie istotne parametry. Koszty pracy należy obliczać w oparciu o przewidywaną liczbę pracowników, ich godziny pracy, dni pracy w miesiącu oraz stawkę godzinową. W praktyce, stosując te dane, można określić całkowite wydatki na wynagrodzenia, co jest kluczowe dla budżetowania oraz planowania finansowego w organizacji. Istotne jest również, aby monitorować realne koszty pracy z zaplanowanymi, co pozwala na bieżące dostosowywanie planów finansowych. Dobrym przykładem praktycznego zastosowania tej wiedzy jest tworzenie rocznych planów zatrudnienia w logistyce, które powinny uwzględniać zmieniające się potrzeby firmy oraz rynkowe stawki wynagrodzeń, aby uniknąć niedoborów kadrowych lub nadmiernych wydatków.

Pytanie 28

Jak nazywa się system informatyczny, który służy do synchronizacji działań oraz planowania przepływu materiałów w całym łańcuchu dostaw, oznaczany skrótem?

A. ECR (Efficient Consumer Response)
B. VMI (Vendor Management Inventory)
C. LM (Lean management)
D. SCM (Supply Chain Management)

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
SCM, czyli Supply Chain Management, to kluczowy system informatyczny, który umożliwia efektywne zarządzanie procesami związanymi z łańcuchem dostaw. Jego głównym celem jest synchronizacja działań wszystkich uczestników łańcucha, co obejmuje zarówno dostawców, producentów, jak i dystrybutorów. Dzięki zastosowaniu tego systemu, firmy mogą zwiększyć efektywność swoich operacji, minimalizując jednocześnie koszty i czas. Przykładem zastosowania SCM jest zarządzanie zapasami, które pozwala na optymalizację stanów magazynowych w oparciu o prognozy popytu oraz rzeczywiste dane sprzedaży. Standardy takie jak APICS CPIM (Certified in Production and Inventory Management) podkreślają znaczenie SCM w doskonaleniu procesów operacyjnych. Dobre praktyki w tej dziedzinie obejmują również wykorzystanie technologii informacyjnych do integracji danych z różnych źródeł, co umożliwia lepsze podejmowanie decyzji i planowanie. Współczesne systemy SCM często korzystają z rozwiązań chmurowych, co pozwala na większą elastyczność i skalowalność operacji.

Pytanie 29

To pytanie jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników. Zaloguj się lub utwórz konto aby zobaczyć pełną treść pytania.

Odpowiedzi dostępne po zalogowaniu.

Wyjaśnienie dostępne po zalogowaniu.


Pytanie 30

Międzynarodowa organizacja non-profit, która zajmuje się tworzeniem standardów w obszarze zarządzania łańcuchem dostaw oraz popytem, to

A. ERP
B. GS1
C. GTIN
D. EDI

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
GS1 to międzynarodowa organizacja non-profit, która opracowuje standardy dla zarządzania łańcuchem dostaw oraz zarządzania popytem. Jej głównym celem jest ułatwienie wymiany informacji pomiędzy różnymi podmiotami w łańcuchu dostaw. Przykładem zastosowania standardów GS1 jest system kodów kreskowych, który umożliwia szybkie i efektywne skanowanie produktów w punktach sprzedaży. Organizacja ta dostarcza również standardy dotyczące identyfikacji produktów, takie jak GTIN (Global Trade Item Number), co pozwala na jednoznaczną identyfikację towarów na rynku globalnym. Wiedza na temat standardów GS1 jest kluczowa dla firm pragnących usprawnić swoje procesy logistyczne oraz poprawić dokładność danych. Stosowanie tych standardów przyczynia się do zwiększenia efektywności operacyjnej, zmniejszenia kosztów oraz poprawy satysfakcji klienta poprzez szybsze i bardziej precyzyjne dostarczanie towarów.

Pytanie 31

Rozpoznawanie towarów przy użyciu fal radiowych stanowi fundament funkcjonowania systemu

A. SCM
B. RFID
C. ZSI
D. CMR

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Identyfikacja towarów z użyciem fal radiowych, czyli ta technologia RFID, to naprawdę fajne rozwiązanie w zarządzaniu łańcuchem dostaw i inwentaryzacji. Jak to działa? Tagi RFID mają unikalne informacje o produktach i są aktywowane przez specjalne fale radiowe z czytnika. To naprawdę przyspiesza cały proces, bo można skanować wiele tagów jednocześnie, co jest dużą przewagą nad tradycyjnymi kodami kreskowymi. Widziałem, jak to działa w logistyce, gdzie firmy mogą na bieżąco śledzić, gdzie się znajdują towary. W handlu detalicznym też się to sprawdza, bo inwentaryzacja jest szybsza i bardziej dokładna. Są też standardy jak EPCglobal, które mówią, jak tagować i wymieniać dane, co sprawia, że różne systemy RFID mogą współpracować. W praktyce, jeśli ktoś wdroży RFID, to widzi większą efektywność i mniej błędów, co jest mega ważne na dzisiejszym rynku.

Pytanie 32

Najbardziej precyzyjną techniką wyznaczania średniego stanu zapasów w centrum logistycznym jest metoda, która bierze pod uwagę

A. zapas cykliczny i bezpieczeństwa
B. zapas początkowy i końcowy
C. zapas minimalny i maksymalny
D. zapas średni dzienny

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zapas średni dzienny to kluczowy wskaźnik w zarządzaniu zapasami, który umożliwia dokładne oszacowanie potrzeb magazynowych w centrum dystrybucji. Metoda ta polega na obliczaniu średniego zużycia towarów w jednostce czasu, co pozwala na precyzyjne prognozowanie zapotrzebowania oraz utrzymanie odpowiedniego poziomu zapasów. Zastosowanie zapasu średniego dziennego wspiera efektywne planowanie zakupów, co jest szczególnie ważne w branżach o dużej zmienności popytu. Przykładem może być sektor e-commerce, gdzie szybka rotacja towarów wymaga ciągłego monitorowania poziomu zapasów. W praktyce, wykorzystując dane historyczne, można obliczyć średnią dzienną sprzedaż i na tej podstawie ustalić optymalny poziom zapasów, co minimalizuje ryzyko niedoborów i nadmiaru towarów. Dodatkowo, w zgodzie z dobrymi praktykami branżowymi, zarządzanie zapasami powinno opierać się na analizie ABC, co pozwala na skupienie uwagi na najważniejszych produktach oraz efektywne alokowanie zasobów. Podejście to jest zgodne ze standardami zarządzania łańcuchem dostaw, które promują precyzyjne planowanie i optymalizację procesów magazynowych.

Pytanie 33

Jednym z kluczowych zadań logistyki w zakresie organizacji procesów zaopatrzenia jest

A. utworzenie jak największej ilości magazynów
B. zakup zróżnicowanych środków transportowych
C. zwiększenie zatrudnienia w dziale zaopatrzenia
D. wybór dostawców oraz koordynacja procesów dostaw

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Dobrze jest wiedzieć, że wybór dostawców i organizacja dostaw to naprawdę kluczowe sprawy w logistyce. Na początku trzeba znaleźć odpowiednich dostawców, ale to nie koniec – ważne, żeby również ocenić, czy są w stanie spełnić nasze wymagania co do jakości, kosztów i terminów. Jak to w życiu bywa, dobra organizacja dostaw może nam zaoszczędzić sporo czasu i nerwów. Weźmy chociażby firmy, które stosują procedury oceny zgodne z normami ISO – to super rozwiązanie, które zapewnia jakość i terminowość. A co do transportu, to trzeba dobrać odpowiednie metody, które będą pasować do tego, co przewozimy oraz do realiów na rynku. W końcu dobrze zarządzane zaopatrzenie to także zmniejszone koszty operacyjne. Zerknij na model lean management – to świetny sposób, żeby pozbyć się marnotrawstwa i działać efektywnie.

Pytanie 34

Proces rozładowania środków transportu zewnętrznego, identyfikacja przesyłki, kontrola ilości i jakości towarów oraz ich rejestracja w stanach magazynowych to czynności realizowane w obszarze

A. wydań
B. przyjęć
C. kompletacji
D. składowania

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Zaczynając od strefy przyjęć, to ona jest kluczowa w zarządzaniu łańcuchem dostaw. To tam rozładowujemy towary z transportu, więc to pierwszy krok, żeby przyjąć towar. Trzeba też dobrze zidentyfikować dostawę, żeby upewnić się, że wszystko się zgadza z dokumentami. Potem robimy kontrolę ilościowo-jakościową,żeby sprawdzić, czy towar jest zgodny z normami jakościowymi i ile go mamy. Ewidencjonowanie towarów to też ważna sprawa, bo dzięki temu mamy aktualne dane w systemie magazynowym. To przydaje się potem przy składowaniu i kompletacji. W logistyce, jeśli coś się nie zgadza w przyjęciu, to trzeba uruchomić procedury reklamacyjne, więc pracownicy muszą być na bieżąco z standardami i procedurami jakości. Fajnie jest również dokumentować wszystkie operacje przyjęć, bo to potem wspiera audyty i kontrole.

Pytanie 35

Jaka metoda zabezpieczania ładunku uniemożliwia jego przemieszczanie w opakowaniu?

A. Przekładanie
B. Owijanie
C. Amortyzowanie
D. Blokowanie

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Blokowanie to technika zabezpieczenia towaru, która polega na wprowadzaniu elementów, takich jak kliny, pomoce mocujące, czy też specjalne przegrody, które uniemożliwiają przesuwanie się produktów w opakowaniu. Tego rodzaju zabezpieczenie jest szczególnie istotne w transporcie i magazynowaniu towarów, gdzie stabilność i bezpieczeństwo są kluczowe. Przykładowo, w przypadku transportu mebli, często stosuje się blokady, aby zapobiec przesuwaniu się elementów w trakcie transportu, co mogłoby prowadzić do uszkodzeń. Blokowanie jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce, które zalecają minimalizację ryzyka uszkodzeń poprzez odpowiednie zabezpieczenie ładunku. Warto również pamiętać, że zgodnie z normami ISO 28000, odpowiednie zabezpieczenia ładunków są integralnym elementem zarządzania ryzykiem w łańcuchu dostaw. W rezultacie, skuteczne blokowanie nie tylko zwiększa bezpieczeństwo towarów, ale także może przyczynić się do obniżenia kosztów związanych z reklamacjami i naprawami uszkodzonego towaru.

Pytanie 36

Wśród 30 dostaw przedsiębiorstwa zrealizowanych 3.12.2012 roku, 5 było niewłaściwych, a 2 dostawy dotarły po terminie ustalonym w umowie. Jaki był wskaźnik niezawodności dostaw (w %)?

A. 23%
B. 83%
C. 57%
D. 76%

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Wskaźnik niezawodności dostaw oblicza się, uwzględniając liczbę dostaw, które zostały zrealizowane zgodnie z umową, w stosunku do całkowitej liczby dostaw. W tym przypadku mamy 30 dostaw, z czego 5 było niekompletnych, a 2 dostawy dostarczono z opóźnieniem. Dlatego, aby obliczyć niezawodność, należy najpierw określić, ile dostaw było zrealizowanych zgodnie z umową. Z 30 dostaw, 5 nie było kompletnych, co oznacza, że pozostałe 25 dostaw było kompletnych. Następnie, musimy odjąć te 2 dostawy, które były dostarczone później niż przewidywano w umowie, co daje nam 23 dostawy dostarczone na czas i w pełni zrealizowane. Wzór na wskaźnik niezawodności dostaw to: (Liczba dostaw zrealizowanych zgodnie z umową / Całkowita liczba dostaw) * 100%. Wstawiając nasze wartości: (23/30) * 100% = 76%. Tak więc, wskaźnik niezawodności dostaw wynosi 76%, co jest uznawane za dobry wynik, wskazujący na efektywność procesów logistycznych w przedsiębiorstwie.

Pytanie 37

Zapas elementów instalacji gazowej, montowanej na specjalne życzenie klienta w warsztacie samochodowym, powinien być zamawiany według systemu

A. stałej dostawy.
B. min-max.
C. ciągłego przeglądu.
D. partia na partię.

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "partia na partię" jest prawidłowa, ponieważ w kontekście zamawiania zapasów podzespołów instalacji gazowej montowanej na specjalne życzenie klienta, metoda ta pozwala na elastyczne zarządzanie stanami magazynowymi w oparciu o rzeczywiste potrzeby produkcyjne. System zamówień partyjnych umożliwia regulację dostaw w zależności od aktualnego popytu oraz specyficznych wymagań klienta, co jest szczególnie istotne w branży motoryzacyjnej, gdzie zmiany w projekcie mogą być częste. Przykładem może być sytuacja, gdy warsztat samochodowy otrzymuje zamówienie na modyfikację pojazdu z niestandardowymi komponentami, co wymaga zamówienia określonej ilości części. System partii na partię pozwala na zamówienie tylko tych elementów, które są aktualnie potrzebne, minimalizując ryzyko przeterminowania i generowania nadmiarowych zapasów. Dodatkowo, stosowanie tego systemu wspiera podejście Just-In-Time, które jest zgodne z nowoczesnymi standardami zarządzania produkcją, przyczyniając się do optymalizacji procesów i kosztów magazynowania.

Pytanie 38

Który wydatek związany z zarządzaniem magazynem należy do kosztów zmiennych dotyczących uzupełniania stanów magazynowych?

A. Koszt transportu obliczany według stawki za każdy przejechany kilometr
B. Wydatek utraconych dochodów z każdej niesprzedanej jednostki brakującego towaru
C. Wydatek spowodowany ubytkami naturalnymi zgromadzonych zapasów
D. Wydatek na ubezpieczenie zapasów przechowywanych w magazynie na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Koszt transportu liczony wg stawki za każdy przejechany kilometr jest uznawany za koszt zmienny, ponieważ bezpośrednio zależy od ilości zamówień oraz odległości, jaką należy pokonać w celu dostarczenia towaru. W praktyce, w miarę wzrostu zapotrzebowania na produkty, zwiększa się liczba transportów, co skutkuje wyższymi kosztami transportu. W branży logistycznej, monitorowanie i optymalizacja kosztów transportu są kluczowe dla efektywności operacyjnej. Przykładowo, wprowadzenie systemu zarządzania flotą może pomóc w dokładnym śledzeniu tras i zużycia paliwa, co pozwala na redukcję kosztów. Dobre praktyki wskazują, że przedsiębiorstwa powinny regularnie analizować koszty transportu w kontekście zmieniających się potrzeb rynku oraz wprowadzać innowacje, aby zoptymalizować procesy logistyczne.

Pytanie 39

W strategii działania dystrybucji masowej, aby zapewnić dotarcie produktu do jak największej liczby konsumentów, stosuje się odpowiednie kanały dystrybucji

A. szerokiej i wtórnej
B. pośredniej i bezpośredniej
C. korporacyjnej i wtórnej
D. konwencjonalnej i szerokiej

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Odpowiedź "pośredniej i bezpośredniej" jest poprawna, ponieważ w strategii dystrybucji masowej celem jest osiągnięcie jak najszerszego dotarcia do konsumentów. Dystrybucja bezpośrednia polega na sprzedaży produktów bezpośrednio do końcowych odbiorców, co często wykorzystuje się w przypadku produktów, które wymagają bezpośredniego kontaktu z klientem, takich jak usługi lub produkty unikalne. Z kolei dystrybucja pośrednia angażuje różne kanały, takie jak hurtownicy czy detaliści, co pozwala na dotarcie do szerszej grupy odbiorców. Przykładami zastosowania są firmy, które sprzedają swoje produkty zarówno przez własne sklepy internetowe (dystrybucja bezpośrednia), jak i przez platformy e-commerce, gdzie korzystają z pośredników. Dobrą praktyką jest zrozumienie, jak różne kanały dystrybucji mogą współpracować, aby maksymalizować zasięg rynkowy i zwiększać dostępność produktów. Warto również zauważyć, że wybór odpowiednich kanałów dystrybucji powinien być uzależniony od specyfiki produktu oraz potrzeb rynku.

Pytanie 40

Jak wiele opakowań zbiorczych można maksymalnie umieścić na palecie EUR o wymiarach 1200 x 800 x 144 mm, jeśli będą one ustawione w trzech warstwach, a wymiary opakowań zbiorczych to: 150 x 200 x 100 mm (dł. x szer. x wys.)?

A. 80 opakowań
B. 96 opakowań
C. 60 opakowań
D. 76 opakowań

Brak odpowiedzi na to pytanie.

Wyjaśnienie poprawnej odpowiedzi:
Poprawna odpowiedź to 96 opakowań. Aby obliczyć maksymalną liczbę opakowań zbiorczych, które można zmieścić na palecie EUR, należy najpierw ustalić, ile opakowań zmieści się w jednej warstwie na palecie. Wymiary palety to 1200 mm długości i 800 mm szerokości. Opakowanie zbiorcze ma wymiary 150 mm długości i 200 mm szerokości. Możemy obliczyć liczbę opakowań w jednej warstwie, dzieląc wymiary palety przez wymiary opakowania: 1200 mm / 150 mm = 8 opakowań wzdłuż długości palety oraz 800 mm / 200 mm = 4 opakowania wzdłuż szerokości palety. Mnożąc te wartości, otrzymujemy 8 * 4 = 32 opakowania w jednej warstwie. Skoro opakowania mogą być układane w trzech warstwach, całkowita liczba opakowań wynosi 32 opakowania/warstwę * 3 warstwy = 96 opakowań. Taki sposób obliczeń jest zgodny z zasadami optymalnego wykorzystania przestrzeni magazynowej, co jest niezbędne w logistyce i zarządzaniu łańcuchem dostaw.