Wyniki egzaminu

Informacje o egzaminie:
  • Zawód: Technik programista
  • Kwalifikacja: INF.04 - Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji
  • Data rozpoczęcia: 9 stycznia 2025 16:56
  • Data zakończenia: 9 stycznia 2025 17:08

Egzamin zdany!

Wynik: 37/40 punktów (92,5%)

Wymagane minimum: 20 punktów (50%)

Pochwal się swoim wynikiem!
Szczegółowe wyniki:
Pytanie 1

Jaki z wymienionych komponentów jest kluczowy do inicjalizacji pola klasy podczas tworzenia instancji obiektu?

A. Instrukcja warunkowa
B. Konstruktor
C. Metoda statyczna
D. Funkcja zaprzyjaźniona
Konstruktor jest niezbędny do inicjalizacji pól klasy podczas tworzenia nowego obiektu. Bez konstruktora obiekt mógłby zostać utworzony w stanie nieokreślonym, co może prowadzić do błędów w działaniu programu. Konstruktor automatycznie przypisuje wartości do pól lub wykonuje inne niezbędne operacje przygotowawcze. Przykład w C++: `class Samochod { public: Samochod() { marka = "Nieznana"; } }`. W tym przypadku konstruktor ustawia domyślną wartość dla pola `marka`, co eliminuje konieczność ręcznego przypisywania wartości po utworzeniu obiektu.

Pytanie 2

Co to jest wskaźnik w języku C?

A. Typ danych do zapisywania tekstów
B. Zmienna przechowująca adres pamięci
C. Funkcja do dynamicznej alokacji pamięci
D. Zmienna przechowująca wartość logiczną
Wskaźnik w języku C to zmienna przechowująca adres pamięci innej zmiennej. Umożliwia bezpośrednią manipulację pamięcią, co czyni wskaźniki niezwykle potężnym narzędziem w programowaniu niskopoziomowym. Dzięki wskaźnikom można dynamicznie alokować pamięć, przekazywać duże struktury danych do funkcji bez ich kopiowania oraz implementować struktury danych, takie jak listy, drzewa czy grafy. Wskaźniki umożliwiają także iterowanie po tablicach i efektywne zarządzanie zasobami systemowymi, co czyni je kluczowym elementem w programowaniu systemowym.

Pytanie 3

Jakie są kluczowe różnice pomiędzy strukturą (struct) a unią (union) w języku C?

A. Unia umożliwia dynamiczne przypisywanie typów danych, struktura natomiast nie
B. Struktura przechowuje wiele wartości równocześnie, unia tylko jedną
C. Struktura wymaga więcej miejsca w pamięci niż unia
D. Unia nie jest obsługiwana przez kompilatory współczesnych języków
Główna różnica między strukturą ('struct') a unią ('union') w języku C polega na sposobie przechowywania danych. Struktura przechowuje wszystkie pola jednocześnie, przydzielając każdemu z nich osobne miejsce w pamięci, natomiast unia używa wspólnej przestrzeni pamięci dla wszystkich swoich pól – w danym momencie można przechowywać tylko jedną wartość. Unia jest bardziej efektywna pod względem pamięci, ale mniej wszechstronna, ponieważ zmiana wartości jednego pola nadpisuje pozostałe. Struktury są powszechnie wykorzystywane w aplikacjach, gdzie konieczne jest przechowywanie wielu niezależnych danych, podczas gdy unie są używane do oszczędzania pamięci.

Pytanie 4

Zaproponowany fragment kodu w Android Studio realizuje metodę nasłuchującą do obsługi wydarzenia

Ilustracja do pytania
A. zmiany stanu kontrolki Switch
B. naciśnięcia przycisku
C. wybór daty
D. zmiany w polu tekstowym
Metoda OnClickListener, to coś, co na pewno warto znać, gdy pracujesz z aplikacjami na Androida. Gdy użytkownik klika przycisk, wywoływana jest metoda onClick. I tu możesz zrobić różne rzeczy, jak na przykład przejść do innego ekranu, zapisać dane albo uruchomić jakąś akcję w tle. To jest dobry przykład wzorca projektowego zwanego Delegacja, który pomaga oddzielić to, co widzisz w interfejsie, od tego, co dzieje się w aplikacji. Dzięki temu łatwiej zarządzać kodem i wprowadzać zmiany. Fajnie jest, gdy logikę umieszczasz w osobnych metodach, bo wtedy testowanie całej aplikacji staje się prostsze. Przykłady? Możesz na przykład użyć OnClickListenera, żeby zrobić logowanie po kliknięciu przycisku lub wysłać formularz. Pamiętaj też, żeby unikać ciężkich operacji w metodzie onClick, żeby aplikacja działała płynnie.

Pytanie 5

Wskaż typy numeryczne o stałej precyzji

A. bool char, string
B. int, short, long
C. float, double
D. long long, long double
Typy stałoprzecinkowe, takie jak int, short i long, przechowują liczby całkowite bez części ułamkowej. Są to podstawowe typy danych w wielu językach programowania, używane do przechowywania liczb całkowitych różnej wielkości.

Pytanie 6

Która z wymienionych właściwości odnosi się do klasy pochodnej?

A. Nie ma możliwości dodawania nowych metod
B. Dziedziczy atrybuty i metody z klasy bazowej
C. Jest automatycznie usuwana po zakończeniu działania programu
D. Nie może być zastosowana w strukturze dziedziczenia
Cechą klasy pochodnej jest dziedziczenie pól i metod z klasy bazowej, co oznacza, że klasa pochodna automatycznie uzyskuje dostęp do wszystkich publicznych i chronionych składowych klasy nadrzędnej. Dzięki temu programista może rozwijać i modyfikować funkcjonalność istniejących klas, tworząc bardziej wyspecjalizowane obiekty. Dziedziczenie to kluczowy mechanizm umożliwiający wielokrotne użycie kodu, co prowadzi do zmniejszenia duplikacji i zwiększenia efektywności w zarządzaniu projektem. Klasa pochodna może również nadpisywać metody klasy bazowej, dostosowując ich działanie do swoich specyficznych potrzeb.

Pytanie 7

Celem mechanizmu obietnic (ang. promises) w języku JavaScript jest

A. zastąpienie mechanizmu dziedziczenia w programowaniu obiektowym
B. zarządzanie funkcjonalnością związaną z kodem asynchronicznym
C. zarządzanie przechwytywaniem błędów aplikacji
D. ulepszenie czytelności kodu synchronicznego
Mechanizm obietnic (Promises) w JavaScript umożliwia obsługę kodu asynchronicznego. Pozwala na efektywne zarządzanie operacjami, które mogą się zakończyć sukcesem lub błędem w przyszłości, np. pobieranie danych z API. Promisy umożliwiają unikanie tzw. 'callback hell' i poprawiają czytelność kodu.

Pytanie 8

Aby zdefiniować zmienną, która będzie działała jako licznik instancji danej klasy, należy wprowadzenie takiego zmiennej poprzedzić słowem kluczowym

A. virtual
B. static
C. register
D. operator
Słowo kluczowe 'static' w językach takich jak Java, C++ czy C# oznacza, że dane pole należy do klasy, a nie do konkretnego obiektu. Dzięki temu pole 'static' jest współdzielone przez wszystkie instancje klasy i może być wykorzystywane do śledzenia liczby obiektów utworzonych na podstawie tej klasy. Static to nieodzowny element przy implementacji liczników instancji.

Pytanie 9

Który z operatorów w Pythonie umożliwia sprawdzenie, czy dany element należy do listy?

A. ==
B. in
C. is
D. and
Operator `in` w języku Python służy do sprawdzania, czy element należy do listy, zbioru, krotki lub innego obiektu iterowalnego. Przykład: `if 5 in lista` sprawdza, czy liczba 5 znajduje się w liście. Operator `in` jest niezwykle przydatny w przeszukiwaniu danych, a jego zastosowanie skraca kod i zwiększa jego czytelność. W Pythonie jest on szeroko stosowany do iteracji i filtrowania danych, co czyni go jednym z najbardziej intuicyjnych operatorów języka.

Pytanie 10

Jakie wartości może przyjąć zmienna typu boolean?

A. 1, -1
B. true, false
C. O oraz każdą liczbę całkowitą
D. trzy dowolne liczby naturalne
Zmienna typu logicznego (boolowskiego) w językach programowania, takich jak C++, Java czy Python, może przyjmować tylko dwie wartości: true (prawda) oraz false (fałsz). Te wartości są fundamentalne w logice komputerowej, ponieważ umożliwiają podejmowanie decyzji oraz kontrolowanie przepływu programu poprzez struktury warunkowe, takie jak instrukcje if, while czy for. Na przykład, w języku Python, tworząc zmienną logiczną, możemy użyć operatorów porównania, aby określić, czy dwie wartości są równe: is_equal = (5 == 5), co ustawia is_equal na true. Zmienne logiczne są zdefiniowane w standardach programowania, takich jak IEEE 754 dla reprezentacji liczb zmiennoprzecinkowych, gdzie wartość logiczna jest kluczowa dla operacji porównawczych. Dobrze zrozumiana logika boolowska jest niezbędna dla programistów, ponieważ stanowi podstawę algorytmu decyzyjnego oraz wpływa na efektywność kodu.

Pytanie 11

Jaką nazwę nosi framework CSS, który służy do definiowania wyglądu stron internetowych i którego klasy są użyte w przedstawionym przykładzie?

Ilustracja do pytania
A. Bootstrap
B. Angular
C. Yaml
D. Symfony
Bootstrap jest jednym z najpopularniejszych frameworków CSS używanych do tworzenia responsywnych aplikacji internetowych. Jest to zestaw narzędzi open-source, który oferuje gotowe klasy CSS oraz komponenty JavaScript, ułatwiające projektowanie interfejsów użytkownika. W podanym przykładzie klasy takie jak 'col-sm-3' 'col-md-6' i 'col-lg-4' odnoszą się do siatki Bootstrapowej, która umożliwia elastyczne rozplanowanie elementów na stronie w zależności od rozmiaru ekranu. Klasa 'btn-primary' stosowana jest w Bootstrapie do stylizacji przycisków w sposób, który pasuje do domyślnych kolorów motywu. Z kolei 'dropdown-toggle' jest używana do obsługi rozwijanych list. Dzięki Bootstrapowi można z łatwością tworzyć nowoczesne i estetyczne aplikacje, które są zgodne z zasadami responsywnego web designu, co jest kluczowym standardem w dzisiejszej branży. Użycie Bootstrapu przyspiesza proces developmentu, pozwalając skupić się na funkcjonalności i logice aplikacji, zamiast na ręcznym stylizowaniu elementów.

Pytanie 12

Który z wymienionych parametrów dysku twardego ma największy wpływ na jego wydajność?

A. Pojemność dysku
B. Rodzaj złącza (SATA/PCIe)
C. Ilość pamięci podręcznej (Cache)
D. Prędkość obrotowa talerzy (RPM)
Prędkość obrotowa talerzy (RPM) jest kluczowym parametrem wpływającym na szybkość dysku twardego. Wyrażana w obrotach na minutę, RPM definiuje, jak szybko talerze dysku mogą obracać się, co z kolei wpływa na czas dostępu do danych. Dyski HDD o wyższej prędkości obrotowej, takie jak 7200 RPM w porównaniu do 5400 RPM, zazwyczaj oferują lepszą wydajność, co przekłada się na szybsze odczyty i zapisy danych. Przykładowo, w zastosowaniach wymagających intensywnego przetwarzania danych, takich jak gry komputerowe czy edycja wideo, wybór dysku o wyższej prędkości obrotowej może znacznie poprawić ogólne wrażenia użytkownika. Warto również zauważyć, że chociaż złącze SATA i PCIe wpływają na szybkość transferu, to w kontekście dysków HDD, RPM pozostaje jednym z najważniejszych czynników. Standardy takie jak SATA III oferują transfery do 6 Gb/s, ale jeśli talerze nie obracają się wystarczająco szybko, potencjał transferu nie zostanie w pełni wykorzystany. Z tego powodu, RPM jest kluczowym wskaźnikiem wydajności w kontekście dysków twardych.

Pytanie 13

Jaką cechą odznacza się framework w porównaniu do biblioteki?

A. Framework stanowi zbiór funkcji, które programista ma możliwość wykorzystania
B. Framework określa strukturę aplikacji i zapewnia jej fundament
C. Framework zapewnia API do szerszego zestawu funkcji
D. Framework oferuje funkcje użyteczne w konkretnej dziedzinie problemu
Framework dostarcza gotowy szkielet aplikacji i narzuca architekturę, zgodnie z którą programista musi budować swoją aplikację. Oferuje zestaw narzędzi i komponentów, które upraszczają rozwój oprogramowania, przy jednoczesnym ograniczeniu swobody działania. Dzięki frameworkowi, programista nie musi tworzyć aplikacji od podstaw – dostaje narzędzia, które integrują się ze sobą, co przyspiesza proces developmentu i zapewnia spójność aplikacji.

Pytanie 14

Jaki jest wymagany sposób do realizacji algorytmu sortowania bąbelkowego na n-elementowej tablicy?

A. jedna pętla operująca na 2n elementach oraz warunek
B. n-liczby warunków
C. dwie pętle funkcjonujące na co najmniej (n+1) elementach każda
D. dwie pętle działające na najwyżej n-elementach każda
Aby zaimplementować algorytm sortowania bąbelkowego, potrzebne są dwie pętle iteracyjne, które porównują i zamieniają miejscami elementy tablicy. Zewnętrzna pętla iteruje po całej tablicy, natomiast wewnętrzna pętla wykonuje kolejne porównania i przestawia elementy, jeśli są one w nieprawidłowej kolejności. Algorytm sortowania bąbelkowego charakteryzuje się prostotą, ale jego złożoność obliczeniowa wynosi O(n²), co czyni go mało efektywnym dla dużych zbiorów danych. Niemniej jednak, jest to jedno z pierwszych ćwiczeń programistycznych, które wprowadza do zagadnień algorytmicznych i uczy podstaw iteracji oraz manipulacji tablicami. Pomimo swojej niskiej wydajności, sortowanie bąbelkowe jest często wykorzystywane do celów edukacyjnych oraz w przypadkach, gdy prostota implementacji ma większe znaczenie niż szybkość działania.

Pytanie 15

Który system informatyczny powinien być zastosowany do zarządzania sprzedażą w e-sklepie?

A. System ERP
B. System e-commerce
C. System CMS
D. System CRM
System e-commerce to takie fajne rozwiązanie, które naprawdę ułatwia sprzedaż przez internet. Znajdziesz w nim wszystko, co potrzebne do zarządzania produktami, zamówieniami, a nawet płatnościami. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą szybko zakładać i prowadzić sklepy online, co daje super doświadczenie dla klientów. Warto wspomnieć o popularnych systemach, jak Shopify czy WooCommerce – z nich korzystają tysiące sklepów na całym świecie. Te systemy mają też fajne narzędzia, dzięki którym można monitorować sprzedaż czy analizować, co klienci lubią. A bezpieczeństwo? To też ważna sprawa, bo standardy, takie jak PCI DSS, dbają o to, żeby dane klientów były dobrze chronione. W czasach rosnącej konkurencji w internecie, wybór odpowiedniego systemu e-commerce to klucz do sukcesu.

Pytanie 16

W jakiej sytuacji kolekcja typu lista okaże się bardziej wydajna niż tablica?

A. Gdy chcemy uzyskać dostęp do elementów przy pomocy indeksu
B. Gdy liczba elementów w kolekcji zmienia się dynamicznie
C. Gdy mamy pewność co do dokładnego rozmiaru kolekcji przed kompilacją
D. Gdy liczba elementów w kolekcji jest niezmienna
Lista to dynamiczna struktura danych, która pozwala na efektywne dodawanie i usuwanie elementów, zwłaszcza gdy liczba elementów zmienia się w trakcie działania programu. Listy są bardziej elastyczne niż tablice, ponieważ mogą dynamicznie dostosowywać swoją wielkość bez potrzeby alokacji dodatkowej pamięci. W przypadku dynamicznych operacji, takich jak częste wstawianie i usuwanie elementów, listy są znacznie bardziej wydajne niż tablice, które wymagają przesunięcia wszystkich elementów po każdej operacji. Listy świetnie sprawdzają się w implementacji kolejek, stosów oraz w strukturach, które muszą rosnąć i kurczyć się podczas działania aplikacji.

Pytanie 17

Podaj przykład incydentu w miejscu pracy?

A. oparzenie dłoni, które miało miejsce podczas nieobowiązkowego szkolenia w czasie prywatnym pracownika
B. złe samopoczucie spowodowane przewlekłą chorobą zatrudnionego, które wystąpiło w biurze
C. kontuzja stawu skokowego, która zdarzyła się w trakcie bezpośredniej drogi do miejsca zatrudnienia
D. złamanie nogi w trakcie urlopu wypoczynkowego przyznanego przez pracodawcę
Jak dla mnie, to uraz stawu skokowego w drodze do pracy jak najbardziej można uznać za wypadek przy pracy. Wiesz, nawet jeśli to się wydarzy poza firmą, to jeśli szedłeś prosto do niej, to masz prawo do ochrony i świadczeń z ubezpieczenia. To ważne, żeby to wiedzieć.

Pytanie 18

Jakie jest przeznaczenie polecenia "git merge"?

A. Do łączenia zmian z różnych gałęzi
B. Do pobierania aktualizacji zdalnego repozytorium
C. Do usuwania zmian w repozytorium
D. Do zakładania nowego repozytorium
Polecenie 'git merge' służy do łączenia zmian z jednej gałęzi (branch) z inną. Najczęściej używane jest do scalenia gałęzi deweloperskich (feature branches) z gałęzią główną (main lub master). Git merge pozwala na integrację nowych funkcji z głównym kodem projektu, co jest kluczowe w pracy zespołowej. W przypadku konfliktów, Git wymaga ręcznego rozwiązania ich przed zakończeniem procesu scalania. Umożliwia to zachowanie porządku w kodzie i unikanie błędów, które mogłyby wyniknąć z niezgodnych zmian.

Pytanie 19

Prezentowana metoda jest realizacją algorytmu

Ilustracja do pytania
A. sprawdzającego, czy dany ciąg jest palindromem
B. odwracającego ciąg
C. wyszukującego literę w ciągu
D. sortującego ciąg od znaku o najniższym kodzie ASCII do znaku o najwyższym kodzie
Fajnie, że zajmujesz się algorytmami! W tym przypadku chodzi o odwracanie napisu, czyli taki myk, żeby ostatni znak stał się pierwszym, a pierwszy ostatnim. To jedna z tych podstawowych rzeczy, które są przydatne w programowaniu. Wiesz, takie operacje na tekstach są przydatne w różnych sytuacjach, jak szyfrowanie czy nawet analiza danych. Trochę jak układanie puzzli, tylko z literami!

Pytanie 20

Jak zostanie przedstawiony poniższy kod XAML?

Ilustracja do pytania
A. Rysunek 4
B. Rysunek 2
C. Rysunek 3
D. Rysunek 1
W przedstawionym kodzie XAML widoczna jest struktura składająca się z kilku elementów UI ułożonych w pionowym StackLayout co skutkuje wyświetleniem ich w pionowej kolejności. Pierwszym elementem jest Entry z placeholderem Imię a kolejnym Entry z placeholderem Nazwisko co determinuje obecność dwóch pól tekstowych tak jak w Rysunku 4. Następnie w kodzie znajduje się poziomy StackLayout z etykietą Zgoda RODO i przełącznikiem ustawionym na wartość true co oznacza że przełącznik jest domyślnie włączony. To również odpowiada widokowi na Rysunku 4. Kolejny element to Slider z ustawionymi kolorami MinimumTrackColor i MaximumTrackColor co pozwala na zmianę koloru paska suwaka co również jest widoczne w Rysunku 4. Na końcu znajduje się Button z tekstem Zapisz i jest to jedyny przycisk w całym układzie co także zgadza się z Rysunkiem 4. Rozumienie kodu XAML i jego renderowania jest kluczowe w tworzeniu aplikacji mobilnych ponieważ pozwala na precyzyjne określenie wyglądu i funkcjonalności interfejsu użytkownika i jest zgodne z najlepszymi praktykami w projektowaniu UI.

Pytanie 21

Jaką rolę pełni debugger w trakcie programowania?

A. Do konwersji kodu źródłowego na język maszynowy
B. Do wykrywania błędów w czasie działania programu
C. Do kontrolowania wersji kodu źródłowego
D. Do automatycznego generowania dokumentacji projektu
Debugger to takie narzędzie, które pomaga programistom w znajdowaniu błędów i śledzeniu, co się dzieje z programem, kiedy go uruchamiamy. Można go zatrzymać w dowolnym momencie, co nazywamy breakpoints, i wtedy można zobaczyć, jakie zmienne mają jakie wartości. Dzięki temu można łatwiej dostrzegać błędy logiczne czy składniowe. Wydaje mi się, że to naprawdę ważne narzędzie w pracy każdego programisty, bo ułatwia życie!

Pytanie 22

Aplikacje funkcjonujące w systemach Android do komunikacji z użytkownikiem wykorzystują klasę

A. Screens
B. Windows
C. Activity
D. Fragments
W systemach Android do interakcji z użytkownikiem wykorzystywana jest klasa Activity, która reprezentuje pojedynczy ekran aplikacji. Activity zarządza cyklem życia aplikacji i pozwala na obsługę zdarzeń użytkownika, co jest kluczowym elementem w budowie aplikacji mobilnych.

Pytanie 23

Która z wymienionych reguł należy do netykiety?

A. Stosowanie nieformalnego języka w każdej rozmowie
B. Zaniechanie odpowiadania na wiadomości od innych użytkowników
C. Unikanie używania dużych liter w komunikacji
D. Udostępnianie treści bez zgody właścicieli
Unikanie pisania wielkimi literami w wiadomościach jest kluczowym elementem netykiety, ponieważ tekst pisany dużymi literami w internecie jest powszechnie interpretowany jako krzyk. To zasada, która ma na celu utrzymanie kultury komunikacji online oraz zapewnienie komfortu odbiorcy. Gdy użytkownik korzysta z wielkich liter, może to być odbierane jako agresywne lub dominujące, co może prowadzić do nieporozumień oraz negatywnych reakcji. Przykładem może być sytuacja, w której osoba, pisząc do grupy na forum internetowym, używa wyłącznie wielkich liter, co może zniechęcić innych do interakcji. Dobrą praktyką jest pisanie w sposób przystępny i zrozumiały, co sprzyja pozytywnej atmosferze w komunikacji. Standardy netykiety, takie jak te przedstawione w dokumentach związanych z etyką w internecie, podkreślają znaczenie szacunku i zrozumienia w interakcjach online, co obejmuje również sposób formułowania wiadomości. Warto także pamiętać o tym, że różne platformy społecznościowe mają swoje zasady, które podkreślają unikanie pisania krzykiem, co potwierdza ogólne podejście do netykiety.

Pytanie 24

Które z wymienionych stwierdzeń najtrafniej charakteryzuje klasę dziedziczącą?

A. Klasa, która dzieli swoje pola z klasami zaprzyjaźnionymi
B. Klasa, która umożliwia wielokrotne dziedziczenie pól prywatnych
C. Klasa, która nie może posiadać konstruktorów ani destruktorów
D. Klasa, która wykorzystuje pola i metody innej klasy bez ich ponownej definicji
Dziedziczenie w programowaniu obiektowym pozwala na tworzenie nowych klas na podstawie istniejących. Klasa dziedziczona (klasa pochodna) automatycznie uzyskuje dostęp do publicznych i chronionych pól oraz metod klasy bazowej, co eliminuje potrzebę ich ponownego definiowania. Dzięki dziedziczeniu można rozszerzać funkcjonalność istniejących klas, co prowadzi do bardziej efektywnego i modułowego kodu. Przykładem może być klasa 'Pojazd', po której dziedziczy klasa 'Samochód', zachowując wszystkie właściwości pojazdu i dodając specyficzne dla samochodu metody lub pola.

Pytanie 25

Jakie działanie wykonuje polecenie "git pull"?

A. Tworzy nową gałąź w repozytorium
B. Pobiera zmiany z zdalnego repozytorium i scala je z lokalnym
C. Eliminuje plik z repozytorium
D. Zachowuje zmiany w lokalnym repozytorium
Polecenie 'git pull' pobiera najnowsze zmiany ze zdalnego repozytorium i scala je z lokalnym repozytorium. Jest to jedno z podstawowych poleceń w Git, pozwalające na synchronizację lokalnej kopii projektu z wersją przechowywaną w chmurze lub na serwerze. Dzięki 'git pull' programiści mogą na bieżąco aktualizować swoje repozytoria i unikać konfliktów, które mogłyby wyniknąć z pracy na nieaktualnej wersji kodu. Proces ten automatycznie łączy pobrane zmiany, co eliminuje konieczność ręcznego kopiowania plików lub komend.

Pytanie 26

W jaki sposób procesor nawiązuje komunikację z pamięcią podręczną (cache)?

A. Bezpośrednio, omijając mostki systemowe
B. Za pomocą systemu przerwań
C. Poprzez linie danych w magistrali systemowej
D. Używając wyłącznie pamięci RAM
Procesor komunikuje się z pamięcią podręczną (cache) za pomocą linii danych w magistrali systemowej, co jest kluczowym elementem architektury komputerowej. Magistrala systemowa to zestaw ścieżek, które umożliwiają przesyłanie danych pomiędzy różnymi komponentami systemu, w tym procesorem, pamięcią RAM oraz pamięcią podręczną. Pamięć podręczna działa jako bufor, który przechowuje najczęściej używane dane, co pozwala na znaczne zwiększenie szybkości operacji, ponieważ dostęp do pamięci cache jest znacznie szybszy niż dostęp do pamięci RAM. W standardach takich jak Intel's QuickPath Interconnect (QPI) czy AMD's HyperTransport, linie danych odgrywają kluczową rolę w efektywnej komunikacji, co przekłada się na ogólną wydajność systemu. Przykładowo, w nowoczesnych procesorach wielordzeniowych, każda rdzeń może mieć własną pamięć podręczną, a komunikacja za pomocą magistrali pozwala na synchronizację danych pomiędzy tymi rdzeniami oraz współdzielenie zasobów. Efektywne zarządzanie pamięcią podręczną i magistralą jest kluczowe dla osiągnięcia wysokiej wydajności w obliczeniach oraz przetwarzaniu danych.

Pytanie 27

Wskaż fragment kodu, który wykreuje przedstawioną kontrolkę?

Ilustracja do pytania
A. Kod4
B. Kod2
C. Kod3
D. Kod1
Odpowiednim kodem do wygenerowania przedstawionej kontrolki jest Kod3 który korzysta z klasy RatingBar w Androidzie. RatingBar to bardzo przydatny element interfejsu użytkownika pozwalający użytkownikom na ocenę w skali gwiazdek. W tym przypadku RatingBar posiada atrybut android:rating ustawiony na 2.5 co oznacza że kontrolka wyświetli dwie pełne gwiazdki i jedną połowę co odpowiada przedstawionej grafice. Dodatkowo atrybut android:progressTint ustawiony na #4682B4 zmienia kolor gwiazdek na niebieski. Użycie RatingBar jest standardową praktyką w aplikacjach mobilnych dla zbierania opinii użytkowników. Ważne jest aby pamiętać że RatingBar może być konfigurowany do obsługi różnych wartości minimalnych i maksymalnych oraz do dostosowywania wyglądu za pomocą stylów i tematów. Dobrym zwyczajem jest dbanie o czytelność i intuicyjność interfejsu co osiąga się m.in. przez odpowiednie oznaczanie i rozmieszczanie kontrolek takich jak RatingBar.

Pytanie 28

Kod XAML zaprezentowany powyżej zostanie wyświetlony jako:

Ilustracja do pytania
A. C
B. D
C. A
D. B
Kod XAML zostanie wyrenderowany jako element D, co oznacza, że spełnia wszystkie warunki formatowania i układu graficznego zgodne z przedstawionym rysunkiem. XAML to język znaczników do projektowania interfejsów użytkownika w aplikacjach WPF, UWP i Xamarin.

Pytanie 29

Który z komponentów interfejsu użytkownika umożliwia użytkownikowi wprowadzanie danych tekstowych?

A. Pole tekstowe
B. Przycisk
C. Pasek narzędziowy
D. Dialog wyboru pliku
Pole tekstowe to element interfejsu użytkownika, który pozwala użytkownikowi na wprowadzanie danych tekstowych. Jest to jeden z najczęściej używanych komponentów UI w aplikacjach desktopowych, mobilnych i webowych. Pole tekstowe umożliwia wprowadzanie haseł, adresów e-mail, wiadomości i innych danych. W nowoczesnych aplikacjach często zawiera walidację, która sprawdza poprawność wpisywanych danych w czasie rzeczywistym. Dzięki swojej elastyczności, pola tekstowe mogą być wykorzystywane w różnorodnych formularzach, ankietach i systemach rejestracji użytkowników, co czyni je nieodzownym elementem aplikacji o dowolnym przeznaczeniu.

Pytanie 30

Co następuje, gdy błąd nie zostanie uchwycony przez blok catch?

A. Program kontynuuje działanie, pomijając błąd
B. Instrukcja throw zostanie automatycznie wykreślona
C. Błąd zostanie zignorowany przez kompilator
D. Program zakończy działanie z błędem
Jeśli wyjątek nie zostanie przechwycony przez blok 'catch', program zakończy działanie z błędem i wygeneruje komunikat o nieobsłużonym wyjątku. Jest to domyślne zachowanie w C++ i innych językach obsługujących wyjątki, co ma na celu zapobieganie dalszemu wykonywaniu kodu, który mógłby prowadzić do nieprzewidywalnych rezultatów. Obsługa wyjątków jest kluczowym elementem zapewniania stabilności i bezpieczeństwa aplikacji – brak jej implementacji może prowadzić do awarii programu. Dlatego zaleca się, aby zawsze stosować odpowiednie bloki 'try-catch' wokół kodu, który może generować wyjątki.

Pytanie 31

Jakie działanie powinno się wykonać w pierwszym kroku, oceniając stan osoby poszkodowanej?

A. Sprawdzić, czy występuje krwawienie
B. Rozpocząć resuscytację krążeniowo-oddechową
C. Wezwać ambulans
D. Zadbać o własne bezpieczeństwo
Bezpieczeństwo to naprawdę ważna sprawa, kiedy oceniamy stan kogoś, kto uległ wypadkowi. Jak nie zadbamy o siebie, to możemy się sami narazić i to jeszcze bardziej skomplikować całą akcję ratunkową. Ruch uliczny, prąd, jakieś toksyczne substancje... to wszystko może być niebezpieczne. Dopiero jak mamy pewność, że jest ok w okolicy, możemy zająć się poszkodowanym i myśleć o dalszych krokach ratunkowych.

Pytanie 32

Jednym z kroków przy publikacji aplikacji mobilnej w sklepie Google Play są testy Beta, które charakteryzują się tym, że są one

A. przeprowadzane przez grupę docelowych użytkowników aplikacji
B. podzielone na testy funkcjonalne, wydajnościowe oraz skalowalności
C. przeprowadzane na podstawie dokumentu zawierającego przypadki testowe
D. realizowane przez zespół testerów zatrudnionych przez firmę Google
Pierwsza z niepoprawnych odpowiedzi wskazuje na to, że testy Beta są wykonywane przez grupę zatrudnionych testerów z firmy Google. Jest to błędne założenie, ponieważ testy Beta są w rzeczywistości przeprowadzane przez rzeczywistych użytkowników, którzy nie są profesjonalnymi testerami. Użytkownicy ci mogą być entuzjastami technologii, a ich opinie są wartościowe, ponieważ odzwierciedlają rzeczywiste doświadczenia i oczekiwania rynku. Kolejna niepoprawna odpowiedź sugeruje, że testy Beta są podzielone na testy funkcjonalne, wydajnościowe i skalowalności. Choć te kategorie testów są istotne w cyklu życia oprogramowania, testy Beta koncentrują się głównie na ogólnym doświadczeniu użytkownika i funkcjonalności aplikacji w praktyce. Ostatnia niepoprawna odpowiedź wskazuje, że testy Beta są przeprowadzane w oparciu o dokument z przypadkami testowymi. W rzeczywistości, testy Beta są bardziej elastyczne i opierają się na rzeczywistych interakcjach użytkowników z aplikacją, co oznacza, że nie są one sztywno zdefiniowane przez dokumentację, a raczej na podstawie ich naturalnego użytkowania. Wszelkie założenia dotyczące formalnych przypadków testowych są więc mylące w kontekście testów Beta.

Pytanie 33

Który z poniższych opisów najlepiej charakteryzuje system informatyczny?

A. Zespół ludzi, procedur, oprogramowania i sprzętu służący do przetwarzania danych
B. Zbiór urządzeń technicznych używanych w pracy biurowej
C. Oprogramowanie wspierające jedynie zarządzanie danymi osobowymi
D. Sieć komputerowa, która umożliwia komunikację pomiędzy użytkownikami
System informatyczny to kompleksowy zbiór elementów, który obejmuje ludzi, procedury, oprogramowanie oraz sprzęt, mający na celu przetwarzanie danych w sposób efektywny i zorganizowany. Kluczowym aspektem systemu informatycznego jest jego zdolność do integracji różnych komponentów w celu realizacji określonych zadań i osiągania wyznaczonych celów. Przykładem może być system ERP (Enterprise Resource Planning), który integruje finanse, produkcję, sprzedaż oraz zarządzanie zasobami ludzkimi w jednym środowisku. Takie zintegrowane podejście umożliwia nie tylko efektywne zarządzanie danymi, ale również generowanie raportów, analizę trendów oraz podejmowanie informowanych decyzji. Standardy, takie jak ITIL (Information Technology Infrastructure Library) czy CMMI (Capability Maturity Model Integration), podkreślają znaczenie procedur i zarządzania w kontekście systemów informatycznych, co wpływa na jakość usług i zadowolenie użytkowników. Systemy informatyczne są wykorzystywane w różnych branżach, od finansów po opiekę zdrowotną, gdzie przetwarzanie i zarządzanie danymi jest kluczowe dla efektywności operacyjnej.

Pytanie 34

Która z dokumentacji funkcji odpowiada przedstawionemu kodowi źródłowemu?

Ilustracja do pytania
A. Dokumentacja 3
B. Dokumentacja 4
C. Dokumentacja 1
D. Dokumentacja 2
Dokumentacja 2 jest prawidłowa i precyzyjnie opisuje funkcję, jej parametry oraz wartość zwracaną. Zgodność dokumentacji z kodem jest kluczowa dla późniejszego utrzymania oraz rozszerzania aplikacji.

Pytanie 35

Który aspekt projektu aplikacji jest kluczowy dla zabezpieczenia danych użytkowników?

A. Zastosowanie zaawansowanych systemów ochrony
B. Koncentracja na wyglądzie interfejsu użytkownika
C. Pominięcie testowania aplikacji w etapie produkcji
D. Tworzenie prostych formularzy do rejestracji
Stosowanie zaawansowanych mechanizmów bezpieczeństwa jest kluczowe dla ochrony danych użytkowników w aplikacjach. Wdrożenie technologii takich jak szyfrowanie, autoryzacja dwuskładnikowa (2FA), firewalle oraz regularne testy penetracyjne pozwala na minimalizację ryzyka ataków i naruszeń danych. Mechanizmy te nie tylko zabezpieczają dane, ale również budują zaufanie użytkowników do aplikacji, co jest niezwykle istotne w branżach takich jak bankowość, medycyna czy e-commerce.

Pytanie 36

Które z wymienionych stwierdzeń najtrafniej charakteryzuje WPF?

A. Framework umożliwiający zarządzanie urządzeniami IoT
B. Framework przeznaczony do budowy aplikacji internetowych
C. Framework przeznaczony do budowy aplikacji stacjonarnych w systemie Windows
D. Biblioteka do obróbki danych w Pythonie
No i tutaj jest mały błąd. Frameworki do aplikacji webowych, to na przykład Angular czy React, a WPF służy do aplikacji desktopowych. Jak mówimy o przetwarzaniu danych w Pythonie, to raczej wspominamy np. o NumPy czy Pandas, ale one nie mają nic wspólnego z interfejsami. Jeśli chodzi o IoT, to nie używamy WPF, bo on jest bardziej związany z Windows, a do sprzętu raczej sięga się po Arduino IDE czy PlatformIO.

Pytanie 37

Jakie ma znaczenie "operacja wejścia" w kontekście programowania?

A. Przekazywanie danych do programu z zewnętrznych źródeł
B. Wprowadzanie nowych funkcji do aplikacji
C. Naprawianie błędów w kodzie aplikacji
D. Zmiana wartości zmiennych globalnych
Operacja wejścia w programowaniu polega na przekazywaniu danych do programu z zewnętrznego źródła, takiego jak klawiatura, plik lub strumień danych. W języku C++ typowym przykładem operacji wejścia jest `cin >> zmienna;`, która pobiera dane od użytkownika i przypisuje je do zmiennej. Operacje wejścia są niezbędne w interaktywnych aplikacjach, które wymagają danych od użytkownika w czasie rzeczywistym, umożliwiając dynamiczne przetwarzanie informacji.

Pytanie 38

Która grupa typów zawiera wyłącznie typy złożone?

A. class, struct, union
B. class, struct, float
C. unsigned, struct, float
D. char, struct, union
Class, struct i union to typy złożone, które mogą przechowywać wiele różnych wartości i struktur danych. Klasy i struktury są podstawą programowania obiektowego, a unie (union) pozwalają na efektywne zarządzanie pamięcią poprzez współdzielenie miejsca w pamięci dla różnych typów danych.

Pytanie 39

Programista pragnie wybrać algorytm, który najszybciej przetwarza dane w jego aplikacji. Na podstawie złożoności obliczeniowej przedstawionej w tabeli, należy wskazać algorytm numer

Ilustracja do pytania
A. 1 lub 5
B. 3
C. 4
D. 2 lub 3
Algorytm numer 4 w tabeli złożoności obliczeniowej działa najszybciej, co wynika z jego niskiej złożoności czasowej. Algorytmy o niższej złożoności są bardziej efektywne przy dużych zbiorach danych.

Pytanie 40

Zamieszczony kawałek kodu w języku C# tworzy hasło. Wskaż prawdziwe stwierdzenie dotyczące cech tego hasła?

Ilustracja do pytania
A. Ma 8 znaków lub więcej i zawiera małe oraz wielkie litery, a także cyfry
B. Może zawierał małe i wielkie litery oraz cyfry
C. Ma maksymalną długość 7 znaków, co ustala zmienna i
D. Może zawierać małe oraz wielkie litery, cyfry i znaki specjalne
Analizując przedstawiony fragment kodu, możemy odrzucić kilka błędnych przekonań zawartych w proponowanych odpowiedziach. Niektóre błędne odpowiedzi sugerują, że hasło może zawierać symbole. Jednak przeglądając zmienną pulaZnakow, widać, że nie zawiera ona żadnych symboli specjalnych, a jedynie małe i wielkie litery oraz cyfry. Inne niepoprawne stwierdzenie mówi, że hasło może być co najwyżej 7-znakowe z powodu zmiennej i. W rzeczywistości, zmienna i wskazuje na iterację pętli kontrolowanej przez warunek i < 8, co oznacza, że hasło jest dokładnie 8-znakowe, a nie 7-znakowe lub krótsze. Kolejna niepoprawna sugestia dotyczy tego, że hasło jest dłuższe niż 8 znaków oraz zawiera symbole, co również jest niezgodne z analizą kodu. Ważne jest, aby rozumieć, jak działają pętle i jaka jest rola zmiennych w kodzie generacji haseł. W zaawansowanych systemach zabezpieczeń często dodaje się symbole specjalne do puli znaków, jednak ten konkretny kod tego nie czyni. Dobrze jest pamiętać, że w bezpieczeństwie kluczowa jest nie tylko długość hasła, ale także jego złożoność i różnorodność użytych znaków. Prawidłowa analiza kodu pozwala uniknąć błędnych założeń i dostarcza solidnych podstaw do zrozumienia mechanizmów generacji losowych haseł.